Wednesday, June 24, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4234[1 Attachment]

9 Messages

Digest #4234

Messages

Tue Jun 23, 2015 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Budak Empat Tahun Hilang Tangan Selepas Main Mercun
siakapkeli.my

Belum cukup seminggu umat Islam berpuasa, kita sudah dikejutkan dengan berita seorang kanak-kanak yang telapak tangannya hancur selepas bermain mercun.

Kejadian tersebut berlaku di Tanjung Sepat, Banting, semalam.

Pengendali Facebook Friends of PDRM dalam satu postingnya memberitahu kanak-kanak yang berusia empat tahun itu bermain mercun bersama rakan-rakannya di luar rumah selepas waktu berbuka.

Kanak-kanak itu kini dikatakan sedang mendapatkan rawatan lanjut di Hospital Klang selepas dibawa ke Klinik Kesihatan Tanjung Sepat dan Hospital Daerah Banting sebaik sahaja kemalangan tersebut berlaku.

Rata-rata pelayar Facebook meluahkan rasa kesal mereka atas kejadian yang menimpa kanak-kanak berkenaan dengan menyalahkan ibu bapa yang gagal mengawal perilaku anak-anak mereka. -Siakapkeli.my

JARI KANAK-KANAK 4 TAHUN BERKECAI AKIBAT MAIN MERCUN

Posted by OMAK KAU!!!!

 

Seorang kanak-kanak berusia 4 tahun mengalami kecederaan parah akibat bermain mercun.

Berdasarkan gambar yang dimuat naik dilaman Facebook Friends of PDRM, ia menunjukkan jari mangsa berkecai.

"Seorang kanak-kanak berumur 4 tahun telah mengalami kecederaan parah apabila jari jemari tangan sebelah kiri hancur akibat bermain mercun "A Boom" bersama rakan-rakan di halaman rumah selepas waktu berbuka tadi," antara maklumat yang dimuat naik di Facebook berkenaan.

Kejadian dikatakan berlaku di Tanjung Sepat, Banting.

Berikutan kecederaan teruk yang dialami, kanak-kanak berkenan yang pada mulanya dikejarkan ke Hospital Banting terpaksa menerima rawatan lanjut di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, di Kelang.

Tue Jun 23, 2015 8:54 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

" INILAH AKIBATNYA JIKA BENDA YANG MUDAH DISUSAH-SUSAHKAN. DUIT ORANG RAMAI BUAT MACAM DUIT SENDIRI "
bloglist-malaysia.blogspot
tikaqbuloh.blogspot
tikaq buloh

Nak kena isi borang, minta cop dari ketua kampung. Bukan kah benda ini menyusahkan bagi orang macam dia yang pergerakannya pun sudah terbatas.

Sepatutnya kita badan yang dipertanggungjawapkan memegang duit hasil kutipan zakat mencari orang-orang yang susah, bukannya nak menyusahkan lagi orang-orang yang sememangnya dah susah.

KUALA LUMPUR: Menyara tiga orang anak yang bersekolah dengan wang bantuan persekolahan sebanyak RM300 sebulan merupakan bebanan hebat buat Rosli Hamid yang lumpuh kedua kakinya selepas terlibat dalam kemalangan motosikal.

Rosli, 46, kini terpaksa bergantung harap sepenuhnya kepada wang Jabatan Kemajuan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan selain berdoa mendapat bantuan wang zakat yang sudah dipohonnya sejak tahun lepas.

Beban Rosli yang kini menetap di Kampung Air Itam, Terachi, Kuala Pilah itu dilihat semakin berat selepas dikatakan terpaksa berpindah dari rumah sewa yang didudukinya dengan kadar RM100 sebulan kini.

"Anak ada tiga, seorang darjah tiga, seorang darjah satu dan seorang lagi pra-sekolah.

"Mereka mendapat bantuan persekolahan sebanyak RM300 sebulan, jadi tiga anak ini akan berkongsi RM300 untuk wang belanja serta keperluan sekolah sehari-hari," katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini.

Rosli terlibat dalam satu kemalangan motosikal sewaktu dalam perjalanan pulang dari tempat kerjanya di Kajang ke rumahnya di Kuala Pilah pada tahun lepas.

Sejak itu, dia hanya terbaring di atas katilnya setelah seharian mencari rezeki ala kadar dengan kerja-kerja kampung.

Rosli kini tinggal di rumah sewa selepas beberapa kali berpindah dan menetap bersama ibunya yang berusia 77 tahun.

Kata Rosli, paling menyedihkan apabila dikatakan ketua kampungnya tidak memberikan bantuan selepas permohonan zakat melaluinya dibuat pada tahun lepas.

"Dia (ketua kampung) tidak mahu angkat tangan walaupun berselisih di tepi jalan. Dia seolah-olah tidak mahu melayan saya.

"Saya benar-benar mengharap wang zakat untuk meringankan beban kehidupan. Saya sudah memohon namun sehingga kini masih tidak ada sebarang maklum balas.

"Kenapa jadi begini? Saya rasa benar-benar layak untuk mendapat zakat dan keperitan hidup dengan bergantung kepada wang bantuan persekolahan, JKM dan kerja-kerja kampung dengan keadaan diri yang tidak sempurna benar-benar memeritkan," katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Pilah Datuk Seri Hasan Malek berkata, Rosli perlu segera membuat aduan kepada pusat khidmat wakil rakyat di kawasannya.

Hasan yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menjelaskan, Rosli juga tidak boleh terlalu mudah membuat dakwaan kepada ketua kampung tanpa mengetahui perkara sebenar mengenai status permohonan zakatnya.

"Dia (Rosli) perlu lihat kembali permohonannya, apakah ada masalah atau dokumen yang tidak lengkap di sana.

"Kita tidak pernah meminggirkan mana-mana penduduk yang susah, saya sendiri turun padang setiap minggu untuk bersama penduduk Kuala Pilah mengikut bahagian. Apa juga aduan akan saya lihat dan salurkan bantuan.

"Susah jika ada aduan yang terus ke media tanpa berbincang dengan pihak saya terlebih dahulu. Kita tidak mahu ada penduduk yang cakap terpinggir selepas kerajaan sendiri ada memberi bantuan melalui Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)," katanya.

Dalam pada itu jelas Hasan, Rosli mungkin kurang bercampur dengan penduduk lain sehingga kesusahannya menjadi seolah-olah kes terpencil.

"Rosli mungkin tidak membuat aduan melalui ahli jawatankuasa kampung dan pegawai kawasan sendiri.

"Saya andaikan Rosli ini kurang hidup bermasyarakat namun kita akan kaji semula kes ini selepas menerima aduan, kita tidak mahu ada penduduk yang terpinggir," ujarnya.

Menurut laman Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS), agihan zakat di negeri itu pada tahun 2013 adalah RM76,833,689.98.

Ia merangkumi agihan antaranya kepada amil, miskin,muallaf, fakir dan fisabillilah. http://www.astroawani.com/

comments:
1..
Anonymous
Bodo punya Hasan Malek...kes macam ni sampai kat dia, dia suruh orang OKU tu tengok application form dia balik? Wooit! ko tak boleh arahkan pegawai / staff pusat zakat gi jengok orang ni ka? Brengset...

2..
Anonymous
syukurlah! hamba Allah ini hanya lumpuh kedua kakinya! tapi hassan malik kehilangan dua benda yang sangat berharga kepada manusia iaitu akalnya dan perasaannya!

Tue Jun 23, 2015 8:54 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kolum Dr Asri: Solat dulu ataupun makan dulu

Solat dulu ataupun makan dulu?

Dalam bulan Ramadan ataupun ketika berbuka puasa, soalan 'solat dulu ataupun makan dulu' sering kedengaran.

Ini terutama dalam keluarga yang ada ramai ahli terutama anak-anak yang masih kecil yang dilatih berpuasa. Juga soalan ini kedengaran apabila kita dijemput berbuka puasa di rumah orang lain yang ingin melayan kita.

Makan Dulu

Ada orang menyangka bahawa sekalipun makanan sudah terhidang, yang terbaik itu solat dahulu, selepas itu barulah makan. Sehingga ada yang apabila mereka duduk di keliling hidangan, kemudian bangun meninggalkannya dan pergi menunaikan solat. Amalan seperti itu dirasakan oleh sesetengah pihak sebagai lebih mengikut kehendak agama. Namun, jika kita merujuk kepada hadis-hadis Nabi s.a.w kita akan dapati penegasan yang sebaliknya. Antaranya hadis daripada Anas bin Malik r.a.: bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah makan sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan jangan kamu tergopoh-gapah semasa makan malam kamu."(Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar, baginda s.a.w. bersabda: "Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesai." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Riwayat di atas juga menambah bahawa Ibn Umar r.a. apabila dihidangkan untuknya makanan, manakala solat pula sedang didirikan, maka beliau tidak mendatangi solat melainkan hingga beliau selesai makan, walaupun beliau mendengar bacaan imam.

Hikmah daripada arahan Nabi s.a.w agar mendahulukan makan ialah agar pemikiran kita tidak diganggu ketika solat dengan ingatan kepada makanan yang telah kita lihat terhidang di hadapan mata sebelum bersolat tadi. Ini boleh mengganggu kekusyukan solat seseorang. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di hadapan mata. Ini merangkumi semua solat, bukan khusus pada solat Maghrib sahaja. Kata al-Imam an-Nawawi (meninggal 676H) dalam Sharh Sahih Muslim mengulas hadis-hadis berkaitan: "Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk".

Dalam Faidh al-Qadir l-Imam al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut bahawa arahan ini merangkumi semua solat dengan katanya: "Hadis tersebut menyatakan hendaklah didahulukan makan malam sebelum solat Maghrib. Namun ia juga dipraktikkan juga pada solat-solat yang lain. Ini kerana punca arahan ini ialah bimbang hilangnya khusyuk."

Salah Faham

Ini bukan bererti kita mengutamakan makan dari solat. Sebaliknya kita makan terlebih dahulu kerana ingin menjaga kekusyukan solat. Hal yang sama apabila kita dilarang bersolat dalam keadaan terasa ingin membuang air besar ataupun air kecil. Nabi bersabda: "Tiada solat (jangan dirikan solat) dalam keadaan makanan terhidang dan dalam keadaan menahan air besar atau air kecil" (Riwayat Muslim). Ini bukanlah bererti kita menganggap buang air besar dan kecil itu lebih utama dari solat, sebaliknya mendahului kedua perkara itu demi menjaga kepentingan solat.

Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H) dalam Fath al-Bari memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H): "Ada orang menyangka bahawa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada mengikuti solat jemaah."

Dengan itu, makan dahulu setelah makanan terhidang kemudian baru bersolat adalah sunnah Nabi s.a.w. Maka apabila makanan terhidang, ibubapa hendaklah memberikan anak-anak makan terlebih dahulu ketika berbuka, sehingga mereka selesai maka barulah bersolat. Inilah sunnah.

Melakukan susunan yang seperti itu, mendapat pahala. Namun makanlah dengan kadar yang diajar oleh Islam, bukan makan sehingga mengah lalu gagal bersolat dengan sempurna.

Tidak Makruh

Di sana ada cara untuk mengelakkan kemakruhan ini, iaitu elakkan menghidangkan makanan terlebih dahulu sebelum solat. Elakkan mata terpandang kepada makanan yang telah dihidangkan. Selepas selesai bersolat barulah dihidangkan. Namun, jika kelaparan itu kuat, bau makanan telah masuk ke hidung, sehingga ingatan kepada makanan sangat kuat sekali belum melihatnya, hendaklah dia makan terlebih dahulu.

Juga sudah pasti tidak makruh bersolat sekalipun makanan sudah terhidang jika keinginan kepada makanan tiada. Ini kerana punca ('illah) larangan bersolat semasa makanan terhidang ialah agar tidak mengganggu kusyuk. Jika seseorang memang tiada keinginan kepada makanan, sudah pasti tidak menggangu kusyuk sekalipun makanan sudah terhidang.

Tue Jun 23, 2015 8:55 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Nyaris Maut Selepas Kereta Dipandu Berlanggar Dengan Lori Tangki Bawa Gas Mudah Terbakar
siakapkeli.my

Port Dickson: Seorang lpemandu kereta dan pemandu lori tangki bernasib baik apabila kenderaan mereka berlanggar sesama sendiri menyebakan kereta dan lori berkenaan terbabas.

Yang dikatakn bernasib baik kerana lori tangki berkenaan membawa gas petroleum cecair (LPG) yang memungkinkan lori berkenaan meletup.

Kejadian berlaku di Jalan Lukut-Tanah Merah, berhampiran ladang kelapa sawit kira-kira jam 9.25 pagi tadi apabila dikatakan lori berkenaan telah hilang kawalan sebelum bertembung.

Menurut Ketua Operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Port Dickson, Pegawai Bomba Kanan II Sulong Addin berkata, pihaknya yang mendapat panggilan kira-kira 9.29 apgi tadit erus bergegas ke tempat kejadian dan berjaya mengeluarkan pemandu kereta yang tersepit.

Selain itu tiga jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Seremban kerana khuatir berlaku kebocoran gas dari lori tangki berkenaan.

Pemandu kereta cedera parah dan dibawa ke hospital , pihak bombatelah manjalankan siasatan dan pemeriksaan kerana takut berlaku kebocoran gas lori tangki berkenaan. - Siakapkeli.my

Tue Jun 23, 2015 8:55 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Kolum Dr Asri: Menghayati sunnah bersahur

By Prof Madya Dato' Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Menghayati sunnah bersahur

Puasa bukan satu penyeksaan. Islam mahu muslim berpuasa, tapi dalam masa yang sama Islam tidak mahu menjadikan bukan Ramadan bulan yang mengujudkan suasana longlai dan lemah umat Islam. Sebaliknya, ia bulan keinsafan yang cuba menjadikan muslim merasai kesusahan mereka yang tiada mempunyai makanan dan betapa besarnya erti mendapat makanan. Di samping puasa merupakan ibadah yang dalamnya ada amalan-amalan yang mana muslim di suruh mencontohi Nabi mereka s.a.w.

Antara sunnah utama puasa ialah bersahur. Makan di penghujung malam, sebelum menjelang waktu subuh bukan satu kebiasaan kebanyakan manusia. Namun, atas titah perintah agama muslim melakukannya menunaikan sunnah Nabi s.a.w dan padanya ada hikmah yang pelbagai untuk seseorang yang berpuasa. Ini termasuk memberikan kekuatan untuknya pada siang hari, juga melatihnya bangun di waktu sebelum fajar untuk beribadah kepada Allah. Ini disebut dalam al-Quran: (maksudnya) "Pada waktu sahur mereka memohon keampunan" (Surah Ali 'Imran: 17).

Dalam hadis pula Nabi s.a.w menyebut: "Tuhan kita Yang Maha Berkat dan Agung turun setiap malam ke langit dunia, ketika hanya tinggal sepertiga malam yang akhir. Lalu berfirman: "Sesiapa yang berdoa kepadaKu, akan Aku perkenankan untuknya. Sesiapa yang meminta kepadaKu, akan aku berikanNya. Sesiapa yang memohon keampunan kepadaKu, akan Aku ampunkannya" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Maka bersahur itu membawa kita bangun pada waktu doa dimustajabkan dan keampunan diberikan. Moga ia menjadi kebiasaan yang berterusan dalam hidup. Maka tidak hairan jika Nabi s.a.w berpesan: "Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Keberkatan sesuatu yang sangat penting dalam hidup. Kehidupan ini jika hanya bergantung kepada nilai-nilai kebendaan semata akan menemui pelbagai kusut masainya. Keberkatan membawa cahaya kehidupan untuk insan mendapat limpah kurniaan Tuhan melebihi kadar kebendaan ataupun kehidupan materialistic yang dirasainya. Sahur antara punca lahirnya keberkatan. Bagaimana? Allah Maha Pemberi dengan cara yang dikehendakiNYA diluar dari andaian kebanyakan kita.

Bila Sahur?

Ada orang yang bersahur terlalu awal sedang waktu subuh masih beberapa jam lagi. Ini tidak menepati amalan Nabi s.a.w. Baginda Nabi s.a.w melewatkan bersahur sehingga tinggal baki beberapa minit sebelum masuk waktu subuh. Kata Zaid bin Thabit: "Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi untuk bersolat (Subuh)". Anas bin Malik bertanya beliau: "Berapa lama antara sahur azan dan sahur tersebut?". Jawab Zaid: "Kadar 50 ayat (al-Quran)". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Waktu sahur pula berterusan sehingga masuk waktu Subuh. Selagi tidak masuk waktu Subuh seseorang masih boleh bersahur. Masuknya Subuh adalah waktu imsak (bermula puasa) yang sebenar, bukan beberapa minit sebelum itu. Ini dijelaskan oleh Nabi s.a.w dalam hadis baginda. Kata isteri baginda 'Aishah r.aha: "Sesungguh Bilal azan pada waktu malam (azan pertama Subuh, sebelum masuk waktu). Maka Rasulullah s.a.w pun bersabda: "Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu fajar (subuh)" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Dalam hadis Muslim pula, baginda bersabda: "Jangan kamu tersilap disebabkan azan Bilal, ataupun warna putih sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)".

Hal ini selaras dengan kenyataan al-Quran: (maksudnya): "Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam" (Surah al-Baqarah: 187).

Dengan Apa Bersahur?

Tujuan sahur bukan menyibukkan diri dengan hidangan. Makanan sahur memadai sesuatu yang memberikan kekuatan kepada orang yang akan berpuasa esok harinya. Kesempatan sahur patut diambil untuk berdoa dan beristighfar setelah makan dan minum apa yang dapat memberi kekuatan pada besok hari. Sebab itu dalam hadis disebutkan tamar sebagai pilihan sahur disebabkan kandungan tamar yang baik untuk tenaga orang yang berpuasa. Sabda Nabi s.a.w: Sebaik-baik sahur orang mukmin ialah tamar". (Riwayat Abu Daud, Ibn Hibban dan al-Baihaqi, sanadnya sahih).

Jika tiada tamar, seseorang boleh sahaja bersahur dengan apa yang memberikan kekuatan untuk berpuasa pada hari tersebut. Mungkin juga ada orang yang tidak gemar tamar, ataupun tidak sesuai tamar untuk kesihatannya, maka agama itu luas untuk diamalkan. Apa yang tidak dapat diamalkan secara literal, boleh dihayati secara maksud ataupun kehendak (maqsad) syarak di sebalik sesuatu galakan ataupun perintah.

Tue Jun 23, 2015 8:56 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Pelanggan Kecewa Perkhidmatan Honda Kuala Selangor

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Pelanggan anda Sangat kecewa dengan mutu perkhidmatan rendah yang diberikan/disediakan oleh KSS Otomobil sekaligus juga oleh pihak Honda….

Pelanggan tunggu berbulan-bulan setelah diberikan servis order dan aduan telah diterima sebagai benar wujud (acknowledged by technician) .

Mula-mula lagi dah kata kena tunggu sebulan lebih untuk spare part…masa bayar untuk servis takda pula kata boleh bayar lepas sebulan kan.

Namun, selepas itu, tidak ada follow up langsung daripada servis center. Bila pelanggan sendiri telefon, maklumat yang diberikan ialah waranti ditolak.

Bila masalah dirujuk kepada Honda Malaysia pula, dapat maklumat berbeza.

Rupanya servis centre di Kuala Selangor tidak ada kemampuan untuk perbetulkan masalah.

So… mengapa tidak cakap aje dari hari pertama tak reti buat? Nak ego?

Ni biarkan pelanggan tunggu berbulan-bulan.

Lepas tu tak call pun untuk bagitahu apa-apa, tunggu pelanggan yang terhegeh-hegeh call.

Untuk kekal dengan waranti, pelanggan perlu hantar servis kereta di pusat servis yang berdaftar.

Dah tentu lebih mahal daripada di luar tetapi ada pelanggan yang menerima syarat itu demi memastikan kalau ada masalah, pihak Honda akan memberikan perhatian PROFESIONAL.

Semua syarat telah dipatuhi namun bila tiba masanya persefahaman antara Honda dan pelanggan berkuat-kuasa…. hanya dapat dirumuskan bahawa pelanggan umpama dipermainkan.

Honda Malaysia pula meminta hantar sekali lagi kereta untuk diperiksa di tempat lain.

Periksa… acknowledge masalah… tunggu lagi…

Mudahnya… ingat orang takda kerja lain ke selain daripada berulang-alik ke servis centre Honda di merata tempat dan tunggu berbulan-bulan?

Memang la boleh mohon maaf … tapi anda rasa dengan memohon maaf semua benda harus dilupakan begitu sahaja?

Macam tu jadi penyakit la nanti…layan pelanggan ikut suka hati lepas tu mohon maaf dan buat lagi…begitu ke?

Sikap KSS Otomobil dan Honda dalam memantau dan menegur servis centre mereka sangat mengecewakan.

Next car… bye-bye Honda!

*Pelanggan kecewa

Tue Jun 23, 2015 8:57 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Peniaga Bazar Hilang Sabar Maki Warga Asing Kerana Nak Alih Kereta
siakapkeli.my

Kini viral di laman Facebook adalah satu rakaman video pergaduhan antara beberapa peniaga di bazar Ramadhan Damansara Damai dan dua warga asing.

Kejadian itu dikatakan berlaku apabila peniaga terbabit menghalau warga asing berkenaan selepas meminta mereka mengalihkan kenderaan yang diparkir di kawasan berkenaan.

Yang peliknya adalah tindakan peniaga-peniaga berkenaan memaki-maki, mengeluarkan kata-kata kesat dan menolak warga asing itu seperti mahu bergaduh.

Namun, kedua-dua warga asing berkenaan tidak pula dilihat melawan atau membalas semula tindakan kasar yang dilakukan ke atas mereka.

Dan jika benarpun silap kedua-dua warga asing berkenaan tersalah parkir kenderaan mereka, masih ada cara yang lebih elok untuk menegur.

Apapun sememangnya bulan Ramadhan mengajar kita untuk memperbanyakkan ibadah dan mengajar kita untuk lebih bersabar dalam pelbagai hal, terutamanya dalam menahan kemarahan.

Semoga kita semua mendapat pahala dan serta terhindar daripada perbuatan atau perlakuan yang akan mengurangkan keberkatan sepanjang menjalani ibadah puasa ini. -Siakapkeli.my

Gengster Bazar Ramadhan Memalukan Negara!
bloglist-malaysia.blogspot

Posted by Jeebond BLM
Dua lelaki Mat Salleh yang berpakaian kemas telah dikasari oleh beberapa peniaga Bazar Ramadan Damansara Damai sehingga tercetusnya adegan tolak menolak.

Dua lelaki berkenaan pada mulanya mahu mengeluarkan kereta mereka dari tapak bazar tetapi terhalang apabila peniaga bazar telah membuka khemah mereka di sekeliling kawasan kereta tersebut.

Video kejadian itu berjaya dirakam oleh pengunjung bazar berkenaan yang juga turut menjadi batu api agar peniaga terbabit membelasah dua lelaki itu.

Video berdurasi 56 saat itu dikecam hebat oleh netizen yang menganggap tindakan peniaga yang terlibat tidak bertamadun dan memalukan imej Malaysia sebagai negara yang masyarakatnya sopan dan baik hati.

Dua lelaki Mat Salleh dikasari oleh Peniaga Baazar. Difahamkan dua lelaki itu nak keluarkan kereta dari situ sebab tak tahu ada Baazar. Namun Peniaga Baazar enggan berbuat demikian lalu berlaku adegan yang tak sepatutnya. Kenapalah perangai tu PPRT sangat. Puasa ke tak puasa sampai berkelakuan macam tu? Lokasi: Baazar Damansara Damai.

Sumber

Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Tue Jun 23, 2015 6:46 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Menteri Pendidikan atau Menteri JPM (agama)  atau Menteri Pelancungan atau Menteri Pengangkutan** atau Menteri Kerajaan Tempatan kena jawab ni..kalau sportingla..
**auto

On Tuesday, June 23, 2015 11:57 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  [Attachment(s) from -:eSpAcE9808:- included below] 
Peniaga Bazar Hilang Sabar Maki Warga Asing Kerana Nak Alih Kereta
siakapkeli.my 
Kini viral di laman Facebook adalah satu rakaman video pergaduhan antara beberapa peniaga di bazar Ramadhan Damansara Damai dan dua warga asing.

Kejadian itu dikatakan berlaku apabila peniaga terbabit menghalau warga asing berkenaan selepas meminta mereka mengalihkan kenderaan yang diparkir di kawasan berkenaan.

Yang peliknya adalah tindakan peniaga-peniaga berkenaan memaki-maki, mengeluarkan kata-kata kesat dan menolak warga asing itu seperti mahu bergaduh. 

Namun, kedua-dua warga asing berkenaan tidak pula dilihat melawan atau membalas semula tindakan kasar yang dilakukan ke atas mereka.

Dan jika benarpun silap kedua-dua warga asing berkenaan tersalah parkir kenderaan mereka, masih ada cara yang lebih elok untuk menegur.

Apapun sememangnya bulan Ramadhan mengajar kita untuk memperbanyakkan ibadah dan mengajar kita untuk lebih bersabar dalam pelbagai hal, terutamanya dalam menahan kemarahan. 

Semoga kita semua mendapat pahala dan serta terhindar daripada perbuatan atau perlakuan yang akan mengurangkan keberkatan sepanjang menjalani ibadah puasa ini. -Siakapkeli.my  
Gengster Bazar Ramadhan Memalukan Negara!
bloglist-malaysia.blogspotPosted by Jeebond BLM Dua lelaki Mat Salleh yang berpakaian kemas telah dikasari oleh beberapa peniaga Bazar Ramadan Damansara Damai sehingga tercetusnya adegan tolak menolak.

Dua lelaki berkenaan pada mulanya mahu mengeluarkan kereta mereka dari tapak bazar tetapi terhalang apabila peniaga bazar telah membuka khemah mereka di sekeliling kawasan kereta tersebut.

Video kejadian itu berjaya dirakam oleh pengunjung bazar berkenaan yang juga turut menjadi batu api agar peniaga terbabit membelasah dua lelaki itu.

Video berdurasi 56 saat itu dikecam hebat oleh netizen yang menganggap tindakan peniaga yang terlibat tidak bertamadun dan memalukan imej Malaysia sebagai negara yang masyarakatnya sopan dan baik hati.

Dua lelaki Mat Salleh dikasari oleh Peniaga Baazar. Difahamkan dua lelaki itu nak keluarkan kereta dari situ sebab tak tahu ada Baazar. Namun Peniaga Baazar enggan berbuat demikian lalu berlaku adegan yang tak sepatutnya. Kenapalah perangai tu PPRT sangat. Puasa ke tak puasa sampai berkelakuan macam tu? Lokasi: Baazar Damansara Damai.

Sumber
#yiv2419653089 #yiv2419653089 -- #yiv2419653089ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mkp #yiv2419653089hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mkp #yiv2419653089ads {margin-bottom:10px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mkp .yiv2419653089ad {padding:0 0;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mkp .yiv2419653089ad p {margin:0;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mkp .yiv2419653089ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-sponsor #yiv2419653089ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-sponsor #yiv2419653089ygrp-lc #yiv2419653089hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-sponsor #yiv2419653089ygrp-lc .yiv2419653089ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv2419653089 #yiv2419653089actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv2419653089 #yiv2419653089activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089activity span {font-weight:700;}#yiv2419653089 #yiv2419653089activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv2419653089 #yiv2419653089activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv2419653089 #yiv2419653089activity span span {color:#ff7900;}#yiv2419653089 #yiv2419653089activity span .yiv2419653089underline {text-decoration:underline;}#yiv2419653089 .yiv2419653089attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv2419653089 .yiv2419653089attach div a {text-decoration:none;}#yiv2419653089 .yiv2419653089attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv2419653089 .yiv2419653089attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv2419653089 .yiv2419653089attach label a {text-decoration:none;}#yiv2419653089 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv2419653089 .yiv2419653089bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv2419653089 .yiv2419653089bold a {text-decoration:none;}#yiv2419653089 dd.yiv2419653089last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv2419653089 dd.yiv2419653089last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv2419653089 dd.yiv2419653089last p span.yiv2419653089yshortcuts {margin-right:0;}#yiv2419653089 div.yiv2419653089attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv2419653089 div.yiv2419653089attach-table {width:400px;}#yiv2419653089 div.yiv2419653089file-title a, #yiv2419653089 div.yiv2419653089file-title a:active, #yiv2419653089 div.yiv2419653089file-title a:hover, #yiv2419653089 div.yiv2419653089file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv2419653089 div.yiv2419653089photo-title a, #yiv2419653089 div.yiv2419653089photo-title a:active, #yiv2419653089 div.yiv2419653089photo-title a:hover, #yiv2419653089 div.yiv2419653089photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv2419653089 div#yiv2419653089ygrp-mlmsg #yiv2419653089ygrp-msg p a span.yiv2419653089yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv2419653089 .yiv2419653089green {color:#628c2a;}#yiv2419653089 .yiv2419653089MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv2419653089 o {font-size:0;}#yiv2419653089 #yiv2419653089photos div {float:left;width:72px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089reco-category {font-size:77%;}#yiv2419653089 #yiv2419653089reco-desc {font-size:77%;}#yiv2419653089 .yiv2419653089replbq {margin:4px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mlmsg select, #yiv2419653089 input, #yiv2419653089 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mlmsg pre, #yiv2419653089 code {font:115% monospace;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-mlmsg #yiv2419653089logo {padding-bottom:10px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-msg p#yiv2419653089attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-reco #yiv2419653089reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-sponsor #yiv2419653089ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-sponsor #yiv2419653089ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-sponsor #yiv2419653089ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv2419653089 #yiv2419653089ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv2419653089

Tue Jun 23, 2015 7:10 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

Dulu komplen keta takde airbag.. dah ada airbag nak disconnect pulak
sebab bahaya.. nasib baik wira cabuk aku takde airbag hahaha

On 23/06/2015 1:36 PM, rezal_sapuan@amtek.my [automobil] wrote:
> Buat apa nak susah2, gi je le kt Honda servis center
>
>
>
>
> From: "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
> To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>,
> Date: 23/06/2015 12:30 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com- Fw: Catat 8 Kematian
> Kerana "Airbag" Meletup
> Sent by: automobil@yahoogroups.com
>
> ----------------------------------------------------------
>
>
>
> jaga-jaga airbag tu nanti terbukak...satu kerja lain pulak...tanya org
> kilang keta tu
>
>
>
>
> On Tuesday, June 23, 2015 12:24 PM, "badrulhishammohd.ramly@gmail.com
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> Disconnect aje cable yg kat steering tu...tapi lambang airbag kat meter
> akan menyala ajelah...
>
> Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
>
> *From: *MetalWorks Calibra muazck@gmail.com [automobil]
> *Sent: *Monday, 22 June 2015 11:28
> *To: *automobil
> *Reply To: *automobil@yahoogroups.com
> *Subject: *Re: www.groupautomobil.blogspot.com- Fw: Catat 8 Kematian
> Kerana "Airbag" Meletup
>
>
>
>
> Ada cara ke nak disable airbag tu? Maybe cabut fuse ka. Atau uninstall
> terus dan guna nardi ka momo ka. Hanya bertanya la maklumla saya x arif
> sangat
> On 21 Jun 2015 23:30, "'-:eSpAcE9808:-' _rienacom@yahoo.com.sg_
> <mailto:rienacom@yahoo.com.sg>[automobil]" <_automobil@yahoogroups.com_
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>> wrote:
>
> 
>
> *_Selepas Catat 8 Kematian Kerana "Airbag" Meletup, Honda Akan Tarik
> Balik 34 Juta Buah Keretanya Dari Pasaran _*
> siakapkeli.my
> <http://4.bp.blogspot.com/-iZXKj6Jk5HA/VX-N4NeAcCI/AAAAAAAASGc/uuXTpKvj6hc/s1600/hondas.jpg>
>
>
> Pengeluar kereta ternama Jepun, Honda Motors telah dilaporkan menarik
> balik sebanyak 34 juta keretanya yang berada di pasaran dunia kerana
> masalah kualiti beg angin yang dipasang mereka.
>
> Penarikan ini telah dipersetujuan oleh syarikat Takata pembuat beg yang
> berpengkalan di Tokyo dimana ia melibatkan Honda Civic keluaran 2001 -
> 2005 dan Honda Accords 2003 - 2007 di mana kereta sedan ini menjadi
> kereta ke2 dan ke 3 paling laris di Amerika.
> <http://2.bp.blogspot.com/-CSo5HmbL_dU/VX-SV34JZCI/AAAAAAAASGo/2UVABLqCQiI/s1600/honda1.jpg>
>
>
> Ini kerana telah barlaku lebih 190 kejadian beg angin tersebut meletup
> seluruh dunia di mana mengorbankan lapan orang setakat ini.
>
> Syarikat itu mengesahkan kematian seorang wanita di Louisiana pada bulan
> April selepas inflator rosak dalam beg udara kereta Honda Civic model
> 2005 meletup.
>
> 34 juta penarikan kereta adalah satu rekod yang amat besar bagi
> pengeluar kereta gergasi berkenaan.
> <http://3.bp.blogspot.com/-LxoTbCvu11A/VX-SXrP31vI/AAAAAAAASG0/EAaFVdJCWH0/s1600/honda.jpg>
>
>
> Dilaporkan mereka kini sedang giat melakukan kajian untuk mencari punca
> utama letupan yang menyebabkan maut itu. - *_Siakapkeli.my_*
> <http://siakapkeli.my/>
>
>
>
>

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: