Friday, October 7, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4601[2 Attachments]

11 Messages

Digest #4601
1
Fw: Memo Arah Kutip Balik Elaun by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
2
Fw: Fakta Kes - Skandal RM114.2 Juta by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
4

Messages

Thu Oct 6, 2016 7:36 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Memo Arah Kutip Balik Elaun Tersebar - Apa Sudah Jadi Kementerian Pendidikan?
bloglist-malaysia.blogspot.
amenoworld.net

Aku nampak neh menerusi sebaran peguam Zul Hazmi. Menurut kenyataan yang tertera di dokumen tersebut ia menyatakan bahawa beberapa jenis elaun yang telah dibayar kepada beberapa pihak tertentu perlu dipulangkan semula.

Ia adalah sejenis memo yang dikeluarkan kepada Pengetua dan Guru Besar yang ditanda-tangani oleh Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah Kubang Pasu.

Memo tersebut bertarikh 5 Oktober 2016, yakni memo yang baru diedarkan pada hari ini. Aku tak pasti sangat kenapa elaun-elaun berkenaan ditarikbalik tetapi penyebaran di laman sosial mengundang persepsi dan pelbagai spekulasi. Apakah perkara ini melibatkan semua jenis sekolah2 di Malaysia atau hanya merujuk di daerah tertentu sahaja? Kenapa berlakunya penarikan-balik elaun? Masalah kewangan kah? Tahapnya bagaimana? Seriyus sangat kah? Aku harap kementerian yang terbabit boleh beri penjelasan lanjut atas penyebaran memo berkenaan.

Sekian.

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 6, 2016 7:36 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Fakta Kes - Skandal RM114.2 Juta Pengarah Jabatan Air Sabah

bloglist-malaysia.blogspot
bankami.blogspot.

Fakta kes.

Ini ialah kes pecah amanah membabitkan penyelewengan wang untuk projek infrastruktur yang bernilai 3.3b di Sabah. Mereka dikatakan telah memonopoli kesemua projek berkaitan infrastruktur asas sejak tahun 2010 untuk diberikan kepada adik-beradik.

Kes membabitkan 2 individu utama dalam tangkapan dan siasatan awal SPRM. Iaitu Pengarah dan Timbalan Pengarah Jabatan Air Sabah.

Nama Pengarah JANS itu ialah AG MOHD TAHIR BIN MOHD TALIB, 54 tahun. Berita tidak melaporkan nama dan menyiarkan wajah.

Nama Timbalan Pengarah JANS ialah TEO CHEE KONG, 51 tahun. TEO CHEE KONG dikatakan bekas JURUTERA di JANS kemudiannya dinaikkan pangkat dengan cara agak mendadak juga kepada Timbalan Pengarah selepas beberapa tahun bertugas.

Kemudiannya SPRM meneruskan tangkapan dan siasatan susulan kepada 2 orang kanan yang menjadi kepercayaan dua suspek utama kes. Seorangnya ialah akauntan yang berusia 50 tahun (tak disebut nama) dan seorang lagi ialah ABANG KANDUNG kepada Timbalan Pengarah JANS yang bergelar DATUK dan berusia 55 tahun.

SPRM telah menyerbu tiga lokasi utama bagi merampas barangan curian iaitu RUMAH SUSPEK, BANK DI MANA SUSPEK MENYIMPAN WANG DAN PEJABAT DI MANA SUSPEK BEKERJA.

Menurut SPRM :

a.. Wang tunai lebih kurang RM75 juta yang melibatkan wang berjumlah RM45 juta daripada pengarah terbabit manakala selebihnya daripada timbalan pengarah tersebut.
b.. SPRM juga telah menyita beberapa akaun milik Pengarah, Timbalan Pengarah dan seorang individu lain bergelar Datuk yang dianggarkan lebih kurang RM37 juta.
c.. SPRM juga mempercayai mereka memiliki wang di beberapa buah bank di luar negara.
d.. SPRM turut membuka satu daripada enam peti simpanan milik timbalan pengarah tersebut di beberapa bank yang mengandungi wang tunai RM2.5 juta. Selebihnya akan dibuka dengan bantuan bank dalam masa terdekat.
e.. SPRM turut merampas 127 geran tanah.
f.. 9 buah kenderaan mewah iaitu Range Rover, Audi, BMW, Ford Ranger, Mercedes Benz, Mazda, BMW, Lexus dan Volvo.
g.. Jam tangan berjenama, barang-barang kemas serta 94 beg tangan berjenama mewah milik isteri-isteri suspek.
h.. 8.75 juta (ialah wang tunai hasil rampasan dari Pengarah, Timbalan Pengarah, Ahli keluarga suspek) + 37 juta (wang dalam account bank syarikat) + 2.5 juta (wang tunai dari peti besi Timbalan Pengarah JANS) = RM 114.2 Juta keseluruhannya.
Susulan dari siasatan kes berkenaan, Ketua Menteri Sabah Musa Aman memaklumkan akan mengkaji semula proses pemberian tender bagi membendung amalan rasuah agar tidak berulang semula.

Untuk rekod, pada tahun 2011 satu laporan SPRM telah dibuat terhadap Timbalan Pengarah JANS tetapi tiada tindakan susulan diambil.

Untuk rekod JANS telah memulakan Perkhidmatan Pengurusan Loji Rawatan Air (LRA) secara khidmat luar di Loji Rawatan Air Segaliud, Sandakan sehingga seluruh negeri Sabah. Laporan Audit Negara 2014 Siri 2, pernah melaporkan terdapat beberapa kelemahan dalam pelaksanaannya termasuk peralatan yang rosak dan tidak dibaiki. Pelupusan peralatan, bahan kimia dan enapcemar juga tidak dibuat, serta pegawai kimia tidak mencukupi untuk memantau LRA yang dikendalikan kontraktor.

Selain menyalahgunakan dana yang disalurkan oleh kerajaan pusat, mereka juga turut menyeleweng dan pecah amanah membabitkan peruntukan kerajaan negeri.

AmenoWorld

Duit Merata-rata: Boleh Masuk Rekod Guiness World Records
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

Putrajaya: Menteri Di Jabatan Menteri Datuk Paul Low mengucapkan tahniah di atas kejayaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di atas kejayaan membongkar kes rasuah membabitkan projek bernilai RM3.3 bilion di Sabah.

Menurutnya, kes itu membabitkan jumlah wang sangat besar, dan rumah yang diserbu SPRM dipenuhi dengan wang tunai.

"Duit merata-rata, di bawah siling, di bawah tilam, dalam almari, di dalam tandas... rumah itu penuh dengan wang tunai.

"Boleh masuk rekod Guiness World Records, tahniah kepada SPRM," katanya ketika berucap pada majlis Persidangan Ikrar Integriti Korporat (CIP) 2016 di sini, hari ini.

Semalam, SPRM merampas wang tunai sebanyak RM112 juta, sembilan kereta mewah, barangan kemas, geran tanah dan beberapa lain susulan tangkapan dua pegawai jabatan kerajaan di Kota Kinabalu, kelmarin.

Rampasan wang tunai itu adalah yang terbesar di negara ini sejak penubuhan agensi pencegahan rasuah itu sejak 49 tahun lalu.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Azam Baki dipetik berkata, semua wang dan barangan terbabit ditemui hasil daripada serbuan di beberapa lokasi termasuk pejabat, rumah dan kenderaan milik suspek.

"Daripada RM112 juta wang tunai itu, RM52 juta disimpan di rumah, pejabat dan kenderaan suspek manakala selebihnya di beberapa akaun bank milik suspek dan keluarga mereka.

"Selain dua kakitangan kerajaan berpangkat pengarah, 54, dan timbalan pengarah, 51, dua lagi individu ditahan membabitkan seorang ahli perniagaan, 55, dan akauntannya, 50, turut ditahan bagi membantu siasatan.

"Turut dirampas 97 geran tanah milik seorang daripada pegawai kerajaan berkenaan," katanya.

SPRM jumpa wang tunai RM50j di rumah pegawai GLC

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

SHAH ALAM - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjumpai wang tunai yang dianggarkan hampir RM50 juta di dalam sebuah rumah salah seorang pegawai kanan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Sabah dalam serbuan ke rumahnya semalam.

Sumber berkata, selain itu, SPRM juga menemui wang tunai dalam jumlah yang besar dalam salah sebuah kenderaan milik suspek.
"Siasatan awal mendapati salah seorang suspek yang merupakan ketua kepada suspek kedua ini mempunyai bilik khas untuk menyimpan wang berkenaan.

"Dia tidak menyimpan dalam bank, sebaliknya menyimpan wang tunai di rumah. Terdapat juga sejumlah besar barang kemas dan jam tangan pelbagai jenama," katanya kepada Sinar Harian.

Siasatan dilakukan berikutan SPRM menahan dua pegawai berkenaan kerana disyaki menyalahgunakan kuasa dengan memonopoli dan memberikan projek-projek yang dikendalikan jabatan tersebut kepada sanak saudara mereka.

Kedua-duanya yang berusia 54 dan 51 itu ditahan di pejabat mereka di Kota Kinabalu, Sabah kira-kira pada jam 9.15 pagi semalam.

Semalam, SPRM turut merampas wang tunai bernilai lebih kurang RM3 juta yang disimpan dalam peti besi di pejabat salah seorang pegawai kanan itu.

Kedua-dua pegawai kanan yang berjawatan pengarah dan timbalan pengarah di jabatan kerajaan yang mengendalikan projek-projek pembinaan infrastruktur asas bernilai lebih RM3.3 bilion sejak tahun 2010 itu telah memonopoli kesemua projek dan diserahkan kepada adik-beradik mereka.

Hasil penyalahgunaan kuasa ini yang dipercayai bermula sejak tahun 2010 hingga kini, siasatan awal mempercayai mereka telah mengumpul harta kekayaan melebihi RM50 juta.

Sementara itu, seorang lagi suspek ditemukan wang tunai berjumlah hampir RM3 juta, dan simpanan dalam akaun bernilai puluhan juta ringgit.

Difahamkan, SPRM juga akan mendapatkan perintah tahanan reman terhadap mereka berdua hari ini di Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu.

Susulan tangkapan ini, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Datuk Azam Baki akan mengadakan sidang media khas di Kota Kinabalu petang ini.

SPRM Rampas RM 52 Juta , 30 Anggota Ambil Masa 15 Jam Untuk Kira
siakapkeli.my

KOTA KINABALU, 5 Okt - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merampas sejumlah RM52 juta wang tunai dipercayai hasil aktiviti rasuah membabitkan pengarah dan timbalan pengarah sebuah jabatan di Sabah.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Bakri, rampasan wang tunai itu merupakan rampasan terbesar yang pernah dilakukan SPRM dalam tempoh 49 tahun.

Daripada jumlah itu katanya, sebanyak RM45 juta dirampas daripada pengarah terbabit manakala RM7 juta lagi dari timbalan pengarah.

"Kesemua wang tunai itu dirampas di pejabat dan rumah kedua-dua pegawai kanan kerajaan itu.

"Wang tunai itu juga memerlukan masa selama 15 jam untuk dikira membabitkan seramai 30 anggota," katanya pada sidang akhbar di sini sebentar tadi.

Menurut beliau, pihaknya bagaimanapun masih belum dapat menilai jumlah keseluruhan barang kemas yang turut dirampas.

Sementara itu, BH Online melaporkan antara barang yang dirampas termasuk barangan mewah, barang kemas dan juga kenderaan mewah pengarah dan timbalan di Sabah.

Sumber : Kosmo!

Berita Harian @bharianmy #Penyelewengan RM3.3b; Antara rampasan wang, barangan mewah, barang kemas juga kenderaan mewah pengarah dan timbalan di Sabah.

Dua Lagi Ditahan SPRM, Rampasan Wang Tunai RM 52 juta

Siakapkeli.my

PETALING JAYA, 5 Okt: Dua lagi telah ditahan SPRM susulan kes penahanan dua pegawai kanan agensi kerajaan di Kota Kinabalu, Sabah kerana disyaki menyalahgunakan kuasa dalam pemberian projek jabatan awam.

Keempat-empat individu terlibat akan dibawa ke mahkamah untuk mendapatkan perintah reman bagi membantu kes.

Sementara itu, pihak SPRM menganggarkan lebih RM 20 juta wang tunai yang dirampas susulan kes itu.

Timbalan Ketua Pesuruhajaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki berkata, wang tunai berjumlah RM3 juta yang dirampas sebelum ini hanya sebahagian daripada keseluruhan rampasan.

"RM3 juta sebahagian daripadanya. Sebenarnya lebih daripada itu. Saya fikir lebih RM20 juta," katanya ketika dihubungi mStar Online.

Menurut Azam, rampasan wang jutaan ringgit itu melibatkan beberapa lokasi seperti di rumah, bank dan pejabat suspek.

"Setiap daripada sasaran yang kita tahan itu, setidak-tidaknya tiga lokasi. Termasuk peti besi, rumah, pejabat dan ada juga melibatkan peti besi di bank," katanya.

Sebelum ini, dua suspek berusia 51 dan 54 tahun ditahan di pejabat masing-masing kira-kira jam 9.15 pagi Selasa kerana disyaki memonopoli dan memberikan projek-projek yang dikendalikan jabatan itu kepada sanak saudara.

Azam berkata, sidang media berhubung kes berkenaan akan diadakan di Kota Kinabalu petang ini sambil menambah SPRM akan terus menyiasat dengan lebih agresif dan menjangkakan lebih ramai lagi yang akan ditahan.

Kedua-dua pegawai kanan berjawatan pengarah dan timbalan pengarah itu mengendalikan projek-projek pembinaan infrastruktur asas bernilai lebih RM3.3 bilion sejak 2010 dan telah memonopoli kesemua projek untuk diserahkan kepada adik-beradik mereka.

Jumlah harta kekayaan yang dikumpul mencecah RM50 juta hasil penyalahgunaan kuasa yang dipercayai bermula sejak 2010.

[Kemaskini]

SPRM mengesahkan jumlah wang tunai yang dirampas berjumlah RM 52 juta dan itu merupakan rampasan terbesar yang pernah dilakukan SPRM dalam tempoh 49 tahun.

Daripada jumlah itu katanya, sebanyak RM45 juta dirampas daripada pengarah terbabit manakala RM7 juta lagi dari timbalan pengarah.

"Kesemua wang tunai itu dirampas di pejabat dan rumah kedua-dua pegawai kanan kerajaan itu.

"Wang tunai itu juga memerlukan masa selama 15 jam untuk dikira membabitkan seramai 30 anggota," katanya pada sidang akhbar di sini sebentar tadi.

Menurut beliau, pihaknya bagaimanapun masih belum dapat menilai jumlah keseluruhan barang kemas yang turut dirampas.

Sumber : mStar Online, Kosmo

Sita Wang Terbesar Dalam Kes Rasuah, SPRM Masih Kira Untuk Tahu Jumlah Sebenar

siakapkeli.my

Sejak pagi tadi tersebar di laman sosial beberapa keping gambar wang yang dikatakan dirampas oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di rumah seorang pegawai kerajaan negeri Sabah dianggarkan bernilai lebih dari 10 juta.

Memetik laporan Berita Harian, laporan berkenaan menyatakan wang berkenaan telah dirampas oleh pihak SPRM dalam operasi lewat malam semalam.

Menurut sumber, pegawai SPRM sehingga kini masih mengira untuk mengetahui jumlah sebenar wang berkenaan dipercayai jumlah terbesar pernah disita berkaitan kes rasuah.

"Penemuan wang tunai itu mengejutkan SPRM yang tidak menyangka wang belasan juta ringgit milik suspek ditemui di beberapa lokasi," katanya di sini, hari ini. - Siakapkeli.my

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 6, 2016 7:37 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



WomensBoatToGaza, Dr Fauziah Ditahan Israel

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

SHAH ALAM: Kementerian Luar Negeri kini sedang berusaha untuk membebaskan rakyat Malaysia yang ditahan oleh rejim Israel, pada Rabu.

Dalam satu kenyataan hari ini, pihak Kementerian sudah menghubungi beberapa pihak untuk memastikan rakyat Malaysia yang ditahan itu berada dalam keadaan selamat.

"Kita buat masa ini sedang memantau perkembangan itu," petik kenyataan Kementerian Luar Negeri.

Terdahulu, aktivis dan juga wakil tunggal dari Malaysia iaitu Dr Fauziah Mohd Hasan yang mengikuti pelayaran kapal Zaytouna-Oliva dalam misi ke Gaza ditawan Israel.

Kapal layar berserta tiga krew dan 10 orang anak kapal telah ditawan oleh tentera Israel kira-kira 8.58 malam pada Rabu.

Kapal Zaytouna yang dalam misi #WomensBoatToGaza (WBG) itu dijangka akan ditunda oleh tentera Israel menuju ke pelabuhan Ashdod.

Misi #WomensBoatToGaza yang disertai lebih 20 wanita ternama dari pelbagai negara dan agama bermatlamat memberi tekanan kepada Israel agar menghentikan kepungan di Gaza yang berlarutan selama hampir 10 tahun.

Gerakan yang merupakan satu inisiatif Freedom Flotilla Coalition (FFC) juga bertujuan menganjurkan misi keamanan untuk memberitahu masyarakat dunia bahawa hak-hak rakyat Palestin harus dikembalikan.

- Sinar Harian

"Kami Ditahan Secara Tidak Sah," Tolong Bebaskan Kami Daripada Tahanan Israel - Dr Fauziah
siakapkeli.my

Semalam dilaporkan kapal misi kemanusiaan Zaytouna-Oliva 'Women's Boat to Gaza' (WBG) telah ditahan oleh pihak berkuasa Israel di mana daripada 13 orang aktivis yang ditahan itu salah seorangnya adalah rakyat Malaysia, Dr Fauziah Mohd Hasan.

Dalam satu video yang dimuatnaik oleh Freedom Flotilla Coalition memaparkan Dr Fauziah menggesa dan merayu agak pemimpin dunia, kerajaan, rakyat Malaysia dan mereka yang cintakan keamanan supaya melakukan sesuatu untuk membebaskan mereka ini yang ditahan secara tidak sah oleh Israel.

Di dalam video mesej SOS berdurasi 1.03 minit itu, beliau menyatakan penghargaan kepada semua ouhak yang menyokong misi mereka serta kepada mereka yang mendoakan keselamatan mereka dalam menjalankan misi berkenaan.

Selain Dr Fauziah, kesemua 13 aktivis lain turut merakam video sepertinya pemenang Hadiah Nobel 1976, Mairead Maguire dari Ireland dan Ahli Parlimen dari New Zealand, Marama Davidson yang merupakan seorang pengarah dan penulis skrip Amerika Syarikat, Naomi Wallace yang merupakan atlet dan ahli akademik dari Norway, Gerd Von Der Lippe, serta jurulatih dan atlet Turki, Cigdem Topçuoglo.

Tujuan video berkenaan adalah untuk menggesa kerajaan negara masing-masing dan masyarakat antarabangsa memberi tekanan kepada Israel bagi membebaskan mereka yang "ditahan secara tidak sah" atau "diculik" di perairan antarabangsa.

Kapal layar Zaytouna-Olivia berserta 13 aktivis termasuk 3 krew kapal telah ditawan oleh tentera Israel kira-kira 8.58 malam pada Rabu.

Mereka yang berlepas dari Barcelona 21 hari lalu merupakan wanita dari pelbagai latar belakang daripada 12 negara dengan membawa misi pelayaran kemanusiaan dan mesej keamanan sebagai simbolik penentangan masyarakat antarabangsa, khususnya wanita, ke atas kepungan haram rejim Israel ke atas Gaza sejak 2007. - Siakapkeli.my

Bot Bawa Aktivis Malaysia Dihalang Tentera Israel, Dieskort ke Pelabuhan Ashdod - Laporan
siakapkeli.my

Kuala Lumpur, 6 Okt : Tentera laut israel telah mengambil alih kapal Zaytouna-Olive yang membawa 13 aktivis wanita dalam misi Women's Boat to Gaza yang mana salah seorang dari aktivis itu adalah warga Malaysia, iaitu Dr. Fauziah Mohd Hasan.

Perkara itu disahkan oleh Pusat Krisis WBG Humanitarian Care Malaysia (MyCARE) yang terputus hubungan dengan ahli misi WBG.

"Kami mengesahkan kapal Zaytouna-Olive beserta tiga kru dan 10 orang anak kapal termasuk wakil tunggal Malaysia, Dr Fauziah Mohd Hasan telah ditawan oleh tentera Israel sekitar jam 8:58 malam hari ini.

"Kami terputus hubungan dengan kapal itu pada 8.50 malam (waktu Malaysia) dan koordinat kedudukan terakhir mereka ialah di +31.975642, +33.640163; kurang 50 batu nautika dari Gaza.

"Laporan selanjutnya akan menyusul selepas kami mendapatkan maklumat lanjut dari pihak Freedom Flotilla Coalition (FFC)," katanya.

Sementara itu, portal berita israel, timeofisrael.com melaporkan kapal itu dihalang oleh tentera laut israel ketika berada 65 km dari kawasan pantai Gaza dan signal komunikasi dipercayai telah disekat oleh israel sebelum mengambil alih bot tersebut.

"Bot itu diambil alih tanpa keganasan atau rintangan dari 13 aktivis atas kapal

"Askar wanita dikerahkan sebagai barisan hadapan dalam proses tersebut", lapor Israel Radio.

Media israel juga turut melaporkan bahawa pihak berkuasa telah merancang untuk menghalang bot itu dan aktivis telah dieskort ke pelabuhan Ashdod.

Agensi berita AP pula melaporkan, tentera israel dalam satu kenyataan berkata pihaknya telah memberhentikan bot itu di perairan antarabangsa dan menyuruhnya untuk mengubah haluan. Apabila enggan, tentera menghentikan bot tersebut dan mula membuat pencarian.

Kenyataan itu turut menyebut bahawa proses pencarian adalah 'lancar'.

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Thu Oct 6, 2016 7:37 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Rakaman Lelaki Berparang Rompak Pemandu Wanita Di Ara Damansara, Suspek Kini Diburu Polis
siakapkeli.my

PETALING JAYA: Pihak Polis kini sedang giat memburu suspek yang menyerang dan merompak seorang wanita di depan pondok keselamatan sebuah kawasan perumahan di Ara Damansara semalam, lapor The Sun Daily.

Pihak polis kini telah meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang menjadi viral sejak semalam di mana menunjukkan seorang lelaki berparang telah merompak tiga orang wanita di hadapan pondok pengawal keselamatan.

Dalam video yang berdurasi kira-kira 1:15 minit dan 35 saat menunjukkan sebuah kereta Myvi yang dipandu mangsa telah diekori oleh sebuah kereta jenis Honda Civic bewarna putih, mangsa telah membelok berhenti di depan pondok pengawal keselamatan.

Keadaan itu tidak menakutkan suspek, sebalik suspek bertindak keluar kereta dengan membawa parang cuba merompak mangsa disebelah pemandu menyebabkan mangsa cuba melarikan diri dengan keluar kereta dari sebelah pintu penumpang bersama rakannya menyebabkan kereta bergerak sendiri melanggar palang keselamatan dan sebuah kereta dihadapan.

Pengawal keselamatan dikatakan tidak bertindak balas mungkin kerana takut apabila melihat suspek membawa parang dan ditunjukkan ke arahnya.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Mohd Zani Che Din ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

"Kami mempunyai laporan polis berhubung kejadian itu. Kami sedang meneliti CCTV dan telah memulakan gerakan memburu untuk mengesan suspek," katanya kepada theSun.

Difahamkan, kereta yang digunakan suspek untuk merompak telah ditemui oleh pihak polis.

Kes disiasat di bawah Seksyen 394 Kanun Keseksaan kerana merompak. - Siakapkeli.my

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 6, 2016 7:37 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi..
bloglist-malaysia.blogspot
addindeen.com
Posted by Addin Deen

Utusan Usah Fitnah Kakitangan Awam

Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi. Saya merujuk kepada berita Utusan Online (pautan: http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/mbsa-roboh-menara-azan-1.390536) berkenaan perobohan menara telekomunikasi haram di Surau Ar-Raudhah Setia Alam oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi. Pihak MBSA TIDAK merobohkan menara masjid seperti yang didakwa oleh pihak Utusan Online. Laporan oleh pihak Utusan Online adalah berbaur fitnah dan berniat untuk memperlekehkan kakitangan awam dari MBSA yang bertungkus-lumus untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada warga Shah Alam.

Saya terkejut sekali pihak Utusan Online tergamak memaparkan tajuk sedemikian rupa dengan niat mempolitikkan dan memburukkan perkhidmatan awam yang hanya menjalankan tugas yang diamanahkan mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada.

Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi

Mewakili pihak MBSA saya mengutuk sekeras-kerasnya laporan tersebut dan menuntut pihak Utusan Online menarik balik laporan tersebut dan juga meminta maaf kepada pihak MBSA serta kakitangan awam dengan serta-merta.

Kami dari MBSA tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang jika pihak Utusan Online gagal membuat seperti yang dituntut.

Muhammad Shakir Ameer
Ahli Majlis
Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)

Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi

- Ameno World

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 6, 2016 6:40 pm (PDT) . Posted by:

"Sukri Farah"

tak faham...maksudnye mbsa nak repair ke ape?

2016-10-06 22:37 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
>
>
> *Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi..*
> bloglist-malaysia.blogspot
> addindeen.com
> Posted by Addin Deen <https://plus.google.com/111919151708105016732>
>
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiFihpEhyphenhyphencW6YUWGrQiWayj2d2BoLvCP3xDFsMxj-izTgbCjo9PhCDv6ppXzSYRGX_CSckjA7RzlNyv1gMyOTgk5cFnVA5smPrLgbaTmWSyTV0vFQW5mbvvMa-LUyxRbyvP7P8j94ODGg/s320/FB_IMG_1475646050786.jpg>
>
> Utusan Usah Fitnah Kakitangan Awam
>
> *Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi*. Saya merujuk
> kepada berita Utusan Online (pautan: http://www.utusan.com.my/
> berita/wilayah/mbsa-roboh-menara-azan-1.390536) berkenaan perobohan
> menara telekomunikasi haram di Surau Ar-Raudhah Setia Alam oleh Majlis
> Bandaraya Shah Alam (MBSA).
>
> *Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi*. Pihak MBSA
> TIDAK merobohkan menara masjid seperti yang didakwa oleh pihak Utusan
> Online. Laporan oleh pihak Utusan Online adalah berbaur fitnah dan berniat
> untuk memperlekehkan kakitangan awam dari MBSA yang bertungkus-lumus untuk
> memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada warga Shah Alam.
>
> Saya terkejut sekali pihak Utusan Online tergamak memaparkan tajuk
> sedemikian rupa dengan niat mempolitikkan dan memburukkan perkhidmatan awam
> yang hanya menjalankan tugas yang diamanahkan mengikut peruntukan
> undang-undang yang sedia ada.
>
> Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi
>
> Mewakili pihak MBSA saya mengutuk sekeras-kerasnya laporan tersebut dan
> menuntut pihak Utusan Online menarik balik laporan tersebut dan juga
> meminta maaf kepada pihak MBSA serta kakitangan awam dengan serta-merta.
>
> Kami dari MBSA tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan
> undang-undang jika pihak Utusan Online gagal membuat seperti yang dituntut.
>
> Muhammad Shakir Ameer
> Ahli Majlis
> Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)
>
> Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi
>
>
>
>
>
> - Ameno World
>
>
> http://jombelikacamata.blogspot.my/
> http://camobackpackshopz.blogspot.com/
>
> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>
> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>
>
>

Thu Oct 6, 2016 11:32 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

utusan kata menara azan,screen shot gambar pula kata menara telco haram...sekarng kan 2 in 1..tapi tengok gambor biasanya tidak ada surau buat macam tiang utk speaker azan

On Friday, October 7, 2016 9:40 AM, "Sukri Farah farah33sukri@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  tak faham...maksudnye mbsa nak repair ke ape?
2016-10-06 22:37 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

   

Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi..
bloglist-malaysia.blogspotaddindeen.comPosted by Addin Deen  
Utusan Usah Fitnah Kakitangan Awam
Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi. Saya merujuk kepada berita Utusan Online (pautan: http://www.utusan.com.my/ berita/wilayah/mbsa-roboh- menara-azan-1.390536) berkenaan perobohan menara telekomunikasi haram di Surau Ar-Raudhah Setia Alam oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).
Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi. Pihak MBSA TIDAK merobohkan menara masjid seperti yang didakwa oleh pihak Utusan Online. Laporan oleh pihak Utusan Online adalah berbaur fitnah dan berniat untuk memperlekehkan kakitangan awam dari MBSA yang bertungkus-lumus untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada warga Shah Alam.
Saya terkejut sekali pihak Utusan Online tergamak memaparkan tajuk sedemikian rupa dengan niat mempolitikkan dan memburukkan perkhidmatan awam yang hanya menjalankan tugas yang diamanahkan mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada. 

Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi

Mewakili pihak MBSA saya mengutuk sekeras-kerasnya laporan tersebut dan menuntut pihak Utusan Online menarik balik laporan tersebut dan juga meminta maaf kepada pihak MBSA serta kakitangan awam dengan serta-merta.
Kami dari MBSA tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang jika pihak Utusan Online gagal membuat seperti yang dituntut. 
Muhammad Shakir AmeerAhli Majlis Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)

Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi

- Ameno World  http://jombelikacamata. blogspot.my/
http://camobackpackshopz. blogspot.com/ "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.


#yiv1569227321 #yiv1569227321 -- #yiv1569227321ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mkp #yiv1569227321hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mkp #yiv1569227321ads {margin-bottom:10px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mkp .yiv1569227321ad {padding:0 0;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mkp .yiv1569227321ad p {margin:0;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mkp .yiv1569227321ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-sponsor #yiv1569227321ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-sponsor #yiv1569227321ygrp-lc #yiv1569227321hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-sponsor #yiv1569227321ygrp-lc .yiv1569227321ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv1569227321 #yiv1569227321actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv1569227321 #yiv1569227321activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321activity span {font-weight:700;}#yiv1569227321 #yiv1569227321activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv1569227321 #yiv1569227321activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv1569227321 #yiv1569227321activity span span {color:#ff7900;}#yiv1569227321 #yiv1569227321activity span .yiv1569227321underline {text-decoration:underline;}#yiv1569227321 .yiv1569227321attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv1569227321 .yiv1569227321attach div a {text-decoration:none;}#yiv1569227321 .yiv1569227321attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv1569227321 .yiv1569227321attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv1569227321 .yiv1569227321attach label a {text-decoration:none;}#yiv1569227321 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv1569227321 .yiv1569227321bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv1569227321 .yiv1569227321bold a {text-decoration:none;}#yiv1569227321 dd.yiv1569227321last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1569227321 dd.yiv1569227321last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1569227321 dd.yiv1569227321last p span.yiv1569227321yshortcuts {margin-right:0;}#yiv1569227321 div.yiv1569227321attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv1569227321 div.yiv1569227321attach-table {width:400px;}#yiv1569227321 div.yiv1569227321file-title a, #yiv1569227321 div.yiv1569227321file-title a:active, #yiv1569227321 div.yiv1569227321file-title a:hover, #yiv1569227321 div.yiv1569227321file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1569227321 div.yiv1569227321photo-title a, #yiv1569227321 div.yiv1569227321photo-title a:active, #yiv1569227321 div.yiv1569227321photo-title a:hover, #yiv1569227321 div.yiv1569227321photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1569227321 div#yiv1569227321ygrp-mlmsg #yiv1569227321ygrp-msg p a span.yiv1569227321yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv1569227321 .yiv1569227321green {color:#628c2a;}#yiv1569227321 .yiv1569227321MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv1569227321 o {font-size:0;}#yiv1569227321 #yiv1569227321photos div {float:left;width:72px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321photos div div {border:1px solid #666666;min-height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321reco-category {font-size:77%;}#yiv1569227321 #yiv1569227321reco-desc {font-size:77%;}#yiv1569227321 .yiv1569227321replbq {margin:4px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mlmsg select, #yiv1569227321 input, #yiv1569227321 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mlmsg pre, #yiv1569227321 code {font:115% monospace;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-mlmsg #yiv1569227321logo {padding-bottom:10px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-msg p#yiv1569227321attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-reco #yiv1569227321reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-sponsor #yiv1569227321ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-sponsor #yiv1569227321ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-sponsor #yiv1569227321ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv1569227321 #yiv1569227321ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv1569227321

Attachment(s) from bashah
1 of 1 Photo(s)

Thu Oct 6, 2016 11:49 pm (PDT) . Posted by:

"Sukri Farah"

....tq atas pencerahan......
....menara telco biasa ade cam ranting pokok...dedaun..kat atas...
....kalau ikut tiang tu..memang tiang menara speaker..
...waallahuaklam

On Fri, Oct 7, 2016 at 2:26 PM, bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
> [Attachment(s) <#m_122096451118397660_TopText> from bashah included below]
>
> utusan kata menara azan,
> screen shot gambar pula kata menara telco haram...
> sekarng kan 2 in 1..
> tapi tengok gambor biasanya tidak ada surau buat macam tiang utk speaker
> azan
>
>
> On Friday, October 7, 2016 9:40 AM, "Sukri Farah farah33sukri@gmail.com
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> tak faham...maksudnye mbsa nak repair ke ape?
>
> 2016-10-06 22:37 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>
> 
>
>
> *Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi..*
> bloglist-malaysia.blogspot
> addindeen.com
> Posted by Addin Deen <https://plus.google.com/111919151708105016732>
>
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiFihpEhyphenhyphencW6YUWGrQiWayj2d2BoLvCP3xDFsMxj-izTgbCjo9PhCDv6ppXzSYRGX_CSckjA7RzlNyv1gMyOTgk5cFnVA5smPrLgbaTmWSyTV0vFQW5mbvvMa-LUyxRbyvP7P8j94ODGg/s320/FB_IMG_1475646050786.jpg>
>
> Utusan Usah Fitnah Kakitangan Awam
>
> *Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi*. Saya merujuk
> kepada berita Utusan Online (pautan: http://www.utusan.com.my/
> berita/wilayah/mbsa-roboh- menara-azan-1.390536
> <http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/mbsa-roboh-menara-azan-1.390536>)
> berkenaan perobohan menara telekomunikasi haram di Surau Ar-Raudhah Setia
> Alam oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).
>
> *Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi*. Pihak MBSA
> TIDAK merobohkan menara masjid seperti yang didakwa oleh pihak Utusan
> Online. Laporan oleh pihak Utusan Online adalah berbaur fitnah dan berniat
> untuk memperlekehkan kakitangan awam dari MBSA yang bertungkus-lumus untuk
> memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada warga Shah Alam.
>
> Saya terkejut sekali pihak Utusan Online tergamak memaparkan tajuk
> sedemikian rupa dengan niat mempolitikkan dan memburukkan perkhidmatan awam
> yang hanya menjalankan tugas yang diamanahkan mengikut peruntukan
> undang-undang yang sedia ada.
>
> Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi
>
> Mewakili pihak MBSA saya mengutuk sekeras-kerasnya laporan tersebut dan
> menuntut pihak Utusan Online menarik balik laporan tersebut dan juga
> meminta maaf kepada pihak MBSA serta kakitangan awam dengan serta-merta.
>
> Kami dari MBSA tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan
> undang-undang jika pihak Utusan Online gagal membuat seperti yang dituntut.
>
> Muhammad Shakir Ameer
> Ahli Majlis
> Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)
>
> Ini Kisah Sebenar Roboh Menara Azan, Utusan Kantoi Lagi
>
>
>
>
>
> - Ameno World
>
>
> http://jombelikacamata. blogspot.my/ <http://jombelikacamata.blogspot.my/>
> http://camobackpackshopz. blogspot.com/
> <http://camobackpackshopz.blogspot.com/>
>
> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>
> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>
>
>
>
>
>

Thu Oct 6, 2016 7:38 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Juruteknik TNB Parah Pencawang Elektrik Meletup, Keluar Dari Bilik Dalam Keadaan Tubuh Terbakar
siakapkeli.my

TELUK INTAN, 5 Okt: Seorang juruteknik Tenaga Nasional Berhad (TNB) cedera parah akibat melecur selepas pencawang elektrik di kawasan premis perniagaan berhampiran Kolej Komuniti Bagan Datoh di Hutan Melintang di sini meletup ketika sedang diselenggara dalam kejadian 12.18 tengahhari tadi.

Ketika kejadian, mangsa yang berusia 34 tahun sedang melakukan kerjanya sebelum berlaku letupan dan mangsa dilihat keluar dari bilik tersebut dalam keadaan tubuhnya yang terbakar.

Beberapa kakitangan TNB yang berada di situ kemudian segera bertindak menyelamatkan mangsa sebelum dibawa ke Hospital Teluk Intan (HTI) untuk menerima rawatan.

Difahamkan, mangsa kemungkinan dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) untuk
menerima rawatan susulan akibat kecederaan dialaminya itu.

Menurut ketua Jurutera negeri Bahagian Pembahagian TNB, Raja Abd Jalil Raja Zaid, siasatan terperinci mengenai punca kejadian sedang dijalankan.

"Siasatan sedang dijalankan dan buat masa ini kami memberi tumpuan untuk menyediakan rawatan terbaik kepada mangsa dan membantu ahli keluarganya yang masih terkejut dengan kejadian itu," katanya sebagaimana lapor BH Online.

Sumber : BH Online

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 6, 2016 7:39 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Tampak Berseri Tangan Dengan Inai Kan, Cantik Dipandang Kan, Tapi, Ketahui Dahulu Baik dan Buruk Inai Pada Diri Anda
siakapkeli.my

Penampilan diri amat dititik berat oleh semua orang, kalau boleh, segala yang ada pada diri, mesti tampak kemas dan menonjol. Bukan apa, pandangan pertama, atau 'first impression' akan memberi kesan pada diri kelak, mana tahu, oleh sebab diri ini segak bak putera, dan cantik persis sang puteri, diri anda akan dilamar si jantung hati.

Barang perhiasan diri, dilihat memberi impak dalam penampilan seseorang. Bukan sahaja kasut, bah kan cincin, gelang, rantai, subang, mahu pun 'brooch' sering kali akan disuai padan dengan imej diri. Wanita mahu pun lelaki, turut memandang serius akan penampilan diri ini, lebih-lebih lagi bagi mereka yang metroseksual.

Namun begitu, budaya memakai inai kini, sudah menjadi salah satu 'barang' perhiasan diri, ianya tidak lagi hanya dipakai bila tiba hari berserjarah, seperti perkahwinan. Tapi, tahukah anda, memakai inai ini ada baik buruknya juga. Admin kongsikan penulisan Dr Abdul Rahim Nor, mengenai kebaikan dan keburukan inai ini pada diri kita, jom kita baca sikit.

"Baik buruk Inai / Henna Mehendi."

Kita tau yg Wanita makhluk ciptaan Allah yg paling indah. Tpi jika anda makhluk golongan Wanita....anda akan tambah tokok kecantikan anda demi mempertahankan & menambah keindahan tu. Ramai wanita yg mai klinik doc kemas & lawa2 belaka. Trend terkini ada yg mewarnai kulit/ rambut mereka dgn menggunakan Inai /Henna. Pekerja doc ramai berHENNA. Habis tapak tangan & lengan diconteng2 design Henna/Inai. Ok ke pakai Inai / Henna ni?

A. Doc Beri Sikit Info Mengenai Henna

1. U all tau tak Henna tu drp daun pokok Lawsone yg asal drp Afrika Utara ke Arab & Spanyol terus ke India.. terus mai Msia. Sbb tu kebudayaan & kepercayaan guna Henna mcm drp negara2 tu dipakai guna org kita.

2. Daun Henna dikeringkan, ditumbuk jadi serbuk lalu dicampurkan air menjadi pasta. Dilekat hujung jari, dilukis dikulit atau sapu dirambut. Baru le zat Lawsone Henna warna merah kecoklatan melekat pd kulit & rambut anda.

B. Baik Buruk Henna Pada Anda

1. Henna sbg bahan pewarna tubuh, bibir & rambut. Fungsi Henna spt Tato, untk indah tubuh dgan warnanya dgn design2 macam2. Klu biar lama semasa baru buh hanna lagi terang warnanya. Ia tahan dlm 3-4 minggu.

2. Org Melayu kita ada pakai Inai dlm pernikahan bgi lagi cantik ponu pomplek ( pengantin pompuan). Org dulu percaya dgn pakai Henna mertua akan senang menerima pengantin wanita dgn mudah. Betul ke?

Bagi doc ada kes mai klinik lepas boh inai...habis kulit gatal & mengelembong....Allergik Reaction. Nak cantik masa jadi pengantin tpi jadi comot. Dah le nak kenduri kahwin besuknya. Bayangkan, kesian kat pengantin tu. Doc nasihat pengantin2 yg nak pakai Inai/Henna, pakai le yg Asli. Jgn di campur Para-Phenylenediamine (PPD).

3. Henna dicampur PPD (Black Henna) untk menjadikan warna merah henna/inai menjadi hitam. Bagi yg dah umur 5 siris...dah beruban, ramai pakai inai sbgai pewarna rambut....rambut beruban jadi hitam awet muda. Look smart & handsome le tu.

Tpi ada yg allergik dgn henna klu ada PPD...habis gatal rambut dan badan. Ada kata Henna mampu jaga kualiti rambut & kulit tegang awet muda sbb mengandungi banyak protein.

4. Ada kepercayaan karut anggap Inai mengusir setan, penangkal gangguan, menjauhkan energi negatif, nasib selalu baik & penarik bahagia, baka diri jadi subur....betui ke ni atau mitos je.?

5. Pagi tadi di klinik ada kes akak ni pakai INAI sbb jari kena cekam bernanah. Org Melayu percaya buh inai di jari bernanah tu untk hisap buang nanah & hilangkan cekam. Tapi kepercayaan tu meleset..sbb kondisinya lagi teruk. Jari bernanah lagi teruk klu kita ada kencing manis.

Doc nasihat jgn buat mcm ni tau. Sbb bila jadi nanah di jari doc susah pasti sbb dilindungi warna inai merah dijari tu!!...apa lagi doc operate buang nanah tu ...akak tu happi je.

Nasihat Doc
Nak pakai inai bagi cun, ok je. Jgn kena allergik kulit je. Ingat inai tak sedut nanah keluar dr kulit....Hihihi klu inai sedut nanah, ia sedut pi kemana?

Ramai yang mula ikut 'trend' kononnya untuk kelihatan lebih menyerlah, lebih cantik, tapi janganlah sampai membinasakan diri, kalau boleh buatlah sedikit kajian, cari info sebelum mula memakai sesuatu produk. Lebih mudah jika merujuk terus pada yang pakar, untuk tahu kalau-kalau ada alergik pada satu-satu bahan. - Siakap Keli

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Oct 6, 2016 7:39 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



"Hari Ini Kau Maki Hamun Kes Orang Di Facebook, Tiba-Tiba Esok Perkara Itu Jadi Dekat Diri Kau Pula," Lelaki Tegur Golongan Ini
siakapkeli.my

Setiap kali keluar artikel kes rumah tangga seseorang atau sesuatu kisah, dilihat ramai yang terus membuat kesimpulan, ada komen negatif tanpa memikirkan perasaan mereka terlibat.

Ada yang terus mengaitkan kejadian berlaku seolah-olah dia tahu segalanya mengenai kes berkenaan, perlu diketahui, setiap manusia punyai hati, perlu juga dijaga lebih-lebih lagi melibatkan hal peribadi.

Bayangkan, apa yang terjadi berkenaan berlaku kepada kita dan tiba-tiba ada orang lain mengata kita, mencemuh kita dan pelbagai lagi.

Dikongsikan oleh seorang lelaki bernama Fdaus Ahmad di mana beliau memuatnaik satu artikel teguran kepada golongan seperti ini.

Jom kita baca.

Minggu lepas, kita seronok membaca kisah inspirasi macam mana perjalanan Noh Hujan dan isteri dia Mizz Nina menempuh alam perkahwinan. Terkemudian dari situ, kita dapat baca pula pengalaman Fynn Jamal bertemu dengan suami dia, Tri.

Kelmarin, kita dihidangkan pula dengan cerita seorang ayah kena pukul dengan suami baru bekas isterinya (bawa geng) masa dia ambil anak untuk penuhi giliran penjagaan. Cerita bersambung dengan kes polis dan screenshot perbualan mangsa dengan bekas isteri yang memaki hamun sumpah seranah si anak sebab mengadu ke ayahnya kelaku mak dan ayah baru.

Hari ni, satu video durasi pendek menayangkan seorang ibu (bekas isteri SM Faisal) terduduk di lantai bangunan mahkamah memeluk erat anak lelakinya yang mendapat arahan untuk dijaga oleh pihak ayah.

Seolah-olah ini adalah drama versi Facebook yang hendak mengajar kita semua bahawa permulaan perkahwinan yang indah indah bukan jaminan untuk sebuah pengakhiran yang indah indah juga.

Watak dan peranan dalam flownya berbeza, tapi bila kita sambung ceritanya akan membentuk satu kisah manis pahit sebuah kehidupan manusia.

17 tahun lepas, tahun 1999, ustaz Rahimi bawa budak kelas aku 5 Ibnu Sina pergi melawat Mahkamah Rendah Syariah Manjung. Lawatan ni sempena subjek Pendidikan Islam yang dah masuk bab perundangan nikah kahwin cerai.

Kami masuk bilik mahkamah dan ikut semua prosiding sesi pagi. Ya Tuhan masa tu aku belajar suatu hal penting, yang rupanya ada terlalu lah banyak dan bermacam ragam masalah rumah tangga yang wujud di bumi Malaysia ni.

Satu demi satu suami, atau isteri bagi keterangan dan buka semua cerita dari nafkah tak dapat, suami taik judi, isteri curang, isteri ada jantan lain, rebut hak penjagaan anak, laki malas kerja duit tak ada, isteri nusyuz dan paling real, isteri kecewa suami lebih mengutamakan ayam sabung berbanding isteri.

Statement bini dia tu memang aku tak akan lupa;

"Yang Arif bayangkan lah, saya ni isteri dia, tapi saya terpaksa berebut kasih sayang dengan seekor ayam?. Di mana darjat dan maruah saya Yang Arif? Kalau berebut kasih sayang dengan perempuan lain saya boleh terima lagi, ini ayam sabung Yang Arif! Ayam!"

Punya menangis bukan main perempuan muda tu.

Aku dan Meor Saiful Niza masih dok ketawa tak habis dengar cerita berebut kasih sayang dengan ayam sabung, sampai lah ke satu pasangan ni kena panggil untuk lafaz talak depan hakim.

Sorang lelaki bersongkok masuk kandang bicara, lepas hakim cakap lebih kurang dan dia balas 'faham!'. Di sebelah hujung sana isteri dia.

Sebentar kemudian, lelaki bersongkok melafazkan cerai talak satu dengan sekali lafaz. Isteri dia menangis, dan paling aku terkejut muka Meor pucat, terkedu.

Perlahan Meor bisik ke aku;

"Pidomat, aku kenal dia ni. 3 tahun lepas aku ada di masjid masa dia lafaz akad nikah, hari ni aku ada pulak di mahkamah tengok dia lafaz cerai. Kahwin pun aku saksi, cerai pun aku saksi. Fuhh dasyat dunia ni"

***

Jadinya untuk pengkomen yang dok marah dan maki hamun kes no 2 dan no 3, be sure kau jalani kehidupan rumah tangga kau dengan baik dan saksama. Pada masa akan datang kita belum tahu apa yang boleh berlaku, sebab hidup rumahtangga ni kena sentiasa berusaha baiki dan improvise.

Hari ni kau maki hamun, esok lusa kau tersuka makwe lain, kau tersuka pakwe lain. Balik rumah bergaduh, anak anak jadi mangsa.

Benda 'tersuka' ni tak boleh jadi alasan. Kau takkan suka kalau kau tak melayan. Bila kau mula melayan, tu lah yang jadi punca.

Bila orang tanya, "ini dah taqdir".

Jawab macam tu sama lah macam kes go kart baru ni, "semua dah taqdir".

Taqdir datang kalau kau berusaha ke arah tu, kau nak, kau mahu. Maka Tuhan tunaikan apa yang kau nak tu.

Sama juga dengan hal "tak sefahaman". Sefahaman ni kena usaha dan tolak ansur, bukan benda dia jatuh dari langit.

Sama sama kita ambil pengajaran untuk cerita cerita di atas. Semoga hidup kita, rumahtangga kita, suami isteri kita, anak anak kita, terpelihara dari sebarang ujian yang sulit lagi berantakan.

Berusaha dan teruskan berdoa!

- Siakapkeli.my

http://jombelikacamata.blogspot.my/
http://camobackpackshopz.blogspot.com/

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: