Monday, February 26, 2018

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4899

8 Messages

Digest #4899

Messages

Mon Feb 26, 2018 6:39 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Apa.... Najib nak hapuskan TOL..?
kedahlaniie.blogspot

Dari meja Peguam Zulhazmi Shariff

NAJIB NAK HAPUSKAN TOL!!

Arghhhhh lawak jenis apa pulak yang Najib buat sehari dua ni. Punya la nak bagitau semua orang bahawa kononnya dia baik, prihatin dan faham masalah yang dihadapi rakyat Malaysia, dia sanggup buat lawak bodoh tahap tertinggi sehingga gila jadinya kita dok pikiaq.

Najib semalam katanya mengatakan bahawa tol tidak baik untuk rakyat Malaysia.

Kata Najib "Wherever I can I will abolish tolls, it causes heartache and traffic jams... I will have to unravel some legacy problems, I will unravel whatever I think is not of the interest of the people of Malaysia, This is why the Pan-Borneo highway does not have any tolls and we have abolished toll collection at the Batu Tiga, Sungai Rasau, Bukit Kayu Hitam and Eastern Dispersal Link routes."

Haaaaa dengaq memang sedap tapi sebenarnya Najib ni pembohong dan dia ni jenis yang suka bohong berdepan. Tak rasa malu untuk berbohong depan-depan kita.

Najib ingat kita ni bodoh mcm pemimpin Umno di bawah dia.

Untuk maklumat Najib.

Di Kuala Lumpur atau Lembah Kelang ni saja bersepah lebuhraya bertol. Antaranya

a) AKLEH (Ampang - Kuala Lumpur Elevated Highway) yang menghubungkan Ampang ke Kuala Lumpur di bawah kendalian Prolintas.

b) NKVE (New Klang Valley Espressway) yang menghubungkan Jalan Duta ke Bukit Raja Kelang di bawah kendalian PLUS

c) NPE (New Pantai Expressway) yang menghubungkan Pantai Dalam ke Sunway di bawah kendalian IJM

d) Lebuhraya Shah Alam (KESAS) yang menghubungkan Sri Petaling ke Kelang di bawah kendalian Kesas Sdn Bhd.

e) BESRAYA (Lebuhraya Sungai Besi) menghubungkan Sri Kembangan ke Jalan Istana dan Jalan Loke Yew di bawah kendalian IJM

f) Maju Expressway menghubungkan Kuala Lumpur ke Putrajaya di bawah kendalian Maju Expressway Sdn Bhd.

g) LEKAS (Lebuhraya Kajang Seremban) menghubungkan Kajang dan Paroi di bawah kendalian IJM

h) DASH (Damansara Shah Alam Highway) menghubungkan Damansara dan Shah Alam di bawah kendalian Prolintas

i) SUKE (Seri Petaling Ulu Kelang Highway) menghubungkan Seri Petaling dan Ulu Kelang di bawah kendalian Prolintas

j) DUKE (Duta Ulu Kelang Expressway) menghubungkan Jalan Duta dan Ulu Kelang di bawah kendalian anak syarikat Ekovest.

Semua lebuhraya di atas mempunyai tol.

Najib boleh kata kebanyakan lebuhraya yang ada adalah diluluskan sebelum beliau tetapi yang terbaru seperti DASH dan SUKE ini adalah lebuhraya terbaru.. Malah SUKE sedang dalam pembinaan.

SUKE yang sedang dalam pembinaan akan mempunyai tiga buah plaza tol bermula di Ampang, Bukit teratai dan Alam Damai.

DASH mempunyai tiga plaza tol juga.

BESRAYA baru membuka laluan baru di Jalan Loke Yew yang juga mempunyai Plaza tol.

DUKE juga membuka laluan baru menghubungkan Jalan Tun Razak yang juga mewujudkan Plaza Tol baru.

Di mana kita sebagai rakyat Malaysia nak letakkan kepercayaan pada Najib bahawa dia akan hapuskan tol yang kononnya menyusahkan orang ramai dan tidak mengikut hasrat rakyat?

Bayangkan MEX atau Maju Expressway yang menghubungkan Kuala Lumpur - Putrajaya yang dibuka pada 2007 memegang konsesi selama 33 tahun, berapa lama konsesi SUKE, DASH, DUKE dan lain-lain?

Jika Najib hendak hapuskan tol-tol ini, pembayaran gantirugi untuk tempoh konsesi berbaki perlu dilakukan dan duit siapa?

Kita dah lama minta dan desak supaya tol dihapuskan. Cara bagaimana hendak dihapuskan tersebut juga kita telah ketengahkan.

Malah aku jika diizinkan berada di dalam Jemaah Menteri Malaysia yang baru, aku akan tetap teruskan perjuangan memansuhkan tol di Malaysia.

Tapi apa kan daya, aku tak bertanding di Parlimen Malaysia. Boleh tulis saja la.

Tulisan aku ini supaya pengundi di Malaysia tidak TERTIPU dengan PEMBOHONGAN depan mata oleh NAJIB.

Hadi ada kisah ka😜😜

Zulhazmi Shariff

Najib janji kosong, terdesak untuk terus berkuasa.
kedahlaniie.blogspot

SHAH ALAM - Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua menyifatkan janji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menghapuskan tol hanyalah janji kosong dari kerajaan yang terdesak untuk terus berkuasa.

Menurutnya, rancangan memansuhkan tol adalah satu lagi janji pilihan raya dibuat Najib dan bukan pertama kali ditabur kepada rakyat.

"Dalam manifesto BN pada PRU13 BN berjanji kurangkan tol secara beransur-ansur dalam tempoh lima tahun. Janji itu masih gagal ditunaikan," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Beliau berkata, pada Oktober 2015, 18 tol yang dikendalikan oleh 11 pemegang konsesi dibenarkan menaikkan kadar bayaran dengan beberapa jumlah kenaikan, sehingga RM2.30.

"Kata Najib, kerajaan tidak mempunyai pilihan selain membenarkan kadar tol meningkat kerana pemansuhan memerlukan bayaran ganti rugi yang besar.

"Dan terus mengancam rakyat Malaysia, cukai perlu ditingkatkan sekiranya kerajaan menghapuskan tol," katanya.

Media sebelum ini

melaporkan Najib semasa sesi perkongsian Belanjawan 2018, berkata tol tidak memanfaatkan warga Malaysia dan seharusnya dimansuhkan.

"Kalau boleh, di mana tol yang boleh saya mansuhkan, saya akan buat.. Ia hanya menyebabkan sakit hati dan kesesakan lalu lintas," kata Najib.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 26, 2018 6:40 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



"Awan Jadi Hitam, Ribut Bertukar Ganas, Tapi Lepas Azan Semuanya Reda," Kejadian Ditengah Laut Asbab Sekeluarga Peluk Islam
siakapkeli.my

26 Feb - Seorang mualaf yang dikatakan memeluk Islam bersama seluruh keluarganya beberapa tahun lalu telah mengimbau kembali detik-detik indah apabila dia seakan-akan menerima sesuatu pesanan dari kejadian ribut yang berlaku ketika beliau sedang berada di tengah laut, lapor Sinar Harian

Beng Seng, atau nama muslimnya Muhammad Firdaus Goh, 51, yang bekerja sebagai nelayan sejak kecil lagi berkata kejadian itu berlaku ketika dia bersama lapan orang nelayan sedang dalam perjalanan ke Pulau Ketam, Selangor untuk membaiki bot pukat tunda.

Ketika dalam perjalanan tersebut, kesemua rakan-rakan nelayannya beragam Islam dan cuma beliau sahaja yang bukan Islam di dalam bot itu.

"Cuaca secara tiba-tiba berubah, awan bertukar hitam disertai guruh dan kilat mengejutkan kami yang ketika itu sedang berada di tengah laut.

"Saya tengok keadaan laut memang berbeza, sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.

"Senang cerita, saya tidak pernah alami keadaan sebegitu walaupun sudah menjadi nelayan sejak dari kecil lagi," katanya.

Tambah Firdaus lagi, ribut itu secara tiba-tiba bertukar menjadi ganas dan menyebabkan mereka tidak dapat meneruskan perjalanan

Ketika ribut itu sedang mengganans, ada nelayan ketika itu melaungkan azan dan mereka sangat bersungguh-sungguh melaungkannya.

"Tidak lama selepas azan dilaungkan, ribut reda. Saya cukup terkejut melihat keadaan laut kembali tenang," katanya.

Setibanya di rumah di Kampung Pontian Besar, Firdaus menceritakan kejadian yang berlaku ketika itu kepada isterinya dan mengatakan mungkin itu satu petanda dari Allah untuk Firdaus sekeluarga memeluk Islam.

"Tragedi ribut luar biasa itu, bukan menakutkan, tetapi bagi saya itu ada hidayah.

"Syukur isteri menyokong tindakan saya dan dia juga bersetuju untuk memeluk agama Islam bersama empat orang anak kami,"katanya.

Firdaus mengatakan selepas beliau sekeluarga memeluk agama Islam, jiwanya cukup tenang malah dia lebih gembira menjalani kehidupan seharian bersama isterinya, Nur Aisyah Yasmin Quek, 44 dan empat anaknya Mohd Hamzie Goh, 23, Umairah Goh, 23, Maisarah Goh, 18, dan Nur Puteri Fateha Goh, 12.

"Kami sekeluarga melafazkan kalimah syahadah dalam satu majlis anjuran Majlis Agama Islam Johor, di Kampung Pontian Besar, lapan tahun lalu.

"Ahli keluarga dan saudara mara menerima kami dengan baik selepas memeluk agama Islam. Malah hubungan kami bersama keluarga bukan Islam, lebih erat," katanya.

Walaupun sudah beberapa tahun memeluk agama Islam, namun mereka sekeluarga tidak lupa untuk menganjurkan rumah terbuka ketika perayaan Tahun Baru Cina..

Tradisi rumah terbuka ini menjadi keunikan buat keluarga Firdaus Goh apabila tetamu yang hadir dari kalangan saudara-mara, jiran dan rakan-rakan terdiri daripada masyarakat berbangsa Cina dan Melayu.

"Selain menjamu makanan dan buah mandarin, tetamu turut dihiburkan dengan persembahan tarian singa. Ada juga kumpulan buskers yang menyanyikan lagu nasyid.

"Walaupun sudah seminggu, Tahun Baharu Cina, rumah terbuka yang diadakan di rumah kami tetap meriah. Ramai saudara mara, jiran dan rakan- rakan datang.

"Macam- macam kami bualkan, tiada masalah komunikasi, sebab saya, isteri dan anak- anak boleh berkomunikasi bahasa Cina dan Melayu," katanya..

Firdaus yang juga disapa Siong dalam kalangan rakan- rakan berbangsa Cina kelihatan begitu mesra melayan setiap tetamu yang putus- putus datang.

Bagi rakan baiknya, Luah Eak Ping, 54 sikap Siong cukup disenangi rakan- rakan yang kebanyakkannya terdiri daripada nelayan.

"Seronok dapat datang rumah terbuka Siong, dia melayan kami seperti keluarganya sendiri," katanya

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 26, 2018 6:41 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Setahun 2 3 Kali Jer Period, Rupanya Saya Ada Tumor Pada Kelenjar 'Pituitary' Dalam Otak Yang Hampir Menyebabkan Saya Buta
siakapkeli.my

Ramai wanita di Malaysia mengalami masalah kitaran haid yang tidak normal. Ada diantara mereka yang hanya mengalami haid sekitar 2-3 bulan setahun. Wanita normal biasanya mengalami haid sebulan sekali dengan tempoh masa 5 hingga 7 hari.

Seorang wanita bernama Michelle Apong yang hampir menghidapi penyakit berkenaan telah berkongsi sedikit sebanyak membuka mata kita bahawa pentingnya untuk merujuk atau memeriksa setiap kali mengalami perubahan badan yang tidak normal kepada pakar perubatan. Ini adalah kerana, melalui kisah yang dikongsi, Michelle langsung tidak pernah menyangka masalah hormon yang dihadapi itu telah menjurus kepada pertumbuhan tumor dalam otak dan hampir saja meragut deria penglihatannya.

Ikuti penjelasan beliau ketika menjalani pemeriksaan kesihatan 2 bulan lalu bersama seorang pakar neurologi selepas dia didiagnos dengan penyakit Pituitary Microadenoma.

Doktor: "Kamu ada baby, tapi baby kamu ada dekat tempat lain. Ini baby dalam kepala kamu. "Baby" ni mahu kena buang ni."

So, ini antara salah satu dialog Specialist neuro yang merawat saya kira-kira 6 bulan lepas semasa saya baru didiagnose dengan penyakit Pituitary Microadenoma. Sambil beliau menunjukkan gambar "baby" a.k.a tumor tersebut. Ini adalah gambaran MRI saya. Sejenis tumor didalam otak yang berhampiran dengan saraf mata (sila google utk penjelasan yg lebih dalam). Disebabkan hormon pituitary yg abnormal, patutlah kitaran haid saya tidak regular seperti wanita biasa. Setahun 2, 3 kali sahaja datang haid since 2012.

Berapa kali check up di KK, alasan doktor mesti cakap benda sama. Hormon tak seimbang mungkin stress. Sampailah dua tahun berkahwin, teringin untuk ada baby seperti orang lain. Tapi macam mana mau ada baby, period pun tak ada. Herannnn

Berbalik kepada tumor saya tadi, sekiranya saya lambat sedikit mengetahui ada "baby" yang "lahir" dalam kepala tersebut, mungkin saya akan buta kerana tumor tersebut akan menekan saraf mata. Kesannya, buta dan saya tidak dapat melahirkan cahaya mata disebabkan oleh hormon pituitary yg abnormal.

Lama sudah saya ingin berkongsi tentang penyakit saya ini, tapi saya tidak ada kesempatan dan tidak mahu menagih simpati. Tetapi disebabkan rakan-rakan saya ada masalah yang sama iaitu, masih menanti cahaya mata setelah lama berkahwin. Dan ada yang mempunyai period yang tidak regular dari zaman remaja. Jadi wujudnya kesedaran saya untuk memberikan kesedaran kepada wanita diluar sana supaya tidak memandang ringan terhadap masalah kitaran haid yang tidak menentu.

Bagi remaja diluar sana, haid tidak menentu selalu dikaitkan dengan masalah hormon. Ya hormon. Tapi sedarkah anda hormon yg abnomal itulah yang akan menjadi masalah untuk anda mendapatkan cahaya mata kelak.

Jadi pesanan saya, rajinlah check up tentang masalah kesuburan anda. Jangan sampai ada tumor yang tersembunyi seperti saya, lalu anda tidak dapat menimang cahaya mata sampai bila-bila kelak.

Oh ya, tumor saya masih kecil dan tidak memerlukan pmbedahan. Cuma ubat saja untuk membuangnya. Puji Tuhan saya diberikan peluang awal untuk membuang tumor tersebut. Cuma sekarang saya tidak dapat melakukan MRI untuk memastikan tumor tersebut telah hilang disebabkan saya tidak dapat terdedah kepada sinar x-ray smpai bulan 8 kelak.

Siakapkeli.my

''Period Tak Datang 3 Bulan, Bila Scan Cyst Dah Membesar Lebih 6 CM'', Wanita Jangan Ambil Remeh
siakapkeli.my

Cyst ialah sejenis ketumbuhan atau kantung tidak normal yang terbentuk di mana-mana organ dalam badan manusia. Ia boleh mengandungi udara, cecair atau selaput. Ia dipanggil cyst sebab ketumbuhanan ini mengandungi cecair/fluids, samaada air, cecair becampur protien, darah beku, darah haid , minyak dan lemak, lendir. Ia boleh disertai dengan daging yang mungkin jenis kanser, rambut , cartilage, tulang dan lain-lain.

Cyst ovari adalah masalah yang kerap berlaku kepada wanita. Kebanyakan cyst ovari bukanlah ketumbuhan kanser. Berita baiknya hampir semua cyst ovari akan hilang secara spontan tanpa memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun terdapat cyst yang tidak hilang seperti biasa dan ini memerlukan rawatan. Dan apa yang lebih menakutkan ialah terdapat beberapa kes kecil yang mendapati ketumbuhan cyst bertukar menjadi kanser.

Perkongsian oleh Yatt Amin menerusi laman facebook diharap dapat membuka mata wanita di luar sana agar tidak mengambil mudah.

Jom kita ikuti perkongsian beliau seperti di bawah. Semoga bermanfaat untuk wanita di luar sana.

Assalamualaikum and good morning untuk kwn2... sy nak bg info buat kwn2 prempuan yg sy sayang dan di luar sana.. sebelum ni tak pernah pon ambik taw cyst tu apa.. jenis2 cyst.. tapi jadi kat diri sendiri baru la nk google..

Yatt mula rasa nak p check bila period tak datang 3 bulan lebih.. sebelum ni pi klinik doktor kata hormon saja.. so tak suspek apa2.. tapi bila badan mkin lama mkin gemok (makan biasa ja)..perut buncit.. mula risau.. p scan tgk2 nahh 6.16cm dh cyst..doc ckp ada pcos tp tak confirm lg.. hormon laki lbih..so cyst tu kna operate sbb dh lbih 5cm..dktr tebuk 3 lubang (lap cystect)...

Lepas operate doktor kata yatt ada DERMOID CYST... apa tu??? Dermoid cyst ni dalam karung ada gigi.. rambut.. kulit dan lemak2.. benda ni ada sejak lahir lagi cuma kita ja tak taw.. bukan sihir taw.. kalau dengar ada rambut and gigi mesti pikir kena sihir ka apa.. hehe..

Cyst ni kacau ovum and period kita.. salah satu sebab susah nak pregnant.. dan ganggu hormon kita.. dia blok ovum daripada keluar senyawa... so kwn2 kt luar sana jangan malu p cek kt doktor.. scan sja tak mahal around 70 ke 100 mcm tu..

Cyst ni ada banyak jenis taw.. try google.. ada yg jenis daging.. jenis karung ada air.. mcm2 lagi.. prevention is better than cure.. jgn pandai2 dok try mcm2 product kt luar sebelum dapat nasihat doktor sebab ada kandungan dalam product boleh aktifkan cyst kita..

Moga post ni boleh bagi kesedaran untuk wanita kat luar sana untuk buat regular check up untuk rahim dan payudara.. sebab tu antara penyakit utama yg serang wanita..

*sumber pic daripada google...

Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 26, 2018 6:41 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Ditahan Kerana Minta 'Balm' Di Lapangan Terbang
bloglist-malaysia.blogspot
ekeleh.com

Sebutan "balm" (minyak sapu) yang tidak betul di lapangan terbang akan mengundang masalah besar.

Keadaan itu akan berlaku jika minyak sapu disalah sebut sebagai bom, yang merupakan 'perkataan sensitif ' semasa menaiki pesawat.

Malahan memang pernah ada penumpang yang ditahan dan disiasat polis kerana tersalah sebut "balm" sebagai bom.

Ketua Polis Daerah KLIA yang pertama, ACP Zulkifli Adamshah berkata, keadaan itu berlaku ke atas seorang warganegara Malaysia keturunan India yang kurang sihat dan meminta "balm" (minyak sapu) daripada petugas lapangan terbang.

Katanya, petugas yang terkejut dengan perkataan "bom" segera membuat laporan polis.

"Petugas sebenarnya telah meminta individu berkenaan mengulangi permintaannya, tetapi dia sekali lagi salah sebut," katanya dalam wawancara dengan China Press.
Walaupun individu itu dibebaskan dengan amaran, tetapi apa yang berlaku tetap menimbulkan kekecohan yang sebenarnya boleh dielakkan.

Dalam pada itu, Zulkifli berkata, terdapat penumpang yang didakwa dan didenda RM5,000 kerana bergurau dalam pesawat.

Katanya, kejadian itu membabitkan seorang lelaki Melayu berumur 70 tahun yang bergurau bahawa demonstrasi keselamatan oleh pramugari adalah demonstrasi membalut bom.

"Akibat gurauan ini, semua penumpang diarahkan meninggalkan pesawat dan disusuli usaha mengesan bom," kata Zulkifli.

Selain bom, ayat dan perkataan larangan lain di lapangan terbang termasuk "saya memiliki senjata" , "saya akan mengebom" , "kapal terbang akan meletup" , "beg akan meletup" , "bom nuklear" dan "serangan pengganas" . – MalaysiaGazette

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 26, 2018 6:42 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Hanya Ada Satu Pilihan Selamatkan Untuk Nyawa Anak Saya, Saya Merayu, Tolonglah Anak Saya
siakapkeli.my

"Hanya satu pilihan sahaja yang ada untuk selamatkan nyawa anak saya Siti Nur Aaira Ameera iaitu melalui pembedahan pemindahan hati yang perlu dijalankan disana(China)," luahan hati seorang ibu yang kini buntu memikirkan bagaimana cara mahu mengumpulkan wang untuk menyelamatkan nyawa anaknya.

Ibu berkenaan, Siti Zubaidah Abd Jalil melalui laman Facebook telah memuatnaik satu status merayu simpati orang ramai membantu mengumpul dana sebanyak RM250,000 untuk memastikan anaknya Siti Nur Aaira yang menghidap Billiary Attresia dapat dibawa ke China untuk pembedahan hati segera.

"Saya Siti Zubaidan binti Abdul Jalil, dengan rasa kecil dan rendah diri, merayu simpati dan belas ehsan tuan/puan yang budiman untuk menyumbang kos menampung pembedahan anak saya di China," tulisnya dengan menyertakan laporan perubatan anaknya itu untuk rujukan orang ramai.

Terdapat 3 buah negara yang boleh membuat rawatan ini termasuk Singapura tetapi kos di negara China yang paling murah, jadi mereka memilih untuk mendapatkan rawatan di negara berkenaan.

Untuk orang ramai yang mahu membantu boleh salurkan bantuan ke wangan ke akaun CIMB Bank 7624054681 atas nama Siti Nur Aaira Ameera bt Mohd Mamdoh@Ridzuan atau menghubungi Siti Zubaidah sendiri di talian 019-9031093.

"Semoga Tuan dan Puan yang bermurah hanti dapat menyumbang seberapa yang termampu, setiap wang ringgit yang diinfaqkan tuan dan puan amat berharga bagi anak saya, hanya Allah sahaja yang maha melipat gandakan rezeki dan Maha membalas segala jasa dan kebaikan Tuan/Puan," tulisnya lagi.

Beliau turut menurunkan pesanan meminta netizen untuk berkongsikan mesej yang ditulisnya ini supaya anaknya dapat mengjalani kehidupan seperti anak-anak sihat yang lain. - Siakapkeli.my

''Depan Mak Ayah Pijak Semut Tak Mati,'' Mak Ayah Perlu Tahu Tanda-Tanda Kemungkinan Anak Anda Dibawah Pengaruh Syabu
siakapkeli.my

Sungguh membimbangkan selepas angka belia terlibat dengan penyalah gunaan dadah semakin meningkat saban hari, ribuan kes berjaya dikesan oleh pihak berkuasa, dan angka sebenarnya lebih besar dengan kes-kes yang belum berjaya dikesan.

Pernah penulis terjumpa kes seorang remaja perempuan yang terlibat dalam penyalah gunaan dadah, depan orang tuanya bukan main baik sampai memang tidak menimbulkan sebarang syak, tapi dibelakang hanya tuhan yang tahu penglibatannya dalam najis dadah ini.

Dadah kini tidak mengenal usia, tidak kira seseorang itu berpendidikan tinggi atau rendah, kaya atau miskin, ada yang masih dibangku sekolah rendah pun sudah terlibat, ada di Institut Pengajian tin ggi turut terlibat dan ada yang tidak berkeja terlibat, keadaan ini menimbulkan masalah sosial yang amat teruk, kes kecurian meningkat, kes ragut, kes rompakan dan pelbagai lagi demi mencari wang untuk membeli bekalan dadah.

Ibu bapa jangan pandang sepi, awasi anak-anak anda tidak kira lelaki atau perempuan kerana mangsanya tidak kira jantina, jadi bagaimana hendak kenalpasti tanda-tanda kemungkinan anak anda terlibat atau dalam pengaruh dadah.

Penulis kongsikan bagaimana untuk kenal seseorang itu dibawah pengaruh dadah syabu/ methamphetamine/ ice// batu atau serbuk kristal seperti gambar di bawah seperti yang dikongsikan oleh pihak Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Kedah.

Tanda-tanda dan kesan pengambilan syabu. Mak Bapak Kena Ambil Tahu Untuk Pantau Anak-Anak.

Syabu adalah dadah yang popular di masa kini. Ianya membelengu ramai anak muda yang tidak menyangka kesan ketagihannya amatlah teruk sekali sehingga boleh membuatkan mereka bertindak aggresive untuk mendapatkannya. Paling aku geram, tokan-tokan syabu ini ada yang sengaja memujuk mangsa untuk mencuba buat pertama kalinya agar mereka ketagih dan akan mengulangi pembelian syabu melaluinya (repeat order).

Syabu memang dadah yang patut diperangi dan dihapuskan dari negara kita. Harganya yang mahal (100 miligram lebih kurang RM50 ke RM70) membuatkan ramai penagih syabu sanggup melibatkan diri dengan jenayah seperti ragut, rompak dan mencuri untuk memenuhi kehendak mereka. Ada juga yang sanggup membunuh keluarga sendiri. Jadi anda, perlu tahu serba sedikit maklumat mengenai syabu untuk mengenalpasti sama ada orang terdekat terlibat dengan ketagihan syabu ataupun tidak.

Antara tanda awal seseorang itu menghisap syabu ialah *self-confident yang tinggi. Mereka akan menjadi sangat ramah, orang yang tidak kenal mereka pun boleh jadi kawan untuk pertemuan kali pertama.

Anda mulakanlah bicara tentang apa-apa topik pun, pasti mereka juga sama arif setanding dengan pengetahuan anda. Perasaan ceria dan gembira dicampur dengan mulut yang ramah pasti membuatkan anda senang bersama mereka. Namun ianya hanya untuk seketika. Tanda hujung-hujung kesan pengambilan syabu (di jalanan orang gelar sebagai 'kong').

Mereka akan bertukar dari seorang yang ceria kepada orang yang sangat resah.. Riak wajah pun boleh terlihat seakan-akan ada seribu masalah menimpa mereka sekelip mata. Dalam situasi ini, penagih akan berasa tidak selesa dan tidak senang. Buka kipas dengan kelajuan nombor 5 pun boleh membuatkan mereka berpeluh. Ditambah pula sekiranya stok syabu sudah tiada, bertambah resahlah mereka.

Ketip gigi/ 'kacip'

Ada juga tabiat rutin bergantung kepada individu. Ada sesetengah orang tu dia akan mengetap gigi, ada sesetengah tu akan basuh muka kerapkali, ada sesetengah tu mengesat-ngesat mata dan muka. Hal-hal ini terjadi kerana muka mereka akan terasa sedikit kebas dan tabiat ini akan berulang untuk mengurangkan perasaan kebas yang tidak menyelesakan itu.

Pada saat "kong" ini, emosi mereka akan jadi tidak stabil. Mereka boleh mengamuk tak tentu pasal ataupun boleh jadi terlalu sedih secara tiba-tiba. Masa ini lah tiba-tiba keluar kisah cinta lama lah, sedih dengan masyarakat lah, kawan-kawan aniaya dia lah dan bermacam-macam lagi cerita penuh emosi yang akan keluar dari mulut mereka.

Tanda-tanda fizikal ini diceritakan oleh ramai. orang yang pernah mengambil syabu bahawa syabu sangat membantu dalam menambah tempoh berjaga dan tidak tidur.* Disebabkan hal ini, penagih syabu akan berubah menjadi kurus dalam tempoh yang amat singkat._

Ada juga yang boleh dilihat pada wajahnya seperti dibawah mata menjadi kehitaman (eye-bag), muka bertambah jerawat dan lemak di pipi menjadi kurang (wajah cekung).

Kesan jangka masa panjang.

Berdasarkan cerita daripada orang yang selalu menguruskan penagih syabu dan rakan-rakan sendiri, untuk tempoh jangka masa panjang syabu boleh merosakkan gigi dan mengakibatkan tulang menjadi rapuh. Ada juga kes dimana seorang penagih syabu ini jatuh basikal secara perlahan, namun kakinya boleh patah..

Diantara kesan jangka masa panjang yang lain ialah, penyakit mental seperti halusinasi, paranoia, perubahan pada struktur otak dan bermacam-macam lagi.. Pendek kata, penagih syabu yang 'extreme' ni boleh jadi gila terus.

Cerita kebiasaan berdasarkan pengalaman. Ramai penagih syabu ni sebenarnya meronta-ronta untuk cuba meninggalkan dadah ini tapi tidak berhasil kerana kesan ketagihannya adalah amat kuat sekali.

Kerana malu diketahui orang ramai, biasanya penagih syabu akan kaitkan masalah kesihatan dan masalah mental mereka dengan perkara-perkara mistik seperti gangguan jin dan hantu. Kebanyakan ibu bapa terpedaya dengan tipu muslihat anaknya berkaitan jin dan hantu ini. Pada ketika inilah anda boleh lihat bomoh dan pawang-pawang diluar sana diperbodohkan oleh penagih syabu.

Gambar Hiasan

Antara perkara yang patut diperhatikan, Sekiranya anak anda selalu keluar rumah dan pulang dalam keadaan mencurigakan, cuba elak dan tahan mereka dari keluar rumah untuk satu tempoh tertentu, contohnya antara 4 ke 5 hari. Lihat reaksi mereka kalau tiba-tiba aggresive lain macam tu kena bagi 'extra care' lah nampak gayanya.

Kebarangkalian tinggi dia akan mengamuk kalau tak dapat 'topup' syabu dalam badan mereka. Menggigil-gigil mereka nanti sebab tu mengamuk adalah jalan mudah bagi mereka untuk keluar rumah.

Antara bahan utama hisap syabu

Sumber: Sixthseal.com

Rod Kaca

Gambar Google

Aluminium foil (Sumber: google)

Sumber: AADK Kedah

Salah sangka dikalangan ibu bapa Bila anak-anak mereka terlibat dengan ketagihan syabu, mereka menyembunyikan hal ini kerana takut dimalukan atau mungkin kerana terlalu sayangkan anak mereka. Ramai yang takut ahli keluarga mereka ditangkap polis sehingga sanggup menyembunyikan hal sebenar. Sebenarnya, membiarkan anak anda tidur di lokap buat beberapa hari boleh memberi sedikit kesedaran kepada mereka (bagi pengguna syabu yang baru). Namun kalau dah extreme tu susah juga nak sedarkan mereka.

Ada juga sesetengah ibu bapa, menghantar anak mereka ke sekolah pondok dan hantar mereka keluar dari daerah/negeri bagi mengelakkan mereka dapat membeli syabu dari tokan yang dikenali mereka.

Berusahalah kerana hidayah itu milik Allah S.W.T

AADK KEDAH

- Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 26, 2018 6:42 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Unlock Je Handphone, Keluar Satu Ayat Al Quran Untuk Dibaca, Aplikasi Pintar Yang Bawa Manfaat Untuk Semua
siakapkeli.my

Majoriti daripada kita boleh dikatakan hampir kesemuanya menggunakan smart phone. Pelbagai aplikasi yang direka dalam android mahupun ios untuk memenuhi kehendak pasaran pengguna smart phone sekarang.

Tetapi masih ramai yang tidak menyedari terdapat aplikasi pintar yang boleh memberi manfaat kepada kita. Sebelum itu, berapa kalikah anda melihat smart phone setiap hari? Pasti tak terkira, dan setiap kali itulah juga anda harus unlock phone sebelum menggunakannnya bukan?

Aplikasi yang direka ini akan memastikan setiap kali anda unlock smart phone akan tertera ayat Al Quran untuk dibaca. Bayangkan kalau 20 kali anda unlock phone setiap hari, berapa ayat Al-Quran yang akan tertera? Alang-alang, boleh dibaca. Silap-silap dapat khatam satu Al Quran. Bagus bukan, secara tak langsung membaca Al-Quran boleh menjadi satu tabiat yang membawa jaminan pahala kepada kita berbanding melakukan perkara yang tidak berfaedah.

Untuk penerangan yang lebih jelas, baca apa yang dikongsikan oleh Aldzham Kamil melalui laman facebook seperti di bawah ini. Semoga bermanfaat untuk semua.

SETIAP KALI UNLOCK KENA HADAP SATU AYAT AL QURAN

Bagus aplikasi nakhtim ni. Baru je saya download. Setiap kali unlock hp akan keluar satu ayat. Dah alang-alang keluar tu boleh la baca sekurang-kurangnya satu ayat. Lepas tu bila kita unlock lagi dia akan keluar ayat seterusnya.

Bayangkan kalau kita unlock hp sekurang-kurangnya 20 kali sehari. Keseluruhan ayat Al Quran ada 6,236 ayat. Tak sampai 11 bulan dah boleh khatam satu Al Quran.

Seronok dapat jadikan Al Quran sebagai satu tabiat macam mana kita selalu unlock hp. Lebih baik daripada kita asyik tengok newsfeed pasal cendol dsb.

Sekurang-kurangnya Al Quran boleh jadi peneman kita kat akhirat nanti. Jadi syafaat kita. Biar baca Al Quran lebih viral daripada masalah cendol.

Boleh download apps ni pada link di bawah:

https://play.google.com/store/apps/details…

Setakat ni baru jumpa untuk android. Belum ada untuk ios. Sekiranya ada minta kongsikan dengan kami.

Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 26, 2018 6:43 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



5 Jenama kenderaan yang pusat servis mereka paling bagus di Malaysia
Mat Bihi
bloglist-malaysia.blogspot
jasduit.com

Dalam banyak-banyak pusat servis kenderaan, jenama kenderaan apa agaknya yang paling bagus di negara kita? Paling bagus dalam ertikata tahap pusat seris mereka berjaya membuatkan pelanggan yang ke sana berpuas hati dengan apa yang mereka dapat.

Ada beberapa jenama saja yang memang amat popular kat negara kita. Jenama kenderaan yang paling ramai rakyat Malaysia pakai sudah tentu adalah Perodua.. Itu jenama buatan Malaysia. Bagi jenama luar negara pula, rakyat Malaysia paling ramai pakai Honda.

Jika anda ada pakai kereta, kemungkinan untuk anda pakai Perodua adalah tinggi. Dan jika pendapatan anda dalam kategoti pertengahan, kemungkinan untuk anda pakai Honda juga adalah tinggi.

Selepas itu barulah diikuti oleh Toyota, Proton dan lain-lain kenderaan lagi. Toyota dan Honda sebenarnya amat kuat bersaing. Mereka saling berkejaran rapat antara satu dengan yang lain. Kalau Honda potong Toyota, potongan tu tak lah jauh sangat. Sebab Toyota juga amat digemari oleh rakat Malaysia.

Kat mana anda servis kenderaan
Jenama kenderaan apa yang anda pakai?

Adakah anda sentiasa hantar buat servis ke pusat servis jenama kenderaan anda. Atau biasanya anda hanya hantar ke pusat servis biasa yang tak ada kaitan dengan mana-mana jenama kenderaan?

Majoriti rakyat Malaysia hanya hantar kereta mereka ke pusat servis jenama kenderaan mereka selagi tempoh jaminan masih ada. Sebaik saja tempoh jaminan tamat, mereka terus cabut lari ke pusat servis kenderaan biasa.

Kalau anda pakai Perodua umpamanya, selagi masih ada jaminan, sudah tentu ke pusat servis Perodua yang anda pergi. Sebaik saja tamat tempoh, terus anda hantar kereta ke pusat servis kawan atau bengkel biasa kat tepi taman rumah anda.

Kalau tak silap saya, dalam 100 orang yang beli Perodua, hanya 20 orang saja yang akan kekal hantar servis ke Pusat Servis Perodua walaupun tempoh jaminan dah tamat. Bila ditanya pada pemilik kenderaan, kenapa tak hantar ke Perodua dah?

Jawapan yang mereka berikan biasanya adalah " Mahal !!! "

Eertinya majoriti rakyat Malaysia lebih mengutamakan harga berbanding kualiti. Biar murah tak apa, lantaklah dapat spareparts ciplak, lantaklah pomen tak berapa cekap, janji murah. Mungkin itu dah jadi budaya orang kita. Atau mungkin sebab utamanya adalah pendapatan pemilik kereta itu sebenarnya tidak melayakkan dia untuk pakai kereta... !

Sentiasa hantar ke pusat servis diiktiraf
Dari pengalaman saya, beza antara pusat servis yang diiktiraf atau dilantik oleh jenama kenderaan berbanding yang biasa memang ada banyak. Terutamanya dari segi harga. Tapi saya sentiasa hantar ke pusat servis yang diiktiraf sebab lebih yakin dengan pengalaman dan kemudahan yang mereka ada.

Mahalpun, tak lah mahal sangat sampai berganda-ganda. Jika kualitinya terjamin dan tahap servis mereka memuaskan hati, mahal sedikit tu tidaklah membebankan sangat.

Jenama kenderaan Pusat servis paling bagus
Berbalik pada jenama kenderaan yang pusat servis mereka paling bagus di negara kita.

Untuk sepanjang tahun 2017, bancian kepuasan pengguna telah dilakukan pada semua jenama kenderaan yang polular kat Malaysia dan keputusannya boleh dijadikan panduan untuk anda yang merancang nak beli kenderaan apa selepas ini..

5 jenama kenderaan yang paling bagus pusat servisnya di Malaysia adalah;

1.. Toyota
2.. Mitsubishi
3.. Mazda
4.. Nissan
5.. Volkswagen
Ternyata pusat servis Toyota mengatasi semua jenama kenderaan lain dari segi pengalaman pengguna berurusan dengan pusat servis mereka. Saya juga pakai Toyota. Memang tak dapat dinafikan pusat servis mereka terbaik secara keseluruhannya.

Servis adviser mereka juga mantap dan sentiasa terbuka dan berjaya menjalinkan hubungan kawan dengan setiap pelanggan mereka.

Jenama kenderaan pusat servis paling teruk
Sekarang kita lihat pulak jenama kenderaan manakah yang pusat servis mereka paling teruk. Pelanggan tak berapa nak rasa puas hati dengan pusat servis mereka sehingga markah yang mereka dapat adalah di bawah tahap purata.

Saya senaraikan bermula dengan yang paling teruk terlebih dahulu;
1.. Honda
2.. Proton
3.. Perodua
4.. Ford
Tudia!

Honda paling teruk dalam semua jenama kenderaan yang disenaraikan. Memang agak mengejutkan juga yang jenama Jepun tu teruk pusat servis mereka.

Kalau Proton teruk, masih tak mengejutkan sangat. Memang dah boleh jangkakan sebab ramai juga yang sering merungut dengan Pusat servis Proton ni.

Tapi Perodua juga teruk pusat servis mereka, lebih sikit dari Proton saja. Mungkin sebab jumlah kenderaan yang terlalu banyak membuatkan mereka tak ada kemampuan untuk tangani kerja dengan lancar dan mantap?

sumber gambar dari sini. Maklumat kajian kat sini.

2018 Toyota Camry – longer and lower with TNGA platform, 2.5L VVT-iE with 8AT, focus on dynamics

paultan.org

In 2017 Detroit Auto Show, Cars, International News, Toyota / By Danny Tan / 10 January 2017

Yup, this is the new 2018 Toyota Camry, unveiled at the 2017 North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Toyota says that the eighth-generation Camry has gone through a total evolution – from a proven, dependable and safe car to one that also possesses a more exciting and emotional character, thanks to newfound sporty performance and style.

Let's start with the eye-catching exterior styling. While North America's Camry has possessed a sporty flavour (relative to the chrome-laden version the rest of the world including Malaysia gets) for some time now, this is a big step further in that direction.

There were three primary design goals when penning the all-new Camry: a distinctive, low centre of gravity that results in a firm wide stance; a practical-yet-emotionally styled cabin profile, and a sporty and upscale image both inside and out. Toyota says that these goals have resulted in a sedan that's both exciting to look at and drive.

The 1.6-inch-lower hood flows down to a "Keen Look" face that's dominated by a two-piece grille comprised of flowing thin and thick treatments. The hybrid model gets a blue tinged emblem.

The 2018 Camry has an obviously sleeker profile than the current car. By lowering the hip points of the occupants (nearly 1.0-inch in front and 1.2-inches at the rear), and therefore their seating positions, Toyota was able to reduce the car's overall height by around an inch from the current model and incorporate a lower roofline, without sacrificing cabin space. Striking character lines around and along the body augment the aggressive front and rear fenders, giving the new Camry a surprisingly sporty look.

At the back, a distinct crease extends from the slim taillights down to the bumper, effectively "pushing" the wheels outward in appearance to create a wide appearance. There's even a new Camry logo. The new "midsize" sedan is 4,859 mm long (+10 mm), 1,834 mm wide (+13 mm) and 1,440 mm high (-30 mm), with a wheelbase of 2,824 mm (+48 mm).

The American Camry will as usual be available in four grades: LE, XLE, SE and XSE. The sport trims are SE and XSE (you see the latter here as the red car), and they come with a sculpted rocker panel, new 19-inch black machined-finish alloys (XSE only), a rear spoiler lip and rear diffuser. Unique facial features include large side intakes flanking the lower bumper's unique 'Catamaran' accents, a high and slim upper intake encompassing the Toyota badge and a mesh grille. A revised rear bumper with distinctive corner lines and smoked lamps are also highlighted.

The design team sought to make the new sporty Camry models "instantly recognisable and appear different from the other models from as far as 200 yards away." On that count, I think they have succeeded, although it might be too much for some. What do you think?

If anything, the changes inside are even bigger. Sporty is again the key word here, and the driver sits in a 'cockpit' with gauges angled toward his or her direction. A key visual element of the new dash is a sweeping new character line that flows down from the instrument cluster and bisects the centre console waterfall.

Another unique approach is the mix of tones and hues throughout a space rather than a strict colour profile, which Toyota says is inspired by home furnishing. All cabin surfaces employ the highest grade of soft touch and premium materials, the company claims. The front seats are new, and they now provide maximum comfort with a newfound level of ease and engagement to match the new Camry's elevated performance and athleticism, Toyota says.

The new Camry features Toyota's latest Human Machine Interface (HMI) which relays info through three interlinked displays: a 10-inch colour head-up display, a seven-inch MID within the instrument cluster and an eight-inch audio/navigation display and AC control flush in the centre console. A new nine-speaker JBL premium audio system with Sound Staging (emulates a live concert venue), Low Frequency Sounds (made possible by a 10.1-inch subwoofer) and Clari-Fi ('uncompresses' music to help restore a track's dynamic range) is available.

The new Camry is built on the Toyota New Global Architecture (TNGA) that also underpins the Prius. By extending the wheelbase by two inches, as well as bringing down the roof and hood height, Toyota lowered the centre of gravity and created a wider and more composed vehicle. Everything is lowered – the driver's seating position, heel point for more foot room and ease of movement, hood, cowl, and dashboard height. The range of steering adjustment has been increased.

Toyota says that the front occupants will experience unprecedented outward visibility, thanks to a more compact design for the instrument panel and a lowered beltline, plus repositioned A-pillars and side mirror sections.

Three new powertrains will be available. They include a 3.5 litre V6 with D-4S fuel injection, a 2.5 litre four-cylinder with a new eight-speed automatic, and a next-generation Toyota Hybrid System (THS II).

The all-new 2.5L Dynamic Force Engine's higher power/torque and lower fuel consumption in total use range is achieved by rapid combustion due to higher tumble air flow. With its long-stroke and high compression ratio, multi-hole direct fuel injectors, variable cooling system and Toyota's Variable Valve-Timing-intelligent Electric (VVT-iE), this powerplant boasts world-leading thermal efficiency of 40%, which is also claimed by Toyota for the Prius and Hyundai for the Ioniq Hybrid's ICE.

Figures have yet to be released, but the 2.5L is anticipated to achieve best-in-class fuel economy. It's drivetrain partner is the newly developed Direct Shift-8AT that provides direct-lock up from gears two through eight to eliminate power loss from the torque converter, executing shifts "like a high-performance automated manual gearbox."

The new hybrid system has been engineered to work in concert with the 2.5L Dynamic Force Engine. The CVT auto features a new Sport Mode with simulated six-speed sequential shift (SE adds on paddle shifters). Sport also improves acceleration thanks to an electric power boost from the hybrid system. To help enhance handling, the hybrid's battery pack has moved from the trunk to beneath the rear seats. The new Camry Hybrid is expected to achieve best-in-class FC, with Prius-like city/highway driving efficiency, Toyota claims.

Toyota is promising 'sporty handling' and 'enhanced ride quality' for the new Camry. Improved structural rigidity (new platform, increased use of ultra-high-tensile steel, application of a new molding tech), a new double-wishbone rear suspension system, and a new four-point engine mounting system (improves NVH performance) are contributing factors.

Toyota says that driving dynamics were always at the forefront of the engineering philosophy for the new

"In order to create something that stirs people's soul, we've laid out the concept of a new sedan that provides fun and excitement behind the wheel. In developing the next-generation Toyota Camry, we were able to start with a clean slate, which allowed us to create a true driver's car," said Camry chief engineer Masato Katsumata. Sounds like something Mazda would say…

Last but not least, safety. Toyota Safety Sense P is standard across the board and the suite bundles Pre-Collision System with Pedestrian Detection, Full-Speed Range Dynamic Radar Cruise Control, Lane Departure Alert with Steering Assist and Automatic High Beams. Select models will also come with Blind Spot Monitor and Rear Cross Traffic Alert. All 2018 Camrys have 10 airbags and a reverse camera.

Made in Georgetown, Kentucky (an important point for the president-elect), the latest iteration of America's best-selling car for 15 consecutive years will roll into US dealerships in late summer this year

Research Toyota Cars at

Press Releases

jdpower.com
Auto Service Center Efficiency Leads to Higher Satisfaction, J.D. Power Finds
J.D. Power Ratings
For additional J.D. Power ratings data, please visit www.jdpower.com/cars and www.jdpower.com/ratings.

Toyota Ranks Highest in Customer Satisfaction for Second Consecutive Year

KUALA LUMPUR: 1 Aug. 2017 — The efforts of service advisors to efficiently meet their customers' needs at service centers has a significant positive effect on customer satisfaction, according to the J.D. Power 2017 Malaysia Customer Service Index (CSI) Study,SM released today.

Overall customer service satisfaction—measured on a 1,000-point scale—increases this year to 761 from 751 in 2016. This improvement is apparent across all factors: service quality; service initiation; vehicle pick-up; service advisor; and service facility. Service initiation improves the most (+15 points) to 762.

"Customers want to be viewed as individuals with unique needs," said Muhammad Asyraf Bin Mustafar, country head of Malaysia for J.D. Power. "With a demanding and fast-paced modern lifestyle, Malaysian car owners do not have time to waste when sending their cars for service. It is a dealership's responsibility—with the support of professional service advisors—to ensure exceptional service that meets customers' expectations. Moreover, every interaction with customers—from scheduling an appointment to after-service calls—has a profound effect on customer satisfaction."

When customers are provided explanations of work prior to service, satisfaction increases by 49 points, compared with when explanations are not provided (768 vs. 719, respectively). Furthermore, satisfaction among customers whose advisors paid attention to their service details is far higher than among those who did not (764 vs. 676, respectively). The study also finds that satisfaction among customers whose advisors are completely focused on their needs is 765, which is 80 points higher than among those whose advisor is not completely focused on their specific needs.

Encouragingly this year, the percentage of customers who completed the handover process in less than 15 minutes has increased to 62% from 58% in 2016. A development that notably helps improves the customer experience in-store..

The study finds that satisfaction among customers who received an explanation of work after the completion of service has risen by 52 points, compared with those who did not receive any explanation (763 vs. 711, respectively).. In addition, the percentage of instances in which service charges are explained post-service has increased to 91% from 88% last year.

Following are additional key findings of the study:
a.. Malaysian national brands show improvement: The overall customer service index among the Malaysian national brands averages 756, an increase of 9 points from 2016.
b.. Keeping the customer informed: More customers in 2017 than in 2016 indicate that service advisors kept them informed of their vehicle's status (97% vs. 93%, respectively). Satisfaction among customers who were informed of their vehicle's status averages 765, which is 129 points higher than among those who were not informed. In addition, 6% more customers this year are contacted following the service than last year.
c.. Enhanced customer facilities: The percentage of customers who indicate that service centers are providing at least four or more facilities/amenities, such as refreshment counters, internet access and air-conditioned lounges, increases to 94% from 90% in 2016. Satisfaction among customers who experience at least four of these amenities increases by 41 points to 763, compared with 722 among those who do not experience the same.
d.. Customer satisfaction affects loyalty and advocacy: Nearly half (46%) of highly satisfied customers (satisfaction scores of 823 or higher) say they "definitely would" recommend their service dealer to family and friends, while only 10% of highly dissatisfied customers (709 or lower) say the same. Additionally, highly satisfied customers are more than twice as likely to say they "definitely would" revisit their service dealer for post-warranty service as customers who are highly dissatisfied (41% vs. 14%, respectively).
Study Rankings
Toyota ranks highest in overall service satisfaction among mass market brands, with a score of 780. Toyota performs particularly well in the service advisor and service facility factors. Mitsubishi ranks second with a score of 778 and Mazda ranks third with 776.

About the Study
The 2017 Malaysia Customer Service Index Study is based on responses from 2,705 new-vehicle owners who purchased their mass market brand vehicle between February 2015 and May 2016 and took their vehicle for service to an authorized service center between August 2016 and May 2017. The study was fielded between February and May 2017.

The study, now in its 15th year, measures overall service satisfaction among owners who took their vehicle to an authorized service center by examining dealership performance in five factors (in order of importance): service quality (32%); service initiation (22%); vehicle pick-up (18%); service advisor (15%); and service facility (13%).

Media Relations Contacts
Aisling Carty; J.D. Power; Singapore; 65-6733 8980; aisling.carty@jdpower.com.sg (link sends e-mail)

(link sends e-mail)Geno Effler; J.D. Power; Costa Mesa, Calif., USA; 001‐714-621-6224; media.relations@jdpa.com (link sends e-mail)

About J.D. Power in the Asia Pacific Region
J.D. Power has offices in Singapore, Bangkok, Kuala Lumpur, Beijing, Shanghai and Tokyo that conduct customer satisfaction research and provide consulting services in the automotive, information technology and finance industries in the Asia Pacific region. Together, the six offices bring the language of customer satisfaction to consumers and businesses in Australia, China, India, Indonesia, Japan, Malaysia, Philippines, Taiwan, Thailand and Vietnam. J.D. Power is a portfolio company of XIO Group, a global alternative investments and private equity firm headquartered in London, and is led by its four founders: Athene Li, Joseph Pacini, Murphy Qiao and Carsten Geyer. Information regarding J.D. Power and its products can be accessed through the internet at asean-oceania.jdpower.com.

About J.D. Power and Advertising/Promotional Rules www.jdpower.com/about-us/press-release-info

Media Contacts:

Aisling Carty

Singapore

65-3165-0119

aisling.carty@jdpower.com.sg

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Feb 26, 2018 6:44 am (PST) . Posted by:

"-:rIeNaCoM:-" rienacom



Tengku Mahaleel Turunkan Komen Di Facebook, Dedah Punca Kenapa Proton Tak Guna Enjin Petronas
siakapkeli.my

20 Feb - Baru-baru ini, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Tengku Tan Sri Mahaleel Tengku Ariff telah mendedahkan bahawa Proton pernah mempunyai perancangan yang rapi untuk pelbagai model menarik dan mengikuti arus teknologi ketika itu.

Memetik screenshot yang dimuatnaik oleh Muhammad Nor Fazli, beliau mendedahkan perkara ini menerusia laman Facebooknya bersama beberapa keping gambar kenderaan yang dikatakan telah berada dalam perancangan proton ketika itu namun, tidak dapapt direalisasikan.

Antara idea-idea yang menarik itu ialah model Gen2 dengan bentuk Wagon yang direka khas oleh Russel Carr yang kini bekerja sebagai Ketua Bahagian Rekaan Lotus Cars. Selain itu, lukisan model yang berkonsepkan GX-MPV dan sebuah lagi model oleh Edag Zawawi yang menunjukkan alternatif mampu menjadi MPV pertama Proton sebelum Exora dipasarkan.

Menurut Tengku Mahaleel juga, Tengku Djan pernah terlibat dalam satu projek Sepang, untuk menghasilkan kenderaan sukan pertama Malaysia. Model ini membawa persamaan dengan Lotus Europa dan bagi mereka yang pernah ke Kuala Lumpur International Motor Show 2010 pasti masih ingat dengan model berkonsep Lekir.

Beralih pula kepada platform SRM (Model Pengganti Satria) yang digunakan untuk Satria Neo, ia juga boleh menjadi asas kepada pelbagai model termasuk sedan empat pintu, hatchback lima pintu, model dengan bumbung boleh buka dan juga MPV.

Sama juga seperti Satria generasi pertama, varian GTi juga sebelum ini sedang dibangunkan untuk Satria Neo generasi kedua, bersama versi lumba. Walaupun Satria Neo GTi akhirnya tidak menjadi kenyataan, model yang menggunakan enjin CPS ini ada menerima peningkatan gaya seperti GTi dan versi R£ seperti Lotus Racing.

Semasa enjin CamPro masih digunakan, Proton sudah pun sampai dalam proses menguji barisan enjin baru (NEF), yang termasuk unit 2.2 liter dan V6 3.0 liter. Menurut Tengku Mahaleel, enjin ini "lebih baik, lebih murah dan lebih berkuasa berbanding enjin Petronas."

Beliau juga menambah bahawa enjin V6 itu direka supaya pada masa hadapan ia boleh dikecilkan kepada tiga silinder sekiranya perlu. Selain itu, bagi unit V6 pula – yang boleh dipasang dengan supercharger – didakwa boleh menjadi peneraju untuk pelbagai aspek, dan mempunyai kuasa lebih 400 hp.

Selain perancangan model ini, Tengku Mahaleel turut mendedahkan gambar kewangan pendapatan unit jualan dan keuntungan yang dicatat oleh beberapa pengurusan Proton sebelum ini, dari tahun 1985 hingga 2011.

Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: