Friday, December 27, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3802

6 New Messages

Digest #3802

Messages

Thu Dec 26, 2013 8:34 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

INILAH MACAI UMNO/BN YANG SEJATI
telokbakong.blogspot.
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

SUMBER: KING JASON

comment:

Anonymous said...
Yg tulis ni tak silap aku THINK TANK NAJIBUR.Nak buat Provok le tu.tak pun Anjing Umngok.Rakyat Malaysia yg tengah Sengsara tak kan tulis macam tu.Percaya lah Banner2 yg mengajak Rakyat mengulingkan Kera jaan adalah ProvoKASi Tink Tank diaorang.Anjing Polis pun dikerah mcm LEMBU kununnye nak menghalang ancaman yg DIAORANG REKA SENDIRI.

Dr Mahathir : Kurangkan kos, bukan naik harga barang
malaysiaberih.blogspot.
ustazcyber.com
Dicatat oleh ustazcyber

Putrajaya boleh meningkatkan pendapatan melalui pengurangan kos dan bukan melalui kenaikan harga barang keperluan, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mantan perdana menteri itu berkata meskipun kerajaan memerlukan dana lebih besar setiap tahun bagi menanggung perbelanjaan yang semakin meningkat, kerajaan boleh menggunakan konsep 'cost down' untuk mengurangkan pembaziran.

"Kita faham kerajaan memerlukan lebih wang tetapi itu tidak bermakna peningkatan seperti yang diumumkan. "Adalah lebih baik mengurangkan kos, mengekalkan atau mengurangkan harga. Perkara sama boleh dilakukan kerajaan," katanya dalam tulisan di blog Che Det hari ini.
Menurut Dr Mahathir, banyak dapat dijimatkan jika kerajaan serius bertindak berikutan Laporan Ketua Audit Negara mengenai ketirisan kerajaan.

"Kerajaan biasanya melakukan pembaziran kerana tidak memikirkan pulangan dalam apa juga bentuk perbelanjaan. Jika kerajaan berhasrat mengurangkan kos urus tadbir, mereka boleh melakukannya," tulis beliau. TMI

Bukti Jelas hendak diberitahu kenapa rakyat bantah kenaikan tarif letrik
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Inilah antara satu kesan bila takrif elektrik naik... Tapi macai macai asyik dok sembang dan kutuk pihak yang bantah kenaikan itu mengatakan kenaikan tak ada kesan. Mana yang bil 70inggit kebawah tak kena dan terkesan

Memang la betoi tapi orang dok sembang bila takrif naik maka kilang kilang diluaq sana pun turut naik bil letrik depa.. Jadi bila depa kena bayaq lebih maka sudah pasti mereka juga akan menaikkan harga produk mereka...

Benda nie yang orang dok beritahu dan sebab benda benda macam nie orang dok kempen suruh turun bantah di Dataran Merdeka... Bukannya ajak turun guling kerajaan...

Orang nak habaq bagi hangpa clear... Jangan dok percaya sangat cakap puak yang suka penaik tuu... Contoh mudah spt harga ais batu nie...bila bil letrik naik tokey dia naik harga ais...bila kedai restoran beli ais mahal maka depa pulak penaik harga minuman di kedai mereka...habis yang kena rakyat juga....

Simple macam nie pon tak reti pikiaq kaa...

KESULITAN RAKYAT DAN MINDA MENTERI (ISU HARGA BARANG)

telokbakong.blogspot.
gayapeneroka.blogspot.
Salleh Buang

SEDIKIT masa dulu, bila harga ayam naik dan rakyat mula meluahkan rasa kecewa, ada menteri yang dilaporkan berkata "Jangan makan ayam", tapi cari alternatif lain seperti daging.

Di lain waktu, apabila segolongan rakyat menyuarakan rasa terkilan mereka tentang sistem pilihan raya di negara ini, ada Menteri yang dilaporkan berkata "Kalau tak suka sistem sedia ada di negara ini, boleh berhijrah ke negara lain". Kenyataan menteri ini kemudian disokong oleh seorang menteri lain, dengan kata-kata (lebih kurang), "Kalau tak suka, boleh duduk dalam hutan".

Begitu juga, bila pada suatu ketika, harga gula naik, dan rakyat mula menyuarakan rasa sedih mereka, ada menteri yang dipetik sebagai berkata "Jangan makan gula, untuk hidup lebih lama".

Baru-baru ini, bila berita bertiup kencang tentang kemungkinan tol lebuh raya akan naik dan rakyat (seperti telah dijangka) kemudian menzahirkan rasa kesal mereka, ada menteri lain pula yang dipetik telah berkata "Jangan gunakan lebuh raya. Gunakan jalan lama yang sedia ada".

Memandangkan jawapan-jawapan menteri seperti yang disebutkan di atas tadi itulah, saya faham kenapa Dr. Asyraf Wajdi Dasuki (tokoh muda yang baru dilantik anggota MT UMNO) telah menyifatkannya sebagai sebagai "kenyataan dangkal yang hanya menambah kemarahan rakyat"

Lalu beliau menasihatkan agar menteri-menteri kita merungkai "formula terbaik" bagi menyelesaikan kesulitan rakyat akibat "pelbagai kenaikan hampir serentak" yang sudah pasti akan memberi kesan buruk kepada kos sara hidup. berikut adalah jawapan menteri apabila setiap barangan di naikkan harga selepas 5 mei lalu.

Pada Selasa lalu (17 Disember) saya pulang dari Subang dengan pesawat udara Firefly dan tiba di lapangan terbang di Kepala Batas (dekat Alor Setar) kira-kira jam 3.45 petang. Ketibaan saya dengan kerusi roda disambut oleh seorang sahabat yang bertugas di situ. Dalam perbualan kita yang tidak dirancang itu, sahabat saya itu sempat berpesan kepada saya untuk melihat kandungan portal berikut setibanya saya di rumah nanti -
http://ajensifakap.blogspot.com/2013/12/harga-barang-naik-najib-razak-hari-ini.html.

Untuk makluman pembaca Utusan, saya salinkan di bawah ini sebahagian sahaja dari apa yang saya temui di portal itu. Mengikut pemilik portal itu, kenyataan-kenyataan berikut dibuat oleh Menteri-Menteri kita semenjak 5 Mei lalu -

* "jika petrol naik, jalan kaki jangan bawa kereta".

* "jika tepung naik, jangan makan tepung, makan ubi".

* "jika tambang bas naik, hantar anak sendiri ke sekolah".

* "jika letrik naik, pakai lilin.. ".

* "jika tol naik, sila guna jalan biasa tiada tol".

* "gula naik untuk elak obesiti …".

* "jika tidak buat gst, malaysia akan bangkrap".

* "tambang lrt paling rendah di dunia, mesti perlu di naikkan sebab sudah 10 tahun tak naik-naik".

* "ayam naik jangan makan ayam, makan ikan".

* "harga rumah naik jangan beli rumah, sewa saja".

* "harga kereta naik tidak bebankan rakyat".

Berikutnya, saya dapati bahan yang sama juga telah disiarkan dalam portal lain, iaitu :
http://akuanakpahang.blogspot.com/2013/12/kerajaan-barisan-nasional-dikecam-hebat.html.

Rakyat kita yang tinggal di Lembah Klang sudah pun sedia maklum bahawa Suruhanjaya Pengangkutan Awam (SPAD) telah mengeluarkan kenyataan tentang kemungkinan tambang pengangkutan awam LRT dan monorel akan naik tahun depan (2014). Bagi SPAD, kenaikan itu wajar memandangkan sudah 10 tahun tiada kenaikan.

Kenaikan kos hidup sudah tidak dapat dielakkan lagi memandangkan bahawa selain kenaikan harga gula, harga petrol juga telah naik dan tidak lama lagi tarif elektrik (dijangka berkuatkuasa tahun depan).

Kenaikan tarif elektrik itu akan memberi impak negatif kepada negara. Mengikut Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, kadar inflasi negara dijangka meningkat daripada 2.8 kepada 3.0 peratus tahun depan.

Saya difahamkan oleh pihak yang lebih arif mengenai hal ini bahawa secara amnya kenaikan gaji rakyat kita (yang bekerja dengan majikan) adalah pada tahap 2.5% setahun sahaja, manakala kenaikan harga barang keperluan adalah lebih tiga kali ganda, iaitu 8.5% setahun. Perbezaan ini pastinya membebankan rakyat, terutama yang berpendapatan rendah.

Rakyat hairan bagaimana harga gula boleh naik tiga kali dalam tempoh kurang satu tahun. Kali pertama, harga gula naik adalah pada 6 Julai 2010, kali kedua pada 4 Disember 2010, manakala kali ketiga pada 9 Mei 2011. Alasan yang diberi oleh kerajaan adalah "rasionalisasi subsidi."

Rakyat negara ini tahu Malaysia adalah salah satu pengeluar gula utama dunia. Ada 4 buah kilang gula di negara kita, iaitu Malayan Sugar Manufacturing Co. Bhd (juga dipanggil Gula Prai), Central Sugar Refinery Sdn. Bhd, Gula Padang Terap Berhad dan Kilang Gula Felda Perlis Sdn. Bhd. Rakyat juga tahu Raja Gula Malaysia, Robert Kuok, merupakan antara orang terkaya di negara ini dan di rantau Asia.

Justeru, rakyat mahu tahu kalau Malaysia antara pengeluar gula utama dunia, bagaimana harga gula di negara ini boleh terus naik?

Pada Ogos 2012 lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan kepada rakyat negara ini bahawa usaha menangani kenaikan kos sara hidup rakyat akan terus menjadi "komitmen utama" kerajaan.

Harapan kita jaminan keramat Perdana Menteri ini akan terus ditunaikan, dan bila rakyat meluahkan rasa hati mereka mengenai kos sara hidup yang terus meningkat, hendaknya tidak ada lagi jawapan dari mana-mana menteri yang tidak masuk akal, seolah-olahnya memperbodohkan rakyat.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131224/re_05/Antara-kesulitan-rakyat-dan-minda-menteri#ixzz2oRAzBxd5

Thu Dec 26, 2013 6:28 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

1. di kedah tidak banyak tol.dia tak rasa macamana orang lembah klang hadap tol tiap2 hari dengan traffik yang teruk.

2. mana tahu dia macai umno. tuduh sebarangan ?
 
rgds,
Nazri Ahtar

ps: again PLEASE STOP PROVOKING.  saya usulkan moderator ambil tindakan proaktif. terima kasih.

On Friday, December 27, 2013 12:34 AM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

 

INILAH MACAI
UMNO/BN YANG SEJATI
telokbakong.blogspot.
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat
 

SUMBER: KING JASON
 
 

comment:

 Anonymous said...
Yg tulis ni tak silap aku THINK TANK NAJIBUR.Nak buat Provok le tu.tak pun Anjing Umngok.Rakyat Malaysia yg tengah Sengsara tak kan tulis macam tu.Percaya lah Banner2 yg mengajak Rakyat mengulingkan Kera jaan adalah ProvoKASi Tink Tank diaorang.Anjing Polis pun dikerah mcm LEMBU kununnye nak menghalang ancaman yg DIAORANG REKA SENDIRI.
 
Dr Mahathir : Kurangkan kos, bukan naik harga
barang
malaysiaberih.blogspot.
ustazcyber.com
Dicatat oleh ustazcyber
Putrajaya boleh meningkatkan pendapatan
melalui pengurangan kos dan bukan melalui kenaikan harga barang keperluan, kata
Tun Dr Mahathir Mohamad.
 
Mantan perdana menteri itu berkata
meskipun kerajaan memerlukan dana lebih besar setiap tahun bagi menanggung
perbelanjaan yang semakin meningkat, kerajaan boleh menggunakan konsep 'cost
down' untuk mengurangkan pembaziran.

"Kita faham kerajaan memerlukan lebih wang tetapi itu
tidak bermakna peningkatan seperti yang diumumkan. "Adalah lebih baik
mengurangkan kos, mengekalkan atau mengurangkan harga. Perkara sama boleh
dilakukan kerajaan," katanya dalam tulisan di blog Che Det hari ini.
Menurut
Dr Mahathir, banyak dapat dijimatkan jika kerajaan serius bertindak berikutan
Laporan Ketua Audit Negara mengenai ketirisan kerajaan.

"Kerajaan biasanya melakukan pembaziran kerana tidak
memikirkan pulangan dalam apa juga bentuk perbelanjaan. Jika kerajaan berhasrat
mengurangkan kos urus tadbir, mereka boleh melakukannya," tulis
beliau. TMI
 
Bukti Jelas hendak diberitahu kenapa rakyat bantah kenaikan
tarif letrik
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Inilah antara satu kesan bila takrif elektrik naik...
Tapi macai macai asyik dok sembang dan kutuk pihak yang bantah kenaikan itu
mengatakan kenaikan tak ada kesan. Mana yang bil 70inggit kebawah tak kena dan
terkesan
Memang la betoi tapi orang dok sembang bila takrif naik
maka kilang kilang diluaq sana pun turut naik bil letrik depa.. Jadi bila depa
kena bayaq lebih maka sudah pasti mereka juga akan menaikkan harga produk
mereka...
Benda nie yang orang dok beritahu dan sebab benda benda
macam nie orang dok kempen suruh turun bantah di Dataran Merdeka... Bukannya
ajak turun guling kerajaan...
Orang nak habaq bagi hangpa clear... Jangan dok percaya
sangat cakap puak yang suka penaik tuu... Contoh mudah spt harga ais batu
nie...bila bil letrik naik tokey dia naik harga ais...bila kedai restoran beli
ais mahal maka depa pulak penaik harga minuman di kedai mereka...habis yang kena
rakyat juga....
Simple macam nie pon tak reti pikiaq kaa...
 
 
 
KESULITAN RAKYAT DAN MINDA MENTERI (ISU HARGA
BARANG)
 
telokbakong.blogspot.
gayapeneroka.blogspot.
Salleh
Buang

SEDIKIT masa dulu, bila harga ayam naik
dan rakyat mula meluahkan rasa kecewa, ada menteri yang dilaporkan berkata
"Jangan makan ayam", tapi cari alternatif lain seperti daging.

Di lain
waktu, apabila segolongan rakyat menyuarakan rasa terkilan mereka tentang sistem
pilihan raya di negara ini, ada Menteri yang dilaporkan berkata "Kalau tak suka
sistem sedia ada di negara ini, boleh berhijrah ke negara lain". Kenyataan
menteri ini kemudian disokong oleh seorang menteri lain, dengan kata-kata (lebih
kurang), "Kalau tak suka, boleh duduk dalam hutan".

Begitu juga, bila
pada suatu ketika, harga gula naik, dan rakyat mula menyuarakan rasa sedih
mereka, ada menteri yang dipetik sebagai berkata "Jangan makan gula, untuk hidup
lebih lama".

Baru-baru ini, bila berita bertiup kencang tentang
kemungkinan tol lebuh raya akan naik dan rakyat (seperti telah dijangka)
kemudian menzahirkan rasa kesal mereka, ada menteri lain pula yang dipetik telah
berkata "Jangan gunakan lebuh raya. Gunakan jalan lama yang sedia
ada".

Memandangkan jawapan-jawapan menteri seperti yang disebutkan di
atas tadi itulah, saya faham kenapa Dr. Asyraf Wajdi Dasuki (tokoh muda yang
baru dilantik anggota MT UMNO) telah menyifatkannya sebagai sebagai "kenyataan
dangkal yang hanya menambah kemarahan rakyat"

Lalu beliau menasihatkan
agar menteri-menteri kita merungkai "formula terbaik" bagi menyelesaikan
kesulitan rakyat akibat "pelbagai kenaikan hampir serentak" yang sudah pasti
akan memberi kesan buruk kepada kos sara hidup. berikut adalah jawapan menteri
apabila setiap barangan di naikkan harga selepas 5 mei lalu.

Pada Selasa
lalu (17 Disember) saya pulang dari Subang dengan pesawat udara Firefly dan tiba
di lapangan terbang di Kepala Batas (dekat Alor Setar) kira-kira jam 3.45
petang. Ketibaan saya dengan kerusi roda disambut oleh seorang sahabat yang
bertugas di situ. Dalam perbualan kita yang tidak dirancang itu, sahabat saya
itu sempat berpesan kepada saya untuk melihat kandungan portal berikut setibanya
saya di rumah nanti -
http://ajensifakap.blogspot.com/2013/12/harga-barang-naik-najib-razak-hari-ini.html.

Untuk makluman pembaca
Utusan, saya salinkan di bawah ini sebahagian sahaja dari apa yang saya temui di
portal itu. Mengikut pemilik portal itu, kenyataan-kenyataan berikut dibuat oleh
Menteri-Menteri kita semenjak 5 Mei lalu -

* "jika petrol naik, jalan
kaki jangan bawa kereta".

* "jika tepung naik, jangan makan tepung, makan
ubi".

* "jika tambang bas naik, hantar anak sendiri ke sekolah".

*
"jika letrik naik, pakai lilin.. ".

* "jika tol naik, sila guna jalan
biasa tiada tol".

* "gula naik untuk elak obesiti …".

* "jika
tidak buat gst, malaysia akan
bangkrap".

* "tambang lrt paling rendah di dunia, mesti perlu di naikkan
sebab sudah 10 tahun tak naik-naik".

* "ayam naik jangan makan ayam,
makan ikan".

* "harga rumah naik jangan beli rumah, sewa saja".

*
"harga kereta naik tidak bebankan rakyat".

Berikutnya, saya dapati bahan yang sama juga telah disiarkan dalam portal
lain, iaitu :
http://akuanakpahang.blogspot.com/2013/12/kerajaan-barisan-nasional-dikecam-hebat.html.

Rakyat
kita yang tinggal di Lembah Klang sudah pun sedia maklum bahawa Suruhanjaya
Pengangkutan Awam (SPAD) telah mengeluarkan kenyataan tentang kemungkinan
tambang pengangkutan awam LRT dan monorel akan naik tahun depan (2014). Bagi
SPAD, kenaikan itu wajar memandangkan sudah 10 tahun tiada
kenaikan.

Kenaikan kos hidup sudah tidak dapat dielakkan lagi
memandangkan bahawa selain kenaikan harga gula, harga petrol juga telah naik dan
tidak lama lagi tarif elektrik (dijangka berkuatkuasa tahun
depan).

Kenaikan tarif elektrik itu akan memberi impak negatif kepada
negara. Mengikut Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, kadar inflasi
negara dijangka meningkat daripada 2.8 kepada 3.0 peratus tahun
depan.

Saya difahamkan oleh pihak yang lebih arif mengenai hal ini bahawa
secara amnya kenaikan gaji rakyat kita (yang bekerja dengan majikan) adalah pada
tahap 2.5% setahun sahaja, manakala kenaikan harga barang keperluan adalah lebih
tiga kali ganda, iaitu 8.5% setahun. Perbezaan ini pastinya membebankan rakyat,
terutama yang berpendapatan rendah.

Rakyat hairan bagaimana harga gula
boleh naik tiga kali dalam tempoh kurang satu tahun. Kali pertama, harga gula
naik adalah pada 6 Julai 2010, kali kedua pada 4 Disember 2010, manakala kali
ketiga pada 9 Mei 2011. Alasan yang diberi oleh kerajaan adalah "rasionalisasi
subsidi."

Rakyat negara ini tahu Malaysia adalah salah satu pengeluar gula utama
dunia. Ada 4 buah kilang gula di negara kita, iaitu Malayan Sugar Manufacturing
Co. Bhd (juga dipanggil Gula Prai), Central Sugar Refinery Sdn. Bhd, Gula Padang
Terap Berhad dan Kilang Gula Felda Perlis Sdn. Bhd. Rakyat juga tahu Raja Gula
Malaysia, Robert Kuok, merupakan antara orang terkaya di negara ini dan di
rantau Asia.

Justeru, rakyat mahu tahu kalau Malaysia antara pengeluar gula utama dunia,
bagaimana harga gula di negara ini boleh terus naik?

Pada Ogos 2012 lalu,
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan kepada rakyat negara
ini bahawa usaha menangani kenaikan kos sara hidup rakyat akan terus menjadi
"komitmen utama" kerajaan.

Harapan kita jaminan keramat Perdana Menteri
ini akan terus ditunaikan, dan bila rakyat meluahkan rasa hati mereka mengenai
kos sara hidup yang terus meningkat, hendaknya tidak ada lagi jawapan dari
mana-mana menteri yang tidak masuk akal, seolah-olahnya memperbodohkan
rakyat.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131224/re_05/Antara-kesulitan-rakyat-dan-minda-menteri#ixzz2oRAzBxd5

Thu Dec 26, 2013 8:34 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Rebat Tol, macam nak kena kencing dengan kerjaan ja lagi nie..!
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Rebat Touch 'n Go sah mansuh 2014?

OLEH: NINA FARZUIN MD SHAROM & NORUTUL ILHAM MAD JARI

SHAH ALAM – Rebat 20 peratus yang diberi kepada pengguna Touch 'n Go dan SmartTag akan berakhir hujung tahun ini, demikian menurut sebahagian pegawai khidmat pelanggan kaunter Touch 'n Go dan SmartTag di pejabat operasi tol.

Tinjauan Sinar Harian ke beberapa pejabat operasi sekitar Lembah Klang mendapati, rata-rata petugas di situ menyatakan perkara sama.

"Saya ada dengar ura-ura untuk menamatkan tawaran rebat ini. Tapi, ia bukanlah maklumat daripada pengurusan, tetapi daripada sumber lain yang saya tahu.

"Setakat ini, tidak ada lagi berita mengenai perkara ini sampai ke pengetahuan petugas kaunter, cuma saya tahu kerajaan tidak akan menyambungnya lagi," kata seorang pegawai, semalam.


Anda tahukah bahawa bila guna TOL 80X sebulan anda akan dapat rebat 20%
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

RM49 juta rebat tol Touch' n Go belum dituntut

Lebih RM49 juta wang rebat Touch' n Go masih belum dituntut kira-kira lima juta pengguna kemudahan tersebut kerana tidak sedar kewujudan tawaran berkenaan atau merasakan prosesnya rumit.

Kemudahan rebat Touch' n Go diberikan sebanyak 20 peratus kepada pengguna yang menggunakan kemudahan itu sebanyak 80 kali sebulan.

"Saya pernah cuba menebus rebat, tapi diberitahu hanya tempat tertentu mengendalikannya. Sepatutnya pihak terbabit menambah lokasi penebusan untuk kemudahan pengguna," kata seorang peniaga, Noridin Saat seperti dipetik daripada akhbar Sinar Harian.

Rebat Touch' n Go merupakan salah satu daripada 11 hadiah mesra rakyat yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 2009.

Sebelum boleh menikmati rebat ini, pengguna perlu terlebih dahulu mendaftarkan kad mereka di www.touchngo.com.my dan rebat itu boleh ditebus di semua kaunter jualan Touch' n Go di kebanyakan lebuh raya.

"Sejak menggunakan kemudahan Touch' n Go tiga tahun lalu, hari ini (semalam) baru saya tahu mengenai rebat itu," kata pengguna, Jeevaraj Ganesan.

"Dengan perbelanjaan RM150 untuk tol, mungkin saya sudah dapat tebus banyak rebat kalau saya tahu dari mula," katanya.

Sinar Harian memetik sumber yang menggatakan terdapat 100,000 pengguna yang pernah membuat tuntutan rebat tetapi hanya 70,000 yang melakukannya secara kosnsisten.

Prof Datuk Amir Baharuddin dari Universiti Utara Malaysia memberitahu Sinar Harian, lebih baik kerajaan tidak menaikkan harga tol daripada memberikan rebat sebanyak 20 peratus.

"Jika kadar tol sedia ada dikekalkan ia dapat dinikmati semua peringkat.

"(Dari) 20 ke 40 peratus adalah mainan nombor sahaja. Bagi rebat atau tidak sama sahaja. Apa yang penting sekarang kerajaan jangan naikkan kadar tol.

"Kenaikan harga petrol (RON95) dan gula pun sudah cukup buat rakyat terbeban. Kalau dinaikkan kadar tol, semua barang akan naik lagi," katanya.

Thu Dec 26, 2013 8:35 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Rahsia Lebuhraya Thailand tiada tol
malaysiaberih.blogspot.
bicaraworld.blogspot
Posted by uda rock

Thailand memiliki lebuhraya yang canggih dan terancang rapi berbanding malaysia. Namun rakyat Thailand bebas menggunakan lebuhraya tersebut dari pangkal hingga ke hujung tanpa perlu membayar tol.

Rahsia yang membolehkan lebuhraya digunakan secara percuma di Thailand ialah

ketidakwujudan
UMNO, MIC DAN MCA
di
THAILAND

comments:
1..
maie1958
betul tu100%...sbb x ada lembu2 dan lanun2 yang bodoh dan pemalas!!

2..
muhid@penabara
PR janji menang PRU13 akan hapus tol...Penyokong amno buduh bahlul tak pulak mau mencuba janji tersebut lalu dipangkahnya jugak parti umnu buduh tu...nah sekarang hamikkkk kau buduh

3..
mazmad
Kan mahadhir dah cakap....yang bodoh-bodoh masuk UMNO...ini lah jadi nya..!!

4..
PemerhatiAnakMuda
hahaha....M&#39;sia boleh!!!!

Agus - Antara Demokrasi di BELGIUM & MALAYSIA..!!
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Mohammad Agus Yusoff

Indah sungguh bangunan parlimen Belgium. Tapi, lagi indah ialah praktik demokrasi dan kemajuannya.

Belgium mempunyai 11.2 juta orang penduduk dengan masyarakatnya terbahagi kepada tiga kaum utama: 59% Flemish (Belanda), 41% Wallons (French) dan selebihnya Jerman. Ah, nampak macam sama sahaja dengan negara kita.

Dari segi sistem politik pun sama, dwi parlimen, raja berperlembagaan dan federal parliamentary.

Apa bezanya pula dengan kita? Bezanya Belgium bukan sahaja demokrasi di atas kertas, tapi juga demokrasi pada amalannya. Belgium maju dengan pendapatan per kapita rakyatnya US37,900. Manakala Malaysia pula kurang separuh daripada itu.

Belgium mengamalkan sistem pengundian proportional dalam pilihan rayanya berbanding Malaysia sistem majoriti mudah.

Belgium juga mewajibkan rakyatnya mengundi, tetapi Malaysia tidak. Itulah sebabnya peratusan rakyat keluar mengundi paling tinggi di dunia ialah Belgium.

Paling menarik ialah undang-undang Belgium mensyaratkan menterinya tidak boleh melebihi 15 orang. Malaysia pula tiada sekatan. Sebab itulah menteri kita melebihi 20 orang dan sebahagiannya sudah tidak relevan

Contohnya, bawa penyanyi dari luar menggunakan duit Kementerian, tapi kata pula kedatangan kumpulan penyanyi ini bawa hasil (dari aspek lain) sebanyak RM140 juta. Otak saya menolak jawapan sebegini. Aduh!

Sesungguhnya banyak yang boleh kita pelajari dari Belgium ini.

Thu Dec 26, 2013 6:25 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

PAS, DAP juga tak ada disana sebagai pembangkang....tapi sana tetap bergolak.

 
rgds,
Nazri Ahtar

ps: tak akan habis kalau topik politik dititik beratkan. PLEASE STOP provoking.

On Friday, December 27, 2013 12:35 AM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

 

Rahsia
Lebuhraya Thailand tiada tol
malaysiaberih.blogspot.
bicaraworld.blogspot
Posted by uda rock
 

Thailand
memiliki lebuhraya yang canggih dan terancang rapi berbanding malaysia. Namun
rakyat Thailand bebas menggunakan lebuhraya tersebut dari pangkal hingga ke
hujung tanpa perlu membayar tol.

Rahsia yang membolehkan lebuhraya
digunakan secara percuma di Thailand ialah

ketidakwujudan
UMNO, MIC DAN MCA 
di 
THAILAND

 

comments:
1. maie1958
betul tu100%...sbb x ada lembu2 dan lanun2 yang bodoh dan pemalas!!
2. muhid@penabara
PR janji menang PRU13 akan hapus tol...Penyokong amno buduh bahlul tak pulak mau mencuba janji tersebut lalu dipangkahnya jugak parti umnu buduh tu...nah sekarang hamikkkk kau buduh
3. mazmad
Kan mahadhir dah cakap....yang bodoh-bodoh masuk UMNO...ini lah jadi nya..!!
4. PemerhatiAnakMuda
hahaha....M&#39;sia boleh!!!!
 
Agus - Antara
Demokrasi di BELGIUM & MALAYSIA..!!
kedahlanie.info
Posted by Kedah
Lanie
Mohammad Agus Yusoff

Indah sungguh bangunan
parlimen Belgium. Tapi, lagi indah ialah praktik demokrasi dan
kemajuannya.

Belgium mempunyai 11.2 juta
orang penduduk dengan masyarakatnya terbahagi kepada tiga kaum utama: 59%
Flemish (Belanda), 41% Wallons (French) dan selebihnya Jerman. Ah, nampak macam
sama sahaja dengan negara kita.

Dari segi sistem politik
pun sama, dwi parlimen, raja berperlembagaan dan federal
parliamentary.

Apa bezanya pula dengan
kita? Bezanya Belgium bukan sahaja demokrasi di atas kertas, tapi juga demokrasi
pada amalannya. Belgium maju dengan pendapatan per kapita rakyatnya US37,900.
Manakala Malaysia pula kurang separuh daripada itu.

Belgium mengamalkan sistem
pengundian proportional dalam pilihan rayanya berbanding Malaysia sistem
majoriti mudah.

Belgium juga mewajibkan
rakyatnya mengundi, tetapi Malaysia tidak. Itulah sebabnya peratusan rakyat
keluar mengundi paling tinggi di dunia ialah Belgium.

Paling menarik ialah
undang-undang Belgium mensyaratkan menterinya tidak boleh melebihi 15 orang.
Malaysia pula tiada sekatan. Sebab itulah menteri kita melebihi 20 orang dan
sebahagiannya sudah tidak relevan

Contohnya, bawa penyanyi
dari luar menggunakan duit Kementerian, tapi kata pula kedatangan kumpulan
penyanyi ini bawa hasil (dari aspek lain) sebanyak RM140 juta. Otak saya menolak
jawapan sebegini. Aduh!

Sesungguhnya banyak yang
boleh kita pelajari dari Belgium
ini.

Thu Dec 26, 2013 8:36 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



16 kes orang hilang dilapor setiap hari
telokbakong.blogspot
lagiberita.blogspot.

MELAKA - Purata 16 kes orang hilang terutama yang melibatkan kanak-kanak dan remaja wanita dilapor di negara ini setiap hari tahun lepas.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, berdasarkan statistik Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, sebanyak 5,721 kes orang hilang dilapor tahun lepas dengan 3,127 orang atau 54.7 peratus kes dijumpai semula.

Beliau berkata statistik antara Januari hingga 23 Disember tahun ini turut menunjukkan tahap membimbangkan dengan 4,998 orang yang dilapor hilang, hanya 2,382 orang atau 48 peratus berjaya ditemui.

"Daripada jumlah kes orang hilang yang dilaporkan tahun ini, seramai 2,237 orang atau 45 peratus terdiri daripada kanak-kanak yang berumur 18 tahun ke bawah," katanya kepada media selepas menutup seminar kes orang hilang peringkat negeri Melaka di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Polis Melaka, Datuk Chuah Ghee Lye.

Lee berkata terdapat beberapa faktor berlaku kes orang hilang termasuk diculik dan bunuh.

Terdapat juga kes orang hilang terutama di kalangan remaja yang melarikan dari rumah akibat tekanan, masalah dalaman keluarga atau mengikut teman lelaki, katanya.

"Saya sarankan ibu bapa perlu memperkukuhkan institusi kekeluargaan bagi memastikan lebih banyak perhatian diberikan pada pembangunan dan perkembangan hal ehwal keluarga mereka," katanya.

Beliau berkata, sekiranya institusi kekeluargaan rapuh, ia akan menyebabkan anak-anak mengalami tekanan sehingga mereka melarikan diri mengikut teman lelaki dan mungkin terjerumus dengan gejala sosial atau jenayah seperti dilacurkan.

Sementara itu Chuah berkata Melaka mencatat peningkatan orang hilang sebanyak 20 kes kepada 176 kes antara Jan hingga hari ini, berbanding 156 kes tahun lepas.

Beliau berkata, kebanyakan kes melibatkan remaja yang bertindak melarikan diri dari rumah. - Bernama
We are making changes based on your feedback, Thank you !
The Yahoo! Groups Product Blog
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: