Wednesday, October 7, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4308[3 Attachments]

13 Messages

Digest #4308

Messages

Tue Oct 6, 2015 7:41 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Kesan Kejatuhan Ringgit, Toyota Terpaksa Naikkan Harga Kereta

siakapkeli.my

KUALA LUMPUR: Pengedar kenderaan Toyota, UMW Toyota Motor Sdn. Bhd. (UMW Toyota), dilaporakan akan mengumumkan harga baru bagi model Toyota dan Lexus di pasaran tempatan pada Januari tahun depan.

Memetik laporan Utusan Online, perubahan harga ini akan melibatkan kenaikan antara empat hingga 16 peratus bermula Januari 2016, atas alasan kemerosotan nilai ringgit.

Menurut kenyataan syarikat berkenaan, sepanjang tahun ini sahaja kadar ringgit telah menyusut sehingga melebihi 20 peratus berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) sekali gus meningkatkan kos operasi UMW Toyota.

"Syarikat telah menilai pelbagai kaedah untuk menghadapi hal ini, namun tiada pilihan untuk terpaksa memindahkan sedikit kenaikan kos ini terhadap pengguna sebagai mengimbangi kesan pengukuhan dolar AS," jelas syarikat itu dalam kenyataannya.

Presiden UMW Toyota, Datuk Ismet Suki berkata, perubahan nilai ringgit yang jatuh teruk telah menjejaskan operasi syarikatnya memandangkan beberapa alat ganti dan komponen adalah barangan yang diimport dan sekali gus menaikkan kos operasi keseluruhan.

"Syarikat telah berusaha untuk mengurangkan impak kemerosotan nilai ringgit ini. Namun malangnya, kemerosotan mata wang ini berlaku dengan pantas dalam tempoh yang singkat.

"Oleh itu syarikat perlu menaikkan harga model-model Toyota dan Lexus. Peningkatan harga ini tidak boleh dielakkan kerana tiada petunjuk untuk menjelaskan bilakah nilai ringgit akan kembali meningkat," katanya.

Tambah Ismet, walaupun akan menaikkan harga kenderaannya, namun peningkatan itu hanya mengimbangi separuh daripada kenaikan kos yang dialami dan bukannya 100 peratus.

"Jika ringgit secara berterusan merosot, kami mungkin melakukan kajian semula struktur harga ini."

"Pihak kami optimis kenaikan harga model-model Toyota dan Lexus itu tidak akan memberi impak yang besar kepada jualannya syarikat. Hal itu lebih-lebih lagi apabila UMW Toyota kini berada di landasan yang betul untuk mencapai sasaran yang dibuat," katanya. - Siakapkeli.my

Tue Oct 6, 2015 7:42 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

TPPA, Jangan Jadi Pengkhianat !!!
bloglist-malaysia.blogspot.
forthforce.blogspot
Posted by Meor Yeop

Tuan-Tuan dan Puan-Puan semua.

Jika anda berurusan jual tanah (sebagai contoh) dimana ianya melibatkan tanah yang dikongsi bersama adik beradik anda, adakah anda akan menandatangani perjanjian penjualan dengan pembeli tanpa berbincang dahulu dengan adik beradik anda? Adakah anda akan hanya berbincang setelah perjanjian ditandatangani? Apa perasaan adik beradik anda jika penjualan tanah tersebut sebenarnya tidak menguntungkan mereke? Tidakkah mereka akan mempertikaikan penjualan tersebut? Adakah perjanjian yang telah ditandatangani itu boleh dibatalkan tanpa anda pelu memberikan pampasan kepada pembeli?

Jika anda rasa tindakan anda menandatangani perjanjian penjualan itu terlebih dahulu sebelum berunding dengan adik beradik anda adalah satu tindakan yang betul, maka nampaknya anda seorang yang mementingkan diri sendiri dan tidak paham proses undang-undang. Kalau mengikut undang-undang rimba, anda sudah pastinya dibunuh atau disumpit.

Inilah juga yang berlaku dalam kes TPPA apabila Mustapha Mohamed mengatakan bahawa perjanjian yang telah ditandatangani di Atlanta pada 5 October 2015 belum muktamad kerana ianya akan dibawa untuk dibincangkan di Parlimen.

Apa gunanya berbincang jika perjanjian telah ditandatangani. Hanya orang bodoh sahaja yang boleh percaya bahawa perjanjian ini belum muktamad kerana belum dibincangkan di Parlimen walhalnya perjanjian tersebut telah termeterai ditandatangani. Ini memperlihatkan betapa bodohnya wakil Malaysia dalam urusan TPPA ini dan sekaligus memperlihatkan bagaimana Mustapha Mohamed ingin memperbodohkan rakyat Malaysia.

Kami di "4th Force" amat menentang keras perjanjian berat sebelah TPPA yang tidak diketahui hitam putihnya dokumentasinya dimana tiada perbincangan pernah dilakukan dengan rakyat dan tiada perdebatan mengenainya di Parlimen Malaysia. Kami juga akan memastikan tiada pimpinan Pakatan Harapan yang bersekongkol dengan Barisan Nasional dalam isu TPPA ini dan jika ada, kami akan memendekkan jangka hayat politik pimpinan tersebut tanpa mengira siapa dan apa level pimpinan itu.

Ini janji kami kepada semua. Kami di "4th Force" akan menjuarai isu rakyat tanpa ada bias kepada mana-mana parti.

Meor Yeop Meor Muhammad
4th Force
http://forthforce.blogspot.com/

#ViralBroadcast

Persetujuan Mengenai Rundingan TPPA Dicapai - NYTimes
siakapkeli.my

ATLANTA, 5 Okt: Menteri-menteri perdangan dari Amerika Syarikat dan rantau Asia Pasifik dilaporkan telah mencapai persetujuan mengenai Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA), memetik laporan dari portal berita nytimes.com.

Perjanjian TPPA bertujuan mengurangkan halangan perdagangan dan mewujudkan satu standard yang sama kepada 12 negara yang terlibat.

Perjanjian tersebut merupakan perjanjian perdagangan yang terbesar dalam tempoh 20 tahun dan menjadi matlamat jangka panjang dalam pentadbiran presiden Amerika, Barack Obama.

Perjanjian tersebut melibatkan negara Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Vietnam dan Amerika Syarikat.

Perjanjian yang diketuai oleh AS itu meliputi 40 peratus dari ekonomi dunia dan memakan masa selama lima tahun. - Siakapkeli.my

JANGAN JUAL NEGARA: PKPIM RAGU KEBOLEHAN KERAJAAN URUSKAN "PERJANJIAN RAHSIA" TPPA
bloglist-malaysia.blogspot.
kerabubersuara.blogspot.

KENYATAAN MEDIA PKPIM

JANGAN JUAL NEGARA: PKPIM RAGU KEBOLEHAN KERAJAAN URUSKAN "PERJANJIAN RAHSIA" TPPA

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menyatakan kesedihan dan kekesalan kami atas berita kesepakatan yang dicapai oleh 12 buah negara termasuk Malaysia dalam perundingan peringkat akhir di Atlanta, Amerika Syarikat, semalam. Ternyata, setelah sekian lama berdolak-dalih, akhirnya kerajaan bakal "jual negara".

Sikap dolak-dalih Kerajaan Malaysia dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) terhadap isu Perjanjian Kerjasama Trans-Pasifik (Trans-Pacific Partnership Agreement - TPPA) akhirnya membuahkan jawapan. Setelah lima tahun "penelitian" dan "kajian" dibuat oleh MITI, dengan pelbagai rintihan dan kerisauan rakyat, kerajaan masih yakin bahawa "TPPA baik untuk negara".

PKPIM mewakili kelompok pelajar dan mahasiswa Tanah Air sekali lagi menegaskan bahawa kami tidak akan mudah berpuas hati dengan jaminan Dato' Sri Mustafa Muhammad yang menggunakan skrip jawapan yang sama setiap kali rakyat menyatakan kerisauan: "kerajaan akan memastikan kesemua aspek yang menjadi keprihatinan dan sensitiviti Malaysia diambil kira". Dalam kenyataan media beliau ketika rundingan di Hawaii penghujung Julai lalu, Dato' Sri Mustafa Muhammad memberikan jawapan yang masih belum cukup meyakinkan. Itulah juga jaminan yang beliau janjikan dalam kenyataan media MITI semalam (05 Oktober 2015).

Dalam hiruk pikuk keresahan rakyat dengan situasi ekonomi gawat hari ini, mana mungkin kami boleh berasa yakin dengan kebolehan negara menangani TPPA, sedangkan skandal besar politik dan ekonomi negara yang melibatkan kepimpinan tertinggi negara pun kerajaan tak mampu mengendalikannya. Inikan pula isu yang mungkin berbangkit dengan pihak pelabur luar dengan peruntukan perundangan ISDS (Investor-to-State Dispute Settlement) dalam TPPA ini?

Pelajar dan mahasiswa Malaysia sudah hilang percaya terhadap integriti kerajaan. Cukuplah kami dijanjikan oleh para menteri tentang kebaikan GST dan ia akan beri kesan baik kepada rakyat. Ternyata, kerajaan sendiri gagal mengawal kesan kenaikan harga barang selepas implementasi GST. Bagaimana mungkin kerajaan mampu mengawal harga barangan penting seperti ubat-ubatan apabila tempoh pempatenan dipanjangkan? Atau harga buku apabila hayat hak cipta diperpanjangkan sehingga 120 tahun, mengakibatkan harga buku naik disebabkan kos yang meningkat?

Kesimpulannya, kami meragui TPPA seluruhnya. Memang kami ragu-ragu dengan kerajaan. Jangan gadai masa depan kami. PKPIM bersama dengan pertubuhan pelajar dan mahasiswa akan terus mendesak kerajaan dalam isu ini. Rakyat seluruh dunia sedang bangkit menyatakan kekesalan kepada negara masing-masing atas peristiwa malang ini. Walaupun kesepakatan sudah dicapai oleh kesemua perunding terbabit, kami akan pastikan kerajaan terus ditekan!

Jangan jual negara dengan kejahilan pemimpin!

Hidup Biar Berjasa

Mohammad Fazril bin Mohd Saleh
Presiden

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
06 Oktober 2015

MSF beri amaran, harga ubat akan meningkat dengan TPPA
bloglist-malaysia.blogspot.
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
NGO Doctors Without Borders (MSF) memberi amaran bahawa Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang selesai dirundingkan semalam akan menyebabkan kenaikan mendadak ke atas harga ubat.

Selain itu, MSF juga bimbang TPPA akan menyebabkan pesakit sukar mendapat akses kepada rawatan untuk penyakit kritikal.

Laporan Aljazeera America menyebut, MSF serta beberapa badan kemanusiaan antarabangsa lain menjangka jutaan pengidap penyakit kritikal seperti HIV, hepatitis C, Ebola akan terjejas secara langsung daripada TPPA

Badan berkenaan memberi amaran, TPPA memberi kesan langsung kepada industri farmaseutikal kerana syarikat ubat sukar membangunkan ubat berdasarkan kajian sedia ada.

Hal ini kerana TPPA akan melanjutkan tempoh yang membenarkan sesebuah pengeluar ubat menyekat pengeluar ubat lain daripada memperolehi data kajian mereka.

Para pengeluar ubat besar, yang digelar 'big pharma' dilaporkan mahu diberi tempoh eksklusif sehingga 12 tahun untuk mendorong inovasi produk mereka.

MSF menyifatkan rundingan tersebut sebagai "rundingan perjanjian perdagangan paling buruk dalam sejarah untuk akses perubatan di negara membangun".

Rundingan TPPA di antara AS dengan 11 negara Asia Pasifik itu, yang dijalankan secara sulit selama berbulan-bulan lamanya, akan mengawal 40 peratus daripada ekonomi dunia.

#TPPA Sudah Dipersetujui? Ini Jawapan Dari Menteri Perdagangan Antarabangsa & KJ
siakapkeli.my

Sebentar tadi, beberapa portal berita antarabangsa melaporkan perjanjian kontroversi, Perjanjian TPPA sudah pun dipersetujui oleh kesemua 12 negara yang terlibat termasuklah Malaysia.

Sehubungan itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato Sri Mustapha Mohamed tampil memberikan kenyataan media bagi menjawab perkara itu.

Dalam kenyataan yang mempunyai 10 'point' itu, Mustapha menekankan bahasa Malaysia masih lagi belum menandatangani perjanjian terbabit walaupun banyak perkara yang sudah dipersetujui.

Menurut beliau, TPPA masih lagi perlu melalui Parlimen Malaysia sebelum ditandatangani.

Tegas Mustapha juga, pihak-pihak yang terlibat bersetuju untuk mengambil kira kebimbangan dan sensitiviti di Malaysia seperti isu bumiputera.

Kenyataan penuh dari Mustapha Mohamed. :

Di laman Twitter, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin turut menegaskan perkara yang sama dimana perjanjian TPPA mesti dahulu dibawa ke Malaysia sebelum ditandatangani. Selain itu, KJ juga turut menekankan ada perbezaan antara bersetuju & menandatangani TPP.

Khairy Jamaluddin
✔ @Khairykj
There's a difference btwn agreeing on & signing TPP. Agree means no more negotiations. Text is set. But signing only after Parliament debate

Khairy Jamaluddin
✔ @Khairykj
TPP: rundingan sudah selesai. Sekarang menteri bawa dokumen balik untuk dipersetujui oleh kerajaan/parlimen masing2 sebelum ditandatangani.

#TPPA : Apa Yang Perlu Anda Tahu & Apa Pandangan Tun Mahathir Mengenainya
siakapkeli.my

Memandangkan isu TPPA semakin hangat diperkata ramai sudah tiba masanya orang ramai diperjelaskan apa itu TPPA dan apa pandangan Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengenai isu ini.

Artikel ini mengambil kira pandangan Mahathir Mohammad kerana beliau seorang bekas Perdana Menteri dan tentunya arif mengenai politik dunia.

Apa itu TPPA
TPPA adalah singkatan bagi Trans-Pacific Partnership Agreement, satu perjanjian yang diketuai oleh Amerika Syarikat dan melibatkan 11 negara lain termasuk Malaysia.

Negara Terlibat
Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Vietnam dan Amerika Syarikat. Perlu ditekankan, China tidak termasuk dalam perjanjian ini.

Apa tujuan TPPA
TPPA membolehkan setiap negara ahli bebas berniaga di pasaran negara ahli lain. Ini bermakna TPPA akan mengurankan halangan perdagangan dan mewujudkan satu standard yang sama kepada 12 negara yang terlibat.

Apa yang tidak kena dengan TPPA?
Apa yang menimbulkan persoalan tentang TPPA adalah semua perbincangan dibuat secara rahsia dan semua teks perbincangan adalah rahsia sehinggalah selepas empat tahun perjanjian itu dimeterai.

Tentangan terhadap TPPA
Selain dari Malaysia, TPPA juga mendapat tentangan hebat dari rakyat negara yang terlibat termasuklah Amerika sekalipun. Di internet banyak laman web yang diwujudkan bertujuan menceritakan keburukan TPPA. Lihat sahaja gambar-gambar perhimpunan yang membantah TPPA di laman Google images.

Apa kebaikan TPPA
TPPA membolehkan produk/servis dari Malaysia menembusi pasaran negara ahli dengan lebih mudah. Dengan bahasa mudah, skop perniagaan para peniaga akan menjadi lebih luas.

Menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa & Industri, Mustapha Mohamed, hasil rundingan dengan semua pihak, duti import bagi hampir semua produk akan dihapuskan dibawah TPPA.

"Pada dasarnya, hasilnya akan menyediakan peluang akses pasaran yang lebih besar bagi syarikat-syarikat Malaysia, terutamanya di pasaran seperti Amerika Syarikat, Kanada, Mexico dan Peru yang mana Malaysia tidak mempunyai FTA.

"Pengeksport Malaysia akan mendapat kelebihan daya saing berbanding pesaing serantau dalam mengeksport produk dari sektor elektrik dan elektronik, bahan kimia, barangan minyak sawit, keluaran getah, barangan kayu, tekstil, dan juga bahagian dan komponen automotif.

"Semua ini merupakan eksport utama bagi Malaysia dan menjana sejumlah besar pendapatan bagi ekonomi negara dan mengambil ribuan rakyat Malaysia sebagai pekerja," katanya memetik laporan mStar Online.

Selain itu beliau juga turut menegaskan isu sensitiviti di Malaysia turut diambil kira dalam perjanjian itu termasuklah isu bumiputera.

Apa keburukan TPPA
Sudah tentu jika pasaran semakin meluas, persaingan juga menjadi lebih tinggi. Selain itu, setiap negara mempunyai isu-isu mereka tersendiri. Jadi, dengan mengimplementasikan satu standard yang sama kepada kesemua negara mungkin akan menyebabkan isu lain yang timbul. Namun, keburukan masih lagi belum terzahir memandangkan ia masih belum diimplementasi. Bagaimanapun, bagi yang ingin tahu pandangan 'skeptikal' yang wujud terhadap TPPA boleh ke pautan laman web New Zealand ini : http://itsourfuture.org.nz/

Maklumat bocor
Setiap perkara yang 'rahsia', sudah tentu akan ada yang bocor. Memetik laporan dari Washington Post pada 2013, ini antara perkara yang termaktub dalam TPPA :

— Intellectual property: The leaked intellectual property chapter revealed that the U.S. has been pushing stronger copyright protections for music and film, as well as broader and longer-lasting applicability of patents. It would also make the approval process more difficult for generic drug makers and extend protections for biologic medicines, which has concerned several members of Congress. Public health and open internet groups have campaigned hard for years around these issues, and public intellectuals like Joe Stiglitz have warned against using the treaty to "restrict access to knowledge."

— State-owned enterprises: Many TPP governments, in particular Vietnam, Singapore and Malaysia, essentially own large parts of their economies. Negotiations have aimed to limit public support for these companies in order to foster competition with the private sector, but given the U.S.' own government-sponsored enterprises — Fannie Mae, Freddie Mac, the U.S. Postal Service — they probably won't go too far.

— Market access: Though the treaty envisions dropping all tariffs, tensions remain between the U.S. and Japan over support for both of their agricultural sectors, as well as Japan's willingness to accept U.S.-made automobiles.

— Investor-state dispute resolution: Most modern free trade agreements include some mechanism for investor parties to sue governments directly for failing to abide by the terms of the agreement, which some public interest advocates worry will have a chilling effect on domestic regulation aimed at consumer and environmental protection.

— Tobacco: Originally, the U.S. had proposed that tobacco be treated differently than other kinds of goods, in that countries would have permission to restrict its importation and sale. This summer, it executed something of an about-face, which alarmed anti-smoking advocates who worry that tobacco companies will continue to sue nations for passing laws that heavily tax cigarettes or ban certain kinds of advertising.

Apa pandangan Mahathir terhadap TPPA
Pada 2013, Mahathir mengkritik TPPA dengan menyifatkan perjanjian itu sebagai perkongsian tidak sama rata.

"Apabila penyangak mata wang menyerang kita dengan tujuan untuk mendapatkan kawalan ke atas ekonomi kita, kita menentangnya kerana pada masa itu kita masih bebas.

"Tetapi selepas kita menandatangani TPPA, kaki dan tangan kita akan terikat. Tiada lagi kawalan modal. Kami akan dijajah lagi. Presiden Sukarno memang betul tentang neo-kolonialisme," tulis beliau di blognya.

"Mereka memperkenalkan perjanjian perdagangan bebas dua hala. Kemudian mereka mempromosi dunia global, dunia tanpa sempadan di mana wang mereka boleh masuk ke mana-mana, memusnahkan ekonomi dan kemudian tarik keluar.

"Seandainya kita terlupa, mereka melakukan ini pada 1997/1998,"

Pada 2015, Mahathir sekali lagi mengkritik perjanjian itu dengan meyatakan ia satu konspirasi.

Bagaimanapun, pada 2013 anak Mahathir, Mukhriz Mahathir, bercanggah pendapat dengan bapanya dengan menyatakan beliau yakin dengan jaminan yang diberikan oleh kerajaan.

Sumber :
1 - http://www.washingtonpost.com/news/wonkblog/wp/2013/12/11/everything-you-need-to-know-about-the-trans-pacific-partnership/

2 - https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Pacific_Partnership

** artikel ini bertujuan untuk menjelaskan apa itu TPPA dan apa isu yang menyelubungi TPPA. Artikel ini juga bersifat neutral dimana hanya menjelaskan.

** artikel ini mungkin tidak lengkap, jadi anda mungkin boleh menyumbang di ruangan komen. Sila sertakan sumber sekali ya :).

Tue Oct 6, 2015 7:47 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Polis Pasang Kamera Canggih Untuk Kesan Pemandu Yang Mempunyai Saman Tertunggak

siakapkeli.my

KUALA LUMPUR: Mana-mana pemilik kenderaan yang mempunyai saman tertunggak tidak lagi boleh mengelak apabila Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menggunakan 20 kamera yang dilengkapi sistem pengesanan nombor plat automatik (ANPR).

Dalam tempoh dua bulan akan datang, kamera berkenaan akan dipasang di mana-mana kereta polis untuk mengesan pemilik yang mempunyai saman tertunggak dalam simpanan data Bukit Aman yang dikesan melalui nombor pendaftaran.

Dengan cara itu polis dapat menghentikan kenderaan dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pemandu.

Kamera berkenaan akan dipasang di mana-mana kawasan strategik, termasuklah sembila pintu masuk dan keluar ke dalam negara, demikian memetik mStar.

"Sebanyak 1.06 juta saman tertunggak masih belum diselesaikan dan kita mahu menurunkan angka ini.

"Selain menggunakan kamera ANPR untuk mengesan pemandu ingkar, Jabatan Siasatan Jenayah dan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik juga akan mendapat manfaat daripada penggunaan sistem ini.

"Apabila kenderaan lalu, kamera akan merakam imej nombor plat dan menghantarnya ke pangkalan data polis.

"Jika nombor plat itu didapati mempunyai sebarang saman, maka sistem akan memberitahu kakitangan kita dan mereka boleh membuat penangkapan atau mengambil langkah-langkah sesuai," kata Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Mohd Fuad Abdul Latiff hari ini.

Dengan sistem itu juga membolehkan pihak polis bekerja dengan lebih bijak dan mengelakkan kesesatan akibat sekatan jalan raya. -Siakapkeli.my

Polis pasang kamera ANPR kesan nombor plat ada saman tertunggak dan boleh hentikan terus kenderaan dikenalpasti
bloglist-malaysia.blogspot.
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

Kamera Baharu Kesan Nombor Plat Kenderaan Dengan Saman Tertunggak

Dalam satu strategi terkini terhadap pengguna jalan raya yang mempunyai saman tertunggak, polis akan mula menggunakan 20 kamera dilengkapi sistem pengesanan nombor plat automatik (ANPR) dalam tempoh dua bulan akan datang.
Kamera itu, yang boleh dipasang di mana-mana kereta polis dapat mengesan mana-mana kereta yang lalu, dan mempunyai saman tertunggak dalam pangkalan data Bukit Aman melalui pengesanan nombor pendaftaran.
Polis kemudian dapat menghentikan kenderaan itu dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pemandu.

Kamera-kamera itu akan ditempatkan di kawasan strategik, termasuk sembilan pintu masuk dan keluar ke dalam negara.
Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman Datuk Mohd Fuad Abdul Latiff berkata, polis akan mengkaji untuk membuat kesan perubahan yang lebih besar terhadap pesalah trafik tegar sebaik sahaja kamera ini diperolehi.
"Sebanyak 1.06 juta saman tertunggak masih belum diselesaikan dan kita mahu menurunkan angka ini," katanya.
Kenderaan yang digunakan dalam aktiviti jenayah juga akan dapat dikesan.
"Selain menggunakan kamera ANPR untuk mengesan pemandu ingkar, Jabatan Siasatan Jenayah dan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik juga akan mendapat manfaat daripada penggunaan sistem ini," kata Mohd Fuad kepada pemberita di Bukit Aman, Isnin.
Beliau berkata perkakas menangkap imej ANPR boleh dipasang pada mana-mana kereta polis yang difikirkan sesuai.
"Sistem ini telah direka supaya kamera dapat diletakkan di papan pemuka kenderaan kita dan menyasarkan kenderaan di hadapan.
"Apabila kenderaan lalu, kamera akan merakam imej nombor plat dan menghantarnya ke pangkalan data polis.
"Jika nombor plat itu didapati mempunyai sebarang saman, maka sistem akan memberitahu kakitangan kita dan mereka boleh membuat penangkapan atau mengambil langkah-langkah sesuai," katanya.
Mohd Fuad berkata sistem itu akan membolehkan polis bekerja lebih bijak dan mengelakkan kesesakan disebabkan sekatan jalan raya.
Katanya, mereka juga boleh meletakkan sistem itu pada kereta polis yang tidak diketahui.
Fasa pertama ANPR akan menelan kos RM30 juta dan peranti itu akan disambung kepada pelayan berpusat di Bukit Aman.
Dalam perkembangan lain, Mohd Fuad berkata bagi tempoh Januari hingga September tahun ini, sebanyak 4,940 kemalangan maut telah direkodkan berbanding 5,138 kes dalam tempoh yang sama pada 2014.
"Walaupun kematian telah dikurangkan, kita percaya terdapat banyak ruang untuk penambahbaikan.
"Setiap kematian adalah serius untuk kita dan kita ingin melihat kemalangan maut berlaku pada kadar sedikit yang mungkin," katanya.
Mohd Fuad berkata lima negeri dengan kes tertinggi kemalangan adalah Selangor (104,105), Johor (49,814), Kuala Lumpur (47,942), Pulau Pinang (29,734) dan Perak (26,928).
Sumber: MStar

Tue Oct 6, 2015 7:47 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Inilah Padahnya Bila Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta

siakapkeli.my

Ramai orang tidak patuh dengan larangan mematikan enjin ketika mahu mengisi minyak, sedangkan beberapa kemalangan kecil sudah berlaku atas kedegilan sesetengah pihak.

Satu kejadian kebakaran kecil berlaku di stesen minyak Petronas Green Lane, Pulau Pinang baru-baru ini akibat kecuaian pemilik kenderaannya.

Kejadian tersebut secara tidak langsung membuatkan keadaan di stesen minyak berkenaan huru-hara selepas pelanggan yang lain segera menyelamatkan kenderaan masing-masing.

Selain tidak mematikan enjin, anak kepada pemilik kenderaan itu juga dikatakan sedang menggunakan telefon bimbit, yang kemudiannya menyebabkan percikan api apabila geseran udara dan ion elektrik statik di badan kereta bertemu.

Keluarga itu bernasib baik kerana tidak akan kejadian yang lebih buruk berlaku. -Siakapkeli.my

Siakap Keli
News/Media Website · 2,095,995 Likes
Kereta yang sedang diisi minyak disambar api..menurut sumber, katanya enjin kereta tidak dimatikan dan kejadian berlaku di Pulau Pinang.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Tue Oct 6, 2015 6:21 pm (PDT) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

saya tak fikir pasal tak matikan enjin.

2015-10-06 22:41 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
> [Attachment(s) <#1503d9f3e4d268d2_TopText> from -:eSpAcE9808:- included
> below]
>
> 
> *Inilah Padahnya Bila Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta *
>
> siakapkeli.my
>
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMuKpf3vNUeRn5_gXzlV1Rpl4o8sbynfMhI7S4lX4x4Tnc_xhaoMjr6ZzsaOv6Yi7MZe_Apm27JM56CKrkXkRC3I1XeGqB9rpHZKCvnufgeQfkDpBPuFVbZVI9OCQBy_k7-jtuCFoKQ74/s1600/1.JPG>
>
> Ramai orang tidak patuh dengan larangan mematikan enjin ketika mahu
> mengisi minyak, sedangkan beberapa kemalangan kecil sudah berlaku atas
> kedegilan sesetengah pihak.
>
> Satu kejadian kebakaran kecil berlaku di stesen minyak Petronas Green
> Lane, Pulau Pinang baru-baru ini akibat kecuaian pemilik kenderaannya.
>
> Kejadian tersebut secara tidak langsung membuatkan keadaan di stesen
> minyak berkenaan huru-hara selepas pelanggan yang lain segera menyelamatkan
> kenderaan masing-masing.
>
> Selain tidak mematikan enjin, anak kepada pemilik kenderaan itu juga
> dikatakan sedang menggunakan telefon bimbit, yang kemudiannya menyebabkan
> percikan api apabila geseran udara dan ion elektrik statik di badan kereta
> bertemu.
>
> Keluarga itu bernasib baik kerana tidak akan kejadian yang lebih buruk
> berlaku. -Siakapkeli.my
>
> Siakap Keli <https://www.facebook.com/thesiakapkeli?fref=nf>
> News/Media Website · 2,095,995 Likes
>
> Kereta yang sedang diisi minyak disambar api..menurut sumber, katanya
> enjin kereta tidak dimatikan dan kejadian berlaku di Pulau Pinang.
>
>
>

Tue Oct 6, 2015 6:54 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Ikut pengalaman saya, bila saya keluar dari kereta** ..saya akan pegang baddan kereta di luar . kadang2 bunyi tik...tik..dan jari sakt mcm kena letrik statik..fungsinya keluarkan cas dari badan mcm  wayar bumi hijau dam plug rumah ( dalam plug rumah kan ada 3 wayar)jika TAK...bila terus pegang pam..boleh sebabkan kebakaran sebab wap minyak tu terbakar dg letrik statik pada jari kita tu...Risiko letrik statik masa isi minyak pada jari adalh kurang jika tempat duduk kereta dari kulit atau kita pakai baju kapas 100% cottonJuga elakkan masuk keluar kereta ambil barang, dompet atau apa2 barang semasa minyak sedang dipam sebab geseran kain boleh buat balik letrik pada jari itu

On Wednesday, October 7, 2015 9:20 AM, "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  saya tak fikir pasal tak matikan enjin.
2015-10-06 22:41 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

  [Attachment(s) from -:eSpAcE9808:- included below] Inilah Padahnya Bila Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta  siakapkeli.my 
Ramai orang tidak patuh dengan larangan mematikan enjin ketika mahu mengisi minyak, sedangkan beberapa kemalangan kecil sudah berlaku atas kedegilan sesetengah pihak.

Satu kejadian kebakaran kecil berlaku di stesen minyak Petronas Green Lane, Pulau Pinang baru-baru ini akibat kecuaian pemilik kenderaannya.

Kejadian tersebut secara tidak langsung membuatkan keadaan di stesen minyak berkenaan huru-hara selepas pelanggan yang lain segera menyelamatkan kenderaan masing-masing.

Selain tidak mematikan enjin, anak kepada pemilik kenderaan itu juga dikatakan sedang menggunakan telefon bimbit, yang kemudiannya menyebabkan percikan api apabila geseran udara dan ion elektrik statik di badan kereta bertemu.

Keluarga itu bernasib baik kerana tidak akan kejadian yang lebih buruk berlaku. -Siakapkeli.my Siakap Keli News/Media Website · 2,095,995 LikesKereta yang sedang diisi minyak disambar api..menurut sumber, katanya enjin kereta tidak dimatikan dan kejadian berlaku di Pulau Pinang.

#yiv3478994239 #yiv3478994239 -- #yiv3478994239ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mkp #yiv3478994239hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mkp #yiv3478994239ads {margin-bottom:10px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mkp .yiv3478994239ad {padding:0 0;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mkp .yiv3478994239ad p {margin:0;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mkp .yiv3478994239ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-sponsor #yiv3478994239ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-sponsor #yiv3478994239ygrp-lc #yiv3478994239hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-sponsor #yiv3478994239ygrp-lc .yiv3478994239ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv3478994239 #yiv3478994239actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv3478994239 #yiv3478994239activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239activity span {font-weight:700;}#yiv3478994239 #yiv3478994239activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv3478994239 #yiv3478994239activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv3478994239 #yiv3478994239activity span span {color:#ff7900;}#yiv3478994239 #yiv3478994239activity span .yiv3478994239underline {text-decoration:underline;}#yiv3478994239 .yiv3478994239attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv3478994239 .yiv3478994239attach div a {text-decoration:none;}#yiv3478994239 .yiv3478994239attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv3478994239 .yiv3478994239attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv3478994239 .yiv3478994239attach label a {text-decoration:none;}#yiv3478994239 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv3478994239 .yiv3478994239bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv3478994239 .yiv3478994239bold a {text-decoration:none;}#yiv3478994239 dd.yiv3478994239last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv3478994239 dd.yiv3478994239last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv3478994239 dd.yiv3478994239last p span.yiv3478994239yshortcuts {margin-right:0;}#yiv3478994239 div.yiv3478994239attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv3478994239 div.yiv3478994239attach-table {width:400px;}#yiv3478994239 div.yiv3478994239file-title a, #yiv3478994239 div.yiv3478994239file-title a:active, #yiv3478994239 div.yiv3478994239file-title a:hover, #yiv3478994239 div.yiv3478994239file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv3478994239 div.yiv3478994239photo-title a, #yiv3478994239 div.yiv3478994239photo-title a:active, #yiv3478994239 div.yiv3478994239photo-title a:hover, #yiv3478994239 div.yiv3478994239photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv3478994239 div#yiv3478994239ygrp-mlmsg #yiv3478994239ygrp-msg p a span.yiv3478994239yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv3478994239 .yiv3478994239green {color:#628c2a;}#yiv3478994239 .yiv3478994239MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv3478994239 o {font-size:0;}#yiv3478994239 #yiv3478994239photos div {float:left;width:72px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239reco-category {font-size:77%;}#yiv3478994239 #yiv3478994239reco-desc {font-size:77%;}#yiv3478994239 .yiv3478994239replbq {margin:4px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mlmsg select, #yiv3478994239 input, #yiv3478994239 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mlmsg pre, #yiv3478994239 code {font:115% monospace;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-mlmsg #yiv3478994239logo {padding-bottom:10px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-msg p#yiv3478994239attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-reco #yiv3478994239reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-sponsor #yiv3478994239ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-sponsor #yiv3478994239ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-sponsor #yiv3478994239ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv3478994239 #yiv3478994239ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv3478994239

Attachment(s) from bashah
1 of 1 Photo(s)

Tue Oct 6, 2015 7:37 pm (PDT) . Posted by:

"Norain"

Ramai mmg tak faham, bagaimana ia berlaku. Ekzos kereta bersambung terus
dgn ruang pembakaran enjin. Ekzos boleh mengeluarkan api. Wap petrol boleh
menyambar dan mengakibatkan kebakaran
On Oct 7, 2015 9:21 AM, "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
>
> saya tak fikir pasal tak matikan enjin.
>
> 2015-10-06 22:41 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>>
>> [Attachment(s) <#1503fe350df534d7_1503d9f3e4d268d2_TopText> from
>> -:eSpAcE9808:- included below]
>>
>> 
>> *Inilah Padahnya Bila Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta *
>>
>> siakapkeli.my
>>
>>
>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMuKpf3vNUeRn5_gXzlV1Rpl4o8sbynfMhI7S4lX4x4Tnc_xhaoMjr6ZzsaOv6Yi7MZe_Apm27JM56CKrkXkRC3I1XeGqB9rpHZKCvnufgeQfkDpBPuFVbZVI9OCQBy_k7-jtuCFoKQ74/s1600/1.JPG>
>>
>> Ramai orang tidak patuh dengan larangan mematikan enjin ketika mahu
>> mengisi minyak, sedangkan beberapa kemalangan kecil sudah berlaku atas
>> kedegilan sesetengah pihak.
>>
>> Satu kejadian kebakaran kecil berlaku di stesen minyak Petronas Green
>> Lane, Pulau Pinang baru-baru ini akibat kecuaian pemilik kenderaannya.
>>
>> Kejadian tersebut secara tidak langsung membuatkan keadaan di stesen
>> minyak berkenaan huru-hara selepas pelanggan yang lain segera menyelamatkan
>> kenderaan masing-masing.
>>
>> Selain tidak mematikan enjin, anak kepada pemilik kenderaan itu juga
>> dikatakan sedang menggunakan telefon bimbit, yang kemudiannya menyebabkan
>> percikan api apabila geseran udara dan ion elektrik statik di badan kereta
>> bertemu.
>>
>> Keluarga itu bernasib baik kerana tidak akan kejadian yang lebih buruk
>> berlaku. -Siakapkeli.my
>>
>> Siakap Keli <https://www.facebook.com/thesiakapkeli?fref=nf>
>> News/Media Website · 2,095,995 Likes
>>
>> Kereta yang sedang diisi minyak disambar api..menurut sumber, katanya
>> enjin kereta tidak dimatikan dan kejadian berlaku di Pulau Pinang.
>>
>>
>
>
>
>

Tue Oct 6, 2015 7:39 pm (PDT) . Posted by:

"Norain"

Sebab itu lori tangki minyak petrol digantung rantai besi yg meleret ke
tanah. Fungsinya untuk meneutralkan cas pd bdn lori
On Oct 7, 2015 9:54 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com> wrote:

> [Attachment(s) <#1504002290106655_TopText> from bashah included below]
>
> Ikut pengalaman saya, bila saya keluar dari kereta** ..
> saya akan pegang baddan kereta di luar . kadang2 bunyi tik...tik..
> dan jari sakt mcm kena letrik statik..fungsinya keluarkan cas dari badan
> mcm wayar bumi hijau dam plug rumah ( dalam plug rumah kan ada 3 wayar)
> jika TAK...bila terus pegang pam..boleh sebabkan kebakaran sebab wap
> minyak tu terbakar dg letrik statik pada jari kita tu...
> Risiko letrik statik masa isi minyak pada jari adalh kurang jika tempat
> duduk kereta dari kulit atau kita pakai baju kapas 100% cotton
> Juga elakkan masuk keluar kereta ambil barang, dompet atau apa2 barang
> semasa minyak sedang dipam sebab geseran kain boleh buat balik letrik pada
> jari itu
>
>
>
> On Wednesday, October 7, 2015 9:20 AM, "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> saya tak fikir pasal tak matikan enjin.
>
> 2015-10-06 22:41 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>
> [Attachment(s)
> <https://us-mg5.mail.yahoo.com/neo/launch?retry_ssl=1#1503d9f3e4d268d2_TopText>
> from -:eSpAcE9808:- included below]
> 
> *Inilah Padahnya Bila Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta *
>
> siakapkeli.my
>
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMuKpf3vNUeRn5_gXzlV1Rpl4o8sbynfMhI7S4lX4x4Tnc_xhaoMjr6ZzsaOv6Yi7MZe_Apm27JM56CKrkXkRC3I1XeGqB9rpHZKCvnufgeQfkDpBPuFVbZVI9OCQBy_k7-jtuCFoKQ74/s1600/1.JPG>
>
> Ramai orang tidak patuh dengan larangan mematikan enjin ketika mahu
> mengisi minyak, sedangkan beberapa kemalangan kecil sudah berlaku atas
> kedegilan sesetengah pihak.
>
> Satu kejadian kebakaran kecil berlaku di stesen minyak Petronas Green
> Lane, Pulau Pinang baru-baru ini akibat kecuaian pemilik kenderaannya.
>
> Kejadian tersebut secara tidak langsung membuatkan keadaan di stesen
> minyak berkenaan huru-hara selepas pelanggan yang lain segera menyelamatkan
> kenderaan masing-masing.
>
> Selain tidak mematikan enjin, anak kepada pemilik kenderaan itu juga
> dikatakan sedang menggunakan telefon bimbit, yang kemudiannya menyebabkan
> percikan api apabila geseran udara dan ion elektrik statik di badan kereta
> bertemu.
>
> Keluarga itu bernasib baik kerana tidak akan kejadian yang lebih buruk
> berlaku. -Siakapkeli.my
>
> Siakap Keli <https://www.facebook.com/thesiakapkeli?fref=nf>
> News/Media Website · 2,095,995 Likes
> Kereta yang sedang diisi minyak disambar api..menurut sumber, katanya
> enjin kereta tidak dimatikan dan kejadian berlaku di Pulau Pinang.
>
>
>
>
>
>
>
>

Tue Oct 6, 2015 8:52 pm (PDT) . Posted by:

Ehh, ada ke?

Tak perasan pulak




From: "Norain norainonisnain@gmail.com [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com,
Date: 07/10/2015 10:39 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Padah Isi Minyak
Tanpa Matikan Enjin Kereta
Sent by: automobil@yahoogroups.com




Sebab itu lori tangki minyak petrol digantung rantai besi yg meleret ke
tanah. Fungsinya untuk meneutralkan cas pd bdn lori
On Oct 7, 2015 9:54 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com> wrote:
[Attachment(s) from bashah included below]

Ikut pengalaman saya, bila saya keluar dari kereta** ..
saya akan pegang baddan kereta di luar . kadang2 bunyi tik...tik..
dan jari sakt mcm kena letrik statik..fungsinya keluarkan cas dari badan
mcm wayar bumi hijau dam plug rumah ( dalam plug rumah kan ada 3 wayar)
jika TAK...bila terus pegang pam..boleh sebabkan kebakaran sebab wap
minyak tu terbakar dg letrik statik pada jari kita tu...
Risiko letrik statik masa isi minyak pada jari adalh kurang jika tempat
duduk kereta dari kulit atau kita pakai baju kapas 100% cotton
Juga elakkan masuk keluar kereta ambil barang, dompet atau apa2 barang
semasa minyak sedang dipam sebab geseran kain boleh buat balik letrik pada
jari itu



On Wednesday, October 7, 2015 9:20 AM, "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com
[automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:



saya tak fikir pasal tak matikan enjin.

2015-10-06 22:41 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

[Attachment(s) from -:eSpAcE9808:- included below]

Inilah Padahnya Bila Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta

siakapkeli.my



Ramai orang tidak patuh dengan larangan mematikan enjin ketika mahu
mengisi minyak, sedangkan beberapa kemalangan kecil sudah berlaku atas
kedegilan sesetengah pihak.

Satu kejadian kebakaran kecil berlaku di stesen minyak Petronas Green
Lane, Pulau Pinang baru-baru ini akibat kecuaian pemilik kenderaannya.

Kejadian tersebut secara tidak langsung membuatkan keadaan di stesen
minyak berkenaan huru-hara selepas pelanggan yang lain segera
menyelamatkan kenderaan masing-masing.

Selain tidak mematikan enjin, anak kepada pemilik kenderaan itu juga
dikatakan sedang menggunakan telefon bimbit, yang kemudiannya menyebabkan
percikan api apabila geseran udara dan ion elektrik statik di badan kereta
bertemu.

Keluarga itu bernasib baik kerana tidak akan kejadian yang lebih buruk
berlaku. -Siakapkeli.my

Siakap Keli
News/Media Website · 2,095,995 Likes
Kereta yang sedang diisi minyak disambar api..menurut sumber, katanya
enjin kereta tidak dimatikan dan kejadian berlaku di Pulau Pinang.







Tue Oct 6, 2015 8:57 pm (PDT) . Posted by:

"mulyadi"

Kete pn patut psg copper strip utk discharge body

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com]
Sent: Wednesday, October 07, 2015 11:53 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Padah Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta

Ehh, ada ke?

Tak perasan pulak

From: "Norain norainonisnain@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com,
Date: 07/10/2015 10:39 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Padah Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta
Sent by: automobil@yahoogroups.com

_____

Sebab itu lori tangki minyak petrol digantung rantai besi yg meleret ke tanah. Fungsinya untuk meneutralkan cas pd bdn lori

On Oct 7, 2015 9:54 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
[Attachment(s) from bashah included below]

Ikut pengalaman saya, bila saya keluar dari kereta** ..
saya akan pegang baddan kereta di luar . kadang2 bunyi tik...tik..
dan jari sakt mcm kena letrik statik..fungsinya keluarkan cas dari badan mcm wayar bumi hijau dam plug rumah ( dalam plug rumah kan ada 3 wayar)
jika TAK...bila terus pegang pam..boleh sebabkan kebakaran sebab wap minyak tu terbakar dg letrik statik pada jari kita tu...
Risiko letrik statik masa isi minyak pada jari adalh kurang jika tempat duduk kereta dari kulit atau kita pakai baju kapas 100% cotton
Juga elakkan masuk keluar kereta ambil barang, dompet atau apa2 barang semasa minyak sedang dipam sebab geseran kain boleh buat balik letrik pada jari itu

On Wednesday, October 7, 2015 9:20 AM, "Zaiedishaq <mailto:zaiedishaq@gmail.com> zaiedishaq@gmail.com [automobil]" < <mailto:automobil@yahoogroups.com> automobil@yahoogroups.com> wrote:

saya tak fikir pasal tak matikan enjin.

2015-10-06 22:41 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' <mailto:rienacom@yahoo.com.sg> rienacom@yahoo.com.sg [automobil] < <mailto:automobil@yahoogroups.com> automobil@yahoogroups.com>:

[ <https://us-mg5.mail.yahoo.com/neo/launch?retry_ssl=1#1503d9f3e4d268d2_TopText> Attachment(s) from -:eSpAcE9808:- included below]

Inilah Padahnya Bila Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta

siakapkeli.my


Ramai orang tidak patuh dengan larangan mematikan enjin ketika mahu mengisi minyak, sedangkan beberapa kemalangan kecil sudah berlaku atas kedegilan sesetengah pihak.

Satu kejadian kebakaran kecil berlaku di stesen minyak Petronas Green Lane, Pulau Pinang baru-baru ini akibat kecuaian pemilik kenderaannya.

Kejadian tersebut secara tidak langsung membuatkan keadaan di stesen minyak berkenaan huru-hara selepas pelanggan yang lain segera menyelamatkan kenderaan masing-masing.

Selain tidak mematikan enjin, anak kepada pemilik kenderaan itu juga dikatakan sedang menggunakan telefon bimbit, yang kemudiannya menyebabkan percikan api apabila geseran udara dan ion elektrik statik di badan kereta bertemu.

Keluarga itu bernasib baik kerana tidak akan kejadian yang lebih buruk berlaku. -Siakapkeli.my

<https://www.facebook.com/thesiakapkeli?fref=nf> Siakap Keli
News/Media Website · 2,095,995 Likes
Kereta yang sedang diisi minyak disambar api..menurut sumber, katanya enjin kereta tidak dimatikan dan kejadian berlaku di Pulau Pinang.

Tue Oct 6, 2015 9:04 pm (PDT) . Posted by:

Saya setuju tu, yg selalu matikan enjin bila drive sorang2

Klau ada member/family, jarang sgt nampak yg matikan enjin kat stesen
minyak



From: "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>,
Date: 07/10/2015 09:21 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Padah Isi Minyak
Tanpa Matikan Enjin Kereta
Sent by: automobil@yahoogroups.com




saya tak fikir pasal tak matikan enjin.

2015-10-06 22:41 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

[Attachment(s) from -:eSpAcE9808:- included below]

Inilah Padahnya Bila Isi Minyak Tanpa Matikan Enjin Kereta

siakapkeli.my



Ramai orang tidak patuh dengan larangan mematikan enjin ketika mahu
mengisi minyak, sedangkan beberapa kemalangan kecil sudah berlaku atas
kedegilan sesetengah pihak.

Satu kejadian kebakaran kecil berlaku di stesen minyak Petronas Green
Lane, Pulau Pinang baru-baru ini akibat kecuaian pemilik kenderaannya.

Kejadian tersebut secara tidak langsung membuatkan keadaan di stesen
minyak berkenaan huru-hara selepas pelanggan yang lain segera
menyelamatkan kenderaan masing-masing.

Selain tidak mematikan enjin, anak kepada pemilik kenderaan itu juga
dikatakan sedang menggunakan telefon bimbit, yang kemudiannya menyebabkan
percikan api apabila geseran udara dan ion elektrik statik di badan kereta
bertemu.

Keluarga itu bernasib baik kerana tidak akan kejadian yang lebih buruk
berlaku. -Siakapkeli.my

Siakap Keli
News/Media Website · 2,095,995 Likes
Kereta yang sedang diisi minyak disambar api..menurut sumber, katanya
enjin kereta tidak dimatikan dan kejadian berlaku di Pulau Pinang.



Tue Oct 6, 2015 7:48 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Suami dan rakan didakwa cederakan isteri
bloglist-malaysia.blogspot.
lagiberita.blogspot
Posted by OMAK KAU!!!!

SEREMBAN - Seorang suami dan rakannya dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini sebentar tadi atas tuduhan mencederakan isteri kepada lelaki itu menggunakan parang di Port Dickson, Khamis lalu.

Tertuduh, K. Saravanan, 26, kakitangan pengurusan sebuah hotel dan Ahamad Mohd. Latif, 23, seorang buruh bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Kamarudin Kamsun.

Mengikut pertuduhan, kedua-duanya didakwa bersama seorang lagi yang masih bebas mencederakan D. Megala, 24, kira-kira pukul 6.40 petang pada 1 Oktober lalu di Taman PD Utama, Port Dickson, dekat sini.

Mahkamah menetapkan 13 November depan untuk sebutan semula kes dan mendapatkan laporan perubatan mangsa. - Kosmo


Wanita Parah Ditetak Bertubi-Tubi Oleh Suami Dan Rakan Di Hadapan Ibu Sendiri
siakapkeli.my

Menjadi perbualan di media sosial sejak semalam tentnag sebuah video yang dimuatnaik menunjukkan aksi kejam seorang wanita ditetak bertubi-tubi oleh dua orang lelaki yang dipercayai suami dan rakan mangsa.

Kejadian dikatakan berlaku di Port Dickson, Negeri Sembilan di mana menunjukkan wanita berkenaan ditetak bertalu-talu dihadapan rumahnya dan cuba dileraikan oleh seorang wanita lain yang dipercayi ibu mangsa tetapi gagal.

Link VIDEO (Amaran, paparan video kejadian mungkin mengganggu emosi, jika tidak kuat semangat dinasihatkan tidak membuka link)

Bagaimanapun, dilaporkan pihak polis telah berjaya menahan kedua-dua suspek berkenaan selepas 30 minit kejadian berlaku.

Suspek berusia 24 dan 26 tahun itu ditahan polis ketika kira-kira jam 7 malam kelmarin di Plaza Tol Mambau selepas terlibat dalam kes menetak seorang wanita berusia 20-an di kediamannya di Taman PD Utama, di sini kira-kira jam 6.30 petang.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Baharudin Mustapha berkata, polis bertindak atas maklumat ahli keluarga.

Menurutnya, sebaik menerima maklumat, polis segera menjalankan gerakan memburu suspek.

"Polis kemudiannya berjaya mengesan kereta yang digunakan suspek ketika kejadian jenis Perodua Myvi di kawasan Lukut dan terus mengekori kenderaan tersebut.

"Suspek yang menyedari mereka diekori memecut masuk ke Plaza Tol Mambau sehingga melanggar pengadang tol lalu keretanya tersekat di kaunter pembayaran dan anggota polis berjaya menahan mereka," katanya.

Pihak polis berjaya menemui dua bilah parang yang digunakan suspek di dalam kereta Myvi berkenaan.

"Salah seorang suspek adalah suami mangsa dan kedua-dua mereka direman selama empat hari hingga Isnin depan untuk membantu siasatan.

"Kes disiasat di bawah Seksyen 326 kerana mendatangkan kecederaan parah," katanya.

Mangsa mengalami kecederaan parah di kepala, tangan dan anggota badan kini sedang mendapatkan rawatan di Hospital Port Dickson. - Siakapkeli.my
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Tue Oct 6, 2015 7:48 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

BN Berhak Menaikkan Harga Barang Kerana Memenangi Pilihanraya Dan Mendapat Sokongan Rakyat

bloglist-malaysia.blogspot.
btmmari.blogspot.
Posted by canang
Written By canang

Datuk Ibrahim Ali (gambar) mengatakan kerajaan Barisan Nasional (BN) berhak menaikkan harga barang kerana mereka memenangi pilihan raya umum lalu dan prestasi mereka sedang dinilai rakyat. Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) itu berkata, rakyat mempunyai kuasa melalui pilihan raya dan Pilihan Raya Umum ke-14 bukan satu tempoh yang lama. "Pilihan raya umum akan diadakan setiap lima tahun sekali. Kenapa nak pergi ke jalanan? Mereka telah menerima mandat.

Terpulang kepada mereka. Ibrahim berkata, Pakatan Rakyat (PR) menggunakan isu kenaikan harga barang sebagai mengukuhkan kuasa politik bagi menguatkan sokongan mereka bagi menuju Putrajaya."Berhimpun di jalanan tak hormat proses demokrasi. Jika perkara ini berterusan, kita tak akan berhenti pilih kerajaan. BN akan buat sesuatu bagi menjaga hati rakyat," katanya dalam satu sidang media di Ibu Pejabat Perkasa di Kuala Lumpur hari ini. Katanya, kombinasi kenaikan harga barang yang diumumkan kerajaan menjadikan keadaan semakin gawat dan menurutnya, Perkasa mengakui rakyat sedang menerima tekanan kos hidup yang agak ketara.

"Dalam usul Perkasa ada menyeru kerajaan segera melihat isu ini secara serius sebelum keadaan tidak terkawal. "Kerajaan yang ada hari ini dipilih menerusi pilihan raya maka jika mereka tidak berpegang pada janji menaikkan harga barang, pilihan raya seterusnya rakyat akan memutuskan siapakah yang paling layak menjadi kerajaan. "Saya menentang keras atas prinsip demokrasi. Jika kita menuju ke jalanan dan menentang kerajaan tidak mengikut undang-undang bermakna kita tidak menghormati demokrasi," katanya yang menyifatkan PR juga tidak memberi jaminan urus tadbir kerajaan yang lebih baik.

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dalam satu wawancara semalam memberitahu satu demonstrasi raksasa untuk membantah kenaikan kos kehidupan, rasuah dan pembaziran kerajaan sedang dirancang PR dan kumpulan aktivis pada 1 Mei, 2014. Beliau berkata demonstrasi raksasa itu akan menjadi kemuncak kepada bantahan kecil-kecilan di seluruh negara oleh pemimpin PR selepas kerajaan mengumumkan Bajet 2014 pada Oktober. Katanya, demonstrasi itu akan dianjurkan oleh badan bukan kerajaan (NGO) dan disokong oleh PAS, DAP dan PKR namun tempat demonstrasi masih belum ditetapkan. Ibrahim berkata prestasi BN sebelum menjelang PRU14 akan diperhatikan bagi membolehkan Perkasa membuat keputusan sama ada untuk terus menaruh kepercayaan sama seperti PRU13 atau beralih arah.

"Empat tahun berikutnya Perkasa akan memantau dan membuat keputusan sama ada kepercayaan kami sama seperti sebelum PRU13 atau harga barang terus meningkat. "Jika kerajaan tidak tunaikan janji seperti dalam manifesto, ia akan boleh jadi pelbagai hala. Itu pendirian kita. "Perkasa bukan alat Umno tetapi apa yang kita dapati sebelum PRU13, tiada parti yang berkongsi kuasa terbukti selama 50 tahun menjamin keselamatan politik negara," katanya yang masih melihat PR tidak mempunyai struktur seperti BN. – sumber

PERNIAGAAN KECIL-KECILAN ALAMI KEMEROSOTAN TERUK
bloglist-malaysia.blogspot.
wrlr.blogspot.

Perniagaan kecil-kecilan alami kemerosotan teruk
Posted By: Selena Tayon: October 06, 2015 Print EmailMenjelang hujung tahun ini dijangka banyak perniagaan kecil-kecilan seperti kilang perusahaan yang kecil dan kedai menjual ubat tradisional Cina yang akan menamatkan perniagaan mereka.
Hal ini dijangka berlaku kerana kos untuk meneruskan perniagaan sudah melambung naik disebabkan oleh Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST – Goods & Services Tax) yang dimulakan pada 1 April lalu. Juga nilai ringgit yang jatuh menjunam menyebabkan kos mengimpot bahan mentah dan ubat tradisional menjadi amat mahal.
Tinjauan yang dibuat oleh wartawan Suara Pakatan Daily mendapati ramai usahawan kecil di kawasan Segambut, Kuala Lumpur berasa murung apabila bercakap perihal situasi ekonomi negara.
Malah, sebuah akhbar arus perdana berbahasa Inggeris tempatan bertarikh 3 Oktober 2015 juga melaporkan keyakinan para usahawan tempatan kini jatuh ke paras negatif.
Seorang pekerja kedai ubat Cina di kawasan Segambut, Wong Choy yang berusia 65 tahun memberitahu sekiranya kerajaan gagal menyelamatkan ekonomi negara maka keadaan akan menjadi sangat buruk selepas Tahun Baru Cina, Februari 2016.
"Sudah diramalkan oleh penganalisis ada kebarangkalian mata wang Amerika Syarikat akan naik sehingga RM4.80 untuk AS$1 sebelum hujung tahun ini, dan mata wang Singapura akan naik RM3.25 untuk SG$1. Keadaan akan jadi sangat susah," kata Wong Choy. (ketika krisis kewangan Asia 1997, paras kejatuhan nilai ringgit paling teruk ialah RM4.71 untuk AS$1.)
Wong Choy juga membidas kerajaan kerana sehingga hari ini mengamalkan sikap "acuh tak acuh" dalam menangani masalah ekonomi negara.
"PM Najib selalu kata akan selesaikan masalah ekonomi dalam masa '6 bulan'. Dia kata '6 bulan' sejak awal tahun ini, 6 bulan sampai bila ?" tanya Wong Choy dengan suara marah.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: