Sunday, May 18, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3918

5 Messages

Digest #3918

Messages

Sat May 17, 2014 9:21 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Cermin gelap: Saman juga pemilik kedai
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
HAMBALI AKRAM .

PDRM mengumumkan bahawa akan menjalankan operasi besar-besaran untuk menyaman pemilik kereta yang menggunakan cermin gelap dan nombor plat yang tidak menepati spesifikasi. Pemilik diberi tempoh sebulan untuk menukarnya kepada bentuk standard.

Bagi saya, perkara ini merupakan ulangan kepada perkara yang sama. Secara dasarnya saya bersetuju dengan tindakan PDRM itu.

Namun, untuk lebih berkesan mengurangkan kesalahan ini daripada dilakukan, saya mencadangkan agar bukan sahaja pemilik kenderaan yang disaman, malah pemilik kedai juga dikenakan tindakan undang-undang.

Jika PDRM dan agensi kerajaan berpendapat kedua-dua kes di atas boleh menyusahkan pihak berkuasa menjalankan tugas, maka tindakan menghalangnya boleh dipanjangkan kepada pekedai juga.

Jika tindakan ini lebih menyeluruh, saya berpendapat tiada lagi kedai yang mahu memasang cermin gelap yang melebihi had dan nombor plat yang tidak megikut spesifikasi. Dalam kes cermin gelap (gelap sepenuhnya), pekedai hanya akan memasang cermin gelap tersebut jika pemilik kenderaan mendapat kebenaran atau lesen daripada JPJ atau agensi kerajaan yang berkaitan.

Jadi, selepas ini tidak timbul lagi kenderaan awam yang memasang cermin gelap dan nombor yang tidak mengikut spesifikasi.

Pada masa yang sama agensi kerajaan melalui media massa boleh memaklumkan secara berkala tentang had cermin gelap yang dibolehkan, contohnya tidak melebihi 50 peratus bagai kenderaan awam.

Saya bimbang operasi yang bakal dijalankan akan disalahtafsir oleh rakyat bahawa kerajaan mahu mengutip wang dengan cara mudah melalui saman yang dikenakan.

Undang-Undang Cermin Gelap Untuk MPV merupakan undang-undang paling bangang di Malaysia
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Rakyat M@rhaen...

Cermin gelap pulak depa nak buat operasi.... Gua bab cermin gelap nie jika nak saman kereta gua tak dak hal tapi jika pada pengguna mpv yg mana cermin di blkg gelap dan kena saman gua bantah la sebab area blkg tu konsider mcm kwsn simpan barang jika gelap ia memang sesuai utk mengelakkan penyamun dan penyangak dok usha barang kat blkg tuu....

Jika cermin depan tak boleh gelap lantak laaa....itu kami tak kesah..yg kami tekankan bahagian belakang sahaja....dan jika nak ambik tindakan kat kereta pun kami tak kesah sebab kereta ada 'pungkoq' belakang yg terkunci dan terlindung dari pandangan manusia....

tapi bab nie polis dan menteri yg dok buat undang2 tak nampak.. depa main pukoi rata jaa almaklomlah depa boleh pakai cermin gelap kita rakyat besa nie jadi hamba mesin cetak duit kat depa...macam taik undang2 negara bab cermin gelap nie...



Denda RM300 cermin gelap, plat tak ikut spesifikasi
bloglist-malaysia.blogspot
dialograkyat.blogspot
Dicatat oleh ELBI RISALAH
Oleh Muhammad Mustakim Ramli

Kuala Lumpur: Pemilik kenderaan yang menggunakan cermin gelap dan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi perlu menukar kepada yang mematuhi peraturan selewat-lewatnya 15 Jun ini.

Polis akan melancarkan operasi pemeriksaan besar-besaran bermula 16 Jun yang mana denda maksimum RM300 akan dikenakan terhadap pemandu yang melakukan kesalahan itu.

Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Mohd Fuad Abd Latiff, berkata penggunaan nombor pendaftaran yang tidak mengikut spesifikasi serta cermin yang terlalu gelap menyukarkan polis untuk mengecam penjenayah.

Sukar jejaki penjenayah

Apabila berlaku kes seperti ragut, samun dan bunuh, adalah sukar untuk mangsa atau saksi mengecam nombor pendaftaran yang digunakan suspek. Secara tidak langsung sukar untuk menjejaki suspek.

Begitu juga dengan cermin yang gelap yang menyukarkan pandangan pihak berkuasa untuk mengetahui kemungkinan terdapat penjenayah yang dikehendaki atau barangan terlarang di dalam sesebuah kenderaan, katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Mengenai persoalan mengapa pihak berkuasa tidak mengambil tindakan terhadap penjual, Mohd Fuad berkata polis akan mengemukakan cadangan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Operasi cermin gelap dan nombor plat mulai 16 Jun
telokbakong.blogspot
warkahdaily.blogspot
Posted by Admin

Pihak polis memberi amaran kepada pemilik kenderaan yang menggunakan cermin gelap dan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi supaya menukar atau menanggalkannya sebelum operasi besar-besaran dijalankan mulai 16 Jun ini.

Ketua Trafik Pasukan Polis Diraja Malaysia Bukit Aman, SAC Mohd Fuad Abd Latiff berkata pemilik diberi tempoh sehingga 15 Jun untuk berbuat demikian, sebelum kompaun RM300 dikenakan kepada mereka yang melakukan kesalahan tersebut.

"Penggunaan cermin gelap dan nombor pendaftaraan tidak mengikut spesifikasi akan menyukarkan untuk mengecam suspek," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur.

Namun beliau berkata penggunaannya perlu mendapat kebenaran daripada Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan. –Bernama

Pengguna Tinted Kena Baca Ni,Kalau JPJ Saman,Kemuka kan Fakta Ini
kitabantai.info/

ISU TINTED GELAP: SAMPAI MASA JPJ TUKAR PERATURAN MENGARUT |

Kebanyakan kereta import sudah sedia digelapkan dibahagian penumpang dan tempat letak barang. Dalam hal ini seharusnya ada timbang rasa dan kelonggaran bagi kenderaan MPV kerana kenderaan ini tidak mempunyai bonet tertutup dan boleh mendedahkan barang yang dibawa kepada risiko kecurian atau pecah kereta.

Malah konsep rekaan ini telah dikaji oleh negara maju seperti Jepun kerana telah melihat jauh kehadapan bagi menjamin keselamatan barang dan juga penumpang. Maka dalam hal seharusnya JPJ boleh bersikap lebih mesra pengguna.

Penggunaan tinted gelap sebenarnya adalah untuk mengelakkan cuaca panas dan kehilangan barangan berharga.

Dalam konteks penggunaan cermin gelap yang kononnya dijadikan isu besar oleh pihak JPJ, maka kami amat menuntut JPJ untuk menjawap persoalan berikut :

• Apakah kesan pemakaian cermin gelap boleh meningkatkan kadar kemalangan jalanraya ? Jika ada berapakah angka sebenar punca cermin gelap yang boleh dikaitkan dengan peningkatan kadar kemalangan jalanraya di negara kita. Apakah dengan menguatkuasakan cermin cerah boleh dibuktikan pula dapat mengurangkan kadar kemalangan ?

• Adakah JPJ sedar bahawa ada faktor yang lebih utama dan sangat signifikan iaitu faktor jalanraya di Malaysia yang tidak diselanggara dengan baik, garisan putih yang pudar di kebanyakkan jalanraya menyebabkan banyak kenderaan terbabas ? Selain itu faktor keadaan kenderaan seperti tayar botak, modifikasi terhadap enjin serta sikap pemandu lebih merupakan sebab utama yang seharusnya diberikan perhatian oleh JPJ Malaysia.

• Bagaimana pula kenderaan perdagangan seperti van yang mempunyai penutup besi di keseluruhan bahagian belakang yang bertujuan menutup barang-barang yang dibawa. Bukankah van ni juga mungkin membawa barang yang diragui dan mungkin membawa penjenayah ?

• Kenapa bas ekpress boleh menggunakan cermin gelap atau langsir untuk penumpang mereka yang bagi saya juga adalah kesalahan yang sama ?

• Bolehkah JPJ menjamin keselamatan barang dalam kenderaan MPV selepas ini jika kenderaan kami dipecahkan kerana pencuri dapat melihat apa yang ada dalam bonet MPV kami ?

• Apakah ada peraturan yang berbeza kepada orang yang berbeza, umpamanya kenapa VVIP boleh bercermin gelap sedangkan rakyat biasa tidak boleh ? Sedangkan sebagai pemimpin dan milik rakyat mereka sepatutnya memasang cermin cerah untuk kami melihat pemimpin setiap kali mereka berada di dalam kenderaan.

• Apakah bezanya peraturan ini dengan peraturan di negara lain ? Mengapa peraturan ini tidak dikuatkuasakan di negara lain ? Adakah negara lain tidak cerdik atau JPJ kita yang tidak cerdik mencipta peraturan. Pernahkan JPJ mengkaji akta lapuk yang sudah ketinggalan zaman ini dengan negara lain?

• Adakah JPJ sedar bahawa semakin banyak akta yang mengarut dan peraturan yang pelik semakin banyak pula kadar kemalangan, dan ianya bukan berkaitan dengan cermin gelap seperti yang cuba diwar-warkan. Malah JPJ sudah hilang fokus kepada keutamaan mereka dalam hal-hal yang boleh membantu mengurangkan kadar kemalangan atau membantu kerajaan dalam hal ini. Fikirkan secara inovatif dan matang dalam mencari kaedah baru atau peraturan yang mesra pengguna. Jika perlu lihatlah kaedah negara maju dalam usaha mereka mengurangkan kadar kemalangan dan peraturan yang mereka ada.

• Kenapa JPJ menghalang kreativiti dan hak kami sebagai pemilik kenderaan dan dalam masa yang sama menghalang rezeki kedai-kedai aksesori mencari sumber rezeki.

• Adakah adil tindakan JPJ ini kepada rakyat sedangkan slogan kebajikan rakyat tidak diendahkan atas faktor mempunyai kuasa menyaman dan hilang pertimbangan budi bicara dalam isu yang amat remeh dan kecil ?

Justeru itu kami ingin bertanya:

APAKAH RAKYAT MALAYSIA BERHAK MEMBAWA KES KE MAHKAMAH JIKA KENDERAAN DISAMAN BERHUBUNG CERMIN GELAP?

Jika BOLEH:

Alasan yang diberikan tadi boleh dijadikan hujah pembelaan untuk mempersoalkan tindakan JPJ dengan akta yang tidak mesra rakyat dan double standard. Justeru diharap semua rakyat Malaysia harus sama-sama berani untuk berhadapan dengan JPJ dalam isu-isu yang melibatkan hak kita sebagai pengguna.

Bawalah kes ke mahkamah jika anda rasa kita sebagai pengguna boleh menang..Mungkin sebagai pengguna kita boleh meletakkan SAMAN RM1 JUTA atau yang berbaloi.

Kalau kita kalah pun hanya perlu membayar saman sekitar RM300 sahaja. Biar kita penat sikit tapi ada ketikanya Penguatkuasa JPJ Malaysia wajar juga disusahkan sedikit sebagaimana mereka jarang menggunakan budi bicara ketika berhadapan dengan kita.

Seharusnya peraturan dan akta yang 'terlalu lapuk' dan 'tidak sesuai dengan zaman' wajar dipinda. Berilah peluang kepada kedai aksesori kenderaan mencari rezeki melalui perniagaan ini. Malah tindakan menyaman kereta yang menggunakan 'nombor spray' atau 'nombo tidak timbul' juga amat tidak wajar kerana nombor yang sama digunakan oleh kenderaan Singapura serta agensi kerajaan.

Mengenai cermin gelap pula, alasan cuaca di negara kita juga menyokong keperluan cermin gelap berbanding di Jepun yang lebih sejuk. Alasan mengaitkan kejadian jenayah dengan pemasangan cermin gelap pun amatlah dangkal sedangkan ramai pegawai polis atau JPJ juga menggunakan cermin gelap di kenderaan mereka.

Selidiki dahulu pandangan orang ramai dan citarasa mereka selagi ianya tidak menyentuh aspek keselamatan dan menganggu orang awam.

Penuhi harapan rakyat Malaysia yang kreatif dan berinovasi seiring slogan Rakyat Didahulukan.

P/s: Haramkan sahaja Penjualan Tinted di Malaysia kalau JPJ tak nak tukar akta.

sumber

Sat May 17, 2014 4:30 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Perangkap dah nak keluar..oklah tu Polis dah kasi warning

On Sunday, May 18, 2014 12:22 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


 

Cermin gelap: Saman juga
pemilik kedai
kedahlanie.info
Posted by Kedah
Lanie
HAMBALI AKRAM
.

PDRM mengumumkan bahawa akan
menjalankan operasi besar-besaran untuk menyaman pemilik kereta yang menggunakan
cermin gelap dan nombor plat yang tidak menepati spesifikasi. Pemilik diberi
tempoh sebulan untuk menukarnya kepada bentuk standard.

Bagi saya, perkara ini merupakan ulangan kepada perkara yang sama.
Secara dasarnya saya bersetuju dengan tindakan PDRM itu.

Namun, untuk lebih berkesan
mengurangkan kesalahan ini daripada dilakukan, saya mencadangkan agar bukan
sahaja pemilik kenderaan yang disaman, malah pemilik kedai juga dikenakan
tindakan undang-undang.

Jika PDRM dan agensi kerajaan
berpendapat kedua-dua kes di atas boleh menyusahkan pihak berkuasa menjalankan
tugas, maka tindakan menghalangnya boleh dipanjangkan kepada pekedai
juga.

Jika tindakan ini lebih
menyeluruh, saya berpendapat tiada lagi kedai yang mahu memasang cermin gelap
yang melebihi had dan nombor plat yang tidak megikut spesifikasi. Dalam kes
cermin gelap (gelap sepenuhnya), pekedai hanya akan memasang cermin gelap
tersebut jika pemilik kenderaan mendapat kebenaran atau lesen daripada JPJ atau
agensi kerajaan yang berkaitan.

Jadi, selepas ini tidak timbul
lagi kenderaan awam yang memasang cermin gelap dan nombor yang tidak mengikut
spesifikasi.

Pada masa yang sama agensi
kerajaan melalui media massa boleh
memaklumkan secara berkala tentang had cermin gelap yang dibolehkan, contohnya
tidak melebihi 50 peratus bagai kenderaan awam.

Saya bimbang operasi yang bakal
dijalankan akan disalahtafsir oleh rakyat bahawa kerajaan mahu mengutip wang
dengan cara mudah melalui saman yang dikenakan.
 
Undang-Undang Cermin Gelap Untuk MPV merupakan
undang-undang paling bangang di Malaysia
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Rakyat M@rhaen...
 
Cermin gelap pulak depa nak buat operasi.... Gua bab cermin gelap
nie jika nak saman kereta gua tak dak hal tapi jika pada pengguna mpv yg mana
cermin di blkg gelap dan kena saman gua bantah la sebab area blkg tu konsider
mcm kwsn simpan barang jika gelap ia memang sesuai
utk mengelakkan penyamun dan penyangak dok usha barang kat blkg
tuu....

Jika cermin depan tak boleh gelap
lantak laaa....itu kami tak kesah..yg kami tekankan bahagian belakang
sahaja....dan jika nak ambik tindakan kat kereta pun kami tak kesah sebab kereta
ada 'pungkoq&#39; belakang yg terkunci dan terlindung dari pandangan
manusia....

tapi bab nie polis dan menteri yg dok buat undang2 tak
nampak.. depa main pukoi rata
jaa almaklomlah depa boleh pakai cermin gelap kita rakyat besa nie jadi hamba
mesin cetak duit kat depa...macam taik undang2 negara bab cermin gelap
nie...
 
 

 

Denda RM300 cermin gelap, plat tak ikut spesifikasi
bloglist-malaysia.blogspot
dialograkyat.blogspot
Dicatat oleh ELBI RISALAH
Oleh Muhammad Mustakim Ramli
Kuala Lumpur: Pemilik kenderaan yang
menggunakan cermin gelap dan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi perlu
menukar kepada yang mematuhi peraturan selewat-lewatnya 15 Jun ini.

Polis akan melancarkan operasi pemeriksaan besar-besaran bermula 16 Jun
yang mana denda maksimum RM300 akan dikenakan terhadap pemandu yang melakukan
kesalahan itu.

 Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Senior Asisten
Komisioner Mohd Fuad Abd Latiff, berkata penggunaan nombor pendaftaran yang
tidak mengikut spesifikasi serta cermin yang terlalu gelap menyukarkan polis
untuk mengecam penjenayah.

Sukar
jejaki penjenayah

Apabila berlaku kes seperti ragut, samun
dan bunuh, adalah sukar untuk mangsa atau saksi mengecam nombor pendaftaran yang
digunakan suspek. Secara tidak langsung sukar untuk menjejaki suspek.

Begitu juga dengan cermin yang gelap yang menyukarkan pandangan pihak
berkuasa untuk mengetahui kemungkinan terdapat penjenayah yang dikehendaki atau
barangan terlarang di dalam sesebuah kenderaan, katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Mengenai persoalan mengapa pihak berkuasa tidak mengambil tindakan
terhadap penjual, Mohd Fuad berkata polis akan mengemukakan cadangan kepada
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.  
Operasi cermin gelap dan nombor plat mulai 16 Jun
telokbakong.blogspot
warkahdaily.blogspot
Posted by Admin

Pihak polis memberi amaran kepada pemilik kenderaan
yang menggunakan cermin gelap dan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi
supaya menukar atau menanggalkannya sebelum operasi besar-besaran dijalankan
mulai 16 Jun ini.

Ketua Trafik
Pasukan Polis Diraja Malaysia Bukit Aman, SAC Mohd Fuad Abd Latiff berkata pemilik
diberi tempoh sehingga 15 Jun untuk berbuat demikian, sebelum kompaun RM300
dikenakan kepada mereka yang melakukan kesalahan tersebut.

"Penggunaan
cermin gelap dan nombor pendaftaraan tidak mengikut spesifikasi akan menyukarkan
untuk mengecam suspek," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur.

Namun beliau berkata penggunaannya perlu
mendapat kebenaran daripada Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan.
–Bernama
 
 
Pengguna Tinted Kena Baca Ni,Kalau JPJ Saman,Kemuka kan
Fakta Ini
kitabantai.info/
 
ISU TINTED GELAP:
SAMPAI MASA JPJ TUKAR PERATURAN MENGARUT |
 
Kebanyakan kereta import sudah sedia digelapkan dibahagian penumpang
dan tempat letak barang. Dalam hal ini seharusnya ada timbang rasa dan
kelonggaran bagi kenderaan MPV kerana kenderaan ini tidak mempunyai bonet
tertutup dan boleh mendedahkan barang yang dibawa kepada risiko kecurian atau
pecah kereta.

Malah
konsep rekaan ini telah dikaji oleh negara maju seperti Jepun kerana telah
melihat jauh kehadapan bagi menjamin keselamatan barang dan juga penumpang. Maka
dalam hal seharusnya JPJ boleh bersikap lebih mesra pengguna.

Penggunaan tinted gelap sebenarnya adalah untuk mengelakkan cuaca panas dan kehilangan barangan
berharga.

Dalam
konteks penggunaan cermin gelap yang kononnya dijadikan isu besar oleh pihak
JPJ, maka kami amat menuntut JPJ untuk menjawap persoalan berikut :


Apakah kesan pemakaian cermin gelap boleh meningkatkan kadar kemalangan
jalanraya ? Jika ada berapakah angka sebenar punca cermin gelap yang boleh
dikaitkan dengan peningkatan kadar kemalangan jalanraya di negara kita. Apakah
dengan menguatkuasakan cermin cerah boleh dibuktikan pula dapat mengurangkan
kadar kemalangan ?


Adakah JPJ sedar bahawa ada faktor yang lebih utama dan sangat signifikan iaitu
faktor jalanraya di Malaysia yang tidak diselanggara dengan baik, garisan putih
yang pudar di kebanyakkan jalanraya menyebabkan banyak kenderaan terbabas ?
Selain itu faktor keadaan kenderaan seperti tayar botak, modifikasi terhadap
enjin serta sikap pemandu lebih merupakan sebab utama yang seharusnya diberikan
perhatian oleh JPJ Malaysia.


Bagaimana pula kenderaan perdagangan seperti van yang mempunyai penutup besi di
keseluruhan bahagian belakang yang bertujuan menutup barang-barang yang dibawa.
Bukankah van ni juga mungkin membawa barang yang diragui dan mungkin membawa
penjenayah ?


Kenapa bas ekpress boleh menggunakan cermin gelap atau langsir untuk penumpang
mereka yang bagi saya juga adalah kesalahan yang sama ?


Bolehkah JPJ menjamin keselamatan barang dalam kenderaan MPV selepas ini jika
kenderaan kami dipecahkan kerana pencuri dapat melihat apa yang ada dalam bonet
MPV kami ?


Apakah ada peraturan yang berbeza kepada orang yang berbeza, umpamanya kenapa
VVIP boleh bercermin gelap sedangkan rakyat biasa tidak boleh ? Sedangkan
sebagai pemimpin dan milik rakyat mereka sepatutnya memasang cermin cerah untuk
kami melihat pemimpin setiap kali mereka berada di dalam kenderaan.


Apakah bezanya peraturan ini dengan peraturan di negara lain ? Mengapa peraturan
ini tidak dikuatkuasakan di negara lain ? Adakah negara lain tidak cerdik atau
JPJ kita yang tidak cerdik mencipta peraturan. Pernahkan JPJ mengkaji akta lapuk
yang sudah ketinggalan zaman ini dengan negara lain?


Adakah JPJ sedar bahawa semakin banyak akta yang mengarut dan peraturan yang
pelik semakin banyak pula kadar kemalangan, dan ianya bukan berkaitan dengan
cermin gelap seperti yang cuba diwar-warkan. Malah JPJ sudah hilang fokus kepada
keutamaan mereka dalam hal-hal yang boleh membantu mengurangkan kadar kemalangan
atau membantu kerajaan dalam hal ini. Fikirkan secara inovatif dan matang dalam
mencari kaedah baru atau peraturan yang mesra pengguna. Jika perlu lihatlah
kaedah negara maju dalam usaha mereka mengurangkan kadar kemalangan dan
peraturan yang mereka ada.


Kenapa JPJ menghalang kreativiti dan hak kami sebagai pemilik kenderaan dan
dalam masa yang sama menghalang rezeki kedai-kedai aksesori mencari sumber
rezeki.


Adakah adil tindakan JPJ ini kepada rakyat sedangkan slogan kebajikan rakyat
tidak diendahkan atas faktor mempunyai kuasa menyaman dan hilang pertimbangan
budi bicara dalam isu yang amat remeh dan kecil ?

Justeru itu kami ingin bertanya:

APAKAH
RAKYAT MALAYSIA BERHAK MEMBAWA KES KE MAHKAMAH JIKA KENDERAAN DISAMAN BERHUBUNG
CERMIN GELAP?

Jika BOLEH:

Alasan
yang diberikan tadi boleh dijadikan hujah pembelaan untuk mempersoalkan tindakan
JPJ dengan akta yang tidak mesra rakyat dan double standard. Justeru diharap
semua rakyat Malaysia harus sama-sama berani untuk berhadapan dengan JPJ dalam
isu-isu yang melibatkan hak kita sebagai pengguna.

Bawalah
kes ke mahkamah jika anda rasa kita sebagai pengguna boleh menang..Mungkin
sebagai pengguna kita boleh meletakkan SAMAN RM1 JUTA atau yang
berbaloi.

Kalau
kita kalah pun hanya perlu membayar saman sekitar RM300 sahaja. Biar kita penat
sikit tapi ada ketikanya Penguatkuasa JPJ Malaysia wajar juga disusahkan sedikit
sebagaimana mereka jarang menggunakan budi bicara ketika berhadapan dengan
kita.

Seharusnya
peraturan dan akta yang 'terlalu lapuk' dan 'tidak sesuai dengan zaman' wajar
dipinda. Berilah peluang kepada kedai aksesori kenderaan mencari rezeki melalui
perniagaan ini. Malah tindakan menyaman kereta yang menggunakan 'nombor spray'
atau 'nombo tidak timbul' juga amat tidak wajar kerana nombor yang sama
digunakan oleh kenderaan Singapura serta agensi kerajaan.

Mengenai
cermin gelap pula, alasan cuaca di negara kita juga menyokong keperluan cermin
gelap berbanding di Jepun yang lebih sejuk. Alasan mengaitkan kejadian jenayah
dengan pemasangan cermin gelap pun amatlah dangkal sedangkan ramai pegawai polis
atau JPJ juga menggunakan cermin gelap di kenderaan mereka.

Selidiki
dahulu pandangan orang ramai dan citarasa mereka selagi ianya tidak menyentuh
aspek keselamatan dan menganggu orang awam.

Penuhi
harapan rakyat Malaysia yang kreatif dan berinovasi seiring slogan Rakyat
Didahulukan.

P/s:
Haramkan sahaja Penjualan Tinted di Malaysia kalau JPJ tak nak tukar
akta.
sumber

Sat May 17, 2014 9:25 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Ops Warta : Operasi RM570juta dalam poket rakyat
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Saman tertunggak RM570j, polis jejaki pesalah

KUALA LUMPUR - Polis akan menjejaki pesalah trafik dalam 'Ops Warta' mulai Jun ini ke arah menyelesaikan masalah tunggakan saman berjumlah RM570 juta sejak 10 tahun lepas.

Ketua Trafik Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Mohd Fuad Abd Latiff berkata, ia melibatkan 1.9 juta waran tangkap yang masih berbaki dalam tempoh itu.

Beliau berkata, ada pesalah tegar yang mempunyai lebih daripada satu waran tangkap kerana enggan menjelaskan saman mereka.

"Tindakan kami ini ialah untuk memastikan peraturan lalu-lintas sentiasa dihormati di negara ini bagi mencegah kemalangan dan kematian di jalan raya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau menarik perhatian bahawa dalam tempoh 10 tahun itu, 4.25 juta waran tangkap telah dikeluarkan.

Mohd Fuad berkata, melalui Ops Warta trafik yang dijalankan sejak September 2013 hingga Selasa lepas, 308,160 pemeriksaan dibuat dalam 9,743 operasi penguatkuasaan yang dijalankan, dengan 7,583 tangkapan terhadap individu yang dikeluarkan waran tangkap.

Menurutnya, dalam tiga bulan pertama tahun ini, 114,115 kes kemalangan direkodkan, 1,512 daripadanya kemalangan maut yang meragut 1,623 nyawa.

Pengguna motosikal menjadi penyumbang tertinggi dari segi angka korban kemalangan iaitu 1,014 orang, diikuti pengguna kereta (332), pejalan kaki (125), lori (47), pacuan empat roda (31) dan basikal (30), bas (10), van (7) dan kenderaan lain (27).

Dalam perkembangan lain, Mohd Fuad mengaskan mana-mana individu atau kumpulan yang menjalankan tugas 'marshall&#39; tanpa kehadiran rasmi polis trafik akan diambil tindakan undang-undang.

"Tidak terdapat dalam undang-undang mengenai tugas marshall di jalan raya...keperluan bantuan tugas marshall mesti dengan kehadiran rasmi polis trafik dalam acara kebangsaan atau antarabangsa seperti yang dilihat dalam acara berbasikal Le Tour de Langkawi," jelasnya.

Menurutnya, adalah menjadi satu kesalahan terutama apabila marshall menahan pergerakan trafik bagi melancarkan perjalanan sesuatu konvoi. - Bernama

Sat May 17, 2014 8:52 pm (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

5 FOTO DUA PERAGUT YANG BERJAYA DI CEKUP OLEH ORANG AWAM SETELAH MERAGUT SEORANG PELAJAR UNIVERSITI MALAYSIA SABAH.
omakkau.blogspot.
Posted by OMAK KAU!!!

Omak Kau mendapat kiriman 5 gambar dimana menceritakan bahawa petang tadi di Kolej Kediaman Kingfisher Universiti Malaysia Sabah (UMS), Kota Kinabalu, Sabah dua orang dengan menunggang sebuah motosikal telah meragut seorang pelajar wanita universiti berkenaan.

Secara kebetulan pelakuan ragut tersebut dilihat oleh seorang pemandu kereta dan dengan bertindak pantas terus melanggar motosikal peragut berkenaan hingga menyebabkan mereka terjatuh.

Melihat kejadian tersebut serta mendengar jeritan pelajar meminta tolong, orang ramai yang berada dilokasi dan melihat dan mendengar jerita terus menghulurkan bantuan tangap kedua peragut tersebut.

Kedua peragut yang berjaya diberkas diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan selanjutnya tetapi sempat juga memukul kedua peragut berkenaan.

Sat May 17, 2014 8:59 pm (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Ultra efficient cars are already a reality
By Naveen Victor | Motor Trader Malaysia –
a..
Volkswagen XL1 seats two comfortably

Building vehicles that can travel 100km on just 1 litre of fuel used to be a dream but that isn't the case anymore.

Every one of us, no matter how fuel-efficient the car, want every drop of fuel to last even longer. Many want a car that can do the impossible – take us to the moon and back without consuming a drop of fuel. While that is still impossible unless you take the electric route, the internal combustion engine is still capable of being more efficient than ever.

The dream of having to visit the petrol station once a month is no longer just a dream. That's because Volkswagen has brought the future back to the present. Enter the Volkswagen XL1, also known as the One-Litre car. It has been called that because with just 0.9 litres of fuel (RM1.73), the teardrop shaped VW can cover a distance of 100km.

Calling the car amazing would be an understatement, but that's just what it is – an automotive masterpiece. The car has been built from the ground up with just one criteria in mind - be the most efficient vehicle possible. Through the use of lightweight material and clever engineering, the XL1 weighs a mere 795kg and sports a drag coefficient of just 0.189. As such, the car is able to cut cleanly through the air like a hot knife through butter.

Like the rest of the car, the powertrain features a super frugal system that blends electricity with good ol' fashioned diesel power. The diesel engine is an 800cc two-pot mill with 50bhp, which is assisted by a 27bhp electric motor. They are mated to a seven-speed dual clutch (DSG) gearbox that sends power to the rear wheels. Though regarded as a dual clutch, in total, the XL1 has three clutches – two in the gearbox and one between the engine and motor.

On a calm summer's day, the XL1 needs only summon 8 of its conservative horses to maintain a steady speed of 100km/h, and by doing so, returns a fuel consumption figure of 133km/L. Being a diesel-hybrid, the XL1 can travel on pure electricity for 50km, thanks in part to the 5.5kWh lithium ion battery pack.

As ground breaking as the XL1 is, it wasn't VW's first stab at a 1-litre car but is considered the third iteration. Unveiled in 2011 and put into limited scale production in 2013, the XL1 is one of the most efficient cars on the planet and provides a glimpse of what we could be driving a few decades down the road.

Only 250 XL1s will be built and will cost US$146,000 a pop. Limited to European customers, VW will begin delivering the one-litre car during the second quarter of this year.

The XL1 is still ludicrously expensive but as the technology becomes cheaper, cars like it will become a common sight on public roads, but until then, if you want to save fuel, then get a hybrid or a diesel powered car.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: