Wednesday, December 19, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3457

5 New Messages

Digest #3457
1
Fw: CEKIK DARAH DI I-CITY by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
2
Fw: Overtime : Berbaloikah?? by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
3
Fw: arah gantung kes saman AES by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
4
Fw: Sumbangan Untuk Yahaya Sulong by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
5
Fw: PDRM guna Ninja 250 ! by "-::eSpAcE9808::-" rienacom

Messages

Tue Dec 18, 2012 7:58 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

AIR MINERAL CEKIK DARAH DI I-CITY
biaqpila.blogspot.
Oleh: biaqpila hensem

DEY MACHA!!!
PERCAYAKAH ANDA AIR MINERAL LEBIH MAHAL DARI PETROL
KALAU TAK PERCAYA SILA PI BELI KAT RESTORAN AL-RAWSHA
DI I-CITY SHAH ALAM TU

SEBOTOL AIR MINERAL 1.5 LITER DIJUAL DENGAN HARGA RM5.00
LEBIH MAHAL DARI HARGA PETROL RON 97 YANG BERHARGA RM3.00 SELITER
MODAL RM1.00 DEPA JUAL RM5.00
UNTUNG 4 KALI GANDA BRO
MEMANG PUNDEK JAGONG LA
KAT GENTING PUN BARU RM3.00 SEBOTOL
KAH! KAH! KAH!

KAT I-CITY NI BUKAN SAJA AYAQ MINERAL MAHAI
PARKING PUN SEKALI MASUK RM10
PIHAK KERAJAAN PERLU PANTAU HARGA
SATU KALI RAKYAT BOIKOT ITU I-CITY
BARU PADAN MUKA HANGPA
KAH! KAH! KAH!

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2012/12/air-mineral-cekik-darah-di-i-city.html#ixzz2FJJVATOF

Minda Fakir · Top Commenter · Owner at SHAURIE FURNITURE
kik kik kik ader yg nak boikot kerr...rasanya boikot klu ader yg melecur dek mentol meletop...air bervirus leh jd kot...selagi ramai yg mcm tak pernah tengok mentol..slagi tuh ler org penuh..he he mlm minggu ari tuh aku lalu area tuh..maikkk aiii kul 10mlm kereta jem tak gerak smata2 nak nuju arah tuh...kik kik kik kan kemaruk mentol lampu tuhhh he he.

GEMPAQ!!! I-CITY KENA SUMPAH JADI KEBUN KELAPA SAWIT
biaqpila.blogspot.
Oleh: biaqpila hensem
fdausamad

I-City, bertukarlah kau jadi kebun kelapa sawit.

Aku marah dan aku tak boleh tidur. Aku sampai I-City pukul 9 malam, dan aku pulang pukul 11.30 malam. Selama 2 jam setengah, adalah masa masa yang aku menyirap, aku menggeleng, aku merenung tajam, dam aku luka jiwa raga.

Aku kena main dan aku kena tipu.

Pakcik dan makcik dari kampung juga ditindas, dan ditipu secara professional. Dirompak duit poket mereka secara 'as per term and condition', juga yang paling memilukan..dibunuh harapan dan kegembiraan mereka dengan begitu saja.

Sebelum aku bercerita, hendak aku terangkan, bahawa berkira, kedekut dan bersikap fak pada harga yang tak sepatutnya adalah tiga (3) perkara berbeza. Mari aku bentangkan perbezaannya.

Kalau engkau membebel seperti ini;
"Kedai mamak Khalifa nasi putih ayam goreng dengan sayur RM3.50, mamak Mosen benda sama sampai RM3.60. Padahal kedai mamak sama je, bukan ada bagi service GRO pun mamak Mosen ni".

Yang perangai atas ni, nama dia kau berkira.

Kalau engkau membebel seperti ini;
"Makan nasi putih ayam goreng, dengan sayur RM3.50. Cehh mahal! Ahh aku makan nasi putih dengan telur goreng je lah, baru RM1.80. Sama je, kennyang jugak"

Yang perangai atas ni, nama dia kau kedekut.

Namun, kalau engkau membebel seperti ini;
"Makan nasi putih ayam goreng dengan sayur kat Khalifa sampai RM10.50??, Makahaaiii mampus la kau cekik darah, syaitaan!"

Yang perangai atas ni, nama dia..kau bersikap fak pada harga yang tak sepatutnya.

Contoh 1 dan contoh 2, adalah masalah sikap. Tidak ada kena mengena dengan masyarakat sekitar. Pergi mati lah dengan perangai berkira dan kedekut kau. kau komplen kau bangang.
Contoh 3 adalah masalah penindasan. Ya. Kau ada upaya menindas dengan licik dan kemas. Setengah orang berkata, "Ahhhh duit banyak RM10.50 pun nak bising..dah makan bayar je laaa". Puiii puii puiii pada kumpulan ini.
Bukan isu duit banyak yang aku persoalkan dalam contoh 3. Yang aku persoalkan adalah isu patut ke tak patut? kalau patut, RM100 pun aku bayar, tapi kalau tak patut, sekupang lebih pun aku mesti mengamok punya.

Bila kau orang dah faham perbezaan situasi kat atas, baru kau orang mudah nak faham marahnya aku dengan I-City malam tadi.
Ya. Aku rasakan, aku dikenakan harga yang tidak patut untuk secebis keseronokan keluarga yang tak setara mana. Lagi pedih, bila kumpulan manusia yang ramai berpusu ke situ terdiri dari kumpulan pakcik makcik dari Kokdiang, Gua Musang, Felda Chenor, Padang Melangit dan Mersing. Mereka ini membawa ahli keluarga, anak anak kecil, sanak saudara dan mungkin anak anak jiran yang teringin menumpang bercuti ke kota. Mereka ini, dari riaknya..bukanlah semuanya berpangkat pegawai, jauh sekali memiliki harta berjuta, mereka ini semuanya rakyat marhein, yang bercita nak mengembirakan keluarga dengan membawa mereka berjalan ke sini, ke I-City.

Sebelum aku teruskan, mungkin aku boleh katakan yang i-City ni dibuat untuk pelancongan domestik. I-City pada telahan awal aku adalah tempat rakyat jelata menikmati keseronokan, dengan maksud, kerajaan (samada pusat atau negeri) atau syarikat yang menyelenggara mengenakan caj yang berpatutan dan tidak misleading. Sebaliknya aku salah, pakcik makcik juga salah. i-City rupanya bercita cita besar untuk memebelikan kereta Ferrari spider untuk setiap ahli lembaga pengarahnya.

Mari aku ceritakan celakanya.

Yuran entry, selepas 7pm, RM10. Ini aku boleh terima. Normal dan tiada yang aneh.

Ok sekarang, tempat paling attractive di I-City, namaya SNOWALK. Idea SNOWALK ni nak bagi rakyat Malaysia merasa hidup di Iceland.
Nak masuk sorang kena bayar dalam RM35-40 dewasa. Aku masuk ber empat semua sekali RM120. Ini pun, aku boleh terima lagi masa bayar sebab aku syak mestila SNOWALK ni power betul, boleh imitate almost exactly Iceland, atau Alps setidaknya. So RM120, setel..ready to rock in!.
Wooo..bila aku dah masuk, rupanya kena rilek dulu, kena ambil jaket (ini masuk pakej, mujur). Lagi, yang pakai selipar, kena sewa kasut, beli stoking, beli sarung tangan (sewa ke beli atau dah tak peduli sebab masa ni aku mula menyirap). Aku cakap pada fateem, faseeh dan cikgu, kita masuk je dengan kasut yang sedia ada. Walaupun subconscious mind aku tahu yang kasut si fateem dan faseeh ni tak boleh bertahan dalam cuaca Iceland, tapi hati aku yang memberontak ni menghalang dari pegi sewa atau beli. Bukan sebab aku berkira, atau aku kedekut, tapi aku fikir..kalau I-City tahu stoking, sarung tangan dengan kasut Pua Chu Kang ni adalah dresscode sewajarnya, kenapa kau tak caj aku RM200 awal awal tadi? lepastu kau bagi aku kasut, stoking dengan sarung tangan terus, nampak tak sekarang? kalau aku dah bayar sekali, lepastu aku kena bayar lagi dan lagi, itu pada aku adalah perangkap dan penipuan.

Denga berat hati, aku dan ahli keluarga melangkah masuk, elok gaya nak masuk, brader jaga pintu spund cikgu, "handbeg tak boleh bawak masuk". Aku balas balik dengan sabar,"handbeg nak kena letak mana?". "Dalam locker kat sana", brader ni balas tenang. Aku suruh cikgu pergi setelkan handbeg dia, dan teruskan bersabar. Selang beberapa minit, cikgu datang balik pada aku, lalu dia tanyakan benda yang bikin aku lagi menyirap, "ada duit kecik? locker tu kena bayar". Dekat stage ni, aku geleng kepala. Aku dah tahu semua yang akan aku lalui lepas ni dalah mengkaya rayakan pemilik I-City, secara langsung membunuh jiwa aku dan pakcik makcik yang mengharapkan secebis gembira berjalan ke sini.

Dalam kabin SNOWALK, boleh aku simpulkan, macam kau duduk dalam peti ais tempat beku. Ada igloo, ada lampu lampu, ada sedikit gelongsor ais. Aku tak nak komen apa yang dia sajikan sebab mungkin itu idea sebenar I-City, tapi aku fikir they can do much more better. Dan bila aku marah, aku akan jadi detail, "is this the best they can offer?". Aku mula nampak hal hal yang kacau fkiran aku, kenapa takde salji? kenapa takde paramedik standby kat luar kalau anak anak aku kena frostbite? kenapa kabin ni takde seni, kompressor aircond merata rata, beam beam dan structure bangunan obviously there, sebijik macam kau jalan kat carpark cuma bezanya kau sejuk. Kenapa jaket yang dia bagi ni zip rosak, butang rosak? kenapa tak banyak variety? kenapa tempat kecik?
Nampak, benda ni patutnya senang, tapi bila aku dah mula kacau bilau dari awal, semua aku tengok salah. dan yess memang overall SNOWALK sucks big time.

Aku keluar dari SNOWALK bila faseeh menangis sebab tak tahan sejuk ais banyak masuk dalam kasut dia. Bila aku sampai kat luar, aku tengok ramai yang menggigil sejuk, kasut yang sewa tadi semua bukak. kaki mereka aku tengok merah. Temperature terlebih sejuk ke aku tak tahu. Aku tak pernah pegi Iceland, Alps pun aku tak pernah pegi, aku tak tahu sejuknya macam mana. Lantaklah!

Aku cuba bertenang, dan melepak dekat patung zirafah. fateem dengan faseeh nak main keretapi, kapal dan wheel apa benda entah. Aku tengok kawasan permainan ni semua berkumpul di satu port. Dalam kepala aku fikir macam ni, aku beli tiket sekali masuk, say RM20 sorang, atau berapa berapa lah, lepastu boleh main freeflow. Pergi matiii dengan fkiran aku, I-City lagi pandai korek duit dengan menggadai perasaan kesian mak ayah pada anak anak.

Ada 6-8 jenis permainan, dia caj RM5/person untuk satu game. Ada 2-3 game yang RM10/person. Beli tiket pakai macam smartcard. Kiranya kalau baar RM50, pakaila kad tu sampai habis. Bodo anak aku 2 orang sekali naik keretapi yang pusing tak sampai 5 round, tak sampai 5 minit in fact, aku kena bayar RM10. (RM5/person). Itu yang RM5, yang game RM10 pulak, baraaii!. Setengah jam, RM50 gone. Come on what kind of pleasure the kids will have for half an hour?
Dalam hal ni, kau orang kena clear standpoint aku. Aku tak bercakap untuk aku saja. Aku bercakap untuk orang lain, yang mungkin bajet mereka lagi kurang tapi dah terperangkap. Apa yang terperangkap? Kau bagitau anak anak kau nak datang I-City, mereka happy, bila dah sampai..pehh ambik beratus nak kena keluar. Takkan dah kat situ kau nak cakap kat anak anak kau "Janganlah..mahal lah".
yang aku cerita keretapi 5 minit tak sampai tu apply pada semua game. Aku rakam fateem dan faseeh naik keretapi tu exactly less than 4 minit.

Kau orang sabar. Aku belum habis lagi ni.

Berbalik pada hal permainan. Masa di kaunter, dekat depan kaunter, clearly stated "RM5/person" untuk game game yang disenaraikan. Macam aku bgtau tadi, ada setengah game" RM10/person". Isu kedua timbul bila faseeh dinafikan hak untuk bermain kapal apa benda entah sebab tinggi dia tak lepas benchmark. Ohhhh yang ini aku betul betul fak!. Aku tarik faseeh keluar, sambil kepala aku cuba rasionalkan situasi. Exactly belakang faseeh, ada sorang budak perempuan, tinggi dia siiikiiittt je lagi nak sampai benchmark, terus budak lepas SPM yang jaga entrance reject suruh keluar. WOW! for God sake faseeh dan budak perempuan dah beratur 15 minit semata mata nak main, when they turn come, kau just suruh keluar sebab tak lepas height?
Ayah perempuan tu cuba slowtalk dengan budak jaga entrance, kesian aku tengok orang kampung sorang sini, kesian lagi aku tengok anak dia yang terkebil kebil tak dapat main. Sabar aku hilang bila budak yang jaga tadi jawab endah tak endah dengan ayah budak perempuan tu. Sabar aku diakhiri dengan makian orang putih ditengah khalayak orang ramai. Aku tak boleh kontrol sebab aku kesian betul dekat faseeh, lagi aku kesian dekat budak perempuan yang terkecil kebil kecewa tu.

Aku ajak ayah budak tadi pergi kaunter. Sampai di kaunter aku bagitau yang "kenapa masa beli tiket you tak cakap budak budak ni ada height limit?"
Pehhh makwe kaunter tu bagi jawapan bijak,"Kat atas kan ada beritahu" sambil dia tunjuk kat atas dinding (kau kena dongak kalau nak baca satu satu) ada A4 beberapa keping yang beritahu game game yang ada height limit, dan Yes, font dia aku tengok macam font 14 atau paling besar 16.
Lalu aku khutbah pada dia, kenapa dekat depan kaunter ni tak tulis pulak? dan kenapa kau, sebagai penjual tiket yang tahu permainan ni semuanya untuk budak budak tak beritahu awal awal "encik, untuk game ni game game ni, budak bawah 120cm tak boleh main", kenapa kau tak buat? kau harap orang baca benda info yang berselerak, dalam keadaan orang ramai, nak cepat, nak bagi budak budak seronok. Ni sama la macam jual buah Strawberry kat petaling street letak sigboard besar RM5. Mindtrick, sebab by default orang ingat sekilo RM5, orang tak banyak tanya terus mintak sekilo. Hahh ambik kau rupanya RM5 ni untuk 100gram. Tulisan 100gram ni kecik halus je dia letak tepi RM5. Memang ada point yang ko salah sebab tak teliti, tapi dalam masa yang sama, kau rasa kena tipu tak? sebab dalam keadaan sibuk, orang ramai berpusu, berapa kerat manusia je boleh bagi attention to detail?. Ini nama dia manipulation.

Dan akhir sekali, smartkad tu, kalau kau tak habis main, duit dalam tu banyak lagi, kau boleh refund RM5 sahaja. Maknanya, katala duit dalam tu ada lagi RM30, tapi anak kau dah mengamuk nak balik, atau tiba tiba dia sakit perut kena bawak ke hospital. Burnlah duit tu. Unless kalau kad tu boleh bawak balik dan esok kau datang lagi sambung pakai, itu aku tak tahu lah boleh ke tidak. Tapi berapa ramai pakcik makcik Kokdiang nak datang balik esoknya semata mata nak habiskan baki duit RM30?
Nampak tak macam mana orang kampung kena main?

Aku dah tak larat nak menulis. Lama dah aku tak menulis panjang.
Kesimpulan yang aku boleh bagi;
Aku berharap, I-City ni, kau bertukarlah menjadi kebun kelapa sawit.

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2012/12/gempaq-i-city-kena-sumpah-jadi-kebun.html#ixzz2FJeSUf8U

ulasan:
1..
Mat Pat Pok Hak
setuju bro.. memang tak patut..

Tue Dec 18, 2012 7:58 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Overtime : Berbaloikah??
ikutsukaatiaku.blogspot
Posted by Zulgeologist

Bismillahirramanirrahim…

Hari ni aku bercadang nak pergi dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus kat S.Alam. Dah set dengan adik bongsu aku pun. Nak pergi sama2 la kononnya. Tapi…..

OVER TIME merosakkan rancangan aku malam ni…. Oh demmm…. Sabor yob… ade le hikmahnye tu… (intonasi memujuk hati sendiri)

Situasi Aku

Sebelum ni aku ditugaskan untuk menjaga mesin yang beroperasi dekat dengan kawasan perumahan. So kerja tak boleh lebih dari pukul 7. Tapi starting dari hujung bulan lepas aku dah ditukarkan ke tempat yang dibenarkan untuk kerja sampai ke pukul 12 malam. Nasib consultant memang macam tu. Selagi kontraktor nak kerja. Maka kami pun kena la ada jugak untuk witness kerja diorang. So kalau diikutkan setiap hari aku perlu bekerja sampai ke pukul 10malam. Sebab minimum diorang kerja sampai pukul 10malam dan maksimum pukul 12 malam sepatutnya, Pernah jugak aku kerja sampai pukul 1.30 pagi!! Cuma aku bernasib baik sikit sebab kat site MRT ni ada banyak consultant lain yang sudi untuk ganti aku. Ada juga yang memang betoi2 suka buat O.T. tak sama macam aku. Yang memang malas nak mampus untuk buat O.T. haha

My site now : Foundation work at Pier 96-Pier100 KVMRT V5

Overtime : Boleh tapi tak payah la selalu sangat

Pergh.. Bukan main panjang lagi subtopic aku kan? Haha.. Bagi aku. Nak buat O.T tu takde masalah. Kalau setakat dalam seminggu tu dalam sehari dua, Aku boleh accept. Cumanya bagi aku kalau tak buat langsung lagila aku boleh accept sangat2. Haha..

Berbaloikah??

Ini status aku letak semalam kat facebook. Bukan sekadar ayat bajet pakar motivasi. Tapi tu la yang aku rasa. Honestly cakap aku ni banyak benor aktiviti malamnya. Jenis yang bukan duduk rumah time malam2. Isnin main futsal, selasa usrah DPPBTR, khamis badminton +usrah rumah, yang tinggal ada rabu,jumaat,sabtu n ahad je. Tu pun biasanya aku akan slot in dengan lepak dengan adik beradik, mesyuarat NGO, gerakan mahupun benda2 apa yang aku buat yang ada manfaat sikit untuk masa depan. Hoho.. So bila dah kena buat overtime ni memang terasa carca merba jugakla jadual aku. Benda yang aku buat setiap minggu dah jadi terabai. So aku tak nampak kat mana berbaloinya aku buat overtime hingga terpaksa mengorbankan masa yang berharga untuk dihalakan ke aktiviti lain.

Hidup bukan untuk bekerja

Aku tak paham kalau ada yang mamat2 workaholic yang hidupnya bangun pagi pergi kerja, balik kerja terus tido lepas tu esoknya sambung rutin yang sama. Come on la.. Get a life bro!! banyak benda lain lagi yang kita boleh buat dari kerja je.. kalau nak kejar duit tu bagi 72 jam sehari pun tak cukup jugak…

Bagaimana aku memandang kehidupan?

Ok. Sekarang masuk part yang serius sikit.

Beberapa bulan lepas aku ada menganjurkan kem untuk pelajar matrikulasi, Ada satu slot tentang paradigma kehidupan. Aku kongsikan kepada mereka bagaimana aku memandang kehidupan ni. Bagi aku biarlah kita menjadi golongan yang sederhana dalam mengejar kejayaan dunia. Asalkan gerakan kita dalam bidang dakwah dan tarbiah tidak terbantut. Aku cakap kat diorang..

kalau kita kejar dunia kita dapat dunia. Tapi kalau kita kejar akhirat akhirat kita dapat, dunia pun kita akan dapat..

Sama dalam pemilihan kerjaya sebagai seorang ahli gerakan. Mana mungkin aku sanggup untuk terlalu menumpukan dalam bidang kerjaya hinggakan masa yang berharga untuk digunakan dalam lapangan dakwah terpaksa dikorbankan. Aku hanya ada 24 jam dalam sehari. 8 jam telah dibeli secara rasminya oleh majikan ditempat kerja.6 jam untuk tidur. Aku hanya 10 jam lagi untuk diurus untuk dibahagikan dengan keluarga, rakan dan paling penting GERAKAN DAKWAH. Takkan 10 jam tu pun aku nak guna untuk kerja juga… aish… no..no…no..

Aku menolak Overtime bukan sebab nak kahwin

Ada jugak bunyi2 dalam kalangan rakan seconsultant lain yang kononnya aku taknak buat O.T sebab aku nak kahwin. Ceh… kamoon la… kalau ada kaitan pun sikit je. Untuk aku uruskan bab perkahwinan aku. Tapi aku rasa nak urus bab perkahwinan tak sepening aku nak uruskan program motivasi. Hoho.Mungkin sebab aku ada family dan bakal isteri yang banyak membantu kot (harap2 Aida tak baca entry ni.kehkeh). Kalau aku taknak kahwin lagi pun sama je.. banyak lagi aih benda lain aku nak buat dari duk melengung kat site tu je…

Kesimpulan : Aku tak minat buat O.T

Ni stand aku. Lantak le kalau dapat duit pun. Aku peduli apa. Untuk kawan2 yang kaki O.T tu aku nasihatkan tak payah la nak rajin sangat. Nikmatilah kehidupan ni selagi sempat. Beribadat sebanyak mungkin selagi mampu. Kita kecoh2 nak buat Over Time tapi Time untuk ibadah taknak pulak kita Over kan pulak..

Wallahualam…

p/s : tapi kalau mampu tune niat beribadah dalam bekerja lagi terbaekk… kerja 24 jam pun takpe…hoho

Tue Dec 18, 2012 8:49 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Peguam Negara arah gantung kes saman AES
atsixty-zakriali.blogspot
Dicatat oleh atsixty

Pejabat Peguam Negara hari ini mengarahkan supaya semua prosiding kes saman melalui Sistem Penguatkuasan Automatik (AES) digantung.

Dalam satu kenyataan petang ini, ia bagaimanapun menegaskan bahawa saman melalui AES yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) adalah sah.

"Bagaimanapun, ekoran kebimbangan yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu mengenai undang-undang dan aspek teknikal lain, maka Pejabat Peguam Negara telah memutuskan untuk mengkaji perkara itu dan mengarahkan semua prosiding ditangguhkan sehingga kebimbangan tersebut ditangani.

"Satu keputusan akan dibuat dalam tempoh beberapa hari akan datang mengenai isu berkenaan," tambahnya.

Mengenai empat kes saman yang telah dilepaskan tanpa dibebaskan, semuanya akan dikaji semula dan akan didaftar semula jika pendakwaan perlu dibuat. - Malaysiakini

AES


UmnoBN adalah 'wakil syarikat' bukan 'wakil rakyat'.

Putrajaya pertimbang bekukan AES kerana bertindih dengan sistem saman polis
The Malaysian Insider –

a.. Putrajaya mulls freezing AES to avoid duplicating police speed traps

Oleh Jahabar Sadiq
Pengarang

KUALA LUMPUR, 18 Dis — Putrajaya mempertimbangkan untuk membekukan pelaksanaan kontroversi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) untuk mengelakkan saman berganda dengan sistem saman polis yang boleh menambahkan kesusahan kepada pengguna jalan raya, menurut sumber.

Projek swasta bernilai RM700 juta bermula pada bulan September dengan 14 kamera fasa percubaan tetapi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berikrar untuk melancarkan sebanyak 831 kamera menjelang akhir 2013 untuk menangkap pemandu laju dan mencegah lebih banyak kematian di jalan raya.

Pihak polis yang menguatkuasakan undang-undang hadlaju, berkata mereka akan meneruskan penguatkuasaan dan meletakkan perangkap kelajuan mudah alih berhampiran kamera AES, meningkatkan prospek denda dua kali bagi pemandu ingkar.

"Kerajaan sedang mempertimbangkan membekukan pelaksanaan AES disebabkan pertindihan sistem saman. Ini akan menyebabkan kesusahan," kata satu sumber kepada The Malaysian Insider.

Beliau juga menyatakan beberapa ahli parlimen dari Barisan Nasional (BN) juga meminta kerajaan untuk menghentikan pelaksanaan sehingga semua pandangan dipertimbangkan.

Sumber lain berkata kerajaan mahu memastikan AES akan membantu memastikan pemandu mengikut had laju sepanjang perjalanan mereka bukannya hanya di kawasan-kawasan di mana kamera diletakkan.

"Sistem ini adalah untuk menguatkuasakan had laju dan memastikan keselamatan jalan raya," tambah beliau.

Kira-kira 10,000 pemandu sudah membayar saman mereka di bawah AES sejak ia dilaksanakan 23 September lepas. JPJ berkata ia juga mengeluarkan hampir 300,000 saman sejak itu.

Ketua Pengarah JPJ Datuk Solah Mat Hassan berkata awal bulan ini bilangan kesalahan trafik menurun sebanyak tiga perempat semenjak kamera AES digunakan.

"Rancangan pelaksanaan AES tidak akan ditangguh dan ia akan diteruskan kerana ia adalah satu usaha murni dan bukan untuk menghukum pengguna jalan raya," katanya dipetik dari agensi berita Bernama.

Daripada 14 kamera yang sudah dipasang di seluruh negara: tujuh di Perak, dua di Selangor, dan lima di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya. Empat kamera lagi adalah unit mudah alih.

Tetapi polis mengumumkan ia akan mengekalkan perangkap kelajuan bersama-sama AES untuk menangkap pemandu memandu laju, kata timbalan menteri kepada Parlimen bulan lepas, dalam usaha membuktikan kontroversi dan mencetuskan lebih banyak bantahan orang ramai kepada kamera baru yang dipasang di lebuh raya dan jalan awam lain.

"Kerajaan tidak akan menghentikan saman ekor oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) walaupun Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dikuatkuasakan.

"Pendekatan sekarang yang digunakan oleh polis akan masih lagi dilaksanakan kerana AES akan dilaksanakan oleh JPJ," kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Abu Seman Yusop menjawab soalan di Parlimen pada 5 November.

Timbalan menteri itu menegaskan penggunaan kamera AES dan perangkap kelajuan polis akan membantu mengurangkan kadar kemalangan negara dengan meningkatkan kesedaran dan "persepsi ditangkap".

Beberapa ahli parlimen berhujah bahawa AES hanya akan memberi manfaat kepada dua syarikat menjalankan sistem tersebut — Beta Tegap dan Ates — oleh kerana syarikat tersebut didakwa akan mendapat RM16 dari setiap saman yang dikeluarkan oleh sistem.

comments
a.. Mat Tak Rempit •
a.. Kpd Kerajaan Msia, tolonglah timbangkan utk naikkan kadar had laju disemua jalan raya/lebuh raya kat Msia ni. Semua had laju yg sedia ada tak sesuai dgn keadaan semasa. Kematian dijalanraya bukan disebabkan laju semata2, banyak lagi faktor, spt, keadaan kereta yg tidak dijaga dgn baik, memandu dlm keadaan mengantuk dan letih, cuai, mabuk dll. Kalau lajulah dijadikan alasan, tak payahlah Msia nk anjurkan F1. Kalau lajulah dijadikan alasan, semua pemandu F1 tu agaknya dah mati. Tolong lah ye, naikkan lah had laju, bukan nak laju sngat, kalau 110km sejam tu, naikkan lah kpd 130 km sejam.
a.. matturi
Dah dapat bayangkan ? 300,000 Saman dah dikeluarkan.! tambah hari mankin
menigkat ka Jutaan.. Jika yang kena saman ni tak puas hati..mereka tidak mahu
mengundi BN..macam mana ya? Rasanya sebab itu AES ditangguhkan..!!
b.. zulu •
Ketua Pengarah JPJ lebih berkuasa dari pemimpin parti politik?
a.. Din
duit dan projek bebb...

Batalkan 300,000 saman, wang 10,000 pembayar AES mesti dipulang
Posted by Keadilan Daily

(Oleh Sidiqin Omar)

KUALA LUMPUR 18 Dis: 300,000 saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) perlu dibatalkan dan saman yang dibayar oleh 10,000 pengguna jalan raya wajib dipulang jika kerajaan ikhlas mahu menghapuskan sistem tersebut.

Ronnie (kiri) bersama Exco Yaakob Sapari di lokasi AES di km 6.6 Jalan Kajang Puchong (SKVE).

"Wang saman yang dibayar 10,000 rakyat mesti dipulangkan semula. Ini tak adil pada mereka. 300,000 saman yang dikeluarkan mesti dibatal serta merta," kata Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor, Ronnie Liu kepada Keadilan Daily.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Pandamaran berkata, Kerajaan Pusat berdolak dalik dan masih menipu jika hanya 'mempertimbang untuk membekukan' AES.

"Mempertimbang atau membeku hanyalah tempoh untuk tangguh. Sampai bila? Sampai pilihan raya? Kalau ini benar, maka, ia hanya langkah sementara untuk mengelak Barisan Nasional kalah Pilihan Raya Umum ke-13.

"Majoriti rakyat tak suka, sebab itu dia (kerajaan) tangguhkan?" soalnya.

"Dia (Kerajaan Pusat) tak jujur. Saya yakin mereka akan kuatkuasa semula sistem AES jika menang pilihan raya. Hanya satu cara, kalahkan mereka (BN)," kata Ronnie.

Jelasnya, menurut undang-undang kerajaan tempatan, 'pengusaha' AES telah melanggar Akta Parit, Jalan dan Saliran.

Merujuk Subseksyen 2(1) Akta 172 Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976, Kebenaran Merancang (KM) ditakrifkan sebagai 'kebenaran yang diberikan, dengan atau tanpa syarat, untuk menjalankan pemajuan'.

"Mereka (AES) tak mohon, jadi tak dapat kelulusan PBT (Pihak Berkuasa Tempatan). AES ialah struktur haram. Tak kira sama ada mereka bina atas premis sendiri, tanah sendiri atau tanah sewa, dia (AES) mesti dapat Kebenaran Merancang.

"Ini sangat jelas. Tiada 'grey area'," tegas Ronnie.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=41335

Akibat Bodoh Dan Gelojoh!
mountdweller.blogspot.
Posted by mountdweller

Apa macam Solah?
Mu ni bukannya jenis tak sekolah
Inilah akibatnya merelakan diri menjadi lembu!
Semasa mempertahankan kerja kotor AES bukan lagi
Hari ni apa dah jadi?
Nak minta maaf kepada rakyat?

K'jaan akan tarik balik saman AES?
Hazlan Zakaria

Perkembangan terkini mungkin membawa kepada penarikan balik saman trafik yang dikeluarkan melalui Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), dengan kes-kes ditarik balik di sekurang-kurangnya dua mahkamah sejak semalam.

Menurut penasihat undang-undang Kempen Anti Saman Ekor (KASE), Zulhazmi Shariff, ianya benar-benar berlaku sejak semalam tetapi peguam badan tersebut tidak dapat menghadiri kes-kes berkenaan.

"Tetapi hari ini saya diberitahu bahawa di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur, pegawai (Jabatan Pengangkutan Jalan) mengambil balik saman AES saman daripada responden dan minta mereka pulang ke rumah. Kes mereka tidak didengar di mahkamah."

Beliau juga menceritakan bagaimana dua kes yang dikendalikannya hari ini serta lapan lagi kes yang dijadual didengar esok dan pada hari Jumaat, telah ditangguhkan selama sebulan oleh DPP berkenaan kerana 'dokumentasi tidak lengkap'.

Apabila beliau membangkitkan perkara penarikan balik saman tersebut serta penangguhan kes berkenaan dengan DPP yang mengendalikan kes-kes AES di mahkamah Kuala Lumpur, Zulhazmi berkata pihak pendakwa hanya mengatakan ada "masalah teknikal".

Zulhazmi juga berkata seorang responden yang kesnya dijadual didengar di mahkamah di Putrajaya hari ini, berkata semua responden dilepaskan tanpa dibebaskan selepas DPP menarik balik kes itu selepas pertuduhan dibacakan di mahkamah.

Tarik balik saman AES simbol kemenangan rakyat
penburukonline.blogspot.
diterbitkan oleh PBO™

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) hari ini mendesak supaya semua saman AES dimansuhkan serta merta berhubung masalah teknikal yang dialami oleh pihak mahkamah hingga menyebabkan sebahagian daripada keseluruhan saman AES ditarik balik oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Merujuk kepada laman sosial facebook Zulhazmi Shariff yang merupakan peguam Kempen Anti Saman Ekor (KASE), saman AES di semua mahkamah termasuklah di Jalan Duta, Putrajaya, Kajang dan Sepang telah ditarik balik ekoran kesilapan teknikal.

Zulhazmi yang berada di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur hari ini ketika sebutan kes turut menyatakan bahawa dokumen mengenai saman AES yang sepatutnya diserahkan oleh JPJ kepada mahkamah didapati masih tidak lengkap dan minta ditangguhkan.

SAMM memandang serius permasalahan AES yang menyusahkan rakyat dan merugikan semua pihak apabila berlaku gejala masalah teknikal. Dilaporkan sebanyak sepuluh ribu mangsa saman AES telah membuat pembayaran. Apakah nasib mereka yang telah membayar saman AES sebelum ini? Bolehkah wang mereka dikembalikan tanpa menyusahkan mereka untuk hadir ke kaunter pembayaran seperti sebelum ini?

SAMM mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada KASE dan mangsa saman yang berani bersama KASE melawan regim penindas yang bertekad melaksanakan pemasangan 831 kamera AES di seluruh negara. Dengan keputusan seperti hari ini, SAMM menyeru orang ramai agar tidak membayar saman tetapi bangkit dengan berani menuntut keadilan bersama peguam KASE.

Apa yang boleh dilihat hari ini ialah, regim pemerintah tidak sedia membawa kes AES ke mahkamah kerana sememangnya perlaksanaan sistem AES punyai seribu satu kelemahan.

Bagi SAMM, membayar saman AES adalah satu kerugian. Sayangilah wang anda, jangan bayar saman AES!

Yaser Sheikh Abd Rahman
Penyelaras SAMM Kebangsaan

sumber sini

a.. Hazik Kamal · Top Commenter
yg tak waras adalah pemimpin & bini2 dia belaka..
sbb rakyat yg waras dah boleh menilai tahap kewaraan seseorang..
mana ada org yg waras boleh berbelanja besar ikut nafsu membabi buta ikut suka dia. mana ada org yg waras nak perabih duit sedangkan ada org lain yg susah..
sebenarnya Tun M pun tak waras... kalau dia waras dia tak pecat DSAI pada 1998. Yg jadi negara haru biru ni pun sbb Tun M lah..
a.. Dani Sanin · Top Commenter · Radiation Protection Officer (RPO) at Atomic Energy Licencing Board - MOSTI
Penipu dan Penyamun menguasai Felda..
a.. Ramli Omar · Institut Pertanian Malaysia
Memang amat menjijikan dengan apa yang dilakukan oleh kepimpinan negara sekarang. Semuanya ini jelas menunjukan bahawa kepimpinan negara yang ada pada hari ini adalah proksi kepada penjajah yang dari dulu lagi menjajah pemikiran orang Melayu kecuali bagi Melayu Islam yang benar-benar beriman kepada ALLAH SWT.

K'jaan akan tarik balik saman AES?

Posted by Kedah Lanie
Akhirnya NAJIB akan tunduk dengan kuasa rakyat menolak AES..!!

Perkembangan terkini mungkin membawa kepada penarikan balik saman trafik yang dikeluarkan melalui Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), dengan kes-kes ditarik balik di sekurang-kurangnya dua mahkamah sejak semalam.

Menurut penasihat undang-undang Kempen Anti Saman Ekor (KASE), Zulhazmi Shariff, ianya benar-benar berlaku sejak semalam tetapi peguam badan tersebut tidak dapat menghadiri kes-kes berkenaan.

"Tetapi hari ini saya diberitahu bahawa di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur, pegawai (Jabatan Pengangkutan Jalan) mengambil balik saman AES saman daripada responden dan minta mereka pulang ke rumah. Kes mereka tidak didengar di mahkamah."

Beliau juga menceritakan bagaimana dua kes yang dikendalikannya hari ini serta lapan lagi kes yang dijadual didengar esok dan pada hari Jumaat, telah ditangguhkan selama sebulan oleh DPP berkenaan kerana 'dokumentasi tidak lengkap'.

Apabila beliau membangkitkan perkara penarikan balik saman tersebut serta penangguhan kes berkenaan dengan DPP yang mengendalikan kes-kes AES di mahkamah Kuala Lumpur, Zulhazmi (kanan) berkata pihak pendakwa hanya mengatakan ada "masalah teknikal".

Zulhazmi juga berkata seorang responden yang kesnya dijadual didengar di mahkamah di Putrajaya hari ini, berkata semua responden dilepaskan tanpa dibebaskan selepas DPP menarik balik kes itu selepas pertuduhan dibacakan di mahkamah.

Tue Dec 18, 2012 8:50 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom


Rakan FB Saya Sumbang Untuk Yahaya Sulong
msomelayu.blogspot.
Posted by mso.im

Baru sekejap tadi saya menziarahi seniman dan pelawak Datuk Yahaya Sulong di kediamannya di Flat Bandaraya Sentol Baru Kuala Lumpur. Kedatangan saya bersama keluarga disambut dengan penuh mesra oleh Pak Ya bersama isterinya Alisah Ali. Turut berada sama di rumahnya ialah cucu perempuan berumur kira-kira lapan atau 10 tahun.

Wang dari rakan Fb diserahkan kepada Pak Ya.
Tujuan kunjungan ziarah itu untuk menyampaikan derma yang dihulurkan oleh oleh rakan Fb saya yang dibuat dua tiga hari lepas. Punggutan yang bertujuan untuk menjelaskan bil sewaan unit Flat itu yang tertunggak sebanyak RM800.00. Alhamudlilah masalah dihadapi Pak Ya dan isteri telah selesai. Dalam tempoh 42 minit saya diuar-urakan di Fb sebanyak RM860 dijanjikan oleh rakan-rakan Fb.

Sebenarnya masalah itu selesai sehari selepas berita mengenai kesusahan dihadapi pelawak itu disiarkan di media massa. Semasa saya mengunjunginya untuk memberi tahu hasrat saya dan janji rakan Fb untuk membantu, salah seorang rakan Pak Ya yang bertugas di DBKL sudah pun mengatasi masalah Pak Ya.

Ketika saya tiba pagi itu Pak Ya sedang bersiap untuk ke pejabat DBKL menanti kawannya menjemput untuk tujuan menyelesaikan tunggakan. Apabila saya datang bersama Dr Wan Suhaimi Wan Daud menyatakan hasrat dan keikhlasan kawan-kawan Fb, kegembiraan diwajahnya terbayang dan beliau menitiskan air mata mendengar hajat itu.

Isteri saya menyerahkan hamper untuk Pak Ya.
Kerana masalah itu selesai, jadi bolehlah Pak Ya menggunakan wangn derma rakan-rakan Fb saya sebanyak RM1,000 untuk membeli ubat-ubatan dirinya dan juga isterinya. Isterinya, Datin Alisah menghidap kanser paru-paru. Sepanjang hari Alisah terpaksa bernafas dengan bantuan wayer yang disumbat ke lubang hidungnya dari paru-paru.

Menurut Pak Ya, akibat kanser menyebabkan isterinya memerlukan sejenis susu khas di mana peruntukan untuk itu saja sebanyak RM71.00 bagi satu tin untuk dua hari. Bayangkan berapa sebulan untuk membeli susu?

Dr Wan Suhaimi juga turut mengulur sedekah.
Dan kedatangan saya bersama isteri dan dua orang anak tadi, sekali lagi mengharukan Pak Ya. Sekali lagi air matanya berlinangan. Isterinya, Alisah tidak habis-habis mengucapkan terima kasih dan syukur. "Allahuakbar, allahuakbar... terima kasih banyak...," katanya sambil mengesat air mata dan berdoa spontan untuk kemurahan rezeki kami (rakan Fb juga).

"Sama-sama Datin, apa yang saya buat ini hanya usaha kecil saja, ia adalah sumbangan dari rakan-rakan Fb saya yang ikhlas untuk membantu. Jadi saya bagi pihak mereka semua menyampaikan sedikit bantuan ini.. dan berdoa semoga Datuk dan Datin sihat.." balas saya.

Di sini juga sekali lagi saya mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan semua yang sudi menghulurkan bantuan untuk Pak Ya. Bukan saja Yahaya, tetapi saya juga terharu dengan budi baik dan bingkasan rasa simpati rakan-rakan semua. Biarlah sumbangan kita kecil tetapi ia memberi erti besar kepada pelawak itu.

Sementara itu berbagai pihak juga turut membantu mengatasi masalah Pak Ya. Antara mereka terawal selain daripada rakan Fb saya, ialah Ahli Parlimen Batu, Tian Chua yang turut menghulurkan derma sebanyak RM1,000. Khabarnya Menteri Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi, Rais Yatim juga ikut sama menghulurkan bantuan berupa jaminan untuk menjelaskan sewaan untuk setahun.

Menurut Pak Ya tetamu istimewa iaini Raja Perlis juga akan ke rumahnya. "Raja Perlis juga hendak datang," uajarnya memberi tahu hasrat raja berkenaan penuh gembira. Semoga dengan kunjungan Tuanku Raja Perlis nanti kesulitan dihadapi Pak Ya akan selesai, setidak-tidaknya tidak ada lagi selepas ini laporan media massa memberitahu beliau dalam kesusahan dan menghadapi apa-apa kesulitan yang memerlukan bantuan.

Mengakhiri catatan ini seiringan dengan azan Asar berkumandang di radio, saya sekali lagi mengucapkan berbanyak terima kasih kepada rakan-rakan Fb saya (fan page) khasnya atas sumbangan dan ketinggian daya prihatin anda semua. Saya bukan apa hanya menjadi mediator saja bagi membantu insan yang dalam kesusahan. Moga Tuhan akan melapangkan ruang lahad para penderma kelak. [wm.kl.4:36 pm 18/12/12]

Wed Dec 19, 2012 7:21 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

PDRM guna Ninja 250 !
pasjementah.blogspot
Dicatat oleh malikus solleh Malikus

Motor Ninja ni pernah menjadi idaman semasa remaja dulu. Teringin nak beli dan pakai tapi duit tak ada. Jika ada di kalangan mat rempit atau peminat motor yang berminat miliki sebuah motor Kawasaki Ninja 250 ni, ada cara mudah tak perlu ada duit untuk dapatkannya.

Caranya dalah dengan menyertai pasukan Polis Di Raja Malaysia. PDRM kini menggunakan Ninja 250 sebagai motor buat mereka meronda mencegah jenayah trafik dan lain-lain. Baca sumber kat bawah.

PDRM GUNA KAWASAKI NINJA
galeripdrm.blogspot.

" Pendekatan serta usaha baru PDRM membanteras jenayah. Perang Jenayah Habis-Habisan. Komuniti Sejahtera, Komitmen Kami "............

POLIS DIRAJA MALAYSIA BAKAL MENGGUNAKAN MOTOSIKAL KAWASAKI NINJA 250 DIDALAM PENUGASAN TIDAK LAMA LAGI. IA AKAN DIGUNAKAN BAGI MEMBENTERAS KES JENAYAH JALANAN TERMASUK MEMBANTERAS HABIS-HABISAN KES JENAYAH JALANAN " MAT REMPIT " DISELURUH MALAYSIA. INI ADALAH USAHA TERBARU PDRM DIDALAM MENANGANI KES-KES JENAYAH DI MALAYSIA. SEMOGA DENGAN USAHA BARU INI PASUKAN POLIS DIRAJA MALAYSIA AKAN TERUS DIHORMATI SEBAGAI PASUKAN KESELAMATAN NO.1 DIDUNIA.....

Read more: PDRM GUNA KAWASAKI NINJA | Galeri PDRM http://galeripdrm.blogspot.com/2012/12/pdrm-guna-kawasaki-ninja.html#ixzz2FUl9gvor
GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: