Friday, September 20, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3713

13 New Messages

Digest #3713
2.1
2.4
Re: Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan by "Nazri Ahtar" littlenoti
2.6
Re: Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan by "Nazri Ahtar" littlenoti
2.7
Re: Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan by "Fairuz Mohamad" jcf7589
2.9

Messages

Thu Sep 19, 2013 9:16 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Fakta Bahawa Kereta Buatan Malaysia Tidak Berkualiti
telokbakong.blogspot
btmmari.blogspot.
Written By canang
Posted by canang

Dalam entri sebelumnya mengenai Proton Saga FLX SV, saya ada menyebut mengenai reputasi salah satu pesaingnya iaitu Perodua Viva yang semakin tercalar berikutan beberapa kes kemalangan maut melibatkan kereta tersebut, berikutan struktur kerangkanya yang begitu lemah.

Kemalangan melibatkan Perodua Viva di Lebuhraya Persekutuan
FT2 yang mengorbankan tiga pelajar universiti, yang mana
kerangka Perodua Viva ini seakan terkoyak seperti kertas.

Ia terbukti semasa kemalangan maut di Jalan Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur (MRR2) FT28 dekat Bukit Antarabangsa serta yang terbaru di Lebuhraya Persekutuan FT2 dekat Shah Alam; kedua-duanya melibatkan Perodua Viva yang mana kerangka kedua-dua kereta tersebut terkoyak seperti kertas, menyebabkan hampir kesemua pemandu dan penumpang (kesemua bagi kes MRR2 FT28) terbunuh.

Berikutan kes-kes kemalangan maut melibatkan Perodua Viva, saya berasa amat kesal kerana tahap keselamatan kereta tersebut yang sebegitu teruk sehinggakan kerangka boleh terkoyak semasa kemalangan, sungguhpun harganya lebih kurang sama atau lebih mahal daripada Proton Saga FLX yang mendapat 3 bintang dalam Asean NCAP.

Mungkin ada di antara anda (terutamanya pemilik kereta Perodua Viva) akan berasa marah apabila membaca entri ini, tetapi niat saya di sini bukanlah untuk menjadi jurujual Proton ataupun menghina kereta buatan tempatan.

Saya menulis entri ini kerana saya berasa amat kesal apabila sebuah pengeluar kereta yang sepatutnya mengeluarkan kereta mampu milik yang jimat minyak dan selamat untuk rakyat sebaliknya mengeluarkan "kereta tin Milo" yang tidak selamat tetapi lebih mahal daripada "kereta rakyat" sebenar yang masih dicemuh oleh sebilangan orang kita meskipun ia lebih selamat dan lebih murah.

Saya percaya, ramai pemilik Perodua Viva yang akan marah-marah dan mengatakan bahawa kesemua kereta lain hatta Mercedes-Benz dan BMW pun kereta tin Milo juga.

Kepada golongan tersebut, cuba bertenang dan baca dahulu entri ini lebih lanjut untuk penerangan mengenai zon remukan (crumple zone), yang menjadi asas binaan kerangka kereta-kereta sekarang. Pada zaman dahulu, persepsi masyarakat mengenai kereta ialah kereta yang lebih keras dan lebih kebal itulah yang dikatakan sebagai "selamat".

Namun, tanggapan tersebut disanggah oleh Béla Barényi, seorang jurutera Mercedes-Benz yang digelar "Bapa Keselamatan Pasif" dalam bidang automotif, yang sebaliknya mengatakan bahawa kereta yang keras dan kebal itulah yang sebenarnya lebih berupaya membunuh pemandu serta penumpang terutamanya pada kelajuan tinggi, yang boleh ditunjukkan melalui persamaan E = ½ mv².

Misalnya, kereta seberat 2,000 kg yang berlanggar pada kelajuan 60 km/j menghasilkan impak pelanggaran yang sama seperti jatuh dari bangunan setinggi 14.2 m, tetapi apabila kereta yang sama berlanggar pada kelajuan 90 km/j, impak pelanggaran adalah sama seperti jatuh dari bangunan setinggi 32 m, meningkat secara drastik sehingga 125%.

Maka, beliau berpendapat bahawa untuk melindungi pemandu dan penumpang, impak pelanggaran mestilah diserap oleh badan kenderaan melalui bahagian yang mudah remuk secara terkawal.

Maka, beliau berpendapat bahawa sebuah kereta yang selamat terdiri daripada ruang kabin yang keras dan kebal tetapi dalam masa yang sama mempunyai ruang but dan bonet yang mudah remuk secara terkawal.

Sebab itulah jika diikutkan kereta-kereta sekarang kesemuanya "kereta tin Milo" - bezanya cuma bezanya cumalah kereta mana yang "lebih rasa tin Milo"!

Namun, cabaran yang dialami oleh mana-mana pengeluar kereta ialah menghasilkan kereta yang mempunyai ruang kabin yang keras dan kebal tetapi dalam masa yang sama pula mempunyai ruang bonet dan but yang cukup lembut, dengan menggunakan besi keluli yang sama jenis, untuk menangani impak pelanggaran pada kelajuan tinggi tanpa mencederakan atau membunuh pemandu dan penumpang.

Maka, dua kriteria diperlukan untuk membolehkan keadaan tersebut dicapai - pemilihan jenis keluli serta rawatan haba yang dikenakan untuk memperkuatkan komponen-komponen tertentu pada kerangka.

Gambar rajah fasa keluli (besi-karbon)

Besi merupakan anugerah Allah yang amat berharga dalam peradaban manusia. Besi yang diekstrak dan dileburkan untuk dijadikan jongkong mempunyai kandungan karbon yang tinggi (besi tuang) bersifat rapuh dan kurang sesuai dijadikan kerangka kenderaan;

oleh itu, kandungan karbon mestilah dikeluarkan dan dikawal sehingga mencapai peratusan tertentu dan seterusnya disejukkan atau dilindap kejut (quench) untuk menghasilkan keluli pada kekuatan yang dikehendaki.

Namun, keluli biasa masih mempunyai limitasi dan had sebagaimana yang berikut:-

Kekuatan tegangan yang maksima ialah 700 N/mm2

Komponen-komponen yang besar sukar untuk dikeraskan dengan berkesan dengan itu terhad untuk bahagian-bahagian yang kecil.

Melindap-kejut (quench) dengan air menghasilkan kekerasan yang sepenuhnya tetapi terdedah kepada herotan dan retakan.

Jika dilembutkan dengan cepat pada suhu 300°C, kegunaannya terhad untuk memotong logam dengan kelajuan yang tinggi.

Mempunyai daya rintangan yang rendah kepada kakisan dan pengoksidaan pada suhu yang tinggi.

Berikutan limitasi pada keluli karbon biasa, keluli yang selalunya digunakan dalam pengeluaran kereta ialah dari jenis keluli aloi rendah berkekuatan tinggi (high-strength low alloy steel) atau keluli HSLA. Keluli jenis ini turut dicampur dengan bahan-bahan pengaloian lain seperti mangan, fosforus, sulfur dan silikon bagi menghasilkan keluli yang bukan sahaja cukup kuat untuk dijadikan kerangka kereta, malah ia juga tahan kakisan.

Selain pemilihan jenis keluli, rawatan haba juga diperlukan agar setiap komponen kerangka yang terlihat mempunyai tahap kekuatan yang bersesuaian selaras dengan fungsi mereka. Teknik rawatan haba ini melibatkan pemanasan atau penyejukan logam seraca pantas atau perlahan bagi menambahkan kekuatannya, dan ia boleh melibatkan kerja lain seperti tempaan dan tekanan.

Teknik sebegini juga diamalkan oleh mana-mana tukang besi di dunia untuk memperkuatkan peralatan besi buatan mereka.

Semasa membangunkan kerangka bagi Proton Preve, Proton menggunakan teknik tekanan panas sebagai rawatan haba bagi 12 komponen kritikal kerangka supaya kekuatan komponen-komponen tersebut ditingkatkan sehingga mencapai tahap ketegaran kilasan 19,000 N-m/darjah tetapi dalam masa yang sama menggunakan keluli HSLA ringan.

Hasilnya, Proton Preve adalah kereta Proton yang paling selamat serta kereta keluaran Proton yang pertama berupaya memperolehi 5 bintang penuh dalam ANCAP. Ia merupakan peningkatan mendadak daripada hanya 1 bintang (seperti pada Proton Arena dan Proton Wira) kepada 3 bintang (seperti pada Proton Waja dan Proton Saga FLX), 4 bintang (Proton Exora) dan akhir sekali 5 bintang (Proton Preve).

Peningkatan sebeginilah yang sepatutnya dilakukan oleh mana-mana pengeluar kereta - daripada sebuah "kereta tin Milo" yang mudah kemek kepada sebuah kereta yang walaupun masih boleh kemek apabila dilanggar tetapi kabinnya cukup kebal untuk melindungi pemandu dan penumpang.

Babak dalam Top Gear mengenai Perodua Kelisa yang mencetuskan kontroversi di dalam Parlimen

Apa yang saya kesalkan tentang Perodua ialah ketiadaan inisiatif untuk meningkatkan tahap keselamatan kereta-kereta buatannya. Setakat tahun ini (2013), kereta Perodua yang paling selamat hanyalah Perodua Myvi yang memperoleh 3 bintang dalam Asean NCAP (sebenarnya Perodua Kembara lebih keras dan lebih selamat, tetapi model tersebut merupakan model SUV yang sudah lama dihentikan pengeluarannya).

Anda tentunya masih ingat akan rancangan Top Gear di mana salah seorang daripada pengacaranya, Jeremy Clarkson, telah membeli sebuah Perodua Kelisa dan memusnahkannya pada hari yang sama - mengetuk bumbung dan bonet hadapan dengan tukul besi, menekan bumbung tersebut dengan tangan, dan seterusnya menggantung kereta tersebut menggunakan kren serta mengikat beban 1 tan pada kerangka hadapan Kelisa, menyebabkan bampar serta segala isi bonet kereta tersebut terburai, dan akhir sekali meletupkan Kelisa tersebut menggunakan dinamit.

Babak tersebut kemudian dikecam oleh Parlimen Malaysia dengan dakwaan bahawa tiada satu pun komplen diterima daripada mana-mana pengguna Kelisa di United Kingdom.

Namun, dari sudut kejuruteraan pula, jika kereta tersebut tidak mampu untuk menampung satu tan beban yang dikenakan pada mana-mana bahagian kerangka, maka sudah tentulah kereta tersebut terlalu berbahaya kerana jika berlaku kemalangan pada kelajuan tinggi, ada kemungkinan kerangka akan terkoyak kerana tidak mampu menampung daya yang terhasil akibat pelanggaran.

Apa tidaknya, jika sebuah Perodua Kelisa dipenuhi 5 orang dewasa dengan berat purata 65 kg, membawa muatan di dalam but seberat 30 kg dan diisi setangki penuh minyak, maka berat beban tambahan yang perlu dipikul oleh sebuah kereta yang beratnya tidak sampai 700 kg itu sudah melebihi 400 kg.

Jadi, Perodua sepatutnya mengambil iktibar dengan berusaha menambahkan kekuatan kerangka kereta-kereta buatan mereka - kalau tak boleh guna jenis keluli yang lebih berat, gunakanlah rawatan haba! Jika kerangka kereta itu sendiri sudah tidak kuat, maka 8 biji beg udara pun tidak berupaya melindungi pemandu dan penumpang daripada impak pelanggaran yang kuat.

Untuk pengetahuan anda, komponen terpenting bagi melindungi pemandu dan penumpang semasa kemalangan ialah kerangka kereta itu sendiri, kerana ia membentuk perlindungan keselamatan aktif.

Tali pinggang keledar, alas kepala, lajur stereng mudah pecah serta beg udara pula membentuk perlindungan keselamatan pasif. Maka, jika sesebuah kereta itu dilengkapi pelbagai ciri keselamatan tetapi dalam masa yang sama pula badan kereta terlalu lemah dan mudah remuk seperti tin Milo, maka sia-sialah perlindungan pasif yang diberikan.

Kesimpulannya, semua pemain industri automotif di Malaysia bertanggungjawab sepenuhnya dalam menghasilkan kereta yang selamat tetapi mampu milik kepada rakyat Malaysia.

Memang benar, kita ada ramai pemandu ***** yang suka melanggar peraturan jalan raya, tetapi dalam masa yang sama kita memerlukan kenderaan yang cukup kuat untuk melindungi kita dan orang yang tersayang.

Maka, kita berhak untuk memiliki kenderaan yang mampu memberi perlindungan secukupnya daripada "kejahatan" pemandu-pemandu ***** tersebut kerana melindungi diri dan orang tersayang juga sebenarnya satu bentuk jihad.

Akhir kata, kereta buatan tempatan yang cukup kuat dan selamat juga secara tidak langsung berupaya menghentikan segala bentuk kecaman terhadap kereta buatan tempatan oleh orang-orang kita sendiri.

Sumber: http://myinfohubs.blogspot.com/

Thu Sep 19, 2013 6:14 pm (PDT) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Assalamualaikum,
aku rasa terpanggil untuk komen bila ada cerita pasal motor ni.
OK jalan jammed, fine, semua kete, lori, bas, drive slow tapi yang tak
syoknya bila motor kecik ni bawak ikut celah dan laju.
Kita yang nak tukar lane pun tak boleh. Punyalah risau takut dia langgar
kita. kalau setakat side mirror/fog light yang pecah tu takpe lah tapi
buatnya patah riuk sapa susah? Semua orang susah.
Dulu aku selalu drive kawan-kawan dari jepun. Diorang pun driver juga. Aku
pernah tanya; macamna dengan driving style aku?
Dia cakap "like a mad person and other people are even worse". Then bila 1
hari aku dapat ke Jepun dengan dia, memang betul dia cakap; aku drive macam
orang gila. Compare driver jepun ngan negara kita, macam langit ngan bumi
(compare jepun ngan india, macam zuhal ngan bumi).
Dari segi pemanduan, toleransi, bertolak ansur.

-zaied-

2013/9/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>

> **
>
>
> maaf cakap, tapi tak semua macam tu...
>
> dan tak semua motor besar je....ada juga motor kecik yang bawak mencelah2
> kereta tgh2 jalan jem sesak, bawak rupa tak ingat dunia, dema tak sedar,
> kot kalau tersenderih handle tu dengan side mirror orang, silap gaya jatuh
> tergolek. yang jatuh tergolek patah kaki luka sana sini, yang naik motor tu
> la, yang naik kereta, pecah side mirror je....
>
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ------------------------------
> *From:* "rezal_sapuan@amtek.my" <rezal_sapuan@amtek.my>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 5:30 PM
>
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM
> Kemalangan
>
>
> Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak ...
> macam
> jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
>
> Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
>
>
>
>
>
> From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
> To: automobil@yahoogroups.com,
> Date: 18/09/2013 05:08 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM
> Kemalangan
> Sent by: automobil@yahoogroups.com
>
>
>
>
>
>
> motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang ramai
> yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
> durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
> sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal yang
> dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
> semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
> pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan kalau
> sikit aje silap, semua tergolek.
>
> On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
> >
> > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari mesti ada
> > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
> >
> > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
> >
> > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2 dengan
> > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak ingat
> > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang motor, bukan
> > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok laluan
> > motor pun sama juga menyumbang.
> >
> > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis.... ini salah
> > diri sendiri yang penting diri.
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com
> > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> >
> > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik menyirap
> > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro... celaka
> > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor betul..*
> > */
> > /*
> > */
> > /*
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com
> > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan ke?.....supaya
> > org lain tahu...
> > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
> >
> >
> > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
> >
> > __
> > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet bagi
> > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn ikut suka
> > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
> >
> > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat uturn yg
> > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je. Biasa
> > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
> >
> > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> > >
> > >
> > >
> > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM Kemalangan di
> > > Cherating Terengganu.. _
> > >
> > > wasukalu.com <http://wasukalu.com/>
> > > kachipemas.blogspot.
> > > Posted by Abu Luqman <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> > >
> > <
>
> http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
> >
> > > Hati-hati di jalan raya
> > >
> > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal berkuasa
> > besar
> > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> > >
> > >
> > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan ngeri
> > >
> > >
> > <
>
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
> >
> > > KUANTAN � Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> > motosikal
> > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah
> > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan petang
> > tadi
> > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> > >
> > <
>
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
> >
> > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda itu
> > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> > berkonvoi
> > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman untuk
> > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> > cedera
> > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> > >
> > >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
>
>
>
>

Thu Sep 19, 2013 7:29 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

Salam,

Nasihat aku kalau jalan tgh jem, keta/lori/bas tak payah lah nak
mencilok2 tukar lane sekejap ke tepi ke tengah. Stay aje di lorong &
biarkan motor mencilok2 dah la. Biarkan motor gi ke depan dulu. Kereta
walaupun tengah stress jem pun masih duk dlm ekon, boleh dengar radio.
Boleh facebook toksah cakap lah. Sambil drive tak jem pun boleh layan
facebook lagi (terutamanya pompuan). Sape yang bawak motor tau la kalau
jem dalam panas terik mcm mana.

Time drive keta dlm jem bini aku selalu bebel sebab tak ambik pandai
kesempatan cilok potong sana sini. Bukan tak pandai aku lebih concern
mat2 motor yg menyelit tu. Sebab aku dah biasa merasa macam mana
bahayanya bawak moto kalau keta asyik kona kiri-kanan nak tukar
lane.Biasanya aku akan bagi ruang supaya motor2 ni boleh mencelah.

Satu lagi yang aku angin bila ada keta yg sengaja himpit muncung dia ke
bontot keta lain tak nak bagi moto mencelah depan dia dlm jem. Agaknya
dalam kepala otak diorang ni "kalau aku sangkut dlm jem, korang pun
mesti sangkut sama". Kemonlah fahamilah mcm mana rasanya naik motor dlm
jem panas terik/hujan+hidu asap+takdak ekon radio bagai..

Satu lagi aku tak nafikan memang byk moto yg cilok laju sana sini tak
ingat akhirat membahayakan diri sendiri & orang lain. Tapi kena ingat
seramai mana pun spesis mereka ni, lagi ramai yang bawak motor berhemah
keluar/balik kerja mencari rezeki sesuap nasi untuk keluarga masing2.

On 20/09/2013 9:13 AM, Zaiedishaq wrote:
> Assalamualaikum,
> aku rasa terpanggil untuk komen bila ada cerita pasal motor ni.
> OK jalan jammed, fine, semua kete, lori, bas, drive slow tapi yang tak
> syoknya bila motor kecik ni bawak ikut celah dan laju.
> Kita yang nak tukar lane pun tak boleh. Punyalah risau takut dia langgar
> kita. kalau setakat side mirror/fog light yang pecah tu takpe lah tapi
> buatnya patah riuk sapa susah? Semua orang susah.
> Dulu aku selalu drive kawan-kawan dari jepun. Diorang pun driver juga.
> Aku pernah tanya; macamna dengan driving style aku?
> Dia cakap "like a mad person and other people are even worse". Then bila
> 1 hari aku dapat ke Jepun dengan dia, memang betul dia cakap; aku drive
> macam orang gila. Compare driver jepun ngan negara kita, macam langit
> ngan bumi (compare jepun ngan india, macam zuhal ngan bumi).
> Dari segi pemanduan, toleransi, bertolak ansur.
> -zaied-
>
>
> 2013/9/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com <mailto:littlenoti@yahoo.com>>
>
> __
>
> maaf cakap, tapi tak semua macam tu...
>
> dan tak semua motor besar je....ada juga motor kecik yang bawak
> mencelah2 kereta tgh2 jalan jem sesak, bawak rupa tak ingat dunia,
> dema tak sedar, kot kalau tersenderih handle tu dengan side mirror
> orang, silap gaya jatuh tergolek. yang jatuh tergolek patah kaki
> luka sana sini, yang naik motor tu la, yang naik kereta, pecah side
> mirror je....
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ----------------------------------------------------------
> *From:* "rezal_sapuan@amtek.my" <rezal_sapuan@amtek.my>
> *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 5:30 PM
>
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group Motosikal..SYM
> Kemalangan
>
> Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak
> ... macam
> jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
>
> Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
>
>
>
>
>
> From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
> To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>,
> Date: 18/09/2013 05:08 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group Motosikal..SYM
> Kemalangan
> Sent by: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>
>
>
>
>
>
> motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang
> ramai
> yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
> durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
> sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal
> yang
> dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
> semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
> pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan kalau
> sikit aje silap, semua tergolek.
>
> On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
> >
> > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari mesti ada
> > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
> >
> > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
> >
> > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2
> dengan
> > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak ingat
> > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang
> motor, bukan
> > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok
> laluan
> > motor pun sama juga menyumbang.
> >
> > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis....
> ini salah
> > diri sendiri yang penting diri.
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com
> <mailto:savvymerah07@yahoo.com>>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> >
> > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik
> menyirap
> > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro...
> celaka
> > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor
> betul..*
> > */
> > /*
> > */
> > /*
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com
> <mailto:farah33sukri@gmail.com>>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan
> ke?.....supaya
> > org lain tahu...
> > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
> >
> >
> > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com> <mailto:cekelatgetah@gmail.com
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>
> >
> > __
> > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet
> bagi
> > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn ikut suka
> > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
> >
> > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat uturn yg
> > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je.
> Biasa
> > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
> >
> > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> > >
> > >
> > >
> > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM Kemalangan di
> > > Cherating Terengganu.. _
> > >
> > > wasukalu.com <http://wasukalu.com> <http://wasukalu.com/>
> > > kachipemas.blogspot.
> > > Posted by Abu Luqman
> <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> > >
> > <
> http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
>
> >
> > > Hati-hati di jalan raya
> > >
> > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal berkuasa
> > besar
> > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> > >
> > >
> > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan
> ngeri
> > >
> > >
> > <
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
>
> >
> > > KUANTAN � Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> > motosikal
> > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah
> > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan petang
> > tadi
> > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> > >
> > <
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
>
> >
> > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda
> itu
> > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> > berkonvoi
> > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman
> untuk
> > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> > cedera
> > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> > >
> > >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
>
>
>
>

Thu Sep 19, 2013 7:36 pm (PDT) . Posted by:

fuzzyinn

Biasanya kereta2 pemandu yg suka menutup ruang ni akan ada kesan calar Kena side mirror + footrest ..Ada sesetengah mat motor memang sengaja target pemandu yg macam ni ..ni sekadar pengalaman menungang Dan memandu la ..Tapi setakat ni tak pernAh buat lagi la ..
Sent from my BlackBerry� wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Fri, 20 Sep 2013 10:29:44
To: <automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan

Salam,

Nasihat aku kalau jalan tgh jem, keta/lori/bas tak payah lah nak
mencilok2 tukar lane sekejap ke tepi ke tengah. Stay aje di lorong &
biarkan motor mencilok2 dah la. Biarkan motor gi ke depan dulu. Kereta
walaupun tengah stress jem pun masih duk dlm ekon, boleh dengar radio.
Boleh facebook toksah cakap lah. Sambil drive tak jem pun boleh layan
facebook lagi (terutamanya pompuan). Sape yang bawak motor tau la kalau
jem dalam panas terik mcm mana.

Time drive keta dlm jem bini aku selalu bebel sebab tak ambik pandai
kesempatan cilok potong sana sini. Bukan tak pandai aku lebih concern
mat2 motor yg menyelit tu. Sebab aku dah biasa merasa macam mana
bahayanya bawak moto kalau keta asyik kona kiri-kanan nak tukar
lane.Biasanya aku akan bagi ruang supaya motor2 ni boleh mencelah.

Satu lagi yang aku angin bila ada keta yg sengaja himpit muncung dia ke
bontot keta lain tak nak bagi moto mencelah depan dia dlm jem. Agaknya
dalam kepala otak diorang ni "kalau aku sangkut dlm jem, korang pun
mesti sangkut sama". Kemonlah fahamilah mcm mana rasanya naik motor dlm
jem panas terik/hujan+hidu asap+takdak ekon radio bagai..

Satu lagi aku tak nafikan memang byk moto yg cilok laju sana sini tak
ingat akhirat membahayakan diri sendiri & orang lain. Tapi kena ingat
seramai mana pun spesis mereka ni, lagi ramai yang bawak motor berhemah
keluar/balik kerja mencari rezeki sesuap nasi untuk keluarga masing2.









On 20/09/2013 9:13 AM, Zaiedishaq wrote:
> Assalamualaikum,
> aku rasa terpanggil untuk komen bila ada cerita pasal motor ni.
> OK jalan jammed, fine, semua kete, lori, bas, drive slow tapi yang tak
> syoknya bila motor kecik ni bawak ikut celah dan laju.
> Kita yang nak tukar lane pun tak boleh. Punyalah risau takut dia langgar
> kita. kalau setakat side mirror/fog light yang pecah tu takpe lah tapi
> buatnya patah riuk sapa susah? Semua orang susah.
> Dulu aku selalu drive kawan-kawan dari jepun. Diorang pun driver juga.
> Aku pernah tanya; macamna dengan driving style aku?
> Dia cakap "like a mad person and other people are even worse". Then bila
> 1 hari aku dapat ke Jepun dengan dia, memang betul dia cakap; aku drive
> macam orang gila. Compare driver jepun ngan negara kita, macam langit
> ngan bumi (compare jepun ngan india, macam zuhal ngan bumi).
> Dari segi pemanduan, toleransi, bertolak ansur.
> -zaied-
>
>
> 2013/9/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com <mailto:littlenoti@yahoo.com>>
>
> __
>
> maaf cakap, tapi tak semua macam tu...
>
> dan tak semua motor besar je....ada juga motor kecik yang bawak
> mencelah2 kereta tgh2 jalan jem sesak, bawak rupa tak ingat dunia,
> dema tak sedar, kot kalau tersenderih handle tu dengan side mirror
> orang, silap gaya jatuh tergolek. yang jatuh tergolek patah kaki
> luka sana sini, yang naik motor tu la, yang naik kereta, pecah side
> mirror je....
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ----------------------------------------------------------
> *From:* "rezal_sapuan@amtek.my" <rezal_sapuan@amtek.my>
> *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 5:30 PM
>
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group Motosikal..SYM
> Kemalangan
>
> Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak
> ... macam
> jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
>
> Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
>
>
>
>
>
> From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
> To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>,
> Date: 18/09/2013 05:08 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group Motosikal..SYM
> Kemalangan
> Sent by: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>
>
>
>
>
>
> motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang
> ramai
> yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
> durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
> sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal
> yang
> dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
> semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
> pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan kalau
> sikit aje silap, semua tergolek.
>
> On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
> >
> > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari mesti ada
> > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
> >
> > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
> >
> > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2
> dengan
> > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak ingat
> > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang
> motor, bukan
> > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok
> laluan
> > motor pun sama juga menyumbang.
> >
> > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis....
> ini salah
> > diri sendiri yang penting diri.
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com
> <mailto:savvymerah07@yahoo.com>>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> >
> > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik
> menyirap
> > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro...
> celaka
> > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor
> betul..*
> > */
> > /*
> > */
> > /*
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com
> <mailto:farah33sukri@gmail.com>>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan
> ke?.....supaya
> > org lain tahu...
> > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
> >
> >
> > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com> <mailto:cekelatgetah@gmail.com
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>
> >
> > __
> > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet
> bagi
> > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn ikut suka
> > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
> >
> > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat uturn yg
> > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je.
> Biasa
> > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
> >
> > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> > >
> > >
> > >
> > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM Kemalangan di
> > > Cherating Terengganu.. _
> > >
> > > wasukalu.com <http://wasukalu.com> <http://wasukalu.com/>
> > > kachipemas.blogspot.
> > > Posted by Abu Luqman
> <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> > >
> > <
> http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
>
> >
> > > Hati-hati di jalan raya
> > >
> > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal berkuasa
> > besar
> > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> > >
> > >
> > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan
> ngeri
> > >
> > >
> > <
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
>
> >
> > > KUANTAN � Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> > motosikal
> > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah
> > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan petang
> > tadi
> > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> > >
> > <
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
>
> >
> > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda
> itu
> > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> > berkonvoi
> > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman
> untuk
> > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> > cedera
> > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> > >
> > >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
>
>
>
>


------------------------------------

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.comYahoo! Groups Links



Thu Sep 19, 2013 7:43 pm (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

wasalam,

tak nafi ada yang pemandu berhemah, tapi masih ramai pemandu tak berhemah.

contoh motor
1. jalan tengah jem kereta lori tak bergerak, motor dengan penuh selamber dan yakin bawak laju antara lane kiri dan kanan, tak nak guna emergency lane.
2. kereta dari lane kiri nak masuk lane kanan, tau2 lane kanan brake, badan kereta terberhenti kat tengah, 40 batu lagi dah dengar jeritan horn dari motor2 yang nak bawak laju. kemonla...dah nampak kereta tak bergerak, ikut je la lane lain, bukan dia sengaja pun.takkan la tak reti nak mencelah2, kecik je kot...
3. di federal highway, dah tersiap sedia laluan motorsikal, gunakanlah. yang dok sebok ikut laluan kereta juga kenapa ? ini aku tak nafi...kalau aku nampak ada motor lalu di laluan kereta sedangkan laluan motorsikal ada....memang aku akan himpit motor tu.... dasar tak reti bahasa.

contoh kereta
1. ikut suka hati dia nak bawak 40km/j di lane laju, jarak antara kereta dia dengan kereta depan boleh masuk gerabak keretapi, sedangkan lane kiri kosong.
2. suka hati stereng kreta dia nak masuk kiri kanan lane, tak reti nak guna signal. kesian jugak, beli kereta beribu2, hutang bertahun2...tapi signal tak nak guna. 
3. dia ingat dia sorang je bayar roadtax, dengan penuh bangga dan riak bawak kereta di lane kecemasan. dah la laluan salah, bawak laju pulak tu.

contoh lori
1. dia ingat dia besar, suka hati tayar dia je nak himpit kereta2 kecil, especially masa mencelah dikala jem 

bukan kereta je nak kena ikut peraturan dan norma2 pemanduan. motor pun kena sama tolak ansur. yang kereta pun bayar roadtax jugak, ok?

wallahualam.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, September 20, 2013 10:29 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan


Salam,

Nasihat aku kalau jalan tgh jem, keta/lori/bas tak payah lah nak
mencilok2 tukar lane sekejap ke tepi ke tengah. Stay aje di lorong &
biarkan motor mencilok2 dah la. Biarkan motor gi ke depan dulu. Kereta
walaupun tengah stress jem pun masih duk dlm ekon, boleh dengar radio.
Boleh facebook toksah cakap lah. Sambil drive tak jem pun boleh layan
facebook lagi (terutamanya pompuan). Sape yang bawak motor tau la kalau
jem dalam panas terik mcm mana.

Time drive keta dlm jem bini aku selalu bebel sebab tak ambik pandai
kesempatan cilok potong sana sini. Bukan tak pandai aku lebih concern
mat2 motor yg menyelit tu. Sebab aku dah biasa merasa macam mana
bahayanya bawak moto kalau keta asyik kona kiri-kanan nak tukar
lane.Biasanya aku akan bagi ruang supaya motor2 ni boleh mencelah.

Satu lagi yang aku angin bila ada keta yg sengaja himpit muncung dia ke
bontot keta lain tak nak bagi moto mencelah depan dia dlm jem. Agaknya
dalam kepala otak diorang ni "kalau aku sangkut dlm jem, korang pun
mesti sangkut sama". Kemonlah fahamilah mcm mana rasanya naik motor dlm
jem panas terik/hujan+hidu asap+takdak ekon radio bagai..

Satu lagi aku tak nafikan memang byk moto yg cilok laju sana sini tak
ingat akhirat membahayakan diri sendiri & orang lain. Tapi kena ingat
seramai mana pun spesis mereka ni, lagi ramai yang bawak motor berhemah
keluar/balik kerja mencari rezeki sesuap nasi untuk keluarga masing2.

On 20/09/2013 9:13 AM, Zaiedishaq wrote:
> Assalamualaikum,
> aku rasa terpanggil untuk komen bila ada cerita pasal motor ni.
> OK jalan jammed, fine, semua kete, lori, bas, drive slow tapi yang tak
> syoknya bila motor kecik ni bawak ikut celah dan laju.
> Kita yang nak tukar lane pun tak boleh. Punyalah risau takut dia langgar
> kita. kalau setakat side mirror/fog light yang pecah tu takpe lah tapi
> buatnya patah riuk sapa susah? Semua orang susah.
> Dulu aku selalu drive kawan-kawan dari jepun. Diorang pun driver juga.
> Aku pernah tanya; macamna dengan driving style aku?
> Dia cakap "like a mad person and other people are even worse". Then bila
> 1 hari aku dapat ke Jepun dengan dia, memang betul dia cakap; aku drive
> macam orang gila. Compare driver jepun ngan negara kita, macam langit
> ngan bumi (compare jepun ngan india, macam zuhal ngan bumi).
> Dari segi pemanduan, toleransi, bertolak ansur.
> -zaied-
>
>
> 2013/9/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com <mailto:littlenoti@yahoo.com>>
>
>    __
>
>    maaf cakap, tapi tak semua macam tu...
>
>    dan tak semua motor besar je....ada juga motor kecik yang bawak
>    mencelah2 kereta tgh2 jalan jem sesak, bawak rupa tak ingat dunia,
>    dema tak sedar, kot kalau tersenderih handle tu dengan side mirror
>    orang, silap gaya jatuh tergolek. yang jatuh tergolek patah kaki
>    luka sana sini, yang naik motor tu la, yang naik kereta, pecah side
>    mirror je....
>
>    rgds,
>    Nazri Ahtar
>
>    ----------------------------------------------------------
>    *From:* "rezal_sapuan@amtek.my" <rezal_sapuan@amtek.my>
>    *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>    *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 5:30 PM
>
>    *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>    <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group Motosikal..SYM
>    Kemalangan
>
>    Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak
>    ... macam
>    jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
>
>    Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
>
>
>
>
>
>    From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
>    To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>,
>    Date: 18/09/2013 05:08 PM
>    Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>    <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group Motosikal..SYM
>    Kemalangan
>    Sent by: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>
>
>
>
>
>
>    motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang
>    ramai
>    yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
>    durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
>    sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal
>    yang
>    dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
>    semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
>    pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan kalau
>    sikit aje silap, semua tergolek.
>
>    On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
>      > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
>      >
>      > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari mesti ada
>      > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
>      >
>      > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
>      > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
>      > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
>      >
>      > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2
>    dengan
>      > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak ingat
>      > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang
>    motor, bukan
>      > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok
>    laluan
>      > motor pun sama juga menyumbang.
>      >
>      > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis....
>    ini salah
>      > diri sendiri yang penting diri.
>      > rgds,
>      > Nazri Ahtar
>      >
>      > ----------------------------------------------------------
>      > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com
>    <mailto:savvymerah07@yahoo.com>>
>      > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>      > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
>      > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>    <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group
>      > Motosikal..SYM Kemalangan
>      >
>      >
>      > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik
>    menyirap
>      > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro...
>    celaka
>      > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor
>    betul..*
>      > */
>      > /*
>      > */
>      > /*
>      > ----------------------------------------------------------
>      > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com
>    <mailto:farah33sukri@gmail.com>>
>      > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>      > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
>      > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>    <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group
>      > Motosikal..SYM Kemalangan
>      >
>      > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan
>    ke?.....supaya
>      > org lain tahu...
>      > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
>      >
>      >
>      > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com
>    <mailto:cekelatgetah@gmail.com> <mailto:cekelatgetah@gmail.com
>    <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>
>      >
>      > __
>      > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet
>    bagi
>      > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
>      > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn ikut suka
>      > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
>      >
>      > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat uturn yg
>      > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je.
>    Biasa
>      > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
>      >
>      > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
>      > >
>      > >
>      > >
>      > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM Kemalangan di
>      > > Cherating Terengganu.. _
>      > >
>      > > wasukalu.com <http://wasukalu.com> <http://wasukalu.com/>
>      > > kachipemas.blogspot.
>      > > Posted by Abu Luqman
>    <https://plus.google.com/113961483334628710596>
>      > >
>      > <
>    http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
>
>      >
>      > > Hati-hati di jalan raya
>      > >
>      > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal berkuasa
>      > besar
>      > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
>      > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
>      > >
>      > >
>      > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan
>    ngeri
>      > >
>      > >
>      > <
>    http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
>
>      >
>      > > KUANTAN – Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
>      > motosikal
>      > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah
>      > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan petang
>      > tadi
>      > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
>      > >
>      > <
>    http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
>
>      >
>      > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda
>    itu
>      > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
>      > berkonvoi
>      > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
>      > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman
>    untuk
>      > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
>      > cedera
>      > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
>      > >
>      > >
>      >
>      >
>      >
>      >
>      >
>      >
>      >
>
>
>
>
>
>

------------------------------------

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:      
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info   
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info   
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com   
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.comYahoo! Groups Links

    http://info.yahoo.com/legal/us/yahoo/utos/terms/

Thu Sep 19, 2013 8:06 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

Di federal highway jugak kereta sebok guna laluan motor time jem.
Berhadapan dengan shell/esso batu tiga. Asalnya lorong motorsikal, dan
laluan ihsan kepada yg nak isi minyak + ada bus stop sebiji kat situ.
Apa yang berlaku lepas waktu pejabat jalan tu penuh sesak dengan keta &
lori. Bukan nak masuk isi minyak tapi nak short cut keluar highway ke
batu tiga/glenmarie. Semuanya malas nak beratur panjang ikut turn keluar
highway. Bila motor nak lalu, ditutup jln rapat2 mana tak hangin.
Atleast bagila ruang lorong sekangkang kera untuk motor lalu situ. Aku
penah eksiden kat situ sekali kena himpit gara2 ada keta nak amik short
cut last minit masuk situ. Motor ni paham2lah brek emegency mcm mana pun
2 tayar jer.. mmg tak stabil.. keta tu sikit pun tak calar..

On 20/09/2013 10:43 AM, Nazri Ahtar wrote:
> wasalam,
>
> tak nafi ada yang pemandu berhemah, tapi masih ramai pemandu tak berhemah.
>
> contoh motor
> 1. jalan tengah jem kereta lori tak bergerak, motor dengan penuh
> selamber dan yakin bawak laju antara lane kiri dan kanan, tak nak guna
> emergency lane.
> 2. kereta dari lane kiri nak masuk lane kanan, tau2 lane kanan brake,
> badan kereta terberhenti kat tengah, 40 batu lagi dah dengar jeritan
> horn dari motor2 yang nak bawak laju. kemonla...dah nampak kereta tak
> bergerak, ikut je la lane lain, bukan dia sengaja pun.takkan la tak reti
> nak mencelah2, kecik je kot...
> 3. di federal highway, dah tersiap sedia laluan motorsikal, gunakanlah.
> yang dok sebok ikut laluan kereta juga kenapa ? ini aku tak nafi...kalau
> aku nampak ada motor lalu di laluan kereta sedangkan laluan motorsikal
> ada....memang aku akan himpit motor tu.... dasar tak reti bahasa.
>
> contoh kereta
> 1. ikut suka hati dia nak bawak 40km/j di lane laju, jarak antara kereta
> dia dengan kereta depan boleh masuk gerabak keretapi, sedangkan lane
> kiri kosong.
> 2. suka hati stereng kreta dia nak masuk kiri kanan lane, tak reti nak
> guna signal. kesian jugak, beli kereta beribu2, hutang bertahun2...tapi
> signal tak nak guna.
> 3. dia ingat dia sorang je bayar roadtax, dengan penuh bangga dan riak
> bawak kereta di lane kecemasan. dah la laluan salah, bawak laju pulak tu.
>
> contoh lori
> 1. dia ingat dia besar, suka hati tayar dia je nak himpit kereta2 kecil,
> especially masa mencelah dikala jem
>
> bukan kereta je nak kena ikut peraturan dan norma2 pemanduan. motor pun
> kena sama tolak ansur. yang kereta pun bayar roadtax jugak, ok?
>
> wallahualam.
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ----------------------------------------------------------
> *From:* MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Friday, September 20, 2013 10:29 AM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> Motosikal..SYM Kemalangan
>
> Salam,
>
> Nasihat aku kalau jalan tgh jem, keta/lori/bas tak payah lah nak
> mencilok2 tukar lane sekejap ke tepi ke tengah. Stay aje di lorong &
> biarkan motor mencilok2 dah la. Biarkan motor gi ke depan dulu. Kereta
> walaupun tengah stress jem pun masih duk dlm ekon, boleh dengar radio.
> Boleh facebook toksah cakap lah. Sambil drive tak jem pun boleh layan
> facebook lagi (terutamanya pompuan). Sape yang bawak motor tau la kalau
> jem dalam panas terik mcm mana.
>
> Time drive keta dlm jem bini aku selalu bebel sebab tak ambik pandai
> kesempatan cilok potong sana sini. Bukan tak pandai aku lebih concern
> mat2 motor yg menyelit tu. Sebab aku dah biasa merasa macam mana
> bahayanya bawak moto kalau keta asyik kona kiri-kanan nak tukar
> lane.Biasanya aku akan bagi ruang supaya motor2 ni boleh mencelah.
>
> Satu lagi yang aku angin bila ada keta yg sengaja himpit muncung dia ke
> bontot keta lain tak nak bagi moto mencelah depan dia dlm jem. Agaknya
> dalam kepala otak diorang ni "kalau aku sangkut dlm jem, korang pun
> mesti sangkut sama". Kemonlah fahamilah mcm mana rasanya naik motor dlm
> jem panas terik/hujan+hidu asap+takdak ekon radio bagai..
>
> Satu lagi aku tak nafikan memang byk moto yg cilok laju sana sini tak
> ingat akhirat membahayakan diri sendiri & orang lain. Tapi kena ingat
> seramai mana pun spesis mereka ni, lagi ramai yang bawak motor berhemah
> keluar/balik kerja mencari rezeki sesuap nasi untuk keluarga masing2.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> On 20/09/2013 9:13 AM, Zaiedishaq wrote:
> > Assalamualaikum,
> > aku rasa terpanggil untuk komen bila ada cerita pasal motor ni.
> > OK jalan jammed, fine, semua kete, lori, bas, drive slow tapi yang tak
> > syoknya bila motor kecik ni bawak ikut celah dan laju.
> > Kita yang nak tukar lane pun tak boleh. Punyalah risau takut dia langgar
> > kita. kalau setakat side mirror/fog light yang pecah tu takpe lah tapi
> > buatnya patah riuk sapa susah? Semua orang susah.
> > Dulu aku selalu drive kawan-kawan dari jepun. Diorang pun driver juga.
> > Aku pernah tanya; macamna dengan driving style aku?
> > Dia cakap "like a mad person and other people are even worse". Then bila
> > 1 hari aku dapat ke Jepun dengan dia, memang betul dia cakap; aku drive
> > macam orang gila. Compare driver jepun ngan negara kita, macam langit
> > ngan bumi (compare jepun ngan india, macam zuhal ngan bumi).
> > Dari segi pemanduan, toleransi, bertolak ansur.
> > -zaied-
> >
> >
> > 2013/9/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com
> <mailto:littlenoti@yahoo.com> <mailto:littlenoti@yahoo.com
> <mailto:littlenoti@yahoo.com>>>
> >
> > __
> >
> > maaf cakap, tapi tak semua macam tu...
> >
> > dan tak semua motor besar je....ada juga motor kecik yang bawak
> > mencelah2 kereta tgh2 jalan jem sesak, bawak rupa tak ingat dunia,
> > dema tak sedar, kot kalau tersenderih handle tu dengan side mirror
> > orang, silap gaya jatuh tergolek. yang jatuh tergolek patah kaki
> > luka sana sini, yang naik motor tu la, yang naik kereta, pecah side
> > mirror je....
> >
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> >
> ----------------------------------------------------------
> > *From:* "rezal_sapuan@amtek.my <mailto:rezal_sapuan@amtek.my>"
> <rezal_sapuan@amtek.my <mailto:rezal_sapuan@amtek.my>>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> <mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 5:30 PM
> >
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group Motosikal..SYM
> > Kemalangan
> >
> > Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak
> > ... macam
> > jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
> >
> > Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
> >
> >
> >
> >
> >
> > From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>
> > To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> <mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>>,
> > Date: 18/09/2013 05:08 PM
> > Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group Motosikal..SYM
> > Kemalangan
> > Sent by: automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang
> > ramai
> > yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
> > durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
> > sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal
> > yang
> > dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
> > semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
> > pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan
> kalau
> > sikit aje silap, semua tergolek.
> >
> > On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> > > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
> > >
> > > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari
> mesti ada
> > > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
> > >
> > > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> > > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> > > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
> > >
> > > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2
> > dengan
> > > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak
> ingat
> > > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang
> > motor, bukan
> > > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok
> > laluan
> > > motor pun sama juga menyumbang.
> > >
> > > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis....
> > ini salah
> > > diri sendiri yang penting diri.
> > > rgds,
> > > Nazri Ahtar
> > >
> > > ----------------------------------------------------------
> > > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com
> <mailto:savvymerah07@yahoo.com>
> > <mailto:savvymerah07@yahoo.com <mailto:savvymerah07@yahoo.com>>>
> > > *To:* automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> > > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group
> > > Motosikal..SYM Kemalangan
> > >
> > >
> > > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik
> > menyirap
> > > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro...
> > celaka
> > > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor
> > betul..*
> > > */
> > > /*
> > > */
> > > /*
> > > ----------------------------------------------------------
> > > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com
> <mailto:farah33sukri@gmail.com>
> > <mailto:farah33sukri@gmail.com <mailto:farah33sukri@gmail.com>>>
> > > *To:* automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> > > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group
> > > Motosikal..SYM Kemalangan
> > >
> > > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan
> > ke?.....supaya
> > > org lain tahu...
> > > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
> > >
> > >
> > > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> > <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> > <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>>
> > >
> > > __
> > > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet
> > bagi
> > > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> > > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn
> ikut suka
> > > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
> > >
> > > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat
> uturn yg
> > > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je.
> > Biasa
> > > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
> > >
> > > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> > > >
> > > >
> > > >
> > > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM
> Kemalangan di
> > > > Cherating Terengganu.. _
> > > >
> > > > wasukalu.com <http://wasukalu.com <http://wasukalu.com/>>
> <http://wasukalu.com/>
> > > > kachipemas.blogspot.
> > > > Posted by Abu Luqman
> > <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> > > >
> > > <
> >
> http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
> >
> > >
> > > > Hati-hati di jalan raya
> > > >
> > > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal
> berkuasa
> > > besar
> > > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> > > >
> > > >
> > > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan
> > ngeri
> > > >
> > > >
> > > <
> >
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
> >
> > >
> > > > KUANTAN – Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> > > motosikal
> > > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan
> sebuah
> > > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan
> petang
> > > tadi
> > > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> > > >
> > > <
> >
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
> >
> > >
> > > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda
> > itu
> > > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> > > berkonvoi
> > > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman
> > untuk
> > > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> > > cedera
> > > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
> ------------------------------------
>
> Anda mempunyai masalah dibawah:
> 1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
> 2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
> 3. Kena Ban ?
> 4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
> 5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
> Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com
> <mailto:automobil-owner@yahoogroups.com>
>
> ----------------------------------------
>
> Post message:
> automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> Subscribe:
> automobil-subscribe@yahoogroups.com
> <mailto:automobil-subscribe@yahoogroups.com>
>
> ----------------------------------------
>
> Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
> http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069
>
> ----------------------------------------
>
> Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
> <http://groupautomobil.blogspot.com/>
> Facebook: Fanpage Automobil -
> http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
> Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
>
> ----------------------------------------
>
> Weblist:
> OILYMAN - http://oilyman.com.my <http://oilyman.com.my/>
> Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com <http://bloginmalaysia.com/>
> Kataloh - http://kataloh.com <http://kataloh.com/>
> Cari Mudah - http://carimudah.com <http://carimudah.com/>
> Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
> <http://besthotelreviews.org/>
> Enplegu.com - http://enplegu.com <http://enplegu.com/>
> Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
> <http://besthotelreviews.info/>
> Blog Soccers - http://blogsoccers.com <http://blogsoccers.com/>
> Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
> <http://googleadsenseprogram.com/>
> Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
> <http://azamientertainment.com/>
> Din Apartment - http://dinapartment.com <http://dinapartment.com/>
> University College Online - http://universitycollegeonline.info
> <http://universitycollegeonline.info/>
> Kad Niaga - http://kadniaga.com <http://kadniaga.com/>
> Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
> <http://googleadsenseprogram.info/>
> K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
> <http://k-popmusicdownload.info/>
> Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
> <http://healthcaredefinition.com/>
> Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.comYahoo!
> <http://laptopskinsticker.comyahoo%21/>Groups Links
>
>
> <mailto:automobil-fullfeatured@yahoogroups.com>
>
>
>
>
>

Thu Sep 19, 2013 8:29 pm (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

kesian.....

tu yg saya cakap tu.... kalau semua orang play by the rules..... tak timbul masalah besar.
ini tidak, masing2 pikir lepas diri sendiri je....
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, September 20, 2013 11:06 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan


 
Di federal highway jugak kereta sebok guna laluan motor time jem.
Berhadapan dengan shell/esso batu tiga. Asalnya lorong motorsikal, dan
laluan ihsan kepada yg nak isi minyak + ada bus stop sebiji kat situ.
Apa yang berlaku lepas waktu pejabat jalan tu penuh sesak dengan keta &
lori. Bukan nak masuk isi minyak tapi nak short cut keluar highway ke
batu tiga/glenmarie. Semuanya malas nak beratur panjang ikut turn keluar
highway. Bila motor nak lalu, ditutup jln rapat2 mana tak hangin.
Atleast bagila ruang lorong sekangkang kera untuk motor lalu situ. Aku
penah eksiden kat situ sekali kena himpit gara2 ada keta nak amik short
cut last minit masuk situ. Motor ni paham2lah brek emegency mcm mana pun
2 tayar jer.. mmg tak stabil.. keta tu sikit pun tak calar..

On 20/09/2013 10:43 AM, Nazri Ahtar wrote:
> wasalam,
>
> tak nafi ada yang pemandu berhemah, tapi masih ramai pemandu tak berhemah.
>
> contoh motor
> 1. jalan tengah jem kereta lori tak bergerak, motor dengan penuh
> selamber dan yakin bawak laju antara lane kiri dan kanan, tak nak guna
> emergency lane.
> 2. kereta dari lane kiri nak masuk lane kanan, tau2 lane kanan brake,
> badan kereta terberhenti kat tengah, 40 batu lagi dah dengar jeritan
> horn dari motor2 yang nak bawak laju. kemonla...dah nampak kereta tak
> bergerak, ikut je la lane lain, bukan dia sengaja pun.takkan la tak reti
> nak mencelah2, kecik je kot...
> 3. di federal highway, dah tersiap sedia laluan motorsikal, gunakanlah.
> yang dok sebok ikut laluan kereta juga kenapa ? ini aku tak nafi...kalau
> aku nampak ada motor lalu di laluan kereta sedangkan laluan motorsikal
> ada....memang aku akan himpit motor tu.... dasar tak reti bahasa.
>
> contoh kereta
> 1. ikut suka hati dia nak bawak 40km/j di lane laju, jarak antara kereta
> dia dengan kereta depan boleh masuk gerabak keretapi, sedangkan lane
> kiri kosong.
> 2. suka hati stereng kreta dia nak masuk kiri kanan lane, tak reti nak
> guna signal. kesian jugak, beli kereta beribu2, hutang bertahun2...tapi
> signal tak nak guna.
> 3. dia ingat dia sorang je bayar roadtax, dengan penuh bangga dan riak
> bawak kereta di lane kecemasan. dah la laluan salah, bawak laju pulak tu.
>
> contoh lori
> 1. dia ingat dia besar, suka hati tayar dia je nak himpit kereta2 kecil,
> especially masa mencelah dikala jem
>
> bukan kereta je nak kena ikut peraturan dan norma2 pemanduan. motor pun
> kena sama tolak ansur. yang kereta pun bayar roadtax jugak, ok?
>
> wallahualam.
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ----------------------------------------------------------
> *From:* MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Friday, September 20, 2013 10:29 AM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> Motosikal..SYM Kemalangan
>
> Salam,
>
> Nasihat aku kalau jalan tgh jem, keta/lori/bas tak payah lah nak
> mencilok2 tukar lane sekejap ke tepi ke tengah. Stay aje di lorong &
> biarkan motor mencilok2 dah la. Biarkan motor gi ke depan dulu. Kereta
> walaupun tengah stress jem pun masih duk dlm ekon, boleh dengar radio.
> Boleh facebook toksah cakap lah. Sambil drive tak jem pun boleh layan
> facebook lagi (terutamanya pompuan). Sape yang bawak motor tau la kalau
> jem dalam panas terik mcm mana.
>
> Time drive keta dlm jem bini aku selalu bebel sebab tak ambik pandai
> kesempatan cilok potong sana sini. Bukan tak pandai aku lebih concern
> mat2 motor yg menyelit tu. Sebab aku dah biasa merasa macam mana
> bahayanya bawak moto kalau keta asyik kona kiri-kanan nak tukar
> lane.Biasanya aku akan bagi ruang supaya motor2 ni boleh mencelah.
>
> Satu lagi yang aku angin bila ada keta yg sengaja himpit muncung dia ke
> bontot keta lain tak nak bagi moto mencelah depan dia dlm jem. Agaknya
> dalam kepala otak diorang ni "kalau aku sangkut dlm jem, korang pun
> mesti sangkut sama". Kemonlah fahamilah mcm mana rasanya naik motor dlm
> jem panas terik/hujan+hidu asap+takdak ekon radio bagai..
>
> Satu lagi aku tak nafikan memang byk moto yg cilok laju sana sini tak
> ingat akhirat membahayakan diri sendiri & orang lain. Tapi kena ingat
> seramai mana pun spesis mereka ni, lagi ramai yang bawak motor berhemah
> keluar/balik kerja mencari rezeki sesuap nasi untuk keluarga masing2.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> On 20/09/2013 9:13 AM, Zaiedishaq wrote:
> > Assalamualaikum,
> > aku rasa terpanggil untuk komen bila ada cerita pasal motor ni.
> > OK jalan jammed, fine, semua kete, lori, bas, drive slow tapi yang tak
> > syoknya bila motor kecik ni bawak ikut celah dan laju.
> > Kita yang nak tukar lane pun tak boleh. Punyalah risau takut dia langgar
> > kita. kalau setakat side mirror/fog light yang pecah tu takpe lah tapi
> > buatnya patah riuk sapa susah? Semua orang susah.
> > Dulu aku selalu drive kawan-kawan dari jepun. Diorang pun driver juga.
> > Aku pernah tanya; macamna dengan driving style aku?
> > Dia cakap "like a mad person and other people are even worse". Then bila
> > 1 hari aku dapat ke Jepun dengan dia, memang betul dia cakap; aku drive
> > macam orang gila. Compare driver jepun ngan negara kita, macam langit
> > ngan bumi (compare jepun ngan india, macam zuhal ngan bumi).
> > Dari segi pemanduan, toleransi, bertolak ansur.
> > -zaied-
> >
> >
> > 2013/9/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com
> <mailto:littlenoti@yahoo.com> <mailto:littlenoti@yahoo.com
> <mailto:littlenoti@yahoo.com>>>
> >
> > __
> >
> > maaf cakap, tapi tak semua macam tu...
> >
> > dan tak semua motor besar je....ada juga motor kecik yang bawak
> > mencelah2 kereta tgh2 jalan jem sesak, bawak rupa tak ingat dunia,
> > dema tak sedar, kot kalau tersenderih handle tu dengan side mirror
> > orang, silap gaya jatuh tergolek. yang jatuh tergolek patah kaki
> > luka sana sini, yang naik motor tu la, yang naik kereta, pecah side
> > mirror je....
> >
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> >
> ----------------------------------------------------------
> > *From:* "rezal_sapuan@amtek.my <mailto:rezal_sapuan@amtek.my>"
> <rezal_sapuan@amtek.my <mailto:rezal_sapuan@amtek.my>>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> <mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 5:30 PM
> >
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group Motosikal..SYM
> > Kemalangan
> >
> > Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak
> > ... macam
> > jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
> >
> > Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
> >
> >
> >
> >
> >
> > From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>
> > To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> <mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>>,
> > Date: 18/09/2013 05:08 PM
> > Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group Motosikal..SYM
> > Kemalangan
> > Sent by: automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang
> > ramai
> > yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
> > durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
> > sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal
> > yang
> > dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
> > semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
> > pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan
> kalau
> > sikit aje silap, semua tergolek.
> >
> > On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> > > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
> > >
> > > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari
> mesti ada
> > > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
> > >
> > > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> > > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> > > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
> > >
> > > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2
> > dengan
> > > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak
> ingat
> > > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang
> > motor, bukan
> > > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok
> > laluan
> > > motor pun sama juga menyumbang.
> > >
> > > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis....
> > ini salah
> > > diri sendiri yang penting diri.
> > > rgds,
> > > Nazri Ahtar
> > >
> > > ----------------------------------------------------------
> > > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com
> <mailto:savvymerah07@yahoo.com>
> > <mailto:savvymerah07@yahoo.com <mailto:savvymerah07@yahoo.com>>>
> > > *To:* automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> > > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group
> > > Motosikal..SYM Kemalangan
> > >
> > >
> > > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik
> > menyirap
> > > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro...
> > celaka
> > > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor
> > betul..*
> > > */
> > > /*
> > > */
> > > /*
> > > ----------------------------------------------------------
> > > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com
> <mailto:farah33sukri@gmail.com>
> > <mailto:farah33sukri@gmail.com <mailto:farah33sukri@gmail.com>>>
> > > *To:* automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> > > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group
> > > Motosikal..SYM Kemalangan
> > >
> > > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan
> > ke?.....supaya
> > > org lain tahu...
> > > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
> > >
> > >
> > > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> > <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
> <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> > <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>>
> > >
> > > __
> > > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet
> > bagi
> > > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> > > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn
> ikut suka
> > > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
> > >
> > > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat
> uturn yg
> > > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je.
> > Biasa
> > > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
> > >
> > > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> > > >
> > > >
> > > >
> > > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM
> Kemalangan di
> > > > Cherating Terengganu.. _
> > > >
> > > > wasukalu.com <http://wasukalu.com <http://wasukalu.com/>>
> <http://wasukalu.com/>
> > > > kachipemas.blogspot.
> > > > Posted by Abu Luqman
> > <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> > > >
> > > <
> >
> http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
> >
> > >
> > > > Hati-hati di jalan raya
> > > >
> > > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal
> berkuasa
> > > besar
> > > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> > > >
> > > >
> > > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan
> > ngeri
> > > >
> > > >
> > > <
> >
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
> >
> > >
> > > > KUANTAN – Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> > > motosikal
> > > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan
> sebuah
> > > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan
> petang
> > > tadi
> > > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> > > >
> > > <
> >
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
> >
> > >
> > > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda
> > itu
> > > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> > > berkonvoi
> > > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman
> > untuk
> > > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> > > cedera
> > > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
> ------------------------------------
>
> Anda mempunyai masalah dibawah:
> 1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
> 2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
> 3. Kena Ban ?
> 4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
> 5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
> Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com
> <mailto:automobil-owner@yahoogroups.com>
>
> ----------------------------------------
>
> Post message:
> automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> Subscribe:
> automobil-subscribe@yahoogroups.com
> <mailto:automobil-subscribe@yahoogroups.com>
>
> ----------------------------------------
>
> Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
> http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069
>
> ----------------------------------------
>
> Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
> <http://groupautomobil.blogspot.com/>
> Facebook: Fanpage Automobil -
> http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
> Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
>
> ----------------------------------------
>
> Weblist:
> OILYMAN - http://oilyman.com.my <http://oilyman.com.my/>
> Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com <http://bloginmalaysia.com/>
> Kataloh - http://kataloh.com <http://kataloh.com/>
> Cari Mudah - http://carimudah.com <http://carimudah.com/>
> Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
> <http://besthotelreviews.org/>
> Enplegu.com - http://enplegu.com <http://enplegu.com/>
> Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
> <http://besthotelreviews.info/>
> Blog Soccers - http://blogsoccers.com <http://blogsoccers.com/>
> Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
> <http://googleadsenseprogram.com/>
> Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
> <http://azamientertainment.com/>
> Din Apartment - http://dinapartment.com <http://dinapartment.com/>
> University College Online - http://universitycollegeonline.info
> <http://universitycollegeonline.info/>
> Kad Niaga - http://kadniaga.com <http://kadniaga.com/>
> Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
> <http://googleadsenseprogram.info/>
> K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
> <http://k-popmusicdownload.info/>
> Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
> <http://healthcaredefinition.com/>
> Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.comYahoo!
> <http://laptopskinsticker.comyahoo%21/>Groups Links
>
>
> <mailto:automobil-fullfeatured@yahoogroups.com>
>
>
>
>
>

Thu Sep 19, 2013 8:54 pm (PDT) . Posted by:

"Fairuz Mohamad" jcf7589

terpanggil juga nak komen..

kalau nak konvoi tu..tak kira laa motor ke kereta ker...jangan la panjang sangat.... supaya orang lain ada ruang guna kenderaan di jalanraya.... kalau 30 biji motor pun...dah berapa panjang kat atas jalan tu....kalau 30 biji kereta lagi la panjang....kalau yg depan sekali brek...semua kena brek..kalau yg depan tu dari lane kanan ke lane kiri....semua kekiri... ..kalau memotong...semua memotong....kalau tunggu di bawah jejantas...semua tunggu bawah jejantas......yg marsyall pulak....selalu nya ambil lane yg satu lagi.....kat hway tu..ada berapa lane jer.......kalau ada 3 lane...2 lane je utk depa....

Kalau nak singgah kedai makan pun.....agak-agak la nak parking kenderaan motor/keta masing2...jgn sampai dok atas jalanraya....kalau sebiji dua tu..masih ok lagi..kalau dah berpuluh singgah warung cendol..apa hal nya....cari tempat yg sesuai....

Jadi saya mencadangkan....hadkan bilangan utk konvoi...keselamatan seperti biasa..takde orang boleh kompromi...sebagai makluman...pengguna jalan raya lain bergerak secara berkeluarga samda 1,2 atau 3 kenderaan kecuali rombongan pengantin...itu pun jarang2 bergerak dgn bilangan kenderaan yg byk...

hanya pendapat sahaja.

 
A journey of thousand miles starts with one step.
Good judgement comes from experience and experience comes from bad judgement.."pacat" 

________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, September 19, 2013 4:46 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan


Betul tu tak semua berlagak ..ramai yang masih bersifat "low profile" ..yg duk berlagak sakan tu biasa memang sifat semula jadi dia cam tu ..klu bawak bawak kereta lembu pun depa tetap berlagak
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
________________________________

From: Fhazly Yusop <neoli18@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Thu, 19 Sep 2013 00:42:22 -0700 (PDT)
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan
 
Saya pun bawak moto besar juga. X de plak berlagak...
Sent from Yahoo! Mail on Android

________________________________
From: rezal_sapuan@amtek.my <rezal_sapuan@amtek.my>;
To: <automobil@yahoogroups.com>;
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan
Sent: Wed, Sep 18, 2013 9:30:18 AM

 
Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak ... macam
jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...

Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...

From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com,
Date: 18/09/2013 05:08 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM
Kemalangan
Sent by: automobil@yahoogroups.com

motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang ramai
yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal yang
dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan kalau
sikit aje silap, semua tergolek.

On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
>
> saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari mesti ada
> mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
>
> high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
>
> yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2 dengan
> kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak ingat
> dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang motor, bukan
> kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok laluan
> motor pun sama juga menyumbang.
>
> nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis.... ini salah
> diri sendiri yang penting diri.
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ----------------------------------------------------------
> *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> Motosikal..SYM Kemalangan
>
>
> *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik menyirap
> saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro... celaka
> betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor betul..*
> */
> /*
> */
> /*
> ----------------------------------------------------------
> *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> Motosikal..SYM Kemalangan
>
> ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan ke?.....supaya
> org lain tahu...
> ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
>
>
> 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
>
> __
> biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet bagi
> warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn ikut suka
> hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
>
> kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat uturn yg
> selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je. Biasa
> orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
>
> On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> >
> >
> >
> > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM Kemalangan di
> > Cherating Terengganu.. _
> >
> > wasukalu.com <http://wasukalu.com/>
> > kachipemas.blogspot.
> > Posted by Abu Luqman <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> >
> <
http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
>
> > Hati-hati di jalan raya
> >
> > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal berkuasa
> besar
> > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> >
> >
> > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan ngeri
> >
> >
> <
http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
>
> > KUANTAN – Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> motosikal
> > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah
> > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan petang
> tadi
> > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> >
> <
http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
>
> > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda itu
> > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> berkonvoi
> > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman untuk
> > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> cedera
> > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> >
> >
>
>
>
>
>
>
>

Thu Sep 19, 2013 8:59 pm (PDT) . Posted by:

fuzzyinn

Memang saya setuju sangat2 komen saudara Fairuz
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: Fairuz Mohamad <jcf7589@rocketmail.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Thu, 19 Sep 2013 20:54:35
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan

terpanggil juga nak komen..

kalau nak konvoi tu..tak kira laa motor ke kereta ker...jangan la panjang sangat.... supaya orang lain ada ruang guna kenderaan di jalanraya.... kalau 30 biji motor pun...dah berapa panjang kat atas jalan tu....kalau 30 biji kereta lagi la panjang....kalau yg depan sekali brek...semua kena brek..kalau yg depan tu dari lane kanan ke lane kiri....semua kekiri... ..kalau memotong...semua memotong....kalau tunggu di bawah jejantas...semua tunggu bawah jejantas......yg marsyall pulak....selalu nya ambil lane yg satu lagi.....kat hway tu..ada berapa lane jer.......kalau ada 3 lane...2 lane je utk depa....

Kalau nak singgah kedai makan pun.....agak-agak la nak parking kenderaan motor/keta masing2...jgn sampai dok atas jalanraya....kalau sebiji dua tu..masih ok lagi..kalau dah berpuluh singgah warung cendol..apa hal nya....cari tempat yg sesuai....

Jadi saya mencadangkan....hadkan bilangan utk konvoi...keselamatan seperti biasa..takde orang boleh kompromi...sebagai makluman...pengguna jalan raya lain bergerak secara berkeluarga samda 1,2 atau 3 kenderaan kecuali rombongan pengantin...itu pun jarang2 bergerak dgn bilangan kenderaan yg byk...

hanya pendapat sahaja.


 
A journey of thousand miles starts with one step.
Good judgement comes from experience and experience comes from bad judgement.."pacat" 


________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, September 19, 2013 4:46 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan






Betul tu tak semua berlagak ..ramai yang masih bersifat "low profile" ..yg duk berlagak sakan tu biasa memang sifat semula jadi dia cam tu ..klu bawak bawak kereta lembu pun depa tetap berlagak
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
________________________________

From: Fhazly Yusop <neoli18@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Thu, 19 Sep 2013 00:42:22 -0700 (PDT)
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan
 
Saya pun bawak moto besar juga. X de plak berlagak...
Sent from Yahoo! Mail on Android



________________________________
From: rezal_sapuan@amtek.my <rezal_sapuan@amtek.my>;
To: <automobil@yahoogroups.com>;
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan
Sent: Wed, Sep 18, 2013 9:30:18 AM


 
Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak ... macam
jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...

Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...





From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com,
Date: 18/09/2013 05:08 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM
Kemalangan
Sent by: automobil@yahoogroups.com






motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang ramai
yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal yang
dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan kalau
sikit aje silap, semua tergolek.

On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
>
> saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari mesti ada
> mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
>
> high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
>
> yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2 dengan
> kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak ingat
> dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang motor, bukan
> kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok laluan
> motor pun sama juga menyumbang.
>
> nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis.... ini salah
> diri sendiri yang penting diri.
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ----------------------------------------------------------
> *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> Motosikal..SYM Kemalangan
>
>
> *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik menyirap
> saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro... celaka
> betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor betul..*
> */
> /*
> */
> /*
> ----------------------------------------------------------
> *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> Motosikal..SYM Kemalangan
>
> ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan ke?.....supaya
> org lain tahu...
> ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
>
>
> 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
>
> __
> biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet bagi
> warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn ikut suka
> hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
>
> kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat uturn yg
> selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je. Biasa
> orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
>
> On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> >
> >
> >
> > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM Kemalangan di
> > Cherating Terengganu.. _
> >
> > wasukalu.com <http://wasukalu.com/>
> > kachipemas.blogspot.
> > Posted by Abu Luqman <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> >
> <
http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
>
> > Hati-hati di jalan raya
> >
> > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal berkuasa
> besar
> > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> >
> >
> > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan ngeri
> >
> >
> <
http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
>
> > KUANTAN – Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> motosikal
> > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah
> > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan petang
> tadi
> > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> >
> <
http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
>
> > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda itu
> > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> berkonvoi
> > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman untuk
> > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> cedera
> > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> >
> >
>
>
>
>
>
>
>






Thu Sep 19, 2013 9:04 pm (PDT) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Kalau kat highway tu memang la kete tak payah tukar lane kalau tukar jugak
takde beza ngan perempit, tapi ni cerita kalau jalan bandar.
Tak tukar lane nanti terlepas flyover / simpang. Kete jalan 20km/j aje,
motor duk berdesup kiri kanan. Nak tukar lane tak boleh, last-last terlepas
flyover.
Yang bawak kete ni ada jugak yang bertimbang rasa. Time jammed teruk, ada
jugak la yang lipat side mirror untuk bagi motor lepas. ada jugak yang
sengkang jalan.
Pokok pangkal pada kita. Kete ke motor ke bukannya boleh bergerak bila
takde driver/rider.
Tahap kesengalan kete ke moto ke terletak pada rider dan driver tu sendiri.
Sekarang ni alhamdulillah, takde lagi jammed. 5~10min (3km, 1 trafic
light+1 round about) dah sampai tempat kerja.
Tengahari pun sempat makan+zohor kat rumah (tapi still bawak kete ~ dah tua
tapi takde lesen motor lagi..)

2013/9/20 MHZ <cekelatgetah@gmail.com>

> **
>
>
> Di federal highway jugak kereta sebok guna laluan motor time jem.
> Berhadapan dengan shell/esso batu tiga. Asalnya lorong motorsikal, dan
> laluan ihsan kepada yg nak isi minyak + ada bus stop sebiji kat situ.
> Apa yang berlaku lepas waktu pejabat jalan tu penuh sesak dengan keta &
> lori. Bukan nak masuk isi minyak tapi nak short cut keluar highway ke
> batu tiga/glenmarie. Semuanya malas nak beratur panjang ikut turn keluar
> highway. Bila motor nak lalu, ditutup jln rapat2 mana tak hangin.
> Atleast bagila ruang lorong sekangkang kera untuk motor lalu situ. Aku
> penah eksiden kat situ sekali kena himpit gara2 ada keta nak amik short
> cut last minit masuk situ. Motor ni paham2lah brek emegency mcm mana pun
> 2 tayar jer.. mmg tak stabil.. keta tu sikit pun tak calar..
>
>
> On 20/09/2013 10:43 AM, Nazri Ahtar wrote:
> > wasalam,
> >
> > tak nafi ada yang pemandu berhemah, tapi masih ramai pemandu tak
> berhemah.
> >
> > contoh motor
> > 1. jalan tengah jem kereta lori tak bergerak, motor dengan penuh
> > selamber dan yakin bawak laju antara lane kiri dan kanan, tak nak guna
> > emergency lane.
> > 2. kereta dari lane kiri nak masuk lane kanan, tau2 lane kanan brake,
> > badan kereta terberhenti kat tengah, 40 batu lagi dah dengar jeritan
> > horn dari motor2 yang nak bawak laju. kemonla...dah nampak kereta tak
> > bergerak, ikut je la lane lain, bukan dia sengaja pun.takkan la tak reti
> > nak mencelah2, kecik je kot...
> > 3. di federal highway, dah tersiap sedia laluan motorsikal, gunakanlah.
> > yang dok sebok ikut laluan kereta juga kenapa ? ini aku tak nafi...kalau
> > aku nampak ada motor lalu di laluan kereta sedangkan laluan motorsikal
> > ada....memang aku akan himpit motor tu.... dasar tak reti bahasa.
> >
> > contoh kereta
> > 1. ikut suka hati dia nak bawak 40km/j di lane laju, jarak antara kereta
> > dia dengan kereta depan boleh masuk gerabak keretapi, sedangkan lane
> > kiri kosong.
> > 2. suka hati stereng kreta dia nak masuk kiri kanan lane, tak reti nak
> > guna signal. kesian jugak, beli kereta beribu2, hutang bertahun2...tapi
> > signal tak nak guna.
> > 3. dia ingat dia sorang je bayar roadtax, dengan penuh bangga dan riak
> > bawak kereta di lane kecemasan. dah la laluan salah, bawak laju pulak tu.
> >
> > contoh lori
> > 1. dia ingat dia besar, suka hati tayar dia je nak himpit kereta2 kecil,
> > especially masa mencelah dikala jem
> >
> > bukan kereta je nak kena ikut peraturan dan norma2 pemanduan. motor pun
> > kena sama tolak ansur. yang kereta pun bayar roadtax jugak, ok?
> >
> > wallahualam.
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com
> > *Sent:* Friday, September 20, 2013 10:29 AM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
>
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> > Salam,
> >
> > Nasihat aku kalau jalan tgh jem, keta/lori/bas tak payah lah nak
> > mencilok2 tukar lane sekejap ke tepi ke tengah. Stay aje di lorong &
> > biarkan motor mencilok2 dah la. Biarkan motor gi ke depan dulu. Kereta
> > walaupun tengah stress jem pun masih duk dlm ekon, boleh dengar radio.
> > Boleh facebook toksah cakap lah. Sambil drive tak jem pun boleh layan
> > facebook lagi (terutamanya pompuan). Sape yang bawak motor tau la kalau
> > jem dalam panas terik mcm mana.
> >
> > Time drive keta dlm jem bini aku selalu bebel sebab tak ambik pandai
> > kesempatan cilok potong sana sini. Bukan tak pandai aku lebih concern
> > mat2 motor yg menyelit tu. Sebab aku dah biasa merasa macam mana
> > bahayanya bawak moto kalau keta asyik kona kiri-kanan nak tukar
> > lane.Biasanya aku akan bagi ruang supaya motor2 ni boleh mencelah.
> >
> > Satu lagi yang aku angin bila ada keta yg sengaja himpit muncung dia ke
> > bontot keta lain tak nak bagi moto mencelah depan dia dlm jem. Agaknya
> > dalam kepala otak diorang ni "kalau aku sangkut dlm jem, korang pun
> > mesti sangkut sama". Kemonlah fahamilah mcm mana rasanya naik motor dlm
> > jem panas terik/hujan+hidu asap+takdak ekon radio bagai..
> >
> > Satu lagi aku tak nafikan memang byk moto yg cilok laju sana sini tak
> > ingat akhirat membahayakan diri sendiri & orang lain. Tapi kena ingat
> > seramai mana pun spesis mereka ni, lagi ramai yang bawak motor berhemah
> > keluar/balik kerja mencari rezeki sesuap nasi untuk keluarga masing2.
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > On 20/09/2013 9:13 AM, Zaiedishaq wrote:
> > > Assalamualaikum,
> > > aku rasa terpanggil untuk komen bila ada cerita pasal motor ni.
> > > OK jalan jammed, fine, semua kete, lori, bas, drive slow tapi yang tak
> > > syoknya bila motor kecik ni bawak ikut celah dan laju.
> > > Kita yang nak tukar lane pun tak boleh. Punyalah risau takut dia
> langgar
> > > kita. kalau setakat side mirror/fog light yang pecah tu takpe lah tapi
> > > buatnya patah riuk sapa susah? Semua orang susah.
> > > Dulu aku selalu drive kawan-kawan dari jepun. Diorang pun driver juga.
> > > Aku pernah tanya; macamna dengan driving style aku?
> > > Dia cakap "like a mad person and other people are even worse". Then
> bila
> > > 1 hari aku dapat ke Jepun dengan dia, memang betul dia cakap; aku drive
> > > macam orang gila. Compare driver jepun ngan negara kita, macam langit
> > > ngan bumi (compare jepun ngan india, macam zuhal ngan bumi).
> > > Dari segi pemanduan, toleransi, bertolak ansur.
> > > -zaied-
> > >
> > >
> > > 2013/9/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com
> > <mailto:littlenoti@yahoo.com> <mailto:littlenoti@yahoo.com
>
> > <mailto:littlenoti@yahoo.com>>>
> > >
> > > __
> > >
> > > maaf cakap, tapi tak semua macam tu...
> > >
> > > dan tak semua motor besar je....ada juga motor kecik yang bawak
> > > mencelah2 kereta tgh2 jalan jem sesak, bawak rupa tak ingat dunia,
> > > dema tak sedar, kot kalau tersenderih handle tu dengan side mirror
> > > orang, silap gaya jatuh tergolek. yang jatuh tergolek patah kaki
> > > luka sana sini, yang naik motor tu la, yang naik kereta, pecah side
> > > mirror je....
> > >
> > > rgds,
> > > Nazri Ahtar
> > >
> > >
> > ----------------------------------------------------------
> > > *From:* "rezal_sapuan@amtek.my <mailto:rezal_sapuan@amtek.my>"
> > <rezal_sapuan@amtek.my <mailto:rezal_sapuan@amtek.my>>
>
> > > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
>
> > > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 5:30 PM
> > >
> > > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group Motosikal..SYM
>
> > > Kemalangan
> > >
> > > Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak
> > > ... macam
> > > jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
> > >
> > > Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > > From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> > <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>
> > > To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>>,
>
> > > Date: 18/09/2013 05:08 PM
> > > Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group Motosikal..SYM
> > > Kemalangan
> > > Sent by: automobil@yahoogroups.com
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
>
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > > motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang
> > > ramai
> > > yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
> > > durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
> > > sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal
> > > yang
> > > dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
> > > semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
> > > pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan
> > kalau
> > > sikit aje silap, semua tergolek.
> > >
> > > On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> > > > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
> > > >
> > > > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari
> > mesti ada
> > > > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
> > > >
> > > > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> > > > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> > > > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
> > > >
> > > > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2
> > > dengan
> > > > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak
> > ingat
> > > > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang
> > > motor, bukan
> > > > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok
> > > laluan
> > > > motor pun sama juga menyumbang.
> > > >
> > > > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis....
> > > ini salah
> > > > diri sendiri yang penting diri.
> > > > rgds,
> > > > Nazri Ahtar
> > > >
> > > > ----------------------------------------------------------
> > > > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com
> > <mailto:savvymerah07@yahoo.com>
> > > <mailto:savvymerah07@yahoo.com <mailto:savvymerah07@yahoo.com>>>
> > > > *To:* automobil@yahoogroups.com
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
>
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > > > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> > > > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group
>
> > > > Motosikal..SYM Kemalangan
> > > >
> > > >
> > > > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik
> > > menyirap
> > > > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro...
> > > celaka
> > > > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor
> > > betul..*
> > > > */
> > > > /*
> > > > */
> > > > /*
> > > > ----------------------------------------------------------
> > > > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com
> > <mailto:farah33sukri@gmail.com>
> > > <mailto:farah33sukri@gmail.com <mailto:farah33sukri@gmail.com>>>
> > > > *To:* automobil@yahoogroups.com
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com> <mailto:automobil@yahoogroups.com
>
> > <mailto:automobil@yahoogroups.com>>
> > > > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> > > > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
> > > <http://www.groupautomobil.blogspot.com
> > <http://www.groupautomobil.blogspot.com/>> - Fw: Group
>
> > > > Motosikal..SYM Kemalangan
> > > >
> > > > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan
> > > ke?.....supaya
> > > > org lain tahu...
> > > > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
> > > >
> > > >
> > > > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com
> > <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> > > <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
> > <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>
> > > <mailto:cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>>
>
> > > >
> > > > __
> > > > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet
> > > bagi
> > > > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> > > > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn
> > ikut suka
> > > > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
> > > >
> > > > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat
> > uturn yg
> > > > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je.
> > > Biasa
> > > > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
> > > >
> > > > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> > > > >
> > > > >
> > > > >
> > > > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM
> > Kemalangan di
> > > > > Cherating Terengganu.. _
> > > > >
> > > > > wasukalu.com <http://wasukalu.com <http://wasukalu.com/>>
> > <http://wasukalu.com/>
> > > > > kachipemas.blogspot.
> > > > > Posted by Abu Luqman
> > > <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> > > > >
> > > > <
> > >
> >
> http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
> > >
> > > >
> > > > > Hati-hati di jalan raya
> > > > >
> > > > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal
> > berkuasa
> > > > besar
> > > > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > > > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> > > > >
> > > > >
> > > > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan
> > > ngeri
> > > > >
> > > > >
> > > > <
> > >
> >
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
> > >
> > > >
> > > > > KUANTAN � Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> > > > motosikal
> > > > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan
> > sebuah
> > > > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan
> > petang
> > > > tadi
> > > > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> > > > >
> > > > <
> > >
> >
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
> > >
> > > >
> > > > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda
> > > itu
> > > > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> > > > berkonvoi
> > > > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > > > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman
> > > untuk
> > > > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> > > > cedera
> > > > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> > > > >
> > > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
> >
> > ------------------------------------
> >
> > Anda mempunyai masalah dibawah:
> > 1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
> > 2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
> > 3. Kena Ban ?
> > 4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
> > 5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
> > Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com
> > <mailto:automobil-owner@yahoogroups.com>
> >
> > ----------------------------------------
> >
> > Post message:
> > automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > Subscribe:
> > automobil-subscribe@yahoogroups.com
> > <mailto:automobil-subscribe@yahoogroups.com>
>
> >
> > ----------------------------------------
> >
> > Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
> > http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069
> >
> > ----------------------------------------
> >
> > Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
> > <http://groupautomobil.blogspot.com/>
>
> > Facebook: Fanpage Automobil -
> > http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
> > Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
> >
> > ----------------------------------------
> >
> > Weblist:
> > OILYMAN - http://oilyman.com.my <http://oilyman.com.my/>
> > Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com <http://bloginmalaysia.com/
> >
> > Kataloh - http://kataloh.com <http://kataloh.com/>
> > Cari Mudah - http://carimudah.com <http://carimudah.com/>
>
> > Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
> > <http://besthotelreviews.org/>
> > Enplegu.com - http://enplegu.com <http://enplegu.com/>
>
> > Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
> > <http://besthotelreviews.info/>
> > Blog Soccers - http://blogsoccers.com <http://blogsoccers.com/>
>
> > Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
> > <http://googleadsenseprogram.com/>
>
> > Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
> > <http://azamientertainment.com/>
> > Din Apartment - http://dinapartment.com <http://dinapartment.com/>
>
> > University College Online - http://universitycollegeonline.info
> > <http://universitycollegeonline.info/>
> > Kad Niaga - http://kadniaga.com <http://kadniaga.com/>
>
> > Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
> > <http://googleadsenseprogram.info/>
>
> > K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
> > <http://k-popmusicdownload.info/>
>
> > Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
> > <http://healthcaredefinition.com/>
>
> > Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.comYahoo!
> > <http://laptopskinsticker.comyahoo%21/>Groups Links
> >
> >
> > <mailto:automobil-fullfeatured@yahoogroups.com>
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
>

Thu Sep 19, 2013 9:46 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Setuju dg komen ini...motor kalau tak cilok..bukanlah motor namanyer...
di KL...aku pikir 90% kereta beri jalan pd motor & dan 90% mat motor pun respek dg side mirror kereta...
aku selalu angkat tangan kata tq pd kereta yg bagi jalan pd motor..
****

Quote: ""Nasihat aku kalau jalan tgh jem, keta/lori/bas tak payah lah nak 
mencilok2 tukar lane sekejap ke tepi ke tengah

________________________________
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, September 20, 2013 10:29 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan


Salam,

Nasihat aku kalau jalan tgh jem, keta/lori/bas tak payah lah nak
mencilok2 tukar lane sekejap ke tepi ke tengah. Stay aje di lorong &
biarkan motor mencilok2 dah la. Biarkan motor gi ke depan dulu. Kereta
walaupun tengah stress jem pun masih duk dlm ekon, boleh dengar radio.
Boleh facebook toksah cakap lah. Sambil drive tak jem pun boleh layan
facebook lagi (terutamanya pompuan). Sape yang bawak motor tau la kalau
jem dalam panas terik mcm mana.

Time drive keta dlm jem bini aku selalu bebel sebab tak ambik pandai
kesempatan cilok potong sana sini. Bukan tak pandai aku lebih concern
mat2 motor yg menyelit tu. Sebab aku dah biasa merasa macam mana
bahayanya bawak moto kalau keta asyik kona kiri-kanan nak tukar
lane.Biasanya aku akan bagi ruang supaya motor2 ni boleh mencelah.

Satu lagi yang aku angin bila ada keta yg sengaja himpit muncung dia ke
bontot keta lain tak nak bagi moto mencelah depan dia dlm jem. Agaknya
dalam kepala otak diorang ni "kalau aku sangkut dlm jem, korang pun
mesti sangkut sama". Kemonlah fahamilah mcm mana rasanya naik motor dlm
jem panas terik/hujan+hidu asap+takdak ekon radio bagai..

Satu lagi aku tak nafikan memang byk moto yg cilok laju sana sini tak
ingat akhirat membahayakan diri sendiri & orang lain. Tapi kena ingat
seramai mana pun spesis mereka ni, lagi ramai yang bawak motor berhemah
keluar/balik kerja mencari rezeki sesuap nasi untuk keluarga masing2.

On 20/09/2013 9:13 AM, Zaiedishaq wrote:
> Assalamualaikum,
> aku rasa terpanggil untuk komen bila ada cerita pasal motor ni.
> OK jalan jammed, fine, semua kete, lori, bas, drive slow tapi yang tak
> syoknya bila motor kecik ni bawak ikut celah dan laju.
> Kita yang nak tukar lane pun tak boleh. Punyalah risau takut dia langgar
> kita. kalau setakat side mirror/fog light yang pecah tu takpe lah tapi
> buatnya patah riuk sapa susah? Semua orang susah.
> Dulu aku selalu drive kawan-kawan dari jepun. Diorang pun driver juga.
> Aku pernah tanya; macamna dengan driving style aku?
> Dia cakap "like a mad person and other people are even worse". Then bila
> 1 hari aku dapat ke Jepun dengan dia, memang betul dia cakap; aku drive
> macam orang gila. Compare driver jepun ngan negara kita, macam langit
> ngan bumi (compare jepun ngan india, macam zuhal ngan bumi).
> Dari segi pemanduan, toleransi, bertolak ansur.
> -zaied-
>
>
> 2013/9/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com <mailto:littlenoti@yahoo.com>>
>
>    __
>
>    maaf cakap, tapi tak semua macam tu...
>
>    dan tak semua motor besar je....ada juga motor kecik yang bawak
>    mencelah2 kereta tgh2 jalan jem sesak, bawak rupa tak ingat dunia,
>    dema tak sedar, kot kalau tersenderih handle tu dengan side mirror
>    orang, silap gaya jatuh tergolek. yang jatuh tergolek patah kaki
>    luka sana sini, yang naik motor tu la, yang naik kereta, pecah side
>    mirror je....
>
>    rgds,
>    Nazri Ahtar
>
>    ----------------------------------------------------------
>    *From:* "rezal_sapuan@amtek.my" <rezal_sapuan@amtek.my>
>    *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>    *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 5:30 PM
>
>    *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>    <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group Motosikal..SYM
>    Kemalangan
>
>    Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak
>    ... macam
>    jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
>
>    Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
>
>
>
>
>
>    From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
>    To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>,
>    Date: 18/09/2013 05:08 PM
>    Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>    <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group Motosikal..SYM
>    Kemalangan
>    Sent by: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>
>
>
>
>
>
>    motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang
>    ramai
>    yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
>    durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
>    sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal
>    yang
>    dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
>    semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
>    pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan kalau
>    sikit aje silap, semua tergolek.
>
>    On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
>      > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
>      >
>      > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari mesti ada
>      > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
>      >
>      > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
>      > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
>      > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
>      >
>      > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2
>    dengan
>      > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak ingat
>      > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang
>    motor, bukan
>      > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok
>    laluan
>      > motor pun sama juga menyumbang.
>      >
>      > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis....
>    ini salah
>      > diri sendiri yang penting diri.
>      > rgds,
>      > Nazri Ahtar
>      >
>      > ----------------------------------------------------------
>      > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com
>    <mailto:savvymerah07@yahoo.com>>
>      > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>      > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
>      > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>    <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group
>      > Motosikal..SYM Kemalangan
>      >
>      >
>      > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik
>    menyirap
>      > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro...
>    celaka
>      > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor
>    betul..*
>      > */
>      > /*
>      > */
>      > /*
>      > ----------------------------------------------------------
>      > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com
>    <mailto:farah33sukri@gmail.com>>
>      > *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>      > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
>      > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>    <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: Group
>      > Motosikal..SYM Kemalangan
>      >
>      > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan
>    ke?.....supaya
>      > org lain tahu...
>      > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
>      >
>      >
>      > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com
>    <mailto:cekelatgetah@gmail.com> <mailto:cekelatgetah@gmail.com
>    <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>>
>      >
>      > __
>      > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet
>    bagi
>      > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
>      > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn ikut suka
>      > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
>      >
>      > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat uturn yg
>      > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je.
>    Biasa
>      > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
>      >
>      > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
>      > >
>      > >
>      > >
>      > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM Kemalangan di
>      > > Cherating Terengganu.. _
>      > >
>      > > wasukalu.com <http://wasukalu.com> <http://wasukalu.com/>
>      > > kachipemas.blogspot.
>      > > Posted by Abu Luqman
>    <https://plus.google.com/113961483334628710596>
>      > >
>      > <
>    http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
>
>      >
>      > > Hati-hati di jalan raya
>      > >
>      > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal berkuasa
>      > besar
>      > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
>      > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
>      > >
>      > >
>      > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan
>    ngeri
>      > >
>      > >
>      > <
>    http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
>
>      >
>      > > KUANTAN – Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
>      > motosikal
>      > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah
>      > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan petang
>      > tadi
>      > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
>      > >
>      > <
>    http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
>
>      >
>      > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda
>    itu
>      > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
>      > berkonvoi
>      > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
>      > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman
>    untuk
>      > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
>      > cedera
>      > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
>      > >
>      > >
>      >
>      >
>      >
>      >
>      >
>      >
>      >
>
>
>
>
>
>

------------------------------------

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:      
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info   
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info   
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com   
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.comYahoo! Groups Links

    http://info.yahoo.com/legal/us/yahoo/utos/terms/

Fri Sep 20, 2013 2:34 am (PDT) . Posted by:

"ML" budubedet

Setuju, tp sbenarnya tahu takkan
ada apa2 perubahan pun ... :-)

Sent from my i-Raspberry 4G

On 20 Sep, 2013, at 11:59 AM, fuzzyinn@yahoo.com wrote:

> Memang saya setuju sangat2 komen saudara Fairuz
>
> Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
> From: Fairuz Mohamad <jcf7589@rocketmail.com>
> Sender: automobil@yahoogroups.com
> Date: Thu, 19 Sep 2013 20:54:35 -0700 (PDT)
> To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
> ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan
>
>
> terpanggil juga nak komen..
>
> kalau nak konvoi tu..tak kira laa motor ke kereta ker...jangan la panjang sangat.... supaya orang lain ada ruang guna kenderaan di jalanraya.... kalau 30 biji motor pun...dah berapa panjang kat atas jalan tu....kalau 30 biji kereta lagi la panjang....kalau yg depan sekali brek...semua kena brek..kalau yg depan tu dari lane kanan ke lane kiri....semua kekiri... ..kalau memotong...semua memotong....kalau tunggu di bawah jejantas...semua tunggu bawah jejantas......yg marsyall pulak....selalu nya ambil lane yg satu lagi.....kat hway tu..ada berapa lane jer.......kalau ada 3 lane...2 lane je utk depa....
>
> Kalau nak singgah kedai makan pun.....agak-agak la nak parking kenderaan motor/keta masing2...jgn sampai dok atas jalanraya....kalau sebiji dua tu..masih ok lagi..kalau dah berpuluh singgah warung cendol..apa hal nya....cari tempat yg sesuai....
>
> Jadi saya mencadangkan....hadkan bilangan utk konvoi...keselamatan seperti biasa..takde orang boleh kompromi...sebagai makluman...pengguna jalan raya lain bergerak secara berkeluarga samda 1,2 atau 3 kenderaan kecuali rombongan pengantin...itu pun jarang2 bergerak dgn bilangan kenderaan yg byk...
>
> hanya pendapat sahaja.
>
>
> A journey of thousand miles starts with one step.
> Good judgement comes from experience and experience comes from bad judgement.."pacat"
>
> From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
> To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
> Sent: Thursday, September 19, 2013 4:46 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan
>
>
>
> Betul tu tak semua berlagak ..ramai yang masih bersifat "low profile" ..yg duk berlagak sakan tu biasa memang sifat semula jadi dia cam tu ..klu bawak bawak kereta lembu pun depa tetap berlagak
> Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
> From: Fhazly Yusop <neoli18@yahoo.com>
> Sender: automobil@yahoogroups.com
> Date: Thu, 19 Sep 2013 00:42:22 -0700 (PDT)
> To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
> ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan
>
>
> Saya pun bawak moto besar juga. X de plak berlagak...
> Sent from Yahoo! Mail on Android
>
> From: rezal_sapuan@amtek.my <rezal_sapuan@amtek.my>;
> To: <automobil@yahoogroups.com>;
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM Kemalangan
> Sent: Wed, Sep 18, 2013 9:30:18 AM
>
>
> Dari pandangan saya, orang yang bawak motor besau ni mmg berlagak ... macam
> jalan raya ni dia yang punya ... lebih2 lagi kalau berkonvoi ...
>
> Maaf kalau ada yg terasa ... luahan peribadi dari permerhatian ...
>
>
>
>
>
> From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
> To: automobil@yahoogroups.com,
> Date: 18/09/2013 05:08 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group Motosikal..SYM
> Kemalangan
> Sent by: automobil@yahoogroups.com
>
>
>
>
>
>
> motor atau kenderaan apa pun kalau buat salah tetap salah.. memang ramai
> yg bawak motor macam pelesit. Penunggang ni ibarat mentimun dengan
> durian. Satu lagi pandangan peribadi aku bawak motor berkonvoi ni
> sangat2 membahayakan. tak kiralah konvoi haram ataupun konvoi halal yang
> dieskot oleh kuda putih. kalau dah berkonvoi tu paham2lah kan
> semangatnya lain.. tak mungkin bawak berhemah satu line camtu.. nak
> pulak yg berdarah muda mesti penuh lane mcm semut. cuba bayangkan kalau
> sikit aje silap, semua tergolek.
>
> On 18/09/2013 2:02 PM, Nazri Ahtar wrote:
> > ada lebih baik semua orang pandu ikut lorong sendiri....
> >
> > saya tiap2 hari ikut jalan federal highway, dan tiap2 hari mesti ada
> > mamat motor yang guna laluan kereta, tak ikut laluan motorsikal.
> >
> > high sg. besi KL pulak, hari2 mesti ada kereta yang ikut laluan
> > kecemasan (default route utk motorsikal), selang sehari pak pacak
> > berdiri saman, tapi masih tak susut....ada semedang...
> >
> > yang naik motor pulak, ikut lane laju, mencelah antara kereta2 dengan
> > kelajuan yg merbahaya, kot kalau kereta tu pulak mencilok tak ingat
> > dunia, yang jatuh sakit patah tangan patah kaki, penunggang motor, bukan
> > kereta. bukan nak salah diaorang la, salah yg bawak kreta nyebok laluan
> > motor pun sama juga menyumbang.
> >
> > nih dah bukan kes salah undang2 mahupun KPN, mahupun polis.... ini salah
> > diri sendiri yang penting diri.
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Savvy Merah <savvymerah07@yahoo.com>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com
> > *Sent:* Wednesday, September 18, 2013 9:46 AM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> >
> > *betul tu kasi ajar sikit... aku hari-hari org potong Q.. naik menyirap
> > saja .. rasa macam nak sekeh kepala diorg... jalan moto la bro... celaka
> > betul orang -orang macam tu ..membahayakan ...penunggang motor betul..*
> > */
> > /*
> > */
> > /*
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Sukri Farah <farah33sukri@gmail.com>
> > *To:* automobil@yahoogroups.com
> > *Sent:* Tuesday, September 17, 2013 2:16 PM
> > *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Group
> > Motosikal..SYM Kemalangan
> >
> > ...betul tu......at least bagi la signal lampu ke tangan ke?.....supaya
> > org lain tahu...
> > ...ni main masuk je......mana nk sempat nak brek.......
> >
> >
> > 2013/9/17 MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
> >
> > __
> > biar padan muka driver 4 wheel tu.. eloknya masukkan dlm internet bagi
> > warning kat orang lain. serius cakap kalau tak kena belasah memang
> > takkan serik orang mcm ni. aku penah xsiden dgn keta uturn ikut suka
> > hati mcm ni & byk kali nyaris xsiden sebab kes mcm ni.
> >
> > kalau dah terlepas simpang tu lajak le ke depan cari tempat uturn yg
> > selamat.. jangan main redah pusing / undur ke belakang mcm tu je. Biasa
> > orang mcm ni akan tgk keta jer.. motor dia tak alert terus pusing.
> >
> > On 16/09/2013 10:59 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> > >
> > >
> > >
> > > _Gambar Kemalangan [ Dahsyat ] Group Motosikal..SYM Kemalangan di
> > > Cherating Terengganu.. _
> > >
> > > wasukalu.com <http://wasukalu.com/>
> > > kachipemas.blogspot.
> > > Posted by Abu Luqman <https://plus.google.com/113961483334628710596>
> > >
> > <
> http://4.bp.blogspot.com/-9gGZyXpjTIE/UjXDkXKGJjI/AAAAAAAAO9k/7YXw5jViDTA/s1600/sym.jpg
> >
> > > Hati-hati di jalan raya
> > >
> > > Admin mendapat berita tentang kemalangan group motosikal berkuasa
> > besar
> > > dari Penang di Cherating berhampiran sempadan
> > > Terengganu-Pahang.Terengganu today
> > >
> > >
> > > Kepala hampir digilis tayar, peserta konvoi terbabit kemalangan ngeri
> > >
> > >
> > <
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0080.jpg
> >
> > > KUANTAN – Lima orang penunggang motosikal cedera parah apabila
> > motosikal
> > > yang mereka tunggangi terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah
> > > kenderaan pacuan empat roda di KM 47 jalan Kemaman-Kuantan petang
> > tadi
> > > berhampiran simpang Suria Beach Resort.
> > >
> > <
> http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/09/wpid-IMG-20130915-WA0079.jpg
> >
> > > Kejadian dilaporkan berlaku apabila kenderaan pacuan empat roda itu
> > > membuat pusingan U sebelum dilanggar empat buah motosikal yang
> > berkonvoi
> > > bersama lebih 45 buah motosikal yang lain.
> > > Lima orang yang cedera parah telah dihantar ke hospital Kemaman untuk
> > > rawatan lanjut manakala pemandu kenderaan pacuan empat roda itu
> > cedera
> > > setelah dipukul oleh peserta konvoi yang lain.
> > >
> > >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
>
>
>
>
>

Fri Sep 20, 2013 2:50 am (PDT) . Posted by:

"ML" budubedet

Mungkin kena tgk juga objektif asal letak AES tu.. "Untuk mendidik".

Ye la sebelum Kamera tu dah letak bapak signboard, dah publish gps koordinate pun tak faham2 lagi...

Selama ni memang mcm2 kempen cerita psl keburukan memandu laju .. Semua buat tak tahuu je.. Saman 100-150? Dah lama dah tapi tgk sendiri aa org patuh ke tidak..

Tapi bila 300 haa baru semua berhati2... Org tak takut mati tapi takut soru lari :-)

Antara swasta & kerajaan, kita pun dah tgk kalau saman kerajaan.. Ada diskaun aa ada pengampunan aa jadi taak jalan2.. Kalau swasta? Confirm takde diskaun2

Yg pembangkang takleh kata apa.. "Semua orang salah kecuali saya".. :-)

On 19 Sep, 2013, at 10:02 AM, MHZ <cekelatgetah@gmail.com> wrote:

> Ini bukan diskaun, ini subsidi, ini ikhsan hehe.. :)
>
> Bagi aku sistem kamera ni bagus.. lagi banyak lagi bagus.. cuma aku tak
> setuju:
>
> 1. dulu diswastakan
> 2. lokasi yg tak strategik
> 3. saman mahal sgt la.. RM100 pun dah ok..
>
> On 19/09/2013 12:34 AM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> > 
> >
> >
> >
> > p/s : Yang PR minta, batalkan semua saman AES yang lama tu bukannya bagi
> > discount.
> >
> >
> > __
> >
> >
> > _Discount 50% Untuk Saman AES - Hishammudin Hussien_
> >
> > malaysiaberih.blogspot
> > amenoworld.blogspot
> > Adakah ia sesuatu yang boleh dibanggakan?
> >
> > <http://1.bp.blogspot.com/-omKQG1f8vT4/UjlqDVlxSxI/AAAAAAAACAk/OCwnn8CgAJA/s1600/aes.jpg>
> >
> > Cuba korang baca bawah sat ;
> >
> >
> > Pengguna jalan raya yang mempunyai saman Sistem Penguatkuasaan
> > Automatik (AES) akan diberikan diskaun sebanyak 50 peratus, kata
> > Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
> > Pemangku Menteri Pengangkutan itu berkata, pengguna yang mempunyai
> > saman AES hanya perlu membayar RM150 berbanding RM300 sebelum ini
> > bagi setiap kesalahan.
> > Selain itu, katanya, dua syarikat yang ditubuhkan untuk menguruskan
> > Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan diambil alih oleh
> > syarikat dimiliki kerajaan.
> >
> >
> > Rujukan :
> > http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/aes-diskaun-saman-50-peratus-kata-hishammuddin
> >
> > _*Bagaimana AES beroperasi ;*_
> >
> > 1. Terima saman
> >
> > 2. Kita berhak pertikaikan saman jika rasa dianiaya
> >
> > 3. Bawa kes mahkamah.
> >
> > 4. Jika menang takyah bayar saman.
> >
> > 5. Jika kalah kena bayar saman.
> >
> > Proses di atas memang sulit. Pasal kena turun naik mahkamah. Bahkan aku
> > sendiri tak sure kena sediakan peguam ke ataupun apa. Pada aku jikalau
> > dapat ringkaskan sikit cara dia lebih baik. Maksudnya masuk mahkamah
> > sekali aje. Buang masa nak turun naik mahkamah neh beb.
> >
> > Apa pun bukan itu yang aku nak citer. Yang aku nak citer sekarang pasal
> > Hishammudin Hussien neh hah. Dengan beranggapan bahawa semua penerima
> > saman AES adalah pesalah jalanraya yang muktamad, maka dia bagi la
> > discount tue.
> >
> > Nak mengaburi pemerhatian rakyat bahawasanya korang berhak
> > mempertikaikan notis saman yang diterima jika terasa disalahanggap.
> >
> > Bukan semua penerima saman AES adalah pesalah jalanraya. Komputer boleh
> > menipu juga. Motor pun kena saman juga. Padahal hari tue kata motor
> > takan kena.
> >
> > Nampak tak permainan nya disitu? Ya, ya benar sekali. UMNO memang suka
> > main2. Patut kita letakkan dorang kat padang permainan. Boleh la main
> > kat situ puas2. Ini bermain2 dengan agensi kerajaan buat apa.
> > Menyusahkan orang je la pun.
> >
> > *KAH KAH KAH *
> >
> > Apa pun pendirian kami mutlak. Hapuskan saman AES. Kerana kami tak
> > percayakan BN bab2 berkaitan duit neh. Ataupun pinda saman AES. Jangan
> > collect duit tapi collect hukuman. Buat beberapa penambahbaikkan. Kita
> > memang patut follow undang2 jalanraya. Takde pertikaian bab tue. Tapi
> > kalau kita seriyus nak suruh orang patuh kita tak collect duit,
> > sebaliknya kita hukum mereka buat kerja2 kemanusiaan. Confirm lebih
> > serik dari denda bayar duit.
> >
> > Hehe.
> >
> >
> > _Comment_
> >
> > me LAYU's avatar
> >
> > me LAYU /· /
> >
> > kami xnak diskaun.....kami nak AES ni dihapuskan 100 peratus....kecuali
> > BN dah xnak memerintah lagi lps ni dipersilakan dengan segala hormatnya
> > laksanakan
> >
> > Read more:
> > http://amenoworld.blogspot.com/2013/09/discount-50-untuk-saman-aes-hishammudin.html#ixzz2fEg4bh8X
> >
> >
> > _Bayar Kompaun AES Segera Atau Bayar Lebih Jika Tangguh Bayaran -
> > Hishammuddin_
> >
> > telokbakong.blogspot.
> > lagiberita.blogspot
> > <http://3.bp.blogspot.com/-Tk3BmSW8rzY/UjmXPzl7YBI/AAAAAAAAfx0/-hng6HsRNjA/s1600/hishamNew.jpg>
> > *PUTRAJAYA:* Kompaun saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan
> > bermula dari RM150 berkuatkuasa serta merta, kata pemangku Menteri
> > Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.
> >
> > Beliau berkata kadar itu akan meningkat sedikit demi sedikit sehingga
> > maksimum RM300.
> > "Ia sama dengan kaedah yang digunakan oleh polis.
> >
> > "Semakin lama anda menangguhkan untuk membayar kompaun itu, lebih banyak
> > yang perlu dibayar," katanya kepad pemberita di sini Rabu.
> >
> > Bagi saman yang sudah dikeluarkan, Hishammuddin berkata lebih banyak
> > perbincangan mengenai perkara itu perlu dilakukan.
> > "Tindakan undang-undang ke atas pesalah masih ditangguhkan," katanya. -
> > Mstar
> > /
> > //Tak malukah ambil keuntungan daripada kelemahan manusia lain.?/
> >
> >
>
We are making changes based on your feedback, Thank you !
The Yahoo! Groups Product Blog
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: