Sunday, March 8, 2009

Geseran piston punca bunyi pelik enjin motosikal

SAYA sering menggunakan motosikal untuk berulang- alik ke tempat kerja. Sejak kebelakangan ini, enjin motosikal Yamaha RXZ saya mengeluarkan bunyi pelik dan kasar.

Mengapakah perkara ini berlaku? Adakah ia disebabkan pemanduan atau penggunaan minyak pelincir yang salah?




Mat Despatch,
Kuala Lumpur




SAYA kurang pasti mengenai bunyi pelik yang dialami enjin motosikal saudara tetapi bunyi motosikal dua lejang memang kasar jika dibandingkan dengan motosikal empat lejang.

Bagaimanapun, jika terdengar bunyi pelik daripada bahagian enjin, saya yakin ia disebabkan geseran piston dan blok yang kurang licin.

Perkara ini berlaku mungkin disebabkan beban enjin pada kelajuan rpm terlalu tinggi atau memikul bebanan yang berat.

Sekiranya enjin dibebani dengan pecutan mendadak, ia mampu mendatangkan kehausan melampau kerana permukaan komponen enjin bergerak terlalu cepat.

Sebaiknya, dapatkan nasihat daripada mekanik bertauliah dan sekiranya berlaku sebarang kerosakan seperti gegelang omboh menjadi longgar, eloklah ditukar sebelum melarat.

Berkenaan minyak pelincir, rangkaian minyak pelincir Shell Advance memang dicipta untuk pemanduan ekstrem dalam sebarang keadaan.

Jika anda menggunakan minyak pelincir Shell Advance, saya yakin masalah berkenaan dapat diselesaikan selain memanjangkan jangka hayat enjin.

Bagaimanapun, sebaiknya rujuk buku panduan mengenai pelincir yang disyorkan pengeluar kerana ia sudah diuji sebelum sesebuah motosikal itu dikeluarkan.

Pilih minyak pelincir yang sama spesifikasi atau lebih tinggi daripada disyorkan.

No comments: