Monday, October 5, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4306

9 Messages

Digest #4306
1
Fw: Polis Nekad Pecahkan Cermin Kereta by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
2
Fw: Berita Buruk Buat Negara.. by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3
5
Fw: Sikap Manusia Tak Jaga Kebersihan by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
8
Fw: Porshe rempuh pembahagi jalan by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
9
Fw: Papa, Stoller Siapa Lagi Mahal Papa, by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Sun Oct 4, 2015 1:35 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Polis Nekad Pecahkan Cermin Kereta Selepas Sangka Bayi Ditinggalkan Berseorangan Dalam Kereta

siakapkeli.my

WEST MIDLANDS - BRITAIN: Seorang anggota polis yang melalui sebuah kawasan parkir kereta di sebuah hospital di sini terkejut besar selepas melihat seorang 'bayi' ditinggalkan di dalam sebuah kereta seorang diri.

Kerana terlihat bayi berkenaan yang tidak bergerak, beliau mengambil keputusan memecahkan cermin kereta berkenaan selepas mendapat nasihat daripada seorang jururawat.

Namun apa yang mengejutkan kelibat yang disangka budak kecil berkenaan rupa-rupanya hanyalah anak patung bayi.

Janaih Rattray, 10, meletakkan anak patung menyerupai bayi lelaki yang diberi nama Ryan di dalam kereta kakaknya Delesia Vauxhall Corsa yang ditinggalkan di depan Hospital Russells Hall.

Mereka yang telah kembali ke kereta beberapa jam kemudia terkejut selepas mendapati cermin belakang pecah dan terdapat nota yang meminta mereka untuk menelefon pihak polis.

Delesia, 20 berkata, anak patung tersebut memang menyerupai seperti bayi lelaki berusia beberapa bulan, namun jika dilihat pada tanggannya, ia adalah anak patung.

"Saya tidak menyalahkan pihak polis berkenaan dan memahami dengan tindakan yang diambil mereka," katanya dipetik Metro.uk

Sementara itu, polis West Mindland akan membayar ganti rugi di atas kerosakan yang berlaku. - Siakapkeli.my

Sun Oct 4, 2015 1:35 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Berita Buruk Buat Negara..

bloglist-malaysia.blogspot
addindeen.com
Posted by Addin Deen

Masalah jerebu yang berpunca daripada kebakaran ladang dan hutan di Indonesia, dijangka berakhir dalam tempoh sebulan lagi apabila negara itu mula mengalami musim hujan.

Ketua Agensi Pengurusan Bencara Negara (BPNP) Willem Rampangile dipetik oleh media-media tempatan sebagai berkata dengan peralihan cuaca itu, ia sekali gus memadamkan api dalam tanah gambut dan menghilangkan jerebu yang turut melanda Malaysia dan Singapura sejak 2 bulan lepas.

Katanya jerebu di Sumatera juga mula berkurangan sekarang ekoran beberapa kawasan wilayah itu termasuk di Riau mula menerima hujan sejak 2 hari lepas.

Musim hujan, yang dijangka bermula pada hujung Oktober atau awal November ini, dapat membantu kerja-kerja pemadaman api di kawasan berkenaan.

"Cabaran terbesar dalam menangani kebakaran hutan dan tanah pertanian kali ini ialah kebakaran di tanah gambut dan cuaca kering. Jika air terhad, ia menimbulkan asap di tanah-tanah gambut yang terbakar. Saya harap dalam sebulan lagi ia akan selesai, (pada) akhir Oktober atau awal November," katanya.

Menurut laman web Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika pula bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Palangkaraya di Kalamtan Tengah masih di tahap berbahaya manakala di Jambi dan Palembang pula kekal di tahap sangat tidak sihat.

Bacaan IPU di Palangkaraya adalah lebih 1,300 sejak 3 petang tadi dan masih belum menurun setakat 6 petang ini.

Keadaan jerebu di Palangkaraya melumpuhkan semua aktiviti harian masyarakat dan semua sekolah ditutup sejak Isnin lepas setelah kawasan itu diisytiharkan darurat jerebu.

Jambi pula mencatatkan bacaan IPU sehingga 1,000 pada awal pagi tadi sebelum menurun kepada 552 pada 6 petang manakala di Palembang pula, bacaan IPU pada pagi tadi ialah 673 sebelum menurun kepada 315 pada 6 petang.

Sumber

Jerebu : NASA Beri Amaran 1997 Mungkin Berulang
siakapkeli.my

Para saintis di NASA memberi amaran keadaan tahun ini menyamai trajektori pada tahun 1997 ; rekod yang paling serius dalam sejarah; dan keadaan pada tahun ini boleh melebihi tahap yang pernah direkodkan itu.

"Keadaan di Singapura dan tenggara Sumatra menghampiri rekod 1997", kata Robert Field, salah seorang saintis NASA.

Pada 1997, kebakaran hutan di Indonesia menjadi lebih parah berikutan fenomena El-Nino kuat yang menyebabkan kekurangan taburan hujan sehingga menjadikan kebakaran hutan tidak terkawal.

Herry Purnomo, seorang pakar jerebu Penyelidikan Perhutanan Antarabangsa yang berpangkalan di di Indonesia bersetuju keadaan adalah sama seperti tahun 1997, menyifatkan kebakaran pada tahun ini sebagai "dashyat".

"Saya percaya impak kebakaran tahun ini akan menyamai 1997, dari segi kos", katanya kepada AFP.

Sementara itu, NASA memuat naik gambar setelit yang memaparkan keadaan pembakaran hutan di Indonesia di laman web rasmi miliknya. - Siakapkeli.my

Sun Oct 4, 2015 1:35 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

BILA LORI AYAM VS KERETA WIRA

bloglist-malaysia.blogspot.
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

Menurut saksi kejadian kereta wira menukar haluan secara tiba2 dan lori ayam tidak sempat mengelak...

AKIBAT POTONG "Q" BEREBUT-BEREBUT NAK BAYAR TOL SEBUAH KERETA PROTON WIRA REMUK KENA LANGGAR DENGAN LORI.

Posted by OMAK KAU!!!!

 

Mungkin inilah dinamakan membayar tol merupakan jihad sampai berebut-rebut tidak menyempat. .. akhirnya kereta remuk diri sendiri cedera parah.

Menurut maklumat kejadian berebut-rebut potong "Q" ini berlaku pagi tadi di Plaza Tol Jalan Duta.

Sebuah kereta Proton Wira tertiba ubah haluan dan potong Q untuk membayar tol. Sebuah lori dibelakang tidak sempat brek DAN memhimpit kereta.

Sun Oct 4, 2015 8:13 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Bayi Ini Lepas Rindu Dengan Baju Milik Ibunya Selepas Ibu Koma Ditanduk Lembu Korban

siakapkeli.my

Bayi kecil ini mungkin tidak mengerti apakah yang sedang terjadi terhadap ibunya.

Namun melihat kepada gambar ini membuatkan kami merasa sayu, sedih dan sebagainya.

Untuk pengetahuan, ibu kepada bayi ini sedang koma dan terlantar di wad ICU selepas dirempuh dan ditanduk oleh lembu korban beberapa minggu lalu.

Akibat kejadian itu, ibunya mengalami pendarahan yang teruk di bahagian badan dan kepala.

Perkongsian daripada adik mangsa yang dikenali sebagai Zakry Mahkota memberitahu bayi berusia enam bulan ini amat merindui ibunya sehingga demam selepas kejadian yang berlaku terhadap ibunya.

Kerana rindu, bayi ini yang sedang demam akhirnya tidur lena beralaskan baju ibunya.

"Kerinduan terhadap ibunya. Baby Ariq tido atas baju ibu nya dgn nyenyak skali. Kebiasaan Baby Ariq tido atas badan ibunya setiap malam. Sudah seminggu ibunya koma di Hospital Pulau Pinang akibat insiden ditanduk lembu korban. Baby Ariq juga demam sehari sebelum kejadian. Sgt2 sebak dalam menjaganya ketika demam ditambah dgn kerinduan terhadap ibunya. Mohon saudara mara, shbt handai dan rakan2 ku sama2 berdoa utk Ibunya Norpiah Binti Mattahari kembali sedar dgn normal dan sihat seperti sediakala. Hanya Allah sahaja yg akan membalas jasa baik kamu semua. Semoga Allah Merahmati Dan Memberkati Kehidupan Kamu Semua…

"Berita Wanita Ditanduk Lembu di Berita Harian, NST & Sinar banyak fakta yg kurang tepat.
Berlaku pada 23/09/15 di Sebuah Kmpg Di Tanjung Bungah, Pulau Pinang.
Skrg Di ICU Neurosurgery Blok A, N1 Di Hosp P.Pinang.

"Cerita Sebenar ~ Mangsa terlibat adalah Norpiah Mattahari, Peg. Veterinar Felcra Jeniang & Seorg Pemandu Felcra. Kejadian Berlaku ketika mereka sedang bertugas di mana mereka telah ditugaskan utk pergi menghantar lembu korban ke kg berkenaan di P.Pinang.

"Semasa lembu di turunkan, lembu berkenaan telah terputus tali & lari. Tetapi secara tiba2 juga lembu berkenaan telah berpatah balik ke arah lori di mana pemandu, Nor & masih ada lembu2 lain di atas lori. Pemandu sempat mengelak Tetapi Nor di rempuh & ditanduk oleh lembu berkenaan dari arah belakang (bhgn perut & pinggang) & Terdapat kecederaan parah & pendarahan di blkg kepala kiri & kanan mangsa Mengikut pemandu, Nor melambung & kemudian terjatuh & blkg kepalanya terantuk di birai longkang (konkrit).

"Sehingga kini Nor masih koma & kritikal.
2 Pembedahan segera telah selamat dilakukan pd malam kejadian & keesokkan harinya & sudah ditebuk di leher utk ganti pernafasan ptg kelmarin. -Siakapkeli.my

Dipetik dari OhBulan.

Sun Oct 4, 2015 8:13 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Sikap Manusia Tak Jaga Kebersihan Punca Mossy Forest Di Gunung Brinchang Ditutup

siakapkeli.my

CAMERON HIGHLANDS: Gara-gara masalah kebersihan, Mossy Forest atau Hutan Berlumut di Gunung Brinchang bakal ditutup dan khabarnya sehingga pertengahan 2016.

Penutupan lokasi yang terkenal dengan flora eksotik dan lumut yang subur seperti permaidani itu diumumkan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Pahang melalui satu kenyataan di Facebook, berkuatkuasa pada Khamis.

Pengarahnya, Datuk Mohd. Paiz Kamaruzaman berkata keperluan untuk membersihkan sampah di dalam hutan itu sebagai sesuatu yang 'mendesak' pada masa ini.

"Papan tanda menggesa orang ramai untuk memelihara Hutan Mossy akan ditambah. Malahan kerja-kerja penyelenggaraan akan dijalankan semasa penutupan.

"Penutupan ini juga akan membolehkan pertumbuhan semula dan pemulihan lumut, yang merupakan keistimewaan kawasan ini," katanya.

Malah jabatan berkenaan akan mengadakan dialog bersama pengusaha pelancongan dan NGO bagi memperolehi pandangan bagaimana memelihara kelestarian hutan itu. -Siakapkeli.my

Comments

Neezal Has ·
University of Malaya
Buat macam gunung ledang. Jabtan hutan kena ambil inisiatif kira plastik dan botol yg dibawa oleh tourist masa daftar naik dan turun. Rekod maklumat. Masa turun check sama tak bilangan plastik dan botol masa naik. Tak sama denda..


Fariz Fauzi ·
U29 at Fisioterapi
Kalau ada tanggungjawab benda ni Xkan berlaku, ini kisah tahun 2007 aku naik gunung stong, sampah ditinggalkan pendaki lain, aku ambik satu beg besar sampah tu dan ikat atas bag aku dan berlari turun dari Base Camp sampai kaki gunung, kenapa aku berlari? Aku nak mereka tengok apa yang mereka dah tinggalkan dan apa kesusahan yang mereka telah bawa kepada penjaga kawasan tu, aku dengan rasa tanggungjawab aku pada gunung dan denai yang aku daki tu, aku bawak sampah tu sampai bawah... Puas hati aku, walau Xada seorang pun dari mereka yang menoleh semasa melintasi aku d kaki gunung tapi aku puas..., sbb aku dapat memelihara hutan dan gunung tu..., korang pernah tengok monyet mati tercekik penutup botol? Atau burung mati tersangkut plastik? Kalau korang pernah tengok, korang akan menyesal dengan perbuatan korang..., OH, cuma botol air? Cuma plastik? Hahahaha... Kalau itu lah apa yang korang rasa, teruskanlah..., jangan sampai anak korang tercekik batu dalam kacang..., smile emoticon


Syazxuan Mohamed ·
Internship at MultiWireless Sdn Bhd
terbaik.... keep save our nature ..
smile emoticon

Zaidatul Syreen Abdul Rashid ·
University of Technology Sydney
Kena jaga lah tempat tempat macam ni... Dahtu buat saman sahaja kat depa yang membuang sampah!

Sun Oct 4, 2015 8:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Adakah Ini Merupakan Sungai Yang Paling Cantik Dan Jernih Di Malaysia

siakapkeli.my

Jika kali pertama kita lihat air sungai ini sudah merupakan sungai yang mengalirkan air yang amat jernih seolah-olah sebatang sungai yang berada di Sungai Kristal di Florida, tetapi hakikatnya ia berada di Malaysia, iaitu di hutan lipur Chemerong, Dungun, Terengganu.

Sungai Bangan menyimpan satu khazanah yang amat ternilai bagi negara kita di mana mengalirkan air yang cukup jernih dan warnanya berubah kepada warna keemasan apabila terkena pancaran cahaya matahari.

Apabila anda berada di dalam air jelas sekali keindahannya begitu teserlah di mana airnya kelihatan bewarna biru dan cahaya matahari yang terkena air Sungai Bangan menyerlahkan lagi warna keemasannya.

Tetapi untuk sampai ke tempat ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana untuk merasa nikmat keindahan alam ini hanya hanya boleh dirasa jika anda sanggup mendaki sekurang-kurangnya sehari itupun perlu bermalam di sana.

Sungai ini dikatakan sentiasa menjadi persinggahan para pendaki ketika turun selepas mengikuti aktivit pendakian yang digelar mereka sebagai CBL iaitu Chemerong, Berembun dan Langsir.

Kebiasaannya trek untuk pendakian CBL ini akan bermula daripada Hutan Lipur Chemerong dan seterusnya ke Puncak Chemerong, Puncak Berembun dan akhirnya akan bermalam di Puncak Air Terjun Langsir(antara air terjun tertinggi di Asia Tenggara), sebelum kembali semula ke lokasi permulaan.

Air Terjun Langsir

Jadi harapan SK sendiri jagalah khazanah yang amat bernilai ini, jangan jadikannya senasib sungai-sungai yang lain yang telah rosak kerana perbuatan manusia sendiri. - Siakapkeli.my

SUMBER: Murshid Haji Maktar dan Hiking & Camping Around Malaysia

Sun Oct 4, 2015 8:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Letak ibu di belakang supaya anak, isteri selesa
bloglist-malaysia.blogspot 

CarcaMarba

Posted by Abu Hatim

Letak ibu di belakang supaya anak, isteri selesa Seorang ibu disuruh duduk di bahagian bonet

HUBEI - CHINA. Seorang ibu yang menghabiskan duit pencennya untuk membelikan sebuah kereta untuk anak lelaki disuruh duduk di bahagian belakang kereta tersebut.

Laporan Shanghaiist menyebut anak lelaki tersebut, Liu berbuat demikian supaya isteri dan anaknya boleh berehat dengan selesa.

Pihak berkuasa menahan Liu semasa beliau melalui sebuah pemeriksaan ketika dalam perjalanan dari Jiangxi ke Hubei.

Pihak polis kemudia berhasrat untuk menyaman Liu namun ibunya mempertahankan tindakan anaknnya itu dengan alasan beliau selesa di tempat itu.

Kisah tersebut yang viral dan menyebabkan majoriti pelayar laman sosial di China mengecam tindakan Liu yang digelar sebagai 'anak paling teruk'.

"Apa yang tidak kena dengan lelaki ini? Kenapa dia sanggup melayan ibunya macam tu?" kata seorang pelayar dari Chongqing.

"Nanti bila anak kamu dah besar, anak kamu juga akan buang kamu di situ," kata pelayar dari Beijing.

Sun Oct 4, 2015 8:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Porshe rempuh pembahagi jalan

kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

Georgetown: Porshe dipandu seorang lelaki terbabas dan merempuh pembahagi jalan di Kilometer 8.0 Jambatan Pulau Pinang, hari ini.

Kejadian berlaku pada 2.45 petang kemarin dan pemandu kereta mewah itu dikatakan dalam perjalanan dari tanah besar menuju ke pulau.

Ketua Polis Daerah Timur Laut Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid berkata, kemalangan berlaku apabila Porshe itu bergesel dengan Proton Wira dipandu seorang wanita.

"Kedua-dua kenderaan itu datang daripada arah sama dan kita masih menjalankan siasatan lanjut berhubung kemalangan itu.

"Kita difahamkan kedua-duanya tidak cedera," katanya ketika dihubungi, di sini.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/82129#sthash.ro7pxK5J.dpuf

Sun Oct 4, 2015 8:15 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Papa, Stoller Siapa Lagi Mahal Papa, Yang Kita Punya Ke Dia Punya

siakapkeli.my

Sejak daripada kecil lagi kita telah diajar membezakan antara darjat antara sesuatu benda, tetapi tahukah anda mereka terlalu muda untuk dibebankan dengan agenda membandingkan perkara-perkara yang tidak perlu, untuk hidup dibelenggu jenama dan harga serta keinginan untuk tampil cantik bergaya secara keterlaluan dan melulu buta.

Jadi tidak hairanlah kini anak-anak kecil sudah pandai meminta sesuatu yang mahal-mahal daripada ibu bapa, tidak payah contoh jauh, admin melihat sendiri anak-anak buah admin.

Ingin kasut bola, mereka tidak mahu jenama biasa seperti Umbro atau Line Seven sebaliknya mahu jenama terkenal dan sudah pasti mahal harganya seperti Nike atau Adidas original.

Begitulah yang terjadi pada masa kini. Seorang pengguna Facebook menggunakan nama Norfaradina Ab Ghafar berkongsikan satu kisah yang sungguh berguna kepada kita tentang perkara ini. Berikut adalah kisah yang ceritakannya.

Nilai yang nampak kecil di mata orang dewasa tetapi memberi impak besar dalam kehidupan anak kecil

Ketika pulang ke Malaysia, saya membawa anak-anak berjalan-jalan menaiki tandem pushchair yang biasa kami gunakan di London. Seorang budak lelaki lingkungan usia 5-6 tahun berkata kepada ayahnya. "Papa tengok tu stroller dia 2 tingkat". Bapanya hanya mengerling sekilas. Anak kecil itu kemudian menyambung bertanya, "Mana lagi mahal papa, kita punya ke dia punya?". Si bapa menjawab "Kita punya lagi mahal". Anaknya menambah "Kan, dia punya tu local je tu". Saya hanya mampu menggeleng.

Semasa saya kecil, pernah ada saudara yang lagi muda daripada saya bertanya begini, sewaktu hari raya, " Gelang yang Kak Farah pakai ni emas gred A ke zhullian. Ibu saya kata kalau zhullian tak bagus". Waktu itu saya darjah dua. Soalan seperti itu bukan dalam tahap jangkauan pemikiran saya lagi tapi boleh tercapai akalmu oleh saudara saya yang lebih muda. Sadis bukan?

Pada hari raya lalu, seorang budak bertanya kepada Aqeef, "Wah awak duduk London, pernah naik Lamborghini tak. Kalau naik Ferrari pun ok tapi Ferrari murah sikit. Audi yang paling murah tapi Audi lagi bagus daripada proton. Ayah saya bawak kereta begini". Aqeef terdiam dan terus melarikan diri. Pertama kerana Aqeef waktu itu tidak fasih dan kurang faham bahasa Melayu. Kedua kerana kami memang tidak pernah mengajar anak-anak tentang jenama, baik kereta, baju, tempat makan dan sebagainya. Aqeef tidak pernah merasa teruja melihat kereta mewah yang menjalar atas jalan raya di London kerana dia tidak pernah tahu berapa harga kereta berjenis begini begitu, mana lebih laju mana lebih mewah dan sebagainya.

Persoalan saya, nilai apa yang mahu kita semat dalam diri anak-anak kita? Wajarkah anak-anak yang masih hijau usianya dibiarkan membanding-bandingkan harta benda harga dan jenama serta paras rupa fizikal. Perkara membanding-bandingkan ini tidaklah nampak besar di mata kita orang dewasa sepertimana nilai-nilai utama lainnya - hormati orang tua, jangan membazir, jangan bunuh orang, tapi bagi anak kecil, nilai sebegini memberi impak besar dalam hidup mereka kelak.

Mungkin hari ini mereka menilik stroller siapa lebih mahal, pengalaman menaiki supercar mewah mengikut harga pasaran dan gelang emas tulen atau saduran seperti yang dipakai oleh ibunya, di kemudian hari mereka akan mula membincangkan ibu siapa berkerjaya, pangkat bapa siapa paling besar, kereta keluarga siapa paling mahal, dan lebih teruk mereka mungkin akan mula memperkatakan tentang ketidakupayaan rakan lain, mulai belajar menyisihkan rakan yang kurang bernasib baik atau kurang berkemampuan, hanya mahu berkawan dengan orang yang mempunyai standard tertentu, anak-anak orang berkerjaya sekian-sekian, atau pelajar cemerlang yang dapat markah 100% semua subjek. Mereka akan membesar dengan memiliki hati yang tidak perlu kepada rasa empati dan kemanusiaan.

Kita boleh tengok masalah seperti ini dalam sinetron Indonesia misalnya yang anak-anak sekolah rendahnya sudah pandai mengejek rakan satu kelas yang tempang kaki atau compang camping pakaiannya, anak-anak sekolah menengah atasnya baru berusia belasan tahun sudah bergaya dengan kereta mewah ke sekolah, memulaukan anak penjual bakso. Ataupun dalam cerita Hollywood bila gadis berbadan cantik dari kumpulan sorak bersama dengan pelajar lelaki sasa pemain football bersatu hati membuli gadis gemuk dan jejaka autistic sehingga mengakibatkan tekanan dalam diri mangsa buli dan menimbulkan keinginan bunuh diri atau melakukan pembunuhan beramai-ramai (massacre) kerana rasa tidak puas hati dibuli dan dipulau.

Apabila anak yang semasa kecilnya tidak dibendung atau memang dengan sengaja diajar membanding-bandingkan harta, harga dan jenama, rupa paras, taraf hidup ini meningkat dewasa, masalah membanding-banding akan berlarutan menjadi masalah lain pula. Mereka akan mula membandingkan diri dengan orang lain, melahirkan rasa tidak berkecukupan dan payah untuk bersyukur dengan apa yang dimiliki serta sanggup berbuat sesuatu melebihi kemampuan diri seperti berhutang keliling pinggang, rasuah, pecah amanah untuk membeli barangan mewah, atau menjalani pembedahan plastik tahap ekstrem untuk kelihatan cantik demi memastikan dia juga mampu melakukan atau memiliki apa yang orang lain ada. Ia dipanggil persaingan tidak sihat.

Anak-anak kecil kita, terlalu muda untuk dibebankan dengan agenda membandingkan perkara-perkara yang tidak perlu, untuk hidup dibelenggu jenama dan harga serta keinginan untuk tampil cantik bergaya secara keterlaluan dan melulu buta. Jangan biarkan kebiasaan dari kecil merosakkan persepsi dan pegangan hidup mereka apabila dewasa.

- Siakapkeli.my
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: