Monday, February 23, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4133

3 Messages

Digest #4133
1
Fw: Kemalangan Motor Dan Kereta by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3
Fw: VIRAL DI INTERNET SEJAK 2 HARI LEPAS. by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Sun Feb 22, 2015 7:16 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Kemalangan Motor Dan Kereta -2

Dilulus untuk paparan oleh memo
tranungkite.net

"Statistik Kemalangan Di musim perayaan kini, perhatian saya tertumpu ke statistik kemalangan yang berlaku setiap hari di dalam 'Ops Selamat'. Mengikut laporan TV sehari lalu 50 dari 88 kematian setiap hari melibatkan motosikal. Laporan kereta terbabas merupakan kejadian yang berlaku setiap beberapa hari. Yang terakhir sekali berita kereta aktor Rosyam terbabas di Gombak beberapa hari yang lalu.

Isu Bangsa Dalam Statistik Hati saya tergerak untuk membuat konklusi keberangkalian kemalangan dan kematian di jalan raya melibatkan orang Melayu adalah tinggi. Kebanyakan pengguna motosikal adalah pria dan gadis Melayu.

Sumber dari satu Hopital Daerah memberitahu saya hampir kesemua autopsi kematian motor yang dijalankan beliau melibatkan Melayu. Kes kereta terbabas yang dilaporkan dek TV juga melibatkan Melayu. Di dalam kes kemalangan bas ekspress kebanyakan [mungkin 90 peratus ] pemandu yang terlibat adalah melayu. Satu caveat yang saya berikan ialah data adalah dipetik dari 'angin' [plucked from the air].

Ini berlaku kerana ketiadaan data yang complete yang keluarkan dek ajensi bersangkutan keselamatan jalan raya.. Lori Bawang Mengimbas pada masa lampau, kita dapat lihat lori lori yang mengangkut keperluan harian [lori bawang] biasanya akan membuat hentian rehat di Gambang, beberapa batu sebelum Kuantan di dalam perjalanan mereka ke Terengganu atau Kelantan.

Pada sekitar jam 8 malam lori lori akan berkumpul di tepi jalan Kuantan-KL dan makan di gerai gerai yang tersedia dan bertolak sekitar 5 pagi. Badan yang mendapat rehat yang sempurna akan memberi tuan punya badan kelebihan tenaga dan fokus apabila memandu untuk jalan jauh. Jarang sekali kita lihat kemalangan yang melibatkan lori bawang. Ini adalah satu sistem yang baik yang patut diikuti [dengan adaptasi] dek pengusaha bas dan pengangkutan Melayu..

Penunggang Motor Adalah menyedihkan bila saya diberitahu bahawa kebanyakan statistik kematian motor melibatkan remaja Melayu yang belum lagi dapat membalas jasa ibu bapa mereka. Pada satu hari saya telah mengekori seorang gadis yang menunggang kapcai yang berada di persimpangan Batu Cave dan Sg Tua. Bayangkan satu simpang y : jalan terus ke Melawati dan sisir kiri 'y' ke Sg Tua. Gadis belasan tahun menunggang motor teragak agak di sempadan 'y' tadi nak ke melawati. Kereta saya [jeep] berada di lorong kiri ke Melawati.

Datang satu Myvi dari lorong kanan membuat potongan lewat dari lorong kanan nak ke Sg Tua memangkah jeep saya dan hampir melanggar gadis yang menonggang motor itu. Nasib baik si gadis dapat membuat brek emergency dan mengelak disapu dek Myvi itu. Di dalam hal ini adalah penting penunggang motor mesti ada kekuatan fizikan mengawal motornya dan mesti confident menunggang di jalan raya besar.

Ibu bapa harus pastikan anak mereka betul competent sebelum menunggang di jalan raya besar. Horn yang kuat adalah satu ciri keselamatan. Jenama Bosch ada maklum ' clear the road for safe driving' Jadi kalau horn motor/kereta anda tidak menggerunkan tukarkan ke satu yang kuat dan efektif. Saya syorkan guna horn yang keluarkan bunyi 'BMW' dari jenis Bosch atau Hella. Jangan gunakan jenama tiruan!.

Pakaian Menunggang Mat mat motor di Eropah atau UK mempunyai satu standard yang baik bila menunggang motor. Lihat aje cerita Vampire Diaries -Jessica Alba akan menunggang motor dengan full suit. Biasanya standard mereka melibatkan pemakaian helmet yang standard tinggi.

Riding suit yang dipakai adalah lain dari baju pejabat. Mereka memakai riding jacket dan pants semasa memandu dan menukar pakaian bila sampai di pejabat. Lihat sample pakaian menunggang di sini. Jenama asli seperti Bell berharga seribu keatas.

Di Malaysia kedai spare parts jual barang tiruan sewenang wenangnya. Kita bolih dapati mat mat tailor yang bolih jahit kulit atau jeans terdapat di bandar bandar [kl-Komplex Pertama, [Semenyih- Semenyih Sentral] dll.

Kedai yang jual kulit bolih di dapati di Jalan Kelang Lama. Dengan kreativiti dan imaginasi anda bolih menunggang dengan style dan selamat dengan membuat jaket kulit seperti yang terdapat di dalam catolog jenama yang famous.. Masa Kemalangan Mengikut siaran BBC [Tomorrow's World] kebanyakan kemalangan berlaku pada masa 'makan tengah hari'.

Pada masa itu aktiviti biorythm manusia jatuh terrendah di dalam sehari. Olih itu elakkan perjalanan jauh yang melibatkan masa tengah hari antara jam 12-2 petang itu. Pecahkan perjalanan kita ke beberapa bahagian supaya ianya mengelakkan perjalanan di masa tengah hari. Umpamanya jika saya nak ke Singapura dari KL [5 jam] saya target ETA [estimated time of arrival] saya pada jam 10 pagi di Orchard Road Hotel. "

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: tokman
Dilulus untuk paparan oleh memo

Sun Feb 22, 2015 7:17 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Panas Ekstrem Melanda Negara, Boleh Bawa Maut !
bloglist-malaysia.blogspot
blogtauhusumbat.blogspot

KUALA LUMPUR 21 Feb. – Musim panas ekstrem yang dijangka melanda negara minggu depan boleh memberi tekanan fizikal kepada tubuh badan dan kesihatan manusia termasuk menyebabkan kematian seperti strok haba. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, orang ramai harus mengambil langkah berjaga-jaga kerana cuaca kering dan berpanjangan bukan sahaja memberi kesan kepada ekosistem dan kawasan pertanian, tetapi membahayakan kesihatan.

"Perubahan iklim ini akan menjejaskan sumber bekalan air yang selamat lalu meningkatkan kes-kes bawaan air dan makanan serta cirit-birit. Penyakit berkaitan sistem pernafasan dan kardiovaskular juga meningkat. "Kes penyakit denggi pula akan meningkat kerana masyarakat menyimpan air di dalam bekas simpanan yang tidak ditutup malah cuaca panas juga merangsang pembiakan nyamuk dan replikasi virus dalam nyamuk," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan tentang negara ini dijangka bakal berdepan cuaca panas melampau bermula minggu depan sehingga awal April ini berikutan fenomena Ekuinoks yang menyebabkan matahari berada tepat di atas garisan khatulistiwa. Tambah Dr. Noor Hisham, semua orang berisiko menjadi mangsa cuaca panas tetapi terdapat kumpulan yang lebih cenderung terkesan akibat perubahan iklim tersebut. "Mereka yang terbabit dengan kegiatan aktiviti fizikal di luar seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera, polis dan lain-lain lebih berisiko kerana mereka terdedah kepada cuaca panas.

"Orang dewasa berusia 40 tahun ke atas mempunyai risiko 10 kali ganda berbanding mereka yang lebih muda. Kanak-kanak berusia lima tahun, penghidap penyakit sistem pernafasan, darah tinggi, jantung, kencing manis dan kelenjar tiroid juga antara kumpulan yang berisiko tinggi," katanya. Sementara itu, pakar kesihatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof. Dr. Jegan Thanabalan berkata, cuaca panas melampau juga boleh menyebabkan strok haba yang boleh membawa maut khususnya kepada kanak-kanak dan orang tua.

"Masalah kekurangan air dalam badan adalah yang paling bahaya semasa cuaca kering dan panas kerana perubahan kandungan garam galian dalam badan boleh menyebabkan strok haba berlaku. "Minum banyak air suam, air isotonik dan hadkan aktiviti luar yang terdedah kepada cuaca panas terik," katanya. - Sumber Utusan Malysia | POST BY : BLOG TAUHU SUMBAT

Sun Feb 22, 2015 7:18 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

" VIRAL DI INTERNET SEJAK 2 HARI LEPAS. MOHON JANGAN TERGELAK DENGAN KENYATAAN BODOH INI "
bloglist-malaysia.blogspot
tikaqbuloh.blogspot
tikaq buloh

Cadangan dari admin, mohon dibina tol-tol di pelosok-pelosok kampung, kalau benarlah bayar tol satu jihad orang-orang kampung pun semua pakat nak berjihad juga.

Siapalah yang keluar kenyataan bodoh macam ni, jihad korokmu, jihad nak kayakan kroni dan jihad nak jaga kepentingan orang-orang dalam kerajaan adalah.

Nak jaga kepentingan sendiri sanggup keluar kenyataanyang tak masuk dek akal.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: