Tuesday, November 27, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3433[1 Attachment]

12 New Messages

Digest #3433
1a
2a
Security tinted by "ML" budubedet
2b
Re: Security tinted by "Fairuz Mohamad" jcf7589
4a
Proton new car by "Jagathies Kannasan" vishnu_vd
5a
Re: Fw: Boikot McD dan Facebook by "iskandar" minummilosehatdankuat
6
Di Israel palestin dan yahudi ok pulak. by "iskandar" minummilosehatdankuat
8a
8b
Re: Fw: Bina Lebuh Raya Sendiri by "fuzzyinn@yahoo.com" fuzzyinn

Messages

Mon Nov 26, 2012 8:32 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

10 Kesilapan Ketika Membeli Telefon Pintar
By AH Mohd | Daunpisang –

Membeli telefon nampak mudah tetapi kalau salah beli, buruk padahnya, apa kata kita cuba dapatkan sedikit tips membeli telefon pintar yang kurang diendahkan pengguna.

1. Keperluan atau kehendak
Beringatlah! Bajet adalah berdasarkan pendapatan dan perbelanjaan. Pendapatan serta perbelanjaan pula berbeza mengikut kemampuan individu, oleh itu bajet anda sepatutnya berasaskan kepada keperluan dan kehendak.
Ada yang bertanya, bagaimana caranya untuk membezakan antara keperluan dan kehendak? Tentunya, banyak keperluan dan kehendak timbul dalam diri anda. Keperluan adalah sesuatu yang perlu ada dan tidak boleh hidup tanpanya. Betul, telefon adalah keperluan tetapi anda perlu beringat-ingat.

Sebagai contoh, telefon bimbit bukanlah keperluan bagi seorang individu kalau diikutkan 20 tahun lepas. Sebaliknya, di dunia moden hari ini, telefon bimbit sudah menjadi keperluan dan bukan lagi suatu kehendak. Namun, apabila anda memilih telefon bimbit yang mahal dengan ciri terkini yang anda sendiri jarang gunakan, anda sebenarnya sudah mengubah daripada keperluan kepada kehendak.

2. Terlampau taksub pada resolusi kamera telefon
Apabila anda ke kaunter, soalan yang ditanya, berapa megapiksel kamera telefon ini? 5.0 megapiksel? 8.0 megapiksel? Atau 12.0 megapiksel? Adakah ia soalan itu penting? Jawapannya, ya, penting tetapi ia bukan segala-galanya kalau membeli telefon.

Anda akan membawa telefon ke hulur ke hilir dan fungsi kamera biasanya digunakan secara mengejut, contohnya merakam kemalangan depan mata atau selebriti yang secara tiba-tiba melintas di depan anda. Pada masa ini, resolusi bukan segala-galanya tetapi kepantasan dan kekuatan 'shutter' yang paling utama. Bagaimana untuk memilih shutter? Jawapan itu sukar dijawab, hanya satu tips saja iaitu cuba dulu telefon di kedai dengan merakam gambar orang lalu lalang di depan. Lihat saja model mana yang kurang 'blur'nya.
Enjin pemproses itu memainkan peranan lebih penting dan bukannya resolusi. Ketika ini, saya lebih menggemari model iPhone 4 ke atas yang mempunyai kekuatan kamera yang benar-benar baik tetapi tidaklah terlalu hebat.

3. Terikut-ikut orang atau trend
Bak kata-kata dalam salah satu filem P Ramlee (tidak ingat pula saya tajuknya), 'Orang mahu radio, dia mahu radio...orang mahu motokar baru, dia mahu motokar baru...' kita terlalu ikut rentak orang di sekeliling sehingga lupa, selera kita tak sama dengan selera orang lain. Orang lain mungkin sesuai dengan Samsung dan kita pun turut beli produk Samsung walaupun sebenarnya kita lebih sesuai memakai Blackberry atau iPhone saja.

Terikut-ikut kawan berbeza dengan meminta nasihat dari mereka. Anda boleh bertanya tentang telefon pintar dari rakan anda tetapi tidak semestinya ia sesuai dengan keperluan anda. Misalnya, kawan anda beli jenama tersebut disebabkan mereka sudah biasa memakai produk syarikat tersebut. Anda pula terus membeli tanpa mengkaji terlebih dahulu. Akibtanya, wang beribu ringgit hangus dan anda bosan dengan telefon anda tidak sampai tiga bulan memakainya.

Kadang-kadang, lebih baik kita membeli model lama yang dikeluarkan enam bulan atau setahun lamanya yang lebih murah tetapi elok dipakai. Apatah lagi, harganya sudah jatuh sekitar RM300-RM500.

4. Pilih pasca bayar yang mahal
Apabila membeli telefon pintar, anda pastinya perlukan sambungan data untuk berhubung dengan internet. Pastilah rugi telefon pintar tanpa data kan?

Namun, silapnya kita ialah mendapatkan pelan pasca bayar yang mahal. Di pasaran, kebiasaannya ditawarkan pakej 1MB, 2MB, 5MB dan sebagainya. Ada yang beranggapan kita perlu mendapatkan pelan paling mahal kerana KERAP guna walaupun hakikatnya penggunaannya hanyalah separuh. Jadi semak dulu keperluan. Kalau setakat bersosial di Whatsapp, Facebook dan Twitter, pelan 1MB sudah cukup.

Tetapi tidak salah menggunakan prabayar yang kini ada semurah RM18 sebulan berbanding penggunaan RM88 dan sebagainya. Ia sudah cukup untuk membolehkan anda merewang di internet. Manfaatkan keperluan tersebut.

5. Beli skrin sentuh walaupun tak biasa
Kadang-kadang, kita tidak rasa 'cool' berdampingan dengan rakan-rakan yang semuanya menggunakan telefon pintar jenis skrin sentuh berharga mahal. Kita pun ingin turut mencubanya sehingga lupa yang kita lebih biasa menggunakan papan kekunci fizikal.

Terdapat dua pengguna telefon pintar di negara ini, satu yang gemarkan skrin sentuh dan satu lagi yang lebih biasa dengan butang kekunci. Jadi, anda tergolong dalam kategori yang mana? Kalau mahukan skrin sentuh, banyak jenama di pasaran, kalau mahukan butang kekunci, Blackberry pilihan terbaik sekarang.
Kalau sudah nekad menggunakan skrin sentuh, pastikan anda membiasakan diri mempelajarinya.

6. Kurang membaca untuk sedikit penyelidikan
Sesuatu yang jarang pengguna lakukan sebelum membeli telefon pintar adalah membaca. Membaca untuk mendapatkan gajet terbaik mereka. Lihat beberapa majalah atau laman web untuk pastikan anda benar-benar memilih yang terbaik.

Lakukan perbandingan dengan menyediakan kertas khas serta pastikan semuanya disemak termasuk harga, sistem operasi, prosesor dan tahap nipis.

7. Membeli secara bayaran ansuran
Kesilapan yang sering kita lakukan adalah 'biar papa asal bergaya'. Sehinggakan beli telefon pun mahu berhutang. Lebih baik anda dapat membayar sejumlah tunai untuk mendapatkan telefon pintar dan jangan terikut dengan kempen 0% tanpa faedah. Nampak mudah tetapi pada akhirnya kalau anda terlepas membuat bayaran, padah jadinya.

Lagipun, tempoh pinjaman biasanya setahun hingga dua tahun, bayangkan hanya selepas tiga bulan, sudah ada model baru di pasaran dengan teknologi baru pula itu. Takkan anda mahu berhutang lagikan?Jadi bayarlah secara tunai.

Kalau anda tidak mampu, belilah model yang sederhana. Terdapat banyak telefon pintar yang mempunyai harga kurang RM1,000. Lebih baik anda kumpul dahulu dan elakkan membeli produk bernilai lebih RM1,500 kalau tidak mampu.

8. Tak pentingkan aksesori
Selepas membeli telefon pintar, lebihkan belanja untuk menjaganya termasuk pelindung skrin dan sebagainya. Ramai yang berbelanja besar membeli telefon pintar tetapi melupakan soal aksesori yang sepatutnya menambah jangka hayat telefon.

Saya ambil pelindung skrin sebagai contoh, ia penting untuk memelihara skrin. Kalau jatuh (kebarangkalian yang tinggi) ia akan menyebabkan skrinnya pecah. Itu belum lagi bercakap soal calar dan sebagainya. Lain-lain aksesori yang perlu diberi perhatian ialah kit bebas tangan (biasanya disertakan tetapi kadang kala tidak juga) dan pengecas mudah alih. Biasalah, bateri telefon pintar ini sangat cepat menurun ketika penggunaan aktif jadi pengecas mudah alih sangat membantu.

Bajet diperlukan untuk tambahan aksesori, mungkin dalam lingkungan RM200.

9. Pilih storan yang tidak mencukupi
Akibat kekurangan bajet, kita membeli telefon dengan kapasiti setoran minimum yang menyebabkan kekurangan ruang untuk menambah aplikasi-aplikasi menarik. Pada waktu sekarang, ada 16GB simpanan secara minimum untuk kebanyakan telefon pintar.

Ada juga yang bagi tambahan slot kad microSD tetapi lebih baik juga kalau gunakan khidmat storan cloud kalau boleh. Kalau anda pengguna yang tegar, beli kapasiti lebih iaitu sekitar 32GB.

10. Beli saiz besar
Ada yang sukakan saiz melebihi 4.0 inci, ada juga yang melebihi 5.5 inci, tetapi beli disebabkan suka saja mengakibatkan anda menyesal,. Mengapa? telefon sukar digenggam, tidak ergonomik, tidak muat dalam poket.

Jadi pilih dengan berhati-hati, kalau saiz tangan anda kecil, beli telefon pintar berskrin 3.7 inci hingga 4.3 inci. Ia membolehkan anda mengoperasikan telefon hanya menggunakan satu tangan yang lebih baik.
Saiz besar juga mengakibatkan poket terlalu penuh dan sukar ketika bergerak (untuk lelaki). Seperti yang disarankan dari awal, cuba dulu telefon tersebut sebelum membelinya.

Tue Nov 27, 2012 12:40 am (PST) . Posted by:

"Fhazly Yusop" neoli18

4. Pilih pasca bayar yang
mahal - mana cukup 1MB. 1GB kot...

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, November 27, 2012 12:31 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 10 Kesilapan Ketika Membeli Telefon Pintar


 

10 Kesilapan Ketika Membeli Telefon
PintarBy AH
Mohd | Daunpisang – 
 
Membeli
telefon nampak mudah tetapi kalau salah beli, buruk padahnya, apa kata kita cuba
dapatkan sedikit tips membeli telefon pintar yang kurang diendahkan
pengguna.

1. Keperluan atau
kehendak
Beringatlah! Bajet adalah berdasarkan pendapatan dan
perbelanjaan. Pendapatan serta perbelanjaan pula berbeza mengikut kemampuan
individu, oleh itu bajet anda sepatutnya berasaskan kepada keperluan dan
kehendak.
Ada yang bertanya, bagaimana caranya untuk membezakan antara keperluan dan
kehendak? Tentunya, banyak keperluan dan kehendak timbul dalam diri anda.
Keperluan adalah sesuatu yang perlu ada dan tidak boleh hidup tanpanya. Betul,
telefon adalah keperluan tetapi anda perlu beringat-ingat.
Sebagai contoh, telefon bimbit bukanlah keperluan bagi seorang individu kalau
diikutkan 20 tahun lepas. Sebaliknya, di dunia moden hari ini, telefon bimbit
sudah menjadi keperluan dan bukan lagi suatu kehendak. Namun, apabila anda
memilih telefon bimbit yang mahal dengan ciri terkini yang anda sendiri jarang
gunakan, anda sebenarnya sudah mengubah daripada keperluan kepada kehendak.
2. Terlampau taksub pada resolusi kamera
telefon
Apabila anda ke kaunter, soalan yang ditanya, berapa
megapiksel kamera telefon ini? 5.0 megapiksel? 8.0 megapiksel? Atau 12.0
megapiksel? Adakah ia soalan itu penting? Jawapannya, ya, penting tetapi ia
bukan segala-galanya kalau membeli telefon.
Anda akan membawa telefon ke hulur ke hilir dan fungsi kamera biasanya
digunakan secara mengejut, contohnya merakam kemalangan depan mata atau
selebriti yang secara tiba-tiba melintas di depan anda. Pada masa ini, resolusi
bukan segala-galanya tetapi kepantasan dan kekuatan 'shutter' yang paling utama.
Bagaimana untuk memilih shutter? Jawapan itu sukar dijawab, hanya satu tips saja
iaitu cuba dulu telefon di kedai dengan merakam gambar orang lalu lalang di
depan. Lihat saja model mana yang kurang 'blur'nya.
Enjin pemproses itu
memainkan peranan lebih penting dan bukannya resolusi. Ketika ini, saya lebih
menggemari model iPhone 4 ke atas yang mempunyai kekuatan kamera yang
benar-benar baik tetapi tidaklah terlalu hebat.
3. Terikut-ikut orang atau
trend
Bak kata-kata dalam salah satu filem P Ramlee (tidak
ingat pula saya tajuknya), 'Orang mahu radio, dia mahu radio...orang mahu
motokar baru, dia mahu motokar baru...' kita terlalu ikut rentak orang di
sekeliling sehingga lupa, selera kita tak sama dengan selera orang lain. Orang
lain mungkin sesuai dengan Samsung dan kita pun turut beli produk Samsung
walaupun sebenarnya kita lebih sesuai memakai Blackberry atau iPhone saja.
Terikut-ikut kawan berbeza dengan meminta nasihat dari mereka. Anda boleh
bertanya tentang telefon pintar dari rakan anda tetapi tidak semestinya ia
sesuai dengan keperluan anda. Misalnya, kawan anda beli jenama tersebut
disebabkan mereka sudah biasa memakai produk syarikat tersebut. Anda pula terus
membeli tanpa mengkaji terlebih dahulu. Akibtanya, wang beribu ringgit hangus
dan anda bosan dengan telefon anda tidak sampai tiga bulan memakainya.
Kadang-kadang, lebih baik kita membeli model lama yang dikeluarkan enam bulan
atau setahun lamanya yang lebih murah tetapi elok dipakai. Apatah lagi, harganya
sudah jatuh sekitar RM300-RM500.
4. Pilih pasca bayar yang
mahal
Apabila membeli telefon pintar, anda pastinya perlukan
sambungan data untuk berhubung dengan internet. Pastilah rugi telefon pintar
tanpa data kan?
Namun, silapnya kita ialah mendapatkan pelan pasca bayar yang mahal. Di
pasaran, kebiasaannya ditawarkan pakej 1MB, 2MB, 5MB dan sebagainya. Ada yang
beranggapan kita perlu mendapatkan pelan paling mahal kerana KERAP guna walaupun
hakikatnya penggunaannya hanyalah separuh. Jadi semak dulu keperluan. Kalau
setakat bersosial di Whatsapp, Facebook dan Twitter, pelan 1MB sudah cukup.
Tetapi tidak salah menggunakan prabayar yang kini ada semurah RM18 sebulan
berbanding penggunaan RM88 dan sebagainya. Ia sudah cukup untuk membolehkan anda
merewang di internet. Manfaatkan keperluan tersebut.
5. Beli skrin sentuh walaupun tak
biasa
Kadang-kadang, kita tidak rasa 'cool' berdampingan
dengan rakan-rakan yang semuanya menggunakan telefon pintar jenis skrin sentuh
berharga mahal. Kita pun ingin turut mencubanya sehingga lupa yang kita lebih
biasa menggunakan papan kekunci fizikal.
Terdapat dua pengguna telefon pintar di negara ini, satu yang gemarkan skrin
sentuh dan satu lagi yang lebih biasa dengan butang kekunci. Jadi, anda
tergolong dalam kategori yang mana? Kalau mahukan skrin sentuh, banyak jenama di
pasaran, kalau mahukan butang kekunci, Blackberry pilihan terbaik
sekarang.
Kalau sudah nekad menggunakan skrin sentuh, pastikan anda
membiasakan diri mempelajarinya.
6. Kurang membaca untuk sedikit
penyelidikan
Sesuatu yang jarang pengguna lakukan sebelum
membeli telefon pintar adalah membaca. Membaca untuk mendapatkan gajet terbaik
mereka. Lihat beberapa majalah atau laman web untuk pastikan anda benar-benar
memilih yang terbaik.
Lakukan perbandingan dengan menyediakan kertas khas serta pastikan semuanya
disemak termasuk harga, sistem operasi, prosesor dan tahap nipis.
7. Membeli secara bayaran
ansuran
Kesilapan yang sering kita lakukan adalah 'biar papa
asal bergaya'. Sehinggakan beli telefon pun mahu berhutang. Lebih baik anda
dapat membayar sejumlah tunai untuk mendapatkan telefon pintar dan jangan
terikut dengan kempen 0% tanpa faedah. Nampak mudah tetapi pada akhirnya kalau
anda terlepas membuat bayaran, padah jadinya.
Lagipun, tempoh pinjaman biasanya setahun hingga dua tahun, bayangkan hanya
selepas tiga bulan, sudah ada model baru di pasaran dengan teknologi baru pula
itu. Takkan anda mahu berhutang lagikan?Jadi bayarlah secara tunai.
Kalau anda tidak mampu, belilah model yang sederhana. Terdapat banyak telefon
pintar yang mempunyai harga kurang RM1,000. Lebih baik anda kumpul dahulu dan
elakkan membeli produk bernilai lebih RM1,500 kalau tidak mampu.
8. Tak pentingkan
aksesori
Selepas membeli telefon pintar, lebihkan belanja
untuk menjaganya termasuk pelindung skrin dan sebagainya. Ramai yang berbelanja
besar membeli telefon pintar tetapi melupakan soal aksesori yang sepatutnya
menambah jangka hayat telefon.
Saya ambil pelindung skrin sebagai contoh, ia penting untuk memelihara skrin.
Kalau jatuh (kebarangkalian yang tinggi) ia akan menyebabkan skrinnya pecah. Itu
belum lagi bercakap soal calar dan sebagainya. Lain-lain aksesori yang perlu
diberi perhatian ialah kit bebas tangan (biasanya disertakan tetapi kadang kala
tidak juga) dan pengecas mudah alih. Biasalah, bateri telefon pintar ini sangat
cepat menurun ketika penggunaan aktif jadi pengecas mudah alih sangat
membantu.
Bajet diperlukan untuk tambahan aksesori, mungkin dalam lingkungan RM200.
9. Pilih storan yang tidak
mencukupi
Akibat kekurangan bajet, kita membeli telefon
dengan kapasiti setoran minimum yang menyebabkan kekurangan ruang untuk menambah
aplikasi-aplikasi menarik. Pada waktu sekarang, ada 16GB simpanan secara minimum
untuk kebanyakan telefon pintar.
Ada juga yang bagi tambahan slot kad microSD tetapi lebih baik juga kalau
gunakan khidmat storan cloud kalau boleh. Kalau anda pengguna yang tegar, beli
kapasiti lebih iaitu sekitar 32GB.
10. Beli saiz besar
Ada yang
sukakan saiz melebihi 4.0 inci, ada juga yang melebihi 5.5 inci, tetapi beli
disebabkan suka saja mengakibatkan anda menyesal,. Mengapa? telefon sukar
digenggam, tidak ergonomik, tidak muat dalam poket.
Jadi pilih dengan berhati-hati, kalau saiz tangan anda kecil, beli telefon
pintar berskrin 3.7 inci hingga 4.3 inci. Ia membolehkan anda mengoperasikan
telefon hanya menggunakan satu tangan yang lebih baik.
Saiz besar juga
mengakibatkan poket terlalu penuh dan sukar ketika bergerak (untuk lelaki).
Seperti yang disarankan dari awal, cuba dulu telefon tersebut sebelum
membelinya.

Mon Nov 26, 2012 3:31 pm (PST) . Posted by:

"ML" budubedet

Pernah pergi kedai tinted? Produk terkini yg ditawarkan adalah Security Tinted.

Siap ada video lagi, kalau hentak pakai helmet mmg tak pecah, kalau pecah pun setakat retak ruangan yg kecil je...

So ada lah yg tint seluruh cermin. Bagus! Selamat harta2 dlm kereta tu.

Ok yg sy terpikir skrg, kalau helmet ketuk berpuluh kali x pecah, apa jadi bila eksiden kepala terhantuk kat cermin????

Cermin asal akan pecah berderai , tapi kalau yg security tinted, cermin tu lah yg akan memecahkan kepala orang2 dlm kereta..

Saya pernah tengok eksiden maut kancil, satu badan orang tu dah melekat kat cermin depan tapi cermin tu x pecah sikit pun...

Sebab nak jaga harta yg sikit, kita bina perangkap maut dalam kereta!

Fikir2kanlah..

Tue Nov 27, 2012 1:10 am (PST) . Posted by:

"Fairuz Mohamad" jcf7589

jadi lah pengguna bijak....kalau nak guna security tinted...jangan tinted kesemua cermin supaya perkara tidak diingini dapat dielakkan....contohnya..gunakan security tinted hanya pada cermin pintu sahaja ...cermin depan dan belakang pulak..gunakan tinted tapi pada jenis/brand yg sama/warna yg sama  tetapi bukan security (kalau ketuk boleh pecah)....supaya "orang yg tidak berkenaan" tidak dapat membezakan yg mana security yg mana tak....kalau exciden, boleh pecahkan samada cermin depan atau belakang sahaja....ataupun, kalau nak pakai juga yg security tinted ni pada kesemua cermin...gunakan pada kadar yg tidak terlampau...iaitu ketuk sekali tak pecah....ketuk kali kedua pun tak pecah...ketuk kali ketiga..retak sikit....daripada ketuk berkali-kali..tapi takde effect...

itu pendapat saya..

 
A journey of thousand miles starts with one step.
Good judgement comes from experience and experience comes from bad judgement.."pacat" 

________________________________
From: ML <allmailinglist@gmail.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, November 27, 2012 7:26 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Security tinted

Pernah pergi kedai tinted? Produk terkini yg ditawarkan adalah Security Tinted.

Siap ada video lagi, kalau hentak pakai helmet mmg tak pecah, kalau pecah pun setakat retak ruangan yg kecil je...

So ada lah yg tint seluruh cermin. Bagus! Selamat harta2 dlm kereta tu.

Ok yg sy terpikir skrg, kalau helmet ketuk berpuluh kali x pecah, apa jadi bila eksiden kepala terhantuk kat cermin????

Cermin asal akan pecah berderai , tapi kalau yg security tinted, cermin tu lah yg akan memecahkan kepala orang2 dlm kereta..

Saya pernah tengok eksiden maut kancil, satu badan orang tu dah melekat kat cermin depan tapi cermin tu x pecah sikit pun...

Sebab nak jaga harta yg sikit, kita bina perangkap maut dalam kereta!

Fikir2kanlah..

------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:      
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info   
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info   
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com   
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.comYahoo! Groups Links

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

Tue Nov 27, 2012 12:42 am (PST) . Posted by:

"Mohd Nazmi" thaexpired

setuju "Jawapannya obvious cuma idealistik.. Bila terlalu ideal, kita tak
tercapai,
Bila tak tercapai, marah kerajaan.. ;-)"

terlalu macam2 soalan, alasan dan jawapan yg diberi apabila tak suka dgn
sesuatu tu. dah lali dh semua tu. yg terbaik adalah mencari kebaikan
daripada mencari keburukan org lain dan bersyukur itu lagi penting.
renung-renungkan dan slamat beramal ~

2012/11/26 bashah <bwasi@yahoo.com>

> **
>
>
> ini bukan pasal marah
> ini bukan pasal idealistik:
> ini bukan pasal politik
> ini bukan teka-teki :
> ini bukan pasal langit tinggi
> Baca soalan betul2.
> anda perlu FOKUS.
>
>
> ------------------------------
> *From:* ML <allmailinglist@gmail.com>
> *To:* "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
> *Sent:* Monday, November 26, 2012 9:09 AM
>
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - PENTING - Untuk Para
> Penunggang Motorsikal di Lembah Klang
>
>
> Menarik! Ada teka teki dipagi isnin.. :-)
>
> Jawapannya obvious cuma idealistik.. Bila terlalu ideal, kita tak tercapai,
> Bila tak tercapai, marah kerajaan.. ;-)
>
> Kes2 yg sama dengan isu2 politik yg lain.. Cer tengok, yg beria2 melaungkn
> macam2 isu tu sepatern... Cakap je lebih tapi bila dpt tampuk pemerintahan
> negeri, baru tau langit tinggi rendah.. Realiti tak seindah idealisme..
>
> takde pulak hapus tol ke, minyak turun ke, hudud ke, bantuan air free utk
> semua ke, hapus arak ke,
>
> Brbalik pada isu polis, secara realitinya, polis tak cukup.. Tak pyh
> cerita la nak double kn polis, dah ada parti politik takut kita jadi negara
> polis..
>
> Kita pun dah tgk usaha polis dgn RAKANCOP.. "Bersama mencegah jenayah" ...
> Tolong a polis.. Tu je :-)
>
>
>
>
> On 25 Nov, 2012, at 10:14 PM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:
>
>
> Kertas Soalan Malaysiana 101: Masa diperuntukan : 1 JAM:
>
> 1)Jika anda seorang penjenayah atau yg bakal lakukan jenayah, diantara 2
> jawaban dibawah... siapa yang anda perlu elakkan semasa anda melakukan
> jenayah tersebut....
>
> a) Polis
> b) Public
>
>
> 2} Diantara jawaban dibawah, tindakan manakah yg boleh mengurangkan
> beban polis utk jangka panjang?
>
> a) Cegah
> b) Siasat
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Tue Nov 27, 2012 12:58 am (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

juga sebaliknya, bila bercinta semua wangi. Nampak yg baik saja walaupun bawa mudarat

________________________________
From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, November 27, 2012 4:42 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - PENTING - Untuk Para Penunggang Motorsikal di Lembah Klang


 
setuju "Jawapannya obvious cuma idealistik.. Bila terlalu ideal, kita tak tercapai,
Bila tak tercapai, marah kerajaan.. ;-)"

terlalu macam2 soalan, alasan dan jawapan yg diberi apabila tak suka dgn sesuatu tu. dah lali dh semua tu. yg terbaik adalah mencari kebaikan daripada mencari keburukan org lain dan bersyukur itu lagi penting. renung-renungkan dan slamat beramal ~

2012/11/26 bashah <bwasi@yahoo.com>


>ini bukan pasal marah
>ini bukan pasal idealistik:
>
>ini bukan pasal politik
>ini bukan teka-teki : 
>ini bukan pasal langit tinggi
>
>Baca soalan betul2. 
>
>anda perlu FOKUS.
>
>
>
>
>
>________________________________
>
>From: ML <allmailinglist@gmail.com>
>To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
>Sent: Monday, November 26, 2012 9:09 AM
>
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - PENTING - Untuk Para Penunggang Motorsikal di Lembah Klang
>
>

>Menarik! Ada teka teki dipagi isnin.. :-)
>
>
>Jawapannya obvious cuma idealistik.. Bila terlalu ideal, kita tak tercapai,
>Bila tak tercapai, marah kerajaan.. ;-)
>
>
>Kes2 yg sama dengan isu2 politik yg lain.. Cer tengok, yg beria2 melaungkn macam2 isu tu sepatern... Cakap je lebih tapi bila dpt tampuk pemerintahan negeri, baru tau langit tinggi rendah.. Realiti tak seindah idealisme..
>
>
>takde pulak hapus tol ke, minyak turun ke, hudud ke, bantuan air free utk semua ke, hapus arak ke, 
>
>
>Brbalik pada isu polis, secara realitinya,  polis tak cukup.. Tak pyh cerita la nak double kn polis, dah ada parti politik takut kita jadi negara polis..
>
>
>Kita pun dah tgk usaha polis dgn RAKANCOP.. "Bersama mencegah jenayah" ... Tolong a polis.. Tu je :-)
>
>
>
>
>
>
>
>On 25 Nov, 2012,
at 10:14 PM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:
>
>

>>Kertas Soalan Malaysiana 101: Masa diperuntukan : 1 JAM:
>>
>>
>>1)Jika anda seorang penjenayah atau yg bakal lakukan jenayah, diantara 2 jawaban dibawah... siapa yang anda perlu elakkan semasa anda melakukan jenayah tersebut....
>>
>>
>>a) Polis 
>>b) Public  
>>
>>
>>
>>
>>2}  Diantara jawaban dibawah,   tindakan manakah yg  boleh mengurangkan beban polis utk jangka panjang?
>>
>>
>>a) Cegah
>>b) Siasat
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>>>
>
>

Tue Nov 27, 2012 1:05 am (PST) . Posted by:

"Jagathies Kannasan" vishnu_vd

Dear friends,

Promotion from authorized Sales Proton Edar Sdn Bhd.
 
Graduate scheme and government scheme available for full loan-need only offer letter
Zero down payment available for selected model.
So for all the friends please grab this opportunity if you plan to buy or change your car.We also accept trade in.Thank you all again to your continues support. 

For more info please call/sms/email to jega at 012-3332230      

Regards,
jega            
012-3332230      
Attachments with this message:
1 of 1 Photo(s)

Tue Nov 27, 2012 2:17 am (PST) . Posted by:

"iskandar" minummilosehatdankuat

taukeh lama tesco yahudi dia dah jual lama kat mat salleh..

2012/11/21 Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfatt.com.my>

> **
> tessa cohen bro
> ke kedai runcit tepi jalan la nampaknya
> or pasar basah keliling rumah nak cari barang
> adeh2
> kena check la, if tesco pun de bagi sumbangan ke israel
> then kenala boikot sama
>
> intel? then our pc?
>
>
> Zaiedishaq wrote:
>
>
>
> TESCO?
>
>
> 2012/11/20 -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
>
>>
>>
>> HINAKAN MEREKA YANG MAKAN DI MEK DOGAL<http://tukartiub.blogspot.com/2012/11/hinakan-mereka-yang-makan-di-mek-dogal.html>
>> tukartiub.blogspot. KOMENTAR TUKAR TIUB
>> *tak perlu cakap banyak*
>> *tak perlu pergi ke gaza*
>> *tak perlu heboh heboh*
>> *
>> **mek dogal ialah milik zionis*
>> *mek dogal memberi dana untuk israel*
>> *mek dogal beri sokong untuk israel*
>> *
>> **luaskan kempen anti mek dogal*
>> *luaskan kempen anti isreal*
>> *luaskan kempen anti zionis*
>> *
>> **hinakan mereka yang makan di mek dogal*
>> *kutuk mereka yang makan di mek dogal*
>> *kapirkan mereka yang makan di mek dogal*
>> *babikan mereka yang makan di mek dogal*
>> *harbikan mereka yang makan di mek dogal*
>> *laknatkan mereka yang makan di mek dogal*
>> <http://2.bp.blogspot.com/-2i80cYvyT6o/UKsihAK4zYI/AAAAAAAAo4I/eCivCHaKWP4/s1600/mcd2.jpg>
>> *PAS GESA PULAU EKONOMI, MEDIA PRO ISRAEL* � harakah daily
>> Dicatat oleh Tukar Tiub
>> KUALA LUMPUR: PAS berpendirian, sudah tiba masanya Malaysia memainkan
>> peranan yang pro aktif dalam menggesa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
>> (PBB) mengadakan sidang tergempar berhubung serangan terbaru Israel ke atas
>> Wilayah Palestin di Gaza.
>> <http://4.bp.blogspot.com/-6pgfr8T_zfM/UKsiZiPQkDI/AAAAAAAAo34/V4NMHcUCXlg/s1600/295779_445214802205080_1512737646_n+%281%29.jpg>
>> Demikian tegas Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Dewan
>> Rakyat ketika berbahas menyokong usul mengecam tindakan keganasan Israel
>> yang melancarkan serangan ketenteraan yang dinamakan Operasi �Pillar of
>> Defence�, 14 November lalu ke atas Wilayah Palestin di Gaza meliputi
>> pengeboman dan serangan udara dan laut.
>> <http://3.bp.blogspot.com/-ChLzI9_UC3A/UKsieSNX_rI/AAAAAAAAo4A/QRREh0ijCE4/s1600/546935_352854741477419_1373353531_n.jpg>"Sudah
>> tiba masanya Malaysia memainkan peranan yang pro aktif dalam menangani isu
>> ini khususnya melalui OIC untuk mengadakan sidang tergempar mempengaruhi
>> rakan-rakan OIC dan rakan-rakan negara Arab.
>>
>>
>> HARI RAKYAT BANGKIT MELAWAN
>>
>> *Orang melayu yang masih melantak di mcdonald .................*
>> wak-labu.blogspot.
>> Posted by Wak Labu <http://www.blogger.com/profile/04859646130255815032>
>> <http://www.blogger.com/email-post.g?blogID=833786252412811282&postID=8394690911099074812>
>>
>> <http://2.bp.blogspot.com/-m8XUdgBCu4w/UKrWtK7pzbI/AAAAAAAABOY/ONX1H4slp-0/s1600/1+486334_303198053122066_752125233_n.jpg>
>> Sorry ye, photo yang di atas ni bukan nye berlaku kat Malaysia, ianye
>> berlaku di luar negara.
>>
>> Ha! photo yang di bawah ni memang benar2 berlaku kat Malaysia, tengok aje
>> berapa ramai beruk2 melayu yang sedang beratur nak melantak kat restoren
>> israel.
>>
>> <http://1.bp.blogspot.com/-DYWcf3848Qc/UKrZnbagpvI/AAAAAAAABO4/mYTtZvR5zy8/s1600/1+550954_468389533204766_209397136_n.jpg>
>> Wak tak heran bile negara luar dah mula ambil tindakan memboikot ape2
>> yang berkaitan dengan Israel. Tapi kat Malaysia ni senario nye sangat
>> berlainan. Ini kesah tentang orang melayu, orang melayu ni mulut nye aje
>> yang bising tapi tak sampai ati nak boikot2 ni.
>>
>> Pergi aje masuk kat restoren KFC, Pizza Hut atau McDonald berduyun2 muke
>> melayu yang makan di sane tu. Cakap aje nak boikot barangan amerika dan
>> israel, tapi negara Malaysia sendiri masih ade hubungan dagangan dengan
>> israel. Memang kite ni punyai pemimpin negara yang lidah bercabang.
>>
>> *comments:*
>>
>> 1. Anonymous
>>
>> wak labu ni guna komputer yg menggunakan cpu jenis INTEL ke? atau
>> AMD? atau tablet yg menggunakan cpu Tegra?
>>
>> mungkin wak labu tak tahu bahawa kemudahan INTEL mempunyai kemudahan
>> R&D termaju di Israel?
>>
>> masih kah wak labu menggunakan peralatan komputer yg mempunyai
>> barang-barang INTEL dalam nya?
>>
>> boleh kah kita menggelarkan wak labu sebagai beruk labu kerana
>> menggunakan produk yg secara langsung dan tak langsung pun mempunyai
>> pertalian dgn Israel?
>> 2. Anonymous
>>
>> salam. nak tambah skit. kalau rase2 wak labu ade jugak guna microsoft
>> ke apple ke baik jangan la ye. sama jugak la kalau guna kenderaan awam mcm
>> lrt ke..sbb company yg buat tu kalau bukan dari israel atau amerika tp
>> penyokong tegar israel. mcm siemens yg buat papan elektronik kenderaan dari
>> german. penyokong tegar israel tu..
>> 1. Anonymous
>>
>> Kita perlu bijak dalam hal ini. kalau kita mampu boikot McD sila
>> lakukan, jangan beralasan. Kalau memudaratkan diri sila cari alternatif
>> lain, yang penting kita turut serta membantu saudara2 kita di Palestin.
>> Jangan cari alasan sekadar 'justify' kelemahan diri dan juga melemahkan
>> usaha orang lain.
>>
>> *Boikot McD dan Facebook? | Senarai SAH Produk Sokong Zionis |
>> Sikap Umat Islam?*
>> mohamadazhan.com
>> Mohamadazhan.com <http://www.blogger.com/profile/16268173207883953340>
>>
>>
>> Salam untuk semua, moga dirahmati
>>
>> Isu BOIKOT Barangan Yahudi Zionis memang "kencang" dalam FB la ni lepas
>> serangan 1 Muharam yang dilancarkan Yahudi Zionis Laknat ni. Aku lihat
>> memang respons Boikot ni antra paling hangat dibincangkan, ada setuju, ada
>> tak kisah, ada tak berminat...apa pun aku ucap tahniah dan sangat seronok
>> dengan kepedulian rakyat kita, tak kira bangsa dan agama semua nyatakan
>> bantahan terhadap Israel. *Tetapi sejauh mana kita tau barang2 yang kita
>> nak boikot tu ada saham bersama Zionis Israel?*
>>
>>
>> *Inminds <http://www.inminds.com/boycott-brands.html>*, satu badan
>> berpengkalan di UK yang melakukan research syarikat-syarikat yang
>> menyumbang kepada negara Israel..bukan main saja-saja boikot, apabila
>> research mendapati cukup bukti, baru di publish sebagai produk yang perlu
>> diboikot..
>>
>> Tujuan? supaya syarikat berkenaan mengubah polisi untuk tidak
>> menyumbang kepada Israel. Contoh: Produk Sara Lee dikenal pasti sejak
>> lama (2002 kalu tak silap) menyumbang kepada Israel. Diletakkan dalam
>> senarai boikot. 2011, Sara Lee ubah polisi dan dikeluarkan dari senarai
>> boikot. *Boikot bukan semberono, detailed research baru boikot..come,
>> let's do it together.. (kredit FB Muhamad Suffian Salahuddin)*
>>
>> *aku dapat info ni dari kawan lama zaman sekolah dulu, sangat berguna
>> supaya kita memboikot tak membuta tapi atas ilmu dan fakta!
>>
>>
>> *Isu McD *
>>
>> Paling dapat perhatian baru2 ni McD bagi burger sarapan pagi percuma
>> seluruh Malaysia...banyk sungguh komen dan pendapat. Yang paling aku
>> tertarik seorang admin FB dia cakap *"McD bagi burger percuma, so,
>> rakyat tak perlu keluarkan duit sesen pun nak beli burger tu...maksudnya
>> rakyat tak menyumbangkan apa2 duit pun untuk Israel..." lebih kurang macam
>> tu lah ayat dia...*
>>
>> Aku tetap tak setuju walaupun buger tu percuma kerana melibatkan soal
>> MARUAH/NILAI umat ISLAM? Maruah kita hanya mampu dibeli dengan sebijik
>> burger tu? tak pastilah kalau ada yang sanggup jual Maruah semurah harga
>> Burger...sedangkan rakyat Palestin menjual nyawa demi maruah negaranya dan
>> Islam.* Depa kat sana jangan kata nak rasa makan burger, nak menjamah
>> sesuap nasi untuk hari ini pun belum pasti*...Allahuakbar!
>>
>>
>> �Aku melihat Islam (di Eropah), tapi tidak melihat Muslim. Dan aku
>> melihat Muslim (di Mesir/negara Arab) tetapi aku tidak melihat Islam�.
>> Syeikh Mohammad Abduh
>>
>>
>> *Isu FB*
>>
>> *Bolehkan kita guna FB (milik orang Yahudi)?* Mesti kita selalu dengar
>> benda ni kan...
>> 1- Sehingga kini, tidak ada bukti Mark Zuckerberg (pengasas facebook)
>> menyumbang dana kepada Zionis.
>>
>> 2- Benar, Mark seorang Yahudi, cuma dia tidak bermazhab Zionis. Zionis
>> berbeza dengan Yahudi biasa. Yahudi yang taat dengan kitab Talmut berbeza
>> dengan Yahudi yang taat dengan Zion (protokol-protokol Zion). Yahudi
>> bangsa, Zion fahaman. Yang kita tentang Zionis Yahudi. Fb ini pula percuma.
>> Tak kena bayar. Kalau kita tutup bodohlah kita. Sbb tak manfaatkan ia untuk
>> menyebarkan Islam dan menentang Zionis Yahudi.
>>
>> 3- Yang menguasai Negara Haram Israel sekarang ini adalah Zionis Yahudi.
>> Disebalik pemerintahan USA terdapatnya Yahudi berfahaman Zionis. (Neo
>> Conservative Jews). Saya yakin dan percaya kesedaran anak muda akan isu
>> Gaza banyak diperolehi dari facebook. Bayangkan, revolusi di Mesir yang
>> menjatuhkan Rejim Hosni Mubarak salah satunya bermula dari facebook.
>>
>> 4- Manfaatkanlah teknologi yg ada utk memenangkan islam sprt kata Syeikh
>> Yusuf Qardhawi. Lagipun senjata musuh macam mujahidin afghanistan ambil
>> daripada Rusia digunakan balik utk melawan tentera Rusia. *sumber FB*
>>
>> 5. Tambahan: Idea peperangan zaman Rasulullah iaitu* korek parit
>> (Khandak) adalah idea peperangan tamaduan Parsi,* tetapi Rasulullah
>> setuju gunakan walaupun idea itu bukannya daripada tamadun arab setempat
>> malah datang daripada tamadun yang memusuhi Islam.
>>
>>
>> *Sikap Umat Islam Terhadap Isu GAZA, Palestin*
>>
>> 1. Bermusim: Boikot ikut musim, itu yang jadi selalunya. Termasuk aku
>> sama! haha...ini pesanan dan nasihat bukan untuk sahabat2 saja tetapi untuk
>> diri aku terutamanya supaya aku pun terus istiqamah dan tekal memboikot.
>> Itu saja yang mampu, nak angkat senjata...? aku kalah lama dah kalau
>> banding dengan anak2 Gaza.
>>
>> 2. Sikap dan nilai diri: Tak cukup nak boikot saja, kalau sikap dan
>> akhlak yang ditonjolkan buruk.* Malas solat, selalu tinggal solat, makan
>> duit riba, aurat tak jaga baju ketat2, dedah sana sini...majlis ilmu tak
>> pernah pergi, nak hiburan sepanjang masa, dan mcam2 lagi...* aku pesan
>> ni untuk diri aku supaya dalam menyuarakan bantahan, peribadi perlu dijaga
>> dan berubah ke arah lebih baik.
>>
>> Selamat memboikot! Moga kita mendapat hidayah dan petunjuk =)
>>
>>
>>
>>
>>
>> Gambar ni menyentuh hati aku, 3 orang kanak2 buat sumbangan hasil
>> tabungan mereka sediri. Memang nilai tak besar tapi usaha BESAR dari kanak2
>> yang Berjiwa Besar demi anak2 seusia mereka di Gaza! Tahniah buat ibu bapa,
>> mendidik dan menyedarkan hati si anak2 kecil. Moga membesar sebagai anak
>> muda hebat!
>>
>> Alhamdulillah, si kecil ini menyumbang untuk GAZA menggunakan duit tabung
>> mereka (3 beradik) berjumlah RM271.35 Mohd idris - 8 tahun, Nur amelina
>> - 6 tahun, Nur afikah - 10 tahun. Dari Sekolah Kebangsaan Sri Sikamat,
>> Kajang-*sumber FB*
>>
>> *comments:*
>> <http://www.blogger.com/profile/18290430369737490751>Kakzakie<http://www.blogger.com/profile/18290430369737490751>said...
>>
>> Kalau takat McD keluarga kakak lama dah tinggalkan. Tak percaya cuba
>> lihat bab makan-makan dlm N3 kakak tak pernah McD dlm list.
>>
>> Tapi satu masih jadi minuman kakak iaitu product Nestle. Nak cuba harap
>> tekak anak kakak boleh menerima.
>>
>> Istiqamah kena ada dlm jiwa kita kerana hasutan keliling kita terlalu
>> banyak. Angkat senjata tak pandai yg boleh kecik ini lakukanlah.
>>
>> <http://www.blogger.com/profile/17555373794737806084>Nur Najwa Bt
>> Ibnu Pajar <http://www.blogger.com/profile/17555373794737806084> said...
>>
>> alhamdulillah info yg bagus..thanks
>>
>
>

Tue Nov 27, 2012 4:11 am (PST) . Posted by:

"jamal abd kadir"

tunggu kt tmpat yg dicadang pasang aes tu besok dah ramai yg katam kt situ baru nyesal....kena plak kaum kerabat sendiri..astaqfirullah... 

________________________________
From: zamri harun <zamlope@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, October 31, 2012 2:02 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 4 NEGERI PAKATAN HARAMKAN KAMERA AES


Satu keadaan paling malang di Malaysia bila isu isu penting dipolitikkan. Saya berfikiran dalam usha untuk mendapat mile-age politik, tindakkan politician menjadi begitu jelik hingga isu keselamatan dan kematian ratusan pengguna jalanraya di ambil dalam konteks yang jahil dan bodoh.

________________________________
From: Fhazly Yusop <neoli18@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, October 31, 2012 11:05 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 4 NEGERI PAKATAN HARAMKAN KAMERA AES


confirm ke ni? baru balik dari alor setar ke kl semalam, ikut betul hadlaju sebab takut AES ni huhu

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Monday, October 29, 2012 11:47 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 4 NEGERI PAKATAN HARAMKAN KAMERA AES


 


4 NEGERI PAKATAN HARAMKAN KAMERA AES - SYABAS PAKATAN!
asalkanbukanumno.blogspot.
ABU
admin
 
INI CONTOH KAMERA AES  YANG
TERBAIK

KOMENTAR TUKAR TIUB
inilaha bukti kerajaan pakatan

kameras AES yang baik
adalah kamera AES yang  menyembah bumi

pastikan kamera ini menyembah bumi
kerana  tujuan kamera ini ialah
untuk merompak harta rakyat

 INI CONTOH BELUM BERAPA BAIK
 

PAKATAN MAHU TANGGUH LULUS KAMERA
AES DI NEGARANYA
 
KUALA LUMPUR, 29 Okt — Kesemua empat negeri yang diperintah oleh
Pakatan Rakyat (PR) telah membuat keputusan untuk menangguh untuk meluluskan
Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang mengesan pesalah trafik yang
melanggar had laju dan lampu isyarat, kata ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan
Eng.

Beliau yang juga merupakan ahli parlimen Bagan berkata, ini bermakna
lebih 40 peratus kamera tidak akan dipasang, mewakili 331 dari 831 kamera AES
seluruh negara.

AES INI TUJUAN KAYAKAN KRONI
 
"Ini kerana Pakatan mahu menjaga kepentingan rakyat,"
katanya.

Kamera AES kini dalam proses percubaan, dipasang di Perak, Selangor,
Kuala Lumpur dan Putrajaya dengan 14 buah kamera dipasang di jalan
raya.

Lim berkata, kelulusan dari pihak kerajaan negeri diperlukan untuk
projek yang melibatkan kerajaan persekutuan untuk membincangkan isu
tanah.

Pihak berkuasa tempatan akan menangguhkan kelulusan untuk pemasangan
kamera AES hingga mereka mendapat lebih banyak maklumat tentang penggunaan
kamera tersebut,
 kata Lim.

DI SERDANG MAJLIS TEMPATAN WAJIB BUKA 
"Buat masa sekarang, kita akan tangguhkan dahulu untuk
perbincangan."

Beliau berkata, kerajaan negeri mahukan pandangan dari orang ramai
terhadap kamera tersebut.

"Kita bukan nak galakkan mereka sesuka hati membuat kesalahan tetapi
biarlah secara betul," kata beliau lagi.
 
Pelaksanaan
AES Di Empat Negeri PR Ditangguhkan
intanhijau2.blogspot.
 

(mstaronline)
 
Lim Guan Eng: Pelaksanaan "AE" Di Empat Negeri Di Perintah Pakatan Rakyat
Akan Di Tangguhkan !
pahangdaily
 
KUALA LUMPUR,29 Okt -  Pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di empat
negeri yang diperintah Pakatan Rakyat (PR) akan ditangguhkan.Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan
Eng(foto) berkata, pelaksanaan AES akan ditangguhkan
sehingga kajian mendalam dijalankan dan maklum balas daripada rakyat diperolehi."Kita memang tidak
setuju dengan pelaksanaan AES.Kita
akan menilai kembali pelaksanaannya di empat negeri PR. Jika dikira sebanyak 331
biji kamera di empat negeri PR daripada 831 kamera yang akan dipasang di seluruh
negara. Dengan penangguhan ini pengguna jalan raya akan berasa lega dan tidak
stres apabila memandu di negeri PR," katanya kepada pemberita di Lobi
Parlimen hari ini.Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP berkata
keputusan tersebut diambil bagi memastikan rakyat yang tidak bersalah menjadi
mangsa."Sebab itu kita hendak tahu
sudah berapa banyak saman yang sudah dikeluarkan dan bila saman ini dihantar
kepada pesalah," katanya.Beliau
turut mengesahkan bahawa kerajaan Pulau Pinang telah menulis surat kepada Ketua
Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Long See Wool bagi
memaklumkantindakan penangguhan itu dan mahu mengadakan perbincangan lanjut
bersama kementerian itu mengenai maklum balas pelaksanaan AES.Guan Eng berkata setakat ini kerajaan negeri
Kedah dan Kelantan sudah pun memaklumkan keputusan menangguhkan pelaksanaan AES
dan Selangor dijangka mengumumkannya dalam tempoh terdekat."Kita mahu tangguhkan dulu, sehingga
kajian mendalam dijalankan."Saya juga
tidak lihat apa kebaikannya kamera AES ini hendak dikembalikan kepada kerajaan
Persekutuan selepas tempoh lima tahun," katanya.Jelasnya, kerajaan negeri tidak bersetuju
dengan beberapa perkara dalam pelaksanaan AES terutamanya yang melibatkan
penetapan had laju."Ada kawasan had
lajunya 60 kilometer sejam. Kita mahu tahu adakah had laju ini praktikal pada
masa sekarang."Ia perlu disemak semula.
Kalau tidak lebih baik jangan pakai kereta, tolak kereta lebih baik,"
katanya.

[Kerajaan yang memikirkan kebajikan dan masalah rakyat pasti akan menangguhkan projek yang jelas bersikap "mendera" seperti AES
ini. Kontrak diberikan kepada syarikat yang sudah
pasti akan mencari keuntungan berdasarkan komisyen yang bakal diperolehi
mereka.Apakah ini bermakna pihak polis dan
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) gagal melaksanakan tanggungjawab mereka, lantaran itu memberi kontrak kepada dua syarikat berkenaan yang jelas sekali
akan meraih keuntungan lumayan atas projek ini
sebenarnya. Perlaksanaan yang dibuat secara
tergesa-gesa ini sudah pasti akan menimbulkan
kemarahan rakyat dan ia mempercepatkan lagi
kejatuhan regim UMNO Barisan Nasional pada
PilihanRaya Umum Ke-13 akan
datang ini pastinya. Lakukan perubahan
sekarang!].

 
Demi rakyat, 4 negeri PR sepakat menangguhkan pemasangan
kamera AES
ustazcyber.comDicatat oleh ustazcyber
KUALA LUMPUR, 29 Okt — Kesemua empat negeri yang diperintah oleh
Pakatan Rakyat (PR) telah membuat keputusan untuk menangguh untuk meluluskan
Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang mengesan pesalah trafik yang
melanggar had laju dan lampu isyarat, kata ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan
Eng.
Beliau yang juga merupakan ahli parlimen Bagan berkata, ini bermakna
lebih 40 peratus kamera tidak akan dipasang, mewakili 331 dari 831 kamera AES
seluruh negara.
"Ini kerana Pakatan mahu menjaga kepentingan rakyat,"
katanya.
Kamera AES kini dalam proses percubaan, dipasang di Perak, Selangor,
Kuala Lumpur dan Putrajaya dengan 14 buah kamera dipasang di jalan
raya.

Tue Nov 27, 2012 4:25 am (PST) . Posted by:

"jamal abd kadir"

kat sini groupautomobil bukan group politik ...salah blok x bro

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Friday, October 19, 2012 12:21 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Bina Lebuh Raya Sendiri


 

Rakyat Kelantan Bina Lebuh Raya Sendiri : Kerajaan Umno-BN Patut
Malu
Posted by greenboc

KKerajaan Pusat pimpinan Umno-BN patut merasa malu apabila
rakyat Kelantan mengambil inisiatif sendiri untuk membina lebuh raya Kota Bharu
ke Kuala Krai.

Sikap Kementerian Kerja Raya
memberikan jawapan berdolak dalik berkenaan isu lebuh raya itu menyebabkan
Kerajaan Negeri Kelantan menyelar tindakan Kerajaan Pusat kerana menafikan hak
rakyat.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, Kerajaan Pusat
yang kononnya bermaruah seharusnya berasa malu dengan tindakan Kerajaan Negeri
Kelantan untuk membina lebuh raya itu menggunakan derma dan waqaf
rakyat.

"Rakyat sebaliknya atas inisiatif sendiri mengguna sistem waqaf
untuk memenuhi hak keperluan rakyat membina lebuh raya itu," katanya dalam
sidang media di lobi Parlimen.

Sebelum itu, dalam perbahasan rang
Undang-Undang Perbekalan 2013, Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu
Mansor menjelaskan kementeriannya tidak pernah menerima permohonan rasmi
daripada Kerajaan Negeri Kelantan berhubung pembinaan lebuh raya
itu.

Bagaimanapun Shaziman berkata, beliau hanya menerima panggilan
telefon daripada salah seorang Exco Negeri Kelantan mengenai majlis pecah tanah
untuk projek itu.

Sementara itu, Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin
Jaafar berkata, kenyataan Shaziman di Dewan Rakyat itu adalah cubaan menutup
janji Kerajaan Pusat untuk projek itu dalam Rancangan Malaysia
Ke-8(RMK-8).

"Kami tidak berpuas hati dengan jawapan menteri itu, dulu
Kerajaan Pusat pernah janji pada tahun 1996.

"Oleh kerana kami sedar,
jadi PAS Kelantan mengambil inisiatif itu," katanya.

Beliau menambah
setakat ini Kerajaan Negeri Kelantan berjaya mengutip RM4juta daripada RM1.8
bilion yang diperlukan untuk pembinaan lebuh raya itu.

Lebuh raya: Menteri cuba alih kepada air Kelantan
>
>KUALA LUMPUR: Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor cuba menutup kegagalan kerajaan pusat membina lebuh raya Kuala Krai-Kota Bharu yang pernah dijanjikan semenjak tahun 1996 apabila cuba mengalih kepada isu air Kelantan.
>
>Ahli Parlimen PAS
melahirkan rasa tidak puas hati apabila menteri berkenaan terus berdolak-dalik
setelah mereka membangkitkan isu lebuh raya berkenaan.
>
>Ahli Parlimen
Tumpat, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, pembinaan lebuh raya itu adalah
sebahagian daripada cadangan kerajaan pusat yang bermula di Pahang seterusnya
ke Kota Bharu.
>
>Malah katanya, menteri juga akui walaupun ada cadangan
untuk meningkatkan taraf jalan tersebut tetapi kos terlalu tinggi menyebabkan
kerajaan pusat membatalkan rancangan tersebut.
>
>Katanya, kerajaan
Kelantan sedar akan keperluan lebuh raya tersebut amat mendesak dan kegagalan
kerajaan pusat untuk melaksanakannya maka kerajaan negeri terpaksa memulakan
inisiatif untuk melaksanakan lebuh raya tersebut.
>
>"Saya menyeru supaya
kerajaan pusat khususnya Kementerian Kerja Raya mengambil inisiatif untuk
berbincang tetapi jawapan mereka negatif dan mengalih kepada isu air dan
sebagainya," katanya dalam sidang media di lobi parlimen. Menurutnya, Kelantan
mempunyai banyak sejarah misalnya kerajaan negeri membina Jambatan Sultan
Yahya pertama pada tahun 1960 tanpa memerlukan bantuan pusat walaupun ia
adalah tanggungjawab kerajaan pusat.
>
>"Ternyata dalam kes pembangunan
negeri Kelantan, kerajaan pusat amat negatif. Setelah kerajaan negeri ingin
menambah Jambatan Sultan Yahya yang baru kerajaan pusat tiba-tiba dengan
segera membina jambatan yang baru, sehingga hari ini masih tidak
siap.
>
>"Inilah yang kita kesalkan kerajaan pusat tidak mempunyai sikap
positif dan ikhlas membina jambatan tersebut," katanya.
>
>Ahli Parlimen
Shah Alam Khalid Samad berkata, pemberian royalti sebanyak RM10.4 billion akan
memberi kemampuan kepada Kelantan untuk mendapatkan RM1.8 billion bagi membina
lebuh raya berkenaan.
>
>Malangnya, kata beliau rakyat sudah berputus asa
dengan janji Kerajaan Pusat sehingga terpaksa menggunakan sistem wakaf untuk
membina lebuh raya yang menjadi keperluan mereka.
>
>"Kerajaan pusat
seolah-olah tidak faham peranan dan tanggungjawab mereka. Saya akan katakan
kerajaan pusat tetap menganatirikan rakyat kelantan," katanya.
>
>Ahli
Parlimen Pasir Putih Mohammad Husin kecewa apabila kerajaan menanguhkan projek
lebuh raya itu ke dalam RMK-11.
>
>"Projek ini diumumkan zaman Abdullah
Badawi bermula dalam RMK-8, kemudian ditangguhkan ke RMK-9, RMK-10 dan
akhirnya hari ini ditangguh lagi ke RMK-11," katanya kesal.
>
>Terdahulu,
Shahziman dalam penggulungan Kementerian Kerja Raya memberitahu kerajaan tidak
pernah membatalkan projek lebuh raya ini sebaliknya hanya menangguhkan untuk
penilaian semula.
>
>Shahziman juga tidak yakin sebanyak RM1.8 billion
boleh dicapai melalui kutipan yang dilancarkan oleh kerajaan Kelantan. -HD

Ulasan
GB

Diskriminasi Kerajaan Persekutuan terhadap pembangunan di negeri
Kelantan adalah satu kezaliman dan kekejaman UMNO BN.

Dengan sebab
kezaliman dan kekejaman itu, hukum kebenaran dan keadilan menetapkan UMNO BN
akan dihumban keluar dari Putrajaya.

Hanya menunggukan masa dan saat
ketikanya!!
 
comments:
 
Anonymous said...
Mana-mana menteri BN atau exco BN negeri mahupun pusat , kalian tunggu ajelah di padang mahsyar nanti , kerana seluruh rakyat kelantan khasnya dan rakyat malaysia amnya akan menuntut janji2 kalian yang tidak ditunaikan semasa di dunia dahulu. Ingat mati itu benar , soal munkar nakir itu benar dan syurga neraka juga
benar.

Tue Nov 27, 2012 5:16 am (PST) . Posted by:

"fuzzyinn@yahoo.com" fuzzyinn

Lebuhraya kan berkait secara langsung dengan automobil bro...tak silap blok dah tu tapi klu duk p cerita bab M16 ..meriam.. jet pejuang baru la betul2 silap blok bro..
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: jamal abd kadir <jaroz01@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Mon, 26 Nov 2012 05:40:45
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Bina Lebuh Raya Sendiri

kat sini groupautomobil bukan group politik ...salah blok x bro


________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Friday, October 19, 2012 12:21 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Bina Lebuh Raya Sendiri


 

Rakyat Kelantan Bina Lebuh Raya Sendiri : Kerajaan Umno-BN Patut
Malu
Posted by greenboc

KKerajaan Pusat pimpinan Umno-BN patut merasa malu apabila
rakyat Kelantan mengambil inisiatif sendiri untuk membina lebuh raya Kota Bharu
ke Kuala Krai.

Sikap Kementerian Kerja Raya
memberikan jawapan berdolak dalik berkenaan isu lebuh raya itu menyebabkan
Kerajaan Negeri Kelantan menyelar tindakan Kerajaan Pusat kerana menafikan hak
rakyat.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, Kerajaan Pusat
yang kononnya bermaruah seharusnya berasa malu dengan tindakan Kerajaan Negeri
Kelantan untuk membina lebuh raya itu menggunakan derma dan waqaf
rakyat.

"Rakyat sebaliknya atas inisiatif sendiri mengguna sistem waqaf
untuk memenuhi hak keperluan rakyat membina lebuh raya itu," katanya dalam
sidang media di lobi Parlimen.

Sebelum itu, dalam perbahasan rang
Undang-Undang Perbekalan 2013, Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu
Mansor menjelaskan kementeriannya tidak pernah menerima permohonan rasmi
daripada Kerajaan Negeri Kelantan berhubung pembinaan lebuh raya
itu.

Bagaimanapun Shaziman berkata, beliau hanya menerima panggilan
telefon daripada salah seorang Exco Negeri Kelantan mengenai majlis pecah tanah
untuk projek itu.

Sementara itu, Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin
Jaafar berkata, kenyataan Shaziman di Dewan Rakyat itu adalah cubaan menutup
janji Kerajaan Pusat untuk projek itu dalam Rancangan Malaysia
Ke-8(RMK-8).

"Kami tidak berpuas hati dengan jawapan menteri itu, dulu
Kerajaan Pusat pernah janji pada tahun 1996.

"Oleh kerana kami sedar,
jadi PAS Kelantan mengambil inisiatif itu," katanya.

Beliau menambah
setakat ini Kerajaan Negeri Kelantan berjaya mengutip RM4juta daripada RM1.8
bilion yang diperlukan untuk pembinaan lebuh raya itu.


Lebuh raya: Menteri cuba alih kepada air Kelantan
>
>KUALA LUMPUR: Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor cuba menutup kegagalan kerajaan pusat membina lebuh raya Kuala Krai-Kota Bharu yang pernah dijanjikan semenjak tahun 1996 apabila cuba mengalih kepada isu air Kelantan.
>
>Ahli Parlimen PAS
melahirkan rasa tidak puas hati apabila menteri berkenaan terus berdolak-dalik
setelah mereka membangkitkan isu lebuh raya berkenaan.
>
>Ahli Parlimen
Tumpat, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, pembinaan lebuh raya itu adalah
sebahagian daripada cadangan kerajaan pusat yang bermula di Pahang seterusnya
ke Kota Bharu.
>
>Malah katanya, menteri juga akui walaupun ada cadangan
untuk meningkatkan taraf jalan tersebut tetapi kos terlalu tinggi menyebabkan
kerajaan pusat membatalkan rancangan tersebut.
>
>Katanya, kerajaan
Kelantan sedar akan keperluan lebuh raya tersebut amat mendesak dan kegagalan
kerajaan pusat untuk melaksanakannya maka kerajaan negeri terpaksa memulakan
inisiatif untuk melaksanakan lebuh raya tersebut.
>
>"Saya menyeru supaya
kerajaan pusat khususnya Kementerian Kerja Raya mengambil inisiatif untuk
berbincang tetapi jawapan mereka negatif dan mengalih kepada isu air dan
sebagainya," katanya dalam sidang media di lobi parlimen. Menurutnya, Kelantan
mempunyai banyak sejarah misalnya kerajaan negeri membina Jambatan Sultan
Yahya pertama pada tahun 1960 tanpa memerlukan bantuan pusat walaupun ia
adalah tanggungjawab kerajaan pusat.
>
>"Ternyata dalam kes pembangunan
negeri Kelantan, kerajaan pusat amat negatif. Setelah kerajaan negeri ingin
menambah Jambatan Sultan Yahya yang baru kerajaan pusat tiba-tiba dengan
segera membina jambatan yang baru, sehingga hari ini masih tidak
siap.
>
>"Inilah yang kita kesalkan kerajaan pusat tidak mempunyai sikap
positif dan ikhlas membina jambatan tersebut," katanya.
>
>Ahli Parlimen
Shah Alam Khalid Samad berkata, pemberian royalti sebanyak RM10.4 billion akan
memberi kemampuan kepada Kelantan untuk mendapatkan RM1.8 billion bagi membina
lebuh raya berkenaan.
>
>Malangnya, kata beliau rakyat sudah berputus asa
dengan janji Kerajaan Pusat sehingga terpaksa menggunakan sistem wakaf untuk
membina lebuh raya yang menjadi keperluan mereka.
>
>"Kerajaan pusat
seolah-olah tidak faham peranan dan tanggungjawab mereka. Saya akan katakan
kerajaan pusat tetap menganatirikan rakyat kelantan," katanya.
>
>Ahli
Parlimen Pasir Putih Mohammad Husin kecewa apabila kerajaan menanguhkan projek
lebuh raya itu ke dalam RMK-11.
>
>"Projek ini diumumkan zaman Abdullah
Badawi bermula dalam RMK-8, kemudian ditangguhkan ke RMK-9, RMK-10 dan
akhirnya hari ini ditangguh lagi ke RMK-11," katanya kesal.
>
>Terdahulu,
Shahziman dalam penggulungan Kementerian Kerja Raya memberitahu kerajaan tidak
pernah membatalkan projek lebuh raya ini sebaliknya hanya menangguhkan untuk
penilaian semula.
>
>Shahziman juga tidak yakin sebanyak RM1.8 billion
boleh dicapai melalui kutipan yang dilancarkan oleh kerajaan Kelantan. -HD

Ulasan
GB

Diskriminasi Kerajaan Persekutuan terhadap pembangunan di negeri
Kelantan adalah satu kezaliman dan kekejaman UMNO BN.

Dengan sebab
kezaliman dan kekejaman itu, hukum kebenaran dan keadilan menetapkan UMNO BN
akan dihumban keluar dari Putrajaya.

Hanya menunggukan masa dan saat
ketikanya!!
 
comments:
 
Anonymous said...
Mana-mana menteri BN atau exco BN negeri mahupun pusat , kalian tunggu ajelah di padang mahsyar nanti , kerana seluruh rakyat kelantan khasnya dan rakyat malaysia amnya akan menuntut janji2 kalian yang tidak ditunaikan semasa di dunia dahulu. Ingat mati itu benar , soal munkar nakir itu benar dan syurga neraka juga
benar.

GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: