Tuesday, March 11, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3864

6 Messages

Digest #3864
1
2
Fw: Ini serpihan pesawat MH370 kah??? by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3
Fw: Gambar 12 Anak Kapal Pesawat MH370 by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
5
Fw: Projek Terowong Bawah Laut PP Pula.. by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
6
Fw: CERPEN SEDIH SEORANG SUAMI by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Mon Mar 10, 2014 8:52 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

10 TANDA TANYA Berkenaan Kehilangan #MH370
telokbakong.blogspot
duniacacamarba.blogspot

[AA] Pesawat MH370 Boeing 777-200 milik Penerbangan Malaysia telah terputus komunikasi dengan menara kawalan trafik udara di Malaysia pada awal pagi Sabtu lalu dan menyebabkan gerakan mencari dan menyelamat besar-besar telah dilakukan melibatkan pelbagai negara.

1. Siapa yang berada di dalam penerbangan MH370?

Terdapat227 penumpangtermasuk 153 warganegara China dan 38 rakyat Malaysia. Menurut senarai penumpang, terdapat 2 penumpang kanak-kanak dan kesemua 12 anak kapal merupakan rakyat Malaysia.

Daripada kesemua warganegara China yang menaiki pesawat itu,19 daripadanya merupakan artis yang hadir ke sebuah pameran di Kuala Lumpur.

Dipercayai terdapat 2 penumpang yang menggunakan pasport curi.

2. Bilakah kali terakhir pesawat itu dikesan?

Penerbangan MH370 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) jam 0041 pada Sabtu dan dijadualkan tiba di Beijing pada jam 0630. Pengawal trafik udara terputus hubungan pada jam 0130.

3. Di mana pesawat ini menghilang?

Pesawat ini menyeberangi Laut China Selatan dan di selatan semenanjung Ca Mau, Vietnam. Ia merupakan laluan biasa dengan memasuki ruang udara Kemboja dan juga Vietnam sebelum masuk ke ruang udara China.

Tiada isyarat kecemasan atau isyarat lain dihantar. Akan tetapi, pesawat ini dipercayai cuba berpatah balik dari jalan yang dijadualkan berkemungkinan ke arah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

4. Di mana misi mencari dilakukan?

Tumpuan misi mencari MH370 adalah di perairan Timur Malaysia, di Laut China Selatan.

Kini diperluaskan ke Selat Melaka bahagian Pantai Barat Malaysia dan juga sekitar Laut Andaman.

5. Wujud teori berkaitan kehilangan pesawat ini?

Faktor yang diberi perhatian ialah keadaan cuaca yang kurang baik, kesilapan juruterbang dan juga kelayakan terbang.

Keadaan cuaca ketika penerbangan ini dilaporkan baik. Juruterbang pula mempunyai lebih daripada 18,000 jam penerbangan dan mula bertugas sejak 1981.

Malaysia Airlines ialah syarikat penerbangan yang mempunyai rekod yang baik. Pesawat Boeing 777-200 pula merupakan pesawat yang paling selamat serta dilengkapi dengan teknologi moden. Pesawat ini pernah mengalami kemalangan kecil sewaktu bergerak di landasan pada tahun 2012 tetapi telah dibaiki dan mendapat kelulusan untuk beroperasi semula. Kali terakhir pemeriksaan dilakukan adalah pada 10 hari lalu.

6. Adakah kemungkinan berlakunya serangan pengganas?

Pihak MAS tidak menolak sebarang teori. Namun, pegawai di Amerika Syarikat yang menghantar penyiasat FBI berkata tiada bukti berkaitan serangan pengganas buat masa ini.

Kehadiran 2 penumpang dengan pasport curi adalah pelanggaran undang-undang tetapi ia lebih berkisar kepada isu pemedagangan manusia.

Sebelum ini, penerbangan Air India yang terhempas di Mangalore pada 2010 sewaktu dalam perjalanan ke Dubai telah mengakibatkan kehilangan 158 nyawa dan 10 penumpang dengan pasport palsu telah dikenalpasti.

7. Mampukah pesawat moden lenyap tanpa meninggalkan jejak?

Pesawat Air France dalam penerbangan dari Brazil ke Perancis hilang di Lautan Pasifik pada 1 Jun 2009 yang mengakibatkan kesemua 228 orang turut hilang.

Serpihan pesawat itu dikesan pada hari berikutnya tetapi mengambil masa hampir 2 tahun untuk mencari perakam penerbangan dan juga mayat fiuslaj yang tenggelam ke dasar laut. Perairan di Laut China Selatan dan Selat Melaka adalah lebih cetek berbanding Lautan Atlantik.

Perakam penerbangan atau kotak hitam berkeupayaan untuk memancarkan isyarat ultrasonik yang boleh dikesan walaupun di dalam air. Pada keadaan yang baik, isyarat ini boleh dikesan beberapa ratus kilometer jauhnya.

Tanpa mengetahui trajektori kapal terbang menjunam mahupun pemahaman mengenai kelajuan angin dan juga keadaan ombak, pasukan mencari dan menyelamat terpaksa melakukan carian pada kawasan yang lebih luas.

8. Dikatakan pesawat MH370 cuba berpatah balik ke KLIA sebelum pergerakkannya hilang dari radar, adakah pesawat mengalami masalah?

Berdasarkan rakaman radar Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) memang terdapat kemungkinan pesawat tersebut cuba berpatah balik sebelum komunikasinya terputus.

Namun, sehingga kini tidak diketahui permasalahan yang berlaku yang menyebabkan pesawat tersebut cuba berpatah balik.

9. Apakah negara-negara yang terlibat dalam usaha gerakan mengesan dan menyelamat ini?

Selain Malaysia,gerakan besar-besaran ini juga turut dibantu oleh negara Vietnam, Republik Rakyat China, Thailand, Singapura, Indonesia, Filipina, Australia dan Amerika Syarikat.

Operasi pencarian ini melibatkan penggunaan aset-aset ketenteraan dari pelbagai cabang udara, laut dan darat termasuk juga penglibatan agensi penguatkuasaan maritim dan polis dari negara-negara yang terlibat.

10. Bagaimana untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai kehilangan pesawat MH370?

Sebarang informasi rasmi dan terkini boleh diikuti menerusi laman Facebook dan Twitter Penerbangan Malaysia (@MAS), Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan agensi-agensi yang terlibat dalam usaha mengesan pesawat MH370.

Selain itu juga, saluran berita Astro Awani 501 dan laman sesawangwww.astroawani.comjuga menyiarkan laporan mendalam dan berterusan termasuk siaran sidang media secara langsung berkenaan usaha mengesan pesawat MH370. -

Isu MH370: Kalau Berlaku Di Luar Negara, Menteri-Menteri Ini Sudah Meletakkan Jawatan
telokbakong.blogspot
mountdweller.blogspot
Posted by mountdweller

Kedua-dua mereka gagal di dalam menangani keselamatan rakyat

Yang pertama gagal di dalam aspek keselamatan penumpang yang menggunakan pengangkutan awam - Menteri Pengangkutan
Dan yang satu lagi gagal di dalam melindungi negara dan keselamatan rakyat sehingga yang menggunakan pasport curi pun boleh berjaya bolos - Menteri dalam negeri
4 pasport diragui dalam MH370?
Empat penumpang MH370 mungkin mempunyai kaitan dengan pasport curi atau palsu, kata pemangku menteri pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

"Kesemua empat nama ada dengan saya dan saya sudah serahkan kepada unit risikan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media di sebuah Hotel Sama di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Sepang – tempat operasi pengurusan krisis dijalankan.
Lagi kes pasport palsu dikenal pasti

Terkini: Menteri pengangkutan mengakui terdapat 4 pasport diraguni dalam MH370
telokbakong.blogspot
gigitankerengga.blogspot.

SHAH ALAM: Perkembangan terbaru memetik Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai mengesahkan bahawa empat penumpang MH370 yang masih hilang menggunakan pasport palsu.

Menurut Menteri Pertahanan itu, perkembangan lanjut mengenai empat penumpang itu akan didedahkan dari semasa ke semasa selepas siasatan dijalankan.

Unit Anti Pengganas serta FBI sedang menjalankan siasatan mengenainya.

Terdahulu menurut akhbar The Guardian melaporkan dua orang lelaki yang tersenarai sebagai penumpang MH370 tidak menaiki kapal terbang tersebut.

Individu pertama ialah seorang lelaki warga Itali bernama Luigi Maraldi yang dilaporkan kini berada di Phuket, Thailand.

Individu kedua yang namanya berada di dalam senarai penumpang tetapi tidak menaiki pesawat MH370 ialah seorang warga Austria yang juga melaporkan pasportnya dicuri dua tahun lalu di Thailand.

Sementara satu lagi kes pasport palsu dilaporkan melibatkan warganegara China dari Fujian yang disenarai dalam penerbangan MAS telah ditemui di rumahnya dan dia sebenarnya tidak pernah melancong ke luar negara.

Seorang lagi kes passport palsu masih belum didedahkan identitinya.

Misteri kehilangan pesawat MAS MH370 telah mencetuskan pelbagai spekulasi kerana belaku 'secara tiba-tiba'.

Spekulasi terbaru mengatakan bahawa pesawat tersebut mungkin dirampas ekoran isu pasport ini.
-sinarharian

Terkini!!! Pakar Bimbang Insiden MH370 Ada Kaitan Dengan Ancaman Bom Kasut Yang Dikeluarkan Oleh Pihak Keselamatan AS Bulan Lalu...

telokbakong.blogspot
sedakasejahtera.blogspot.

WASHINGTON 9 Mac - Bekas pakar keselamatan pengangkutan Amerika Syarikat (AS), Kip Hawley menyuarakan kebimbangan kes kehilangan pesawat Malaysia Airlines, MH370 mungkin ada kaitan dengan amaran yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa AS tentang ancaman bom kasut pada bulan lalu.

Meskipun tiada bukti menunjukkan unsur keganasan dalam kes terbabit, Hawley berkata, identiti dua penumpang yang menggunakan pasport curi untuk menaiki pesawat tersebut menimbulkan syak bahawa insiden tersebut mungkin ada kaitan dengan pengganas.
Beliau turut berharap pihak berkuasa AS akan bekerjasama dengan kerajaan Malaysia dan China bagi meneliti proses imbasan di pusat pemeriksaan bagi mengesan bahan letupan yang disembunyikan di dalam kasut.

Bulan lalu, pihak keselamatan AS memberi amaran kepada syarikat penerbangan di seluruh dunia tentang ancaman bom kasut.

-Agensi

Mon Mar 10, 2014 8:54 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Nelayan Kelantan nampak Pesawat Terbang Rendah
telokbakong.blogspot
ijoks2009.blogspot.
Posted by ijoks2009

KOTA BHARU - Seorang nelayan di sini mendakwa melihat sebuah pesawat terbang lebih rendah daripada biasa di Laut China Selatan, kira-kira lapan batu nautika dari Kuala Besar, Pantai Cahaya Bulan, awal pagi kelmarin.

Azid Ibrahim, 66, berkata, dia melihat pesawat itu kira-kira jam 1.30 pagi semasa membawa lima kaki pancing di kawasan tersebut.

Menurutnya, pesawat itu terbang rendah menghala keluar dari negara ini menuju ke tengah laut.

"Ketika itu hanya saya dan Pak Da (kawannya) sahaja yang melihat kapal terbang itu. Yang lain tidur. Biasalah kami nampak kapal terbang di kawasan ini kerana ia laluan utama, tapi kali ini ia lebih rendah daripada biasa.

"Saya tidak pasti berapa tinggi kapal terbang itu dari muka laut, cuma nampak lampu besar buah kelapa dan di bawah awan. Itu yang saya hairan," katanya ketika dihubungi, semalam.

Azid, yang sudah 10 tahun membawa kaki pancing ke laut berkata, dia hanya mengetahui mengenai kehilangan MH370 selepas mengikuti berita di televisyen, semalam.

Berikutan itu, dia membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu, petang semalam.

"Saya hanya ingin beritahu apa yang saya nampak malam itu. Mana tahu ia boleh bantu (pasukan mencari dan menyelamat).

Sumber : SINAR HARIAN

comment:

Nick Nashram said...
Walau apa sahaja kemungkinan, moga Allah melindungi dan menyelamatkan mereka yg terlibat dgn kehilangan pesawat MH370 ne..amin.

[GEMPAR] Antara Konspirasi, Realiti & Kepalsuan Kes Kehilangan MH307 Malaysia Airlines
telokbakong.blogspot
hijabulcrewz.blogspot.
Posted by hijabul crewz

Di sini saya sertakan 4 printscreen yang berbeza mengenai kes kehilangan MH307. Yang mana 1 sebenarnya yang telah berlaku?

Serius. Inikah yang sebenarnya berlaku? Sungguh. Memang terlalu banyak persoalan dan kepelikan dalam kes ini terutamanya yang telah diambil oleh pihak kerajaan dan MAS sendiri. Tanpa track record dan history pesawat tersebut hanya jawapan yang terpacul daripada mulut menteri dan pihak MAS adalah, "Kita sedang dalam usaha mencari, tunggu laporan rasmi."

Benarkah?

Ace baca. Wallahualam. Saya hanya kongsikan.

Mengikut kepada apa yang saya dengar, pihak kerajaan dan MAS lambat membuat kenyataan rasmi WALAUPUN sudah mendapat pengesahan dari jam 6 pagi lagi kerana nak jaga saham MAS daripada jatuh merudum. Betul ke tidak saya tidak tahu.

Berita terbaru pula dengan pengumuman 2 orang penumpang yang menaiki pesawat berkenaan menggunakan passport palsu serta identiti palsu. Ianya memang menambahkan kecurigaan.

Setelah lebih 24 jam dan pelbagai maklumat dan berita telah saya terima, saya lebih prefer MAS MH207 telah dirampas (hijacked) daripada terhempas (crushed). Ini harapan saya kerana jika dirampas peluang hidup para penumpang masih tinggi berbanding jika terhempas peuang untuk hidup amat tipis. Kemungkinan ini berlaku bertambah apabila Menteri Pertahanan, Hisammuddin Hussein tidak menolak dengan mengatakan ada kemungkinan pesawat membuat "Air-Turn Back" ke destinasi lain yang belum dikenalpasti dan disebabkan angkara keganasan.

Wallahualam.

#psst, teringat filem-filem penyiasatan yang pernah tengok, bukannya tiada device atau alatan yang boleh distract komunikasi dan signal ni. Memang wujud pun alat-alat macam ini dalam dunia realiti. Mungkinkah alat ini telah digunakan oleh salah seorang atau sekumpulan individu dalam pesawat untuk hijack pesawat tersebut?

Ini serpihan pesawat MH370 kah???
telokbakong.blogspot
alditta.blogspot
Posted by ali allah ditta

Gambar serpihan oleh penumpang China yang dimuatnaik laman Weibo

China dakwa jumpa serpihan pesawat, mungkin milik MH370...

Beberapa serpihan pesawat dilaporkan ditemui di luar pantai Timur Barat Malaysia, namun ia masih belum dapat disahkan sebagai milik pesawat MH370 milik Malaysia Airlines yang hilang.

Pegawai kanan Pentadbiran Penerbangan Awam China, Li Jiaxiang berkata, serpihan terbabit ditemui di kawasan longitud 103.29 darjah timur dan latitud 6.42 darjah utara.

"Penemuan ini bagaimanapun masih menanti pengesahan daripada pasukan mencari yang tiba di lokasi," ujarnya di dalam satu laporan berita.

"Kita masih lagi belum pasti dengan lokasi sebenar pesawat tersebut, dan masih berharap akan keajaiban bahawa semua penumpang selamat," kata Li seperti yang dilaporkan oleh China News.

"Ia juga masih belum jelas pada ketika ini sekiranya pesawat tersebut terlibat dalam serangan pengganas," tambahnya.

Satu lagi laporan menyebut bahawa serpihan itu konsisten dengan satu gambar serpihan yang diambil oleh seorang penumpang yang menaiki sebuah lagi pesawat Malaysia Airlines dari Beijing ke Kuala Lumpur, yang telah mendarat pada pagi Ahad.

Gambar-gambar tersebut dikatakan sebagai imej serpihan yang terapung di permukaan laut, setelah 90 minit perjalanan dari Kuala Lumpur.

Semalam, pesawat Tentera Udara Vietnam mengesan dua tumpahan besar minyak di kawasan di mana pesawat Boeing 777-200 MAS itu dilaporkan hilang dan sehingga kini , proses mencari MH370 yang membawa 239 orang itu masih dijalankan.- astroawani.com/news

Debris spotted but unsure if it belongs to MH370 -- Chinese aviation official...

Some debris has been reportedly spotted off the east coast of West Malaysia, but it is still unconfirmed if it belonged to the missing Malaysia Airlines MH370 flight, according to a top Chinese aviation official.

Civil Aviation Administration of China director Li Jiaxiang said the sighting was made in an "area of longitude 103.29 degrees east and a latitude 6.42 degrees north.

"With relevant technical measures, suspected debris has been seen in the area of longitude 103.29 degrees east and a latitude 6.42 degrees north. This is pending confirmation by the arrival of the search teams," said Li in Beijing, according to news reports.

Li, however, said that he was still awaiting confirmation from the search teams of the find.

"We are still unclear about the exact situation and position of the plane, and hold hope that the passengers are miraculously alive," he said, according to a report by China News.

"It is also unclear at the moment if the plane was involved in a terrorist attack," he added.

According to another report, the debris find were apparently consistent with photos supposedly taken by a Chinese passenger on board another MAS flight from Beijing which landed safely in Kuala Lumpur on Sunday morning.

The photos show what appears to be fragmented debris floating on waters about 90 minutes out to sea from KL.

There has been no significant clues to the condition of MH370, which has been missing for more than 30 hours since it disappeared from traffic control radar since Satuday 2.40am.

Yesterday, two large oil slicks spotted on Saturday by the Vietnamese air force.

The search and rescue efforts, involving the ships and aircrafts of several countries, continues.- astroawani.com/news

Read here

Plane may have made 'air turn back' read here and here.

cheers.

China dakwa jumpa serpihan pesawat, mungkin milik MH370
telokbakong.blogspot

kafesantai.blogspot

Dicatat oleh Tuk Kiyai

KUALA LUMPUR: Beberapa serpihan pesawat dilaporkan ditemui di luar pantai Timur Barat Malaysia, namun ia masih belum dapat disahkan sebagai milik pesawat MH370 milik Malaysia Airlines yang hilang.

Pegawai kanan Pentadbiran Penerbangan Awam China, Li Jiaxiang berkata, serpihan terbabit ditemui di kawasan longitud 103.29 darjah timur dan latitud 6.42 darjah utara.

"Penemuan ini bagaimanapun masih menanti pengesahan daripada pasukan mencari yang tiba di lokasi," ujarnya di dalam satu laporan berita.

"Kita masih lagi belum pasti dengan lokasi sebenar pesawat tersebut, dan masih berharap akan keajaiban bahawa semua penumpang selamat," kata Li seperti yang dilaporkan oleh China News.

"Ia juga masih belum jelas pada ketika ini sekiranya pesawat tersebut terlibat dalam serangan pengganas," tambahnya.

Satu lagi laporan menyebut bahawa serpihan itu konsisten dengan satu gambar serpihan yang diambil oleh seorang penumpang yang menaiki sebuah lagi pesawat Malaysia Airlines dari Beijing ke Kuala Lumpur, yang telah mendarat pada pagi Ahad.

Gambar-gambar tersebut dikatakan sebagai imej serpihan yang terapung di permukaan laut, setelah 90 minit perjalanan dari Kuala Lumpur.

Semalam, pesawat Tentera Udara Vietnam mengesan dua tumpahan besar minyak di kawasan di mana pesawat Boeing 777-200 MAS itu dilaporkan hilang dan sehingga kini , proses mencari MH370 yang membawa 239 orang itu masih dijalankan.

Berita mula diterbitkan pada: Mac 09, 2014 14:25 (MYT)

Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/china-dakwa-jumpa-serpihan-pesawat-mungkin-milik-mh370-31538?cp

Read more: http://kafesantai.blogspot.com/2014/03/china-dakwa-jumpa-serpihan-pesawat.html#ixzz2vSk6o9aN

Mon Mar 10, 2014 8:56 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Zaharie bina simulasi sendiri di rumah
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Fathin Athirah Hasli

Gambar dari akaun Facebook Zaharie Shah menunjukkan set simulasi Boeing 777 yang dibina sendiri di kediamannya.

SHAH ALAM - Juruterbang pesawat Boeing 777 MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah merupakan seorang juruterbang berpengalaman yang bukan sahaja mampu menerbangkan Boeing 777 di udara, malah pesawat itu turut 'diterbangkan' di rumahnya.

Minatnya terhadap penerbangan amat mendalam, hinggakan ketika masa lapang Zaharie sering menghabiskan masa menerbangkan koleksi pesawat kawalan jauh beliau.

Beliau juga membina sendiri set simulasi penerbangan Boeing 777 untuk terus mempertajamkan kemahiran menerbangkan pesawat Boeing 777 yang sebenar.

Dalam sebuah bilik khas, beliau menempatkan tiga skrin LCD 32 inci dan tiga skrin sesentuh 21 inci yang mewakili alat navigasi dan fungsi yang berbeza seperti di dalam pesawat Boeing 777 yang sebenar.

Memetik catatan blog Sharelor.net, Zaharie juga gemar memasak dan sering memuat naik gambar hidangan yang dimasaknya.

Beliau juga sering berkongsi pengetahuan mengenai cara-cara melakukan sendiri penjimatan elektrik di laman YouTube.

Berdasarkan rekod MAS, bekas penuntut di Penang Free School ini telah mencatatkan 18, 365 jam penerbangan sejak menyertai Malaysia Airlines pada 1981.

Namun kita pasti dengan adanya program simulasi di rumah, beliau telah menerbangkan Boeing 777 melebihi rekod rasmi yang dicatatkan.

Dalam pada itu, tinjauan Sinar Harian Online mendapati satu akaun Facebook atas nama "Kapten Zaharie Ahmad Shah" telah diwujudkan hari ini dan telah meraih perhatian 1,772 pengguna internet sehingga jam 11 malam tadi.

Gambar 12 Anak Kapal Pesawat MH370
telokbakong.blogspot.
gigitankerengga.blogspot

Dia Seorang Pakar Penerbangan Rupanya.... SYABAS!
greenboc.blogspot.
Posted by greenboc

Dr Ahmad Samsuri Mokhtar. Itulah namanya. Beliau adalah Setiausaha Politik Presiden PAS. Beliaulah yang mengiringi TG Haji Abdul Hadi Awang menaiki Black Maria sewaktu Presiden PAS tersebut ditahan semasa BERSIH 2.0.

Kini nama menjadi sebutan lagi tetapi sebagai rujukan media dalam pencarian MH370 disebabkan kepakaran beliau dalam bidang aviation.

Berikut ialah pandangan beliau:

Pada pandangan saya, airplane failure mostly contributed by 4 important catagories- human error, aircraft structure, avionics dan engine failure.

Aircraft structure - structural stress yang akan menyebabkan failure biasa boleh dikesan awal sekiranya proses maintenance, repair and overhaul (MRO) adalah sebagaimana dlm service record. Failure dlm structure boleh juga akibat dari explosion. Yang ni paling munasabah sebab kegagalan duress call dari pilot menunjukkan seolah2 ada sesuatu yang tiba-tiba berlaku. Setakat ini kita tak tahu samada ada duress call atau tidak. Kecualilah juga pd masa tu berlaku avionic failure.

Avionics failure- mostly onboard communication system. Jarang berlaku. Kalau berlaku pun, at that altitude aircraft masih boleh glide for 30 minutes, back to KBharu or Vietnam shore.

Engine failure - kalau flame extinction at high altitude (PhD saya tentang airplane engine failure at high altitude) masih boleh glide for 30 mins. Kecuali berlaku letupan pada engine sehingga airplane menjunam terus.

At high altitude, kalau plane menjunam nose dive, water surface tension di laut akan menyebabkan plane pecah teruk dan debris akan bertaburan. This is yet to be known.

Dr Ahmad Samsuri Mokhtar
Bekas Ketua Jabatan
Aero Angkasa UPM
Setiausaha Politik Presiden Pas

TRAGEDI PENERBANGAN MH370 .... GAMBAR YANG CUKUP MENYAYAT HATI ... SEORANG PENUMPANG SEMPAT RAKAMKAN GAMBAR BERSAMA IBUNYA SEBELUM BERTOLAK DAN MUAT NAIKKAN DI LAMAN SOSIAL FACEBOOK.

omakkau.blogspot
Posted by OMAK KAU!!!!

Till we meet again .. soon. insyaAllah .. mak with her one and only son - with Sofuan Ibrahim at KLIA 2 International Depature Hall"

Gambar detik akhir penumpang pesawat MAS MH370 dari KLIA ke Beijing.

Atas adalah gambar yang cukup menyentuh hati yang disiarkan menerusi laman sosial dimana sebelum seorang penumpang bertolak mengikuti penerbangan MH370 pada 12.40 pagi 8 Mac 2014.

Yang paling menyedih dan menyayat hati Omak Kau ialah ibunya memakai baju, tudung dan beg tangan yang sama ketika menghantar anak lelaki tunggalnya ke Lapangan Terbang KLIA 2 semasa bertolak ke Beijing dan ke KLIA juga untuk mendapat maklum berita terkini.

Hati siapa yang tak hancur luluh berderai bila melihatkan akan rakaman gambar ini.


MH370 : Akhbar China bidas Kerajaan Malaysia kerana lemah dan lembab..
telokbakong.blogspot.
darisungaiderhaka.blogspot.
Posted by Anak Sungai Derhaka

Sebuah akhbar yang rapat dengan pemimpin China membidas Malaysia ekoran kehilangan pesawat MH370, dan berkata Malaysia tidak boleh lari dari tanggungjawab serta perlu membekalkan maklumat terkini tentang kapal terbang yang hilang itu.

Dalam lidah pengarang akhbar itu hari ini, Global Times berkata kehilangan pesawat "harus disiasat dengan teliti dan pokok masalahnya perlu dipertanggungjawabkan kepada Malaysia".

"Pihak Malaysia tidak boleh lari dari tanggungjawabnya. Sehingga semalam, ia tidak dapat memastikan maklumat yang tepat mengenai penumpang. Respon awal dari Malaysia tidak cukup pantas.

"Terdapat kelemahan dalam kerja Malaysia Airlines dan pihak berkuasa keselamatan," kata akhbar pro-Beijing dalam laman beritanya.

Ia menegaskan bahawa kemalangan pesawat biasanya berlaku semasa berlepas dan pendaratan, bukan semasa penerbangan.

"Kehilangan MH370 berlaku di langit, yang membuatkan kita ragu. Tidak kira apa sebabnya, ia telah mempengaruhi cara orang ramai melihat keselamatan udara.

"Jika ia disebabkan kerosakan mekanikal atau kesilapan juruterbang, maka Malaysia Airlines harus dipersalahkan.

"Jika ini adalah serangan pengganas, maka pemeriksaan keselamatan di lapangan terbang Kuala Lumpur dan dalam penerbangan itu dipersoalkan. Jika ia adalah disebabkan oleh beberapa faktor semulajadi atau tidak terkawal, semua syarikat penerbangan di seluruh dunia, termasuk Malaysia Airlines, ia perlu menjadi pengajaran," katanya.

Sementara itu, dalam perbualan telefon mereka hari ini, Presiden Amerika Syarikat Barack Obama menawarkan simpatinya dan berkata Amerika sedia berkerjasama secara "menyeluruh" dengan China dalam usaha menyelamat.

Hampir dua pertiga daripada 239 orang di atas penerbangan MH370 Malaysia Airlines itu adalah dari China, dan jika kehilangan pesawat itu disahkan, ia akan menjadi bencana udara kedua terburuk China dari segi bilangan rakyatnya yang terlibat.

Siasatan telah dilancarkan terhadap penumpang yang menjadi suspek selepas para pegawai berkata dua orang Eropah yang nama mereka dalam senarai penumpang - yang pasport kedua-dua mereka dicuri di Thailand - tidak berada di atas kapal terbang, menurut laporan AFP.

Dalam editorialnya, akhbar harian China itu seterusnya menulis bahawa "keganasan tidak boleh dikesampingkan";, dengan pihak berkuasa Malaysia dan antarabangsa masih belum menjelaskan bagaimana sekurang-kurangnya dua penumpang tersebut dapat menaiki kapal terbang itu dengan pasport Itali dan Austria yang dicuri ~ The Malaysian Insider

Ini artikel asal..

Pursuit of life safety surpasses all concerns
The missing Malaysia Airlines flight MH370 has shocked the world. This is the most sensational and mysterious incident of this kind in recent years. More than half of the passengers were Chinese and we are most concerned about their safety.
Accidents of aircraft usually happen during taking off and landing, and chances are small when they are flying. The missing MH370 took place high in the sky, which makes us doubtful. No matter what the reason, it has influenced the way in which people see air safety.
The Malaysian side cannot shirk its responsibilities. Until yesterday, it could not even ensure accurate information about the passengers. The initial response from Malaysia was not swift enough.
There are loopholes in the work of Malaysia Airlines and security authorities. If it is due to a deadly mechanical breakdown or pilot error, then Malaysia Airlines should take the blame.
If this is a terrorist attack, then the security check at the Kuala Lumpur airport and on the flight is questionable. If it is due to some natural or uncontrollable factors, all airlines across the world including Malaysia Airlines should draw a lesson.
At press time for this editorial, the flight was still missing. Besides Malaysia and Vietnam, China and the US are also looking for the plane and collecting information. The missing of such a large object shows that there are still blank areas supposed to be covered by information networks.
This accident has unprecedented attention in China. There were 154 Chinese people aboard this flight. As the civil aviation industry has been developing fast, more people choose to travel by air.
Moreover, Malaysia is one of the hottest destinations for Chinese travelers. Care about life has dominated China's public opinion sphere. The Chinese people value the safety of life. We demand safety of food, air, water as well as transportation.
Therefore we pay special attention to the security situation of countries where the Chinese people are keen to travel. As China boasts a large population, ensuring the safety of all citizens is a huge challenge for the country.
China has already topped the world in the number of annual outbound travelers. Any disasters that lead to major casualties may involve Chinese people. As a country stepping into modernity, China faces the task of how to minimize risks.
The accident of the missing MH370 must be investigated thoroughly and the crux of problems on the Malaysian side must be found out.
The route between key cities in Southeast Asia like Kuala Lumpur and Beijing directly involves the safety of Chinese travelers. The accident should be made an example for the whole region.
Time is always needed to investigate an accident. Hopefully the airlines in Southeast Asia will keep a high alert and take people's inquiries into serious consideration. So must airlines in China ~ Global Times
Comments

BN takut kepada DSAI ·

Malunya Malaysia.... bila nak ubah ni???? UMNO/BN! SILA BERUNDUR! PEMERINTAHAN ANDA MEMBUATKAN MALAYSIA SEMAKIN MUNDUR DAN MALU DI MATA DUNIA.

Mahataik ·
Padan muka umnongok.Mahadet kata ahli umnongok semua bodoh.Masih nak sokong umnongok lagi ka?Jangan jadi manusia bahlol macam lembu sharizat.

reformasi 98 ·
kemampuan otak kau setakat tu saja la.. bawa la sampai ke liang lahad! kejayaan mutlak UMNO, pecacainya hanya tahu hal lucah shj, tiada kemampuan berfikir dan bezakan fakta dan fitnah..

neosaladin ·

Kalau cerdik pandai bukan UMNO nama nya.......Comment tak guna fakta, comment guna jubur pandai la. Suka sgt lawan fakta dengan jubur......

aisroza 84p ·
Masyarakat dunia baru nampak kerajaan malaysia sgt lemah & lembab.....kita rakyat marhean dh lama tau...dh cuba 'TUKAR' tp x leh nk wat pe2 walaupun dh dpt 53% sokongan rakyat...selagi taktik 'TIPU & PERINTAH' oleh umnongok tidak dihapuskan dari bumi malaysia ni...selagi tu lah malaysia akan 'indah khabar dari rupa' ....uuhk uuhk

RAKYAT DIKATA BODOH KERANA BERTANYA: ADUHAI SCORPENE...!
telokbakong.blogspot
yongsukakuning.blogspot
Posted by Yong Intan Noor

Masa bawa balik Scorpene dulu bukan main berlagak lagi.

S1: SUMBER

Walaupun ada yang mempersoalkan harga Scorpene yang keterlaluan. Tetapi memandangkan kepada keupayaan yang digembar-gemburkan, persoalan itu nampak kendur.

Hebatnya Malaysia sudah ada kapal selam.

Kemudian terjadi sesuatu yang aneh. Segerombolan pengganas mendarat di Lahad Datu.

Rakyat bertanya: Bukankah kita ada kapal selam yang canggih yang dibeli dengan harga yang mahal? Tidakkah Scorpene boleh mengesan pengganas-pengganas itu?

Tapi inilah kata Menteri Dalam Negeri:

S2: AGAKNYA ZIARAH DENGAN SENJATA

Akibat dari kelalaian dan ketidak-cekapan KDN, 14 anggota polis terbunuh dan 3 cedera dalam pertempuran dengan pengganas di Lahad Datu.

Masa itu Anwar Ibrahim dipersalahkan.

S4: FITNAH YANG TIADA PENGHUJUNG

Beberapa hari lepas kita dikejutkan dengan kehilangan sebuah kapal terbang MAS MH370 dengan 239 penumpang dan krew. Hilang tanpa kesan.

China, Vietnam, Singapore dan US turut membantu dalanm usaha Search and Rescue (SAR) bersama-sama Malaysia. Singapura guna kapal selam yang lengkap dengan peralatan SAR.

Sekali lagi rakyat bertanya: Kemana pergi Scorpene?

Inilah jawapan yang diberi:

S3: KAPAL SELAM UNTUK PERANG SAHAJA (SUMBER)

Aduhai Scorpene...!

Bukankah masa bawa balik kapal selam dulu, dalam tahun 2009, katanya Scorpene akan dilengkapi dengan peralatan untuk operasi Search and Rescue? (Lihat S1).

Hampir 5 tahun berlalu.

Akhirnya didapati Scopene memang tak boleh dilengkapi dengan peralatan untuk operasi SAR? Scorpene hanya untuk perang sahaja?

Rakyat Malaysia yang bertanya tentang Scorpene ini kononnya bodoh, kata macai. Bodoh kerana tak faham sistem Scorpene.

Rakyat Malaysia dididik supaya bersifat kritis dan berpegang teguh kepada pesanan nenek moyang:

Segan berkayuh perahu hanyut,
Segan bertanya sesat jalan.

Tetapi siapa yang mengikat tangan kita supaya tidak dapat berkayuh? Siapa yang memperbodohkan rakyat Malaysia?

Aduhai Scorpene...!

Bodohkah rakyat Malaysia yang sedang berusaha demi sesuap nasi, dan bertarung dengan kenaikan harga barang; bertanya apabila melihat kerajaan boros dan mengeluarkan belanja yang banyak untuk pembelian yang kita mahu tahu apa kegunaannya?

Selagi BN berkuasa, selagi itu rakyat Malaysia yang sudah papa dengan hutang yang menimbun ini akan terus menerus diperbodohkan!

Siapa pula yang hendak dipersalahkan lagi?

comments:
1..
sam
scorpene ni hanya utk dijadikan modal sembang di kedai2 kopi jer...

2..
MrXYZ
org yg cari titanic tu dilaut atlantik guna sonar. mamat yg cari kapal cina di Melaka tu pun guna sonar. teknologi sonar sgt canggih sampai boleh lukis gambar dasar laut. kalau kita tanya harga sonar mereka mesti tak sampai RM500juta. takkan kapalselam berbilion ringgit tak ada sonar canggih cam tu.

3..
Err
Kegunaan skopen merubah2 mengikut keadaan. Yang konpirmnya memang tidak berguna.

4..
ahmad salleh
Malu satu dunia jika nanti dituruti pula operasi mencari dan menyelamat scorpene.

5..
Saadun Sulaiman
Scoroene itu memang tak berguna. Yang "BERGUNA" adalah komisen RN500 juta yang di perolehi oleg Prime-maker dan kuncu kuncu nya.

Dulu heboh di perkatakan ada case yang akan di kendalikan oleh Mahkamah di Prancis. Malang nya sehingga kini tiada apa apa berita pun. Mungkin kah Mahkamah tersebut serupa dengan Mahkamah-Mahkamah yang terdapat di Malaysia kot.

Begitu juga dengan kes Altanttuya. Dulu di katakan case ini akan di bawa ke Mahkamat dunia. Malang nya sehingga kini senyap dan sepi sahaja.

6..
pcbahar
Salam Yong..
Mengkalu teman yang jadi menteri tu lama dah teman letak jawatan..
Jaman sekarang bukan macam dulu orang buleh lupa apa yang kita kata selepas lima enam tahun.. Jaman sekarang maklumat hujung jari dah tak buleh ngelembong..
Tapi yang teman heran tu muka menteri tu langsung tak tahu malu..
Udah le menteri ooiii.. Tak selamanya rakyat diperbodoh-bodohkan..

Kepada para pemberita yang hadir PC jangan takut jangan segan teruskan bertanya soalan-soalan "killer" tersebut.. Kami rakyat memang nak tahu bebenor..

Rasanya tak lama dah hayat menteri-menteri tu..

7..
antahberantah
Scorpene bakal menghuni muzium TLDM dalam sedikit masa lagi

Mon Mar 10, 2014 8:56 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Apabila PEMUDA PAS berbicara pasal FORMULA 1
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Formula 1 2014: Penantian yang bakal berakhir

KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN

Sukan Permotoran Formula 1 akan membuka tirainya bulan ini bagi musim 2014. Sudah pastilah para peminat sukan Formula 1 ini sudah tidak sabar-sabar menantikan perlumbaan musim ini yang dilihat agak mencabar berbanding musim-musim yang lepas. Tirai 2014 kali ini akan menyaksikan sebanyak 22 orang pelumba daripada 11 pasukan bersaing merebut kejuaraan.

Melbourne, Australia pada 16 Mac ini akan menjadi pentas sulung musim ini dalam menyaksikan Sebastian Vettel daripada pasukan Red Bull dan pasukan Red Bull itu sendiri mempertahankan kejuaraannya; Juara Formula 1 (juara 4 kali iaitu pada tahun 2010, 2011, 2012 & 2013) dan Juara Jentera Pengeluar buat kali keempat.

Pada bulan ini juga, Litar Sepang sekali lagi akan menjadi tumpuan apabila menjadi pentas kedua dalam pertandingan Formula 1 ini iaitu pada 30 Mac.

Tahun 2014 ini juga menyaksikan buat pertama kalinya perlumbaan akan diadakan di Russia dan juga kemunculan kembali Litar Austria selepas 10 tahun.

Formula 1 edisi musim 2014 ini dilihat unik berbanding musim-musim yang lepas. Sejak sukan ini diperkenalkan pada tahun 1950, pelbagai keunikan telah disajikan yang menatijahkan sukan ini tidak pernah jemu dan sepi dari selera peminat. Antara keunikan musim ini ialah penggunaan format enjin baru iaitu enjin V6 1.6 liter turbocaj (dengan dua ERS) berbanding enjin V8 2.4 liter (dengan sistem KERS) sebelum ini.

Beberapa perubahan pelumba dan pasukan juga turut berlaku. Felipe Massa yang sebelum ini bersama pasukan Ferrari kini beralih angin ke pasukan Williams-Mercedes. Kimi Raikkonen pula akan berlumba untuk pasukan Ferrari. Pasukan Williams juga tidak lagi bersama Renault. Kini dikenali sebagai Williams-Mercedes apabila bekerjasama dengan jentera tersebut.

Beberapa peraturan baru yang mengundang kontroversi juga diperkenalkan bagi musim ini. Di antaranya ialah penggunaan mata berganda pada perlumbaan akhir musim. Ianya ditetapkan oleh FIA supaya pemenangnya tidak diketahui sehinggalah akhir perlumbaan. Peraturan ini mendapat kritikan hebat termasuklah juara bertahan, Sebastian Vettel dan pelumba Felipe Massa.

Selain itu, penggunaan 'nose' juga telah dirombak bagi tujuan keselamatan. Turut dirombak ialah pasukan pelumba hanya boleh menggunakan 5 enjin sahaja berbanding 8 enjin sebelum ini dan beberapa lagi peraturan yang dilihat sama ada mampu menambah daya tarikan Formula 1 ataupun ianya menjadi sebaliknya.

Selain dari itu, bagi rakyat Malaysia khususnya, keterujaan terhadap pasukan Mercedes AMG Petronas pastinya ditagih melalui kecekapan kedua-dua pemandunya iaitu Lewis Hamilton dan Nico Rosberg melalui Team Principalnya yang baru; Norbert Haug. Jentera baru mereka, F1 W05, pastinya diharapkan menjadi sekurang-kurangnya 'top three' kalau pun tidak menjadi juara 2014.

Namun sebagai seorang peminat tegar sukan Formula 1 ini, dan juga peminat pasukan Infiniti Red Bull Racing Team dan Sebastian Vettel, sudah pastinya saya optimis dengan kejuaraan beliau dan pasukannya.

Saya juga melihat di bawah kepimpinan Red Bull Team Principal; Christian Horner ini serta kebijaksanaan Red Bull Technical Director; Adrian Newey, Infiniti Red Bull Racing Team dilihat mampu mengulangi rekod cemerlangnya buat kali kelima berturut-turut. Semoga musim 2014 Formula 1 ini mampu mengorak sejarahnya yang tersendiri.

Penulis ialah Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Mon Mar 10, 2014 8:57 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang Pula.. -Guan Eng
telokbakong.blogspot
ibnuhasyim.com
Posted by Ibnu Hasyim

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng (gambar) tampil mempertahankan tindakan kerajaan negeri membina terowong dasar laut bernilai RM6.3 billion yang menghubungkan Persiaran Gurney dengan Bagan Ajam di Seberang Prai.

Beliau melahirkan rasa hairan dengan kritikan mengenai pembinaan terowong dasar laut, ekoran pembukaan rasmi jambatan kedua Pulau Pinang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam.
Kerajaan negeri sebelum ini memberi alasan bahawa terowong itu perlu bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas di pulau berkenaan.

Beberapa ulasan di media pro-kerajaan bagaimanapun mendesak kerajaan negeri mengkaji semula pembinaan terowong yang bakal menjadi penghubung ketiga antara Pulau Pinang dan semenanjung.
"Amat jelas laluan ketiga iaitu terowong dasar laut antara Persiaran Gurney dan Bagan Ajam selain dapat mengurangkan kesesakan dalam pulau, ia dilihat sebagai mekanisme yang mengubah pembangunan dan menjana ekonomi di Seberang Perai Utara," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Sambil mempersoalkan penyokong Umno yang membantah pembinaan terowong dasar laut, Lim berkata kerajaan negeri mengutamakan pembangunan dan memberi layanan sama di kawasan yang dimenangi Umno pada pilihan raya lepas.

"Sekiranya Seberang Perai Tengah membangun kerana jambatan dan sekarang ini Seberang Perai Selatan pula, kenapa tidak Seberang Perai Utara?
"Dengan pembinaan terowong itu membuktikan prinsip kerajaan negeri yang tidak menyisihkan setiap rakyat Pulau Pinang biarpun mempunyai fahaman politik berbeza," katanya.

Katanya, pembinaan terowong dasar Laut yang dijangka siap pada 2015 itu merupakan elemen penting dalam Penilaian Kesan Trafik Fasa 2 Tanjung Pinang, dalam projek penebusan semula tanah oleh kumpulan E&O.

Lim mendedahkan bahawa projek penebusan semula tanah melibatkan seluas 940 hektar diluluskan dan ditandatangani oleh kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) terdahulu.
Bagaimanapun, katanya, ketika itu beliau tidak pula mendengar bantahan oleh media BN berhubung projek tersebut.

Beliau juga merujuk kajian pengangkutan yang menyatakan lebih banyak laluan akan membantu menyelesaikan masalah kesesakan trafik.

"Hong Kong boleh mempunyai tiga terowong dasar laut selain daripada jambatan sedia ada, jadi kenapa tidak Pulau Pinang?" tanya Lim, dan menambah bahawa terowong yang akan dibina lebih bersifat mesra alam dan tidak melibatkan negeri lain.

Beliau berkata projek tersebut adalah visi jangka masa panjang kerajaan negeri.
"Pembinaan akan memakan masa selama 12 tahun. Biarpun mempunyai dua jambatan namun dalam masa tersebut, ia tidak mungkin dapat memenuhi pertambahan kenderaan dengan pembangunan yang semakin pesat," katanya.

Bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi antara yang membantah pembinaan terowong tersebut, atas alasan ia bukan satu keperluan mendesak untuk menyelesaikan masalah lalu lintas.
Beliau dilaporkan berkata, meskipun projek terowong dasar laut itu sudah dirancang ketika BN memerintah, namun kerajaan BN terpaksa mengubah pelan berkenaan selepas melakukan penilaian dari pelbagai sudut.

"Kerajaan negeri perlu melihat kesan jangka panjang pembinaan terowong itu, terutama kepada nelayan pesisir, kerana pembangunan tidak terancang sedemikian boleh menjejas mata pencarian mereka," kata Abdullah. – (TMI)

Tol Jambatan Pulau Pinang akan dihapuskan jika rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan persekutuan dalam pilihan raya umum akan datang. Itu adalah janji Pakatan yang disampaikan oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang.

Setakat ini, semua janji yang berada dalam bidang kuasa kerajaan negeri Pulau Pinang telah pun dilaksanakan. Hanya janji yang melibatkan kuasa kerajaan pusat seperti pemansuhan tol dan pelaksanaan pilihan raya kerajaan tempatan belum dapat dilaksanakan kerana UMNO-Barisan Nasional.

Mon Mar 10, 2014 8:58 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

CERPEN SEDIH SEORANG SUAMI
telokbakong.blogspot
biaqpila.blogspot.
Oleh: biaqpila hensem >>
30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air Rm30.00, bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak Rm150.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan...lalu berbekalkan duit baki Rm750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan " ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli barang dapur byk dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni... bebudak pun esok hari sabtu cutikan? Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yg bongsu " Ayah cikgu adik ckp ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yg baru." Isteri spontan menyampuk " mintak kat ayah..ayah baru dapat gaji..sambil anak yg sulung pula mencelah .." ayah kakak pun nak duit Rm 30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni..Si suami terus mengeluarkan Rm50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong ..

Kemudian bila selepas magrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk mkn dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta Rm50.00 langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah Rm50.00..Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dgn jumlah Rm 250.00 untuk barang kering dan Rm 50.00 untuk barang basah..

setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut kerumah dgn suami hanya tinggal gaji yg baru dpat pagi tadi sebanyak Rm300.00 sahaja.Maka tidurlah si suami dgn mata yg terkebil kebil mengenangkan baki duit yg tinggal hanya dlm beberapa jam sahaja dapat gaji tadi..

Keesokkannyer pagi sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi...suami pun pergilah beli dgn modal Rm5.00 dan surat khabar Rm1.50.. manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu...si suami ikutkan jugak dlm keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak.Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 ..

sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dgn tudung bawal berharga Rm15.00 mintak dibelikan..suami pun keluarkan duit bayar..kemudian bila kedepan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yg berharga Rm15.00 sehelai..isteri pun selamba kata " bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan diorg yg baru ni.murah jer Rm15.00 hengget...suami keluarkan lagi Rm30.00 untuk baju tidur anak anak.

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama sama..tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar .mintak singgah di kedai makan untuk makan mlm...sang ayah kesiankan dgn rengekan anak pun singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dgn membayar Rm30.00 lagi..Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah Rm188.50.

Esok hari Ahad...isteri suh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi...suami modalkan lagi Rm7.00 dan Rm1.50 untuk suratkhabar...tinggallah duit gaji genap Rm180.00..Malamnyer pulak beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta...

Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak Rm30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat..serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan datang samada sampai atau tidak??....selang seminggu selepas itu pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung..suami katakan tidak.ada modal...lalu isteri menjawab dgn sinis " kalau ajak balik.kampung saya jer takder duit...klu ajak balik kg saya jer abg kata tak der duit...mana pergi duit gaji abang selama ni....takkanlah seminggu gaji dah tak berduit...abg ada pompuan lain ke??" Terpinga pinga suami nak di jawab jadi perang...nak di ceritakan yg sebenar nanti disalahkan balik kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung Rm15.00 tu....Uaaaaa Uaaaaa..isteri ku sayang.

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yg penyabar demi melaksanakan tanggungjawab dan amanah Allah.

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2014/03/cerpen-sedih-seorang-suami.html#ixzz2vBCpWTzY
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: