Saturday, August 9, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3977

5 Messages

Digest #3977

Messages

Fri Aug 8, 2014 9:19 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Gara-Gara Kemalangan Kecil 100 Penduduk Kampung Hampir Merusuh Bersenjatakan Parang
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

SHAHIDI (kanan) bersama rakan menunjukkan kerosakan di kereta dinaiki.

Port Dickson: Tiga sahabat mendakwa nyaris maut dibelasah sekumpulan lelaki bersenjatakan parang panjang yang dipercayai tidak berpuas hati selepas mereka terbabit dalam kemalangan jalan raya di Bukit Pelandok, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian jam 12.20 tengah malam itu, pemandu kereta Waja, Mohd Shafiq Azman, 24, bersama dua rakan, Mohd Hafizan Jamil, 24, dan Mohd Shahidi Sahar, 24, baru pulang berhari raya di Lenggeng, Nilai, Menurut Mohd Shafiq, sejurus tiba di tempat kejadian di pekan Bukit Pelandok, di sini, seorang kanak-kanak lelaki dilihat tergesa-gesa melintas jalan menyebabkan dia membrek kereta secara mengejut.

"Kanak-kanak itu jatuh dan saya terus turun untuk melihat keadaannya yang luka di siku. Tidak lama selepas itu, kenderaan saya dikerumuni lebih 10 orang dengan dua daripadanya bersenjatakan parang.

"Saya dan rakan cuba berunding secara baik, namun mereka cuba bertindak ganas dengan memukul Hafizan sebelum mengejarnya dengan membawa parang manakala saya dan Shahidi diugut supaya tidak melawan," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pachitan, Bukit Pelandok, di sini, semalam. Dalam pertemuan itu, Mohd Shafiq turut menunjukkan keadaan cermin dan bonet kereta yang didakwanya dipecahkan dan diketuk dengan parang oleh kumpulan lelaki itu.

Sementara itu, Hafizan berkata, dia cuba mengalihkan kereta ke tepi dengan menolaknya kerana kunci kereta sudah diambil oleh kumpulan lelaki berkenaan menyebabkan dia dimarahi mereka manakala kereta ditendang di bahagian pintu sehingga kemek.

"Selepas ditumbuk beberapa kali, saya cuba melawan menyebabkan lelaki bersenjatakan parang itu mengejar saya hampir seratus meter sebelum saya menyorok di belakang sebuah kedai.

"Saya kemudian berjaya menghubungi beberapa rakan di kampung dengan telefon bimbit untuk meminta bantuan.

"Nasib baik rakan-rakan ramai yang datang dan baru saya berani keluar dari tempat persembunyian," katanya.

Ketua Polis Daerah Port Dickson Superintendan Abd Wahab Harun berkata, siasatan awal polis mendapati kejadian berpunca daripada satu kemalangan kecil membabitkan sebuah kereta dan kanak-kanak yang melintas jalan, namun menimbulkan rasa tidak puas hati sekumpulan lelaki yang berada di tepi jalan itu."?

Akibat tidak puas hati, mereka merosakkan kereta mangsa dan keadaan kembali kecoh apabila lebih 100 orang kampung keluar dan membawa parang berhampiran Balai Polis Bukit Pelandok. Bagaimanapun, keadaan kembali tenang pada jam 3.30 pagi.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 440(a) Kanun Keseksaan kerana khianat semasa membuat rusuhan," katanya ketika dihubungi, semalam.

Fri Aug 8, 2014 9:19 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Berpesta Ria JPJ Sekarang Dengan Kereta-Kereta Peronda Mewah Mereka
telokbakong.blogspot
erapasca.com
Posted by Era pasca
Korang dah pernah nampak kereta-kereta peronda JPJ yang baru? Pernah tahu apa yang peronda-peronda JPJ tu buat selain daripada bila tiba musim perayaan, mereka akan letak kereta pacuan empat roda mereka di tepi jalan dan dua orang anggota akan duduk di bawah khemah sambil membelek-belek telefon masing-masing?

Adakah kenderaan-kenderaan 'baru' JPJ itu sememangnya kenderaan-kenderaan baru atau ianya hanya dicat baru? Berapakah sebut harga yang telah diterima? Siapakah pembida yang berjaya dan berapakah unit penghantaran serta jumlah yang telah dibayar oleh Kerajaan UMNGOK kepada pembekal? Syarikat manakah yang berjaya dan apakah hubungan pemilik syarikat tersebut dengan UMNGOK?

Yang pasti, di bawah pentadbiran UMNGOK, tiada keperluan mengecat baru sebaliknya yang dibuat ialah menukar keseluruhan kenderaan kepada kenderaan baru dengan sebut harga yang jauh lebih tinggi dari harga pasaran. Alasan yang akan diberikan nanti ialah, kenderaan-kenderaan untuk kegunaan agensi kerajaan mempunyai spefikasi yang berlainan berbanding kenderaan awam, walaupun sebenarnya kenderaan-kenderaan agensi itu hanya dibawa melaram.

Dari pemerhatian, kebanyakan kerja-kerja penguatkuasaan di jalanraya mahupun di lebuhraya, lebih banyak dibuat oleh PDRM. JPJ sekadar merambu ke sana ke mari dan sesekali buat operasi sekatan bersama-sama PDRM, Jabatan Alam Sekitar, AADK dan kadang-kadang bersama Jabatan Imigresen. Selebihnya, JPJ ibarat APMM dalam penguatkuasaan undang-undang di perairan negara.

Bajet besar yang diberikan kepada JPJ, seharusnya dikurangkan kerana bebanan kerja mereka tidaklah seberapa kalau dibandingkan dengan PDRM. Lebih baik sekiranya bajet besar kepada JPJ itu dipindahkan kepada PDRM yang kebanyakan kereta-kereta peronda PDRM, lebih layak dibuat sarang ayam daripada menjalankan kerja-kerja penguatkuasaan undang-undang.

Malah lebih baik lagi kalau setiap kereta peronda PDRM dilengkapi dengan kamera di mana semua prosedur saman, perlu dibuat di hadapan kamera tersebut yang merakamkan setiap aksi anggota-anggota peronda bagi mengelakkan berlakunya amalan rasuah runcit.

Itu belum lagi melibatkan polis marin yang menjalankan penguatkuasaan di perairan negara.

Sekarang ini, banyak sangat rungutan orang ramai terhadap mutu perkhidmatan PDRM terutama sekali dalam pembanterasan jenayah. Tidak dapat tidak, antara punca utama kegagalan PDRM ialah peralatan yang digunakan sudah terlalu usang, manakala bajet besar pula diberikan kepada agensi-agensi yang suka merambu-ramba seperti JPJ.

Kalau setakat nak menayang kereta-kereta baru tetapi mutu kerja pula sekadar hanya pandai mengeluarkan saman dan mengutip duit saman, lebih baik rentikan ler!

Fri Aug 8, 2014 9:19 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Polis buat 'dont know' saja ketika magsa kemalangan dibalun...
telokbakong.blogspot
alditta.blogspot.
Posted by ali allah ditta

Polis hanya tengok mangsa kemalangan diserang...

ADUN Pandamaran Eric Tan menuntut polis Selangor menjelaskan tindakan pasukan itu yang didakwa gagal bertindak dalam dua kes melibatkan mangsa kemalangan yang didakwa diserang oleh orang ramai di tempat kejadian.

"Beliau (Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Samah Mat) mesti memberi penjelasan mengapa polis tidak bertindak.

"Apa rancangan berliau sebagai ketua polis Selangor yang baru untuk memperbaikinya?

"Saya fikir penambahbaikan ini amat diperlukan segera kerana masyarakat menderita setiap hari," katanya dalam satu sidang media bersama individu yang terlibat dalam kejadian tersebut.

Dalam kes pertama, seorang pemilik syarikat tunda kereta, Ngiam Kee Buh memberitahu sidang media itu berhubung kejadian melibatkan pekerjanya.

Katanya, pekerja itu memberitahunya bahawa tiga orang pegawai polis bertugas di satu pasar Ramadan di berhampiran lokasi kemalangan.

Kemalangan jalan raya itu didakwa melibatkan sebuah Proton Wira yang melanggar tiga buah kenderaan yang diparkir di satu cerun jejambat kerana pemandunya, Lee Keng Long, cuba mengelak sebuah kenderaan dari arah hadapan yang masuk ke lorongnya.

Ngiam mendakwa polis gagal bertindak ketika sekumpulan individu menyerang pemandu tersebut. Anggota berkenaan didakwa hanya memandang kejadian tersebut selepas ditolak ke sisi oleh penyerang tersebut.

Beliau bercakap di sidang media itu keraja pekerjanya itu enggan berbuat demikian untuk menejalskan kejadian yang didakwa berlaku pada dini hari, 26 Julai di Klang, di bulatan Kota Klang.

Kejadian kedua pula berlaku sekitar jam 3.30 pagi keesokan harinya. Seorang individu yang terlibat, Muhammad Hadi Yeop Baharuddin mendakwa beliau diserang oleh lapan orang pelumba motosikal haram selepas melanggar salah seorang daripada anggota kumpulan tersebut dengan keretanya.

Beliau berkata polis masih belum membuat sebarang penahanan walaupun beberapa orang daripada individu yang menyerangnya itu telahpun dikenalpasti oleh individu lain yang cuba menolongnya.

Menurutnya, ada suspek yang dikenalpasti melalui cukai jalan motosikal yang ditemui di lokasi kejadian di Lebuh Raya Selat Kelang.- mk

Cops stood by while accident victim mobbed...

Pandamaran assemblyperson Eric Tan has demanded that the Selangor police explain its "non-functional" force, claiming that it had failed to act in two separate cases where mobs attacked car accident victims.

"He (Selangor police chief Abdul Samah Mat) must give an explanation as to why the police have been non-functioning, or what is the plan as the new Selangor police chief to improve.

"I think this improvement is needed very urgently because people have suffered day-to-day," he told a press conference today together with the victims.

In one case, tow car company operator Ngiam Kee Buh told the press that his employee at the scene had told him that there were three police officers stationed at a Ramadan market near the scene of the accident.

It purportedly involved a Proton Wira colliding with three cars parked illegally under a flyover, after its driver Lee Keng Long had tried to avoid a vehicle in front that had suddenly switched into his lane.

The police allegedly failed to act when a mob descended on the driver, but only stood by idly after being shoved aside by the attackers.

"The police tried to break up the fight, but was shoved aside and warned not to interfere, and he just went aside," Ngiam said, adding that the police were armed and was seen reaching for his gun, but did not pull out the weapon.

He added that his employee has declined to speak publicly on the accident that took place in the wee hours of July 26 in Klang, at the Kota Klang roundabout.

Also present at the press conference was Ngiam's other employee Lee Chee Wei, who was hospitalised after being supposedly hit with stones and helmets by a group of 40, and the car's driver Keng Long who was also beaten and robbed.

According to earlier media reports, Keng Long's car was later set ablaze by the mob.

Mobbed by mat rempit

In the second case that took place at about 3.30am on July 27, the victim Muhammad Hadi Yeop Baharuddin (above) claimed he was set upon by a group of eight illegal motorcycle racers after one of them crashed into his car.

He said the police have yet to make any arrests although some of his assailants have been identified by other illegal racers who had tried to help him, and through a motorcycle road tax recovered from the scene of the accident at the Selat Klang Highway.

It was found on the motorcycle that crashed into his car, which was apparently abandoned into a ditch by the road.

In addition, he said the stretch of road he was passing through has been notorious for illegal racing and betting for years.

Muhammad Hadi said a group of illegal racers tried to hold back the mob and persuaded them not to start a fight on the eve of Hari Raya, while he struggled to call the police.

He said an emergency telephone operator made three attempts to connect his call to the nearest police station at Bandar Sultan Suleiman, but to no avail.

"They said that they want to connect to the nearest police station, so three times - nothing. Please wait… Please wait (went the operator)…," he said.

The mob later managed to break through and were armed with sticks and helmets, Muhammad Hadi said, and he was unable to escape because he was surrounded and his car's front-right wheel was damaged in the accident.

Cops in holiday mood?

To add to the frustration, Muhammad Hadi said he went to the Sungai Kapar police station to lodge a police report over the incident that day and the next two consecutive days, but on each visit was told that the police online systems were down.

When he told them he would lodge a police at another police station, he said a police personnel replied that the system was down for the whole of Malaysia, so he abandoned his plans.

When he managed to lodge his police report on July 30 and met his investigating officer however, the officer asked why he hadn't lodged a police report on the day of the incident, appearing unaware of the alleged system failure.

Assemblyperson Tan questioned whether there had indeed been a nationwide failure of the police's online systems during the Hari Raya holidays, or an excuse to avoid work.

During the press conference, Tan also commented on a video that has been circulating online as an example of the state of the Selangor police.

The video purportedly filmed inside the Selangor police headquarters shows a senior police officer scolding and shouting at his subordinate.

One officer is supposedly a deputy superintendent (DSP) while the other is an assistant superintendent (ASP).

A caption accompanying the video reads, "These incidents happen every day and the officers and rank-and-file are all victims.

"The subordinates are beaten, kicked, and spat upon. When will this end? The cruelty and oppression is killing us every day."

The veracity of the over one-minute video has yet to be verified.

Tan remarked that the video appeared to be filmed by a member of the police force who has probably lost hope and had made it public in hopes that action could be taken to rectify the situation.

"It goes to show how bad our police is especially in Selangor. There doesn't seem to be any improvement (since Abdul Samah took office on May 12), but in the meantime they are continuing to deteriorate," he said. - mk

cheers.

Fri Aug 8, 2014 9:19 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Seorang tua berjalan kaki, tangannya ada plastik
telokbakong.blogspot.
rojakpasembor.blogspot
Posted by Ammar ibn Yasir
Penulis: DR AZMAN IBRAHIM

KITA tidak perlu menjadi seorang yang kaya raya untuk berbuat kebajikan. Kalau kita nak tunggu nak jadi kaya baru berniat nak berbuat kebajikan, saya yakin, semakin kaya seseorang itu, semakin dia kedekut dengan apa yang ada di tangannya.

Paling mudah, kebajikan bermakna kita memperuntukkan sebahagian dari rezeki kurnian Allah kepada kita untuk membeli pahala di samping kita membeli makanan, minuman, pakaian dan sebagainya.

Ramai manusia yang tak kedekut untuk memperuntukkan wang yang ada bagi memiliki benda-benda duniawi yang dapat dilihat dan dipegang tetapi amat berkira dalam membelanjakan wang bagi membeli ganjaran Allah yang bernama pahala. Kalaulah pahala itu sesuatu yang dapat dilihat, dipegang dan dihitung, tentu ramai manusia yang berebut-rebut untuk memilikinya. Malangnya kerana pahala tak dapat dilihat dan dirasa walaupun telah dikhabarkan dengan jelas oleh Allah dan Rasul-Nya.

Di antara beberapa persoalan yang akan dihadapi seseorang hamba di pengadilan Allah kelak, manusia akan ditanya tentang hartanya. Setiap orang tak akan lepas dari tanggungjawab berkaitan pemilikan hartanya di dunia dahulu saat diadili di hadapan Allah Rabbul Jalil nanti.

Dalam bab ini, orang fakir dan miskin sedikit beruntung. Apa yang dipertanggungjawabkan kepada orang kaya tak dibebankan ke atas mereka yang miskin dan fakir tetapi mereka yang diberikan kelebihan harta akan ditanya tentang tanggungjawab yang telah dilunaskan kepada saudara kita yang kurang bernasib baik.

Bila heboh cerita hal Menteri Wilayah Persekutuan bercadang nak ambil tindakan kepada peminta dan pemberi sedekah demi keindahan Bandaraya Kuala Lumpur, saya merasakan bahawa Menteri yang menjadi ahli parlimen di satu kawasan yang mempunyai bilangan pengundi lebih sedikit dari bilangan pengundi di Dun Jabi ini telah kehilangan suatu nilai sivik yang sangat bernilai.

Mungkin bila beliau dah terlalu hanyut dengan kemewahan menyebabkan pandangannya tidak lagi ke bawah. Pemimpin yang hanya memandang ke atas sedangkan mereka sedang memijak rumput di bumi tak akan mampu menyelami denyut nadi masyarakat bawahan. Sebagai pemimpin kita bercakap dengan apa yang lahir dari hati dan naluri. Kalau hati kita menyimpan kesombongan maka nada sombonglah yang akan keluar di lidah.

Tinggalkan Pak Menteri yang angkuh ini. Dia menjadi angkuh kerana pengundi yang mengangkatnya menjadi pemimpin. Kalau beliau sudah tak boleh diperbaiki, terpulanglah kepada pengundi Putrajaya bagaimana bentuk didikan mata pelajaran sivik yang perlu diberikan kepada bangsawan yang bergelar Tengku tersebut.

Tanggungjawab kita yang seterusmya, mari kita sama-sama pakat tengok keliling kita kalau-kalau ada orang miskin, ibu tunggal, orang uzur, anak yatim dan ramai lagi yang perlu disantuni.

Cubalah usahakan sesuatu untuk menghadirkan keceriaan di wajah mereka di bulan Ramadhan ini walaupun dengan hanya kita menghulur air tebu yang nilainya sekadar RM2 untuk berbuka puasa atau 2 kilo gula yang nilainya hanya RM6.

Bab kebajikan ini kita buat apa yang kita mampu. Cuba kita pergi tanya khabar ke rumah orang yang kerjanya mengambil upah menorah getah di kebun orang, ada tak susu di rumah dia? Kesian melihat anak-anaknya sekadar minum teh O. Hantarlah 2 atau 3 tin susu. 3 tin susu harganya tak sampai pun RM10. Hantarlah satu paket milo yang harganya hanya berbelas ringgit sahaja. Semoga mereka boleh menikmati sedikit dari apa yang kita miliki.

Cuba tengok budak-budak yang mari sembahyang tarawih di masjid, pakai sekadar kopiah buruk yang sudah kusam warnanya. Tak bolehkah kita tolong beli kopiah baru yang harganya RM5 dan bagi sebagai hadiah kepada budak-budak ini?

Saya pernah masuk kampung sekitar pukul 6 petang, tengok ada sorang tua berjalan kaki balik dari kedai runcit. Di tangannya satu plastik. Dalam plastik tersebut terdapat maggie sebungkus dan sebutir telur ayam . Mungkin dia nak balik masak maggie untuk berbuka puasa. Sebab itu bila kita berjalan-jalan, khususnya bulan Ramadhan ini, di dalam bonet kereta perlu standby selalu sedikit barang-barang keperluan harian. Bila terjumpa orang yang memerlukannya, kita boleh bagi.

Kebajikan ini sebenarnya semudah A,B,C... Tetapi kita selalu memikirkan benda yang payah. Sedangkan yang mudah berlambak kita boleh buat.

Fri Aug 8, 2014 9:20 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Polis: Waspada bila menginap di hotel, ada sindiket sedut duit kad kredit anda
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Grafik ihsan Facebook PDRM

SIAPA sangka kegembiraan bercuti di hotel boleh bertukar musibah apabila anda mungkin kehilangan wang hanya dengan menerima satu panggilan telefon yang didalangi oleh sindiket penipuan.

Kebelakangan ini, terdapat satu sindiket penipuan licik yang memperdaya penginap hotel dengan membuat panggilan ke bilik hotel secara rambang bagi mendapatkan maklumat kad kredit mereka.

Modus operandi yang digunakan:

1. Mangsa menginap di sebuah hotel dan telah membuat pembayaran menggunakan kad kredit.

2. Ahli sindiket akan membuat panggilan ke hotel tersebut sebelum meminta disambungkan ke mana-mana bilik secara rambang.

3. Semasa berada dalam bilik, mangsa menerima panggilan telefon yang kononnya daripada "front desk" hotel, berkenaan masalah pengesahan kad kredit.

4. Ahli sindiket akan memperdaya memastikan mangsa untuk percaya panggilan tersebut adalah daripada "front desk" hotel dengan gaya percakapan yang profesional.

5. Mangsa diminta membacakan semula nombor kad kredit dan membuat pengesahan tiga digit nombor di belakang kad kredit yang telah digunakan.

6. Mangsa yang percaya akan memberikan semua maklumat kewangan yang diminta oleh ahli sindiket.

Nasihat polis:

1. Orang ramai dinasihatkan supaya berwaspada sekiranya menerima apa-apa panggilan yang meminta maklumat kewangan terutamanya maklumat kad kredit.

2. Ambil sedikit masa untuk bertanyakan beberapa soalan kepada pemanggil dan rujuk kepada orang ketiga (ahli keluarga/rakan) sebelum memberikan sebarang maklumat atau respon.

3. Dinasihatkan urusan pengesahan kad kredit hanya dibuat secara bersemuka di kaunter.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: