Monday, January 9, 2017

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4658[1 Attachment]

8 Messages

Digest #4658
1
Fw: MDB DAH MENAMPAKAN SINARNYA..... by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
2
3
4
Fw: PATUT MALU DENGAN KAKAK NI by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
5
Fw: kecam Irwan nafi kesusahan rakyat by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
6
Fw: Kucing Makan Sisa Ayam Tandori by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
7
Fw: no. 15 paling tak selamat di dunia by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Sun Jan 8, 2017 6:39 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Najib Hilang Keupayaan Menjawab Isu Panas Ini?

bloglist-malaysia.blogspot
addindeen.com
Posted by Addin Deen

Najib Hilang Keupayaan Menjawab Isu Panas Ini? Di sebalik tohmahan mengenai percutian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersama keluarga ke Australia baru-baru ini, pegawai khas isteri perdana menteri, Datuk Rizal Mansor melihatnya dari sisi yang berbeza.

"Saya memandang dari sisi yang berbeza. Ayah dan anak beriadah dengan mengayuh basikal dan seperti mana orang lain, mereka mahu lakukan aktiviti bersama.

Najib Hilang Keupayaan Menjawab Isu Panas Ini? "Tidak seperti orang lain, ayah mempunyai banyak masa diluangkan bersama keluarga. Si ayah bekerja 7 hari seminggu, keluar rumah pagi hari dan pulang lewat malam.

"Dalam setahun mungkin 10 hari sahaja si ayah benar-benar dimiliki oleh keluarga. 355 hari lagi mereka terpaksa berkongsi ayahnya dengan rakyat," kata Rizal dalam catatan di Facebooknya.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Kuala Terengganu Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata, percutian Najib sekeluarga di Australia menunjukkan mereka terpisah daripada realiti sebenar kehidupan rakyat.

Katanya, ketika rakyat biasa bergelut dengan kenaikan kos sara hidup dan banjir yang melanda, Najib dan keluarganya pula bercuti dengan menggunakan jet kerajaan.

Najib Hilang Keupayaan Menjawab Isu Panas Ini?
"Sementara rakyat muram dan berjimat cermat dengan naiknya harga petrol di ambang tahun baru, perdana menteri diberitakan terbang dengan keluarga bercuti menaiki jet mewah kerajaan menjelajah Australia.

"Tanpa menghayati sensitiviti rakyat, gambar-gambar bermain golf dan beriadah mewah sekeluarga disebarkan di Facebook oleh ahli keluarganya," kata Raja Kamarul.

Mengulas lanjut, Rizal berkata, justeru, beliau berharap pihak yang mengkritik hal berkenaan dapat merenungkan hubungan ayah dengan anak-anaknya.

Najib Hilang Keupayaan Menjawab Isu Panas Ini? "Renungkanlah. Ada orang untung dapat ayah berada. Ada orang untung dapat ayah punya banyak masa dan ada orang bertuah masih ada ayah," tambah Rizal sambil menyedekah surah Al-Fatihah buat arwah ayah beliau. - mk

MDB DAH MENAMPAKAN SINARNYA.....
bloglist-malaysia.blogspot.
gajahmenta.blogspot
DIRECTER Gajah Menta
SINGAPURA, 5 Jan - Pendakwa Singapura hari ini memfailkan 16 tuduhan terhadap bekas pengurus cawangan tempatan Falcon Bank Persendirian AG yang berpangkalan di Switzerland sebagai sebahagian daripada penyiasatan yang sedang dijalankan berkaitan dana pelaburan negara yang dilanda skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Bank itu, yang juga disiasat di rumah, adalah pemberi pinjaman Swiss kedua unit Singapura telah diarahkan untuk menghentikan operasi tahun lalu selepas BSI Bank Ltd. Tindakan itu diambil sebagai negara bandar raya ini cuba untuk membaiki reputasi pusat kewangannya yang telah menjadi rumah kepada beberapa aktiviti 1MDB yang berkaitan.

1MDB, yang diasaskan oleh Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, menjadi subjek siasatan pengubahan wang haram dalam sekurang-kurangnya enam negara, termasuk Switzerland, Singapura dan Amerika Syarikat.

Penyiasat AS mengesan hampir AS $ 700 juta (RM3.1 bilion) yang dihantar dari akaun di Falcon di Singapura pada tahun 2013 kepada akaun di Malaysia yang dimiliki oleh "Pegawai Malaysia 1", yang Amerika Syarikat dan pegawai-pegawai Malaysia telah memberitahu Reuters merujuk kepada Najib.

Najib, yang juga mempengerusikan lembaga penasihat 1MDB, menafikan salah laku dan berkata Malaysia akan bekerjasama dengan siasatan antarabangsa. 1MDB juga telah menafikan yang zalim.

Di Singapura hari ini, pendakwa memfailkan 10 tuduhan memberikan maklumat palsu, lima pertuduhan gagal mendedahkan maklumat yang mencurigakan dan satu tuduhan gagal mengemukakan transaksi yang mencurigakan terhadap Swiss negara Jens Sturzenegger, yang mengetuai cawangan tempatan Falcon. Falcon dimiliki oleh Pelaburan Antarabangsa Petroleum Co PJSC Abu Dhabi.

Di Switzerland, Falcon berkata Sturzenegger adalah bekas pekerja bank tersebut dan enggan mengulas.

Kertas pertuduhan menyatakan Sturzenegger, yang ditahan pada bulan Oktober, memberikan maklumat palsu kepada pegawai-pegawai Pihak Berkuasa Kewangan Singapura dan Jabatan Hal Ehwal Komersial Polis Singapura. Dalam satu contoh, Sturzenegger berkata dia menyedari pembiaya Malaysia Low Taek Jho melalui artikel akhbar walaupun dia mengenalinya secara peribadi, kertas pertuduhan menunjukkan.

Pihak berkuasa Singapura sebelum ini mengenal pasti pembiaya, biasanya dikenali sebagai Jho Low, sebagai seorang ada kepentingan dalam siasatan 1MDB yang berkaitan. Low juga dinamakan dalam tindakan undang-undang sivil yang difailkan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat, yang mendakwa lebih daripada US $ 3.5 bilion telah disalahgunakan daripada 1MDB.

Pihak berkuasa di Singapura telah membekukan aset Low yang berusia 34 tahun itu walaupun tidak dikenakan tuduhan dengan apa-apa kesalahan berkaitan dengan 1MDB. Reuters tidak dapat menghubungi Low untuk mendapatkan komen.

Falcon Sturzenegger berhasrat untuk mengaku bersalah pada pendengaran pada Jan 11, peguamnya Tan Hee Joek dari Tan See Swan & Co memberitahu kepada mahkamah. Tidak jelas tuduhan yang mana beliau akan mengaku bersalah.

Tahun lepas, Singapura menjatuhkan penjara penjara tiga bekas pegawai bank BSI, merampas aset dan melepaskan beberapa pemberi pinjaman dalam apa yang ia telah dipanggil-kes pengubahan wang haram yang canggih dan terbesar yang paling kompleks. ~ sumber

Komen al-Husseyn :

Semakin hampir .... bukan jauh mana pun nak menyeberangi tambak tu...

RM2.6 billion dalam akaun Najib terbongkar di Mahkamah Singapura
bloglist-malaysia.blogspot
milosuam.net
SUMBER sebenar wang RM2.6 billion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib Nazak akan terbongkar secara rasmi tidak lama lagi dalam perbicaraan di Mahkamah Singapura.

Ini kerana, pegawai bank yang didakwa terlibat mempermudahkan transaksi haram wang daripada 1MDB ke dalam akaun peribadi Najib kini sedang didakwa di Mahkamah Singapura.

Jens Fred Sturzenegger, 42 pegawai Falcon Private Bank Singapura dituduh dengan 16 tuduhan — 6 tuduhan 'membersihkan wang haram' dan 10 tuduhan memberikan maklumat palsu dalam siasatan pemindahan wang secara haram milik 1MDB.

Kertas-kertas pertuduhan dalam Mahkamah Singapura terhadap pegawai bank yang berasal dari Switzerland itu turut telah tersebar di laman sosial.

Dalam salah satu daripada 16 kertas pertuduhan yang dikenakan ke atas Sturzenegger, dia dituduh gagal atau ingkar untuk melaporkan transaksi wang berjumlah USD1.265 billion (RM5.66 billion) yang jelas sekali mencurigakan.

Mengikut kertas pertuduhan, wang itu telah dimasukkan ke dalam dua buah akaun Falcon Private Bank Singapore dengan nombor akaun 8550298001 dan 8550299001 pada tarikh 21 dan 25 Mac 2013.

Hanya dalam tempoh beberapa jam sahaja, wang itu kemudiannya didakwa telah dipindahkan sebanyak USD681 juta (RM2.6 billion) ke dalam akaun Ambank peribadi milik Najib Nazak.

Satu demi satu bukti bakal terdedah, hanya masa yang akan mentukan.

Jika Najib masih mahu menggunakan hujah lapuk mengatakan semua ini fitnah terancang untuk menggulingkan pentadbirannya, maka beliau harus memasukkan mahkamah Singapura sebagai satu lagi pihak yang berkomplot mahu menggulingkannya.

Read more: http://www.milosuam.net/2017/01/rm26-billion-dalam-akaun-najib.html#ixzz4VA9KeYF2

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jan 8, 2017 6:40 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Terowong Genting Sempah Ditutup 60 Hari Mulai Selasa, Laluan Kontra Akan Diaktifkan
siakapkeli.my

KUALA LUMPUR, 6 Jan - Terowong Genting Sempah akan ditutup sementara selama 60 hari mulai jam 8 pagi sehingga 5 petang bermula Selasa ini bagi memberi ruang untuk kerja penyelenggaraan sistem dan pembaikan jalan dalam terowong tersebut.

"Laluan hala barat akan ditutup kepada lalu lintas bermula 10 Jan hingga 16 Feb manakala arah timur akan ditutup bermula 20 Feb hingga 22 Mac", kata ANIH dalam satu kenyataan.

"Laluan akan dibuka seperti biasa dari 6 petang hingga 7 pagi," kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, satu laluan kontra di Terowong Genting Sempah akan diaktifkan sepanjang tempoh penyelenggaraan itu.

"Kerja-kerja penyelenggaraan akan dihentikan pada cuti musim perayaan Tahun Baharu Cina dan Thaipusam," kata kenyataan itu.

Pengguna Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) yang ingin mendapatkan maklumat terkini mengenai LPT boleh mengikuti laman sosial rasmi iaitu Facebook Lebuhraya Pantai Timur dan laman twitter @LPTTrafik atau menghubungi talian LPT-Line di 09-5947 111.

Sumber: Bernama

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jan 8, 2017 6:41 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Gambar presiden dan perdana menteri negara luar guna pesawat komersial
bloglist-malaysia.blogspot.
milosuam.net
BARU-BARU ini Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak sekeluarga dikritik oleh orang ramai kerana bercuti ke Australia bersama keluarganya.

Percutian itu dipertikai kerana penggunaan jet rasmi kerajaan dengan kos dianggar jutaan ringgit itu perlu ditanggung oleh wang pembayar cukai, wang rakyat.

Cuba kita bandingkan Presiden dan Perdana Menteri negara lain yang tidak ada masaalah untuk menggunakan pesawat komersial sebagai pengangkutan ketika di luar tugas rasmi.

Sila rujuk gambar-gambar berikut.

Presiden Indonesia Joko Widodo, dirakam menaiki pesawat komersial kelas ekonomi bersama isteri untuk menghadiri majlis konvokesyen anaknya.

Malah beliau juga sering menggunakan pesawat komersial kelas ekonomi sebagai pengangkutan di luar tugas rasminya sebagai Presiden Republik Indonesia.

Presiden Filipina Rodrigo Duterte juga tidak ada masaalah menggunakan pesawat komersial kelas ekonomi (lihat gambar lelaki muka boring yang duduk di tepi tingkap).

Begitu juga dengan Perdana Menteri Britain, negara ekonomi keempat paling maju di dunia, David Cameron tidak menghadapi sebarang masaalah untuk menggunakan pesawat komersial kelas ekonomi (lihat foto lelaki yang sedang asyik mendengar lagu).

David Cameron juga sering dilihat menggunakan pesawat komersial bersama isterinya.

Tidak ketinggalan Jose Mujica ketika menjawat jawatan sebagai Presiden Uruguay, beliau sering kali dilihat menggunakan pesawat komersial sebagai pengangkutan di luar tugas rasmi. Lagi pun beliau memang terkenal sebagai antara presiden paling zuhud dan 'low profile' di dunia.

Banyak lagi pemimpin-pemimpin negara lain yang tidak terlalu kemaruk menghabiskan wang rakyat untuk naik jet peribadi ketika di luar tugas rasmi.

Mereka ini jelas sekali pemimpin yang bertanggung jawab, tidak menggunakn harta rakyat sesuka hati untuk kesenangan diri dan keluarga.

Bagaimana pula dengan perdana menteri kita?

Lu fikirlah sendiri!

Read more: http://www.milosuam.net/2017/01/gambar-presiden-dan-perdana-menteri.html#ixzz4V4uRbioA

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To:
Sent: Tuesday, January 03, 2017 11:09 PM
Subject: Fw: Bandingkan Sikap 2 Pemimpin Negara

Jokowi Sambut Tahun Baru Di Rumah, Najib Sambut Tahun Baru Di Australia - Netizens Bandingkan Sikap 2 Pemimpin Negara.

bloglist-malaysia.blogspot

amenoworld.org

Posted by Ameno World

Mungkin rakyat Indonesia mulai jemu bercerita tentang Jokowi ataupun nama sebenarnya Joko Widodo, presiden Indonesia yang ketujuh selepas Susilo Bambang Yudhoyono
namun tidak bagi rakyat Malaysia.

Di Malaysia, rakyat disini suka membandingkan tingkah laku di antara Jokowi dan isterinya dengan Najib bersama isterinya juga.

Antara yang pernah dibandingkan ialah apabila Jokowi menaiki penerbangan biasa tempat duduk ekonomi bagi menghantar anaknya belajar di Singapura.

Jokowi juga turut dipuji oleh rakyat apabila menangani isu pencerobohan dan Rohingya menggunakan cara yang bersesuaian berbanding dengan Najib yang disifatkan rakyat sebagai terlalu berpolitik untuk meraih sokongan rakyat tetapi hakikatnya bersikap pengecut di hadapan pemimpin-pemimpin negara lain.

Pendek kata tindakan-tindakan Jokowi sering dibandingkan dengan Najib kerana rakyat melihat Jokowi sepertinya pemimpin yang berjiwa rakyat.

Dan semalam sekali lagi rakyat di negara ini membandingkan tindakan Jokowi dengan Najib Razak. Kali ini tentang percutian dan sambutan tahun baru.

Jokowi pada lewat malam tadi telah mengemaskini akaun Twitternya seperti berikut ;

"Menyambut tahun baru 2017 hanya dirumah, selamat tahun baru" - Jokowi.

Susulan dari kemaskini tersebut, netizens di Malaysia mula membandingkan percutian mewah Najib ke luar negara dengan Jokowi yang dianggap bersikap serdahana dan berjiwa rakyat.

Sebelum neh portal berita melaporkan Najib bercuti ke luar negara menggunakan aset kerajaan iaitu pesawat rasmi negara 9M-NAA. Najib dan keluarga bercuti ke Australia dan momen-momen percutian tersebut dikongsikan oleh Ashman, anak bongsu Najib menerusi akaun Instagramnya.

Apabila perkara tersebut dibongkarkan, Najib kemudiannya menerima kecaman di laman sosial dan Ashman bertindak mengunci akaun Instagramnya dari penglihatan public.

Baca : Rakyat Persoal Najib Bercuti Guna Wang Siapa?

Selain dikritik kerana bercuti di luar negara menggunakan pesawat kerajaan dan bergembira dikala rakyat di Pantai Timur menghadapi musibah banjir terutamanya di Kuala Krai yang dilaporkan hujan memasuki hari ketiga, Najib juga menerima kritikan kerana menaikkan harga petrol pada malam tahun baru.

Oleh kerana kerajaan sebelum ini telah memutuskan untuk menghapuskan subsidi minyak masak (secara berperingkat) dan subsidi beras maka rakyat persoalkan kewajaran kerajaan untuk menaikkan harga petrol di kala rakyat akan banyak menggunakan wang bagi tujuan perbelanjaan persekolahan awal tahun.

Keluarga Najib Bercuti Salahguna Jet Kerajaan, Rakyat Menderita Kenaikan Harga Minyak

bloglist-malaysia.blogspot

greenboc.blogspot

Dicatat oleh Green Boc

Pesawat k'jaan rentasi Australia ketika keluarga Najib bercuti

Pesawat kerajaan Malaysia jenis Airbus A319 terbang merentasi Australia yang kebetulan sama dengan tarikh percutian keluarga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke sana.

Pesawat itu, dengan nombor pendaftaran 9M-NAA, berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang Jaya pada 22 Disember pada pukul di 12.07 malam dan mendarat di Gold Coast, Australia pada 10.06 pagi hari yang sama.

Bagaimanapun pesawat itu hanya berhenti sebentar kerana ia berlepas dari Gold Coast pada pukul 11.47 pagi dan mendarat di Brisbane pada pukul 12.09 tengah hari.

Pesawat itu berada di Brisbane selama empat hari.

Tiada penerbangan komersial antara Brisbane dan Gold Coast kerana jaraknya hanya 110 kilometer atau satu jam perjalanan sekiranya memandu kenderaan.

Kebetulan, selepas pesawat itu singgah di Gold Coast selama satu jam 41 minit sebelum ke Brisbane, anak Najib, Mohd Norashman menghantar gambar di Instagram.

Pada 23 Disember, sehari selepas persinggahan itu, Norashman memuat naik gambar beliau bermain golf di Instagram dan menggunakan tag "#goldcoast".

"Bermain golf dengan rakan di bumi Australia," katanya.

Keesokan harinya, Norashman memuatnaik ke Instagram gambar penguin di taman tema Sea World Gold Coast.

"Memerhatikan penguin ini sambil rakan-rakannya berkejar untuk mendapatkan habuan," katanya.

Pada 26 Disember lalu, jet kerajaan Malaysia berlepas dari Brisbane pada 9.11 pagi dan mendarat di Gold Coast pada 9.35 pagi.

Sekali lagi, persinggahan singkat di Gold Coast itu hanya mengambil masa selama dua jam dan 47 minit.

Pesawat itu kemudian terbang ke Gold Coast pada pukul 12.22 tengah hari dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Perth pada 2.47 petang. Pesawat itu kekal berada di sana setakat ini.

Kebetulan, Norashman kemudian mula menyiarkan gambar Instagram dari Perth.

Pada 28 Disember, Norashman menyiarkan gambar dirinya di dalam bilik sedang bermain gitar elektrik. Posting itu ditandakan sebagai "#Perth".

Keesokan harinya, dia menyiarkan gambar berbasikal dengan rakan-rakan di Perth.

Kemudian pada 30 Disember, Norashman menyiarkan gambarnya bermain golf dengan kapsyen "Cuba untuk tamatkan 2016 dengan bergaya" bersama tag "#perth" dan "#meadowsprings".

Beliau merujuk kepada Meadow Springs Gold & Country Club di Mandurah, yang mengambil masa sejam jika memandu dari Perth.

Hari ini, Norashman kembali berbasikal apabila dia memuat naik gambar bersama Najib.

"Kayuhan terakhir tahun ini dengan bapa saya yang paling akrab. Selamat Tahun Baru terlebih dahulu kepada semua dan harap 2017 bagi setiap orang diberkati dengan penuh kasih sayang, kegembiraan dan gelak ketawa," katanya dengan menandakan 'Perth' pada catatan tersebut.

Semua data penerbangan adalah berdasarkan kepada laman pengesanan penerbangan Flight Aware.

Kronologi

Di bawah adalah kronologi ringkas jet kerajaan dan akaun Norashman di Instagram.

22 Dis - 9M-NAA berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang Jaya pada 12.07 pagi dan tiba di Gold Coast pada 10.06 pagi.

22 Dis - 9M-NAA berlepas dari Gold Coast pada 11.47 tengah hari dan tiba di Brisbane pada 12.09 tengah hari.

23 Dis - Norashman bermain golf di Gold Coast.

24 Dis - Norashman melawat Sea World Gold Coast.

26 Dis - 9M-NAA berlepas dari Brisbane pada 9.11 pagi dan tiba di Gold Coast pada 9.35 pagi.

26 Dis - 9M-NAA berlepas dari Gold Coast pada 12.22 tengah hari dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Perth pada 2.47 petang.

28 Dis - Norashman dilihat bermain gitar dalam sebuah bilik di Perth.

29 Dis - Norashman dilihat berbasikal di Perth.

30 Dis - Norashman bermain golf di Golf Meadow Springs & Country Club di Mandurah, sejam perjalanan dari Perth.

Sebelum pesawat itu merentasi Australia, Najib menggunakan kapal terbang berkenaan untuk tugas rasmi di Kuantan, Tawau dan Kuching.

Data penerbangan menunjukkan 9M-NAA berlepas dari Kuantan pada 9.22 malam dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching pada 10.30 malam, 17 Disember.

Ini adalah konsisten dengan kehadiran Najib pada makan malam Gabungan Persatuan Cina di Kuantan dan laporan New Straits Times kemudian mengesahkan ketibaan Najib di Kuching pada pukul 10.30 malam.

Beliau berada di Kuching untuk melancarkan projek jambatan Batang Sadong pada hari berikutnya.

Data penerbangan juga menunjukkan 9M-NAA berada di Tawau pada 19 Disember, yang hampir sama dengan jadual Najib di sana di mana beliau melancarkan Lebuhraya Pan-Borneo.

Keluarga perdana menteri biasanya pergi bercuti di luar negara pada akhir tahun -mk

Harga RON 95 dan diesel naik 20 sen, RON97 naik 15 sen

Harga runcit petrol RON95 dan diesel masing-masing akan naik sebanyak 20 sen seliter berkuat kuasa Januari 2017.

Ini menjadikan harga petrol RON95 berharga RM2.10 seliter dan diesel RM2.05 seliter.

Bagi petrol RON97, harga runcit akan naik sebanyak 15 sen kepada RM2.40.

Harga baru itu akan berkuat kuasa selepas tengah malam ini.

Kerajaan menentukan harga bahan api melalui sistem apungan terurus.

Ia mengambil kira beberapa faktor, termasuk harga global minyak mentah dan kekuatan mata wang negara pada bulan sebelumnya.

Harga minyak mentah Brent terus meningkat selepas Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum (Opec) memeterai perjanjian untuk mengurangkan pengeluaran dalam usaha membendung lebihan bekalan dan menstabilkan harga minyak.

Perjanjian itu juga melibatkan ahli-ahli bukan Opec termasuk Malaysia, dengan Petronas berikrar menurunkan pengeluaran minyak mulai tahun depan.

Minyak mentah Brent mencecah AS$ 50.47 setong pada awal bulan ini kepada AS$ 56.82 setong semalam.

Sementara itu, ringgit Malaysia terus melemah, jatuh kepada paras terendah sejak krisis kewangan Asia pada tahun 1998.

Kekuatan Ringgit bulan ini adalah pada RM4.42 untuk satu dolar Amerika tetapi menurun kepada RM4.48 semalam -mk

ULASAN GB

Jika menang lagi UMNO BN pada PRU14, tak tahulah nak kata apa...

2017: Selamatkan negara daripada pemimpin kleptokrat

bloglist-malaysia.blogspot

Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

Negara sedang menghadapi bencana yang sangat kritikal terutama pasca Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) di bawah pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Pelbagai skandal yang melanda negara masih menjadi persoalan rakyat dan mendapat perhatian seluruh dunia. Kini Malaysia dikenali sebagai negara korup yang dipimpin oleh seorang pemimpin kleptokrat.

Ekonomi negara juga semakin merudum dan kehidupan masyarakat terus menekan disebabkan kegagalan pemerintah mengamalkan sikap beramanah dalam pemerintahannya. Rakyat dihimpit dengan pelbagai kenaikan tanpa mampu dikawal, ditambah lagi jerutan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang terpaksa ditanggung oleh seluruh rakyat sama ada miskin mahupun yang kaya.

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia." (QS Ar-Ra'd [13]: 11)

Keadaan negara yang semakin tenat ini menuntut kepada perubahan rakyat secara total terutama golongan muda yang menjadi faktor serta penentu kepada kuasa pemerintahan negara.

Islam sendiri mengajar kita untuk membuat perubahan ke arah yang lebih baik dan menjatuhkan kebathilan yang berlaku.

Tidak ada cara lain selain mengubah pemerintah dengan sebuah kerajaan yang baru dari kalangan pemimpin yang beramanah dan bertanggungjawab.

Kerajaan yang ada pada hari ini sejak turun temurun telah gagal untuk membawa aspirasi rakyat dan keadaanya semakin hari semakin membimbangkan.

Kami mengajak seluruh rakyat mengambil semangat tahun baru ini dengan berazam serta beriltizam untuk membuat perubahan untuk menyelamatkan negara daripada cengkaman pemerintah yang bobrok. Letakkan azam yang membara dalam diri kita untuk melihat negara yang lebih baik.

Selamat menyambut tahun baru 2017.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jan 8, 2017 6:41 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



ORANG YANG DIBAYAR GAJI DAN YANG DIBERI AMANAH PATUT MALU DENGAN KAKAK NI
bloglist-malaysia.blogspot
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

KAKAK NI SEPULUH KALI LEBIH MULIA DARIPADA PEMIMPIN RASUAH
bloglist-malaysia.blogspot
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

Buat kerja halal dan pada masa yang sama berkhidmat untuk masyarakat...

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jan 8, 2017 6:42 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Anwar kecam Irwan nafi kesusahan rakyat
bloglist-malaysia.blogspot

kedahlanie.info

Posted by Kedah Lanie

FMT Reporters

PETALING JAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim mengecam Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Irwan Siregar Abdullah kerana mengeluarkan kenyataan di sidang media pada Khamis mengatakan ekonomi negara dalam keadaan baik.

Menyelarnya sebagai penafian ketara terhadap realiti dihadapi jutaan rakyat Malaysia, ketua pembangkang yang sedang dipenjarakan itu berkata kerajaan perlu berhenti memberikan jaminan kosong mengenai ekonomi.

"Irwan mengejutkan rakyat dengan mendakwa ekonomi baik dan semuanya itu hanya 'persepsi'.

"Ini dusta dan memperkecilkan cabaran sebenar dihadapi jutaan rakyat Malaysia susulan kejatuhan ringgit dan peningkatan harga makanan dan barangan sejak pelaksanaan GST," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Anwar menjalani hukuman 5 tahun di Penjara Sungai Buloh atas kesalahan meliwat bekas pembantunya.

Mengkritik tindakan kerajaan BN sepanjang 10 tahun lalu dalam menafikan hakikat sebenar, Anwar berkata tindakan serta-merta perlu diambil untuk mengembalikan kehidupan dan harapan rakyat.

"Malaysia tidak boleh mengharapkan untuk menyelesaikan isu itu bila pemimpin dan birokrat tertinggi tidak menangani isu ekonomi tertunggak," katanya.

Khamis lalu, pada satu sidang media di Putrajaya, Irwan berkata Irwan berkata ekonomi negara hari ini mencatatkan prestasi baik dengan pertumbuhan tahunan dijangka sebanyak 4.5% hingga 5%.

Apabila ditanya mengenai mengapa terdapat aduan mengenai kos sara hidup yang tinggi jika memang ekonomi berada dalam keadaan baik, Irwan berkata ia disebabkan gambaran negatif dimainkan media alternatif.

Orang Miskin Beli Barang Tiada GST Kata KSU - Ini Jawapan Rakyat Malaysia Untuk Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar.
bloglist-malaysia.blogspot
amenoworld.org
Posted by Ameno World

Pada 5 Jan 2017 lepas, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar dipetik sebagai berkata, orang miskin beli barang tidak dikenakan GST kerana mereka hanya membeli makanan (keperluan) asas yang mana barangan tersebut dikecualikan daripada GST (zero rated) dan rakyat tidak wajar memburukkan GST.

Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar juga berkata inflasi di Malaysia adalah antara yang paling rendah di Asia. Apa yang berlaku sekarang ialah persepsi masyarakat yang beranggapan ekonomi negara bermasalah sedangkan keadaan sebenar tidaklah seperti itu.

Dalam laporan Sinar TV, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar turut membandingkan harga petrol di UK dan harga petrol di Malaysia yang mana harga petrol di Malaysia adalah jauh lebih murah berbanding di UK.

"Masyarakat membeli di sana sini, mereka melancong, mereka keluar membeli", kata Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar bagi mengambarkan betapa bagusnya ekonomi negara.

Rujuk video di akhir artikel.

Betul ke orang miskin hanya membeli barangan keperluan asas yang zero rated? Kalau kita beli ayam nak masak kari tak perlu beli serbuk kari (barang diproses)? Kari buat sendiri eh? Asam jawa (barang diproses) pun buat sendiri eh? Tanam pokok dan proses asam jawa dan asam keping? Garam (barang diproses) dan ajinamoto (barang diproses) pun kita proses sendiri eh? Naik bukit untuk cari garam bukit, turun laut untuk cari garam laut? Macam tu ke orang miskin makan? Roti (diproses) pun kita buat sendiri eh? Beli tepung dan masak roti (orang miskin takde oven) kita guna cahaya matahari? Bakar guna dapur arang ke?

Cis.

Zero rated untuk barangan asas yang non proses. Macam telur, ayam, ikan, daging. Nak masak nasi goreng = kita kena beli minyak masak (yang dah diproses berserta gst now takde subsidi) juga. Tang mana barangan keperluan asas takde GST? Ini la jadinya bila dia tak pernah ke dapur beli barangan dapur ataupun memasak di dapur. Satu lagi, jangan lupa kerajaan pernah nasihatkan kita beli barang perlu sahaja selepas GST dilaksanakan kerana GST mengajar rakyat jadi jimat cermat.

Nah, tengok.

Eh, tapi KSU kata orang miskin beli barang takde GST pula? Takde GST sampai kerajaan kena nasihatkan rakyat beli barangan perlu sahaja eh? Akai. Akai. Masa neh aku nampak monyet pun lagi bijak dari korang neh.

Tambahan lagi. Makanan aje ke orang miskin perlu sebenarnya dalam hidup ini? Orang miskin tak perlu beli baju, barangan persekolahan, kasut, beg dan keperluan lain seperti telefon misalnya?

Bandingkan harga petrol di UK dan kalikan dengan 4? Bagaimana dengan gaji? Adakah seseorang yang berjawatan tinggi seperti Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar terlupa nak bandingkan kadar gaji di Malaysia juga?

Ekonomi negara tidak bermasalah? Ia hanyalah persepsi masyarakat yang diapi-apikan oleh sekumpulan kecik masyarakat? Oh ye ke?

Jadi kenapa kerajaan Najib potong subsidi sana sini, potong peruntukan itu ini dan meminta agensi kerajaan melakukan penjimatan bagi menanggani keadaan ekonomi yang sedikit merundum disebabkan kejatuhan harga minyak dunia? Najib juga terpengaruh dengan persepsi yang dimainkan oleh sekumpulan kecil manusia eh?

Cakap banyak takmao. Bacalah jawapan netizens sendiri dalam mengulas kenyataan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar yang juga ada kaitan dengan skandal 1MDB. Ia ada di page rasmi Sinar Harian. Komen dah dekat 2 ribu lebih. Rata-rata komen menunjukkan rasa marah, geram dan meluat dengan kenyataan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar!

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jan 8, 2017 6:42 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kucing Makan Sisa Ayam Tandori: Pengusaha Restoran Mohon Maaf, Tidak Lagi Jual Menu Tersebut
siakapkeli.my

IPOH: Pengusaha sebuah restoran di sini memohon maaf selepas rakaman kejadian seekor kucing memakan ayam tandori menjadi viral di media sosial.

Rakaman yang berdurasi 48 saat itu dipercayai dirakam oleh seorang pelanggannya yang mana turut menunjukkan kawasan kiosk itu ditinggalkan tanpa pengawasan.

Keadaan itu menyebabkan seekor kucing memanjat dan memakan sisa makanan atas alas pemotong di kiosk tersebut.

Menurut pemilik restoran, Jasni Shamsudin, kejadian pada malam Khamis itu diketahui olehnya selepas sepasukan pegawai dan anggota Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) melakukan pemeriksaan di premisnya.

Beliau juga memohon maaf atas kejadian terbabit.

"Ketika kejadian, seorang daripada pekerja ke dapur untuk mengambil bahan membuat roti naan. Ketika kiosk ditinggalkan tanpa pengawasan antara dua hingga tiga minit, seekor kucing melompat ke atas dan memakan sisa ayam tandoori di situ," katanya sebagaimana lapor BH Online.

Menurut Jasni lagi, pekerja terbabit digantung tugas secara sementara manakala peralatan membuat tandoori dan roti naan dibuang sebagai langkah menjaga aspek kebersihan

Katanya, menu itu tidak lagi dijual mulai hari ini.

Sementara itu, jurucakap MBI berkata, pemilik restoran berkenaan dikenakan kompaun RM250 kerana tidak mementingkan aspek kebersihan premis, selain diberi surat amaran dan diarah menghentikan penjualan ayam tandoori berkuat kuasa serta-merta.

Tinjauan mendapati pelanggan tetap mengunjungi premis itu namun kiosk ayam tandoori dan roti naan tidak lagi ditempatkan di pintu masuk restoran berkenan.

Sumber: BH Online

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Sun Jan 8, 2017 6:42 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Malaysia negara no. 15 paling tak selamat di dunia
bloglist-malaysia.blogspot.
jasduit.com
Posted by Mohd Shubhi

Betulkah negara kita Malaysia merupakan negara no. 15 paling tidak selamat di dunia ?

Soalan yang sama jika ditanya kepada Pak Menteri, terutamanya YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Menteri di Kementerian Dalam Negeri, sudah tentu dia akan kata, itu satu pembohongan besar.

Bagi Pak Menteri, mengatakan Malaysia sebuah negara yang tak selamat adalah satu point buruk negatif terhadap kelansungan penguasaan mereka di tapok pemerintahan. Jadi secara natural, sudah tentu apa saja perkara buruk akan dinafikan mentah-mentah.

No. 15 paling tak selamat di dunia
Jadi, dari mana saya dapat angka no. 15 paling tidak selamat di dunia tersebut ?

Kedudukan buruk itu saya dapat dari Portal Crime Index by Country. Ia merupakan senarai bancian yang memaparkan kedudukan aktiviti jenayah di 118 buah negara. Bancian adalah terhadap orang ramai yang samada mengalami sendiri pengalaman di sesebuah negara, atau persepsi yang orang rasa terhadap sesebuah negara.

Samada ianya adalah pengalaman mahupun sebuah persepsi, kedua-duanya adalah boleh diterima. Sebagai rakyat Malaysia, kita mahukan sebuah negara yang rendah dari segi aktiviti jenayahnya. Bukan itu saja. Kita juga mahu dilihat sebagai selamat dari kaca mata penduduk Malaysia sendiri, mahupun dari kaca mata orang luar.

Tapi malangnya bancian tersebut meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara yang kegiatan jenayahnya adalah tinggi. Indek jenayah bagi negara Malaysia adalah sebanyak 65.56. Dalam kategori jenayah tinggi apabila indek berada dalam lingkungan antara 60 ke 80.

Malaysia tidak selamat berbanding Indonesia. Tidak juga selamat berbanding India. Malah ditinggalkan jauh berbanding negara Filipina. Tak payah nak bandingkan dengan negara Singapura. Negara itu merupakan negara no. 2 paling selamat di dunia selepas Korea Selatan.

Tempat tinggal saya juga tak selamat
Ramai orang rasa tak selamat sebenarnya sekarang. Hari-hari kedengaran kes jenayah berlaku samada di media alternatif ataupun di media massa. Kes pelik-pelik bunuh orang kerap kali kedengaran. Kes tembak menembak juga sering kita dengar. Kes bunuh dengan pistol juga bukannya perkara pelik berlaku kat Malaysia. Sedangkan negara kita antara negara paling keras undang-undangnya dalam bab senjata api.

Baru-baru ini saja berlaku dua kejadian jenayah kat tempat tinggal saya sendiri. Kebetulan semua kejadian itu berlaku pada orang yang saya sendiri kenal. Bertambah yakin lagi saya bahawa tempat tinggal saya tidak berapa selamat.

Dua tiga hari sudah kisah seorang warga Nepal yang kudung kedua-dua tangannya. Dia memang dah lama cacat. Tapi seorang yang amat rajin kutip barangan terbuang untuk dijual sebagai sumber pencarian utamanya.

Dengan tangan kudung itulah dia mengayuh basikal tayar 3 yang ada kotak di tepi untuk isi barang. Segala barang tin, kotak dan plastik akan dikutipnya pagi petang dan malam untuk dijual. Tengok keadaan kudungnya itu tapi tidak menyerah kalah dan tak minta sedekah adalah satu perkara yang menakjubkan.

Tapi hari itu dia kena pukul dengan dua orang India. Mereka tahan dia ditempat yang tak ada orang, pukul dan rampas semua duit hasil jualan yang dia dapat dari kutip barang buangan. Punya celaka dua pemuda India itu, orang cacat di rompaknya. Saya yakin duit rompakan itu mahu digunakan untuk beli arak sebagai bahan mabuk mereka.

Maaf ! saya tidak merendahkan orang India kat sini. Kebetulan sahaja yang merompaknya adalah dua orang pemuda India.

Kelmarin pula berlaku satu lagi kejadian pada seorang Bangla yang juga saya kenal. Bangla itu dah 26 tahun tinggal di negara kita. Kerjanya adalah ambil upah buat rumah dan renovasi rumah. Semua orang lama yang tinggal kat kawasan itu kenal dia.

Orangnya biasa saja. Hari-hari naik basikal. Beli barang nak buat rumah juga dia ulang alik naik basikal. Kalau barang banyak kedai hardware akan tolong hantar. Orangnya rajin dan tak pernah kacau orang lain.

Kelmarin dia terjaga ketika sedang tidur dalam rumahnya. ebaik saja terjaga dalam pukul 5 pagi, tiba-tiba pintu biliknya ditendang kuat. Menyerbu masuk dua pemuda India (India lagi !). Seorang bawa parang. orangnya tinggi dan besar gelap hitam dan garang.

Bangla itu terkejut dan cuba ambil besi yang ada di tepi tilamnya tapi tak sempat. Sebaik saja lihat bangla itu nak capai besi, si India itu terus memarang tangannya di lengan. Berdarah luka sampai ketulang.

India itu kata tak payah melawan. Dia hanya mahu duit dan setelah dapat duit dia akan belah balik. Lalu diambil India itu tabung duit siling satu tin minyak. Dirampas semua wang tunia lain yang ada ada bangla itu juga dari 3 lagi warga bangla yang kebetulan sedang terlantar demam denggi tak bermaya. Kutipan malam itu saja berhasil di bawa pulang oleh penjenayah India itu sebanyak RM4 ribu lebih.

Pertahankan diri dan keluarga
Saya sendiri rasa tak selamat. Entah bila akan berlaku pada kita ? mohon Allah pelihara saya dan keluarga dari semua kejadian yang tidak diingini sebegitu.

Tapi berdoa, berdoa juga. Usaha perlu dilakukan untuk pastikan kejadian sedemikian tidak berlaku pada diri ini. Saya sedang memikirkan jalan yang perlu diambil untuk emnghadapi kes jenayah yang semakin menular sekarang. Mungkin salah satunya yang dah lama saya pertimbangkan adalah untuk belajar seni pertahankan diri sampai Master.

Satu lagi mungkin perlu pertimbangkan untuk ada pistol dan belajar menembak sampai mahir. Sebab ramai perompak terutamanya geng India suka bawa parang. Jadi mungkin dengan pistol mereka akan lebih kecut perut.

Satu lagi mungkin perlu pertimbangkan untuk sertai kumpulan kongsi gelap yang power kat kawasan saya. Berbaik dengan Boss kongsi gelap itu rasanya lebih mudah untuk pastikan gangster amatur lain tak berani nak kacai kita. Tapi cara ini agak bahaya juga.

Mungkin perlu berdamping dengan seramai mungkin geng Polis kat kawasan rumah saya. Perlu sering jemput mereka datang singgah makan kat rumah sekurang-kurang 3 kali seminggu. Bila orang jahat tengok polis kerap datang rumah kita mungkin mereka tak berani nak buat hal dengan kita.

Apapun, kena fikirkan satu jalan atau beberapa jalan untuk selamatkan diri dan keluarga... apa nak jadi dengan negara ku tercinta agaknya... ?

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jan 8, 2017 6:42 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



FIFA Bagi 'Lampu Hijau', Benarkan Faiz Subri Pakai Baju Melayu Ke Anugerah Puskas 2016
siakapkeli.my

Jika sebelum ini diberitakan yang calon Akhir Anugerah Puskas 2016, Mohd. Faiz Subri sedikit kecewa kerana kemungkinan tidak dapat berbaju Melayu kerana perlu memenuhi kod berpakaian dalam majlis Anugerah Puskas 2016 di Zurich nanti.

Namun dalam perkembangan terbaru daripada FIFA, permintaannya untuk memakai pakaian tradisional, baju Melayu di Zurich, Switzerland 9 Januari ini mendapat 'lampu hijau' daripada Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

Setiausaha Agung Persa­tuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin dalam satu kenyataan mengesahkan perkara ini di mana selepas pihaknya menghantar permohonan kepada FIFA agar pemain kelahiran Ayer Hitam, Kedah itu dibenarkan memakai baju Melayu pada majlis berprestij tersebut.

"Kami sudah menghantar permohonan itu sejak awal Disember lalu dan akhirnya mendapat kelulusan daripada FIFA. Saya dah maklumkan kepada Faiz (tentang berita ini).

"Terpulang kepada Faiz sama ada mahu memakai baju melayu atau sut seperti yang diminta oleh penganjur berhubung kod pemakaian," katanya dipetik laporan Utusan Malaysia.

Kebiasaannya calon atau pemenang anugerah FIFA akan hadir di majlis tersebut dengan mengenakan sut lengkap.

Faiz juga bercadang untuk berucap dalam bahasa Melayu seandainya dia diberi peluang berucap di atas pentas, ia adalah perkara biasa kerana ramai bintang-bintang terkenal sebelum ini seperti Penyerang Argentina, Lionel Messi bertutur dalam bahasa Sepanyol ketika memberi ucapan selepas diumum sebagai pemenang Ballon d'Or 2015.

Pemenang Puskas 2015, Wendell Lira dari Brazil juga bertutur dalam bahasa ibunda ketika berucap.
Faiz akan bers­aing de­ngan dua lagi calon akhir iaitu Marlone dari Brazil dan wakil tunggal wanita, Daniuska Rodriguez dari Venezuela bagi Anugerah Puskas 2016. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: