Monday, September 9, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3700

14 New Messages

Digest #3700
2
3a
4
Fw: KECANGGIHAN PENGANGKUTAN DI SABAH by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
5
Fw: Goreng pisang pun guna RON95! by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
6a
Fw: Lapan Rangkaian Doa by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
7a
Fw: 5 langkah jimat minyak kereta by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
9a
9b

Messages

Sun Sep 8, 2013 9:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Selepas Naikkan Harga Minyak, Kerajaan Benar 'Naikkan' Tambang
Posted by greenboc

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengumumkan, kerajaan benarkan pengusaha bas ekspres mengenakan tambahan tambahan sebanyak 10% kepada penumpang sehingga kadar tambang baru dimuktamadkan, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Yang lucunya, kenyataan itu menyebut, tidak akan ada 'kenaikan tambang' bagi perkhidmatan bas ekspres pada masa ini, tetapi pengendali bas ekspres dibenarkan untuk meneruskan bayaran tambahan kepada penumpang sebanyak 10% sebagaimana diperkenalkan pada Hari Raya.

Kebenaran SPAD mengenakan tambahan tambah 10% untuk sambutan hari raya eidul fitri dijadualkan berakhir Ahad ini 8 September.

Menurut kenyataan itu lagi, keputusan tidak menaikkan tambang itu diambil walaupun harga petrol dan diesel telah meningkat sebanyak 20 sen seliter pada Selasa.

Menurut SPAD, keputusan itu diambil selepas meneliti kos operasi seperti bahan api, upah dan kos penyelenggaraan yang akan meningkat disebabkan oleh kenaikan harga bahan api.

SPAD kini dalam peringkat akhir mengkaji kadar tambang bas ekspres, dan akan memastikan tambang baru itu tidak akan membebankan rakyat dan pengendali. -BO

Sun Sep 8, 2013 9:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Kisah Benar..Yang Meruntum Jiwa..Pengorbanan Seorang Ayah.
malaysiaberih.blogspot
kachipemas.blogspot
Posted by Abu Luqman

PENGORBANAN SEORANG AYAH

Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat-lihat seperti pelanggan lain. Aku menerjahnya, "Pakcik, laptop..." - dia tersenyum dan masih melihat-lihat laptop yang ada di kedai. Aku menyambung lagi, "Nak beli untuk anak ke?", "Ya, nak beli untuk anak - dia nak sambung belajar - laptop yang mana yang ok?".

Aku mempromosi barang seperti biasa - aku biasanya mengsyorkan yang paling murah. "Kalau nak yang bagus mahal pakcik - tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung - seribu seratus lebih je...". Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir.

Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut "Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni..." - pergi dengan suatu perasaan yang lain.Aku dengan rutinku berkerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan - aku duduk di kaunter menunggu pelanggan - dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya - perempuan. "Yang mana ya yang haritu, ada lagi tak?", "Yang nie Samsung haritu, tapi yang nie stok baru - harga sama je", aku menyambut soalan nya.

Dia bertanya kepada anaknya, "Yang nie ok ke dik?" - "Ermmm, ok ke nie murah je - karang rosak karang susah..." jawabnya dengan muka yang kurang puas hati - anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal. "Yang acer nie x boleh ke ayah?", ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi, "Yang acer nie berapa boleh murah lagi?" - "Yang tu tak dapat dah pakcik,... Dah harga kos dah tu..." aku dengan rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi, "Dik, nak laptop untuk belajar kan... Rasanya kalau untuk belajar - yang nie lebih dari cukup - rosak tak payah pikir sangat - warenti setahun.".

Aku mengeluarkan kata-kata tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya."Oklah, yang ini." jawab anaknya. Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja 'display' - aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar - aku nampak dompetnya kosong - habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula - dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira - wang aku masukkan dalam cash drawer, "Cukup duit tadi dik?" - "Cukup, Terima Kasih ya...". Dia dan anaknya meninggalkan kedai.

Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan - RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya - penuh harapan.Aku geram kepada anaknya - seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana - hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal-awal pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping-sekepi­ng duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulang ke rumah dan perlu 'mengais' untuk hari esoknya.

Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin...

KONGSIKAN sbg tanda sayang kita pada ayah ibu...anak zaman sekarang bukan tahu ibu bapa ada wang atau tidak..mereka mahu apa yang mereka mahu..je..
comment:

Abu Luqman said...
semoga bapa bapa yang lain..pakat pakat simpan wang untuk pendidikan anak anak

Sun Sep 8, 2013 9:15 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Kisah Benar !!! Si Mat Bangla..lebih berHatI Mulia dari pemimpin ?. Wajib Baca
telokbakong.blogspot
kachipemas.blogspot.
Posted by Abu Luqman

Mulia sungguh hatimu Abdul Hakim, Pekerja Shell Hentian Sebelah Awan Besar, KESAS.

Lewat petang tadi, saya pulang ke rumah menggunakan Lebuhraya KESAS. Sedang asyik memandu, tanda amaran minyak habis menyala.

Saya berhenti di Shell Hentian Sebelah Awan Besar. Baru saya perasan yang saya cuma mempunyai RM3 sahaja di dalam dompet. Saya ke mesin ATM untuk keluarkan duit.
Saya tidak berjaya keluarkan duit melalui kad ATM Maybank. Di skrin tertera ayat lebih kurang begini, "Kad anda rosak. Sila hubungi cawangan Maybank yang berdekatan."

Saya tenang sahaja kerana saya punya satu lagi kad ATM Bank Islam. Namun ketenangan itu tidak berpanjangan, rupanya ATM tersebut tidak keluarkan duit walaupun sudah menekan jumlah yang dikehendaki. Selepas beberapa ketika, ianya hanya mengeluarkan resit dan tertulis transaksi anda tidak berjaya.

Panik! Saya mula panik!

Saya kembali ke kereta. Cuba buat bayaran melalui panel kad krediit / debit. Juga tidak berjaya.

Saya mencari-cari di dalam beg dan kereta dengan harapan terjumpa duit yang terselit-selit. Jumpa angpau raya, seluk ke dalamnya, hanya ada RM3 sahaja. Menjadikan duit di tangan saya RM6.

Rupa-rupanya tindak-tanduk saya itu diperhatikan oleh seorang pekerja Bangladesh. Beliau menghampiri saya seraya bertanya apa yang saya cari. Saya ceritakan daripada A-Z...tidak sedar air mata mengalir. Sungguh! Saya tidak pernah mengalami situasi begini.

Lantas, beliau keluarkan dompet beliau. Sempat saya menjeling isi dompet tersebut, hanya ada beberapa wang kertas RM1 dan 2 keping RM5. Beliau keluarkan 2 keping RM5. Saya terharu! Dan lantas, saya katakan, "Ya ALLAH, berilah rezeki yang luas kepada 'Abdul Hakim". (nama ini yang tertera di tag nama yang dipakainya).

Beliau ambil duit RM6 yang ada di tangan saya, minta saya tunggu di kereta dan beliau pergi kaunter pembayaran dan buat pembayaran. Beliau kembali semula ke kereta saya dan bantu saya isi minyak.
Setelah selesai, beliau berkata pada saya, "Saya belum gaji, kalau sudah gaji, saya boleh bagi lebih."
Subhanallah! Mulia sungguh hatimu, 'Abdul Hakim.

Nota:
Saya minta akaun bank untuk saya pulangkan kembali duitnya, namun beliau tiada akaun bank. Beliau kata, "Nanti lalu lagi sini, boleh bagi saya." Saya beritahu yang saya jarang gunakan KESAS. Beliau kata lagi, "Tak apa... saya bagi saja. Kesian tengok sudah lama sini..." Akhirnya, saya ambil no hp beliau. InsyaALLAH, esok akan saya top-up lebih daripada jumlah yang saya pinjam daripada beliau!

comments:

Anonymous said...
itu kisah jumpa bangla...
andaikata jumpa geng 04...
timbul kisah dlm hospital pulak la yea...?

Anonymous said...
Jgn ingat takde manusia yg baik hati kt mukabumi cuma susah nak jmpa. Kalau kita trjmpa org yg sgp tolong waktu kita tgh susah atau benar2 perlukan pertolongan itu kira bertuah sgtlah tu & jgn ingat kerana nasib.Mgkn kita penah tolong org lain atau berbuat kebajikan, Allah balas sedemikian rupa.Lainlah kalau sikap kita sebaliknya mgkn kejadian begini takkan berlaku pada kita malah bala pulak yg timpa kita.Sendiri mau ingatlah.

Abu Luqman said...
Buat baik berpada pada buat Jahat jangan Sekali..

mohd azrul said...
pemimpin negara tidak prihatin rakyat dgn menaikan minyak

Sun Sep 8, 2013 5:14 pm (PDT) . Posted by:

"tanya saya"

tak semestinya kita tolong orang hari ini, orang itu jugak yang akan
hulurkan bantuan bila kita memerlukan. Mungkin orang ini pernah menolong
orang yang dlm keadaan terdesak.. Yang pasti, apabila ianya dilakukan
dengan ikhlas kerana Allah, insyaallah, segalanya pasti ade rewards yang
tidak dijangka.

2013/9/9 -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>

> **
>
>
> **
> *Kisah Benar !!! Si Mat Bangla..lebih berHatI Mulia dari pemimpin ?.
> Wajib Baca*
> telokbakong.blogspot
> kachipemas.blogspot.
> Posted by Abu Luqman <https://plus.google.com/113961483334628710596>
>
>
> <http://2.bp.blogspot.com/-BHgC5vIcnXg/UirQ03x210I/AAAAAAAAO6U/fKS5E3Fg_t4/s1600/rm.jpg>
>
>
> Mulia sungguh hatimu Abdul Hakim, Pekerja Shell Hentian Sebelah Awan
> Besar, KESAS.
>
> Lewat petang tadi, saya pulang ke rumah menggunakan Lebuhraya KESAS.
> Sedang asyik memandu, tanda amaran minyak habis menyala.
>
> Saya berhenti di Shell Hentian Sebelah Awan Besar. Baru saya perasan yang
> saya cuma mempunyai RM3 sahaja di dalam dompet. Saya ke mesin ATM untuk
> keluarkan duit.
> Saya tidak berjaya keluarkan duit melalui kad ATM Maybank. Di skrin
> tertera ayat lebih kurang begini, "Kad anda rosak. Sila hubungi cawangan
> Maybank yang berdekatan."
>
> Saya tenang sahaja kerana saya punya satu lagi kad ATM Bank Islam. Namun
> ketenangan itu tidak berpanjangan, rupanya ATM tersebut tidak keluarkan
> duit walaupun sudah menekan jumlah yang dikehendaki. Selepas beberapa
> ketika, ianya hanya mengeluarkan resit dan tertulis transaksi anda tidak
> berjaya.
>
> Panik! Saya mula panik!
>
> Saya kembali ke kereta. Cuba buat bayaran melalui panel kad krediit /
> debit. Juga tidak berjaya.
>
> Saya mencari-cari di dalam beg dan kereta dengan harapan terjumpa duit
> yang terselit-selit. Jumpa angpau raya, seluk ke dalamnya, hanya ada RM3
> sahaja. Menjadikan duit di tangan saya RM6.
>
> Rupa-rupanya tindak-tanduk saya itu diperhatikan oleh seorang pekerja
> Bangladesh. Beliau menghampiri saya seraya bertanya apa yang saya cari.
> Saya ceritakan daripada A-Z...tidak sedar air mata mengalir. Sungguh! Saya
> tidak pernah mengalami situasi begini.
>
> Lantas, beliau keluarkan dompet beliau. Sempat saya menjeling isi dompet
> tersebut, hanya ada beberapa wang kertas RM1 dan 2 keping RM5. Beliau
> keluarkan 2 keping RM5. Saya terharu! Dan lantas, saya katakan, "Ya ALLAH,
> berilah rezeki yang luas kepada 'Abdul Hakim". (nama ini yang tertera di
> tag nama yang dipakainya).
>
> Beliau ambil duit RM6 yang ada di tangan saya, minta saya tunggu di kereta
> dan beliau pergi kaunter pembayaran dan buat pembayaran. Beliau kembali
> semula ke kereta saya dan bantu saya isi minyak.
> Setelah selesai, beliau berkata pada saya, "Saya belum gaji, kalau sudah
> gaji, saya boleh bagi lebih."
> Subhanallah! Mulia sungguh hatimu, 'Abdul Hakim.
>
> Nota:
> Saya minta akaun bank untuk saya pulangkan kembali duitnya, namun beliau
> tiada akaun bank. Beliau kata, "Nanti lalu lagi sini, boleh bagi saya."
> Saya beritahu yang saya jarang gunakan KESAS. Beliau kata lagi, "Tak apa...
> saya bagi saja. Kesian tengok sudah lama sini..." Akhirnya, saya ambil no
> hp beliau. InsyaALLAH, esok akan saya top-up lebih daripada jumlah yang
> saya pinjam daripada beliau!
>
> *comments:*
> Anonymous said...
>
> itu kisah jumpa bangla...
> andaikata jumpa geng 04...
> timbul kisah dlm hospital pulak la yea...?
> Anonymous said...
>
> Jgn ingat takde manusia yg baik hati kt mukabumi cuma susah nak jmpa.
> Kalau kita trjmpa org yg sgp tolong waktu kita tgh susah atau benar2
> perlukan pertolongan itu kira bertuah sgtlah tu & jgn ingat kerana
> nasib.Mgkn kita penah tolong org lain atau berbuat kebajikan, Allah balas
> sedemikian rupa.Lainlah kalau sikap kita sebaliknya mgkn kejadian begini
> takkan berlaku pada kita malah bala pulak yg timpa kita.Sendiri mau
> ingatlah.
> <http://www.blogger.com/profile/12056946282620026487>
> Abu Luqman <http://www.blogger.com/profile/12056946282620026487> said...
>
> Buat baik berpada pada buat Jahat jangan Sekali..
> mohd azrul said...
>
> pemimpin negara tidak prihatin rakyat dgn menaikan minyak
>
>
>

Sun Sep 8, 2013 9:17 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


KECANGGIHAN PENGANGKUTAN DI SABAH KEJUTKAN DUNIA
telokbakong.blogspot
naimnikmat.blogspot.
Dicatat oleh Na'im Nikmat

menuju wawasan 2020....

Sun Sep 8, 2013 9:18 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Goreng pisang pun guna RON95!
Posted by Kedah Lanie
TOK PERAK

*MINYAK naik 20 sen seliter. Kerajaan kata ini tidak akan membebankan rakyat. "Ia tidak memberi kesan drastik kepada kos perniagaan, hanya sekitar 0.1 hingga 1.3 peratus sahaja," kata Datuk Hasan Malek, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Pengusaha pengangkutan pula kata, kenaikan tersebut membebankan. Mereka menjangka akan menaikkan kos pengangkutan @ tambang antara 5 hingga 30 peratus. Akhirnya rakyat biasa yang akan membayar lebih.

Hasan kata, peniaga tidak boleh sesuka hati menaikkan harga barang dan perkhidmatan melebihi 1.3 peratus. Tetapi sejarah membuktikan walaupun minyak naik satu peratus, barang naik lebih 10 peratus.

Contoh paling mudah ialah nasi lemak yang menjadi makanan kesukaan ramai rakyat. Kalau sebelum ini harga sebungkus RM1, ia boleh dinaikkan tidak lebih 1.3 peratus @ lebih kurang RM1.02 sen.

Tetapi, penjual nasi lemak akan naikkan paling tidak pun 5 sen sebungkus, sebab sekarang mana ada orang pakai duit sesen-sesen. Malah, tidak menghairankan kalau ada yang naikkan harga nasi lemak 10 sen, mungkin juga 20 sen.

Lagi pun nasi lemak, juga makanan popular lain – roti canai, tose, yong taufu, karipap, apam balik – bukan barang kawalan. Peniaga boleh naikkan harga atas alasan minyak naik. Hatta goreng pisang, goreng cempedak, goreng keledek pun akan naik harga walaupun makanan itu digoreng menggunakan minyak masak, bukan pakai minyak RON95.

Menteri kata, pihaknya akan melakukan penguatkuasaan secara menyeluruh di kawasan-kawasan tertentu yang terdapat laporan kenaikan harga barang, "dan tidak teragak-agak mengenakan tindakan tegas terhadap mereka, termasuk mengikut Akta Kawalan Harga dan Akta Pencatutan 2011."

Selalu sangat kita mendengar ayat klise seperti ini. Akan bertindak tegas, ada akta itu, akta ini. Tetapi apabila barang betul-betul naik, dan orang ramai mengeluh lagi gelisah, tidak ada pun tindakan ke atas peniaga.

Malah jangan terkejut sekiranya nanti ada menteri yang berkata: "Jika nasi lemak dan roti canai naik harga, boikot! Ganti makanan lain!" Kata-kata ini pun selalu kita dengar.

Sun Sep 8, 2013 9:19 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Lapan Rangkaian Doa: Sebut dan fahami. Lafaz dan hayati.
telokbakong.blogspot
kerajaanrakyat.blogspot.

Rangkaian doa
Sebut dan fahami.
Lafaz dan hayati.
Baca dan sebarkan.

Di dalam solat terdapat rangkaian doa.

Allah letakkan lapan rangkaian doa di dalam duduk di antara dua sujud.
Lapan doa itu ialah:

Rabbighfirli, Warhamni, Wajburni, Warfa'ni, Warzuqni, Wahdini, Waafini, Wa'fuanni

Ya Allah, ampunilah aku, kasihanilah aku, tutupkanlah aib ku, angkatlah (darjat) aku, berilah aku rezeki, hidayahkanlah aku, sihatkan aku dan maafkanlah aku.

Justeru, semakin banyak kita bersolat semakin banyak kita berdoa pada Allah SWT untuk kebaikan diri kita.

Sun Sep 8, 2013 5:10 pm (PDT) . Posted by:

"tanya saya"

terimakasih.

2013/9/9 -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>

> **
>
>
> **
>
>
> Lapan Rangkaian Doa: Sebut dan fahami. Lafaz dan hayati.<http://kerajaanrakyat.blogspot.com/2013/09/lapan-rangkaian-doa-sebut-dan-fahami.html>
> telokbakong.blogspot
> kerajaanrakyat.blogspot.
>
> *Rangkaian doa <http://kerajaanrakyat.blogspot.com/search/label/Doa>*
> Sebut dan fahami.
> Lafaz dan hayati.
> Baca dan sebarkan.
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-LMreOsAQ3sQ/UiwKsGh0jzI/AAAAAAAAiHg/1iWN1FNkQsI/s1600/555333_546008832113163_950014204_n.jpg>
>
> Di dalam solat terdapat rangkaian doa<http://kerajaanrakyat.blogspot.com/search/label/Doa>
> .
>
> Allah letakkan *lapan rangkaian doa<http://kerajaanrakyat.blogspot.com/2013/09/lapan-rangkaian-doa-sebut-dan-fahami.html>
> * di dalam duduk di antara dua sujud.
> Lapan doa itu ialah:
>
> Rabbighfirli, Warhamni, Wajburni, Warfa�ni, Warzuqni, Wahdini, Waafini,
> Wa�fuanni
>
> Ya Allah, ampunilah aku, kasihanilah aku, tutupkanlah aib ku, angkatlah
> (darjat) aku, berilah aku rezeki, hidayahkanlah aku, sihatkan aku<http://kerajaanrakyat.blogspot.com/p/vitamin-17.html>dan maafkanlah aku.
>
> Justeru, semakin banyak kita bersolat semakin banyak kita berdoa pada
> Allah SWT untuk kebaikan diri kita.
>
>
>
>

Sun Sep 8, 2013 9:20 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Mesti baca: 5 cara jimat minyak kereta 30%
malaysiaberih.blogspot
gigitankerengga.blogspot
ttp://wartashubhi.blogspot.com

Oleh kerana BN memang pada PRU 13 lalu, mereka menghadiahkan hampers menarik buat semua rakyat Malaysia samada yang mengundi atau yang tidak mengundi BN.

Ya!, kerajaan BN dengan berani mengajar rakyat Malaysia bagaimana menjadi kreatif dan memerah otak untuk meneruskan kehidupan walaupun kos minyak naik 20 sen.

Media war-warkan kesan kenaikan harga barang akibat kenaikan harga petrol hanyalah sebanyak 0.01%. Macam mana depa kira saya tak pasti tapi nampaknya cara para peniaghan kira tak sama dengan cara mesin propaganda kerajaan mengira.

Tapi tak apa! jangan risau, anda masih boleh jimatkan minyak kereta dengan mudah sebanyak 30% dengan mengamalkan teknik sempoi.

Bukan nak jual barang bro, jangan risau...nak tolong orang saja....Baca kat sini caranya!

5 langkah jimat minyak kereta
hidupringkas.com
Posted by Mohd Shubhi
Tahukah anda bahawa ada jalan untuk jimat minyak kereta tanpa kurangkan jarak dan kekerapan perjalanan anda sebagaimana biasa?

Semua orang yang ada kenderaan sendiri dah tahu yang harga minyak kereta naik. Tak ada pilihan yang lebih baik, selain dari berusaha cari jalan untuk jimat minyak kereta.

Sebagai rakyat biasa kita tak ada kuasa untuk ubah keputusan kerajaan yang berpendapat masanya telah tiba untuk naikkan harga minyak.

Sekarang harga Ron95 dan jadi RM2.10 seliter. Itu jenis minyak yang biasa kita guna sejak harga minyak asyik naik kebelakangan ini.

Apa yang kita boleh buat dalam menghadapi situasi ini adalah mengawal penggunaan petrol. Kita perlu jimat minyak kereta untuk jimatkan jumlah duit yang keluar dari poket.

Berikut 5 langkah mudah untuk jimat minyak kereta:

1.. Buka boot kereta dan kosongkan – Ini langkah mula yang cukup mudah dan penting untuk kita laksanakan. Ada orang yang suka sumbat macam-macam benda ke dalam boot keretanya. Sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk teruskan aktiviti tersebut. Untuk jimat minyak kereta, anda mesti kurangkan beban yang dibawa oleh kereta. Jika sukar untuk kurangkan berat badan sendiri, maka kurangkanlah berat bebanan barang yang dibawa oleh kereta anda. Kotak barang, set golf, besi buruk dan lain-lain sila humban keluar dengan segera.
2.. Jangan isi minyak penuh – Ya! anda lancarkan perjalanan kereta jika isi minyak separuh sahaja dari 'full tank'. Berat akan berkurangan sebanyak 0.7 kilo setiap satu liter yang anda kurangkan. Jika kita kurangkan 10 liter, bermakna berat kereta berkurangan sebanyak 7 kilo!. Kita boleh jimat minyak kereta bila bebanan berkurangan.
3.. Masukkan angin ngam dengan tayar – Jangan biarkan walau sedikitpun tayar kempis untuk jimat minyak kereta. Tayar kempis membebankan enjin untuk tarik kereta berjalan. Baca panduan pada tayar atau pada spesifikasi kereta jumlah angin yang sesuai. Anda boleh lihat pada sticker dekat frame pintu kereta untuk ketahui had angin optimum.
4.. Pergi servis kereta ikut jadual – Jangan lupa buat tuning kereta ke tahap optimum yang sesuai setiap kali servis. Lancarkan engin dengan tukar minyak enjin ikut jadual. Kelancaran enjin membuatkan pembakaran optimum dan sekali gus anda boleh jimat minyak kereta. Di samping itu minyak enjin yang sesuai juga penting untuk kelancarannya. Semak dengan pakar atau pembuat kereta anda.
5.. Ubah cara memandu – Pastikan anda tak bawa laju dengan melihat rpm sentiasa di bawah 2500 rpm. Pakai gear tinggi dengan segera, tukar gear sebelum 1500 rpm. Gear tinggi menjimatkan minyak. Bila berhenti pula jangan mengejut. Selangkah demi selangkah adalah lebih baik. Ini bermakna jangan tekan minyak untuk laju bila nampak lampu orange dan terpaksa brake mengejut sebab tak lepas. Jangan main brake tanpa sebab, ini membebankan kereta, oleh itu berhati-hati dan peka banyak membantu.
Cukuplah setakat 5 petua mujarab di atas untuk jimat minyak kereta. Jika anda amalkannya insyallah boleh jimat minyak kereta sehingga ke tahap 30%….tak percaya cuba sendiri dan selepas itu berikan komen di bawah.

Selamat memandu dan bergumbiralah dengan aktiviti jimat minyak kereta!!! Hidup perlu diteruskan.
By Hann Liew. Baca lebih lanjut kat sini

1.. Khairul Zamri says:
baru tahu tak boleh isi minyak penuh huhuhu

2.. tuan sir says:
tambahan..kerapkan bersih dan buang habuk pada air cleaner kalu buleh 2 kali seminggu

a.. Mohd Shubhi says:
TQ dengan tambahan ini

3.. hafiz says:
Tips yg biasa juga saya amalkan memang berkesan

a.. Mohd Shubhi says:
Tq beri feedback

4.. Hafizul says:
Hehe..terima kasih bro berikan tips nya..emm ada kesan gok ekk kalau isi minyak tak penuh tangki..baru tahu..hehe

a.. Mohd Shubhi says:
sama-sama

5.. azman says:
Saya pergi kerja naik motor jer hehehe,rm5 minyak untuk 4 hari

a.. Mohd Shubhi says:
terbaik…

6.. onlajer says:
nak lagi jimat kita kongsi kereta dengan rakan sekerja hehe

a.. Mohd Shubhi says:
itu yang terbaik

7.. Anarm says:
Kadang2 kita dah bawak slow utk jimat minyak. Tapi ada yg bawak lagi slow. Macam tu boleh buat jadi geram jugak sebab slow sangat kena follow dia dari belakang. Last2 hilang sabar, terus potong dan tekan minyak pecut laju2.. Haha..

a.. Adikensem says:
Anarm macam biasa kena je? He he he

b.. Mohd Shubhi says:
biasa tu, potong perlahan-lahan buang rasa geram…biasalah orang tua menikmati perjalanan hidup

8.. saljuhumairah says:
belum cuba lagi, tapi saya nak komen jugak… hehe terima kasih atas panduan ini. pernah dengar dalam rancagan TV pasal kenderaan pun ada cerita macam ni jugak.. In Shaa Allah saya akan cuba…

a.. Mohd Shubhi says:
tk komen

9.. hardcore says:
Pru 14 jangan bagi undi pada bn pasti minyak xnaik.

a.. Mohd Shubhi says:
Melayu mudah lupa

10.. Zuan says:
agak teknikal, tapi boleh di praktikkan.. kadang2 orang kita terlalu fikir mudah, padahal kaedah yang tuan sarankan ini lagi mudah..

a.. Mohd Shubhi says:
tak sangat tapi praktikal

11.. encik anon says:
Apasal entry ni macam aku pernah nampak dalam bahasa Inggeris? Isi sebijik pulak tu? Ko copy dan translate ke, atau ko penulis asal yang tulis semula dalam bm? Kalau bukan harap bg credit pada penulis asal. Peace.

a.. Mohd Shubhi says:
Tq for reminding…tak sangka pulak penulisan pada blog cipisan ini orang terpa ramai!

12.. yaacub ariffin says:
sebelum isi minyak baca bismilah….lepas isi minyak baca alhamdulillah..insyaallah, barakah.

a.. Mohd Shubhi says:
Terbaik! TK ingatkan !

13.. max says:
drive rpm bawah 2000 je (60-85km/j) mmg jimat..jalan awal10minit dr biasa supaya tak terburu2,,brek pun relax sbb tak laju..drive pun relax sbb tak rushing..kalau jam lain cite la

a.. Mohd Shubhi says:
Bergantung pada cc kereta. TK buat penambahan

14.. qchai29 says:
Aku sokong kalau subsidi dihapuskan semua..harga minyak dinaikkan berlipat ganda agar Malaysia menjadi negara yg paling mahal dirantau asia..kalau dilihatkan tabiat pemanduan di Malaysia ni, jika boleh tekan pedal minyak hingga cecah ke lantai dan tayar belakang memotong tayar depan.

a.. Mohd Shubhi says:
Cabaran hebat!

15.. ahmadyani says:
Jangan hidupkan enjin kalau tidak tidak digunakan. Kerana ada jenis orang suka berehat dalam kereta. Pasang penghawa dingin dengan hidupkan enjin. Kereta tidak jalan pun. Tabiat macam ini pun kena ubah.

a.. Mohd Shubhi says:
betul tu matikan enjin depan trafik light

16.. yusri says:
Minyak oh minyak kenapalah engko naik. Kalaulah minyak jadi murah….Kalaulah….huhu

a.. Adikensem says:
Jangan naik minyak pulak..he he he

a.. Mohd Shubhi says:
hehe

b.. Mohd Shubhi says:
sabo je la

17.. Adikensem says:
Setuju dengan 5 cara tersebut. Memang jimat minyak

a.. Mohd Shubhi says:
amalkanlah

18.. Mus says:
kereta saya memang sumbat macam-macam.. kena alihkanlah sekarang ni..
emosi tak stabil mempengaruhi cara pemanduan juga..

a.. Mohd Shubhi says:
masa untuk kasi clear

Save Money on your Car Petrol Costs by up to 30%
savemoney.my

Fuel prices in Malaysia are always a hot topic. Our slowly developing public transport system means that for the most of us, the motorcycle or car is our primary means of transport, making petrol bills a significant portion of our income.
The current (as of 3rd September 2013) prices for petroleum products in Malaysia are as follows:

RON95 – RM2.10/ L
RON97 – RM2.85 / L
Diesel – RM2.00 / L

*Update: The price of RON95 and Diesel has gone up by RM0.20 as of 12.01 am on the 3rd of September 2013. It is reported that the reason behind the price hike was made as part of Putrajaya's move to reduce the federal government current account deficit-to-gross domestic product (GDP) ratio to 3 per cent by 2015 as well as consolidate its fiscal position. The price of RON97 has gone up by RM0.15 on the 5th of September 2013.

An average commuter would typically drive their car about 15,000km per year. At a fuel efficiency (how far can you go with a certain amount of fuel) of 8-12 km / L, they would be spending about RM2,500-RM3,500 per year on fuel alone! Save RM100s a year just by reading this simple Save Money guide and following the few steps.

No we are not talking about the simple answer of using your car less by taking public transport, cycling and walking more, we are talking about using your car and driving the same number of KM each day but yet painlessly saving you money! Of course the old-fashioned way of doing the first few things will also help to reduce your petrol bills.

Just follow a few simple steps:

Step 1 – Make your car / vehicle more efficient
Remove unwanted items from the boot / car
By removing items which are not needed or have been left in your vehicle you can reduce the overall weight of the car. This includes things like boxes, old books, golf bags, and even an unused roof rack. Reducing the unnecessary weight of the car will reduce the amount of power required to move the car along at the same speed.

Don't fill your petrol tank to full
Every litre of petrol is approximately 0.7kg. In a 50 litre petrol tank this equates to an extra 35kg. If you live near a petrol station or have a petrol station along your daily / weekly commute, then topping up to half-tank or one third-tank will reduce your weight and increase your fuel economy. Obviously if you don't have easy access to a petrol station then going on a detour more frequently than necessary to refuel your tank will outweigh the benefits of the lighter fuel load.

Keep your tyres inflated
Do a check on your tyres regularly, even a slight amount of air pressure less than the optimum level will increase their drag on the road and reduce your fuel economy. For most cars the optimum level of inflation will be around 28-32psi but do check your own tyres, the optimum level is normally stated along the thread.

Keep your engine tuned and serviced
A well serviced engine will operate more efficiently and burn less fuel to get the same power output than a poorly tuned engine. Be sure to keep your service intervals to within the recommended amounts (usually every 6-9 months), or even more frequently.

Use the correct engine oil
Review the manufacturer guidelines for types or brands of engine oil that are suitable for your vehicle. Synthetic or organic oils. Having the appropriate oil and keeping your engine topped up ensures that it is as its most efficient.

Choose the appropriate fuel, only use better fuel if your car is a performance vehicle.
Most cars require only the minimum RON91 or 92 to operate efficiently. In Malaysia we are fortunate to have RON95 (a higher octane petrol) as our minimum octane fuel, and RON97 which is for high performance vehicles. What is a high performance vehicle? As a rule of thumb, any vehicle which has less than 250PS or goes from 0-100km/h in slower than 6.0 seconds (yes, 6.0!) should be filled up with RON95, as only vehicles with more power are able to benefit from the higher octane rating of RON97. Engine size used to be a good indicator of performance, but with the newer turbocharged engines, PS should be your way to go.

Step 2 – Drive more efficiently
Keep your rev counter (the one other than the speedometer) below 2500rpm.
This is the single most efficient way to Save Money on your fuel bills. By consciously keeping the rev counter below 2500rpm you can save up to 20% off your existing petrol bills.

Drive in a high gear
Switch to a higher gear as quick as possible without straining the engine or gearbox. Higher gears naturally consume less fuel than lower gears as they are designed to use the existing momentum of the car to help drive it forward. However switching to a high gear too quickly can strain the engine and the gearbox. In general if you see the rev counter above 1500rpm and hear no shuddering this should be fine.

Slow down gradually
Braking unnecessarily wastes energy and fuel. If you see a speedbump or red signal from the traffic light ahead, there is no longer any need to press on the accelerator pedal before braking hard to stop! Let the car slow itself down gradually, it's not as if getting to the red signal light any faster will make it turn green quicker!

Being aware of your surroundings while driving
By being extra aware of the speed of other cars as well as any changes in behavior from fellow motorists, you can avoid having to brake unnecessarily and having to expend fuel to speed up again. This will also help improve road safety as you become a more careful and aware driver!

Turn off your engine while waiting at a red signal at a traffic light
If you come to a stop at a familiar intersection with a traffic light, and you expect that to have to wait for more than 20 seconds, you can save money by turning off your engine (some cars will have this automatically, calling it 'Stop/Start' technology). You can then turn it on when you are ready to go, if you are the first car in the queue you may have to be extra alert! In general depending on your car you can expect to save about RM0.10 for every minute that your engine is turned off (vs. on).

Air-conditioning On vs. Window Down
The familiar argument is that having the air-conditioning on is less fuel efficient that turning it off and winding down your windows. Other than the obvious Malaysian safety issue with wound down windows, it is actually more inefficient (especially at speeds higher than 60-70km/h) to have the windows down than the air conditioning on. This is because there is aerodynamic drag created by the hole created by the window being wound down.

Step 3 – Park more efficiently
Driving around finding a parking lot can be fuel inefficient. This is because at low speeds and constant braking, your fuel efficiency will be about half of your average consumption. Best to plan ahead and have an idea of where to park before you get to a location. As a rule of thumb, for most cars it costs between 15-20sen of petrol for every minute you spend looking for a parking spot (not to mention your time lost), so take that into account when choosing between (1) lower/no cost but hard to find parking spots vs (2) higher parking cost and many spots available.

Step 4 – Grab some cashback for your petrol purchases
Use a cashback credit card for all petrol and diesel purchases. The top cards can pay up to 5% cashback on your petrol purchases.

For more information you can read the Cashback Credit Cards article.

Step 5 – Old-fashioned ways to Save Money
Carpool
Know a colleague or friend who lives along the way to work? Why not carpool and split the fuel costs! While things like commute timing, maintenance costs and social reasons might get in the way, this may be the single most effective way to drive down your petrol bills!

Drive during non-peak hours, outside of 7am-9am and 5.30pm-7.30pm on Weekdays
Not everyone has the luxury to get to work later or leave earlier from work, but traffic in major cities and highways in Malaysia can be a nightmare at those times. Why not leave earlier from home and have breakfast / read your paper / shower / go to the gym in the mornings.

How much can you save each year?
The savings that you can make from following the 5 steps above can be a lot! If you drive about 15,000km per year at 10km/L, your petrol bill will be RM3,150. If can save 30% of your petrol bill that amounts to more than RM900 every year, without even reducing how much or far you drive!

Share your Petrol Saving stories in our forum discussion below, you can encourage others to do the same as well!

a.. Stan Hon
Think about the time wasted filling up the petrol tank a few times a week when you can use that precious time to read some useful articles...

a..
S.l. Kok · SM Seaport
I wish our Government give its citizen a fuss-free, efficient & effective public transportation system. Travelling is a distressing and time consuming experience for all Malaysians.
a..
Neo Chin Joo
RON98 – RM2.60 / L?

a..
SaveMoney.my
Thanks for the spot! Seems we had some optimistic editorial staff!
a..
Kelv Ko · Switch Matrix Project Engineer at Agilent Technologies
Time to save fuel.
a..

a.. Khor Khai Chern · Penang, Malaysia
A simple way to save fuel ... sell the car and change to motorcycle.


a.. Ashraf Abdul Razak · Partner at Zulqarnain & Co
while I agree that a full tank of fuel weights more, I find that when I only fill half a tank of fuel - i.e. filling twice a week, my total milage to fuel ratio decreases. I find that filling a full tank of fuel gets me better mileage.

a..
Alan Bryan Lee
Empty or near empty tank leaves space for fuel to evaporate especially in hot weather.. A full tank has very little space for evaporation therefore fuel last longer, because low evaporation rate..

a..
Kumami Lee · Kuala Lumpur, Malaysia
I do agreed with the comment below. Full tank will gets me better mileage.

Sun Sep 8, 2013 6:13 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Jgn isi minyak penuh tu aku mushkil sikit....

jika isi minyak separuh ...rugi akan datang dalam 2 bentuk....minyak petrol akan meruap jadi angin dan perlu buang masa lebih utk pi stesen minyak.

Nak jimat macam mana lagi utk ada duit lebih ? cara yg paling berkesan - cari kerja yg bayar gaji lebih besar ! hehe

________________________________
From: -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Monday, September 9, 2013 12:19 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 5 langkah jimat minyak kereta


 

 

Mesti baca: 5 cara jimat minyak kereta 30%
malaysiaberih.blogspot
gigitankerengga.blogspot
ttp://wartashubhi.blogspot.com
 
Oleh
kerana BN memang pada PRU 13 lalu, mereka menghadiahkan hampers menarik buat
semua rakyat Malaysia samada yang mengundi atau yang tidak mengundi
BN.

Ya!,
kerajaan BN dengan berani mengajar rakyat Malaysia bagaimana menjadi kreatif dan
memerah otak untuk meneruskan kehidupan walaupun kos minyak naik 20
sen.

Media war-warkan kesan kenaikan harga barang akibat kenaikan harga
petrol hanyalah sebanyak 0.01%. Macam mana depa kira saya tak pasti tapi
nampaknya cara para peniaghan kira tak sama dengan cara mesin propaganda
kerajaan mengira.

Tapi
tak apa! jangan risau, anda masih boleh jimatkan minyak kereta dengan mudah
sebanyak 30% dengan mengamalkan teknik sempoi.

Bukan nak
jual barang bro, jangan risau...nak tolong orang saja....Baca kat sini caranya!
 
 
Tahukah anda
bahawa ada jalan untuk jimat minyak kereta tanpa kurangkan jarak dan kekerapan
perjalanan anda sebagaimana biasa?
Semua orang yang
ada kenderaan sendiri dah tahu yang harga minyak kereta naik. Tak ada pilihan
yang lebih baik, selain dari berusaha cari jalan untuk jimat minyak
kereta.
Sebagai rakyat
biasa kita tak ada kuasa untuk ubah keputusan kerajaan yang berpendapat masanya
telah tiba untuk naikkan harga minyak.
Sekarang harga Ron95 dan jadi RM2.10 seliter. Itu jenis minyak
yang biasa kita guna sejak harga minyak asyik naik kebelakangan ini.
Apa yang kita
boleh buat dalam menghadapi situasi ini adalah mengawal penggunaan petrol. Kita
perlu jimat minyak kereta untuk jimatkan jumlah duit yang keluar dari
poket.
Berikut 5 langkah mudah untuk jimat minyak
kereta:
1. Buka boot kereta dan kosongkan – Ini langkah mula yang cukup mudah dan penting untuk kita laksanakan. Ada orang yang suka sumbat macam-macam benda ke dalam boot keretanya. Sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk teruskan aktiviti tersebut. Untuk jimat minyak kereta, anda mesti kurangkan beban yang dibawa oleh kereta. Jika sukar untuk kurangkan berat badan sendiri, maka kurangkanlah berat bebanan barang yang dibawa oleh kereta anda. Kotak barang, set golf, besi buruk dan lain-lain sila humban keluar dengan segera.
2. Jangan isi minyak penuh – Ya! anda lancarkan perjalanan kereta jika isi minyak separuh sahaja dari 'full tank'. Berat akan berkurangan sebanyak 0.7 kilo setiap satu liter yang anda kurangkan. Jika kita kurangkan 10 liter, bermakna berat kereta berkurangan sebanyak 7 kilo!. Kita boleh jimat minyak kereta bila bebanan berkurangan.
3. Masukkan angin ngam dengan tayar – Jangan biarkan walau sedikitpun tayar kempis untuk jimat minyak kereta. Tayar kempis membebankan enjin untuk tarik kereta berjalan. Bacapanduan pada tayar atau pada spesifikasi kereta jumlah angin yang sesuai. Anda boleh lihat pada sticker dekat frame pintu kereta untuk ketahui had angin optimum.
4. Pergi servis kereta ikut jadual – Jangan lupa buat tuning kereta ke tahap optimum yang sesuai setiap kali servis. Lancarkan engin dengan tukar minyak enjin ikut jadual. Kelancaran enjin membuatkan pembakaran optimum dan sekali gus anda boleh jimat minyak kereta. Di samping itu minyak enjin yang sesuai juga penting untuk kelancarannya. Semak dengan pakar atau pembuat kereta anda.
5. Ubah cara memandu – Pastikan anda tak bawa laju dengan melihat rpm sentiasa di bawah 2500 rpm. Pakai gear tinggi dengan segera, tukar gear sebelum 1500 rpm. Gear tinggi menjimatkan minyak. Bila berhenti pula jangan mengejut. Selangkah demi selangkah adalah lebih baik. Ini bermakna jangan tekan minyak untuk laju bila nampak lampu orange dan terpaksa brake mengejut sebab tak lepas. Jangan main brake tanpa sebab, ini membebankan kereta, oleh itu berhati-hati dan peka banyak membantu.
Cukuplah setakat 5 petua mujarab di
atas untuk jimat minyak kereta. Jika anda amalkannya insyallah boleh jimat
minyak kereta sehingga ke tahap 30%….tak percaya cuba sendiri dan selepas itu
berikan komen di bawah.

Selamat memandu dan bergumbiralah dengan aktiviti jimat minyak
kereta!!! Hidup perlu diteruskan.
By Hann Liew. Bacalebih lanjut kat sini
 
 
1. Khairul Zamrisays:
baru tahu tak boleh isi minyak penuh huhuhu

2. tuan sir says:
tambahan..kerapkan bersih dan buang habuk pada air cleaner kalu buleh 2 kali seminggu
* Mohd Shubhisays:
TQ dengan tambahan ini

3. hafizsays:
Tips yg biasa juga saya amalkan memang berkesan

* Mohd Shubhisays:
Tq beri feedback

4. Hafizulsays:
Hehe..terima kasih bro berikan tips nya..emm ada kesan gok ekk kalau isi minyak tak penuh tangki..baru tahu..hehe

* Mohd Shubhisays:
sama-sama

5. azmansays:
Saya pergi kerja naik motor jer hehehe,rm5 minyak untuk 4 hari

 
* Mohd Shubhisays:
terbaik…

 
6. onlajersays:
nak lagi jimat kita kongsi kereta dengan rakan sekerja hehe

 
* Mohd Shubhisays:
itu yang terbaik

 
7. Anarmsays:
Kadang2 kita dah bawak slow utk jimat minyak. Tapi ada yg bawak lagi slow. Macam tu boleh buat jadi geram jugak sebab slow sangat kena follow dia dari belakang. Last2 hilang sabar, terus potong dan tekan minyak pecut laju2.. Haha..

 
* Adikensemsays:
Anarm macam biasa kena je? He he he

 
* Mohd Shubhisays:
biasa tu, potong perlahan-lahan buang rasa geram…biasalah orang tua menikmati perjalanan hidup

 
8. saljuhumairahsays:
belum cuba lagi, tapi saya nak komen jugak… hehe terima kasih atas panduan ini. pernah dengar dalam rancagan TV pasal kenderaan pun ada cerita macam ni jugak.. In Shaa Allah saya akan cuba…

 
* Mohd Shubhisays:
tk komen

 
9. hardcore says:
Pru 14 jangan bagi undi pada bn pasti minyak xnaik.
* Mohd Shubhisays:
Melayu mudah
lupa
 
10. Zuansays:
agak teknikal, tapi boleh di praktikkan.. kadang2 orang kita terlalu fikir mudah, padahal kaedah yang tuan sarankan ini lagi mudah..

 
* Mohd Shubhisays:
tak sangat tapi praktikal

 
11. encik anon says:
Apasal entry ni macam aku pernah nampak dalam bahasa Inggeris? Isi sebijik pulak tu? Ko copy dan translate ke, atau ko penulis asal yang tulis semula dalam bm? Kalau bukan harap bg credit pada penulis asal. Peace.
* Mohd Shubhisays:
Tq for reminding…tak sangka pulak penulisan pada blog cipisan ini orang terpa ramai!
 
12. yaacub ariffin says:
sebelum isi minyak bacabismilah….lepas isi minyak bacaalhamdulillah..insyaallah, barakah.
* Mohd Shubhisays:
Terbaik! TK ingatkan !

 
13. max says:
drive rpm bawah 2000 je (60-85km/j) mmg jimat..jalan awal10minit dr biasa supaya tak terburu2,,brek pun relax sbb tak laju..drive pun relax sbb tak rushing..kalau jam lain cite la
 
* Mohd Shubhisays:
Bergantung pada cc kereta. TK buat penambahan
14. qchai29 says:
Aku sokong kalau subsidi dihapuskan semua..harga minyak dinaikkan berlipat ganda agar Malaysia menjadi negara yg paling mahal dirantau asia..kalau dilihatkan tabiat pemanduan di Malaysia ni, jika boleh tekan pedal minyak hingga cecah ke lantai dan tayar belakang memotong tayar depan.
 
* Mohd Shubhisays:
Cabaran hebat!

 
15. ahmadyanisays:
Jangan hidupkan enjin kalau tidak tidak digunakan. Kerana ada jenis orang suka berehat dalam kereta. Pasang penghawa dingin dengan hidupkan enjin. Kereta tidak jalan pun. Tabiat macam ini pun kena ubah.

 
* Mohd Shubhisays:
betul tu matikan enjin depan trafik light

 
16. yusrisays:
Minyak oh minyak kenapalah engko naik. Kalaulah minyak jadi murah….Kalaulah….huhu
* Adikensemsays:
Jangan naik minyak pulak..he he he

 
* Mohd Shubhisays:
hehe

* Mohd Shubhisays:
sabo je la

 
17. Adikensemsays:
Setuju dengan 5 cara tersebut. Memang jimat minyak

 
* Mohd Shubhisays:
amalkanlah

 
18. Mussays:
kereta saya memang sumbat macam-macam.. kena alihkanlah sekarang ni..
emosi tak stabil mempengaruhi
cara pemanduan juga..

 
* Mohd Shubhisays:
masa untuk kasi clear
 
savemoney.my
 
 Fuel prices in
Malaysia are always a hot topic. Our slowly developing public transport system
means that for the most of us, the motorcycle or car is our primary means of
transport, making petrol bills a significant portion of our income.
The current (as of 3rd September 2013) prices for
petroleum products in Malaysia are as follows:
RON95 – RM2.10/ L
RON97 – RM2.85 / L
Diesel –
RM2.00 / L
*Update: The
price of RON95 and Diesel has gone up by RM0.20 as of 12.01 am on the 3rd of
September 2013. It is reported that the reason behind the price hike was made as
part of Putrajaya's move to reduce the federal government current account
deficit-to-gross domestic product (GDP) ratio to 3 per cent by 2015 as well
as consolidate its fiscal position.  The price of
RON97 has gone up by RM0.15 on the 5th of September
2013.
An average commuter would typically drive their
car about 15,000km per year. At a fuel efficiency (how far can you go
with a certain amount of fuel) of 8-12 km / L, they would be
spending about RM2,500-RM3,500 per year on fuel alone! Save RM100s a
year just by reading this simple Save Money guide and following the few
steps.
No we are not talking about the simple answer of
using your car less by taking public transport, cycling and walking more, we are
talking about using your car and driving the same number of KM each day but yet
painlessly saving you money! Of course the old-fashioned way of doing the first
few things will also help to reduce your petrol bills.
Just follow a few simple steps:
Step 1 – Make your car / vehicle more
efficient
Remove
unwanted items from the boot / car
By removing items which are not needed or have been
left in your vehicle you can reduce the overall weight of the car. This includes
things like boxes, old books, golf bags, and even an unused roof rack.
Reducing the unnecessary weight of the car will reduce the amount of power
required to move the car along at the same speed.
Don't fill
your petrol tank to full
Every litre of petrol is approximately 0.7kg. In a
50 litre petrol tank this equates to an extra 35kg. If you live near a petrol
station or have a petrol station along your daily / weekly commute, then topping
up to half-tank or one third-tank will reduce your weight and increase your fuel
economy. Obviously if you don't have easy access to a petrol station then going
on a detour more frequently than necessary to refuel your tank will outweigh the
benefits of the lighter fuel load.
Keep your
tyres inflated
Do a check on your tyres regularly, even a slight
amount of air pressure less than the optimum level will increase their drag on
the road and reduce your fuel economy. For most cars the optimum level of
inflation will be around 28-32psi but do check your own tyres, the optimum level
is normally stated along the thread.
Keep your
engine tuned and serviced
A well serviced engine will operate more
efficiently and burn less fuel to get the same power output than a  poorly
tuned engine. Be sure to keep your service intervals to within the recommended
amounts (usually every 6-9 months), or even more frequently.
Use the
correct engine oil
Review the manufacturer guidelines for types or
brands of engine oil that are suitable for your vehicle. Synthetic or
organic oils. Having the appropriate oil and keeping your engine topped
up ensures that it is as its most efficient.
Choose the
appropriate fuel, only use better fuel if your car is a performance
vehicle.
Most cars require only the minimum RON91 or 92 to
operate efficiently. In Malaysia we are fortunate to have RON95 (a higher octane
petrol) as our minimum octane fuel, and RON97 which is for high performance
vehicles. What is a high performance vehicle? As a rule of thumb, any vehicle
which has less than 250PS or goes from 0-100km/h in slower than 6.0 seconds
(yes, 6.0!) should be filled up with RON95, as only vehicles with more power are
able to benefit from the higher octane rating of RON97. Engine size used to be a
good indicator of performance, but with the newer turbocharged engines, PS
should be your way to go.
Step 2 – Drive more
efficiently
Keep your rev
counter (the one other than the speedometer) below
2500rpm.
This is the single most efficient way to Save Money
on your fuel bills. By consciously keeping the rev counter below 2500rpm you can
save up to 20% off your existing petrol bills.
Drive in a
high gear
Switch to a higher gear as quick as possible
without straining the engine or gearbox. Higher gears naturally consume less
fuel than lower gears as they are designed to use the existing momentum of the
car to help drive it forward. However switching to a high gear too quickly can
strain the engine and the gearbox. In general if you see the rev counter above
1500rpm and hear no shuddering this should be fine.
Slow down
gradually
Braking unnecessarily wastes energy and fuel. If
you see a speedbump or red signal from the traffic light ahead, there is no
longer any need to press on the accelerator pedal before braking hard to stop!
Let the car slow itself down gradually, it's not as if getting to the red signal
light any faster will make it turn green quicker!
Being aware
of your surroundings while driving
By being extra aware of the speed of other cars as
well as any changes in behavior from fellow motorists, you can avoid having to
brake unnecessarily and having to expend fuel to speed up again. This will also
help improve road safety as you become a more careful and aware
driver!
Turn off your
engine while waiting at a red signal at a traffic
light
If you come to a stop at a familiar intersection
with a traffic light, and you expect that to have to wait for more than 20
seconds, you can save money by turning off your engine (some cars will have this
automatically, calling it 'Stop/Start' technology). You can then turn it on when
you are ready to go, if you are the first car in the queue you may have to be
extra alert! In general depending on your car you can expect to save about
RM0.10 for every minute that your engine is turned off (vs. on).
Air-conditioning On vs. Window
Down
The familiar argument is that having the
air-conditioning on is less fuel efficient that turning it off and winding down
your windows. Other than the obvious Malaysian safety issue with wound down
windows, it is actually more inefficient (especially at speeds higher than
60-70km/h) to have the windows down than the air conditioning on. This is
because there is aerodynamic drag created by the hole created by the window
being wound down.
Step 3 – Park more
efficiently
Driving around finding a parking lot can be fuel
inefficient. This is because at low speeds and constant braking, your fuel
efficiency will be about half of your average consumption. Best to plan ahead
and have an idea of where to park before you get to a location. As a rule
of thumb, for most cars it costs between 15-20sen of
petrol for every minute you spend looking for a parking spot (not to
mention your time lost), so take that into account when choosing between (1)
lower/no cost but hard to find parking spots vs (2) higher parking
cost and many spots available.
Step 4 – Grab some cashback for your petrol
purchases
Use a cashback credit card for all petrol and
diesel purchases. The top cards can pay up to 5% cashback on your petrol
purchases.
For more information you can read the Cashback Credit Cardsarticle.
Step 5 – Old-fashioned ways to Save
Money
Carpool
Know a colleague or friend who lives
along the way to work? Why not carpool and split the fuel costs! While things
like commute timing, maintenance costs and social reasons might get in the way,
this may be the single most effective way to drive down your petrol
bills!
Drive during
non-peak hours, outside of 7am-9am and 5.30pm-7.30pm on
Weekdays
Not everyone has the luxury to get to work later or
leave earlier from work, but traffic in major cities and highways in Malaysia
can be a nightmare at those times. Why not leave earlier from home and have
breakfast / read your paper / shower / go to the gym in the mornings.
How much can you save each year?
The savings that you can make from following the
5 steps above can be a lot! If you drive about 15,000km per year at
10km/L, your petrol bill will be RM3,150. If can save 30% of your petrol bill
that amounts to more than RM900 every year, without even reducing how much or
far you drive!
Share your Petrol Saving stories in our
forum discussion below, you can encourage others to do the same as
well!
Stan Hon
Think about the time
wasted filling up the petrol tank a few times a week when you can use that
precious time to read some useful articles...
 

S.l. Kok· SM Seaport
I wish our
Government give its citizen a fuss-free, efficient & effective public
transportation system. Travelling is a distressing and time consuming experience
for all Malaysians.

Neo Chin Joo
RON98 – RM2.60 /
L?
 
*
SaveMoney.my
Thanks for the spot! Seems we had some optimistic editorial staff!

Kelv Ko· Switch Matrix Project
Engineerat Agilent Technologies
Time to save
fuel.
 
* Khor Khai Chern· Penang, Malaysia
A simple way to save fuel ... sell the car and change to motorcycle.
 
Ashraf Abdul Razak· Partnerat Zulqarnain & Co
while I agree that a
full tank of fuel weights more, I find that when I only fill half a tank of fuel
- i.e. filling twice a week, my total milage to fuel ratio decreases. I find
that filling a full tank of fuel gets me better mileage.
 
*
Alan Bryan Lee
Empty or near empty tank leaves space for fuel to evaporate especially in hot weather.. A full tank has very little space for evaporation therefore fuel last longer, because low evaporation rate..
 

Kumami Lee· Kuala Lumpur, Malaysia
I do agreed with the
comment below. Full tank will gets me better
mileage.

Sun Sep 8, 2013 11:10 pm (PDT) . Posted by:

"Muaz CK" azz95

Salaam....

Cuci karbon je, guna ProfessoR. Settle banyak masalah. Pickup pun kembali.
Jimat pun kembali. Kereta tua cam Delica 1993 pun boleh senyap balik, ala2
baru lah.

Guna dua botol, rm150 jahh.. Kalau jauh sikit saya cas sikit duit minyak.
Kalau jauh banyak saya cadang agen2 lain.

Hubungi saya 0109029909

On Mon, Sep 9, 2013 at 9:13 AM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:

> Jgn isi minyak penuh tu aku mushkil sikit....
>
> jika isi minyak separuh ...rugi akan datang dalam 2 bentuk....minyak
> petrol akan meruap jadi angin dan perlu buang masa lebih utk pi stesen
> minyak.
>
> Nak jimat macam mana lagi utk ada duit lebih ? cara yg paling berkesan -
> cari kerja yg bayar gaji lebih besar ! hehe
>
>
> ------------------------------
> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
> *To:* zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
> *Sent:* Monday, September 9, 2013 12:19 AM
> *Subject:* www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 5 langkah jimat minyak
> kereta
>
>
>
>
>
> Mesti baca: 5 cara jimat minyak kereta 30%
> <http://gigitankerengga.blogspot.com/2013/09/mesti-baca-5-cara-jimat-minyak-kereta-30.html>
> malaysiaberih.blogspot
> gigitankerengga.blogspot
> ttp://*wartashubhi*.blogspot.com
>
> Oleh kerana BN memang pada PRU 13 lalu, mereka menghadiahkan hampers
> menarik buat semua rakyat Malaysia samada yang mengundi atau yang tidak
> mengundi BN.
>
> Ya!, kerajaan BN dengan berani mengajar rakyat Malaysia bagaimana menjadi
> kreatif dan memerah otak untuk meneruskan kehidupan walaupun kos minyak
> naik 20 sen.
>
> Media war-warkan kesan kenaikan harga barang akibat kenaikan harga petrol
> hanyalah sebanyak 0.01%. Macam mana depa kira saya tak pasti tapi nampaknya
> cara para peniaghan kira tak sama dengan cara mesin propaganda kerajaan
> mengira.
>
> Tapi tak apa! jangan risau, anda masih boleh jimatkan minyak kereta dengan
> mudah sebanyak 30% dengan mengamalkan teknik sempoi.
>
> Bukan nak jual barang bro, jangan risau...nak tolong orang saja....*Baca
> kat sini<http://hidupringkas.com/hidup-ringkas/5-langkah-jimat-minyak-kereta/#more-967>
> *caranya!
>
>
> Tahukah anda bahawa ada jalan untuk jimat minyak kereta tanpa kurangkan
> jarak dan kekerapan perjalanan anda sebagaimana biasa?
> Semua orang yang ada kenderaan sendiri dah tahu yang harga minyak kereta
> naik. Tak ada pilihan yang lebih baik, selain dari berusaha cari jalan
> untuk jimat minyak kereta.
> Sebagai rakyat biasa kita tak ada kuasa untuk ubah keputusan kerajaan yang
> berpendapat masanya telah tiba untuk naikkan harga minyak.
> Sekarang harga Ron95 dan jadi RM2.10 seliter. Itu jenis minyak yang biasa
> kita guna sejak harga minyak asyik naik kebelakangan ini.
> Apa yang kita boleh buat dalam menghadapi situasi ini adalah mengawal
> penggunaan petrol. Kita perlu jimat minyak kereta untuk jimatkan jumlah
> duit yang keluar dari poket.
> <http://shuth.jomniaga.com/go/11/shubhi/?b=229>
> *Berikut 5 langkah mudah untuk jimat minyak kereta:*
>
> 1. *Buka boot kereta dan kosongkan* � Ini langkah mula yang cukup
> mudah dan penting untuk kita laksanakan. Ada orang yang suka sumbat
> macam-macam benda ke dalam boot keretanya. Sekarang bukanlah masa yang
> sesuai untuk teruskan aktiviti tersebut. Untuk jimat minyak kereta, anda
> mesti kurangkan beban yang dibawa oleh kereta. Jika sukar untuk kurangkan
> berat badan sendiri, maka kurangkanlah berat bebanan barang yang dibawa
> oleh kereta anda. Kotak barang, set golf, besi buruk dan lain-lain sila
> humban keluar dengan segera.
> 2. *Jangan isi minyak penuh* � Ya! anda lancarkan perjalanan kereta
> jika isi minyak separuh sahaja dari �full tank�. Berat akan berkurangan
> sebanyak 0.7 kilo setiap satu liter yang anda kurangkan. Jika kita
> kurangkan 10 liter, bermakna berat kereta berkurangan sebanyak 7 kilo!.
> Kita boleh jimat minyak kereta bila bebanan berkurangan.
> 3. *Masukkan angin ngam dengan tayar* � Jangan biarkan walau
> sedikitpun tayar kempis untuk jimat minyak kereta. Tayar kempis membebankan
> enjin untuk tarik kereta berjalan. Baca<http://hidupringkas.com/2013/07/bagaimana-mengaji-quran-buat-saya-minat-membaca/>panduan pada tayar atau pada spesifikasi kereta jumlah angin yang sesuai.
> Anda boleh lihat pada sticker dekat frame pintu kereta untuk ketahui had
> angin optimum.
> 4. *Pergi servis kereta ikut jadual* � Jangan lupa buat tuning kereta
> ke tahap optimum yang sesuai setiap kali servis. Lancarkan engin dengan
> tukar minyak enjin ikut jadual. Kelancaran enjin membuatkan pembakaran
> optimum dan sekali gus anda boleh jimat minyak kereta. Di samping itu
> minyak enjin yang sesuai juga penting untuk kelancarannya. Semak dengan
> pakar atau pembuat kereta anda.
> 5. *Ubah cara memandu* � Pastikan anda tak bawa laju dengan melihat
> rpm sentiasa di bawah 2500 rpm. Pakai gear tinggi dengan segera, tukar gear
> sebelum 1500 rpm. Gear tinggi menjimatkan minyak. Bila berhenti pula jangan
> mengejut. Selangkah demi selangkah adalah lebih baik. Ini bermakna jangan
> tekan minyak untuk laju bila nampak lampu orange dan terpaksa brake
> mengejut sebab tak lepas. Jangan main brake tanpa sebab, ini membebankan
> kereta, oleh itu berhati-hati dan peka banyak membantu.
>
> Cukuplah setakat 5 petua mujarab di atas untuk jimat minyak kereta. Jika
> anda amalkannya insyallah boleh jimat minyak kereta sehingga ke tahap
> 30%�.tak percaya cuba sendiri dan selepas itu berikan komen di bawah.
> <http://partner.jobdirumah.com/jdr.php?uid=shubhi_1_bid_18>
> Selamat memandu dan bergumbiralah dengan aktiviti jimat minyak kereta!!!
> Hidup perlu diteruskan.
> By Hann Liew <http://savemoney.my/author/hann/>. Baca<http://hidupringkas.com/2013/07/bagaimana-mengaji-quran-buat-saya-minat-membaca/>lebih lanjut kat
> sini<http://savemoney.my/savemoney-on-your-car-petrol-costs-by-up-to-30/?utm_source=MadMimi&utm_medium=email&utm_content=%E2%99%A5+Save+Money+on+your+Car+Petrol+Costs%3B+The+New+SaveMoney_my+Deals%3B+AirAsia+Malaysia+Day%3B+AirAsia+X+Fantastic+4+Deals%3B+Standard+Chartered+RM100+Cashback%3B+HSBC+6_88_+CIP%3B+OCBC+Big+Bad+Wolf+RM100+Rebate+-+3rd+September+2013&utm_campaign=20130902_m117096771_%E2%99%A5+Save+Money+on+your+Car+Petrol+Costs%3B+The+New+SaveMoney_my+Deals%3B+AirAsia+Malaysia+Day%3B+AirAsia+X+Fantastic+4+Deals%3B+Standard+Chartered+RM100+Cashback%3B+HSBC+6_88_+CIP%3B+OCBC+Big+Bad+Wolf+RM100+Rebate+-+3rd+September+2013&utm_term=here_>
>
>
>
> 1. Khairul Zamri <http://khairulzamri.com/> says:
> baru tahu tak boleh isi minyak penuh huhuhu
> 2. tuan sir says:
> tambahan..kerapkan bersih dan buang habuk pada air cleaner kalu buleh
> 2 kali seminggu
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> TQ dengan tambahan ini
> 3. hafiz <http://hairulafiz.com/> says:
> Tips yg biasa juga saya amalkan memang berkesan
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> Tq beri feedback
> 4. Hafizul <http://pondokkecil.com/blog> says:
> Hehe..terima kasih bro berikan tips nya..emm ada kesan gok ekk kalau
> isi minyak tak penuh tangki..baru tahu..hehe
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> sama-sama
> 5. azman <http://www.azmanisma.com/> says:
> Saya pergi kerja naik motor jer hehehe,rm5 minyak untuk 4 hari [image:
> :)]
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> terbaik�
>
> 6. onlajer <http://onlajer.com/> says:
> nak lagi jimat kita kongsi kereta dengan rakan sekerja hehe
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> itu yang terbaik
>
> 7. Anarm <http://anarm.net/> says:
> Kadang2 kita dah bawak slow utk jimat minyak. Tapi ada yg bawak lagi
> slow. Macam tu boleh buat jadi geram jugak sebab slow sangat kena follow
> dia dari belakang. Last2 hilang sabar, terus potong dan tekan minyak pecut
> laju2.. Haha..
>
> - Adikensem <http://adikensem.com/> says:
> Anarm macam biasa kena je? He he he
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> biasa tu, potong perlahan-lahan buang rasa geram�biasalah orang
> tua menikmati perjalanan hidup
>
> 8. saljuhumairah <http://saljuhumairah.com/> says:
> belum cuba lagi, tapi saya nak komen jugak� hehe terima kasih atas
> panduan ini. pernah dengar dalam rancagan TV pasal kenderaan pun ada cerita
> macam ni jugak.. In Shaa Allah saya akan cuba�
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> tk komen
>
> 9. hardcore says:
> Pru 14 jangan bagi undi pada bn pasti minyak xnaik.
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> Melayu mudah lupa
>
> 10. Zuan <http://unclezuan.com/> says:
> agak teknikal, tapi boleh di praktikkan.. kadang2 orang kita terlalu
> fikir mudah, padahal kaedah yang tuan sarankan ini lagi mudah..
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> tak sangat tapi praktikal
>
> 11. encik anon says:
> Apasal entry ni macam aku pernah nampak dalam bahasa Inggeris? Isi
> sebijik pulak tu? Ko copy dan translate ke, atau ko penulis asal yang tulis
> semula dalam bm? Kalau bukan harap bg credit pada penulis asal. Peace.
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> Tq for reminding�tak sangka pulak penulisan pada blog cipisan ini
> orang terpa ramai!
> <http://hidupringkas.com/hidup-ringkas/5-langkah-jimat-minyak-kereta/#comment-1713>
>
> 12. yaacub ariffin says:
> sebelum isi minyak baca<http://hidupringkas.com/2013/07/bagaimana-mengaji-quran-buat-saya-minat-membaca/>bismilah�.lepas isi minyak
> baca<http://hidupringkas.com/2013/07/bagaimana-mengaji-quran-buat-saya-minat-membaca/> alhamdulillah..insyaallah,
> barakah.
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> Terbaik! TK ingatkan !
>
> 13. max says:
> drive rpm bawah 2000 je (60-85km/j) mmg jimat..jalan awal10minit dr
> biasa supaya tak terburu2,,brek pun relax sbb tak laju..drive pun relax sbb
> tak rushing..kalau jam lain cite la
> <http://hidupringkas.com/hidup-ringkas/5-langkah-jimat-minyak-kereta/#comment-1708>
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> Bergantung pada cc kereta. TK buat penambahan
> 14. qchai29 says:
> Aku sokong kalau subsidi dihapuskan semua..harga minyak dinaikkan
> berlipat ganda agar Malaysia menjadi negara yg paling mahal dirantau
> asia..kalau dilihatkan tabiat pemanduan di Malaysia ni, jika boleh tekan
> pedal minyak hingga cecah ke lantai dan tayar belakang memotong tayar depan.
> <http://hidupringkas.com/hidup-ringkas/5-langkah-jimat-minyak-kereta/#comment-1706>
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> Cabaran hebat!
>
> 15. ahmadyani <http://ahmadyani.com/> says:
> Jangan hidupkan enjin kalau tidak tidak digunakan. Kerana ada jenis
> orang suka berehat dalam kereta. Pasang penghawa dingin dengan hidupkan
> enjin. Kereta tidak jalan pun. Tabiat macam ini pun kena ubah.
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> betul tu matikan enjin depan trafik light
>
> 16. yusri <http://www.steprofit.com/> says:
> Minyak oh minyak kenapalah engko naik. Kalaulah minyak jadi
> murah�.Kalaulah�.huhu
> - Adikensem <http://adikensem.com/> says:
> Jangan naik minyak pulak..he he he
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> hehe
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> sabo je la
>
> 17. Adikensem <http://adikensem.com/> says:
> Setuju dengan 5 cara tersebut. Memang jimat minyak
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> amalkanlah
>
> 18. Mus <http://my.mustaffa.org/> says:
> kereta saya memang sumbat macam-macam.. kena alihkanlah sekarang ni..
> emosi tak stabil mempengaruhi cara pemanduan juga..
>
> - Mohd Shubhi <http://www.hidupringkas.com/> says:
> masa untuk kasi clear
>
>
> savemoney.my
>
>
> Fuel prices in Malaysia are always a hot topic. Our slowly developing
> public transport system means that for the most of us, the motorcycle or
> car is our primary means of transport, making petrol bills a significant
> portion of our income.
> The current (as of 3rd September 2013) prices for petroleum products in
> Malaysia are as follows:
> RON95 � RM2.10/ L
> RON97 � RM2.85 / L
> Diesel � RM2.00 / L
> **Update: The price of RON95 and Diesel has gone up by RM0.20 as of 12.01
> am on the 3rd of September 2013. It is reported that the reason behind the
> price hike was made as part of Putrajaya�s move to reduce the federal
> government current account deficit-to-gross domestic product (GDP) ratio to
> 3 per cent by 2015 as well as consolidate its fiscal position. The price
> of RON97 has gone up by RM0.15 on the 5th of September 2013.*
> An average commuter would typically drive their car about 15,000km per
> year. At a fuel efficiency (how far can you go with a certain amount of
> fuel) of 8-12 km / L, they would be spending about RM2,500-RM3,500 per year
> on fuel alone! Save RM100s a year just by reading this simple Save Money
> guide and following the few steps.
> No we are not talking about the simple answer of using your car less by
> taking public transport, cycling and walking more, we are talking about
> using your car and driving the same number of KM each day but yet
> painlessly saving you money! Of course the old-fashioned way of doing the
> first few things will also help to reduce your petrol bills.
> Just follow a few simple steps:
> *Step 1 � Make your car / vehicle more efficient* *Remove unwanted items
> from the boot / car*
> By removing items which are not needed or have been left in your vehicle
> you can reduce the overall weight of the car. This includes things like
> boxes, old books, golf bags, and even an unused roof rack. Reducing the
> unnecessary weight of the car will reduce the amount of power required to
> move the car along at the same speed.
> *Don�t fill your petrol tank to full*
> Every litre of petrol is approximately 0.7kg. In a 50 litre petrol tank
> this equates to an extra 35kg. If you live near a petrol station or have a
> petrol station along your daily / weekly commute, then topping up to
> half-tank or one third-tank will reduce your weight and increase your fuel
> economy. Obviously if you don�t have easy access to a petrol station then
> going on a detour more frequently than necessary to refuel your tank will
> outweigh the benefits of the lighter fuel load.
> *Keep your tyres inflated*
> Do a check on your tyres regularly, even a slight amount of air pressure
> less than the optimum level will increase their drag on the road and reduce
> your fuel economy. For most cars the optimum level of inflation will be
> around 28-32psi but do check your own tyres, the optimum level is normally
> stated along the thread.
> *Keep your engine tuned and serviced*
> A well serviced engine will operate more efficiently and burn less fuel to
> get the same power output than a poorly tuned engine. Be sure to keep your
> service intervals to within the recommended amounts (usually every 6-9
> months), or even more frequently.
> *Use the correct engine oil*
> Review the manufacturer guidelines for types or brands of engine oil that
> are suitable for your vehicle. *Synthetic or organic oils. *Having the
> appropriate oil and keeping your engine topped up ensures that it is as its
> most efficient.
> *Choose the appropriate fuel, only use better fuel if your car is a
> performance vehicle.*
> Most cars require only the minimum RON91 or 92 to operate efficiently. In
> Malaysia we are fortunate to have RON95 (a higher octane petrol) as our
> minimum octane fuel, and RON97 which is for high performance vehicles. What
> is a high performance vehicle? As a rule of thumb, any vehicle which has
> less than 250PS or goes from 0-100km/h in slower than 6.0 seconds (yes,
> 6.0!) should be filled up with RON95, as only vehicles with more power are
> able to benefit from the higher octane rating of RON97. Engine size used to
> be a good indicator of performance, but with the newer turbocharged
> engines, PS should be your way to go.
> *Step 2 � Drive more efficiently* *Keep your rev counter (the one other
> than the speedometer) below 2500rpm.*
> This is the single most efficient way to Save Money on your fuel bills. By
> consciously keeping the rev counter below 2500rpm you can save up to 20%
> off your existing petrol bills.
> *Drive in a high gear*
> Switch to a higher gear as quick as possible without straining the engine
> or gearbox. Higher gears naturally consume less fuel than lower gears as
> they are designed to use the existing momentum of the car to help drive it
> forward. However switching to a high gear too quickly can strain the engine
> and the gearbox. In general if you see the rev counter above 1500rpm and
> hear no shuddering this should be fine.
> *Slow down gradually*
> Braking unnecessarily wastes energy and fuel. If you see a speedbump or
> red signal from the traffic light ahead, there is no longer any need to
> press on the accelerator pedal before braking hard to stop! Let the car
> slow itself down gradually, it�s not as if getting to the red signal light
> any faster will make it turn green quicker!
> *Being aware of your surroundings while driving*
> By being extra aware of the speed of other cars as well as any changes in
> behavior from fellow motorists, you can avoid having to brake unnecessarily
> and having to expend fuel to speed up again. This will also help improve
> road safety as you become a more careful and aware driver!
> *Turn off your engine while waiting at a red signal at a traffic light*
> If you come to a stop at a familiar intersection with a traffic light, and
> you expect that to have to wait for more than 20 seconds, you can save
> money by turning off your engine (some cars will have this automatically,
> calling it �Stop/Start� technology). You can then turn it on when you are
> ready to go, if you are the first car in the queue you may have to be extra
> alert! In general depending on your car you can expect to save about RM0.10
> for every minute that your engine is turned off (vs. on).
> *Air-conditioning On vs. Window Down*
> The familiar argument is that having the air-conditioning on is less fuel
> efficient that turning it off and winding down your windows. Other than the
> obvious Malaysian safety issue with wound down windows, it is actually more
> inefficient (especially at speeds higher than 60-70km/h) to have the
> windows down than the air conditioning on. This is because there is
> aerodynamic drag created by the hole created by the window being wound down.
> *Step 3 � Park more efficiently*
> Driving around finding a parking lot can be fuel inefficient. This is
> because at low speeds and constant braking, your fuel efficiency will be
> about half of your average consumption. Best to plan ahead and have an idea
> of where to park before you get to a location. As a rule of thumb, for most
> cars it costs between 15-20sen of petrol for every minute you spend looking
> for a parking spot (not to mention your time lost), so take that into
> account when choosing between (1) lower/no cost but hard to find parking
> spots vs (2) higher parking cost and many spots available.
> *Step 4 � Grab some cashback for your petrol purchases*
> Use a cashback credit card for all petrol and diesel purchases. The top
> cards can pay up to 5% cashback on your petrol purchases.
> For more information you can read the Cashback Credit Cards* *<http://savemoney.my/best-cashback-credit-cards-in-malaysia/>
> article.
> *Step 5 � Old-fashioned ways to Save Money* *Carpool*
> Know a colleague or friend who lives along the way to work? Why not
> carpool and split the fuel costs! While things like commute timing,
> maintenance costs and social reasons might get in the way, this may be the
> single most effective way to drive down your petrol bills!
> *Drive during non-peak hours, outside of 7am-9am and 5.30pm-7.30pm on
> Weekdays*
> Not everyone has the luxury to get to work later or leave earlier from
> work, but traffic in major cities and highways in Malaysia can be a
> nightmare at those times. Why not leave earlier from home and have
> breakfast / read your paper / shower / go to the gym in the mornings.
> How much can you save each year?
> The savings that you can make from following the 5 steps above can be a
> lot! If you drive about 15,000km per year at 10km/L, your petrol bill will
> be RM3,150. If can save 30% of your petrol bill that amounts to more than
> RM900 every year, without even reducing how much or far you drive!
> Share your Petrol Saving stories in our forum discussion below, you can
> encourage others to do the same as well!
> Stan Hon <https://www.facebook.com/stan.hon>
> Think about the time wasted filling up the petrol tank a few times a week
> when you can use that precious time to read some useful articles...
>
> <http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fsavemoney.my%2Fsavemoney-on-your-car-petrol-costs-by-up-to-30%2F%3Ffb_comment_id%3Dfbc_10151565315440164_42001503_10152969428240164&h=ZAQG2yxN_&s=1>
> <https://www.facebook.com/people/Sl-Kok/100001275222933>
> S.l. Kok <https://www.facebook.com/people/Sl-Kok/100001275222933> � SM
> Seaport <https://www.facebook.com/pages/SM-Seaport/114752678537078>
> I wish our Government give its citizen a fuss-free, efficient & effective
> public transportation system. Travelling is a distressing and time
> consuming experience for all Malaysians.
> <https://www.facebook.com/neochinjoo>
> Neo Chin Joo <https://www.facebook.com/neochinjoo>
> RON98 � RM2.60 / L?
>
> <http://savemoney.my/savemoney-on-your-car-petrol-costs-by-up-to-30/?fb_comment_id=fbc_10151565315440164_43641839_10153237692470164>
>
> - <https://www.facebook.com/SaveMoneyMy>
> SaveMoney.my <https://www.facebook.com/SaveMoneyMy>
> Thanks for the spot! Seems we had some optimistic editorial staff!
>
> <https://www.facebook.com/Anonymous831231>
> Kelv Ko <https://www.facebook.com/Anonymous831231> � Switch Matrix
> Project Engineer<https://www.facebook.com/pages/Switch-Matrix-Project-Engineer/146648345521253>at Agilent
> Technologies<https://www.facebook.com/pages/Agilent-Technologies/109580842394810>
> Time to save fuel.
>
> <https://www.facebook.com/Khorkhaichern>
>
> - Khor Khai Chern <https://www.facebook.com/Khorkhaichern> � Penang,
> Malaysia<https://www.facebook.com/pages/Penang-Malaysia/101892793186042>
> A simple way to save fuel ... sell the car and change to motorcycle.
>
>
> <https://www.facebook.com/ashraf.abdulrazak>
> Ashraf Abdul Razak <https://www.facebook.com/ashraf.abdulrazak> �
> Partner <https://www.facebook.com/pages/Partner/108731319151154> at Zulqarnain
> & Co <https://www.facebook.com/pages/Zulqarnain-Co/107724565924618>
> while I agree that a full tank of fuel weights more, I find that when I
> only fill half a tank of fuel - i.e. filling twice a week, my total milage
> to fuel ratio decreases. I find that filling a full tank of fuel gets me
> better mileage.
>
> <http://savemoney.my/savemoney-on-your-car-petrol-costs-by-up-to-30/?fb_comment_id=fbc_10151565315440164_34818909_10152029889880164>
>
> - <https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=560491897304836&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D27%23cb%3Df2013f7c48f6554%26domain%3Dsavemoney.my%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Fsavemoney.my%252Ff1b6944bf6b8668%26relation%3Dparent.parent&colorscheme=light&href=http%3A%2F%2Fsavemoney.my%2Fsavemoney-on-your-car-petrol-costs-by-up-to-30%2F&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=620#>
> Alan Bryan Lee<https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=560491897304836&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D27%23cb%3Df2013f7c48f6554%26domain%3Dsavemoney.my%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Fsavemoney.my%252Ff1b6944bf6b8668%26relation%3Dparent.parent&colorscheme=light&href=http%3A%2F%2Fsavemoney.my%2Fsavemoney-on-your-car-petrol-costs-by-up-to-30%2F&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=620#>
> Empty or near empty tank leaves space for fuel to evaporate especially
> in hot weather.. A full tank has very little space for evaporation
> therefore fuel last longer, because low evaporation rate..
>
>
> <https://www.facebook.com/kumami.lee>
> Kumami Lee <https://www.facebook.com/kumami.lee> � Kuala Lumpur, Malaysia<https://www.facebook.com/pages/Kuala-Lumpur-Malaysia/106031246101831>
> I do agreed with the comment below. Full tank will gets me better mileage.
>
>
>

Sun Sep 8, 2013 7:19 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

Eleh baru sebiji pesawat pun nak kecoh satu dunia.. M'sia siap nak jual
MAS lagi.. berpuluh2 pesawat beb..

On 07/09/2013 11:47 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> 
>
>
> _Wow! Sungguh terharu ! Malawi Jual Pesawat Kepresidenan Untuk
> Beri Makan Rakyat Lapar _
>
> telokbakong.blogspot.
> idahsalam.blogspot.
> Posted by indah.com
>
>
> foto: The Nation
> *Lilongwe,* - Wow! Pemerintah Malawi menjual pesawat kepresidenan untuk
> memberi makan lebih dari 1 juta rakyatnya yang kelaparan. Dana yang
> diperoleh dari penjualan pesawat itu sebesar US$ 15 juta. Bahkan puluhan
> kereta mewah para menteri juga terpaksa dijual untuk menyokong program ini.
>
> Presiden Joyce Banda menjadikan penjualan pesawat tersebut sebagai
> prioriti pemerintahannya.
>
> "Dana US$ 15 juta yang kami dapat dari penjualan jet kepresidenan akan
> digunakan untuk membeli jagung tempatan untuk membantu memberi makan
> rakyat yang menderita, dan sebagian lagi digunakan untuk produksi
> kacang-kacangan," kata juru cakap Kementerian Kewangan Malawi Nations
> Msowoya seperti dilansir /The Nation,/ Jumaat (6/9/2013).
>
> Penjualan pesawat ke perusahaan Virgin Islands, Bohnox Enterprise itu
> telah diumumkan Mei lalu. Jet mewah itu memang cukup menguras kas
> negara. Sebabnya, biaya pemeliharaan dan asuransinya mencapai US$ 300
> ribu se tahun.
>
> Pemerintah Malawi sempat membuat geram negara-negara bantuan Barat,
> yang biasanya menyumbang 40 persen dari anggaran, ketika presiden
> terdahulu, mendiang Bingu wan Mutharika membeli 14 pesawat penumpang
> Dassault Falcon 900EX pada tahun 2009.
>
> England, penderma bilateral utama Malawi mengkritik pembelian pesawat
> tersebut. England bahkan memangkas bantuan untuk pemerintahan Mutharika
> hingga 3 juta pounds. Kondisi ini menimbulkan goncangan ekonomi di
> tengah kelaparan yang melanda negeri itu.
>
> Namun Banda yang menggantikan Mutharika yang meninggal akibat serangan
> jantung pada April 2012, mendapat pujian penderma Barat atas
> langkah-langkah penghematan yang dilakukannya.
>
> Wanita itu bahkan telah menurunkan gajinya sebesar 30 persen dan
> berjanji akan menjual 35 kereta negara Mercedes Benz yang digunakan para
> menteri kabinet.
> **
> ** Sumber:detikNews
>
>

Sun Sep 8, 2013 11:17 pm (PDT) . Posted by:

"Muaz CK" azz95

SALAM

Sedar tak sedar, satu rangkaian produk TANPA sijil Halal telah menembusi
rangkaian Petronas - Kedai Mesra

Ini adalah suatu perkembangan yang merunsingkan.

Produk tersebut adalah Breadstory. Telah wujud di Petronas USJ20 dan
mungkin akan banyak lagi menyusul.

Petronas menjual produk diragui??? Setujukah tuan puan???

Kepada yang tinggal di USJ, kunjungi lah lokasi tersebut, dan saksikan
sendiri.

Kepada yang dah menyaksikan sendiri kemelut ini, sudi2kan lah membuat aduan
kepada JAKIM dan juga MPSJ. Minta supaya produk atau francais ini ditarik
balik atau kontraknya dibatal atau dihalang menjual. Apa2 sahajalah.

Terima kasih.

Mon Sep 9, 2013 12:08 am (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

Wsalam.. nnti klu tuan singgah situ snap 1 gambar & attached sini barit
erang lagi jelas :)

On 09/09/2013 2:17 PM, Muaz CK wrote:
>
> SALAM
>
> Sedar tak sedar, satu rangkaian produk TANPA sijil Halal telah menembusi
> rangkaian Petronas - Kedai Mesra
>
> Ini adalah suatu perkembangan yang merunsingkan.
>
> Produk tersebut adalah Breadstory. Telah wujud di Petronas USJ20 dan
> mungkin akan banyak lagi menyusul.
>
> Petronas menjual produk diragui??? Setujukah tuan puan???
>
> Kepada yang tinggal di USJ, kunjungi lah lokasi tersebut, dan saksikan
> sendiri.
>
> Kepada yang dah menyaksikan sendiri kemelut ini, sudi2kan lah membuat
> aduan kepada JAKIM dan juga MPSJ. Minta supaya produk atau francais ini
> ditarik balik atau kontraknya dibatal atau dihalang menjual. Apa2
> sahajalah.
>
> Terima kasih.
>
>

GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: