Wednesday, November 8, 2017

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4859

8 Messages

Digest #4859

Messages

Wed Nov 8, 2017 6:17 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Awas 6 tanda ini sebulan sebelum berlaku serangan jantung!
bloglist-malaysia.blogspot
jasduit.com
Mat Bihi

Awas! sebulan sebelum berlakunya serngan jantung, tubuh badan anda sudah mampu memberikan 6 tanda awal. 6 tanda ini perlu diberikan perhatian yang amat penting sebab ramai orang di negara kita yang mati akibat dari berlakunya serangan jantung.

Serangan jantung sekarang dah tak kira umur. Tua atau muda akan ada potensi untuk terkena serangan jantung. Semuanya adalah hasil dari gaya hidup zaman moden yang dipenuhi dengan tekanan hidup yang amat tinggi.

Tambah lagi pula jika anda dah masuk dalam era 40 tahun ke atas. Semakin lanjut umur anda meningkat, semakin meningkat pula potensi untuk terkena serangan jantung. Samada anda jenis yang aktif atau tidak aktif, perlu ambil perhatian tanda-tanda yang potensi serangan jantung dapat dikesan dari awal.

Elakkan potensi serangan jantung
Ada dua sebab besar orang ramai kena serangan atau masalah jantung. Ketahui dua punca itu saja sudah cukup untuk anda hindari atau paling tidak kurangkan potensi terkena serangan jantung.

Pertamanya adalah disebabkan tekanan jiwa atau orang putih panggil 'stress'. Keadaan hidup sekarang memang penuh dengan stress. Kalau tinggal di sekitar bandaraya tentu bertambah lagi tekanan hidup dari pagi sampai malam.

Tekanan kerja, tekanan duit tak cukup, tekanan lambat pergi kerja sebab kesesakan lalulintas di jalanraya. tekanan tak ada kawan dan kesunyian. Tekanan bergaduh dengan isteri. Boss tekan itu dan ini. Tekanan politik tanah air yang berserabut sekarang dan seribu satu macam lagi yang mampu memberikan tekanan dalam jiwa.

Tips untuk kawal tekanan jiwa adalah dengan pergi belajar bagaimana nak kawal tekanan tersebut. Laburkan wang jika perlu untuk belajar bagaimana atasi tekanan. Jangan kedekut dengan kesihatan.

Sebab kedua adalah sifat suka melantak ikut nafsu. Tak kira masa, tak kira baiak atau buruk untuk kesihatan. Asalkan sedap lidah merasa, terus melantak tak ingat diri. Jadi perlu berikan perhatian besar terhadap aktiviti makan ini supaya tubuh badan terjaga.

Sama juga macam ilmu kawal tekanan jiwa, ilmu makan juga perlu dicari. Mana makanan yang boleh dan bagus dan mana satu yang tak boleh atau perlu dielakkan. Kalau perlu keluarkan duit untuk dapatkan pemahaman penuh tentang ilmu makan, jangan kedekut.

6 tanda awal serangan jantung
Dalam masa anda cuba amalkan gaya hidup yang sihat. Jaga tekanan dan jaga makan, sila berikan perhatian penuh juga terhadap tanda-tanda awal akan berlakunya serangan jantung ini. Dengan isyarat yang tubuh badan berikan supaya tindakan awal dapat dilakukan.

Ambil perhatian terhadap 6 tanda awal serangan jantung di bawah ini,

1. Keletihan
Anda biasanya ok saja selama ini. Tapi semenjak dua menjak terasa mudah sangat letih. Tak buat apa-apapun terasa letih. Itu tanda pelik yang perlu diberikan perhatian.

Puncanya mungkin disebabkan arteri anda dah mula menjadi sempit. Darah berkurangan dan badan mula mendapat bekalan darah yang rendah daripada biasa. Jadi jantung terpaksa kerja keras lebih dari biasa untuk pastikan bekalan darah dapat disebarkan ke semua tempat. Sebab itu anda rasa letih sangat.

2. Nafas menjadi pendek
Puncanya adalah disebabkan darah tak cukup juga bila arteri menjadi sempit. Bila kurang darah, paru-paru akan kekurangan oksigen. Hirup udara macam manapun tak akan dapat membantu sebab puncanya bukan kurang oksigen kat luar tu. Tapi oksigen tak cukup yang masuk ke dalam paru-paru.

3. Menjadi lemah
Puncanya sama juga sebab arteri sempit dan darah kurang mengalir ke otot di tubuh badan anda. Bila otot tak cukup bekalan oksigen, maka mulalah tarasa lemah tak larat semacam sahaja tanpa dapat dikesan sebab apa.

Silap hari bulan bleh mudah jatuh sebab tubuh badan jadi lemah semacam.

4. Berpeluh dan rasa nak pitam
Bila arteri sempit, darah kurang, darah yang kurang masuk ke otak juga berkurangan. Ini memberikan kesan kepala rasa macam berpusing seperti nak pitam. Ini lagi bahaya dan perlu bertindak segera dan jangan sesekali abaikannya.

5. Tekanan dada
Dada akan terasa tak selesa macam ditekan kuat. Sesekali datang dan sesekali ok pulak. Semakin lama semakin kerap jadi macam itu dan kekuatannya semakin bertambah. Tekanan dan rasa sakit pada dada itu tidak dapat dikenal pasti kat mana. Terasa di keseluruhan dada anda.

Kalau setakat rasa sakit dan tahu kat mana siapa boleh tekan dan tunjuk haaa! kati sini, itu bukan tanda serangan jantung. Tapi kalau rasa berat pada dada dan tak tahu betul-betul kat mana, jangan berlengah lagi.

6. Selsema rasa nak demam
Dok tak dok, tetiba rasa macam selsema dan nak demam seram sejuk. Tiba-tiba saja rasa macam tu tidak seperti selsema yang biasa. Kalau nak demam selsema betul biasanya akan bermula dari sakit tekak perit, lepas itu mula selsema dan kemudian batuk. Tapi ini mai entah dari mana.

Ramai yang bagi tau dia tetiba selsema rasa nak demam beberapa hari sebelum serangan jantung berlaku.

Rumusan
Sila hafal semua tanda tersebut di atas. Samada terjadi pada anda atau pada orang rapat, segera ambil tindakan selamat dengan pergi mendapatkan pemeriksaan doktor. Kepantasan anda bertemu doktor untuk buat pemeriksaan mampu menyelamatkan nyawa, insyaallah.

12 Tanda Pada Anggota Badan Sebagai 'Isyarat' Anda Sedang Mengalami Tekanan
siakapkeli.my

Tubuh badan kita bukan mesin yang sentiasa boleh bergerak tanpa erti penat dah lelah. Badan akan mengalami kesakitan terhadap bahagian-bahagian tertentu untuk memberi isyarat tentang kesihatan badan anda.

Tahukah anda, setiap kesakitan yang anda alami mempunyai maksud tertentu. Menurut Dr. Susan Babel, ahli psikologi pakar dalam kemurungan, mencadangkan teori yang menarik tentang isyarat tubuh kita.

Berikut beberapa ilustrasi yang menunjukkan teori Babel, serta cadangan mudah tentang bagaimana menangani masalah emosi. Mari cuba isyarat mana yang sedang alami.

Menurut psikologi, ketidakselesaan dan kesakitan ialah isyarat kecemasan untuk ketakutan rahsia dan isu yang tidak dapat diselesaikan. Kesakitan kronik adalah gejala tekanan dan masalah emosi, terutama apabila tiada kecederaan fizikal.

1. Kepala

Terlalu bimbang terhadap tekanan adalah punca utama sakit kepala. Ia boleh berlaku kerana kebimbangan mengenai kemungkinan kegagalan, perkara-perkara kecil, atau tergesa-gesa.

Berikan sedikit masa untuk diri sendiri setiap hari. Biarkan diri anda berehat, dan jangan risau tentang apa-apa semasa merehatkan diri.

Hanya berehat, dan jangan merasa bersalah mengenai perkara yang difikir. Produktiviti anda hanya akan dirangsang pada masa ini yang dihabiskan dengan tenang. Anda tidak akan mengalami sakit kepala lagi.

2. Leher

Sakit di leher menandakan beban kebencian terhadap orang lain dan ketidakpuasan dan ketidaksempurnaan diri kita sendiri. Leher akan merasa sakit apabila kita tidak boleh memaafkan seseorang atau diri kita sendiri.

Apa yang perlu dilakukan adalah ubah sikap anda terhadap diri anda dan orang lain agar orang tidak mahu menyakiti anda sepanjang masa.

Dan anda tidak perlu memenuhi jangkaan anda sendiri. Ambil mudah, dan belajar untuk memaafkan. Ia juga penting untuk berfikir lebih lanjut mengenai perkara yang anda suka.

3. Bahu

Kesakitan di bahu boleh disebabkan oleh beban emosi. Mungkin ada seseorang benar-benar memberi tekanan kepada anda. Atau mungkin anda tidak boleh membuat keputusan yang penting dan mula membawa beban berat ini.

Cuba berkongsi beban dengan rakan rapat untuk membantu anda merasa lega. Walaupun anda hanya bercakap melalui kebimbangan anda, anda tidak perlu mengatasi kesukaran hanya dengan diri anda sendiri. Mungkin ini akan membantu mencari penyelesaian yang mudah untuk masalah anda.

4. Bahagian Atas Belakang Badan

Kekurangan sokongan emosi dan orang dekat di sekeliling kita akan menyebabkan kita merasai kesakitan di bahagian atas belakang kita. Ini berlaku apabila kita secara sedar merasa tidak dicintai dan tidak dihargai.

Berkomunikasi lebih dengan orang yang berbeza. Jangan hanya tumpu pada diri anda. Anda perlu bersikap terbuka dan mesra. Temui orang baru. Dan yang paling penting, jangan menahan perasaan kasih sayang.

5. Bahagian Bawah Belakang Badan

Sekiranya kita mempunyai kebimbangan terhadap kewangan, bahagian bawah belakang badan mungkin akan berasa sakit.

Kita berkemungkinan secara diam-diam terobsesi dengan idea untuk menjalani kehidupan yang kaya, atau mungkin orang di sekeliling kita membuat kita bimbang tentang wang sepanjang masa.

Wang tidak boleh membeli kebahagiaan. Ia mungkin terdengar seperti klise, tetapi ia adalah kebenaran. Oleh itu, berhenti merasa bimbang! Perkara yang terbaik dalam kehidupan adalah percuma.

Lakukan apa yang anda suka, dan ini akan membawa anda bukan sahaja kegembiraan tetapi keuntungan juga.

6. Siku

Kesakitan di siku menandakan kekurangan fleksibiliti dan keengganan untuk berkompromi. Kita mungkin menentang beberapa perubahan penting yang mungkin berlaku dalam kehidupan kita, atau kita secara sedar takut pada sesuatu yang baru.

Kadang-kadang kita mungkin berfikir bahawa kehidupan terlalu sukar dan rumit. Mungkin kita sendiri yang membuat perkara kelihatan rumit.

Menjadi fleksibel, dan jangan menghabiskan tenaga anda untuk melawan perkara-perkara yang tidak dapat menjejaskan diri anda.

7. Tangan
Sakit di tangan bermaksud seseorang benar-benar memerlukan kawan, berehat, dan hanya mempunyai perbualan dengan orang yang baik dan positif. Jika tangan anda berasa sakit, lebih baik bagi anda untuk keluar dari cengkerang anda.

Cuba berkawan dengan beberapa kenalan baru. Pergi ke makan tengah hari bersama rakan sekerja anda. Beli tiket untuk acara sukan atau pergi ke konsert. Cuba merasakan bahawa anda adalah sebahagian daripada orang ramai.

Jangan teragak-agak untuk bercakap dengan orang baru kerana anda tidak pernah tahu di mana anda boleh mencari kawan yang baik.

8. Pinggul

Orang yang sudah biasa untuk menghiburkan boleh diramal dan dijangka mungkin akan mengalami kesakitan di pinggul.

Ketakutan terhadap perubahan diri dan membuat keputusan yang besar atau keengganan untuk membawa sesuatu yang baru ke dalam hidup adalah punca sakit pinggul.

Jalani kehidupan secara semulajadi. Kehidupan sentiasa bergerak. Ia berubah, dan itu yang membuat kehidupan menjadi menarik. Fikirkan semua perubahan kehidupan sebagai pengembaraan yang menarik.

9. Lutut

Ego yang besar dan tinggi mungkin penyebab sakit lutut. Lutut kita mungkin berasa sakit apabila kita berfikir tentang diri kita sendiri dan tidak peduli dengan orang lain sama sekali. Dan juga apabila kita benar-benar yakin dunia berkisar hanya sekitar kita.

Lihatlah anda bukan satu-satunya orang di Semesta. Perhatikan orang lain. Dengar pendapat kawan anda dan orang lain, bantu ibu anda, berkomunikasi dengan rakan sekerja anda. Bantu orang lebih kerap. Anda juga boleh menghabiskan masa dengan melakukan aktiviti sukarela.

10. Betis

Kesakitan betis adalah tanda ketegangan emosi. Kekhawatiran, kebimbangan berterusan tentang hubungan, dan kecemburuan yang melampau adalah punca lain.

Adalah penting untuk belajar mempercayai pasangan anda. Bersantai dan hentikan mengawal pasangan anda.

Mungkin inilah masanya untuk meninggalkan apa-apa yang mengganggu fikiran anda atau perkara yang mendorong kepada perasaan cemburu.

11. Pergelangan Kaki

Kesakitan di pergelangan kaki mungkin bermakna kita melupakan diri kita sendiri dan memerlukan lebih banyak keseronokan dalam hidup kita.

Mungkin kerja anda mengambil masa yang lama, atau anda tidak mementingkan keperluan anda sendiri dengan cukup serius dan sentiasa melengahkan impian anda.

Ini adalah masa untuk memanjakan diri anda. Beli benda yang mahal, tidurlah dengan baik, cuba makanan yang lazat. Lupakan kerja anda untuk sementara waktu, dan fikirkan hubungan romantis atau merancang percutian idaman anda.

12. Kaki

Apathy boleh menjadi penyebab sakit kaki. Ia seperti tubuh kita enggan bergerak ke hadapan. Ia juga seperti kita takut hidup dan tidak melihat titik bergerak ke hadapan. Apabila kita secara sedar berfikir bahawa segala-galanya tidak baik dan seluruh hidup kita adalah kegagalan besar, maka kaki kita akan terluka.

Belajarlah untuk memberi perhatian kepada kegembiraan dalam hidup. Lihatlah betapa indahnya dunia dan orang-orang di dalamnya! Nikmati bunyi, angin, dan matahari dengan cara yang berbeza. Memelihara haiwan peliharaan yang lembut, atau mencuba hobi baru.

Penuhi kehidupan anda dengan perkara yang menarik. Lupakan semua kenangan buruk, dan senyum lagi. Cari sesuatu yang mampu membawa anda kepada kebahagiaan setiap hari!

Kesimpulannya adalah mudah, sayangi diri sendiri dan memaafkan diri anda sendiri. Berfikirlah tentang orang lain, dan cuba untuk tidak menanam dendam terhadap orang lain. Lebihkan komunikasi dan senyuman (kerana senyuman kelihatan begitu baik kepada anda!).

Sumber - Brightside

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Nov 8, 2017 6:17 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Kenalilah 31 nama lain dan istilah bagi daging babi

bloglist-malaysia.blogspot

ustazcyber

Dicatat oleh ustazcyber.com

Founder Halal Corner Aisha Maharani melalui akaun Twitter-nya @AishaMaharanie mencatat ada 31 sebutan lain untuk bahan asas dari babi dan turunannya.

Istilah-istilah tersebut termasuk asing dan jarang didengar masyarakat kita. Inilah daftar istilah babi:

1. Pig : Babi muda dengan berat kurang dari 50 kg.

2. Pork: Daging babi.

3. Swine: Daging babi untuk seluruh spesies babi.

4. Hog: Babi dewasa dengan berat melebihi 50 kg.

5. Boar: Babi liar, babi hutan.

6. Lard: Lemak babi, biasa digunakan sebagai minyak untuk masakan, kue, atau bahan sabun.

7. Bacon: Daging haiwan yang diasapi/salai, terutama babi.

8. Ham: Daging babi bahagian paha.

9. Sow: Babi betina dewasa (namun istilah ini jarang digunakan).

10. Sow milk: Susu yang dihasilkan dari babi.

11. Bak: Daging babi dalam bahasa Tiongkok. Misal: Bak Kut Teh, bakkwa.

12. Char siu, cha siu, char siew: Mengacu hidangan kanton berupa daging barbeku.

13. Cu Nyuk: Daging babi dalam bahasa Khek/Hakka. Istilah ini digunakan dalam makanan siomay dan bubur.

14. Rou: Babi dalam bahasa Mandarin, misalnya, hingshao rou, rou jia mo, tuotuorou, yuxiangrousi.

15. Dwaeji: Daging babi dalam bahasa Korea, biasanya digunakan sebagai varian dalam bulgogi dan galb.

16. Tonkatsu: Hidangan Jepun berupa irisan daging babi yang digoreng dengan tepung panir.

17. Tonkotsu: Hidangan Jepang berupa ramen berkuah putih keruh, terbuat dari tulang, lemak, dan kolagen babi.

18. Nuraniku: Sebutan daging babi dalam bahasa Jepun.

19. Yakibuta: Hidangan Jepun mirip char siu, biasanya digunakan untuk toping ramen.

20. Nibuta: Hidangan Jepun berupa pundak babi yang dimasak dengan sedikit kuah.

21. B2: Sebutan untuk makanan yang berbahan daging babi di daerah Batak dan Yogyakarta.

22. Khinzir: Nama untuk babi dalam bahasa Arab dan Melayu. Istilah lain dari "Daging Babi"

23. Charsiu

24. Mu

25. Chasu

26. Cu (haiwan babi)

27. Nyuk/Yuk (Daging), jadi kalo "Cu Nyuk" itu artinya "Daging Babi"

28. Cu-Rou (Dabing Babi)

29. Cha

30. Siu

31. Baikwat (porkribs)

[sumber SINI]

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Nov 8, 2017 6:17 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Tahan Perut Dan Kerja 'Overtime' Demi Beli Motor Untuk Anak, Kisah Pak Cik Guard Buat Hati Tersentuh
siakapkeli.my

Kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah tiada gantinya. Kelahiran kita di dunia ini sesungguhnya nikmat terbesar sekali. Mereka dua orang insan yang berjasa dalam dunia ini tanpa meminta sedikit balasan.

Mungkin anak hanya menyuarakan tidak meminta tetapi si ayah selalu tahu apa yang anak perlukan. Itulah ayah, seorang yang hanya berkorban dalam diam tanpa meminta balasan. Kasih ayah ini umpama seperti akar, walaupun tidak kelihatan tapi selalu ada.

Ikuti perkongsian saudara Muhd Farid, mengenai seorang bapa yang ingin memenuhi permintaan anaknya. Hargai ayah anda sementara masih ada.

Minggu lepas, aku ke KLCC dan ketika duduk di kerusi di kaki lima tingkat bawah, aku telah di sapa oleh seorang pakcik.

Pakcik : Anak, boleh tolong pakcik, kat mana nak tengok website yang jual motor murah?
(Sambil menunjukkan HP beliau)

Aku mengambil HP beliau lantas membantu downloadkan apps Mudah.my

Aku : Ini pakcik, website kalau pakcik nak cari motor-motor second. Pakcik nak beli untuk diri sendiri ke?

Pakcik : Owh tak, untuk anak pakcik yang masih belajar dekat Kolej Kuantan.

Aku : Dia mintak dengan pakcik ke?

Pakcik : Dia tak mintak, tapi dia ada bagitahu kakak dia yang dia nak guna motor. Kakak dia yang bagitahu pakcik.

Aku : Owh pakcik keje kat sini ke?

Pakcik : Haah, pakcik keje security guard kat sini. Cuma harini pakcik cuti sebab ada interview kerja baru. Tapi tak sampai lagi orangnya.
(Sambil terus membelek iklan-iklan di mudah.my)

Pakcik : Boleh tunjuk kan tak motor-motor murah jenis Honda sekitar KL ni.
(Aku membantu settingkan ikut apa yang di minta)

Aku : Nah ini pakcik, semua iklan ni jual motor Honda sekitar KL dan starting dari murah ke mahal.

Pakcik : Hah ini yang anak pakcik nak.
(Sambil menunjuk iklan motor Honda design Repsol dan tertera harga secondhand sekitar RM 2700)

Pakcik : Kalau dapat kerja baru ni, pakcik dah kira, kalau buat OT, sebulan pakcik boleh simpan seribu lebih, dalam 2 bulan pakcik dah boleh beli cash untuk anak pakcik.

Aku : Boleh saya tahu, pakcik tinggal dengan siapa sekarang, dengan anak pakcik ke?

Pakcik : Tak, pakcik tinggal dekat asrama pekerja. Pakcik dah bercerai lama, tu yang pakcik hidup sorang-sorang, cuma kadang-kadang pakcik datang tengok anak pakcik.

Aku : Berapa umur pakcik yea?

Pakcik : 53 nak. Kerja sekarang ni gaji kecik, susah nak dapat RM 2000 sebulan. Tu yang pakcik cuba mohon kerja lain.

Aku : Oklah pakcik, saya mintak diri dulu. Semoga pakcik dapat kerja yang dimohon dan semoga pakcik berjaya membeli motor untuk anak pakcik tu yea.

Perbualan beberapa minit ini telah memberi kesan dan pengajaran :

a.. Seorang ayah sanggup berkorban apa sahaja untuk anaknya walau tanpa di minta
b.. Belajar bersyukur dengan apa yang kita ada kerana ada yang lebih susah dari kita
c.. Hargai orang tua yang masih hidup
Sumber - Muhd Farid

Badan Pernah 'Dimakan' Perluru, Tapi Tak Pernah Gentar Hadapi Komunis, Kenali Salah Seorang Model Awal Tugu Negara
siakapkeli.my

Rakyat Malaysia pasti arif dengan kewujudan sebuah tugu bagi memperingati jasa dan pengorbanan perajurit-perajurit tanah air yang gugur mempertahankan negara dalam Perang Dunia Pertama 1914 - 1918, Perang Dunia Kedua 1953 - 1942 dan Darurat pada tahun 1948 - 1960. Diberi nama sebagai Tgu Peringatan Negara ataupun Tugu Negara, ia siap dibina pada 8 Februari 1966 bagi menghormati kepada lebih 11, 000 pahlawan yang terkorban.

Gambar : Utusan Malaysia

Kita pasti tertanya-tanya kan siapakah individu-individu penting di sebalik pembinaan tugu yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia itu. Sesiapa pun yang melawat tugu tersebut, pasti meghadirkan satu rasa sayu mengenangkan mereka-mereka yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi keselamatan tanah tumpah darah mereka.

Untuk pengetahuan anda, tugu setinggi 15 meter itu dibina daripada gangsa. Pereka adalah Felix de Weldon, iaitu seorang pengukir berbangsa Austria. Selain Tugu Negara, dia juga bertanggungjawab dalam pembinaan Tugu Peringatan Perang USMC di Amerika Syarikat. Arca tersebut menjadai arca berkumpulan yang paling tinggi di dunia dengan ketinggian sekitar 23 meter.

Idea untuk membina sebuah tugu asalnya muncul ketika ada usaha untuk membina Tugu Pahlawan, sebelum Tunku Abdul Rahman melakukan lawatan rasmi ke Washinton di Amerika Syarikat sekitar tahun 1961.

Lakaran pertama dibuat pada tahun 1958 di Kem Gunung Bogsu, Pulau Pinang dengan pembabitan beberapa anggota tentera dari Rejimen Askar Melayu Diraja Ke Lima (5 RAMD). Anggota-anggota tersebut dipilih secara rawak oleh sarjan bertugas untuk dijadikan model lakaran.

Beberapa anggota yang lengkap berpakaian seragam dipilih antara salah seorangnya berasal daripada Perak iaitu Zainal Buyung. Dia adalah anak kelahiran Slim River.

Zainal Buyung adalah model tugu yang di tengah iaitu lelaki yang berdiri memegang Jalur Gemilang. Menurut Zainal, mereka yang terpilih menjadi model terpaksa berdiri, berbaring dan bergaya selama berjam-jam lamanya sementara menunggu pengukir siap melukis bentuk awal tugu tersebut.

Gambar : Utusan Malaysia

Ketiaka berusia 20 tahun, Zainal sudah pun menyertai pasukan angakatan bersenjata negara. Walaupun masih muda ketika itu, dia sudah pun terlibat dalam beberapa pertempuran dengan pengganas komunis seperti di Gunung Bongsuu dan Sungai Bakap, Pulau Pinang.

Jasa anak Perak ini sememangnya besar. Pengorbanan dan sumbangan yang diberikan kepada negara tiada tandingannya. Dia cuma mengharap genarasi muda pada hari ini dapat menilai kembali pengorbanan-pengorbanan yang dibuat generasi terdahulu iaitu mereka yang sudah gugur di medan perjuangan mengahalang musuh negara untuk kesenangan dan keselesaan generasi muda hari ini.

Kepada generasi muda, kenanglah jasa dan pengorbanan mereka. Mereka sudah melalui satu tempoh yang amat getir sebagai anggota tentera, ada yang dibunuh dengan zalim dan ada yang masih hidup, tetapi menderita dengan pelbagai kecacatan kekal.

Mungkin kita jarang atau tidak pernah mendengar nama Zainal Buyung, pejuang negara dan juga model lakaran awal Tugu Negara. Namun bagi bapa kepada 7 orang anak ini, dia tidak akan pernah melupakan memori mempertahankan negara dan saat-saat getir berdepan komunis, termasuklah beberapa kali ditembak.

Sumber : Orang Perak.com

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Nov 8, 2017 6:17 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Awas Penggemar Ulam Jering, Ini Yang Bakal Anda Alami Jika Makan Jering Tak Direbus Dengan Betul
siakapkeli.my

Jering sememangnya ulam yang sangat digemari oleh sebahagian masyarakat khususnya dalam kalangan orang Melayu. Kalau dibuat sambal jering, memang bertambah-tambah bila makan nasi. apatah lagi jika dicampur dengan udang, memang boleh "fight" lah dengan sambal petai.

Namun, ramai yang tidak tahu terutama bagi penggemar ulam tersebut. Makan jering yang tidak dierebus dengan betul mampu memudaratkan kesihatan anda.

Seorang lelaki yang dikenali sebagai Mohd Syamirulah Rahim telah berkongsi pengalamanya berhadapan dengan seorang pesakit akibat daripada tabiat pemakanan ulam jering yang tidak direbus dengan betul.

Jom kita ikuti perkongsiannya.

BAHAYA JERING TAK DIREBUS BETUL

Kes ini berlaku ketika saya baru melaporkan diri ke hospital daerah. Ketika itu saya sedang bertugas on-call di Jabatan Kecemasan. Jam menunjukkan pukul 3 pagi, apabila seorang lelaki disorong masuk menggunakan kerusi roda.

"Aduh...doktor, tolong..sakitnya.." rintih pemuda tersebut sambil memegang perutnya.

Apabila diangkat ke stretcher, beliau baring dalam keadaan mengerekot. Beliau dalam kesakitan yang sangat.

Penolong Pegawai Perubatan dan Jururawat segera mendapatkan lelaki berkenaan, memasang jarum branulla di tangannya. Manakala saya, segera bertanyakan apa yang terjadi.

"Senak perut, doktor. Tiba-tiba sahaja sejak pukul 12 malam tadi. Rasa nak kencing, tapi tak boleh kencing!"

Sebaik sahaja lelaki tersebut bercakap, saya segera mengesyaki sesuatu. Bau yang terbit dari mulutnya, adalah sejenis bau yang cukup hancing dan tajam.

Saya segera memulakan pemeriksaan. Apabila saya memeriksa bahagian pundi kencing beliau, ianya tidaklah terlalu cekang atau besar. Saya meminta Penolong Pegawai Perubatan untuk memasukkan tiub kencing, sedang saya meneruskan pemeriksaan.

Sebaik sahaja tiub kencing dimasukkan, air kencing bercampur darah keluar. Namun jumlahnya sedikit sahaja. Lelaki tersebut masih dalam kesakitan, lalu saya meminta agar ubat penahan sakit, IV Tramadol segera diberikan. Dalam tempoh beberapa minit, kesakitan lelaki tersebut pun berkurangan.

Sampel darah diambil, dan lelaki tersebut diletakkan di ruang pemerhatian. Saya meneruskan proses mendapatkan sejarah pesakit dengan bertanya kepadanya.

"Encik, ada makan apa-apa pada malam tadi?"

"Ya, doktor. Saya makan nasi bersama keluarga seperti biasa."

"Ada makanan yang dibeli dari luar? Atau ulam-ulaman?" saya bertanya lagi.

"Makanan berlauk, tak ada pula. Cuma petang tadi memang saya ada ke pasar malam, membeli jering rebus untuk dijadikan ulam." Ujar beliau.

Jawapan beliau membuatkan hati saya terdetak. Sangkaan saya tepat, rupanya. Namun saya mahu tunggu keputusan ujian darah terlebih dahulu.

Rawatan drip intravena segera diberikan. Lelaki tersebut tidak lagi dalam kesakitan, namun air kencingnya masih bercampur darah. Ultrasound buah pinggang dibuat, menunjukkan tiada batu karang meskipun kedua-dua buah pinggangnya sedikit bengkak.

Hampir setengah jam kemudian, keputusan ujian darah sudah siap. Seperti yang dijangka, fungsi buah pinggangnya merosot secara mendadak. Bacaan creatinine nya mencecah 400, sedangkan paras normal bagi orang sihat biasanya tidak melebihi 100.

"Encik, penyakit encik ini namanya Jering Nephropathy. Maksudnya, kegagalan buah pinggang yang disebabkan oleh pengambilan jering."

Bundar mata lelaki tersebut tatkala saya memaklumkan kepadanya penyakit yang beliau hidapi.

"Dalam buah jering, ada sejenis bahan yang dinamakan djenkolic acid. Bahan ini, bersifat toksik kepada buah pinggang manusia. Adakalanya pesakit yang memakan jering terlalu banyak, terutamanya jering yang tidak direbus betul, akan mendapat masalah ini."

Saya meneruskan penerangan. Beliau mengangguk, tanda faham.

"Sekarang, fungsi buah pinggang encik agak terjejas. Kita akan mulakan rawatan awal, iaitu IV Drip bagi memastikan buah pinggang encik terus berfungsi dan saki baki Djenkolic Acid dalam darah encik dapat keluar melalui air kencing.

"Namun, kita akan terus pantau keadaan encik didalam wad. Sekiranya dengan rawatan yang kita berikan ini pun fungsi buah pinggang encik tidak bertambah baik, atau bertambah lebih buruk, encik mungkin terpaksa dirujuk ke hospital besar. Kita khuatir encik mungkin memerlukan prosedur pembedahan atau dialisis untuk menyelamatkan fungsi buah pinggang."

Penjelasan panjang lebar saya membuatkan pesakit tersebut termenung. Setelah berbincang dengan ahli keluarga, lelaki tersebut bersetuju dimasukkan ke wad untuk tujuan rawatan dan pemantauan.
Ini adalah kali keempat saya menjumpai kes Jering Nephropathy. Tiga kali sebelumnya, adalah ketika saya menjalani latihan siswazah di hospital besar.

Kes Jering Nephropathy, atau djenkolism, tidak banyak terdapat didalam buku-buku teks perubatan. Ini kerana kejadian ini jarang berlaku (low incidence), dan hanya berlaku di kawasan Asia Tenggara. Agaknya disebabkan adat dan budaya penduduk kita yang biasa menjadikan jering sebagai makanan ulaman.

Namun, penyakit Jering Nephropathy ini, selain menyebabkan kesakitan yang teruk ia juga boleh membahayakan nyawa. Menurut sebuah literature review oleh Bunawan et al (2014), daripada 96 kes Jering Nephropathy yang dilaporkan oleh jurnal-jurnal perubatan, empat daripadanya meninggal dunia akibat kegagalan fungsi buah pinggang.

Majoriti pesakit akan sembuh dengan rawatan hidrasi IV Drip, namun terdapat kes yang mana memerlukan rawatan pembedahan. Dalam sebuah laporan kes oleh Wong JS et al (2007) di Hospital Umum Sarawak, pesakit terpaksa melalui sebuah prosedur "stenting" ke kedua-dua buah pinggangnya.

Apabila "stent" dimasukkan, didapati terdapat bahan berupa jeli berwarna seperti sos menyumbat salur ureter pesakit. Hanya setelah stent dimasukkan, barulah pesakit dapat kencing semula dan fungsi buah pinggang pesakit bertambah pulih.

Sebenarnya sebelum kes Jering Nephropathy dilaporkan didalam jurnal-jurnal perubatan, orang-orang tua kita sudah lama mengenalpasti penyakit ini yang disebut sebagai "terkepit jering". Ini kerana berdasarkan pemerhatian mereka, terdapat individu yang sakit bagaikan dikepit setelah memakan jering.

Dari situlah lahirnya petua orang tua-tua, bahawa jering perlu direbus sehingga berjam-jam lamanya sebelum dimakan. Ada yang menasihatkan untuk direbus dengan pelbagai bahan seperti daun kunyit, akar pokok kelapa, bahkan abu dapur, paku dan rantai basikal!

Keberkesanan dan keselamatan bahan-bahan yang dicampurkan ini agak sedikit meragukan, namun kita memahami rasionalnya adalah untuk menyahneutralkan djenkolic acid yang terdapat dalam biji jering tersebut.

Apapun, nasihat dan saranan saya kepada mereka yang gemar memakan jering,

1. Elakkan dari memilih jering yang tua, kerana jering yang tua berkemungkinan mengandungi kepekatan djenkolic acid yang lebih tinggi.

2. Elakkan dari memakan jering yang mentah.

3. Elakkan memakan jering dalam kuantiti yang besar.

4. Pesakit yang mengalami masalah buah pinggang kronik, tidak dibenarkan memakan jering.

5. Banyakkan meminum air setelah memakan jering.

6. Jika berlaku sakit perut atau kencing berdarah, dapatkan rawatan di hospital segera.

"Ha, encik, apa khabar hari ini?

Saya menyapa lelaki berkenaan yang sedang berehat. Hari tersebut adalah hari keempat beliau di wad. Alhamdulillah, paras creatinine beliau sudah turun ke normal, menandakan buah pinggang beliau telah bertambah baik. Beliau juga sudah tidak perlu memakai beg kencing dan air kencingnya juga sudah tidak bercampur darah.

"Alhamdulillah, bertambah baik! Terima kasih banyak-banyak, doktor." jawab beliau kesengihan.

"Nak makan lagi jering lepas ni, encik?" saya cuba bergurau. Beliau tertawa sambil berkata,

"Eh mestilah doktor, kalau dah minat, ulam jering cicah cabai tak boleh tinggal!"

Lantas kami sama-sama ketawa.

Dr. Mohd Syamirulah Rahim,
Pegawai Perubatan

Sumber : Mohd Syamirulah Rahim

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Nov 8, 2017 6:18 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Wanita Dijangkiti Penyakit Oral Herpes Selepas Cuba Gincu 'Tester' Di Butik Terkenal
siakapkeli.my

Seorang wanita di California menyaman sebuah gedung yang menjual alat kecantikan kerana mendakwa di dijangkiti penyakit herpes oral selepas mencuba gincu sampel di gedung tersebut yang terletak di Los Angeles.

Herpes oral merupakan sejenis penyakit yang menyebabkan bintik-binti seperti kudis tumbuh di bahagian bibir, gusi, lidah dan dalam pipi. Penyakit ini boleh berjangkit melalui air liur atau kulit yang telah dijangkiti.

Mangsa, Elena Davoyan, mendakwa dirinya tidak pernah menghidapi penyakit tersebut sebelum ini dan menyelar butik alat kecantikan tersebut kerana gagal mengeluarkan sebarang amaran tentang risiko apabila menggunakan produk sampel mereka.

Elena juga dipercayai mendakwa butik tersebut tidak mengambil langkah kebersihan untuk mengelakkan kepada jangkitan herpes seperti menyediakan swabs pengelap atau berus penyapu lipstik yang lain.

Sementara itu, pihak butik berkenaan telah mengeluarkan kenyataan bahawa keselamatan pelanggan yang datang ke butik mereka adalah menjadi perkara yang diutamakan pihak mereka.

"Adalah menjadi dasar kami untuk tidak memberi komen mengenai sebarang hal berkenaan tindakan undang-undang, namun, kesihatan dan keselamatan klien kami adalah yang paling utama. Kami sangat mengambil kira tentang kebersihan dan sentiasa mengamalkannya di gedung-gedung kami.

Sumber- TheSun

Pergi Berubat Di Tempat Viral Dalam Facebook, Tapi Mata Mak Makin Teruk Bengkak Dan Keluar Cecair Merah Macam Darah
siakapkeli.my

Baru-baru ini viral mengenai seorang perawat mata yang mampu merawat masalah mata menggunakan kaedah tradisional dan tersendiri termasuk menggunakan batu geliga.

Kebolehanya merawat masalah rabun yang membolehkan pesakitnya dapat melihat dengan normal semula tanpa melalui kaedah rawatan moden yang disediakan di hospitai dipercayai mendapatkan sambutan orang ramai.

Bagaimanapun, seorang wanita tampil mendakwa bahawa ibunya yang mendapatkan rawatan viral berkenaan kini sedang menanggung derita, selain penglihatan makin teruk setelah mendapatkan rawatan alternatif yang disediakan oleh lelaki itu.

Ujarnya lagi, diperingkat awal selepas mendapatkan rawatan tersebut, penglihatan ibunya semakin baik dan boleh melihat keadaan sekeliling seperti normal.

Namun selepas beberapa hari, keadaan mula berubah bahkan dia mendakwa mata ibunya membekak sehingga demam.

Dia juga mendakwa bahawa mata ibunya mengeluarkan cecair seakan-akan darah dan berbau hanyir sewaktu tidur.

Wanita ini bertindak berkongsi keadaan yang dihadapi oleh ibunya setelah mendakwa bahawa dia mendapati ramai lagi individu lain yang mengalami nasib yang serupa.

Manakala gambar di bawah adalah gambar mata seorang lelaki yang dipercayai turut menerima rawatan alternatif tersebut.

Sumber : Doktor Amira Nadia

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Nov 8, 2017 6:18 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



MENCACI DAN MENGHINA DILARANG ISLAM
bloglist-malaysia.blogspot.
wabillahagro.blogspot
Dicatat oleh Abd Wahab Abdullah

Umat Islam dilarang daripada bergaduh, berbalah dan saling kutuk mengutuk di antara satu sama lain. Sifat suka mengutuk, maki-hamun dan mencerca orang lain bukanlah sifat orang mukmin. Nabi SAW di dalam misi dakwah baginda kepada semua manusia tidak pernah menyampaikan dakwah dengan menggunakan bahasa yang kesat dengan menyerang peribadi dan menghina keturunan dan penyembahan tuhan mereka. Tetapi Nabi SAW akan mengunakan cara yang cukup hikmah, lemah lembut, berbudi bahasa dan penuh kasih sayang.

Walaupun orang kafir cuba menghina dan mengutuk baginda di atas dakwah yang baginda jalankan, namun baginda tetap bersabar dan mengunakan cara-cara yang lembut dan memberi jawapan yang bernas dengan dalil yang kuat untuk menepis dakwaan dan penghinaan mereka. Biasanya mereka (orang-orang musrik) akan kalah berhujah dengan baginda. Ramai juga dikalangan orang kafir masuk Islam kerana tertarik dengan peribadi baginda yang mulia dan kesopanan yang tinggi.

Islam tidak membenarkan umatnya mengutuk dan mendoakan orang lain agar mendapat kecelakaan. Mengutuk ini adalah satu perbuatan yang terlarang kita lakukan sesama muslim. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW. di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari Ibnu Mas'ud yang maksud: Mencaci orang Islam itu termasuk fasik dan membunuhnya termasuk kafir.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya, "Mengutuk seorang mukmin itu seperti membunuhnya." (Hadis Riwayat Jamaah selain Ibnu Majah, hadis riwayat Tsabit bin Adl-Dlahak) Nabi SAW bersabda maksudnya : " Sesungguhnya seorang hamba bila melaknat seseorang nescaya laknat itu akan naik ke langit kemudian menutup pintu pintu langit di bawahnya, lalu turun ke bumi menutup pintu pintu yang lain, kemudian mengambil tangan kanan di tangan kirinya, apabila tidak memenuhi sasarannya, ia kembali kepada orang yang dilaknat dan jika tidak boleh ia akan kembali kepada orang yang melaknatnya." (Hadis Riwayat Abu Daud)

Nabi SAW bersabda maksudnya " Tidaklah para pelaknat itu dapat jadi penolong dan saksi di hari kiamat." (Hadis Riwayat Muslim dan Abu Daud)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya: " Tidak patut seorang teman baik, mengutuk (temannya)" (Hadis Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)

Nabi SAW sentiasa mengajar umatnya supaya menjauhkan diri daripada mencaci-maki sesama muslim, menjauhkan daripada membuka aib seseorang dan mencari-cari kesalahan orang lain.

Sabda Nabi SAW kepada Ali bin Abu Talib k.wj maksudnya : "Wahai Ali ! Janganlah engkau mencaci-maki orang Islam atau mencaci-maki binatang kerana cacian itu akan kembali dirimu sendiri. Wahai Ali ! Kuasailah lisanmu dan biasakanlah dia mengucapkan yang baik, kerana tidak ada yang lebih berbahaya bagi manusia pada hari kiamat yang melebihi ketajaman lisannya. Wahai Ali ! Jauhilah tukang caci-maki kerana ia suka membuka aib orang dan ia tidak akan masuk syurga."

Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
"Seorang mukmin bukanlah orang yang suka mencerca, bukan yang suka menjolok jolok, bukan yang suka berbuat keji, dan bukan juga orang yang suka bercakap keji."

Dari hadis-hadis tersebut di atas telah diterangkan bahawa mengutuk sesama muslim itu termasuk perbuatan yang berdosa, kerana kutukan dan laknat itu menjadi hak Allah SWT sahaja, dalam menghukum setiap hambanya. Sehingga kita dilarang mengutuk kerana kegunaan kutukan itu mengharapkan supaya Allah SWT mencabut semua nikmat yang telah diberikan kepada hamba tersebut baik nikmat zahir maupun nikmat batin, supaya dia (orang yang dilaknat) tidak memperoleh nikmat dan anugerahNya.

Oleh kerana itu Rasulullah SAW melarang perbuatan itu, bahkan menganjurkan sebaliknya iaitu supaya saling mendoakan sesama muslim agar mendapat nikmat dan kurnia dari Allah SWT.

Hanya di dalam kes seorang muslim yang telah dizalimi , difitnah dan diaibkan dia boleh berdoa kepada Allah SWT supaya Allah SWT menunjukkan kebenarannya dan mendatangkan musibah kepada orang yang melakukan kezaliman keatas dirinya. Supaya kebenaran itu akan terbukti dan dia berada dipihak yang benar dan dia dapat membersihkan namanya yang telah tercemar kerana berita fitnah tersebut.

Dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang dizalimi. Sesungguhnya doa itu akan naik ke langit amat pantas seumpama api marak ke udara." (Hadis riwayat Hakim - sanad sahih)
Imam Nawawi telah meletakkan hukum harus bagi seorang manusia untuk mendoakan keburukan kepada orang yang menzalimi orang-orang Islam atau menzalimi dirinya sendiri.

Syeikh Ibnu Allan as-Siddiqi (pengarang syarah bagi kitab Azkar) berkata : " Maksud harus yang disebut Imam Nawawi adalah merangkumi sunat. Maksudnya ia tidak haram dan tidak makruh. Sekiranya doa kecelakaan kepada orang yang menzalimi manusia lain supaya terhindar dari kezalimannya maka hukumnya sunat. Sekiranya doa kecelakaan kepada orang yang menzalimi dirinya sendiri atau yang menyakitinya , sesungguhnya ini diharuskan untuk berdoa sebegini. Seeloknya dia maafkan dan melupakannya."

Firman Allah SWT maksudnya : " Allah tidak suka seseorang mengatakan sesuatu yang buruk kepada seseorang dengan terang-terangan melainkan orang yang dizalimi maka dia boleh menceritakan kezaliman tersebut ; dan Allah itu Maha Mendengar dan Maha Mengetahui." ( Surah an-Nisa ayat 148)

Dalil pengharusan. Ini jelas melalui ayat al-Quran 148 surah an-Nisa mengikut tafsiran Ibnu Abbas . Adapun hadis Rasulullah SAW adalah hadis berikut:

"Sesungguhnya Nabi SAW mendoakan kecelakaan kepada orang-orang yang membunuh penghafaz-penghafaz al-Quran r.a dan sentiasa mendoakan kecelakaan kepada mereka selama sebulan. Baginda berdoa : Ya Allah laknatilah Ri'l, zakwan dan 'usayyah (nama-nama kabilah yang membunuh utusan Nabi SAW kesemua mereka penghafaz al-Quran)."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Di dalam banyak peristiwa Nabi SAW tetap memaafkan dan mendoakan kebaikan kepada orang-orang kafir yang mencederakan dan menyakiti hati baginda hanya dalam peristiwa pembunuhan ramai penghafaz al-Quran utusan baginda menyebabkan baginda terlalu sedih dan mendoakan kecelakaan kepada kaum yang kejam tidak berperikemanusiaan.

Oleh itu sebagai seorang mukmin yang sentiasa menyampaikan dakwah dan kebenaran maka perlulah kita mengambil pendekatan secara hikmah dan berlemah lembut dan sentiasa mendoakan kebaikan kepada setiap orang yang kita dakwahkan terutama sesama muslim.

Sekiranya terdapat perbezaan pendapat bukanlah alasan untuk kita mengaibkan sesama kita dan menghemburkan caci-maki atau kutuk mengutuk di antara satu sama lain. Untuk orang-orang bukan Islam kita di bolehkan mendoakan kepada mereka supaya diberikan taufik dan hidayah oleh Allah SWT dan supaya mereka beriman kepada-Nya dan masuk agama Islam.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Nov 8, 2017 6:19 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Jangan Simpan Ubat Demam Dalam Tempoh Yang Lama, Jadi Berapa Lama Boleh Simpan?
siakapkeli.my

Cuba cek peti ais kat rumah kita? Tak pun kat rumah mak ayah kita, pasti ada tersimpan ubat-ubatan di dalamnya. Paling tidak pun, ubat sakit kepala kan. Ia memang sudah menjadi tabiat kita untuk menyimpan ubat-ubatan dalam peti ais. Kita mungkin beranggapan bahawa ubat itu akan lebih tahan lama dan boleh diguna bila perlu nanti.

Tapi sebenarnya tindakan menyimpan ubat-ubatan di dalam peti ais untuk tempoh yang lama boleh mengundang risiko. Seorang lelaki yang dikenali sebagai Dr. Taufiq Razif telah berkongsi info mengapa kita sepatutnya mengelak daripada menyimpan ubat-ubatan untuk tempoh yang lama di dalam peti ais. Kami bawakan perkongsiannya untuk anda di bawah.

Bahaya Simpan Ubat Demam Lama Sangat

Saya perasan kalau saya buka peti ais rumah siapa-siapa pun mesti banyak ubat demam anak-anak. Biasanya mak ayah ni suka simpan ubat demam Panadol, Fepril, Uphamol dan Kidz PCM dalam peti ais. Bukan seminggu dua tapi kadang kala tu sampai berbulan-bulan pun ada.

Kenapa ya?

Tahu tak bahaya kalau kita simpan ubat demam tu lama sangat? Tahu tak botol ubat tu asalnya diisi dengan udara bersih ataupun Nitrogen di kilang sana. Udara dalam tu memang bebas kuman tapi sekali kita dah buka botol ubat demam tu, udara bersih tu akan keluar dan udara luar yang mengandungi fungi, bakteria dan wap air ni akan masuk.

Lagi satu, bila kita simpan ubat dalam peti ais proses kondensasi akan berlaku dan wap air akan terbentuk dalam botol ubat tu. Wap air tu takde bahan pengawet sepertimana ubat yang memang ada bahan pengawet jadi bakteria mudah membiak kat dalam tu.

Berapa lama boleh simpan?

Sebenarnya tak perlu simpan pun. Bila anak demam lagi, ambil je ubat yang baru. Tu lagi selamat, tapi kalau nak simpan juga jangan lebih 2 bulan ye. Lebih bahaya lagi kalau kita simpan pastu kita lupa dah berapa lama ubat tu kita simpan. Bila anak demam je terus bagi ubat lama tadi. Aduh! Bahaya!

Kalau suhu masih bawah 37.5 c tu tak perlu pun ubat demam. Banyakkan minum air ye. Kalau selsema sikit-sikit tu banyakkan makan buah buahan je. Belajar berjimat cermat sikit bab ubat-ubatan.

Tolong sebarkan dan ajar ilmu ni pada ibubapa kat luar sana juga ye. Saya tahu ramai ibubapa yang tak tahu tentang benda ni.

Sumber : Taufiq Razif

Bahaya Kalau Tak Habiskan Antibiotik, Bakteria Superbugs Mungkin Akan Menyerang Anda
siakapkeli.my

Seringkali apabila ke klinik atau hospital disebabkan demam yang teruk, doktor akan membekalkan antibiotik kepada kita - sambil menegaskan antibiotik ini mesti dihabiskan.

Tapi mengapa penting sangat sampai nak kena habiskan walaupun demam dah sembuh? Dan tahukah anda jika anda tidak mengambil antibiotik seperti yang telah diberitahu oleh doktor, bakteria di dalam badan boleh bertukar menjadi Superbugs?

Seorang Penolong Pegawai Perubatan di salah sebuah hospital di Sabah, Shafiq Raffi, tampil menghubungi Siakap Keli untuk menjelaskan secara terperinci kepada umum tentang bahaya yang menunggu mereka-mereka yang tidak mengambil antibiotik seperti yang diarahkan oleh doktor.

Tapi, masalah Superbugs ini mungkin akan menjadi masalah jangka masa panjang jika tidak dikawal - dan puncanya mungkin bermula dari seseorang yang tidak mengambil berat tentang pengambilan antibiotik yang telah diberikan oleh doktor.

PADAH APABILA ANTIBIOTIK TIDAK LAGI BERKESAN

Manusia telah menggunakan antibiotik bagi tujuan perubatan dan kesihatan seawal tahun 350 - 550M pada zaman Mesir Purba. Bakteria pula telah wujud sejak 3.5 Bilion tahun yang lampau. Kaitan antara bakteria dan antibiotik adalah ibarat api dan air.

Baru-baru ini, dunia perubatan dikejutkan dengan mimpi ngeri yang menjadi kenyataan setelah timbulnya beberapa penyakit berbahaya yang disebabkan oleh antibiotic resistance. Beberapa contoh penyakit tersebut adalah seperti berikut:

1. Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA)
2. Vamcomycin-resistant Enterococcus (VRE)
3. Multi-drug-resistant Mycobacterium tuberculosis (MDR-TB) 4. Carbapenem-resistant Enterobacteriaceae (CRE)

Semakin hari semakin ramai pesakit baharu telah dikesan mendapat jangkitan. Apa yang menakutkan adalah, penyakit ini tidak lagi boleh dirawat menggunakan antibiotik biasa kerana keupayaan bakteria penyebab jangkitan yang telah bermutasi menjadi lebih kuat menentang antibiotik dikenali sebagai bakteria SUPERBUGS.

Berikutan itu, pelbagai masalah telah timbul seperti ;

A) Kos rawatan pesakit kian meningkat.
B) Tempoh masa rawatan di wad hospital juga semakin lama.
C) Berpotensi menyebarkan jangkitan pada ahli keluarga,anggota kesihatan bertugas seterusnya kepada komuniti menyebabkan bilangan kes semakin bertambah dan sukar dibendung.

Apa itu SUPERBUGS?

Perlu kita ketahui bahawa bakteria merupakan mikro-organisma yang hebat dengan kemampuan survival yang cukup mempesonakan. Walaupun dengan saiznya yang mikroskopik, itu bukanlah faktor penghalang kemandirian spesis mereka kerana "size doesn't matter".

Dengan kemampuan survival dan adaptasi yang menakjubkan pada bakteria, maka lahirlah SUPERBUGS. Bakteria SUPERBUGS ini adalah bakteria yang bermutasi secara genetik dan berupaya melawan antibiotik yang ada di dunia pada zaman kita ini. Fenomena ini dinamakan sebagai ANTIBIOTIC RESISTANCE atau KERINTANGAN ANTIBIOTIK.

SUPERBUGS mampu menghasilkan enzim khas bagi menghancurkan antibiotik membuatkannya kebal dan terus menerus membiak dalam badan kita.

Apa itu ANTIBIOTIK?

Antibiotik adalah ubat yang digunakan untuk melawan jangkitan bakteria dengan cara membunuh atau merencat perkembangan dan menghalang pembiakan bakteria.

Tahukah anda, di dalam dunia kini antibiotik tidak begitu banyak dihasilkan? Adapun antibiotik terkini yang digunakan kebanyakannya sudah tidak lagi berkesan melawan jangkitan bakteria.
Menakutkan?

Bayangkanlah jika kesemua antibiotik dalam dunia ini tidak lagi berkesan ! APAKAH YANG BOLEH DILAKUKAN SEBAGAI INDIVIDU?

Kerintangan antibiotik adalah satu proses semulajadi. Walaupun begitu, tidak dinafikan bahawa penyalahgunaan antibiotik yang berleluasa dalam kalangan masyarakat serata dunia menyumbang kepada kadar kerintangan yang semakin pesat bertambah ibarat cendawan selepas hujan.

Sebagai seorang individu prihatin dan masyarakat yang cakna, amalkanlah langkah - langkah ini agar masalah kerintangan antibiotik dapat dikawal.

1. Gunakan antibiotik hanya untuk kes yang perlu sahaja.
2. Mengikut dos yang telah ditetapkan. Jangan memakan antibiotik secara berlebihan atau sebaliknya.
3. Melengkapkan tempoh masa rawatan antibiotik. Sekiranya pengamal perubatan mengarahkan anda memakan antibiotik selama seminggu, anda hendaklah mematuhi arahan tersebut tanpa tertinggal secara sengaja ataupun tidak sengaja. Tiada istilah "cuti" sehari atau dua hari, tiada istilah berhenti mengambil antibiotik sebelum masanya walaupun anda sudah berasa sihat. Selagi tempoh masa belum lengkap, selagi itulah anda perlu mengambilnya dengan patuh untuk kebaikan bersama.

4. Mengelakkan minuman atau makanan atau ubat-ubatan lain yang boleh berinteraksi dengan antibiotik. Anda hendaklah berbincang dengan pegawai farmasi mengenai reaksi ubat-ubatan dengan antibiotik yang anda ambil.

5. Mengelakkan berkongsi ubat dengan pesakit lain kerana tidak semua pesakit memerlukan antibiotik.

6. Jangan gunakan saki baki ubat antibiotik yang telah tidak digunakan.

7. Sebaik-baiknya lebihan ubat antibiotik hendaklah diserahkan kembali kepada pihak farmasi dan elakkan membuang lebihan antibiotik merata-rata terutama sistem perparitan.

Sekiranya anda membuang antibiotik anda ke alam sekitar terutamanya parit, lubang tandas, sungai dan tempat pembuangan sampah. Ketahuilah bahawa anda telah mendedahkan koloni bakteria yang terdapat di situ kepada antibiotik.

Malangnya, tidak semua akan mati akibat pendedahan tersebut kerana jumlah dos yang sedikit tidak mampu membunuh koloni bakteria yang berjuta itu. Akan ada yang tinggal dan bertahan lantas sisa-sisa bakteria yang terselamat inilah yang akan menjadi bakteria mutan dengan kelebihan kuasa yang mampu membunuh manusia!

"What doesn't kill you, makes you stronger"

Bakteria mutan inilah yang dinamakan sebagai SUPERBUGS yang menjadi penyebab timbulnya masalah ANTIBIOTIC RESISTANCE. Akhir kata, kerintangan antibiotik bukanlah isu yang remeh dan boleh dipandang sebelah mata. Setiap dari kita punya peranan besar dalam masalah ini.

Sanggupkah kita melihat anak cucu kita menjadi mangsa terhadap apa yang telah kita lakukan hari ini?

Tepuk dada, tanyalah minda. Jangan sudah terhantuk baru terngadah. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna.

- Shafiq Raffi 21/10/2017

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Nov 8, 2017 6:19 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Kereta Tenggelam Banjir? Ini Langkah Perlu Lakukan Untuk Selamatkan Kenderaan Anda Itu
siakapkeli.my

Sebenarnya negara kita kerap kali dilanda bencana banjir setiap tahun. Boleh dikatakan semua bahagian di negara ini pernah berhadapan dengan musibah tersebut tak kiralah pada skala besar ataupun kecil.

Beberapa tahun lepas, banjir besar melanda beberapa negeri di Pantai Timur dan yang paling teruk menerima kesannya adalah negeri Kelantan. Terkini, negeri-negeri Utara pula menerima nasib yang sama terutamanya di Pulai Pinang. Setakat ini, bencana tersebut sudah pun meragut 7 nyawa dengan beribu-ribu lagi terpaksa berpindah ke Pusat Pemindahan bagi menyelamatkan diri.

Selain mengancam keselamatan nyawa, mangsa-mangsa banjir ini turut menanggung kerugian dari segi kerosakkan harta benda. Perabot-perabot dalam rumah yang hampir mustahil untuk diselamatkan dan paling penting adalah kenderaan yang digunakan setiap hari untuk bergerak.

Kerosakkan kenderaan akibat banjir ini boleh memakan kos yang tinggi untuk dibaiki semula. Justeru, anda perlu mengetahui 9 perkara ini bagi meminimakan sebanyak mungkin kos untuk membaiki kereta anda jika ia turut menjadi ''mangsa'' kepada bencana alam ini.

1. Jangan Cuba Hidupkan Enjin Kereta

Ini adalah perkara pertama dan yang paling penting yang anda perlu elakkan walaupun kereta anda mempunyai perlindungan insuran 1st Party. Anda harus berhati-hati kerana cubaan menghidupkan enjin kenderaan yang ditenggelami air boleh menyebabkan kenderaan anda rosak lebih teruk.

2. Semak Polisi Insuran Anda Dengan Syarikat Insuran

Semakan insuran yang anda langgan perlu dibuat dengan syarikat insuran bagi mengetahui polisi perlindungan yang ditawarkan. Kebanyakkan syarikat insuran akan menanggung kos kerosakkan akibat air naik hingga paras papan pemuka (dashboard) kenderaan.

3. Semak Polisi Insuran Anda Lebih Awal

Jangan tunggu sehingga banjir melanda. Sebaik-baiknya jika anda mengetahui bahawa kawasan tempat tinggal anda mempunyai risiko tinggi untuk dilanda banjir, buatlah semakan lebih awal. Ada kemungkinan syarikat insuran menjadi sibuk kerana menerima panggilan dan menguruskan tuntutan apabila bencana sudah berlaku.

4. Keringkan Kereta Anda Dengan Segera

Jangan lengah-lengahkan kerja pembersihan kenderaan anda, terutama di bahagian dalam kenderaan. Buka tingkap dan letakkan tuala di bahagian dalam kenderaan supaya air yang bertakung lebih mudah diserap. Jika dibiarkan tempoh yang lama, dikhuatiri selut yang masuk ke dalam kenderaan akan mengeras lalu menyukarkan kerja-kerja pembersihan kelak.

5. Periksa Minyak Enjin Dan Penapis Udara

Periksa bahagian ini terlebh dahulu. Jika anda melihat terdapat titisan air di dalam tangki minyak enjin, berlaku peningkatan paras minyak enjin atau terdapat air dalam penapis udara, sekali lagi diingatkan jangan cuba menghidupkan enjin kenderaan anda. Hubungi kereta penunda dan dapatkan perkhidmatan profesional bagi mengatasi masalah tersebut.

6. Periksa Bahagian Lain Kenderaan Yang Menggunakan Cecair Untuk Berfungsi

Sistem tangki cecair untuk kenderaan baru biasanya mempunyai pelindung namun tidak pada kenderaan yang sudah berusia yang berkemungkinan untuk bocor. Perhatikan bahagian-bahagian kenderaan seperti brek, clutch, power stereng dan pendingin hawa untuk tanda-tanda telah dicemari air banjir.

7. Periksa Bahagian Yang Menggunakan Sistem Elektronik

Periksa semua sistem elektrik kenderaan anda. Jika anda yakin bahawa enjin kenderaan anda tiada masalah untuk dihidupkan, anda boleh menghidupkan lampu kenderaan, lampu isyarat, pendingin hawa, sterio, power window dan lampu dalam untuk memeriksa sama ada sistem elektik kenderaan anda terjejas atau tidak. Jika anda tidak yakin, sebaiknya jangan dihidupkan kenderaan.

8. Periksa Luaran Kenderaan

Sebelum anda menggerakkan kenderaan ataupun menggunakan perkhidmatan kereta anda untuk mengangkut kenderaan ke bengkel, sila periksa dahulu bahagian luar kenderaan terutama di kawasan tayar, brek dan bawah kenderaan. Lihat jika terdapat sebarang cebisan seperti kayu atau besi yang tersangkut pada bahagian tersebut. Ia boleh menyebabkan kenderaan rosak lebih teruk jika bahagian yang tersangkut dipaksa untuk bergerak.

9. Berhati-Hati Ketika Menerima Tawaran Alat Ganti Dari Mana-Mana Pihak

Ada kemungkinan wujudnya individu-individu yang cuba meraih keuntungan dari kesusahan orang lain dengan menawarkan alat ganti tidak berkualiti kepada pemilik kenderaan yang terdesak untuk membaiki kenderaan mereka. Sebaiknya, dapatkan perkhidmatan daripada wakil servis yang sah.

Sumber : Drive Safe And Fast

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: