Tuesday, April 25, 2017

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4724

9 Messages

Digest #4724

Messages

Tue Apr 25, 2017 7:56 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Peguam: KUOTA bukan bawah DEB TAPI dalam Perlembagaan, Kerana Sudi Beri Kerakyatan
celahgelegar.blogspot
Posted by celahgelegar

1. Malam tadi saya mengkritik YB KJ apabila beliau menyatakan bahawa secara peribadi beliau berpandangan sistem kuota utk orang Melayu adalah satu penghinaan terhadap orang Melayu dan beliau mahu sistem kuota ini di hapuskan agar Melayu bersaing sama rata dengan bangsa2 lain.

2. Beliau mengucapkan pandangan itu di hadapan Presiden MIC dan pastinya beliau nak menjaga hati kaum bukan Melayu ketika memberi pendapat tersebut.

3. Biasalah orang politik ni. Masa perhimpunan Umno berdegar dewan merdeka pwtc dgn laungan hidup Melayu.

4. Kat luar dewan di depan bukan Melayu tiba2 mereka jadi acah2 hipster dan liberal demi menjaga hati bukan Melayu.
5. Tapi menariknya selepas saya kemaskini status semalam, ramai yang tak tahu dan keliru apabila saya kata Perkara 153 adalah balasan kpd orang Melayu kerana memberi taraf warganegara kepada bukan Melayu.

6. Ramai ingat dasar kuota ni adalah utk menyusun semula masyarakat atas sebab kemiskinan utk bersaing dgn bangsa lain.

7. Tak betul tu. Itu adalah DEB yg merupakan dasar kerajaan selepas peristiwa 13 Mei 1969.

8. Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan wujud lebih awal pada 31 Ogos 1957.

9. Perkara 153 bukan bertujuan utk membantu Melayu atas sebab kemiskinan berbanding bangsa lain.

10. Perkara 153 adalah hak istimewa SEBAGAI PENGIKTIRAFAN KEPADA BANGSA MELAYU selaku "son of the soil" kepada Malaya (merujuk kpd istilah dlm syor Suruhanjaya Reid).

11. Jadi perkara 153 tiada kaitan dengan KEMISKINAN bangsa Melayu.

12. Kamu yg memandai2 tafsir dan kaitkan dengan kemiskinan sesuai dgn kemiskinan jati diri kamu.

13. Bukan Melayu utk merdeka bersama Persekutuan Tanah Melayu dan sbg syarat utk di terima sbg warganegara telah bersetuju dan mengiktiraf kedudukan istimewa orang Melayu sebagai bangsa asal Tanah Melayu.

14. Kalau nak hapuskan hak istimewa Melayu, hapuskan juga pemberian kerakyatan automatik kepada bukan Melayu.

15. Ada berani?

16. Nombor 7 tu saja aku terbalikkan dgn nombor 3 sebab ini posting aku. Ikut suka aku lah.

https://youtu.be/WvkWyhF8m_4

oleh: Buzze Azam

[KUOTA] KJ yang HINA bukan Perlembagaan Persekutuan
celahgelegar.blogspot
Posted by celahgelegar

1. KJ kata sistem kuota di bawah Perkara 153 adalah satu penghinaan kpd orang Melayu.

2. Saya tak rasa ianya satu penghinaan kerana tak mungkin sesuatu yg hina di maktubkan dalam perlembagaan.

3. Takkan lah kuota ini hina kerana ia adalah termaktub sbg kuasa Yang Di Pertuan Agong utk memeliharanya.

4. Perkara 153 berkaitan Hak Istimewa Melayu adalah sebagai balasan kpd org Melayu memberikan taraf warganegara kepada bangsa pendatang.

5. Jika balasan ini satu penghinaan, pastilah hina juga taraf warganegara yg pernah kita berikan kepada 1.7 juta org pendatang asing tanpa izin di Malaya dulu.

6. Sebenarnya yg hina bukanlah kuota Melayu itu.

7. Yg hina itu adalah kamu sendiri yg menjadi kerajaan.

8. Undang2 dah ada tapi kamu yg gagal kuasakan undang2 itu atas dasar kompromi politik di depan kaum2 lain demi mengharapkan undi mrk utk kamu terus berkuasa.

9. Kamu nak tunjuk kepada bangsa pendatang seolah2 kamu acah2 liberal dan kamu tak pernah peduli kpd bangsa kamu yg terpinggir dari gelanggang persaingan semata2 krn tak mampu bersaing dlm padang tak sama rata.

10. Takpalah, biarkan Melayu begitu kerana bagi kamu BRIM cukup utk mendiamkan kami

Biarkan lah
http://www.freemalaysiatoday.com/…/sistem-kuota-hina-orang…/

oleh: Buzze Azam

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Apr 25, 2017 7:56 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Gadis ini Harumkan Nama Negara Apabila Mendapat Tempat Ke-3 Dunia Dalam Peperiksaan ACCA
siakapkeli.my

Siapa sangka, di sebalik senyum manis gadis bertudung hijau ini, dia sebenarnya pemegang tempat ketiga dunia dalam peperiksaan Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) dalam kertas F5 (Performance Management) untuk Disember tahun lepas.

Kejayaan mengujakan Fathin itu mula mendapat perhatian apabila screenshot ringkasan kejayaan beliau diviralkan di media sosial.

Selain itu, Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi, turut mengucapkan tahniah kepada Fathin Nur Amirrah menerusi laman Facebooknya petang tadi.

"Syabas adik Fathin Nur Amirrah, anak Bagan Datuk berjaya dengan cemerlang peperiksaan ACCA, kertas peperiksaan F5 (Performance Management). Selamat maju jaya. #Negaraku." tulis Zahid.

Mengikut Zahid lagi, Fathin berasal dari Bagan Datuk, Perak.

Sementara itu, seorang pengguna di Twitter - yang memviralkan ringkasan kejayaan Fathin - berkata gadis itu berjaya mencapai markah sebanyak 96% untuk berada di tempat ketiga dalam kedudukan global.

Ya, bukan 80% atau 85%, tapi 96%!

Memang gempak! Tahniah diucapkan untuk Fathin. Tak lupa juga kepada ibu bapa yang berjaya membentuk anak gadis mereka sehingga mencapai kejayaan ini.

Sebagai sedikit info mengenai ACCA:

Association of Chartered Certified Accountant(ACCA) adalah sebuah badan perakaunan professional global yang beribu pejabat di London.

Dengan motto "The global body for professional accountants", ACCA berfungsi sebagai platform yang memberi latihan kepada pelajar perakaunan dan menawarkan sijil kelayakan atau gelaran Akauntan Bertauliah atau Chartered Acountant.

Setakat hari ini, ACCA diiktiraf oleh 178 buah negara termasuk Malaysia. ACCA telah mempunyai 188,000 ahli dan 480,000 penuntut di seluruh dunia.

Pemegang gelaran Chartered Accountant ini adalah sangat tinggi permintaan dan dipandang tinggi oleh kebanyakan syarikat di seluruh dunia serta diberi keutamaan untuk mendapatkan pekerjaan atau jawatan sebagai pengurus kewangan di dalam sesebuah syarikat.

Sumber: FB Zahid Hamidi, Twitter, Firdausjo, Wikipedia

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Apr 25, 2017 7:56 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Terkena 13 peluru penabur jiran

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net


Alor Setar: Kanak-kanak perempuan parah terkena tembakan 13 butir peluru penabur sesat dilepaskan daripada senapang patah jirannya di Kampung Lubuk Keriang, Mukim Lesong, Pokok Sena, semalam.

Dalam kejadian 6.30 petang itu, mangsa, Nur Syahida Bakar, 12, sedang makan bersama ahli keluarganya di rumah mereka yang terletak di tengah bendang.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Mohd Rozi Jidin berkata, bapa mangsa, Bakar Saad, 45, memberitahu ketika sedang makan, dia terdengar bunyi letupan di dapur rumah.

Katanya, selepas membuat pemeriksaan, bapanya menemui butir peluru berterabur di peti ais rumah dan terkena muka serta badan anak perempuannya.

"Mangsa cedera di paha, kedua-dua betis, lengan kanan, kepala serta dada dan kini dirawat di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) dan keadaannya dilaporkan stabil," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Mohd Rozi berkata, ketika kejadian pintu dapur rumah mangsa terbuka dan mangsa bersama ibu dan dua lagi adik beradiknya sedang makan di dapur dalam keadaan bersila dilantai.

"Tidak lama kemudian dua lelaki yang tinggal berhampiran rumah mangsa datang sambil membawa sepucuk senapang meminta maaf kerana tersalah sasaran iaitu niat mereka hendak menembak burung," katanya.

Susulan itu, Mohd Rozi berkata, polis menahan tiga lelaki berusia 52, 46 dan 74 bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 37 Akta Senjata 1960.

"Hasil siasatan lanjut mendapati pemilik senjata berusia 74 tahun itu mempunyai lesen sah dan tidak tahu senjatanya digunakan oleh anaknya dan dibebaskan," katanya.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Apr 25, 2017 7:57 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Ketahui pilihan sebelum dibedah

Dilulus untuk paparan oleh budakjalanan
tranungkite.net

PEMBEDAHAN memang menakutkan dan pasti ada risikonya. Ini adalah kenyataannya. Di sebalik kesakitan yang dialami akan ada kebimbangan lain seperti kos dan proses pemulihan.

Dalam menangani kebimbangan ini, perubatan moden berjaya mengubah persepsi seseorang mengenai pembedahan. Kebimbangan dibedah pada hari ini tidak sama lagi dengan pembedahan pada masa lalu.
Prosedur perubatan secara umumnya dibahagi kepada dua kumpulan, iaitu pembedahan atau tanpa pembedahan.

Prosedur tanpa pembedahan menjadi pilihan kerana tidak melukakan kulit, hanya melibatkan pemeriksaan fizikal diagnostik dan kajian sinar-x. Manakala prosedur pembedahan termasuk melukakan kulit bagi mengetahui punca kepada masalah.
Kadangkala prosedur pembedahan adalah pilihan walaupun bukan semestinya.

Bagaimanapun, dalam banyak kes, prosedur pembedahan adalah pilihan terakhir dan merupakan perbezaan antara hidup dan mati.

Pada hari ini, terdapat dua jenis pembedahan bagi kebanyakan prosedur, iaitu pembedahan tradisional dan pembedahan invasif minimum (MIS).

Prosedur ini telah mula dilakukan sejak beberapa dekad lalu. Ia menggunakan peralatan khusus dan trocars yang bertindak sebagai 'pintu keselamatan', yang membolehkan pakar bedah mengakses ke bahagian abdomen.

Malangnya, di negara ini tidak ramai pesakit yang mengetahui mengenai pilihan bagi prosedur pembedahan.

Memahami situasi tersebut, Hospital Gleneagles Kuala Lumpur kini dalam usaha menggalakkan pesakit memilih cara pembedahan yang lebih mudah dan cepat sembuh.

Dengan memberikan pengetahuan kepada orang ramai mengenai pilihan akan prosedur pembedahan, diharapkan orang ramai tidak takut lagi kepada pembedahan dan melihat pembedahan sebagai pilihan praktikal dan bukannya pilihan terakhir.

Di antara prosedur biasa yang dilakukan melalui MIS ialah endoskopi, laparoskopi (di sekitar abdomen dan pelvis) dan arthroskopi (sekitar tulang dan sendi).

Pakar bedah Kolorektal dan Laparoskopi, Hospital Gleneagles Kuala Lumpur, Dr. Paul Selvindoss berkata, banyak kepakaran dan latihan perlu dilakukan sebelum melakukan MIS.

"Pembedahan MIS sangat berbeza daripada pembedahan terbuka. Kami hanya perlu memasukkan skop ke dalam bahagian yang hendak dibedah dengan menggunakan peralatan yang sedikit serta hirisan yang kecil sahaja.

"Dari situ, kami melakukan pembedahan yang diperlukan. Pembedahan ini hanya mengambil masa yang singkat dan pesakit akan pulih dengan cepat," jelasnya.

Bersama seorang lagi pakar MIS dari hospital sama, Dr. Charanjeet Singh, mereka berkongsi pengalaman bersama media pada sesi Less Pain More Gains - Minimally Invasive Surgery mengenai prosedur pembedahan terkini, di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Sementara itu, Dr. Charanjeet menambah, pembedahan MIS dilihat cukup selesa bagi pesakit.

Biasanya, pesakit MIS mengalami proses pemulihan yang pantas dan parut yang kecil.

"Ia bukanlah satu pilihan dan hanya sesuai bagi prosedur tertentu, tetapi kami amat menggalakkan pesakit memilih MIS kerana lebih banyak kebaikan.

"Pembedahan MIS masih lagi perlu diperkenal dengan lebih meluas. Dengan perkembangan teknologi, peralatan yang digunakan telah menjadi lebih versatil dan pantas.

"Pakar bedah semakin berkebolehan begitu juga dengan kaedah latihan yang lebih ke hadapan. Semua faktor ini boleh menjadikan MIS sebagai kaedah pembedahan yang boleh menjadi pilihan jika bersesuaian.

"Walaupun MIS telah dipraktikkan di Malaysia selama lebih kurang 30 tahun, ia masih lagi kurang diperkatakan sebagai satu pilihan pembedahan," katanya.

Bagi memberi lebih banyak maklumat kepada masyarakat mengenai MIS, Gleneagles Kuala Lumpur kini sedang mengadakan pameran mengenai MIS Less Pain, More Gains di hospital berkenaan.

Antara persiapan untuk menghadapi pembedahan MIS:

Bersedia dengan kos

Prosedur pembedahan bukan murah dan banyak lagi kos yang harus difikirkan. Pembedahan terbuka dilihat lebih mampu oleh seseorang pesakit berbanding MIS jika anda hanya melihat pada kos prosedur itu sahaja, tetapi jika anda memikirkan mengenai tempoh berada di hospital, komplikasi yang mungkin timbul dan cuti yang harus diambil, kebanyakan orang mendapati MIS merupakan kaedah pembedahan yang lebih murah.

Rancang pemulihan anda

Pastikan anda mempunyai cuti yang mencukupi supaya anda tidak tergesa-gesa semasa proses pemulihan. Jika memilih pembedahan terbuka, anda perlu bercuti selama enam hingga lapan minggu bagi pemulihan. Prosedur MIS lebih cepat sembuh kerana hirisan yang sedikit. Anda sudah boleh melakukan aktiviti biasa anda dalam tempoh seminggu selepas pembedahan.

Tidak makan

Penting diketahui supaya tidak makan dan minum lapan jam sebelum pembedahan. Ini bagi mengelakkan makanan daripada perut memenuhi paru-paru yang boleh menimbulkan masalah lain.

Beritahu alahan anda

Adalah penting anda memberitahu alahan anda pada doktor. Bukan sahaja mereka perlu tahu mengenai alahan anda tetapi mereka juga harus tahu akan reaksi anda kepada alahan tersebut. Dengan cara ini, mereka boleh mengambil langkah berjaga demi keselamatan anda semasa pembedahan.

Rehat yang mencukupi

Doktor akan menasihatkan supaya pesakit berada dalam keadaan kesihatan yang baik dari segi mental dan fizikal. Ini penting kepada kejayaan pembedahan dan proses pemulihan. Proses pemulihan selepas pembedahan sangat penting bagi seorang pesakit. Bagi hasil yang lebih baik, bersedia dan dapatkan rehat yang mencukupi.

© Utusan Melayu (M) Bhd

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Apr 25, 2017 7:57 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



"Saya Akan Tetap Teruskan Tindakan Undang-Undang..." Watson Nyambek Buat Laporan Polis Berhubung Isu Rancangan Komedi Hina Nama Bapa
siakapkeli.my

Miri: Bekas pelari pecut negara, Watson Nyambek membuat laporan polis berhubung rancangan televisyen yang mengaibkan mendiang bapanya di Balai Polis Pusat Miri pagi tadi.

Watson yang ditemani isteri - Felizza Michael Samdon selesai membuat laporan pada jam 10 pagi.

Harian Metro melaporkan, Watson ketika ditanya media berkata pihaknya tidak akan menarik laporan polis meskipun perjumpaan akan dilakukan antara beliau dan pihak stesen televisyen yang terlibat hari ini.

"Saya akan tetap meneruskan tindakan undang-undang kerana ia berkaitan maruah keluarga saya," katanya.

Laporan polis yang dibuat oleh Watson berkata dia mahu pihak polis menyiasat insiden berkenaan kerana beliau mahu tahu motif sebenar pengacara tersebut.

"Saya juga mahu pihak polis menyiasat kes ini kerana mahu tahu motif sebenar pengacara rancangan tersebut dan mahu mengambil tindakan lanjut terhadap pengacara rancangan tersebut, penerbit, pihak TV3 dan semua pihak yang terlibat menerbitkan rancangan tersebut," tulis laporan itu.

Sumber: BH Online, Harian Metro

Isu Lawak Tak Bertempat: Primeworks Studios Buat Permohonan Maaf Terbuka Kepada Watson Nyambek
siakapkeli.my

Kuala Lumpur: Primeworks Studios Sdn Bhd memohon maf kepada Watson Nyambek kerana mempersendakan mendiang ayahnya.

Menerusi satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan hari ini, Ketua Pegawai Eksekutif Primeworks Studios, Datuk Ahmad Izham Omar berkata pihaknya sudah memberi peringatakan kepada semua kakitangan Primeworks Studios supaya sentiasa peka dan sensitif dalam setiap rancangan yang diterbitkan.

"Pihak kami juga akan membuat kajian semula terhadap kaedah serta kerja operasi bagi mengelak kejadian ini berulang.

"Kejadian ini memberi pengajaran kepada pihak kami untuk lebih peka keadaan sekeliling," katanya.

Tambah beliau juga, pihaknya sangat menghormati bekas pelumba pecut negara itu.

"Watson adalah seorang pelari pecut negara serta atlet yang banyak berjasa dan mengharumkan nama negara.

"Pihak kami dengan rendah diri memohon maaf di atas kesilapan kami dan memastikan perkara seperti ini tidak akan berulang lagi," katanya.

Sebelum ini, Watson Nyambek menyatakan rasa kecewanya terhadap satu rancangan komedi di sebuah stesen tv di negara ini yang mempersendakan ayahnya.

Sumber: Primeworks Studios

'Bapa Saya Bukan Binatang Untuk Dipersendakan' - Watson Nyambek Luah Rasa Kecewa Terhadap Rancangan Komedi di Sebuah Stesen TV Swasta
siakapkeli.my

MIRI, 23 April -- Bekas pelari pecut negara, Watson Nyambek meluahkan rasa kecewa beliau dengan tindakan sebuha stesen televisyen swasta negara ini yang menghina mendiang bapanya dalam satu rancangan komdei yang disiarkan malam tadi.

Bernama melaporkan, Watson berkata dia sendiri ada menonton episod itu dan merasa tersinggung.

"Saya ada menonton episod itu dan berasa tersinggung dan kini sedang mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang," katanya.

Watson berkata, sepanjang karier sebagai ahli sukan sehingga sekarang tidak pernah mana-mana media membuat penghinaan terlalu peribadi terhadapnya khususnya melibatkan mendiang bapanya.

"Saya tidak tahu motif sebenar stesen televisyen tersebut tapi ini satu penghinaan kepada bapa saya," katanya sambil menambah stesen televisyen sepatutnya peka dengan sensitiviti masyarakat dan individu terutama sekali yang telah meninggal dunia.

Bernama juga melaporkan, Watson turut meluahkan rasa tidak puas hati kepada stesen televisyen itu.

"Orang hina saya miskin, bankrap, tak ada apa saya terima, nak ketawakan saya apa boleh buat,nasib kita macam tu,tapi bapa saya bukan binatang untuk dipersendakan," tulisnya dalam Facebooknya.

Luahan Watson mendapat reaksi serta perkongsian ratusan netizen yang mahu Watson menyaman stesen televisyen berkenaan serta mengutuk tindakan rancangan tersebut yang menghina individu yang telah meninggal dunia.

Sumber: Bernama

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Apr 25, 2017 7:57 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Harga Minyak Naik Bulanan Orang Marah, Naik Mingguan Orang Tak Perasan
celahgelegar.blogspot
Posted by celahgelegar

Tentera Troll Kebangsaan Malaysia

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Apr 25, 2017 7:58 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



LHDN Keluarkan Waran Tangkap Terhadap Nelydia Senrose
siakapkeli.my

KUALA LUMPUR, 21 Apr: Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah mengeluarkan waran tangkap terhadap artis Nelydia Senrose selepas beliau tidak menghadirkan diri bagi prosiding kes gagal mengemukakan cukai pendapatan.

Nelydia atau nama sebenarnya, Nik Zaris Nelydia Nik Sen, menghadapi lima pertuduhan kerana gagal mematuhi notis di bawah Seksyen 78(a) Akta Cukai Pendapatan 1967, yang mengkehendaki Nelydia mengemukan Borang Nyata Cukai Pendapatan (Borang B) bagi lima tahun taksiran.

LHDN memaklumkan, Nelydia gagal mengemukakan borang berkenaan bagi tahun 2009, 2010, 2011, 2012 dan 2013.

"Artis ini juga turut menghadapi satu lagi tuduhan lain iaitu gagal mematuhi notis di bawah Seksyen 81 Akta Cukai Pendapatan 1967, bagi mengemukakan maklumat secara lisan kepada LHDN.

"Kegagalan mematuhi notis yang dikeluarkan adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 120(1)(a) akta yang sama, di mana jika disabit kesalahan boleh didenda tidak kurang RM200 dan tidak lebih daripada RM20,000 atau boleh dihukum penjara untuk satu tempoh tidak lebih dari 6 bulan atau kedua-duanya sekali," katanya sebagaimana lapor BH Online hari ini.

Menurut BH Online juga, LHDN sudah menyerahkan saman berkenaan kepada artis itu pada 11 April lalu yang mengarahkannya menghadiri sesi sebutan kes yang bertarikh 12 April lalu di Mahkamah Majistret Shah Alam, Selangor. Bagaimanapun, dia atau wakilnya gagal menghadirkan diri semasa sebutan kes berlangsung.

Susulan itu, peguam LHDN, Nurulsheeda Mohd Yahaya, memohon satu perintah waran tangkap dikeluarkan kepada tertuduh sebelum dibenarkan oleh Majistret Sarulatha Paramavathar, yang menetapkan 24 Mei ini sebagai tarikh sebutan baharu.

Sumber: BH Online

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Apr 25, 2017 7:58 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



APABILA ORANG CINA LEBIH MENGHORMATI WAKTU MAGHRIB BERBANDING MELAYU...
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

Timbang jika bukan Islam mahu berniaga waktu Maghrib
idahsalam.blogspot
Posted by indah.com
Sinar Harian

Abdul Fattah (kiri) memberi penerangan kepada media di Kompleks Kota Darulnaim, disini.

KOTA BHARU - Kerajaan negeri sedia pertimbangkan jika ada peniaga bukan Islam mahu berniaga di waktu solat Maghrib mengikut kawasan majoriti kaum tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata, walau bagaimanapun pihaknya berharap agar penguatkuasaan arahan itu boleh diikuti oleh peniaga bukan Islam bagi memberi keselesaan kepada pembeli.

"Kalau ada yang mahu berniaga juga (bukan Islam), kita akan pertimbangkan. Itu pun mengikut kawasan pasar malam tersebut, mungkin majoritinya adalah kaum-kaum dan masyarakat bukan Islam. Maka pembelinya juga bukan Islam," katanya kepada media dalam satu sidang media di Kompleks Kota Darulnaim, disini.

Abdul Fattah berkata, pertemuan beliau bersama masyarakat bukan Islam sebelum ini juga mendapat input positif memandangkan mereka sudah dibiasakan dengan penguatkuasaan arahan tersebut sejak zaman pentadbiran Allahyarham Tok Guru, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Terdahulu, Abdul Fattah menjelaskan arahan memberhentikan perniagaan di waktu Maghrib itu akan diperluaskan di seluruh negeri Kelantan selepas ini.
Kenyataan itu mengundang kritikan beberapa pihak termasuk bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim yang menyifatkan langkah itu melanggar hak asasi.

Justeru, ahli DAP itu bakal mengambil tindakan undang-undang kepada kerajaan Kelantan.

Rakyat Kelantan kenal siapa Zaid Ibrahim

Dilulus untuk paparan oleh budakjalanan
tranungkite.net

Oleh SALMAH MAT HUSAIN
RAKYAT Kelantan dianggap sudah lama mengenali siapa Datuk Zaid Ibrahim, yang mana sebelum ini pernah menyaman kerajaan negeri kerana hendak melaksanakan kanun jenayah syariah.

Setiausaha Badan Perhubungan PAS Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata tindakan pemimpin DAP itu bukan pertama kali berlaku.

"Saya yakin rakyat Kelantan tidak termakan dengan kritikan yang dilemparkan pemimpin terbabit termasuk mengugut mahu menyaman kerajaan negeri isu menghentikan seketika urusniaga pasar malam pada waktu Maghrib.

"Serangan beliau kali ini juga atas sifat yang sama, takut kepada kebangkitan Islam yang dibawa kerajaan Kelantan," katanya di Kota Bharu.

Zaid yang juga bekas anggota parlimen BN di Kota Bharu dilapor mahu memfailkan tindakan undang-undang terhadap kerajaan Kelantan berikutan arahan peniaga pasar malam menghentikan perniagaan seketika solat Maghrib.

"Saya akan memfailkan saman terhadap kerajaan Kelantan minggu ini.

"Arahan supaya peniaga pasar malam menghentikan perniagaan ketika solat Maghrib adalah tidak sah," katanya di laman sosialnya.

Che Abdullah yang juga anggota Exco kerajaan negeri berkata mana-mana pihak yang tidak melihat Kelantan dengan kaca mata Islam, mereka terpengaruh mendakwa negeri itu mundur.

"Zaid tidak melihat Kelantan dari sudut Islam sebab itu beliau mendakwa Kelantan tidak membuat sebarang pembangunan.

"Kerajaan Kelantan mengharamkan judi, hiburan tanpa kawalan, tempat maksiat dan menyimpan perbendaharaan negeri di Bank Islam adalah antara usaha ke arah memartabatkan Islam," ujarnya.

Menurutnya bagi mereka yang melihat dari kaca mata Islam, ia perkara besar yang bukan sahaja patut disokong, bahkan patut ditiru. – HARAKAHDAILY

Zaid kini Parti DAP mahu heret kerajaan PAS K'tan ke mahkamah

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim akan memfailkan tindakan undang-undang terhadap kerajaan negeri Kelantan berikutan arahan kepada peniaga pasar malam supaya menghentikan perniagaan ketika solat Maghrib.

"Saya akan memfailkan saman terhadap kerajaan Kelantan minggu ini.
"Arahan supaya peniaga pasar malam menghentikan perniagaan ketika solat Maghrib adalah tidak sah.

"Keputusan untuk melarang peniaga untuk tidak membuka kedai sebelum jam 3 petang pada bulan Ramadan juga adalah menyalahi undang-undang," katanya dalam satu siri tweet di laman mikro-blog Twitter.

Zaid menyifatkan kepimpinan kerajaan Kelantan sebagai "tidak bertanggungjawab".

"Kebanyakan polisi mereka tidak mempunyai asas dalam undang-undang.

"Mereka hanya mengambil kesempatan daripada umat Islam yang takut dilabelkan sebagai jahil," katanya.

Zaid yang kini menganggotai parti DAP berkata, beliau juga tidak gentar dengan tindak balas yang mungkin diterimanya berikutan cabaran undang-undang itu.

"Biar Allah tentukan jika saya jhil; Bukan ulama separuh masak yang mencari kedudukan politik di Kelantan," katanya.

Semalam, bekas exco Kelantan Datuk Musa turut mempersoalkan langkah kerajaan negeri untuk mengenakan larangan berniaga ke atas peniaga bukan Islam pada waktu Maghrib.

Kata Husam yang kini adalah naib presiden Parti Amanah Negara., arahan berkenaan sepatutnya terhad kepada peniaga Muslim sahaja kerana peniaga bukan Islam tidak menunaikan solat Maghrib.

Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Abdul Fattah Mahmood, semalam dilaporkan berkata, arahan itu bagi memastikan semua pihak termasuk pembeli boleh menunaikan solat Maghrib sebelum meneruskan kegiatan masing-masing.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan itu berkata, arahan berkenaan juga untuk memberi masa kepada para peniaga berehat dan menunaikan solat.

Beliau berkata, wisel pertama akan dibunyikan 15 minit sebelum masuk waktu Maghrib, dan wisel kedua sebanyak dua kali 10 minit kemudian.

Dasar tersebut telah dimulakan oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu, sebelum diperluaskan kepada semua pihak berkuasa tempatan di negeri itu, tahun lalu.

Kata Abdul Fattah, peniaga yang ingkar akan diberikan amaran terlebih dahulu, sebelum dikenakan larangan sementara jika terus berdegil.

Maaf Dato' Kami Mahu Bertanya, Agama Islam Yang Bagaimana Dato' Mahukan?
bloglist-malaysia.blogspot.
kerabubersuara.blogspot.

Maaf Dato' Kami Mahu Bertanya, Agama Islam Yang Bagaimana Dato' Mahukan?

Oleh : Nazman Che Iberahim

1. Dato' sebut kononnya negeri ini terbiar dan terlalu lama hambar? Tidakkah Dato' celik mata akan bagaimana pembangunan demi pembangunan berlaku di Kelantan sejak 1990 hingga ke tahun 2017 ini? Kelantan yang Almarhum Tok Guru warisi daripada UMNO memang mundur pada tahun 1990. Dan sejak itulah, negeri ini dibangunkan oleh Tok Guru, yang mana gedung besar dan bangunan tinggi dimajukan selari dengan akhlak dan sahsiah anak muda. Nah sekarang lihat sahaja pembangunan di Lembah Sireh, Bandar Satelit Pasir Tumboh dan Tunjong, yang tidak memungkin lagi UMNO mahupun DAP seperti Dato' mengatakan yang negeri kami ini mundur dan tiada pembangunan.

2. Dato' sebut bahawa anak muda mahu ekonomi yang mampu menyediakan pekerjaan kepada mereka? Sedarkah Datuk dengan pesatnya pembangunan di Kota Bharu saat ini, pelbagai peluang kerja tersedia untuk anak anak muda? Di Aeon Mall sahaja, sejak setahun lalu lebih 2000 peluang kerja terwujud. Bahkan tidak lama lagi apabila Platinum Mall dan Lu' lu' Hypermarket siap, unjuran yang dibuat adalah lebih 10,000 peluang pekerjaan akan disediakan untuk anak muda Kelantan. Itu sekadar beberapa contoh yang boleh kita lihat di Lembah Sireh sahaja.

3. Dato' juga sebut "mereka (kerajaan negeri) sibuk dengan hukum hakam dan menjual balak dan tidak terdaya memikirkan bagaimana untuk menambah dana negeri". Dato', agama apakah Dato' sebenarnya? Apakah menjadi kesalahan bagi pemimpin suatu negeri sibuk menguruskan rakyatnya dan negeri yang disayanginya dengan landasan agama? Berteras dan berpandukan hukum hakam Allah. Apa masalahnya Dato'? Dan menjual balak ini, adakah ia menjadi satu kesalahan dari segi undang undang? Kelantan sahajakah yang mengusaha-hasilkan balak untuk sumber ekonomi negeri? Semuanya yang berkaitan hutan simpan pengeluaran, yang boleh diusaha hasilkan adalah mengikut prosedur dan tatacara oleh Majlis Perhutanan Negara dan dikawal ketat oleh Jabatan Perhutanan Negeri.

4. Dato' menyebut lagi, "mereka (kerajaan negeri) tidak peduli gejala sosial seperti dadah dan perceraian tidak terkawal". Sedarkah Dato' bahawa isu ini adalah tugas asasi agensi kerajaan pusat seperti Agensi Anti Dadah Kebangsaan serta pihak PDRM bahagian Narkotik? Akan tetapi kerajaan negeri tetap memberikan kerjasama yang erat kepada semua agensi ini dalam menguruskan isu dadah. Berkaitan kes cerai pula, tahukah Dato' bahawa Selangor mencatat kes paling tinggi sebanyak 30,901; Sabah (22,331 kes) dan Johor sebanyak 16,718 kes dari 2014 hingga 10 Julai tahun lalu? Nah, kenapa Kelantan pula dihodohkan dengan kes perceraian sebegini?

5. "Anak muda Kelantan mesti menyelamatkan keadaan ekonomi yang lumpuh di negeri ini". Apa yang Dato' maksudkan dengan lumpuh? Tahukah Dato' bahawa Kelantan telah berjaya mengurangkan defisit belanjawan negeri daripada 85 juta pada 2015 kepada hanya 33 juta sahaja pada tahun 2016? Sedangkan kerajaan DAP Dato' yang memerintah Pulau Pinang mengumumkan defisit daripada 292 juta pada 2016 kepada 667 juta bagi tahun 2017!

6. Dato' juga menyuruh anak muda menonton TV, Youtube, radio untuk belajar agama, fardhu ain, fardhu kifayah dan tidak perlu kepada guru agama atau orang pakai serban sebagai pemimpin. Nah, ini satu lagi kedangkalan Dato' dalam beragama dan berfikir. Jikalah semudah itu Islam ini, maka Allah tidak perlu turunkan Nabi dan Rasul kepada umat manusia, cukup dengan mengirimkan TV dan Internet sahaja kepada manusia sejak zaman Nabi Adam dulu lagi. Atau bagaimana Dato'?

7. Dato' menyarankan pula agar kita mestilah sanggup memilih pemimpin seperti Datuk Husam yang memiliki kepakaran dan berwawasan. Barangkali Dato' sudah pun nyanyuk, dan lupa bahawa sekian lama dahulu Dato' bersama UMNO menentang kerajaan negeri yang mana Husam adalah salah seorang exco-nya?

8. Lagi Dato' menyebut "hanya dengan royalti itu (petroleum) kita akan ada modal untuk membangun semula negeri bertuah ini". Ohh, pandai pula Dato' terfikir untuk membangunkan negeri dengan royalti? Mana pergi kepakaran dan wawasan Husam? Mana pergi kebijaksanaan Dato' berbanding PAS yang dipimpin oleh orang berserban? Jika Dato' pun terfikir dengan HANYA royalti, dapat bangunkan Kelantan, maka janganlah secara wewenang mengkritik Kelantan. Kalaulah Dato' dan DAP yang perintah negeri ini, jangankan balak, sungai dan gunung pun akan dijual nanti.

Tutup kedai 10 minit: Negeri lain patut ikut Kelantan

sinarharian.com
Habsah Ismail

Shukri
KOTA BHARU - Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad mencadangkan agar negeri-negeri lain mencontohi arahan Kerajaan Kelantan memberhentikan perniagaan ketika solat Maghrib.

Beliau berkata, arahan untuk memberhentikan perniagaan selama 10 minit itu dilihat sebagai perkembangan yang sihat kerana ia memberi ruang kepada umat Islam dapat menunaikan tanggung jawab solat fardu.

Menurutnya, usaha tersebut adalah satu peraturan yang baik dan patut dihormati serta disanjung tinggi.

"Kita meniaga, paling utama, kita wajib patuh pada suruhan ALLAH. Kalau tak sembahyang, hukumnya berdosa dan usaha pun tidak ada keberkatan.

"Mereka kerja swasta pun ada peraturan buruh untuk memberi pekerja Islam menunaikan solat Jumaat, ada peraturan khas,
"Begitu juga waktu Maghrib dan solat Jumaat adalah sama-sama fardu," katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan, Datuk Abdul Fattah Mahmood yang menjelaskan arahan memberhentikan perniagaan di waktu Maghrib itu akan diperluaskan di seluruh negeri Kelantan selepas ini.

Kenyataan itu mengundang kritikan beberapa pihak termasuk bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim yang menyifatkan langkah itu melanggar hak asasi.

Justeru, ahli DAP itu bakal mengambil tindakan undang-undang kepada kerajaan Kelantan.

Mengulas kritikan Zaid itu, Mohamad Shukri berkata, sesiapa sahaja boleh mengkritik, tetapi teguran itu mestilah berhemah.

"Kenyataan negatif mengenai arahan berhenti niaga selama 10 minit sepatutnya tidak berlaku, sebaliknya amalan ini seelok-eloknya menjadi ikutan kepada negeri lain.

"Bagi mereka yang mahu beri kritikan, mereka boleh beri pandangan kerana ada ruang untuk mengkritik, tetapi biarlah kritikan itu munasabah dan membina," katanya.

'Hanya pasar malam sahaja'

sinarharian.com
Siti Fatihah Awang

Penutupan operasi perniagaan selama 10 minit semasa waktu Maghrib hanya babitkan peniaga pasar malam sahaja.
KOTA BHARU - Kerajaan negeri menyatakan penutupan operasi perniagaan selama 10 minit di waktu Maghrib hanya melibatkan peniaga pasar malam dan bukan premis perniagaan lain.

Pengerusi Jawatankuasa Pekerjaan, Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan negeri, Datuk Fattah Mahmood berkata, arahan tersebut bukanlah perkara baru, malah sudah lama dipraktikkan pihak berkuasa tempatan (PBT) Majlis Perbandaran Kota Baharu-Bandar raya Islam (MPKB-BRI).

Malah Fattah berkata, pasar malam di negeri ini hampir 100 dimonopoli oleh masyarakat Islam.

"Saya telah jelaskan sebelum ini bahawa ia melibatkan hanya pasar malam sahaja. Di MPKB sudah lama kita praktikkan, sebab itu saya beritahu setiap PBT, pilih pasar malam utama untuk dijadikan sebagai 'pilot projek'.

"Saya tidak sebut pun premis, tetapi pasar malam sahaja," katanya kepada Sinar Harian di sini.
Beliau diminta mengulas mengenai kenyataannya di sebuah portal berita mengenai penutupan operasi perniagaan di waktu Maghrib bagi memberi peluang kepada peniaga dan pembeli untuk menunaikan solat.

Kenyataan itu menyebabkan beberapa pihak termasuk persatuan perniagaan dari masyarakat Cina yang mengkritik tindakan itu.

Dalam masa yang sama, Naib Presiden Amanah, Datuk Husam Musa juga menyatakan peraturan itu tidak sepatutnya dikuatkuasakan kepada masyarakat bukan Islam.

Fattah berkata, kenyataan beliau di beberapa laman berita, didakwa di manipulasi sesetengah pihak yang mengundang rasa tidak selesa kepada peniaga bukan Islam di sini.

Menurutnya, tindakan itu adalah selaras dengan amanah kerajaan iaitu untuk menjaga kebajikan rakyat dan kebajikan yang paling besar adalah untuk menjaga hubungan dengan pencipta, ALLAH SWT.

Beliau juga memberitahu, tidak sepatutnya isu ini diputar belit, sehingga menimbulkan pelbagai kesulitan, tidak mengira kepada pembeli mahupun peniaga itu sendiri.

"Kenapa perlu bising, saya harap jangan ada orang nak putar belit cerita tidak betul. Marilah sama-sama berusaha bagi keselesaan kepada peniaga Islam untuk bersolat," katanya.

Dalam perkembangan yang sama, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim akan memfailkan tindakan undang-undang terhadap kerajaan negeri Kelantan berikutan arahan kepada peniaga pasar malam supaya menghentikan perniagaan ketika solat Maghrib.

Ahli DAP itu berkata arahan supaya peniaga pasar malam menghentikan perniagaan ketika solat Maghrib adalah tidak sah dan keputusan untuk melarang peniaga untuk tidak membuka kedai sebelum jam 3 petang pada bulan Ramadan juga adalah menyalahi undang-undang.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Apr 25, 2017 7:58 am (PDT) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Balasubramaniam malu parti PAN tolak RUU355

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net


Pemimpin PAN yang beragama Islam wajar menghormati pindaan Akta 355 yang dibawa oleh PAS, kata Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS, N Balasubramaniam.

Beliau berkata, selaku bekas pemimpin parti Islam itu, mereka sepatutnya lebih arif mengenai dasar PAS untuk meminda akta itu demi kepentingan umat Islam.

"Saya rasa kecewa sebab perkara ini yang dibentangkan adalah untuk orang Islam sahaja dan awal-awal dah diberitahu ia tiada kaitan dengan bukan Islam.

"Sepatutnya bila dibentangkan mereka perlu hormat sebab mereka ini wakil rakyat.

"Saya rasa malu dengan perbuatan (pemimpin)PAN, mereka adalah dari PAS dan dasar PAS mereka dah tahu," kata Balasubramaniam dalam posting beliau di laman rasmi parti Islam itu.

PAN sebelum ini mempersoalkan bagaimana rang undang-undang persendirian yang dibawakan presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu boleh menyelesaikan masalah dihadapi rakyat dan negara ketika ini.

Pengarah strateginya, Dr Dzulkefly Ahmad umpamanya dilapor berkata, RUU itu ibarat 'doktor salah merawat pesakit'.

"Gambaran tersebut persis umpama seorang doktor salah membuat diagnosis, lantas salah memberi ubat atau lebih tepat lagi doktor yang tidak perlu membuat apa-apa diagnosis kerana kononnya sudah mahir dengan penyakit pesakit. Tidak penting tahu punca penyakit.

"Kalau ditanya bagaimana 'preskripsi' RUU 355 mampu merawat. Saya hampir pasti jawapannya ialah soalan itu tidak penting. Sembuh atau tidak bukan kerja manusia, yang penting ubat mesti diberikan mengikut 'mantra turun-temurun' yakni pelaksanaan hukum," kata Dzulkefly dipetik daripada sebuah portal berita.

Mengulas lanjut, Balasubramaniam mempersoalkan apakah pemimpin PAN sendiri tidak boleh menerima Islam.

"Orang bukan Islam pun boleh tahu dan faham tentang Islam serta mengapa nak bawa RUU355. Jadi apa salahnya orang Islam nak sokong? Perbuatan itu (membantah) amat mengecewakan.

"Kalau macam ini mereka tidak boleh terima Islam atau bagaimana?," soal Balasubramaniam.

----- Original Message -----
From: ~:eSpAcE9808:~
To:
Sent: Sunday, April 16, 2017 10:23 PM
Subject: Fw: 'Saya Orang Cina, Saya Penganut Agama Taoism...

'Saya Orang Cina, Saya Penganut Agama Taoism... Saya Sokong RUU 355'

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net

KUALA LUMPUR: "Sebagai seorang bukan Islam, kita tidak perlu mencampuri urusan agama lain. Hadi Awang juga tidak pernah mencampuri agama lain seperti Kristian, Taoist, Buddha atau agama Hindu sekalipun," kata bekas Setiauasaha Publisiti DAP Selangor, Tan Tuan Tat.

Menurut Tuan Tat, usul persendirian Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meminda Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah) atau lebih dikenali sebagai RUU355 adalah usaha Ahli Parlimen Marang itu untuk menjaga agamanya.

"Biar Hadi Awang buat apa yang dirasakannya baik untuk agamanya. Asalkan ianya tidak bertentangan dengan hukum Tuhan Allah yang disembah orang Islam.

"Itu pendapat saya sebagai seorang penganut agama Taoist. Agama saya tidak pernah mengajar saya untuk menentang apa yang dilakukan oleh penganut agama lain," katanya ketika dihubungi Malaysian Digest.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai usaha Pakatan Harapan menentang usul persendirian dibawa Abdul Hadi di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua Kim Swee (DAP) serta Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli (PKR) kedua-duanya mendakwa usul RUU355 merupakan cara PAS bersama UMNO menutup isu 1MDB.

Kedua-dua mereka mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga bersekongkol bersama PAS.

Membidas dakwaan oleh Pakatan Harapan, Tuan Tat yang bersama DAP selama 18 tahun menegaskan taktik memburukkan PAS adalah kerana parti berkenaan kini tidak lagi menjadi rakan politiknya selepas pembubaran Pakatan Rakyat pada 2013.

"Dahulu, (Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP) Anthony Loke menyokong pelaksanaan hukum Hudud yang ingin dibawa oleh PAS. Tetapi sekarang mereka menentang RUU355 yang dibawa oleh PAS.

"Kalau menentang, dahulu lagi sudah menentang. Kalau sokong, sudah tentu sekarang juga perlu sokong. Hormati PAS samaada mereka masih berada bersama pakatan pembangkang ataupun tidak," tegasnya.

Bukan setakat isu agama, DAP juga menentang sesiapa sahaja yang tidak lagi menyokong perjuang parti teraju Lim Kit Siang itu sepertimana DAP kini menghentam wakil rakyat Melaka yang meninggalkan parti pada Februari lepas.

"Jangan cakap mengenai agama, lihat sahaja isu keahlian DAP. Terutama isu keahlian DAP Melaka. Selepas ADUN DAP dan Ahli Parlimen DAP dari Melaka keluar dari parti, lihat bagaimana DAP mengehentam mereka," katanya.

Mengulas lanjut mengenai RUU355 dibawa Abdul Hadi, Tuan Tat menjelaskan bahawa orang Islam sudah tentu menentang usul berkenaan sekiranya ianya bertentangan daripada ajaran Islam namun sokongan kuat masyarakat Muslim terhadap usul berkenaan menunjukkan sebaliknya.

"Jangan lupa, Malaysia adalah sebuah negara berbilang agama. Setiap agama mempunyai hak untuk mengamalkan agama masing-masing.

"Saya bukan satu-satunya orang Cina yang katakan sebegini, ramai lagi orang Cina diluar sana yang menyokong usul Hadi. Kerana mereka tahu apa yang dilakukan oleh PAS adalah untuk orang Islam semata-mata. Tiada kaitan dengan orang bukan Islam," katanya lagi.

- Malaysian Digest

Kredit
Ibnu Noor

----- Original Message -----
From: ~:eSpAcE9808:~
To:
Sent: Sunday, April 09, 2017 7:52 AM
Subject: Fw: saya benar-benar jelas mengenai RUU 355

MISTI RAMAI YANG TERASA BILA BACA KOMEN AMOI NI...

naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

Siapa makan cili dia rasa pedas...

Ahli Parlimen Islam patut malu tak faham usul Akta 355 - DHPP PAS

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net

SHAH ALAM: Ahli Parlimen pembangkang daripada Pakatan Harapan sepatutnya berasa malu dengan tindakan mereka yang cuba menghalang usul Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau Akta 355 dibentangkan di Dewan Rakyat semalam.

"Saya rasa kecewa sebab perkara ini yang dibentangkan adalah untuk orang Islam sahaja dan awal-awal dah diberitahu ia tiada kaitan dengan bukan Islam.

"Sepatutnya bila dibentangkan mereka perlu hormat sebab mereka ini wakil rakyat," kata Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) N Balasubramaniam kepada Antarapos.

Selain itu, beliau turut mempersoalkan tindakan wakil rakyat beragama Islam yang tidak profesional semasa pembentangan oleh Ahli Parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Saya rasa malu dengan perbuatan (wakil rakyat) Amanah, mereka adalah daripada PAS dan dasar PAS mereka dah tahu.

"Orang bukan Islam pun boleh tahu dan faham tentang Islam serta mengapa nak bawa RUU355," katanya.

Mengulas lanjut Subramaniam berkata pindaan RUU 355 tidak menyalahi Perlembagaan Persekutuan kerana usul berlandaskan Perkara 3 Perlembagaan menyatakan Islam adalah agama persekutuan.

"Jadi apa salahnya orang Islam nak sokong? Perbuatan itu (membantah) amat mengecewakan.

"Kalau macam ini mereka tidak boleh terima Islam atau bagaimana?," soalnya.

Usul Rang Undang-undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355 yang dibawa oleh Abdul Hadi yang juga Presiden PAS berjaya dibentangkan buat kali ketiga pada hari terakhir Parlimen bersidang, semalam.

Sebelum Abdul Hadi membentangkan usul persendirian tersebut, beberapa ahli Parlimen antaranya (DAP-Puchong), Gobind Singh Deo, (PKR-Gopeng),Dr Lee Bon Chye, (PKR-Alor Setar),Gooi Hsiao-Leung, (DAP-Gelang Patah), Lim Kit Siang dilihat bangun bagi membantah usul berkenaan.

Menerusi ucapannya, Abdul Hadi memaklumkan bahawa usul RUU 355 itu hanya terpakai buat golongan Islam dan masyarakat bukan Islam tidak mempunyai sebarang kaitan dengan pindaan berkenaan.

Ahli Parlimen DAP, PKR ganggu Abdul Hadi bentang RUU355

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Kuala Lumpur: Beberapa Ahli Parlimen DAP dan PKR sengaja bangun bertujuan melengah-lengahkan Ahli Parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang sepatutnya membentangkan usul persendirian berkaitan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016, di Dewan Rakyat, pagi tadi.
Antaranya Lim Kit Siang (DAP-Gelang Patah), Gobind Singh Deo (DAP-Puchong), Gooi Hsiao Loong (PKR-Alor Setar) dan Lee Boon Chye (PKR-Gopeng).

Mereka menggunakan alasan Peraturan Mesyuarat selain membangkitkan masalah teknikal berkaitan usul berkenaan.

Lebih setengah jam mereka bangun bersilih ganti mempertikaikan usul berkenaan yang diberi keutamaan untuk dibentangkan pada hari terakhir Sidang Dewan Rakyat hari ini.

Usul itu tersenarai sebagai perkara 1 di bawah Aturan Urusan Mesyuarat dan Usul-Usul Parlimen hari ini.

Bagaimanapun selepas lebih setengah jam 'mengacau' akhirnya Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengarahkan semua Ahli Parlimen terbabit duduk dan meminta Abdul Hadi meneruskan pembentangan.

Ia bertujuan meminda perkataan 'penjara selama tempoh melebihi tiga tahun atau denda melebii lima ribu ringgit atau sebatan melebihi enam kali' dengan perkataan 'penjara selama tempoh melebihi tiga puluh tahun atau denda melebihi RM100,000 atau sebatan 100 kali sebagai mana ditadbir selaras dengan tatacara jenayah syariah.

RUU 355: Khalid Samad dan Hanifa mengamuk serta memekik Pandikar 'takut' dan digelar Ayam

Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar
tranungkite.net


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen dari Pakatan Harapan berang dengan tindakan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang menggunakan kuasanya menangguhkan persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Khalid Samad (Amanah-Shah Alam) mempersoalkan tindakan Pandikar yang disifatkan tidak adil kerana hanya membenarkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan mengemukakan hujah.
"Beri kami peluang berbahas, Dewan Rakyat apa ini? Hari ini adalah hari PAS dan Umno saja. (Pandikar) tidak berani beri kita peluang berhujah, Islam ke ni? Islam ke ni? Malu… Islam bukan macam ini," katanya dalam Dewan Rakyat.

Manakala, Rafizi Ramli (PKR-Pandan) turut mempersoalkan tindakan Pandikar yang seharusnya memberi peluang kepada Ahli Parlimen daripada Pakatan Harapan berhujah.

Sewaktu kekecohan berlaku, Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) menggelar Pandikar sebagai "ayam".

Kemudiannya, teriakan "takut" dan "tidak berani" disuarakan ahli Parlimen pembangkang lain.

Ketika itu, hanya Takiyuddin dibenarkan berbahas tanpa sebarang sekatan oleh Pandikar kira-kira satu jam setengah.

Sebelum itu, selepas mendengar hujah Takiyuddin, Pandikar menyatakan rasa teruja dan mengakui beliau kini memahami makna Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355.

"Selepas saya dengar hujah Marang (Hadi) dan hujah sokongan dari Kota Bharu (Takiyuddin), saya benar-benar jelas mengenai RUU 355," katanya.

Pandikar kemudiannya berkata tidak mahu menjadi bodoh walaupun mempunyai kuasa sepenuhnya sebagai Speaker Dewan Rakyat.

"Saya ingin kongsikan kata-kata hikmat dari seorang pemimpin Sabah yang terpahat dalam fikiran iaitu 'when you are in power, you are powerfull, when you don't use the power, you are bloody full, today i don't want to be a bloody fool (apabila anda memiliki kuasa, anda berkuasa, apabila tidak gunakan kuasa, anda seorang yang bodoh, hari ini saya tidak mahu menjadi bodoh)," katanya.

Sesi perbahasan akan datang dijadualkan pada 24 Julai dan berakhir pada 10 Ogos tahun ini.

Tengah hari tadi, Hadi akhirnya diberikan peluang menghuraikan RUU 355.

Sewaktu huraian, Hadi menegaskan akta berkenaan hanya dikhususkan kepada umat Islam negara ini dan memberi jaminan tidak melibatkan orang bukan Islam.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: