Tuesday, August 23, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4570[2 Attachments]

15 Messages

Digest #4570
6
7
Fw: Qorban Luar Negara Lebih Afdhal? by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
10
13
14
15

Messages

Tue Aug 23, 2016 8:44 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Batalkan Penyenaraian Peminjam PTPTN Ke Dalam CCRIS Dan Hapuskan Interest PTPTN

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

"

Satu petisyen untuk mendesak pengerusi PTPTN, Dato Shamsul Anuar Nasarah, membatalkan penyenaraian peminjam PTPTN ke dalam CCRIS dan menhapuskan interest PTPTN telah pun dilancarkan bagi mengumpulkan tandatangan sebagai tanda sokongan.

Untuk tandatangan petisyen ini, bolehlah klik di bawah ini.

https://www.change.org/p/batalkan-penyenaraian-peminjam-ptptn-ke-dalam-ccris-dan-hapuskan-interest-ptptn

Kempen ini telah dibuat oleh seorang peminjam PTPTN. Berikut adalah info tentang beliau.

"................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: mahasiswa_united
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah

Lelaki Ini Dedah Bagaimana Dia Langsaikan Semua RM11,000 Hutang PTPTN Guna Akaun 2 KWSP
siakapkeli.my

Pinjaman Pendidikan Tinggi Nasional(PTPTN), satu badan yang memberikan pinjaman pelajaran kepada pelajar-pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi, namun selepas habis belajar ramai dilihat agak liat untuk membayar pinjaman berkenaan.

Pelabgai situasi membuatkan ramai tidak bayar, ada yang sudah bekerja tapi masih liat, ada yang bergaji kecil menyebabkan mereka tidak dapat membayar.

Namun, bagi mereka yang sudah lama bekerja, tahukah anda bahawa anda boleh langsaikan hutang pinjaman PTPTN anda itu dengan mudah jika ada mempunyai simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja(KWSP).

Seorang lelaki bernama Nazri Nasir telah berkongsikan bagaimana hendak selesaikan hutang PTPTN menggunakan akaun 2 KWSP.

Bagaimana caranya? jom kita baca.

BERITA BAIK UNTUK PEMINJAM PTPTN !!

Bole nampak kegembiraan di wajah saya tatkala mendapat tahu bahawa hutang lapuk tertunggak PTPTN saya sebanyak RM11,000 boleh diselesaikan dengan menggunakan akaun 2 KWSP@EPF saya.

Disini saya sharekan langkah-langkah yang perlu anda lakukan untuk settle PTPTN ni. Moga bermanfaat :

1) Aktifkan i-akaun di kiosk KWSP
2) Register i-akaun di laman web KWSP
3) Print Out Penyata terkini di kiosk KWSP
4) Pergi ke cawangan PTPTN dan
5) Cakap nak settle hutang tertunggak pakai KWSP akaun 2.
6) Pegawai PTPTN akan uruskan pembayaran
7) Dalam 1-2 minggu KWSP akan call untuk pergi cawangan KWSP dan buat thumbprint.
8) KWSP akan uruskan selebihnya
9) Selepas dalam 1bulan hutang PTPTN akan settle
10) Muka pun Gembira :)

Mohon share dengan kawan-kawan yg dibebani dengan hutang PTPTN sehingga ade yg tak bole keluar negara.

‪- Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:45 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



"Saya Kesiankan Ibu, Runsing Nak Bayar Sewa Tak Ada Duit," Kisah Adik Irham Si Penjual Pulut Panggang Di LRT Setiawangsa
siakapkeli.my

Sebelum ini telah tersiar di laman sosial Facebook kisah seorang adik bernama Muhamad Irham Mohd Fadzil berumur 10 tahun di mana dia telah menolong ibu menjual pulut panggang di Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Setiawangsa.

Kisahnya ini yang dimuatnaik oleh saudari Fuzianna Ibrahim yang turut dimuatnaik oleh kami telah mendapat perhatian ramai masyarakat yang ingin membantu beliau dan ibunya.

Ramai yang memberitahu jarang berjumpa dengan adik berkenaan selepas viral, mungkin kerana jualannya cepat habis, menyebabkan dia susah ditemui.

Kakitangan Baitulmal Berjumpa dengan puan Rita

Memetik tulisan Harian Metro, adik ini dan ibunya, Rita Asri, 38, tinggal di Keramat dan telah ke stesen berkenaan untuk mencari rezeki sejak lima bulan lalu.

Mereka dikatakan akan membawa dua buah bakul berisi pulut panggang setiap hari kira-kira jam enam petang.

Adik Irham memberitahu yang dia menjual kuih berkenaan kerana kasihankan dengan ibunya yang mengalami kesempitan hidup.

"Saya selalu lihat emak menangis kerana rungsing ketiadaan wang untuk membayar sewa bilik RM350 sebulan dan lain-lain perbelanjaan," katanya.

Dua beranak ini juga telah berjaya dijejaki oleh pihak Baitulmal, hasil semakan Puan Rita merupakan penerima Bantuan Kewangan Bulanan Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan.

Menurut Baitulmal lagi, mereka dikatakan tinggal menyewa sebuah bilik bersama empat orang anak yang lain di Lorong Keramat 3, Kg, Datuk Keramat.

"Beliau telah ditinggalkan suami sejak 2015 dan hanya berharap hasil jualan untuk menampung perbelanjaan harian mereka anak beranak."

"Pihak Baitulmal akan membantu sebaiknya untuk meringankan beban kewangan beliau dan anak-anak," jelas mereka lagi. - Siakapkeli.my

Adik ni meniaga pulut panggang at LRT Setiawangsa, tolong mak dia berniaga, kalau sapa2 lalu area situ boleh la beli pulut panggang dia, bantu sorang sikit...

Tak kisah dia dah dapat ke atau tak bantuan dari mana2 pihak, cuma mintak kita support adik ni berniaga...

Kredit: Fuzianna Ibrahim

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:46 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Trend Bergambar Gaya 'Pemujaan Setan' Semakin Diagung-agungkan

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net


Trend bergambar yang dibawa oleh puak hipster semakin berleluasa dan masih diikuti ramai, tak kira muda atau tua.. Bila tengok gambar sekolah budak-budak sekarang, teringat zaman sekolah budak-budak dulu.. Kebiasaannya gambar sekolah budak-budak dulu, diambil dengan gaya sopan dan badan menegak pandang kamera jer..

Tak pernah terfikir langsung dalam kepala nak tunjuk gaya pelik-pelik, setakat senyum sampai ke telinga jer yang mampu ditayangkan dalam gambar macam tu.. Kalau dibuat gaya pelik-pelik, mati 'dikerjakan' cikgu. Tapi sekarang semua dah berubah, maklumlah zaman dah semakin moden.

Segalanya nak 'dimodenkan' termasuk lah menunjuk gaya 'kreatif' ketika bergambar.. Macam gambar di atas tu, gambar sekolah diambil dengan gaya lambang yang dikatakan lambang pemujaan setan.. 'Gempak' dan 'rare' sangat kan?

Rasanya korang pun tahu maksud disebalik gaya bergambar macam tu, betul tak?? Miss ingatkan gaya ni dah terhapus selepas kecoh di laman sosial yang mengatakan gaya tu disamakan dengan gaya pemujaan setan, rupanya semakin menjadi-jadi lagi.

Lihat tangannya. Lukisan iblis hasil dari kitab al bulhan yg dilukis pd abad 14. So siapa kata rockers yg buat. Ni lagi rare. Kitab lama tajuk Kitab al Bulhan, manuskrip abad ke 14, karangan Abd al-Hasan Al-Isfahani, seorang ahli astrologi, astronomi dan geomantik Islam.
'Bagus' sangat lah budak-budak sekarang ni mengagung-agungkan budaya kafir tu! Gaya lain yang tak dak maksud apa-apa, tak nak pulak budak-budak ni nak gayakan ek?? Gaya minta kaki tu jugak yang nak dibuat.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:46 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



"Ayah, Kenapa Dia Pakai Benda Atas Kepala Tu (Tudung)", Jawapan Mat Salleh Ini Kepada Anaknya Patut Dijadikan Contoh Oleh Semua Orang
siakapkeli.my

Apa yang anda akan katakan kepada anak anda sekiranya mereka tiba-tiba bertanya mengenai hal-hal sensitif seperti agama dan perkauman yang menimbulkan perasaan ingin tahu mereka?

Kebanyakan ibu bapa buntu apabila anak-anak mereka bertanyakan soalan seumpama itu malah ada juga yang menjawab sekadar melepas batuk di tangga dengan jawapan 'Biarlah dia", "Jangan sibuk hal orang", "Jangan tiru dia tu" dan lain-lain.

Sekiranya anda menjawab dengan jawapan sebegitu, ia secara tidak langsung akan meninggalkan impak negatif dalam diri anak anda kerana soalan yang ditanya mereka itu seolah-olah satu benda yang negatif walhal ia cuma satu pertanyaan.

Tapi, apa jawapan yang paling tepat untuk soalan sensitif seperti itu? Seorang jurnalis muslimah di Washington DC, Noor WazWaz, menceritakan pengalamannya terdengar perbualan seorang bapa dengan dua anak perempuannya di sebuah restoran di sana. Secara tiba-tiba, salah seorang dari anaknya itu bertanyakan soalan yang sensitif dan jawapannya membuatkan WazWaz tersentuh.

Ikuti kisah yang diceritakan oleh WazWaz.

"Saya sedang menikmati makanan di sebuah restoran dan ada seorang ayah duduk bersama dua anak perempuannya. Saya terdengar perbualan mereka. Anak-anaknya itu suka mengajukan soalan. Saya tertarik dengan perasaan ingin tahu mereka

"Salah seorang dari anak lelaki itu bertanya 'Ayah, kenapa dia pakai benda atas kepala tu (tudung)?'. Ayahnya menjawab dengan satu jawapan yang membuat hati saya tersentuh.

"Dia berkata : 'Dalam dunia ni ada banyak agama, budaya dan bahasa. Kita perlu belajar tentang mereka semua'

"Dia kemudian meneruskan perbualan dengan berkongsi pengalamannya ketika dia tinggal di luar negara dan belajar bercakap bahasa Spanish.

"Apa yang saya dengar itu mengingatkan saya dengan satu kajian Harvard yang berkata : 'Kanak-kanak yang didedahkan dengan kepelbagaian kaum dilihat lebih cenderung untuk menerima perkara itu seawal umur 3 tahun, atau dalam masa beberapa hari sahaja

"Pengajaran kisah ini : Ini caranya anda mengajar tentang kasih sayang, penerimaan, memahami antara satu sama lain dan respek. Ia bermula pada umur yang muda. Kanak-kanak dengar dan meniru cara dan pandangan ibu bapa mereka. Anda adalah role-model mereka."

Kisah yang disampaikan oleh WazWaz itu mendapat hampir 30,000 perkongsian dalam masa satu hari ia dimuat naik di Facebook. - Siakapkeli.my

Sumber : FB WazWaz

Noor Wazwaz
Facebook Mentions
·
I'm at a restaurant eating and there's a dad sitting with his two girls. I overhear their conversation. The girls are asking about everything and anything. I'm fascinated by their curiosity.

One of the girls looks at me and asks, "Daddy, why is she wearing that?"

Her dad responded with something that made my heart so warm. He said, "There are different religions and cultures and languages. We have to learn about them."

He then proceeded to share a personal experience of when he lived abroad and learned to speak Spanish.

This reminded me of a Harvard research that I was reading about. "Children exposed to racism tend to accept and embrace it as young as age 3, and in just a matter of days."

Moral of the story: This is how you teach love, acceptance, understanding and respect. It starts from an early age. Kids listen and imitate their parents' views and behaviors. You are their role model.
‪#‎love‬ ‪#‎acceptance‬ ‪#‎lifelessons‬

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:46 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kenyataan Media: Ahli Parlimen Langkawi Mohon Maaf Kepada Yang Dipertuan Agung Isu MO1
siakapkeli.my

Sebelum ini menjadi perbincangan hangat di mana satu kenyataan yang dilaporkan telah dikeluarkan oleh Ahli Parlimen Langkawi, Dato Ir Nawawi Ahmad yang mengaitkan kontroversi Malaysian Official One iaitu individu yang disebut dalam laporan Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat dengan yang dipetuan Agung.

Kerana tuduhan orang ramai yang disifatkannya sebagai salah tafsir, beliau telah membuat satu laporan polis, selain itu Majlis Kerabat Diraja Kedah mendesak agar beliau tampil memohon maaf.

Hari ini melalui satu kenyataan media yang dimuatnaik naik ke laman facebooknya beliau telah tampil memohon maaf kepada Yang Dipertuan Agung, Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah, mengenai isu MO1 berkenaan.

Berikut adalah video permohonan maaf beliau

Berikut adalah kenyataan penuh beliau dalam sidang media permohonan maaf tersebut

- Siakapkeli.my

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To:
Sent: Sunday, August 21, 2016 1:24 PM
Subject: Fw: Saya Tak Sebut MO1 Tapi Sebut MO Number One

Saya Tak Sebut MO1 Tapi Sebut MO Number One - MP Langkawi & Ini Bukti MP Langkawi Kantoi Kaw-Kaw.
bloglist-malaysia.blogspot.
sozcyili.blogspot

BODOH. Elok p mati saja.

Wakakaka..

Memetik laporan BH yang disunting semula untuk laporan Malaysiakini ;

Anggota parlimen Langkawi menjelaskan status kontroversinya mengenai Yang di-Pertuan Agong di media sosial tiada kena mengena dengan saman Jabatan Kehakiman (DOJ), Amerika Syarikat (AS).
Datuk Nawawi Ahmad malah berkata, beliau tidak langsung menyebut perkataan Malaysia Official 1 yang digunakan 36 kali dalam saman DOJ untuk merampas aset berkaitan 1MDB itu.
"Ada dua perkara yang berbeza dalam hal ini, DOJ sebut MO1 ialah Malaysian Official One, manakala saya pula menyebut Malaysia Official Number One," beliau dipetik sebagai berkata oleh Berita Harian.

Semalam dalam tulisan di Facebooknya, Nawawi menulis bahawa berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab terhadap kerajaan.
------------------
Owh.. macam tu pula? Kalau nak tahu laporan polis telah dibuat ke atas Datuk Nawawi Ahmad berhubung status fbnya. Malahan kes ini turut dibawa masuk ke dalam sidang DUN di Kedah pada semalam.
Dan sekarang jom kita teliti sikit status fbnya sebelum dia edit beberapa kali. Hehe.
Nah ;

Memang dia sebut MO1 sebagai Malaysian Official Number One. Ada beza sikit dengan Malaysian Official 1. Bezanya lebih kurang begini ;
MO1 = Pegawai kerajaan 1.
MO Number 1 = Pegawai rasmi kerajaan yang berada di kedudukan pertama / teratas / terutama.
Tetapi, nanti dulu. Kita baca semula jawapan bela diri dari Ir Nawawi Ahmad. Dia kata, dia sebut MO1 takde kaitan dengan saman DOJ.
Yeke?
Lihat gambar susulan ;

Kawan kita si Allan Nor tu bertanya pasal apa? Dia bertanya siapa dia MO1 dan MR 117 dalam laporan PAC.
Laporan PAC baru2 neh menyiasat AGUNG kah? MO1 baru2 ini ialah satu istilah yang dikeluarkan (diperkenalkan) dari saman DOJ.
Apa yang si Ir Nawawi cuba buat ialah dia sedang memperbetulkan pengistilahan yang dilakukan oleh DOJ yang disebut Allan Nor.
Makanya memang sah la dia bercakap tentang saman DOJ. Dia pertikaikan istilah MO1 yang digunakan oleh DOJ, istilah M01 seharusnya difahami mengikut apa yang dia fahami mengikut garis perlembagaan negara.

Yakni tidak harus dirujuk kepada Najib Razak = PM negara sebaliknya harus dirujuk sebagai Agung.
Dia betulkan pemahaman Allan Nor. Kekononnya nak bagitau yang pemahaman kita tentang MO1 neh salah le. Tapi si Allan Nor pun hanya sebut MO1 tak sebut pula MO Number 1. Dia tak habis2 nak betulkan orang yang sebut MO1 mesti menjadikan ia kepada MO Number 1 dan ianya harus dirujuk kepada Agung.
Nampak sekarang sapa yang terperangkap dengan permainan istilah neh? Si MP Langkawi yang bengap neh la.
Allan Nor terang2 bagi soklan yang relate dengan Najib, DOJ dan laporan PAC.
Si Ir Nawawi jawab langsung off topic. Dia sentuh bab pengistilahan. Yang mana si Allan Nor tak sebut pun MO1 = MO Number 1. Sebaliknya si Ir Nawawi sendiri yang membetulkan Allan Nor bahawanya MO1 harus disebut sebagai MO Number 1 dan bila dah kantoi kena attack dia boleh pula bagi alasan saya tak sebut MO1 saya sebut M0 Number 1. Nampak tak?
Mula2 dia sendiri yang beria fahamkan orang bahawanya MO1 harus dibaca sebagai M0 Number 1. Tu sebab dia sebut begini ;
"MO1 ialah .... "
==> dengan memberi maksud sedang membetulkan pengistilahan MO1 yang harus dibaca mengikut perlembagaan negara.
Bila dah kantoi, dia tukar percakapan dia. Dia pula yang mengatakan M01 dan M0 Number 1 tu tak sama. Aik, sebelum tu dia yang betulkan orang tentang M01 tu.

Nampak tak? Bila dia dah pun akui bahawa istilah tu berbeza maksud, directly dia akui la istilah yang disebut oleh DOJ tu betul, kan?
Tapi sebelum tu beria pula betulkan pemahaman orang lain tentang MO1?
Lama2 aku pula jadi biol dok ulang2 benda neh. Pokoknya aku nak menyampaikan betapa otak spinner betul MP Langkawi korang neh hah. Aku dah nampak permainan dia disitu.
Yang paling penting dia dah kantoi, bodoh, menipu dan pensyepin.
Dan satu lagi. Tak payah susah2 dan sibuk2 nak betulkan orang ramai tentang istilah MO1. Tak puas ahti p contact DOJ suruh dorang gunakan istilah yang lebih menepati maksud.

Kalau aku, aku suruh depa tulis Najib Razak aka PM Malaysia je. Habis citer. Senang. Ko pun tak payah pening kepala nak karang ayat backup Najib la bingai.
Betul tak?
Hahaha.

YB NAWAWI KATA MO1 IALAH AGONG SISWA KATA MO1 IALAH NAJIB MANA YG BETUL

SAJE TANYA

GUA KUNT FUSE

f.BOOK
bloglist-malaysia.blogspot.
tukartiub.blogspot
Posted by Tukar Tiub

BILA DAH KANTOI mulalah nak 'corner' sana 'corner' sini..

Dah terang NYATA kenyataan ASAL KAMU sebelum 'diedit' balik mengatakan "MO1 ialah malaysia official no.1" dan " MO1 ialah "agung"

Nanti jangan pula tiba2 nak kata... "agung" tidak sama "Agong" plok !!!

SENDIRI TULIS, SENDIRI KATA, SENDIRI PUTAR BELIT... last2 pembangkang yang salah !!!

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:47 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Warga Asing Dipercayai Cuba Larikan Bayi Berusia 2 Bulan Dicekup, Pecahkan Pintu Dan Tingkap Rumah
siakapkeli.my

Kredit foto: Harian Metro, ihsan PDRM

Nilai: Penduduk Taman Desa Cempaka 3 kelmarin telah berjaya menahan seorang lelaki warga Nepal berumur 20-an selepas dikatakan cuba melarikan seorang bayi berusia dua bulan, lapor Harian Metro.

Ketua Polis Daerah Nilai Superintendan Zaldino Zaludin berkata, ketika kejadian, datang dua orang lelaki tidak dikenali telah menerjah masuk ke perkarangan rumah seorang penduduk kira-kira jam 1 tengahhari.

Sebaik pintu rumah dibuka oleh seorang wanita berusia 50-an, suspek telah meminta supaya dia menyerahkan cucu perempuannya yang dijaga itu.

"Kerana tidak mengenali dua lelaki itu, wanita terbabit menutup pintu dan suspek cuba memecahkan pintu serta tingkap rumah.

"Wanita itu menjerit meminta tolong menyebabkan suspek cuba melarikan diri.

"Seorang daripada suspek berjaya dicekup penduduk taman perumahan, manakala seorang lagi melarikan diri dan masih diburu," katanya.

Kes kini disiasat mengikut Seksyen 477 Kanun Keseksaan kerana menceroboh. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:47 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Qorban Luar Negara Lebih Afdhal?

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net

Saya ditegur oleh seorang kawan kerana menjalankan promosi program Qorban luar negara. Walaupun sejak 2009 lagi saya berkecimpung dalam Qorban & Aqiqah luar negara, tetapi kali ini, teguran beliau agak sedih sikit. Merayu secebis daging qorban hatta setengah kilo sambil menyengong usaha yang telah kami lakukan sejak sekian lama. Saya terima dengan nada positif, kerana usaha yang kami lakukan pun ini sebagai kebaikan ummah juga.

Ibadat korban sangat-sangat dituntut untuk dilaksanakan bagi orang yang mempunyai kemampuan. Ia merupakan bukti keikhlasan dan ketaqwaan seseorang kerana dalam ibadat korban itu antara hikmah pensyariatannya ialah mendekatkan diri kepada Allah SWT, melahirkan kesyukuran dengan nikmat yang diberikan, menggembirakan orang miskin dengan pemberian daging korban, di samping menambah amal kebajikan. Dalam melaksanakan ibadat korban, di mana sahaja ianya dilakukan, pasti akan melibatkan perbelanjaaan wang dan harta benda. Sudut keafdhalan, menyembelih qorban di tempat sendiri, melihat darah yang terpancut keluar semasa sembelih dan membahagikan kepada golongan berhak adalah terlebih afdhal. Tidak dinafikan lagi. Antara amal kebajikan yang tinggi dalam ibadah Qorban ini adalah membahagikan daging kepada para fakir miskin. Terutamanya yang selalu dilanda musibah serta hidup melarat. Sebenarnya bantuan ke atas mereka bukan bermusim pada hari raya Qorban sahaja, tetapi sepanjang masa selagi mereka amat membutuhkannya.

Di sini timbul isu, kemiskinan dalam negara kita sendiri. Cerapan perlu dilakukan bagi mengenal pasti berapa ramai yang miskin dan kebulur sehinggakan sebuku daging tidak pernah dimakan sepanjang tahun? Berbanding dengan negara jiran seIslam kita yang melarat dan selalu dalam kancah kebuluran, peperangan dan bencana? Kita tidak nafikan bahawa ibadat korban yang dilakukan oleh seseorang di negara lain bukan di negara tempat dia berada, dalam hukum fiqh melibatkan hukum tertentu, iaitu memindah wang ke negara lain. Namun dengan melakukan korban di luar negara ini akibat dari beberapa faktor, antaranya faktor harga binatang korban yang lebih murah di sesuatu tempat, faktor terdapat ramai bilangan fakir miskin di tempat berkenaan dan sebagainya.

Statistik menunjukkan bahawa negara Malaysia dikategorikan sebagai negara kaya dengan jumlah paras kemiskinan 3.8% (rating ke 160). Kita pun tidak pernah kedengaran pelaporan rakyat Malaysia mati akibat kancah kebuluran. Cuba kita bandingkan dengan negara-negara umat Islam yang lain seperti Sudan Selatan 50.6% (rating 21), Sudan 46.5% (rating 30), Kemboja 20% (rating 104).[1] Puratanya kemiskinan dan kefakiran negara mereka 1 dalam 3 orang, berbanding negara kita 4 dalam 100 orang. Adakah keadaan ini tidak mendesak kita untuk turut membantu mereka? Dengan harga bahagian lembu yang ditawarkan itu, sedikit sebanyak ada lebihan yang boleh dijanakan bagi disalurkan kepada perkara kebajikan. Sebagai contohnya, YAMCT pada tahun ini akan cuba memberi sumbangan baju raya kepada anak-anak Sudan. Melihat kepada kepenggunaan baju mereka hanya kitaran setahun sekali (mungkin bertahun-tahun guna hingga amat lusuh) dan perlu digembirakan melalui kaaedah ini.

Jumlah lembu qorban yang YAMCT perolehi pada setiap tahun pun tidak dapat menandingi jumlah lembu yang disembelih dalam negara. Tahun lepas sahaja kami berjaya mendapat penyertaan dari seluruh rakyat Malaysia sebanyak 460 ekor. Yayasan Amal Malaysia adalah satu-satunya NGO malaysia yang melakukan program Qorban & Aqiqah di negara miskin Sudan. Selain itu rakan NGO dari Turki juga melakukan program sama, mereka berjaya menyumbang sebanyak lebih 1000 ekor lembu. Jabatan veterinar Malaysia mengeluarkan statistik jumlah lembu yang disembelih pada tahun 2015 dalam negara, kira-kira 26,200 ekor lembu dan 12,324 ekor kambing.[2] Dengan sejumlah ini, takkan tiada usaha untuk diedarkan kepada fakir miskin yang masih ada dalam negara?

Bagi saya, tidak ralat hati untuk terus melakukan program Qorban & Aqiqah luar negara. Kehidupan mereka pun amat mendesak. Pun begitu dengan sejumlah kecil yang kami sumbangkan itu tidak pun boleh melangsaikan statistik kemiskinan tegar negara berkenaan.

Sekian terima kasih

Dr Suhazeli Abdullah
Ketua Delegasi YAMCT ke Sudan 2016
fb.com/AmalTerengganu

Link:
[1] Statistik Kemiskinan Seluruh Dunia. http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=69
[2] Statistik Jabatan Veterinar. http://www.astroawani.com/berita-malaysia/stok-bekalan-ternakan-untuk-hari-raya-aidiladha-mencukupi-shabery-74104

*P/s:
~ Program amal YAMCT bukan semata Qorban & Aqiqah, tetapi program dalam negeri seperti bantuan bencana banjir, membantu fakir miskin membina rumah, khidmat ambulan, bantuan dana anak yatim dan banyak lagi. Info lanjut di* www.yamct.org.my

~ Tahun ini sekali lagi saya akan ke Sudan. akan mula bertolak ke sana 2 hari sebelum raya haji. Kepada sesiapa yang berminat ingin menyertai, sila hubungi saya segera di:
Tel: 019-9563653 ([email protected]/* */)
Akaun bank:
Maybank: *Yayasan Amal Malaysia Cawangan Terengganu.
No: *513014036939* "

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: suhazeli
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:48 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Setengah juta pengiklan palsu di mudah.my
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

KUALA LUMPUR - Hampir setengah juta pengiklan yang menggunakan portal web mudah.com untuk menjual barangan telah disenarai hitam sejak tahun 2012 akibat penipuan dan penyalahgunaan laman tersebut.

Ketua Perhubungan Korporat mudah.com, Chung Tsung Shen berkata bukan sahaja penjual menipu, malah pembeli juga ada yang berbuat demikian, terutama dalam kes penjualan kenderaan dan barangan elektronik.

Menurutnya, kebanyakan kes melibatkan urus niaga pembelian barangan, namun sebahagiannya juga membabitkan perkhidmatan seperti urusan sewa dan sebagainya.

"Setiap hari kira-kira 60,000 iklan baharu masuk ke laman web dan sehingga kini, mudah.my mempunyai 1.4 juta iklan yang dipaparkan untuk tempoh tidak lebih 60 hari.

"Dalam urusan jual beli berdasarkan tawaran iklan-iklan ini, ada pengiklan yang mengambil kesempatan melakukan penipuan.

"Jadi, apabila kami terima laporan, iklan berkenaan akan diturunkan serta-merta dari laman web dan pengiklan akan disekat daripada memuat naik sebarang iklan lain," katanya pada sidang media bersama parti Gerakan, semalam.

Beliau berkata sejak mudah.com beroperasi pada November 2007, laman web itu telah mengambil tindakan untuk menyekat akaun penjual atau pengiklan yang dikesan menipu pengguna.

"Pentingnya kesedaran pengguna sendiri yang perlu lebih berhati-hari sekiranya terdapat penawaran harga luar biasa bagi jualan barang atau perkhidmatan diiklankan," katanya.

Sementara itu, Ketua Biro Perkhidmatan Awam dan Aduan Gerakan Datuk Lau Hoi Keong menasihati orang ramai supaya bijak menilai dalam membeli sesuatu barangan atau perkhidmatan melalui laman web bagi mengelak sebarang penipuan.

Sidang media itu diadakan bertujuan menjelaskan kes penipuan penjualan kenderaan yang dilaporkan di laman web tersebut pada 11 Februari lalu yang mendakwa dijual oleh sebuah syarikat penjualan kereta terpakai di bawah Persatuan Penjual Kereta Terpakai Kuala Lumpur dan Selangor.

"Syarikat penjualan kereta terpakai tersebut telah membuat satu laporan polis berhubung penipuan jualan kereta yang menggunakan nama syarikatnya di laman web portal mudah.com.

"Kes tersebut telah diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan lanjut," kata Lau.

Turut hadir ialah Bendahari Kehormat Persatuan Penjual Kereta Terpakai Kuala Lumpur dan Selangor John Lee.
-Sinar

Read more: http://www.kitabantai.info/2016/02/setengah-juta-pengiklan-palsu-di-mudahmy.html#ixzz40KU8azpT
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To:
Sent: Sunday, June 26, 2016 2:14 PM
Subject: Hati2 Dengan Akaun Mudah Ini

Sila berhati-hati bila order barang dengan mudah.my.

Seorang kawan order smart tag, tapi ditipu setelah duit di bank in.
Detail tentang iklan mereka seperti di bawah tapi iklan mereka sudah di delete.
Mereka menggunakan nick name dan lokasi berlainan tapi setakat ini masih
menggunakan nombor hp yang sama.

Sila ingat nombor akaun dan namanya. Ini mereka tak boleh tukar.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Tue Aug 23, 2016 8:50 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Wanita Melecur 80 Peratus Tong Gas Meletup
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

KLANG: Seorang wanita parah melecur teruk selepas tong gas memasak di kediamannya meletup akibat kebocoran.
Menurut Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor Mohd Sani Harul, insiden berlaku pada awal pagi Isnin di sebuah rumah teres dua tingkat di Taman Saga Meru dekat sini.

"Tiada kebakaran, hanya letupan yang menyebabkan rumah rosak 90 peratus, bermula dari bahagian dapur sehinggalah ke tingkat atas," katanya.
Beliau berkata mangsa yang melecur hampir 80 peratus di badan dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah di sini dengan menaiki ambulans.

Suaminya yang berusia dalam lingkungan 50-an hanya mengalami kecederaan ringan dan dibawa ke hospital oleh jiran mereka.
Tiga anak pasangan suami isteri itu tiada mengalami kecederaan.
Lima rumah jiran berdekatan turut mengalami kerosakan akibat letupan itu.
Siasatan sedang dijalankan untuk mengetahui punca letupan.
Sebuah jentera bomba bersama tujuh anggota dari Balai Bomba Sungai Pinang dikejarkan ke tempat kejadian.

Read more: http://www.kitabantai.info/2016/08/wanita-melecur-80-peratus-tong-gas.html#ixzz4IA9BontJ
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:50 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Akibat Terlalu Asyik Dengan Pokemon Go, 'Zombie' Serang Taman Jaya, Ganggu Orang Awam Beriadah
siakapkeli.my

Adik dalam bulatan merah sedang bermain badminton hanya mampu melihat
pemburu pokemon redah mereka yang sedang bermain.

Fenomena permainan Pokemon Go nampaknya kini sedang hangat diperkatakan, ia seolah-olah menjadi fenomena semasa di beberapa buah negara di seluruh dunia termasuk Malaysia.

Di Malaysia, permainan ini dilihat lebih mendatangkan kemudaratan dari kebaikan, namun masih ramai yang bermain kerana tiada undang-undang Malaysia yang menghalang permainan berkenaan.

Sehingga kini permainan ini mempunyai ramai peminatnya di seluruh Malaysia, namun kalau dilihatkan kepada permainan ini tidaklah memudaratkan tetapi sikap masyarakat itu sendiri yang menjadikan ianya memudaratkan.

Seperti kisah yang diceritakan oleh Syahril Anuar Mohamad di mana beliau melahirkan rasa kecewa dengan peminat Pokemon go ini, mana tidaknya, semalam Taman Jaya yang terletak di Petaling Jaya telah menjadi tumpuan ramai pemburu Pokemon.

Menurut beliau, ketika dia, keluarga dan orang lain sedang beriadah, tiba-tiba kehadiran pemburu pokemon ini telah merosakkan keadaan seperti Zombie, redah orang main badminton pun ikut suka tanpa rasa bersalah, orang yang beriadah dengan keluarga pun terganggu.

Jom kita baca.

Since ‪#‎A*******i‬ pun dah release pasal KEBANGANGAN manusia yang main Pokemon Go kat Taman Jaya petang semalam...so Abam Ril pun nak release jugak video yang Abam Ril rakam sendiri dalam tengah nak marah tu sempat gak record...

Dorang nie memang bangang yang sangat bangang...langsung tak reti hormat orang...punyalah ramai...memang kurang hajar....ada yang sorang2...ada yang dengan kawan2...yang paling bangang dengan family...mak bapak bangang mengalahkan anak....pasal bangsa malas nak sentuh...iols boleh tengok sendiri...3 bangsa utama sama ada...tapi yang paling ramai tu lah paling tak reti nak hormat orang semalam..

Abam Ril tak sempat nak amik video masa dorang mula2 serbu kawasan tu...kawasan tempat orang beriadah dengan family ngan anak2 kecil dok main kat tengah tu...gerombolan dorang datang buatkan ramai parent tiba-tiba lost vision kat mana anak dan keluarga masing-masing...anak dan wife Abam Ril tengah main badminton pun diaorang redah gitu jer...nasib baik anak yang kecik dok dekat ngan Abam Ril...

Abam Ril yang dok bersidai kat tepi padang dengan kaki patah tu doarang hampir nak langgar sebelum Abam Ril rakam video tu...memang bangang dorang...kalau korang nak kasi viral biar seluruh rakyat Malaysia tengok muka-muka manusia bodoh bangang yang main Pokemon Go nie...silakan...

- Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Tue Aug 23, 2016 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Suzuki tutup kilang pemasangan motosikal di M'sia
btmmari.blogspot
Posted by canang
Written By canang

Suzuki Motor telah mengambil keputusan untuk menutup kilang pemasangan motosikal di Malaysia ekoran permintaan yang semakin berkurangan. Selepas penutupan kilang yang terletak di Prai, Pulau Pinang itu, semua model motosikal Suzuki akan dieksport terus dari Jepun, laporan Nikkei Asian Review.
Kilang tersebut memasang beberapa model motosikal Suzuki termasuk skuter, dikatakan mengalami kemerosotan pengeluaran akibat permintaan yang semakin berkurangan. Malah Suzuki Motor mengalami kesukaran yang sangat mencabar bagi melonjakkan angka jualan di Asia, dan ini mendorong kelemahan keuntungan yang kian ketara.
Justeru, Suzuki Motor hanya akan mengeksport terus model-model motosikalnya dari Jepun untuk Asia, dan ini pastinya akan membuatkan harga jualan di pasaran akan meningkat berbanding model CKD.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



ORANG PEJABAT AGAMA DAN PENCEGAH MAKSIAT WAJIB BACA POST INI...
bloglist-malaysia.blogspot
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Permintaan cermin kalis peluru meningkat

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net

KUALA LUMPUR - Susulan kejadian beberapa kes tembak terutama ke atas mangsa yang berada dalam kenderaan sejak akhir-akhir ini, membuatkan sebuah syarikat yang menawarkan produk kalis peluru bagi kenderaan turut menerima peningkatan tempahan alat tersebut.

Ketua Pegawai Eksekutif XFYRE (M) Sdn Bhd, Khamil Ismail berkata, syarikatnya yang menawarkan sistem keselamatan berteknologi tinggi untuk mengubah suai dan menaik taraf sesebuah kenderaan dengan ciri-ciri keselamatan seperti kalis peluru dan bom menerima tempahan yang meningkat sejak awal Ogos lalu.

"Pada awal bulan ini sahaja kita dapat lebih 50 tempahan, meningkat sekali ganda berbanding sebelum ini," dan antaranya yang membuat penempahan terdiri daripada orang kenamaan dan ahli perniagaan, katanya kepada Bernama.

Beliau berkata, pihaknya menggunakan teknologi carbon nanotube (CNT) dan dyneema yang merupakan teknologi terkini dalam menghasilkan cermin dan badan kereta yang mempunyai tahap keselamatan tinggi.

"Sebelum ini penggunaan teknologi CNT/dyneema hanya digunakan untuk membuat jaket kalis peluru, tetapi kini ia telah digunakan dalam pembuatan cermin dan badan kereta kalis peluru dan bom," katanya.

Khamil berkata, melalui teknologi itu, pelbagai jenis kenderaan boleh dipasang dengan peralatan tersebut yang pertambahan berat keseluruhan kenderaan hanya dalam linkungan 80 kilogram.

"Ia lebih ringan berbanding penggunaan lapisan pertahanan lain yang boleh menambah berat sehingga 200 kilogram" katanya.

Beliau berkata pemasangan ciri-ciri keselamatan yang menggunakan gabungan teknologi Amerika Syarikat, United Kingdom dan Jerman itu mampu menghalang peluru bersaiz dari sembilan milimeter (mm) sehingga 7.62 atau 30-06 AP (armor piercing) daripada menembusi dan mengenai tubuh penumpang kereta yang dijadikan sasaran.

Ujian yang menilai kekuatan keselamatan rekaan kalis peluru dan bom itu telah mendapat kelulusan penuh daripada Insititut Penyelidikan Sains dan Teknologi Malaysia (STRIDE) serta badan penilaian dunia seperti National Institute of Justice United State (NIJ) NATO Standardization 4569 dan European Standard EN 1522.

"Harga bagi pemasangan ciri-ciri keselamatan itu secara keseluruhannya bermula dari RM65,000 ke atas mengikut pemintaan, spesifikasi dan jenis kenderaan pelanggan," katanya. - Bernama

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Exco Pemuda Umno Dituduh Pembuli Jalanan
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM
Dituduh pembuli jalan, Nazir enggan buat kenyataan balas

KUALA LUMPUR: Sebuah video kenderaan dipandu dalam keadaan berbahaya yang dimuat naik Farizul Hakim Kamarudin di laman Facebook malam tadi menjadi viral apabila beliau mendakwa pemandu kenderaan itu ialah Exco Pemuda Umno Nazir Hussin Akhtar.

Menerusi catatan di akaun Facebook miliknya, Farizul berkata ketika itu beliau sedang memandu di Lebuhraya Lingkaran Tengah II (MRR2) bersama keluarga dan hampir terbabit dengan kemalangan apabila kereta yang didakwanya milik Nazir bertindak menghalang keretanya, lagak seperti pembuli jalanan.

Sebelum itu, ketika di bulatan kecil Seri Gombak menghala ke MRR2, Farizul mendakwa Nazir berkali-kali membunyikan hon dari arah belakang dan cuba menghimpitnya yang menyebabkan kereta milik Farizul hampir melanggar pengadang jalan.

Nazir yang dihubungi FMT sebentar tadi hanya berkata Farizul perlu berhati-hati sebelum membuat sebarang tuduhan.

"Bagaimana dia boleh tahu individu yang berada di dalam kereta itu ialah saya? Dia tahu ke berapa banyak kereta yang saya ada?

"Saya dinasihatkan oleh peguam untuk tidak melakukan sebarang kenyataan balas. Lebih baik saya diam dan tidak keluar sebarang komen," katanya.

Nazir berkata beliau sendiri ada menghantar mesej kepada Farizul untuk bertanya mengenai perkara itu.

"Saya tidak mahu panjangkan cerita. Saya anggap ini sebagai serangan peribadi. Dia letak di Facebook dan tag pihak pembangkang untuk malukan saya," katanya.

- FMT

--------------------------------------

NIZAR HUSSIN, plate NH 10 kereta 5 series. YOU ARE A ROAD BULLY!!

Video ni baru je aku rakam tadi dekat roundabout seri gombak keluar ke MRR2, yg hampir buatkan aku ACCIDENT! Dalam kereta aku ada anak bini aku and mak aku lah!!

Aku dari seri gombak ambik mak aku nak balik rumah aku, then lalu lah roundabout kecik seri gombak ke MRR2 (org seri gombak tau roundabout mana, roundabout plg kecik kat dunia). Macam biasa seri gombak kereta banyak baru balik kerja. So roundabout tu penuh lah dgn kereta. Si mamat Nizar Hussin ni dia dah tak sabar dia hon2 aku kat belakang suruh aku jalan jugak dekat roundabout tu. Aku pon cuba jugak lah jalan tgh busy2 tu. Elok je keluar MRR2, dia himpit aku sampai aku HAMPIR LANGGAR penghadang tepi tu! Lepas tu dia pecut belah macam tu. Apa? dah puas hati ko buat macam tu lepas tu belah? Walaupon tak patut aku speed kejar dia, tapi sebab nak dapat kan no plate dia, aku kena kejar tapi dia pergi arah lain.

Ok Nizar Hussin, which aku rase ko one of the Exco Pemuda Umno, aku nak tanya:

1. Apa salah aku dalam hal ni? Cuba cakap?

2. If aku baik hati bg org lain jalan (utk elakkan accident ofcourse), apa hak ko nak himpit kereta aku?

3. Ni ke sikap someone who should be a leader to a country? Seriously? you guys UMNO mmg akan always perangai macam ni sampai bila2 ke?

4. Kalau plate kereta aku kerabat or somebody, ko buat macam tu ke? ko himpit jugak ke?? Sebab kereta rakyat biasa, ko kesah apa. Macam tu??

5. Aku tak suka road bullies. Serious. Banyak pulak masa aku nak tulis panjang2 ni. Tapi sebab perangai ko ni boleh jadi kat sape2 yg lain, so aku rasa org lain patut tau!

This is too much. TOO MUCH.


"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Aug 23, 2016 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Abang Kepada Omran Daqnish Disahkan Meninggal Dunia

siakapkeli.my

Abang kepada Omran Daqnish, 5, disahkan telah meninggal dunia ketika dirawat di sebuah hospital di Syria semalam, lapor Telegraph.

Ali Daqneesh, 10, mengalami kecederaan teruk selepas rumah mereka dipercayai telah disasarkan dalam serangan udara ke sebuah bangunan di Aleppo, Syria pada Rabu.

Dalam serangan itu, seluruh keluarga Omran dilaporkan selamat tetapi ada yang mengalami kecederaan parah akibat ditimpa runtuhan bagunan dan dibawa keluar oleh pasukan penyelamat sukarelawan sebelum dihantar ke hospital.

Menurut aktivis Aleppo, penduduk tempatan telah ebrkumpul di rumah keluarga ini sebagai tanda berkabung dengan berita kematian kanak-kanak itu.

Kerana perkembangan terbaru ini, beberapa kempen Solidariti Syria yang berpangkalan di United Kingdom (UK), telah menggesa masyarakat supaya melancarkan bantahan jenayah perang terhadap negara bergolak itu.

Menceritakan detik-detik cemas semasa serangan berlaku, Abu Ali yang merupakan bapa kepada kedua-dua beradik ini berkata, serangan berlaku ketika anak sulungnya itu sedang bermain di luar rumahnnya bersama rakan yang lain sementara dia dan Omran berada di dalam rumah ketika kejadian.

"Ia amat menyakitkan bagi saya apabila melihat anak-anak cedera dan berada dalam runtuhan bangunan di depan mata saya," katanya.

Berdasarkan rekod yang dikeluarkan Badan Pemantau Hak Asasi Manusia di Syria menganggarkan setakat Ogos sahaja, seramai 142 kanak-kanak telah terkorban.

Manakala 50,000 kanak-kanak lagi dipercayai terbunuh dalam tempoh lima tahun sejak negara itu menjadi medan perang antara regim Bashar Al-Assad dengan kumpulan pemberontak. - Siakapkeli.my

Doktor di Syria Terkejut Orang Ramai Terkejut Lihat Video Viral Omran
siakapkeli.my

Syria, 21 Ogos - Doktor di Syria menyatakan perasaan terkejut mereka susulan viral video seorang budak lelaki di Aleppo, Omran, yang kelihatan sugul selepas kediaman mereka musnah akibat serangan udara baru-baru ini.

Wartawan ABC.net, Sophie McNeill, berkata, doktor-doktor itu berkata sedemikian ketika berbalas mesej di satu kumpulan whatsapp.

Menurut mereka, serangan dan kejadian seperti yang dirakam oleh video viral Omran itu berlaku setiap hari.

Menurut Sophie, doktor-doktor itu turut menghantar gambar-gambar keadaan di Aleppo yang ngeri sehinggakan wartawan di dalam kumpulan whatsapp itu tidak sanggup meletakkannya di dalam artikel mereka.

Sophie kemudian memuat naik video Omran di laman Twitter dan Facebook ABC sehinggakan video itu ditonton lebih 14 juta kali.

Doktor Terkejut dengan Viral

Sophie turut berkata, doktor di Aleppo masih hairan bagaimana video Omran boleh menjadi viral sedemikian rupa.

"Mereka melihat keadaan seperti dalam gambar Omran berdozen-dozen setiap hari. Jujurnya, saya terkejut dengan kejutan (viral video Omran)", kata Dr. Zaher Sahloul, pengerusi Syrian American Medical Society (SAMS), sebuah NGO yang membantu menyalurkan bantuan kepada doktor di dalam Aleppo.

"Kita dah lihat banyak gambar krisis di Syria yang jadi viral. Gambar kanak-kanak yang kebuluran sehingga mati, gambar Aylan Kurdi yang lemas di dalam laut

"Reaksi kita biasanya kita melihat pada gambar itu, tweet, retweet dan mungkin tulis sesuatu mengenainya di blog.

Dr. Sahloul menambah kanak-kanak di Syria bukannya 'anak-anak patung untuk ditangisi seketika dan berlalu pergi'.

Tambah beliau, jika anda sedih melihat video itu, buatlah sesuatu tentangnya.

"Apa yang berlaku di Syria ini adalah krisis kemanusiaan terburuk dalam kehidupan kita secara kolektifnya

"Jadi tidak kira anda hidup di Australia, atau hidup di Amerika Syarikat, anda bertanggungjawab untuk menamatkan krisis ini.", kata beliau.

Sumber : ABC.net.au

Krisis Syria : Video Menyayat Hati Kanak-Kanak Aleppo Kesat Kepala Berdarah Jadi Viral, Cetus Kemarahan
siakapkeli.my

Syria, 18 Ogos : Satu video yang dimuat naik oleh aktivis Syria; yang mana memaparkan seorang kanak-kanak diselamatkan dari runtuhan dan mengesat kepalanya yang diliputi darah, mencetuskan kemarahan ramai setelah video terbabit viral di media sosial.

Difahamkan, video itu diambil selepas satu serangan udara di Aleppo.

Kanak-kanak yang dikenalpasti oleh doktor sebagai Omran Daqneesh, 5, itu dirawat akibat kecederaan di kepala dalam kejadian Rabu malam.

Menerusi video berdurasi 54 saat itu, kelihatan Omran dalam keadaan terpinga-pingat duduk di atas kerusi selepas diselamatkan.

Kemudian, dia mengesat kepalanya sebelum kelihatan terkejut apabila melihat darah melekat di tangannya sebelum cuba mengesat darah itu di kerusi.

Ibu bapa dan tiga adik beradik Omran dilaporkan terselamat dari serangan itu.

Pertempuran antara tentera kerajaan dan pemberontak telah meningkat sejak beberapa minggu lalu di Aleppo, meninggalkan beratus-ratus menjadi korban.

Pada Khamis pagi, wakil khas PBB, Staffan de Mistura telah menggesa kedua-dua pihak itu untuk menghentikan permusuhan selama 48 jam bagi membolehkan bantuan sampai kepada 2 juta orang yang terperangkap di sana. - Siakapkeli.my

Sumber : BBC

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: