Friday, October 21, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4613[5 Attachments]

12 Messages

Digest #4613
1
Fw: Harga Minyak Masak Naik Bulan Depan by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3
Fw: Bajet 2017 Tidak Bermakna, Tiada Wang by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
5
Fw: TV3 putar belit ucapan Presiden PAS by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
6
8a
8c
Re: Fw: Disebabkan JAKIM, Melayu Di Anggap Bodoh. by "muhamad zuki bin abdul kadir" myv183

Messages

Thu Oct 20, 2016 7:24 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



U-TURN - Tiba-Tiba Menteri Nafi Mahu Hapuskan Subsidi Minyak Masak.
bloglist-malaysia.blogspot
sozcyili.blogspot

Episode pertama disini.

Kerajaan menafikan akan memansuhkan subsidi untuk minyak masak bermula bulan depan seperti yang didakwa beberapa media, baru-baru ini.

Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abdul Ghani, berkata tiada sebarang keputusan untuk memansuhkan subsidi minyak masak dan ketika ini, harganya masih kekal seperti biasa.

Katanya, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sedang berusaha memastikan subsidi minyak masak tidak disalah guna oleh pihak tertentu. "Subsidi dan harga minyak masak kekal seperti biasa, sebaliknya KPDNKK mahu pastikan subsidi yang diberikan kepada pengguna itu tidak disalah guna untuk tujuan eksport. Itu yang mahu dan sedang dikawal.

"Ketika ini, penggunaan minyak masak adalah sekitar 45,000 metrik tan sebulan, manakala kerajaan keluarkan subsidi hampir 85,000 metrik tan sebulan. "Kerana itu, kerajaan mahu pastikan tiada ketirisan berlaku," katanya ketika ditemui di Parlimen, di sini, hari ini.

Semalam, akhbar Oriental Daily melaporkan harga beberapa kategori minyak masak akan naik bermula bulan depan berikutan pemansuhan subsidi minyak masak.

Sumber : Berita Harian.

Harga minyak masak naik antara RM0.40-RM1.90
bloglist-malaysia.blogspot
ekeleh.com
Lagi perkara yang membebankan rakyat akan berlaku. Dalam 11 hari lagi, kos memasak di negara ini akan bertambah apabila harga minyak masak meningkat.

Harga makanan di luar tentu meningkat lagi kerana restoran dan premis makanan cuba 'mengalihkan' kos berkenaan kepada pelanggan.

Subsidi untuk semua kecuali dua saiz bungkusan minyak masak akan dimansuhkan pada 1 November depan.

Subsidi kedua-duanya akan kekal sehingga akhir tahun ini, membabitkan botol 5 kilogram (kg) dan pek plastik (polybag) 1kg.

Bermula Tahun Baharu, hanya harga bagi bungkusan 1kg akan diberikan subsidi.

Kesemua saiz lain seperti botol 500 gram, 1kg, 2kg dan 3kg, tidak lagi disubsidikan oleh kerajaan.

"Semua harga runcit bagi minyak masak campuran dalam pelbagai jenis bungkusan juga tidak lagi diberikan subsidi," menurut Persatuan Pengeluar Minyak Makan Malaya (MEOMA) dipetik mStar.

Menurut persatuan itu, ia selari dengan Skim Penstabilan Harga Minyak Masak (COSS) yang dilaksanakan kerajaan pada Jun 2007 berikutan kenaikan harga minyak sawit ketika itu.

Tambah persatuan itu, COSS distruktur semula, yang merupakan sebahagian daripada pelan rasionalisasi subsidi kerajaan.

Harga runcit siling bagi pek plastik 1kg dan botol 5kg akan disemak semula yang menyaksikan peningkatan harga, dari RM2.50 kepada RM2.90 untuk pek plastik 1kg, dan dari RM13.35 kepada RM15.25 bagi botol 5kg.

Harga Minyak Masak Naik Bulan Depan Lapor Oriental Daily?
bloglist-malaysia.blogspot
darisungaiderhaka.blogspot
Posted by Anak Sungai Derhaka

Harga minyak masak akan meningkat bulan depan, lapor akhbar berbahasa Cina, Oriental Daily yang memetik Persatuan Pengeluar Minyak Makan Malaya.

Menurut laporan itu, kenaikan berkenaan berikutan pemansuhan subsidi minyak masak.

Kategori minyak masak yang terjejas itu termasuk 500g, 1kg, 2kg, 3kg dan 5kg produk minyak campuran serta 500g, 1kg, 2kg dan 3kg produk minyak sawit tulen.

Ia juga menyebut, minyak sawit tulen dalam botol 5kg akan terus disubsidi sehingga tahun depan.

Menurut laporan itu, sebungkus minyak masak yang seberat satu kilogram dijangka meningkat daripada RM2.50 kepada RM2.90 menjelang bulan depan, manakala botol minyak sawit tulen 5kg akan naik daripada RM13.35 kepada RM15.25 menjelang Januari 2017.

Ini laporannya..

KUALA LUMPUR (Dow Jones) - Edible oil prices will start to increase in the coming months!
The Malaysian Oil Refiners' Association announced today that the price of 1 kg of plastic package edible oil will increase from RM2.5 billion to RM2.90 cents, up 40 cents from the beginning of next month's new oil stabilization program.
The price of 5 kg of pure palm oil from bottling, from the existing 13 ringgit 35 cents to 15 ringgit 25 cents, up 1 ringgit 90 cents.
Under the new Edible Oil Stabilization Plan, subsidies for edible oil will be phased out in two phases.
The first phase will be from November 1 to December 31, 2016, while the second stage will begin on January 1, 2017, At the beginning only the plastic package of edible oil was subsidized.
Pure palm oil is not subsidized next year.
Beginning next month, 500g, 1kg, 2kg, 3kg and 5kg of bottled mixed cooking oil and 500g, 1kg, 2kg and 3kg bottled pure palm oil will be canceled.
This means that the price is not set in the Government under the top price of the case, the price fluctuations in accordance with the market, business-determined.
And 5 kg of bottled pure palm oil in November and December this year, there are still subsidies, but in January 2017 began to no longer enjoy the allowance.
The first phase of the new Edible Oil Stabilization Plan, which began in November, will change the percentage of subsidized use for any company participating in the Government's new food stabilization program.
In the past, edible oil manufacturers, if they were granted subsidies, could decide on how to use the subsidy. If 100% of the subsidy can be used for the production of 1 kg of edible oil, they will not be able to do so on November 1 this year.
Under the new scheme, subsidized companies must pay 70% of their allowances for the production of 1 kg of plastic packaged cooking oil and the remaining 30% must be used to produce 5 kg of canned edible oil.
In the second phase, which began on January 1, 2017, the price of 5 kg of pure palm oil in the government subsidies, the price will fluctuate according to the market.
Please continue yours reading HERE
Bagaimanapun menurut sumber yang enggan didedahkan identitinya, kenaikkan ini tidak melibatkan penyokong-penyokong UMNO dengan syarat mereka menunjukkan kad ahli UMNO mereka setiap kali berurus niaga.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 20, 2016 7:25 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Polis Siasat Insiden Lori Seret Myvi Biru, Babitkan Pemandu Myvi 18 Tahun & Pemandu Lori 48 Tahun
siakapkeli.my

KUALA LUMPUR, 18 Okt: Pihak polis akan menjalankan siasatan berikutan insiden lori menyeret Myvi yang mana video kejadian menjadi viral di media sosial.

Menerusi video kejadian yang dirakam oleh seorang pengguna jalan raya, lori berkenaan dilihat menyeret sebuah kereta jenis Perodua Myvi berwarna biru itu beberapa meter. Video tersebut seterusnya menimbulkan tanda tanya netizen tentang punca kejadian.

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur dalam satu kenyataan memberitahu kejadian adalah kemalangan yang membabitkan sebuah lori dan Perodua Myvi yang dipandu oleh seorang wanita berusia 18 tahun di susur keluar Air Panas, Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) semalam kira-kira jam 12.55 tengah hari.

BH Online melaporkan, Pegawai Turus Siasatan dan Perundangan JSPT Kuala Lumpur, Deputi Superintenda Shafie Daud berkata kedua-dua kereta itu bergerak di laluan sebelah kiri lebuh raya itu untuk masuk ke susur keluar Air Panas sebelum kereta berkenaan cuba memotong lori itu dari sebelah kiri.

"Ketika sedang memotong, laluan terbabit semakin mengecil yang mana hanya boleh dilalui sebuah kenderaan saja menyebabkan berlaku pergeseran antara dua kenderaan itu.

"Impak pergeseran menyebabkan Myvi terbabit berpusing dalam keadaan melintang di hadapan lori yang dipandu seorang lelaki berusia 48 tahun menyebabkan ia terus diseret oleh lori terbabit sepanjang kira-kira 30 meter di laluan susur keluar berkenaan," katanya.

Bagaimanapun, katanya, pemandu lori dan kereta terbabit tidak mengalami kecederaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Katanya lagi, lori terbabit juga akan dihantar ke Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) untuk pemeriksaan brek dan pemandunya kini ditahan bagi membantu siasatan.

Video berdurasi 45 saat yang dipercayai dirakam seorang penunggang motosikal itu menunjukkan saat-saat Myvi berkenaan diseret tanpa tanda-tanda pemandu lori terbabit mahu memberhentikan lorinya sehinggalah orang ramai membunyikan hon beberapa kali memintanya berbuat demikian.

Sumber : BH Online

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Thu Oct 20, 2016 7:25 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Tun Mahathir - Bajet 2017 Tidak Bermakna, Kerajaan Tiada Wang
bloglist-malaysia.blogspot
bankami.blogspot

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Bajet 2017 yang akan dibentang esok, tidak bermakna memandangkan kerajaan tidak mempunyai wang.

"Tidak syak lagi sejumlah besar wang akan diperuntukkan kepada kementerian dan agensi-agensi kerajaan. Parlimen pasti akan meluluskan bajet itu kerana ia adalah bajet yang dibentangkan oleh pihak kerajaan yang mempunyai majoriti di Parlimen.
"Tetapi rakyat tahu bahawa kerajaan telah tidak mendapat wang untuk memenuhi bajet. Mereka tahu bahawa kementerian dalam tempoh dua tahun yang lalu telah diberitahu bahawa wang itu tidak boleh didapati dan oleh itu mereka perlu membelanjakan kurang daripada apa yang diperuntukkan.
"Bajet ini sebenarnya tidak bermakna kerana kerajaan tahu ia tidak akan mempunyai wang," katanya dalam status terbaru di blognya.
Dakwa Mahathir, kekurangan dana kerajaan itu adalah kerana wang yang ada tidak digunakan untuk tadbir urus yang baik, pembangunan negara dan kesejahteraan rakyat.

"Wang itu digunakan untuk memenangi populariti untuk perdana menteri. Untuk ini perdana menteri telah mewujudkan peluang pekerjaan gaji buta untuk banyak pengikut setia. Kini terdapat sembilan menteri, tiga timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.
"Terdapat 51 jawatan di Jabatan Perdana Menteri. Peruntukan bajet untuk Jabatan Perdana Menteri telah meningkat daripada RM5.2 bilion pada tahun 2000 kepada RM20 bilion pada 2016, peningkatan empat kali ganda. Ia adalah 13 peratus daripada Bajet 2016 daripada RM267 bilion. Ia adalah kurang daripada empat peratus antara tahun 2000 dan 2008," katanya.
Mahathir juga mendakwa sebahagian besar daripada dana Jabatan Perdana Menteri pergi kepada program yang ditentukan perdana menteri.

"Di bawah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sahaja boleh menyebabkan kos RM7 bilion oleh kerajaan," katanya,
Sehubungan itu, beliau mencadangkan adalah lebih baik untuk memberi elaun bulanan yang mencukupi kepada mereka yang benar-benar layak untuk menyokong kehidupan.

Beliau menegaskan bahawa emolumen telah meningkat daripada RM26 bilion pada tahun 2003 kepada RM89 bilion pada 2016.

"Tetapi hasil persekutuan semakin berkurangan berbanding dengan KDNK (Kadar Dalam Negara Kasar). Kerana kerajaan percaya kepada berpendapatan tinggi sebagai penunjuk tahap pembangunan, gaji yang meningkat tanpa mengambil kira hasil atau produktiviti," katanya.
Mahathir berkata, pendapatan per kapita bukanlah kriteria sebenar tahap pembangunan, namun apa yang penting ialah kuasa beli pendapatan.

"Peningkatan kos sara hidup telah menafikan manfaat berpendapatan tinggi. Bajet baru mungkin menyebabkan kos sara hidup meningkat. Ia akan memberi kesan kepada taraf hidup yang teruk. Ini akan menjadi lebih sukar jika kadar GST meningkat.
"Kejatuhan nilai dalam nilai ringgit juga akan memberi kesan kepada kuasa beli pendapatan. Oleh kerana kerajaan tidak percaya kepada industri tempatan yang boleh mendapat manfaat daripada ringgit yang lebih murah tetapi menggalakkan import, kos ini akan meningkat kerana menurunkan nilai ringgit. Akan ada aliran keluar yang lebih besar dana, mengakibatkan defisit perdagangan," katanya.
Menurutnya, peningkatan gaji minimum akan meningkatkan kos pengeluaran, yang seterusnya akan meningkatkan kos menjalankan perniagaan di Malaysia.

SH

TERBAIK!! : PAKATAN HARAPAN BENTANG BELANJAWAN ALTERNATIF 2017

bloglist-malaysia.blogspot

Pejuang Perubahan Pejuang Perubahan

 

Datuk Seri Wan Azizah Ismail membentangkan belanjawan alternatif dari Pakatan Rakyat. Foto Malaysia Dateline oleh Wan Zahari

Pakatan Harapan (PH) membentangkan 11 cadangan dasar dalam Belanjawan Alternatif Malaysia 2017 bertemakan Pakatan Harapan Menentukan Masa Hadapan yang dilancarkan hari ini.

Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail berkata, PH rela cadangan itu diciplak oleh kerajaan BN dan segera diguna pakai demi kepentingan rakyat dan negara.

"Tiada masalah jika kerajaan mahu menggunakannya, kami sedia membantu tapi minta diberikan kredit juga kepada pihak kami. Kalau hadis pun ada perawinya, berikanlah sedikit penghargaan kepada kami," katanya dalam sidang media pelancaran belanjawan tersebut di bangunan parlimen hari ini.

Sebelas cadangan dalam belanjawan itu berlandaskan prinsip-prinsip keadilan sosial yang diterima pakai oleh semua agama dan dililhamkan oleh ciri-ciri kesederhanaan yang didukung berasaskan maqasid as-syariah.

Bagi golongan pekerja, PH berhasrat mewujudkan peluang sama rata dalam pekerjaan dan keusahawanan; meningkatkan upah, serta mengurangkan pekerja asing dan melebihkan pendapatan rakyat.

PH juga mahu melaksanakan urus tadbir yang baik dengan membaik pulih prosedur kerajaan bagi pelaporan fiskal dan meningkatkan pencegahan rasuah, jimat dan mudah.

Bagi Sabah, Sarawak, dan pembangunan luar bandar pula, PH mencadangkan pendekatan serampang tiga mata bagi merapatkan jurang ketidaksamaan di dua negeri itu.

Selain itu, PH juga mahu menyemarakkan industri beras dengan mewujudkan semula Lembaga Padi dan Beras Negara (Bernas) dan menyediakan ikatan perkhidmatan untuk membantu para petani memaksimumkan keuntungan jualan menuai. Ahli parlimen PH dan pimpinan utama turut hadir.Ahli parlimen PH dan pimpinan utama turut hadir.

Pakatan Harapan juga mencadangkan dana Pemberian Perkhidmatan Sejagat (USP) digunakan bagi merapatkan jurang digital antara kawasan bandar dan luar bandar melalui konkrit yang lebih banyak langkah jangka panjang seperti penyediaan liputan telekomunikasi yang lebih baik, internet komuniti dan pusat-pusat pembelajaran.

Selain itu juga, Belanjawan Alternatif itu juga menawarkan pengangkutan awam bandar yang lebih baik bagi mengatasi kesesakan lalu lintas dan bangunan pencakar langit.

Bagi perumahan awam pula, PH menyokong dasar perumahan awam yang menjurus ke arah mereka yang miskin menjadi pemilik rumah, bukan sebagai penyewa semata-mata. PH berpandangan, harga perumahan boleh dikawal jika kerajaan negeri mengekalkan kawalan atas pembangunan dan pengurusan perumahan awam.

Berkaitan kesihatan pula, PH akan memastikan kemampanan tenaga kerja dengan menangani kekurangan dalam penempatan housemanship selain mencadangkan hospital swasta membuka tempat untuk pelatih bidang kesihatan.

mdl

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To:
Sent: Tuesday, October 18, 2016 10:15 PM
Subject: Fw: Kewangan Negara Dalam Situasi "Ikat Perut"

Kewangan Negara Dalam Situasi "Ikat Perut"
bloglist-malaysia.blogspot
bankami.blogspot.

\
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah mengarahkan para menteri untuk bersedia menghadapi masa terkehadapan yang mencabar dan 'mengikat perut' dengan mengambil kira keperluan kewangan kementerian masing-masing.

The Star Online melaporkan, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed telah bertemu dengan Perdana Menteri pada minggu lepas bagi membincangkan cadangan kementerian itu untuk mengukuhkan ekonomi.

"MITI meminta peruntukan tambahan. Kami memahami keadaan tetapi kami berharap agar dapat sokongan bagi pelaburan dan promosi perdagangan. Kami dimaklumkan bahawa keadaan adalah sukar tetapi adalah penting bagi kerajaan dan Perbendaharaan memutuskan apa yang menjadi keutamaan. Ada yang anda dapati terpaksa dilepaskan. Anda dapat sedikit, anda terlepas sedikit,"
Sambil menegaskan mengenai keperluan untuk membelanjakan dana awam dengan kaedah yang bijaksana, Perdana Menteri akan mengadakan sesi khas dengan para menteri untuk mengetahui keperluan dan aspirasi mengenai Bajet 2017.

Najib dijadualkan membentangkan Bajet 2017 pada hari Jumaat.

Sementara itu, Mustapa berkata, cadangan MITI tertumpu kepada penekanan ke atas pelaburan dan perdagangan selain menyokong perusahaan kecil dan sederhana

MK

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 20, 2016 7:26 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Murid Darjah Enam Tahan Sakit Lebih Sejam Gunting Tertusuk Kening
siakapkeli.my

SABAK BERNAM, 19 Okt: Seorang murid darjah enam di Sekolah Kebangsaan Khir Johari terpaksa menahan kesakitan lebih sejam selepas sebilah gunting tertusuk di kening mata kanannya dalam kejadian di sini tengahhari tadi.

Dalam kejadian jam 12 tengahhari itu, mangsa sedang melakukan aktiviti di makmal sekolah itu bersama rakan sekelasnya yang lain.

Menurut seorang kakitangan pejabat sekolah terbabit, mangsa yang sedang memegang gunting bangun dari tempat duduknya dan terlanggar kaki meja sebelum terjatuh menyebabkan gunting terbabit menusuk keningnya.

"Semua murid Tahun Enam sedang melakukan aktiviti di makmal. Ia sebahagian daripada aktiviti yang diatur pihak sekolah selepas peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

"Kejadian ini bukan berpunca daripada pergaduhan atau mangsa bergurau dengan rakannya yang lain sehingga menyebabkan gunting tertusuk.

Beliau juga meminta semua pihak agar tidak membuat andaian yang bukan-bukan.

"Mangsa dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk rawatan lanjut," katanya sebagaimana lapor BH Online.

BH Online juga berkata, wakil pihak pengurusan sekolah enggan mengulas kejadian tersebut kerana laporan awal kes berkenaan sudah diberikan kepada pejabat pendidikan daerah.

Sumber: BH Online

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 20, 2016 7:26 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Buletin Utama TV3 : Masih Amal Pemberitaan kuno ?
bloglist-malaysia.blogspot
dialograkyat.blogspot
Dicatat oleh ELBI RISALAH

Oleh IZWAN ABDUL HALIM

KEPESATAN komunikasi dalam dunia kejuruteraan teknologi serba canggih, mudah dan pantas kini membolehkan maklumat diakses dan disebar setiap detik oleh sesiapa serta di mana sahaja. Ringkas popularnya disebut "maklumat di hujung jari".

Malangnya, masih ada pihak yang mungkin merasa juara dapat melakukan manipulasi, persepsi atau sensasi ke atas maklumat atau pihak tertentu. Ia sengaja dilakukan untuk menimbulkan salah tanggapan, kekeliruan dan polemik sebagai adu domba, mengampu atau keuntungan untuk pihak tertentu.
Kaedah negatif seperti itu rupanya belum dibebaskan dari profesionalisme pemberitaan oleh stesen TV3.

Dalam siaran Buletin Utama jam 8:00 malam (Selasa, 18 Oktober 2016) melaporkan kononnya Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang selaku Ahli Parlimen Marang telah mengakui keberkesanan GST.

Stesen media elektronik itu dalam siaran tersebut memetik sebutan Ahli Parlimen Marang iaitu _*"GST merupakan percukaian murah oleh kerajaan, khusus terhadap mereka yang melarikan diri daripada cukai, cara yang berkesan tanpa dinafikan"*_ bersama _'tagline'_ bertulis "GST: Terbukti Berkesan – Presiden PAS".

Mustahil Unit Berita TV3 tidak memahami perkara yang dilaporkan itu melainkan mempunyai motif untuk mencemarkan. Laporan diutarakan seolah-olah ayat disebut Presiden PAS itu sebagai satu
_*'penyataan'*_ sedangkan hakikat sebenar ianya adalah _*'pertanyaan'*_.

Perkara tersebut berlangsung pada sesi Jawapan-Jawapan Lisan Bagi Pertanyaan-Pertanyaan, Dewan Rakyat, Parlimen Ketiga Belas, penggal Keempat, Mesyuarat Ketiga, pagi Selasa 18 Oktober 2016. Berikut perincian dari pertanyaan bertulis dikemukakan serta pertanyaan lisan tersebut:

Presiden PAS selaku Ahli Parlimen Marang bangun dan menyebut "Tan Sri Yang Dipertua, soalan saya yang kedua".

(Pertanyaan-Pertanyaan Bagi Jawab Lisan) 2. PR-1343-L76884 Dato' Seri Abdul Hadi Awang |Marang| Minta MENTERI KEWANGAN menyatakan sejauh mana hasrat kerajaan untuk membatalkan cukai GST yang dikenakan kepada rakyat tidak mengira kaya atau miskin dan mengambil mekanisma lain yang lebih adil, saksama dan tidak membebankan rakyat)

Berikutan jawapan lisan diberikan Menteri Kewangan II Dato' Johari Abd Ghani |Titiwangsa|, Ahli Parlimen Marang itu bangun mengemukakan pertanyaan atau soalan tambahan dengan menyebut:

_*"Tan Sri yang Dipertua, soalan tambahan saya, GST merupakan percukaian murah oleh kerajaan, khusus terhadap mereka yang melarikan diri daripada cukai, cara yang berkesan tanpa dinafikan.Namun pun di sana ada impak Yang Amat Berhormat sebut, dan kesan negatifnya ialah inflasi yang menjadi bebanan kepada rakyat awam, khususnya dalam barang-barang yang disebutkan tadi, masih ada sungutan-sungutan nilai mata wang, ini juga membebankan pelajar kita di luar negara yang ke luar negara, sungutan itu banyak, sejauh mana langkah-langkah kerajaan dan penilaian terhadap keberkesanan daripada langkah-langkah itu dan adakah kerajaan berfikir untuk mengadakan alternatif yang lain sekiranya ada? Terima kasih."*_

Jelas, ia dalam rangka _*'pertanyaan'*_ di mana ungkapan yang dipetik TV3 adalah dirujuk kepentingan atau keuntungannya kepada pihak Kerajaan. Bukan _*'penyataan'*_ atau perakuan oleh Ahli Parlimen Marang yang juga Presiden PAS sebagai pendirian mengesahkan GST diterima atau dituntut kelangsungan pelaksanaannya.

Jika demikian, mengapa tidak TV3 mengambil pertanyaan yang menyebut "membatalkan" sebagai penyataan? Maka, secara nyata, TV3 sebenarnya telah melapor secara konteks yang salah dengan sengaja membawa kepada maksud dan motif tertentu. Masih tidak terlambat untuk membuat pembetulan dan ralat.

TV3 putar belit ucapan Presiden PAS kononnya sokong GST
bloglist-malaysia.blogspot.
milosuam.net

NAMPAKNYA TV3 masih tidak serik walaupun sudah berulang kali diarah bayar ganti rugi oleh mahkamah kerana memfitnah.

Terbaru kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di parlimen dikatakan telah diputar belit, di mana hanya sebahagian ucapannya diambil agar kelihatan kononnya beliau menyokong Cukai Barangan dan Perkhidmatan, GST.

Sebuah gambar paparan TV3 yang menunjukkan gambar TG Hadi sedang berucap di parlimen tersebar secara meluas selepas waktu siaran Buletin Utama TV3 malam ini.

Gambar yang memaparkan tulisan "GST terbukti berkesan — Presiden PAS," membayangkan kononnya TG Hadi menyokong cukai GST, telah mengundang kritikan di media sosial.

Ramai yang mempertikai dan mengkritik TG Hadi kerana terkeliru dengan putar belit TV3 itu.

Bagaimanapun Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin yang ada di dewan Rakyat ketika TG Hadi berucap tampil mendedahkan putar belit tersebut melalui akaun facebooknya. Menurut Hanipa, TV3 telah memutar belitkan ucapan YB Marang (Hadi Awang) kononnya beliau menyokong GST.

Hanipa turut mendakwa secara keseluruhan ucapan Hadi tidaklah menyokong GST meskipun dalam mukadimah ucapannya ada mengatakan bahawa tidak dapat dinafikan GST adalah mekanisme yang berkesan untuk mengutip cukai dan selesaikan masaalah orang tak bayar cukai.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 20, 2016 7:27 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



'Hang Cangkul' Sudah Ditahan Pihak Polis
siakapkeli.my

Johor Bahru: Berikutan video viral yang menunjukkan dua orang lelaki cuba mencederakan pekerja kontraktor dilantik SAJ Holdings Sdn Bhd (SAJ), pihak polis mengesahkan telah menahan dua lelaki berkenaan, lapor Harian Metro.

Ketua Polis Johor, Datuk Wan Ahmad Najmuddin Mohd berkata, mereka telah berjaya menahan kedua-dua suspek semalam di lokasi dan pada waktu berasingan.

"Bertindak atas maklumat, kira-kira 2 pagi tadi, kita menahan suspek pertama berusia 36 tahun di Jalan Indahputra, Kulai, manakala suspek kedua berusia 19 tahun ditahan di Kampung Melayu, Kulai pada 3.45 pagi.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 323 dan Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan serta mengugut," katanya.

Beliau dalam pada sama mengingatkan bahawa melakukan sebarang tindakan kekerasan adalah bertentangan dengan lunas undang-undang adalah suatu kesalahan.

Sejak semalam menjadi viral di laman sosial dua video dan beberapa keping gambar yang menunjukkan dua orang lelaki telah bertindak keras terhadap pekerja kepada kontraktor dilantik SAJ yang ditugaskan membuat pemotongan bekalan air di Jalan Air Hitam, Kampung Melayu, Kulai.

Mereka telah diserang oleh dua orang lelaki yang tidak berpuas hati dengan pemotongan air berkenaan menyebabkan mangsa telah ditumbuk dan ditendang.

Mangsa dan rakannya juga diugut akan dicederakan dengan menggunakan sebatang cangkul.

Akibat kejadian itu mangsa dan rakannya mengalami kecederaan 'soft tissue'. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 20, 2016 7:29 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Tindakan UM Beri "Surat Cinta" Kepada Anis Cemarkan Nama Baik Universiti
bloglist-malaysia.blogspot.
greenboc.blogspot
Dicatat oleh Green Boc

Penganjur #Tangkap MO1 terkejut terima surat UM

Penganjur #TangkapMO1, Anis Syafiqah Md Yusof hari ini diberikan surat tunjuk sebab daripada pengurusan Universiti Malaya (UM), selepas 2 bulan penganjuran himpunan itu berlalu.

Anis berkata beliau memang menjangkakan universiti akan memberikan surat tunjuk sebab atas tindakannya terlibat dalam himpunan itu.

Bagaimanapun, katanya masa yang panjang diambil UM ternyata mengejutkannya sehinggakan beliau tidak terfikir UM akan mengambil tindakan terhadapnya.

"Saya sudah jangka yang kalau saya ambil tindakan ini memang biasanya universiti akan memberi surat (tunjuk sebab). Tetapi selepas 2 bulan daripada tarikh perhimpunan itu, baru saya dapat surat.

"Saya ingatkan universiti tidak ambil peduli," katanya kepada FMT.

Beliau berkata surat itu diterima dari Naib Canselor, Hal Ehwal Pelajar UM Prof Datuk Dr Rohana Yusof yang mendakwa beliau "merosakkan atau memudaratkan kepentingan dan nama baik universiti".

"Saya terima surat itu pada 17 Oktober dan diberi tempoh 7 hari untuk membalasnya kepada naib canselor UM. Apa yang menghairankan ialah surat itu bertarikh 12 Oktober tetapi ia saya menerimanya semalam menerusi e-mel.

"Menurut rakan peguam saya, tempoh 7 hari itu dikira dari hari pertama kita terima surat itu dan bermakna Ahad ini hari terakhir surat perlu dibalas," katanya.

Walaupun berdepan hukuman pergantungan semester, Anis yang kini pelajar tahun akhir jurusan Bahasa dan Linguistik tetap yakin beliau tidak melanggar Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU).

Katanya, 2 sebab utama ialah himpunan itu dilakukan ketika cuti semester dan di luar kampus (luar kawasan universiti).

"Saya rasa tindakan UM ini boleh jejaskan pandangan masyarakat terhadap UM. Apa yang UM buat ini juga membuka peluang orang luar lihat pentadbiran UM sebenarnya.

"UM sepatutnya dilihat sebagai tempat kebebasan suara. Bila ambil tindakan seperti ini, UM perlu sedia kena tohmahan dan kritikan masyarakat," katanya.

Anis yang berasal dari Sabak Bernam berkata lazimnya selepas menerima surat tunjuk sebab, beliau akan diberikan kaunseling oleh naib canselor sebelum dihadapkan ke mahkamah UM bagi mendengar keputusan selanjutnya.

Katanya, berdasarkan pengalaman seniornya iaitu Fahmi Zainol, pelajar yang melakukan aktiviti sedemikian akan dikenakan hukuman gantung 2 semester.

"Tetapi itu kerana dia (Fahmi) melakukan kesalahan di dalam kampus. Sejauh mana perbicaraan itu terpulang kepada Hal Ehwal Pelajar (HEP) untuk menilai berdasarkan AUKU.

Selain Anis, 3 lagi rakannya daripada jurusan Pendidikan Islam di UM turut menerima surat tunjuk sebab kerana terlibat dalam himpunan itu.

"Secara peribadi saya memang mahu pengajian saya habis. Tetapi jika UM ambil tindakan terhadap saya, saya fikir pelajaran lebih penting. Saya akan usaha mendapatkan ijazah walaupun dikenakan tindakan," katanya.

Anis menyertai perhimpunan #TangkapMO1 di depan pusat beli-belah Sogo di Kuala Lumpur pada 27 Ogos lalu.

Anis dan kumpulannya menganjurkan perhimpunan yang disertai kira-kira 1,500 orang berarak ke Dataran Merdeka bagi menuntut individu dikenali sebagai Malaysian Official 1 (MO1) ditangkap.

MO1 merujuk kepada seseorang yang tidak didedahkan identitinya dalam laporan Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat yang menyiasat dakwaan salah guna dan penyelewengan dana 1MDB.

Dalam saman sivil DOJ itu, MO1 didakwa menerima wang bernilai AS$731 juta daripada 1MDB. -FMT

ULASAN GB

Sungguh aneh dan menhairankan dengan alasan Naib Canselor, Hal Ehwal Pelajar UM Prof Datuk Dr Rohana Yusof yang mendakwa keterlibatan Anis Syafiqah dalam perhimpunan Tangkap MO1 "merosakkan atau memudaratkan kepentingan dan nama baik universiti".

Sedangkan hak Anis Syafiqah atau mana-mana pelajar dijamin Perlembagaan

Ketara seperti tindakan UM itu seperti menerima tekanan politik pihak tertentu, atau sememangnya ada kakitangan UM sudah menjadi kuda tunggangan politik untuk kepentingan-kepentingan tertentu.

Tindakan Anis Syafiqah disanjung tinggi oleh rakyat yang mahu integriti negara terjaga dan terbela. Nama UM melambung tinggi kerana tindakan Anis Syafiqah tersebut. Perhimpunan Tangkap MO1 telah disempurnakan dengan aman dan damai, tanpa melibatkan sebarang perkara negatif.

Tetapi tindakan UM menghantar surat cinta kepada Anis Syafiqah itulah yang sebenarnya yang telah "merosakkan atau memudaratkan kepentingan dan nama baik universiti".

Sepatutnya UM menumpukan perhatian untuk meningkatkan prestasi akademik universiti yang umum telah tahu bahawa prestasi UM telah merudum sehinggalah terkeluar daripada senarai Times Higher Education (THE) Top 400 University Rankings sejak tahun 2010.

Jika UM terus memilih untuk menjadi alat pihak pemerintah dalam menggugat kebebasan dan pemikiran mahasiswa-mahasiswi, hukum kebenaran dan keadilan akan berjalan di mana UM akan terus dipandang hina oleh rakyat dan dunia.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 20, 2016 7:29 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Nama Makanan - Disebabkan JAKIM, Melayu Di Anggap Bodoh.
bloglist-malaysia.blogspot.
amenoworld.net

JAKIM ada masalah tumpu perhatian. Aku tak tahu sejak bila tetapi JAKIM memang ada masalah ini.

JAKIM sepatutnya tumpu perhatian pada isu-isu yang lebih menekan umat Islam tetapi mereka cenderung tak peduli pun perkara-perkara macam tu.

Mereka suka tambahbaik dan tambahbaik dan tambahbaik isu-isu remeh yang sebenarnya kalau ko buat dunno pun dengan benda-benda begitu bukan ada mana-mana muslim terjejas pun.

Semalam. Kecoh cerita isu halal Auntie Anne's. Rujuk sini.

Farhatul Kamilah
pada 16hb Oktober jam 9.19 ptg ·
[Isu Status Halal Auntie Anne's]

Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.

"Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"

Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya adalah seperti berikut:-

1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan bagi outlet.

Antara alasan kenapa Aunttie Anne gagal memperolehi sijil halal adalah disebabkan salah satu nama makanan jualan mereka ialah 'Pretzel Dog'.

Dan laporan FMT turut menyebut selain dari Auntie Anne, beberapa restoran lain juga telah menukar nama menu mereka disebabkan alasan nama hidangan boleh mengelirukan muslim. (rujuk sini).

Syarat halal Jakim, tiada lagi 'Coney Dog' dan 'Root Beer' di Malaysia
Khairil Ashraf
| October 18, 2016
Makanan kegemaran ramai seperti Coney Dog kini dijenamakan semula, begitu juga dengan minuman tin 'Root Beer' dan 'Ginger Beer'.

PETALING JAYA: Beberapa jenama makanan popular yang menjadi kegemaran sejak berdekad lama di seluruh dunia kini tidak lagi dikenali dengan nama asalnya di Malaysia.

Ia termasuk menu utama rangkaian makanan segera A&W seperti "Coney Dog" dan "Root Beer", yang kini dinamakan semula "Chicken Coney" atau "Beef Coney", dan "Root Beer" yang kini dikenali sebagai "RB".

"Kita tukar sebab nama itu ada konflik kalau kita nak mohon sijil halal," kata penolong pengurus jaminan kualiti dan halal A&W, Shahidah Wahid, mengesahkan penukaran nama itu 2 tahun lalu, ketika dihubungi FMT.

Keputusan itu susulan garis panduan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam menganugerahkan sijil halal kepada mana-mana pengusaha restoran dan makanan, yang antara lain melarang penggunaan istilah yang sinonim dengan bahan tidak halal.

Dokumen bertajuk "Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia" yang dikeluarkan 2 tahun lalu itu menyenaraikan perkataan "ham", "bak kut teh", "bacon", "beer", "rum", "hotdog" dan "charsiew", antara istilah yang menurut Jakim boleh "mengelirukan".

Ia merupakan antara 9 syarat pensijilan halal terhadap pengilang yang memohon sijil halal daripada Jakim.

Baru-baru ini, rangkaian francais menjual pretzel, Auntie Anne berkata Jakim belum dapat memberikan sijil halal kepada syarikat itu dan antara alasannya ialah salah satu produk dinamakan "pretzel dog".

Seorang eksekutif Auntie Anne yang bertanggungjawab terhadap kualiti dan jaminan halal, Farhatul Kamilah Mohamed Sazali menerusi Facebooknya berkata, pihaknya sudah mengemukakan cadangan nama baharu kepada Jakim.

Tinjauan FMT juga mendapati minuman tin popular seperti Ginger Beer dan Root Beer juga dijenamakan semula menjadi Sarsparilla dan Ginger Ale, dipercayai dikaitkan dengan syarat Jakim.

FOMCA turut menyatakan pandangan bahawanya tindakan JAKIM itu tepat atas alasan ;

1. Jika dibiarkan ia boleh menimbulkan kekeliruan.

2. JAKIM perlu ahti2 keluarkan sijil halal supaya tak timbul isu di kemudian hari.

Rujuk sini.

Menu yang menjadi isu ialah menu yang ada nama seperti DOG, BEER antaranya.

Sebenarnya. Apa yang JAKIM dan FOMCA tidak tahu ialah. Mereka sebenarnya sedang membayangkan melayu itu BODOH. BODOH. Dan BODOH.

Tak faham bahasa English.
Tatau bahasa English.
Tak reti nak semak restoran itu halal atau tidak.
Tak reti nak bertanya menu neh merujuk kepada apa.
Oleh kerana terlalu bimbang maka lebih baikla kita mahsuhkan terus penggunaan perkataan2 tertentu ke atas nama menu jika satu2 restoran mahu memperolehi sijil halal.

Ini yang sebenarnya JAKIM sedang buat.

Aku lama perhatikan JAKIM neh.
Dia kalau bab rakyat. Benda salah. Dia akan laju2 highlight. Benda kalau boleh mendatangkan untung. Dia akan laju2 laksanakan.

Benda kalau clash dengan pemerintah. Dia takan amek port.
Benda kalau menyebabkan pemimpin terasa dia buat macam tak ada apa. Benda kalau membabitkan kepentingan rakyat selalunya dia tak jaga.

Pada aku. Tindakan-tindakan JAKIM banyak yang mengelirukan bahkan bercelaru. Aku kadang tak nampak pun perkara itu selaras dengan tuntutan agama tetapi JAKIM begitu berpegang padanya dan kadang2 perkara itu menjadi larangan agama tetapi JAKIM tidak menghalangnya. JAKIM lebih mengelirukan pada aku sebagai umat Islam berbanding nama menu. Kenapa tidak JAKIM dapatkan sijil halal dari rakyat Malaysia juga? Nak tengok samada anda layak ke tidak?

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To:
Sent: Tuesday, October 18, 2016 10:18 PM
Subject: Fw: 'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne

'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne
siakapkeli.my

Baru-baru ini, Malaysia dikejutkan dengan status halal pretzel Auntie Anne Malaysia sebagaimana yang banyak tersebar di media sosial dan juga aplikasi mesej.

Perkara ini sekaligus menimbulkan rasa was-was dalam kalangan peminat pretzel jenama tersebut mengenai status pretzel keluaran Auntie Anne.

Bagi menjawab persoalan itu, pekerja QA Executieve yang merangkap Halal Executive di Auntie Anne's Malaysia, Farhatul Kamilah, tampil memberi penjelasan panjang lebar.

Kamilah menerusi satu kenyataan di Facebook mengakui sememangnya permohonan sijil halal Auntie Anne ditolak oleh JAKIM berikutan beberapa isu termasuklah isu nama menu 'Pretzel Dog'. Namun isu yang timbul bukanlah isu besar seperti penggunaan bahan yang haram dimakan orang Islam.

"1 - JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan bagi outlet.

"2 - Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit. Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya, hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya adalah daripada CK yang sama.

"3 - Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada permohonan baru.", tulisnya panjang lebar.

Tambah beliau lagi, Autie Anne kini memang bukan pemegang sijil halal JAKIM tetapi pihaknya sedang berusaha ke arah itu.

"Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya. Ikhlas, Anak dara Makcik Anne", tulis Kamilah.

Baca kenyataan penuh dari Kamilah.

[Isu Status Halal Auntie Anne's]
Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.

"Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"

Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya adalah seperti berikut:-
1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan bagi outlet.

2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit. Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya, hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya adalah daripada CK yang sama.

3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada permohonan baru.

Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit bayaran dalam post ini.

Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM tetapi kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang sangat tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM. Pihak JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan, tetapi juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang Muslim dan ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk umat Islam. Doakan saya berjaya :)

Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)

Ikhlas,

Anak dara Makcik Anne

Sumber: Kamilah

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To:
Sent: Monday, October 17, 2016 9:49 PM
Subject: Fw: Status Pengesahan Sijil Halal

Isu Status Halal Auntie Anne's

bloglist-malaysia.blogspot
kerabubersuara.blogspot

[Isu Status Halal Auntie Anne's]

Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.

"Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"

Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya adalah seperti berikut:-

1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan bagi outlet.

2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit. Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya, hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya adalah daripada CK yang sama.

3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada permohonan baru.

Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit bayaran dalam post ini.

Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM tetapi kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang sangat tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM. Pihak JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan, tetapi juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang Muslim dan ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk umat Islam. Doakan saya berjaya :)

Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)

Ikhlas,

Anak dara Makcik Anne

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 20, 2016 12:45 pm (PDT) . Posted by:

"Norain"

Bukan masalah tak faham Inggeris, Jakim tak mau bagi keliru. Macam hotdog
tu dah mmg lama di pasaran. Sebelum Jakim ada, hotdog mmg dah ada. Ikut je
la peraturan, peraturan lain boleh ikut. Asal peraturan islam je kita nak
pertikai..
On Oct 20, 2016 10:29 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:

> 
>
>
>
>
> *Na*ma Makanan - Disebabkan JAKIM, Melayu Di Anggap Bodoh.
> <http://www.amenoworld.net/2016/10/isu-tukar-nama-makanan-disebabkan-jakim.html>
> bloglist-malaysia.blogspot.
> amenoworld.net
>
> JAKIM ada masalah tumpu perhatian. Aku tak tahu sejak bila tetapi JAKIM
> memang ada masalah ini.
>
> JAKIM sepatutnya tumpu perhatian pada isu-isu yang lebih menekan umat
> Islam tetapi mereka cenderung tak peduli pun perkara-perkara macam tu.
>
> Mereka suka tambahbaik dan tambahbaik dan tambahbaik isu-isu remeh yang
> sebenarnya kalau ko buat dunno pun dengan benda-benda begitu bukan ada
> mana-mana muslim terjejas pun.
>
> Semalam. Kecoh cerita isu halal Auntie Anne's. Rujuk sini
> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
> .
>
> Farhatul Kamilah <https://www.facebook.com/farhatul.kamilah?fref=nf>
> <https://www.facebook.com/farhatul.kamilah?fref=nf>
> pada 16hb Oktober jam 9.19 ptg
> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
> ·
> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3#>
>
> [Isu Status Halal Auntie Anne's]
>
> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
> Anne's Malaysia <https://www.facebook.com/aamalaysia/>. Saya merupakan
> pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang
> 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation
> (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk
> mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat
> saya bekerja.
>
> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>
> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
> adalah seperti berikut:-
>
> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK)
> dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan
> bagi outlet.
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUTsHFq6KG3HM9_vujTbwhvQhD2hCUsMG51Tn_T-hy3p9SiaQqpd7sa2MtfipP52hHLV2sZ0V20ppWlvk0hje42rm4h-OGztyZctdOMmXWSaePgKqYsq1Lu79ZmcSxqkXyFNM2E1UJhQ/s1600/Pretzel+Dog.png>
>
> Antara alasan kenapa Aunttie Anne gagal memperolehi sijil halal adalah
> disebabkan salah satu nama makanan jualan mereka ialah 'Pretzel Dog'.
>
> Dan laporan FMT turut menyebut selain dari Auntie Anne, beberapa restoran
> lain juga telah menukar nama menu mereka disebabkan alasan nama hidangan
> boleh mengelirukan muslim. (rujuk sini
> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/10/18/syarat-halal-jakim-tiada-lagi-coney-dog-dan-root-beer-di-malaysia/>
> ).
>
> *Syarat halal Jakim, tiada lagi 'Coney Dog' dan 'Root Beer' di Malaysia*
> Khairil Ashraf
> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/author/khairilashraf/>
> | October 18, 2016
>
> Makanan kegemaran ramai seperti Coney Dog kini dijenamakan semula, begitu
> juga dengan minuman tin 'Root Beer' dan 'Ginger Beer'.
>
> PETALING JAYA: Beberapa jenama makanan popular yang menjadi kegemaran
> sejak berdekad lama di seluruh dunia kini tidak lagi dikenali dengan nama
> asalnya di Malaysia.
>
> Ia termasuk menu utama rangkaian makanan segera A&W seperti "Coney Dog"
> dan "Root Beer", yang kini dinamakan semula "Chicken Coney" atau "Beef
> Coney", dan "Root Beer" yang kini dikenali sebagai "RB".
>
> "Kita tukar sebab nama itu ada konflik kalau kita nak mohon sijil halal,"
> kata penolong pengurus jaminan kualiti dan halal A&W, Shahidah Wahid,
> mengesahkan penukaran nama itu 2 tahun lalu, ketika dihubungi FMT.
>
> Keputusan itu susulan garis panduan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
> (Jakim) dalam menganugerahkan sijil halal kepada mana-mana pengusaha
> restoran dan makanan, yang antara lain melarang penggunaan istilah yang
> sinonim dengan bahan tidak halal.
>
> Dokumen bertajuk "Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia" yang
> dikeluarkan 2 tahun lalu itu menyenaraikan perkataan "ham", "bak kut teh",
> "bacon", "beer", "rum", "hotdog" dan "charsiew", antara istilah yang
> menurut Jakim boleh "mengelirukan".
>
> Ia merupakan antara 9 syarat pensijilan halal terhadap pengilang yang
> memohon sijil halal daripada Jakim.
>
> Baru-baru ini, rangkaian francais menjual pretzel, Auntie Anne berkata
> Jakim belum dapat memberikan sijil halal kepada syarikat itu dan antara
> alasannya ialah salah satu produk dinamakan "pretzel dog".
>
> Seorang eksekutif Auntie Anne yang bertanggungjawab terhadap kualiti dan
> jaminan halal, Farhatul Kamilah Mohamed Sazali menerusi Facebooknya
> berkata, pihaknya sudah mengemukakan cadangan nama baharu kepada Jakim.
>
> Tinjauan FMT juga mendapati minuman tin popular seperti Ginger Beer dan
> Root Beer juga dijenamakan semula menjadi Sarsparilla dan Ginger Ale,
> dipercayai dikaitkan dengan syarat Jakim.
>
>
> FOMCA turut menyatakan pandangan bahawanya tindakan JAKIM itu tepat atas
> alasan ;
>
> 1. Jika dibiarkan ia boleh menimbulkan kekeliruan.
>
> 2. JAKIM perlu ahti2 keluarkan sijil halal supaya tak timbul isu di
> kemudian hari.
>
> Rujuk sini
> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/10/18/makanan-guna-nama-anjing-kelirukan-orang-islam-kata-fomca/>
> .
>
> Menu yang menjadi isu ialah menu yang ada nama seperti DOG, BEER antaranya.
>
> Sebenarnya. Apa yang JAKIM dan FOMCA tidak tahu ialah. Mereka sebenarnya
> sedang membayangkan melayu itu BODOH. BODOH. Dan BODOH.
>
> Tak faham bahasa English.
> Tatau bahasa English.
> Tak reti nak semak restoran itu halal atau tidak.
> Tak reti nak bertanya menu neh merujuk kepada apa.
> Oleh kerana terlalu bimbang maka lebih baikla kita mahsuhkan terus
> penggunaan perkataan2 tertentu ke atas nama menu jika satu2 restoran mahu
> memperolehi sijil halal.
>
> Ini yang sebenarnya JAKIM sedang buat.
>
> Aku lama perhatikan JAKIM neh.
> Dia kalau bab rakyat. Benda salah. Dia akan laju2 highlight. Benda kalau
> boleh mendatangkan untung. Dia akan laju2 laksanakan.
>
> Benda kalau clash dengan pemerintah. Dia takan amek port.
> Benda kalau menyebabkan pemimpin terasa dia buat macam tak ada apa. Benda
> kalau membabitkan kepentingan rakyat selalunya dia tak jaga.
>
> Pada aku. Tindakan-tindakan JAKIM banyak yang mengelirukan bahkan
> bercelaru. Aku kadang tak nampak pun perkara itu selaras dengan tuntutan
> agama tetapi JAKIM begitu berpegang padanya dan kadang2 perkara itu menjadi
> larangan agama tetapi JAKIM tidak menghalangnya. JAKIM lebih mengelirukan
> pada aku sebagai umat Islam berbanding nama menu. Kenapa tidak *JAKIM
> dapatkan sijil halal* dari rakyat Malaysia juga? Nak tengok samada anda
> layak ke tidak?
>
>
> ----- Original Message -----
> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
> *To:*
> *Sent:* Tuesday, October 18, 2016 10:18 PM
> *Subject:* Fw: 'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne
>
>
>
> *'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne *
> siakapkeli.my
>
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgdk4KPPcRv59A4uG7QTROiG61VZsAwTqbeZwY-OM6b21j1H591tU0pvGaJ1jjwnRlUZnStS9QiJ-X52Wpmzs7rJyJx2LysF48bSzCahr3vgefXPyyTUJ1rVjj4VsWe6HUdcATkOuY_kJc/s1600/anak.jpg>
>
> Baru-baru ini, Malaysia dikejutkan dengan status halal pretzel Auntie Anne
> Malaysia sebagaimana yang banyak tersebar di media sosial dan juga aplikasi
> mesej.
>
> Perkara ini sekaligus menimbulkan rasa was-was dalam kalangan
> peminat pretzel jenama tersebut mengenai status pretzel keluaran Auntie
> Anne.
>
> Bagi menjawab persoalan itu, pekerja QA Executieve yang merangkap Halal
> Executive di Auntie Anne's Malaysia, Farhatul Kamilah, tampil memberi
> penjelasan panjang lebar.
>
> Kamilah menerusi satu kenyataan di Facebook mengakui sememangnya
> permohonan sijil halal Auntie Anne ditolak oleh JAKIM berikutan beberapa
> isu termasuklah isu nama menu 'Pretzel Dog'. Namun isu yang timbul bukanlah
> isu besar seperti penggunaan bahan yang haram dimakan orang Islam.
>
> "1 - *JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen
> (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan
> permohonan bagi outlet.*
>
> "2 - *Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's
> dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya
> untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit.
> Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya,
> hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
> adalah daripada CK yang sama.*
>
> *"3 - Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih
> sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu
> keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat
> keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada
> permohonan baru."*, tulisnya panjang lebar.
>
> Tambah beliau lagi, Autie Anne kini memang bukan pemegang sijil halal
> JAKIM tetapi pihaknya sedang berusaha ke arah itu.
>
> "*Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya. Ikhlas, Anak
> dara Makcik Anne*", tulis Kamilah.
>
> Baca kenyataan penuh dari Kamilah.
>
> *[Isu Status Halal Auntie Anne's]*
> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
> Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi
> Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah
> badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk
> meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi
> menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.
>
> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>
> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
> adalah seperti berikut:-
> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK)
> dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan
> bagi outlet.
>
> 2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's
> dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya
> untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit.
> Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya,
> hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
> adalah daripada CK yang sama.
>
> 3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih sesuai.
> Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu keputusan
> mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat keputusannya, kami
> harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada permohonan baru.
>
> Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami
> telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan
> sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit
> bayaran dalam post ini.
>
> Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM tetapi
> kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang sangat
> tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM. Pihak
> JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan, tetapi
> juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang Muslim dan
> ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk umat Islam.
> Doakan saya berjaya :)
>
> Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)
>
> Ikhlas,
>
> Anak dara Makcik Anne
>
> Sumber: Kamilah
> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
>
>
> ----- Original Message -----
> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
> *To:*
> *Sent:* Monday, October 17, 2016 9:49 PM
> *Subject:* Fw: Status Pengesahan Sijil Halal
>
>
> *Isu Status Halal Auntie Anne's *
>
> bloglist-malaysia.blogspot
> kerabubersuara.blogspot
>
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEheGUXQHi0RZhUjKqtVdh08L9zHgEnRV5E8a9Vgim9VHjSNnROUJMkoNCf4tgo_5soNBaY8stbYnkFkeyYhrsOYUOzGbdQ0i_s_13HyfL_QJ1firjjYxxbSnBQ-_J-JkQpO0buhMqbhL38_/s2560/%25255BUNSET%25255D.jpg>
>
> [Isu Status Halal Auntie Anne's]
>
> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
> Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi
> Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah
> badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk
> meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi
> menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.
>
> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>
> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
> adalah seperti berikut:-
>
> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK)
> dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan
> bagi outlet.
>
> 2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's
> dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya
> untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit.
> Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya,
> hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
> adalah daripada CK yang sama.
>
> 3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih sesuai.
> Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu keputusan
> mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat keputusannya, kami
> harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada permohonan baru.
>
> Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami
> telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan
> sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit
> bayaran dalam post ini.
>
> Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM tetapi
> kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang sangat
> tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM. Pihak
> JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan, tetapi
> juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang Muslim dan
> ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk umat Islam.
> Doakan saya berjaya :)
>
> Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)
>
> Ikhlas,
>
> Anak dara Makcik Anne
>
> http://jombelikacamata.blogspot.my/
> http://camobackpackshopz.blogspot.com/
>
> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>
> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>
>
>
>

Thu Oct 20, 2016 3:47 pm (PDT) . Posted by:

"muhamad zuki bin abdul kadir" myv183

Setuju cik ain.
Banyak lagi nama lain yang boleh digunakan & byk lg binatang lain yg wujud,
kenapala nama anjing juga nk digunakan?

Sedangkan rata2 non muslim seluruh dunia pun ramai yg tak makan anjing

On Oct 21, 2016 03:46, "Norain norainonisnain@gmail.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
>
> Bukan masalah tak faham Inggeris, Jakim tak mau bagi keliru. Macam hotdog
> tu dah mmg lama di pasaran. Sebelum Jakim ada, hotdog mmg dah ada. Ikut je
> la peraturan, peraturan lain boleh ikut. Asal peraturan islam je kita nak
> pertikai..
> On Oct 20, 2016 10:29 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>> 
>>
>>
>>
>>
>> *Na*ma Makanan - Disebabkan JAKIM, Melayu Di Anggap Bodoh.
>> <http://www.amenoworld.net/2016/10/isu-tukar-nama-makanan-disebabkan-jakim.html>
>> bloglist-malaysia.blogspot.
>> amenoworld.net
>>
>> JAKIM ada masalah tumpu perhatian. Aku tak tahu sejak bila tetapi JAKIM
>> memang ada masalah ini.
>>
>> JAKIM sepatutnya tumpu perhatian pada isu-isu yang lebih menekan umat
>> Islam tetapi mereka cenderung tak peduli pun perkara-perkara macam tu.
>>
>> Mereka suka tambahbaik dan tambahbaik dan tambahbaik isu-isu remeh yang
>> sebenarnya kalau ko buat dunno pun dengan benda-benda begitu bukan ada
>> mana-mana muslim terjejas pun.
>>
>> Semalam. Kecoh cerita isu halal Auntie Anne's. Rujuk sini
>> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
>> .
>>
>> Farhatul Kamilah <https://www.facebook.com/farhatul.kamilah?fref=nf>
>> <https://www.facebook.com/farhatul.kamilah?fref=nf>
>> pada 16hb Oktober jam 9.19 ptg
>> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
>> ·
>> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3#>
>>
>> [Isu Status Halal Auntie Anne's]
>>
>> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
>> Anne's Malaysia <https://www.facebook.com/aamalaysia/>. Saya merupakan
>> pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang
>> 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation
>> (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk
>> mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat
>> saya bekerja.
>>
>> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>>
>> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
>> adalah seperti berikut:-
>>
>> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK)
>> dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan
>> bagi outlet.
>>
>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUTsHFq6KG3HM9_vujTbwhvQhD2hCUsMG51Tn_T-hy3p9SiaQqpd7sa2MtfipP52hHLV2sZ0V20ppWlvk0hje42rm4h-OGztyZctdOMmXWSaePgKqYsq1Lu79ZmcSxqkXyFNM2E1UJhQ/s1600/Pretzel+Dog.png>
>>
>> Antara alasan kenapa Aunttie Anne gagal memperolehi sijil halal adalah
>> disebabkan salah satu nama makanan jualan mereka ialah 'Pretzel Dog'.
>>
>> Dan laporan FMT turut menyebut selain dari Auntie Anne, beberapa restoran
>> lain juga telah menukar nama menu mereka disebabkan alasan nama hidangan
>> boleh mengelirukan muslim. (rujuk sini
>> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/10/18/syarat-halal-jakim-tiada-lagi-coney-dog-dan-root-beer-di-malaysia/>
>> ).
>>
>> *Syarat halal Jakim, tiada lagi 'Coney Dog' dan 'Root Beer' di Malaysia*
>> Khairil Ashraf
>> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/author/khairilashraf/>
>> | October 18, 2016
>>
>> Makanan kegemaran ramai seperti Coney Dog kini dijenamakan semula, begitu
>> juga dengan minuman tin 'Root Beer' dan 'Ginger Beer'.
>>
>> PETALING JAYA: Beberapa jenama makanan popular yang menjadi kegemaran
>> sejak berdekad lama di seluruh dunia kini tidak lagi dikenali dengan nama
>> asalnya di Malaysia.
>>
>> Ia termasuk menu utama rangkaian makanan segera A&W seperti "Coney Dog"
>> dan "Root Beer", yang kini dinamakan semula "Chicken Coney" atau "Beef
>> Coney", dan "Root Beer" yang kini dikenali sebagai "RB".
>>
>> "Kita tukar sebab nama itu ada konflik kalau kita nak mohon sijil halal,"
>> kata penolong pengurus jaminan kualiti dan halal A&W, Shahidah Wahid,
>> mengesahkan penukaran nama itu 2 tahun lalu, ketika dihubungi FMT.
>>
>> Keputusan itu susulan garis panduan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
>> (Jakim) dalam menganugerahkan sijil halal kepada mana-mana pengusaha
>> restoran dan makanan, yang antara lain melarang penggunaan istilah yang
>> sinonim dengan bahan tidak halal.
>>
>> Dokumen bertajuk "Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia" yang
>> dikeluarkan 2 tahun lalu itu menyenaraikan perkataan "ham", "bak kut teh",
>> "bacon", "beer", "rum", "hotdog" dan "charsiew", antara istilah yang
>> menurut Jakim boleh "mengelirukan".
>>
>> Ia merupakan antara 9 syarat pensijilan halal terhadap pengilang yang
>> memohon sijil halal daripada Jakim.
>>
>> Baru-baru ini, rangkaian francais menjual pretzel, Auntie Anne berkata
>> Jakim belum dapat memberikan sijil halal kepada syarikat itu dan antara
>> alasannya ialah salah satu produk dinamakan "pretzel dog".
>>
>> Seorang eksekutif Auntie Anne yang bertanggungjawab terhadap kualiti dan
>> jaminan halal, Farhatul Kamilah Mohamed Sazali menerusi Facebooknya
>> berkata, pihaknya sudah mengemukakan cadangan nama baharu kepada Jakim.
>>
>> Tinjauan FMT juga mendapati minuman tin popular seperti Ginger Beer dan
>> Root Beer juga dijenamakan semula menjadi Sarsparilla dan Ginger Ale,
>> dipercayai dikaitkan dengan syarat Jakim.
>>
>>
>> FOMCA turut menyatakan pandangan bahawanya tindakan JAKIM itu tepat atas
>> alasan ;
>>
>> 1. Jika dibiarkan ia boleh menimbulkan kekeliruan.
>>
>> 2. JAKIM perlu ahti2 keluarkan sijil halal supaya tak timbul isu di
>> kemudian hari.
>>
>> Rujuk sini
>> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/10/18/makanan-guna-nama-anjing-kelirukan-orang-islam-kata-fomca/>
>> .
>>
>> Menu yang menjadi isu ialah menu yang ada nama seperti DOG, BEER
>> antaranya.
>>
>> Sebenarnya. Apa yang JAKIM dan FOMCA tidak tahu ialah. Mereka sebenarnya
>> sedang membayangkan melayu itu BODOH. BODOH. Dan BODOH.
>>
>> Tak faham bahasa English.
>> Tatau bahasa English.
>> Tak reti nak semak restoran itu halal atau tidak.
>> Tak reti nak bertanya menu neh merujuk kepada apa.
>> Oleh kerana terlalu bimbang maka lebih baikla kita mahsuhkan terus
>> penggunaan perkataan2 tertentu ke atas nama menu jika satu2 restoran mahu
>> memperolehi sijil halal.
>>
>> Ini yang sebenarnya JAKIM sedang buat.
>>
>> Aku lama perhatikan JAKIM neh.
>> Dia kalau bab rakyat. Benda salah. Dia akan laju2 highlight. Benda kalau
>> boleh mendatangkan untung. Dia akan laju2 laksanakan.
>>
>> Benda kalau clash dengan pemerintah. Dia takan amek port.
>> Benda kalau menyebabkan pemimpin terasa dia buat macam tak ada apa. Benda
>> kalau membabitkan kepentingan rakyat selalunya dia tak jaga.
>>
>> Pada aku. Tindakan-tindakan JAKIM banyak yang mengelirukan bahkan
>> bercelaru. Aku kadang tak nampak pun perkara itu selaras dengan tuntutan
>> agama tetapi JAKIM begitu berpegang padanya dan kadang2 perkara itu menjadi
>> larangan agama tetapi JAKIM tidak menghalangnya. JAKIM lebih mengelirukan
>> pada aku sebagai umat Islam berbanding nama menu. Kenapa tidak *JAKIM
>> dapatkan sijil halal* dari rakyat Malaysia juga? Nak tengok samada anda
>> layak ke tidak?
>>
>>
>> ----- Original Message -----
>> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
>> *To:*
>> *Sent:* Tuesday, October 18, 2016 10:18 PM
>> *Subject:* Fw: 'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne
>>
>>
>>
>> *'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne *
>> siakapkeli.my
>>
>>
>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgdk4KPPcRv59A4uG7QTROiG61VZsAwTqbeZwY-OM6b21j1H591tU0pvGaJ1jjwnRlUZnStS9QiJ-X52Wpmzs7rJyJx2LysF48bSzCahr3vgefXPyyTUJ1rVjj4VsWe6HUdcATkOuY_kJc/s1600/anak.jpg>
>>
>> Baru-baru ini, Malaysia dikejutkan dengan status halal pretzel Auntie
>> Anne Malaysia sebagaimana yang banyak tersebar di media sosial dan juga
>> aplikasi mesej.
>>
>> Perkara ini sekaligus menimbulkan rasa was-was dalam kalangan
>> peminat pretzel jenama tersebut mengenai status pretzel keluaran Auntie
>> Anne.
>>
>> Bagi menjawab persoalan itu, pekerja QA Executieve yang merangkap Halal
>> Executive di Auntie Anne's Malaysia, Farhatul Kamilah, tampil memberi
>> penjelasan panjang lebar.
>>
>> Kamilah menerusi satu kenyataan di Facebook mengakui sememangnya
>> permohonan sijil halal Auntie Anne ditolak oleh JAKIM berikutan beberapa
>> isu termasuklah isu nama menu 'Pretzel Dog'. Namun isu yang timbul bukanlah
>> isu besar seperti penggunaan bahan yang haram dimakan orang Islam.
>>
>> "1 - *JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen
>> (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan
>> permohonan bagi outlet.*
>>
>> "2 - *Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie
>> Anne's dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta
>> saya untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses
>> audit. Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada
>> mulanya, hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
>> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
>> adalah daripada CK yang sama.*
>>
>> *"3 - Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih
>> sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu
>> keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat
>> keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada
>> permohonan baru."*, tulisnya panjang lebar.
>>
>> Tambah beliau lagi, Autie Anne kini memang bukan pemegang sijil halal
>> JAKIM tetapi pihaknya sedang berusaha ke arah itu.
>>
>> "*Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
>> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
>> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
>> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
>> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya. Ikhlas, Anak
>> dara Makcik Anne*", tulis Kamilah.
>>
>> Baca kenyataan penuh dari Kamilah.
>>
>> *[Isu Status Halal Auntie Anne's]*
>> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
>> Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi
>> Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah
>> badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk
>> meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi
>> menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.
>>
>> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>>
>> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
>> adalah seperti berikut:-
>> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK)
>> dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan
>> bagi outlet.
>>
>> 2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's
>> dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya
>> untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit.
>> Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya,
>> hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
>> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
>> adalah daripada CK yang sama.
>>
>> 3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih
>> sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu
>> keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat
>> keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada
>> permohonan baru.
>>
>> Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami
>> telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan
>> sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit
>> bayaran dalam post ini.
>>
>> Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM
>> tetapi kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang
>> sangat tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM.
>> Pihak JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan,
>> tetapi juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang
>> Muslim dan ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk
>> umat Islam. Doakan saya berjaya :)
>>
>> Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
>> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
>> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
>> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
>> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)
>>
>> Ikhlas,
>>
>> Anak dara Makcik Anne
>>
>> Sumber: Kamilah
>> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
>>
>>
>> ----- Original Message -----
>> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
>> *To:*
>> *Sent:* Monday, October 17, 2016 9:49 PM
>> *Subject:* Fw: Status Pengesahan Sijil Halal
>>
>>
>> *Isu Status Halal Auntie Anne's *
>>
>> bloglist-malaysia.blogspot
>> kerabubersuara.blogspot
>>
>>
>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEheGUXQHi0RZhUjKqtVdh08L9zHgEnRV5E8a9Vgim9VHjSNnROUJMkoNCf4tgo_5soNBaY8stbYnkFkeyYhrsOYUOzGbdQ0i_s_13HyfL_QJ1firjjYxxbSnBQ-_J-JkQpO0buhMqbhL38_/s2560/%25255BUNSET%25255D.jpg>
>>
>> [Isu Status Halal Auntie Anne's]
>>
>> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
>> Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi
>> Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah
>> badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk
>> meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi
>> menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.
>>
>> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>>
>> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
>> adalah seperti berikut:-
>>
>> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK)
>> dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan
>> bagi outlet.
>>
>> 2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's
>> dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya
>> untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit.
>> Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya,
>> hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
>> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
>> adalah daripada CK yang sama.
>>
>> 3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih
>> sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu
>> keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat
>> keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada
>> permohonan baru.
>>
>> Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami
>> telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan
>> sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit
>> bayaran dalam post ini.
>>
>> Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM
>> tetapi kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang
>> sangat tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM.
>> Pihak JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan,
>> tetapi juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang
>> Muslim dan ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk
>> umat Islam. Doakan saya berjaya :)
>>
>> Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
>> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
>> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
>> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
>> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)
>>
>> Ikhlas,
>>
>> Anak dara Makcik Anne
>>
>> http://jombelikacamata.blogspot.my/
>> http://camobackpackshopz.blogspot.com/
>>
>> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
>> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
>> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>>
>> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>>
>>
>>
>

Thu Oct 20, 2016 9:16 pm (PDT) . Posted by:

"Sukri Farah"

....susah gak pasal nama nama ni..........biar tahu jangan keliru....tag
tanyelah ustaz skrg.....
....JAKIM tak kasi biarlah....dia buat koje dia...

2016-10-21 6:47 GMT+08:00 muhamad zuki bin abdul kadir melayu83@gmail.com
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> Setuju cik ain.
> Banyak lagi nama lain yang boleh digunakan & byk lg binatang lain yg
> wujud, kenapala nama anjing juga nk digunakan?
>
> Sedangkan rata2 non muslim seluruh dunia pun ramai yg tak makan anjing
>
> On Oct 21, 2016 03:46, "Norain norainonisnain@gmail.com [automobil]" <
> automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>>
>>
>> Bukan masalah tak faham Inggeris, Jakim tak mau bagi keliru. Macam hotdog
>> tu dah mmg lama di pasaran. Sebelum Jakim ada, hotdog mmg dah ada. Ikut je
>> la peraturan, peraturan lain boleh ikut. Asal peraturan islam je kita nak
>> pertikai..
>> On Oct 20, 2016 10:29 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
>> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>
>>> 
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> *Na*ma Makanan - Disebabkan JAKIM, Melayu Di Anggap Bodoh.
>>> <http://www.amenoworld.net/2016/10/isu-tukar-nama-makanan-disebabkan-jakim.html>
>>> bloglist-malaysia.blogspot.
>>> amenoworld.net
>>>
>>> JAKIM ada masalah tumpu perhatian. Aku tak tahu sejak bila tetapi JAKIM
>>> memang ada masalah ini.
>>>
>>> JAKIM sepatutnya tumpu perhatian pada isu-isu yang lebih menekan umat
>>> Islam tetapi mereka cenderung tak peduli pun perkara-perkara macam tu.
>>>
>>> Mereka suka tambahbaik dan tambahbaik dan tambahbaik isu-isu remeh yang
>>> sebenarnya kalau ko buat dunno pun dengan benda-benda begitu bukan ada
>>> mana-mana muslim terjejas pun.
>>>
>>> Semalam. Kecoh cerita isu halal Auntie Anne's. Rujuk sini
>>> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
>>> .
>>>
>>> Farhatul Kamilah <https://www.facebook.com/farhatul.kamilah?fref=nf>
>>> <https://www.facebook.com/farhatul.kamilah?fref=nf>
>>> pada 16hb Oktober jam 9.19 ptg
>>> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
>>> ·
>>> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3#>
>>>
>>> [Isu Status Halal Auntie Anne's]
>>>
>>> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
>>> Anne's Malaysia <https://www.facebook.com/aamalaysia/>. Saya merupakan
>>> pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang
>>> 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation
>>> (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk
>>> mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat
>>> saya bekerja.
>>>
>>> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>>>
>>> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
>>> adalah seperti berikut:-
>>>
>>> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen
>>> (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan
>>> permohonan bagi outlet.
>>>
>>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUTsHFq6KG3HM9_vujTbwhvQhD2hCUsMG51Tn_T-hy3p9SiaQqpd7sa2MtfipP52hHLV2sZ0V20ppWlvk0hje42rm4h-OGztyZctdOMmXWSaePgKqYsq1Lu79ZmcSxqkXyFNM2E1UJhQ/s1600/Pretzel+Dog.png>
>>>
>>> Antara alasan kenapa Aunttie Anne gagal memperolehi sijil halal adalah
>>> disebabkan salah satu nama makanan jualan mereka ialah 'Pretzel Dog'.
>>>
>>> Dan laporan FMT turut menyebut selain dari Auntie Anne, beberapa
>>> restoran lain juga telah menukar nama menu mereka disebabkan alasan nama
>>> hidangan boleh mengelirukan muslim. (rujuk sini
>>> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/10/18/syarat-halal-jakim-tiada-lagi-coney-dog-dan-root-beer-di-malaysia/>
>>> ).
>>>
>>> *Syarat halal Jakim, tiada lagi 'Coney Dog' dan 'Root Beer' di Malaysia*
>>> Khairil Ashraf
>>> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/author/khairilashraf/>
>>> | October 18, 2016
>>>
>>> Makanan kegemaran ramai seperti Coney Dog kini dijenamakan semula,
>>> begitu juga dengan minuman tin 'Root Beer' dan 'Ginger Beer'.
>>>
>>> PETALING JAYA: Beberapa jenama makanan popular yang menjadi kegemaran
>>> sejak berdekad lama di seluruh dunia kini tidak lagi dikenali dengan nama
>>> asalnya di Malaysia.
>>>
>>> Ia termasuk menu utama rangkaian makanan segera A&W seperti "Coney Dog"
>>> dan "Root Beer", yang kini dinamakan semula "Chicken Coney" atau "Beef
>>> Coney", dan "Root Beer" yang kini dikenali sebagai "RB".
>>>
>>> "Kita tukar sebab nama itu ada konflik kalau kita nak mohon sijil
>>> halal," kata penolong pengurus jaminan kualiti dan halal A&W, Shahidah
>>> Wahid, mengesahkan penukaran nama itu 2 tahun lalu, ketika dihubungi FMT.
>>>
>>> Keputusan itu susulan garis panduan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
>>> (Jakim) dalam menganugerahkan sijil halal kepada mana-mana pengusaha
>>> restoran dan makanan, yang antara lain melarang penggunaan istilah yang
>>> sinonim dengan bahan tidak halal.
>>>
>>> Dokumen bertajuk "Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia" yang
>>> dikeluarkan 2 tahun lalu itu menyenaraikan perkataan "ham", "bak kut teh",
>>> "bacon", "beer", "rum", "hotdog" dan "charsiew", antara istilah yang
>>> menurut Jakim boleh "mengelirukan".
>>>
>>> Ia merupakan antara 9 syarat pensijilan halal terhadap pengilang yang
>>> memohon sijil halal daripada Jakim.
>>>
>>> Baru-baru ini, rangkaian francais menjual pretzel, Auntie Anne berkata
>>> Jakim belum dapat memberikan sijil halal kepada syarikat itu dan antara
>>> alasannya ialah salah satu produk dinamakan "pretzel dog".
>>>
>>> Seorang eksekutif Auntie Anne yang bertanggungjawab terhadap kualiti dan
>>> jaminan halal, Farhatul Kamilah Mohamed Sazali menerusi Facebooknya
>>> berkata, pihaknya sudah mengemukakan cadangan nama baharu kepada Jakim.
>>>
>>> Tinjauan FMT juga mendapati minuman tin popular seperti Ginger Beer dan
>>> Root Beer juga dijenamakan semula menjadi Sarsparilla dan Ginger Ale,
>>> dipercayai dikaitkan dengan syarat Jakim.
>>>
>>>
>>> FOMCA turut menyatakan pandangan bahawanya tindakan JAKIM itu tepat atas
>>> alasan ;
>>>
>>> 1. Jika dibiarkan ia boleh menimbulkan kekeliruan.
>>>
>>> 2. JAKIM perlu ahti2 keluarkan sijil halal supaya tak timbul isu di
>>> kemudian hari.
>>>
>>> Rujuk sini
>>> <http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/10/18/makanan-guna-nama-anjing-kelirukan-orang-islam-kata-fomca/>
>>> .
>>>
>>> Menu yang menjadi isu ialah menu yang ada nama seperti DOG, BEER
>>> antaranya.
>>>
>>> Sebenarnya. Apa yang JAKIM dan FOMCA tidak tahu ialah. Mereka sebenarnya
>>> sedang membayangkan melayu itu BODOH. BODOH. Dan BODOH.
>>>
>>> Tak faham bahasa English.
>>> Tatau bahasa English.
>>> Tak reti nak semak restoran itu halal atau tidak.
>>> Tak reti nak bertanya menu neh merujuk kepada apa.
>>> Oleh kerana terlalu bimbang maka lebih baikla kita mahsuhkan terus
>>> penggunaan perkataan2 tertentu ke atas nama menu jika satu2 restoran mahu
>>> memperolehi sijil halal.
>>>
>>> Ini yang sebenarnya JAKIM sedang buat.
>>>
>>> Aku lama perhatikan JAKIM neh.
>>> Dia kalau bab rakyat. Benda salah. Dia akan laju2 highlight. Benda kalau
>>> boleh mendatangkan untung. Dia akan laju2 laksanakan.
>>>
>>> Benda kalau clash dengan pemerintah. Dia takan amek port.
>>> Benda kalau menyebabkan pemimpin terasa dia buat macam tak ada apa.
>>> Benda kalau membabitkan kepentingan rakyat selalunya dia tak jaga.
>>>
>>> Pada aku. Tindakan-tindakan JAKIM banyak yang mengelirukan bahkan
>>> bercelaru. Aku kadang tak nampak pun perkara itu selaras dengan tuntutan
>>> agama tetapi JAKIM begitu berpegang padanya dan kadang2 perkara itu menjadi
>>> larangan agama tetapi JAKIM tidak menghalangnya. JAKIM lebih mengelirukan
>>> pada aku sebagai umat Islam berbanding nama menu. Kenapa tidak *JAKIM
>>> dapatkan sijil halal* dari rakyat Malaysia juga? Nak tengok samada anda
>>> layak ke tidak?
>>>
>>>
>>> ----- Original Message -----
>>> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
>>> *To:*
>>> *Sent:* Tuesday, October 18, 2016 10:18 PM
>>> *Subject:* Fw: 'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne
>>>
>>>
>>>
>>> *'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne *
>>> siakapkeli.my
>>>
>>>
>>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgdk4KPPcRv59A4uG7QTROiG61VZsAwTqbeZwY-OM6b21j1H591tU0pvGaJ1jjwnRlUZnStS9QiJ-X52Wpmzs7rJyJx2LysF48bSzCahr3vgefXPyyTUJ1rVjj4VsWe6HUdcATkOuY_kJc/s1600/anak.jpg>
>>>
>>> Baru-baru ini, Malaysia dikejutkan dengan status halal pretzel Auntie
>>> Anne Malaysia sebagaimana yang banyak tersebar di media sosial dan juga
>>> aplikasi mesej.
>>>
>>> Perkara ini sekaligus menimbulkan rasa was-was dalam kalangan
>>> peminat pretzel jenama tersebut mengenai status pretzel keluaran Auntie
>>> Anne.
>>>
>>> Bagi menjawab persoalan itu, pekerja QA Executieve yang merangkap Halal
>>> Executive di Auntie Anne's Malaysia, Farhatul Kamilah, tampil memberi
>>> penjelasan panjang lebar.
>>>
>>> Kamilah menerusi satu kenyataan di Facebook mengakui sememangnya
>>> permohonan sijil halal Auntie Anne ditolak oleh JAKIM berikutan beberapa
>>> isu termasuklah isu nama menu 'Pretzel Dog'. Namun isu yang timbul bukanlah
>>> isu besar seperti penggunaan bahan yang haram dimakan orang Islam.
>>>
>>> "1 - *JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen
>>> (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan
>>> permohonan bagi outlet.*
>>>
>>> "2 - *Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie
>>> Anne's dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta
>>> saya untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses
>>> audit. Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada
>>> mulanya, hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
>>> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
>>> adalah daripada CK yang sama.*
>>>
>>> *"3 - Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih
>>> sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu
>>> keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat
>>> keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada
>>> permohonan baru."*, tulisnya panjang lebar.
>>>
>>> Tambah beliau lagi, Autie Anne kini memang bukan pemegang sijil halal
>>> JAKIM tetapi pihaknya sedang berusaha ke arah itu.
>>>
>>> "*Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
>>> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
>>> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
>>> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
>>> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya. Ikhlas, Anak
>>> dara Makcik Anne*", tulis Kamilah.
>>>
>>> Baca kenyataan penuh dari Kamilah.
>>>
>>> *[Isu Status Halal Auntie Anne's]*
>>> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
>>> Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi
>>> Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah
>>> badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk
>>> meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi
>>> menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.
>>>
>>> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>>>
>>> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
>>> adalah seperti berikut:-
>>> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen
>>> (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan
>>> permohonan bagi outlet.
>>>
>>> 2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's
>>> dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya
>>> untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit.
>>> Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya,
>>> hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
>>> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
>>> adalah daripada CK yang sama.
>>>
>>> 3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih
>>> sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu
>>> keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat
>>> keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada
>>> permohonan baru.
>>>
>>> Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami
>>> telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan
>>> sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit
>>> bayaran dalam post ini.
>>>
>>> Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM
>>> tetapi kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang
>>> sangat tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM.
>>> Pihak JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan,
>>> tetapi juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang
>>> Muslim dan ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk
>>> umat Islam. Doakan saya berjaya :)
>>>
>>> Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
>>> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
>>> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
>>> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
>>> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)
>>>
>>> Ikhlas,
>>>
>>> Anak dara Makcik Anne
>>>
>>> Sumber: Kamilah
>>> <https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1280722441951488&set=a.437742902916117.106158.100000412341036&type=3>
>>>
>>>
>>> ----- Original Message -----
>>> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
>>> *To:*
>>> *Sent:* Monday, October 17, 2016 9:49 PM
>>> *Subject:* Fw: Status Pengesahan Sijil Halal
>>>
>>>
>>> *Isu Status Halal Auntie Anne's *
>>>
>>> bloglist-malaysia.blogspot
>>> kerabubersuara.blogspot
>>>
>>>
>>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEheGUXQHi0RZhUjKqtVdh08L9zHgEnRV5E8a9Vgim9VHjSNnROUJMkoNCf4tgo_5soNBaY8stbYnkFkeyYhrsOYUOzGbdQ0i_s_13HyfL_QJ1firjjYxxbSnBQ-_J-JkQpO0buhMqbhL38_/s2560/%25255BUNSET%25255D.jpg>
>>>
>>> [Isu Status Halal Auntie Anne's]
>>>
>>> Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie
>>> Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi
>>> Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah
>>> badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk
>>> meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi
>>> menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.
>>>
>>> "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"
>>>
>>> Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya
>>> adalah seperti berikut:-
>>>
>>> 1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen
>>> (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan
>>> permohonan bagi outlet.
>>>
>>> 2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's
>>> dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya
>>> untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit.
>>> Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya,
>>> hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini
>>> dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya
>>> adalah daripada CK yang sama.
>>>
>>> 3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih
>>> sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu
>>> keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat
>>> keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada
>>> permohonan baru.
>>>
>>> Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami
>>> telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan
>>> sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit
>>> bayaran dalam post ini.
>>>
>>> Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM
>>> tetapi kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang
>>> sangat tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM.
>>> Pihak JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan,
>>> tetapi juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang
>>> Muslim dan ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk
>>> umat Islam. Doakan saya berjaya :)
>>>
>>> Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya
>>> cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana
>>> perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie
>>> Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair
>>> Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)
>>>
>>> Ikhlas,
>>>
>>> Anak dara Makcik Anne
>>>
>>> http://jombelikacamata.blogspot.my/
>>> http://camobackpackshopz.blogspot.com/
>>>
>>> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
>>> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
>>> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>>>
>>> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>>>
>>>
>>>
>

Fri Oct 21, 2016 12:11 am (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi


Hotdog itu makanan, dog itu anjing...pretzeldog itu makanan, dog itu anjingmmg nama asal mkn itu..kalau itu pun keliru tak taulahbuat kerja pun jgn ikut kertas saja...yg buat kerja ikut undang2 kertas ni biasanya loyer, hakim, JAKIM...ingat bukan semua manusia kerja loyer, hakim atau JAKIM..tak boleh ditegur, bila ditegur masyarakat .. kata aku pandai...masyarakat apa tau,...pandai sangatlah tu jadinya...
On Friday, October 21, 2016 12:16 PM, "Sukri Farah farah33sukri@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  ....susah gak pasal nama nama ni..........biar tahu jangan keliru....tag tanyelah ustaz skrg.........JAKIM tak kasi biarlah....dia buat koje dia...
2016-10-21 6:47 GMT+08:00 muhamad zuki bin abdul kadir melayu83@gmail.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

  Setuju cik ain.
Banyak lagi nama lain yang boleh digunakan & byk lg binatang lain yg wujud, kenapala nama anjing juga nk digunakan?Sedangkan rata2 non muslim seluruh dunia pun ramai yg tak makan anjing
On Oct 21, 2016 03:46, "Norain norainonisnain@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:

  Bukan masalah tak faham Inggeris, Jakim tak mau bagi keliru. Macam hotdog tu dah mmg lama di pasaran. Sebelum Jakim ada, hotdog mmg dah ada. Ikut je la peraturan, peraturan lain boleh ikut. Asal peraturan islam je kita nak pertikai..On Oct 20, 2016 10:29 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:



 

Nama Makanan - Disebabkan JAKIM, Melayu Di Anggap Bodoh.
bloglist-malaysia.blogspot.amenoworld.net JAKIM ada masalah tumpu perhatian. Aku tak tahu sejak bila tetapi JAKIM memang ada masalah ini.

JAKIM sepatutnya tumpu perhatian pada isu-isu yang lebih menekan umat Islam tetapi mereka cenderung tak peduli pun perkara-perkara macam tu. 

Mereka suka tambahbaik dan tambahbaik dan tambahbaik isu-isu remeh yang sebenarnya kalau ko buat dunno pun dengan benda-benda begitu bukan ada mana-mana muslim terjejas pun.

Semalam. Kecoh cerita isu halal Auntie Anne's. Rujuk sini. Farhatul Kamilah pada 16hb Oktober jam 9.19 ptg · [Isu Status Halal Auntie Anne's]Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat saya bekerja. "Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya adalah seperti berikut:-1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan bagi outlet.
Antara alasan kenapa Aunttie Anne gagal memperolehi sijil halal adalah disebabkan salah satu nama makanan jualan mereka ialah 'Pretzel Dog'.

Dan laporan FMT turut menyebut selain dari Auntie Anne, beberapa restoran lain juga telah menukar nama menu mereka disebabkan alasan nama hidangan boleh mengelirukan muslim. (rujuk sini). 
Syarat halal Jakim, tiada lagi 'Coney Dog' dan 'Root Beer' di Malaysia
Khairil Ashraf | October 18, 2016 Makanan kegemaran ramai seperti Coney Dog kini dijenamakan semula, begitu juga dengan minuman tin 'Root Beer' dan 'Ginger Beer'.PETALING JAYA: Beberapa jenama makanan popular yang menjadi kegemaran sejak berdekad lama di seluruh dunia kini tidak lagi dikenali dengan nama asalnya di Malaysia.Ia termasuk menu utama rangkaian makanan segera A&W seperti "Coney Dog" dan "Root Beer", yang kini dinamakan semula "Chicken Coney" atau "Beef Coney", dan "Root Beer" yang kini dikenali sebagai "RB"."Kita tukar sebab nama itu ada konflik kalau kita nak mohon sijil halal," kata penolong pengurus jaminan kualiti dan halal A&W, Shahidah Wahid, mengesahkan penukaran nama itu 2 tahun lalu, ketika dihubungi FMT.Keputusan itu susulan garis panduan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam menganugerahkan sijil halal kepada mana-mana pengusaha restoran dan makanan, yang antara lain melarang penggunaan istilah yang sinonim dengan bahan tidak halal.Dokumen bertajuk "Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia" yang dikeluarkan 2 tahun lalu itu menyenaraikan perkataan "ham", "bak kut teh", "bacon", "beer", "rum", "hotdog" dan "charsiew", antara istilah yang menurut Jakim boleh "mengelirukan".Ia merupakan antara 9 syarat pensijilan halal terhadap pengilang yang memohon sijil halal daripada Jakim.Baru-baru ini, rangkaian francais menjual pretzel, Auntie Anne berkata Jakim belum dapat memberikan sijil halal kepada syarikat itu dan antara alasannya ialah salah satu produk dinamakan "pretzel dog".Seorang eksekutif Auntie Anne yang bertanggungjawab terhadap kualiti dan jaminan halal, Farhatul Kamilah Mohamed Sazali menerusi Facebooknya berkata, pihaknya sudah mengemukakan cadangan nama baharu kepada Jakim.Tinjauan FMT juga mendapati minuman tin popular seperti Ginger Beer dan Root Beer juga dijenamakan semula menjadi Sarsparilla dan Ginger Ale, dipercayai dikaitkan dengan syarat Jakim.

FOMCA turut menyatakan pandangan bahawanya tindakan JAKIM itu tepat atas alasan ;

1. Jika dibiarkan ia boleh menimbulkan kekeliruan.

2. JAKIM perlu ahti2 keluarkan sijil halal supaya tak timbul isu di kemudian hari.

Rujuk sini.

Menu yang menjadi isu ialah menu yang ada nama seperti DOG, BEER antaranya.

Sebenarnya. Apa yang JAKIM dan FOMCA tidak tahu ialah. Mereka sebenarnya sedang membayangkan melayu itu BODOH. BODOH. Dan BODOH.

Tak faham bahasa English.
Tatau bahasa  English.
Tak reti nak semak restoran itu halal atau tidak.
Tak reti nak bertanya menu neh merujuk kepada apa.
Oleh kerana terlalu bimbang maka lebih baikla kita mahsuhkan terus penggunaan perkataan2 tertentu ke atas nama menu jika satu2 restoran mahu memperolehi sijil halal.

Ini yang sebenarnya JAKIM sedang buat.

Aku lama perhatikan JAKIM neh.
Dia kalau bab rakyat. Benda salah. Dia akan laju2 highlight. Benda kalau boleh mendatangkan untung. Dia akan laju2 laksanakan.

Benda kalau clash dengan pemerintah. Dia takan amek port.
Benda kalau menyebabkan pemimpin terasa dia buat macam tak ada apa. Benda kalau membabitkan kepentingan rakyat selalunya dia tak jaga.

Pada aku. Tindakan-tindakan JAKIM banyak yang mengelirukan bahkan bercelaru. Aku kadang tak nampak pun perkara itu selaras dengan tuntutan agama tetapi JAKIM begitu berpegang padanya dan kadang2 perkara itu menjadi larangan agama tetapi JAKIM tidak menghalangnya. JAKIM lebih mengelirukan pada aku sebagai umat Islam berbanding nama menu. Kenapa tidak JAKIM dapatkan sijil halal dari rakyat Malaysia juga? Nak tengok samada anda layak ke tidak?   ----- Original Message ----- From: -:eSpAcE9808:- To:  Sent: Tuesday, October 18, 2016 10:18 PMSubject: Fw: 'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne
 

'Anak Dara Makcik Anne' Perjelas Isu Halal Auntie Anne
siakapkeli.my 
Baru-baru ini, Malaysia dikejutkan dengan status halal pretzel Auntie Anne Malaysia sebagaimana yang banyak tersebar di media sosial dan juga aplikasi mesej.

Perkara ini sekaligus menimbulkan rasa was-was dalam kalangan peminat pretzel jenama tersebut mengenai status pretzel keluaran Auntie Anne.

Bagi menjawab persoalan itu, pekerja QA Executieve yang merangkap Halal Executive di Auntie Anne's Malaysia, Farhatul Kamilah, tampil memberi penjelasan panjang lebar.

Kamilah menerusi satu kenyataan di Facebook mengakui sememangnya permohonan sijil halal Auntie Anne ditolak oleh JAKIM berikutan beberapa isu termasuklah isu nama menu 'Pretzel Dog'. Namun isu yang timbul bukanlah isu besar seperti penggunaan bahan yang haram dimakan orang Islam.

"1 - JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan bagi outlet.

"2 - Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit. Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya, hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya adalah daripada CK yang sama.

"3 - Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada permohonan baru.", tulisnya panjang lebar.

Tambah beliau lagi, Autie Anne kini memang bukan pemegang sijil halal JAKIM tetapi pihaknya sedang berusaha ke arah itu.

"Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya. Ikhlas, Anak dara Makcik Anne", tulis Kamilah.

Baca kenyataan penuh dari Kamilah.

[Isu Status Halal Auntie Anne's]
Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.

"Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"

Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya adalah seperti berikut:-
1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan bagi outlet.

2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit. Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya, hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya adalah daripada CK yang sama.

3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada permohonan baru.

Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit bayaran dalam post ini.

Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM tetapi kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang sangat tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM. Pihak JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan, tetapi juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang Muslim dan ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk umat Islam. Doakan saya berjaya :)

Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)

Ikhlas,

Anak dara Makcik Anne

Sumber: Kamilah  ----- Original Message ----- From: -:eSpAcE9808:- To:  Sent: Monday, October 17, 2016 9:49 PMSubject: Fw: Status Pengesahan Sijil Halal
 Isu Status Halal Auntie Anne's  bloglist-malaysia.blogspotkerabubersuara.blogspot 

[Isu Status Halal Auntie Anne's]

Saya bekerja sebagai QA Executive merangkap Halal Executive di Auntie Anne's Malaysia. Saya merupakan pemegang Ijazah Kejuruteraan Teknologi Kimia (Makanan) dan adalah seorang 'certified' Halal Executive dibawah badan Halal Development Corporation (HDC). Penyataan ini bukanlah untuk meninggi diri, tetapi bertujuan untuk mempertahankan kreadibiliti saya bagi menjawab isu status halal di tempat saya bekerja.

"Permohonan halal Auntie Anne's (HALAL-20160627) ditolak JAKIM"

Ya betul, permohonan kami telah ditolak atas beberapa isu. Isu-isunya adalah seperti berikut:-

1) JAKIM meminta kami untuk memohon sijil halal bagi Central Kitchen (CK) dahulu dimana proses re-packing dilakukan sebelum meneruskan permohonan bagi outlet.

2) Saya telah memohon sijil halal bagi kesemua 45 outlet Auntie Anne's dibawah satu permohonan. JAKIM telah menolak permohonan dan meminta saya untuk mengasingkan permohonan mengikut zon untuk memudahkan proses audit. Situasi ini juga pernah berlaku kepada jenama Sushi King. Pada mulanya, hanya beberapa outlet sahaja yang disahkan halal kerana proses ini dijalankan secara berperingkat dan mengikut zon walaupun semua produknya adalah daripada CK yang sama.

3) Nama menu 'Pretzel Dog' haruslah ditukar kepada nama yang lebih sesuai. Saya telah mencadangkan beberapa nama baru dan masih menunggu keputusan mesyuarat panel dari pihak JAKIM. Setelah kami mendapat keputusannya, kami harus menukar kesemua menuboard sebelum proceed kepada permohonan baru.

Untuk pengetahuan semua, saya telah menghantar permohonan bagi CK. Kami telah melepasi peringkat pertama dan sudah pun menjelaskan bayaran dan sedang menunggu proses audit dari JAKIM. Saya sertakan surat dan resit bayaran dalam post ini.

Ingin saya tegaskan, Auntie Anne's BUKAN pemegang sijil halal JAKIM tetapi kami sedang BERUSAHA kearah itu. JAKIM mempunyai standard yang sangat tinggi yang harus diikuti oleh semua pemegang sijil halal JAKIM. Pihak JAKIM bukan hanya memfokuskan kepada status halal bahan makanan, tetapi juga kebersihan outlet dan pengendali makanan. Saya juga seorang Muslim dan ini adalah salah satu tanggungjawab fardhu kifayah saya untuk umat Islam. Doakan saya berjaya :)

Bagi yang was-was tapi mahu juga mencuba pretzel Auntie Anne's, saya cadangkan anda menunggu sehingga kami disahkan halal terlebih dahulu kerana perkara yang syubhah sudah jatuh haram untuk kita memakannya. Jika Auntie Anne's sudah disahkan halal oleh JAKIM, saya cadangkan anda beli Éclair Stix dan Jalapeno Cheese, kerana kedua-duanya favourite saya :)

Ikhlas,

Anak dara Makcik Anne http://jombelikacamata.blogspo t.my/
http://camobackpackshopz.blogs pot.com/ "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

#yiv6997345722 #yiv6997345722 -- #yiv6997345722ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mkp #yiv6997345722hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mkp #yiv6997345722ads {margin-bottom:10px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mkp .yiv6997345722ad {padding:0 0;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mkp .yiv6997345722ad p {margin:0;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mkp .yiv6997345722ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-sponsor #yiv6997345722ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-sponsor #yiv6997345722ygrp-lc #yiv6997345722hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-sponsor #yiv6997345722ygrp-lc .yiv6997345722ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv6997345722 #yiv6997345722actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv6997345722 #yiv6997345722activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722activity span {font-weight:700;}#yiv6997345722 #yiv6997345722activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv6997345722 #yiv6997345722activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv6997345722 #yiv6997345722activity span span {color:#ff7900;}#yiv6997345722 #yiv6997345722activity span .yiv6997345722underline {text-decoration:underline;}#yiv6997345722 .yiv6997345722attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv6997345722 .yiv6997345722attach div a {text-decoration:none;}#yiv6997345722 .yiv6997345722attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv6997345722 .yiv6997345722attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv6997345722 .yiv6997345722attach label a {text-decoration:none;}#yiv6997345722 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv6997345722 .yiv6997345722bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv6997345722 .yiv6997345722bold a {text-decoration:none;}#yiv6997345722 dd.yiv6997345722last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv6997345722 dd.yiv6997345722last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv6997345722 dd.yiv6997345722last p span.yiv6997345722yshortcuts {margin-right:0;}#yiv6997345722 div.yiv6997345722attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv6997345722 div.yiv6997345722attach-table {width:400px;}#yiv6997345722 div.yiv6997345722file-title a, #yiv6997345722 div.yiv6997345722file-title a:active, #yiv6997345722 div.yiv6997345722file-title a:hover, #yiv6997345722 div.yiv6997345722file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv6997345722 div.yiv6997345722photo-title a, #yiv6997345722 div.yiv6997345722photo-title a:active, #yiv6997345722 div.yiv6997345722photo-title a:hover, #yiv6997345722 div.yiv6997345722photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv6997345722 div#yiv6997345722ygrp-mlmsg #yiv6997345722ygrp-msg p a span.yiv6997345722yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv6997345722 .yiv6997345722green {color:#628c2a;}#yiv6997345722 .yiv6997345722MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv6997345722 o {font-size:0;}#yiv6997345722 #yiv6997345722photos div {float:left;width:72px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722reco-category {font-size:77%;}#yiv6997345722 #yiv6997345722reco-desc {font-size:77%;}#yiv6997345722 .yiv6997345722replbq {margin:4px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mlmsg select, #yiv6997345722 input, #yiv6997345722 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mlmsg pre, #yiv6997345722 code {font:115% monospace;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-mlmsg #yiv6997345722logo {padding-bottom:10px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-msg p#yiv6997345722attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-reco #yiv6997345722reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-sponsor #yiv6997345722ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-sponsor #yiv6997345722ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-sponsor #yiv6997345722ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv6997345722 #yiv6997345722ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv6997345722

Attachment(s) from bashah
4 of 4 Photo(s)
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: