Tuesday, December 4, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3441

3 New Messages

Digest #3441
2
Fw: new proton suv 2012 by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
3
Fw: Balai bomba pun boleh terbakar! by "-::eSpAcE9808::-" rienacom

Messages

Tue Dec 4, 2012 7:55 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



PANAS! Kamera AES Diturunkan! Tahniah Kerajaan Selangor!
jalanpulang1978.blogspot
Dicatat Oleh Jalan Pulang

Menyedari amaran keras yang diberikan Kerajaan Selangor terhadap pemasangan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang mendapat bantahan rakyat seluruh negara, hari ini kontraktor yang dilantik Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akhirnya menurunkan sebuah kamera yang dipasang di Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE) sebentar tadi.

Exco kerajaan negeri, Ronnie Liu yang memberi amaran tersebut mewakili menteri besar, Abdul Khalid Ibrahim masih belum dapat dihubungi bagi memberi komen susulan daripada tindakan tersebut.

Kerajaan negeri memberi tempoh sehingga Isnin lalu bagi kementerian pengangkutan menurunkan kamera kontroversi itu atau berdepan dengan tindakan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) yang diarah bersiap sedia sekiranya kementerian gagal berbuat demikian.

Malah sebuah pertubuhan NGO, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) juga berhasrat untuk berbuat demikian dan hanya menunggu lampu hijau dari kerajaan negeri untuk menurunkannya tanpa menggunakan sesenpun wang pembayar cukai.

Kira-kira 50 orang pengguna jalan raya yang lalu di kawasan terbabit memperlahankan kenderaan masing-masing melihat operasi tersebut dijalankan tanpa kehadiran pihak polis seperti kebiasaannya.

Dalam perkembangan berkaitan, sebanyak 256,899 saman telah dikeluarkan sejak AES beroprasi dari 23 September sehingga 26 November lalu.

Dari jumlah itu, Selangor mencatatkan jumlah tertinggi iaitu 142,809 saman dikuti Perak sebanyak 81,00, Putrajaya 22,876 dan Kuala Lumpur sebanyak 10,213 saman.

Saman tertinggi adalah melibatkan kesalahan memandu melebihi had laju iaitu sebanyak 243,545 saman diikuti kesalahan melanggar lampu isyarat sebanyak 13,354 saman.

Perkara itu dijelaskan Timbalan Menteri Pengangkutan, Abdul Rahim Bakri di Dewan Negara semalam sebagai menjawab soalan yang dikemukakan oleh Senator Khairiah Mohamed.

Sehingga kini, AES telah dipasang di 14 lokasi di seluruh negara.

AES di kawasan 30km/j kekal

Selain jumlah itu, Khairiah juga turut mempersoalkan berhubung dengan kajian semula AES di kawasan had laju 30 kilometer sejam dan notis amaran di lokasi-lokasi kamera AES.

Dalam jawapannya, timbalan menteri itu berkata, setakat ini kerajaan tidak bercadang untuk mengkaji semula cadangan menguatkuasakan AES di kawasan had laju 30 kilometer sejam.

Katanya, pemilihan lokasi tersebut adalah dibuat berdasarkan kriteria yang teratur dan lokasi ini merupakan kawasan-kawasan sekolah di mana terdapat keperluan untuk menyediakannya bagi melindungi kemalangan di kalangan murid-murid sekolah.

"Walau bagaimanapun, penguatkuasaan di kawasan ini akan mengguna pakai kamera mudah alih dan dijalankan hanya pada waktu persekolahan sahaja," jelasnya.

Berhubung notis amaran pula, timbalan menteri itu berkata, notis telah dipasang dalam lingkungan dua hingga tiga kilometer bagi mengesan kesalahan memandu melebihi had laju., manakala bagi mengesan kesalahan melanggar lampu isyarat pula, notis amaran dipasang dalam lingkungan 50 hingga 500 meter.

JALAN PULANG

AKHIRNYA KERAJAAN BN AKUR PADA RAKYAT
pascawanganbukitsentosa2.blogspot
Dicatat oleh PAS Cawangan Bukit Sentosa 2

Kena buka semula pemasangan AES dalam tempoh 2 minggu kerana pemasangan tanpa izin PBT Negeri Selangor

KAMERA AES DI LEBUH RAYA SKVE DICABUT !!!!
maemahi.blogspot

Posted by mae

Rakaman gambar para petugas dari pengendali kamera AES @ kamera 1m'sia sedang mencabut kamera berkenaan di lebuhraya SKVE atas arahan Kerajaan PKR/PR Selangor dibawah pimpinan YAN Tan Sri Datuk Seri Abdul Khalid Ibrahim.

Dua minggu diberi tempoh, kalau gagal roboh atau cabut kamera AES yang hirup darah rakyat itu makan kerajaan negeri akan lakukan sendiri.

Alhamdulillah, akhirnya mereka akur jua.

HIDUP KASE!!!!... HIDUP RAKYAT!!!!... HIDUP PAKATAN RAKYAT!!....SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT.

SATU LAGI KEJAYAAN NEGERI SELANGOR (PR)...AES MULA DITURUNKAN...
kopitiam-bang-nan.blogspot
Posted by Firdaus Omar

Di persimpangan Puchong/Putrajaya/SKVE menghala ke Kajang....Hehe!!
comments:

Anonymous said...
Zalim betul PR, org psg elok2 AES tu ko main2 cabut. Patutnya panggil owner biar dia tgk masa cabut tu..

Lps ni kat mana bro, mau jgk aku sponsor air/biskut sikit kat org yg cabut tu..jom kwn2 open table lagi ok..

Anonymous said...
5:25 jom aku pun nak sponsor KFC satu barrel lah...sambil sepak terajang AES.....sapa lagi nak joint jom....

Anonymous said...
kena ajak geng lagi ni bro... tapi yg pasti sepak dpn tuan AES lagi best sebestnya...

Selamat tinggal AES di Selangor.
amenoworld.blogspot.

Woww..

Kempen yang dijalankan sepanjang minggu depan telah dimuktamadkan pada hari ini. Ketegasan dan amaran dari kerajaan negeri selangor kepada penguatkuasa TEMPATAN dan PUSAT telah dibuktikan sebentar tadi. AES telah ditanggalkan dari beberapa lokasi di sekitar selangor buat masa kini.

Antara gambar yang dikongsikan di wall facebook ;

Komrade SAMM Selangor dan yang berhampiran diminta bersedia dengan kelengkapan secukupnya, kita akan robohkan kamera AES setelah mendapat kebenaran dari Kerajaan Selangor. Kita akan lakukan secara percuma demi memastikan negara ini, Selangor khususnya selamat dari gangguan AES yg bebankan rakyat!

Selamat tinggal AES. Babai. Selagi BN dan menteri berdegil dan bertegas tidak mahu lakukan pindaan, tidak mahu mendengar keluhan dan kritikan membina selagi itu no AES di malaysia. Lagipun BN kena selesaikan pelbagai isu berbangkit mengenai AES dan cara ia dilaksanakan.

Ini termasuklah bab syarikat yang diberikan tender, ketelusan dalam penguatkuasa dan sejauh mana sistem yang PDRM buat ini mampu mengurangkan kadar kemalangan dan membentuk pemanduan berhemah. Jangan cakap je kencang depan tv beb. Bila minta hujah seme berterabur cakap kita fitnah. Yang herannya, kita kadang2 tanya je.. tanya je pun dorang kata kita fitnah? Gila babi betul la pemikiran depa. Buat aku confused jek.

kah kah kah

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2012/12/selamat-tinggal-aes-di-selangor.html#ixzz2E52h8AtZ

Comments
APTB

bleh bw laju2 pas ni...

best2

APTB

yeah best best sebenarnya bukan ISU LAJU...ini isu RAKYAT TEMPELAK BN...hahahahahah....AES tu Siapa yg selenggarakan? Syarikat mana buat?

KAH KAH KAH...BUKAN SOAL LAJU, SOAL SEKARANG..KERAJAAN PR TELAH BERJAYA BUAT SUPAYA RAKYAT SELANGOR TIDAK DI ZALIMI

babai BE ENDDDD

Waris

Kepada mana2 negeri yang nak cabut AES tu maka pakat-pakatlah undi ABU. Kamera yang dah cabut tu boleh pasang depan rumah aku sebab banyak orang gila bawak kereta laju2 walaupun bukan hiway. Aku sokongsebab kena pada tempatnya.

Kongsi Apa Saja
ini yang terbaik.... kerajaan negeri perlu memikirkan kaedah untuk mendidik rakyat yang suka bawak laju2 lak... harap berkesan dan mencapai matlamat...

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2012/12/selamat-tinggal-aes-di-selangor.html#ixzz2E52sDJQU

Tue Dec 4, 2012 8:02 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

PROTON SUV bakal dilancarkan !
rancangwang.wordpress.com
Bermula hari ini pameran automotif Beijing Auto Show 2012 bakal menampilkan sebuah model SUV hasil kerjasama antara syarikat automotif China iaitu Youngman dan Lotus. Bermula dari model konsep Proton MSX dan Lotus APX yang dipamerkan beberapa tahun dahulu, mungkin inilah hasilnya yang nampak tidak jauh berbeza dari segi rekaan luaran.

Memandangkan Proton masih belum mempunyai kenderaan dalam segmen SUV, model ini yang bersaiz lebih kurang Honda CR-V mungkin sesuai jika dibawa masuk ke Malaysia menggunakan lencana Proton. Reka bentuk menarik, tambahan pula rakyat Malaysia masih ternanti-nantikan kemunculan SUV pertama Proton, model ini dijangka bakal menerima sambutan menggalakkan.

SUMBER : http://www.arenakereta.com

new proton suv 2012
gotbestcars.com
by admin

new proton suv 2012 – Proton will offer electric cars in 2012. The American brand of electric vehicles Detroit Electric, will electrify Proton sedan for sale under his name in China, the United States and Europe. One hundred years ago, Detroit Electric brand was already rolling a 100% electric vehicles but even customers and ambassadors renowned as Thomas Edison, John Rockefeller and Clara Ford – the own wife of Henry Ford-the company could not exist and was once stopped production in 1939. After some ups and downs, the company was taken over in early 2008 by the American company Zap, which specializes in new energies and the Chinese company Youngman Automotive, which specializes in buses and trucks. The goal: to develop hybrid and electric cars, bound for Europe, China and the United States.

The first models are now known since an agreement was concluded between Detroit Electric and Proton. So these are Savvy and Persona Malaysian manufacturer as a basis for e46 and e63 marketed from 2012. The engine will be replaced by an electric power supplied by lithium polymer batteries. The autonomy of the two models will be respectively 180 and 325 km. No price has yet been provided. Detroit Electric has also dismissed its engines to other manufacturers. Its production capacity is expected to be 400,000 units by 2012.

PROTON MAKE A NEW PROTON SUV?
Written by kdi

A Proton Suv in 2012 ?

starbucks87dude.blogspot

Posted by SBdude

A Proton Suv in 2012 ?

First look at of what might be Proton's first ever SUV..Concept taken from a Youngman Lotus SUV dubbed the T5.

2012 Proton Compact SUV Spyshots and information
autoten.com
Admin

We hear about Proton developing Compact SUV that based from Proton Exora platform for a while.We guess this is first time that the car was caught on camera during test in China.As the car will sold by Young Lotus, a joint venture between China's commercial vehicle maker Young Auto and Proton owned,UK based Lotus.

The car look even more flat and slender at front, A pillar look very slope,low roof and coupe like design and narrow rear window also appears.We think that design philosophy of the car's exterior is like current Hyundai Tucson and Kia Sportage.While the interior design look Simple but neat and easy to use.

The car will be develope from Proton Leiku concept SUV that on stand at 2010 Kuala lumper motorshow last december.Some said the car will also get inspire from Proton MSX concept . Expect the production version use 4 cylinder 2.0 liter petrol.

The auto.sina told us that the car will be part of Young Lotus L5 platform which will consist of SUV, MPV , hatchback and Coupe.The car will also build by Proton for domestic and export market.

The car should reveal in Shanghai autoshow in April. if not,the car will debut Malaysia late this year and export will start in early 2012 and China's production will also start at the same year.

PROTON MAKE A NEW PROTON SUV?
kereta.info
New Contribution By Norman

proton suv

KDI : Proton have done a clay model of Concept SUV before the launch of Proton Exora which is named as PROTON MSX. Proton MSX is base on Lotus APX. Yes in the future Proton will develop a new Proton SUV base of Proton's interest to build the clay model of 7 seater Proton MSX.

Proton SUV MSX is to produce a high technology 'Jekyll & Hyde' dual image, high performance crossover.It is actually a technology showcase of aluminiun adaptable platform,ride & handling,engine power and crossover functions of suv and sports car.

proton 4wd

The target user group of the PROTON MSX is for successful professionals with young-at-heart lifestyle.The typical usage of the mpv is for leisure and work.And to attract all the businessmen, corporate leaders or celebrities,they had emphasize on 6 different aspect of the car which is the style,the engine and performance,the technology behind it,the ride and handling,the quality and also the ride comfort.

With only a Naturally Aspirated 3.0 V6 engine,They had manage to churned out a hefty 224KW of power and 360Nm of torque.With a 0-100 time of 5.9 seconds and a top speed of 250kmh, the proton already beaten up some of the top notch SUV such as the Porsche Cayenne S,BMW X6 35i and the Nissan Murano.

suv

The Technical Specification Of the PROTON SUV
ENGINE : 3.0L V6
MAX POWER : 224kW
MAX TORQUE : 360Nm
TRANSMISSION : 6 M/T
LENGTH :4,697mm
WIDTH : 1,852mm
HEIGHT : 1,750mm
WHEELBASE : 2700mm
KERB WEIGHT : 1,570kg
0-100km/h : 5.9sec
TOP SPEED : 250km/h

Proton MSX - SUV from PROTON
umplife.com
by asuramaru

prototype ni dah lama kuar....
tp just a prototype ah...
proton rasanya x nak keluarkan lagi SUV ni sebab production cost dia agak tinggi....

by Lnaxz
klau kuar btul best gak..lawa..tp klau msuk topgear..hmm..plastic.dont look desirable.haha
by MusTanG
haha. stuju dgn lnaxz pasal topgear pnya comment nnt.

anyways, apsal proton xleh cipta ssuatu yg baru eh?

proton MSX ni pon nmpk mcm savvy yg ditarik (dipanjangkan sikit) dan ditinggikan.
by lordsasuke
bentuk lebih kurang..err..sebab dia nak jadikan satu identiti kot..ahaha

enjin ni mcm power je..sbb tu x kuar kot..lol

by theMVP
agak cambest bile dilihat rekabentuk dan spec nyer..
xkan prototype jer..
wat la limited edition ke..

by MusTanG
klu identiti takpe la. takot malas nk design jer. RnD tido.
by Yen Kerhack
Smart gk natang nih...

by Wan Muhammad Amirul Naim
mcm toyota caldina je bentuk die???

by Miow
nie bukan bentuk lotus nyer ker?..tolkan aku kalo aku salah..hue2..
by MusTanG
ray. mmg dh tertulis kat situ la dia design dr lotus.

kn dulu Tun Mahathir beli teknologi lotus utk proton.
by GAME ON
wahh..proton maken maju nmpknye...kagum..
apa2 ajer says:

1.. wow.. V6 enjin 3.0 memang power.. tork 360 nm
bentuknyer pun menggiurkan. aku suka yang colour merah tu. Agak2 bawah RM 100 ribu atau lebih ? kalau 7 seater boleh duduk ngan selesa jual RM 100, 000 – RM 150, 000 pun laku. kalau bawah rm 100, 000 confirm laku macam goreng pisang panas. Sebab aku tengok kereta SUV ni bentuk memang style macam SUV rm 300, 000. 00 – RM 350, 000. 00

2.. apa2 ajer says:
bolehlah gantikan kereta2 Perdana para menteri kabinet dapur, exco2 kerejaan negeri dan pegawai kanan kerajaan dengan SUV ni kalau price dia ok. sebab SUV sesuai untuk mereka lagipun bentuk memang mewah, masuk kampung, hutan, kaw org asli no hal la.

3.. tres says:
setuju, kalo harga bawah rm70k, mmg ramai yg akan angkat…so apalagi, kalo berani kuarkan produk ni cepat, harga 70k, apa macam..ok

4.. kekitaan says:
kalo apx tu nak bawah harga 70 jgn haraplah… chasis dia dari aluminium enjin pun besar.. beranganlah hangpa.. hehehehe…

5.. zak says:
kalau exora pun 70+++ ,SUV macam ni , lu pikir le sendiri……

6.. apa2 ajer says:
hamba rasa SUV ni dalam lingkungan RM 100, 000 – RM 150, 000. 00 tapi kalau bawah RM 100, 000 konpem laku mcm goreng pisang panas. kalau export di negara Asean harga bawah RM 200, 000 konpem akan jadi SUV paling laris kalau betul kuasanya macam disebut di atas

7.. norman says:
memang dah masanye Proton patut bina SUV atau sport car yang berkuasa tinggi kalau hendak mendapat tempat di peringkat antarabangsa.Sedangkan China berani keluarkan 2.4cc models inikan Proton yang mempunyai sejarah dalam dunia permotoran hendak berdiam diri?Untuk permulaan tak perlu 3000cc,2200-2500cc sudah memadai dan harga biarlah berpatutan kecuali kalau Proton boleh buktikan yang model itu mendapat EuroNCAP 4 atau 5 bintang dan mempunyai banyak aksesori seperti DVD/Leather seats/CVT Transmission dan 6 airbags!Kalau Hyundai brani buat Tucson 2.0 pada harga RM100000 mengapa Proton tidak dengan RM85000?Mesti mendapat tempat dlm hati rakyat sendiri.

8.. kekitaan says:
boleh norman, tapi kalo badan chasis aluminium macam apx dan enjin 3.0 cc cemana nak daapt 85 k? kalo depa buat guna platform exora itu mungkin leh dapat kot… guna enjin petronas 2.0 cc pun ok. hehehe

9.. mr.eims @ healthaware says:
sokong 200% proton buat SUV.
harga tu bagi aku tak penting. nama lagi SUV mewah. biarla proton letak harga around 100K pun.
yang penting barang bagus & berkualiti.
SUV ni mmg tengah laris sekarang kot. banyak sangat jugak kat jalan2raya.
kalau pasaran luar negara seperti di US lagi la..derang memang prefer SUV / Truck / kereta2 besar yang sewaktu dengannya berbanding kereta2 kecil.

enjin, tak tau ler proton nak amek enjin org len atau nk guna enjin R&D dalam negara. kalau campro turbo dah siap develop, ok jgak kot.. :p

10.. g-mie says:
SUV 7 Seaters.. agak2 laa kan, Toyota Rush tu tergolong dalam MPV/SUV..??
SUV antara model laris selain MPV.. biasanya, SUV ni mudah untuk dilabelkan sebagai kenderaan mewah dan berharga tinggi.. jadi kalau kapasiti enjin yang saudara2 katakan tu, dan harga bawah RM100K, hurmm susah juga tu.. mungkin Proton akan buat alternatif lain untuk memastikan bakal SUV mereka nanti dapat dirasai oleh semua lapisan masyarakat Malaysia..

11.. apa2 ajer says:
norman
proton msx ni dah ada di pasaran tak silap. dia ambik model Lotus APX. Lotus APX dibina bukan untuk bersaing dengan SUV spt Honda CRV, Hyundai Tucson, Suzuki Swift, Kia Sorento tetapi ia dibina untuk bersaing ngan BMW X5, Porshe punya SUV, Nissan Murano kalau tak silap saya berdasarkan spesifikasi.
Tapi pandangan peribadi Proton boleh aja keluarkan variasi enjin iaitu enjin 2.0, enjin 2.4 dan enjin v6 3.0 spt di atas. Enjin 2.0 maybe boleh menjadi faktor penarik utk org membeli Proton SUV dan ditawarkan pada harga bawah RM 100, 000, enjin 2.4 antara RM 100, 000 – RM 135, 000 dan enjin 3.0 V6 antara RM 140, 000 – RM 170, 000. tapi kalau 3.0 V6 bawah RM 150, 000 mesti laku macam goreng pisang panas

12.. eriz says:
Fuyooo…tak pernah pulak aku tgk proton msx ni…kalau ikut design dia mmg mengiurkan…kalau mcm ni design dia mmg meletup ni, dah mcm sport suv aku tgk…owner bmw x5 pun meleleh kalo tgk ni…aku harap selepas mpv exora, lahirlah pulak suv msx ni…

Pada pendapat aku,harga mmg la jd aspek utama untuk org beli suv ni…kalau dlm kemampuan mmg org akan beli…tp suv msx ni kalau ada variant 2.0,2.4 dan 3.0 mesti harganya berbeza…harap2 suv msx akan datang ni boleh la replace perdana skrg ni…kalau suv ni tembus dlm pasaran boleh diletakkn sebaris dgn kete2 dlm kategori prestige suv, tgk sj dari bentuknya…

Proton Boleh…

13.. Lily says:
Wow wee..
mcm kereta crita animasi la pulak..:-).Tp mmg cun!

14.. black evia says:
btul ckp ko lily
dh mcm keta kartun plak aku nengok..
emm..tp yg no-2(dlm gmbor tue) aku berkenan..ok lawo.

15.. LorenzooOOOooOOO says:
WoWzzAA !!!!

1. Many of hope from malaysian people for this model with reasonable price.

2. Higher power output match with the torque.

3. The Cc will effect our roadtax issue.

4. People always want to know latest update from proton.

AND………………………………………………………………………………

5. People always hope the best from proton for Malaysian, and international market.

6. Will the model come out or just issue only ??

Waiting for every second…………………………………………………

16.. Norman says:
85k untuk 2.0 jer cadangan katakan..Tapi untuk chassis Lotus ngan 3.0 150k memadai lah..Sebab kalau luxury item org ade berat sikit nak beli jenama Proton.

17.. apa2 ajer says:
kalau RM 85, 000 la katakan macam Norman cakap untuk 2.0 aku sapu dulu SUV ni tambah2 kalau kuar yg colour merah tu.. MEMANG LAYANNN…
7 seater pulak tu memang layan la.. aku rasa Proton boleh jual MPV ni RM 85, 000 kalau enjinnya 2.0 sebab Honda CRV, Kia Sorento kalau tak kena cukai pun bawah RM 80, 000. 00.. so untuk jenama Proton yang belum kuat mesti boleh punya. Syed kenalah cut cost mcm Air Asia buat.. Chaiyok2 Proton. Cepat2 keluar ok..
KALAU MAU USHA2 GAMBAR MENGGIURKAN LOTUS APX/ PROTON MSX silalah ke forum di bawah ni ( gambar interior pun ada )

http://prodas.wordpress.com/2009/03/29/proton-msx-or-lotus-apx/

18.. Jxx707 says:
enjin 3.0 tu enjin apa?

3.0 suv below rm150k? mcm mimpi kot. x tau la klu proton nk buat lelong tepi jln cam goreng pisang panas..huhuhu..
tp katakanlah proton jual gak rm150k.. aku rs aku xleh gelojoh terus beli. its just too cheap. takut nnt sana tercabut..sini xleh tutup..bla bla bla..hehe.. i'd prefer a bit expensive with a satisfactory quality built.

aku rs klu enjin 2.0 pun….cam mimpi gak la for below rm100k. dunno la.. just try compare with perdana v6..

19.. apa2 ajer says:
jxx707

ini bukan mimpi. ini kenyataan. cuba check harga bmw 3 series di jerman? cuba semak harga Accord di Jepun, di Arab Saudi dan di UAE? Yang jadi mahal sebab cukai duti import. Proton boleh keluarkan dengan harga below RM 150, 000. 00 dgn syarat hapuskan kroni2 yang kaut untung berlebihan, cut cost pengeluaran dll

20.. apa2 ajer says:
jxx 707

sebenarnya semua kereta yang dijual bawah RM 250, 000 model CBU di Malaysia sebenarnya di negara masing2 adalah berharga bawah RM 100, 000. 00 . Yang jadi mahal sebab cukai import sebab tu saya cakap Proton mampu keluarkan SUV below RM 150, 000 dengan enjin tu

21.. NUAR says:
1-20 tahun buat kereta.tp masih terkial2 dlm teknologi,inovasi,rekabentuk dll
2-Sentiasa rugi.
3-Pasaran dlm negara kurang menyengat.Luar negara lagi teruk.
4-Buat kereta ikut syok sendiri.Bukan kehendak pasaran
5-Buat MPV..market mcm mana?rasa2nya jd senasib Juara le
6-Buat SUV plak!!.market dia di mana?
org kaya2 xkn beli Jenama Proton.org yg syok sendiri je lebih2.
bikin MPV pn masih terkial2 dlm pasaran.tambah nk kuar SUV.

22.. Joko says:
Nuar,
Fakta no 3 tuh ko ada data tak tentang statistik jualan Proton nih.. ? Dan perbandingan dengan jenama lain ?

23.. kdi says:
Nuar ni agak2nya anti proton kot..
xbaik gitu.. kalo dah pakai kereta mercedes ke, BMW ke, jgn lupa kita berpijak di bumi mana..
siapa setuju yg pendapat nuar ni sume?:

1-20 tahun buat kereta.tp masih terkial2 dlm teknologi,inovasi,rekabentuk dll
>> KDI : terkial2 kat mane? skarang proton dah buat design hybrid. Penah dengar? Lotus evora tu proton punya. byk lagi la kalo nak cerita inovasi proton. kalo nak tau pergi la proton tech week.. jgn main cakap je.

2-Sentiasa rugi.
KDI>> Rugi sentiasa? maknanya x pernah untung? dalam bisnes biasa la untung rugi, kadang2 kita kat atas, kadang2 kat bawah. bukan sentiasa rugi.

3-Pasaran dlm negara kurang menyengat.Luar negara lagi teruk.
KDI>> mana tau kurang menyengat. Kalo kurang menyengat, brand BMW, merce lagi kurang menyengat. sebab langsung x de dalam list kereta terlaris di malaysia. kat luar lagi teruk? cube tanya mamat duduk pakistan, egypt aka mesir, tanah2 arab, bape byk org yg giler gen2, savvy kat sana. kdi dah byk terima email dari luar negara mintak export parts proton yg best2 ke sana. dorang cakap org2 muda kat sana memang giler kereta proton. so mana datang statement lagi teruk tu? bleh bagi source?

4-Buat kereta ikut syok sendiri.Bukan kehendak pasaran
KDI>> syok sendiri tu macam mana? ada manual nama die syok sendiri ke? boleh buat pakai teknologi kayu, enjin pakai getah pusing2 pastu jalan. kalo bukan kehendak pasaran, proton memang xde orang beli macam kereta citroen kat malaysia ni. bape kerat yg pakai?

5-Buat MPV..market mcm mana?rasa2nya jd senasib Juara le
KDI>> market macam mana? senasib juara? ada statistik? baca news byk2 ok.. dah bape ribu tempahan dah sekarang. xcaye tanyela gen2lama die pon beli exora. baru masuk indonesia lagi sekarang dah berduyun2 org beli.

6-Buat SUV plak!!.market dia di mana?

KDI>>SUV tu market die utk rakyat malaysia la. xkan jual kat US plak. mesti la yang murah n berbaloi. karang jual mahal korang membebel xbleh beli. kalo jual murah korang membebel xde kualiti.. banyak cengkadak la org malaysia camnih

24.. kekitaan says:
sian kat nuar… agaknya dia baru keluar dari pertapaan selamat 15 tahun kot?

25.. apisZ says:
Org malaysia=x bersyukur,demand lebih2.. Hurm korg pikir la sendiri. Malaysia dah 51 tahun merdeka.. Sampi bile bangsa kite nk maju.?? Contohi korean y bangkit dr zaman gelap hingga dpt jd negara maju.. Sorry merepek sikit.

26.. eriz says:
aku sokong kdi ngan joko,

kpd NUAR,
Jgn la ikut sedap mulut jer…main hentam aka kutuk aka maki hamun produk m'sia…semua produk ada baik dan buruknya…jgn menghukum sesuatu produk tanpa asal usul periksanya…berfikirlah secara positif…berilah komen yg membina dan bukan komen yg menjatuhkan….ada pandangan dan cadangan serta pendapat kita boleh kongsi bersama dan boleh cari jalan penyelesiannya….itukan lebih baik…

27.. Eder says:
to nuar…..
klau tul proton x maju dh lame bungkus….
balik kg jual nasi lemak…..
nk tnye kt ko kt malysia ni bape bnyk orng pakai kete proton…..
x t'kire….majoriti….
jln kt mane2..desa or bandar msti de kete proton…..
kt litar lumbe pon lambang proton de gak…..
open r mate ko2 ckit…….
mcm r bwk kete import2 sedap sngt…..
tayar de 4 gak…..
klau excident mati gak….
gune minyak gak…..
ln r leh terbang…..e2 ak tabik r…..

28.. Jxx707 says:
apa2 ajer, ur view is acceptable. so can we say keta cam perdana v6 tu overpriced?

setuju kalau keta proton is built more dedicated for malaysian. i mean kalau dpt turunkn harga so then more malaysian cud buy. but still need to meet the quality la. kalau keta luar tu harga murah kat negara diorang dgn kualiti yg baik, why not proton, right? ok, aku percaya, its actually possible to meet. tp tu la, we dont exactly know what proton management are thinking. or klu jual murah dlm market m'sia shj x cukup return profit for proton?

29.. kdi says:
Mengenai harga pasaran kereta Proton, itu kdi x berapa pasti la kan. Tapi yang pastinya Proton sekarang tengah nak survive bina byk kemudahan utk membuat kereta. Macam brand2 yang dah lama establish, dah bape tahun dorang dah balik modal. So x hairanlah boleh keluarkan model yang murah2. Akan datang pasti Proton pon bleh buat macam tu. Kos dapat dikurangkan, dgn pengurusan yang lebih cekap. kita tgk sekarang lepas tukar pengurusan dari mahaleel ke Syed Zainal, begitu banyak perbezaan kan? sutuju x? kalo x, xdela model saga BLM & exora yang mampu milik dan berbaloi2..

Memang x mustahil juga SUV tu dalam lingkungan RM100,000. Tu dah kira competitive jugak kalo enjin 2.0 ke atas.

30.. Norman says:
MPV tak ikut pasaran?Kesiannye budak Nuar ni..Kat S'pore yang tak berapa minat Proton pun Exora dah habis dijual,Siap ade booking untuk 2nd batch lagi….Mana fakta awak tu Nuar?Zaman kelemahan Proton sudah hampir berakhir sejak Dato Syed Zainal take over as MD and Dr Eppel(bekas BMW quality manager) as Quality director.

31.. apa2 ajer says:
apa2 ajer, ur view is acceptable. so can we say keta cam perdana v6 tu overpriced?

kalau ikut harga pasaran dunia secara peribadinya saya rasa over priced. Di arab Saudi tak silap saya Honda Accord dalam lingkungan RM 60, 000. 00 lebih dan kereta yang sama spesifikasinya ( Honda Accord ) dijual di Malaysia pada harga RM 165, 000. 00. Saya rasa Perdana adalah dalam golongan Camry dan Accord. Apapun saya rasa overpriced oleh 3 sebab
1 – masalah kroni. terlalu byk vendor dan harga dibekalkan vendor overpriced.
2 – demand tidak terlalu banyak. maksud saya demand masih kurang 250, 000 unit setahun. kalau dah lepasi 250, 000 unit setahun kos pengeluaran akan menurun dan ketika itulah harga boleh diturunkan. bagaimana nak jual 250, 000 unit setahun. pendapat saya Indonesia, Filiphina, Thailand dan Vietnam adalah 4 pasaran terbaik buat masa kini untuk Proton. Proton WAJIB bersaing secara besar2 an di negara2 ini.
3 – terikat dengan beberapa dasar kerajaan. ( misanya wajib guna _ % barangan tempatan so Proton x dpt beli bahan mentah lbh murah dari luar )

berkenaan Proton Perdana, kalau ikut lakaran sketch Proton, fuyooo.. macam setaraf ngan Mercedesz CLS. sila rujuk laman Prodas. memang mantap bentuknyer. tapi kalau kuar yang model KDI post tu kurang menyerlah la. baik yang lama lebih cantik.
Yang saya tahu banyak beza antara zaman Syed ngan Tengku Mahalel. Zaman Mahalel Proton no1 dan banyak untung tapi harga Proton mahal kualiti pun kurang. Zaman Syed memang Proton dalam keadaaan rugi selalu tapi kualiti lebih baik, harga Proton lebih murah. Sila lihat harga Iswara ( bukan BLM ) zaman Syed dan zaman Mahalel. Beza byk ribu oooooooooo..

32.. kekitaan says:
ehh norman, ada sambutan ke exora kat singapore? dah habis? terkejut la kalo betul…

33.. black evia says:
kdi page;29
sekarang lepas tukar pengurusan dari mahaleel ke Syed Zainal, begitu banyak perbezaan kan? sutuju x?

ye.. aku sokong ckp kdi tue..
nrmal la untung rugi..klu nk untung je xbrni ambk risiko rugi,
buka kdai sndiri la nuar oii..
ntah2 ko hntam2 gak..kt umah ko tue keta proton gak ko pkai..
kn??..huh!

34.. ezy says:
Proton takda kemajuan, lucu jugak, buat perbandingan toyota first model ngan proton first model

contoh saga erobek tahun 80-90′an siap boleh jalan senget 2 tayar tau… hahahahaahahahaha model dorang first model leh jatuh gaung…

35.. norman says:
Contoh kwn kerja 2 org nak beli Exora kat 2 tempat di Singapore,Dua2 tempat ckp nak kena tunggu 1 bulan sebab stock dah habis..

36.. norman says:
Kelebihan Dato Zainal ni dia sedia mendengar dan berbincang ngan public,Car magazine editor.Dia juga sedia mendengar kritikan dan rajin search internet untuk mendengar komen tentang Proton.Dia takde attitude "I know all" tak mcm yang lain2

37.. norman says:
Memang gua setuju Perdana overprice.Untuk keta teknologi 90an harge 100000??Lainlah kalau gunakan enjin campro 2 liter dan refurbish mcm Chancellor tu..

38.. apa2 ajer says:
NORMAN
syed ni kawan kau ke? mcm tahu2 je dia suka search forum. kalau betul alhamdulillah la. biar dia tahu apa yang kurang dan apa yang boleh dibaiki.
EZY
tak adil kita banding Proton zaman 80 an dengan Toyota 50an. itu zaman lain2 dan zaman tu tak secanggih sekarang. Kita mula lewat so kita tak boleh guna momentum Toyota 50an untuk maju ke hadapan sebaliknya paling lekeh pun Proton sekarang patut berada 15 tahun di belakang Toyota, Honda means sekarang Proton patut berada ketika Toyota, Honda berada pada tahun 1994. Memang kita akan cakap mustahil tapi bagi aku tak ada apa2 yang mustahil. Kalau company China boleh buat kereta dalam usia lebih muda berbanding Proton, kenapa kita yang mula dahulu tidak boleh. Harap2 syed zainal berjaya membawa Proton ke persada ASEAN seterusnya dunia. Kalau orang lain kerja 8 jam sehari, kita WAJIB KERJA 16 jam sehari. kalau orang lain 24 jam sehari, KITA WAJIB KERJA 48 jam sehari.
Jangan pulak yang ada buat lawak bodoh tanya aku macammana nak kerja 48 jam sehari pasni

39.. undertaker says:
gua sgt2 setuju proton keluarkan suv ni..lama tgu sbnarnya.harga biarlah berpatutan kalo car power2 xkan hrg murah sgt rugi la ikut nilai

40.. ezy says:
apa2 ajer …

gud point, apa pun aku bangga dengan kereta kebangsaan… jangan pandai kritik jer, bagi support sket! Malaysia boleh…

41.. apa2 ajer says:
ezy
kdg2 hamba kritik kdg2 hamba sokong. semua ni pandangan peribadi hamba. nak terima atau tak nak terpulanglah

42.. 4g91 now 4g93t says:
yelah…. NUAR ko ni main hentam je ke ?????????? ada fakta ke ?????? tapi nk tanya la KDI pihak proton& perodua ambik tau ke pasal pandangan kita kat forum ni hehehehehhe????? smart la proton suv !!!

43.. g-mie says:
aku sokong 100% atas pendapat, fakta & komen KDI membidas kata2 nuar tu.. aku de member yg de kaitan ngan proton.. exora skng tgh laku, wlupun bru2 ni de mslh ekonomi.. pasaran exora kt indonesia pn dh mingkat.. & exora turbo akn dipasarkn (dgr2, amik dr exora Prestige) & model2 proton dh bnyk ditingkatkn dr segi tknologi.. cnth nye Gen.2 EVE & Saga EV.. sbnrnye bnyk lagi.. nk tau, kena laa amik tau pkembangan proton.. skurang2nye nnti g laa proton technology week (klu ade lg).. OK..??

psal org Proton / Perodua, aku yakin dorg pasti ada buka blog2/web2 psal automotif.. lagipun, dari forum2 camni laa dorang dapat mklumbalas, selain dari sumber2 lain.. (kita je tak perasan kehadiran dorg dlm forum2 camni.. hehe)

44.. kdi says:
yup!

betul tu g-mie. memang exora tngah laku walaupun macam2 orang dok mengata. kebanyakannya dari owner MPV lain yang kurang senang dgn kehadiran exora dalam pasaran Msia.

Memang proton dah banyak develop teknologi dan ada juga antara mereka yang melawat website ni. so diorang bleh tau banyak feedback dari sini.

45.. apa2 ajer says:
aku rasa2 aku tau sapa org Proton.. RAHSIA..

46.. Norman says:
Gua ade member kerje kat Tg Malim,Shah Alam dan di Singapore ni kenal Senior Manager die.

47.. 4g91 now 4g93t says:
agak2 ar… kdi proton bg hadiah x pada sapa2 yg menyokong x pun bg ar.. saguhati sket pada kumpulan penyokong ni kn… mcm GPS set ke.. rim 17 siap tayar toyo ke.. dan apa2 la… yg bleh memenangi hati rakyat ni hehehee MAJU PROTON !!!!!

48.. Norman says:
Itu semua tak payah mimpilah bro,Bagi gua kalau diorang jual murah sikit dari harga skrg dah bersyukur.

49.. poji says:
aku pi germany tahun 2003 dulu. rega bmw 5 series masa tu euro 18K. interest rate depa 1-2% saja. z3 yg james bond pakai tu euro 24K. time tu conversion rate duit kita dlm 4.5 . tapi bila semurah tu harga dorang jual kat rakyat, bmw & merc tak byk org biasa pakai. golongan pertengahan lebih byk pakai keta yg lebih murah cam skoda, vw dsbnya. harga jenis tu dlm euro10k saja. keta kecik mcm merc A180 & smartcar budak2 sana pakai mcm budak2 kt sini pakai kancil..tak berbasuh dan kemek2. Gaji budak2 baru keluar u kat sana dlm euro1500-2000, depa boleh settle hutang dalam 1-2 tahun saja.

tu yg buat aku termenung dgn dasar kerajaan kita yg jual keta kat rakyat sendiri camana.

50.. Eder says:
tul gak pe yg poji ckp…..spatutnya harga kete nasional diturunkn lg….
tp nk wt camne dh e2 sumer gov kawal……

51.. apa2 ajer says:
18 k EURO dalam RM 81, 000 untuk BMW 5 Seris.. wow di Malaysia dah kena ada 1/2 Juta kalau nak beli.. itu la yg buat aku geram.. aku pun ada org rapat di Jerman sana dia kata memang murah gila tapi bila masuk jer Malaysia terus jd mahal

52.. apa2 ajer says:
so Proton tolonglah turunkan kereta anda.. RM 81, 000 baru leh dpt Exora di Malaysia sedangkan kalau di Jepun dah layak dapat Toyota Estima siapa ada duit balance lagi, di Jerman BMW 5 series.. sedih2

53.. babyboy says:
maknanye exora tu std bmw 5 siri je la ekk..
std tul proton..

54.. apa2 ajer says:
macam tu la babyboy..
kalau ikut in term of price, Exora tu sama standard harga ngan BMW dan Estima serta lain2 kereta mewah yang di Malaysia berharga antara RM 200, 000 – RM 500, 000 ( bergantung pd cukai duti import )

55.. Tamingsari says:
Aku sokong 100% supaya Proton dapat turunkan harga.Jgnla bagi vendor2 kaya sedangkan rakyat semakin kayap.

56.. babyboy says:
mmg diakui adenye proton.. maka peluang pkerjaan semakin byk.. terdapat pembangunan disekililing kaw tersebut.. dan malaysia terkenal gak dgn negara pengeluar kereta.. tp sebelum adenye proton pelbagai kenderaan luar negara spt mazda/ford bersepah kat m'sia.. honda/toyota tak yah ckp la.. teksi dulu2 pun merc pe dan rakyat dpt merasa pelbagai teknologi dr keta2 tersebut.. skrg ape leh buat paling mampu pki keta proton yg kebanyakkannye basic car je.. teknologi yg ade pun sekadar melepaskan batuk ditangga jer.. setakat padam lampu lambat 1 seminit jer apabila tutup pintu.. tp harga.. huhuhu..

57.. Mika Kalven says:
Saya cadang proton kuarkan keta ni dgn campro cps atau enjin baru skrg ni untuk pengguna kelas pertengahan yg berbudget kereta 70,000 ke bawah..konpom malatop!!! dijaminoleh lever bros…hehehehe…body keta mmg dah cukup cun..harrier pon kalah nie..

58.. Mika Kalven says:
apa2 ajer:
18 k EURO dalam RM 81, 000 untuk BMW 5 Seris.. wow di Malaysia dah kena ada 1/2 Juta kalau nak beli.. itu la yg buat aku geram.. aku pun ada org rapat di Jerman sana dia kata memang murah gila tapi bila masuk jer Malaysia terus jd mahal

aku suka ayat "tapi bila masuk jer Malaysia terus jd mahal" ..he3..walaupon saya bersyukur jadi rakyat Malaysia tapi kalau jadi rakyat Jerman lagi ye tak?

59.. mattno says:
ape2 pun ko nak murah low quality ko nak mahal high quality. murah = low safety feature. mahal = high safety feature. Eder says klau excident mati gak….so saying u can predict people death excellent la u.

60.. apa2 ajer says:
ishh.. jgn salah sangka.. bila masa saya cakap x syukur jadi rakyat Malaysia.. kita ni negara paling kaya di dunia kalau kita kira hasil muka bumi yang ALLAH kurniakan pada kita.. kita ada stok minyak cukup banyak, stok gas cukup2 banyak, stok air cukup2 banyak, dulu pulak kita ada stok emas, kita ada bijih timah.. tanah kita nun lapang.. rakyat kita sangatlah sedikit berbanding keluasan tanah kita miliki iaitu hanya 26 juta rakyat.. SO KALAU BETUL2 PEMIMPIN KITA AMANAH, JUJUR, BEKERJA KERAS dan DIBANTU RAKYAT YANG JUGA BEKERJA KERAS, ADA VISI DAN BERANI MENEGUR insyaallah USA, GERMAN, CHINA pun tewas kepada kita

61.. atul says:
stail betul bila nak ada dipasaran

62.. atul says:
aku tengok x adapun bagi laman web baru

63.. atok jedi says:
Barang nak bagus.. Harga nak murah.. Huahuahua..

64.. serikinda says:
Ingat lagi tak lagu iklan Proton dulu2. "Hebat Proton, hebat Proton, hebat Proton!"

Pada pendapat den la servis lepas jualan harus ditambah baik. Tukar lampu kek bengkel biaso RM2, kat pusat servis proton RM5. Humang hai apa mahal bona?

Nak servis biaso den ponah kono kek pusat servis proton s*n*w*ng, N9. Den datang tunggu daripada pagi buto sampai la ke potang. Yang den tak pueh hati oghang (kito) yang servis tu buleh pulak tinggal-tinggalkan keto den maso servis. Dio oghang berhenti breakfast, minum pagi, makan tongah hari, minum potang. B*ng*ng botul! Kalau pogi bengkel bangsa bukan oghang kito selagi tak siap selagi tu la dio tak beghenti..

Den takdo duit nak beli keto mahal-mahal, apo yang ado itu la yang den pakai. Poei kojo, poei sejid, balik kampuang..

65.. stylooo...drifterrrrr says:
kesian dekat engkau serikinda……tapi nak buat mcm mana…proton memang mcm tu…apapun servis lepas jualan memang penting…..proton harus ambil tindakan untuk baiki masalah ini……sebab tu lah aku tak bagi bapa aku ambil kereta proton…….tidak dari pagi sampai ptg asyik lepak dekat sc proton je masa nak servis kete……harap pihak sc proton boleh ambil tindakan yg berkesan……apa tindakan lu fikirlah sendiri?????????

66.. chai says:
aq sokong abih dgn proton dpt built model yg cantik mate aq yg memandang… apekata kalo model s.u.v proton nie taruk name galamer aq chai?? mesti gempak kn3?? hehehe

67.. SilentSaint says:
3.0???? V6???? sure worth it lah!!!! design kereta pun not bad…. Macam Murano….Lol!!!!!

68.. zaki says:
Walllawehh… giler2 cun la s.u.v ni….. caya la proton.. do the best….
Kete ni dah boleh booking ke? bentuk mmg btul2 ikut zaman la…
setanding design2 import,.,,,,
teliur jugak nak pandu (test drive pon jadi)…

69.. chai says:
ala proton nie taruk model kat dlm web mmg cantik gempak abiz.. tp ble kuarkan model baru kat pasaran mcm indah khabar dari rupa dlm internet. takyah tertipu gambar model gempak proton dlm internet.

70.. Dr ezam says:
Gi la jepun…USA/UK…kete murah…minyak mahal…parking lagila…salah parking kena saman sampai nak bayarpun tak mampu

71.. RoMod says:
go!go!go!go!go!go!!!!!!!!!!!!…….proton on the move.

72.. Napster says:
semat… blkng mcm caldina….

73.. AWE says:
aku suka suv yg merah tu……. kurang2 proton buat la a few engine model, baru la kita ada choice.
enjin kurang2 2.0 atau 2.4 auto. seating utk 5 org je.
saiz…. kurang2 mcm crv or xtrail……

74.. hihihi says:
AWE

you boleh rujuk cbt.com.my . Pastu masuk situ you try taip SUV Proton dkt ruangan search
menurut artikel dalam tu ( dia ada wat photoshop ), depan SUV ni rupa macam Exora tapi belakang yang best tu rupa macam Toyota Harrier. So imagine la bentuknyer camner

75.. hmm says:
belakang proton kureng menyengat la.bg aku ler, kecik sangat cermin nyer..depan dh ok..belakang mcm lahabau

76.. hihihi says:
lahabau tu apa

77.. dream says:
Bayangkan design Toyota Rush, Chevrolet Captiva dan Hyundai Santa Fe…smua 7 seater SUV…mana design lebih ok?

Ambik idea yg ok tu dan bentuk ikut acuan Proton, menarik dan mampu milik…

78.. K A Cheah says:
Proton should make a E-REV like the Exora Fuel Economy Race Winner out of their RED color SUV seen above instead of the 3,000 CC, high fuel consumption Vehicle. The local selling Price should also be less than RM 100.000/- to make it the best selling Vehicle in Asia.

79.. K A Cheah says:
WHEN CAN THIS PROTON SUV BE REAL, AS WE ARE ALL AWAITING FOR THE SUCCESSFUL LAUNCHING OF THE NEW PLUG-IN HYBRID REEV-THE PROTON COMPACT SUV AT THE SELLING PRICE OF JUST UNDER RM 100,000.00

IF THE NEW PLUG-IN HYBRID REEV-PROTON COMPACT SUV HAS THE FOLLOWING CRITERIA IT WOULD BE THE BEST SELLING VEHICLE IN ASIA, IF NOT THE WHOLE WORLD:-
1. THE MOST EFFICIENT LIGHTWEIGHT PISTON ENGINE GENERATOR WITH THE LEAST FUEL CONSUMPTION, ALSO FUEL FLEXIBLE THAT IT CAN USE METHANOL OR ETHANOL AS FUEL APART FROM PETROL.
2. USING THE PERMANENT MAGNET CENTRALIZED MOTOR TO PROPEL THE VEHICLE VIA CVT AUTOMATIC VARIABLE TRANSMISSION GEARBOX WITH THE INHERENT MINIMUM IMPUT OF POWER BUT WILL GET THE MAXIMUM OUTPUT INHERENT IN THE AMPLIFICATION OF POWER BY THE POWERFUL RARE-EARTH PERMANENT MAGNETS.
3. USING ONLY THE HIGH STRENGTH AND HIGH TENSILE BUT LIGHTWEIGHT STEEL MATERIALS FOR CHASSIS, ROLL CAGE AND CRITICAL COMPONENTS FOR THE REDUCTION OF THE BODY WEIGHT OF THE VEHICLE BY MORE THAN 40% AND ALSO IN COMBINATION BY USING STRONG BUT LIGHTWEIGHT MATERIALS ON NON-CRITICAL PARTS OF THE BODY WORKS SAY BY REPLACING OF THE BODY IRON CLADDINGS WITH FIBRE-GLASS OR ACRYLIC MOULDINGS TO EXTEND THE RANGE OF THE VEHICLE BY THE SAME PERCENTAGE.
ALSO REDUCTION AND REPLACING OF THE NON-CRITICAL INTERNAL METAL FITTINGS AND GLASS WINDOWS WITH THE STRONGER & MORE DURABLE BUT LIGHTWEIGHT PLASTIC MATERIALS SUCH AS ACRYLIC BUT FOR THE SLIGHTLY MORE CRITICAL COMPONENTS TO BE REPLACED WITH CARBON FIBRE MOULDINGS.
4. USING THE MOST ADVANCED STORAGE BATTERIES SAY FROM THE DBM OR HENRY CHIANG WHO HAS SUCCESSFULLY DEVELOPED THE BEST AND THE MOST ADVANCED LONGEST RANGE HIGHEST DENSITY FROM THE LATEST TECHNOLOGIES IN POWER STORAGE BATTERIES FOR EVs & REEVs OR FOR ALSO ELECTRIC AIRPLANES.
5. ALSO THERE MUST BE AN ENERGY RECOVERY SYSTEM TO RE-CHARGE THE STORAGE BATTERIES FROM THE KINETIC ENERGY CONVERSION OF THE VEHICLE DECELERATING AND ALSO REGENERATIVE BRAKING.
6. THE ROOF OF THE SAID VEHICLE MUST MAINTAIN A SIZABLE SOLAR PHOTOVOLTAIC PANEL TO TAP THE STRONG SUNLIGHT OF MALAYSIA AND SOUTH EAST ASIA, EITHER TO RE-CHARGE THE VEHICLE'S STORAGE BATTERIES WHEN THE VEHICLE IS IDLING BUT WHEN RUNNING THIS SOLAR CONVERTED POWER SHALL RUN THE VEHICLE'S BASIC ELECTRONICS WITHOUT DRAWING POWER FROM THE PROPULSION BATTERIES.
EVERY SUCCESS FOR THE LAUNCHING OF A GREAT BUT COST SAVING PROTON COMPACT SUV

80.. batubelah says:
emmm cantik jgk tu keta suv….tapi design belakang agak kurang memuaskan…agak pelik n tak nampak sporty…tkt jd mcm belakang savy….ini akan mempengaruhi jualan….kalau kita ubah kpd btk sporty mcm belakang honda stream tu ke……..kalau blh proton perkemaskn design modelling..n utarakan kpd umum….ape benda perlu di ubah n patot tambah…ini untuk kepuasan pengguna…..n buat research n dvelopment semula….n product sebenar hendaklah sama dgn ape model sketching…..elemnt sporty tu sebenarnye menarik minat pelanggan..sbg contoh produa myvi menambahkn elemen sporty pada bumper..body shape..spoiler…..side spoiler…lamp design jgk ptg….n kemampuan kenderaan dr segi penggunaan minyak…so itu sj pndangan sy…tpi sy sentiasa sokong setiap usaha proton sbb kerjaya sy jg dlm bidang automotive……

81.. senusi b.osman says:
kalau boleh ikut teknologi jepun,kalau ikut teknologi europ jadi mcm tiara,savy. kalau pakai timing chain mcm proton inspira.tak payah fikir bnyk2 gua trade in gua punya innova

82.. Tony Jamal says:
Nuar tu dia pakai kereta proton saga iswara "kete kebal" yang bini dia kasi..

Tue Dec 4, 2012 8:03 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Balai bomba pun boleh terbakar!
dollahyankee.blogspot.
Posted by dollah yankee

Kelmarin dulu bila Abd Rahman Maidin, bekas CEO MRCB(M'sian Resources Corporation Berhad) (abang kepada Latiff Mirasa,Ketua Bahagian umno Bagan) mengumumkan masuk PAS, ke empat-empat tayar keretanya telah dibocorkan)
...................................................................................................

Minggu lalu sebuah balai bomba telah terbakar hangus. Sesuatu yang amat memalukan kerana kesemua ahli-ahli bomba yang berada dibalai bomba itu telah lari menyelamatkan diri masing-masing.

Pada mulanya pegawai bomba di balai itu telah berpura-pura mengatakan yang balai bomba itu memang sengaja dibakar bertujuan sebagai salah satu latihan kebakaran. Tetapi rakyat bukanya bodoh dan bangang (macam ahli2 umno), selepas itu ahli-ahli bomba dibalai itu telah membuat pengakuan, kerera-kereta bomba mereka dibalai itu juga semuanya terbakar hangus.

Sebelum ini mereka selalu menasihatkan orang ramai apa yang perlu dibuat bila berlaku kebakaran, berapan banyak alat pemadam apu yang perlu ada, ada juga banggunan yang baru dibina terpaksa ditutup kerana tidak mematuhi syarat dan piawaian keselamatan kebakaran...sekarang mereka sendiri yang terpaksa menutup balai bomba mereka..Kah..Kah..Kah..

Yang paling menarik ialah ahli-ahli bomba ini mungkin boleh menuntut hak mereka dari buku guiness rekod dunia kerana menjadi ahli-ahli bomba yang paling pantas dan paling cepat sampai ke kawasan kebakaran.

dollah yankee -
Kah..Kah..Kah..ini sebenarnya berlaku di Bandar Lanzhou di negara China dalam wilayah Gansu
We are making changes based on your feedback, Thank you !
The Yahoo! Groups Product Blog
GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: