Sunday, April 6, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3886

1 Message

Digest #3886
1
Fw: KLIA No 2 Terbaik Di Dunia? by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Message

Sat Apr 5, 2014 7:46 pm (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

LAGI DEKAT TARIKH PEMBUKAAN KLIA2, LAGI BANYAK KERETAKAN DIKESAN.
omakkau.blogspot
Posted by OMAK KAU!!!!

Keretakan baru ditemui di kawasan apron dan bangunan klia2 menimbulkan keraguan terhadap tahap keselamatan terminal lapangan terbang itu beberapa minggu sebelum operasi bermula di kala Malaysia menjadi tumpuan dunia selepas pesawat MH370 hilang, kata satu sumber industri penerbangan.

Sumber industri itu memberi 13 keping gambar diambil semalam kepada The Malaysian Insider, yang mendedahkan keretakan di kawasan apron dan dinding terminal dua tingkat pesawat tambang murah itu.

"Gambar tersebut menceritakan sendiri sama ada klia2 sudah bersedia atau tidak untuk digunakan," kata sumber itu kepada The Malaysian Insider.

Ini merupakan set kedua gambar diserahkan kepada The Malaysian Insider mengenai keadaan terminal baru yang mampu menampung 45 juta penumpang melalui 64 pintu pagar itu.

Keretakan turut ditemui di bahagian apron klia2.Difahamkan pengendali klia2, Malaysia Aiports Holdings Bhd (MAHB) memberi jaminan kepada kerajaan mereka akan menjalankan kerja-kerja pemulihan yang tidak akan memberi kesan kepada pembukaan terminal dan operasi pada 2 Mei. Tarikh pembukaan sudah ditangguhkan sekurang-kurangnya lima kali.

"Putrajaya harus melihat semula tarikh pembukaan klia2 pada ketika kerja pembaikan masih lagi dilakukan. Sektor penerbangan negara ini sedang diperhatikan secara rapat oleh masyarakat antarabangsa dan kerajaan perlu melakukan perkara yang betul," kata satu lagi sumber industri penerbangan.

Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) melawat klia2 dua minggu lalu untuk menyemak sama ada ia bersedia untuk dibuka dan memanggil wakil MAHB dan wakil Kementerian Pengangkutan semalam berikutan masalah kelewatan dan peningkatan kos dalam pembinaan lapangan terbang tersebut.

PAC berkata mungkin akan memanggil pihak lain berhubung kelewatan itu dan ini merupakan kepentingan awam walaupun klia2 didana oleh pihak swasta.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Aziz Kaprawi, berkata semalam klia2 akan dibuka pada 2 Mei dengan Cebu Pacific Air dan Malindo Air akan menjadi syarikat penerbangan tambang murah pertama menggunakan terminal itu.

Beliau berkata, Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) akan ditutup pada 9 Mei, seminggu selepas klia2 dibuka menyebabkan syarikat penerbangan tambang murah terbesar di Asia, AirAsia memberikan respon.

AirAsia berkata semalam semua operasi AirAsia dan AirAsia X akan terus kekal di LCCT walaupun selepas 9 Mei kerana terdapat beberapa isu penting yang perlu diatasi terlebih dahulu.

"Langkah untuk berpindah ke klia2 akan berlaku, tetapi ia hanya akan dijalankan selepas semua isu ditangani," kata Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Berhad, Aireen Omar dalam satu kenyataan.

Beliau merujuk kepada keputusan kajian Ikram Premier Consultings (Ikram) mengenai kesediaan klia2 baru-baru ini menunjukkan wujudnya lekukan di landasan rayap/apron dan landasan yang memerlukan langkah pemulihan berkala dilakukan ke atas kawasan tertentu.

"AirAsia juga percaya kesediaan beroperasi dan tempoh perpindahan lapangan terbang (ORAT) untuk menyokong operasi AirAsia akan memerlukan lebih daripada dua bulan seperti diberikan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).

Aireen berkata, tempoh perpindahan yang ditetapkan MAHB itu tidak realistik dan terlebih optimis.

Katanya, ORAT untuk perpindahan dari terminal utama KLIA ke LCCT pada 2006 mengambil masa lebih daripada dua bulan ketika operasi AirAsia ketika itu jauh lebih kecil.

"Selain itu, terdapat perkara utama berkaitan komersial, operasi dan perkara terbuka dalam kontrak yang masih dibincangkan antara AirAsia dan MAHB yang perlu diselesaikan sebelum perpindahan ke klia2," katanya.

AirAsia berkata, kerja pembaikan akan "mengganggu operasi hab penerbangan seperti Kumpulan AirAsia yang mempunyai pergerakan 400 pesawat sehari dan sekurang-kurangnya 70 pesawat dalam kumpulan pesawatnya di LCCT".

"Tahun lalu sahaja Kumpulan AirAsia membawa 22 juta penumpang melalui LCCT," katanya.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata pada 17 Mac Ikram Premier Consulting (IPC) mendapati terminal klia2 selamat untuk digunakan.

Hishammuddin yang juga merupakan menteri pertahanan berkata, laporan tersebut menyatakan beberapa kawasan persekitaran klia2 mengalami mendapan dan perlu diperbaiki segera meskipun tidak mendatangkan kesan keselamatan kepada pengguna.

"Berdasarkan laporan awal tersebut, pihak perunding bebas berpendapat klia2 adalah selamat untuk digunakan dan akan dibuka seperti dijadualkan pada 2 Mei ini, namun keretakan pada turapan perlu diperbaiki mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA)," katanya.

Hishammuddin berkata, pada masa sama, menteri mengambil maklum bahawa fasa kedua penilaian pihak perunding bebas akan dijalankan pada 14 April iaitu tiga minggu sebelum pembukaan klia2 bagi memastikan aspek keselamatan di landasan, laluan teksi dan tempat letak kereta apron (bahagian hadapan) dipertingkatkan.

KLIA No 2 Terbaik Di Dunia? Kebenarannya Diragui!
greenboc.blogspot.
Posted by greenboc

Media kerajaan salah lapor KLIA airport kedua terbaik dunia anugerah Skytrax?

Hampir kesemuanya melaporkannya dari Bernama ke Astroawani dan Mstar dan New Straits Times. Apakah mereka salah lapor klik sini lihat.

Fakta sebenar dari media dunia ialah Changi ditempat pertama dan Incheon airport Korea ditempat kedua bercanggah dengan laporan media Malaysia rujuk sini IBTimes

Klik sini baca laporan rasmi World Airport Awards

Skytrax - THE WORLD'S BEST AIRPORTS IN 2014

1. Singapore Changi Airport
2. Incheon International Airport
3. Munich Airport
4. Hong Kong International Airport
5. Amsterdam Schiphol Airport
6. Tokyo International Airport (Haneda)
7. Beijing Capital International Airport
8. Zurich Airport
9. Vancouver International Airport
10. London Heathrow Airport

Sydney Morning Herald with AFP

THE WORLD'S BEST AIRPORT VIP TERMINALS 2014

Sanya Phoenix International Airport in Hainan, China has the World's Best Airport VIP Terminal announced at the 2014 World Airport Awards held at Passenger Terminal EXPO in Barcelona, Spain

1 Sanya Phoenix Int'l Airport SYX Sanya China
2 Munich Airport MUC Munich Germany
3 Haikou Meilan Int'l Airport HAK Haikou China
4 Dubai International Airport DXB Dubai UAE
5 Abu Dhabi International Airport AUH Abu Dhabi UAE
6 Beijing Capital Int'l Airport PEK Beijing China
7 Guangzhou Baiyun Int'l Airport CAN Guangzhou China
8 Chengdu Shuangliu Int'l Airport CTU Chengdu China
9 Changsha Huanghua Int'l Airport CSX Changsha China
10 Chongqing Jiangbei Int'l Airport CKG Chongqing China
© 2014 Copyright. Any use of results and data must show clear accreditation to SKYTRAX

sumber: malaysiandigest

KLIA dipilih lapangan terbang kedua terbaik pada Anugerah Lapangan Terbang Dunia Skytrax 2014

Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dipilih sebagai lapangan terbang kedua terbaik pada Anugerah Lapangan Terbang Dunia Skytrax 2014, kata Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).

Pengarah Urusannya Tan Sri Bashir Ahmad berkata anugerah itu yang diumumkan pada 26 Mac lepas di Ekspo Terminal Penumpang di Barcelona, Sepanyol, bukanlah yang pertama diterima oleh lapangan terbang tersebut.

"KLIA sentiasa menerima sanjungan daripada Skytrax sejak 2010, yang merupakan perakuan ke atas usaha berterusan kami untuk meningkatkan pengalaman dan kepuasan pelanggan semasa menggunakan KLIA," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata dengan klia2 menggantikan terminal syarikat penerbangan tambang rendah tidak lama lagi, MAHB akan mempunyai kemudahan lebih besar dan lebih baik, dan terminal baharu itu berada pada kedudukan paling sesuai untuk menyokong pertumbuhan rancak trafik ke Malaysia.

"Kami juga optimistik bahawa kita akan terus melakukan yang terbaik memandangkan klia2 akan menawarkan perkhidmatan, tahap keselesaan dan pengalaman yang lebih baik, yang merupakan nilai tambah untuk pelanggan kami," katanya.

Anugerah Lapangan Terbang itu adalah berdasarkan pencalonan 12.85 juta penumpang udara membabitkan 110 kewarganegaraan yang meliputi 410 lapangan terbang di seluruh dunia.

Tinjauan yang dijalankan menilai tahap kepuasan pelanggan merentas 39 petunjuk prestasi utama dalam perkhidmatan lapangan terbang dan produk, daripada daftar masuk, ketibaan, pertukaran, membeli-belah, keselamatan dan imigresen sehinggalah pelepasan. - Bernama

ULASAN GB

Bukan AIRPORT TERBAIK DUNIA 2014. Tetapi terbaik hanya di kategori melayan 40-50 juta penumpang.

MAHB sengaja mengelirukan tanpa menyebut kategorinya?

comments:

obat pelangsing cepat dan aman said...
tak tahulah,mungkin ada unsur ga jelas

Anonymous said...
Kategori terbaik passpot curi boleh lepas.

Anonymous said...
Sebenarnya KLIA mendapat anugerah dalam kategori Lapangan Terbang Terbaik Yang Memberi Perkhidmatan Untuk 40 - 50 Juta Penumpang.

Jadi ia bukannya lapangan terbang terbaik dalam kategori keseluruhannya.

http://www.worldairportawards.com/Awards_2014/Categories.htm

Sayang jika akhbar pro-UMNO sanggup berbohong pasal ni.

Anonymous said...
Lu naK KLIA jadi terbaik senang shj beb. HENTIKAN AMALAN BERI JAWATAN KPD SAUDARA MARA DAHULU LEBIH LEBIH LAGI JAWATAN PENTING KERAJAAN. Biar jawatan tersebut direbut oleh semua orang rakyat malaysia baru wujudnya persiangan sihat dan utk pasti tiada spesis umat melayu mr. Bean (kerja utk jadi tukang angkat sampah majlis perbandaran pun tak layak beb utk golongan ini) kerja di KLIA baru blh maju beb. Kalau tidak KLIA sentiasa jadi no1 di belakang utk selama - lamanya.

BETUL KE LAPANGAN TERBANG ANTARABANGSA KLIA DI IKTIRAF LAPANGAN TERBANG KEDUA TERBAIK DI DUNIA... JOM TERJAH!!!!!
omakkau.blogspot.
Posted by OMAK KAU!!!!

MStar online semalam telah menghebohkan satu negara yang Lapangan Terbang Antarabangsa KLIA diiktiraf sebagai lapangan Terbang kedua terbaik didunia... betul ke??????

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dipilih sebagai lapangan terbang kedua terbaik pada Anugerah Lapangan Terbang Dunia Skytrax 2014, kata Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).

Pengarah Urusannya, Tan Sri Bashir Ahmad berkata, KLIA secara konsisten menerima penganugerahan itu daripada Skytrax sejak 2010, di mana ia melibatkan testimoni usaha MAHB berterusan dalam mempertingkatkan pengalaman dan kepuasan pelanggan yang menggunakan lapangan terbang itu.

"Pencapaian ini sesuatu yang bermakna dan saya mengucapakan terima kasih dan tahniah kepada pasukan bertugas di KLIA, yang terus menaikkan lagi imej KLIA dan reputasi Malaysia Airports," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Bashir berkata, dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA 2) yang akan menggantikan Terminal Penerbangan Tambang Rendah (LCC) tidak lama lagi, akan menyediakan lapangan terbang yang lebih besar dengan kemudahan lebih baik.

Beliau menambah, ia akan membantu dalam menyokong pertumbuhan trafik yang baik bagi kemasukan ke Malaysia.

"Kita optimistik bahawa kita akan terus memberikan prestasi yang baik apabila KLIA2 hanya akan menyediakan perkhidmatan lebih baik, pada tahap dan pengalaman yang selesa, sebagai nilai tambah buat para pelanggan," katanya.

Anugerah Lapangan Terbang Dunia Skytrax itu berdasarkan pencalonan 12.85 juta pelanggan melibatkan 110 kewarganegaraan, meliputi 410 lapangan terbang di seluruh dunia.

Kaji selidik itu menilai kepuasan para pelanggan dengan 39 petunjuk prestasi utama (KPI) untuk produk dan perkhidmatan lapangan terbang, dari daftar masuk, ketibaan, pertukaran, membeli-belah, keselamatan dan imigresen, sehingga ke pelepasan.

Tapi laporan dari akhbar Utusan Malaysia bertarikh 27hb Mac 2014 pula memberitahu bahawa Lapangan Terbang Changi, Singapura nombor satu dan Lapangan Terbang Incheon, Seoul , Korea Selatan no 2 dan Lapangan Terbang KLIA langsung tidak ada nombor.

Dimana sahihnya KLIA nombor dua??????? ... Siapa yang berkata benar ini????

SINGAPURA 27 Mac - Lapangan Terbang Changi dipilih sebagai Lapangan Terbang Terbaik Dunia oleh pengguna udara buat tahun kedua berturut-turut dalam Anugerah Lapangan Terbang Dunia 2014, pada Ekspo Terminal Penumpang di Barcelona, Sepanyol pada Rabu lalu.

Ini merupakan kemenangan kelima oleh lapangan terbang itu dan pertama kali dalam sejarahnya memenangi kejayaan tersebut untuk dua tahun berturut-turut.

Lapangan Terbang Incheon berada di tempat kedua, diikuti Lapangan Terbang Munich, Lapangan Terbang

Antarabangsa Hong Kong, Lapangan Terbang Schiphol Amsterdam, Lapangan Terbang Antarabangsa Tokyo (Haneda), Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing, Lapangan Terbang Zurich, Lapangan Terbang Antarabangsa Vancouver dan Lapangan Terbang Heathrow, London.

Ketua Pegawai Eksekutif Skytrax Edward Plaisted berkata, kemenangan menerima anugerah berprestij itu buat kali kedua berturut-turut menunjukkan bahawa Lapangan Terbang Changi bukan sekadar sebuah lapangan terbang biasa.
- BERNAMA

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140328/lu_09/Lapangan-Terbang-Changi-terbaik-dunia#ixzz2y0GtRzGL
© Utusan Melayu (M) Bhd
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: