Monday, May 5, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3912

4 Messages

Digest #3912
1
Fw: LAWAK AHAD: MABUK by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
2a
Fw: Rakyat tak bantu kereta Proton ? by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
2b

Messages

Sun May 4, 2014 9:10 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

LAWAK AHAD: MABUK
telokbakong.blogspot
biaqpila.blogspot
Oleh: biaqpila hensem >>

Ada tiga lelaki mabuk keluar dari pub dan terus masuk ke dalam teksi.

Pemandu teksi itu kemudiannya hidupkan enjin beberapa minit dan selepas itu mematikan enjin teksi.

Kemudia pemandu itu pun berkata: "Dah sampai encik..."

Salah seorang dari orang mabuk itu pun memberi duit tambang kepada pemandu teksi dan orang mabuk yang kedua pula mengucapkan terimakasih.

Tetapi orang mabuk yang ketiga terus menampar pemandu teksi tersebut.

Pemandu teksi yang marah teruk menempik: "Kenapa tampar saya???

Lelaki mabuk menjawab: "Next time bawak slow-slow....dah nak accident dah tadi.."

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2014/05/lawak-ahad-mabuk.html#ixzz30kG4fHRV

Sun May 4, 2014 9:12 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Rakyat tak bantu kereta Proton
bloglist-malaysia.blogspot.
pendapatanda.com

Pengerusi Proton baru-baru ini meluahkan rasa menyampahnya pada rakyat Malaysia. Katanya rakyat tak bantu support kereta Proton. Sebab itu mereka menghadapi kesukaran untuk meningkatkan hasil jualan kereta proton samada di dalam negara maupun di luar negara.

Jumlah jualan kereta proton menurun sedikit pada tahun 2013. Proton menguasai pasaran penjualan kereta sebanyak 21.2% daripada keseluruhan pasaran kenderaan di negara kita pada tahun 2013.

Jumlah tersebut mencatatkan penurunan berbanding tahun 2012 di mana Proton menguasai sebanyak 22.5% daripada keseluruhan pasaran kenderaan. Pada tahun 2011 pula Proton menguasai pasaran sebanyak 25.9% di negara kita.

Daripada data di atas nampaknya memang Proton sedang menghadapi aliran penurunan dari segi penguasaan pasaran sejak tahun 2011. Jumlah penjualan kereta proton semakin lama semakin kurang dan tidak mustahil jumlah penjualan kereta proton pada tahun 2014 ini akan turun lebih banyak lagi.

Betulkah rakyat tak bantu proton
Penurunan hasil jualan kereta proton samada di dalam dan juga di luar negara di lihat sebagai akibat daripada sikap rakyat yang tak support kereta nasional. Selain daripada itu, persaingan daripada kenderaan luar negara yang membanjiri negara juga dilihat sebagai satu lagi sebab penjualan kereta proton menurun.

Logiknya memang ada, kalau kerajaan membenarkan apa saja jenis kenderaan dari luar negara masuk ke negara kita, ia menjadi satu bebanan kepada Proton kerana rakyat mempunyai lebih banyak pilihan selain daripada kereta proton.

Tambahan pula jika harga yang ditawarkan oleh kenderaan buatan luar negara lebih kurang sama saja berbanding kereta proton, ataupun lebih tinggi sedikit. Harga yang lebih mahal jika diikuti oleh kualiti yang amat berbaloi mempunyai dorongan kuat untuk rakyat melupakan kereta Proton.

Namun begitu, jumlah penguasaan pasaran yang melebihi 20% daripada keseluruhan pasaran kenderaan di negara kita sebenarnya amat tinggi. Kalau nak dikatakan rakyat tak bantu support kereta proton, rasanya agak tersasar. Apatah lagi nak salahkan rakyat tak bantu support proton apabila hasil jualan kereta proton menurun, rasanya memang tak patut sangat.

Bukan rakyat tak bantu support kereta proton, lalu tak membelinya. Malah rakyat rata-rata menggunakan kereta proton di mana-mana saja pelusuk negara kita. Jumlah kereta proton memang banyak di atas jalan raya dan tutup sebelah matapun kita boleh lihat fenomena itu sebab modelnya macam itu juga tak ada perubahan besar yang berlaku.

Cumanya sebahagian besar rakyat sokong untuk beli kereta proton secara terpaksa akibat kekangan masalah kewangan. Kereta protonlah saja yang mampu mereka beli kalau nak merasa kereta baru. Jadi ramailah yang menggunakan kereta proton.

Mensia-siakan sokongan rakyat selama ini
Sejak daripada tahun 1983, rakyat memang bantu support kereta proton. Sokongan rakyat dari dulu sampai sekarang memang ada. Kalau tidak tak ada kereta proton yang begitu banyak di jalan raya dan juga yang tersadai di sebelah jalan raya.

Malangnya proton nampaknya macam tak ambil kesempatan untuk mempamerkan kualiti yang diharapkan oleh rakyat yang telah menggunakannya sejak sekian lama. Takkan nak kata rakyat penipu, pengguna sendiri yang menyebarkan pengalaman mereka di seluruh negara bagaimana pengalaman mereka menggunakan kereta proton.

Bayangkan kesempatan diambil untuk membuktikan bahawa kereta buatan negara mereka bernilai tinggi daripada harga yang ditawarkan kepada pengguna yang selama ini menggunakannya. Sudah tentu rakyat akan sebarkan pengalaman menarik dan membanggakan terhadap kereta negaranya sendiri.

Maknanya Proton telah mensia-siakan peluang puluhan tahun selama ini yang diberikan oleh rakyat Malaysia terhadap mereka. Wang yang proton kumpulkan berbillion-billion sampai boleh bina kilang plant mereka sendiri di Tanjung Malim. Dari mana datangnya wang sebanyak itu?.

Malah Proton juga membazirkan wang begitu saja membeli teknologi pembuatan motosikal untuk dijual kemudiannya dengan hara yang amat merugikan negara. Dari mana datangnya semua jumlah wang yang dikumpulkan tersebut kalau bukan daripada sokongan rakyat?

Tun Mahathir juga menyampah pada rakyat yang tak sokong Proton.Katanya proton buat kenderaan dari A sampai Z berbanding Perodua yang hanya buat aktiviti pemasangan kenderaan dari Jepun dan dijual semula pada rakyat. Perodua, kata Tun Mahathir adalah salah satu punca yang membuatkan Proton merosot.

Patutlah Protonpun melakukan cara yang sama macam Perodua. Ambil kereta Honda Accord, tukar logo di depannya dengan lambang bulan bintang, dan di namakan sebagai Perdana atau lebih tepat lagi Pronda (Gabungan antara Proton dan Honda).

Memang panjang kalau nak dituliskan pasal Proton ni. Satu bukupun mungkin tak cukup. Apa kata anda pula berikan pendapat tentang tuduhan yang kononnya rakyat tak bantu kereta proton.
comments:
1.. Anonymous
'support' tu apa eh? 'menyokong' ke dalam bahasa melayu? Entahlah...mungkin pokok kut...tapi 'plant' tu? Aha...yg itu pasti pokok .....hehehe

a.. Mohd Shubhi
support tu orang kampung saya panggil sokong. Plant pulak pekerja kilang kat kampung saya panggil untuk kilang...haha

2.. Anonymous
Jika kualiti dan ciri2 keselamatan kereta proton adalah setanding BMW, berapa harga Proton nak jual keretanya kepada rakyat Malaysia?

a.. Mohd Shubhi
Tentu dengan harga BMW tanpa cukai merapu...atau lebih murah sebab kualiti sebegitu boleh masuk seluruh pasaran dunia, jadi ada volume permintaan yang banyak dan dapat jimatkan kos pengeluaran...bla-bla...

3.. Anonymous
Tokey kek raub kata : 2+2=5 Hehehe.

4.. Formula
Kalo tak suka kereta Proton, sila keluar dari negara ini!!

a.. Mohd Shubhi
Melawak kot tu...?

5.. ahmad salleh
This comment has been removed by the author.

6.. Anonymous
Kesian Formula, jawapan yang kurang matang dan mengulangi skrip menteri :-) yang tidak mempunyai hujah yang bernas

a.. Mohd Shubhi
Mungkin dia perli menteri tu...!

7.. Anonymous
1st car saya Nissan Livina...sebelum tu Toyota... Skrg beli Saga sbg 2nd car... Saya tetap sokong Proton. Tapi bab kualiti dan keselamatan Saya pilih Nissan dan Toyota...

a.. Mohd Shubhi
ramai lagi yang sokong proton sebenarnya...samada secara terpaksa atau rela

Sun May 4, 2014 5:45 pm (PDT) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Nak tunggu proton rebadge Murano..

2014-05-05 0:07 GMT+08:00 -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>:

>
>
> 
> Rakyat tak bantu kereta Proton<http://www.pendapatanda.com/2014/05/rakyat-tak-support-kereta-proton.html>
> bloglist-malaysia.blogspot.
> pendapatanda.com
>
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhpjquh_xumgWqw4zyMazju484XjfzgrH9PNMrnM2e5MHLhiJqLcwHqnGXfgyHeRhWFU1m4YWWC9IJJXGPN5derq3HXMtKJ4FaQ3XfCvdJLvjdyIw3IqVMypBtei8av-uf1flu8Oe1hOqg/s1600/800px-'85_Proton_Saga_in_Kuala_Lumpur.jpg>
>
> Pengerusi Proton baru-baru ini meluahkan rasa menyampahnya pada rakyat
> Malaysia. Katanya rakyat tak bantu support kereta Proton. Sebab itu
> mereka menghadapi kesukaran untuk meningkatkan hasil jualan kereta proton
> samada di dalam negara maupun di luar negara.
>
> Jumlah jualan kereta proton menurun sedikit pada tahun 2013. Proton
> menguasai pasaran penjualan kereta sebanyak 21.2% daripada keseluruhan
> pasaran kenderaan di negara kita pada tahun 2013.
>
> Jumlah tersebut mencatatkan penurunan berbanding tahun 2012 di mana Proton
> menguasai sebanyak 22.5% daripada keseluruhan pasaran kenderaan. Pada tahun
> 2011 pula Proton menguasai pasaran sebanyak 25.9% di negara kita.
>
> Daripada data di atas nampaknya memang Proton sedang menghadapi aliran
> penurunan dari segi penguasaan pasaran sejak tahun 2011. Jumlah penjualan
> kereta proton semakin lama semakin kurang dan tidak mustahil jumlah
> penjualan kereta proton pada tahun 2014 ini akan turun lebih banyak lagi.
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjKsgYJecCKla173cjq4jQVZ1CupoxsFK3HycpxN0R6Kj1FObfYq0mEGRlheibMtH9xb2_awyYLrNJWGvH2xAcs4coaVbSttGHLr4su7veHvRzZFdqThbaQ2VjoO23sUbdYnPkWgFBys2A/s1600/800px-Proton_Persona_%2528front%2529%252C_Serdang.jpg>
>
> Betulkah rakyat tak bantu proton
> Penurunan hasil jualan kereta proton samada di dalam dan juga di luar
> negara di lihat sebagai akibat daripada sikap rakyat yang tak support
> kereta nasional. Selain daripada itu, persaingan daripada kenderaan luar
> negara yang membanjiri negara juga dilihat sebagai satu lagi sebab
> penjualan kereta proton menurun.
>
> Logiknya memang ada, kalau kerajaan membenarkan apa saja jenis kenderaan
> dari luar negara masuk ke negara kita, ia menjadi satu bebanan kepada
> Proton kerana rakyat mempunyai lebih banyak pilihan selain daripada kereta
> proton.
>
> Tambahan pula jika harga yang ditawarkan oleh kenderaan buatan luar negara
> lebih kurang sama saja berbanding kereta proton, ataupun lebih tinggi
> sedikit. Harga yang lebih mahal jika diikuti oleh kualiti yang amat
> berbaloi mempunyai dorongan kuat untuk rakyat melupakan kereta Proton.
>
> Namun begitu, jumlah penguasaan pasaran yang melebihi 20% daripada
> keseluruhan pasaran kenderaan di negara kita sebenarnya amat tinggi. Kalau
> nak dikatakan rakyat tak bantu support kereta proton, rasanya agak
> tersasar. Apatah lagi nak salahkan rakyat tak bantu support proton
> apabila hasil jualan kereta proton menurun, rasanya memang tak patut sangat.
>
> Bukan rakyat tak bantu support kereta proton, lalu tak membelinya. Malah
> rakyat rata-rata menggunakan kereta proton di mana-mana saja pelusuk negara
> kita. Jumlah kereta proton memang banyak di atas jalan raya dan tutup
> sebelah matapun kita boleh lihat fenomena itu sebab modelnya macam itu juga
> tak ada perubahan besar yang berlaku.
>
> Cumanya sebahagian besar rakyat sokong untuk beli kereta proton secara
> terpaksa akibat kekangan masalah kewangan. Kereta protonlah saja yang mampu
> mereka beli kalau nak merasa kereta baru. Jadi ramailah yang menggunakan
> kereta proton.
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjCLGVjF3KgnRSrKgctS9_iDF_t1Yyql3B_OD85tGoeYEvYBNELcvZV-UeJkmc_gbe1_31gyRyTdSO5moi8r_CVXWcViHX6lmJyA8QHswHBMTAgggIjT5lhAbODjLzEGfnM3nlIj4dkHSQ/s1600/1995-2003_Proton_416_%2528400_Series%2529_in_Cluj-Napoca%252C_Romania.jpg>
>
> Mensia-siakan sokongan rakyat selama ini
> Sejak daripada tahun 1983, rakyat memang bantu support kereta proton.
> Sokongan rakyat dari dulu sampai sekarang memang ada. Kalau tidak tak ada
> kereta proton yang begitu banyak di jalan raya dan juga yang tersadai di
> sebelah jalan raya.
>
> Malangnya proton nampaknya macam tak ambil kesempatan untuk mempamerkan
> kualiti yang diharapkan oleh rakyat yang telah menggunakannya sejak sekian
> lama. Takkan nak kata rakyat penipu, pengguna sendiri yang menyebarkan
> pengalaman mereka di seluruh negara bagaimana pengalaman mereka menggunakan
> kereta proton.
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiP_muFNV-kjlgv7B98UCyiKewoo4guhChkIdKg-n_0bscysbrMGiqqPF_FVnvKZ8MXxISDfd5g8tPu6Q2hFNcd1yO7cvZkzVD1aITSTEQl0daEtvMfc72xL6qZTUenlCojH4DMS8eFlrY/s1600/2009_Proton_Exora_M-Line_in_Singapore_%252801%2529.jpg>
>
> Bayangkan kesempatan diambil untuk membuktikan bahawa kereta buatan negara
> mereka bernilai tinggi daripada harga yang ditawarkan kepada pengguna yang
> selama ini menggunakannya. Sudah tentu rakyat akan sebarkan pengalaman
> menarik dan membanggakan terhadap kereta negaranya sendiri.
>
> Maknanya Proton telah mensia-siakan peluang puluhan tahun selama ini yang
> diberikan oleh rakyat Malaysia terhadap mereka. Wang yang proton
> kumpulkan berbillion-billion sampai boleh bina kilang plant mereka
> sendiri di Tanjung Malim. Dari mana datangnya wang sebanyak itu?.
>
> Malah Proton juga membazirkan wang begitu saja membeli teknologi pembuatan
> motosikal untuk dijual kemudiannya dengan hara yang amat merugikan negara.
> Dari mana datangnya semua jumlah wang yang dikumpulkan tersebut kalau bukan
> daripada sokongan rakyat?
>
> Tun Mahathir juga menyampah pada rakyat yang tak sokong Proton.Katanya
> proton buat kenderaan dari A sampai Z berbanding Perodua yang hanya buat
> aktiviti pemasangan kenderaan dari Jepun dan dijual semula pada rakyat.
> Perodua, kata Tun Mahathir adalah salah satu punca yang membuatkan Proton
> merosot.
>
> Patutlah Protonpun melakukan cara yang sama macam Perodua. Ambil kereta
> Honda Accord, tukar logo di depannya dengan lambang bulan bintang, dan di
> namakan sebagai Perdana atau lebih tepat lagi *Pronda* (Gabungan antara
> Proton dan Honda).
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgLQn8Hj9bEI5FLV8wX_wzoFymvK0p0hTu-LGxMi_e3TQC3vUW8EV2NP4mpY9D2KqbswN0H7PW5Kt8VTQmYuq4SGXP-WgeKUjycQDpqFVhyphenhyphenZIRgZOWtIj3V6C31LJdVnq0Jf626jXs_dvE/s1600/2014_Proton_Perdana_Front_Three_Quarter.JPG>
>
> Memang panjang kalau nak dituliskan pasal Proton ni. Satu bukupun mungkin
> tak cukup. Apa kata anda pula berikan pendapat tentang tuduhan yang
> kononnya rakyat tak bantu kereta proton.
> *comments:*
>
> 1. Anonymous
>
> 'support' tu apa eh? 'menyokong' ke dalam bahasa melayu?
> Entahlah...mungkin pokok kut...tapi 'plant' tu? Aha...yg itu pasti pokok
> .....hehehe
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> support tu orang kampung saya panggil sokong. Plant pulak pekerja
> kilang kat kampung saya panggil untuk kilang...haha
>
>
> - Anonymous
>
> Jika kualiti dan ciri2 keselamatan kereta proton adalah setanding BMW,
> berapa harga Proton nak jual keretanya kepada rakyat Malaysia?
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> Tentu dengan harga BMW tanpa cukai merapu...atau lebih murah sebab
> kualiti sebegitu boleh masuk seluruh pasaran dunia, jadi ada volume
> permintaan yang banyak dan dapat jimatkan kos pengeluaran...bla-bla...
> - Anonymous
>
> Tokey kek raub kata : 2+2=5 Hehehe.
> - Formula
>
> Kalo tak suka kereta Proton, sila keluar dari negara ini!!
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> Melawak kot tu...?
> - ahmad salleh<http://www.blogger.com/profile/17817095737682876272>
>
> This comment has been removed by the author.
> - Anonymous
>
> Kesian Formula, jawapan yang kurang matang dan mengulangi skrip
> menteri :-) yang tidak mempunyai hujah yang bernas
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> Mungkin dia perli menteri tu...!
> - Anonymous
>
> 1st car saya Nissan Livina...sebelum tu Toyota... Skrg beli Saga sbg
> 2nd car... Saya tetap sokong Proton. Tapi bab kualiti dan keselamatan Saya
> pilih Nissan dan Toyota...
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> ramai lagi yang sokong proton sebenarnya...samada secara terpaksa
> atau rela
>
>
>

Sun May 4, 2014 9:12 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Aksi Pramugari Yang Mengejutkan Dalam Pesawat
bloglist-malaysia.blogspot.
Posted by Jeebond BLM

Eddie Putera merupakan seorang jurugambar yang terkenal di kalangan insan-insan yang berada di lapangannya. Beliau sering berkongsi pengalamannya ketika melancong ke mana-mana lokasi pengambaran yang beliau singgah.

Eddie, yang juga suami kepada Nurfarahin Jamsari telah berkongsikan satu adegan yang amat istimewa baginya ketika menaiki sebuah pesawat (tidak pula dimaklumkan pesawat jenis apa...).

Menurut beliau, ketika berada di dalam pesawat, beliau sering duduk di bahagian belakang sekali, kononnya dengan harapan dapat mengorat pramugari yang berlegar di situ.

Namun, insiden kali ini amat istimewa sekali baginya. Pramugari yang disangkakan mahu ke bahagian belakang, disangkakan untuk mengambil pesanan rupa-rupanya mahu solat. Beliau yang begitu terharu dengan situasi berkenaan telah berkongsinya di laman FB beliau.

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: