Thursday, June 4, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4219

6 Messages

Digest #4219

Messages

Wed Jun 3, 2015 8:48 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Luahan Hati Salah Seorang Dari 6000 Pekerja Malaysia Airlines Yang Bakal Diberhentikan Kerja
siakapkeli.my

SEPANG: "Saya tidak tahu apa akan dilakukan selepas ini kerana masih terkejut selepas menerima surat penamatan perkhidmatan daripada Penerbangan Malaysia (MAS)," kata seorang kakitangan Malaysia Airlines, Hafiz,30, yang telah ditamatkan perkhidmatan.

Memetik laproan Kuala Lumpur Post,Hafiz adalah salah seorang dari 6000 kakitangan MAS yang telah ditamatkan perkhidmatan selepas tujuh tahun berkhidmat dengan syarikat penerbangan nasional tersebut.

Menurutnya, surat notis penamatan yang dipos ke rumah dibuka isteri dimana ia telah dibuka oleh isterinya sebelum memaklumkan kepada beliau yang sedang bekerja di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini.

Katanya, kerana notis penamatan kerja itu dia terpaksa mencari kerja lain sebelum 31 Ogos di mana tarikh tersebut adalah hari terakhir perkhidmatannya dengan MAS.

"Bukan senang untuk mencari kerja lain ketika ini, tambahan pula saya sebagai ketua keluarga perlu menyara isteri dan anak.

"Buat masa ini saya tidak tahu apa perlu dilakukan. Walaupun agak tertekan, saya reda dan percaya akan ada rezeki lain untuk kami sekeluarga," katanya yang kelihatan sugul ketika ditemui oleh wartawan Kuala Lumpur Post.

Pada Ogos 2014, Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) yang merupakan pemegang saham terbesar MAS telah mengumumkan 12 langkah pelan penstrukturan semula MAS bernilai RM6 bilion dimana mereka akan menubuhkan entiti baru dikenali sebagai Malaysia Airlines Berhad (MAS NewCo) menyebabkan 6,000 pekerja daripada pelbagai peringkat diberhentikan.

Pada awal Mac lalu, Khazanah memaklumkan mereka akan melakukan penilaian semula bakat yang meliputi 20,000 pekerja MAS selesai pada 2 Februari dan nasib pekerja hanya diketahui 1 Jun. - Siakapkeli.my

Mueller : MAS Secara Teknikalnya Sudah Muflis
siakapkeli.my

SEPANG: Syarikat penerbangan MAS secara teknikalnya sudah 'bankrap'. Itu kenyataan dari Ketua Pegawai Eksekutif MAS NewCo Christoph Mueller pada hari Isnin yang dipetik ketika beliau menyampaikan pelan strategik pemulihan syarikat tersebut.

Mueller berkata kenyataan tersebut berikutan peristiwa-peristiwa tragik yang melanda MAS pada tahun 2014 iaitu tragedi MH370 dan MH17.

"Kita secara teknikalnya muflis dan prestasi yang merudum telah berlaku sebelum peristiwa tragik sepanjang tahun 2014," kata Mueller memetik laporan dari Astro Awani.

MAS dibawah pimpinan Mueller mengambil tindakan berani dengan memberhentikan 20,000 pekerjanya yang mana 14,000 dari mereka telah diberikan surat tawaran kerja di syarikat baru.

Antara strategi Mueller untuk memulihkan semula MAS adalah dengan menggunakan jenama imej baru yang belum lagi didedahkan oleh beliau - Siakapkeli.my

TUN MAHATHIR DAN TUN DAIM ADALAH PENYEBAB MAS NAZAK DAN HAMPIR DI ISTIHARKAN BANKRAP KATA SAMM

Posted by OMAK KAU!!!

Syarikat penerbangan kebangsaan, Malaysia Airlines System (MAS) tenat dan hampir diisytiharkan bankrap disebabkan kesilapan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin.

Pengarah Pemikir Kaum Muda Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Ahmad Anwar Asyraf berkata, masalah yang dihadapi MAS berpunca daripada kesilapan Dr Mahathir menyerahkan syarikat itu kepada kroninya, Tan Sri Tajuddin Ramli pada 1993.

"Tajuddin Ramli melalui syarikat‪ Malaysia Helicopter Service yang kemudiannya ditukar kepada Naluri. Kerana "kehandalan" dan "kepintaran" kroni Dr Mahathir ini, MAS telah mewarisi kerugian terkumpul sebanyak RM9.4 bilion sebaik sahaja Tajuddin menjual semula kepada Kerajaan pada 2001.

"Dr Mahathir ketika itu masih bergelar Perdana Menteri dan Daim Zainuddin adalah Menteri Kewangan telah membuat keputusan untuk membeli semula saham MAS seperti harga yang dibeli oleh Tajuddin dahulu iaitu RM 8.00 sedangkan harga pasaran ketika itu adalah RM 3.68.

"Kononnya untuk menyelamatkan MAS daripada menjadi milikan asing. Tajuddin meraih untung RM 1.8 billion tetapi MAS mewarisi hutang," katanya.

Ahmad Anwar berkata, MAS sekarang telah menjadi MAS yang baharu bermula 1 Jun lalu sama juga UMNO yang menjadi UMNO baharu hasil kerja tangan Dr Mahathir.

"Dr Mahathir bukan sahaja gagal dalam memilih pengganti beliau sebagai Perdana Menteri, malah Dr Mahathir termasuklah Daim dan Tajuddin telah melakukan dosa yang amat besar terhadap 6,000 orang yang kehilangan pekerjaan," katanya.

Wed Jun 3, 2015 8:48 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Payudara Ditetak Oleh 'Mat Rempit'
siakapkeli.my

Kuala Lumpur: Seorang eksekutif jualan menjadi mangsa keganasan sekumpulan 'Mat Rempit' apabila tangan dan payudaranya ditetak dalam satu kejadian yang berlaku di Lebuhraya Lingkaran Tengah2 (MRR2).

Mangsa yang berusia 27 tahun itu cedera parah diserang oleh empat suspek berhampiran di Taman Tasik Metropolitan Kepong disini dalam kejadia kira-kira jam 3 pagi kelmarin.

Menurut laporan dari MyMetro, mangsa dikatakan dalam perjalanan untuk pulang kerumanya di Kepong dari Cheras.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Zainuddin Ahmad berkata, mangsa yang melalui MRR2 terserempak dengan suspek yang menunggang motosikal dalam keadaan berbahaya.

Mangsa cuba mengelak motosikal-motosikal terbabit namun gagal apabila dia dikejar dan dihimpit oleh kumpulan tersebut. - Siakapkeli.my

Wed Jun 3, 2015 8:49 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Operasi Di Klia Kelam Kabut, Penerbangan Tertangguh Kerana Tidak Cukup Kaki Tangan
bloglist-malaysia.blogspot
kitabantai.info
Kita Bantai

Ternyata pengurangan kakitangan yang dilakukan oleh pihak Malaysia Airlines(MAS) telah membuatkan operasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menjadi kelam kabut dan dilaporkan ada menyebabkan berlaku beberapa penangguhan waktu penerbangan.

Memetik laporan MalaysiaGazette, selepas sehari keputusan memberhentikan 6,000 kakitangan syarikat itu dilaksanakan, bayak operasi di KLIA menjadi kelam kabut dan lebih memeritkan beberapa petugas yang ada telah dimaki kerana masalah kekurangan kakitangan ini.

Masalah serius berlaku di kuanter kerana dibahagian ini paling ramai pekerja diberhentikan dan ketiadaan kakitangan 'back-up' menyebabkan hanya dua kaunter dibuka menjadikan urusan penumpang menjadi lambat.

Sejak tengah hari, penumpang yang sampai untuk lapor diri terpaksa beratur panjang kerana kuanter yang dibuka tidak banyak.

"Tidak sampai 10 kakitangan berada di kaunter hari ini, jadi bayangkan bagaimana kakitangan yang ada terpaksa menguruskan para penumpang dan bagasi.

"Pekerja yang ada menjalankan tugas seperti biasa cuma kelewatan dijangka, jangan marah kakitangan, tanyalah MAS," katanya.

Menurut kakitangan tersebut melalui MalaysiaGazette, sudahlah kekangan kakitanga, mereka pula dimarahi penumpang kerana perkhidmatan didakwa lembab.

"Patut Ketua Pegawai Eksekutif MAS turun padang, tengok apa yang berlaku di KLIA kerana masalah ini akan belarutan " tambahnya.

Menurut laman web Flight Radar 24, kira-kira 27 penerbangan yang sepatutnya berlepas daripada KLIA terpaksa ditangguhkan di antara jam 4 petang sehingga 6 petang semalam.

Kakitangan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) memberitahu, balai pelepasan KLIA sesak dengan penumpang yang terkandas dan meraka tidak dapat berbuat apa-apa kerana ia berpunca daripada syarikat penerbangan.

Keadaan kembali reda kira-kira pukul 7 petang selepas kakitangan tambahan terpaksa dipanggil untuk bertugas. sumber

Read more: http://www.kitabantai.info/2015/06/operasi-di-klia-kelam-kabut-penerbangan.html#ixzz3bzvMHjiV

Wed Jun 3, 2015 5:49 pm (PDT) . Posted by:

"Abdul RahMan" man_belon

dah biasa hidup senang...sekali downscale man power...kelam kelibut
belajar lah optimizekan operations
  From: "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, 3 June 2015, 23:49
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Operasi Di Klia Kelam Kabut, Kerana Tidak Cukup Kaki Tangan

   
Operasi Di Klia Kelam Kabut, Penerbangan Tertangguh Kerana Tidak Cukup Kaki Tangan
bloglist-malaysia.blogspotkitabantai.infoKita Bantai
Ternyata pengurangan kakitangan yang dilakukan oleh pihak Malaysia Airlines(MAS) telah membuatkan operasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menjadi kelam kabut dan dilaporkan ada menyebabkan berlaku beberapa penangguhan waktu penerbangan.

Memetik laporan MalaysiaGazette, selepas sehari keputusan memberhentikan 6,000 kakitangan syarikat itu dilaksanakan, bayak operasi di KLIA menjadi kelam kabut dan lebih memeritkan beberapa petugas yang ada telah dimaki kerana masalah kekurangan kakitangan ini.

Masalah serius berlaku di kuanter kerana dibahagian ini paling ramai pekerja diberhentikan dan ketiadaan kakitangan 'back-up' menyebabkan hanya dua kaunter dibuka menjadikan urusan penumpang menjadi lambat.

Sejak tengah hari, penumpang  yang sampai untuk lapor diri terpaksa beratur panjang kerana kuanter yang dibuka tidak banyak.

"Tidak sampai 10 kakitangan berada di kaunter hari ini, jadi bayangkan bagaimana kakitangan yang ada terpaksa menguruskan para penumpang dan bagasi.

"Pekerja yang ada menjalankan tugas seperti biasa cuma kelewatan dijangka, jangan marah kakitangan, tanyalah MAS," katanya.

Menurut kakitangan tersebut melalui MalaysiaGazette, sudahlah kekangan kakitanga, mereka pula dimarahi penumpang kerana perkhidmatan didakwa lembab.

"Patut Ketua Pegawai Eksekutif MAS turun padang, tengok apa yang berlaku di KLIA kerana masalah ini akan belarutan " tambahnya.

Menurut laman web Flight Radar 24, kira-kira 27 penerbangan yang sepatutnya berlepas daripada KLIA terpaksa ditangguhkan di antara jam 4 petang sehingga 6 petang semalam.

Kakitangan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) memberitahu, balai pelepasan KLIA sesak dengan penumpang yang terkandas dan meraka tidak dapat berbuat apa-apa kerana ia berpunca daripada syarikat penerbangan.

Keadaan kembali reda kira-kira pukul 7 petang selepas kakitangan tambahan terpaksa dipanggil untuk bertugas. sumber
Read more: http://www.kitabantai.info/2015/06/operasi-di-klia-kelam-kabut-penerbangan.html#ixzz3bzvMHjiV
#yiv4793915349 #yiv4793915349 -- #yiv4793915349ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mkp #yiv4793915349hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mkp #yiv4793915349ads {margin-bottom:10px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mkp .yiv4793915349ad {padding:0 0;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mkp .yiv4793915349ad p {margin:0;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mkp .yiv4793915349ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-sponsor #yiv4793915349ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-sponsor #yiv4793915349ygrp-lc #yiv4793915349hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-sponsor #yiv4793915349ygrp-lc .yiv4793915349ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv4793915349 #yiv4793915349actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv4793915349 #yiv4793915349activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349activity span {font-weight:700;}#yiv4793915349 #yiv4793915349activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv4793915349 #yiv4793915349activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv4793915349 #yiv4793915349activity span span {color:#ff7900;}#yiv4793915349 #yiv4793915349activity span .yiv4793915349underline {text-decoration:underline;}#yiv4793915349 .yiv4793915349attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv4793915349 .yiv4793915349attach div a {text-decoration:none;}#yiv4793915349 .yiv4793915349attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv4793915349 .yiv4793915349attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv4793915349 .yiv4793915349attach label a {text-decoration:none;}#yiv4793915349 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv4793915349 .yiv4793915349bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv4793915349 .yiv4793915349bold a {text-decoration:none;}#yiv4793915349 dd.yiv4793915349last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv4793915349 dd.yiv4793915349last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv4793915349 dd.yiv4793915349last p span.yiv4793915349yshortcuts {margin-right:0;}#yiv4793915349 div.yiv4793915349attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv4793915349 div.yiv4793915349attach-table {width:400px;}#yiv4793915349 div.yiv4793915349file-title a, #yiv4793915349 div.yiv4793915349file-title a:active, #yiv4793915349 div.yiv4793915349file-title a:hover, #yiv4793915349 div.yiv4793915349file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv4793915349 div.yiv4793915349photo-title a, #yiv4793915349 div.yiv4793915349photo-title a:active, #yiv4793915349 div.yiv4793915349photo-title a:hover, #yiv4793915349 div.yiv4793915349photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv4793915349 div#yiv4793915349ygrp-mlmsg #yiv4793915349ygrp-msg p a span.yiv4793915349yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv4793915349 .yiv4793915349green {color:#628c2a;}#yiv4793915349 .yiv4793915349MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv4793915349 o {font-size:0;}#yiv4793915349 #yiv4793915349photos div {float:left;width:72px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349reco-category {font-size:77%;}#yiv4793915349 #yiv4793915349reco-desc {font-size:77%;}#yiv4793915349 .yiv4793915349replbq {margin:4px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mlmsg select, #yiv4793915349 input, #yiv4793915349 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mlmsg pre, #yiv4793915349 code {font:115% monospace;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-mlmsg #yiv4793915349logo {padding-bottom:10px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-msg p#yiv4793915349attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-reco #yiv4793915349reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-sponsor #yiv4793915349ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-sponsor #yiv4793915349ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-sponsor #yiv4793915349ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv4793915349 #yiv4793915349ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv4793915349

Wed Jun 3, 2015 8:51 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Fakta-fakta Tentang Kerugian MAS Yang Anda Mesti Baca.
bloglist-malaysia.blogspot
amenoworld.net

Bermula bulan September nanti, apa yang ada ialah MAS Newco. MAS dengan jenama Malaysian Airlines telah berakhir riwayatnya pada ketika itu.

Kesan kematian MAS ialah ;

1. 6,000 kehilangan pekerjaan.

2. 6 b ialah pelaburan dari wang pembayar cukai melalui Khazanah Nasional untuk memulihkan syarikat baru (MAS NewCo = Malaysian Airlines Berhad, previously Malaysian Airlines System Berhad) secara berperingkat sehingga disenaraikan semula pada tahun 2019 (jangkaan).

Pekerja MAS diberhentikan kerja.
Rakyat Malaysia tetap kena keluar modal dan serap kerugian.

Imbasan semula sejarah kerugian MAS ;

1. Bermula pada tahun 1994.

2. Tajuddin Ramli membeli kepentingan MAS (saham) melalui pinjaman dengan beberapa syarikat berkaitan kerajaan sebanyak 1.79 billion.

3. Kemudiannya, beberapa tahun selepas itu Tajuddin terjejas dengan krisis kewangan 1997.

4. Pada ketika inila kerajaan campurtangan dan membeli semula kepentingan Tajuddin di dalam MAS.

5. Pada tahun 1994, Tajuddin membeli saham MAS pada nilai 8 ringgit seunit.

6. Pada tahun 1998, proses pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan dari Tajuddin juga dibeli pada harga 8 ringgit saham untuk seunit!

7. Pada tahun 1994 ketika Tajuddin membeli kepentingan MAS, syarikat itu sangat stabil dan membawa keuntungan.

8. Tetapi ketika kerajaan membeli kepentingan semula dari Tajuddin Ramli, MAS sebenarnya hampir bankrupt dan rosak disebabkan salah urus tadbir Tajuddin Ramli sepanjang masa dia menjadi CEO kepada MAS.

9. Harga seunit saham yang dimiliki oleh Tajuddin Ramli ialah 3.68 sen sahaja (mengikut harga pasaran) tetapi kerajaan membayar sehingga 8.00 untuk seunit saham. (Atas alasan bagi memastikan projek KLIA boleh terus berjalan pada ketika itu)

10. Pada tahun 1998, MAS mencatatkan kerugian 256 juta.

11. Pada tahun 2000, MAS terus kekal rugi sebanyak 255.7 juta.

12. DANAHARTA kemudiannya menggunakan penyelesaian luar mahkamah bagi menyelesaikan hutang Tajuddin sebanyak 589 juta.

13. 589 juta ialah pinjaman Tajuddin menerusi MAS yang mana pinjaman itu dilupuskan selepas berakhirnya proses tuntutan di mahkamah (DANAHARTA memohon penyelesaian luar mahkamah).

14. Pada tahun 2005, kerajaan akhirnya mengumumkan yang operasi MAS mencatatkan kerugian 1.3 billion dan langkah strategik akan diambil bagi menyelesaikan masalah berkenaan.

15. Pada tahun 2007, MAS mencatatkan keuntungan 852 juta.

16. Pada tahun 2009, MAS mencatatkan keuntungan 522 juta.

17. Pada tahun 2013, MAS kembali mencatitkan kerugian sebanyak 1.16 billion. Selepas Idris melaksanakan pelan pemulihan ke atas MAS yang disifatkan sebagai GAGAL.

18. Pada ketika itu MAS dinyatakan rugi di antara 4 hingga 5 juta sehari.

19. Bermula pada tahun 1994, 20 billion wang pembayar cukai telah digunakan demi menyelamatkan operasi MAS.

20. Pada tahun 2014, MAS mencatitkan kerugian 7 juta setiap hari.

21. MAS mempunyai liabliti sebanyak 12 billion (2014).

22. Pada tahun 1985, harga seunit saham MAS pernah mencecah 11.50.

23. Tetapi selepas MAS mencatitkan kerugian, harga saham MAS jatuh sehingga 27sen seunit.

24. Tindakan itu juga menyebabkan MAS menjual banyak bangunan (aset syarikat) dalam dan luar negara bagi menampung operasi syarikat dan menyerap kerugian.

25. 9.4 billion ialah angka kerugian terkumpul yang berpunca dari Tajuddin Ramli bermula pada tahun 1994.

26. Ketika Tajuddin menerajui MAS, syarikat itu mempunyai 600 juta rizab tunai.

27. Dan selepas Tajuddin meninggalkan MAS sepenuhnya pada tahun 2001, MAS mencatitkan kerugian terkumpul pada 9.4 billion banyaknya.

28. Untuk rekod, Tajuddin juga gagal membayar hutang2nya terhadap beberapa syarikat berkaitan kerajaan ketika mengambilalih MAS pada tahun 1994.

29. Konflik pengurusan paling teruk dihadapi oleh MAS apabila ;

- Audit mendedahkan bahawa berlakunya salah guna kuasa di dalam pengurusan MAS.

- Proses tender dan pengagihan projek yang tidak terbuka dan menepati proses ketelusan.

- MAS kehilangan 2 pesawat penting MH370 dan MH17 pada tahun 2014 di mana MH370 hilang tanpa dikesan manakalanya MH17 jatuh ditembak dalam ruang udara Ukraine.

- Pentadbir MAS gagal membawa keuntungan semula kepada MAS bahkan proses pembaharuan MAS juga gagal oleh Idris Jala.

- MAS membayar gaji terlalu tinggi terhadap beberapa pengurusan walaupun terbukti pengurusan MAS gagal menyelamatkan dan membawa keuntungan kepada syarikat.

- Campurtangan politik dalam menentukan jawatan tertinggi MAS membawa kesan yang lebih teruk terhadap prestasi syarikat itu.

- Tender2 berat sebelah, yang tidak membawa keuntungan kepada MAS. Tender yang diwujudkan atas nama politik dan kronisme.

30. Pada tahun 2014, dalam satu wawancara bersama CEO pertama dan individu yang bertanggungjawab mewujudkan MAS, Abdul Aziz Abdul Rahman, 81 tahun memaklumkan ;

- Telah beberapa kali berjumpa dengan Khazanah Nasional bagi proses mengambilalih MAS demi tujuan membetulkan semula syarikat penerbangan negara melalui syarikat Jentayu Danaraksa.

- Namun proposal dan kertas cadangan tersebut ditolak oleh Khazanah Nasional.

- Sedangkan Tan Sri Abdul Aziz mempunyai pengalaman sebanyak 20 tahun menerajui MAS dan tahu selok belok operasi MAS sebelum dirosakkan oleh dasar penswastaan Mahathir dan Tajuddin Ramli. Rujuk sini.

- Dalam wawancara itu juga Abdul Aziz turut mengulas tentang langkah Khazanah Nasional yang mahu membuang 6,000 kakitangan MAS (ketika itu, kini MAS dah pun memecat 6,000 kakitangan mereka pada 1 Jun 2015) ;

Yang pertama, saya tak puas hati kerana (mereka) nak buang kakitangan seramai 6,000 orang. Ramai pekerja yang kenal saya dulu, yang kerja di bawah saya dulu, datang jumpa saya mengadu.

Saya pun rasa simpatilah. Jadi saya tanya Khazanah, macam mana dia dapat angka MAS terlebih 6,000 orang sekarang ini? Saya soal lah, ini pengurusan apa benda? (Seolah-olah ada) 6,000 (pekerja) tiap-tiap hari tidur, dan pengurusan tak buat apa-apa.

Tapi yang sebenarnya saya tak percaya MAS lebih 6,000 pekerja. Kalau lebih 500 atau 1,000 orang mungkinlah. Sebab apa saya tak percaya, sebab kakitangan MAS ada jumpa saya, mereka sendiri pun persoal yang dikatakan lebih 6,000 orang.

Sebab kebanyakan mereka bekerja lebih masa, sesetengah daripada mereka tak nak kerja overtime sebab terlalu letih tetapi terpaksa kerja juga. Jadi kalau kakitangan lebih, kenapa kerja overtime? Itu satu.

Yang kedua, katanya, MAS masih nak pekerja, keluar iklan minta pekerja baru. Macam mana begini kalau dia (kata) lebih (pekerja)? Saya juga tanya (Khazanah) bagaimana dia dapat angka (hanya perlukan) 14,000 pekerja itu.

Pada permulaan perjumpaan saya dengan wakil Khazanah, dia kata mereka buat perbandingan dengan syarikat lain, maknanya jumlah kapal terbang lebih kurang sama (dengan MAS), syarikat itu (ada) lebih kurang 14,000 pekerja, terutama Singapore Airlines. Itu satu perbandingan yang salah, kita tak boleh banding begitu. Orang Inggeris kata it's not apples to apples.

Tambahkan Abdul Aziz lagi ;

Sebabnya, Singapore Airlines yang ada 14,000 orang itu, untuk operasi penerbangan sahaja, tak termasuk pekerja kejuruteraan, perkhidmatan lapangan terbang, katering, kargo. Kalau masuk semua, Singapore Airlines ada 23,000 pekerja, saya dah semak.

Satu lagi, kita tak boleh banding dengan Singapore Airlines (kerana) operasi dia laluan yang jauh, pesawat badan lebar, 10 hingga 15 jam dia pergi tak balik. Kita sini (MAS) dua pertiga laluan ialah laluan singkat, domestik dan serantau.

Jadi jumlah kakitangan (perlu) lebih ramai sebab lebih banyak take-off, perlepasan, ketibaan, landing. Ada beza di situ. Jadi perbandingan ini adalah satu kesilapan besar. Jadi macam mana saya nak percaya.
Dan tambahan lagi ;

Semasa saya bersara pada 1992, kita sudah capai semua ini. (Cabang) kejuruteraan kita besar, kita punya rangkaian (laluan), kita pergi seluruh dunia. Boleh kata seluruh dunia sudah kenal kita, sudah kenal MAS. Kita banyak dapat anugerah. Tiba-tiba jadi begini. Masa bersara dulu, saya rasa alhamdulillah, kita dah capai semua ini.

Saya harap ia akan jadi lebih besar dan lebih maju. Saya beritahu semua kakitangan semasa saya ucap selamat tinggal: "Saya serah kepada tuan-tuan sekalian, ini syarikat kita, negara kita, kita kena jaga". Cuma dalam masa tiga empat tahun sahaja selepas itu, (MAS mula bermasalah).

Ini kita kena siasat. Bukan semua orang buat tak betul. Saya rasa kalau kita buat suruhanjaya itu, ramai orang nak tahu (apa punca masalah MAS). Tak adil juga semua salahkan pekerja dan kesatuan pekerja. Kalau saya cakap salah, beritahu saya. Kalau saya salah, saya mengaku.

Macam cabang kejuruteraan (MAS) saya nak pertikaikan. Beberapa tahun lalu saya diberitahu MAS nak batalkan (perkhidmatan) penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) kepada pihak ketiga walaupun pada masa itu MAS buat untung dalam bidang itu.

MAS hanya nak buat MRO untuk (pesawat) sendiri sahaja. Pada hal masa saya (buka MAS) dulu, kita rancang khusus, latih orang dan cari pelanggan untuk adakan MRO dengan kita.

Kita dapat kelulusan Amerika Syarikat, Kanada, Australia supaya kejuruteraan kita boleh buat penyelenggaraan untuk pihak ketiga. Dan sekarang ini nak tutup terus. Kalau kita buat MRO untuk orang lain, kita boleh buat keuntungan. Kita ada kepakaran, alat semua.

Orang lain berikhtiar sedaya upaya nak dapat pelanggan. Sekarang Singapore Airlines lebih maju daripada kita (dalam MRO), dulu kita lebih maju daripada dia.

Pendapat aku tentang Muller pula ;

31. Muller dipersalahkan sedangkan peranan Tajuddin, BN (selalu pentadbir pusat), perdana menteri seperti Mahathir dan Abdullah Badwi serta Idris Jala yang merugikan MAS dilenyapkan begitu sahaja.

32. Memang Muller dibayar gaji yang tinggi tetapi itu bukan bermaksud Muller dibayar melalui MAS. Silap2 wang pembayar cukai yang tanggung gaji tinggi Muller dalam pelan pemulihan MAS.

33. Peranan Muller hanyalah sementara waktu sahaja bagi melepaskan MAS dalam saat-saat genting. MAS membeli pengalaman dan kepakaran Muller dalam menyelamatkan sebuah syarikat yang dah muflis dan menanggung kerugian yang teruk. Ini kerana, siapa pun kerajaan lantik jika dia ialah orang Malaysia kita akan menilai bahawa perlantikan tersebut ialah perlantikan atas dasar politik.

34. Dan sebelum ini, berkali2 kita dah mengetahui MAS akan menamatkan perkhidmatan ribuan kakitangannya sebelum Muller memasuki MAS lagi.

35. Aku tak bersetuju juga dengan tindakan menamatkan khidmat 6,000 kakitangan MAS yang sepatutnya ditekankan ialah ;

- Kurangkan gaji pengurusan tertinggi yang dilihat tidak masuk akal.

- Untuk seimbangkan jurang pendapatan atas bawah.

- Dan juga untuk mengekalkan kuantiti pekerja bawahan yang sepatutnya.

- Tidak sepatutnya MAS tamatkan khidmat pekerja yang sedang cuti bersalin.

- Tidak sepatutnya juga MAS memberhentikan kakitangan yang menjadi tunggak utama keluarga.

- Tidak sepatutnya juga MAS memberhentikan suami isteri yang berkhidmat dalam MAS.

Sepatutnya. Untuk proses berhentikan pekerja, ia perlu dibuat oleh pihak ketiga yang bebas. Jika orang2 dalam MAS sendiri yang buat, sudah tentu wujudnya unsur2 favoritism. MAS pun sepatutnya sediakan garis panduan tertentu sebelum bertindak membuang pekerja. Dan pekerja2 yang perlu dibuang haruslah menepati garis panduan tersebut. Ini main buang aje. Orang yang laki bini kerja dengan MAS pun kena buang. Orang tua pun kena buang. Fikir sikitla. Orang tua kan susah nak dapat kerja. Biarlah ada belas ihsan sikit. Lagipun, bukan mereka yang buat MAS rugi. MAS rugi disebabkan pihak pengurusan tertinggi yang salah urus tadbir. Yang buat keputusan perniagaan yang salah. Bukan salah kakitangan bawahan. Kehilangan MH370 dan ditembak matinya MH17 ialah wake up call. Kalau tidak sampai sekarang agaknya MAS akan menyusahkan rakyat untuk bail out mereka dari tahun ke tahun dan teruskan lantikan politik atas nama kronisme.

Namun sayangnya, untuk menyedarkan MAS, kita perlu kehilangan 2 pesawat, korbankan ratusan nyawa dan 6,000 kakitangan pekerja MAS menjadi mangsa. Harga sebuah ketidaktelusan bermula tahun 1994. Lue fikirlah sendiri.

Rujukan ;

http://www.sinarharian.com.my/rencana/cari-siapa-perosak-mas-1.343720

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/the-21-years-of-mismanagement-that-brought-mas-to-its-knees

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2014/12/22/cari-siapa-perosak-mas-abdul-aziz/

http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/siapa-perosak-sebenar-mas-muhammad-ali-hashim

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/mas-masih-cari-pekerja-baharu-menurut-laman-rasmi

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pekerja-mas-cuti-bersalin-juga-diberhentikan-dakwa-nufam

https://www.facebook.com/BenciHargaNaik/photos/a.133152726724505.11635.133145123391932/966808803358889/?type=1

Wed Jun 3, 2015 7:33 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Mudah kita salahkan sejarah dulu, org dulu, masa dulu.Yg penting ialah sekarang.Dan yg paling penting masa depan yg tak nampak lagi tu (akhirat)anyway MAS** - bye bye.Rakyat tetap bersedih dg staff MAS yg diberhentikan nak dekat bulan Puasa ni.Mana taknya - duit cukai kami gak tu..
**auto

On Thursday, June 4, 2015 12:48 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
Fakta-fakta Tentang Kerugian MAS Yang Anda Mesti Baca.
bloglist-malaysia.blogspotamenoworld.net
Bermula bulan September nanti, apa yang ada ialah MAS Newco. MAS dengan jenama Malaysian Airlines telah berakhir riwayatnya pada ketika itu.

Kesan kematian MAS ialah ;

1. 6,000 kehilangan pekerjaan.

2. 6 b ialah pelaburan dari wang pembayar cukai melalui Khazanah Nasional untuk memulihkan syarikat baru (MAS NewCo = Malaysian Airlines Berhad, previously Malaysian Airlines System Berhad) secara berperingkat sehingga disenaraikan semula pada tahun 2019 (jangkaan).

Pekerja MAS diberhentikan kerja.
Rakyat Malaysia tetap kena keluar modal dan serap kerugian.

Imbasan semula sejarah kerugian MAS ;

1. Bermula pada tahun 1994.

2. Tajuddin Ramli membeli kepentingan MAS (saham) melalui pinjaman dengan beberapa syarikat berkaitan kerajaan sebanyak 1.79 billion.

3. Kemudiannya, beberapa tahun selepas itu Tajuddin terjejas dengan krisis kewangan 1997.

4. Pada ketika inila kerajaan campurtangan dan membeli semula kepentingan Tajuddin di dalam MAS.

5. Pada tahun 1994, Tajuddin membeli saham MAS pada nilai 8 ringgit seunit.

6. Pada tahun 1998, proses pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan dari Tajuddin juga dibeli pada harga 8 ringgit saham untuk seunit!

7. Pada tahun 1994 ketika Tajuddin membeli kepentingan MAS, syarikat itu sangat stabil dan membawa keuntungan.

8. Tetapi ketika kerajaan membeli kepentingan semula dari Tajuddin Ramli, MAS sebenarnya hampir bankrupt dan rosak disebabkan salah urus tadbir Tajuddin Ramli sepanjang masa dia menjadi CEO kepada MAS.

9. Harga seunit saham yang dimiliki oleh Tajuddin Ramli ialah 3.68 sen sahaja (mengikut harga pasaran) tetapi kerajaan membayar sehingga 8.00 untuk seunit saham. (Atas alasan bagi memastikan projek KLIA boleh terus berjalan pada ketika itu)

10. Pada tahun 1998, MAS mencatatkan kerugian 256 juta.

11. Pada tahun 2000, MAS terus kekal rugi sebanyak 255.7 juta.

12. DANAHARTA kemudiannya menggunakan penyelesaian luar mahkamah bagi menyelesaikan hutang Tajuddin sebanyak 589 juta.

13. 589 juta ialah pinjaman Tajuddin menerusi MAS yang mana pinjaman itu dilupuskan selepas berakhirnya proses tuntutan di mahkamah (DANAHARTA memohon penyelesaian luar mahkamah).

14. Pada tahun 2005, kerajaan akhirnya mengumumkan yang operasi MAS mencatatkan kerugian 1.3 billion dan langkah strategik akan diambil bagi menyelesaikan masalah berkenaan.

15. Pada tahun 2007, MAS mencatatkan keuntungan 852 juta.

16. Pada tahun 2009, MAS mencatatkan keuntungan 522 juta.

17. Pada tahun 2013, MAS kembali mencatitkan kerugian sebanyak 1.16 billion. Selepas Idris melaksanakan pelan pemulihan ke atas MAS yang disifatkan sebagai GAGAL.

18. Pada ketika itu MAS dinyatakan rugi di antara 4 hingga 5 juta sehari.

19. Bermula pada tahun 1994, 20 billion wang pembayar cukai telah digunakan demi menyelamatkan operasi MAS.

20. Pada tahun 2014, MAS mencatitkan kerugian 7 juta setiap hari.

21. MAS mempunyai liabliti sebanyak 12 billion (2014).

22. Pada tahun 1985, harga seunit saham MAS pernah mencecah 11.50.

23. Tetapi selepas MAS mencatitkan kerugian, harga saham MAS jatuh sehingga 27sen seunit.

24. Tindakan itu juga menyebabkan MAS menjual banyak bangunan (aset syarikat) dalam dan luar negara bagi menampung operasi syarikat dan menyerap kerugian.

25. 9.4 billion ialah angka kerugian terkumpul yang berpunca dari Tajuddin Ramli bermula pada tahun 1994.  

26. Ketika Tajuddin menerajui MAS, syarikat itu mempunyai 600 juta rizab tunai.

27. Dan selepas Tajuddin meninggalkan MAS sepenuhnya pada tahun 2001, MAS mencatitkan kerugian terkumpul pada 9.4 billion banyaknya.

28. Untuk rekod, Tajuddin juga gagal membayar hutang2nya terhadap beberapa syarikat berkaitan kerajaan ketika mengambilalih MAS pada tahun 1994.

29. Konflik pengurusan paling teruk dihadapi oleh MAS apabila ;

- Audit mendedahkan bahawa berlakunya salah guna kuasa di dalam pengurusan MAS.

- Proses tender dan pengagihan projek yang tidak terbuka dan menepati proses ketelusan.

- MAS kehilangan 2 pesawat penting MH370 dan MH17 pada tahun 2014 di mana MH370 hilang tanpa dikesan manakalanya MH17 jatuh ditembak dalam ruang udara Ukraine.

- Pentadbir MAS gagal membawa keuntungan semula kepada MAS bahkan proses pembaharuan MAS juga gagal oleh Idris Jala.

- MAS membayar gaji terlalu tinggi terhadap beberapa pengurusan walaupun terbukti pengurusan MAS gagal menyelamatkan dan membawa keuntungan kepada syarikat.

- Campurtangan politik dalam menentukan jawatan tertinggi MAS membawa kesan yang lebih teruk terhadap prestasi syarikat itu.

- Tender2 berat sebelah, yang tidak membawa keuntungan kepada MAS. Tender yang diwujudkan atas nama politik dan kronisme.

30. Pada tahun 2014, dalam satu wawancara bersama CEO pertama dan individu yang bertanggungjawab mewujudkan MAS, Abdul Aziz Abdul Rahman, 81 tahun memaklumkan ;

- Telah beberapa kali berjumpa dengan Khazanah Nasional bagi proses mengambilalih MAS demi tujuan membetulkan semula syarikat penerbangan negara melalui syarikat Jentayu Danaraksa.

- Namun proposal dan kertas cadangan tersebut ditolak oleh Khazanah Nasional.

- Sedangkan Tan Sri Abdul Aziz mempunyai pengalaman sebanyak 20 tahun menerajui MAS dan tahu selok belok operasi MAS sebelum dirosakkan oleh dasar penswastaan Mahathir dan Tajuddin Ramli. Rujuk sini.

- Dalam wawancara itu juga Abdul Aziz turut mengulas tentang langkah Khazanah Nasional yang mahu membuang 6,000 kakitangan MAS (ketika itu, kini MAS dah pun memecat 6,000 kakitangan mereka pada 1 Jun 2015) ;

Yang pertama, saya tak puas hati kerana (mereka) nak buang kakitangan seramai 6,000 orang. Ramai pekerja yang kenal saya dulu, yang kerja di bawah saya dulu, datang jumpa saya mengadu.

Saya pun rasa simpatilah. Jadi saya tanya Khazanah, macam mana dia dapat angka MAS terlebih 6,000 orang sekarang ini? Saya soal lah, ini pengurusan apa benda? (Seolah-olah ada) 6,000 (pekerja) tiap-tiap hari tidur, dan pengurusan tak buat apa-apa.

Tapi yang sebenarnya saya tak percaya MAS lebih 6,000 pekerja. Kalau lebih 500 atau 1,000 orang mungkinlah. Sebab apa saya tak percaya, sebab kakitangan MAS ada jumpa saya, mereka sendiri pun persoal yang dikatakan lebih 6,000 orang.

Sebab kebanyakan mereka bekerja lebih masa, sesetengah daripada mereka tak nak kerja overtime sebab terlalu letih tetapi terpaksa kerja juga. Jadi kalau kakitangan lebih, kenapa kerja overtime? Itu satu.

Yang kedua, katanya, MAS masih nak pekerja, keluar iklan minta pekerja baru. Macam mana begini kalau dia (kata) lebih (pekerja)? Saya juga tanya (Khazanah) bagaimana dia dapat angka (hanya perlukan) 14,000 pekerja itu.

Pada permulaan perjumpaan saya dengan wakil Khazanah, dia kata mereka buat perbandingan dengan syarikat lain, maknanya jumlah kapal terbang lebih kurang sama (dengan MAS), syarikat itu (ada) lebih kurang 14,000 pekerja, terutama Singapore Airlines. Itu satu perbandingan yang salah, kita tak boleh banding begitu. Orang Inggeris kata it's not apples to apples.

Tambahkan Abdul Aziz lagi ;

Sebabnya, Singapore Airlines yang ada 14,000 orang itu, untuk operasi penerbangan sahaja, tak termasuk pekerja kejuruteraan, perkhidmatan lapangan terbang, katering, kargo. Kalau masuk semua, Singapore Airlines ada 23,000 pekerja, saya dah semak.

Satu lagi, kita tak boleh banding dengan Singapore Airlines (kerana) operasi dia laluan yang jauh, pesawat badan lebar, 10 hingga 15 jam dia pergi tak balik. Kita sini (MAS) dua pertiga laluan ialah laluan singkat, domestik dan serantau.

Jadi jumlah kakitangan (perlu) lebih ramai sebab lebih banyak take-off, perlepasan, ketibaan, landing. Ada beza di situ. Jadi perbandingan ini adalah satu kesilapan besar. Jadi macam mana saya nak percaya.
Dan tambahan lagi ;

Semasa saya bersara pada 1992, kita sudah capai semua ini. (Cabang) kejuruteraan kita besar, kita punya rangkaian (laluan), kita pergi seluruh dunia. Boleh kata seluruh dunia sudah kenal kita, sudah kenal MAS. Kita banyak dapat anugerah. Tiba-tiba jadi begini. Masa bersara dulu, saya rasa alhamdulillah, kita dah capai semua ini.

Saya harap ia akan jadi lebih besar dan lebih maju. Saya beritahu semua kakitangan semasa saya ucap selamat tinggal: "Saya serah kepada tuan-tuan sekalian, ini syarikat kita, negara kita, kita kena jaga". Cuma dalam masa tiga empat tahun sahaja selepas itu, (MAS mula bermasalah).

Ini kita kena siasat. Bukan semua orang buat tak betul. Saya rasa kalau kita buat suruhanjaya itu, ramai orang nak tahu (apa punca masalah MAS). Tak adil juga semua salahkan pekerja dan kesatuan pekerja. Kalau saya cakap salah, beritahu saya. Kalau saya salah, saya mengaku.

Macam cabang kejuruteraan (MAS) saya nak pertikaikan. Beberapa tahun lalu saya diberitahu MAS nak batalkan (perkhidmatan) penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) kepada pihak ketiga walaupun pada masa itu MAS buat untung dalam bidang itu.

MAS hanya nak buat MRO untuk (pesawat) sendiri sahaja. Pada hal masa saya (buka MAS) dulu, kita rancang khusus, latih orang dan cari pelanggan untuk adakan MRO dengan kita.

Kita dapat kelulusan Amerika Syarikat, Kanada, Australia supaya kejuruteraan kita boleh buat penyelenggaraan untuk pihak ketiga. Dan sekarang ini nak tutup terus. Kalau kita buat MRO untuk orang lain, kita boleh buat keuntungan. Kita ada kepakaran, alat semua.

Orang lain berikhtiar sedaya upaya nak dapat pelanggan. Sekarang Singapore Airlines lebih maju daripada kita (dalam MRO), dulu kita lebih maju daripada dia.

Pendapat aku tentang Muller pula ;

31. Muller dipersalahkan sedangkan peranan Tajuddin, BN (selalu pentadbir pusat), perdana menteri seperti Mahathir dan Abdullah Badwi serta Idris Jala yang merugikan MAS dilenyapkan begitu sahaja.

32. Memang Muller dibayar gaji yang tinggi tetapi itu bukan bermaksud Muller dibayar melalui MAS. Silap2 wang pembayar cukai yang tanggung gaji tinggi Muller dalam pelan pemulihan MAS.

33. Peranan Muller hanyalah sementara waktu sahaja bagi melepaskan MAS dalam saat-saat genting. MAS membeli pengalaman dan kepakaran Muller dalam menyelamatkan sebuah syarikat yang dah muflis dan menanggung kerugian yang teruk. Ini kerana, siapa pun kerajaan lantik jika dia ialah orang Malaysia kita akan menilai bahawa perlantikan tersebut ialah perlantikan atas dasar politik.

34. Dan sebelum ini, berkali2 kita dah mengetahui MAS akan menamatkan perkhidmatan ribuan kakitangannya sebelum Muller memasuki MAS lagi.

35. Aku tak bersetuju juga dengan tindakan menamatkan khidmat 6,000 kakitangan MAS yang sepatutnya ditekankan ialah ;

- Kurangkan gaji pengurusan tertinggi yang dilihat tidak masuk akal.

- Untuk seimbangkan jurang pendapatan atas bawah.

- Dan juga untuk mengekalkan kuantiti pekerja bawahan yang sepatutnya.

- Tidak sepatutnya MAS tamatkan khidmat pekerja yang sedang cuti bersalin.

- Tidak sepatutnya juga MAS memberhentikan kakitangan yang menjadi tunggak utama keluarga.

- Tidak sepatutnya juga MAS memberhentikan suami isteri yang berkhidmat dalam MAS.

Sepatutnya. Untuk proses berhentikan pekerja, ia perlu dibuat oleh pihak ketiga yang bebas. Jika orang2 dalam MAS sendiri yang buat, sudah tentu wujudnya unsur2 favoritism. MAS pun sepatutnya sediakan garis panduan tertentu sebelum bertindak membuang pekerja. Dan pekerja2 yang perlu dibuang haruslah menepati garis panduan tersebut. Ini main buang aje. Orang yang laki bini kerja dengan MAS pun kena buang. Orang tua pun kena buang. Fikir sikitla. Orang tua kan susah nak dapat kerja. Biarlah ada belas ihsan sikit. Lagipun, bukan mereka yang buat MAS rugi. MAS rugi disebabkan pihak pengurusan tertinggi yang salah urus tadbir. Yang buat keputusan perniagaan yang salah. Bukan salah kakitangan bawahan. Kehilangan MH370 dan ditembak matinya MH17 ialah wake up call. Kalau tidak sampai sekarang agaknya MAS akan menyusahkan rakyat untuk bail out mereka dari tahun ke tahun dan teruskan lantikan politik atas nama kronisme. 

Namun sayangnya, untuk menyedarkan MAS, kita perlu kehilangan 2 pesawat, korbankan ratusan nyawa dan 6,000 kakitangan pekerja MAS menjadi mangsa. Harga sebuah ketidaktelusan bermula tahun 1994. Lue fikirlah sendiri.

Rujukan ; 

http://www.sinarharian.com.my/rencana/cari-siapa-perosak-mas-1.343720

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/the-21-years-of-mismanagement-that-brought-mas-to-its-knees

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2014/12/22/cari-siapa-perosak-mas-abdul-aziz/

http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/siapa-perosak-sebenar-mas-muhammad-ali-hashim

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/mas-masih-cari-pekerja-baharu-menurut-laman-rasmi

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pekerja-mas-cuti-bersalin-juga-diberhentikan-dakwa-nufam

https://www.facebook.com/BenciHargaNaik/photos/a.133152726724505.11635.133145123391932/966808803358889/?type=1 #yiv7060159697 #yiv7060159697 -- #yiv7060159697ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mkp #yiv7060159697hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mkp #yiv7060159697ads {margin-bottom:10px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mkp .yiv7060159697ad {padding:0 0;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mkp .yiv7060159697ad p {margin:0;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mkp .yiv7060159697ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-sponsor #yiv7060159697ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-sponsor #yiv7060159697ygrp-lc #yiv7060159697hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-sponsor #yiv7060159697ygrp-lc .yiv7060159697ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv7060159697 #yiv7060159697actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv7060159697 #yiv7060159697activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697activity span {font-weight:700;}#yiv7060159697 #yiv7060159697activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv7060159697 #yiv7060159697activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv7060159697 #yiv7060159697activity span span {color:#ff7900;}#yiv7060159697 #yiv7060159697activity span .yiv7060159697underline {text-decoration:underline;}#yiv7060159697 .yiv7060159697attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv7060159697 .yiv7060159697attach div a {text-decoration:none;}#yiv7060159697 .yiv7060159697attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv7060159697 .yiv7060159697attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv7060159697 .yiv7060159697attach label a {text-decoration:none;}#yiv7060159697 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv7060159697 .yiv7060159697bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv7060159697 .yiv7060159697bold a {text-decoration:none;}#yiv7060159697 dd.yiv7060159697last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv7060159697 dd.yiv7060159697last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv7060159697 dd.yiv7060159697last p span.yiv7060159697yshortcuts {margin-right:0;}#yiv7060159697 div.yiv7060159697attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv7060159697 div.yiv7060159697attach-table {width:400px;}#yiv7060159697 div.yiv7060159697file-title a, #yiv7060159697 div.yiv7060159697file-title a:active, #yiv7060159697 div.yiv7060159697file-title a:hover, #yiv7060159697 div.yiv7060159697file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv7060159697 div.yiv7060159697photo-title a, #yiv7060159697 div.yiv7060159697photo-title a:active, #yiv7060159697 div.yiv7060159697photo-title a:hover, #yiv7060159697 div.yiv7060159697photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv7060159697 div#yiv7060159697ygrp-mlmsg #yiv7060159697ygrp-msg p a span.yiv7060159697yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv7060159697 .yiv7060159697green {color:#628c2a;}#yiv7060159697 .yiv7060159697MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv7060159697 o {font-size:0;}#yiv7060159697 #yiv7060159697photos div {float:left;width:72px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697reco-category {font-size:77%;}#yiv7060159697 #yiv7060159697reco-desc {font-size:77%;}#yiv7060159697 .yiv7060159697replbq {margin:4px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mlmsg select, #yiv7060159697 input, #yiv7060159697 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mlmsg pre, #yiv7060159697 code {font:115% monospace;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-mlmsg #yiv7060159697logo {padding-bottom:10px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-msg p#yiv7060159697attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-reco #yiv7060159697reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-sponsor #yiv7060159697ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-sponsor #yiv7060159697ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-sponsor #yiv7060159697ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv7060159697 #yiv7060159697ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv7060159697

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: