Friday, August 29, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3996[2 Attachments]

5 Messages

Digest #3996
1a
1b
3
OILYMAN datang ke Terengganu by "MetalWorks Calibra" azz95

Messages

Thu Aug 28, 2014 9:06 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Anda percaya harga kereta akan turun ?
bloglist-malaysia.blogspot.

pendapatanda.com

Proses menurunkan harga kereta sedang berjalan lancar dan berada di atas landasan yang betul. Begitulah komen En Madani, CEO kepada Malaysia Automotive Institute (MAI) sebagaimana dilaporkan dalam The Sun.

Sasaran negara adalah untuk menurunkan harga kereta sebanyak 25% menjelang tahun 2018. Berdasarkan sasaran tersebut dengan perkembangan harga kereta yang ada sekarang, Malaysia beradai di landasannya.

Harga kereta turun sebanyak 4.97% pada tahun 2013. Pada tahun ini pula, MAI menjangkakan harga kereta akan turun lagi sebanyak 5%. (sumber gambar)

Kalau diambil kira sasaran di atas, jumlah penurunan dari tahun lepas dan tahun ini adalah sebanyak 10%. Ditambah lagi dengan penurunan 5% setiap tahun hingga ke tahun 2018, jumlahnya akan menjadi 10% tambah dengan 5% x 3 = 15%.

Jadi kiraan menunjukkan harga kereta akan turun sebanyak 25% sebaik saja masuknya tahun 2018 nanti. Semua kiraan tersebut tidak diambil kira segala kos inflasi dan tahap kewangan penduduk Malaysia yang semakin hari semakin terhimpit.

Harga kereta turun bukan bermakna kualiti sama
Kerajaan janjikan harga kereta akan turun. Itu semua orang tahu. Tapi tak ada pula janji-janji bahawa anda akan dapat harga kereta murah dengan tahap kualiti yang anda jangkakan.

Lumrah orang berniaga, harga boleh kasi turun, tapi kualiti atau apa yang anda dapat dengan harga tersebut juga akan kasi turun. Jangan jangkakan emas dengan harga perak. Itu tak boleh berlaku.

Berdasarkan MAI lagi logik harga kereta turun paling asas adalah disebabkan proses liberalisasi dalam indutri automotif. Itu membuatkan persaingan menjadi lebih sengit antara para pembuat kereta.

Bila mereka bersaing untuk pikat hati rakyat yang mahu kereta murah, maka semua pembuat kereta akan pulun turunkan harga kereta. You ge what you want !, ambil kamu harga rendah, tapi jangan dok harap kualiti naik ok!.

Tapi rakyat Maysia sebenarnya memang tak kisah dengan kualiti. Tengok kereta proton sudahlah, apa mereka perduli dengan kualiti, asalkan murah majoriti rakyat Malaysia akan bedal saja. Biarlah tingkat jem selepas tak sampai setahun, itu bukan halangan untuk tetap beli kereta Proton. Itu berdasarkan sejarah. Tak tahulah jika sekarang Rakyat malaysia dah berubah.

Anda percayakah harga kereta akan turun?
Apa pendapat anda dalam kenyataan CEO Malaysia Automotive Institute di atas? adakah ada logiknya dan apakah anda berpuas hati dengan hala tuju kerajaan yang mahu penurunan harga kereta secara perlahan-lahan sebegitu?.

Oh ya!, kenapa perlu harga kereta turun perlahan-lahan?
Sebabnya adalah untuk selamatkan industri kereta 2nd hand. kalau kerajaan kasi bedal semua harga kereta turun mendadak, semua kereta 2nd hand tak ada orang akan beli jika kekal dengan harga sekarang.

Kalau pengedar kereta 2nd hand ikut harga semasa, mereka akan kerugian ratusan juta ringgit dan semua akan gulung tikar jadi muflis. Jadi untuk lindungi mereka kena kawal sikit daripada penurunan secara drastik.

Sebenarnya kerajaan boleh saja turunkan harga kereta secara drastik. Buang masuk sampah saja AP kereta, habis cerita. Jika buang AP, hanya sebilangan kecil saja taikun kaya raya taukeh AP yang akan merana.

Itupun tak berapa teruk sangat sebab dah lama mereka simpan berguni-guni duit hasil daripada keistimewaan mereka perolehi AP. Melainkan mereka kaki enjoy, itu cerita lain.

Itu semua hanya congakan saya. Apa pula pendapat anda? adakah anda rasa kita berada di landasan yang betul dalam projek turun harga kereta ini.

comments:
1.. Happy walker
I don't believe it will turun loh~

Regards,
(A Growing Teenager Diary Malaysia)

a.. Mohd Shubhi
terima kasih berikan komen...

2.. Anonymous
naik naik naik.............hujan saja yang turun\

a.. Mohd Shubhi
sekarang hujan tengah turun...

3.. Anonymous
Maknanya kempen PR selama ini nak turunkan harga kereta hanya auta sahaja ker? Sebab pengeluar kereta tetap sama, toyota, honda, mercedes, proton dan lain-lain, mereka yang beri kualiti ok atau tak ok.

a.. Anonymous
hapus ap dan janji turun harga satu yg berbeza...
apa pandangan tn ?

4.. Anonymous
Apa lah feadahnya turun harga kereta dgn. kos kehidupan meningkat..

a.. Mohd Shubhi
betoi jugak tu...!

5.. Anonymous
sedara subhi,saya percaya harga kereta boleh turun...sebab rezeki kita x da manusia yg boleh control..kalo tahun depan sedara subhi/pembaca2 dan saya jadi org kaya..byk benda akan jadi mampu@murah@turun harga hehe....termasuk lah kereta..amin..

a.. Mohd Shubhi
Insyaallah ! akan kaya..

6.. Anonymous
pergi berak dulu jap lagi la baru komen

a.. Mohd Shubhi
Lamanya berak...! tunggu dari tadi tak komen lagi...

Thu Aug 28, 2014 8:40 pm (PDT) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

tak bermakna kualiti sama elok? hmmm.. itu untuk kete tempatan je kot.

kalau kete CBU yang dikurangkan cukainya, kualiti tetap sama. kecuali CKD
lah KOT?

apa2 pun, tak nampak perkataan cukai akan dikurangkan.. atau salah baca
kot...

banyaknya KOT. sebab rasanya takkan berlaku KOT pemansuhan/pengurangai
cukai...

2014-08-29 0:06 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
>
> <http://www.pendapatanda.com/2014/08/adakah-anda-percaya-harga-kereta-akan.html#comment-form>
> Anda percaya harga kereta akan turun ?
> <http://www.pendapatanda.com/2014/08/adakah-anda-percaya-harga-kereta-akan.html>
> bloglist-malaysia.blogspot.
> pendapatanda.com
>
> Proses menurunkan harga kereta sedang berjalan lancar dan berada di atas
> landasan yang betul. Begitulah komen En Madani, CEO kepada Malaysia
> Automotive Institute (MAI) sebagaimana dilaporkan dalam The Sun.
>
> Sasaran negara adalah untuk menurunkan harga kereta sebanyak 25% menjelang
> tahun 2018. Berdasarkan sasaran tersebut dengan perkembangan harga kereta
> yang ada sekarang, Malaysia beradai di landasannya.
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-L7ubSDs9E0k/U_3TXV6k_wI/AAAAAAAATIo/DHQQhJdqZE4/s1600/toyota-showroom.jpg>
>
> Harga kereta turun sebanyak 4.97% pada tahun 2013. Pada tahun ini pula,
> MAI menjangkakan harga kereta akan turun lagi sebanyak 5%. (*sumber
> gambar
> <http://paultan.org/2014/08/27/reduction-car-prices-malaysia-track-mai/?utm_source=maicarpricereduction&utm_medium=fbnewsfeed&utm_campaign=fbnewsfeed>*
> )
>
> Kalau diambil kira sasaran di atas, jumlah penurunan dari tahun lepas dan
> tahun ini adalah sebanyak 10%. Ditambah lagi dengan penurunan 5% setiap
> tahun hingga ke tahun 2018, jumlahnya akan menjadi 10% tambah dengan 5% x 3
> = 15%.
>
> Jadi kiraan menunjukkan harga kereta akan turun sebanyak 25% sebaik saja
> masuknya tahun 2018 nanti. Semua kiraan tersebut tidak diambil kira segala
> kos inflasi dan tahap kewangan penduduk Malaysia yang semakin hari semakin
> terhimpit.
>
> *Harga kereta turun bukan bermakna kualiti sama*
> Kerajaan janjikan harga kereta akan turun. Itu semua orang tahu. Tapi tak
> ada pula janji-janji bahawa anda akan dapat harga kereta murah dengan tahap
> kualiti yang anda jangkakan.
>
> Lumrah orang berniaga, harga boleh kasi turun, tapi kualiti atau apa yang
> anda dapat dengan harga tersebut juga akan kasi turun. Jangan jangkakan
> emas dengan harga perak. Itu tak boleh berlaku.
>
> Berdasarkan MAI lagi logik harga kereta turun paling asas adalah
> disebabkan proses liberalisasi dalam indutri automotif. Itu membuatkan
> persaingan menjadi lebih sengit antara para pembuat kereta.
>
> Bila mereka bersaing untuk pikat hati rakyat yang mahu kereta murah, maka
> semua pembuat kereta akan pulun turunkan harga kereta. You ge what you want
> !, ambil kamu harga rendah, tapi jangan dok harap kualiti naik ok!.
>
> Tapi rakyat Maysia sebenarnya memang tak kisah dengan kualiti. Tengok
> kereta proton sudahlah, apa mereka perduli dengan kualiti, asalkan murah
> majoriti rakyat Malaysia akan bedal saja. Biarlah tingkat jem selepas tak
> sampai setahun, itu bukan halangan untuk tetap beli kereta Proton. Itu
> berdasarkan sejarah. Tak tahulah jika sekarang Rakyat malaysia dah berubah.
>
> *Anda percayakah harga kereta akan turun?*
> Apa pendapat anda dalam kenyataan CEO Malaysia Automotive Institute di
> atas? adakah ada logiknya dan apakah anda berpuas hati dengan hala tuju
> kerajaan yang mahu penurunan harga kereta secara perlahan-lahan sebegitu?.
>
> *Oh ya!, kenapa perlu harga kereta turun perlahan-lahan?*
> Sebabnya adalah untuk selamatkan industri kereta 2nd hand. kalau kerajaan
> kasi bedal semua harga kereta turun mendadak, semua kereta 2nd hand tak ada
> orang akan beli jika kekal dengan harga sekarang.
>
> Kalau pengedar kereta 2nd hand ikut harga semasa, mereka akan kerugian
> ratusan juta ringgit dan semua akan gulung tikar jadi muflis. Jadi untuk
> lindungi mereka kena kawal sikit daripada penurunan secara drastik.
>
> Sebenarnya kerajaan boleh saja turunkan harga kereta secara drastik. Buang
> masuk sampah saja AP kereta, habis cerita. Jika buang AP, hanya sebilangan
> kecil saja taikun kaya raya taukeh AP yang akan merana.
>
> Itupun tak berapa teruk sangat sebab dah lama mereka simpan berguni-guni
> duit hasil daripada keistimewaan mereka perolehi AP. Melainkan mereka kaki
> enjoy, itu cerita lain.
>
> Itu semua hanya congakan saya. Apa pula pendapat anda? adakah anda rasa
> kita berada di landasan yang betul dalam projek turun harga kereta ini.
>
> *comments:*
>
> 1. Happy walker <http://www.blogger.com/profile/08251562118337533762>
>
> I don't believe it will turun loh~
>
> Regards,
> (A Growing Teenager Diary Malaysia)
> <http://www.lonelyreload.blogspot.com/>
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> terima kasih berikan komen...
> 2. Anonymous
>
> naik naik naik.............hujan saja yang turun\
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> sekarang hujan tengah turun...
> 3. Anonymous
>
> Maknanya kempen PR selama ini nak turunkan harga kereta hanya auta
> sahaja ker? Sebab pengeluar kereta tetap sama, toyota, honda, mercedes,
> proton dan lain-lain, mereka yang beri kualiti ok atau tak ok.
> 1. Anonymous
>
> hapus ap dan janji turun harga satu yg berbeza...
> apa pandangan tn ?
> 4. Anonymous
>
> Apa lah feadahnya turun harga kereta dgn. kos kehidupan meningkat..
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> betoi jugak tu...!
> 5. Anonymous
>
> sedara subhi,saya percaya harga kereta boleh turun...sebab rezeki kita
> x da manusia yg boleh control..kalo tahun depan sedara subhi/pembaca2 dan
> saya jadi org kaya..byk benda akan jadi mampu@murah@turun harga
> hehe....termasuk lah kereta..amin..
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> Insyaallah ! akan kaya..
> 6. Anonymous
>
> pergi berak dulu jap lagi la baru komen
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> Lamanya berak...! tunggu dari tadi tak komen lagi...
>
>
>

Thu Aug 28, 2014 6:15 pm (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

claim dalam bentuk rebet cukai pun bagus. tak submit EA form, tak declare cukai, tak dapat rebet.
secara tak langsung, orang kena bayar cukai utk dapatkan rebet petrol. cukai boleh naik, rakyat boleh kurangkan bayar cukai. mana2 yang buat PCB, silap2 boleh dapat balik return.

rgds,
Nazri Ahtar

On Wednesday, August 27, 2014 12:00 PM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


org miskin beri subsidi pada org kaya,
pasal tu yg kaya tambah kaya....
kuatkuasa cuma pada kertas tampal di pam minyak ..haha

On Wednesday, August 27, 2014 10:05 AM, "MHZ cekelatgetah@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


mansuh terus subsidi, float betul2 harga pasaran. mansuhkan tol, upgrade
isfrastruktur pengangkutan supaya lebih efisien & pastikan tiada
monopoli pasaran.

On 27/08/2014 12:35 AM, MetalWorks Calibra muazck@gmail.com [automobil]
wrote:
> sekadar cadangan, rasa ramai kot pikir camni. mansuh terus harga subsidi
> di pam petrol. lepas tu buat sistem claim.
>
> tapi tak tau la implementasi camne. tu utk pakar2 kita pikirkan ler..
>
>
> 2014-08-27 0:16 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> <mailto:rienacom@yahoo.com.sg> [automobil] <automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>:
>
> __
>
> __
>
>
> .... KERETA-KERETA NOMBOR PENDAFTARAN SINGAPURA MASIH BEBAS
> TANPA ADA PERASAAN CEMAS MEMBELI PETROL RON95 YANG DIJANJIKAN
> OLEH KERAJAAN SEBAGAI KHUSUS UNTUK KENDERAAN MALAYSIA SAHAJA.
> <http://omakkau.blogspot.com/2014/08/biar-gambar-gambar-berbicara-kereta.html>
>
>
> omakkau.blogspot
> Posted by OMAK KAU!!!
> <http://www.blogger.com/profile/07986786810955624095>
> <http://3.bp.blogspot.com/-M93w8ag78FQ/U_v4soMqBKI/AAAAAAAA43E/ksrALldN_8Y/s1600/ron95%2Bsingapura%2Bkereta1.jpg>
> <http://4.bp.blogspot.com/-cWmpzb4rMv8/U_v5ZkBptiI/AAAAAAAA43M/ZJJIdOLQpHg/s1600/ron95%2Bsingapura%2Bkereta%2Bed.jpg>
> K*egiatan kenderaan Singapura yang membeli petrol RON95 dari
> stesyen-stesyen minyak di Johor Bahru didapati semakin berleluasa
> hingga menimbulkan rasa kurang senang kepada rakyat tempatan di sini.
>
> Beberapa penduduk tempatan ketika ditanya, mengeluh bukan sahaja
> kerana tertekan dengan beberapa siri kenaikan harga baru-baru ini
> tetapi juga apabila mendapati tiada sebarang langkah diambil
> terhadap stesyen minyak yang menjual petrol RON95 yang bersubsidi
> kepada kenderaan asing khususnya dari Singapura.
>
> Menurut seorang penduduk tempatan yang hanya mahu dikenali sebagai
> Khairel, penjualan petrol RON95 kepada kenderaan Singapura sudah
> menjadi pemandangan biasa di Johor Bahru.
>
> "Stesyen-stesyen minyak biasanya tak banyak soal bila kenderaan dari
> Singapura membeli minyak RON95, sesiapa pun boleh beli walaupun
> kerajaan tidak membenarkan.
>
> "Harga petrol kita yang bersubsidi sepatutnya untuk rakyat negara
> ini yang membayar bermacam cukai. Tapi bila tengok orang luar yang
> tak bayar cukai macam kita pun dapat sama macam kita, itu tidak
> betul," kata beliau yang merupakan seorang ahli perniagaan.
>
> Menurut beliau lagi, perkara ini mungkin berlaku disebabkan pihak
> Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan
> hanya menguatkuasa pada peringkat awal sahaja, tidak secara berterusan.
>
> "Mungkin pada permulaan sahaja kerajaan ada menempatkan penguatkuasa
> tapi bila dah lama, penguatkuasaan mula mengendur tak macam
> mula-mula dulu," katanya lagi.
>
> "Semenjak kerajaan mengumumkan petrol RON95 hanya dijual kepada
> kenderaan tempatan pada Ogos tahun 2010 lalu, saya belum pernah
> dengar atau terbaca berita ada stesyen minyak atau kenderaan dari
> Singapura dikenakan tindakan."
>
> Beliau juga memberitahu penjualan petrol RON95 kepada kederaan yang
> menggunakan nombor pendaftaran Singapura ini boleh dilihat di
> mana-mana sekitar Johor Bahru.
>
> "Kalau nak dikirakan, dalam sehari memang banyak kenderaan Singapura
> tuang minyak RON95 di sini. Sesiapa pun boleh nampak perkara ini,
> takkan nak tunggu ada orang lapor baru nak bertindak?
>
> "Mustahil kalau pihak kementerian kata tak sedar tentang perkara ini
> sebab itu memang tanggungjawab mereka. Kementerian harus bertindak
> cepat dengan membuat pemantauan, jangan cakap sahaja" katanya lagi.
>
> Seorang kakitangan yang tidak mau identiti dideahkan awam pula
> berkata , selain melahirkan kekecewaan terhadap penguatkuasaan yang
> lemah dalam isu ini, beliau turut menganggap kehadiran warga
> Singapura merupakan salah satu faktor menyumbang kepada kos sara
> yang tinggi di Johor Bahru.
>
> "Sudahlah kos sara hidup di sini tinggi, kemudian hak petrol
> bersubsidi yang sepatutnya untuk rakyat negara ini pun diambil
> kesempatan oleh orang-orang luar.
>
> "Kos sara hidup di bandaraya JB memang tinggi berbanding kebanyakan
> ibu negeri lain. Salah satu sebabnya apabila orang-orang Singapura
> gemar berbelanja barang keperluan di sini dan menyebabkan permintaan
> yang tinggi sekaligus meningkatkan harga di pasaran.
>
> "Mungkin OK bagi para peniaga, tapi tidak bagi orang tempatan yang
> cuma makan gaji macam saya. Tambahan pula nilai matawang Singapura
> dollar yang tinggi menyebabkan mereka mempunyai kuasa beli yang
> tinggi dan harga barang pengguna ditentukan oleh kehendak pasaran."
>
> Sebelum ini, kerajaan pusat UMNO/BN melalui mantan Menteri berkenaan
> merangkap bapa Dafi, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan
> mulai 1 Ogos 2010 semua kenderaan asing tidak dibenarkan lagi
> membeli petrol RON95.
>
> Menurutnya lagi, tindakan tersebut adalah selaras dengan dasar
> kerajaan bagi memastikan bahan api subsidi bagi RON95 adalah khusus
> untuk rakyat Malaysia.*
>
>
>

Thu Aug 28, 2014 8:46 pm (PDT) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

bijak pandai dalam kerajaan kalau betul nak tolong rakyat yang dah mengundi
anda, jemput2 la memikior kan cara yang betul serta sesuai untuk
implementasi skim ini.

kena buat juga untuk orang kampung. yang mungkin kurang arif.

pemerhati pun kena ada, nanti ada yang ambil kesempatan.

2014-08-29 9:15 GMT+08:00 Nazri Ahtar littlenoti@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> claim dalam bentuk rebet cukai pun bagus. tak submit EA form, tak declare
> cukai, tak dapat rebet.
> secara tak langsung, orang kena bayar cukai utk dapatkan rebet petrol.
> cukai boleh naik, rakyat boleh kurangkan bayar cukai. mana2 yang buat PCB,
> silap2 boleh dapat balik return.
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
>
> On Wednesday, August 27, 2014 12:00 PM, "bashah bwasi@yahoo.com
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> org miskin beri subsidi pada org kaya,
> pasal tu yg kaya tambah kaya....
> kuatkuasa cuma pada kertas tampal di pam minyak ..haha
>
>
> On Wednesday, August 27, 2014 10:05 AM, "MHZ cekelatgetah@gmail.com
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> mansuh terus subsidi, float betul2 harga pasaran. mansuhkan tol, upgrade
> isfrastruktur pengangkutan supaya lebih efisien & pastikan tiada
> monopoli pasaran.
>
> On 27/08/2014 12:35 AM, MetalWorks Calibra muazck@gmail.com [automobil]
> wrote:
> > sekadar cadangan, rasa ramai kot pikir camni. mansuh terus harga subsidi
> > di pam petrol. lepas tu buat sistem claim.
> >
> > tapi tak tau la implementasi camne. tu utk pakar2 kita pikirkan ler..
> >
> >
> > 2014-08-27 0:16 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> > <mailto:rienacom@yahoo.com.sg> [automobil] <automobil@yahoogroups.com
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com>>:
> >
> > __
> >
> > __
> >
> >
> > .... KERETA-KERETA NOMBOR PENDAFTARAN SINGAPURA MASIH BEBAS
> > TANPA ADA PERASAAN CEMAS MEMBELI PETROL RON95 YANG DIJANJIKAN
> > OLEH KERAJAAN SEBAGAI KHUSUS UNTUK KENDERAAN MALAYSIA SAHAJA.
> > <
> http://omakkau.blogspot.com/2014/08/biar-gambar-gambar-berbicara-kereta.html
> >
> >
> >
> > omakkau.blogspot
> > Posted by OMAK KAU!!!
> > <http://www.blogger.com/profile/07986786810955624095>
> > <
> http://3.bp.blogspot.com/-M93w8ag78FQ/U_v4soMqBKI/AAAAAAAA43E/ksrALldN_8Y/s1600/ron95%2Bsingapura%2Bkereta1.jpg
> >
> > <
> http://4.bp.blogspot.com/-cWmpzb4rMv8/U_v5ZkBptiI/AAAAAAAA43M/ZJJIdOLQpHg/s1600/ron95%2Bsingapura%2Bkereta%2Bed.jpg
> >
> > K*egiatan kenderaan Singapura yang membeli petrol RON95 dari
> > stesyen-stesyen minyak di Johor Bahru didapati semakin berleluasa
> > hingga menimbulkan rasa kurang senang kepada rakyat tempatan di sini.
> >
> > Beberapa penduduk tempatan ketika ditanya, mengeluh bukan sahaja
> > kerana tertekan dengan beberapa siri kenaikan harga baru-baru ini
> > tetapi juga apabila mendapati tiada sebarang langkah diambil
> > terhadap stesyen minyak yang menjual petrol RON95 yang bersubsidi
> > kepada kenderaan asing khususnya dari Singapura.
> >
> > Menurut seorang penduduk tempatan yang hanya mahu dikenali sebagai
> > Khairel, penjualan petrol RON95 kepada kenderaan Singapura sudah
> > menjadi pemandangan biasa di Johor Bahru.
> >
> > "Stesyen-stesyen minyak biasanya tak banyak soal bila kenderaan dari
> > Singapura membeli minyak RON95, sesiapa pun boleh beli walaupun
> > kerajaan tidak membenarkan.
> >
> > "Harga petrol kita yang bersubsidi sepatutnya untuk rakyat negara
> > ini yang membayar bermacam cukai. Tapi bila tengok orang luar yang
> > tak bayar cukai macam kita pun dapat sama macam kita, itu tidak
> > betul," kata beliau yang merupakan seorang ahli perniagaan.
> >
> > Menurut beliau lagi, perkara ini mungkin berlaku disebabkan pihak
> > Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan
> > hanya menguatkuasa pada peringkat awal sahaja, tidak secara berterusan.
> >
> > "Mungkin pada permulaan sahaja kerajaan ada menempatkan penguatkuasa
> > tapi bila dah lama, penguatkuasaan mula mengendur tak macam
> > mula-mula dulu," katanya lagi.
> >
> > "Semenjak kerajaan mengumumkan petrol RON95 hanya dijual kepada
> > kenderaan tempatan pada Ogos tahun 2010 lalu, saya belum pernah
> > dengar atau terbaca berita ada stesyen minyak atau kenderaan dari
> > Singapura dikenakan tindakan."
> >
> > Beliau juga memberitahu penjualan petrol RON95 kepada kederaan yang
> > menggunakan nombor pendaftaran Singapura ini boleh dilihat di
> > mana-mana sekitar Johor Bahru.
> >
> > "Kalau nak dikirakan, dalam sehari memang banyak kenderaan Singapura
> > tuang minyak RON95 di sini. Sesiapa pun boleh nampak perkara ini,
> > takkan nak tunggu ada orang lapor baru nak bertindak?
> >
> > "Mustahil kalau pihak kementerian kata tak sedar tentang perkara ini
> > sebab itu memang tanggungjawab mereka. Kementerian harus bertindak
> > cepat dengan membuat pemantauan, jangan cakap sahaja" katanya lagi.
> >
> > Seorang kakitangan yang tidak mau identiti dideahkan awam pula
> > berkata , selain melahirkan kekecewaan terhadap penguatkuasaan yang
> > lemah dalam isu ini, beliau turut menganggap kehadiran warga
> > Singapura merupakan salah satu faktor menyumbang kepada kos sara
> > yang tinggi di Johor Bahru.
> >
> > "Sudahlah kos sara hidup di sini tinggi, kemudian hak petrol
> > bersubsidi yang sepatutnya untuk rakyat negara ini pun diambil
> > kesempatan oleh orang-orang luar.
> >
> > "Kos sara hidup di bandaraya JB memang tinggi berbanding kebanyakan
> > ibu negeri lain. Salah satu sebabnya apabila orang-orang Singapura
> > gemar berbelanja barang keperluan di sini dan menyebabkan permintaan
> > yang tinggi sekaligus meningkatkan harga di pasaran.
> >
> > "Mungkin OK bagi para peniaga, tapi tidak bagi orang tempatan yang
> > cuma makan gaji macam saya. Tambahan pula nilai matawang Singapura
> > dollar yang tinggi menyebabkan mereka mempunyai kuasa beli yang
> > tinggi dan harga barang pengguna ditentukan oleh kehendak pasaran."
> >
> > Sebelum ini, kerajaan pusat UMNO/BN melalui mantan Menteri berkenaan
> > merangkap bapa Dafi, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan
> > mulai 1 Ogos 2010 semua kenderaan asing tidak dibenarkan lagi
> > membeli petrol RON95.
> >
> > Menurutnya lagi, tindakan tersebut adalah selaras dengan dasar
> > kerajaan bagi memastikan bahan api subsidi bagi RON95 adalah khusus
> > untuk rakyat Malaysia.*
> >
> >
> >
>
>
>
>
>
>

Thu Aug 28, 2014 8:44 pm (PDT) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

salam boss..

saya selaku agen kecil dari KL, akan balik Terengganu petang ni. kampung di
Mercang. last day pagi ISNIN. lepas tu balik Kuala Lumpur.

sesiapa nak cuci karbon guna OILYMAN/PROFESSOR, call lah saya. 0109029909

stok limited. maklumla agen kecil jahhh...

see u around guys
Attachment(s) from MetalWorks Calibra
2 of 2 Photo(s)
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: