Tuesday, February 20, 2018

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4895

15 Messages

Digest #4895
2
Fw: Akhirnya DAP juga yang dapat lebih by "-:rIeNaCoM:-" rienacom
4
Fw: Politik Warisan Para Anbia by "-:rIeNaCoM:-" rienacom
5
Fw: 'SkyCab' Langkawi Rosak by "-:rIeNaCoM:-" rienacom

Messages

Tue Feb 13, 2018 7:40 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Laungkan Azan Setiap Hari Didepan Ayah Terlantar, Harap Ayahnya Cepat Sembuh
siakapkeli.my

26 Jan - Usaha seorang anak lelaki berusia 11 tahun yang melaungkan azan setiap hari sejak tiga tahun lalu untuk bapanya yang terlantar sakit akibat kemalangan jalan raya sangat menyentuh hati.

Adik Raden Nabil Zakiyudin R Zakarian, 11, atau lebih mesra disapa Nabil menjadikan laungan azan sebagai salah satu usaha untuk merawat ayahnynya, R Zakariya R Abdul Hamid, 51, yang mengalami kerosakkan saraf selepas dilanggar sebuah kereta.

Menurut Nabil, usahanya melaungkan azan tidak setanding dengan pengorbanan bapanya yang telah membesarkan beliau selama ini.

Rutin harian itu dikatakan akan dilakukan oleh Nabil setiap kali dia pergi dan pulang dari sekolah dengan harapan ayanhnya akan sembuh dan menemaninya solat berjemaah di masjid yang terletak di depan rumahnya.

Nabil adalah anak bongsu dari empat adik-beradik, sebelum ini dia kerap diberi tanggungjawab oleh jemaah masjid untuk melaungkan azan dan beliau juga pernah mendapat tempat ketiga pertandingan laungan azan anjuran Masjid Jami'il Huda, Kampung Melayu Ampang.

"Sebelum melaung azan di masjid, saya akan berlatih di depan ayah terlebih dulu dengan pelbagai taranum (lagu) bagi melancarkan bacaan di masjid.

"Walaupun ayah tidak boleh bercakap dan bergerak namun lirikan matanya cukup untuk menguatkan semangat sebelum 'memanggil' orang ramai solat berjemaah," katanya kepada Harian Metro

Murid Sekolah Rendah Islam Ilmi, Taman Rasmi Jaya itu berkata, dia faham pergerakan mata bapa selepas laungan azan, mungkin dendangan ayat suci itu mampu menenangkan jiwa serta terapi rohani untuk bapanya segera pulih.

"Saya mahu ayah cepat sembuh dan menemani saya solat di masjid setiap hari seperti sebelum ini. Saya rindu untuk solat berjemaah dengan ayah.

"Apa yang saya harapkan kini adalah ayah sembuh dan menjalani kehidupan normal. Saya tidak akan berhenti melaungkan azan dan membaca kalimah suci al-Quran untuk menyembuhkan ayah," katanya yang bercita-cita mahu menjadi seorang pendakwah.

Nabil juga berharap netizen dapat bersama-sama mendoakan ayahnya agar cepat sembuh dari penyakitnya dan dapat melihat Nabil mecapai impiannya sebagai pendakwah.

"Dulu saya akan ke masjid bersama ayah setiap waktu untuk solat berjemaah. Ayah berpesan jika solat jemaah di masjid, Allah SWT menggandakan 70 kali ganda pahala berbanding solat bersendirian," katanya.

Anak sulung R Zakariya, Raden Muhamad Nafis Zaki, 27, berkata, bapanya yang bekerja sebagai seorang kontraktor terbabit dalam kemalangan ketika dalam perjalanan pulang dari tempat kerja di Petaling Jaya.

Abang sulung kepada Nabil

"Ayah menunggang motosikal dilanggar dari belakang oleh sebuah kereta sebelum doktor mengesahkan urat saraf tidak lagi berfungsi.

"Saya terpaksa berhenti kerja sebagai pemandu lori demi membantu ayah yang sudah tidak mampu bergerak. Kalau bekerja mungkin majikan tidak suka kerana terpaksa selalu mengambil cuti untuk bawa ayah berubat," katanya.
Menurut Nafiz, sejak kemalangan itu berlaku sudah tiga tahun beliau tidak tidur di waktu malam kerana bapanya perlu diawasi dengan lebih rapi terutamanya ketika tiub di lehernya itu tercabut.

"Saya perlu berkorban untuk ayah demi menjaga dia lebih sempurna, saya akan mengambil alih tugas menjaga ayah sebelah malam daripada ibu dengan memberi susu setiap 12 tengah malam dan 4 pagi.

"Terima kasih kepada yang mendoakan ayah sembuh dan kami menerima bantuan daripada Lembaga Zakat Selangor iaitu bekalan susu," katanya yang boleh dihubungi di talian 01121916258.

Siakapkeli.my

Saya Kena Paksa Makan Dalam Lampin, Bersentuhan Tak Kira Lelaki Perempuan, Konon ''Baby Shower'' Tapi Dah Macam Pesta Maksiat
siakapkeli.my

"Baby Shower". Mungkin sudah kedengaran biasa di negara kita kerana ia seakan sudah menjadi trend untuk bakal-bakal ibu pada masa sekarang menyambut kedatangan bayi dengan gaya barat atau moden.

Secara jelasnya, baby shower atau yang membawa maksud 'sirami bakal ibu dengan hadiah' adalah majlis untuk meraikan bakal ibu yang mengandung sulung ketika usia kandungan mencecah tujuh hingga lapan bulan.

Kalau dulu, masyarakat melayu melakukan adat melenggang perut atau mandi tian untuk memudahkan si ibu mudah melahirkan anak, namun kini baby shower seakan mengambil alih peranan ini.

Tidak salah untuk menganjurkan majlis ini walaupun namanya berbau kebaratan, selagi tidak melanggar sensitiviti atau perbuatan yang salah di sisi agama, ibu-ibu bebas untuk mengabdikan kenangan anak sulung mengikut cara masing-masing.

Pengalaman menghadiri ''baby shower'' seperti yang dikongsikan oleh Nazira Nazir di Page 9bulan10hari ini pula dianggap sebagai sesuatu yang keterlaluan. Melalui apa yang dikongsikan, ia jelas bertentangan dengan agama Islam terutamanya. Bersentuhan lelaki dan perempuan serta dipaksa makan dalam lampin kononnya mengikut tema baby shower sesuatu yang tidak boleh diterima akal.

Jom kita baca perkongsian seperti di bawah ini. Moga boleh menjadi pengajaran buat bakal-bakal ibu di luar sana agar tidak terlalu obses mengikut budaya barat yang jelas bertentangan dengan agama.

DIPAKSA MAKAN 'NAJIS BAYI' DALAM LAMPIN SEMPENA BABY SHOWER!

"Kita orang Islam.. tak payahlah baby shower sangat... sampai lelaki pun boleh sentuh sentuh perut ambil gambar!"

Assalamualaikum 9bulan10hari, minggu lepas saya join baby shower kawan kolej saya. Temanya hitam putih. Kami kawan kawan semua pakat join, kawan lelaki pun ada. Yang sedihnya bila kawan saya ni pakaian dia terlalu ketat, nampak seluruh bentuk termasuklah pusat yang terbonjol keluar tu.

Kawan kawan lain sangat meraikan.. menjerit jerit & posing seksi.. paling sedih bila kawan saya minta semua kawan lelaki sentuh perutnya... suaminya tak ada di rumah masa tu.. kerja...

Rasa macam pesta m*ksiat sebab kawan lelaki pun dibenarkan sentuh sentuh... siap ada yang "cheers" pada anak dalam kandungan dengan pegang gelas.

Saya dan kawan kawan kena paksa makan dalam lampin pakai buang sebab kawan saya kata "barulah fun... baru namanya baby shower".. Allah... tergamak dia buat macam tu dengan makanan...

Saya tak rasa saya kolot.. tapi rasa mereka yang dah melampau. Saya doakan saja anak dalam kandungan kawan saya sepanjang #9bulan10hari ini dirahmati ALLAH, terpelihara dari segala zina.

Sepanjang hidup saya tak pernah saya tengok orang Melayu kita buat upacara atas nama 'baby shower' macam ni.

Siakapkeli.my

Sumber : 9bulan10hari

''Sepantas Kilat Dia Ragut Gelang Anak Saya'' Bayi 1 Tahun 6 Bulan Jadi Mangsa Ragut Di Pusat Membeli Belah
siakapkeli.my

Kejadian jenayah ragut di negara kita semakin menjadi-jadi. Peragut semakin berani melakukan perbuatan itu di tempat awam tanpa rasa takut, membimbangkan ramai pihak. Tidak mengira mangsa, setiap orang boleh menjadi sasaran peragut walaupun anak kecil yang tidak mengerti apa-apa.

Terbaru, tular di laman facebook perkongsian daripada Izuera Azemi tentang pengalaman ngeri anaknya diragut di sebuah pusat membeli belah. Peragut yang bergerak dalam satu kumpulan ini sangat licik kerana dapat mengaburi mata orang lain dengan lakonan mereka. Walaupun berjaya melepaskan diri, rakaman cctv di kawasan tersebut berjaya membuktikan semuanya.

Jom kita baca perkongsian beliau di bawah. Moga menjadi pengajaran untuk ibu-bapa di luar sana agar sentiasa mengawasi anak-anak walau di mana jua. Jenayah tidak mengenal mangsa. Moga bermanfaat.

Kejadian ragut kanak-kanak 1 tahun 6 bulan di pusat membeli-belah 27/1/2018.. Kejadian terjadi sekitar pukul 3.45 petang...

Sebenarnya, dari dalam kedai serbaneka tu lagi suami dapat rasa seperti didalam pemerhatian seseorang... Ketika itu saya sedang memilih baju... Suami pula melayan anak di bahagian mainan kanak kanak.. Tiba tiba ada barangan kotak terjatuh... Saya ingatkan anak yang jatuhkan..tapi suami kata bukan... Kemudian sales girl datang susun...

Ketika kami masih lagi memilih pakaian, kotak tersebut jatuh lagi.. Saya sempat berkata kepada suami peliknya kenapa asyik jatuh je kotak kotak tu.. Seolah olah sengaja di jatuhkan untuk tarik perhatian suami supaya tinggalkan anak untuk susun kotak dan saya leka memilih baju..namun suami tetap bersama anak dan sales girl yang datang susun..

Selesai pilih baju, saya lalu di bahagian mainan kanak kanak, ketika itu saya pula yang rasa di perhatikan kerana ketika itu saya pula yang bersama anak... Tapi saya fikir dia adalah sales girl di bahagian itu... Wallahualam..

Kami kemudian beratur di kaunter... Mesin kaunter pulak problem dan resit habis.. Masa di kaunter, tiba tiba beberapa orang masuk ke kedai dan berlegar2 di tepi saya yang sedang mendukung anak.. Mereka berlakon seolah2 sedang pilih barang di tepi saya..

Oleh kerana lambat menunggu resit baru nak di isi, saya tinggalkan suami di kaunter dan mendukung anak ke kawasan lif di luar kedai.. Letih mendukung, saya pimpin anak ke lif yang lebih dekat dengan kedai tersebut.. Ketika ini lah, kejadian berlaku.. Sepantas kilat, ketika saya leka memadang lif (tangan masih memegang erat tangan anak), anak menangis sekuat hati..

Saya terkejut terus melihat badan dia kalau kalau terkena sesuatu yang menyakitkan. Terpandang tangan dia yang tiada gelang dan dia pula seakan menunjuk ke arah luar (mungkin memberitahu ada sesorang telah mengambil gelang dia) sambil menangis yang sangat kuat..

Saya segera memangil suami yang masih di kaunter kedai, dia bergegas dapatkan saya dan anak dan saya beritahu gelang anak hilang. Dia segera mendukung anak dan mencari sekeliling orang orang yang mencurigakan namun semua seakan tiada apa apa.. Kami bertanya kaunter kedai terbabit di mana security dan terus melihat cctv terdekat, dan bernasib baik, ada satu cctv pada kawasan lif tersebut.. Segera kami ke ground floor memberitahu kejadian... Lantas kami di bawa ke pejabat security di basement dan membuat laporan..

Anak di beri rawatan ice pack sejuk di bahagian tangan untuk melegakan..suami dan beberapa security pergi semula di kawasan kejadian, dan balik semula ke pejabat security. Kami di tunjukkan oleh ketua security yang bertugas rakamn cctv.. Ternyata, yang tiba tiba datang sekumpulan di kaunter kedai itu adalah kumpulan yang meragut gelang emas anak saya... Sungguh terkejut melihat rakaman cctv itu.. Mereka memang sudah menghampiri kami... Berlakon konon ingin membayar di kaunter juga.. Seorang perempuan berbadan gempal, seorang lelaki kurus memakai topi dah sling beg.. Seorang wanita muda yang sedang mendukung kanak2.. Mereka seolah2 satu kumpulan.. Dari cctv itu mereka besar kemungkinan bukan warganegara malaysia...

Dalam rakaman cctv itu, ketika saya keluar tinggalkn suami, mereka juga beredar perlahan lahan... Ketika saya datang balik ke arah lif yang lebih dekat dengan suami, ketika itu lah, perempuan berbadan gempal menghampiri anak saya dan menarik gelang tersebut... Pada waktu yang sama, perempuan muda mendukung kanak kanak dan lelaki kurus lalu di sebelah saya seolah2 nak menaiki lif (berlakon untuk mengaburi mata saya supaya tidak toleh ke belakang) ... Kejadian terlalu cepat.. Sehingga saya tak dapat mengesan siapa peragut di sekitar saya...

Alhamdulillah Allah selamatkan anak saya dari terjadi apa apa.. Kejadian yang sungguh mengekutkan... Iya salah saya kerana terleka seketika ketika di depan lif tapi saya tak lepaskan tangan anak.. Masih erat memegang tangan dia.. Pesan saya, jangan sesekali pakaikan gelang atau sesuatu yang menarik perhatian peragut.. Tak kira emas betul atau emas tiruan, selagi ia menarik perhatian penjahat, anak kita semua dalam bahaya! Sentiasalah alert apa apa kejadian yang mencurigakan di sekeliling kita..

Kami sudah membuat laporan polis juga.. Urusan laporan polis selesai jam 8 malam di IPD Dang Wangi..walaupun peluang mendapat semula gelang emas tipis, kami tak kisah.. Asalkan pelaku dapat ditangkap.. Selagi mereka masih di sini, ramai lagi yang akan menjadi mangsa... Kami diberitahu pegawai polis, Beratus kes ragut dan samun setiap hari.. Jadi dengan jumlah kes yang banyak seperti ini, kita sendiri yang perlu banyak aware dan alert dengan keadaan sekeliling yang sememangnya tidak selamat!

Semoga ibu bapa di luar sana dapat mengambil pengajaran dari pengalaman ini... Hilang barang boleh diganti, hilang anak tiada ganti!

Siakapkeli.my

''Kaki Dan Tangan Saya Menggigil, Kejadian Itu Seakan Modus Operandi Menculik Budak'' Wanita Ini Kongsi Pengalaman Cemas Anak Hampir Jadi Mangsa Culik
siakapkeli.my

Banyak kes jenayah dilaporkan sejak kebelakangan ini terutama kes penculikan kanak-kanak yang semakin menjadi-jadi di negara kita. Lebih menakutkan, penjenayah kini semakin berani melakukan jenayah culik kanak-kanak di kawasan awam. Setelah diculik, ada kes kanak-kanak yang dilaporkan menjadi mangsa pedophilia pasti saja menggerunkan hati setiap ibu-bapa. Jadi, sentiasa awasi anak anda kerana bahaya menanti.

Farah Hazwanie Suhaimi menerusi laman facebook beliau, telah berkongsi detik cemas apabila didatangi seorang lelaki yang mencurigakan ketika keluar bersendirian ke sebuah pasaraya bersama anak kecilnya. Mujurlah ibu ini tidak leka dan bertindak pantas membawa anaknya keluar dari kawasan tersebut. Cuba bayangkan, sekiranya ibu bapa lalai atau tidak 'alert' dengan bahaya di sekitar, pasti sesuatu yang lebih buruk akan berlaku.

Jom kita baca perkongsian beliau seperti di bawah. Moga kisah ini menjadi pengajaran buat ibu bapa di luar sana agar sentiasa mengawasi anak-anak terutamanya di kawasan awam. Bahaya ada di mana-mana tanpa sedar, moga bermanfaat untuk semua.

Kisah ini betul2 berlaku sebentar tadi. Allahu takutnya, mengigil kaki tangan. Sebelum ni baca pengalaman orang dalam fb tentang Paedophilia.

Jam 4.45pm, usai mama habis membeli beberapa keperluan facial di Watson dan dek takde elektrik di rumah, niat nk lepak di medan selera disebabkan hujan lebat di luar dan nak happy kan Afya bg dia naik Toy Coin Music berhampiran medan selera ini.Mama letak Afya di salah satu Toy Coin Music dan leka mencari punat bg memasukkan syiling.

Tetiba ada seorg lelaki berkulit gelap, persisnya seperti bukan org Malaysia. Matanya lekap tajam ke atas Afya sambil jalan menuju ke arah kami. Aku pelik dan terus memerhati tajam kepadanya. Sebelum ni jika ada yg sukakan Afya, mereka hanya memerhati sambil senyum ibarat suka dgn kanak2, tetapi cara pandangan lelaki ini teramat pelik, berjalan ke arah kami dan pandangan yang tajam melekap kepada Afya sambil memegang handphone di tangannya.

Bila dia sedar mama menjeling tajam kpd dia, dia berjalan menjauhi kami dan berdiri tidak jauh dari kami, dlm 6,7 langkah kaki seperti gambar itu. Kemudian sibuk memeriksa telefonnya. Mama lantas mengambil gambar dia sebagai langkah berjaga2.

Kawasan toys memang sunyi sebentar tadi, Toy Coin Music ni betul2 berhadapan Medan Selera pasaraya ini tapi dipisahkan dengan stall Pop Corn n Waffle suma. Tak sedap hati mama menelefon Abi Afya dan bercakap kuat seolah2 Abi juga ada di tesco itu. Memaklumkan Abi mencari kami di situ, padahal Abi Afya xde di situ dan sedang bekerja jauh nun di Perodua Rawang. Abi pelik kenapa mama bercakap macam tu.

Kemudian Mama dukung Afya dan berlari jauh dari kwsn itu, dan menceritakan hal sebenar kepada Abi. Kemudian Abi menyuruh kami pergi ke kereta. Tengok kelibat mamat tu dah tak ada dari pandangan mata kami, terus masuk ke kereta dan lock pintu.

Allahu, mengigilnya kaki dan tangan hanya Allah yg tahu. Terasa seperti modus operandi menculik budak. Mama kemudian bawa kereta ronda di luar kawasan pintu tesco tempat laki ini menunggu. Allahuakbar, memang tak syak lagi, ada seorg lelaki berbaju hijau muka gelap dan wajahnya mirip seperti lelaki ini lagaknya bukan seperti orang Malaysia sedang menunggu 20 langkah dari pintu luar kawasn toys ini. Kawasan toys ini memanag strategik sebab terus ke pintu luar, mereka dapat berlari atau menaiki kenderaan dan terus berlalu pergi dari situ.

Alhamdulillah, Allah lindungi kami anak beranak. Syukur Ya Allah sebab mama masih tak lalai, mata kat anak je sentiasa. Fobia terus nak keluar berdua dengan anak lepas ni.

Posting ini khas buat warga Puncak Alam dan sekitar Selangor. Buat guard di pasaraya berkenaan dan #PDRM mohon giat meronda di kawasan tersebut. Mencegah lebih baik dari mengubati bukan? Untuk peringatan bersama.

Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 19, 2018 7:25 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Kejutan Terbesar Mahathir
bloglist-malaysia.blogspot
addindeen.com
Posted by Din

Kejutan Terbesar Mahathir. Datuk Seri Azmin Ali hari ini menyindir peruntukan RM1.3 bilion untuk Langkawi yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini.

Timbalan presiden PKR menyarankan calon perdana menteri Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad, supaya mengumumkan akan bertanding di beberapa lagi kerusi lain supaya lebih banyak peruntukan diturunkan.

Kejutan Terbesar Mahathir. "Baru ura-ura Dr Mahathir nak bertanding di Langkawi, orang Langkawi dapat RM 1.3 bilion. Betapa desperadonya orang itu!" kata Azmin di Twitter hari ini.

"Ada baiknya Dr Mahathir membayangkan akan bertanding di beberapa tempat. Pastinya rakyat di situ akan mendapat nikmat pembangunan."

Najib di Langkawi hari ini mengumumkan peruntukan RM1.315 bilion untuk 5 projak baharu di Langkawi di bawah Rancangan Malaysia ke-11.

Kejutan Terbesar Mahathir
Projek itu melibatkan pembinaan bangunan tambahan Hospital Langkawi (RM500 juta), kuarters baru petugas kesihatan (RM135 juta), balai bomba dan kuarters baru di Padang Matsirat (RM30 juta), naik taraf Jalan Bulatan Lapangan Terbang-Pulapol Langkawi (RM50 juta) dan projek atasi masalah bekalan air (RM600 juta).

Sebelum ini, Dr Mahathir mengumumkan akan bertanding di salah satu daripada 3 kerusi Parlimen iaitu Langkawi, Kubang Pasu atau Putrajaya pada PRU14.

"Mereka memberitahu saya bahawa saya berpeluang untuk menang di Langkawi, Kubang Pasu dan Putrajaya. Jadi, bersedialah," kata Dr Mahathir.

Kejutan Terbesar Mahathir
Ahli Parlimen Langkawi Datuk Nawawi Ahmad berharap Dr Mahathir tidak bertanding di Langkawi sebagaimana spekulasi sebelum ini kerana ia akan mengundang kata-kata yang "menyakitkan hati" terhadap bekas perdana menteri itu.

Kejutan Terbesar Mahathir. "Dengan penuh rasa hormat, saya berharap Dr Mahathir tidak akan bertanding di Langkawi. Sebaik kempen pilihan raya bermula, mungkin ada yang akan mengeluarkan kata-kata menyakitkan hati kepadanya," kata Nawawi. - free malaysia today

Isu Isreal: RM1.2 Billion Dana Israel : Hingga Ke Hari Ini DAP Tidak Berani Saman Razali & Dr Zuhdi

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

AIDCNews -17/02/18 –Walaupun DAP pernah berjanji mahu menyaman bekas aktivis parti itu, Mohamed Razali Abdul Rahman dan Pengarah Penyelidikan PAS Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki dua tahun lepas, namun sehingga ke hari ini parti itu tidak mempunyai keberanian untuk menyaman kedua-dua tokoh berkenaan berkaitan isu janji dana Israel RM 1.2 bilion dan persetujuan DAP membenarkan Israel membina Pangkalan Tentera Laut di Port Dickson.

Menurut aktivis PAS Wilayah Persekutuan, Herman Samsudeen jika DAP tidak berani menyaman berkaitan dengan dakwaan hubungan parti itu dengan Israel bermakna apa yang didedahkan Razali sebelum ini adalah adalah benar semata-mata.

"Hingga ke hari ini….dah 2 tahun, DAP masih membisu mengenai hubungan parti itu dengan Israel. Sikap membisu dan keengganan DAP untuk menyaman Razali dilihat masyarakat seolah-olah satu pengakuan bahawa benarlah DAP dilatih oleh ejen Israel untuk tawan Putrajaya bersama Pakatan.

"DAP tidak boleh salahkan masyarakat jika menganggap parti itu bekerjasama dengan Israel. Kerana mereka pun tidak menafikan yang mereka ada menerima latihan dari ejen Israel,"kata Herman dalam Facebook.

Menurutnya, pendedahan Razali mengenai perancangan-perancangan sulit DAP untuk menawan Putrajaya melalui bantuan ejen Israel adalah sangat mengejutkan..

Razali yang mendakwa dirinya adalah Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, turut mendedahkan bahawa Lim Guan Eng (LGE) mewujudkan kumpulan G17 untuk merangka strategi untuk DAP menguasai Putrajaya mengunakan Pakatan.

Beliau mengatakan bahawa kumpulan G17 yang diketuai oleh Tony Pua ini dilatih selama 3 tahun oleh ejen Israel dan pernah mengadakan sesi latihan sulit di Pulau Pinang, di Hotel Shangg, Johor dan di Hotel Quality Shah Alam, Selangor. Tidak cukup dengan latihan mereka juga diberikan bantuan kewangan dari Israel ketika PRU-13.

Sehingga kini DAP hanya menafikan yang mereka tiada menerima wang 1.2 bilion dari Israel. Tapi bila disemak semua kenyataan Razali memang beliau tidak kata DAP terima wang 1.2 bilion masa PRU-13, tapi itulah nilai yang dijanjikan Israel jika mereka berjaya tawan Putrajaya dan benarkan Israel bina Pangkalan Tentera Laut di Port Dickson. Namun DAP hingga kini masih gagal mencapai apa yang dikehendaki oleh Israel.

LGE juga enggan memberikan respon bila ditanya mengenai kebenaran dakwaan Razali yang kumpul G17 dilatih oleh Israel. Beliau mengelak dan tidak menjawab soalan wartawan mengenai hal ini.

LGE hanya fokus untuk mendedahkan kedudukkan Razali yang dikatakan hanya ahli biasa dan bukan Pengarah Strategik seperti yang didakwa Razali.

Pada 2 Januari 2016, Lim Kit Siang berkata, DAP akan mengemukakan saman terhadap Razali atas pendedahan yang dibuat. Namun pada 4 Januari 2016 Kit Siang mengubah fikiran dan menjelaskan bahawa DAP tidak jadi saman Razali. Kit Siang menyifatkan Razali tidak layak untuk disaman dan dibawa ke mahkamah tetapi lebih sesuai untuk dimasukkan ke hospital mental. Jawapan dan tindakan Kit Siang ini sangat tidak masuk akal.

DAP kemudian menyerang dan mengugut untuk menyaman pemimpin PAS Dr. Zuhdi Marzuki kerana menyebarkan pendedahan yang dibuat oleh Razali. Namun hingga kini DAP tak berani kemuka saman pada beliau kerana tulisan Zuhdi tidak memberikan locus standi yang kuat untuk DAP bawa ke mahkamah. Zuhdi hanya mengulas kenyataan Razali, bukannya mencipta apa-apa yang boleh disabitkan sebagai fitnah.

Akhirnya DAP juga yang dapat lebih

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

Jumlah kerusi adalah 222 kerusi. DAP lah yang paling banyak dapat kerusi, oleh kerana tidak mahu angka sebenar ini diketahui orang Melayu maka pembangkang hanya umumkan agihan di 156 kerusi di Semenanjung Malaysia sahaja.

Jumlah sebenar agihan kerusi Pakatan Harapan ;

1) DAP - 71 kerusi
2) PKR - 70 kerusi
3) PPBM - 52 kerusi
4) PAN - 27 kerusi
4) Warisan - 2 kerusi

Jelas DAP hanya jadikan Tun Mahathir sebagai umpan sahaja untuk dapat undi Melayu. Dats why dia dilantik sebagai PM pilihan Pakatan Harapan. Gunakan Mahathir untuk jatuhkan kerajaan yang ada di Putrajaya. Kemudian pecat kakitangan awam.

Masukkan orang orang DAP di Putrajaya. Ini bencana besarnya kalau DAP berkuasa.

-Tun Carlos

Mungkin pecah rekod dunia kalau...

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

"

Dalam pemerintahan negara kita, hanya SULTAN2 dan raja2 yang mungkin akan mendapat 2 kali kuasa menjadi YDPA sekiranya umur mereka panjang. Ini disebabkan jawatan YDPA ini adalah jawatan pusingan yang dikhaskan untuk para sultan2 dan raja2 di tanah melayu ni. Akan tetapi bagi jawatan PM pula, belum pernah berlaku orang sama selepas beliau turun dari jawatan dan menduduki semula jawatan itu selepas beberapa lama. Anda ini berlaku juga, maka negara ini bakal menduduki carta dalam buku guiness world of record.

Dalam sejarah dunia sekalipun rasanya, belum pernah orang yang sama menduduki jawaatan politik utama satu2 negera. America syarikat yang mempunyai sejarah panjang yang mempunyai ramai presiden sebelum ini pun tidak pernah memanggil semula bekas presidennya untuk bertanding jawatan presiden selepas berpencen.

Cuma yang menjadi kebiasaan adalah, presiden atau perdana menteri sesebuah negara itu menduduki jawatan dalm tempoh yang panjang setelah menang pilihanraya secara berturut-turut. Presiden zimbabwe, menjadi presiden yang agak lama, namun setelah itu dipaksa turun oleh rakyatnya setelah dia menjadikan negaranya bertambah buruk keadan ekonomi dan politiknya.

Memilih pemimpin 'recycle', walaupun beliau datang parti yang baru sekalipun pasti mengundang banyak masalah buat negara.Ini kerana ,kotak pemikiran pemimpin recycle itu tetap akan berlegar pada situasi yang sama. 'Kesegaran' hala tuju dan impian pasti sukar dikongsikan kepada rakyat semua kerana ianya sudah boleh dibaca oleh ramai orang berdasarkan pengalaman mereka bersama dgn nya ketika dia berkuasa dahulu.

Malaysia perlu bergerak kehadapan dengan tokoh pemimpin yang baru. Samada datangnya pemimpin itu dari pihak pembangkang mahupun yang sedang memerintah ketika ini, muka baru ataupun mengekal yang ada itu adalah jalan yang ada.Namun untuk memilih mantan sebagai ketua semula adalah jalan yang kurang menarik untuk di lakukan.

Masing-masing ada zaman tertentu buat mereka, dan setiap pemimpin akan beraksi berdasarkan zaman yang dia sedang lalui. Dalam sejarah politik islam sekalipun, walau sebaik mana ketua negara itu, bila dia turun dari takhta, tidak pernah diangkat semula selepas itu demi memberi laluan kepada muka2 baru mengharungi dunia yang baru pula.

Apa pilihan kita yang ada untuk PRU14 ini?

Mungkin sketsa ini ada ideanya.....sekadar hiburan semata. :)

wallahuaklam

md daud yusri almelintangi

www.dadiydoo.com

"................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: modayu
Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat

Kan Pulau Pinang kerajaan Umar Abdul Aziz

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

"

Ketika bekerjasama dengan Pas Lim Guan Eng isytihar negeri Pulau Pinang kerajaan Umar Abdul Aziz.

Kerajaan dizaman Umar Abdul adalah kerajaan terbaik Islam, kerana keadilannya dan tiada orang miskin yang mahu menerima sakat.

Baru sahaja Kerjasama DAP, Mahathir Lim Guan Eng sekali lagi isytihar menegakkan Amar Maaruf Nahi Mungkar.

Amar maaruf nahi mungkar ada kaitan dengan firman Allah yang maksudnya "Dan hendak ada diantara mau satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang orang yang berjaya" (surah Ali Imran ayat 104)

Barangkali isytihar tersebut semata mata untuk menegaskan kepada rakyat jelata yang dia tidak terbabit dengan kemungkaran rasuah.

sepertimana Kes yang berlaku terhadap dirinya itu bukan kes rasuah tetapi kes yang sengaja dilakukan oleh kerajaan umno/BN untuk menburuk buruk peribadinya sahaja.

Oleh itu, Dakwaan DAP bahawa kerjasama dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir adalah untuk menegakkan amar maaruf nahi mungkir.

Kalau dahulu kebanyakan orang pas percaya dengan dakwaan yang Ketua menteri pulau pinang Lim Guan Eng akan memerintah serupa dengan pemerintahan Umar Abdul Aziz.

Kalau dahulu orang Pas boleh percaya dan yakin dengan cakap cakap Lim Guan Eng, mungkin umat Islam diseluruh pelusuk negara satu Malaysia ini akan turut percaya.

Lebih lebih lagi, seorang pendakwah tersohor Datuk Dr Danial Zainal Abidin telah isytihar Lim Guan Eng,setiausaha agung DAP ada I/C,(warga negara Malaysia) dia bukan kafir harbi dan dia adalah kafir zimmi.

Bayangkan seorang kafir zimmi. Kafir zimmi adalah kkafir yang disayangi dan dilindungi haknya oleh Rasulullah SAW.

Barangsiapa yang memusuhi kafir zimmi maka dia telah memusuhi Rasulullah SAW.

Maka Rasulullah menegaskan umat Islam telah dilarang menentang dan memusuhi kafir zimmi.

Sesungguhnya penggunaan kerjasama DAP dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir amar maaruf nahi mugkar itu boleh manrik undi umat Islam pada PRU 14 nanti.

Yang menghairan kita DAP sebelum ini sering mengecam Mahathir sebagai Perdana Menteri yang zalim, diktator dan tidak amanah.

Namun Umat Islam tetap mengatakan Tun Dr Mahathir masih beperangai macam dahulu juga miskipun ada yang mengatakan beliau sudah berubah, sudah bertaubat dan sudah insaf.

Bahkan nadanya bagaimanapun mula berubah sejak menyertai Pakatan Harapan dan dilantik sebagai pengerusi masih jadi teka teki yang berlanjutan.

Sesetengah ada yang mengatakan penyertaannya dalam pakatan harapan dengan motif untuk menghancurkan pakatan pembangkang dari dalam agar umno/BN boleh menang besar pada PRU 14 nanti.

Nampak jelas ada kebenarannya, kerana sehingga ini krisis demi krisis dalam pakatan harapan seakan tiada kesudahan

Dakwaan DAP bahawa bekerjasama dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad demi menegakkan "amar maaruf nahi mungkar" satu satu pilihan yang terbaik meredakan keadaan.

Beliau sekonyong-konyong mendakwa kononnya Mahathir seorang yang boleh dipercayai berdasarkan rekod pemerintahannya selama 22 tahun sebagai Perdana Menteri.

Pada hemat penulis rakyat jelata satu Malaysia tidak mudah lupa kemungkaran kemungkaran yang pernah dilakukan oleh Tun Dr Mahathir sepanjang memerintah negara ini, walaupun beliau pernah berkata melayu mudah lupa.

"................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: anaabdullah
Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat

Kerjasama DAP, Mahathir Amar Maaruf Nahi Mungkar?

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net


KUALA LUMPUR - Parti DAP mendakwa bekerjasama dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad demi menegakkan "amar maaruf nahi mungkar"

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng membuat dakwaan itu kepada penyokong pembangkang dalam satu program anjuran Pakatan Harapan baru-baru ini.

Beliau malah sekonyong-konyong mendakwa kononnya Mahathir seorang yang boleh dipercayai berdasarkan rekod pemerintahannya selama 22 tahun sebagai Perdana Menteri.

"Dia (Mahathir) bukan insan yang sempurna. Mana ada insan yang sempurna. Hanya Tuhan yang maha besar yang sempurna.

"Saya tak mahu kuliah lama-lama. Mahathir sudah 93 tahun dan tak lama lagi akan kembali ke rahmatullah. Tapi dia tak tahan kleptokrasi," dakwanya.

Terdahulu, seorang tetamu mempersoalkan kewajaran DAP bekerjasama dengan Mahathir yang pernah dianggap sebagai zalim.

DAP sebelum ini sering mengecam Mahathir sebagai Perdana Menteri yang zalim, diktator dan tidak amanah.

Nada mereka bagaimanapun mula berubah sejak Mahathir menyertai Pakatan Harapan dan dilantik sebagai pengerusi. – Mynewshub.cc

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 19, 2018 7:26 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Jenazah Pelakon Azmil Mustapha Selamat Disemadi

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

SHAH ALAM - Jenazah pelakon era 80-an yang popular menerusi filem 'Ali Setan', Mohd Azmil Mustapha Kamil, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Seksyen 21 di sini kira-kira 6.30 petang.

Mohd Azmil, 65, meninggal dunia kerana sakit jantung di kediamannya di Seksyen 9 di sini, kira-kira pukul 12.40 tengah hari tadi.

Jenazah sebelum itu dibawa ke Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini untuk dikafan dan disolatkan.

Selain anggota keluarga, turut kelihatan hadir pada pengebumian itu adalah rakan-rakan artis seperti Fauziah Ahmad Daud, Datuk Nasharuddin Elias (Nash), Datuk DJ Dave dan Datuk Rahim Razali.

Allahyarham yang memiliki ijazah sarjana muda dalam bidang filem, radio dan televisyen daripada Indiana University, Bloomington, Amerika Syarikat, merupakan bapa tunggal kepada lima cahaya mata berusia antara 17 hingga 34 tahun, iaitu Nur Shamira, Nur Azalea Arifah, Nur Amalia Batrisha, Muhammad Bazli Zhafri, dan Nur Alia Iman.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​Selain filem Ali Setan 1 dan 2, filem lain yang turut menaikkan nama Mohd Azmil di persada hiburan tanah air ialah Mekanik, Suara Kekasih dan Driving School.

Selepas bertahun-tahun terlibat secara aktif dalam dunia hiburan, Mohd Azmil akhirnya membuat keputusan untuk bersara dan memberi tumpuan kepada aktiviti keagamaan.

Allahyarham pernah berhijrah ke Syria pada 2006 bersama empat anaknya sebelum kembali ke Malaysia ekoran peperangan yang tercetus di negara itu.

Beliau juga pernah mengarah dua filem dokumentari berjudul 'Deen in Dublin' Part One dan 'Deen in Dublin' Part Two yang ditayang di seluruh Britain pada Disember 2012.

Ketika ditemui pemberita, Nur Syamira, 33, berkata keadaan bapanya biasa saja sebelum meninggal dunia, malah aktiviti hariannya pun berjalan macam biasa.

Kata Nur Syamira, adik lelakinya juga sempat bertanyakan kepada Mohd Azmil hidangan makan tengah hari yang mahu dibeli seperti kebiasaan menyebabkan mereka tidak menyangka, itu merupakan perbualan terakhir dengan bapanya.

"Adik lelaki saya ada tanya ayah mahu makan apa sebab dia nak pergi beli makanan, tapi lepas mandi, adik tengok ayah tertidur. Dia kejutkan tapi ayah sudah tiada," katanya ketika ditemui di rumahnya, di Seksyen 9 di sini, hari ini.

Sementara itu, adik bongsu pelakon berkenaan, Muhammad Azif Mustafa Kamil, 50, memberitahu abang sulungnya pernah menjalani rawatan pintasan jantung pada 2016 dan pernah terkena serangan jantung sebanyak dua kali tahun lepas.

Bagaimanapun, katanya, sakit yang dialami abangnya itu tidak pernah mematahkan semangat pelakon berkenaan untuk meneruskan aktiviti dakwah yang dilakukannya sejak sekian lama malah kehidupannya juga sentiasa ceria walau kesihatannya tidak mencapai tahap 100 peratus.

"Dalam waktu terdekat ini pun arwah abang ada dijemput untuk memberi ceramah agama namun Allah lebih menyayanginya. Kami sekeluarga reda dengan pemergian arwah," katanya. – BERNAMA

Azmil Mustapha Meninggal Dunia
siakapkeli.my

14 Feb - Pelakon popular era 80-an yang dikenali menerusi filem Ali Setan, Azmil Mustapha meninggal dunia sekitar pukul 1 tengah hari tadi di kediamannya di Seksyen 9, Shah Alam.

Memetik laporan Berita Harian, menurut adik kepada Allahyarham, Aziq Mustapha, arwah difahamkan meninggal dunia sewaktu tidur kerana tidak terjaga ketika dikejutkan.

Allahyarham meninggalkan dua bekas isteri dan lima anak. Berita pemergian Azmil dikongsi anak lelaki tunggalnya, Mohd Bazli kepada BH Online, sebentar tadi.

"Kami akur dengan ketentuan ini. Pahit untuk ditelan tapi Allah lebih menyayangi bapa kami.

"Setakat ini, saya tidak dapat pastikan dengan tepat bila arwah bapa akan dikebumikan," katanya.

Ketika hayatnya, Azmil pernah dua kali mendirikan rumah tangga. Dalam perkahwinan pertama, Azmil dikurniakan anak perempuan, Shamira. Azmil juga memiliki empat anak iaitu Nurazalea Arifah, Nor Amalia Batrisya, Mohd Bazli Zhafri dan Nur Alia dalam perkahwinan keduanya.

Sejak dua tahun lalu, keadaan kesihatan Azmil yang banyak membintangi filem box office era 1980-an seperti Ali Setan, merosot dan pernah dilaporkan kritikal.

Pelakon 80-an Azmil Mustapha Meninggal Dunia

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net


KUALA LUMPUR - Pelakon yang popular menerusi filem cult 80-an, Ali Setan iaitu Azmil Mustapha, telah menghembuskan nafas terakhir pada pukul 1 petang hari ini, Rabu.

Difahamkan allahyarham meninggal dunia di kediaman keluarganya di Seksyen 9, Shah Alam, pada usia 65 tahun.

Sebelum ini, beliau telah beberapa kali dimasukkan ke hospital kerana sesak nafas.

Selain Ali Setan, Azmil juga terkenal dengan penampilannya dalam filem Mekanik.

Berita penuh akan menyusul kemudian. – MYNEWSHUB.CC

Ahli Parlimen Paya Besar DS Abdul Manan Meninggal Dunia
siakapkeli.my

KUANTAN 12 Feb. - Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Seri Abdul Manan Ismail meninggal dunia di kediamannya di Kuala Lumpur hari ini.

Utusan Online melaporkan, abang kepada Allahyarham iaitu Datuk Seri Muhammad Safian mengesahkan perkara berkenaan.

Menurut laporan itu, Muhammad Safian berkata dia dimaklumkan adiknya itu terjatuh dalam bilik air ketika mengambil air sembahyang Maghrib.

"Buat masa ini, arwah masih di Kuala Lumpur dan saya berurusan dengan ahli keluarga sama ada arwah akan dibawa pulang ke sini atau tidak," katanya.

Sumber: Utusan Online

"Tak Lama Lagi Kita Nak Pergi Dah", Sebelum Ajal Menjemput, Inilah 14 Permintaan Terakhir Orang Tua Buat Anak-Anaknya
siakapkeli.my

Gambar Hiasan

Orang tua kita selalu berharap agar segala nasihat yang diberikan kepada anak-anak mereka, dapat memberikan impak yang baik terhadap kehidupan anak itu kelak. Setiap daripada mereka inginkan yang terbaik untuk anak-anak.

Mungkin ada diantara kita yang masih ego, menentang nasihat yang diberikan sekeras-kerasnya. Tapi jika diingatkan balik, betapa pentingnya nasihat orang itu kerana itulah bukti cinta dan sayangnya yang tulus kepada kita.

Hakikatnya mereka tidak ingin kita merasakan sedikit pun pahitnya hidup sama seperti apa yang mereka telah lalui sebelum itu. Mereka mahu lihat kita bahagia, berjaya, pandai dan menjadi anak yang berbakti kepada mereka dan menjadi teladan kepada generasi lain.

Dibawah ini merupakan beberapa pesanan terakhir orang tua kepada anaknya melalui perkongsian Noriyah Cheklah yang sangat menyentuh hati. Sebagaimana mereka inginkan kejayaan anak-anak mereka didunia dan diakhirat, begitu jugalah harapan mereka terhadap anak-anak sepermegian mereka suatu hari nanti. Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Tidak lama lagi kita nk pergi dah

Pesan pada anak-anak kita:

1. Beritahu anak-anak di mana kain batik lepas disimpan; seelok2nya kain selimut/cadar putih. blh beli d kedai uniform sekolah

2. Sentiasa sediakan wipes, gunting & pemberat dlm 500g bersama kain-kain batik serta selimut putih /cadar

«Lepas confirm tak ada nyawa lagi, apa yang perlu anak-anak kita lakukan di rumah sementara menunggu jenazah kita dikebumikan:

3. Gunting seluar dalam, bersihkan najis-najis besar n kecil. Penting, sebab, setiap manusia yang diambil nyawa akan dalam keadaan terperanjat sehingga terkeluar najis dan terkencing. Tak mahu najis-najis tadi lama dibadan dan berbau busuk pada jenazah. Lagi pun susah untuk dibasuh kalau dah kering
4. Gunting baju supaya tak perlu dibalik-balik jenazah

5. Ambil minyak zaiton atau vaseline, sapu pada sendi lengan supaya senang dilipat tangan dalam keadaan solat

6. Ambil kain, ikat dari mulut naik ke kepala supaya mulut tertutup rapat. Sumbat hidung & telinga sekiranya ada lendir

7. Tutup rambut dengan selendang

8. Posisikan jenazah dalam keadaan kaki ke arah qiblat

9. Letakkn pemberat atas perut utk mengelakkan perut membuncit

10. Ambil kain batik lepas/selimut putih, ditutup jenazah

11. Maklumkan AJK surau, buat laporan polis & hospital

12. Dimandikan

Gambar Hiasan


13. Solatkan jenazah, seelok2nya lepas solat fardu mudah2an dapat berkat lebih 40 org jemaah org alim

14. Kebumikan jenazah

Paling utama, buat dengan lembut dan penuh kasih sayang sebagaimana sayangnya jenazah pada semua anak-anak semasa hayat mereka..

Sebarkan kepada setiap orang Islam agar anak-anak tahu dan bersedia. Jangan diaibkan jenazah dengan bau-bau yang kurang enak. Berbaktilah kepada jenazah, mungkin ibu, ayah, datuk, nenek kita buat kali terakhir.*

Sharing is caring

Pesan pd anak2 ketika makan bersama @ berkumpul beramai 2..agar anak2 tahu fardhu kifayah.
Sama2 ingat mengingati

Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 19, 2018 7:26 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Wajib Mengaplikasikan Islam Di Dalam Diri, Masyarakat Dan Negara

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

Di Malaysia sekarang dapat dilihat dan di dengar dengan jelas golongan yg mengaku Islam, tidak yakin dengan Parti Islam dan tidak juga mempunyai keyakinan dengan pentadbiran atau hidup dengan cara Islam.

Bahkan ramai yg mempersoalkan Kelantan di bawah pemerintahan PAS dilihat gagal?

*"Bagaimana kita mahu mewujudkan daulah Islamiyyah? bagaimana kita mahu mewujudkan hukum-hukum Islam di dalam pemerintahan".*

Islam bukan saja khas untuk individu saja bahkan Islam untuk seluruh alam dan Islam adalah berjamaah dan Islam itu berjamaah dan bermasyarakat.
*Hidup nya Islam pada hati, jiwa jasad seseorang, dengan hidupnya Islam dari dalam diri, baru lah lahir jamaah dan masyarakat Islam.*
Dari sini dpt difahami bahawa Islam itu bermula dengan diri sendiri dengan keimanan dan kepatuhan diri barulah lahir keluarga Islam, bersambung pula dengan wujudnya jiran Islam, baru pula lahir masyarakat Islam dan berkesinambungan pula dengan kerajaan dan negara Islam.
Dengan "membalutkan" diri dengan Islam sepenuhnya, baru lah kedaulatan Islam itu dapat dilihat dengan jelas sekali.

Ini bermakna jika seseorang itu memahami Islam dan diaplikasikan islam di dalam diri nya, kemudian dia menikah, maka keluarganya pula memahami Islam. Kemudian dia bermasyarakat, maka masyarakatnya faham Islam.

Setelah faham Islam, maka soal aurat sudah terjaga, maksiat sudah tiada, segala kemungkaran tiada, maka ketika itu tidak ada hukum hudud pun tidak mengapa kerana masyarakat hidup benar-benar menghambakan diri kepada Allah.

*Sejarah di zaman pemerintah Sayyidina Umar al-Khattab, ketika mana beliau menjadi hakim, ketika itu tidak ada sebarang kes yang berlaku, maka beliau meletakkan jawatan,* hal ini menunjukkan pembinaan Islam pada setiap tubuh manusia itu adalah lebih didahulukan dari segalanya".

Maka, perlulah difahami, akan wujud negara Islam di Malaysia sepenuhnya. Sekiranya semua umat Islam mewujudkan kefahaman diri tentang Islam, kita tidak sepatutnya bertelagah. Perkara inilah yg membawa kepada kehancuran umat Islam. Tidak sepatutnya kita mencaci, memperlekeh menghina sama ada kepada pemimpin atau golongan yg dilihat berjuang untuk menegakkan Islam sedangkan diri sendiri tidak memahami perjalanan Islam sebenar.

Marilah kita berfikir sedalam dalamnya mengenai perkara ini.
Kita perlu menebus maruah bangsa dan agama dengan mengwujudkan sebuah negara Islam sepenuhnya.
Wallahua'lam.

(atom)
19 FEB 2018

#Allahummasolli_ala_SaiyyidinaMuhammad
#MAMPUCentre
#BPMSlillahitaala
#SEJAHTERAbersamaISLAM

Minda Presiden PAS: Politik Warisan Para Anbia

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

Sabda Rasulullah S.A.W:
كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ تَسُوسُهُمُ الأَنْبِيَاءُ، كُلَّمَا هَلَكَ نَبِيٌّ خَلَفَهُ نَبِيٌّ، وَإِنَّهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدِي، وَسَيَكُونُ خُلَفَاءُ فَيَكْثُرُونَ. قَالُوا: فَمَا تَأْمُرُنَا؟ قَالَ: فُوا بِبَيْعَةِ الأَوَّلِ فَالأَوَّلِ، أَعْطُوهُمْ حَقَّهُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ سَائِلُهُمْ عَمَّا اسْتَرْعَاهُمْ (صحيح البخاري 4/ 169)

"Kaum Bani Israel pada zaman dahulu pemimpin siasah (politik) mereka ialah para Anbia. Setiap nabi wafat digantikan nabi selepasnya. Tidak ada lagi nabi selepasku (Muhammad S.A.W). Namun adanya para khalifah (pemimpin di kalangan umatku). Jumlah mereka ramai. Mereka (para sahabat) bertanya: Maka apakah perintahmu kepada kami (yang wajib kami lakukan?) Sabdanya: Tunaikan yang pertama dilakukan bai'ah dan yang berikutnya. Berikan hak yang wajib ditunaikan terhadap mereka. (Sebenarnya) Allah akan menyoal mereka (di Hari Kiamat nanti) daripada apa sahaja kewajipan yang diwajibkan supaya mereka menunaikannya)." (Sahih Al-Bukhari)

Hadis ini menafsirkan bahawa kewajipan khalifah yang bermaksud siasah (politik) adalah satu daripada tujuan manusia diciptakan oleh Allah dan kewajipan itu dimaterikan dengan baiah. Ditegaskan dalam firman Allah S.W.T:

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ [البقرة: 30]

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan melakukan kejahatan dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak mengetahuinya"." (Surah Al-Baqarah: 30)

Inilah di antara peranan makhluk manusia dengan sifat fitrahnya boleh menunaikan kewajipan itu, kerana asal kejadiannya mempunyai jasad, roh, akal, bersendirian dan bermasyarakat. Ciri-ciri ini tidak ada pada makhluk lain, walaupun para malaikat yang paling mentaati Allah dan bersih daripada maksiat..

Apa yang dimaksudkan dengan khalifah itu adalah memimpin dan mentadbir iaitu daripada perkataan 'siasah' dalam Bahasa Arab dan maknanya 'politik' dalam bahasa yang lain. Mengikut istilah Islam, khalifah adalah siasah atau politik mentadbir urusan dunia dengan Islam.

Al-Quran memaparkan cerita benar, bahawa semua para rasul berdakwah dan berpolitik menghadapi rakyat dan kerajaan pada zaman masing-masing. Para rasul itu juga mengumpulkan pengikut bagi membentuk jamaahnya yang diikat dengan bai'ah kepada kumpulan yang berjuang bersamanya supaya rakyat menerima Islam dan meminta kerajaan memerintah dengan syariat Allah (Islam) di zaman masing-masing.

Nabi Nuh, Nabi Ibrahim, Nabi Hud, Nabi Soleh, Nabi Musa A.S dan lain-lain berdakwah, mengumpul rakyat dan berdepan dengan para pemimpin di zamannya supaya beriman kepada Allah sahaja dan menolak syirik dalam ibadat serta beramal dengan syariat Allah dalam urusan kehidupannya.

Nabi Daud A.S menjadi khalifah dan Nabi Sulaiman A.S pula menjadi raja yang memerintah dengan beriman kepada Allah dan beramal dengan syariatnya.

Firman Allah S.W.T menceritakan kisah Nabi Isa A.S:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طَائِفَةٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَكَفَرَتْ طَائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ [الصف: 14]

"Wahai orang-orang yang beriman! Jadilah kamu para penolong agama Allah (Islam), laksana peristiwa apabila Isa bin Maryam berkata kepada Hawariyyin (para sahabatnya yang setia): "Siapakah yang bersedia menjadi penolongku dalam menegakkan agama Allah?" Berkatalah Hawariyyun: "Kamilah para penolong agama Allah". Maka sebahagian daripada kalangan Bani Israel beriman dan sebahagiannya pula kufur (menentang). Lalu (akhirnya) kami memberi pertolongan kepada mereka yang beriman sehingga mereka mencapai kemenangan mengatasi musuh mereka". (Surah As-Saff: 14)

Maka Rasulullah S.A.W, Nabi akhir zaman yang menerima Al-Quran secara wahyu melaksanakan dakwah bersama politik memerintah negara bermasyarakat madani dan majmuk, mengumpulkan para pengikut yang setia dengan ikatan perjanjian melakukan bai'ah dan melaksanakan Al-Quran itu bagi urusan politik dengan sempurna, serta melaksanakan hukum akal dan pengalaman yang diizinkan oleh Allah mengikut kemampuan manusia berdasarkan akidah beriman kepada Allah dan Hari Akhirat dan berkonsepkan ibadah.

Semuanya ada perhitungan dosa dan pahala, sehinggalah dinyatakan fadilatnya yang pertama di Hari Kiamat nanti, mengikut sabda Rasulullah S.A.W:

سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللهُ في ظِلِّهِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ إلاَّ ظِلُّهُ: إمَامٌ عَادِلٌ، وَشَابٌّ نَشَأ في عِبَادَةِ الله – عز وجل – وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ بِالمَسَاجِدِ، وَرَجُلاَنِ تَحَابّا في اللهِ اجْتَمَعَا عَلَيهِ وتَفَرَّقَا عَلَيهِ، وَرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأةٌ ذَاتُ حُسْنٍ وَجَمَالٍ، فَقَالَ: إنِّي أخَافُ الله، وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ، فَأخْفَاهَا حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ، وَرَجُلٌ ذَكَرَ الله خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ. مُتَّفَقٌ عَلَيهِ

"Tujuh jenis orang yang dipayungi Allah pada Hari (Kiamat) yang tidak ada tempat bernaung melainkan naungan Allah: 1) Pemimpin yang adil, 2) Pemuda yang hatinya bergantung ingatan kepada beribadah kepada Allah, 3) Orang yang hatinya sentiasa bergantung di Masjid, 4) Dua orang yang bersahabat dengan rasa kasih sayang yang ikhlas, kalau berjumpa kerana Allah dan berpisahnya juga kerana Allah, 5) Seorang yang diminta oleh perempuan cantik rupawan (supaya melakukan maksiat) lalu dia menolak dengan katanya: "Aku takutkan Allah", 6) Seorang yang bersedekah secara sembunyi, di mana sifat pemurahnya laksana apa yang dihulur oleh tangan kanannya tidak diketahui oleh tangan kirinya dan 7) Orang yang berzikir (menyebut Allah dengan khusyu') sehingga berlinangan air matanya" (Muttafaqun 'Alaih)

Allah meletakkan politik memimpin negara di tempat pertama dan politik juga menjadi lapangan melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar yang diletakkan senarainya dalam perkara pertama untuk mempertahankan jati diri umat Islam, sama ada berkuasa memerintah dan dapat melaksanakan syariat Allah yang Maha Adil atau tidak memerintah yang hanya sekadar menjadi penasihat kepada pemerintah supaya berlaku adil.

Firman Allah:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ [التوبة: 71]

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (Surah At-Taubah: 71)

Allah juga menegaskan wajibnya diadakan kumpulan dalam kalangan orang-orang yang beriman yang melaksanakan kewajipan tersebut. Firman-Nya:

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [آل عمران: 104]

"Hendaklah ada di kalangan kamu satu ummah (jamaah) yang berdakwah kepada kebajikan (Islam yang sempurna), menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran. Mereka itulah orang-orang yang mendapat kejayaan (yang sebenarnya)." (Surah Ali-Imran: 104)

Kemuncak bagi melaksanakan kewajipan tersebut adalah mewajibkan adanya negara yang diperintah oleh Islam yang dinamakan politik. Kewajipan ini termasuk dalam perjuangan para anbia A.S sama ada mengajak pemimpin negara di zamannya supaya menerima Islam atau rasul itu sendiri bersama para pengikutnya menukar kerajaan yang menjadikan Islam itu memerintah.

Umat Islam pada zaman kini yang menyambung urusan Islam selepas kewafatan Rasulullah S.A.W, hendaklah sedar bahawa betapa banyaknya hukum Islam yang disebut di dalam Al-Quran, Hadis Nabi S.A.W dan ijtihad para ulama khususnya yang berkait dengan kehidupan bermasyakat, dengan mensyaratkan wajib berpolitik dan ditegakkan negara yang mendaulatkan Islam itu sehingga berkuasa memerintah. Sama ada hukum yang telah dinaskan dan hukum Islam yang tidak ada nas, namun Islam wajib dijadikan dasar dan petunjuk.

Para ulama menegaskan kata-kata Khalifah Uthman bin Affan R.A:

إن الله يزع بالسلطان مالا يزع بالقرآن

"Sesungguhnya Allah menjadikan kuasa pemerintah (politik dapat menyelesaikan masalah manusia) apa yang tidak boleh diselesaikan melalui nas Al-Quran (yang dibaca sahaja)"

Hari ini terdapat kalangan manusia yang tidak ambil peduli. Mereka hanya sekadar mendengar perintah Al-Quran supaya melakukan kebaikan atau mencegah kemungkaran, sehinggalah mereka boleh ditundukkan dengan tindakan kerajaan yang memerintahnya. Selain itu juga, adanya perkara yang diserahkan kepada kebijaksanaan pemimpin kerajaan apabila tidak ada nas daripada Al-Quran dan Hadis Nabi S.A.W.

Kewajipan menegakkan kerajaan yang beramal dengan syariat Allah menjadi ijma' ulama para sahabat generasi awal umat dan tabi'en di sepanjang zaman. Kewajipan ini disebut dalam kitab-kitab tafsir, hadis dan feqah yang muktabar.

Adapun kata-kata yang menyatakan politik tidak ada dalam ajaran Islam, sebabnya dipengaruhi oleh ajaran sesat yang berasal daripada penyelewengan penjajah yang berlaku dalam agama Nasrani (Kristian), sebagaimana disebut dalam Injil Mark:

"Render to Caesar the things that are Caesar's and to God the things that are God's" (Huraiannya dalam Injil Mark 12; 13-17)

"Serahkan urusan kerajaan kepada raja (manusia) dan serahkan urusan Tuhan kepada Tuhan"

Kata-kata ini bermakna Allah tidak ada ilmu dalam urusan dunia yang diciptanya dan manusia itu lebih tahu daripada Allah dalam masalah dunia seperti urusan politik.

Penjajah telah menyebarkan kefahaman ini ke dalam masyarakat Islam sehingga ramai yang terpengaruh, sama ada dalam kalangan masyarakat umum yang buta Al-Quran atau yang mempelajari Islam tetapi hanya sebahagian kecil untuk urusan ibadat dan keluarga sahaja. Tujuan penjajah ini supaya umat Islam menyerah diri kepada kerajaan mereka atau mendukung para pemimpin kalangan umat Islam yang terpengaruh dengannya.

Maka berlakulah apa yang telah diberi amaran oleh Rasulullah S.A.W:

لينقضن عرى الإسلام عروة عروة، فكلما انتقضت عروة تثبث الناس بالتي تليها، فأولهن نقضا الحكم وآخرهن الصلاة (المسند إمام أحمد بن حنبل)

"Demi sesungguhnya akan dirungkai ikatan ajaran Islam yang kukuh, satu demi satu. Setiap satu simpulan itu dirungkai, nescaya manusia berselerak dan terpaksa berpegang kepada simpulan yang masih ada berikutnya. Perkara pertama dirungkai ialah hukum hakam dan yang terakhir ialah solat" (Musnad Imam Ahmad bin Hanbal)

Para ulama dan cendekiawan Muslim di seluruh tanah air umat Islam menubuhkan jamaah atau parti Islam bagi menunaikan kewajipan menyatakan Islam yang sempurna dan menghidupkan ilmunya. Sama ada menentang penjajah di zaman mereka berkuasa menakluk umat Islam atau selepas kemerdekaan bagi menghadapi pihak yang berkuasa yang mewarisi ajaran penjajah itu.

Inilah tujuan ditubuhkan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) pada tahun 1951 oleh para ulama dan ilmuan yang berpendidikan barat yang menyedari hakikat ini, setelah diharamkan kumpulan Islam sebelumnya oleh penjajah.

PAS ditubuhkan bagi menyambung perjuangan para anbia yang tidak tamat dengan kewafatan Rasulullah S.A.W, menunaikan kewajipan beramal dengan Islam semuanya, dan menyahut perintah Allah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ [البقرة: 208]

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan; Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.." (Surah Al-Baqarah: 208)

Politik menegakkan negara yang mendaulatkan Islam adalah syarat wajib untuk dilaksanakan semua syariatnya bagi mencapai rahmat dan adil Allah.

Tidak beramal dengan Islam atau beramal dengan sebahagian sahaja seperti perkara yang berkait dengan diri masing-masing dalam urusan ibadat dan keluarga sahaja atau tidak mempedulikan hukum Islam dalam urusan bermasyarakat, politik, ekonomi dan lain-lain, adalah langkah syaitan yang telah dilihat keburukannya di dunia sebelum tiba Hari Akhirat.

Semua kalangan yang mahu mengheret PAS keluar daripada landasannya tersungkur dalam perjalanan. Hanya mereka yang terus beristiqamah sahaja bersama sehingga akhir hayatnya.

"Sejahtera Bersama Islam"

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 3 Jamadil Akhir 1439 / 19 Februari 2018

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 19, 2018 7:27 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



'SkyCab' Langkawi Rosak, 1,126 Pengguna Dan Kakitangan Yang Terkandas, Selamat Dibawa Turun
siakapkeli.my

19 Feb - Semalam seramai 850 pengguna perkhidmatan SkyCab di Gunung Machinchang di Langkawi, terkandas dipercayai mengalami kerosakan teknikal, lapor Harian Metro semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang itu, seramai 50 pengguna dilaporkan terperangkap di dalam gondola, manakala baki 800 orang terkandas di stesen pertama.

Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah, Mohamad Mustakim Mukhtar berkata, seramai 16 anggota bersama tiga jentera termasuk jentera Perkhidmatan Perubatan Kecemasan (EMRS) dikejarkan ke lokasi sejurus menerima panggilan kecemasan pada jam 6.53 petang.

"Berdasarkan maklumat awal, seramai 50 orang terperangkap dalam gondola dan lebih 800 orang terkandas di stesen pertama di gunung itu.

"Sejurus tiba anggota bomba membantu kakitangan SkyCab untuk membawa peralatan dan alat ganti ke stesen pertama bagi tujuan membaiki kerosakan," katanya dalam kenyataan di sini.

Mohamad Mustakim berkata, anggota bomba dan kakitangan SkyCab perlu mendaki gunung untuk sampai ke stesen pertama bagi membolehkan kerja-kerja pembaikan dilakukan.

Memetik laporan terkini Harian Metro, 1,126 penumpang dan kakitangan perkhidmatan SkyCab yang terkandas di Gunung Machinchang di sini, sudah diselamatkan dan dibawa turun ke stesen kaki gunung pada jam 11 malam ini.

Syarikat pengendali SkyCab, Panorama Langkawi Sdn Bhd (Panorama Langkawi) memaklumkan operasi memulihkan perkhidmatan SkyCab sejauh 2.2 kilometer dengan puncak tertinggi 708 meter dari aras laut mengambil masa kira-kira lima jam.

"Operasi SkyCab tergendala ekoran gangguan dalam sistem pengendalian yang berlaku pada jam 5.48 petang.

"Ketika kejadian seramai 88 penumpang terkandas dalam 16 buah gondola dan berjaya diselamatkan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) pada jam 9.50 malam," kata Panorama Langkawi dalam satu kenyataan di Langkawi, malam ini.

Menurut kenyataan itu lagi, kakitangan Panorama Langkawi telah berusaha dan berjaya menjalankan kerja-kerja pembaikan sistem pengendalian kereta kabel yang rosak.

"Semua penumpang dan kakitangan yang terkandas akhirnya berjaya dibawa turun mulai pukul 11.00 malam.

"Selain penumpang yang terperangkap dalam gondola, turut terkandas adalah 210 penumpang dan 36 kakitangan di stesen tengah, manakala 750 penumpang dan 42 kakitangan di stesen tertinggi," katanya.

Tambah kenyataan itu, operasi SkyCab pada hari ini (19 Februari) akan bermula mulai jam 12 tengah hari bagi memberi ruang kakitangan melakukan kerja-kerja penyelenggaraan.

Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 19, 2018 7:28 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Calon Datuk Bandar Islam Pertama Dakwa Terima Ugutan Bunuh

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

WASHINGTON, AMERIKA SYARIKAT: Calon wanita yang bakal bertanding untuk jawatan Datuk Bandar Rochester, di negeri Minnesota, Amerika Syarikat (AS) didakwa menerima ancaman bunuh secara dalam talian.

Regina Mustafa berkata, ugutan untuk membunuhnya dilakukan oleh Gerakan Militia, awal minggu ini.
"Saya tidak tahu sama mereka berada berhampiran atau di seluruh negara.. Bagaimanapun, ia tidak akan menjejaskan saya. Setiap ancaman mesti diambil secara serius. Tiada sesiapa yang harus merasa terancam apabila mahu berkhidmat kepada komuniti mereka," katanya dalam satu kenyataan di Twitter.

Sebagai tindak balas kepada ugutan tersebut, Majlis Hubungan Amerika-Islam (Cair) menggesa pihak polis untuk menyiasat perkara itu.

"Kami menggesa pihak berkuasa penguatkuasaan undang-undang negeri dan persekutuan untuk menyiasat ancaman keganasan menyasarkan ahli komuniti minoriti yang ingin mengambil bahagian dalam proses politik di negara kita," kata pengarah esekutif Cair, Jaylani Hussein.

- Sinar Harian/al Jazeera

Mopti Kancing Gigi
bloglist-malaysia.blogspot
libanglibu.blogspot
Posted by Libang Libu

Mengaku sajalah, kita negara kecik dan tak perlulah berangan telur HAMNO besar dàn bersungguh nak berkeras dgn Yahudi.

Sekiranya Yahudi teringiñ membawak balik Lebai Marang Kerapu utk dikaji lidah bercabangnya itu, apà kita boleh buat?

Apà walàun boleh buat?

Kahkahkah!

Kita ni nak membengkrapkàn McD pun separuh nyawa, lagi mau cerita menyabung nyawa?

Nak harapkan mufti kita yg berbelas itu? Mufti kita semua tak sihat sekarang.

Selalu sgt depa tu kena sàkit kancing gigi berjemaàh.

Kahkahkah!

SILAP BESAR BERI RUANG ISRAEL MASUK MALAYSIA
bloglist-malaysia.blogspot
wabillahagro.blogspot
Dicatat oleh Abd Wahab Abdullah
1. Siapa yang tidak terkejut apabila tidak sampai tiga bulan Baitulmaqdis diisytiharkan milik Israel, Diplomat Israel pula telah dibenarkan bersama-sama delegasi Israel untuk masuk ke Malaysia.

2. Dalam keadaan Pilihanraya Umum ke-14 bakal berlangsung pada tahun ini, bagaimana 'kesilapan besar' ini boleh berlaku? Keadaan ini seolah-olah memberi mesej bahawa Kerajaan mengutamakan penganjuran persidangan World Urban Forum (WUF) yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) ini lebih daripada solidariti bersama Palestin yang saban hari dijajah penempatan haram Yahudi Zionis Israel, meskipun tidak benar.

3. Untuk rekod, Malaysia pernah menolak permohonan visa dua pelayar Israel ketika menjadi tuan rumah Kejohanan Layar Remaja Dunia Persekutuan Pelayaran Antarabangsa (ISAF) pada Disember 2015. Mengapa ketegasan sedemikian tidak diulangi dalam keadaan politik Malaysia yang sedia berkecamuk hari ini?

4. Berdasarkan sentimen majoriti umat Islam di Malaysia, adalah lebih bijak sekiranya persidangan WUF itu dibatalkan dan bayaran pampasan pembatalan dibuat kepada PBB-WUF bagi membuktikan besarnya komitmen kerajaan yang ditegaskan dalam Himpunan Solidariti Al-Aqsa tahun lalu. Langkah sebegini bukan sahaja bakal melonjakkan imej Malaysia di mata dunia, bahkan juga di mata para pengundi. Apa faedahnya menganjurkan persidangan ini dalam keadaan wakil Zionis dibenarkan hadir dengan bangganya?

5. Pengakuan terbuka Diplomat Israel tersebut, David Roet bahawa beliau ada bertemu dengan pegawai tertinggi Malaysia mungkin perlu diselidiki lebih lanjut. Namun kenyataan beliau bahawa "hubungan perdagangan Malaysia-Israel mencecah AS$1.5 bilion setahun dan semakin berkembang pesat" telah membuka kembali perdebatan lalu berkenaan hubungan dagang Malaysia-Israel. Sememangnya pada tahun 2013 perangkaan Pusat Perdagangan Antarabangsa (ITC) pernah menunjukkan Malaysia menduduki tangga ke-32 dalam senarai pengeksport ke Israel dan tangga ke-12 dalam senarai pengimport dari Israel.

6. Walau bagaimanapun, perlu dijelaskan bahawa pendirian kerajaan Malaysia telah ditegaskan oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed (Tok Pa) pada 2014 lagi bahawa Kerajaan Malaysia tidak menjalinkan hubungan ekonomi secara langsung dengan Israel.

7. Sebagaimana huraian Tok Pa, "Data yang dikeluarkan oleh ITC mencerminkan eksport mengikut negara asal (country of origin), iaitu kemasukan barangan buatan Malaysia ke Israel melalui negara ketiga seperti Singapura dan Hong Kong yang turut direkodkan sebagai eksport dari Malaysia. Cara merekod perdagangan seperti ini diamalkan oleh kebanyakan negara lain. "Amalan perniagaan dan pelaburan antarabangsa ini adalah berada di luar kawalan Kerajaan Malaysia".

8. Pokoknya, Malaysia telah menghentikan perdagangan secara langsung dengan Israel, namun Tok Pa mengakui sukar untuk menghalang perdagangan secara tidak langsung dengan Israel disebabkan realiti perniagaan global yang menjangkau sempadan negara, khususnya membabitkan pelaburan langsung asing (FDI).

9. Tok Pa turut menegaskan bahawa Malaysia sebenarnya boleh bertindak ekstrim dengan memboikot produk Israel, tetapi mungkin terpaksa menghentikan pembelian barangan-barangan keperluan termasuk kapal terbang penumpang yang turut mempunyai komponen buatan Israel. Maka pertimbangan kepentingan nasional ialah pertimbangan yang cukup besar dalam membuat keputusan ini.

10. Pakatan Harapan yang kini dipimpin Tun Dr. Mahathir juga sewajarnya merenung sejenak isu ini dengan mendalam sebelum mempolitikkannya kerana negarawan itu sendiri pernah menjadi sasaran serangan pada masa lalu. Dari isu pindaan Akta Larangan Import 1994 (Pindaan bil 7) yang dianggap membuka ruang perdagangan Malaysia-Israel, isu kehadiran pasukan kriket Israel ke Malaysia pada tahun 1997 yang turut disokong Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika itu, hinggalah ke isu merayu bantuan lobi Israel untuk hak penganjuran Persidangan Gas Dunia 2005.

11. Ahli Parlimen PKR, Rafizi Ramli dalam tulisan di blog beliau yang bertajuk "Keterlibatan Kerajaan Malaysia Merayu kepada Badan Israel untuk Mendapatkan Sokongan Penganjuran Persidangan Gas Dunia" bertarikh 29 Mac 2012 turut menulis: "Hubungan tidak rasmi di antara Umno dan kerajaan atau badan-badan Israel bukanlah perkara baru. Mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad menulis surat kepada 3 orang Perdana Menteri Israel yang berasingan menyatakan hasrat beliau yang mewakili Umno untuk menjalin hubungan diplomatik yang normal dengan Israel".

12. Tun Dr. Mahathir sendiri pada Februari 2012 mendakwa rejim Israel cuba mempertahankan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan sebagai "rakan karib" Israel apabila Tel Aviv bertindak mendedahkan perhubungan perniagaan yang dijalankan Malaysia dan Israel: "Israel kini cuba membantu Anwar dengan membekalkan butiran perdagangan antara kedua-dua negara… Ini adalah bagi membuktikan bahawa Anwar bukannya satu-satunya individu yang berurusan dengan mereka (Israel). Bahawa orang lain juga lakukannya".

13. Ringkasnya, tidak kira sama ada Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Harapan (PH), kedua-dua blok tersebut seharusnya berusaha untuk bersikap lebih telus tentang hubungan dengan Israel dan berusaha sedaya-upaya bagi memastikan komitmen solidariti bersama Palestin tidak sekadar retorik kosong. Kepentingan nasional juga seharusnya dilindungi sebaik mungkin khususnya dalam hal strategik yang memerlukan pengurangan kebergantungan secara berkadar kepada Israel.

Oleh: Abdul Muein Abadi
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Biar badan dikerat Palestin tetap dipertahankan-Najib benar Israel datang.

bloglist-malaysia.blogspot
sisibukit.blogspot.

Hebat Najib , Diplomat Israel pun boleh masuk.Jika Sarawak dan Sabah , Imegresen boleh halang pemimpin pembangkang masuk dengan kebenaran Ketua Menteri.

Tak payahlah jadi tuan rumah persidangan PBB,untuk membolehkan diplomat Israel masuk.

Lepas demo Solidariti Al-Aqsa, Israel masuk Malaysia
kedahlaniie.blogspot

ULASAN l Tindakan Wisma Putra membenarkan diplomat Israel masuk Malaysia bagi menghadiri satu persidangan berkaitan penempatan manusia yang berlangsung selama seminggu di Kuala Lumpur adalah tindakan melampau dan terkutuk.

Umat Islam di negara ini yang mengetahui kehadiran wakil rasmi kerajaan haram Israel pasti tidak boleh mendiamkan diri dari mengecam kerajaan kerana membenarkan mereka berada di negara ini.

Malah, umat Islam seluruh dunia pun akan membantah kehadiran mereka ini kerana negara Malaysia adalah sebuah negara Islam yang tidak layak bagi musuh Islam menapakkan kaki di bumi ini.

Hairan bagaimana Putrajaya dan Tel Aviv yang tidak mempunyai sebarang hubungan diplomatik tetapi diplomatnya boleh dibenarkan masuk ke negara ini secara sah.

Media Israel melaporkan delegasi kerajaan Zionis itu turut disertai bekas Menteri, Ofir Pines, serta pegawai-pegawai kanan lain.

Bahkan, ketua delegasi mereka David Roet mendakwa secara terang-terangan dalam media sosial bahawa beliau datang ke negara ini dengan menggunakan pasport Israel.

Soalnya, apakah Putrajaya telah mengubah polisi sehingga musuh Islam dan masyarakat antarabangsa itu sudah mempunyai hubungan rasmi dengan Putrajaya dalam diam tanpa pengetahuan umum.

Apa alasan kerajaan membenarkan mereka hadir dalam persidangan ini? Diugut, dipaksa oleh kuasa dunia atau mahu berlunak dan berlembut dengan rejim Zionis?

Apakah Putrajaya sudah melupakan kekejaman rejim Zionis Israel yang membunuh jutaan umat Islam di Palestin, mereka menjarah tanah dan merampas semua hak sehingga akhirnya tanah umat Islam Palestin tinggal sekangkang kera.

Bagaimana Putrajaya boleh berlunak dengan tangan-tangan yang mahu merobohkan Masjid Al-Aqsa serta Baitulmuqaddis yang menjadi kota suci umat Islam.

Jika begini keadaannya, kerajaan telah mengamalkan sikap hipokrit terhadap umat Islam di Malaysia.

Putrajaya baru sahaja menganjurkan Himpunan Solidariti Al-Aqsa di akhir tahun yang lalu, tetapi dua bulan kemudiannya membenarkan serta menjemput wakil Israel datang ke Malaysia menghadiri persidangan.

Membenarkan kehadiran Israel bererti mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara dan kerajaan yang sah.

Difahamkan bahawa himpunan itu turut dianjurkan oleh kerajaan dan disertai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Dalam hal ini, PM telah melakukan satu dosa yang besar ke atas umat Islam dengan penganjuran persidangan ini.

PM mesti memohon maaf dan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap umat Islam seluruh dunia.

Ia ibarat satu pengkhianatan terhadap Baitulmuqaddis dan Masjid Al-Aqsa serta menjadi sejarah hitam yang dirobek bahawa Israel dengan mudah menjejakkan kaki ke Malaysia bagi menghadiri persidangan yang dianjurkan oleh kerajaan.

DR RIDUAN MOHAMAD NOR adalah anggota jawatankuasa kerja PAS.

Read more at https://www.malaysiakini.com/news/412279#qwVX0iv6YjzAmiJi.99

Isu Diplomat Israel - Semua Salah Abdul Hadi Awang?

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net


KEHADIRAN Diplomat Israel ke Forum Bandar Sedunia Ke Sembilan (WUF9) di Kuala Lumpur baru-baru ini menimbulkan kegusaran dan kemarahan terutamanya kepada umat Islam di dalam negara.

Kegusaran dan kemarahan tersebut terbentuk takala rakyat masih lagi terkesan dengan program MyAqsa yang diadakan di Putrajaya sebelum ini di mana umat Islam bersolidari untuk mendukung dan berdiri sama teguh dengan rakyat Palestin menentang kezaliman dan penjarahan yang dilakukan Israel termasuk merampas bumi Palestin dari rakyatnya.

Namun yang menjadi kehairanan, disalahkan pula Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang di atas kemasukkan Diplomat Israel tersebut ke dalam negara, logikkah tuduhan murah sebegitu? Berhentilah menjadi pelacur politik murahan!

PAS konsisten bersama Palestin

Isu Palestin ialah isu umat Islam sejagat. PAS sejak dari dahulu konsisten menentang apa yang dilakukan Israel terhadap rakyat Palestin dan penjajahan ke atas bumi Palestin. Sudah berpuluh program sama ada di dalam negara mahupun luar negara disertai PAS ataupun yang dianjurkan PAS dan belum pernah PAS kendur walau sedikitpun dalam isu Palestin. Sejarah membuktikan PAS sememangnya memperjuangkan nasib Palestin dan warganya.

PAS menentang keras kezaliman Israel ke atas rakyat Palestin, pendudukan secara haram oleh Israel ke atas Palestin, penutupan sempadan Gaza dan Mesir yang menyukarkan urusan harian rakyat Palestin dan pelbagai lagi kekejaman Israel ke atas Palestin. Kesatuan Ulama Islam Sedunia melalui Tuan Guru Presiden PAS adalah di antara suara utama dunia Islam dalam menentang pendudukan haram Israel ke atas Palestin dan kekejaman yang dilakukan mereka ke atas warga Palestin.

Bukan sekadar solusi dua negara ditentang seperti yang diperjuangkan kebanyakkan pihak, malah PAS mahu Israel berundur sepenuhnya dari bumi Palestin. Sebaliknya diiktiraf negara Palestin serta menjadikan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Palestin. Bermula dari Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan sehinggalah Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang, perjuangan PAS terhadap Palestin tidak pernah berubah.

Bila membenci tidak ketahuan

Menjadi kemusykilan mengapa dikaitkan Tuan Guru Presiden PAS dengan kemasukan Diplomat Israel ke dalam negara seolah-olah Tuan Guru Presiden PAS yang menjemput Diplomat tersebut. Ada juga yang tiba-tiba menghentam Tuan Guru Presiden PAS kerana tidak bersuara menentang kemasukan Diplomat Israel seolah-olah beliau tahu jadual mahupun program PBB atau pun beliau Menteri Luar Negeri.

Bukan menjadi bidang kuasa Tuan Guru Presiden PAS untuk diberitahu kepada beliau mengenai program tersebut, kerana beliau bukan sebahagian dari kerajaan atau wakil kerajaan di dalam PBB.

Menolak dengan konsisten

Seharusnya sebelum menerima tawaran untuk menjadi tuan rumah forum tersebut, kerajaan sepatutnya menyemak dahulu senarai negara yang akan menghantar wakil dalam forum tersebut.

Maka apabila Israel terbabit dalam forum tersebut, satu sudut kerajaan seolah menerima kehadiran Diplomat Israel. Pada pandangan umum nampak seperti kerajaan hanya beretorik dalam memperjuangkan nasib Palestin dan warganya, berlawanan dengan apa yang diucapkan dalam bantahan dan program terdahulu.

BPMS lebih mulia dari kebencian

PAS mengajak seluruh masyarakat agar berpolitik dengan matang, politik yang berpaksikan kebenaran, berfakta serta membawa kesejahteraan kepada masyarakat. Berpolitik dengan kebencian, tipu daya, memfitnah, menghasut, mengeluarkan kata-kata kesat dan menimbulkan prasangka buruk hanya akan merosakkan masyarakat dan negara.

Walau berbeza pandangan mahupun ideologi, keharmonian dan kesejahteraan rakyat patut diberi keutamaan. Jangan kerana hendak menang sokongan rakyat dan pilihan raya, digunakan segala jenis tipu daya dan helah licik tanpa memikirkan implikasi buruk yang bakal terjadi kepada masyarakat dan negara. Maka disebabkan itu PAS mengajak seluruh pihak agar mengamalkan BPMS agar masyarakat dan negara terpelihara.

Mengaitkan Tuan Guru Presiden PAS dengan kemasukan Diplomat Israel ke dalam negara ataupun dengan mengatakan Tuan Guru Presiden PAS berdiam diri membiarkan Diplomat Israel menjejakkan kaki di dalam negara akan menghakis sokongan masyarakat terhadap PAS, sebenarnya ia tidak akan berlaku dan hanyalah kerja sia-sia.

Rakyat makin celik dan sedar realiti politik semasa kerana segala maklumat hanya di hujung jari sahaja. Setiap kali difitnah, PAS makin kuat. Setiap kali dihenyak, PAS makin hebat.

SYAIFUL HIZAM
Pemerhati Politik

Perdana menteri perlu tampil beri penjelasan

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net


SHAH ALAM - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak perlu tampil bagi memberi penjelasan sama ada Malaysia mempunyai sebarang hubungan rasmi secara tertutup dengan Israel.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sekiranya Malaysia tidak mempunyai sebarang hubungan dengan Israel, wakil diplomat dari negara itu tidak sewajarnya dibenarkan untuk memasuki Malaysia bagi menyertai Forum Bandar Sedunia ke-9 (WUF9) yang berlangsung di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

"Kehadiran diplomat Israel ini adalah satu tamparan ke atas umat Islam dan perdana menteri perlu tampil memberi penjelasan mengenai perkara ini," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Sebelum ini, beberapa pihak terdiri daripada wakil parti politik dan pertubuhann bukan kerajaan (NGO) tampil menyatakan rasa kecewa dan mengecam tindakan kerajaan yang membenarkan kemasukan diplomat Israel ke negara ini, bagi mengikuti forum tersebut.

Namun begitu, Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Anifah Aman dalam satu kenyataan menegaskan bahawa penyertaan Israel ke WUF9 adalah berdasarkan jemputan PBB melalui agensinya iaitu Program Penempatan Manusia PBB (UN-Habitat) selaku penganjur program.

Dalam pada itu, Tuan Ibrahim berkata, usaha kerajaan menganjurkan Himpunan Solidariti Al Aqsa di Putrajaya baru-baru ini, berjaya meningkatkan kesedaran umat Islam namun dari satu sisi lain, kerajaan perlu istiqamah dengan pendirian tersebut.

"Sikap double standard ini memperlihatkan kerajaan tidak serius membela nasib umat Islam di Palestin khasnya Baitulmaqdis yang telah diisytiharkan oleh Presiden Amerika sebagai ibu negara haram Israel," katanya.

Beliau berkata, insiden ini membuktikan kerajaan BN tidak serius bagi membela nasib Baitulmaqdis yang menjadi kiblat pertama umat Islam.

PELIK, BAGAIMANA DIPLOMAT ISRAEL BOLEH MASUK MALAYSIA?
kedahlaniie.blogspot

Semalam, Malaysiakini melaporkan bahawa satu delegasi dari Israel yang terdiri daripada diplomat-diplomat kanan telah dibenarkan masuk ke Malaysia untuk menyertai World Urban Forum (WUF) ke-9 di Kuala Lumpur. Difahamkan bahawa delegasi ini telah memasuki Malaysia dengan menggunakan pasport Israel.

Jika benar perkara ini berlaku, ia merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara kita. Bukan sahaja satu delegasi diplomat kanan Israel telah mendakwa memasuki Malaysia, tetapi David Roet yang mengetuai delegasi tersebut mendakwa secara terang-terangan dalam media sosial bahawa beliau telah memasuki negara kita dengan menggunakan pasport Israel.

Ini merupakan satu cabaran kepada maruah negara, memandangkan Malaysia tidak mempunyai sebarang hubungan diplomatik dengan Israel dan langsung tidak mengiktiraf Israel. Malah Malaysia sering mengecam rejim Israel yang sentiasa menzalimi rakyat Palestin, dan terbaharu Malaysia juga mengecam cadangan Presiden Amerika Syarikat untuk memindahkan kedutaan negara itu dari Tel Aviv ke Jerusalem.

Jika benar diplomat Israel memasuki Malaysia, ini adalah satu hipokrisi atau kemunafikan yang amat besar oleh Putrajaya. Atau adakah kehadiran mereka ini bermaksud Malaysia bakal mengubah pendirian berhubung Israel? Saya gesa pihak Wisma Putra untuk memberikan penjelasan segera.

Berkenaan kebenaran memasuki Malaysia, memandangkan ia melibatkan bidang kuasa pihak Imigresen, saya menggesa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk memberikan penjelasan sama ada benar atau tidak satu delegasi diplomat Israel telah dibenarkan masuk ke Malaysia dengan menggunakan pasport Israel untuk menyertai program WUF. Jika benar, siapa yang telah memberikan kebenaran untuk mereka masuk?

Fahmi Fadzil
Pengarah Komunikasi KEADILAN

14 Februari 2018

Malaysia ada hubungan sulit dengan Israel?
kedahlaniie.blogspot

David Roet, bekas timbalan Duta Israel ke PBB merupakan wakil rasmi pertama negara Israel yang kami ketahui dibenarkan masuk ke Malaysia secara rasmi. Beliau diberitakan ke Malaysia menghadhiri sidang U.N. – HABITAT Forum tentang isu penempatan semula. Perlu di ingat Malaysia tiada hubungan diplomatik dengan Israel dan rakyat Malaysia tidak di benarkan pergi ke Israel.

Akhbar Israel -"The Times of Israel", melapurkan turut bersama rombongan tersebut adalah bekas Mentri Israel dan beberapa pegawai dari kementrian luar Israel. Ahkbar tersebut juga mengalualukan perdagangan "ber-profil rendah" yang sedang berkembang pesat diantara Israel dan Malaysia yang kini bernilai lebih kurang rm 6 billion. Pihak Israel kelihatan amat gembira dengan sikap terbuka dan bermurah hati kerajaan Malaysia.

Ramai rakyat Islam terkejut dan amat dukacita tentang perkembangan terbaru ini yang tidak di umumkan kepada rakyat jelata. Sejak bila kerajaan Malaysia membenarkan pegawai tertinggi Israel memasuki negara kita?

Adakah kita sudah mengadai maruah umat Islam negara dalam peristiwa negara Israel ini kerana wang dan perdagangan semata mata? Baru beberapa hari lepas Timbalan Perdana Mentri sanggup menghantar pulang 12 orang kaum Uighur Muslim yang tertindas pulang ke Negara China untuk menjaga "hubungan baik" antara negara yang termasuk isu perniagaan.

Apa sudah jadi kepada nilai maruah umat Islam Malaysia hari ini ?

Apa sebenarnya polisi dan sikap kerajaan Malaysia kini terhadap Israel?

Adakah Malaysia sudah berlembut kepada Israel dengan membenarkan pegawai tertinggi mereka memasuki negara kita?

Adakah ini hasil sikap wasatiyah Dato Najib atau atas nasihat "Global Movements of Moderates" yang di ketuai olih Nasaruddin Mat Isa yang menyebabkan kerajaan mengubah dasar dan sikap ?
Rakyat ingin tahu.

Atau adakah kerana Datuk Seri Najib begitu taksub mengikut jejak langkah kerajaan Arab Saudi yang telah di dedahkan olih Mentri Israel sendiri mempunyai hubungan rapat yang sulit dengan Israel? Adakah Malaysia sudah memulai ada hubungan sulit juga dengan Israel?

Apa jua yang sebenarnya, kita minta kerajaan hentikan sandiwara lakonan anti Israel di khalayak ramai tetapi berbaik baik secara sulit. Datuk Seri Najib lambat membuat kenyataan mengecam tindakan Amerika memindah kedutaan nya ke Baitul Maqdis dan Malaysia kelihatan tidak bersungguh sungguh mengutuk perbuatan tersebut.

Tindakan membenarkan pegawai tertinggi lsrael memasuki Malaysia dan juga pegawai kita bertemu dengan pegawai Israel di sini seperti dilapurkan dengan banggs olih akhbar Israel adalah suatu pengkhianatan besar kepada rakyat Palestin dan juga Malaysia.

Datuk Seri Najib perlu jawap secara rasmi dan terus terang tentang isu ini!

RAJA BAHRIN SHAH
Penulis adalah Pengerusi Biro Antarabangsa AMANAH.

BERSATU - Jangan samakan atlet ISRAEL dengan diplomatnya
kedahlaniie.blogspot

SHAH ALAM - Rakyat tidak seharusnya dikelirukan dengan isu kehadiran diplomat Israel dan juga pasukan kriket negara itu yang dibenarkan beraksi di Malaysia pada Kejohanan Kriket Trofi Majlis Kriket Antarabangsa (ICC) 1997.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Dr Muhammad Faiz Na'aman berkata, mana-mana negara yang sedang bermusuhan walaupun diambang perang sekalipun tetap cuba mengendalikan acara sukan dengan adil.

"Ini antara hujah bagi menghalalkan kehadiran diplomat Israel di Malaysia dengan membangkitkan kisah pasukan kriket Israel yang dibenarkan beraksi di Malaysia pada 21 Mac 1997.

"Mereka ini seolah-olah tidak dapat membezakan antara peranan atlet dengan diplomat serta keperluan untuk mengasingkan sukan dari sebarang sentimen kebencian atau permusuhan," katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Katanya, kekeliruan tersebut sengaja dibangkitkan kerana mereka gagal memahami sensitiviti masyarakat tempatan khususnya umat Islam .

Sebagai contoh, Jerman pernah menjadi tuan rumah Sukan Olimpik 1936. Antara negara yang menyertai acara berprestij itu adalah musuh Jerman seperti Perancis dan Britain.

"Namun demi semangat kesukanan, Kerajaan Adolf Hitler mengendalikan Sukan Olimpik 1936 itu dengan jayanya walaupun terdapat beberapa kontroversi.

"Tun Dr Mahathir Mohamad selaku perdana menteri pada 1997 berkata, kerajaan membenarkan kemasukan pasukan kriket Israel supaya mereka dapat melihat keharmonian masyarakat Malaysia yang majmuk, terdiri daripada pelbagai kaum, budaya dan agama namun boleh hidup sejahtera, tidak seperti mereka di Tebing Barat," katanya.

Menurut Muhammad Faiz, Korea Utara pimpinan Kim Jong-un juga penah mengundang pasukan bola keranjang dari negara musuh ketatnya, Amerika Syarikat (AS) pada 2013.

Namun di pentas antarabangsa, Korea Utara tetap bermusuhan dengan AS.

"Tiada diplomat AS dibenarkan masuk ke Korea Utara apatah lagi bebas berkeliaran tanpa diiringi wakil tuan rumah, hingga boleh bergambar di sana sini seperti apa yang dilakukan oleh diplomat Israel ketika berkunjung ke Malaysia," katanya.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 19, 2018 7:34 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Azizulhasni Pecah Rekod Asia Acara Pecut, Catat Masa Terpantas Pusingan Kelayakan
siakapkeli.my

19 Feb - Jaguh berbasikal trek negara, Mohd Azizulhasni Awang sekali lagi melakar sejarah baru apabila berjaya memperbaharui rekod baru Asia dalam acara pecut elit lelaki setelah mencatat kepantasan 9.774 saat sewaktu pusingan kelayakan pada Kejohanan Berbasikal Trek Asia (ACC) 2018 di Nilai, hari ini.

Memetik laporan Kosmo Online, catatan terbaru itu membolehkan beliau mengungguli senarai pelumba pada pusingan kelayakan yang berlangsung di Velodrom Nasional, Nilai sekali gus memadam rekod 9.843s yang dilakukan pelumba dari Jepun Nitta Yudai di kejohanan yang sama.

Pelumba yang terkenal dengan gelaran 'The Pocket Rocket Man' itu juga turut memperbaharui rekod kebangsaan miliknya sendiri 10.074s yang dilakukan pada ACC edisi 2016.

Menurut Azizulhasni, pada mulanya misi utama beliau dalam kejohanan kali ini adalah mebuat catatan masa di bawah 10 saat dan tidak pernah menyangka mampu memecahkan rekod Asia sehingga mencatat masa 9.774 saat.

"Fokus utama saya hari ini adalah untuk cuba lakukan catatan terbaik di bawah 10s dan ketika saya sedang menunggu giliran, Shah (Muhammad Shah Firdaus Sahrom) terlebih dahulu mencatat masa di bawah 10s jadi selepas itu saya lebih bersemangat.

"Pada awalnya saya tidak menyangka berjaya mencipta sesuatu kerana suasana ketika saya menamatkan perlumbaan itu senyap seperti tiada apa-apa kejutan yang berlaku, namun apabila saya melihat ke skrin elektronik saya terkejut dan seakan tidak percaya dengan catatan masa itu," katanya kepada pemberita.

Atlet kelahiran Dungun, Terengganu berusia 30 tahun itu sebelum ini merangkul pingat gangsa dalam acara keirin pada kejohanan yang berlangsung selama lima hari bermula Jumaat lepas.

Video: Buletin TV3

Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Feb 20, 2018 7:46 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Teknokrat Di Dalam Al-Quran

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

Apa yang menarik, sebenarnya konsep kerajaan teknokrat adalah bertepatan dengan sistem politik Islam. Di dalam Islam, syarat utama untuk menjadi pemimpin adalah memiliki kepakaran dalam bidang yang diamanahkan. Firman Allah SWT:

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang layak menerimanya).
[An-Nisa':58]

Juga boleh merujuk kepada perintah Allah kepada NabiNya supaya melantik Talut sebagai raja bagi membebaskan Bumi Palestin. Ini berdasarkan kelayakan yang dimiliki walaupun bukan dari kalangan bangsawan dan politikus. Firman Allah SWT:

وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Dan Nabi mereka pula berkata kepada mereka: "Bahawasanya Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi kamu. Mereka menjawab: "Bagaimana dia mendapat kuasa memerintah kami sedang kami lebih berhak dengan kuasa pemerintahan itu daripadanya, dan ia pula tidak diberi keluasan harta kekayaan?" Nabi mereka berkata:" Sesungguhnya Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan dalam lapangan ilmu pengetahuan dan kegagahan tubuh badan". Dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah Maha Luas (rahmatNya dan pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya.
[Al-Baqarah:247]

TEKNOKRASI DAN DEMOKRASI

Secara teori, konsep kerajaan teknokrat agak bercanggah dengan demokrasi. Ini kerana demokrasi tidak mensyaratkan sebarang merit untuk tercalon sebagai pemimpin. Hatta orang bodoh dan jahil boleh menjadi pemimpin. Kalau semua rakyat bodoh atau berjaya diperbodohkan, maka tidak mustahil si bodoh akan menjad pemimpin.

Populariti dan kemampuan membeli pengundi antara kriteria utama untuk menang dalam PRU. Tidak hairanlah selebriti seperti Arnold Schwazenegger dan Donald Trump boleh terpilih di US. Dan tidak mustahil Oprah Winfrey juga boleh terpilih sebagai presiden US akan datang.

BEZA TEKNOKRASI MODEN DAN ISLAM

Kerajaan teknokrat menurut kacamata Islam bukanlah sebuah kerajaan sementara yang akan tamat tempoh setelah objektifnya berjaya. Sebaliknya ia adalah syarat utama sesebuah kepimpinan dan akan kekal selagi mana kelayakan itu masih belum hilang. Tidak kiralah samada ianya menggunakan konsep syura seperti pemilihan Abu Bakar dan Uthman dan Ali ataupun konsep wasiat seperti pemilihan Umar dan raja-raja dinasti Islam lain, meritokrasi mestilah menjadi panduan setiap pemilih.

Apa yang penting, pemilihan pemimpin mengikut merit tidaklah sampai membenarkan seseorang yang menolak pemartabatan Islam dalam pentadbiran negara dipilih. Walaupun mereka dianggap pakar dan mampu dalam menyelesaikan masalah semasa negara, tetapi PAS mempercayai hanya ajaran Islam sahaja yang boleh menyelesaikan.

Teknokrat yang dipilih hanya berkuasa menentukan dasar kerajaan dan melaksanakannya, tetapi parti yang terpilih dalam PRU masih berkuasa menentukan undang-undang dan dasar negara. Jika PAS diizinkan sebagai peneraju politik negara, wakil-wakil rakyat PAS akan bertindak sebagai penasihat kepada teknokrat supaya sentiasa selari dan tidak bercanggah dengan ajaran Islam.

Setidaknya inilah solusi PAS dalam mengatasi ketepuan sistem demokrasi. Bukan sekadar menolak demokrasi mentah-mentah namun tidak memiliki sebarang alternatif tuntas untuk memartabatkan Islam.

#Alang_Ibn_Shukrimun
2 Jumadal Ukhra 1439
18 Februari 2018

Wajib Mengaplikasikan Islam Di Dalam Diri, Masyarakat Dan Negara

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

Di Malaysia sekarang dapat dilihat dan di dengar dengan jelas golongan yg mengaku Islam, tidak yakin dengan Parti Islam dan tidak juga mempunyai keyakinan dengan pentadbiran atau hidup dengan cara Islam.

Bahkan ramai yg mempersoalkan Kelantan di bawah pemerintahan PAS dilihat gagal?

*"Bagaimana kita mahu mewujudkan daulah Islamiyyah? bagaimana kita mahu mewujudkan hukum-hukum Islam di dalam pemerintahan".*

Islam bukan saja khas untuk individu saja bahkan Islam untuk seluruh alam dan Islam adalah berjamaah dan Islam itu berjamaah dan bermasyarakat.
*Hidup nya Islam pada hati, jiwa jasad seseorang, dengan hidupnya Islam dari dalam diri, baru lah lahir jamaah dan masyarakat Islam.*
Dari sini dpt difahami bahawa Islam itu bermula dengan diri sendiri dengan keimanan dan kepatuhan diri barulah lahir keluarga Islam, bersambung pula dengan wujudnya jiran Islam, baru pula lahir masyarakat Islam dan berkesinambungan pula dengan kerajaan dan negara Islam.
Dengan "membalutkan" diri dengan Islam sepenuhnya, baru lah kedaulatan Islam itu dapat dilihat dengan jelas sekali.

Ini bermakna jika seseorang itu memahami Islam dan diaplikasikan islam di dalam diri nya, kemudian dia menikah, maka keluarganya pula memahami Islam. Kemudian dia bermasyarakat, maka masyarakatnya faham Islam.

Setelah faham Islam, maka soal aurat sudah terjaga, maksiat sudah tiada, segala kemungkaran tiada, maka ketika itu tidak ada hukum hudud pun tidak mengapa kerana masyarakat hidup benar-benar menghambakan diri kepada Allah.

*Sejarah di zaman pemerintah Sayyidina Umar al-Khattab, ketika mana beliau menjadi hakim, ketika itu tidak ada sebarang kes yang berlaku, maka beliau meletakkan jawatan,* hal ini menunjukkan pembinaan Islam pada setiap tubuh manusia itu adalah lebih didahulukan dari segalanya".

Maka, perlulah difahami, akan wujud negara Islam di Malaysia sepenuhnya. Sekiranya semua umat Islam mewujudkan kefahaman diri tentang Islam, kita tidak sepatutnya bertelagah. Perkara inilah yg membawa kepada kehancuran umat Islam. Tidak sepatutnya kita mencaci, memperlekeh menghina sama ada kepada pemimpin atau golongan yg dilihat berjuang untuk menegakkan Islam sedangkan diri sendiri tidak memahami perjalanan Islam sebenar.

Marilah kita berfikir sedalam dalamnya mengenai perkara ini.
Kita perlu menebus maruah bangsa dan agama dengan mengwujudkan sebuah negara Islam sepenuhnya.
Wallahua'lam.

(atom)
19 FEB 2018

#Allahummasolli_ala_SaiyyidinaMuhammad
#MAMPUCentre
#BPMSlillahitaala
#SEJAHTERAbersamaISLAM

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Feb 20, 2018 7:47 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



"Masa Jahil Dulu, Nampak Semut Je Terus Sembur 'Spray' Racun Sampai Mati", Tingkatkan Sifat Rahmah Dan Ikhsan, Kongsi Rezeki Sesama Makhluk
siakapkeli.my

Semut merupakan makhluk kecil yang banyak ditemukan dimana-mana, baik didalam rumah mahupun di luar rumah. Keberadaan mereka kadang-kadang mengganggu aktiviti yang kita lakukan kerana sifatnya yang suka menghurung makanan manis ataupun sajian yang tersedia diatas meja.

Belum lagi bercerita tentang semut merah yang suka menggigit kulit sehingga meninggalkan bisa yang gatal. Namun semut ini juga ciptaan Allah swt, datangnya mereka juga sama seperti mereka, mencari rezeki untuk bertahan dalam kelangsungan hidup.

Perkongsian Aminah Nur Yahya melalui laman Facebook miliknya ini telah membuka mata ramai daripada kita yang sering kali merasakan kedatangan semut ini sebagai ancaman. Beliau juga ada berkongsi kisah salah seorang Nabi dengan seekor semut. Mari baca perkongsiannya dibawah, semoga memberi manfaat kepada kita semua.

Masa jahil dahulu, nampak semut jek saya akan ambil spray racun serangga, spray semua biar mati. (Astaghfirullah al Adzim)

Itu dulu....dulu sangat2.
Ketika zaman jahil. Ketika hati saya begitu kurangnya sifat Rahmah dan ikhsan.
Rezeki saya , diberi peluang terus menimba ilmu yang bermanfaat sehingga menjuruskan saya lebih memahami.
( Alhamdulillah)

Ketika sedang menyiapkan hidangan untuk anak2. Setitis adunan kuih jatuh ke atas " table top". Cepat sahaja semut2 datang menjamahnya. Rasa seronok mereka sudi berkongsi sedikit rezeki dari Allah ini.

Beri mereka ( semut2) peluang menikmati makanan tersebut sambil membaca surah ini..

يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ

Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyadari";
Surah An Naml 27:18

Membaca berulang kali sampai mereka berlalu pergi.

Dari Abu Hurairah R.A bahawa Nabi SAW bersabda:

"Sesungguhnya pernah seekor semut menggigit salah seorang Nabi lalu Nabi tersebut menyuruh supaya membakar sarang semut tersebut, tetapi Allah menurunkan wahyu kepadanya: Apakah hanya gara-gara seekor semut menggigitmu lantas kamu akan binasakan satu umat yang selalu membaca tasbih?"
(Hadis Riwayat Muslim)
Dari Ibnu Abbas R.A, bahawa Nabi SAW melarang membunuh 4 binatang iaitu semut, lebah, burung hud-hud dan burung Surrah
(Hadis Riwayat Abu Daud)

Seronokkan jika kita ada sedikit ilmu, kita amalkan dan kita harap Allah sudi pandang dan terima amalan kita.

Untuk mendapatkan ilmu, perlu berkorban waktu , melazimi majlis ilmu, dekat dengan para ulama, para guru dan jangan pernah berputus asa utk berusaha membersihkan hati kita agar mudah menerima ilmu.

Yukk rajin ke majlis ilmu!!!

Moga Allah limpahkan hikmah dan rahmah ke dalam jiwa kita semua.

https://salwintt.wordpress.com/…/kisah-nabi-yang-membakar-…/

Siakapkeli.my

Hukum Memakan Tupai

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

Ulama berselisih pendapat tentang hukum makan tupai. Jumhur (mayoritas) ulama berpendapat bahwa makan tupai hukumnya halal. Sementara sebagian ulama berpendapat haramnya tupai, karena hewan ini mengigit dengan taringnya. Pendapat kedua ini merupakan pendapat Madzhab Hanafi dan sebagian ulama Syafi'iyah dan Hanabilah. Sementara Malikiyah berpendapat makruh. Pendapat yang lebih kuat adalah boleh, sebagaimana yang ditegaskan Imam An-Nawawi dalam al-Majmu', Ibnu Qudamah dalam al-Mughni, Khalil dalam at-Taudhih, dan Al-Mardawi dalam al-Inshaf.

Dari Abu Tsa'labah bahawa Nabi s.a.w melarang daripada memakan setiap binatang buas yang bertaring (Hadith riwayat Muslim). Perlu diketahui bahawa hadith ini mutawatir sebagaimana ditegaskan Imam Ibnu Abdil Barr dalam At-Tamhid (1/125) dan Ibnu Qoyyim Al-Jauziyah dalam I'lamul Muwaqqi'in (2/118-119) Maksudnya "dziinaab" yakni binatang bertaring atau berkuku tajam untuk melawan manusia seperti serigala, singa, anjing, harimau, beruang, kera dan sejenisnya. Semua itu haram dimakan". (Syarh Sunnah (11/234) oleh Imam Al-Baghawi.

Dalilnya adalah prinsip dasar hukum syariah Islam, bahawa "al-ashlu fi al-asy-yaa` al-ibaahah maa lam yarid dalil al-tahriim" (Hukum asal benda adalah mubah selama tidak ada dalil yang mengharamkan). Imam Asy-Syaukani menjelaskan kaedah tersebut pada bahagian akhir bab tentang makanan, buruan dan sembelihan dengan mengatakan,"Berbagai ayat dan hadis yang disebut pada awal bab ini menunjukkan bahawa hukum asal benda adalah halal (al-ashlu al-hill).

Sebilangan besar ulama' menghukum dan memfatwakan tupai sebagai binatang yang halal dimakan. Oleh itu, memakan daging tupai itu adalah halal dan tidak memudaratkan kesihatan. Lebih-lebih lagi, tupai bukanlah binatang buas yang bertaring mahupun binatang yang hidup daripada dua alam seperti katak dan buaya.

Dalam soal jawab ini, jelaslah bahawa tiada dalil yang mengharamkannya samada secara langsung ataupun tidak. Oleh itu, hukumnya kembali kepada hukum mubah, yakni harus untuk dimakan.

FB
Abu Redzuan

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Feb 20, 2018 7:48 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Perjuangan PAS untuk selamatkan Malaysia

bloglist-malaysia.blogspot

wak-labu.

Posted by Mohd Sulaiman

Oleh Wartawan BO -14/02/2018

OLeh : KAM

MARANG – Perjuangan politik PAS bukan sekadar untuk menang di negeri Terengganu dan Kelantan sahaja tetapi bagi menyelamatkan Malaysia.

Sehubungan itu, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata partinya mengambil kira seluruh negeri yang ada di Malaysia.

Menurutnya, pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 ini PAS berusaha untuk bertanding sebanyak 130 kerusi daripada 222 kerusi parlimen negara.

"Maka, kita (PAS) mengambil kira seluruh negeri yang ada di Malaysia, supaya kita mendapat kerusi dengan sebanyak-banyaknya.

"Dalam pilihan raya (PRU14) ini di peringkat pusat kita (PAS) berusaha supaya kita bertanding 130 kerusi daripada 222 kerusi Parlimen.

"Jika kerusi kita lebih, kita (PAS) boleh membentuk kerajaan. Kalau kerusi kita sekadar 40 kerusi, tidak ada parti yang boleh membentuk kerajaan. Umno tak boleh bentuk kerajaan. DAP tak boleh bentuk kerajaan, siapa pun tak boleh bentuk kerajaan.

"Kalau kita (PAS) 40 kerusi, parti lain akan dapat kerusi-kerusi dia. (Dengan) 40 kerusi ini sudah cukup bagi PAS untuk menekan parti-parti lain sama ada menerima Islam atau pun tidak. Bermakna kita (PAS) ada kekuatan dengan 40 kerusi itu," tegasnya dihadapan ribuan hadirin.

Beliau berkata demikian ketika Ceramah Perdana Sempena Majlis Pelancaran Markaz Besar PAS Dun Bukit Payung di Perkarangan Madrasah Darul Iman (MDI), Kampung Titian Baru, Bukit Payung, Marang, malam tadi.

Dato' Seri Abdul Hadi turut mengingatkan umat Islam bahawa mendirikan sebuah kerajaan Islam itu merupakan satu kewajipan.

"Hari ini orang kita buat main-main dalam masalah mengundi pilihan raya ini. Ini kerana, mereka tidak tahu bahawa mendirikan kerajaan Islam adalah kewajipan yang besar dalam Islam.

"Payah kepada PAS untuk mengajak orang penyokong perjuangannya. Oleh kerana, kita (Malaysia) lama dijajah banyak (ramai) orang Islam tenggelam dalam kejahilan," ujarnya.

Justeru, kata Ahli Parlimen Marang, PAS berusaha bagi mempertahankan kerajaan Kelantan dan berusaha menang di beberapa negeri lain.

Menurutnya, jika PAS diberi mandat memerintah pada pilihan raya nanti parti itu akan menunjukkan keadilan Islam kepada orang bukan Islam.

"Kita berusaha untuk mempertahankan kerajaan PAS Kelantan, berusaha untuk menang lagi di Terengganu, menang di Kedah, menang di Perlis dan menang di Selangor. Ini kita akan usahakan.

"Jika kita mendapat kejayaan, Insya'Allah kita (PAS) tunjuk dulu apa dia adilnya Islam dan baiknya Islam ini khusus kepada orang bukan Islam dan menyedarkan orang Melayu sendiri," jelasnya.

Maka, katanya perjuangan PAS dalam pilihan raya ini sangat besar makna bagi mengembalikan semula Islam memerintah dan menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat.

BOLEHKAH MENGUNDI CALON BUKAN MUSLIM DALAM PILIHANRAYA?

kedahlaniie.blogspot

Dalam kelas bersama Fadhilatus Syaikh Prof Dr Ra'fat Uthman Hafizahullah di Darul Ifta' sebentar tadi saya bertanya soalan

(Fadhilatus Syaikh merupakan salah seorang Anggota Hai'ah Kibar Ulamak Al-Azhar As-Syarif,Dekan Kuliah Syariah Wal Qanun Al-Azhar As-Syarif sebelum ini.

Beliau disebut oleh Fadhilatus Syaikh Ali Jum'ah Hafizahullah sebagai salah seorang Ahli Ilmu yang Besar di Mesir dan Seorang Faqih Muhaqqiq Mudaqqiq) :

"Sekiranya ada dua Calon yang bertanding Kerusi Parlimen,Seorangnya Muslim tetapi mempunyai rekod pentadbiran yang buruk dan penyelewengan dan seorang lagi pula adalah Calon Bukan Muslim tetapi rekod pentadbiran dan pengurusannya baik dan telus.

Bolehkah saya memberikan Undi kepada Calon Bukan Muslim tersebut?"

Fadhilatus Syaikh Hafizahullah menjawab :

"Ya. Boleh. Takkanlah kita ingin memberikan amanah kepada mereka-mereka yang akan merosakkan dan tidak membawa maslahah kepada negara?

Sekiranya bukan Muslim tersebut mampu melaksanakan tugas dengan baik membawa kebaikan buat negara dan Calon Muslim pula sebaliknya,kita perlu memberikan undi kepada yang boleh membawa kebaikan buat negara.

Sekiranya awak ada harta dan tanah yang ingin diuruskan,dan ada dua calon yang meminta untuk menguruskannya,seorangnya Muslim tetapi tidak pandai mengurus dan seorang lagi Bukan Muslim tetapi mampu mengurus,pastilah tugas tersebut perlu diberi kepada Bukan Muslim yang mampu mengurus."

Saya bertanya lagi :

"Ada yang berhujah dengan Ayat Al-Qur'an yang melarang Golongan Mukmin mengambil 'Wali' selain dari Mukmin."

Fadhilatus Syaikh menjawab :

"Ahli Parlimen bukanlah 'Wali Amri'. Ahli Parlimen mempunyai tugas yang kita semua maklum di Dewan Rakyat contohnya membincang dan memberi pandangan ketika penggubalan undang-undang (dan membincangkan belanjawan negara dll).
Ahli Parlimen bukanlah 'Wali' sebagaimana yang dinyatakan oleh Ayat tersebut"

Begitulah lebih kurang perbicangan dan jawapan oleh Fadhilatus Syaikh Hafizahullah.

Tujuan saya berkongsi perbincangan ini bukanlah untuk fokus kepada isi jawapan beliau.

Tujuan utama saya adalah untuk menunjukkan perbezaan yang sangat ketara apabila 'Ahli Ilmu dan Faqih' berbicara soal hukum hakam berbanding 'Mereka yang tidak berkeahlian' yang cuma bercakap atas dasar semangat dan sentimen.

Berhati-hatilah wahai sahabat-sahabat sekalian dalam berbicara Soal Hukum Hakam dan bercakap dengan Ayat-Ayat Allah.
Ianya adalah Amanah.
Amanah itu perlu kepada 'Quwwah'.
'Quwwah' dalam berbicara soal hukum hakam adalah 'Lengkapnya diri dengan Ilmu-Ilmu yang disyaratkan oleh Para Ulamak Ummah untuk melayakkan seseorang berbicara soal hukum hakam'.

Semoga Allah melimpahkan RahmatNya yang berpanjangan buat Para Ulamak Al-Azhar As-Syarif dan Semua Ulamak Ummah yang Benar dan Mukhlisin.yang telah mengajar dan mendidik kami erti Amanah dan Beradab dengan Ilmu.

Copy paste Dr Fb: Muhammad NoorAzam Bin Bahador

Semoga YB PAS cepat sembuh.

bloglist-malaysia.blogspot
sisibukit.blogspot
Posted by mantaro

Marilah kita doakan semoga YB Ustaz Zawawi Adun Gunung Semanggol cepat sembuh.

MENGAPA RISAU AKAN NASIB PAS???
bloglist-malaysia.blogspot
wabillahagro.blogspot
Dicatat oleh Abd Wahab Abdullah
1. Hairan sungguh melihat gelagat pemimpin Pakatan Harapan yang begitu prihatin akan nasib masa depan PAS. Mereka bagaikan tok nujum meramalkan masa depan PAS akan musnah dan kelam kerana PAS tidak bersama gabungan PH.

2. Hari ini, Naib Presiden PPBM Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mencadangkan kepada PAS bekerjasama dengan UMNO dalam pilihan raya umum akan datang bagi mengelakkan PAS kalah teruk. Katanya lagi, "ikut pengalaman saya sebagai bekas pengerusi SPR, PAS hanya menang bila bekerjasama dengan parti lain. Kalau dia seorang kalah teruk."

3. Mengapa pemimpin PPBM risau PAS kalah teruk?? Bukankah sepatutnya mereka risau akan nasib parti mereka sendiri. PPBM belum pun mempunyai rekod bertanding pilihan raya sedangkan PAS bertanding seawal PRU Pertama Tanah Melayu pada tahun 1955, iaitu sebelum merdeka lagi. PAS melalui episod jatuh-bangun, pahit-manis di pentas demokrasi selama ini. PAS tetap istiqamah di atas landasan perjuangan dan tidak berputus asa walau sering ditindas dengan pelbagai cara.

4. Tan Sri Abdul Rashid bercakap soal sejarah PAS. Kita pun boleh bercakap soal sejarah menunjukkan riwayat parti serpihan UMNO, iaitu Semangat 46 tidak pun mampu bertahan lama. Akhirnya, Team B UMNO pimpinan Ku Li yang membentuk Semangat 46 kembali semula ke pangkuan UMNO pada tahun 1996.

Pengerusi PPBM, Tun Mahathir pun mempunyai rekod keluar UMNO sebanyak 3 kali iaitu pada tahun 1969, tahun 2008 dan tahun 2016. Tidaklah mustahil seandainya PPBM gagal beroleh kejayaan yang diimpi pada PRU 14 nanti, parti ini akan terkubur juga. Tun M pun kembali masuk UMNO.

5. Tan Sri Rashid bercakap soal PAS kalah.
Tahukah semua bahawa antara yang menjadi tok dalang yang berperanan besar bagi memastikan UMNO senantiasa menang ialah Tan Sri Rashid sendiri. Dia merupakan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya bermula 12 November 2000 sehingga 30 Disember 2008. Gabungan NGO BERSIH lahir pada zaman Tan Sri Rashid ini menjadi Pengerusi SPR.

Apa yang SPR buat ketika Persempadanan Kawasan Pilihan Raya pada tahun 2003..?
Apa yang SPR buat ketika Gelombang Biru BN dilancarkan pada PRU tahun 2004 bagi menumbangkan Kerajaan PAS Terengganu.
Cuba semak kembali apa yang Tan Sri Rashid tuduh kepada parti Pembangkang ketika dia bergelar Pengerusi SPR dahulu??

Sungguh angkuh kenyataannya tanpa mahu mengaku wujudnya ketidakadilan dan penipuan semasa proses pilihan raya.

6. Dahulu, ketika Tun M dan Tan Sri Rashid berkuasa pelbagai perkara mereka lakukan dengan sewenangnya walaupun bercanggah dengan sistem demokrasi yang adil dan telus.
Sekarang, apabila mereka bergelar pembangkang baru mereka tahu peritnya apabila dizalimi. Itulah yang PAS rasai selama ini, lebih awal daripada mereka yang baru setahun jagung bergelar Pembangkang.

Adakah mereka menyangka PAS ini boleh diperguna menjadi anak tangga dipijak oleh mereka untuk naik menggapai impian kembali berkuasa??

Adakah mereka menyangka PAS takut dengan kekalahan??

Jikalaulah matlamat PAS hanya mahu merebut kuasa, pasti sudah lama parti ini terkubur.
Itulah silapnya mereka kerana mereka menyangka cara fikir dan matlamat perjuangan PAS sama seperti mereka.

Catatan oleh;
Syed Ahmad Fadhli
Pegawai Pusat Penyelidikan PAS
14 Februari 2018

MENJAWAB TULISAN SAMPAH HAMBALI MENGENAI PRESIDEN PAS DALAM ISU DIPLOMAT ISRAEL
bloglist-malaysia.blogspot.
wabillahagro.blogspot
Dicatat oleh Abd Wahab Abdullah
Membaca tulisan Hambali Abdul Latif di Malaysiakini bertajuk "Hadi cuma nampak kuman di seberang Teluk Parsi?" membuat saya melihat sisi kebodohan penulis ini. Beliau yang juga Setiausaha PPBM Terengganu dan Ketua Penerangan PH Terengganu jelas seorang yang buta sejarah.

Beliau dengan selamba mencipta fitnah bahawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan PAS berdiam diri dalam isu kehadiran diplomat Israel yang dilapor berada di negara ini kerana menyertai persidangan Program Petempatan Manusia PBB (UN-Habitat).

Dia lupa, Perdana Menteri Malaysia sekarang Najib Razak, bukan Presiden PAS.. Menteri Dalam Negeri sekarang Zahid Hamidi bukan Timbalan Presiden PAS. PAS tiada kuasa untuk menahan diplomat Israel ini sebab kuasa itu ditangan Menteri BN. Kenapa tetiba Hambali nak salahkan Presiden dan PAS dalam hal ini? Patut beliau salahkan Najib dan BN bukan PAS. Ini satu kebodohan dalam memanipulasi fakta yang nyata.

PAS konsisten membantah Israel dari dulu hingga kini. Sama ada secara demontrasi atau persidangan Antarabangsa, PAS tidak pernah lupa tunjuk bantahan kepada Israel. Kehadiran diplomat Israel baru-baru ini turut dibantah oleh pemimpin PAS seperti YB Ust Idris Ahmad dan lain-lain.

PAS juga pernah membantah kehadiran pasukan kriket Israel pada 1997, bantah pemain bola Chelsea dari Israel Yossi Benayoun pada 2011, bantah sokongan DAP ke atas kehadiran peluncur udara Israel Yoav Omer dan Noy Drihan pada 2015.

PAS tidak pernah berdiam seperti fitnah Hambali ini. Tanyalah Mahfuz dan Salahuddin, bagaimana PAS melayan Israel sebenarnya.

Sebaliknya sejarah membuktikan bahawa Penasihat PPBM yang juga Pengerusi PH, Mahathir begitu akrab dengan beberapa Perdana Menteri Israel seperti Ehud Barak, Yitzak Rabin dan Benjamin Netanyahu. Beberapa siri surat peribadi dan ucapan tahniah beliau kepada PM Israel ini tersebar dan membuktikan sikap hipokrit Mahathir dalam isu kezaliman Israel. Malah surat-surat itu sekaligus membuktikan Mahathir mengiktiraf kewujudan kerajaan Israel.

Tidak cukup dengan itu, Anwar yang juga mantan calon PM PH juga pernah menyatakan bahawa beliau menyokong segala usaha untuk melindungi dan memberi keselamatan kepada Israel.

Inilah beza rupa PAS dan PH yang Hambali cuba sorokkan. Cubaan beliau memfitnah PAS nampak terlalu amatur dan beliau sepatutnya kembali ke sekolah penulisan untuk belajar lagi.

Kalau inilah standard pemimpin PPBM baik simpan sahaja dalam stor atau peti sejuk beku. Negara perlukan pemimpin yang jujur dan tidak suka memfitnah demi mencari populariti murahan sebegini.

Herman Samsudeen
Kuala Lumpur
16 Februari 2018

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Feb 20, 2018 7:49 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Menteri 'Marah' Mydin
bloglist-malaysia.blogspot
ekeleh.com

Datuk Seri Hamzah Zainuddin menyifatkan tidak wajar bagi Mydin memainkan sentimen dengan memberikan gambaran tidak tepat terhadap program Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) yang dilaksanakan oleh kerajaan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan itu berkata, dakwaan kononnya program KR1M merugikan Mydin hanya akan menyusahkan kerajaan dan tindakannya itu seolah-olah senada dengan pembangkang pula.

"Kita guna statistik daripada hanya perasaan, emosi, memainkan sentimen ini menyusahkan kita.

"Jangan main sentimen, itu biar pembangkang sahaja buat kerja ini, beritahu Mydin dia bukan pembangkang," kata beliau semasa sesi taklimat mengenai KR1M 2.0 hari ini.

Hamzah berkata demikian ketika menjawab kenyataan Datuk Ameer Ali Mydin kononnya rakyat tidak mempunyai wang untuk berbelanja walhal banyak kedai-kedai baharu dibuka oleh syarikat itu.

"Jadi dia mempuyai perasaan mengatakan bahawa rakyat dah tidak ada wang untuk berbelanja… (jika sedemikian) tak mungkin dia buka banyak cawangan.
"Saya hairan kerana saya difahamkan total outlet (jumlah cawangan) dia (Mydin) ada lebih 100, jangan main sentimen," ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Hamzah menjelaskan faktor lokasi dikenalpasti menjadi punca penurunan jualan, malah pasar-pasar raya besar juga berdepan masalah sama. – MalaysiaGazette

Pertumbuhan ekonomi 5.9 peratus siapa yang punya?
kedahlaniie.blogspot
ZULKILFLI MOHAMAD

ULASAN: Saya masih tidak memahami bagaimana Datuk Seri Mohd Najib Razak boleh bercakap tentang pertumbuhan ekonomi negara yang berkembang sebanyak 5.9 peratus, tetapi pada masa yang sama harga barangan harian naik melambung sehingga benar-benar membebankan rakyat.

Apakah maknanya 5.9 peratus jika harga ikan kembung hitam naik sehingga 19.5 peratus, sos Maggie cili naik 38.8 peratus, sardin jenama ayam naik 30.6 peratus dan kubis Cameron naik mencecah 29 peratus?

Kerajaan Umno-BN tahu akan semua ini, tetapi mereka tetap mahu menunjukkan angka 5.9 peratus yang tidak mempunyai apa-apa makna bagi rakyat biasa seperti kita.

Malah, Tun Dr Mahathir Mohamad juga menjelaskan peningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan kuasa belanja individu kini tidak lagi mempunyai kaitan.

Bekas perdana menteri itu juga berkata, kos hidup yang tinggi telah melampaui kenaikan pendapatan serta menjejaskan kuasa beli pengguna. "Pertumbuhan KDNK (kini) tidak bermakna kepada rakyat," kata Pengerusi Pakatan HARAPAN itu dengan tegas.

Kita juga dikejutkan dengan kenyataan berterus-terang Datuk Wira Ameer Ali Mydin, pemilik pasaraya Mydin yang mendedahkan, sepanjang pembabitan syarikatnya dengan projek KR1M, Mydin mengalami kerugian lebih RM100 juta.

Dengan kata mudah, 5.9 peratus pertumbuhan yang dibanggakan oleh Najib sebenarnya tiada nilai signifikan di sisi ahli perniagaan seperti Ameer – mereka tidak dapat menikmati apa yang sedang dibanggakan oleh Najib itu..

Malah, Bank Negara Malaysia (BNM) pada 13 Februari lalu memberi amaran, dalam laporan yang lengkap dengan data, menunjukkan rumah di negara ini "tidak mampu dibeli" pada 2016 oleh standard antarabangsa. Dan ia berterus untuk tahun 2017 dan 2018.

Menurut BNM, sejak 2012, bekalan rumah baharu semakin berkurangan berbanding pertambahan permintaan isi rumah. Sepanjang tahun berkenaan hingga suku pertama 2017, hanya 24 peratus daripada pelancaran baharu dijual pada harga RM250,000 atau kurang, dan hanya 35 peratus isi rumah Malaysia yang mampu memilikinya.

Sejak 2007 hingga 2016, harga rumah meningkat 9.8 peratus manakala pendapatan isi rumah hanya meningkat 8.3 peratus.

Kedudukan yang tidak seimbang itu paling ketara dari 2012 hingga 2014, apabila pertumbuhan harga rumah (26.5 peratus) meningkat lebih sekali ganda daripada tahap pertumbuhan pendapatan (12.4 peratus).

Hal ini semakin tampak jelas apabila BNM berkata tahap jumlah hartanah kediaman yang tidak terjual di Malaysia mencatat paras tertinggi dalam tempoh sedekad, dengan 146,497 unit pada suku kedua (S2) 2017, berbanding 130,690 unit pada suku yang sama pada tahun sebelumnya. Pada suku kedua 2017, hampir 82 peratus unit tidak terjual berharga melebihi RM250,000.

Bayangkan rakyat Malaysia tidak mampu untuk membeli rumah walaupun harganya RM250,000 – maknanya rakyat Malaysia khususnya yang berumur bawah 40 tahun sememangnya tiada wang dan kuasa membeli, maka apakah ertinya 5.9 peratus yang dibanggakan oleh Najib jika tidak memberi apa-apa makna pun kepada golongan 40 peratus isi rumah berpendapatan terendah (B40)?

Jelaslah, angka 5.9 peratus pertumbuhan ekonomi negara yang diumumkan oleh Najib, realitinya tidak diketahui siapakah yang menikmatinya.

Pada ketika ahli korporat seperti Datuk Ameer Ali Mydin mengalami kerugian ratusan juta, pada ketika generasi B40 bergelut dan tidak mampu membeli rumah bernilai RM250,000 dan pada ketika pak cik dan mak cik di kampung berkira-kira untuk membeli ikan kembung serta sayur-sayuran yang harganya mencanak naik.

Lantas Najib dan ahli kabinetnya tiba-tiba muncul, menjaja kisah pertumbuhan ekonomi negara 5.9 peratus yang sebenarnya tidak dirasai pun oleh rakyat kebanyakan.

Percayalah, jika ekonomi Malaysia benar-benar kukuh, belanjawan tahunan untuk kementerian-kementerian penting seperti Kementerian Pengajian Tinggi tidak akan dipotong. Dan para penjawat awam, khusus di universiti tidak akan dikerah untuk menjana pendapatan bagi menampung realiti kewangan negara yang sememangnya tidak sihat.

Timbul persoalan, milik siapakah 5.9 peratus yang diceritakan oleh Najib itu? Dan golongan manakah yang memperoleh manfaatnya?

Jawapannya, hanya akan kita ketahui apabila Umno-BN ditumbangkan dalam PRU-14 ini.

* Penulis merupakan Ketua Penerangan Pakatan Harapan Pahang merangkap Naib Pengerusi/Pengarah Komunikasi AMANAH Pahang.

----- Original Message -----
From: -:rIeNaCoM:-
To:
Sent: Sunday, February 11, 2018 11:35 PM
Subject: Fw: KR1M Buat Mydin Rugi

KR1M Buat Mydin Rugi Lebih RM100 juta
bloglist-malaysia.blogspot
ekeleh.com
Pengarah urusan rangkaian pasar raya besar Mydin, Ameer Ali Mydin tidak menyangka projek Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) akan berakhir dengan kerugian besar – lebih RM100 juta.

"Berapa sangat yang anda boleh rugi," fikirnya ketika peringkat awal projek yang diperkenal pada 2011 itu.

Pada ketika itu, rangkaian Mydin merekodkan keuntungan antara RM50 juta hingga RM70 juta setahun, katanya.

Maka, syarikatnya itu bersetuju untuk menjalankan projek jualan runcit barangan keperluan pengguna dengan harga murah itu.

"Saya fikir niatnya sangat murni. Kerajaan mempunyai niat yang sangat murni. Kami juga berfikir dengan naif bahawa, memandangkan kami adalah pemain industri tempatan yang paling besar, kami perlu mengambil inisiatif ini," kata Ameer.

Dalam temubual disiarkan stesen radio BFM itu, beliau berkata Mydin setuju menjalankan operasi runcit KR1M itu "demi rakyat" dan atas "tanggungjawab sosial korporat (CSR)".
"Apa pun, ia adalah CSR untuk kami. Ia adalah satu pengajaran," kata Ameer yang menambah, barangan terbabit dijual tanpa sebarang subsidi dari kerajaan.

Akhirnya, Mydin terpaksa menanggung kesemua kerugian terbabit. Kos yang ditanggung kerajaan pula, yang dilaporkan sehingga lebih RM100 juta, adalah melibatkan aset.

Aset tersebut termasuk kos ubah suai kedai dan rak barangan yang ditanggung oleh kerajaan. Barangan yang dijual itu pula adalah milik Mydin, jelasnya.

"Aset tersebut bukan barang jualan. Barangan tersebut kami tanggung, kos operasi kami tanggung, harga kami tanggung, kerugian kami tanggung, kos logistik juga kami tanggung. Saya hasilkan lebih RM100 juta dalam bentuk kerugian," katanya.

Faktor utama kerugian itu adalah kos logistik yang menurutnya sangat besar – sehingga 25 peratus.

Ini kerana, KR1M meliputi kawasan luar bandar seperti di Kapit, Belaga di Sabah dan Sarawak di mana harga barangan sangat tinggi, katanya.

"Kami hantar banyak kontena ke sana dan barangan itu habis hampir serta merta," katanya yang menjelaskan, kebanyakan produk tersebut dijual pada harga yang sama dengan harga di Semenanjung.

Wawancara itu disiarkan BFM hari ini selepas Perdana Menteri Najib Razak semalam melancarkan projek baru KR1M, dengan nama KR1M 2.0 dan dengan model bisnes baharu tanpa penyertaan Mydin.

Pada kali ini ia dilaksanakan di kedai Tunas Manja Group yang menjadi rakan kongsi kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Menurut Najib, KR1M 2.0 juga tidak lagi menjual barangan yang tidak berjenama. – Malaysian Insight

KDNK BAGUS TAK GUNA JIKA RAKYAT MISKIN
bloglist-malaysia.blogspot
wrlr.blogspot
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR

KDNK bagus tak guna jika rakyat miskin
Posted By: Pentadbiron: February 08, 2018 Print EmailPeningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan kuasa belanja individu kini tidak lagi mempunyai kaitan, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bekas perdana menteri berkata, kos hidup yang tinggi telah melampaui kenaikan pendapatan serta menjejaskan kuasa beli pengguna.
"Pertumbuhan KDNK (kini) tidak bermakna kepada rakyat," kata Pengerusi Pakatan Harapan dalam sesi "Sembang Dasar" di Facebook beliau hari ini.
Pengarah urusan Mydin Datuk Ameer Ali Mydin dalam temu bual dengan BFM semalam berkata jualan pasar raya besar terus menyaksikan penguncupan.
Katanya walaupun perbelanjaan domestik pada asasnya bagus, tetapi pasar raya besar yang menguasai 50 peratus pasaran runcit menyaksikan pertumbuhan negatif kerana orang ramai tiada wang.
Mahthir memberikan contoh mudah bagaimana KDNK tidak memberikan gambaran sebenar keadaan individu.
"Jika ada seorang jutawan dalam 1,000 orang, dan 999 lagi tiada wang, purata kekayaan adalah RM1,000 seorang.
"Jadi kita tidak boleh terlalu bergantung kepada angka pertumbuhan KDNK," katanya.

----- Original Message -----
From: -:rIeNaCoM:-
To:
Sent: Monday, February 05, 2018 11:31 PM
Subject: Fw: Ekonomi berkembang tapi rakyat tak berduit

PELIK: Ekonomi berkembang tapi rakyat tak berduit - Pengarah urusan pasaraya Mydin

bloglist-malaysia.blogspot

gigitankerengga

Rakyat tak berduit walaupun ekonomi berkembang, kata Mydin Pengguna tidak dapat memenuhi peningkatan kos barangan walaupun ekonomi Malaysia dilaporkan meningkat. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 5 Februari, 2018.

RAKYAT awam, yakni pengguna tidak dapat memenuhi peningkatan kos barangan walaupun ekonomi Malaysia dilaporkan meningkat.

Inilah rumusan oleh bos pasar raya tempatan Ameer Ali Mydin bila menghuraikan data tentang bagaimana tahun lalu penjualan merosot di seluruh pasar raya di negara ini.

Diakibatkan penjualan yang rendah, kemerosotan dalam pertumbuhan untuk pasar raya terjadi kerana harga untuk lebih 100 jenis makanan meningkat sebanyak 14% dalam lima tahun kebelakangan ini.

"Saya fikir rakyat tak ada duit," kata Ameer, pengarah urusan Mydin dalam temu ramah bersama stesen radio BFM.

-themalaysianinsight

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Feb 20, 2018 7:50 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Kerajaan negeri mesti pinda enakmen pentadbiran Islam - PGSM

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net


Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) sedar bahawa dalam kes M Indira Ghandi lawan Mohd Ridhuan Abdullah pada 29 Jan lalu, Mahkamah Persekutuan menggunakan kuasa semulajadinya (inherent power) untuk melakukan judicial review bagi menentukan keabsahan (legality) Perakuan Memeluk Islam yang dikeluarkan oleh Pendaftar Muallaf, Jabatan Agama Islam Perak, di bawah Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak.

Mahkamah Persekutuan menyatakan bahawa Perakuan Pemelukan Islam itu tidak sah/batal di sisi undang-undang, lantaran "anak-anak tersebut" tidak melafazkan dua kalimah syahadah seperti dikehendaki Seksyen 96 (1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Perak) 2004.

PGSM berpandangan bahawa apa yang diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan tersebut disebabkan mahkamah syariah tidak diberi kuasa untuk membuat semakan kehakiman terhadap apa-apa keputusan yang dibuat oleh mana-mana jawatankuasa atau institusi di bawah majlis agama Islam.

Disebabkan itu, apabila ada pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan yang dibuat oleh mana-mana institusi Islam, kebanyakannya akan dibawa ke mahkamah sivil.

Maka, di situlah berlakulah campur tangan mahkamah sivil terhadap perkara-perkara yang sepatutnya didengar dan diputuskan mahkamah syariah.

Oleh itu, PGSM dengan ini menggesa dan mencadangkan semua kerajaan negeri meminda enakmen pentadbiran agama Islam negeri dengan memasukkan peruntukan tambahan yang memberikan kuasa kepada mahkamah syariah mendengar permohonan bagi semakan kehakiman ke atas apa-apa keputusan yang dibuat oleh majlis atau jawatankuasa yang menjalankan fungsi majlis, di bawah enakmen berkenaan..

Pindaan sedemikian telah dilakukan Dewan Undangan Negeri Selangor pada Mei 2015, dengan memasukkan peruntukan baru (seksyen 66A) dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 (Pindaan 2015) sebagaimana berikut:

Seksyen 66A - Bidang kuasa mahkamah tinggi syariah bagi semakan kehakiman

"66A. Mahkamah Tinggi Syariah, boleh, demi kepentingan keadilan, atas permohonan mana-mana orang, mempunyai bidang kuasa untuk memberi kebenaran dan mendengar permohonan bagi semakan kehakiman ke atas keputusan yang dibuat oleh majlis atau jawatankuasa-jawatankuasa yang menjalankan fungsi di bawah Enakmen ini."

Keputusan mengejutkan Mahkamah Persekutuan tersebut sepatutnya menjadi wake-up call kepada pihak kerajaan negeri dan pihak berkuasa agama negeri untuk segera memperkemaskan undang-undang syariah masing-masing, agar dapat melindungi kepentingan orang Islam dan tidak memberi sebarang ruang untuk dibawa ke mahkamah sivil, dalam memutuskan perkara berkaitan orang Islam.

MUSA AWANG
Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM).

Apa Nasib Negara Jika Diperintah Ramasamy?

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net


KUALA LUMPUR - 'Kita tidak pasti apakah akan terjadi kepada masa depan keharmonian kaum dan agama jika individu seperti Timbalan Setiausaha DAP mempunyai kedudukan politik yang penting dalam Malaysia."

Mufti Perlis, Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin berkata, keharmonian antara rakyat di negara ini hendaklah dipelihara kerana tersilap langkah negara akan kehilangan segala keamanan yang telah dinikmati selama ini.

Tegas beliau, seluruh rakyat Malaysia termasuk bukan Islam wajib mengukuhkan hubungan antara mereka secara harmoni, santun dan memahami latar sejarah negara ini.

"Kita amat bimbang dengan sikap tegang dan permusuhan yang ditunjukkan oleh sebahagian kalangan rakyat berkaitan isu agama.

"Jangan yang dikejar tidak dapat, yang dikendung berciciran. Ya Allah! Selamat negara ini dari permusuhan antara rakyat tanpa sebab yang benar," katanya dalam satu kenyataan di Facebook hari ini.

Beliau turut memuat naik gambar Timbalan Setiausaha Agung yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Prof. P.Ramasamy di laman Facebooknya.

Semalam, Mohd. Asri menyatakan rasa syukur kerana pendakwah Islam terkemuka, Dr. Zakir Naik menang semua kes mahkamah di peringkat antarabangsa dan di negara ini.

Tuduhan pengganas keatas beliau turut dinafikan oleh semua mahkamah dan pengadilan di Barat, di negara asalnya dan di Malaysia.

Beliau bagaimanapun mengingatkan kes dihadapi Zakir itu menunjukkan bahawa permusuhan terhadap Islam dan umatnya bukan sesuatu yang tersembunyi lagi.

Justeru, Mohd. Asri menyifatkan pihak yang mendokong Zakir dalam kes itu iaitu Kerajaan Persekutuan Malaysia telah melakukan tugas yang baik serta patut dipuji dan dibela.

"Sementara yang membawa kes Zakir dan semua yang bersekongkol dengan mereka, menzahirkan permusuhan yang jelas terhadap kaum muslimin tanpa alasan yang benar," kata beliau semalam.

Ramasamy sebelum ini mengecam kehadiran Zakir di Malaysia malah menggelarnya sebagai 'setan' dan menuntut kerajaan menghalaunya keluar dari Malaysia.

Menerusi kenyataannya di Facebook, Ramasamy yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang menulis 'Let us get "Satan" Zakir Naik out of this country!'. – MYNEWSHUB.CC

----- Original Message -----
From: -:rIeNaCoM:-
To:
Sent: Sunday, February 04, 2018 11:52 PM
Subject: Fw: Keputusan hari ini boleh timbulkan masalah di masa depan

PAS sokong mahkamah syariah bawah perlembagaan negeri

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

IPOH: PAS menyokong cadangan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang meminta kerajaan negeri membuat pindaan dengan meletakkan penubuhan mahkamah syariah dalam Undang-undang Tubuh Negeri.

Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata cadangan itu dilihat rasional memandangkan Islam merupakan agama rasmi negara sepertimana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, ia juga mampu mengangkat taraf mahkamah syariah setanding mahkamah sivil.

"Saya sokong cadangan mufti itu perlu dilaksanakan dan dipertimbangkan oleh pihak berkuasa kerana mengikut Perlembagaan, Islam adalah agama persekutuan, dalam masa yang sama kebebasan agama lain turut dijamin.

"Mendirikan hukum syariat juga adalah menegakkan keadilan untuk semua. Sebab itu tak perlu bimbang tentang diskriminasi terhadap kaum lain," katanya pada sidang media selepas merasmikan Wisma Purnama PAS Kawasan Gopeng hari ini.

Pada 1 Februari lalu, cadangan berhubung pindaan itu dikemukakan oleh Harussani susulan keputusan Mahkamah Persekutuan yang membenarkan rayuan untuk membatalkan penukaran agama 3 anak guru tadika M Indira Ghandi kepada Islam oleh bekas suaminya Muhammad Riduan Abdullah.

Mufti Perak itu berkata peruntukan mahkamah syariah perlu diluaskan supaya memberi ruang kepada orang bukan Islam hadir ketika perbicaraan, tidak hanya terhad kepada orang Islam sahaja.

"Pindaan itu berupaya mengangkat mahkamah syariah setaraf dengan mahkamah sivil. Mahkamah syariah juga tidak sepatutnya dianggap sebagai satu entiti yang berada di luar institusi kehakiman sekali gus meletakkannya pada kedudukan yang lebih rendah," katanya dalam kenyataan.

Peguam Sharie: Keputusan hari ini boleh timbulkan masalah di masa depan

Dilulus untuk paparan oleh AbdullahOthman
tranungkite.net

Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang berkata keputusan mahkamah berhubung kes penukaran agama sepihak membabitkan M Indira Gandhi dan bekas suaminya, Mohd Ridhuan Abdullah, akan menimbulkan konflik dalam kes seumpamanya di masa hadapan.

Hari ini, Mahkamah Persekutuan memutuskan takrif "ibu bapa" harus bersifat majmuk - melibatkan ibu dan juga bapa - justeru penukaran agama tiga anak oleh bapa mualaf mereka, hampir 10 tahun lalu terbatal dan tidak sah di sisi undang-undang.

Musa berkata, kes yang serupa di masa depan akan merujuk keputusan yang dibuat hari ini.

"Saya agak terkejut dengan keputusan ini. Keputusan anak untuk menentukan agamanya pasti akan dipengaruhi siapa yang menjaganya.

"(Maka) Ia boleh menimbulkan konflik, misalnya perebutan anak sehingga anak dibawa lari pihak tertentu (sama ada penjaga yang beragama Islam mahupun bukan Islam yang tidak mendapat hak penjagaan).

"Kemudian anak disembunyikan sehingga anak itu membuat pilihan selepas mencapai umur 18 tahun," katanya kepada Malaysiakini.

Panel lima hakim diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin sebulat suara berpuas hati bahawa penukaran agama anak perlu mendapat persetujuan kedua-dua ibu bapa, sebelum Sijil Perakuan Memeluk Islam dikeluarkan oleh Pendaftar Mualaf.
Zulkefli berkata, panel hakim mengambil maklum keputusan itu boleh mencetuskan perdebatan tetapi menjamin ia dibuat tanpa pengaruh agama.

Sepuluh tahun lalu, Mohd Ridhuan menukar agama tiga anaknya, Tevi Darsiny (12 tahun), Karan Dinish (11 tahun) dan Prasana Diksa (11 bulan), tanpa kebenaran dan pengetahuan Indira.

Sepanjang tempoh itu, kes tersebut turun naik di pelbagai mahkamah, malah pada satu masa keputusan Mahkamah Syariah bercanggah dengan Mahkamah Sivil.

Berbeza dengan pandangan mazhab

Keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini tidak lagi terikat dengan keputusan kes R Subashini lawan T Saravanan pada tahun 2007, yang menyaksikan isteri yang beragama Hindu itu diarahkan untuk mencari jalan penyelesaian di Mahkamah Rayuan Syariah untuk menghentikan suaminya yang beragama Islam daripada menukar agama anak mereka tanpa persetujuannya.

Musa berkata, perbezaan dengan kes tahun 2007 itu menyebabkan keputusan hari ini bertambah janggal.

Selain itu, katanya lagi, ia juga berbeza dengan pandangan empat ima mazhab utama Ahli Sunnah Wal Jamaah.

"Berdasarkan mazhab Shafie, Hanafi dan Hambali, jika ibu atau bapa memeluk agama Islam, anak perlu mengikutnya.

"Mazhab Maliki pula berpandangan jika bapa yang memeluk Islam anak perlu mengikutnya, kerana anak dinasabkan kepada bapa dan bukan ibu," katanya lagi.

Namun, katanya lagi, tiga anak dalam kes ini masih boleh memilih agama sendiri tanpa persetujuan ibu dan bapa selepas cukup umur 18 tahun.

Natijah keputusan kes Indera Gandi

Dilulus untuk paparan oleh AbdullahOthman
tranungkite.net

KEPUTUSAN panel Hakim Mahkamah Persekutuan dalam kes Indira Gandi yang dikeluarkan pada hari ini amat menyedihkan. Mereka meminggirkan keputusan Mahkamah Persekutuan yang terdahulu dalam kes Subashini lwn Sarawanan. Hasilnya pemelukan Agama Islam anak-anak yang masing-masing sekarang berumur 20, 19 dan 8 tahun oleh si bapa yang memeluk Islam telah dibatalkan oleh mahkamah tertinggi negara ini.

Saya percaya keputusan tersebut tidak memberi kesan kepada anak yang sudah dewasa. Pilihan sekarang di tangan mereka sama ada mahu kekal atau tukar. Anak yang berumur 8 tahun sekarang apa agamanya?

Implikasi keputusan tersebut juga menyebabkan pada hadapan kita terdapat dua versi interpretasi terhadap Perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa agama bagi anak di bawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu bapa atau penjaganya.

Bermaksud apabila mana di hadapkan dengan kes-kes yang sama, hakim-hakim dalam negara ini bebas mengikut mana-mana versi tersebut sehinggalah apabila mana kerajaan memuktamadkan versi yang dipilih oleh kerajaan ke dalam akta. Sehingga ke hari ini kerajaan belum memuktamadkannya. Cubaan terakhir adalah pada cadangan terhadap Akta 164 yang telah ditarik balik semasa sidang Parlimen yang lepas.

Mengikut laporan media Kerajaan Barisan Nasional sedia memasukkan peruntukan tersebut ke dalam Akta 164. Iaitu selepas mereka memenangi semula pilihanraya ke-14. Sedangkan mereka tahu majoriti umat Islam tidak bersetuju dengan cadangan yang bercanggah dengan pandangan jumhur ulama itu.

Justeru tidak ada pilihan lain kecuali kita meramaikan Ahli Parlimen PAS yang sentiasa konsisten dalam isu tersebut. Ahli Parlimen PAS telah berbahas secara terbuka di Parlimen berhadapan dengan semua yang menentang biar pun tinggal beberapa belas ahli Parlimen sahaja di dalam Parlimen.

Tentu sahaja dapat dibayang, apabila Ahli Parlimen PAS menguasai majoriti. Tentu sahaja kerajaan dapat memuktamadkan undang-undang yang selaras dengan kehendak agama.

Tidak dapat tidak, umat Islam perlu bersatu dalam menunjukkan kesatuan dalam menolak kemunculan semula seksyen 88A dengan mengundi ahli Parlimen yang berfikir mengikut kaca mata Islam.

NIK BAHRUM NIK ABDULLAH
Pengerusi
Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia
PAS Negeri Kelantan

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Feb 20, 2018 7:51 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



''Bila Ketawa Je, Akif Akan Nangis, Mungkin Sakit Pada Bahagian Muka'' Bayi Disahkan Menghidap ''Facial Nerve Palsy'', Ibu Ini Kongsi Pengalaman Beliau
siakapkeli.my

Anak adalah anugerah terindah buat ibu bapa. Dari lahir, setiap ibu bapa pasti menitikberatkan penjagaan kesihatan anak mereka terutamanya bagi yang masih bayi. Sekiranya bayi demam, pastinya menimbulkan kerisauan pada ibu bapa.

Kebiasaannya, demam adalah satu fenomena yang kerap berlaku dalam kalangan kanak-kanak. Namun begitu, ia tidak boleh dipandang remeh oleh ibu bapa. Demam mungkin menjadi sesuatu yang lebih serius sekiranya suhu badan bayi meningkat.

Seperti kes yang berlaku ini, akibat daripada demam panas, bayi comel ini disahkan menghidap 'facial nerve palsy', satu keadaan yang hanya berlaku pada orang dewasa. Bayangkan, bayi yang lahir dan membesar dalam keadaan normal tetapi secara tiba-tiba bahagian wajahnya menjadi senget sebelah, hati ibu bapa mana yang tidak hancur.

Perkongsian pengalaman daripada Nadiah Saharuddin melalui laman facebook, boleh dijadikan ikhtibar untuk ibu bapa di luar sana. Sekiranya bayi demam, terus bawa bayi anda untuk pemeriksaan lanjut dan sentiasa 'alert' dengan perubahan fizikal yang berlaku pada bayi.

Jom kita baca perkongsian beliau seperti di bawah. Moga bermanfaat.

Kes pertama bayi demam panas sehingga menyebabkan 'facial nerve palsy'.

Akif Hulaif, usia 10 bulan, dilahirkan secara normal. He is normal baby and he looks normal. Last week doctor is diagnose Akif with 'right facial nerve pasly' bahasa lebih mudahnya, muka menjadi senget sebelah secara tiba-tiba.
Akif yang sihat dan ceria sebelum diserang 'nerve palsy'
Setelah Akif diserang 'nerve palsy'

Sebenarnya penyakit ini hanya menyerang orang dewasa sahaja. Doctor beritahu tiada lagi kes kanak-kanak yang diterima berkenaan Palsy di hospital tersebut setakat ini. Allah haiii sedihnya. But i know you are strong baby.

Pada awalnya Akif hanya demam biasa. Disebabkan anggota yang agak sensitif di bahagian muka seperti rongga mulut, telinga, hidung dan mata telah menyebabkan terdapat bendalir keluar melalui telinga. Mungkin jugak disebabkan terlalu panas sehingga menyebabkan berlaku sedikit infection pada saraf di mukanya. Kini Akif terpaksa mengambil steroid dalam masa 2 minggu dan hanya menjalani rawatan fisioterapi.

Akif akan menangis bila ketawa. Maybe akan terasa sedikit sakit di muka. Kakak Nina selalu
menghiburkan Akif . Terus mendoakan Akif semua.

Mohon para ibu bapa semua sekiranya anak anda demam, batuk atau selsema berpanjangan terus bawa kepada doctor untuk pemeriksaan lanjut. Mengelak daripada dijangkiti kuman atau virus. Mohon jasa semua kawan-kawan Nad dan yang membaca doakan Akif Hulaif kembali sihat seperti sediakala.

Nad halalkan jika mommies nak #SHARE post ini supaya lebih ramai yang mendoakan & ibu bapa alert tentang perubahan fizikal dan kesihatan anak-anak. Nanti Nad update lagi selepas rawatan fisio Akif February depan. Boleh follow kalau nk tahu next result after fisio. InsyaAllah.

Doakan Akif ya. Terima kasih semua.

Siakapkeli.my
Lelaki pijak dan pukul bayi sedang tidur ditahan polis
bloglist-malaysia.blogspot
milosuam.net

POLIS dilaporkan menahan seorang lelaki berusia 23 tahun pada hari rabu kerana membelasah seorang kanak-kanak yang sedang tidur di sebuah rumah pangsa Taman Bagan Jaya, Kepala Batas.

Dalam kejadian pada 9.15pm itu, lelaki berkenaan dilapor memukul dan memijak bayi berusia 2 tahun itu sehingga mangsa mengalami sesak nafas.

Ibu mangsa yang juga merupakan kakak tiri kepada suspek berada di luar rumah ketika terdengar anaknya meraung kesakitan. Dia segera masuk ke dalam rumah dan menyaksikan penderaan tersebut sebelum menghubungi pihak berkuasa.

Lelaki tersebut ditahan tidak lama kemudian.

Menurut pihak polis, ujian dijalankan ke atasnya mengesahkan suspek positif dadah.

"Bayi berkenaan telah dihantar hospital untuk rawatan lanjut," kata ketua polis daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor.

Lelaki itu akan ditahan reman bermula pada hari Khamis dan kes sedang disiasat di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan, dan Seksyen 18 Akta Keganasan Rumahtangga.

Read more: http://www.milosuam.net/2018/01/lelaki-pijak-dan-pukul-bayi-sedang.html#ixzz55CJfrDE7

Lelaki Maut Terkena Renjatan Elektrik, Dipercayai Berpunca Dari Pengecas Telefon Bimbit
siakapkeli.my

25 Jan - Semalam seorang pemuda maut akibat terkena renjatan elektri telefon bimbit yang sedang di cas di rumah rakannya di Kampung Baru Nyalas, Jasin, lapor Kosmo.

Mangsa yang berumur 35 tahun yang juga seorang buruh ditemui dalam keadaan terlentang tidak sedarkan diri oleh rakannya di dalam sebuah bilik pada pukul 11.30 malam.

Ketua Polis Daerah Jasin, Deputi Superintendan Arshad Abu berkata, pihak polis turut menemui sebuah telefon bimbit dan wayar pengecas berdekatan dengan mangsa.

"Siasatan pihak polis dengan bantuan pasukan forensik Ibu Pejabat Polis Kontijen Melaka yang tiba di lokasi mengesahkan mangsa telah meninggal dunia.

"Pemeriksaan pada tubuh tidak menemukan sebarang kecederaan lain. Terdapat telefon bimbit yang sedang dicas dan wayar di sebelah si mati dan kematian mangsa dipercayai berpunca akibat renjatan elektrik," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Jasin dan keputusan bedah siasat menunjukkan lelaki itu mati disebabkan degupan jantung tidak stabil. Kes tersebut diklasifikasikan sebagai mati mengejut. - Siakapkeli.my

Nak Test Bateri Original Atau Tidak, Bateri Telefon Meletup Selepas Digigit Seorang Lelaki
siakapkeli.my

Gara-gara desas desus bateri iPhone yang cepat drain, seorang laki-laki telah menggigit bateri iPhone disebuah kedai elektronik di Taiwan untuk menguji ketulenan bateri tersebut.

Kejadian ini berlaku pada Jumaat lalu, semasa dia mencari bateri ganti untuk iPhone miliknya. Menurut laporan media, akibat perbuatannya itu bateri tersebut tiba-tiba meletup dan terbakar.

Lelaki dan teman wanitanya itu telah disambar api sebaik sahaja bateri yang digigit itu meletup. Namun menurut pemeriksaan hospital, kedua-dua mangsa tidak parah. Walaupun begitu, orang ramai yang berada didalam kedai tersebut pada masa itu sangat terkejut dengan letupan yang berlaku.

Seorang pakar siber telah mengkritik perbuatan lelaki berkenaan dengan berkata, "bateri tu bukannya emas, kenapa dia nak gigit?"

Memetik laporan media, lelaki berkenaan bertindak sedemikian kerana trauma dengan kedai-kedai elektronik di sana yang sering menjual barangan ciplak atau palsu. Meskipun begitu, kedai tersebut menawarkan harga bateri murah kerana tindakan Apple yang memperlahankan sistem model lama dan memberikan potongan harga bagi bateri ganti diserata dunia.

Lelaki itu dikatakan hanya ingin mengambil langkah menguji ketulenan bateri tersebut, namun caranya itu salah kerana dengan mengigit tidak dapat membuktikan apa-apa pun.

Siakapkeli.my

Sumber: Taiwan News
Pengusaha Kosmetik Selalu 'Live' Di FB Bersama Duit Dan Barang Kemas Kena Rompak Dan Ditembak
siakapkeli.my

27 Jan - Pengusaha kosmetik yang kerap tampil dalam Live di Facebook bersama wang ringgit dan barang kemas, dikatakan telah dirompak sekumpulan lelaki di sebuah premis terletak di Rantau Panjang.

Pengusaha kosmetik tersebut dikatakan sering melakukan Live Facebook untuk mempromosikan produknya. Bukan itu sahaja, malah beliau juga sering mempamerkan wang ringgit yang banyak dan barang kemas sebagai habuan untuk pelanggan-pelanggannya.

Memetik laporan Berita Harian, mangsa telah disamun kira-kira jam 2 pagi di premis perniagaan mangsa. Mangsa didakwa ditembak di bahagian kaki dan kemungkinan mangsa juga dipukul di bahagian kepala.

Semua barang kemas dan wang ringgit bernilai RM150 ribu milik mangsa dipercayai di samun oleh sekumpulan perompak yang bermotosikal dan lengkap bersenjata.

Pihak polis dikatakan terpaksa memecahkan pintu premis berkenaan yang dipercayai telah dikunci oleh suspek.

Mangsa dikatakan sememangnya terkenal dengan perniagaan Live di Facebook dan telah mempunyai pengikut serta pelanggan setianya yang tersendiri.

Mangsa dikejarkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II untuk mendapatkan rawatan lanjut. - Siakapkeli.my
Wanita Dakwa Pegawai Kesihatan Cabut Lari Bila Nak Panggil Suami, JKN Kedah Tampil Jelaskan Perkara Sebenar
siakapkeli.my

27 Jan - Baru-baru ini telah tular di media sosial gambar yang dimuat naik seorang wanita yang mendakwa seorang lelaki yang mengaku sebagai kakitangan kesihatan yang ingin membuat pemeriksaan nyamuk aedes cabut lari apabila wanita itu ingin memanggil suaminya.

Wanita itu memuat naik gambar tersebut dengan kapsyen, "Penguatkuasa kesihatan katanya, dok meronda sakan kot keliling rumah, habaq kata sat nak panggil suami terus cabut lari. Area Taman Seri Meranti. Alert la zaman sekarang ni, hati-hati pada semua orang. Bukan apa aku risau budak-budak ja."

Namun, dakwaan yang dibuat oleh wanita tersebut telah disangkal oleh Pengarah Kesihatan Negeri Kedah, Datuk Dr Norhizan Ismail menerusi laman Facebooknya. Kenyataan yang dibuat bertarikh 26 Januari 2018 mengatakan perkara yang tular mengenai penguatkuasa itu sama sekali tidak benar.

Menurut beliau, pegawai penguatkuasa dari Pejabat Kesihatan Daerah Kubang Pasu sedang menjalankan tugas dalam aktiviti kawalan dan pencegahan demam denggi di kawasan terbabit slepas terdapat kes demam denggi di kawasan tersebut.

Beliau juga menegaskan bahawa, pegawai terbabit telah menjalankan tugasnya mengikut prosedur yang diperuntukkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia bagi pemeriksaan rumah terbabit.

Pegawai tersebut juga telah memperkenalkan dirinya, tempat beliau bertugas, tujuan lawatan serta memohon keizinan untuk memasuki rumah itu bagi tujuan pemeriksaan.

Namun, pemilik rumah terbabit tidak mengizinkan pegawai tersebut untuk masuk kerana suaminya tiada di rumah. naggota terbabit mencatatkan maklumat tentang rumah itu bagi tujuan lawatan susulan dan beredar ke lorong belakang rumah untuk memeriksa rumah yang lain pula.

Berikut adalah kenyataan penuh dari Datuk Dr Norhizan Ismail mengenai perkara yang tular di media sosial berkenaan kakitangan kesihatan dibawah seliaan beliau.

Jabatan Kesihatan Negeri (JKN ) Kedah ingin merujuk kepada isu yang menular dalam media sosial yang mendakwa bahawa pegawai penguatkuasa kesihatan yang cabut lari apabila penghuni rumah hendak memanggil suami beliau di Taman Sri Meranti Kubang Pasu pada 25 Januari 2018 adalah tidak TIDAK BENAR.

Pegawai Penguatkuasa dari Pejabat Kesihatan Daerah Kubang Pasu sedang menjalankan tugas dan tanggung jawab beliau dalam aktiviti kawalan dan pencegahan Demam Denggi di kawasan terbabit memandangkn terdapat kes Demam Denggi yang dilaporkan.

Anggota terbabit menjalankan tugas dengan mematuhi prosedur yang digariskan bagi pemeriksaan rumah terbabit. Pegawai berkenaan telah memperkenalkan diri, tempat bertugas, tujuan lawatan pemeriksaan serta memohon keizinan untuk memasuki rumah bagi tujuan pemeriksaan.

Walaubagaimanapun, penghuni rumah yang berada di dalam rumah pada kedudukan yang agak jauh daripada anggota tidak memberikan keizinan untuk anggota memasuki rumah disebabkan suami beliau tiada di rumah.

Anggota terbabit mencatatkan maklumat tentang rumah terbabit bagi tujuan lawatan susulan. Beliau kemudiannya beredar ke lorong belakang rumah terbabit dan rumah yang lain bagi menjalankan pemeriksaan untuk mengenalpasti dan memusnahkan tempat pembiakan jentik-jentik ataupun tempat yang berpotensi menjadi tempat pembiakan jentik-jentik.

Setelah selesai menjalankan pemeriksaan, beliau kembali ke pejabat dan dimaklumkan oleh anggota lain tentang gambar beliau yang ditular dalam media sosial. Beliau kemudiannya membuat laporan polis atas perkara tersebut disebabkan oleh faktor keselamatan.

Pihak JKN Kedah sekali lagi menegaskan bahawa dakwaan tersebut adalah TIDAK BENAR. TIndakan yang dibuat oleh anggota yang terbabit mematuhi prosedur yang ditetapkan bagi menjalankan tugasan yang diberikan kepada beliau.

Penyebaran maklumat yang tidak benar ini tidak sepatutnya berlaku kerana ianya menjejaskan reputasi jabatan kerajaan dan boleh menganggu tugas penjawat awam disamping menjatuhkan imej anggota serta ahli keluarga.

Orang ramai disarankan agar mendapatkan penjelasan dan pengesahan terlebih dahulu daripada jabatan atau pejabat berkenaan sebelum mengambil sebarang tindakan termasuk menular maklumat yang tidak betul atau palsu kepada umum.

Sekian, terima kasih.

Dato' Dr. Norhizan Bin Ismail
Pengarah Kesihatan Negeri Kedah
26 Januari 2018
11.10 pagi.

TERKINI

Pemilik FB yang membuat posting dengan dakwaan yang TIDAK BENAR ini telah mengaku kesalahan beliau serta memohon maaf atas tindakan beliau. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Feb 20, 2018 1:14 pm (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



MENTANG-MENTANGLAH ORANG TUA NI GELAP DAN CUCUNYA CERAH, SESEDAP RASA KORANG PUKUL DAN TUDUH BELIAU CULIK CUCU SENDIRI...
bloglist-malaysia.blogspot
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

Jenis manusia yng suka guna keganasan dan langsung tidak mahu dengar penjelasan...

Seorang lelaki ditumbuk dan dituduh cuba menculik cucunya sendiri dalam kejadian yang berlaku pada 16 Februari lalu di Paradigm Mall. Dalam kejadian yang tidak disangkakan itu menimbulkan rasa kesal anak mangsa yang tidak faham dengan tindakan beberapa lelaki bertindak melulu dan menuduh bapanya tanpa sebarang bukti.

Ekoran dari kejadian itu juga, mangsa mengalami lebam di bawah mata dan kini, anak mangsa, Fh Firdaus meminta bantuan orang ramai yang menyaksikan kejadian itu tampil memberikan maklumat kepadanya agar kejadian itu dapat diselesaikan segera.

KEJADIAN berlaku di hadapan Okaidi store, Paradigm Mall, Johor Bahru pada 16 Februari 2018, bersamaan Hari Jumaat.

Kejadian berlaku apabila ayah aku bawa dua orang cucunya berjalan bersama adik aku. Kemudian mereka berdua terpisah sebab pergi ke store berlainan. Ayah aku bawa si abang, manakala adik aku bawa si adik. Kejadian berlaku sebab si abang menangis nak pergi ke tempat mainan, tetapi ayah aku cuba pujuk sebab nak tunggu adik dia sekali.

Kejadian bermula disebabkan si abang ini berdiri dekat kaki eskalator dan tangisannya menjadi semakin kuat sebab orang ramai berkumpul untuk naik eskalator itu. Apa yang ayah aku buat, ayah aku tarik dan cuba dukung si abang untuk dibawa ke tepi.

Tidak lama kemudian, tiba-tiba datang seorang lelaki India bersama keluarganya dan terus 'tumbuk' ayah aku tanpa bertanya apa-apa. Malah terus mencetuskan provokasi menuduh ayah aku nak menculik budak, sedangkan budak itu adalah cucu dia.

Keadaan itu menyebabkan ramai orang berkumpul mengepung ayah aku. Keadaan menjadi semakin teruk apabila datang pula satu keluarga Cina yang cuba mengambil si abang dari ayah aku dan bawa budak itu jauh dari ayah aku. Ramai yang mengepung ayah aku dari mendapatkan cucunya semula.

Kalau korang berada di tempat ayah aku, agak-agak korang mengamuk tak? Mereka yang berada di situ cuba menuduh ayah aku menculik cucunya sendiri.

Ayah aku tunjukkan bukti seperti IC Polis berserta gambar di dalam handphonenya. Dan apa yang terjadi, mereka tetap menuduh ayah aku mencuri handphone itu. Sedangkan ayah aku buka lock handphone itu di depan mata mereka dan wallpaper pun gambar ayah aku bersama dengan cucunya. Tetapi mereka masih tidak percaya dan masih timbulkan provokasi.

Kemudian datang pula makcik-makcik bawang Melayu yang cuba mengeruhkan keadaan dengan menokok-nambahkan cerita. Apa yang ayah aku kesalkan, mereka tidak hormat pada polis dan tanpa usul periksa buat tuduhan dan hukuman.

Aku geram, kenapa tumbuk dulu baru tanya? Kenapa tak bertanya dulu sebelum bertindak? Kenapa nak cetuskan provokasi? Kenapa nak buat kecoh? Kenapa tiada sesiapa yang cuba meleraikan kejadian itu? Kenapa tidak boleh selesaikan masalah itu dengan cara baik?

Korang bayangkan apa perasaan korang kalau bapa korang kena tumbuk tanpa sebab dan sampai lebam tepi mata dengan tepi bibir? Kalau nak cari saksi kejadian, berserta India dan Cina yang pegang anak buah aku itu. Aku nak settlekan, sebab aku tiada di tempat kejadian. Aku nak pertahankan maruah ayah aku.

Mana-mana pihak/individu yang tahu apa yang berlaku boleh menghubungi aku. Aku nak cari sebab nak dengar dari pihak India itu. Kenapa tak boleh nak berbincang dan tak perlu nak buat provokasi supaya orang sekeliling jadi lebih kecoh dan marah.

Sumber: Fh Firdaus

DULU KONG HI FAT CHOI HARI INI GONG XI FA CHAI
bloglist-malaysia.blogspot.
wasiatpejuang.blogspot
Di Terbitkan oleh ABU NAWAS II

Penulis sejak darjah 1 hingga tingkatan 5 bersekolah bersama2 dengan kaum cina dan india. dan kami bersaudara.

Zaman kanak-kanak dulu jika datangnya sambutan tahun baru cina, orang ramai di kalangan pengguna mula resah kerana barang bekalan teruatamanya makanan akan terputus kerana pada ketika itu selain daripada kedai-kedai runcit dan pembekal adalah dari kalangan orang cina, pada masa itu juga tidak ada Hypermarket seperti hari ini untuk pengguna mendapatkan bekalan bahan masakkan.

Walaupun di kampung-kampung terdapat kedai runcit melayu tetapi oleh kerana kedai runcit melayu pun mendapat bekalan dari pembekal cina maka kedai runcit melayu pun terpaksa di tutup pada hari perayaan tahun baru cina.

Ada juga yang berkata makin hampr dengan perayaan tahun baru cina, rompakan dan samun akan berleluasa kerana orang cina perlukan banyak duit untuk menyambut tahun baru cina.

Hari ini perkara tersebut sudah berlalu kerana orang melayu kini bukan saja mempunyai kedai runcit di kampung-kampung malah orang melayu juga sudah banyak membuka mini-mini market di tambah lagi dengan tumbuhnya hyper-hypermarket di serata bandar.

Itu cerita 30 tahun dulu, cerita sewaktu kami di Pulau Pinang yang hidup bermasyarakat majmuk yang di kelilingi oleh berbagai kaum dan pada masa itu Gong Xi Fa Chai di sebut dengan Kong Hi Fat Choi.

Hari ini saya terbaca satu tulisan yang di tulis oleh sahabat saya seorang berbangsa cina tentang "Gong Xi Fa Chai" dan saya kongsikan tulisannya di dalam blog ini tentang maksud "Gong Xi Gong Xi.
.................................................................................................................................
Tahukah anda lagu Tahun Baru Cina yang popular "Gong Xi Gong Xi" (bermaksud "Tahniah Tahniah") sebenarnya BUKAN sekadar untuk menyambut Tahun Baru Cina"?

Lagu ini diterbitkan pada tahun 1946, iaitu Tahun Baru Cina yang pertama selepas tamatnya Perang Dunia II. Lagu ini didedikasi untuk memperingati mereka yang terkorban dalam Perang yang berpanjangan dan bersyukur untuk mereka yang dapat hidup selepas Perang. "Gong Xi" dalam lagu ni tiada kaitan langsung dengan "Fa Cai" (dapat kekayaan lumayan), tetapi Gong Xi atas sebab dapat hidup (survive) dan bangkit semula daripada kehancuran peperangan. Oleh itu, lirik lagu ni mengandungi perasaan yang kompleks, kegembiraan dalam kesedihan, dan juga mengandungi sentimen atau suasana yang berharap untuk sesuatu yang lebih baik selepas melalui perkara yang amat dahsyat.

Chon Kai adalah seorang aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan anak jati Pulau Pinang.

Lirik dalam verse pertamanya berbunyi,

"Setiap jalan dan lorong, dalam mulut setiap orang, apabila bertemu, ayat yang pertama dilafazkan adalah Gong Xi Gong Xi." Menggambarkan suasana harapan untuk tamatnya Perang sekian lama sudah tercapai.

Verse yang seterusnya berbunyi,

"Musim sejuk dah sampai penghujungnya, semestinya berita yang baik; angin musim bunga yang hangat, akan membangunkan bumi."

"Salji yang tebal akhirnya melebur, disaksikan pokok akhirnya berbunga; malam berpanjangan sudah berlalu, kedengaran bunyi ayam berkokok."

"Selepas mengharungi betapa banyaknya kesusahan, selepas mengalami betapa banyaknya dugaan; betapa sungguhnya berharap, mengharapkan berita musim bunga."

Sangat mengharukan dan menyentuh hati kan?

Versi asal lagu "Gong Xi Gong Xi" boleh dengar di sini:
https://youtu.be/qZoq2C-unQI

Bila Makan Gaji Sembang "Kenaikan Harga"
bloglist-malaysia.blogspot
bankami.blogspot


Sembang perkara menunjukkan simpati, sememangnya sedap digoreng. Cerita menaikkan pendapatan pada kalangan penyangak, perompak ibarat ambil tukul, hempuk kepala sendiri.

Dengan syarat pendapatan naik, untuk menaikkan pendapatan "maintain profit kena balance". Jika sources itu sendiri diambil dengan harga tinggi dan kos operasi itu sendiri tinggi. Untuk menaikkan pendapatan working class hero ni memang susah.

Cerita panjang berjela pun, sekadar sembang. Kekal memilih pemerintahan jahanam. Tiada guna. Takut berubah, sentimen bangsa bangkai. Itu jela mampu meredakan hati jika harga naik.

KALAU YANG BURUK CEPAT JER VIRAL, TAPI KALAU YANG BAIK SUSAH KORANG VIRALKAN ( KISAH PEJABAT ZAKAT)
bloglist-malaysia.blogspot.
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Feb 20, 2018 1:49 pm (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Bayi Perempuan 46 Hari Didera Meninggal Dunia

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

BUKIT MERTAJAM - Seorang bayi perempuan berusia 46 hari meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital dipercayai didera anggota keluarganya dalam kejadian di rumah mereka di Kampung Tok Panjang, Bukit Tengah, di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), ACP Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid berkata mangsa yang dilahirkan pada 30 Dis lepas itu meninggal dunia kira-kira pukul 10.45 pagi ini.

"Menurut bapa mangsa, anak keduanya itu didapati enggan meminum susu sejak malam tadi dan semakin lemah pagi ini sebelum dia serta isterinya membawa bayi berkenaan ke sebuah klinik swasta di kawasan Sungai Rambai, di sini.

"Semasa di klinik itu, doktor mendapati denyutan jantung bayi berkenaan semakin lemah dan mengarahkan mereka membawa mangsa ke hospital untuk rawatan lanjut," katanya di sini.

Beliau berkata dalam perjalanan ke hospital, bayi itu didapati tidak bergerak dan ibu bapanya berpatah balik ke klinik swasta berkenaan sebelum doktor mengesahkan anak mereka telah meninggal dunia.

Nik Ros Azhan berkata pemeriksaan awal dan imbasan X-ray yang dijalankan di Hospital Seberang Jaya (HSJ) mendapati terdapat beberapa kesan kecederaan termasuk patah kaki.

Difahamkan terdapat beberapa kesan luka dan lebam lama di badan bayi malang itu.

Katanya, polis mengambil keterangan ibu dan bapa bayi berkenaan sebelum menahan bapa bayi itu yang bekerja sebagai pemandu lori di sebuah syarikat swasta bagi membantu siasatan.

"Lelaki berusia 22 tahun itu akan dibawa ke Mahkamah Majistret Bukit Mertajam esok bagi mendapatkan perintah reman dan kes berkenaan disiasat menurut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001," katanya.

Beliau berkata bedah siasat ke atas bayi itu akan dibuat di HSJ esok bagi mengetahui punca sebenar mangsa meninggal dunia. – BERNAMA

Polis Indonesia tangkap perekrut amah mati didera

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

KUPANG: Dua orang di Indonesia ditangkap atas tuduhan pemerdagangan manusia berhubung kematian seorang orang gaji di Bukit Mertajam.

Pihak berkuasa Indonesia bekata perekrut pekerjaan itu, satu pasangan suami dan isteri yang tidak dikenali, menggunakan dokumen palsu untuk menghantar mangsa, Adelina Sau, 20, ke Malaysia pada 2015.
Pembantu rumah itu meninggal dunia pada 11 Februari, sehari selepas diselamatkan oleh kumpulan perlindungan pekerja asing.

Kepala dan wajahnya bengkak dan beliau mengalami kecederaan pada tangan dan kaki, kata seorang wakil rakyat Malaysia.

"Doktor memberitahu orang gaji itu meninggal dunia kerana kegagalan pelbagai organ," kata Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim.

"Beliau terpaksa tidur di anjung kereta berdekatan seekor anjing yang diikat…kejadian yang tidak patut berlaku."

Perekrut Indonesia itu ditahan pada Rabu atas tuduhan pemerdagangan, manakala seorang lagi suspek sedang diburu, kata polis.

Dua adik-beradik, serta ibu mereka, yang merupakan majikan Adelina, ditangkap di Malaysia.

Kira-kira 2.5 juta rakyat Indonesia bekerja di Malaysia.

Pada 2014, satu pasangan warga Malaysia dihukum gantung kerana menyebabkan orang gaji Indonesia mereka kebuluran sehingga mati.

Pada tahun yang sama masalah penderaan pembantu menjadi perhatian apabila gambar seorang pembantu warga Indonesia di Hong Kong yang mengalami kecederaan parah menjadi tular. Majikannya kemudian dipenjarakan.

Jasad Adelina dijadualkan tiba di Kubang pada Khamis malam.

Ibunya, Yohana Banunaek, berkata seorang lelaki yang beliau tidak kenali datang ke perkampungannya yang terletak kira-kira 7 jam dari bandar Kupang dan menawarkan pekerjaan di Malaysia pada anak perempuannya, tetapi mereka menolak.

"Lelaki itu datang sekali lagi dengan kertas kerja palsu dan keesokan hari kita tidak dapat temui Adelina. Kami percaya dia sudah pergi dengan lelaki itu," kata Banunaek kepada AFP.

Ibunya berkata dokumen palsu itu menjadikan Adelina 6 tahun lebih tua daripada umur sebenar.

"Kami menggesa kerajaan Malaysia menegakkan keadilan untuk Adelina dan pelaku diberi hukuman berat," kata Lalu Muhammad Iqbal, seorang pegawai di Kementerian Luar Negeri Indonesia.

Angka rasmi kerajaan Indonesia menunjukkan kira-kira 62 pekerja asing dari wilayah Nusa Tenggara Timur meninggal dunia tahun lepas semasa bekerja di Malaysia, kebanyakannya bekerja secara haram.

Adelina merupakan kematian ke-8 tahun ini, walaupun kebanyakannya kerana kemalangan atau penyakit, menurut data itu.

"Kes-kes tragik seperti itu selalu berlaku," kata Pengarah Eksekutif Migrant Care Wahyu Susilo.

----- Original Message -----
From: -:rIeNaCoM:-
To:
Sent: Tuesday, February 13, 2018 11:37 PM
Subject: Fw: Bibir melecur, tidur dengan Rottweiler

Bibir kanak-kanak melecur, ibu tiri paksa minum air mendidih

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

SEREMBAN: Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Nilai hari ini mengesahkan menerima laporan kes seorang murid sekolah di Lenggeng, yang melecur pada bibir selepas dipercayai dipaksa minum air panas oleh ibu tirinya.

Ketua Polis Daerah Nilai, Supt Zaldino Zaludin berkata pihaknya menerima laporan berkenaan Sabtu lalu daripada IPD Dang Wangi dan kes masih dalam siasatan awal.

"Kita akan minta laporan perubatan daripada Hospital Kuala Lumpur bagi membantu siasatan kes.

"Dakwaan ibu mangsa yang mengatakan tiada tindakan susulan dibuat kerana pegawai penyiasat di IPD Nilai menganggap perkara ini adalah masalah rumah tangga berdasarkan laporan yang pernah dibuat sebelum ini, adalah tidak benar," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata setiap kes yang dilaporkan kepada pihaknya akan disiasat seadilnya.

Media hari ini melaporkan seorang kanak-kanak berumur 7 tahun menderita akibat melecur pada bibir selepas dipercayai dipaksa minum air panas yang masih menggelegak oleh ibu tirinya.

Kejadian berlaku Isnin lalu iaitu sehari selepas ibu kandungnya menghantar mangsa yang juga anak bongsu daripada 4 beradik pulang ke rumah bekas suaminya di Lenggeng.

Amah tidur dengan anjing Rottweiler selama 2 bulan, maut

Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat
http://tranungkite.net

Gambar diambil seorang jiran kepada amah berusia 21 tahun itu pada tarikh berbeza, mulai 20 Disember 2017 menunjukkan beliau tidur bersebelahan sangkar seekor anjing Rottweiler.

BUKIT MERTAJAM: Seorang pembantu rumah dari Indonesia yang didakwa didera majikannya, meninggal dunia akibat kecederaan dialaminya di Hospital Bukit Mertajam, hari ini.

Mangsa yang dikenali sebagai Adelina meninggal dunia pada 4.45 petang tadi. Punca kematian belum dikenal pasti.

Wanita berusia 21 tahun dari Medan itu bekerja di sebuah kediaman di Taman Kota Permai, di sini.

Beliau dikesan cedera di tangan dan kakinya oleh seorang jiran yang prihatin.

Jiran itu berkata, Adelina dikesan tidur bersebelahan seekor anjing Rottweiler setiap hari hampir 2 bulan dan beliau enggan bercakap dengan mereka yang menyapanya.

Jiran turut mendakwa terdengar jeritan yang menjadi kebiasaan selang sehari..

Menurut jiran, Adelina dikesan tidur bersebelahan seekor anjing Rottweiler hampir 2 bulan.

Mengesyaki sesuatu tidak kena, jiran itu menghubungi seorang wartawan yang kemudiannya memaklumkan pejabat Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim.

Ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Joshua Woo dan rakan sekerjanya menemui pengadu pada jam 4 petang semalam dan mendapati Adelina terduduk di anjung kereta.

Seorang wanita berusia 60 tahun yang juga majikan Adelina meminta mereka "tidak menjaga tepi kainnya" dan tunggu anak perempuannya pulang.

Anak perempuannya bagaimanapun menafikan mendera atau menganiaya pembantu rumah itu, tetapi mengakui beliau pernah menampar Adelina "sekali dua".

Wanita itu kemudian menjelaskan kecederaan dialami Adelina ialah akibat "bahan kimia kuat" kerana mendakwa pembantu rumahnya membuang air besar dalam saliran dapur menyebabkan ia tersumbat dan diminta menuang bahan kimia dalam saliran itu.

Beliau mendakwa Adelina tertumpah bahan kimia itu atas kaki dan tangannya sehingga menyebabkannya melecur.

Wanita itu kemudiannya membeli iodin untuk Adelina, namun ubat itu memburukkan proses penyembuhan dan lukanya.

Anak perempuan majikannya mengakui pernah menampar Adelina "sekali dua".

Difahamkan, tangan dan kaki Adelina juga bernanah.

Woo kemudiannya memberitahu kumpulan memperjuangkan hak asasi pekerja asing, Tenaganita dan membuat laporan polis.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, ACP Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid berkata kematian amah itu disiasat sebagai kes bunuh.

Katanya, kes itu pada awalnya disiasat di bawah Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana sengaja menyebabkan kecederaan menggunakan senjata atau benda berbahaya lain.

Nik Ros berkata, wanita itu sudah bekerja dengan majikan kira-kira 2 tahun dan dibawa ke balai polis oleh majikannya.

"Apabila kami cuba bercakap dengannya, beliau masih takut dan enggan memberi sebarang keterangan," katanya kepada wartawan hari ini.

Beliau berkata, Adelina kemudiannya dibawa ke Hospital Bukit Mertajam untuk dirawat.

Katanya, 2 beradik berusia 36 dan 39 tahun itu ditahan untuk siasatan.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: