Tuesday, May 21, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3597

3 New Messages

Digest #3597
1
Fw: Empat Maut Kemalangan MRR2 (18SG) by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
3

Messages

Mon May 20, 2013 8:45 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Empat Maut Kemalangan MRR2..Kepala Putus (18SG)

wowberita.org
Ali

Empat maut dalam kemalangan di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) berhampiran Bukit Antarabangsa hari ini.

Jurucakap polis trafik berkata dua lelaki dan dua wanita yang menaiki kereta Perodua Viva mati di tempat kejadian apabila kereta mereka dilanggar dua kereta lain.

Beliau berkata kemalangan pada pukul 5.30 petang itu melibatkan tiga kereta dan sebuah motosikal.

Kemalangan dipercayai berlaku apabila sebuah kereta Proton Satria yang turun dari susur keluar Bukit Antarabangsa mengalami kegagalan brek menyebabkan kereta yang melalui laluan MRR2 menuju ke Ampang terlanggar pembahagi jalan dan terbabas ke laluan MRR2 arah Hulu Klang.

Jurucakap itu berkata Proton Satria itu dipercayai melanggar sebuah Perodua Viva yang dinaiki empat orang.

Seterusnya, Perodua Viva itu dilanggar pula oleh sebuah kereta lain yang datang dari arah belakang, katanya.

Seorang penunggang motosikal turut terbabit dalam kemalangan itu, cedera dan dirawat di Hospital Ampang.

Mon May 20, 2013 8:48 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Kepada Sahabat yang suka naik Kapal Terbang...maka berhati-hatilah...!!!
Posted by Kedah Lanie
IBU DAN BAYI SENGSARA DI VIETNAM : AIR ASIA USAH LEPAS TANGAN ( EKSKLUSIF ) UPDATED

Kira-kira jam 8.45 malam tadi, mengikut waktu tempatan di Vietnam, saya terlihat penumpang pesawat AK 1455, warga Malaysia dihampiri oleh kakitangan lelaki Air Asia. Penerbangan pulang ke Kuala Lumpur dijadualkan berlepas pada jam 9 malam ( 10 malam waktu Malaysia ).

Setelah beberapa minit berlalu, perlahan saya kemudian mendekati kumpulan penumpang itu dan mengajukan soalan.

"Ada masalah apa puan?"

"Kakitangan Air Asia ini berkata, anak saya dilarang menaiki pesawat kerana dia demam campak. Kami sekeluarga, dua belas orang, datang ke Ho Chi Minh pada hari Rabu lalu. Kami memang ada membawa bekalan ubat demam, jadi bagi kepada dia kalau dia demam. Dia sudah tidak demam lagi," ujar ibu bayi, Izan Suhaila Mohd Ali, 36 tahun.

"The mother and the baby had to stay here for five days. They cannot board the aircraft," arah kakitangan Vietnam Air Asia berdiri di sebelah saya.

Mereka bimbang sekiranya deman terbabit menjangkiti penumpang lain.

Menurut ahli keluarga Izan, semua beg pakaian mereka telah dimasukkan ke dalam pesawat. Setelah bercuti selama empat hari, kandungan beg bercampur aduk dan barangan keperluan asas Izan dan anaknya, Maryam sukar dipisahkan.

Bayi, Maryam Sofea Mohd Reza, berusia 14 bulan.

Lalu saya terangkan keadaan sebenar kepada kakitangan syarikat penerbangan tambang murah itu.

"So, all twelve had to stay then ," balasnya.

"I understand the situation, law is a law but don't forget, these are human beings not dogs or cats. If she were going to stay here for another five days, she and the baby need cloth to wear. Please refer this matter to your superior again before making further decision," balas saya.

Tidak lama kemudian, muncul seorang penumpang MELAYU memperkenalkan dirinya sebagai pegawai perubatan ( medical doctor ) datang menghampiri dan menyentuh tubuh Maryam.

"Dia kena chicken pox tetapi sudah tidak demam lagi. Hanya tinggal kesan tompokan hitam sahaja di tubuh," ujar doktor terbabit.
Namun kenyataan beliau tidak dihiraukan oleh petugas di situ.

Beberapa minit kemudian tampil pula jururawat wanita tempatan dan pantas menyelitkan jangka suhu di bawah ketiak bayi itu sebanyak dua kali.

"Apabila kita bertanya, berapakah suhu badan Maryam, dia membisu," ujar kakak Izan, Norhamiza.

Saya perhatikan, airmata jernih mula bergenang di bawah dua kelopak mata Izan sambil dia terus mendakap erat anaknya mengalami sindrom down.

Barangkali dia bak tidak mampu mempercayai cabaran didepaninya tatkala itu amat getir. Tambahan pula suami tersayang tidak bersamanya untuk mengharung detik hitam tidak mungkin dapat dilupakan sepanjang hayatnya itu.

Keputusan muktamat telah dibuat oleh kakitangan Air Asia berpenampilan bongkak biarpun tidak dipersetujui ramai penumpang lain.

"The captain doesn't allow this baby on board," ujar pegawai sama kepada kami.

Warga Malaysia berkunjung ke bandaraya Ho Chi Minh untuk membeli-belah. Lazimnya, ramai tidak membawa baki wang tunai tatkala pulang ke Malaysia.

Di saat perpisahan hampir menjenguk, Izan dipeluk erat oleh ahli keluarganya. Mereka juga tidak berupaya menahan deraian airmata tumpah di pipi.

"Ibu ini diarahkan untuk tinggal bersama anaknya selama lima hari lagi di sini. Barangkali dia tidak mempunyaii wang tunai mencukupi. Kalau hati terbuka untuk menghulurkan bantuan, dipersilakan," kata saya spontan kepada semua penumpang sedang beratur untuk menaiki pesawat.

Tidak semena-mena, warga Malaysia pelbagai bangsa, Melayu, Cina dan India, tergesa-gesa, tanpa berfikir panang, mengeluarkan matawang pelbagai jenis dari poket serta beg duit mereka dan pantas menghulurkan kepada Izan.

Hebat sungguh warga Malaysia. Memori sebegitu bakal terus terpahat di minda saya, selagi hayat dikandung badan.

Saya berasa amat kagum.

Biarpun mereka tidak mengenali Izan dan keluarga, fakta itu diketepikan. Saya melihat lelaki Cina bertubuh tinggi menyeluk saku lalu menghulurkan sejumlah wang kepada Izan, berdiri di elevator.

Kakitangan Air Asia bertugas bak tidak sabar untuk membawa Izan, Maryam dan dua anak buahnya keluar daripada kawasan itu.

Sebelum beredar, Izan sempat dipeluk oleh beberapa wanita Melayu tidak pernah dikenalinya. Sebilangan wanita lain, berlari mendapatkan ibu bertugas sebagai kakitangan Hong Leong Bank itu dan mendermakan wang tunai.

Saya berasa amat terharu menyaksikan detik memilukan itu tetapi gagal untuk tidak mengizinkan kejadian itu berlaku.
Untuk rekod, beberapa petugas, lelaki dan perempuan kelihatan berdiri di kaunter Air Asia. Gambar mereka saya rakamkan. Siapapun sekali mereka, kumpulan itu dilihat mewakili syarikat penerbangan terbabit.

Andai kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Air Asia, Tan Sri Tony Fernandes tiba-tiba berkebetulan muncul di lokasi itu, pasti saya tidak segan untuk merayu ...

"Tan Sri, tolong hulurkanlah sedikit bantuan. Mungkin kakitangan Air Asia boleh mencarikan hotel untuk mereka menginap kerana Vietnam, negara asing bagi mereka. Lagipun kini hampir jam 10 malam. Pengguna perkhidmatan syarikat Tan Sri itu juga BUKAN orang kaya dan ternama seperti Tan Sri. Apapun, hakikatnya, Izan dan anaknya adalah pelanggan Air Asia dan mereka telah membayar tambang untuk pulang. Jika penumpang tidak mengenali mereka, sudi membantu, inikan pula Tan Sri, individu tersohor di mata rakyat Malaysia"

Malangnya saya tidak berpeluang bersemuka dan meluahkan rayuan itu kepada Tony tatkala beliau diperlukan.

Saya bukan Richard Branson and I don't wear skirt.

Lupakan Tony tetapi saya berharap selepas membaca entri ini, beliau dan kakitangan Air Asia akan mengambil tindakan segera menangani kesengaraaan bakal ditempuh penumpang malang pesawat Air Asia terbabit.
Tony, just like what I have told your staff in Vietnam, Izan and Maryam are humans.

Sekitar jam 9.30 malam, kami semua hanya mampu menjadi penonton ketika ibu dan anak itu diarahkan keluar dari pintu 18, lapangan terbang.

Pesawat AK 1455 terbang pada kira-kira jam 10 malam waktu Vietnam, terlewat kira-kira sejam berbanding masa sebenar. Lebih MENAKJUBKAN, tiada sebarang permohonan maaf diumumkan kepada penumpang berikutan kelewatan berlaku.

Sebaik menaiki pesawat, saya menceritakan butiran kejadian kepada ketua pramugari, Kasturi, sedang berdiri berhampiran pintu utama pesawat. Melihat reaksi wajahnya gadis berpakaian serba merah itu, saya dapat menjangkakan kes itu terlalu asing bagi dirinya.

"Tolong maklumkan kepada kapten dan ground staff Air Asia di LCCT supaya Izan dapat dibantu," pinta saya.

Setelah menjamah nasi lemak tidak berapa enak dipesan, saya sekali lagi kembali menghampiri Kasturi.

"Saya dimaklumkan, ibu dan anak itu telah dibawa ke hospital oleh ground staff kita," kata gadis tinggi lampai itu.

"Adakah kapten mengetahui kejadian itu? Kerana ground staff tadi memaklumkan saya dan keluarga Izan, kapten tidak membenarkan Mariam menaiki pesawat," soal saya.

"Kapten hanya tahu sebentar tadi setelah saya maklumkan," akui Kasturi.

Kapten bertugas, Ariffin Bakar.

Sebenarnya, tiada individu bijak gemar bertindak melanggar undang-undang. Jika kehadiran Maryam di dalam pesawat ternyata membahayakan nyawa semua penumpang, molek jika bayi itu dirawat dengan kadar segera di hospital di Ho Chi Minh terlebih dahulu.

Sewaktu tiba di LCCT, saya mendapatkan berita terkini melalui Norhamiza dan ahli keluarga lain termasuk ibunya, Zaiton Baharom, 71 tahun.
"Memang kami terekjut," komen Zaiton terkilan.

"Tadi sewaktu saya hubungi melalui telefon, Izan berkata, kakitangan Air Asia itu menghantar mereka sampai ke stesyen teksi dan berkata, I am sorry. Izan kemudian terpaksa pergi membelikan baju Mariam dan dua pasang baju dia sendiri kemudian pergi balik ke May Flower Hotel, tempat kami menginap sebelum ini. Bayarannya, USD60 semalam. Hujung minggu, banyak hotel penuh dan terpaksa tinggal di situ. Ini trip pertama Izan ke Vietnam," tambah Norhamiza.

"Jadi tidak benarlah kenyataan mereka kononnya Maryam telah dihantar ke hospital oleh kakitangan Air Asia bertugas di lapangan terbang?," tanya saya kepada ahli perniagaan itu.

"Tidak," balasnya ringkas.

"Apakah pesanan puan kepada Air Asia?," soal saya.

"Periksa secara teliti terlebih dahulu sebelum membuat keputusan. Jika Maryam membawa penyakit, sudah pasti kami antara individu paling awal dijangkiti kerana kami bercampur-gaul dengan dia. Saya sendiri tidur sebilik dengan Maryam," luah Norhamiza, kecewa.

Apakah bakal berlaku kepada Izan dan Maryam? Adakah mereka mempunyai wang mencukupi untuk Maryam melakukan pemeriksaan darah di hospital di Vietnam? Wajarkah Air Asia lepas tangan dalam kes ini?

Perkembangan kes ini bakal saya kongsikan bersama semua, kelak.

Klik di sini untuk membaca perkembangan terkini.

AIR ASIA jawab pasal Ibu & Anak kena ditinggalkan kat Hanoi..!!!
telokbakong.blogspot.
Posted by Kedah Lanie

Kenyataan Balas Air Asia Berhubung Kisah Ibu dan Anak Yang Dilarang Naik Penerbangan Air Asia.

Kepala hotak Soz Cyili


Berikut kat bawah neh penjelasan yang dikeluarkan oleh pihak Air Asia atas satu isu yang membabitkan kredibliti Air Asia. Agak kontroversi gak isu tue sebenarnya. Sebab pe ek?

Sebab Air Asia melarang satu family tue naik kapal terbang disebabkan ada anak kecil dalam family tue tetiba dapat penyakit chiken pox.

Alasan Air Asia pada awalnya. Sebelum Tony delete. Kenapa delete? Tah. Aku pun tak faham.

Rujuk bawah ;

Dilaporkan oleh Air Asia, bahawa budak tersebut dilarang menaiki kapal terbang setelah mereka mendapatkan pengesahan daripada doktor yang bertugas. Air Asia juga menegaskan bahawa mereka akan dibawa pulang segera selepas budak tersebut sembuh dari penyakit yang di alami.

Persoalannya, kenapa tidak Air Asia berikan tempat tinggal sementara kalau pun benar budak tersebut tidak dapat menaiki kapal terbang disebabkan penyakit yang dia alami tue ialah penyakit yang boleh berjangkit? Dah alang2 kan? Biarlah bantu sampai habis. Bukan bantu sekerat jalan.

Sebab tue orang suarakan isu neh. Jelas, penyelesaian yang digunakan pakai oleh Air Asia tidak mesra pelanggan.
Disebabkan isu neh juga Air Asia menerima banyak laporan berkaitan. Dan, sekali lagi berjaya membina persepsi negatif daripada tanggapan umum.

Antara isu2nya ;

1. Memanipulasikan iklan. Tambang murah konon. Asal nak book je aik, dah fully booked. Limited, tapi bila tawaran dah habis still paparkan iklan tersebut. Kan bisa membuatkan orang marah je tue?

2. Bawa penerbangan yang meragukan sepanjang musim pru yang lepas. Tindak tanduk yang was2.

3. Kisah ibu dan anak yang dilarang naik kapal terbang disebabkan chicken pox.

Ini pula jawapan rasmi dari Air Asia selepas isu neh menjadi kontroversi dan hangat di media sosial.

Tak cukup dengan penerbangan pulang. Kena consider tempat mereka kena tinggal jika dibawa pulang lewat dari tarikh sebenar. Hadoi. Takan nak menapak tidur kat airport pula? Patut selesaikan kes neh betul2. Sampai ke dasarnya. Baru la tak kena complain.

Sedar tak sedar isu neh telah digunakan oleh blogger umno untuk boikot Air Asia. Aku melihat Mazidul Akma Sidek melaporkan isu neh secara berlebihan. Tidak salah tindakan dia sebab dia ialah wartawan. Biasalah, bidang kerja dia.

Tapi aneh.

Kebetulan pula kena dengan theme BN yang sedang melancarkan ops boikot Air Asia. Satu kebetulan yang benar2 kebetulan.

Hehe.

Dan dalam pada kebetulan tue kan, aku juga melihat sempat la mereka mempromosikan agar Air Asia diboikot. Dan melengkapkan siri kebetulan itu juga, dan2 MAS tawarkan bantuan untuk hantar keluarga tersebut pulang secara percuma.

Bagus.

Apa yang paling penting sang ibu dan anak selamat tiba ke destinasi mereka. Selamat pulang akhirnya.

Tapi dalam masa yang sama, tak aneh juga kalau ada yang cuba amek kesempatan. Apa pun hak memboikot hak anda. Bagi aku mengambil kesempatan pada pihak yang cuai menjalankan tugas, apa isunya? Dah tahu sedang di ulit kontroversi, lagi tak ber-ahti2? Macam mencabar pun ya, mencari nahas pun ya juga. Air Asia memang kena belajar manner la dalam bisnes neh. Satu dua kontroversi walaupun nampak macam akan hilang di luput masa tetapi takan hilang terus dari memori orang. Kena ingat gak tue.

Moga2 Air Asia jadikan hal neh satu pengajaran yang berguna kelak untuk kemajuan perniagaan korang sendiri. Oke bai.

Mon May 20, 2013 8:49 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



Harga Kereta Turun : sedikit demi sedikit...pelan pelan...sambil buat kajian...tup-tup 5 tahun pilihanraya lagi..!!!
Posted by Kedah Lanie

Jamin turun harga kereta
NOOR AZURA SHAHRIL

Datuk Seri Mustapa Mohamed.

SHAH ALAM - Kerajaan memberi jaminan akan melaksanakan aku janji yang dibuat oleh Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya yang lepas mengenai penurunan harga kereta secara berperingkat-peringkat.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed memberi jaminan bahawa kerajaan akan memperhalusi langkah dan tindakan ke arah menurunkan harga kereta di negara ini.

Beliau yang dilantik semula ke portfolio itu di dalam barisan Kabinet yang baru, turut menjelaskan bahawa kementeriannya mempunyai tugas besar untuk dilaksanakan memandangkan landskap ekonomi dan politik negara telah berubah secara radikal serta memberi impak kepada fungsinya.

"Perhatian yang lebih juga akan diberikan kepada dua negeri iaitu Sabah dan Sarawak," katanya kepada pemberita pada taklimat media di sini semalam.

"Ketelusan dalam urus tadbir akan dipertingkatkan sekali gus meningkatkan keyakinan rakyat kepada pentadbiran kerajaan serta memberi respons yang cepat kepada isu-isu yang dibangkitkan," katanya.

Turut hadir semasa taklimat itu ialah Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang baru, Ir Hamim Samuri dan Ketua Setiausaha MITI, Datuk Dr Rebecca Fatima Sta Maria.

Manifesto BN bertajuk 'Menepati Janji Membawa Harapan' yang dilancarkan oleh pengerusinya Datuk Seri Najib Tun Razak pada 6 April lalu, berjanji untuk menyemak semula Dasar Automotif Nasional bagi mengurangkan harga kereta secara berperingkat-peringkat antara 20 hingga 30 peratus serta meningkatkan daya saing kereta nasional.

Pengumuman itu bagaimanapun dikatakan menciplak manifesto yang dikemukakan Pakatan Rakyat (PR) yang juga membentangkan cadangan dan pelan untuk mengurangkan harga kereta sedikit demi sedikit setiap tahun sebanyak 20 peratus melalui pengurangan cukai eksais yang berada di bawah kuasa kerajaan Malaysia.
GROUP FOOTER MESSAGE
Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: