Friday, October 23, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4320

11 Messages

Digest #4320
1a
Re: Fw: Pelajar Tingkatan Berjaya Lolos Dari "Van Putih" by "muhamad zuki bin abdul kadir" myv183
2
Fw: Amir Ukays Dibebaskan, by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3
Fw: Luahan Sayu Seorang Pensyarah KUIN by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Thu Oct 22, 2015 5:54 am (PDT) . Posted by:

"muhamad zuki bin abdul kadir" myv183

Tak boleh ke kerajaan bagi bajet segera untuk sediakan pengawal keselamatan
di semua sekolah.boleh tugaskan untuk jaga keselamatan murid di hadapan
sekolah semasa waktu pergi dan balik sekolah?
On Oct 21, 2015 11:30 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
>
> 
> *Pelajar Tingkatan Berjaya Lolos Dari "Van Putih"*
>
> *siakapkeli.my*
>
>
> <http://1.bp.blogspot.com/-WipgRkdjlH4/Vib8wvIUOWI/AAAAAAAAPOY/dFNv8FDUt3c/s1600/culik%2Bvan%2Bpuith-2.jpg>
> Gambar Hiasan
>
> *SUNGAI PETANI* - Seorang pelajar lelaki tingkatan satu di sebuah sekolah
> agama di sini mendakwa dia nyaris diculik oleh tiga lelaki di hadapan
> sekolahnya kira-kira jam 4.15 petang pada Isnin lepas.
>
> Menurut Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Md Zuir Md Isa,
> mangsa yang berusia 13 tahun berkata, dia ditarik oleh dua lelaki masuk ke
> dalam sebuah van putih yang dipandu oleh seorang lagi suspek.
>
> "*Mangsa sempat menggigit tangan seorang suspek sebelum melarikan diri
> dengan terjun keluar dari van setelah mendapati pintu kenderaan itu tidak
> ditutup rapat*.
>
> "*Mangsa yang sedar dia berada di pekan Tikam Batu terus menghubungi
> bapanya menggunakan telefon awam untuk meminta pertolongan dan dibawa
> pulang ahli keluarganya,*" katanya memetik laporan Sinar Online
> <http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/pelajar-lelaki-nyaris-diculik-di-sg-petani-1.442479>
> .
>
> Selain itu, sewaktu ditangkap, mangsa juga berkata dia tidak diugut atau
> dicederakan oleh suspek namun suspek ada memberitahunya dia akan dibawa ke
> Thailand.
>
> Susulan kejadian, satu laporan polis telah dibuat oleh keluarga mangsa. -
> Siakapkeli.my <http://siakapkeli.my/>
>
>

Thu Oct 22, 2015 8:14 pm (PDT) . Posted by:

Bukan ke semua sekolah dah ada pengawal keselamatan?





From: "muhamad zuki bin abdul kadir melayu83@gmail.com [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com,
Date: 22/10/2015 08:54 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pelajar
Tingkatan Berjaya Lolos Dari "Van Putih"
Sent by: automobil@yahoogroups.com




Tak boleh ke kerajaan bagi bajet segera untuk sediakan pengawal
keselamatan di semua sekolah.boleh tugaskan untuk jaga keselamatan murid
di hadapan sekolah semasa waktu pergi dan balik sekolah?
On Oct 21, 2015 11:30 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


Pelajar Tingkatan Berjaya Lolos Dari "Van Putih"

siakapkeli.my


Gambar Hiasan

SUNGAI PETANI - Seorang pelajar lelaki tingkatan satu di sebuah sekolah
agama di sini mendakwa dia nyaris diculik oleh tiga lelaki di hadapan
sekolahnya kira-kira jam 4.15 petang pada Isnin lepas.

Menurut Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Md Zuir Md Isa,
mangsa yang berusia 13 tahun berkata, dia ditarik oleh dua lelaki masuk ke
dalam sebuah van putih yang dipandu oleh seorang lagi suspek.

"Mangsa sempat menggigit tangan seorang suspek sebelum melarikan diri
dengan terjun keluar dari van setelah mendapati pintu kenderaan itu tidak
ditutup rapat.

"Mangsa yang sedar dia berada di pekan Tikam Batu terus menghubungi
bapanya menggunakan telefon awam untuk meminta pertolongan dan dibawa
pulang ahli keluarganya," katanya memetik laporan Sinar Online.

Selain itu, sewaktu ditangkap, mangsa juga berkata dia tidak diugut atau
dicederakan oleh suspek namun suspek ada memberitahunya dia akan dibawa ke
Thailand.

Susulan kejadian, satu laporan polis telah dibuat oleh keluarga mangsa. -
Siakapkeli.my


Thu Oct 22, 2015 9:43 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

peliklah semua kes guna van putih yg sama kabarnya dgn no plet siam..
tapi sampai sekarang tak kena tangkap lagi

On 23/10/2015 11:14 AM, rezal_sapuan@amtek.my [automobil] wrote:
>
> Bukan ke semua sekolah dah ada pengawal keselamatan?
>
>
>
>
>
> From: "muhamad zuki bin abdul kadir melayu83@gmail.com [automobil]"
> <automobil@yahoogroups.com>
> To: automobil@yahoogroups.com,
> Date: 22/10/2015 08:54 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com- Fw: Pelajar Tingkatan
> Berjaya Lolos Dari "Van Putih"
> Sent by: automobil@yahoogroups.com
>
> ----------------------------------------------------------
>
>
>
> Tak boleh ke kerajaan bagi bajet segera untuk sediakan pengawal
> keselamatan di semua sekolah.boleh tugaskan untuk jaga keselamatan
> murid di hadapan sekolah semasa waktu pergi dan balik sekolah?
>
> On Oct 21, 2015 11:30 PM, "'-:eSpAcE9808:-' _rienacom@yahoo.com.sg_
> <mailto:rienacom@yahoo.com.sg>[automobil]"
> <_automobil@yahoogroups.com_ <mailto:automobil@yahoogroups.com>> wrote:
>
> 
> _Pelajar Tingkatan Berjaya Lolos Dari "Van Putih"_
>
>
> *siakapkeli.my*
> <http://1.bp.blogspot.com/-WipgRkdjlH4/Vib8wvIUOWI/AAAAAAAAPOY/dFNv8FDUt3c/s1600/culik%2Bvan%2Bpuith-2.jpg>
> Gambar Hiasan
>
>
> *SUNGAI PETANI* - Seorang pelajar lelaki tingkatan satu di sebuah
> sekolah agama di sini mendakwa dia nyaris diculik oleh tiga lelaki di
> hadapan sekolahnya kira-kira jam 4.15 petang pada Isnin lepas.
>
> Menurut Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Md Zuir Md
> Isa, mangsa yang berusia 13 tahun berkata, dia ditarik oleh dua lelaki
> masuk ke dalam sebuah van putih yang dipandu oleh seorang lagi suspek.
>
> "*Mangsa sempat menggigit tangan seorang suspek sebelum melarikan diri
> dengan terjun keluar dari van setelah mendapati pintu kenderaan itu
> tidak ditutup rapat*.
>
> "*Mangsa yang sedar dia berada di pekan Tikam Batu terus menghubungi
> bapanya menggunakan telefon awam untuk meminta pertolongan dan dibawa
> pulang ahli keluarganya,*" katanya memetik laporan _Sinar Online_
> <http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/pelajar-lelaki-nyaris-diculik-di-sg-petani-1.442479>.
>
> Selain itu, sewaktu ditangkap, mangsa juga berkata dia tidak diugut
> atau dicederakan oleh suspek namun suspek ada memberitahunya dia akan
> dibawa ke Thailand.
>
> Susulan kejadian, satu laporan polis telah dibuat oleh keluarga
> mangsa. - _Siakapkeli.my_ <http://siakapkeli.my/>
>
>
>

Thu Oct 22, 2015 7:39 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Pistol : Amir Ukays Dibebaskan, Cerita Perkara Sebenar Disebalik "Pistol Walther CP99 Compact"

siakapkeli.my

KUALA LUMPUR: Penyanyi kumpulan Ukays, Amir, hari ini dibebaskan oleh pihak polis setelah ditahan kerana didapati memiliki sepucuk pistol di dalam kereta Gen-2 yang dinaikinya.

Menceritakan perkara sebenar disebalik pistol terbabit, Amir berkata ia hanyalah pistol mainan untuk tembak cicak dirumahnya.

"Saya bukan penjenayah, pistol itu hanyalah mainan untuk tembak cicak di rumah. Alhamdulillah, saya didapati tidak bersalah dan dibebaskan pada petang tadi (semalam)," kata Amir atau nama penuhnya, Mohd Azmir Muhammad Yusof, 46.

Menceritakan kembali bagaimana dia ditahan, Amir berkata dia ditahan di kawasan letak kereta pangsapurinya di Sentul kerana dipercayai memilik senjata api. Dia ditahan kira-kira jam 1.45 pagi pada Rabu.

Ketika pemeriksaan dilakukan, polis menemukan sepucuk pistol yang tertera tulisan 'Walther CP99 Compact' dengan nombor siri 12L20520.

Amir kemudian berkata pistol itu adalah pemberian oleh seorang peminatnya pada lapan bulan lalu.

"Saya tidak tahu menjadi kesalahan jika memiliki pistol mainan. Saya juga tidak tahu perlu memiliki lesen untuk memiliki pistol mainan.

"Tidak dinafikan, pistol berkenaan menyerupai pistol, tetapi ia hanyalah pistol mainan. "Selalunya, saya letak pistol berkenaan di rumah untuk kegunaan menembak cicak, tetapi pada tengah hari semalam, anak saya membawa turun dan tertinggal dalam kereta.

"Saya tidak sempat membawa naik semula kerana bergegas ke studio untuk latihan vokal program Gegar Vaganza2.

"Bagaimanapun, saya kurang bernasib baik apabila ditahan sepasukan polis ketika berada dalam kereta di kawasan letak kereta di rumah selepas pulang latihan," katanya sambil berkata ketika dia ditahan, pistol berkenaan berada di tepi pehanya.

"Ketika itu, saya baharu saja mahu mematikan enjin kereta, saya didatangi sepasukan polis. Apabila nak keluar dari kereta, mereka ternampak pistol berkenaan.

"Saya mengakui pistol itu milik saya kerana saya tahu itu pistol mainan. Jadi, saya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul untuk soal siasat.

"Alhamdulillah, saya dibebaskan tidak sampai 24 jam selepas disoal siasat. Berita saya ditahan reman tidak benar.

"Saya memberi kerjasama kepada polis kerana saya tahu saya tidak bersalah, saya bukan perompak atau penjenayah. Tiada apa yang harus saya takutkan," katanya memetik laporan dari BH Online.

Mengulas tentang kisah dirinya dan pistol terbabit yang viral, Amir berkata dia memaafkan mereka yang bertindak memviralkan berita itu.

"Tidak mengapalah, saya sudah maafkan. Saya tidak mahu menuduh sesiapa dan sudah melupakannya.

"Saya kini sudah dibebaskan dan paling penting, pihak polis mempercayai keterangan saya", kata Amir - Siakapkeli.my

Thu Oct 22, 2015 7:40 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Luahan Sayu Seorang Pensyarah KUIN Tentang 'Pemergian&#39; Pelajarnya Selepas Majlis Konvokesyen

siakapkeli.my

Semalam kita dikejutkan dengan pemergian seorang pelajar Kolej Universiti Insaniah, Kuala Ketil, Kedah yang meninggal dunia selepas terlibat dalam kemalangan jalanraya.

Beliau terlibat dalam kemalangan jalanraya selepas baru selesai menerima segulung ijazah di majlis konvokesyen KUIN ke-17. yang berlansung semalam.

Jenazah Miti ditutup dengan jubah konvo miliknya

Ramai netizen rasa terharu kerana sebelum pergi beliau sempat menggenggam sekeping ijazah dan ada juga menyatakan terkejut dengan kejadian berkenaan.

Beliau adalah Miti Teomphol atau nama Islamnya Godri yang merupakan seorang pelajar antarabangsa dari Bangkok, Thailand mengambil Kuliah atau bidang Syariah di KUIN, berkelana menuntut ilmu di Malaysia.

Tetapi ada sesuatu yang membuatkan admin betul-betul tersentuh selepas membaca satu luahan daripada seorang pensyarah bahasa Inggeris yang mengajar Miti di mana beliau telah memuatnaik luahannya di laman Facebook.

Beliau yang menggunakan nama Facebook Uwais Uwais menceritakan pengalamannya selama mengajar Miti dan ternyata tulisannya itu begitu menyentuh hati netizen yang lain.

Berikut adalah luahan beliau.

Sebak rasa apabila membaca luahan beliau ini, sapa yang potong bawang petang-petang ni.

Apapun bersama kita doakan semoga roh arwah Miti atau Godri pergi dengan tenang dan ditempat dikalangan orang-orang beriman. - Siakapkeli.my

Thu Oct 22, 2015 7:40 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Warga emas OKU perlukan lampin pakai buang

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Saya dihubungi oleh seseorang yang tidak saya kenali sebelum ini dari Kuala Kangsar, Perak. Dia menjaga saudara kandungnya, seorang warga emas yang OKU yang hanya mampu berbaring. Memerlukan bantuan untuk membeli lampin pakai buang dewasa.

Warga emas ini ada mendapat bantuan bulanan JKM sebanyak RM300, namun ianya tidak cukup untuk menampung keperluan lain seperti ubat, makan, minum dan sebagainya.
Saya tanya adakah Baitul Mal atau Pusat Zakat bantu? Katanya kalau dapat JKM, tidak dapat zakat. Saya kata kalau di N.Sembilan , Baitul Mal akan bantu bukan dalam bentuk kewangan, tetapi perlu buat permohonan khusus contohnya lampin pakai buang, peralatan sokongan perubatan dan sebagainya untuk dipertimbangkan.

Warga emas ini memerlukan 3 lampin pakai buang dewasa setiap hari saiz XL. Harganya ialah RM17.90 untuk 10 lampin. Ini bermakna belanja lampin pakai buang sahaja mencecah RM161.10 sebulan. Kepada mereka yang boleh membantu keluarga ini, samada untuk menghantar atau menghantar terus melalui pos lampin pakai buang ini ke Kuala Kangsar, sila hubungi saya 0122267406 (Rozmal) – 19 Okt 2015
................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: rozmal
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

Ade Tak Orang Nak Bagi Baju Sekolah Terpakai? Saya Nak
siakapkeli.my

Dikala kanak-kanak sebaya dengannya masih bergembira dengan dunia kanak-kanak mereka, tidak bagi seorang gadis kecil ebrumur 9 tahun ini di mana pada umur sebegitu muda dia telah mempunyai tanggungjawab yang besar terhadap keluarganya.

Cerita mengenai kanak-kanak ini telah dimuatnaik oleh seorang guru di Madrasah Darul Tahfiz, Sri Al Ain, Sungai Bulo, bernama Rusnah Abu Samah di mana dia mendekai gadis ini.

Menurut beliau, gadis ini adalah anak istimewa di mana anak sulung dari 5 orang adik beradik ini yang umur mereka 8 tahun, 6 tahun, 5 tahun dan bongsu berumur 6 bulan adalah seorang anak yang bertanggungjawab menguskan keluarga.

"Ayahnya seorang pencari kayu Gaharu yang selalu masuk ke hutan manakala ibunya pula tidak tahu kerja apa(tidak dapat dinyatakan kerja apa) di mana apabila balik sekolah dialah 'ibu; yang bertanggungjawab keatas semua adik beradiknya."

"Kalau cikgu bagi buku bawa balik rumah, buku akan hilang atai kalau paksa bawa semula bukunya dan macam belacan, dia tidak pernah mengulang kaji di rumah tapi dia adalah seorang budak yang bijak," ceritanya.

Beliau juga bercerita, gadis ini, kalau beras habis untuk dimasak dai akan kelaur mencari dan memasak untuk adik-adiknya. Pakaiaannya jarab berbasuh dan pagi tadi tengok bajunya koyak sedangkan esok hendak melawat ke zoo.

"Umie ada ke orang bagi Umie baju sekolah dah terpakai? boleh ke kalau saya nak," tanya gadis ini kepada beliau yang membahasakan panggilan Umie dengan semua anak-anak didiknya. - Siakapkeli.my

Thu Oct 22, 2015 7:41 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Johor Ada Hak Untuk Keluar Daripada Malaysia – TMJ

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net


JOHOR BAHRU – Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim bertitah bahawa pandangannya mungkin dilihat bertujuan untuk mencetuskan sentimen kenegerian, namun sebenarnya perhatian baginda hanyalah khusus pada rakyat Johor.

"Beta bakal mewarisi takhta negeri Johor dan tanggungjawab utama beta semestinya terhadap rakyat jelata. Malaysia sangat penting, tetapi negeri Johor dan JDT akan sentiasa menjadi prioriti utama beta," titah baginda.

Dalam satu wawancara bersama portal berita bola sepak tempatanFourthOfficial.com, baginda bertitah: "Rakyat berhak untuk mengetahui bahawa segala masalah yang berlaku dalam negara kita pada hari ini, tiada kena-mengena dengan institusi DiRaja negeri Johor.

"Selama ini, ternyata kami telah berjaya berdiri teguh atas kaki sendiri serta berdaya usaha. Malah, kami hanya menyertai Persekutuan Malaya selepas persetujuan antara dua pihak tercapai berdasarkan beberapa terma asas.

"Dan jika salah satu daripada syarat tersebut dilanggar, maka kami ada hak untuk menarik diri daripada negara ini. Masyarakat di luar sana mungkin boleh menuduh beta sengaja mengeluarkan kenyataan provokasi.

"Tapi pada beta, beta hanya melakukan tugas sebagai bakal Sultan negeri Johor, serta mengingatkan mereka tentang sejarah dan warisan yang ditinggalkan bumi bertuah ini," titah baginda lagi, panjang lebar.

Pada Jun lalu, adinda Tunku Ismail, Tunku Idris Sultan Ibrahim telah mencetuskan kontroversi apabila baginda memuat naik tulisan berunsur amaran bahawa Johor mungkin akan menarik diri daripada Malaysia, menerusi akaun Instragram miliknya.

Dalam kiriman yang kini telah dipadamkan, putera itu bertitah bahawa negeri tersebut telah bersetuju untuk menyertai Persekutuan Malaysia pada tahun 1946 dengan beberapa syarat.

Ini termasuklah menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi negeri Johor, hak mutlak negeri terhadap isu air dan darat, serta kerabat negeri dibenarkan untuk mempunyai angkatan tenteranya sendiri. – MYNEWSHUB.CC

Bangsa Johor????

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

"Mungkin aku dangkal. Aku mengaku bahawa hanya mutakhir ini aku dengar istilah Bangsa Johor. Hebatnya Johor hingga menjadi salah satu Bangsa yang terdapat di dunia. Kalau begitu elok juga setiap negeri wujudkan Bangsa masing-masing. Perlis juga tak kurang hebat, Bangsa Perlis. Pahang juga ada kehebatannya sendiri, Bangsa Pahang. Selangor lagi hebat dari Johor, bangsa Selangor. Kelantan rakyatnya ada di mana-mana di Malaysia, bangsa Kelantan. Terengganu hebat sejak zaman Megat Panji Alam, Bangsa Terengganu.

Manusia, kalau dah dirasuk rasa hebat maka lahirlah perasaan ego. Bila dah ego, keluarlah macam-macam di mulut. Setiap negeri rasa perlu ada tentera sendiri. Setiap negeri ada kedaulatan sendiri. Johor rasa ada hak keluar dari Malaysia kerana Bangsa Johornya tadi. Kedah pun nak keluar dari Malaysia dan ambil semula Pulau Pinang. Tubuh Kerajaan Raja Bersiong Moden. Negeri Sembilan boleh tubuh Kerajaan Minangkabau Timur. Terengganu juga boleh keluar agar jadi kaya macam Brunei. Sabah dan Sarawak apalagi. Makin besar haknya untuk berkerajaan sendiri. Bangsa Sarawak lagi besar dari Bangsa Johor. Bangsa Sabah lagi berpotensi untuk rasa megah kerana ada Gunung Kinabalu yang menjadi mercutanda tertinggi di Asia Tenggara.

Aku setuju kalau Johor rasa patut keluar dari Malaysia. Bangsa yang hebat jangan ditekan-tekan. Mungkin Bangsa Johor rasa mereka boleh jadi sebuah negara yang maju macam Singapura. Atau atas justifikasi tertentu Johor rasa berhak dan amat gagah untuk mendapatkan kembali Singapura. Setakat ini Kerajaan Malaysia dan Bangsa Malaysia masih belum beri apa-apa respon dan kenyataan tentang Bangsa Johor dan hak-hak Johor.

Agaknya Kerajaan Malaysia dan Bangsa Malaysia tunggu beberapa negeri dan bangsa lagi menyatakan hasrat untuk tubuh bangsa sendiri dan kerajaan sendiri. Mana tahu rakyat Kelantan pun terpanggil untuk isytihar Bangsa Kelantan dan Negara Kelantan demi hasrat membina Negara Islam Kelantan yang terlaksana hudud di dalamnya. Mana tahu rakyat Terengganu juga nak bina Bangsa Terengganu dan Negara sendiri agar 100% minyak menjadi miliknya.

Ironinya, andai aku tubuh bangsa sendiri dan negara sendiri, aku lebih rela digelar gila. Aku takut terjebak dalam fitnah ego yang bertakhta di jiwa. Ditawan oleh rasa besar diri, rasa hebat, ujub dan takabbur.

Ya Allah, ke mana Engkau kan bawa diriku? Adakah Engkau bawa diriku untuk memiliki sebuah kerajaan dan bangsa yang besar agar di akhirat nanti Engkau humbankan aku dalam kerajaan neraka? Sesungguhnya, kerajaan Engkaulah Maha Besar. Engkaulah pemilik sebenar segala kuasa dan kekuasaan. Itulah wiridku setiap sesudah solat lima waktu. Di sisiMu ya Allah, aku malu untuk menyatakan bangsaku. Kerana aku rindu agar Engkau iktiraf aku sebagai HAMBA-MU.

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: BayangDiAir
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

Thu Oct 22, 2015 7:42 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Kejatuhan ringgit 'seksa' perniagaan kecil dan sederhana

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net


Pengusaha industri kecil sederhana (IKS) merasakan kesan kejatuhan nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) menyebabkan sesetengah daripada mereka mengalami peningkatan kos sebanyak 10% hingga 30%.

Tinjauan The Malaysian Insider menyaksikan kebanyakannya menghadapi peningkatan kos barang terutamanya pengusaha yang menggunakan barang diimport dari luar negara.
Ketua Pegawai Eksekutif Mirage Resources Sdn Bhd Kamarul Ariff Abd Karim berkata disebabkan kejatuhan nilai ringgit, kos barang produk busana muslimah Zawara meningkat hampir 30%.

Kamarul berkata, syarikat yang mempunyai lebih 10 francais di seluruh negara itu terpaksa mengurangkan margin keuntungan demi kelangsungan jualan.

"Apabila ringgit jatuh, kos barang produk kami akan meningkat. Ia disebabkan kesemuanya kami import dari luar negara.

"Franchisor akan cuba serap sebanyak mungkin dan kita juga terpaksa naik harga jualan namun tidak boleh terlalu mendadak," katanya kepada The Malaysian Insider.

Meskipun begitu, strategi tersebut mempunyai kesan baik dan buruknya.

"Kesannya, jualan menurun kerana produk makin mahal.

"Oleh itu, kita lakukan kedua-duanya iaitu naikkan harga sedikit untuk tampung kos operasi dan serap sedikit supaya kenaikan tidak ketara," katanya.

Kurangkan kos pengiklanan

Menurut Kamarul, meskipun margin keuntungan menurun 20% dalam 2 bulan kebelakangan ini, pihaknya mempunyai strategi sendiri untuk mengekalkan prestasi perniagaan.

"Kira serap kerugian sebanyak mungkin dan mengandaikan nilai ringgit kembali pulih selepas beberapa bulan.

"Zawara juga meningkatkan kuantiti produk sama ada jubah, kasut dan tudung sekali ganda untuk mendapatkan jualan lebih menguntungkan.

"(Kami tambah) 20,000 kuantiti produk seminggu berbanding dahulu 10,000," katanya.

Katanya, peruntukan iklan yang kurang berkesan seperti majalah dan televisyen terpaksa dihentikan sementara perniagaan serta jualan kembali stabil.

Pengasas Usahawan Online Riaz Anggun berkata, kos mengambil bahan tekstil dari luar negara masih murah berbanding di Malaysia.

Pemiliknya Azlina Ahmad berkata, walaupun kos tekstil meningkat 20% jualan masih mendatangkan keuntungan.

"Masih murah kalau nak banding beli di Malaysia. Contohnya kain di Thailand semeter RM4.50 disebabkan kejatuhan nilai ringgit, harga naik jadi RM5.50.

"Kalau saya beli di Malaysia semeter hampir RM10," katanya kepada The Malaysian Insider.

Rias Anggun turut mengambil langkah mengurangkan kos lain seperti pengiklanan dan meningkatkan kuantiti produknya.

Ringgit yang kini sudah melepasi paras RM4 berbanding dolar AS turut menjejaskan pembekal biskut dan kedai kek.

Minimumkan kos pembungkusan

Syarikat Cloud Cookies yang beroperasi di Ampang misalnya menghadapi masalah kenaikan harga barang seperti mentega dan kekacang yang diimport dari luar negara.

"Perniagaan kecil akan terkesan disebabkan kenaikan harga barang seperti mentega dan kacang almond.

"Seperti sekarang harga meningkat daripada RM3.50 ke RM5.90.

Pembekal biskut Eniliana Rayudin terpaksa meminimumkan kos produksi dari segi pembungkusan bagi mengurangkan kerugian yang dialami syarikat. - Gambar The Malaysian Insider, 20 Oktober, 2015.

Pembekal biskut Eniliana Rayudin terpaksa meminimumkan kos produksi dari segi pembungkusan bagi mengurangkan kerugian yang dialami syarikat. - Gambar The Malaysian Insider, 20 Oktober, 2015."Apabila kita banyak kos maka harga produk akan meningkat dan sedikit sebanyak mengurangkan margin keuntungan dalam 10%," kata Pengarah Syarikat Cloud Cookies Eniliana Rayudin.

Bagi Cloud Cookies yang menjadi pembekal biskut di Semenanjung Malaysia, cara terbaik untuk mengatasi masalah kerugian ialah dengan meminimumkan kos produksi dari segi pembungkusan.

Pemilihan bungkusan ini menurutnya sedikit sebanyak beri kesan kepada imej dan identiti sesebuah syarikat.

"Tetapi kami terpaksa untuk memastikan kos kami lebih murah dalam menghadapi kenaikan harga barang tidak menentu," katanya.

Produk kecantikan Jannah Lawwa terpaksa menanggung kerugian apabila kos meningkat hampir 30% dan pemiliknya Jannah Suzanna Daves mengatakan ia kerana semua produk datang dari luar negara.

"Ia beri kesan sangat-sangat. Semua jadi tinggi termasuk kos kerana bahan produk kami dari luar dan kami memang terasa sangat dengan nilai ringgit tidak menentu.

"Tetapi untuk memastikan jualan sentiasa ada, saya terpaksa tanggung sedikit kerugian untuk pastikan pelanggan tidak lari," katanya.

Thu Oct 22, 2015 7:42 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Exora, Iriz, Axia, Suprima & Volkswagen Bakal Menjadi Kereta Peronda Polis Terbaharu

siakapkeli.my

Sempena acara General Police and Special Equipment Exhibition & Conference ASIA 2015 (GPEC) yang berlangsung di Putra World Trade Centre, Polis Diraja Malaysia (PDRM) tampil mempamerkan kereta peronda terbaru mereka.

Antara kereta terbaru adalah kereta Proton Suprima S dan Iriz yang sudah viral sebelum ini. Selain itu kereta lain yang menjadi pilihan PDRM adalah Proton Exora, Perodua Axia, dan juga Volkswagen Jetta.

GPEC 2015 adalah satu acara tertutup yang bermakna orang ramai tidak dibenarkan masuk namun hasil perkongsian oleh Razi Mohd di Paultan.org membolehkan kita melihat sendiri kereta-kereta terbabit. - Siakapkeli.my

Galeri penuh : http://paultan.org

Thu Oct 22, 2015 7:42 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Penggunaan Vape Boleh Tingkat Kemungkinan Kanser - Dr Hilmi Yahya

siakapkeli.my

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahya, berkata rokok elektronik yang menjadi kegilaan ramai didapati mengandungi bahan pengawet yang boleh membawa kanser.

Menurut beliau, bahan pengawet terbabit mengandungi nikotin dan propylene glycol dan apabila dipanaskan melebihi lima volt, kombinasi terbabit akan bersifat seperti bahan pengawet.

"Ramai pengguna menghisap lebih daripada lima volt untuk mendapatkan asap yang banyak.

"Bahan pengawet itu boleh meningkatkan kemungkinan kepada kanser," katanya di Dewan Rakyat hari ini ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Profesion Kesihatan Bersekutu 2015. - Siakapkeli.my

Thu Oct 22, 2015 7:43 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Nak Beli iPhone, Tapi Nak Beli Secara Cash Atau Guna Pakej Telco?

siakapkeli.my

Apabila handak membeli telefon pintar premiun, tentu persoalan ini sering terkeluar di kotak pemikiran kita terutamanya iPhone.

Nak beli iPhone, handak beli secara tunai atau guna pakej yang ditawarkan syarikat telco yang seperti kita sedia maklum ada kontrak bayaran yang perlu kita ikut.

Memetaik tulisan portal The Skop, portal ini telah mengeluarkan cadangan atau jawapan kepada pertanyaan yang bermain difikiran anda ini.

Menurut The Skop, artikel ini sesuai dibaca untuk mereka yang benar-benar mahu membeli iPhone terutama iPhone 6S dan 6S Plus baru yang dikeluarkan Apple dan bukannya menyentuh soal "jimatkanlah duit" atau "beli Android lagi bagus" dan macam-macam lagi.

Kepada mereka yang sudah membuat keputusan untuk membeli produk terbaru keluaran Apple berkenaan bolehlah berkira-kira kerana persoalan seperti tajuk di atas adalah merupakan satu cadangan berdasarkan pendapat penulis.

Jika anda membeli secara tunai atau cash, ia menunjukkan anda sudah benar-benar mampu tetapi elakkan berhutang untuk mendapatkannya.

Antara beli tunai atau pakej telco, ia bergantung kepada dua perkara sama ada anda pengguna baru atau pengguna lama yang sudah melanggan pakej telco. Jika anda pengguna baru dan mempunyai cash, terus saja membeli iPhone yang diminati dengan bayaran lump-sum.

Tetapi anda boleh menjimatkannya dengan membeli pada harga pelan di mana pada kebiasaannya anda perlu membayar harga gajet dalam lingkungan RM500 ke RM1,000 lebih murah kerana harga tersebut telahpun disubsidikan dengan pelan telco.

Ia sekaligus memberi penjimatan kepada anda. Jika anda masih dengan kontrak sedia ada, cuba tawar menawar untuk membuat kontrak pembelian iPhone baru. Jika anda sememangnya pelanggan telco tertentu pada tempoh yang lama, anda boleh melanggar kontrak tanpa membayar denda.

Jadi lebih mudah mendapatkan iPhone 6S atau 6S Plus dengan harga kompetitif dan lebih murah dari harga pasaran.

Kalau anda baru saja mahu membeli iPhone atau pengguna kali pertama, dapatkannya dengan pelan telco tetapi kesemua ini perlu dipastikan anda bersama kontrak satu tahun saja!

Kesemua telco besar seperti Maxis, Celcom, DiGi dan U Mobile akan menawarkan iPhone 6s dan 6s Plus pada 16 Oktober ini. - Siakapkeli.my
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: