Thursday, July 14, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4548

5 Messages

Digest #4548

Messages

Wed Jul 13, 2016 9:36 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Remaja Dipercayai Diculik Ketika Membeli Belah, Ibu Terima Whatsapp Minta Wang Tebusan
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

KOTA BHARU, 1 Julai: Seorang pelajar tingkatan satu dipercayai diculik oleh seorang lelaki ketika sedang membeli belah di sebuah pasaraya di Kubang Kerian hari ini.

Mangsa yang dikenali sebagai Ayuni Idora Deraman pergi ke pasaraya itu bersama keluarga pada jam 12 tengah hari sebelum dia dipercayai diculik ketika berada di ruang legar pasar raya itu.

BH Online melaporkan, ketika kejadian ahi keluarga mangsa berada di tingkat satu.

Bapa mangsa, Deraman Mat Ali, 61, yang tinggal di Ketereh berkata, dia tidak bersama ahli keluarga ketika kejadian kerana menunggu di luar pasaraya.

"Saya hanya mengetahui kejadian itu selepas isteri mendapat pesanan menerusi aplikasi WhatsApp menggunakan telefon Ayuni Idora, memaklumkan anak saya berada bersama seorang lelaki.

"Penculik berkenaan meminta wang tebusan RM5,000 daripada kami. Sekiranya kami gagal membayarnya, penculik itu mengugut akan membawa anak perempuan saya ke Kuala Lumpur," katanya.

Oleh itu, Deraman meminta orang ramai untuk membantu mengesan anaknya itu dan satu laporan polis telah dibuat susulan kejadian.

Ketika hilang, Ayuni Idora memakai Baju T lengan panjang berwarna merah dan berseluar panjang jalur putih.

sumber

Read more: http://www.kitabantai.info/2016/07/remaja-dipercayai-diculik-ketika.html#ixzz4DAWlgYL4
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Jul 13, 2016 9:56 am (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Dapat bayar ler ..kipidap

On Wednesday, July 13, 2016 10:07 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


   

| Kutip tol, apa rakyat Terengganu dapat?
  Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net |

 
LPT 2 bermula dengan kos pembinaan yang sentiasa naik kerana bermasalah dengan kontraktor yang dipilih. Ada yang lari, ada yang tak ikut spesifikasi yang menyebabkan pembinaan LPT 2 ini tertangguh jadualnya dan bertambah kosnya.

Namun, sehingga kini, tiada kedengaran tindakan ke atas kontraktor terbabit. Sehingga akhirnya jumlah sebenar seperti yang direkodkan ialah kira-kira RM4 billion wang rakyat telah digunakan bagi membina lebuhraya sepanjang 184km yang beralun di kebanyakan tempat, mempunyai kira-kira 2000 kes kemalangan serta telah mengorbankan kira-kira 100 orang mangsa itu pada tahun 2015 sahaja. Kenaikan kos ini adalah sekali ganda dengan kos asal LPT 2.

Sebanyak RM1.8 billion wang rakyat negeri Terengganu telah "dibenamkan" di LPT 2 ini bagi membantu menyiapkan pembinaannya.

Alasan yang diberikan bagi menaikkan tol antaranya ialah bagi menampung kos penyelenggaraan. Persoalan yang timbul, berapakah kos penyelenggaraan bagi LPT 2 itu? Sedangkan kerosakan yang terjadi di LPT 2 sekarang, antaranya adalah kerana kesilapan atau kecuaian kontraktor ketika pembinaan dahulu.

Wang rakyat diambil untuk membaiki kesilapan itu, kos menjadi semakin naik, diambil lagi duit rakyat Terengganu untuk menampung kosnya. Kini, rakyat Terengganu, bakal melakukan "jihad" di lebuh raya dengan membayar tol kepada syarikat konsensi atas nama penyelenggaraan.

Berapakah jangkaan pendapatan bulanan bagi kutipan di LPT 2 nanti kerana bancian kenderaan, pastinya telah dibuat, berapa lamakah kutipan ini akan berjalan dan apakah keistimewaan atau sesuatu yang baik yang bakal diperolehi oleh rakyat Terengganu? Wang RM1.8 billion ini adalah maruah rakyat Terengganu.

Tidak pernah terjadi sebelum ini, kerajaan negeri membiayai hampir separuh kos pembinaan lebuh raya di mana-mana negeri di Malaysia, tetapi tidak mendapat apa-apa, hanya terjadi di bawah pemerintahan Umno Terengganu.

PAS Terengganu mencadangkan agar kutipan tol secara telus diumumkan dan hasilnya dibahagi antara syarikat konsesi dengan kerajaan negeri bagi memberikan kembali pulangan itu untuk kepentingan rakyat Terengganu.

PAS juga berpendapat oleh sebab wang rakyat Terengganu telah digunakan secara paksa, maka kerajaan negeri semestinya mendesak agar GLC Terengganu turut mempunyai saham atau pegangan dalam syarikat konsesi tersebut.

Bukan sekadar "sleeping partner" tetapi agar diberikan hak dan jaminan kepada pengurusan kewangan rakyat Terengganu yang ada di dalamnya. Tuntutan ini jelas sangat berpatutan kerana kerajaan negeri telah membelanjakan jutaan duit rakyat bagi pengambilan tanah, membinanya, tetapi akhirnya tol dikutip konsesi.

Ketegasan kerajaan pasti boleh membuka jalan bagi rakyat Terengganu menikmati kembali wang mereka yang dipinjam secara tidak benar itu.

Memandangankan lebuh raya Pan-Borneo tidak dikenakan sebarang tol, maka PAS yakin, ini juga adalah salah satu langkah keluar yang baik sebagai pulangan kepada rakyat negeri Terengganu selain daripada cadangan membahagikan keuntungan kutipan tol diantara kerajaan negeri dengan syarikat konsesi di atas.

Oleh itu, PAS Terengganu mendesak agar kerajaan negeri menjelaskan dahulu persoalan-persoalan yang kami kemukakan sebelum meneruskan cadangan yang bakal memeras wang rakyat Terengganu ini, bukan sahaja melalui tol, tetapi juga melalui kenaikan harga barang yang bakal naik lagi kesan kerana tol ini, sesudah kenaikan minyak baru-baru ini.

USTAZ MOHD NOR HAMZAH
Ketua Penerangan PAS Terengganu
7 Syawal 1437 / 12 Julai 2016  
| Kutipan Tol Di LPT2 : Rakyat Terus Dihimpit
 
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net |

 

PAS Terengganu kesal dan dukacita atas keputusan kerajaan mahu melaksanakan kutipan tol di Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) bermula jam 00.01 pagi 15 Julai ini.

Kerajaan negeri sepatutnya menyelesaikan isu tuntutan semula kos pembinaan yang telah menggunakan kewangan negeri sebanyak RM1.8 bilion terlebih dahulu, sebelum bersetuju dengan kerajaan pusat untuk sebarang kutipan tol pada LPT2 atau sudah ada perjanjian konsesi yang sebahagian kutipan tol tersebut akan dibahagikan juga untuk negeri Terengganu?Dalam suasana bajet negeri Terengganu yang kini tinggal RM1.4 bilion setelah dipotong RM630 juta daripada bajet 2016 sebanyak RM2.1 bilion. Pengembalian wang RM1.8 bilion itu cukup besar jumlahnya untuk dimanfaatkan dengan memberikan kemudahan perbelanjaan kepada rakyat, terutamanya kepada sektor pendidikan, kesihatan dan kemudahan asas.Kegagalan kerajaan negeri mendapatkan kembali wang tersebut merupakan satu kerugian dan pengkhianatan kepada amanah yang telah diberikan oleh rakyat.Bahkan pelaksanaan kutipan tol kepada pengguna di kalangan rakyat negeri Terengganu yang membiayai pembinaan LPT2, merupakan 'penderaan' yang bakal menambahkan beban kewangan kepada setiap keluarga.Dengan kadar 12 sen sekilometer bagi setiap kenderaan yang melalui LPT2 dari Gemuruh ke Cheneh akan meningkatkan kos perjalanan ke Kuala Lumpur sekitar 70 peratus.Rantaian peningkatan kos pengangkutan akan meninggalkan kesan beban berganda kepada harga barangan dan perkhidmatan.Kenaikan harga minyak pada awal Julai lalu akan menambahkan lagi beban kewangan yang sedia ada kepada warga Terengganu.Pelaksanaan kutipan tol LPT2 yang digelar sebagai 'Lebuh Raya Maut' sewajarnya tidak dikuatkuasakan dan ditangguh sehingga segala kemudahan dilengkapkan serta lebuhraya tersebut diperelokkan. Keadaan permukaan jalan yang menjadi sungutan ramai, ketidakcukupan papan tanda dan tunjuk arah keselamatan, ketiadaan stesen minyak kekal, kompleks hentian 'Rehat dan Rawat' yang tidak sempurna, perlu diberi pertimbangan sebelum kerajaan memikirkan 'keuntungan dan laba' yang diseluk dari saku rakyat! Kenapa Lebuhraya Sarawak dikecualikan tol? Tetapi LPT2 nak dikenakan tol? Kenapa Pantai Timur selalu dianaktirikan?Sekarang baru rakyat tahu makna BN menang, rakyat senang yang menjadi slogan kerajaan.YB Ustaz Satiful Bahri B. Mamat
Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paka
7 Syawal 1437H / 12 Julai 2016 
Kutipan Tol Di LPT2 Berkuat Kuasa 15 Julai
kitabantai.infoPosted by Kita Bantai  
PUTRAJAYA: Kutipan tol di Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) yang dibuka kepada trafik sepenuhnya mulai 31 Januari 2015, akan berkuat kuasa bermula 12.01 tengah malam, 15 Julai 2016.

Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) Datuk Ismail Md Salleh dalam kenyataan berkata, keputusan kerajaan melaksanakan kutipan tol di LPT2 selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri, dibuat setelah mengambil kira kepentingan rakyat.

"Kutipan tol di lebuh raya ini perlu dilakukan untuk membiayai kos penyenggaraan dan operasi termasuk penyediaan kemudahan seperti perkhidmatan peronda, kawasan rehat dan rawat serta lain-lain kemudahan untuk keselesaan dan keselamatan pengguna lebuh raya," katanya.

Ismail berkata kadar tol permulaan bagi LPT2 adalah 12 sen/km bagi kenderaan Kelas 1 (kereta).

Sebagai contoh, pengguna yang membuat perjalanan dari Plaza Tol Kuala Terengganu ke Plaza Tol Cheneh dan sebaliknya, akan dikenakan bayaran tol sebanyak RM19.70, katanya.

Beliau berkata lebuh raya berkenaan akan melaksanakan kutipan tol secara sistem tol tertutup iaitu kadar tol akan dikira berdasarkan jarak perjalanan yang telah dilalui oleh pengguna.

Terdapat 10 plaza tol di sepanjang jajaran LPT2 iaitu Plaza Tol Cheneh, Plaza Tol Chukai, Plaza Tol Kijal, Plaza Tol Kerteh dan Plaza Tol Paka.

Lima lagi plaza tol ialah Plaza Tol Kuala Dungun, Plaza Tol Bukit Besi, Plaza Tol Ajil, Plaza Tol Telemong dan Plaza Tol Kuala Terengganu.

Ismail berkata kerajaan telah melantik Lebuhraya Pantai Timur 2 Sdn Bhd (LPT 2 Sdn Bhd), sebuah syarikat milik penuh Projek Lebuhraya Usahasama Berhad (PLUS Berhad) untuk melaksanakan operasi, penyenggaraan dan kutipan tol di lebuh raya tersebut.

LPT2 sepanjang 184 kilometer bermula dari Jabor di Pahang hingga ke Kampung Gemuroh di Terengganu, merupakan lebuh raya empat lorong dua hala, dilengkapi dengan kemudahan 10 persimpangan bertingkat, tiga kawasan rehat dan rawat serta dua hentian sebelah.

-mstar
Read more: http://www.kitabantai.info/2016/07/kutipan-tol-di-lpt2-berkuat-kuasa-15.html#ixzz4EHYpfMty
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook
 
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
#yiv5260046673 #yiv5260046673 -- #yiv5260046673ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mkp #yiv5260046673hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mkp #yiv5260046673ads {margin-bottom:10px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mkp .yiv5260046673ad {padding:0 0;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mkp .yiv5260046673ad p {margin:0;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mkp .yiv5260046673ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-sponsor #yiv5260046673ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-sponsor #yiv5260046673ygrp-lc #yiv5260046673hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-sponsor #yiv5260046673ygrp-lc .yiv5260046673ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv5260046673 #yiv5260046673actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv5260046673 #yiv5260046673activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673activity span {font-weight:700;}#yiv5260046673 #yiv5260046673activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv5260046673 #yiv5260046673activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv5260046673 #yiv5260046673activity span span {color:#ff7900;}#yiv5260046673 #yiv5260046673activity span .yiv5260046673underline {text-decoration:underline;}#yiv5260046673 .yiv5260046673attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv5260046673 .yiv5260046673attach div a {text-decoration:none;}#yiv5260046673 .yiv5260046673attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv5260046673 .yiv5260046673attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv5260046673 .yiv5260046673attach label a {text-decoration:none;}#yiv5260046673 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv5260046673 .yiv5260046673bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv5260046673 .yiv5260046673bold a {text-decoration:none;}#yiv5260046673 dd.yiv5260046673last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv5260046673 dd.yiv5260046673last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv5260046673 dd.yiv5260046673last p span.yiv5260046673yshortcuts {margin-right:0;}#yiv5260046673 div.yiv5260046673attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv5260046673 div.yiv5260046673attach-table {width:400px;}#yiv5260046673 div.yiv5260046673file-title a, #yiv5260046673 div.yiv5260046673file-title a:active, #yiv5260046673 div.yiv5260046673file-title a:hover, #yiv5260046673 div.yiv5260046673file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv5260046673 div.yiv5260046673photo-title a, #yiv5260046673 div.yiv5260046673photo-title a:active, #yiv5260046673 div.yiv5260046673photo-title a:hover, #yiv5260046673 div.yiv5260046673photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv5260046673 div#yiv5260046673ygrp-mlmsg #yiv5260046673ygrp-msg p a span.yiv5260046673yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv5260046673 .yiv5260046673green {color:#628c2a;}#yiv5260046673 .yiv5260046673MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv5260046673 o {font-size:0;}#yiv5260046673 #yiv5260046673photos div {float:left;width:72px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673photos div div {border:1px solid #666666;min-height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673reco-category {font-size:77%;}#yiv5260046673 #yiv5260046673reco-desc {font-size:77%;}#yiv5260046673 .yiv5260046673replbq {margin:4px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mlmsg select, #yiv5260046673 input, #yiv5260046673 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mlmsg pre, #yiv5260046673 code {font:115% monospace;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-mlmsg #yiv5260046673logo {padding-bottom:10px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-msg p#yiv5260046673attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-reco #yiv5260046673reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-sponsor #yiv5260046673ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-sponsor #yiv5260046673ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-sponsor #yiv5260046673ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv5260046673 #yiv5260046673ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv5260046673

Wed Jul 13, 2016 10:27 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



"Bila Nak Ada Anak?" Soalan 'Heavy&#39; Yang Sering Diasak Seolah Suami Isteri Itu Berdosa
siakapkeli.my

Setiap apa yang terjadi, ada hikmah disebaliknya, ramai pasangan suami isteri di luar sana menginginkan anak tetapi tidak memperoleh, bahkan ada yang sampai 20 hingga 30 tahun kawin tidak dikurniakan anak.

Ada yang sanggup berhabisan duit untuk mencuba kaedah-kaedah yang ada untuk mendapatkan anak, ada mereka yang betul-betul nak anak dana da mereka yang nak anak kerana malu tidak tahan dipandang serong oleh masyarakat.

Seorang wanita bernama Puan Zana Adieyza berkongsikan sebuah nukilan khas untuk semua 'kaki temuduga' tak bertauliah di luar sana yang asyik sibuk bertanyakan soalan 'heavy&#39; kepada pasangan yang eblum dikurniakan cahaya mata.

Jom kita baca.

[ YE, KAMI BELUM ADA ANAK SENDIRI..... ]

- Memang la boleh berbelanja lebih, tak ada anak lagi kan..
- Memang la rumah kemas jer, tak ada anak yg nak sepahkan..
- Memang la boleh cuti raya lama, tak ada anak sekolah kan..
- Memang la boleh pergi bercuti selalu, tak payah susah2 nak bawak anak kan..
- Memang la boleh gambar berdua sweet2, tak ada anak yg kacau kan..
- Memang la boleh pergi umrah awal, tak perlu fikir nak tinggalkan anak lama2 kan mana kan..

Sekarang ni Zana nak tanya,

"Salah ke kami suami isteri dapat rasa semua nikmat rezeki tu di saat perkahwinan kami diuji dengan ketiadaan anak? Atau awak rasa ada anak tu membataskan kehidupan awak?"

Jangan ingat yg tak ada anak ni semuanya boleh belanja mewah, kita tak tau belanja dan simpanan dia macam mana.. Kita tak tau apa perancangan hidup mereka.. Kita tak tau apa2 sebab kita orang luar.. Kita tak tau apa perasaan mereka setiap kali soalan "bila nak ada anak?" tu ditanya..

Kebanyakan pasangan yg masih menanti rezeki anak ni, sangatlah bahagia.. Diberi rezeki utk lebih mengenal hati pasangan.. Sebab tu secara automatik kita akan nampak pasangan ni lebih mesra sebab memang rutin seharian mereka semuanya dilakukan berdua..

Sedih? Tipu kalau tak ada rasa sedih tu, tapi jarang sekali dan selalunya perasaan sedih tu sekejap sangat.. Selebihnya, mereka lebih suka memilih untuk teruskan kehidupan normal seperti biasa, berusaha, berdoa dan percaya dengan ketentuan rezeki drpd Allah..

Percaya tak hampir semua yg belum ada anak ni, bila diasak dengan soalan "bila nak ada anak" ni akan rasa lagi teruk sedihnya daripada rasa sedih menerima hakikat masih belum ada anak.. Sebab soalan2 tu la kebanyakan mereka jadi sayu hati, rajuk hati, menjauh diri dan rasa rendah diri..

Lagi sedih bila soalan tu ditanya di hadapan orang ramai.. Diusik seolah2 suami isteri ni berdosa berkahwin tanpa anak.. Diketawakan seolah2 pasangan ni serba kekurangan..

Maaf yer.. Zana bukan minta simpati, cuma minta kita semua sama2 belajar menghormati..

Hormati perasaan orang sekeliling kita.. Letakkan diri kita di tempat orang lain sebelum berkata sesuatu.. Bila kita cuba jaga hati dan air muka orang lain, insyaAllah Allah akan jaga hati, diri dan maruah kita..

Yang dah kahwin, bersyukur ada pasangan hidup.. Bayangkan kalau kita masih belum ada pasangan hidup.. Bayangkan kalau kita tiba2 kehilangan pasangan hidup..

Yang belum kahwin, bersyukur dan bersabar. Mungkin Allah nak bagi kita peluang lebih berbakti lama kepada ibu dan ayah..

Yang dah ada anak, bersyukur ada anak.. Anak adalah saham akhirat kita.. Betapa bertuahnya mempunyai anak yg mampu mendoakan kita setiap hari.. Bayangkan hidup kita kalau masih belum dikurniakan anak..

Yang belum ada anak, bersyukur Allah bagi nikmat rezeki bersabar.. Bayangkan jika kita ada anak, adakah hati kita boleh sesabar itu? Allah bagi peluang kita utk lebih meluangkan masa bersama insan yg sudi terima baik buruk diri kita.. Allah bagi kita masa lebih utk lebih dekat kepada-Nya..

Yakinlah Allah bagi apa yg kita perlu dan bukan apa yg kita mahu.. Kita merancang, tapi Allah sebaik-baik perancang.. Allah Maha Mengetahui sedangkan kita tidak..

Kita sebagai hamba-Nya memang selayaknya diuji.. Setiap di antara kita berbeza ujiannya.. Tapi percayalah yg Allah menguji sesuai dgn kemampuan diri kita..

Belajar menerima Qada dan Qadar Allah.. InsyaAllah semuanya akan jadi lebih indah..

- Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Jul 13, 2016 10:28 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Baitulmal Hanya Bagi RM10 Sahaja - Baca Pendedahan Ini..
bloglist-malaysia.blogspot
sozcyili.blogspot

Previously di fb rasmi pusat zakat wilayah ;

#‎zakatKL ‪#‎asnafKL ‪#‎BaitulmalMAIWP ‪#‎PPZMAIWP

30 Jun- Melalui status yang dimuatnaik oleh Benz Ali, Skuad Jejak Asnaf telah bergegas turun padang untuk menjejaki seorang wanita Warga Indonesia di Flat Selayang, Chow Kit..

En kamal merupakan ketua keluarga yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di Sunway Putra Mall. Mereka mempunyai serang anak kecil yang berusia hampir 3 tahun. Masalah mereka adalah suaminya meminjam along sebanyak rm9ribu sekaligus menjadikan keseluruhan hutang sebanyak rm17ribu dan secara bulanan beliau membayar rm1630.. Menurut beliau, pembayaran hutang akan tamat pada tahun hadapan..

Untul makluman, keluarga ini merupakan asnaf kami yang telah dan sedang menerima bantuan kewangan bulanan dan bantuan rumah sewa Baitulmal..

Rentetan dari penjelasan tersebut, team Marahaen Institute turun padang bagi melakukan siasatan sendiri, dan ini apa yang mereka kongsikan di laman rasmi fb mereka ;

Semalam Baitul Mal hanya bagi RM10.

Merujuk kepada kes semalam yang ditulis di page Baitul Mal MAWIP, kami dari Marahaen Institute, sebuah organisasi pemberdayaan masyarakat miskin, telah turun padang meninjau apa yang telah dibuat mereka. kami tidak mahu mendengar cakap-cakap orang, kritikan, atau kutukan sahaja. kami tak mahu duduk dalam Facebook sahaja. kami mahu tabayyun –menyelidik- maka kami pun turun menyiasat. Kami tak seronok dengan gambar berkeping-keping yang ditangkap Baitul Mal. Kerana gambar tidak boleh berkata-kata.

Apabila diselidik pada malam hari, ternyata Kak Nor (isteri asnaf) mengatakan, Baitul Mal tidak memberikan apa-apa melainkan RM10 kepada anak asnaf, Ismail. RM10 ni cukup untuk main nombor ekor sahaja. nak beli rokok pun tak lepas.

Ini hanya menguatkan lagi teori kami bahawa pengurusan zakat di Malaysia sememangnya bermasalah, tidak progresif dan tidak ada kesanggupan untuk membereskan masalah kemiskinan. Ini boleh dibaca dalam rata-rata komen pembaca di portal The Patriot, betapa mereka juga berfikiran tujuan zakat bukan untuk menghapuskan kemiskinan. Mungkin mereka takut kepada komunis. Habis tu tujuan bayar zakat setiap tahun untuk buat apa hoi?

1, pusat zakat & Baitul Mal tidak berupaya untuk memberi zakat kepada ibnus sabil, warga immigrant Muslim, walaupun warga immigrant Muslim juga diwajibkan membayar zakat.

2, al-gharimin (penghutang) dalam senarai 8 asnaf zakat juga, tidak termasuk yang berhutang dengan ceti atau ah long. Jadi kami tertanya-tanya, siapa yang dimaksudkan sebagai al-gharimin di Malaysia?

Kesimpulan kami terhadap gerak kerja Baitul Mal semalam, mengecewakan. Tapi kami cuba memakai kasut mereka juga, supaya kami tidak dituduh mengutuk saja,

i. Mereka datang untuk memastikan dakwaan di media sosial, adakah benar dakwaan itu?
ii. Sekiranya yang didakwa tersebut kedua-duanya adalah immigrant, maka memang tak dapatlah bantuan zakat
iii. Sekiranya ada seorang (isteri atau suami) warganegara, maka mereka layak mendapat bantuan zakat
iv. Dan ternyata bila disemak, memang ada salah seorangnya warganegara, iaitu suaminya. Dan mereka memang mendapat bantuan bulanan Baitul Mal.
v. Maka khalas, kerja selesai, tangkap gambar, dan tuduhan di media sosial hanya semberono.

Ini yang berlaku semalam. Sedangkan bantuan yang Kak Nor sekeluarga perolehi adalah RM250 untuk sewa rumah, dan RM200 untuk bantuan bulanan. Dari tahun lepas hingga tahun ini mereka mendapat 5 kilo beras sahaja. mungkin mereka makan sebutir beras sehari.

Kami cuba bersangka baik juga, mungkin mereka nak tolong juga, tetapi peruntukan sedia ada tidak membenarkan mereka berbuat begitu. Takkanlah mereka nak bagi RM20K sedangkan itu bukan duit mereka. Jadi ni memerlukan pengubahsuaian dari peringkat atas, reformasi dari struktur atasan, bagaimana mereka mendefinisikan ibnus sabil dan al-gharimin?

Kesimpulan yang kami dapat adalah, ternyata pusat zakat/Baitul Mal masih terlalu banyak kepincangan, ketirisan dan ketidakberesan. Dan kepada kita semua, teruskan mengkritik, teruskan menekan mereka. ini yang kita boleh buat dan perlu buat.

Di akhirnya, cuba renung-renungkan sejenak, jika bantuan total asnaf, adalah RM450 sebulan, berapa pula gaji/elaun/pendapatan bulanan amil?

Sumber.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Wed Jul 13, 2016 6:10 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Ni bATumal, bukan Baitulmal

On Thursday, July 14, 2016 1:28 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  

Baitulmal Hanya Bagi RM10 Sahaja - Baca Pendedahan Ini..
bloglist-malaysia.blogspotsozcyili.blogspot Previously di fb rasmi pusat zakat wilayah ; #‎zakatKL ‪#‎asnafKL ‪#‎BaitulmalMAIWP ‪#‎PPZMAIWP 30 Jun- Melalui status yang dimuatnaik oleh Benz Ali, Skuad Jejak Asnaf telah bergegas turun padang untuk menjejaki seorang wanita Warga Indonesia di Flat Selayang, Chow Kit.. En kamal merupakan ketua keluarga yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di Sunway Putra Mall. Mereka mempunyai serang anak kecil yang berusia hampir 3 tahun. Masalah mereka adalah suaminya meminjam along sebanyak rm9ribu sekaligus menjadikan keseluruhan hutang sebanyak rm17ribu dan secara bulanan beliau membayar rm1630.. Menurut beliau, pembayaran hutang akan tamat pada tahun hadapan.. Untul makluman, keluarga ini merupakan asnaf kami yang telah dan sedang menerima bantuan kewangan bulanan dan bantuan rumah sewa Baitulmal.. Rentetan dari penjelasan tersebut, team Marahaen Institute turun padang bagi melakukan siasatan sendiri, dan ini apa yang mereka kongsikan di laman rasmi fb mereka ; Semalam Baitul Mal hanya bagi RM10. Merujuk kepada kes semalam yang ditulis di page Baitul Mal MAWIP, kami dari Marahaen Institute, sebuah organisasi pemberdayaan masyarakat miskin, telah turun padang meninjau apa yang telah dibuat mereka. kami tidak mahu mendengar cakap-cakap orang, kritikan, atau kutukan sahaja. kami tak mahu duduk dalam Facebook sahaja. kami mahu tabayyun –menyelidik- maka kami pun turun menyiasat. Kami tak seronok dengan gambar berkeping-keping yang ditangkap Baitul Mal. Kerana gambar tidak boleh berkata-kata. Apabila diselidik pada malam hari, ternyata Kak Nor (isteri asnaf) mengatakan, Baitul Mal tidak memberikan apa-apa melainkan RM10 kepada anak asnaf, Ismail. RM10 ni cukup untuk main nombor ekor sahaja. nak beli rokok pun tak lepas. Ini hanya menguatkan lagi teori kami bahawa pengurusan zakat di Malaysia sememangnya bermasalah, tidak progresif dan tidak ada kesanggupan untuk membereskan masalah kemiskinan. Ini boleh dibaca dalam rata-rata komen pembaca di portal The Patriot, betapa mereka juga berfikiran tujuan zakat bukan untuk menghapuskan kemiskinan. Mungkin mereka takut kepada komunis. Habis tu tujuan bayar zakat setiap tahun untuk buat apa hoi? 1, pusat zakat & Baitul Mal tidak berupaya untuk memberi zakat kepada ibnus sabil, warga immigrant Muslim, walaupun warga immigrant Muslim juga diwajibkan membayar zakat. 2, al-gharimin (penghutang) dalam senarai 8 asnaf zakat juga, tidak termasuk yang berhutang dengan ceti atau ah long. Jadi kami tertanya-tanya, siapa yang dimaksudkan sebagai al-gharimin di Malaysia? Kesimpulan kami terhadap gerak kerja Baitul Mal semalam, mengecewakan. Tapi kami cuba memakai kasut mereka juga, supaya kami tidak dituduh mengutuk saja, i. Mereka datang untuk memastikan dakwaan di media sosial, adakah benar dakwaan itu?
ii. Sekiranya yang didakwa tersebut kedua-duanya adalah immigrant, maka memang tak dapatlah bantuan zakat
iii. Sekiranya ada seorang (isteri atau suami) warganegara, maka mereka layak mendapat bantuan zakat
iv. Dan ternyata bila disemak, memang ada salah seorangnya warganegara, iaitu suaminya. Dan mereka memang mendapat bantuan bulanan Baitul Mal.
v. Maka khalas, kerja selesai, tangkap gambar, dan tuduhan di media sosial hanya semberono. Ini yang berlaku semalam. Sedangkan bantuan yang Kak Nor sekeluarga perolehi adalah RM250 untuk sewa rumah, dan RM200 untuk bantuan bulanan. Dari tahun lepas hingga tahun ini mereka mendapat 5 kilo beras sahaja. mungkin mereka makan sebutir beras sehari. Kami cuba bersangka baik juga, mungkin mereka nak tolong juga, tetapi peruntukan sedia ada tidak membenarkan mereka berbuat begitu. Takkanlah mereka nak bagi RM20K sedangkan itu bukan duit mereka. Jadi ni memerlukan pengubahsuaian dari peringkat atas, reformasi dari struktur atasan, bagaimana mereka mendefinisikan ibnus sabil dan al-gharimin? Kesimpulan yang kami dapat adalah, ternyata pusat zakat/Baitul Mal masih terlalu banyak kepincangan, ketirisan dan ketidakberesan. Dan kepada kita semua, teruskan mengkritik, teruskan menekan mereka. ini yang kita boleh buat dan perlu buat. Di akhirnya, cuba renung-renungkan sejenak, jika bantuan total asnaf, adalah RM450 sebulan, berapa pula gaji/elaun/pendapatan bulanan amil? Sumber.   
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
#yiv7561019030 #yiv7561019030 -- #yiv7561019030ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mkp #yiv7561019030hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mkp #yiv7561019030ads {margin-bottom:10px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mkp .yiv7561019030ad {padding:0 0;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mkp .yiv7561019030ad p {margin:0;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mkp .yiv7561019030ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-sponsor #yiv7561019030ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-sponsor #yiv7561019030ygrp-lc #yiv7561019030hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-sponsor #yiv7561019030ygrp-lc .yiv7561019030ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv7561019030 #yiv7561019030actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv7561019030 #yiv7561019030activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030activity span {font-weight:700;}#yiv7561019030 #yiv7561019030activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv7561019030 #yiv7561019030activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv7561019030 #yiv7561019030activity span span {color:#ff7900;}#yiv7561019030 #yiv7561019030activity span .yiv7561019030underline {text-decoration:underline;}#yiv7561019030 .yiv7561019030attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv7561019030 .yiv7561019030attach div a {text-decoration:none;}#yiv7561019030 .yiv7561019030attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv7561019030 .yiv7561019030attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv7561019030 .yiv7561019030attach label a {text-decoration:none;}#yiv7561019030 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv7561019030 .yiv7561019030bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv7561019030 .yiv7561019030bold a {text-decoration:none;}#yiv7561019030 dd.yiv7561019030last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv7561019030 dd.yiv7561019030last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv7561019030 dd.yiv7561019030last p span.yiv7561019030yshortcuts {margin-right:0;}#yiv7561019030 div.yiv7561019030attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv7561019030 div.yiv7561019030attach-table {width:400px;}#yiv7561019030 div.yiv7561019030file-title a, #yiv7561019030 div.yiv7561019030file-title a:active, #yiv7561019030 div.yiv7561019030file-title a:hover, #yiv7561019030 div.yiv7561019030file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv7561019030 div.yiv7561019030photo-title a, #yiv7561019030 div.yiv7561019030photo-title a:active, #yiv7561019030 div.yiv7561019030photo-title a:hover, #yiv7561019030 div.yiv7561019030photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv7561019030 div#yiv7561019030ygrp-mlmsg #yiv7561019030ygrp-msg p a span.yiv7561019030yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv7561019030 .yiv7561019030green {color:#628c2a;}#yiv7561019030 .yiv7561019030MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv7561019030 o {font-size:0;}#yiv7561019030 #yiv7561019030photos div {float:left;width:72px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030photos div div {border:1px solid #666666;min-height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030reco-category {font-size:77%;}#yiv7561019030 #yiv7561019030reco-desc {font-size:77%;}#yiv7561019030 .yiv7561019030replbq {margin:4px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mlmsg select, #yiv7561019030 input, #yiv7561019030 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mlmsg pre, #yiv7561019030 code {font:115% monospace;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-mlmsg #yiv7561019030logo {padding-bottom:10px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-msg p#yiv7561019030attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-reco #yiv7561019030reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-sponsor #yiv7561019030ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-sponsor #yiv7561019030ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-sponsor #yiv7561019030ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv7561019030 #yiv7561019030ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv7561019030

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: