Friday, August 5, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4559

10 Messages

Digest #4559
10a
Re: Fw: MENITIS AIR MATA BILA TENGOK GAMBAR INI... by "muhamad zuki bin abdul kadir" myv183

Messages

Thu Aug 4, 2016 1:59 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Pengasas pasar raya Mydin meninggal dunia

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net

KUALA LUMPUR: Pengasas rangkaian pasar raya Mydin, Mydin Mohamed Ghulam Hussein meninggal dunia di sebuah hospital swasta di sini hari ini, kerana sakit tua.

Anak Allahyarham yang juga Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Bhd, Datuk Ameer Ali Mydin, 60, berkata bapanya yang berusia 88 tahun itu meninggal dunia pada 5.06 petang.

"Bapa saya dibawa ke hospital kerana muntah-muntah selepas pulang dari kedai (Mydin) di Masjid India selepas waktu Zohor tadi," katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata jenazah dijangka dikebumikan di Mont Kiara selepas solat Zohor pada Rabu, setelah kepulangan anak bongsu Allahyarham yang menetap di Amerika Syarikat.

Lahir di Pulau Pinang pada 1928, Allahyarham meninggalkan isteri Rowshan Bai, 80, serta tujuh anak.

Ameer Ali berkata syarikat Mydin diasaskan arwah bapanya di Kota Baharu, Kelantan pada 1957.

"Arwah merupakan seorang yang sangat berdisiplin dan menepati waktu semasa berurusan dengan orang lain terutama dalam urusan perniagaan.

"Arwah juga sering mengingatkan anak-anaknya supaya makan duit yang halal dengan menjalankan perniagaan yang jujur," kata Ameer Ali yang merupakan anak ketiga Allahyarham.

Pengasas Mydin Meninggal Dunia Pada Usia 88 Tahun
siakapkeli.my

Kuala Lumpur, 1 Ogos - Pengasas Mydin, Tuan Mydin bin Mohamed, meninggal dunia hari ini kira-kira pukul 5.06 petang tadi.

Perkara itu disahkan oleh Pengarah Urusan Mydin, Dato' Hj Ameer Ali Mydin, menerusi laman Facebook Mydin Malaysia sebentar tadi.

Menurut beliau, Allahyarham meninggal kerana sakit tua.

"Pengasas dan Pengerusi Mydin Mohamed Holdings Bhd, Tuan Mydin bin Mohamed kembali kerahmatullah hari ini, 1 Ogos 2016, pukul 5.06 petang. "
"Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang mukminin. Al-Fatihah...", tulis beliau - Siakapkeli.my

Sumber : Mydin Malaysia

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 8:11 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Pernah 'Dikondem' Melayu Takkan Berjaya Dalam Bidang Bakeri, Suri Rumah Buktikan Dia Boleh Berjaya Dengan Hanya Jual Kek Oren
siakapkeli.my

Ramai diluar sana ingin mempunyai perniagaan sendiri dan berjaya, tetapi ramai tidak tahu bagaimana untuk bermula, malahan ada yang takut modal yang dikeluarkan lesap kerana risiko yang perlu ditanggung.

Untuk berjaya, kita perlulah melihat atau mengambil tips-tips dari orang yang sudah berjaya, walau ada seperti tips mereka berikan tidak masuk akal di pemikiran kita, percayalah mereka sudah lalui.

Tertarik admin dengan kisah seorang usahawan wanita berjaya ini, Puan Intan Nadzli atau nama sebenarnya Normiza Binti Ariffin, usia baru awal tiga puluhan beliau sudah mampu mengecapi hidup mewah dengan perniagaannya yang sendiri yang berasaskan kek oren.

Berjumpa dengan beliau, satu pertemuan yang hebat, di mana admin sendiri mendapat kata-kata nasihat yang amat berguna yang penuh motivasi, jadi tidak hairanlah dari seorang suri rumah biasa tiada pendapatan langsung melainkan pemberian bulanan nafkah suami, orang kampung yang tak pandai cakap Bahasa Inggeris ini boleh berjaya.

Menceritakan pengalamannya, beliau pada mulanya hanya ingin membantu suaminya menambah pendapatan dek tekanan keadaan ekonomi semasa, dari sedikit wang perbelanjaan, dia mengambil tempahan dengan membuat kek dan kuih tart nanas dari rumah untuk dijual kepada rakan-rakan.

Dengan untung yang diperolehi dia menggunakannya sebagai modal untuk menambah kuantiti tempahan, dari sehari ke sehari, ternyata makin ramai orang menempah kek dan kuih tart yang kata mereka amat sedap.

Daripada situ beliau mendapat semangat untuk terus maju ke depan dengan menyewa kedai sebuah kedai kecil milik Permodalan Luar Bandar (PLB) di Sepang, dari situ beliau mengembangkan perniagaannya.

Dalam tiga tahun menceburi bidang ini beliau telah mengeluarkan RM800 ribu untuk mencapai tahap ini tanpa sebarang pinjaman.

Cabaran Dalam Kerjaya.

Ada suara-suara keluar dari bangsa sendiri yang mengatakan Melayu tidak akan boleh berjaya dalam bidang bakeri kerana pasaran dipegang oleh kaum lain, tidak kurang yang mengherdik mengatakan perempuan lebih baik duduk di rumah sahaja.

Namun kata-kata itu tidak dipedulikan beliau, sebaliknya menjadikan kata-kata itu sebagai cabaran kepadanya yang dibantu suaminya untuk berjaya dan kini sudah dibuktikan dengan beliau telah berpingah ke kedai yang lebih besar siap dengan kilang dengan mesin yang canggih dan pendapatan yang mencecah ratusan ribu ringgit sebulan.

Kini kek oren yang diusahakannya yang merupakan produk utama mendapat permintaan yang tinggi dari stokis-stokis yang dikatakan tidak menang tangan.

Tips Bagaimana Beliau Berjaya.

Apabila ditanya ternyata beliau tidak lokek ilmu, tetapi berpesan setiap orang mempunyai cara masing-masing, tips yang diberikan bukan untuk membangga diri dengan kejayaan, sebaliknya mahu kisahnya menjadi pemangkin kepada bangsanya sendiri untuk berjaya.

Tips yang beliau kongsikan ialah.

1. Sebelum masuk bekerja, dekatkan diri dengan Allah.
Walaupun menganggap perlu bekerja awal pagi kerana masa, namun tidak baginya, menjadi kebiasaan hariannya untuk pergi mengaji agama mengenal Allah terlebih dahulu sebelum ke kilang atau kedai. Ambil keberkatan dari

2. Rezeki yang dapat dikongsikan dengan orang susah.
Beliau memegang konsep banyakkan sedekah kepada orang yang memerlukan, ada orang yang ingin berniaga datang kepadanya, tetapi tiada modal, beliau berikan dahulu, bila berniaga habis, baru pulangkan modal. Tetapi ada yang mengambil kesempatan dengan senyap tanpa berita, tetapi beliau menganggap itu sebagai ujian dalam berniaga dan sedekah.

Selain itu beliau turut mengambil anak angkat kerana baginya rezeki membantu orang, Allah akan bagi di mana anaknya kini seramai sembilan orang termasuk lima orang anak tiri, seorang anak angkat dan tiga orang anaknya bersama suami.

3. Jangan kedekut ilmu

Tidak lokek berkongsi ilmu bagaimana nak berjaya dan memberi tunjuk ajar kepada mereka yang datang 'korek' rahsia daripadanya.

4. Terus pandang ke depan.
Walau apa orang kata, walaupun ada untung rugi, terus pandang ke depan, jangan 'give up', menuntut ilmu dengan lebih pakar, beliau menuntut dengan Dr Azizan Osman di mana kini merupakan salah seorang ahli platinum Dr Azizan.

5. Hasilkan apa yang nak dijual seperti hendak makan sendiri.
Segala produk yang dihasilkannya menggunakan sukatan yang tidak 'kedekut' barang seolah-olah hendak sedap seperti masak untuk makan sendiri, selain itu untuk tart nanas yang diberi nama King Tart dia memasak jem menggunakan dapur kayu untuk aroma dan rasanya lebih enak.

Terbaru, beliau telah membeli sebuah mesin automatik berharga RM80 ribu untuk memudahkan kerjanya, di mana 10 ribu biji kek dapat dihasilkan sehari berbanding sebelum ini hanya 2 ribu, namun kek oren keluaranya itu tetap terpelihara rasanya walaupun menggunakan mesin.

Dari seorang diri dengan dibantu suami, kini beliau telah mempunyai 8 orang pekerja yang terlatih untuk menghasilkan adunan kek dan mengendalikan mesin.

Beliau dalam pada itu menyatakan keinginannya membantu mereka yang tiada pendapatan terutamanya suri rumah kerana beliau merupakan suri rumah sepenuh masa sebelum ini dengan menjadi pengedar kek oren keluarannya syarikatnya iaitu boleh hubungi syarikatnya Food Stamps Sdn Bhd.

Semoga perniagaan Puan dan suami berkembang lebih maju dan berjaya membantu orang lain berniaga. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 8:12 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Isteri PM Singapura bawa dompet RM45 ke White House

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Isteri perdana menteri Singapura yang dilihat hanya membawa sebuah dompet berharga S$14.80 (RM44.60) ketika lawatan rasmi bersama suaminya ke White House kelmarin menerima pujian ramai.

Dompet yang dikepit isteri kepada Lee Hsien Loong, ketika pasangan itu disambut secara rasmi oleh President Barack Obama dan isterinya Michelle Obama, merupakan antara yang dijual The Art Faculty, sebuah kedai online yang menjual hasil seni pelajar kurang upaya dan autistik di Sekolah Pathlight.

Di bawah program tersebut, pelajar boleh menerima royalti hasil jualan reka seni mereka di samping mempertingkatkan kemahiran.

Dompet yang dipegang Puan Lee menampilkan lukisan berbentuk dinosaur, dan merupakan hasil seni Seetoh Sheng Jie, 19, seorang pelajar yang sangat berminat dengan seni berkonsepkan haiwan purba itu.

"Kami teruja dan menganggap satu penghormatan melihat beliau membawa beg itu ketika lawatan rasmi," kata pengarah pembangunan seni di Sekolah Pathlight, Loy Sheau-Mei, kepada The Straits Times.

Akhbar itu melaporkan Puan Lee, yang merupakan penaung Persatuan Autisme Singapura, membeli dompet itu ketika menghadiri pertunjukan konsert amal Sabtu lalu bagi mengutip derma membantu perkhidmatan sokongan golongan autistik. - FMT

"................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: laniismaa
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah

Hadiri Lawatan Rasmi Ke Amerika Dengan Hanya Pakai Beg Tangan Berharga RM45, Isteri PM Singapura Jadi Tumpuan
siakapkeli.my

Dengan hanya membawa sebuah beg tangan bewarna biru dengan motif dinasour putih semasa lawatan rasmi ke Amerika Syarikat, isteri kepada Perdana Menteri Singapura, Ho Ching nampaknya menjadi tumpuan netizen seluruh dunia.

Mana tidaknya, dengan isteri-isteri pemimpin lain memakai beg jenama mahal, beliau hanya memakai beg tangan bernilai $14.80 iaitu bersamaan dengan RM45.

Lee Hsei Loong dilihat memakai beg berkenaan semasa menghadiri majlis ketibaan di White House yang disambut Presiden Barack Obama dan Michelle Obama.

Menurut laporan Channel News Asia, beg berkenaan adalah ahsil rekaan pelajar autisme dari Pathlight School, Seetoh Sheng Jie yang juga dijual secara dalam talian di laman web The Art Faculty dengan harga S$14.80 (RM 45).

Menurut Timbalan Pengetua dan Ketua Program Pembangunan Artist di Pathlight School, Loy Sheau Mei berkata, mereka berasa amat berbesar hati selepas isteri kepada PM itu memilih untuk membawa beg berkenaan semasa lawatan rasminya di Amerika Syarikat.

"Ia memberikan penghargaan besar kepada pengkarya di Artist Development Programme (ADP) dan The Art Faculty." katanya. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 8:12 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Tentera Nafi Dokumen Yang Dicuri Monyet Adalah Dokumen Sulit
siakapkeli.my

PETALING JAYA, 2 Ogos - Dokumen yang dicuri oleh monyet di sebuah kem tentera bukanlah dokumen sulit seperti mana yang dilaporkan sebelum ini oleh beberapa portal berita.

"Insiden itu tidak melibatkan mana-mana dokumen tentera yang sulit. Surat itu merupakan surat umum yang didaftarkan dengan Pos Malaysia", kata pihak tentera menerusi satu kenyataan pada Selasa.

"Angkatan Tentera Malaysia mempunyai satu sistem penghantaran teratur untuk memastikan dokumen selamat berdasarkan tahap klasifikasi masing-masing", katanya lagi. - Siakapkeli.my

Sumber : The Star

Monyet Nakal Curi Dokumen Tentera di Kem Terendak
siakapkeli.my

Melaka, 2 Ogos - Beberapa dokumen penting tentera telah dicuri di Kem Terendak dalam satu 'rompakan' - oleh sekumpulan monyet.

Menurut laporan The Star, dalam kejadian yang berlaku dua hari lalu, seorang posmen sedang menjalankan tugasnya seperti biasa di kem itu sebelum tiba-tiba sekumpulan monyet datang menyerang lalu mengambil dokumen-dokumen itu darinya. Dalam masa beberapa saat sahaja, haiwan itu sudah berjaya meloloskan diri ke atas pokok dan bangunan.

Serangan oleh kumpulan terbabit juga turut menyebabkan posmen yang berusia 33 tahun itu cedera.

Polis kini sedang mengesan 'pencuri-pencuri' itu selepas satu laporan polis dibuat di balai polis Sungai Udang semalam.

The Star juga berkata, mereka difahamkan tiga dokumen yang dicuri itu boleh dianggap dokumen penting dan posmen itu juga telah melampirkan sekali nombor serial dokumen berkenaan di laporan polisnya.

Pengarah Taman Negara dan Hidupan Liar (Perhilitan) Melaka, Noorzakiahanum Mohd Noh berkata, monyet-monyet di kawasan itu turut menyerang penghuni di kem tentera, sekolah dan masjid yang ditempatkan di dalam kawasan kem berkenaan.

Namun ini bukan kali pertama kes serangan monyet berlaku di kem Terendak.

18 bulan lalu, sekumpulan monyet memecah masuk kereta seorang askar dan mencuri semua barang milik askar itu termasuk barangan scuba diving, lesen, kad ATM dan duit. - Siakapkeli.my

Sumber : The Star

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 8:12 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Akibat Tekanan Ketika bekerja, Golongan Profesional Antara Ratusan Pesakit Harian Di Klinik Psikiatri HKL
siakapkeli.my

Klinik Psikiatri Hospital Kuala Lumpur telah menerima purata 160 pesakit setiap hari di mana mereka mengalami masalah mental daripada yangs serius seperti skizofrenia sehingga yang paling kerap dialami seperti depresi (kemurungan), lapor FMT.

Daripada beratus yang datang seharian itu,kebanyakkan yang datang ke klinik yang menyediakan 79 buah katil perkenaan adalah terdiri daripada wanita yang sejumlah besarnya terdiri daripada golongan profesional serta mempunyai pangkat yang tinggi.

Akibat rawatan kos yang tinggi untuk rawatan yang sama di hospital swasta, klinik berkenaan menjadi tumpuan untuk masalah berkaitan psikiatri.

Ia mencerminkan betapa serius masalah depresi seperti dialami serata negara – pada tahun lalu, umpamanya, Kajian Kesihatan Morbiditi Kebangsaan mendapati kenaikan berganda peratusan rakyat negara ini yang mengalami depresi, 29% daripada 12% pada 2011.

Apa sebenarnya yang menyebabkan mereka mengalami depresi?

"Tekanan untuk memuaskan hati ramai pihak, sukar puas hati dengan pencapaian dan ambil sesuatu perkara secara amat serius juga boleh menyebabkan individu murung."

"Kebiasaannya, individu terbabit berpandangan negatif pada diri sendiri, suka mencari salah orang atau sendiri, di mana golongan yang berisiko mengalami depresi termasuk mereka yang menceburi bidang dengan tekanan tinggi, termasuk doktor, jurutera dan ahli politik," kata pakar psikiatri HKL, Dr Tan Lee Khing.

Dr Tan berkata walaupun depresi tidak ada punca spesifik, ia mungkin ada hubung kait dengan faktor genetik, kehidupan masa lampau atau cara seseorang dibesarkan, semuanya perkara yang cuba dicungkil pakar dalam tempoh rawatan.

Katanya, stigma masyarakat terhadap pesakit depresi tidak membantu membanteras penyakit ini.

"Mereka yang berdepan dengan kemurungan ini perlu mendapat sokongan masyarakat. Ramai ambil sikap sambil lewa biarpun menyedari ada di kalangan orang terapat menunjukkan tanda awal kemurungan."

"Depresi ini disebabkan bahan oleh kimia Serotonin dan noradrenalin yang tidak seimbang di dalam otak, di mana ia boleh dirawat melalui ubat anti-depresi tetapi bergantung tahap serius individu tersebut."

"Pesakit diberi sokongan moral bahawa penyakit mereka berpotensi sembuh. Pesakit perlu sokongan positif daripada orang tersayang seperti keluarga dan rakan-rakan. Setiap orang memiliki hak untuk gembira dan hidup bebas tekanan," katanya.

Sepanjang tiga tahun berkhidmat di sini, beliau mendapati faktor seperti kekangan kewangan, penderaan, menjadi mangsa buli dan obsesi berlebihan antara penyebab depresi.

"Seseorang yang terlalu sedih dengan masalah dihadapinya dalam tempoh lama akan hilang fokus, kurang selera makan dan cepat putus asa. Dari situ mereka terfikir untuk membunuh diri kerana rasa sudah hilang harapan untuk teruskan hidup," katanya lagi.

Nasihat Dr Tan kepada orang ramai?

"Jangan ambil mudah terhadap masalah kemurungan. Waspada dengan sekeliling anda terutama ahli keluarga yang berpotensi alami kemurungan untuk segera dapatkan rawatan." - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 8:13 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Segera Berubah Ke KWSP Simpanan Patuh Shariah Bermula 8/8/2016

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Alhamdulillah, hasil desakan & kesedaran orang ramai sehingga membawa kepada survey rasmi oleh KWSP, keputusannya lebih 71 % inginkan simpanan KWSP Patuh Shariah, hasilnya, BERMULA 8 Ogos 2016, semua pencarum KWSP boleh mula beralih ke KWSP Simpanan Shariah.

Saya sendiri akan berada di KWSP Ibu Pejabat di jalan Raja Laut pada awal pagi tarikh 8 Ogos nanti. Insha Allah

Semua ahli KWSP tanpa mengira agama, bangsa dan status warganegara boleh memilih Simpanan ShariahSimpanan Shariah diuruskan dan dilaburkan berdasarkan Akad Wakalah. Simpanan Shariah diperakukan oleh Jawatankuasa Penasihat Shariah (JKPS). Kadar dividen yang akan diisytiharkan untuk Simpanan Shariah adalah berdasarkan prestasi sebenar pelaburan patuh Syariah yang diuruskan dan dilaburkan oleh KWSP.

Untuk tujuan tersebut, kalian perlu menghadirkan diri ke kaunter KWSP untuk membuat permohonan serta menurunkan cap ibu jari bagi tujuan pengesahan identiti ahli.

Dari sudut hukum Syariah, adalah WAJIB bagi pencarum beragama Islam untuk mengubah carumannya kepada kontrak wakalah simpanan Shariah. Had awal yang ditawarkan kepada pencarum adalah RM 100 bilion sahaja, justeru SEGERA bertindak sebelum kehabisan tempat dan terpaksa menunggu lebih lama.

Untuk malumat lanjut sila buka link http://www.kwsp.gov.my/shariah/bm/index.html

"................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: matuse68
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 8:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Guru Main Troli: "Tak Salah Cikgu Hilangkan Stress Dengan Kerja Di Sekolah, Malah Comel" - Netizen
siakapkeli.my

Tidak dinafikan tugas seorang guru kini bukan semata-mata mengajar sahaja, mereka kini perlu melakukan pelbagai kerja disekolah, ada yang jadi jurulatih sukan, pengadil bola sepak, ada yang menjadi tukang hias bilik darjah dan pelbagai lagi, tambah-tambah ada pegawai JPN hendak datang melawat sekolah.

Sejak semalam menjadi viral di laman sosial beberapa keping gambar menunjukkan kelibat seorang guru sekolah yang naik dan menolak troli membawa barang seperti seorang kanak-kanak.

Gambar yang dimuatnaik oleh seorang guru bernama Cikgu Asmadi Samad telah mendapat perhatian ramai termasuk Siakapke Keli Press dan ia mendapat reaksi yang positif daripada netizen.

Ada yang menyifatkan tindakan guru berkenaan adalah salah satu cara untuk melepaskan tekanan sama seperti orang lain dan ada yang menganggap ianya kelakar namun tidak terlepas ada yang komen negatif seolah-olah tidak faham hati seorang manusi.

Jom kita baca komen-komen netizen

Ternyata berdasarkan komen yang diberikan, rata-rata mereka memberikan komen yang positif, guru juga manusia biasa yang memerlukan cara tersendiri untuk menghilangkan penat dan merehatkan minda mereka selepas seharian bekerja. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 8:15 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Lembu import, babi eksport

Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar
tranungkite.net

SABAN tahun bila tiba musim perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri, naik muak mendengar kenyataan, bekalan daging cukup, harga terkawal. Realitinya, bekalan tidak pernah cukup. Harga pula tidak terkawal. Sehinggakan ayam biasa mencecah harga RM30 seekor.

Bila berlaku kenaikan mendadak barangan terkawal, kedengaran kata-kata jangan makan itu dan ini, kita boikot. Rakyat marhaen seperti saya yang kurang berwang pun ikutlah kempen tersebut, malangnya orang lain yang berwang terus makan dengan sedapnya.

Peliknya, bila tiba Tahun Baharu Cina, amat jarang sekali masalah ini muncul. Bekalan babi sentiasa cukup, harga terkawal. Tiada siapa merungut, kecuali rumah orang Melayu tinggal berdekatan dengan kandang babi.

Pendek kata, selagi kita menjadi pengguna, selagi itulah kita akan terus berhadapan dengan masalah demi masalah yang tidak pernah akan selesai ini. Kita akan terus menjadi mangsa.

ALLAH telah mengurniakan kita dengan bumi yang sangat subur. Cucuklah tanamannya apa pun, esok bertunaslah ia. Sawit, kelapa, getah, kopi, koko dan kurma misalnya, bukan tanaman asal di sini, tetapi dari negara lain. Campak sahaja di bumi bertuah ini, menjadi sokmo. Tidak bersyukur lagi dengan nikmat ALLAH ini.

Hasil bumi, laut dan langit semua kita ada, sehingga melimpah ruah. Tetapi tidak pernah cukup. Ini tidak termasuk sumber minyak yang biasanya kedapatan di negara Arab.

Persoalannya, kenapa kita masih mengimport? Bukan mengeksport? Kita cuma bangga menjadi pengeksport babi, bukan hasil tani yang lain?

Ke manakah perginya dasar yang sangat baik seperti Dasar Pertanian Negara dan Buku Hijau yang mahu meningkatkan hasil tani dan daya saing? Apakah kita semua lupa? Kedua dasar ini saban tahun dibincangkan tetapi tidak ke mana?

Saya masih ingat, pada tahun 2006, kempen ini telah dihidupkan semula. Tiga komponen utama difokuskan iaitu Tanaman (bercucuk tanam), Ternakan dan Akuakultur. Program ini akan memberi fokus di kawasan bandar dan luar bandar dengan menggalakkan rakyat bercucuk tanam dan menternak ayam dan ikan atau dengan kombinasi yang sesuai untuk kegunaan sendiri dan selebihnya boleh diproses/guna sendiri.

Tujuannya untuk meringankan beban kewangan rakyat akibat kesan kenaikan harga barangan makanan dan kesan kenaikan kadar inflasi. Pada masa sama ia dapat mewujudkan kesedaran dan menggalakkan rakyat mengeluarkan sendiri makanan segar, berkhasiat dan selamat.

Kerajaan telah meluluskan sebanyak RM15 juta bagi tahun 2008 dan untuk fasa 1, sebanyak RM5 juta telah diagihkan. Dengan peruntukan tersebut Jabatan Pertanian telah menetapkan sasaran seramai 187,000 keluarga di 2,880 Kampung dan Taman Perumahan di seluruh negara.

Apa hasilnya? Bidang pertanian yang sepatutnya menjadi bidang kepakaran kita sudah jauh ketinggalan berbanding dengan Thailand dan negara lain.

Kita ada Jabatan Pertanian, Mardi, UPM, Risda dan badan berkaitan pertanian. Malangnya semua membawa haluan masing-masing. Inilah perangai orang Melayu. Maaf. Semua mahu menunjukkan kehebatan, meskipun mereka tidak sehebat mana. Kenapa tidak disatukan kepakaran ini menuju kepada negara pertanian hebat seperti negara lain?

Kita buat kertas cadangan untuk mendapatkan kelulusan. Apabila sudah dapat, kita pun sub kepada orang lain. Akhirnya, Cina jadi kaya, kita kaya sekejap. Kemudian berbini ramai. Di Dusun Trolak kini heboh dengan anak-anak kita curi durian.

Sebagai orang Islam saya amat malu sungguh apabila Malaysia lebih terkenal sebagai pengeksport babi, sedangkan permintaan dalaman tidak banyak berbanding dengan lembu, kambing dan ayam.

Saya sarankan, pada tahun depan dan seterusnya, tidak payah lagilah buat pengumuman bekalan daging cukup ke tidak? Pakat-pakat buat kerja. Kurangkan NATO, no action talk only.

Lebih malangnya, belum pun isu hasil tani reda, tiba-tiba muncul pula idea untuk menjadikan ketum sebagai tanaman komersial. Apakah ketum boleh mengenyangkan perut? Atau meramaikan lagi penagih dadah yang rata-ratanya orang Melayu?

Fokuslah kepada hasil pertanian yang boleh mengenyangkan perut dan bukan sebaliknya. Saya tidak boleh bayangkan jika suatu masa nanti negara kita dikenakan sekatan ekonomi oleh kuasa besar, apakah kita bersedia atau mati kelaparan?

Negara pertanian seperti China sejak dahulu hingga sekarang, tidak pernah tergugat, meskipun pernah mengamalkan dasar tutup pintu dan dikena sekatan ekonomi suatu ketika dahulu. Kenapa? Mereka tidak bergantung kepada hasil import. Apakah kita terpaksa makan binatang haram suatu masa nanti kerana terlalu bergantung kepada import? Lembu import babi eksport.

* Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Felo Utama Inspire Dan Pensyarah Ppi Unisza

Kata Daging Lembu, Rupa-Rupanya Daging Babi : 3 Peniaga Ditahan Tipu Pelanggan
siakapkeli.my

Surabaya, Indonesia - 12 Jun : Polis di bandar Kota Besar di sini telah berjaya menahan tiga penjual daging di tempat berasingan kerana menipu pembeli dengan menjual daging babi yang dikatakan daging lembu.

Peniaga terbabit, semuanya lelaki yang berusia antara 34 dan 61 tahun dituduh menjual daging babi yang mereka dakwa daging lembu.

Dua daripada mereka ditahan ketika berniaga di pasar Mangga Dua Wonokromo, sementara seorang lagi di Pasar Lakarsantri.

Menurut jurucakap polis Surabaya, Shito Silitonga berkata, ketiga-tiga mereka memberitahu daging itu adalah daging lembu yang kurang berkualiti, disebab itulah mereka menjualnya dengan murah.

Harga yang ditawarkan adalah Rp90,000 (RM 27.53) jika dibandingkan dengan harga daging lembu biasa yang bernilai Rp130,000 (RM 40.00) sekilogram.

"Caranya, jika ada orang datang membeli, semua daging yang dijual dikatakan daging lembu. Padahal sebenarnya yang diberikan adalah daging babi", terang Sinto.

"Biasanya, mereka memberitahu kepada pembeli, daging babi yang mereka jual itu adalah daging lembu yang kurang kualiti, sebab itu harganya lebih murah iaitu Rp90,000 (RM 27.53) sekilogram. ", kata Shinto lagi.

Akibat perbuatan itu, ketiga mereka kini berhadapan hukuman penjara maksimum empat tahun. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 8:16 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



99% Netizen Gagal Temui Kucing Pada Gambar Ini

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

GAMBAR dengan ilusi optik selalu membuatkan rasa ingin tahu setiap orang. Keinginan untuk teka rahsia ilusi optik menjadi alasan banyak peminat seni menghasilkan gambar berbentuk ilusi.

Misalnya gambar di atas. Trend teka-teki seumpama ini terus menjadi trending dalam dunia maya. Salah satu teka-teki tersebut adalah untuk mencari seekor kucing yang sedang tidur di atas longgokan kayu.

Jika dipandang sepintas lalu, foto tersebut merupakan longgokan kayu biasa sahaja. Namun jika diperhatikan betul-betul, anda akan dapat lihat seekor kucing sedang lena tidur pada salah satu batang pokok yang terbelah itu.

Si kucing memang cukup pintar bersembunyi. Dia ternyata berada di…

(sila klik di sini untuk jawapannya)

Oleh kerana bulunya sama warna dengan bahagian dalam kayu tersebut menjadikannya seolah-olah 'sebati' dengan batang kayu yang terbelah itu.

Rata-rata netizen mengambil masa yang lama untuk mencari kucing berkenaan, malah ada dalam kalangan netizen tidak menjumpai langsung haiwan tersebut. – MYNEWSHUB.CC

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Aug 4, 2016 1:50 pm (PDT) . Posted by:

"muhamad zuki bin abdul kadir" myv183

anak susuan. masa pakcik tu bayi, rosmah dah dewasa n maintain sampai
sekarang usianya.:)

2016-07-31 23:35 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
>
>
> *MENITIS AIR MATA BILA TENGOK GAMBAR INI... *
> bloglist-malaysia.blogspot
> naimnikmat.blogspot
> Dicatat oleh Na'im Nikmat
> <https://www.blogger.com/profile/03432287966399183682>
>
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiwnnFK3L8LlqnUd4ev-fnOPpIpsqHcmFI_cJiZ6UeHlVYimsnxsXXi3AkVSoV7OF5WZxPsLX-eca_C8Y89Bn4VcU9NWrPauyytCKgu_cju0kaNJnY6zDxCvjNR-dDcvTQMe_SBpKmH7Dk/s1600/FB_IMG_1469881012285.jpg>
>
> Kita bersangka baik pakcik itu menganggap DS Rosmah seperti ibu beliau
> sendiri... Syahdunya....
>
> comments:
> Anonymous said...
>
> Anak susuan x salah klu salam
> July 31, 2016 at 12:28 PM
> <http://naimnikmat.blogspot.com/2016/07/menitis-air-mata-bila-tengok-gambar-ini.html?showComment=1469939314859#c1817020176713079062>
> Anonymous said...
>
> Pakcik tu nak dedak lemak dan manis keluaran JibMah.
> July 31, 2016 at 2:48 PM
> <http://naimnikmat.blogspot.com/2016/07/menitis-air-mata-bila-tengok-gambar-ini.html?showComment=1469947729549#c506948104715256505>
> Anonymous said...
>
> Spesis Melayu Umngok.bab Agama Hancur.Big Mama umpama Tuhan yg memberi
> Rezeki pada kebanyakan Melayu Umngok.Masyaallah.Bertaubat lah Pak Cik Tuaa
> oooiiii
>
>
> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>
> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>
>
>
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: