Monday, April 3, 2017

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4710[5 Attachments]

9 Messages

Digest #4710

Messages

Mon Apr 3, 2017 7:25 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



Awas para pemandu ! sistem AWAS dah mula berkuat kuasa di seluruh negara
bloglist-malaysia.blogspot
jasduit.com
Posted by Mohd Shubhi

Perhatian untk semua pemandu kenderaan kat Malaysia !

Terutamanya para pemandu yang suka bawa laju-laju melebihi had kelajuan yang ditetapkan. Anda perlu berhati-hati sekarang terhadap AWAS.

Begitu juga para pemandu yang bengai yang suka jalan terus walaupun lampu isyarat merah menyala untuk lalun mereka. Perlu berhati-hati dengan AWAS bermula dari sekarang.

AWAS atau dalam ayat penuhnya bermaksud, "Automated Awareness Safety System", merupakan gabungan AES dan juga KEJARA.

AWAS untuk kawal pemandu bermasalah
Macam yang semua dah tahu, AES adalah sistem penguatkuasaan jalanraya dengan menggunakan kamera. Anda bawa laju lintas kamera melebihi had kelajuan yang ditetapkan, kamera akan tangkap gambar. Bukan tangkap gambar anda sahaja, tapi terus hantar saman kepada pemilik kenderaan melalui pos.

Tapi itu masih tak cukup lagi. Ramai orang Malaysia yang jenis banyak duit, kaya raya. Kena saman berpuluh kali RM150 sekali saman, masih tak ada hal untuk mereka. Bayar saman sahaja dan kemudian teruskan amalan bawa laju ikut suka hati mereka.

Untuk atasi masalah tersebut, maka satu lagi hukuman akan dikenakan pada para pemandu yang degil kat malaysia. Selain daripada kena saman, mata demerit akan diberikan kepada pesalah jalanraya. Bila dah cukup mata demerit, lesen pemandu akan terus kena gantung.

Padan muka ! selepas kena bayar segala saman, masih degil buat kesalahan lagi, akhirnya terus tak boleh memandu. Mungkin cara tersebut dianggap berkesan untuk hapuskan atau kurangkan masalah pesalah trafik kat negara kita.

14 unit kamera dipasang di seluruh negara
Setakat ini, JPJ dah pasang 14 unit kamera yang buat kerja untuk sistem AWAS ini. Mereka akan pantau dua kesalahan.

a.. Bawa laju
b.. Langgar lampu merah
Kesalahan lain masih tidak dipantau lagi buat sementara ini. JPJ dok tengah upgrade sistem komputer mereka untuk tujuan tersebut.

14 lokasi memang langsung tak mencukupi. Mungkin mereka hanya nak buat testing sahaja setakat ini. Kalau tahu kat mana lokasi yang mereka gunakan sistem tersebut, semua orang akan lembut tertib setiap kali lalu kawan tersebut.

Nanti kita cari 14 kawasan berkamera itu dan war-warkan pada semua pemandu kenderaan kat malaysia. AWAS dah dimulakan pada 1 haribulan April kelmarin.

Bermula 1 April, Sistem AWAS & KEJARA Dilaksanakan Untuk Ganti AES - Kepada Pemandu, Berhati2lah!

bloglist-malaysia.blogspot
amenoworld.org
Posted by Ameno World

Bermula 1 April lalu, Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara) dilaksanakan.

Ihsan - Google/Paultan

Ia dinaik taraf dan dikuatkuasakan sebagai langkah membantu mengurangkan kadar kemalangan jalan raya sekali gus membentuk sikap berhemah pemandu, lapor portal Mstar.
Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Nadzri Siron berkata, sistem itu hanya menggunakan 14 Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang di pasang di seluruh negara setakat ini bagi mengesan pemandu memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat.
"Ia masih di peringkat awal dan kami mahu memberi tumpuan kepada sokongannya. Buat masa ini, sistem tersebut hanya meliputi dua kesalahan untuk sistem Kejara – memandu laju dan melanggar lampu isyarat," katanya.
JPJ menjangka untuk memasukkan sepenuhnya kesalahan lain menjelang tahun ini, dan memasang lebih banyak kamera.
Pindaan Akta Pengangkutan Jalan bagi membolehkan pelaksanaan Awas diluluskan di Parlimen pada tahun lepas.
Selain berdepan denda minimum RM150 di bawah AES, lesen pemandu juga akan digantung atas kesalahan memotong di garisan berkembar di bawah sistem Awas, termasuk melanggar lampu isyarat merah, menggunakan lorong kecemasan dan memandu melebihi had laju.


Read more: http://www.amenoworld.org/2017/04/bermula-1-april-sistem-awas-kejara.html#ixzz4dBEgPkcR

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Apr 3, 2017 7:26 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



Jangan kamu bersedih dengan RUU 355 kerana Allah Bersama kamu jika kamu ikhlas dijalanNya

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net


Media sosial saya (whatsapp, telegram, facebook, blog dan emel) dihujani dengan gelak ketawa, sindiran dan macam-macam kasta nista seolah-olah PAS bodoh dalam politik apabila Mesyuarat Majlis Tertinggi BN menolak cadangan kerajaan membawa RUU 355. BN menyerah kembali kepada Undang-Undang Persendirian yang akan dibawa oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai Ahli Parlimen Marang.

Puak PAKATAN HARAPAN menuduh PAS dipermainkan oleh Umno dan Datuk Seri Najib.

A. Kadir Jasin, seorang penulis mengganggap RUU355 ini adalah sarkas politik tahap maksimum yang mendedahkan hipokrasi Umno-PAS. Itu kadir Jasin dia bergelumang dengan UMNO terlalu lama sehingga dia faham Islam sebagaimana UMNO faham Islam.

Kalau Hishamuddin Rais dia kata RUU 355 dan Hudud adalah undang-undang kolot dan ramai bukan Islam bertepuk tangan. Saya tak nak komen apa pentaksiran kita terhadap dia ini. Manakala Zaid Ibrahim ini lagi hebat, dia membuat bantahan terhadap RUU 355. Siti Kassim lagi kehadapan. Ini saya pun tak perlu komen anda pembaca lebih arif daripada saya.

Mujahid Rawa "konar leper" mengatakan kononnya pembersihan golongan progresif dalam PAS (Saya lebih berpendapat golongan liberal) kerana RUU 355. Ini nak menghalalkan mereka tubuh parti baru dan khianat perjuangan PAS.

Katanya "Tetapi oleh kerana motif awal ialah kepentingan politik maka RUU 355 digunakan untuk pecahkan Pakatan Rakyat ketika itu dan melemahkan PAS dengan pembersihan golongan progresif dan pro-Pakatan."

APA ISU SEBENARNYA.

PAS nak bawa RUU 355, Presiden PAS mengambil peluang (opportunities) daripada kelemahan UMNO dan BN, mencadangkan Undang-Undang Persendirian (RUU 355) ini.

Beberapa kali ditanguhkan dengan pelbagai sebab, antaranya memang BN cuba melambatkan, masalah teknikal RUU 355 dengan sedikit pindaan dan masa yang diberikan untuk proses penerangan bagi jelajah negara.

Tiba-tiba BN (UMNO) umum nak bawa atas nama kerajaan. Maybe dia orang nak dapatkan peluang (opportunities) daripada "tsunami Islam" yang kian membangkit dikalangan rakyat beragama Islam di negara ini.

Abdul Hadi Presiden PAS berkata, PAS bersetuju dan boleh menerima BN yang membawa demi untuk kebaikan Islam bersama tapi PAS akan meneliti dahulu persedian BN.

Tiba-tiba UMNO cakap BN tak jadi nak bentang. Abdul Hadi kena bentang semula sebagai
Undang-Undang Persendirian.

APAKAH PAS TERTIPU?

Saya tak faham puak-puak PAKATAN HARAPAN kata PAS tertipu dalam hal ini. Macam mana dia orang berfikir boleh kata PAS tertipu sedangkan salur galurnya menunjukkan UMNO yang tersempit. Kalau lebai kata dia orang bodoh, nanti Azmin marah lebai guna bahasa kasar walaupun dulu dia marahkan Najib dia kata Najib BINATANG TERNAKAN ORANG TUA (Tun Mahathir bapa angkat dia sendiri). PKR tak apa, PAS aje tak boleh.

Itu belum masuk lagi Hanipa Maidin. Mulut hodoh juga. Bukan sekarang semasa Muktamar Pemuda PAS dahulu dia ini bercakap tak ada akhlak dengan perwakilan. Tapi sekarang yang mulut hodoh sudah tidak ada lagi.

Puak-puak PAKATAN HARAPAN ini orang lain semua tak betul dia orang aje betul walaupun dia jilat ludahnya sendiri. Nasib baik puak-puak ini bukan kaki makan BABI (hanya ada sesetengahnya minum ?? aje) kalau tidak dia orang kata babi baik untuk kesihatan, fakta sains pun dia orang boleh auta terutama Rafizi... dia menangis dan sebut kajian itu dan kajian ini semuanya cair... jadi bodoh!

Berapa puluh tahun puak ini serang Tun Mahathir kerana membela Anwar, tapi bila nampak PUTRAJAYA semuanya kabur. Lagi kabur bila Tun Mahathir nak belanja 500 juta bagi persediaan jatuhkan Najib. Tun Mahathir menjadi suci dan mereka melutut kepada Tun Mahathir kononnya untuk membela rakyat nak jatuhkan Najib.

Mereka tolong PENYAMUN untuk jatuhkan PEROMPAK. Bila penyamun berkuasa, mereka ini akan disembelih hidup-hidup. Semasa itu mereka datang merangkap di pentas-pentas PAS dengan koyak rabak luka... dan mereka ambil lebai (kupiah) untuk berpidato maki hamum KETUA PENYAMUM seperti mana semasa Anwar Ibrahim dituduh liwat. Jangan hairan masa itu mereka lebih warak dan Islam daripada lebai-lebai PAS.

Lebai-lebai PAS janganlah buat kerja bodoh lagi beri kerusi, pekerja, wang dan sebagainya kononnya bersahabat TAHALUF.

IKHLAS KEPADA ALLAH

Perjuangan menegakkan agama Allah bukan perjuangan yang mudah, dihampari dengan permaidani merah. Perjuangan penuh dengan onak dan duri.. fitnah dan nista. Kita dihimpit kiri kanan oleh musuh-musuh serta kawan yang munafik.

Jangan kita bersedih, kerana Allah tidak bertanyakan kerjayaan yang kita capai tetapi sejauh mana kita berjuang untuk menegakkan agamanya.

Lihat bagaimana Nabi Nuh a.s. yang ejek-ejek segenap lapisan masyarakat. Malah anak dan isterinya tidak bersama. Semua tindakan Nabi Nuh a.s. dianggap kerja bodoh termasuk membina kapal besar di atas bukit.

Lihat Nabi Allah Zakaria, dibelah kepala dengan gergaji. Dia mati sebelum melihat kerjayaan. Ada Nabi Allah Zakaria a.s. gagal?

Adakah kita akan bersedih hanya kerana RUU 355 BN tak nak bentang? Itu dianggap kena tipu. Kecil sangatlah perjuangan Islam ini.

Mereka yang tidak bersama perjuangan Islam tidak akan merasai KEMANISAN PERJUANGAN ini. Mereka yang memperolok-olok dan mempersendakan perjuangan menegakkan Undang-undang Syariah di Malaysia pasti Allah akan 'balik-balik' hati mereka sehingga mereka 'buta' dengan kebenaran dan sesat sepanjang hayat. Nauzubillah.

AKIDAH PEMIKIRAN

Kita masih ingat bagaimana Suraqah bin Malik yang dijanjikan GELANG KEBESARAN Maharaja Farsi. Dia ditawarkan oleh kaum Musyrikin Mekah dengan 100 ekor unta betina (sangat besar nilainya dibandingkan sekarang) untuk menangkap Rasulullah s.a.w.

10 tahun selepas itu, Suraqah bertemu Rasulullah SAW setelah Madinah di bawah pemerintahan baginda menyatakan keislamannya di hadapan baginda. Semenjak itu, Suraqah menjadi pendukung setia gerakan dakwah walaupun hanya berkesempatan bersama dengan baginda selama 9 bulan sahaja. Kemudian Rasulullah s.a.w. wafat. Kemudian Saidina Abu Bakar mengambil alih. Saidina Abu Bakar pula meninggal dunia. Farsi masih megah dengan kekufuranya.

Kalau puak-puak PAKATAN HARAPAN itu adalah Suraqah bin Malik nescaya Rasulullah s.a.w. dicerca sebagai pembohong. Penuh whatsapp pemuda Qurasy dengan kata nista kepada Rasulullah s.a.w. sebagai LEBAI PENDUSTA.

Farsi jatuh pada zaman Umar bin Khattab. Longgokan harta rampasan perang terlalu banyak melimpah ruah, di saat itu juga khalifah Umar menemui mahkota dan gelang kebesaran Kisra bin Hurmus lalu memanggil Suraqah bin Malik mengenakan pakaian kebesaran Kisra itu di tubuh Suraqah lengkap dengan seluar dan kasut. Kemudian Umar menyisipkan pedang dengan tali pinggang kebesaran Kisra. Mahkota diletakkan di kepala Suraqah dan memakaikannya gelang kebesaran itu ke dua-dua tangan Suraqah dengan diiringi laungan takbir.

Suraqah bin Malik terdiam mematung mengenang kebenaran ucapan Rasulullah SAW belasan tahun yang lalu. Itulah dia AKIDAH PEMIKIRAN disebut oleh Syed Qutb dalam Petunjuk Sepanjang Jalan bab "Laillah haIllallah Manhajul Hayat". Syed Qutb menerangkan bahawa Akidah Islam itu adalah "gambaran pemikiran" bermaksud kepercayaan kita meliputi apa yang kita fikir mampu tidak. yakin kita akan Islam itu berdaulat di negara ini!

NGO ISLAM BERSAMA PAS

Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah wal Jamaah Malaysia (Aswaja), Zamihan Mat Zain, menyifatkan harapan untuk membawa usul meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 di parlimen kini umpama senipis kulit bawang putih. Katanya "Tinggal Tuan Guru Haji Hadi dan MP PAS bergelut untuk bangkit. Harapan kita kini senipis kulit bawang putih,"
Memang kita ada perbezaan pandangan dengan Zamihan tetapi kita ada persamaan dalam RUU 355. Ini suatu pertanda kebaikan.

Begitu juga dengan ABIM yang mesra sebelum ini mesra UMNO kini lebih mesra kepada PAS dalam usaha menegakkan undang-undang Islam. Setiausaha Agung Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Muhammad Faisal Abdul Aziz pula mendesak supaya kerajaan memberikan penjelasan kerana sebelum ini Najib telah memberi jaminan RUU355 itu akan dibawa ke parlimen.

Masih ingat IRC (dikenali Alami di Mesir) meresapi dalam PAS cuba menguasai Lajnah Tarbiyyah PAS melalui 7 orang anak usrah Tuan Guru Haji Abdul Hadi (TGHA). Salah seorangnya Ustaz Alias Osman penterjamah buku "Apa Erti Saya Menganut Islam" projek Lajnah Tarbiyyah PAS Pusat di bawah TGHA. Komplot mereka terbongkar apabila Meor Saari kini dipercayai menjadi guru di Terengganu mengedar surat 3 muka surat.

Hubungan PAS-IRC menjadi makin rumit sekitar tahun 1980an pusat pengajian tinggi menjadi perbalahan antara puak PAS dan IRC. Abu Urwah (Saari Sungip) akhirnya menubuhkan JIM. Kemudian JIM pecah lagi kepada IKRAM dan ISMA. IKRAM mewarisi IRC cuba menguasa PAS dengan kemasukkan beramai-ramai ahlinya dalam PAS.

Semasa itu wujud Jamaah dalam Jamaah dan keputusan mesyuarat tertinggi PAS sentiasa bocor. IKRAM/IRC hampir menguasai sepenuhnya PAS sehingga lebih daripada 17 anggota mereka menjadi AJK Tertinggi PAS Pusat. Saya tak sambung cerita kerja jahat IRC ini.... Mungkin kalau ada masa saya panjang isu ini.

Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam pecahan JIM yang pro kepada UMNO sebelum ini kini lebih pro kepada PAS. Sebahagian daripada mereka kini menguasai parti BERJASA dan menjadi rakan Block ke-3 bersama PAS dan akan bertanding di beberapa kawasan Melayu yang diwakili bukan Islam.
Ustaz Mohd Hazizi Ab Rahman, Anggota Majlis Syura ISMA berkata keputusan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak membentangkan Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 bukan satu perkara yang mengejutkan kerana parti itu sejak merdeka dahulu lagi memang tidak mempunyai aspirasi Islam.

Malah Tabligh yang dulunya dikatakan Jamaah yang tidak menghiraukan politik kini telah di dekati oleh PAS. Tuan Guru Abdul Hadi berjumpa dan berbual dengan barisan Majlis Syura Jemaah Tabligh.

Malah Pemuda PAS juga berbuat demikian.

Kalau saya senarai NGO-NGO lain, sudah parti artikel kali ini akan jadi cerpen.... Apa yang saya nak simpulkan bila PAS memperjuangkan RUU 355 masyarakat Islam bersama PAS.

NGO YANG TAK BERSAMA ISLAM

Kita sudah maklum, Sisters In Islam (SIS) memang menentang RUU 355. Siti Kasim, Zaid Ibrahim dan beberapa blogger yang minuman keras menjadi amalan. Mereka yang tidak mengamalkan Islam.

Seperti yang saya coret di atas, IKRAM kini mengarah ahli-ahlinya untuk menjadi ahli pari PAN. Mereka bersama dengan PAKATAN HARAPAN antara yang menyerang hebat PAS.

Akibat daripada sikap mereka ini, IKRAM kini tidak mendapat sambutan muda mudi. Malah ramai ahlinya yang dulu sokong PAS keluar daripada IKRAM kerana IKRAM telah lari daripada landasan perjuangan Islam sebenar.
IKRAM akan mengalami nasib yang malang, tadikanya merosot, sekolahnya kini menghadapi kekurangan pelajar, walaupun DAP telah memberikan peruntukkan RM15 juta untuk sekolahnya (baca di sini) tetapi perkembangan mutakhir ini menunjukkan agak menurun sangat ketara.

Dr Maszlee Malik perancang utama masa hadapan IKRAM melihat fenomena 'tsunami Islam' sekarang mengacam kedudukan IKRAM yang pada asalnya ingin menguasai parti PAN sebagaimana mereka buat kepada PAS. Tidak hairan kini Maszlee Malik dilihat cuba lunak dengan perjalanan RUU 355. Katanya pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengenai perkara itu malam tadi tidak boleh dianggap sebagai anti-klimaks.

"Kita tahu ia tak akan berlaku, dan RUU itu akan dikembalikan kepada (Presiden PAS, Abdul) Hadi Awang. Tidak seperti sesetengah orang yang menunggu klimaks, pengumuman berkenaan langsung tidak mengejutkan.

AKHIRNYA

Saya sangat setuju dengan kata-kata Ustaz Idris Ahmad, Naib Presiden PAS "Kepada PAS tidak ada perkara yang rugi. Siapa bawa pun tidak mengapa, asalkan agenda Islam dapat dilaksanakan. Hatta jika DAP hendak bawa pun PAS akan sokong."

Lebai Hassan Omar
http://hajihassanomar.blogspot.com

Ada lagi Usaha Nak Sekat RUU 355 Oleh Melayu Islam

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Bekas anggota parlimen Benut, Mohamed Tawfik Ismail, mengemukakan permohonan mendapatkan pengisytiharan mahkamah bahawa usul meminda Akta 355 dibawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat sebagai bercanggah dengan perlembagaan.

Dalam permohonannya hari ini, Tawfik mendakwa, usul presiden PAS itu akan memberi kesan kepada perundangan kepada dasar negara mengenai undang-undang jenayah dan hukuman mengikut undang-undang Islam dan memberi kesan kepada orang Islam dan bukan Islam di Malaysia.

Anak bekas timbalan perdana menteri itu membuat permohonan kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya melarang Dewan Rakyat memberi laluan kepada usul Abdul Hadi - atau sebarang usul lain yang ada kaitan dengan Akta 355 - dibentang dan dibahaskan.

Katanya, usul Abdul Hadi itu tidak menepati kehendak dan peraturan mesyuarat Dewan Rakyat.

Tawfik menamakan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, dan Setiausaha Dewan Rakyat, Datuk Roosme Hamzah, sebagai defendan.

Katanya, rang undang-undang dibawa Abdul Hadi itu melanggar Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak kesamarataan kepada seluruh rakyat Malaysia.

Beliau juga menyatakan, sebarang perkara yang memberi kesan kepada dasar kebangsaan sepatutnya mestilah dirundingkan dengan Majlis Raja-raja.

"Usul Abdul Hadi mengenai Akta 355 tidak dirujuk terlebih dulu kepada Majlis Raja-raja mengikut Artikel 38 Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Justeru, kata Tawfik, mahkamah patut mengisytiharkan usul Abdul Hadi sebagai bercanggah dengan perlembagaan.

Beliau diwakili peguam Rosli Dahlan yang mengemukakan permohonan berkenaan tengah hari tadi.

Mereka juga dijangka akan menyerahkan saman kepada Pandikar dan Roosme minggu depan.

Melayu DAP berkata bahaya menanti jika RUU 355 diluluskan

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net

PETALING JAYA: Pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang kerajaan tidak akan membentangkan rang undang-undang (meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU 355) tidak bermakna isu itu bukan lagi topik perbincangan.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim hari ini sekali lagi mengkritik RUU itu dalam posting terbaru blognya, dan menggariskan 10 keburukan jika diluluskan.

Beliau berkata, pindaan antara lain akan melebarkan jurang undang-undang syariah setiap negeri, seterusnya menjadikan sistem jenayah syariah tidak seimbang dan adil kepada orang Islam.

"Undang-undang Syariah sedia tidak sama di setiap negeri. Terdapat perkara yang dilarang di sebuah negeri, tetapi tidak di negeri lain. Hukuman pula boleh berbeza untuk kesalahan sama, selain proses mahkamah yang tidak konsisten.

"Peningkatan had hukuman akan membuka ruang kerajaan negeri meningkatkan hukuman sedia ada, justeru menjadikan undang-undang syariah setiap negeri menjadi lebih berbeza," katanya yang juga seorang peguam.

Beliau memberikan contoh kesalahan khalwat di Terengganu yang dibicarakan di Mahkamah Syariah Rendah dengan 2 kali peluang rayuan di Mahkamah Syariah Tinggi, sedangkan ia dibicarakan di Mahkamah Tinggi dengan 1 peluang rayuan di Wilayah Persekutuan.

Katanya lagi, ia juga akan meningkatkan tahap hukuman terhadap pelanggaran fatwa, yang menyentuh aspek yang luas termasuk pandangan seseorang individu.

Beliau memberikan contoh fatwa pengharaman "pemikiran pluralisme dan liberalisme" agama yang diwartakan di Selangor pada 2014.

Katanya, mana-mana umat Islam yang melanggar fatwa yang diwartakan boleh dijatuhkan hukuman sehingga 2 tahun penjara, denda tidak melebihi RM3,000 atau kedua-duanya sekali.

"Jika RUU 355 diluluskan, hukuman terhadap pelanggaran fatwa boleh ditingkatkan. Sekatan terhadap umat Islam akan berganda," katanya.

katanya, semua pihak patut fokus kepada penambahbaikan terhadap sistem syariah berbanding meningkatkan tahap hukumannya.

"Misalnya menambahkan bilangan hakim, peguam syarie dan penguatkuasa agama serta mengetatkan proses perlantikan mereka," katanya.

Pada masa ini, katanya, kekurangan hakim menyebabkan sesetengah kes seperti penceraian dan hak penjagaan anak tertangguh, menambahkan derita kepada mereka yang terlibat.

RUU 355: Umno rugi, PAS dapat pahala, kata Ibrahim Ali

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net

KUALA LUMPUR: PAS sudah dapat pahala walaupun usul Hadi tidak dapat dibentangkan di Dewan Rakyat, kata Datuk Ibrahim Ali.

Sebaliknya, Umno diramalkan hilang sokongan penyokong rang undang-undang meminda Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355.

"PAS dapat pahala walaupun belum berjaya membentangkan RUU 355 di Parlimen. PAS dah buktikan kesungguhan dan bukan retorik semata-mata," kata Presiden Perkasa pada sidang media di ibu pejabat Perkasa di sini.

"Umno rugi di kawasan penyokong tegar PAS di negeri seperti Kedah, Kelantan dan Terengganu. Namun di negeri seperti Selangor, Perak dan Sabah akan beri keuntungan kepada BN."

BN pada 29 Mac lalu memutuskan untuk tidak membentangkan usul Hadi susulan bantahan dalam kalangan ahli komponen.

Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak berkata keputusan dibuat selaras amalan konsensus, dan menyerahkan nasib usul Hadi kepada Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Ibrahim akan menghantar surat kepada Pandikar menggesa usul Hadi dibentangkan pada sidang Dewan Rakyat kali ini.

Katanya kerajaan harus memberikan peluang kepada Hadi membentangkan rang undang-undang kontroversi itu demi Islam.

"Tak ada alasan langsung untuk menidakkan oleh speaker (Pandikar) kerana proses demokrasi kalau dihalang berdosa. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih," katanya.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Apr 3, 2017 7:26 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



Perkeso dedah 46 pekerja mati atau cacat setiap hari

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) mendedahkan penyakit tidak berjangkit (NCD) penyebab utama kematian dalam kalangan pekerja di bawah umur 60 tahun.

Ketua Pegawai Eksekutif Perkeso Datuk Dr Mohammed Azman Aziz Mohammed mendedahkan statistik di mana secara purata 46 pekerja mati atau menjadi cacat setiap hari disebabkan NCD tahun lepas.

"Jika anda rasakan jumlah itu tinggi, ia sebenarnya masih rendah," katanya dengan menambah rekod itu hanyalah di sektor swasta, ia belum termasuk jumlah sektor awam.

"Jumlah kematian disebabkan NCD paling tinggi berbanding penyebab lain termasuk kemalangan jalan raya," katanya di Institut Strategi dan Kepimpinan Asia hari ini.

Beliau juga menambah lebih 14,000 pekerja menjadi cacat disebabkan NCD.

Mohammed Azman mendedahkan lebih 6,500 kes seumpama itu dilaporkan tahun lalu dan kematian meningkat sebanyak 2 kali ganda sejak direkodkan sedekad lalu.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), NCD atau penyakit kronik yang tidak berjangkit kepada orang lain.

Empat jenis NCD ialah penyakit kardiovaskular seperti serangan jantung dan strok; kanser; sakit berkait dengan pernafasan kronik termasuk asma; dan kencing manis.

Berdasarkan WHO, NCD membunuh 28 juta rakyat setiap tahun dengan penyakit kardiovaskular, jumlah kematian paling tinggi (17.5 juta) diikuti kanser (8.2 juta) dan penyakit berkait dengan pernafasan (4 juta).

Beliau berkata pampasan yang dibayar Perkeso disebabkan NCD melonjak sehingga 50% sejak 5 tahun lalu.

"Tahun lalu saja, anggaran nilai pampasan ialah RM731 juta," katanya sambil berkata Perkeso kini menginsuranskan kira-kira 6.5 juta pekerja.

"Jika aliran terus meningkat, tidak mustahil tabungan Perkeso akan habis dan seperti ia akan jadi kenyataan," katanya.

Kata beliau pada 2030, NCD akan menanggung kerugian sebanyak 5% dalam GDP atau US$30 billion (RM133 billion).

Mohammed Azman berkata pemeriksaan kesihatan secara percuma oleh Perkeso menemukan 66% lebih dari 460,000 pekerja berusia lebih 40 tahun tidak pernah melalui pemeriksaan kesihatan sebelum ini.

Malah sebanyak 73% pekerja berumur 40 tahun ke atas mempunyai berat badan berlebihan, manakala 62% lagi mempunyai atau tinggi tahap kolestrol.

Selain itu, sebanyak 9% pekerja berusia atas 40 tahun penghidap diabetis, 20% hipertensi dan 12% pra-hipertensi.

"Hanya 4% pekerja menjalani pemeriksaan kesihatan bila sudah berisiko tinggi terhadap penyakit kardio dalam tempoh 10 tahun."

Mohammed Azman berkata jika pekerja ingin mengambil serius bagi menangani NCD, mereka kena pastikan persekitaran baik dan menjalani gaya hidup yang sihat

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Apr 3, 2017 7:27 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



Staf MB Selangor Lama (TS Khalid) Tak Payah Pulang Duit Pampasan

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net/

SHAH ALAM – Mahkamah Tinggi memutuskan tujuh bekas staf Menteri Besar Diperbadankan (MBI) di bawah Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak perlu memulangkan RM2.7 juta diterima pada 2014.

Menurut laporan media, Hakim Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh dalam keputusannya itu pada Jumaat mendapati bahawa bayaran pampasan tersebut dibuat mengikut peraturan berdasarkan kepada Enakmen MBI 1994.

Sehubungan itu, pihak mahkamah di sini menolak tuntutan MBI yang difailkan pada 11 Mei 2015 lalu, sekali gus menjadi tamparan buruk kepada imej Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali sendiri.

Dalam kes itu, plantif membuat tuntutan terhadap tujuh defendan iaitu Faekah Hussin, Rohani Talib, Arfa'eza Abdul Aziz, Mustapha Mohd. Talib, Rahimah Kamarudin, Abdul Halim Mohamed Yusof dan Tuan Nazuri Tuan Ismail.

Bagaimanapun saman terhadap seorang lagi bekas kakitangan MBI yang menerima pampasan masih belum lagi diteruskan berikutan sedang mendapat kebenaran daripada mahkamah di bawah Akta Kebankrapan 1967.

Kesemua mereka menerima pampasan tersebut sebagai ganti rugi apabila kontrak mereka tiba-tiba ditamatkan selepas Abdul Khalid dipaksa meletak jawatan sebagai Menteri Besar pada September 2014 oleh pihak PKR.

Sementara itu Faekah yang juga bekas Ketua Pegawai Eksekutif MBI dalam satu kenyataan berkata keputusan mahkamah membuktikan segala dakwaan Kerajaan Selangor di bawah Mohamed Azmin Ali bermotif politik.

"Tuduhan sebegini mencemarkan reputasi dan menjejaskan kerjaya kami. Justeru, kami dengan ini mendesak pentadbiran kerajaan Selangor memohon maaf kerana sanggup membazir duit rakyat untuk kos di mahkamah.

"Tutuntan ini malah dibuat semata-mata disebabkan politik balas dendam," kata Faekah merujuk pemecatan Abdul Khalid sebagai ahli PKR hanya kerana enggan melepaskan jawatan menteri besar. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kami tak akan minta maaf pada Khalid, tegas Azmin

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net


SHAH ALAM: Datuk Seri Azmin Ali menegaskan kerajaan negeri tidak akan memohon maaf kepada bekas menteri besarnya Tan Sri Khalid Ibrahim berikutan keputusan Mahkamah Tinggi semalam berhubung kes tuntutan mendapatkan balik bayaran dibuat kepada 7 bekas kakitangan Perbadanan Menteri Besar (MBI).

"Permohonan maaf tidak akan dibuat," kata Azmin kepada pemberita ketika ditanya sama ada kerajaan Selangor akan memohon maaf kepada Khalid dan 7 bekas kakitangan MBI itu selepas mahkamah menolak permohonan kerajaan negeri untuk menuntut semula bayaran RM2.7 juta yang diluluskan Khalid.

Azmin berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Pesta Buku Selangor di Pusat Konvensyen Shah Alam, hari ini.

Ditanya sama ada kerajaan negeri akan membuat rayuan terhadap penghakiman itu, beliau berkata, ia akan diuruskan peguam dan keputusan akan dibuat selepas menerima penghakiman bertulis.

"Kita tidak boleh melihat jawapan secara berasingan kerana penghakiman yang diluluskan oleh hakim menyatakan seorang menteri besar tidak mempunyai kuasa mutlak.

"Khalid tidak merujuk perkara itu kepada lembaga MBI," kata Azmin.

Azmin berkata, ia merupakan isu moral kerana keputusan penting tidak boleh dibuat oleh hanya seorang.

Beliau berkata, amalan itu tidak boleh diterima dalam keadaan sekarang dan "ini juga dikatakan oleh hakim".

Semalam, Khalid berkata keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam menunjukkan pampasan yang dibayar kepada 7 kakitangan MBI semasa kepimpinannya adalah sah.

Sebelum ini, beliau dituduh meluluskan pembayaran kepada mereka, termasuk setiausaha politiknya, Faekah Husin.

Khalid meletakkan jawatan sebagai menteri besar pada 2014 berikutan undi tidak percaya terhadapnya yang dibawa oleh parti dan sekutunya.

MBI menyaman 7 bekas kakitangannya bagi mendapatkan semula sejumlah wang selepas mendakwa bayaran tersebut dibuat di luar apa yang mereka berhak terima.

Keputusan mahkamah bersihkan nama saya - Khalid Ibrahim

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net/

Bekas menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, keputusan mahkamah menolak saman daripada Pemerbadanan Menteri Besar Selangor (MBI) membuktikan beliau tidak membuat sebarang salah laku ketika memegang jawatan berkenaan.

Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam memutuskan pampasan sebanyak RM2.7 juta yang diberikan Khalid kepada pegawainya sebelum meletak jawatan sebagai menteri besar Selangor tidak menyalahi undang-undang dan pengurusan kewangan MBI.

"Sejujurnya saya tidak terkejut dengan keputusan mahkamah ini kerana amat yakin saya telah menggunakan proses yang telus dan beretika di dalam transaksi tersebut selaras dengan peruntukan di dalam enakmen MBI.

"Saya amat bersyukur keputusan yang dibuat pada hari ini (semalam) kerana ia secara langsung telah membersihkan nama saya daripada tuduhan salah laku ketika bertugas sebagai menteri besar," katanya dalam satu kenyataan di Facebook malam tadi.

Beliau berkata, tindakan mahkamah yang difailkan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali dilakukan secara semberono, berniat jahat serta bermotifkan politik.

"Saya juga tidak menolak keghairahan menteri besar meneruskan tindakan saman tersebut adalah sebagai usaha untuk menutup kepincangan dan ketirisan yang berlaku di dalam pentadbiran beliau," kata Khalid.

Khalid memberikan pampasan kepada lapan bekas pegawai MBI - Ketua Pegawai Eksekutif Faekah Hussin; Rohani Talib; Arfa'eza Abdul Aziz; Mustapha Mohd Talib; Rahimah Kamarudin; Sulaiman Masri; Abdul Halim Mohamed Yusof; dan Tuan Nazuri Tuan Ismail - apabila beliau meletakkan jawatan sebagai menteri besar Selangor selepas krisis yang berpanjang pada tahun 2014.

Pada 16 Januari 2015 Azmin mengarahkan mereka memulangkan wang pampasan antara RM114,870 dan RM699,000 setiap seorang yang didakwa melanggar peraturan kewangan kerajaan negeri atau berdepan prosiding undang-undang daripada BMI.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Apr 3, 2017 7:27 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



6 Maut Selepas Kereta Yang Dinaiki Mereka Dihempap Treler
siakapkeli.my

Tanjung Malim, 2 Apr - Enam termasuk seorang wanita maut apabila kereta yang dinaiki mereka dihempap oleh sebuah treler dalam kejadian pagi tadi.

Kejadian itu berlaku di KM 403.3 Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) berhampiran Plaza Tol Tangjung Malim.

Jurucakap bomba berkata, dalam kejadian kira-kira 7.30 pagi itu, treler yang datang dari arah utara itu terbabas serta terbalik di laluan bertentangan akibat tayar pancit dan menghempap kereta mangsa.

"Kami menerima panggilan pada jam 7.41 pagi. Sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kubu Bharu serta Tanjung Malim bergegas ke lokasi kejadian." katanya sebagaimana lapor Kosmo.

Sementara itu, Astro Awani pula melaporkan mangsa yang maut adalah Low Wai Loon, 46, Lam Leong Choy, 76, Lam Jie Yang, 19, Wong Check Lee, 53, Lam Jie Hong, 13 dan Lam Wai Keat, 38.

Pemandu treler yang berusia 27 tahun pula mengalami kecederaan ringan.

Operasi mengeluarkan mangsa lima lelaki dan seorang wanita itu selesai 9.40 pagi tadi.

Sumber: Kosmo!, Astro Awani

BERNAMA‏Verified account @bernamadotcom
Enam maut dalam kemalangan babitkan lori treler dan kereta di Km402.2 Lebuhraya PLUS, dekat Tanjung Malim, 7.30 pagi tadi - Bomba

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Apr 3, 2017 4:10 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Gomen cukai buat tayar mahal,bila tayar mahal depa pakai tayar celup,bila pkai tayar celup tayr meletup atau pancititulah jadinya

From: "'~:eSpAcE9808:~' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Monday, April 3, 2017 10:28 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 6 Maut Kereta Dinaiki Dihempap Treler

   

6 Maut Selepas Kereta Yang Dinaiki Mereka Dihempap Treler
siakapkeli.my 

Tanjung Malim, 2 Apr - Enam termasuk seorang wanita maut apabila kereta yang dinaiki mereka dihempap oleh sebuah treler dalam kejadian pagi tadi.

Kejadian itu berlaku di KM 403.3 Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) berhampiran Plaza Tol Tangjung Malim.

Jurucakap bomba berkata, dalam kejadian kira-kira 7.30 pagi itu, treler yang datang dari arah utara itu terbabas serta terbalik di laluan bertentangan akibat tayar pancit dan menghempap kereta mangsa.

"Kami menerima panggilan pada jam 7.41 pagi. Sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kubu Bharu serta Tanjung Malim bergegas ke lokasi kejadian." katanya sebagaimana lapor Kosmo.

Sementara itu, Astro Awani pula melaporkan mangsa yang maut adalah Low Wai Loon, 46, Lam Leong Choy, 76, Lam Jie Yang, 19, Wong Check Lee, 53, Lam Jie Hong, 13 dan Lam Wai Keat, 38.

Pemandu treler yang berusia 27 tahun pula mengalami kecederaan ringan.

Operasi mengeluarkan mangsa lima lelaki dan seorang wanita itu selesai 9.40 pagi tadi.

Sumber: Kosmo!, Astro Awani   BERNAMA‏Verified account @bernamadotcom Enam maut dalam kemalangan babitkan lori treler dan kereta di Km402.2 Lebuhraya PLUS, dekat Tanjung Malim, 7.30 pagi tadi - Bomba       
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
#yiv8142952049 #yiv8142952049 -- #yiv8142952049ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mkp #yiv8142952049hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mkp #yiv8142952049ads {margin-bottom:10px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mkp .yiv8142952049ad {padding:0 0;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mkp .yiv8142952049ad p {margin:0;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mkp .yiv8142952049ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-sponsor #yiv8142952049ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-sponsor #yiv8142952049ygrp-lc #yiv8142952049hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-sponsor #yiv8142952049ygrp-lc .yiv8142952049ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv8142952049 #yiv8142952049actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv8142952049 #yiv8142952049activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049activity span {font-weight:700;}#yiv8142952049 #yiv8142952049activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv8142952049 #yiv8142952049activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv8142952049 #yiv8142952049activity span span {color:#ff7900;}#yiv8142952049 #yiv8142952049activity span .yiv8142952049underline {text-decoration:underline;}#yiv8142952049 .yiv8142952049attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv8142952049 .yiv8142952049attach div a {text-decoration:none;}#yiv8142952049 .yiv8142952049attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv8142952049 .yiv8142952049attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv8142952049 .yiv8142952049attach label a {text-decoration:none;}#yiv8142952049 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv8142952049 .yiv8142952049bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv8142952049 .yiv8142952049bold a {text-decoration:none;}#yiv8142952049 dd.yiv8142952049last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv8142952049 dd.yiv8142952049last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv8142952049 dd.yiv8142952049last p span.yiv8142952049yshortcuts {margin-right:0;}#yiv8142952049 div.yiv8142952049attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv8142952049 div.yiv8142952049attach-table {width:400px;}#yiv8142952049 div.yiv8142952049file-title a, #yiv8142952049 div.yiv8142952049file-title a:active, #yiv8142952049 div.yiv8142952049file-title a:hover, #yiv8142952049 div.yiv8142952049file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv8142952049 div.yiv8142952049photo-title a, #yiv8142952049 div.yiv8142952049photo-title a:active, #yiv8142952049 div.yiv8142952049photo-title a:hover, #yiv8142952049 div.yiv8142952049photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv8142952049 div#yiv8142952049ygrp-mlmsg #yiv8142952049ygrp-msg p a span.yiv8142952049yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv8142952049 .yiv8142952049green {color:#628c2a;}#yiv8142952049 .yiv8142952049MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv8142952049 o {font-size:0;}#yiv8142952049 #yiv8142952049photos div {float:left;width:72px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049reco-category {font-size:77%;}#yiv8142952049 #yiv8142952049reco-desc {font-size:77%;}#yiv8142952049 .yiv8142952049replbq {margin:4px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mlmsg select, #yiv8142952049 input, #yiv8142952049 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mlmsg pre, #yiv8142952049 code {font:115% monospace;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-mlmsg #yiv8142952049logo {padding-bottom:10px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-msg p#yiv8142952049attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-reco #yiv8142952049reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-sponsor #yiv8142952049ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-sponsor #yiv8142952049ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-sponsor #yiv8142952049ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv8142952049 #yiv8142952049ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv8142952049

Attachment(s) from bashah
5 of 5 Photo(s)

Mon Apr 3, 2017 7:27 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



Kerajaan Isytihar Umum Cuti Sempena Hari Pertabalan Yang Dipertuan Agong
siakapkeli.my

Putrajaya: Tarikh 24 April iaitu hari Isnin minggu ke 3 telah diisytiharkan sebagai hari cuti sebagai hari kelepasan am tambahan bagi seluruh negara sempena Hari Pertabalan Yang di-Pertuan Agong XV, Sultan Muhammad V, lapor Harian Metro.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, pengisyiharan ini dibuat berdasarkan Seksyen 8 Akta Hari Kelepasan Am 1951 (Akta 369) bagi Semenanjung Malaysia dan Wilayah Persekutuan Labuan.

"Bagai negeri Sabah dan Sarawak, kerajaan negeri berkenaan diminta mengambil tindakan mengikut undang-undang negeri masing-masing."

"Kerajaan akan mengadakan dua acara utama sempena pertabalan Yang di-Pertuan Agong yang dilantik pada 13 Disember 2016 menggantikan Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah yang tamat tempoh pemerintahan 12 Disember tahun lalu.

"Pada pagi Isnin, 24 April, Istiadat Pertabalan akan diadakan di Balairung Seri Istana Negara manakala pada sebelah malamnya Majlis Santapan Diraja di Dewan Santapan Istana Negara.

"Di samping itu, Bacaan Yassin, Doa Selamat dan Solat Hajat akan diadakan pada Khamis, 20 April di Masjid Putra, dan Pameran Raja Kita akan diadakan pada Selasa, 2 Mei di Muzium Diraja (Istana Negara lama)," katanya. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Apr 3, 2017 7:28 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



Terima Kasih Memanggil Saya 'Melayu Anjing'

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Pagi tadi lebih kurang jam 9 pagi, saya telah pergi ke sebuah restoran untuk membeli sarapan. Selesai membayar, saya menuju ke kereta untuk pergi ke tempat kerja.

Setelah masuk ke dalam kereta, datang sebuah kereta Honda Accord MCB969 parking di sebelah saya. Keluar seorang pakcik tua berusia dalam lingkungan 60-an bersama anak perempuannya.

Tiba-tiba saya rasa kereta saya seperti bergegar ketika anak perempuannya membuka pintu kereta. Tanpa berkata apa-apa, saya cuma membuka tingkap dan melihat kereta saya. Rupa-rupanya situ tua itu tidak berpuas hati dan terus menyergah saya.

"Apa pandang-pandang?!"

Saya pun mula keluar dari kereta dan menyatakan yang saya mahu melihat keadaan kereta saya. Saya memberitahunya yang anaknya telah membuka pintu kereta dengan kuat sehingga bergesel dengan kereta saya.

Lelaki itu terus naik angin dan memaki saya.

"Inilah Melayu Anjing. Baru naik Toyota Estima sudah berlagak. Esok kau mampus takkan boleh bawa ke kubur," katanya.

"Sepatutnya saya yang marah sebab kereta saya yang dicalarkan. Bukannya encik nak minta maaf sebab calarkan kereta saya, ini encik pula yang memaki hamun saya," kata saya.

Anaknya pula terus menyumpah saya kerana bersikap kurang ajar dengan bapanya kerana berani menjawab kata-kata bapanya itu.

"Kau nak apa?!" kata lelaki tua itu sambil meluru ke arah saya.

Bayangkan, sedih betul saya melihat keadaan si tua itu. Di saat rumah kata pergi, kubur kata mari, si tua itu masih berupaya untuk memaki dan menganjingkan saya. Saya betul-betul tak kisah kalau yang berkelakuan seperti itu adalah orang muda. Tertapi terkilan betul dengan sikap situa yang sungguh biadab. Mungkin dia ingat saya seorang perempuan dan dengan bangganya dia memaki hamun saya.

Setakat calarkan kereta saya, memang saya tak kisah pun dan tidak terfikir langsung untuk menuntut gantirugi. Cuma saya hairan dan terkejut. Sit tua yang sebaya ayah saya sungguh bijak memaki dan menutup kesalahan anaknya yang mencalarkan kereta saya dengan menyerang dan menyergah saya.

Kepada pemilik Honda Accord MCB969, saya doakan semoga encik diberikan hidayah Allah. Sepatutnya encik menjadi contoh yang baik buat anak, cucu, cicit dan keturunan yang akan datang. Malangnya, keturunan encik mempunyai bapa, datuk dan moyang yang hebat dan bangga untuk memaki hamun orang lain.

Minta maaf sangat-sangat ye encik yang tua kerana terpaksa bersikap berani dan berkata agak kasar setelah encik memaki hamun saya. Saya tidak akan sewenang-wenangnya mengeluarkan kata-kata kesat pada sesiapa terutamanya orang tua kerana saya seorang yang terpelajar dan didikan agama ibu bapa saya juga cukup, untuk saya menghindari sikap buruk seperti encik.

Seperti biasa juga, anak perempuannya telah mengambil gambar kereta saya. Mungkin untuk diviralkan agaknya. Namun saya tidak pernah takut dan saya ucapkan selamat berjaya.

Kepada sesiapa yang mengenali si tua dan anak perempuannya yang telah memaki dan menganjingkan saya, moga dapat memberikan sedikit nasihat kepada mereka agar dapat dijadikan bekalan di alam barzakh kelak. Moga si tua ini diberikan peluang dan ruang keinsafan. - Yana Razyana |

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Apr 3, 2017 7:28 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



MTUC bantah RNAA ambil alih KTMB

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

SHAH ALAM - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) membantah pelaksanaan Railway Network Access Agreement (RNAA) untuk mengendalikan urus tadbir syarikat Kereta api Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Setiausaha Agung MTUC, J Solomon berkata, jika ia diteruskan, akan wujud implikasi yang boleh menggugat kebajikan pekerja-pekerja KTMB.

"MTUC sangsi apakah matlamat sebenar RNAA untuk cuba mengambil alih aset -aset syarikat KTMB.

"Kementerian Pengangkutan perlu mengkaji semula perancangan tersebut kerana ia juga akan mengetepikan kepentingan 'perkhidmatan sosial awam' dan mungkin menguntungkan sebelah pihak sahaja," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Katanya, tindakan Kementerian Pengangkutan ini boleh memusnahkan organisasi KTMB dengan memaparkan imej buruk khususnya melorongkan kepada perpecahan perpaduan di antara Kesatuan Sekerja, Kesatuan Pekerja-Pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad dengan Kementerian Pengangkutan.

"Kami difahamkan, Kesatuan Pekerja-Pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad telah berkali-kali menyuarakan untuk mengadakan temu janji dengan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai tetapi sehingga kini tiada respons yang diterima.

"Kami berpandangan, alternatif terbaik untuk urus tadbir KTMB dilakukan oleh kerajaan kerana Pengangkutan REL KTMB telah diakui sebagai Perusahaan Pengangkutan sebagai perkhidmatan sosial kepada rakyat dan negara," katanya.

----- Original Message -----
From: ~:eSpAcE9808:~
To:
Sent: Thursday, March 30, 2017 10:59 PM
Subject: Fw: Kenapa Kita Perlu Orang Luar Uruskan KTMB

Kenapa Kita Perlu Orang Luar Uruskan KTMB, Tak Cukup Ke Dengan Kemusnahan MAS? - Luah Bekas Kakitangan.

bloglist-malaysia.blogspot
amenoworld.org
Posted by Ameno World
Oleh : Suara RUM

"Assalamualaikum w.b.t, maaf sekiranya sy mencampuri urusan Suara Rum dan KTMB. Ini adalah kerana saya SAYANGKAN KTMB. Saya adalah BEKAS kakitangan KTMB.

Gambar Oleh Google

Apa yang dapat saya perhatikan dan saya kaji... Pembangunan RNAA adalah untuk kebaikan sesetengah pihak yang mempunyai kedudukan dan kepentingan peribadi dengan memberi alasan KTMB mempunyai kekangan kewangan dan tidak mampu menguruskan syarikat.
Ini jelas memberi peluang untuk pihak luar atau pihak ketiga yang selama ini menunggu masa untuk menjajah KTMB. Apakah impaknya???

SEJARAH membuktikan dan saat ini telah dan sedang berlaku. Apa yang dapat kita lihat dan perhatikan, saudara kita yang dahulunya dikenali sebagai Malaysia Airlines Sistem ataupun MAS.

Apakah kita ingin menjadi seperti mereka yang dahulunya 6000 kakitangan telah dibuang kerja? Kini sebahagian daripada mereka ada yang masih bekerja di airport akan tetapi kebanyakan BEKAS kakitangan MAS kini menjadi seorang pengutip sampah. Hinggakan pihak ketiga dapat mewujudkan ramai vendor dan mendapat keuntungan peribadi. Mungkin ini memberikan peluang agar saingan yang sihat untuk pembangunan semula MAB yang kini dikenali dengan nama baru Malaysia Airlines Berhad.

Baru-baru ini, pekerja asing iaitu Bangladesh, Myanmar, Nepal dan warga asing telah dan dengan sebegitu mudah membuat mogok hinggakan bagasi dan kesan terhadap penerbangan dunia mengalami kelewatan dan menyebabkan kerugian. Ini juga secara tidak langsung keselamatan airport tidak terjamin.

Adakah kita mahu KTMB juga akan diuruskan oleh pekerja asing? Wahai kakitangan KTMB terutama pihak pegawai dan pengurusan, janganlah terlalu lena dan bangkitlah kakitangan KTMB agar kita tidak menjadi seperti mereka dimana BANGSA kita sendiri umpama merempat di tanah sendri. Hapuskan RNAA dan banyak lagi pilihan yg lain untuk membangunkan semula kedudukan KTMB.

SaYa SAYANGKAN KTMB.

Sekian."

Read more: http://www.amenoworld.org/2017/03/kenapa-kita-perlu-orang-luar-uruskan.html#ixzz4cj1tUkJV

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: