Thursday, December 12, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3789

9 New Messages

Digest #3789

Messages

Wed Dec 11, 2013 4:10 am (PST) . Posted by:

perahulayar72


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Fri, 29 Nov 2013 00:05:33
To: zzxmelayucyber<melayucyber@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Ini Ke Senarai Kenaikan [Kadar] Baru Tol?




Ini Ke Senarai Kenaikan [Kadar] Baru Tol?
telokbakong.blogspot.
amenoworld.blogspot

Seperti yang kita sedia maklum, menteri kita sudah mula mengeluarkan statement meminta agar rakyat bersedia dengan kenaikan kadar baru tol yang di jangka akan bermula seawal bulan Jan 2014. Bagi yang terlepas episode pertama boleh rujuk sini ;

http://amenoworld.blogspot.com/2013/11/kerajaan-bercadang-mahu-naikkan-kadar.html

Seperti mana yang aku dah tuliskan di artikel sebelumnya. Kerajaan bukan dalam rangka cadangan atau kajian. Tetapi mereka dalam proses pelaksanaan. Ini dikuatkan lagi dengan dakwaan bahawa kerajaan memang akan revise kadar baru tol pada tahun 2014 sepertimana yang telah dimeterai dalam perjanjian2 mereka bersama syarikat konsesi tol di negara ini.

Kerajaan sekarang dalam proses nak fahamkan rakyat kenapa kenaikan ini wajar dan perlu pada masa sekarang. Berikut email yang aku terima. Kalau tak salah, ini kadar baru yang dicadangkan setakat ini ;







Ada tol yang dicadangkan naik sehingga rm1. Ada yang dicadangkan naik sebanyak 50sen. Ada yang dicadangkan naik 10 sen ataupun 20 sen. Tak pasti la samada kerajaan menerima cadangan kenaikan ini atau tidak, tetapi jika ya, mohon kerajaan jangan naikkan sampai rm1. Kenaikan rm1 tue sebenarnya tinggi dan membebankan. Betul aku cakap neh. Pun begitu, kesahihan dokumen ini perlu dipastikan oleh kementerian terbabit. Mohon berikan respon adakah dokumen di atas ini ialah merujuk kepada dokumen yang sebenar. Dan adakah dokumen di atas ini ialah dokumen dalam peringkat cadangan ataupun dalam rangka pelaksanaan?

Maaf cakapla, terus terang nak bagitau neh. Rasanya dah tak larat nak marah2 aje sentiasa. Kalau betul ini kadar baru yang akan kerajaan tetapkan, mohon tarik balik la. Kalau ye pun nak naikkan juga, jangan naik mendadak sangat sampai rm1 dan ke atas pula.. fikir sama kat orang2 yang tak mampu tue. Ke nak suruh semua orang naik motor apa bagai pula? Tak fikir ka bab family yang ada anak kecik, orang tua, OKU, sakit dan sebagainya tue?

Dan lagi satu, bila kerajaan dah nekad nak naikkan kadar tol, elok la pengumuman mengenai kenaikan itu dibuat sebulan dari tarikh kenaikan sebenar. At least rakyat boleh bersedia masa tue. Jangan buat pengumuman mengejut. Lagi dua tiga hari nak naik, baru nak umum. Ingat rakyat boleh terima ke benda2 macam tue?

Mungkin alasan tangga gaji minimum akan menjadi salah satu hujah yang akan digunapakai kelak. Tak kisah la kerajaan nak gunakan alasan apa pun bagi wajarkan kenaikan kadar tol tetapi tolong pastikan ia bukan alasan2 yang memperbodohkan rakyat Malaysia. Jangan pula korang bandingkan kadar tol negara neh dengan tol luar negara pula.. lepas tue convert2 matawang lagi.. tolongla tamatkan kebodohan macam tu.. please.

Oke bai.

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2013/11/ini-ke-senarai-kenaikan-kadar-baru-tol.html#ixzz2lw7uMfg1


a.. Saffone Al-ayubbi · Internal Audit Executive at Sendayu Tinggi HQ
aum aku oyak doh kah3..sipe rumah keto belako pah ni hahhaha

b..
Marwan Barbarossa · Top Commenter · Limkokwing University
ngeh ngeh ngeh ngeh... inilah ketentuan. PRU14 pangkah lah lagi BN.... pangkah lah sampai mampos pun tak pa...


c..
Kholib Ahmad Kholib · Top Commenter · Works at Creative Network International
plus dh untung knpa nk kutip tol lg...aku g krabi kat siam..jalan cantik tp xda tol...kerajaan skrg patut bljr dgn kerajaan siam mcmana nk buat jalan xda tol

a..
Mk Jacobin · Top Commenter · Pengurus at Berniaga Sendiri
macai xnk komen ke? PR nak bg free x nk..skrg rasakan...padan muka melayu2 kurang cerdik...47% tu ajelah..yg lain2 ok


Wed Dec 11, 2013 5:35 pm (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



JPJ Tegas Tak Bertempat - Saman Lori Hantar Bantuan Banjir.
telokbakong.blogspot
amenoworld.blogspot.

Cuba ko dan aku kita duduk lepak tepi jalan. Tak payah la sampai sehari. Cukupla dalam sejam aje. Lebih2 lagi jalan yang lori suka keluar masuk keluar masuk. Percaya atau tidak punyala banyak lori2 yang tidak memenuhi peraturan keselamatan jalanraya akan ditemui oleh aku dan ko. Siyes.

Dan lori2 neh tetap steady dan steady dan steady bergerak ke sana dan ke mari dengan sesuka ahti tanpa rasa takut atau risau jika2 mereka akan menyusahkan orang lain dan menjejaskan keselamatan pemandu2 lain.

Saat2 ini kita akan terfikir dan terfikir, di manakah JPJ?

Duduk dalam pejabat je ke?

Hehe..

Lihat bawah ;

Dalam sesetengah hal kita perlu bertegas. Kena kuatkuasakan undang2. Tak boleh berkompromi waima sedikit pun. Tetapi dalam sesetengah hal kalau kita bertolak ansur pun takde masalah. Tak payah la nak beria2 sembang kencang bab undang2 kot. Getik la aku baca weh. Getik.

Baca bawah neh hah ;

Jelas Nordiana, sepatutnya penguat kuasa JPJ yang menahan lori tersebut lebih berhati perut kerana barangan yang dihantar adalah untuk membantu mangsa banjir, bukan untuk dijual di pasar lambak.
"Kalau lebih muatan dan tidak benarkan lori meneruskan perjalanan, apalah salahnya benarkan kami keluarkan barang tersebut sehingga cukup muatan yang dibenarkan?
"Ini tidak, JPJ terus denda pemandu sebanyak RM150 manakala syarikat lori yang membawa barangan tersebut disaman RM450 tanpa ada tolak ansur sedikit pun," katanya kepada MalaysiaGazette baru-baru ini.

Mereka dah bertolak ansur. Sanggup turunkan muatan jika muatan dianggap berlebihan. Apa lagi yang JPJ mahu?

Orang nak hantar bantuan pun banyak bunyi la JPJ neh. Disebabkan kerajaan korang gagal mainkan peranan maka orang awam terpaksa masuk campur untuk uruskan perihal bantu membantu mangsa banjir. Cuba kalau kerajaan ko cekap buat kerja. Takde nya perkara2 begini akan berlaku.

Orang dah turun tolong satu hal. Bukan nya nak bertimbang rasa, siap berkira lagi. Alahai. Teruknya perangai korang. Ini kalau aku kena mao dendam sampai mati. Lue fikirlah sendiri.

Rujukan : http://malaysiagazette.com/nasional/jpj-halang-saman-lori-bantuan-mangsa-banjir#axzz2n2Xan0Bt

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2013/12/jpj-tegas-tak-bertempat-saman-lori.html#ixzz2n4GMAFkM

JPJ Halang & Saman Lori Bantuan Mangsa Banjir
greenboc.blogspot.
Posted by greenboc

Mana perginya peri kemanusiaan anggota penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam membantu mangsa banjir di Kuantan? Saya sifatkan mereka sebagai tidak berhati perut dan kejam."

Itu kata penyelaras bantuan tersebut, Nordiana Abdul Rahman yang kesal apabila lori muatan barangan mangsa banjir ditahan selepas tol Gombak dan dikenakan saman atas alasan membawa lebih muatan.

Jelas Nordiana, sepatutnya penguat kuasa JPJ yang menahan lori tersebut lebih berhati perut kerana barangan yang dihantar adalah untuk membantu mangsa banjir, bukan untuk dijual di pasar lambak.

"Kalau lebih muatan dan tidak benarkan lori meneruskan perjalanan, apalah salahnya benarkan kami keluarkan barang tersebut sehingga cukup muatan yang dibenarkan?

"Ini tidak, JPJ terus denda pemandu sebanyak RM150 manakala syarikat lori yang membawa barangan tersebut disaman RM450 tanpa ada tolak ansur sedikit pun," katanya kepada MalaysiaGazette baru-baru ini.

Lebih teruk, Nordiana memberitahu, penguat kuasa JPJ itu yang agak sombong dan kasar turut menggertak pemandu lori untuk membawa lori tersebut ke stesen penimbang yang bakal dikenakan hukuman lebih berat.

"Saya memang tak faham wujudnya anggota kerajaan yang tidak bertimbang rasa dalam membantu mangsa banjir. Kami pun bukannya boleh sampai ke Kuantan kerana laluan di tutup.

"Demi mangsa banjir, kami bayar denda tersebut dan saman syarikat akan diputuskan di mahkamah nanti seperti yang tercatat pada surat saman yang dikeluarkan," ujarnya.

Menurut Nordiana, barangan tersebut dikumpul bersama sanak saudara dan sahabat handainya memang khusus untukmangsa banjir. Antara barang yang dikumpul untuk dihantar ke pusat banjir adalah pakaian, selimut dan makanan seperti beras, gula, susu, tepung dan sebagainya.

"Kami berusaha mengumpul barangan ini selama lima hari kerana kasihankan mangsa banjir tetapi apabila bertemu JPJ di tengah jalan, sudahlah tiada perasaan kasihan malah kami pula disaman dan didenda.

"Saya tahu apa tanggungjawab penguat kuasa JPJ cuma kesal kerana tidak ada pertimbangan langsung dalam membantu mangsa banjir yang amat memerlukan barangan tersebut," katanya.–MalaysiaGazette

comments:

Anonymous said...

Ya Allah jika ini benar berlaku, saya dan ahli keluarga mangsa banjir memohon limpah kurnia mu, KAU BALASLAH PENZALIM-ZALIM MANGSA BANJIR KHUSUSNYA & MEREKA YANG DALAM KESUSUAHAN DENGAN SETIMAPAL ATAS KEZALIMAN MEREKA. SAMADA JPJ ATAU SESIAPA SAJA YANG MENZALIMI KAMI DAN ANAK-ANAK KECIL.

Sesungguhnya Kau maha Mendengar dan Maha mengetahui.......
Aamiin...

abuamir said...
Pegawai yg tiada hati perut dgn kuasa dia ingat hebat sangat ke? Org macam ini ditimpa bala baru tahu langit itu tinggi ke rendah.....

Anonymous said...
Hulur 50 ringgit sorang lepas le lori tu.

Anonymous said...
sgt sedih bila ada mangsa banjir yg kelaparan lambat mendapat bantuan, tambah sedih pula bila baca kes ni. kenapa susah sgt nak bertimbang rasa? permudahkan urusan orang Insha Allah, Allah akan permudahkan urusan kita..

Anonymous said...
Angota yg saman lori tu mungkin rmh dia x kena bencana banjir

Anonymous said...
masok neraka la mereka yang kejam dan tak berhati perut

Anonymous said...
Klu pegawai2 JPJ yg terlibat bertaubat lah.insyallah ALLAH SWT pasti akan membalas perbuatan kamu.tak kena kat kamu pasti ALLAH SWT bgi bala kat keluarga kamu INSYALLAH.doa mukmin yg teraniya PASTI ALLAH SWT MAKBULKAN

Anonymous said...
Konon jalankan tugas, tokeh2 besar ko lepaskan, lori pasir,lori batu, lori tanah ko buat x nampak.. aku haramkan anak aku keje kat jpj.

Anonymous said...
Kepala hotak dia lah JPJ ni!! Berlambak lori yg lebih muatan tak saman pun?....sebab masyukkkk!!! Ini utk mangsa banjir boleh pulak saman..tak ada flexibility langsung! Ini lah sifat sesetengah orang melayu..bila pakai uniform dan berkuasa sikit...sombong bukan main...lagak kalahkan pegawai tinggi! U must exercise some flexibility and tolerance when dealing with this kind of situation...at least u get them to reduce the load! Simple as ABC...tarak boleh buat ka??

Anonymous said...
Ya Allah Balakan kapada keluarga nya ke laparan dan dahaga se bagaimana kami lapar dan dahaga,amin

Anonymous said...
Kpd tukang saman tu kalau musibah sudah menimpa mu nanti lu jangan marah jikalau allah balas mu nanti dengan melambatkan bantuan krn masa lu jadi pegawai saman lu sengaja melambatkan bantuan sampai ke tempat bencana.

Anonymous said...
Ambil tak gambar makhluk JPJ tu boleh kita share ramai2 biar dia popular takleh nk letak muka tapi dia mesti dapat naik pangkat lepas ini.....

Panglima Muda said...
yang salah tetap salah. Bila ditimbang nanti lagilah nampak jelas kesalahannya. Abang yang bawak lori tentu bawa surat penjelasan atau apa apa kenyataan pengesahan tentang bekalan tersebut untuk mangsa banjir ? . Kalau sekadar cakap cakap je susahlah sikit. Nanti dia sangka kita bawak barang orang pindah rumah...Cam mana pun saman telah diberi... Kat sana tentu ada yb dan datuk datuk berseri seri yang boleh settle

Anonymous said...
YG MENAHAN DAN BAGI SAMAN..MANUSIA BIOL, BAHLOL, TOLOL DAN BODO SOMBONG DULU, KINI DAN SELAMANYA..

ALANGKAH BAIK KO SESAMA BAWAK SAMA LORI TU KEK MANGSA...JGN ASYIK NAK IKUT PEMBESAR-PEMBESAR AJE...LOKLAK BETUI@@@@

Ana said...
Kalau di tempat sy minta maaf cakap ya, RAMAI (bukan semua) polis dari malaya suka buat mcm ni, suka2 derang tahan kereta terutama yg bawa muatan. Lagak mahu saman tapi sbenarnya derang suka gertak n minta duit kopi ja. "Kalau tak mahu disaman, bayar denda" Aww sudahlah datang ke Sabah, dibulinya lagi org Sabah sendiri. Suami sy ada buka carwash so ramai customer dia polis orang malaya, pena sekali sy ditahan semasa memandu, masa tu tgh hantar pekerja2 kontrak pulang, huhu skali dia check plat no kereta sy dia terus tanya nama suami, lepas tu dia ucap hati2 di jalan raya & terus blah haha, kawan my husband rupanya

Anonymous said...
lori yg bawa bijih besi kat pahang ni comform lebih muatan tp satu pun tak penah jpj saman,ada yg muatan sehingga 80 tan.

Mat Yie said...
Kebabian apakah ini...

Anonymous said...
Kenapa tak bagi peluang diaorang kurangkan muatan.. Memang pun amanah dia keje dia, tapi timbang rasa la dalam waktu macam ni.. Hukum tuhan pun boleh berubah mengikut keadaan..

Anonymous said...
lori tak letak logo umnooo . heeee

BaDiN said...
JPJ kata tiada arahan dari atasan utk membantu mangsa banjir.JPJ tidak terlibat memberi bantuan kpd mangsa banjir.JPJ kata kenapa tak letak tanda Keris dan Tanda Dacing di barang2 berkenaan serta tiada lambang dacing di Kepala Lori kalau ada takkan kena saman malah nak tahan pun takut nak rapat.
Ada tanda2 tersebut maka Yang Haram Dihalalkan,Yg Kusut Dileraikan.

ann90 said...
Nampak sangat puak JPJ yang keluarkan saman tu sekolah tak tinggi dah tu akhlak pulak hampehhhh, ada akai tapi tak pakai.

Wed Dec 11, 2013 5:37 pm (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Tolong tengok ni,, Kereta Proton Perdana atau Honda Accord.
telokbakong.blogspot
manjongmari.blogspot
Posted by Manjungmari

Apakah ini hasil dari syarikat kereta negara Proton... Cerita ni beberapa minggu lepas ada duk sembang dah..

PUTRAJAYA , 11 Dis -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menerima kereta Proton Perdana baru untuk kerajaan di lobi Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.
Turut hadir Pengerusi Eksekutif PROTON, Tan Sri Mohd Khamil Jamil. Kereta tersebut didatangkan dalam dua warna, iaitu hitam metalik dan "purple grey" dengan kapasiti enjin 2.0L dan 2.4L. Bagaimanapun buat masa ini, kereta tersebut tidak dijual kepada orang awam.
--fotoBERNAMA (2013) HAKCIPTA TERPELIHARA

ish,ish,,betui ka dak ni,, atau aku salah pandang....

comment:
1..
Anonymous
Proton tu. Honda Accord yang tiru Proton sebenarnya heheheheh

Wed Dec 11, 2013 6:17 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

Kesian Mahathir,
Dia suruh Proton cipta kereta,
Bukan ciplak kereta. mana pergi 300 engineers tu ?
Tapi bila ciplak, mahal jugak, apa kes....

On Thursday, December 12, 2013 9:37 AM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

 

Tolong tengok
ni,, Kereta Proton Perdana atau Honda Accord.
telokbakong.blogspot
manjongmari.blogspot
Posted by Manjungmari
 
Apakah ini hasil dari syarikat kereta negara Proton...
Cerita ni beberapa minggu lepas ada duk sembang dah.. 

PUTRAJAYA
, 11 Dis -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Timbalan Perdana
Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menerima kereta Proton Perdana baru untuk
kerajaan di lobi Bangunan Perdana Putra di sini hari ini. 
Turut
hadir Pengerusi Eksekutif PROTON, Tan Sri Mohd Khamil Jamil. Kereta tersebut
didatangkan dalam dua warna, iaitu hitam metalik dan "purple grey" dengan
kapasiti enjin 2.0L dan 2.4L. Bagaimanapun buat masa ini, kereta tersebut tidak
dijual kepada orang awam.
--fotoBERNAMA
(2013) HAKCIPTA TERPELIHARA
ish,ish,,betui ka dak ni,, atau aku salah
pandang....

comment:
1. Anonymous
Proton tu. Honda Accord yang tiru Proton sebenarnya
heheheheh

Wed Dec 11, 2013 6:41 pm (PST) . Posted by:

"Mohd Syaril Matsali" nesta41

Nak komen lebih2 nanti ckp aku x bersyukur
20 tahun dulu kan ke dah menciplak, xkan x belajar pape kot
cukai keta pun aku dah bayar byk, xkan bantu pape kot
hasilnya mcm ni je... kecewa sungguh la...

From: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>,
Date: 12/12/2013 09:37 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Kereta Proton
Perdana atau Honda Accord.
Sent by: automobil@yahoogroups.com

Tolong tengok ni,, Kereta Proton Perdana atau Honda Accord.
telokbakong.blogspot
manjongmari.blogspot
Posted by Manjungmari

Apakah ini hasil dari syarikat kereta negara Proton... Cerita ni beberapa
minggu lepas ada duk sembang dah..

PUTRAJAYA , 11 Dis -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersama
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menerima kereta Proton
Perdana baru untuk kerajaan di lobi Bangunan Perdana Putra di sini hari
ini.
Turut hadir Pengerusi Eksekutif PROTON, Tan Sri Mohd Khamil Jamil. Kereta
tersebut didatangkan dalam dua warna, iaitu hitam metalik dan "purple
grey" dengan kapasiti enjin 2.0L dan 2.4L. Bagaimanapun buat masa ini,
kereta tersebut tidak dijual kepada orang awam.
--fotoBERNAMA (2013) HAKCIPTA TERPELIHARA

ish,ish,,betui ka dak ni,, atau aku salah pandang....

comment:
1.
Anonymous
Proton tu. Honda Accord yang tiru Proton sebenarnya heheheheh

Wed Dec 11, 2013 7:32 pm (PST) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

ini bukan ciplak ini rebadged.

proton pun tak mengaku cipta. terang2 depa ckp perdana base pada honda
accord generasi ke-8. sama la macam inspira. depa ubah mekap sket2 je.

cite yg aku dengar lebih kurang mcm ni. proton rnd byk fokus pada keta
cc kecik utk rakyat biasa2 pakai (gen2, pesona dll). pasal apa dia tak
rnd keta cc besar? itu tak pasti.. mungkin market proton kecik kot. So
takde lagi replacement untuk perdana yang dah uzur.

Masalah timbul gomen pakai perdana. Keta lama ni biasalah mentenen
tinggi. Dh memang sesuai ganti baru. Sbab tu la dulu perak tukarkan dgn
camry. kan kecoh kejap dulu. tapi gomen nak pakai keta proton jugak. So
dia pressure proton utk buat replacement perdana. Nk rnd pun tak sempat
so shortcutnya rebadge la caranya.

berbaloi atau baik buruknya itu soal lain

On 12/12/2013 10:17 AM, bashah wrote:
> Kesian Mahathir,
> Dia suruh Proton cipta kereta,
> Bukan ciplak kereta. mana pergi 300 engineers tu ?
> Tapi bila ciplak, mahal jugak, apa kes....
>
>
> On Thursday, December 12, 2013 9:37 AM, -:eSpAcE9808:-
> <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:
> 
>
>
> _Tolong tengok ni,, Kereta Proton Perdana atau Honda Accord. _
>
> telokbakong.blogspot
> manjongmari.blogspot
> Posted by Manjungmari <http://www.blogger.com/profile/06711460236788765380>
> Apakah ini hasil dari syarikat kereta negara Proton... Cerita ni
> beberapa minggu lepas ada duk sembang dah..
>
> <http://3.bp.blogspot.com/-vDgynf_5yss/UqgefXMRf4I/AAAAAAAAUNw/58X-hqFhX6o/s1600/hondaperdana.jpg>
>
> <http://3.bp.blogspot.com/-oWRlorlQTWs/UqgegCb5mxI/AAAAAAAAUN8/6uGk1IEIEnw/s1600/hondaperdana1.jpg>
> PUTRAJAYA , 11 Dis -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersama
> Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menerima kereta Proton
> Perdana baru untuk kerajaan di lobi Bangunan Perdana Putra di sini hari
> ini.
> Turut hadir Pengerusi Eksekutif PROTON, Tan Sri Mohd Khamil Jamil.
> Kereta tersebut didatangkan dalam dua warna, iaitu hitam metalik dan
> "purple grey" dengan kapasiti enjin 2.0L dan 2.4L. Bagaimanapun buat
> masa ini, kereta tersebut tidak dijual kepada orang awam.
> --fotoBERNAMA (2013) HAKCIPTA TERPELIHARA
>
> ish,ish,,betui ka dak ni,, atau aku salah pandang....
>
> _comment:_
>
> 1.
> Anonymous
> Proton tu. Honda Accord yang tiru Proton sebenarnya heheheheh
>
>
>

Wed Dec 11, 2013 5:38 pm (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Sempena dengan kenaikkan tarif elekritk, Tambang LRT dan Monorail akan dinaikkan..
telokbakong.blogspot
darisungaiderhaka.blogspot
Posted by Anak Sungai Derhaka

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar menyatakan sedang mengkaji semula struktur tambang pengangkutan awam itu.

Beliau juga berkata, peningkatan itu bergantung kepada peningkatan tarif elektrik yang akan bermula Januari depan.

"Sudah 10 tahun tambang tak pernah dinaikkan, jadi kadar tambang LRT dijadualkan akan naik tahun depan," katanya.

Dalam pada itu, Syed Hamid berkata, kajian itu akan dilakukan secara menyeluruh dan mengambil kira beberapa faktor untuk memastikan kenaikan itu tidak membebankan rakyat.

"Ia akan menjadi satu keadaan menang-menang antara kemampuan orang ramai dan kemampanan industri kereta api.

Macam biasa jugak laa.. Dia kata kenaikkan ini adalah paling rendah dalam dunia...

Bacalah..

LRT and Monorail fares to go up
KUALA LUMPUR, Dec 11 — LRT and Monorail fares are expected to go up next year. The Land Public Transport Commission (SPAD) is reviewing the fare structure, its chairman, Tan Sri Syed Hamid Albar, said.
"There have not been any increase in the past 10 years or so in the LRT rates and it is due to increase next year," he said.
With electricity tariffs also to go up on Jan 1, it remains to be seen what the quantum of increase will be. It is understood that fares for the KTM services will be also be reviewed.
Syed Hamid Albar said the review would be comprehensive and take into account several factors to ensure the increase will not burden the people.
"It has to be a win-win situation between the affordability to the people and the sustainability of the rail industry," he said.
He said the commission will also monitor the operation and maintenance cost of all rail operators, including cost components and harmonising the industry's operation and maintenance cost.
"We are aware the increase of fuel and energy cost could cause a negative impact with low ridership and reduced public transport market share," he said.
"The rail operators would be affected as there could be a reduction in quality and service performance which will affect punctuality, reliability and maintainability."
Syed Hamid said any decision made will ensure a long-term rail industry sustainability where rail operators will be less reliant on government financial support.
Currently the LRT fares range from 70 sen and RM5.90.
Unlike Malaysia, countries such as Singapore and London experience yearly rail price increases.
Singapore increased its fares by up to 6.6 per cent and had adjusted the fares gradually seven times since 2003.
In India, the rates have gone up twice this year. There was a 20 per cent increase in January and a further two per cent increase in October.
Bangkok's Skytrain fare is set go up by 25 per cent this year and it would be the first time the price is being reviewed in eight years.
The rail fare in London had increased by 3.9 per cent this year and is expected to increase by another 0.4 per cent next year.
It was reported that rail industry players had requested for an urgent meeting with SPAD in anticipation of the electricity tariffs hike.
The new tariffs would affect the operations of Syarikat Prasarana Negara Berhad — which operates the LRT systems and KL Monorail service — KTM Berhad and Express Rail Link Sdn Bhd. - See more at: The Malaymail Oline

Comments
Jnaji ABU ·

Tiada kate kate..nak di lontarkan.

Yg pasti rakyat semakin tertekan.....
Pemimpin bangsat....mcm celaka..

hancurlah BN..yg sentiasa membawa petaka.

Peti Ais ·

Mmmmm... sokong lagi.. undi lagi.... :(

mohd yusri ·

macai-macai umno dapat diskaun 50% tambang lrt & monorail...kan..kan..kalo x dapat diskaun..hangpa sokong buat apa...dungu..

tenggang ·
Asal naik hg je mesti ckp paling rendah di dunia, di bumi lah x membebankan rakyat la.. dia ingat duit tu bole jatuh dr langit ke apa?x payahlah nak menyedapkan hati, ngaku jelah peduli apa dgn rakyat.

no2ajal ·

hujan turun air naik bila naik jadi bala semua kena .minyak keluar dari bumi kering pula ditelan kroni bila harga minyak dinaikkan tunggu apa lagi semua harga pun juga akan
naik.kalau banyak minyak pun jangan harap lah nak murah ada saja alasan nak penaik harga. untuk penyokong yang suka barang naik jangan mencece pastikan pru 14 depa naik lagi

damak ·

bn menang, rakyat senang...

Peti Ais ·

bn menang.. rakyat senang DITINDAS...

anti UMNO ·

UMNO dan BN menang krioni senang lenang, rakyat jatuh terlentang, Pasdan muka orang Melayu yang menyokong UMNO dan BN

XNAK SESAT ·

BN MENANG RAKYAT SENANG JADI PAPA KEDANA........KHAH...TUiiii SIALAN ITU BN

brca8 ·

den nak tahu apokah dio faktor2 yang dijangka tidak akan membebankan rakyat.?

mahir zain ·

Kata menteri..kenaikan semuanya wajar.....
.. tak membebankan rakyat...
..lebih rendah jika dibandingkan dgn negara lain
..jaminan kerajaan rakyat mampu membayar
..tak melibatkan kenaikan kos lain...
..dah lebih 10 tahun tidak di naikkan.
..Dakyat didahulukan....

Lagit dan Bumi ·

Menteri A: Tipu!!Tipu!!!Haram!!!Haram!!
Menteri B: Ini satu kenyataan yg bangsat!!!
Menteri C: Tak mampu bayar tambang LRT, jalan kaki lah..tak pun pindah negara lain!!
Menteri D: tak salah guna jet peribadi, kabinet dah luluskan...(tak payah naik LRT)..
Menteri E : GLC kena ada tanggungjawab sosial kepada rakyat.. bukan sekadar fikirkan keuntungan..(podah cittt...sembang je deras)...
Menteri F: Kita faham tentang kenaikan ini..tapi ia tidak membebankan..rakyat masih mampu....

Moral of story................ada mata pejam, ada teliga tutup ada mulut diam….

lempeng ·
Untuk menghalang kenaikan ini, kita cuma perlukan satu sahaja panggilan. Ye! Hanya atu panggilan telefon dari bini PM.

Lagit dan Bumi ·

ye le mama RM mmg power...cuba test try....
teringat masa zaman Pak Lah dulu...satu panggilan amaran dari tingkat 4, trs mesyuarat kononnya pembela UM-NO Johor yg sdg bincangkan pasal kes jambatan benkok kat Kulai..trs bengkok kecut lutut ...takutttttttt....btl tak KJ?????

Lembu UMNO ·

Penyokong BN dapat Diskaunt, smua benda dapat diskaunt betul tak lembu-lembu UMNO sekalian??? kah kah kah... terima kasih PM " I LOVE PM" barang semua naik "BN MENANG, RAKYANG SENANG" Syukur Malaysia Masih aman..kah kah kah,,, Ini hati manyak sanang la baiya...itu barang harga manyak naik, itu IC percuma kasi la...nanti mau vera tara voleh, hanya kincin voleh...kah kah kah

Tambang LRT, Monorail Di Jangka Naik - SPAD
telokbakong.blogspot
amenoworld.blogspot.

Kenaikan tarif elektrik tidak membebankan 5 juta penduduk di negara ini konon. Belum apa2 LRT dan Monorail dah keluarkan statement yang kadar tambang perkhidmatan mereka perlu dikaji [sebenarnya akan dinaikkan] disebabkan peningkatan kos operasi.

Ini ko cakap tak jejaskan 5 juta pengguna elektrik ek? Tak jejaskan 5 juta pengguna dalam bil TNB aje kot. Tetapi pengguna terjejas dari hal lain pula.

HUJAH MACAM GAMPANG.

KAH KAH KAH

Err silap. Apahal pula aku gelak kan. Aku pun terkena sama. Sial ah. Terbantut nafsu nak gelakkan orang tadi sebab dengan aku2 sekali kena weh.

Baca ;

LRT and Monorail fares are expected to go up next year.
The Land Public Transport Commission (SPAD) is reviewing the fare structure, its chairman, Tan Sri Syed Hamid Albar, said.
"There have not been any increase in the past 10 years or so in the LRT rates and it is due to increase next year," he said.
With electricity tariffs also to go up on Jan 1, it remains to be seen what the quantum of increase will be.
It is understood that fares for the KTM services will be also be reviewed.
Syed Hamid Albar said the review would be comprehensive and take into account several factors to ensure the increase will not burden the people.
"It has to be a win-win situation between the affordability to the people and the sustainability of the rail industry," he said.
- See more at: http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/lrt-and-monorail-fares-to-go-up-next-year#sthash.NXq29VGl.ctzalJmY.dpu

Kenaikan tak membebankan pengguna konon. Dah berbuih2 mulut kot bagitau pemimpin2 di negara neh. Mana mungkin tak ada kenaikan yang tak membebankan pengguna? Semua jenis kenaikan pasti membebankan pengguna kecuali kenaikan gaji dan bonus aje ma.

So kalau dulu kena bayar rm2 sekarang kena bayar rm4 mestila rasa terjejas sedikit sebanyak. Antara rasa mampu bertahan ataupun mampu meroyan. Itu aje.

BTW, dalam pada aku membaca berita neh, sempat lagi dorang bhai. Sempat lagi dok banding dengan SG dan India. India naik tambang mereka 2 kali tahun neh. Manakala SG tiap2 tahun renew tambang perkhidmatan pengangkutan awam mereka.

GAMPANG!!!

Bab kenaikan reti pula nak banding dengan negara lain. Seret semua negara tak kira la negara apa sekalipun even SG pun kena seret walhal orang2 UMNO kan BENCI NAK MAMPOS KAT NEGARA KAFIR LAKNAT MACAM SG tue sebab SG ditadbir oleh orang CINA.

Tapi bab yang baik2 jangan HARAP la depa nak banding dengan negara lain. Negara itu lain, negara kita lain. Lepas tue siap bagi hujah konon nya negara kita neh tak sama macam negara orang lain disebabkan perbezaan budaya. WHAT THE HELL IS THAT.

Yang bab kenaikan tambang dan dok banding2 neh macam mana nak amek kira pula. Dah sama ke apa budaya negara kita dengan negara2 lain semua tue?

BANGANG!!!!

Klik link berita di atas untuk merasaikan sendiri pengalaman kebodohan dorang oke. Bai.

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2013/12/tambang-lrt-monorail-di-jangka-naik-spad.html#ixzz2nAAOwmNX

Wed Dec 11, 2013 8:59 pm (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


----- Original Message -----
From: uDa

Sent: Wednesday, December 11, 2013 8:16 AM

Subject: Mohon Sumbangan Serta Dipanjangkan Hebahan...TQ
Assalam/salam sejahtera kepada semua,

Di sini saya hendak panjangkan hebahan bagi membantu rakan saya (saudara Muhadiz) yang sedang dalam musibah. Isteri beliau mengalami pendarahan dalam kepala dan sekarang berada di Hospital Sg Buloh untuk rawatan. Diharap kita dapat membantu meringankan beban beliau dari segi kewangan dengan menyumbang serba sedikit bagi menampung kos rawatan isteri beliau serta perbelanjaan yang diperlukan sepanjang isteri beliau di hospital. Untuk makluman bersama, disertakan kronologi ringkas tentang beliau dan isteri:-

***Selepas 3 operation dikepala isteri saudara Muhadiz.
Condition: masih ditempatkan di ICU, baru saja menjalani operation ke-4 sabtu lalu (7 Dec 2013) untuk masukkan tiub kat kepala bagi mencuci lebihan darah pada bahagian otak.
Diagnosis: Subacute Haemorrhage
Admitted: Wad Azneorosurgery, Hospital Sg Buloh. Almost 1 1/2 month.
Cost: Sebelum operation ke-4, bil hampir RM3200
Detail: Jawatan sebagai Material Handler, bapa kepada 2 anak, isteri suri rumah sepenuh masa.

Untuk sumbangan bolehlah disampaikan ke akaun bank beliau seperti di bawah:-

Nama: Nor Muhadiz Bin Ahmad Tahir
No. Akaun: 157139670708 (Maybank)
Tel. No.: 012-4356905

Mohon disebarkan untuk makluman orang lain.
Terima kasih banyak-banyak.
Semoga beroleh keredhaan Allah.


Wed Dec 11, 2013 9:00 pm (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



----- Original Message -----
From: Haron, Saipudin

Sent: Tuesday, December 10, 2013 8:52 AM

Subject: FW: Tips Jika Kereta Anda Ditenggelami Banjir

PENTING!!!

Tips Jika Kereta Anda Ditenggelami Banjir

Di Malaysia, kejadian banjir sering kali berlaku dan banyak rumah-rumah yang rosak, begitu juga dengan kenderaan. Ramai yang tidak mengetahui apa yang harus dilakukan sekiranya kereta anda ditenggelami oleh banjir yang melanda. Di sini disediakan beberapa tips penting yang perlu anda lakukan sekiranya keretaanda ditenggelami banjir.

1. Selepas banjir surut, periksa kereta anda. Sekiranya keseluruhan kereta anda tenggelam termasuk Enjin dan bahagian dalam kabin kereta,

2. Jangan cuba hidupkan enjin kereta. Tindakan ini biasanya akan menyebabnya supaya anda punya kereta terpaksa membayar lebih tinggi untuk membaiki kereta kerana apabila anda cuba menghidupkan enjin kereta, aliran elektrik akan mengalir ke dalam semua sistem elektronik enjin termasuk kotak komputer (untuk kereta suntikan elektronik) dan sekiranya masih terdapat saki baki air di dalam alat berkenaan, akan berlaku litar pintas yang mana alat tersebut terpaksa di ganti.

3. Kos untuk sebuah kotak komputer bergantung kepada jenis kereta, cc dan pilihan pengguna. Tindakan di atas juga akan menyebabkan kesemua sensor yang biasanya akan beroperasi semasa kita menyalakan suis enjin kita terbakar dan biasanya satu sensor harganya tidak berapa mahal tetapi kesan daripada sensor yang tidak berfungsi boleh menyebabkan kos yang tinggi. Kita ambil contoh, sensor untuk mengesan atau untuk mengarah minyak kotak gear mengalir dengan baik di dalam kotak gear apabila tidak berfungsi akan menyebabkan pengagihan minyak kotak gear tidak sekata dan paling lama kotak gear tersebut boleh berfungsi dengan baik adalah 2 hingga 3 bulan. Selepas itu, keseluruhan kotak gear terpaksa diganti. Ini adalah salah satu sebab kenapa apabila kita membeli kereta baru, waranti kereta akan termansuh apabila kita mengubahsuai sistem elektirk kereta termasuk sistem audio kereta kerana apabila sensor tidak menerima jumlah elektrik yang cukup, ia tidak dapat berfungsi dengan baik dan peralatan yang berkaitan dengannya akan rosak.

4. Apabila sampai ke bengkel, baraikan kereta anda keseluruhannya termasuk kesemua penutup alat elektronik.

5. Periksa palam pencucuh kereta anda. Pastikan ianya tidak berair. Kalau berair maksudnya air telah masuk ke dalam enjin. Periksa juga minyak enjin. Pastikan minyak enjin tidak bercampur air. Dan tidak terkecuali periksa minyak petrol. Selepas semua peralatan elektronik telah dipastikan kering sepenuhnya (biasanya 2 atau 3 hari). Boleh dihidupkan enjin tetapi jangan cuba jalankan kereta kerana kotak gear belum diperiksa.

6. Sekiranya enjin boleh dihidupkan, murahlah belanja jika tidak mungkin akan mencecah ribu-ribu. Periksa minyak kotak gear, biasanya ia berwarna merah dan kalau bercampur air, warnanya akan bertukar menjadi warna air bandung (merah susu). Jika bercampur air, tukar minyak gear, jalankan kereta untuk 2-5 minit dan periksa kembali minyak gear. Ulang tindakan ini sehingga minyak kotak gear menjadi betul-betul merah jernih atau tidak bercampur air. Biasanya proses ini perlu diulang sehingga 7-8 kali dan akan menggunakan lebih kurang 15-20 liter minyak kotak gear.

Sekiranya tiada kerosakkan yang melibatkan peralatan elektronik, kos cuma akan melibatkan upah, minyak enjin, minyak kotak gear dan beberapa peralatan yang sensitif kepada air seperti penapis udara (original).

---copy paste---

p/s : untuk kepastian sila tanya mekanik yang anda percayai
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: