Tuesday, April 2, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3551[9 Attachments]

12 New Messages

Digest #3551

Messages

Mon Apr 1, 2013 9:40 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom


----- Original Message -----
From: Roslini Mohd noor/EE/toshiba-tem

DOA-DOA UNTUK MEMUSNAHKAN SEL-SEL KANSER.

Lapan surah ini diamalkan dan dibaca untuk memusnahkan sel-sel barah kanser. Jika pesakit dapat membacanya lagi baik.
Jika tak terdaya atau kurang baik bacaannya maka boleh minta suami, ayah, ibu atau orang lain membaca untuknya.

Selok-eloknya sebelum memulakan bacaan surah dibawah :

1. Istighfar 10x.
2. Salawat Nabi 10x.
3. Al-Fatihah 1x.

Sediakan sebotol secukupnya air yang bersih lagi suci dan setiap kali habis surah dibaca, ditiupkan kepada air.

Pesakit dinasihat minum air bacaan tiap-tiap hari dan sapu/mandi pada anggota yang kena barah kanser.

InsyaAllah kerana sakit dan sembuh semua kekuasaanNya.

1. Surah Al Maidah (Ayat 82-91).
2. Surah Al Araf (Ayat 70-81).
3. Surah Ar Ra'd (Ayat 16-28).
4. Surah Al Anbiyaa' (Ayat 38-50).
5. Surah Asy Syu'ara (Ayat 185-227).
6. Surah Az Zummar (Ayat 42-52).
7. Surah Ghafir (Ayat 67-77).
8. Surah Az Zukhruf (Ayat 52-70).

Kepada pembaca tolong sebarkan kepada ahli keluarga dan saudara yang sedang mengidap penyakit kanser.

Semoga dengan menolong mereka yang sakit, akan juga mendapat pahala dari bacaannya serta pahala kerana menolong sesama hamba yang benar-benar memerlukan pertolongan dan penyembuhan dari-Nya.

Mon Apr 1, 2013 9:41 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

DiGi menawarkan telefon baru….Nokia 3310??
By PC.com Team | Majalah Tech

Biar betul DiGi niNampak gayanya syarikat telefon kuning ni cepat sangat nak buat 'April Fool'. Mana tidaknya – jika anda ke laman web mereka di www.digi.com.my sekarang, anda boleh lihat mereka sedang menawarkan pakej-pakej telefon baru – yang menggunakan telefon pra-internet mudah-alih!

Diantara telefon yang ditawarkan oleh mereka termasuklan Nokia 3310 dan Motorola StarTac. Kedua-dua telefon klasik ini telah diperkenalkan sekitar awal abad ini – Nokia pada tahun 2000 dan StarTac pada 1996.

Lebih menggelikan hati adalah ulasan fungsi telefon tersebut – dan juga Internet percuma yang diberikan dengan setiap pembelian.

Jadi kalau anda nak telefon lain dari yang lain, pergilah ke DiGi dan pesan telefon Nokia 3310 baru anda.

Nokia 3310 dengan internet?

Lama tak nampak telefon ni...

Stylo betul telefon ni...

Mon Apr 1, 2013 9:42 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



Kesalahan ibu bapa didik anak
telokbakong.blogspot
idhamlim.com
Idham Lim

Setiap ibu bapa mahukan zuriat yang dapat berbakti kepada mereka pada hari tua kelakSOALAN:
Setiap ibu bapa mahukan zuriat yang dapat berbakti kepada mereka pada hari tua kelak. Namun, semakin banyak didikan yang diberi semakin mereka jauh daripada gelaran 'anak soleh'. Bagaimanakah perkara tersebut boleh terjadi? Di manakah silapnya?

Jawapan:
Anak adalah kurniaan ALLAH SWT yang tiada nilai tandingnya. Betapa beruntung pula ibu bapa yang dikurniakan zuriat sebagai penyambung dan kekuatan sesebuah rumah tangga.

Anak yang cemerlang tidak hanya terjadi begitu saja. Ini bergantung sejauh mana kesedaran dan tanggungjawab ibu bapa dalam mendidik anak. Terdapat kisah dalam al-Quran mengenai Nabi Ibrahim, Nabi Yaakub dan Nabi Zakaria yang tidak putus berdoa agar dikurniakan anak yang taat kepada ALLAH SWT.

Demikianlah ibu bapa juga perlu berdoa agar dikurniakan anak yang soleh dan solehah dan memohon agar tidak diuji dengan anak derhaka seperti yang dialami Nabi Nuh AS. Hakikatnya, anak juga menjadi ujian kepada setiap ibu bapa. Dan merekalah yang berkewajipan untuk mendidik anak agar tidak terjerumus ke lembah kesesatan dunia dan kemelaratan akhirat.

Firman ALLAH SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan di sisi ALLAH jualah pahala yang besar." (Surah At-Taghabun: 15)

Ada segelintir ibu bapa yang gagal membentuk anak menjadi generasi yang unggul. Orang yang malang dan gagal dalam ujian ialah mereka yang mempunyai anak, tetapi tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.
Kesilapan bagaimanakah dilakukan ibu bapa dalam membentuk anak hingga dikatakan gagal dalam ujian ALLAH ini?

Antara kesilapan dalam mendidik anak adalah seperti berikut:

1. Kurang mengambil perhatian dan menitikberatkan mengenai berdoa kepada ALLAH SWT. Oleh itu, ibu bapa digalakkan berdoa agar dikurniakan zuriat yang baik pada saat kehamilan. Antara amalan doa ketika mengandung adalah memohon rahmat, zuriat yang baik, mengerjakan solat dan mendoakan ibu bapa apabila tiada di dunia kelak. Setelah anak dilahirkan, ibu bapa perlu terus lebih banyak berdoa seiring dengan anak yang semakin membesar.

2. Anak tidak dibesarkan dengan belaian kasih sayang. Suasana rumah yang tidak aman dan penuh ancaman, hanya akan membantutkan proses pembelajaran kerana emosi mereka yang tidak stabil. Diriwayatkan Aisyah RA: "Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan dan Al-Husain bin Ali RA. Ketika itu Aqra' bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra': "Ya Rasulullah! Aku mempunyai 10 anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun daripada mereka." Rasulullah melihat kepada Aqra' kemudian berkata: "Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

3. Ibu bapa menunjukkan contoh yang tidak baik di hadapan anak. Sedarilah bahawa, anak akan senang meniru perbuatan orang yang lebih rapat dengannya, khususnya ibu bapa mereka. Apabila diperhatikan, anak yang sering bercakap kasar dan menipu lahir daripada keluarga yang mempunyai tingkah laku yang sama. Selain daripada itu, ibu bapa turut membenarkan orang yang tidak elok sahsiahnya masuk ke rumah sama ada dari kalangan sahabat sendiri ataupun anak. Wujudnya anasir yang tidak baik di dalam rumah akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak yang sedang meningkat dewasa.

Seeloknya, mereka perlu didedahkan dengan model yang cemerlang seperti golongan ulama, orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Mereka juga perlu digalakkan untuk solat berjemaah, mengikuti kuliah agama dan aktiviti yang bersesuaian dengan nilai murni Islam.

4. Mendidik anak dengan memberi ancaman dan menakut-nakutkan (tarhib) berbanding penghargaan, pujian dan hadiah (targhib).

5. Tidak tegas dalam mendidik anak. Ibu bapa perlu tegur dan hukum anak apabila menunjukkan tingkah laku negatif seperti malas atau enggan melaksanakan perintah ALLAH SWT. Ketegasan juga perlu selari antara ibu dan bapa supaya anak tidak keliru untuk membentuk tingkah laku yang betul.
Selain mendidik dengan belaian kasih sayang, ibu bapa juga perlu memberi amaran dan teguran apabila mereka melakukan kesalahan dalam tingkah laku. Ibu bapa perlu menggantung rotan di rumah sebagai amaran kerana merotan mereka dengan tujuan mendidik (bukan untuk menyakiti) sebagai satu sunnah.

6. Menjadualkan kegiatan harian anak tanpa menurut kemahuan dan kemampuan mereka. Ibu bapa juga terlalu memfokuskan sesuatu aktiviti tanpa mengambil kira perasaan dan bakat yang mereka miliki. Bagi yang mempunyai bakat melukis, mungkin akan memberontak apabila ibu bapanya memaksa memasuki kelas seni mempertahankan diri. Kesilapan lebih besar berlaku apabila ibu bapa tidak memberi pendidikan yang seimbang antara jasmani, rohani, emosi dan mental. Ini kerana ibu bapa hanya mementingkan kemajuan mental hingga melahirkan anak yang cerdas tetapi mempunyai akhlak yang buruk.

7. Memaki hamun dan menegur anak dengan mengeluarkan kata-kata kesat terutama ketika sedang marah. Kesilapan juga berlaku apabila ibu bapa mendoakan keburukan si anak setiap kali mereka melakukan perkara yang menyalahi norma. Perbuatan mendoakan kejelikan anak perlu dielakkan kerana dikhuatiri doa itu akan dimakbulkan ALLAH.

8. Tidak menghidupkan keluarga yang sakinah, mawadah dan rahmah. Apabila diperhatikan, walaupun kehidupan sesebuah keluarga itu terasnya adalah Islam, tetapi gaya hidup yang dilalui persis orang bukan Islam. Inilah hasilnya apabila hidup yang tidak bertunjangkan Islam, tidak berteraskan al-Quran dan tidak berpaksikan hadis. Pastinya hari-hari yang dilalui mereka akan berterusan tanpa mengamalkan norma dan nilai Islam yang digariskan.

Ibu bapa yang sebegini akan melahirkan anak yang tidak islamik dan akan menimbulkan pelbagai konflik keluarga yang akhirnya akan merosakkan masa hadapan anak itu sendiri. Kurang menghidupkan sunnah di dalam rumah seperti memberi salam, makan bersama, solat berjemaah dan seumpamanya, hanya membuatkan anak semakin jauh daripada ibu bapa. Pertengkaran juga akan berlaku antara suami isteri dalam sebuah rumah tangga yang tidak dirahmati. Keadaan menjadi lebih keruh lagi apabila pergaduhan berlaku di hadapan anak-anak. Hasilnya, akan menyebabkan anak berasa tertekan dan membenci kedua ibu bapanya.

9. Tidak mengambil berat kepentingan rumah tangga yang memerlukan suasana kondusif, bersih, kemas dan teratur. Suasana rumah tangga yang berselerak dan kotor akibat ibu bapa yang malas dan pengotor hanya akan melahirkan anak yang pemalas dan selekeh. Rumah tangga yang tidak kondusif juga akan menutup ruang untuk anak mengembangkan potensi dan bakat sedia ada.
10. Kurang mengawasi aktiviti anak sama ada di dalam ataupun di luar rumah. Misalnya, ibu bapa kurang mengawasi rancangan yang ditonton sama ada melalui pawagam, televisyen, video ataupun internet, menjadikan peluang untuk mereka terdedah kepada budaya kuning atau liar menjadi lebih besar.

Ini kerana, rancangan daripada pelbagai media ini banyak menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dan memakai pakaian yang tidak menepati syarak. Kesilapan akan berterusan apabila ibu bapa menyerahkan tugas mendidik anak kepada pembantu rumah yang tidak membesarkan mereka dengan nilai-nilai Islam (jika dia tidak beragama Islam). Oleh itu, ibu bapa harus memastikan anak benar-benar terdidik dengan didikan Islam kerana hal inilah yang akan menentukan hala tuju kehidupan mereka kelak.

Sinar/-

Mon Apr 1, 2013 9:43 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom


9 Soalan dan Jawapan daripada AlQuran
telokbakong.blogspot
ceritekiter2u.blogspot.

Soalan 1: Kenapa Aku Diuji?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan , kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka , maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar , dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta."
(Surah al-Ankabut ayat 2-3).

Soalan 2 : Kenapa Aku Tidak Dapat Apa Yang Aku Idam-Idamkan?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
(Surah al-Baqarah ayat 216)

Soalan 3: Kenapa Ujian Seberat Ini?

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya";
(Surah al-Baqarah ayat 286)

Soalan 4: Kenapa Kita Rasa Kecewa?

"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang-orang yang beriman"
(Surah Ali Imran ayat 139)

Soalan 5: Bagaimana Harus Aku Hadapi Kesusahan Ini?

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat , dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"
(Surah al-Baqarah ayat 45)

Soalan 6: Kepada Siapa Aku Berharap?

"Cukuplah Allah bagiku , tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal"
(Surah at-Taubah ayat 129)

Soalan 7: Apa Yang Aku Dapat Daripada Semua Ujian Ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin , diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka"
(Surah at-Taubah ayat 111)

Soalan 8: Aku Tidak tahan dengan ujian ini!

"...dan janganlah kamu ber putus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir"
(Surah Yusuf ayat 12)

Soalan 9: Sampai bila aku Akan Merana?

"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan"
(Surah al-Insyirah ayat 5-6)

Akhir kata

"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (loh mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah "
(Surah Al-Hadid ayat 22)
"Tidak luput daripada pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarah di bumi atau pun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar daripada itu melainkan (semuanya tercatat) dalam kitab yang nyata (loh mahfuz)"
(Surah Yunus ayat 61)

Mon Apr 1, 2013 2:19 pm (PDT) . Posted by:


Facebook: Fanpage Automobil
http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520

Group Automobil
http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:
OILYMAN
http://oilyman.com.my

Blog In Malaysia
http://bloginmalaysia.com

Kataloh
http://kataloh.com

Cari Mudah
http://carimudah.com

Find And Book the Best Hotel Resort
http://besthotelreviews.org

Enplegu.com
http://enplegu.com

Choosing the Best Hotel Reviews
http://besthotelreviews.info

Blog Soccers
http://blogsoccers.com

Google Adsense Program
http://googleadsenseprogram.com

Azami Entertainment
http://azamientertainment.com

Din Apartment
http://dinapartment.com

University College Online
http://universitycollegeonline.info

Kad Niaga
http://kadniaga.com

Google Adsense Program Info
http://googleadsenseprogram.info

K-Pop Music Download
http://k-popmusicdownload.info

Health Care Definition
http://healthcaredefinition.com

Laptop Skin Sticker
http://laptopskinsticker.com

Mon Apr 1, 2013 2:19 pm (PDT) . Posted by:


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

1. Setiap hari group Automobil menyiarkan purata 20 email. Dalam sebulan sebanyak 580 - 620 email disiarkan.

2. Terdapat 2 cara keahlian iaitu:

a. Melalui email:
Apabila anda menjadi ahli melalui email iaitu menghantar email ke automobil-subscribe@yahoogroups.com anda akan menerima setiap email yang disiarkan oleh Automobil termasuk attachment. Cara ini bersesuaian dengan ahli group yang sering membuka email setiap hari, dua atau tiga hari sekali.

b. Melalui laman web:
Anda menjadi ahli dengan melayari laman web Automobil iaitu http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil . Semasa mengisi borang permohonan anda boleh memilih cara keahlian anda seperti berikut:
Message Delivery
b1. Individual emails. Send individual email messages.
b2. Daily digest. Send many emails in one message.
b3. Special notices. Only send me important update emails from the moderator.
b4. No email. Don't send me email, I'll read the messages at the Web site.

c. Anda boleh menukar cara menerima mesej pada bila-bila masa dengan klik kepada Edit My Membership di laman utama.

3. Kepada ahli-ahli yang jarang membuka email ataupun kepada sesiapa yang tidak gemar menerima email yang banyak dari Automobil setiap hari, anda boleh memilih 2 cara keahlian yang mungkin bersesuaian dengan anda.

a. Daily digest:
Hanya 1 email sahaja yang akan diterima setiap hari atau 29-31 email sebulan iaitu rangkuman semua email yang disiarkan oleh Automobil. Cara ini juga tidak akan menerima attachment yang disiarkan oleh Automobil. SILA PADAMKAN KANDUNGAN EMAIL YANG TIDAK PERLU JIKA INGIN 'REPLY' EMAIL TERSEBUT ATAUPUN EMAIL ANDA TIDAK AKAN DISIARKAN.

a1. Cara menukar keahlian kepada daily digest ialah dengan menghantar email kosong ke: automobil-digest@yahoogroups.com atau menukar melalui laman web seperti yang telah diterangkan.

a2. Untuk menerima kembali email secara normal sila hantar ke automobil-normal@yahoogroups.com .

b. No email:
Anda tidak akan menerima email dari Automobil, sebaliknya terpaksa masuk ke laman web Automobil di http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/messages . Attachment juga tidak dapat dilihat kerana Yahoo tidak lagi menyimpan attachment di ruangan Messages.

a1. Cara menukar keahlian kepada no email ialah dengan menghantar email kosong ke: automobil-nomail@yahoogroups.com atau menukar melalui laman web seperti yang telah diterangkan.

a2. Untuk menerima kembali email secara normal sila hantar ke automobil-normal@yahoogroups.com .

4. Sekiranya ada pertanyaan sila hubungi automobilowner@yahoo.com .

Sekian, terima kasih.

Iwan
AutomobilOwner.

Mon Apr 1, 2013 2:19 pm (PDT) . Posted by:


Fri Nov 30, 2012 9:22 pm
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

Salam Sejahtera semua.

Mulai 28 November 2012, ahli group Automobil tidak boleh "HIDE ID".
In disebabkan polisi baru Yahoo Groups yang tidak membenarkan menukar alamat email asal seperti sebelum ini.

Jadi kepada sesiapa yang ingin "HIDE ID" sila email dan minta pada kawan-kawan anda untuk melakukan posting sekaligus merahsiakan alamat email syarikat tempat anda bekerja.

Group Automobil juga telah memberikan akses penuh kepada kebanyakan ahli yang aktif terus post email ke group tanpa tapisan moderator tetapi masih di pantau.

Sekian,
Terima Kasih.
Iwan

Mon Apr 1, 2013 2:19 pm (PDT) . Posted by:


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Kepada ahli-ahli group yang telah "DISEKAT" dari menghantar email ke
group dan inginkan status normal (Boleh Post ke Group) sila email ke
automobil-owner@yahoogroups.com untuk tindakan lanjut.

Kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh mereka yang ditarik
keistimewaan menghantar email ialah:
1. Menghantar email yang tidak berkaitan Automobil.
2. Spam.
3. Menghantar virus samada sengaja atau tidak sengaja (pastikan anti
virus anda diupdate).
4. Skim cepat kaya, mlm dan lain-lain lagi.

Kepada semua ahli group yang semakin meningkat(keahlian terkini 6301
members)diharap dapat bekerjasama dengan moderator dengan tidak
melakukan kesalahan-kesalahan diatas supaya anda tidak menghadapi
masalah pada masa akan datang.

Kerjasama anda dihargai.

Sekian, terima kasih.
Irwan
AutomobilOwner

Mon Apr 1, 2013 6:26 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

biasa la tu.. selagi takde kemalangan jiwa & selagi tak kecoh dlm
internet, mmg takdela nak ambik preventive action.

kalau tak silap mata aku, mmg ada yg diikat rantai tp kebanyakannya mmg
togel mcm tu jer.. anggaran nisbah aku 9/10 mmg tak nampak pun rantai.
kalau yg berantai pun alahai.. tak pastilah boleh support tak besi tu
kalau bergolek.

On 01/04/2013 5:28 PM, Abdul Rahman bin Johari wrote:
> dah kalau jadi mcm ni
> leh la kan klem juta2 lemon
> wlaupun kita tahu, tak sama dengan nyawa yg hilang
> tp sbg ganti punca rezeki dan sbg pengajaran kpd pihak yg berkenaan
> supaya tidak mengambil mudah perihal keselamatan
>
> selotep besar tu sheet plat kut
> kilang saya ada la pakai, utk press die
> ada kut rantai kat tengah2 gelung tu
> ikat kat lantai lori
>
>
>
> tanya saya wrote:
>> salam,
>>
>> sy pn biasa tgk benda2 bahaya ni kat atas jalan ni, tapi ada gak yang
>> segelintir tu yang tak berapa nk kisah ke atau tak perasan ke. Orang2
>> yang cam ni akan bwk kete rapat2 ngan lori yg bwk bende2 berat ni.
>>
>> Pernah terjadi, lori yang bawa balak ni, balak2 tu bergolek jatuh ke
>> jalan n hempap kereta.
>>
>> Selagi kita mampu, elakkan drive dekat2 ngan lori/treler ni.
>>
>>
>>
>>
>> 2013/4/1 MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
>>
>> Salam,
>>
>> boleh dikatakan tiap hari aku ulang alik kerja akan nampak lori
>> bawak gulungan besi besar (mcm sellotape gergasi) tanpa diikat
>> apa2, hanya disendal 2 batang kayu bagi mengelakkan dari
>> bergolek. bayangkanlah apa yg akan berlaku kalau tu besi tu
>> bergolek atas jalan raya. tak tau lah sama prosedur mengangkut
>> besi tu adalah jpj approved. tapi pandangan mata kasar aku ni
>> memang sangat2 membahayakan.
>>
>> On 31/03/2013 7:18 PM, -::eSpAcE9808::- wrote:
>>>
>>>
>>> _TRC digantung ekoran kemalangan kren penyambungan LRT,
>>> kata Prasarana_
>>>
>>> The Malaysian Insider
>>> <http://www.themalaysianinsider.com/>The Malaysian Insider
>>> TRC digantung ekoran kemalangan kren penyambungan LRT,
>>> kata Prasarana
>>> <http://my.news.yahoo.com/photos/prasarana-nafi-dakwaan-perkasa-halang-bumi-sertai-mrt-photo-084650876.html>
>>> Oleh Boo Su-Lyn
>>>
>>> KUALA LUMPUR, 30 Mac — Kontraktor penyambungan LRT, TRC
>>> Synergies Bhd telah digantung daripada meneruskan kerja
>>> pembinaan selepas seorang meninggal dunia apabila tiang
>>> penyambung landasan menghempap kereta yang dipandu di
>>> Subang semalam.
>>>
>>> Ketua Kumpulan Komunikasi dan Pemasaran Strategik Syarikat
>>> Prasarana Negara Berhad's (Prasarana) Lim Jin Aun yang
>>> dihubungi /The Malaysian Insider /berkata tempoh
>>> penggantungan tersebut bergantung kepada siasatan
>>> kemalangan yang akan diambil.
>>>
>>> "Tetapi pada ketika ini, pastinya kami telah menggantung
>>> kerja yang dilakukan oleh TRC," kata Lim hari ini.
>>>
>>> Prasarana membelanjankan sebanyak RM7 bilion keatas
>>> penyambungan laluan kereta api Kelana Jaya and LRT Ampang.
>>>
>>> TRC Synergies merupakan anak syarikat Trans Resources
>>> Corporation Sdn Bhd (TRC), merupakan syarikat pembinaan
>>> yang berjaya dalam bidaan kontrak bernilai RM950 juta
>>> untuk penyambungan berjarak 17km laluan Kelana Jaya
>>> daripada stesen Kelana Jaya ke Putra Heights, dimana akan
>>> terdapat 13 stesen baru.
>>>
>>> Bina Puri-Tim Sekata JV telah dilantik untuk membina
>>> 17.7km laluan sambungan menghala ke laluan Ampang yang
>>> juga mempunyai 13 stesen baru.
>>>
>>> Kejadian ini adalah yang terbaru selepas Februari lepas
>>> sebuah jejambat berhampiran Taman Sains Selangor di
>>> Cyberjaya runtuh dan bumbung stadium di Kuala Terengganu
>>> runtuh, yang mana merupakan salah satu lagi insiden
>>> melibatkan projek awam di dalam negara.
>>>
>>> Projek Penyambungan Jajaran (LEP) sistem aliran transit
>>> ringan (LRT) merupakan salah satu projek di bawah Bidang
>>> Keberhasilan Utama Negara (NKRA), dimana ia dibina untuk
>>> meningkatkan khidmat pengangkutan awam dan dijangka mula
>>> beroperasi pada awal 2015.
>>>
>>> LEP merupakan inisiatif kerajaan untuk menyambung laluan
>>> LRT sedia ada meliputi laluan Kelana Jaya dan laluan
>>> Ampang menjangkaui kawasan perumahan dan komersil yang
>>> lebih luas di Lembah Klang.
>>>
>>> Laluan Ampang sedang diperluaskan sejauh 17.7km meliputi
>>> kawasan termasuk Bandar Kinrara, Puchong dan Putra Heights.
>>>
>>> Sementara laluan Kelana Jaya dipanjangkan sejauh 17km
>>> meliputi Lembah Subang, Subang Jaya dan USJ.
>>>
>>> Kedua-dua laluan bertemu di stesen bersepadu di Putra Heights.
>>>
>>>
>>> Cerucuk Besi Jatuh Dari Kren Hempap 2 Kereta
>>> <http://greenboc.blogspot.com/2013/03/bergambar-cerucuk-besi-jatuh-dari-kren.html>
>>>
>>>
>>> Posted by greenboc
>>> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://4.bp.blogspot.com/-zpm2URubne0/UVZpAuo6rWI/AAAAAAABc80/5BfvPRxqaqE/s1600/maut1.jpg>
>>>
>>>
>>> Subang: Seorang lelaki maut manakala seorang lagi parah selepas
>>> tiang cerucuk besi seberat 10 tan menghempap dua kereta di Jalan
>>> Lapangan Terbang Subang, dekat sini, malam ini.
>>>
>>> Dalam kejadian jam 7.30 malam itu, tiang cerucuk besi yang
>>> diangkat kren terbabit dikatakan terlepas sebelum menghempap dua
>>> kereta yang kebetulan melalui kawasan berkenaan.
>>>
>>> Mangsa yang menaiki kereta Hyundai Sonata meninggal dunia di
>>> tempat kejadian manakala seorang lagi lelaki yang menaiki
>>> kenderaan pacuan empat roda, Nissan Frontier cedera parah dan
>>> dikejarkan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di sini,
>>> untuk rawatan lanjut.
>>>
>>> Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohamad
>>> Sani Harul, berkata pihaknya menerima maklumat mengenai kejadian
>>> itu 10 minit selepas insiden dan tiba di tempat kejadian pada
>>> jam 7.53 malam.
>>>
>>> Beliau berkata, dua jentera bomba dari Balai Bomba dan
>>> Penyelamat Subang Jaya serta Petaling Jaya dikejarkan ke tempat
>>> kejadian untuk operasi menyelamat.
>>>
>>> "Ketika tiba di lokasi, tiang cerucuk besi yang tumbang itu
>>> menghempap masing-masing sebuah kereta dan kenderaan pacuan
>>> empat roda.
>>>
>>> "Seorang lelaki meninggal dunia di tempat kejadian dan seorang
>>> lagi cedera parah," katanya kepada BH selepas operasi menyelamat
>>> selesai, sebentar tadi.
>>>
>>> Sementara itu, Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana)
>>> menghentikan kerja bagi penyambungan landasan LRT di KM15 off
>>> Jalan Lapangan Terbang, Subang di sini berikutan kematian
>>> seorang pemandu kereta di sini malam tadi.
>>>
>>> Pengarah Kumpulan Prasarana bagi Pembangunan Projek Zulkifli
>>> Mohd Yusoff berkata, syarikat itu kesal insiden membabitkan
>>> seorang pemandu maut dan penumpang kereta cedera apabila
>>> peralatan pembinaan di bahagian itu tiba-tiba menimpa kenderaan
>>> mereka pada kira-kira 7.30 malam.
>>>
>>> "Mangsa yang cedera dihantar ke hospital. Kami kesal kemalangan
>>> yang terjadi dan menyampaikan ucapan takziah kepada anggota
>>> keluarga mangsa yang meninggal dunia," katanya dalam satu kenyataan.
>>>
>>> Projek itu bertujuan untuk meningkatkan lagi pengangkutan awam
>>> bandar di Lembah Klang.
>>> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://2.bp.blogspot.com/-T6fpHpDSJLo/UVZoMYhlzMI/AAAAAAABc70/BgxQzoOghUE/s1600/1.jpg>
>>> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://1.bp.blogspot.com/-RTP6RTfwJrw/UVZoMhpxdcI/AAAAAAABc78/ZNagbh9kLBA/s1600/2.jpg>
>>> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://3.bp.blogspot.com/-SKNRcOrV7s4/UVZoR5TYxhI/AAAAAAABc8E/PDdEm8i66K8/s1600/5.jpg>
>>> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://3.bp.blogspot.com/-bc454yvIN1s/UVZoR4tEsXI/AAAAAAABc8I/DSFLUBfxAlQ/s1600/3.jpg>
>>> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://2.bp.blogspot.com/-p8kJ7CoL_Ew/UVZoYSUF4UI/AAAAAAABc8U/3D4laAYDaUA/s1600/7.jpg>
>>> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://1.bp.blogspot.com/-kiTGVUdKo38/UVZoYUGK5PI/AAAAAAABc8Y/p09lyGsqnYc/s1600/6.jpg>
>>> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://3.bp.blogspot.com/-I7O1bSJhjOw/UVZodzwGTZI/AAAAAAABc8k/5ZinsGBiuL8/s1600/8.jpg>
>>>
>>>
>>> _comments: _
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> walaupun untuk tujuan apa sekali pun keselamatan mesti
>>> diutamakan jangan bila dah jadi baru nak macama macam
>>> seliaan mesti ada walau pun dah malam
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> Ni semua punca drpd Anwar Ibrahim sebab tak pantau kerja
>>> keselamatan...
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> Apa pasal pulak salah kan anwar.ini msti karat punya mamat.
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> HA HA HA.BETUL LA ANUAR MUSA....PUN SAMA TAK
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> Bodoh... takkan semua DSAI nak jaga... Bangang.. Syarikat tu
>>> yg takde safety langsung.... Bongok..
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> Sedih tapi benar.
>>>
>>> Jambatan boleh runtuh, stadium pun runtuh, inikan kemalangan
>>> hempap biasalah. Bukan nya nak dijadikan tetapi kemalangan.
>>>
>>> Takziah pada keluarga waris yang meninggal dunia.
>>>
>>> Tapi kalau bacul sangat nak bubar parlimen, itu bukan
>>> kemalangan tapi khecutt takde teloq.
>>>
>>> Sedih tapi benar.
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> Anon...1:14 ...tu perli tu...dalam maksudnya...
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> itu hanya satu sindiran jgn emosi
>>>
>>> addin.... said...
>>>
>>> Ya...salah anuar lah ni sapa lagi......he..he..semua salah
>>> dia(sindiran)
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> Like3..
>>>
>>> Anonymous said...
>>>
>>> Ni smua punca kecuaian xleh libatkn isu politik.lau nk
>>> libatkn isu politik tu kn projek kerajaan persekutuan bkn
>>> projek kerjaan negeri
>>>
>>
>>

Mon Apr 1, 2013 7:04 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

aku pernah tengok sebiji sawit jatuh dilorong laju sebelum Tol Pedas Linggi ke arah selatan...call PLUS,  cepat depa respons...rupanya lori penuh sawit dah terbang kain canvas tutup...jatuh lagi sebiji didepan...nasib baik siang , kalau malam..boleh melambung kereta yg melanggar macam yang jadi keta MINi coopers lepas tol tangkak...semua mati.

________________________________
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, April 2, 2013 9:26 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cerucuk Besi Jatuh Dari Kren Hempap 2 Kereta


biasa la tu.. selagi takde kemalangan jiwa & selagi tak kecoh dlm internet, mmg takdela nak ambik preventive action.

kalau tak silap mata aku, mmg ada yg diikat rantai tp
kebanyakannya mmg togel mcm tu jer.. anggaran nisbah aku 9/10 mmg
tak nampak pun rantai. kalau yg berantai pun alahai.. tak pastilah
boleh support tak besi tu kalau bergolek.

On 01/04/2013 5:28 PM, Abdul Rahman bin Johari wrote:

dah kalau jadi mcm ni
>leh la kan klem juta2 lemon
>wlaupun kita tahu, tak sama dengan nyawa yg hilang
>tp sbg ganti punca rezeki dan sbg pengajaran kpd pihak yg
berkenaan
supaya tidak mengambil mudah perihal keselamatan
>
>selotep besar tu sheet plat kut
>kilang saya ada la pakai, utk press die
>ada kut rantai kat tengah2 gelung tu
>ikat kat lantai lori
>
>
>
>tanya saya wrote:

>>salam,
>>
>>
>>sy pn biasa tgk benda2 bahaya ni kat atas jalan ni, tapi ada gak yang segelintir tu yang tak berapa nk kisah ke atau tak perasan ke. Orang2 yang cam ni akan bwk kete rapat2 ngan lori yg bwk bende2 berat ni. 
>>
>>
>>Pernah terjadi, lori yang bawa balak ni, balak2 tu bergolek jatuh ke jalan n hempap kereta. 
>>
>>
>>Selagi kita mampu, elakkan drive dekat2 ngan lori/treler ni. 
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>2013/4/1 MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
>>
>>Salam,
>>>
>>>boleh dikatakan tiap hari aku ulang alik kerja akan
nampak lori bawak
gulungan besi besar (mcm sellotape gergasi) tanpa
diikat apa2, hanya
disendal 2 batang kayu bagi mengelakkan dari
bergolek. bayangkanlah apa
yg akan berlaku kalau tu besi tu bergolek atas jalan
raya. tak tau lah
sama prosedur mengangkut besi tu adalah jpj
approved. tapi pandangan
mata kasar aku ni memang sangat2 membahayakan.
>>>
>>>On 31/03/2013 7:18 PM, -::eSpAcE9808::- wrote:
>>>
>>> 
>>>>TRC digantung ekoran kemalangan kren penyambungan LRT, kata Prasarana
>>>>The Malaysian Insider 
>>>
>>>
>>>>Oleh Boo Su-Lyn
>>>>
>>>>KUALA LUMPUR, 30 Mac — Kontraktor
penyambungan LRT, TRC Synergies
Bhd
telah digantung daripada
meneruskan kerja pembinaan selepas
seorang
meninggal dunia apabila tiang
penyambung landasan menghempap
kereta
yang dipandu di Subang semalam.
>>>>Ketua Kumpulan Komunikasi dan Pemasaran Strategik Syarikat Prasarana Negara Berhad's (Prasarana) Lim Jin Aun yang dihubungi The Malaysian Insider berkata tempoh penggantungan tersebut bergantung kepada siasatan kemalangan yang akan diambil.
>>>>"Tetapi pada ketika ini, pastinya kami telah menggantung kerja yang dilakukan oleh TRC," kata Lim hari ini.
>>>>Prasarana membelanjankan sebanyak RM7 bilion keatas penyambungan laluan kereta api Kelana Jaya and LRT Ampang.
>>>>TRC Synergies merupakan anak syarikat Trans Resources Corporation Sdn Bhd (TRC), merupakan syarikat pembinaan yang berjaya dalam bidaan kontrak bernilai RM950 juta untuk penyambungan berjarak 17km laluan Kelana Jaya daripada stesen Kelana Jaya ke Putra Heights, dimana akan terdapat 13 stesen baru.
>>>>Bina Puri-Tim Sekata JV telah dilantik untuk membina 17.7km laluan sambungan menghala ke laluan Ampang yang juga mempunyai 13 stesen baru.
>>>>Kejadian ini adalah yang terbaru selepas Februari lepas sebuah jejambat berhampiran Taman Sains Selangor di Cyberjaya runtuh dan bumbung stadium di Kuala Terengganu runtuh, yang mana merupakan salah satu lagi insiden melibatkan projek awam di dalam negara.
>>>>Projek Penyambungan Jajaran (LEP) sistem aliran transit ringan (LRT) merupakan salah satu projek di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), dimana ia dibina untuk meningkatkan khidmat pengangkutan awam dan dijangka mula beroperasi pada awal 2015.
>>>>LEP merupakan inisiatif kerajaan untuk menyambung laluan LRT sedia ada meliputi laluan Kelana Jaya dan laluan Ampang menjangkaui kawasan perumahan dan komersil yang lebih luas di Lembah Klang.
>>>>Laluan Ampang sedang diperluaskan sejauh 17.7km meliputi kawasan termasuk Bandar Kinrara, Puchong dan Putra Heights.
>>>>Sementara laluan Kelana Jaya dipanjangkan sejauh 17km meliputi Lembah Subang, Subang Jaya dan USJ.
>>>>Kedua-dua laluan bertemu di stesen bersepadu di Putra Heights.
>>>
>>>>Cerucuk Besi Jatuh Dari Kren Hempap 2 Kereta
>>>>Posted by greenboc
>>>>
>>>>Subang: Seorang lelaki maut manakala seorang lagi parah selepas tiang cerucuk besi seberat 10 tan menghempap dua kereta di Jalan Lapangan Terbang Subang, dekat sini, malam ini.
>>>>
>>>>Dalam kejadian jam 7.30 malam itu, tiang cerucuk besi yang diangkat kren terbabit dikatakan terlepas sebelum menghempap dua kereta yang kebetulan melalui kawasan berkenaan.
>>>>
>>>>Mangsa yang menaiki kereta
Hyundai Sonata meninggal dunia
di tempat
kejadian manakala seorang lagi
lelaki yang menaiki kenderaan
pacuan
empat roda, Nissan Frontier
cedera parah dan dikejarkan ke
Pusat
Perubatan Universiti Malaya
(PPUM) di sini, untuk rawatan
lanjut.
>>>>
>>>>Penolong Pengarah Operasi Bomba
dan Penyelamat Selangor, Mohamad
Sani
Harul, berkata pihaknya menerima
maklumat mengenai kejadian itu
10
minit selepas insiden dan tiba
di tempat kejadian pada jam 7.53
malam.
>>>>
>>>>Beliau berkata, dua jentera
bomba dari Balai Bomba dan
Penyelamat
Subang Jaya serta Petaling Jaya
dikejarkan ke tempat kejadian
untuk
operasi menyelamat.
>>>>
>>>>"Ketika tiba di lokasi, tiang
cerucuk besi yang tumbang itu
menghempap
masing-masing sebuah kereta dan
kenderaan pacuan empat roda.
>>>>
>>>>"Seorang lelaki meninggal dunia
di tempat kejadian dan seorang
lagi
cedera parah," katanya kepada BH
selepas operasi menyelamat
selesai,
sebentar tadi.
>>>>
>>>>Sementara itu, Syarikat
Prasarana Negara Berhad
(Prasarana)
menghentikan kerja bagi
penyambungan landasan LRT di
KM15 off Jalan
Lapangan Terbang, Subang di sini
berikutan kematian seorang
pemandu
kereta di sini malam tadi.
>>>>
>>>>Pengarah Kumpulan Prasarana bagi
Pembangunan Projek Zulkifli Mohd
Yusoff berkata, syarikat itu
kesal insiden membabitkan
seorang pemandu
maut dan penumpang kereta cedera
apabila peralatan pembinaan di
bahagian itu tiba-tiba menimpa
kenderaan mereka pada kira-kira
7.30
malam.
>>>>
>>>>"Mangsa yang cedera dihantar ke
hospital. Kami kesal kemalangan
yang
terjadi dan menyampaikan ucapan
takziah kepada anggota keluarga
mangsa
yang meninggal dunia," katanya
dalam satu kenyataan.
>>>>
>>>>Projek itu bertujuan untuk
meningkatkan lagi pengangkutan
awam bandar
di Lembah Klang.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>comments:
>>>>Anonymous
said...
>>>>walaupun untuk tujuan apa sekali pun keselamatan mesti diutamakan jangan bila dah jadi baru nak macama macam seliaan mesti ada walau pun dah malam
>>>>Anonymous
said...
>>>>Ni semua punca drpd Anwar Ibrahim sebab tak pantau kerja keselamatan...
>>>>Anonymous
said...
>>>>Apa pasal pulak salah kan anwar.ini msti karat punya mamat.
>>>>Anonymous
said...
>>>>HA HA HA.BETUL LA ANUAR MUSA....PUN SAMA TAK
>>>>Anonymous
said...
>>>>Bodoh... takkan semua DSAI nak jaga... Bangang.. Syarikat tu yg takde safety langsung.... Bongok..
>>>>Anonymous
said...
>>>>Sedih tapi benar.
>>>>
>>>>Jambatan boleh runtuh, stadium
pun runtuh, inikan kemalangan
hempap
biasalah. Bukan nya nak
dijadikan tetapi kemalangan.
>>>>
>>>>Takziah pada keluarga waris yang
meninggal dunia.
>>>>
>>>>Tapi kalau bacul sangat nak
bubar parlimen, itu bukan
kemalangan tapi
khecutt takde teloq.
>>>>
>>>>Sedih tapi benar.
>>>>Anonymous
said...
>>>>Anon...1:14 ...tu perli tu...dalam maksudnya...
>>>>Anonymous
said...
>>>>itu hanya satu sindiran jgn emosi
>>>>addin....
said...
>>>>Ya...salah anuar lah ni sapa lagi......he..he..semua salah dia(sindiran)
>>>>Anonymous
said...
>>>>Like3..
>>>>Anonymous
said...
>>>>Ni smua punca kecuaian xleh libatkn isu politik.lau nk libatkn isu politik tu kn projek kerajaan persekutuan bkn projek kerjaan negeri
>>>
>>

Mon Apr 1, 2013 7:49 pm (PDT) . Posted by:

Aku pulak pernah tengok tong gas jatuh, nasib keta yg follow sempat elak.
Selang 2-3 keta je dgn aku.

Kejadian berlaku kat balakong batu 11 kat selekoh, mmg bahaya




From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.comautomobil@yahoogroups.com>,
Date: 02/04/2013 10:05 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cerucuk Besi Jatuh
Dari Kren Hempap 2 Kereta
Sent by: automobil@yahoogroups.com



aku pernah tengok sebiji sawit jatuh dilorong laju sebelum Tol Pedas Linggi
ke arah selatan...call PLUS, cepat depa respons...rupanya lori penuh sawit
dah terbang kain canvas tutup...jatuh lagi sebiji didepan...nasib baik
siang , kalau malam..boleh melambung kereta yg melanggar macam yang jadi
keta MINi coopers lepas tol tangkak...semua mati.

From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, April 2, 2013 9:26 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cerucuk Besi Jatuh Dari
Kren Hempap 2 Kereta

biasa la tu.. selagi takde kemalangan jiwa & selagi tak kecoh dlm internet,
mmg takdela nak ambik preventive action.

kalau tak silap mata aku, mmg ada yg diikat rantai tp kebanyakannya mmg
togel mcm tu jer.. anggaran nisbah aku 9/10 mmg tak nampak pun rantai.
kalau yg berantai pun alahai.. tak pastilah boleh support tak besi tu kalau
bergolek.
On 01/04/2013 5:28 PM, Abdul Rahman bin Johari wrote:
dah kalau jadi mcm ni
leh la kan klem juta2 lemon
wlaupun kita tahu, tak sama dengan nyawa yg hilang
tp sbg ganti punca rezeki dan sbg pengajaran kpd pihak yg berkenaan
supaya tidak mengambil mudah perihal keselamatan

selotep besar tu sheet plat kut
kilang saya ada la pakai, utk press die
ada kut rantai kat tengah2 gelung tu
ikat kat lantai lori



tanya saya wrote:

salam,

sy pn biasa tgk benda2 bahaya ni kat atas jalan ni, tapi ada
gak yang segelintir tu yang tak berapa nk kisah ke atau tak
perasan ke. Orang2 yang cam ni akan bwk kete rapat2 ngan lori
yg bwk bende2 berat ni.

Pernah terjadi, lori yang bawa balak ni, balak2 tu bergolek
jatuh ke jalan n hempap kereta.

Selagi kita mampu, elakkan drive dekat2 ngan lori/treler ni.




2013/4/1 MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
Salam,

boleh dikatakan tiap hari aku ulang alik kerja akan
nampak lori bawak gulungan besi besar (mcm sellotape
gergasi) tanpa diikat apa2, hanya disendal 2 batang kayu
bagi mengelakkan dari bergolek. bayangkanlah apa yg akan
berlaku kalau tu besi tu bergolek atas jalan raya. tak
tau lah sama prosedur mengangkut besi tu adalah jpj
approved. tapi pandangan mata kasar aku ni memang sangat2
membahayakan.

On 31/03/2013 7:18 PM, -::eSpAcE9808::- wrote:

TRC digantung ekoran kemalangan kren penyambungan
LRT, kata Prasarana
The Malaysian
InsiderThe Malaysian Insider

(Embedded image moved to file: pic00778.jpg)TRC
digantung ekoran
kemalangan kren penyambungan
LRT, kata Prasarana

Oleh Boo Su-Lyn

KUALA LUMPUR, 30 Mac — Kontraktor penyambungan LRT,
TRC Synergies Bhd telah digantung daripada
meneruskan kerja pembinaan selepas seorang
meninggal dunia apabila tiang penyambung landasan
menghempap kereta yang dipandu di Subang semalam.
Ketua Kumpulan Komunikasi dan Pemasaran Strategik
Syarikat Prasarana Negara Berhad's (Prasarana) Lim
Jin Aun yang dihubungi The Malaysian Insider
berkata tempoh penggantungan tersebut bergantung
kepada siasatan kemalangan yang akan diambil.
"Tetapi pada ketika ini, pastinya kami telah
menggantung kerja yang dilakukan oleh TRC," kata
Lim hari ini.
Prasarana membelanjankan sebanyak RM7 bilion keatas
penyambungan laluan kereta api Kelana Jaya and LRT
Ampang.
TRC Synergies merupakan anak syarikat Trans
Resources Corporation Sdn Bhd (TRC), merupakan
syarikat pembinaan yang berjaya dalam bidaan
kontrak bernilai RM950 juta untuk penyambungan
berjarak 17km laluan Kelana Jaya daripada stesen
Kelana Jaya ke Putra Heights, dimana akan terdapat
13 stesen baru.
Bina Puri-Tim Sekata JV telah dilantik untuk
membina 17.7km laluan sambungan menghala ke laluan
Ampang yang juga mempunyai 13 stesen baru.
Kejadian ini adalah yang terbaru selepas Februari
lepas sebuah jejambat berhampiran Taman Sains
Selangor di Cyberjaya runtuh dan bumbung stadium di
Kuala Terengganu runtuh, yang mana merupakan salah
satu lagi insiden melibatkan projek awam di dalam
negara.
Projek Penyambungan Jajaran (LEP) sistem aliran
transit ringan (LRT) merupakan salah satu projek di
bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA),
dimana ia dibina untuk meningkatkan khidmat
pengangkutan awam dan dijangka mula beroperasi pada
awal 2015.
LEP merupakan inisiatif kerajaan untuk menyambung
laluan LRT sedia ada meliputi laluan Kelana Jaya
dan laluan Ampang menjangkaui kawasan perumahan dan
komersil yang lebih luas di Lembah Klang.
Laluan Ampang sedang diperluaskan sejauh 17.7km
meliputi kawasan termasuk Bandar Kinrara, Puchong
dan Putra Heights.
Sementara laluan Kelana Jaya dipanjangkan sejauh
17km meliputi Lembah Subang, Subang Jaya dan USJ.
Kedua-dua laluan bertemu di stesen bersepadu di
Putra Heights.

Cerucuk Besi Jatuh Dari Kren Hempap 2 Kereta
Posted by greenboc


(Embedded image moved to file: pic12316.jpg)

Subang: Seorang lelaki maut manakala seorang lagi
parah selepas tiang cerucuk besi seberat 10 tan
menghempap dua kereta di Jalan Lapangan Terbang
Subang, dekat sini, malam ini.

Dalam kejadian jam 7.30 malam itu, tiang cerucuk
besi yang diangkat kren terbabit dikatakan terlepas
sebelum menghempap dua kereta yang kebetulan
melalui kawasan berkenaan.

Mangsa yang menaiki kereta Hyundai Sonata meninggal
dunia di tempat kejadian manakala seorang lagi
lelaki yang menaiki kenderaan pacuan empat roda,
Nissan Frontier cedera parah dan dikejarkan ke
Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di sini,
untuk rawatan lanjut.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat
Selangor, Mohamad Sani Harul, berkata pihaknya
menerima maklumat mengenai kejadian itu 10 minit
selepas insiden dan tiba di tempat kejadian pada
jam 7.53 malam.

Beliau berkata, dua jentera bomba dari Balai Bomba
dan Penyelamat Subang Jaya serta Petaling Jaya
dikejarkan ke tempat kejadian untuk operasi
menyelamat.

"Ketika tiba di lokasi, tiang cerucuk besi yang
tumbang itu menghempap masing-masing sebuah kereta
dan kenderaan pacuan empat roda.

"Seorang lelaki meninggal dunia di tempat kejadian
dan seorang lagi cedera parah," katanya kepada BH
selepas operasi menyelamat selesai, sebentar tadi.

Sementara itu, Syarikat Prasarana Negara Berhad
(Prasarana) menghentikan kerja bagi penyambungan
landasan LRT di KM15 off Jalan Lapangan Terbang,
Subang di sini berikutan kematian seorang pemandu
kereta di sini malam tadi.

Pengarah Kumpulan Prasarana bagi Pembangunan Projek
Zulkifli Mohd Yusoff berkata, syarikat itu kesal
insiden membabitkan seorang pemandu maut dan
penumpang kereta cedera apabila peralatan pembinaan
di bahagian itu tiba-tiba menimpa kenderaan mereka
pada kira-kira 7.30 malam.

"Mangsa yang cedera dihantar ke hospital. Kami
kesal kemalangan yang terjadi dan menyampaikan
ucapan takziah kepada anggota keluarga mangsa yang
meninggal dunia," katanya dalam satu kenyataan.

Projek itu bertujuan untuk meningkatkan lagi
pengangkutan awam bandar di Lembah Klang.
(Embedded image moved to file: pic03035.jpg)
(Embedded image moved to file: pic22190.jpg)
(Embedded image moved to file: pic01842.jpg)
(Embedded image moved to file: pic00288.jpg)
(Embedded image moved to file: pic30106.jpg)
(Embedded image moved to file: pic09040.jpg)
(Embedded image moved to file: pic08942.jpg)

comments:
Anonymous said...
walaupun untuk tujuan apa sekali pun
keselamatan mesti diutamakan jangan bila dah
jadi baru nak macama macam seliaan mesti ada
walau pun dah malam
Anonymous said...
Ni semua punca drpd Anwar Ibrahim sebab tak
pantau kerja keselamatan...
Anonymous said...
Apa pasal pulak salah kan anwar.ini msti
karat punya mamat.
Anonymous said...
HA HA HA.BETUL LA ANUAR MUSA....PUN SAMA TAK
Anonymous said...
Bodoh... takkan semua DSAI nak jaga...
Bangang.. Syarikat tu yg takde safety
langsung.... Bongok..
Anonymous said...
Sedih tapi benar.

Jambatan boleh runtuh, stadium pun runtuh,
inikan kemalangan hempap biasalah. Bukan nya
nak dijadikan tetapi kemalangan.

Takziah pada keluarga waris yang meninggal
dunia.

Tapi kalau bacul sangat nak bubar parlimen,
itu bukan kemalangan tapi khecutt takde
teloq.

Sedih tapi benar.
Anonymous said...
Anon...1:14 ...tu perli tu...dalam
maksudnya...
Anonymous said...
itu hanya satu sindiran jgn emosi
addin.... said...
Ya...salah anuar lah ni sapa
lagi......he..he..semua salah dia(sindiran)
Anonymous said...
Like3..
Anonymous said...
Ni smua punca kecuaian xleh libatkn isu
politik.lau nk libatkn isu politik tu kn
projek kerajaan persekutuan bkn projek
kerjaan negeri




Attachments with this message:
9 of 9 Photo(s)

Mon Apr 1, 2013 10:23 pm (PDT) . Posted by:

fuzzyinn

Dulu aku sendiri pernah Kena berhampiran bandar karak ..melalui kut jalan lama ..tiba dekat 1 selekoh kebetulan pulak berselisih dgn Lori yg membawa muatan batu kelikir ..dah la Lori tu isi membumbung tinggi ..apa lagi bila dia mengambil selekoh ..batu yg saiz 1/4 - 1/2 inci tu seolah2 org simbah dgn baldi la batu jatuh atas cermin depan + lampu semua berderai hancur ..entah berapa ratus biji batu yg menghentam ..nasib baik la tak berapa laju ..+- dlm 70km/h jer pada masa tu ..Kalau sedang duk speeding entah arwah dah saya gamaknya ..sempat la brake ..perlahan2 berhenti ka tepi ..Lori tu berhenti pun tidak selamba jer blah dari situ ..
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: rezal_sapuan@amtek.my
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 2 Apr 2013 10:49:11
To: <automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cerucuk Besi Jatuh Dari Kren
Hempap 2 Kereta [9 Attachments]

Aku pulak pernah tengok tong gas jatuh, nasib keta yg follow sempat elak.
Selang 2-3 keta je dgn aku.

Kejadian berlaku kat balakong batu 11 kat selekoh, mmg bahaya




From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.comautomobil@yahoogroups.com>,
Date: 02/04/2013 10:05 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cerucuk Besi Jatuh
Dari Kren Hempap 2 Kereta
Sent by: automobil@yahoogroups.com



aku pernah tengok sebiji sawit jatuh dilorong laju sebelum Tol Pedas Linggi
ke arah selatan...call PLUS, cepat depa respons...rupanya lori penuh sawit
dah terbang kain canvas tutup...jatuh lagi sebiji didepan...nasib baik
siang , kalau malam..boleh melambung kereta yg melanggar macam yang jadi
keta MINi coopers lepas tol tangkak...semua mati.

From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, April 2, 2013 9:26 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cerucuk Besi Jatuh Dari
Kren Hempap 2 Kereta

biasa la tu.. selagi takde kemalangan jiwa & selagi tak kecoh dlm internet,
mmg takdela nak ambik preventive action.

kalau tak silap mata aku, mmg ada yg diikat rantai tp kebanyakannya mmg
togel mcm tu jer.. anggaran nisbah aku 9/10 mmg tak nampak pun rantai.
kalau yg berantai pun alahai.. tak pastilah boleh support tak besi tu kalau
bergolek.
On 01/04/2013 5:28 PM, Abdul Rahman bin Johari wrote:
dah kalau jadi mcm ni
leh la kan klem juta2 lemon
wlaupun kita tahu, tak sama dengan nyawa yg hilang
tp sbg ganti punca rezeki dan sbg pengajaran kpd pihak yg berkenaan
supaya tidak mengambil mudah perihal keselamatan

selotep besar tu sheet plat kut
kilang saya ada la pakai, utk press die
ada kut rantai kat tengah2 gelung tu
ikat kat lantai lori



tanya saya wrote:

salam,

sy pn biasa tgk benda2 bahaya ni kat atas jalan ni, tapi ada
gak yang segelintir tu yang tak berapa nk kisah ke atau tak
perasan ke. Orang2 yang cam ni akan bwk kete rapat2 ngan lori
yg bwk bende2 berat ni.

Pernah terjadi, lori yang bawa balak ni, balak2 tu bergolek
jatuh ke jalan n hempap kereta.

Selagi kita mampu, elakkan drive dekat2 ngan lori/treler ni.




2013/4/1 MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
Salam,

boleh dikatakan tiap hari aku ulang alik kerja akan
nampak lori bawak gulungan besi besar (mcm sellotape
gergasi) tanpa diikat apa2, hanya disendal 2 batang kayu
bagi mengelakkan dari bergolek. bayangkanlah apa yg akan
berlaku kalau tu besi tu bergolek atas jalan raya. tak
tau lah sama prosedur mengangkut besi tu adalah jpj
approved. tapi pandangan mata kasar aku ni memang sangat2
membahayakan.

On 31/03/2013 7:18 PM, -::eSpAcE9808::- wrote:

TRC digantung ekoran kemalangan kren penyambungan
LRT, kata Prasarana
The Malaysian
InsiderThe Malaysian Insider

(Embedded image moved to file: pic00778.jpg)TRC
digantung ekoran
kemalangan kren penyambungan
LRT, kata Prasarana

Oleh Boo Su-Lyn

KUALA LUMPUR, 30 Mac — Kontraktor penyambungan LRT,
TRC Synergies Bhd telah digantung daripada
meneruskan kerja pembinaan selepas seorang
meninggal dunia apabila tiang penyambung landasan
menghempap kereta yang dipandu di Subang semalam.
Ketua Kumpulan Komunikasi dan Pemasaran Strategik
Syarikat Prasarana Negara Berhad's (Prasarana) Lim
Jin Aun yang dihubungi The Malaysian Insider
berkata tempoh penggantungan tersebut bergantung
kepada siasatan kemalangan yang akan diambil.
"Tetapi pada ketika ini, pastinya kami telah
menggantung kerja yang dilakukan oleh TRC," kata
Lim hari ini.
Prasarana membelanjankan sebanyak RM7 bilion keatas
penyambungan laluan kereta api Kelana Jaya and LRT
Ampang.
TRC Synergies merupakan anak syarikat Trans
Resources Corporation Sdn Bhd (TRC), merupakan
syarikat pembinaan yang berjaya dalam bidaan
kontrak bernilai RM950 juta untuk penyambungan
berjarak 17km laluan Kelana Jaya daripada stesen
Kelana Jaya ke Putra Heights, dimana akan terdapat
13 stesen baru.
Bina Puri-Tim Sekata JV telah dilantik untuk
membina 17.7km laluan sambungan menghala ke laluan
Ampang yang juga mempunyai 13 stesen baru.
Kejadian ini adalah yang terbaru selepas Februari
lepas sebuah jejambat berhampiran Taman Sains
Selangor di Cyberjaya runtuh dan bumbung stadium di
Kuala Terengganu runtuh, yang mana merupakan salah
satu lagi insiden melibatkan projek awam di dalam
negara.
Projek Penyambungan Jajaran (LEP) sistem aliran
transit ringan (LRT) merupakan salah satu projek di
bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA),
dimana ia dibina untuk meningkatkan khidmat
pengangkutan awam dan dijangka mula beroperasi pada
awal 2015.
LEP merupakan inisiatif kerajaan untuk menyambung
laluan LRT sedia ada meliputi laluan Kelana Jaya
dan laluan Ampang menjangkaui kawasan perumahan dan
komersil yang lebih luas di Lembah Klang.
Laluan Ampang sedang diperluaskan sejauh 17.7km
meliputi kawasan termasuk Bandar Kinrara, Puchong
dan Putra Heights.
Sementara laluan Kelana Jaya dipanjangkan sejauh
17km meliputi Lembah Subang, Subang Jaya dan USJ.
Kedua-dua laluan bertemu di stesen bersepadu di
Putra Heights.

Cerucuk Besi Jatuh Dari Kren Hempap 2 Kereta
Posted by greenboc


(Embedded image moved to file: pic12316.jpg)

Subang: Seorang lelaki maut manakala seorang lagi
parah selepas tiang cerucuk besi seberat 10 tan
menghempap dua kereta di Jalan Lapangan Terbang
Subang, dekat sini, malam ini.

Dalam kejadian jam 7.30 malam itu, tiang cerucuk
besi yang diangkat kren terbabit dikatakan terlepas
sebelum menghempap dua kereta yang kebetulan
melalui kawasan berkenaan.

Mangsa yang menaiki kereta Hyundai Sonata meninggal
dunia di tempat kejadian manakala seorang lagi
lelaki yang menaiki kenderaan pacuan empat roda,
Nissan Frontier cedera parah dan dikejarkan ke
Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di sini,
untuk rawatan lanjut.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat
Selangor, Mohamad Sani Harul, berkata pihaknya
menerima maklumat mengenai kejadian itu 10 minit
selepas insiden dan tiba di tempat kejadian pada
jam 7.53 malam.

Beliau berkata, dua jentera bomba dari Balai Bomba
dan Penyelamat Subang Jaya serta Petaling Jaya
dikejarkan ke tempat kejadian untuk operasi
menyelamat.

"Ketika tiba di lokasi, tiang cerucuk besi yang
tumbang itu menghempap masing-masing sebuah kereta
dan kenderaan pacuan empat roda.

"Seorang lelaki meninggal dunia di tempat kejadian
dan seorang lagi cedera parah," katanya kepada BH
selepas operasi menyelamat selesai, sebentar tadi.

Sementara itu, Syarikat Prasarana Negara Berhad
(Prasarana) menghentikan kerja bagi penyambungan
landasan LRT di KM15 off Jalan Lapangan Terbang,
Subang di sini berikutan kematian seorang pemandu
kereta di sini malam tadi.

Pengarah Kumpulan Prasarana bagi Pembangunan Projek
Zulkifli Mohd Yusoff berkata, syarikat itu kesal
insiden membabitkan seorang pemandu maut dan
penumpang kereta cedera apabila peralatan pembinaan
di bahagian itu tiba-tiba menimpa kenderaan mereka
pada kira-kira 7.30 malam.

"Mangsa yang cedera dihantar ke hospital. Kami
kesal kemalangan yang terjadi dan menyampaikan
ucapan takziah kepada anggota keluarga mangsa yang
meninggal dunia," katanya dalam satu kenyataan.

Projek itu bertujuan untuk meningkatkan lagi
pengangkutan awam bandar di Lembah Klang.
(Embedded image moved to file: pic03035.jpg)
(Embedded image moved to file: pic22190.jpg)
(Embedded image moved to file: pic01842.jpg)
(Embedded image moved to file: pic00288.jpg)
(Embedded image moved to file: pic30106.jpg)
(Embedded image moved to file: pic09040.jpg)
(Embedded image moved to file: pic08942.jpg)

comments:
Anonymous said...
walaupun untuk tujuan apa sekali pun
keselamatan mesti diutamakan jangan bila dah
jadi baru nak macama macam seliaan mesti ada
walau pun dah malam
Anonymous said...
Ni semua punca drpd Anwar Ibrahim sebab tak
pantau kerja keselamatan...
Anonymous said...
Apa pasal pulak salah kan anwar.ini msti
karat punya mamat.
Anonymous said...
HA HA HA.BETUL LA ANUAR MUSA....PUN SAMA TAK
Anonymous said...
Bodoh... takkan semua DSAI nak jaga...
Bangang.. Syarikat tu yg takde safety
langsung.... Bongok..
Anonymous said...
Sedih tapi benar.

Jambatan boleh runtuh, stadium pun runtuh,
inikan kemalangan hempap biasalah. Bukan nya
nak dijadikan tetapi kemalangan.

Takziah pada keluarga waris yang meninggal
dunia.

Tapi kalau bacul sangat nak bubar parlimen,
itu bukan kemalangan tapi khecutt takde
teloq.

Sedih tapi benar.
Anonymous said...
Anon...1:14 ...tu perli tu...dalam
maksudnya...
Anonymous said...
itu hanya satu sindiran jgn emosi
addin.... said...
Ya...salah anuar lah ni sapa
lagi......he..he..semua salah dia(sindiran)
Anonymous said...
Like3..
Anonymous said...
Ni smua punca kecuaian xleh libatkn isu
politik.lau nk libatkn isu politik tu kn
projek kerajaan persekutuan bkn projek
kerjaan negeri




GROUP FOOTER MESSAGE
Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: