Monday, December 1, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4073

11 Messages

Digest #4073
2
Fw: 10 TIP AMALAN HARIAN YANG DI PERLUKAN by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3a
4a
Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...! by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
4b
4c
4d

Messages

Sun Nov 30, 2014 7:46 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Harga Minyak RON97, RON95 Dan Diesel Mulai 1 Disember.
telokbakong.blogspot
kachipemas.blogspot
Posted by Abu Luqman

Berikutan pemansuhan subsidi minyak yang akan dilaksanakan oleh kerajaan mulai 1 Disember ini, harga petrol dan diesel akan diapungkan mengikut harga pasaran semasa.

Ramai rakyat Malaysia ternanti-nanti dengan harga baru yang akan diumumkan oleh kerajaan setelah pemansuhan subsidi terhadap bahan api ini.

Menurut surat pekeliling yang tersebar di internet, dipercayai pekeliling yang diberikan syarikat IPTB(Buraqoil), harga minyak RON97 akan diturunkan sebanyak 9sen, RON95 diturunkan sebanyak 4sen manakala diesel pula membuat kejutan dengan naik sebanyak 3sen.

Berikut adalah harga terkini minyak dan diesel menurut surat pekeliling tersebut. -Siakapkeli.com.my

a.. RON97 - RM 2.46 seliter
b.. RON95 - RM 2.26 Seliter
c.. Diesel - RM 2.23 seliter

Harga RON97, RON95 Turun, Diesel Naik Mulai Tengah Malam Ini
bloglist-malaysia.blogspot
mimpi-senja.blogspot.
by Stone525i

KUALA LUMPUR: Harga runcit RON97 turun sebanyak sembilan sen seliter kepada RM2.46 seliter dan harga runcit RON95 pula turun empat sen seliter kepada RM2.26 seliter, selepas 12 tengah malam ini.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hasan Malek berkata, harga runcit bagi minyak diesel pula dinaikkan kepada tiga sen seliter kepada RM2.23 seliter.
Harga runcit RON97 kini ialah RM2.55 seliter, RON95, RM2.30 seliter manakala diesel ialah RM2.20 seliter.
Menurut Hasan harga baharu ini akan berkuat kuasa hanya untuk Disember.

"Kerajaan akan mengikuti perkembangan pasaran harga produk kos pada setiap masa dan kadar pertukaran matawang untuk menetapkan harga runcit petrol dan diesel bagi bulan-bulan berikutnya," katanya dalam kenyataan di sini, Ahad.
Sehubungan itu, katanya semua syarikat minyak dan pengusaha stesen minyak diminta mematuhi penetapan harga baharu itu dan jika ingkar, tindakan tegas akan diambil mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961.
Pada 21 November lepas, kerajaan mengumumkan akan melaksanakan penetapan harga runcit bagi petrol RON95 dan diesel mengikut kaedah pengampunan terkawal mulai 1 Disember.
Kaedah pengapungan terkawal yang diputuskan Kabinet itu adalah sebagaimana pelaksanaan penetapan harga runcit RON97 sejak Julai 2010, katanya.
"Melalui kaedah pengapungan terkawal, purata perubahan kos produk akan menentukan penetapan harga bagi bulan berikutnya, ini bermakna jika harga pasaran minyak mentah dunia meningkat, harga runcit RON97, RON95 dan diesel juga akan meningkat dan begitu sekiranya berlaku sebaliknya (harga pasaran minyak mentah dunia menurun)," katanya.

Harga RON97, RON95 turun, diesel naik mulai tengah malam ini
telokbakong.blogspot
kerabubersuara.blogspot

KUALA LUMPUR: Harga runcit RON97 turun sebanyak sembilan sen seliter kepada RM2.46 seliter dan harga runcit RON95 pula turun empat sen seliter kepada RM2.26 seliter, selepas 12 tengah malam ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Seri Hasan Malek berkata harga runcit bagi minyak diesel pula dinaikkan kepada tiga sen seliter kepada RM2.23 seliter.

Harga runcit RON97 kini ialah RM2.55 seliter, RON95, RM2.30 seliter manakala diesel ialah RM2.20 seliter.

Menurut Hasan harga baharu ini akan berkuat kuasa hanya untuk Disember.

"Kerajaan akan mengikuti perkembangan pasaran harga produk kos pada setiap masa dan kadar pertukaran matawang untuk menetapkan harga runcit petrol dan diesel bagi bulan-bulan berikutnya," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sehubungan itu, katanya semua syarikat minyak dan pengusaha stesen minyak diminta mematuhi penetapan harga baharu itu dan jika ingkar, tindakan tegas akan diambil mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961.

Pada 21 Nov lepas, kerajaan mengumumkan akan melaksanakan penetapan harga runcit bagi petrol RON95 dan diesel mengikut kaedah pengampunan terkawal mulai 1 Dis.

Kaedah pengapungan terkawal yang diputuskan Kabinet itu adalah sebagaimana pelaksanaan penetapan harga runcit RON97 sejak Julai 2010, katanya.

"Melalui kaedah pengapungan terkawal, purata perubahan kos produk akan menentukan penetapan harga bagi bulan berikutnya, ini bermakna jika harga pasaran minyak mentah dunia meningkat, harga runcit RON97, RON95 dan diesel juga akan meningkat dan begitu sekiranya berlaku sebaliknya (harga pasaran minyak mentah dunia menurun)," katanya. - BERNAMA

Sun Nov 30, 2014 7:47 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

10 TIP AMALAN HARIAN YANG DI PERLUKAN
bloglist-malaysia.blogspot
gajahmenta.blogspot
DIRECTER Gajah Menta

Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.

Sebenarnya diuji dalam nikmat ini amat memerlukan pertolongan Allah. Takut pula timbul sifat sombong, bangga diri, rasa hebat dan lain2. Hanya padaNya kita berserah setelah berdoa dan berusaha. Beberapa tip yang boleh kongsi bersama.

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

Sun Nov 30, 2014 7:50 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Mekanik Kereta Perempuan Yang Cun Di Bangi
bloglist-malaysia.blogspot
kitabantai.info
Kita Bantai

Pasti anda tidak menyangkakan bahawa seorang mekanik kereta di sebuah bengkel kereta adalah seorang perempuan. Tapi sebenarnya ianya memang betul dimana seorang gadis cantik bekerja sebagai mekanik di German Garage yang terletak di Bandar Baru Bangi.

Memang menakjubkan kerana admin sendiri tidak pernah melihat perempuan buat kerja ini dan kawan-kawan admin sendiri pun nak servis motosikal pun akan suruh keluarga lelaki tolong ataupun ke kedai je. Memang hebat cik adik ni.

Tapi kalau ini strategi pemasaran untuk menarik pelanggan daang ke bengkel ini berkesan ke? percaya ke orang ramai perempuan buat ker lelaki? itu adalah selalu bermain difikiran kitakan.

Untuk mengetahui perkara ini anda cuba dahulu dan berdasarkan maklum balas dilaman sosial mereka tiada lagi yang membari maklumat negatif tentang awek comel ini buat kerja.

Read more: http://www.kitabantai.info/2014/11/mekanik-kereta-perempuan-yang-cun-di.html#ixzz3KNJZJzSZ

Sun Nov 30, 2014 10:48 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

Awek ni mekanik kereta Audi dan kereta mahal..siap dg alat elektronik diagnostiksenangla kerja...


On Sunday, November 30, 2014 11:50 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
Mekanik Kereta Perempuan Yang Cun Di Bangi
bloglist-malaysia.blogspotkitabantai.infoKita Bantai
Pasti anda tidak menyangkakan bahawa seorang mekanik kereta di sebuah bengkel kereta adalah seorang perempuan. Tapi sebenarnya ianya memang betul dimana seorang gadis cantik bekerja sebagai mekanik di German Garage yang terletak di Bandar Baru Bangi.

Memang menakjubkan kerana admin sendiri tidak pernah melihat perempuan buat kerja ini dan kawan-kawan admin sendiri pun nak servis motosikal pun akan suruh keluarga lelaki tolong ataupun ke kedai je. Memang hebat cik adik ni.

Tapi kalau ini strategi pemasaran untuk menarik pelanggan daang ke bengkel ini berkesan ke? percaya ke orang ramai perempuan buat ker lelaki? itu adalah selalu bermain difikiran kitakan.

Untuk mengetahui perkara ini anda cuba dahulu dan berdasarkan maklum balas dilaman sosial mereka tiada lagi yang membari maklumat negatif tentang awek comel ini buat kerja.
 
Read more: http://www.kitabantai.info/2014/11/mekanik-kereta-perempuan-yang-cun-di.html#ixzz3KNJZJzSZ
<!--#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mkp #yiv1079641635hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mkp #yiv1079641635ads {margin-bottom:10px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mkp .yiv1079641635ad {padding:0 0;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mkp .yiv1079641635ad p {margin:0;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mkp .yiv1079641635ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-sponsor #yiv1079641635ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-sponsor #yiv1079641635ygrp-lc #yiv1079641635hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-sponsor #yiv1079641635ygrp-lc .yiv1079641635ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv1079641635 #yiv1079641635actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv1079641635 #yiv1079641635activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635activity span {font-weight:700;}#yiv1079641635 #yiv1079641635activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv1079641635 #yiv1079641635activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv1079641635 #yiv1079641635activity span span {color:#ff7900;}#yiv1079641635 #yiv1079641635activity span .yiv1079641635underline {text-decoration:underline;}#yiv1079641635 .yiv1079641635attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv1079641635 .yiv1079641635attach div a {text-decoration:none;}#yiv1079641635 .yiv1079641635attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv1079641635 .yiv1079641635attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv1079641635 .yiv1079641635attach label a {text-decoration:none;}#yiv1079641635 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv1079641635 .yiv1079641635bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv1079641635 .yiv1079641635bold a {text-decoration:none;}#yiv1079641635 dd.yiv1079641635last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1079641635 dd.yiv1079641635last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1079641635 dd.yiv1079641635last p span.yiv1079641635yshortcuts {margin-right:0;}#yiv1079641635 div.yiv1079641635attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv1079641635 div.yiv1079641635attach-table {width:400px;}#yiv1079641635 div.yiv1079641635file-title a, #yiv1079641635 div.yiv1079641635file-title a:active, #yiv1079641635 div.yiv1079641635file-title a:hover, #yiv1079641635 div.yiv1079641635file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1079641635 div.yiv1079641635photo-title a, #yiv1079641635 div.yiv1079641635photo-title a:active, #yiv1079641635 div.yiv1079641635photo-title a:hover, #yiv1079641635 div.yiv1079641635photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1079641635 div#yiv1079641635ygrp-mlmsg #yiv1079641635ygrp-msg p a span.yiv1079641635yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv1079641635 .yiv1079641635green {color:#628c2a;}#yiv1079641635 .yiv1079641635MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv1079641635 o {font-size:0;}#yiv1079641635 #yiv1079641635photos div {float:left;width:72px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635reco-category {font-size:77%;}#yiv1079641635 #yiv1079641635reco-desc {font-size:77%;}#yiv1079641635 .yiv1079641635replbq {margin:4px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mlmsg select, #yiv1079641635 input, #yiv1079641635 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mlmsg pre, #yiv1079641635 code {font:115% monospace;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-mlmsg #yiv1079641635logo {padding-bottom:10px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-msg p#yiv1079641635attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-reco #yiv1079641635reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-sponsor #yiv1079641635ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-sponsor #yiv1079641635ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-sponsor #yiv1079641635ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv1079641635 #yiv1079641635ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}-->

Sun Nov 30, 2014 8:43 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!!!!
telokbakong.blogspot
ikutsukaakuisa.blogspot.
Di Belasah Oleh Isa

Gua berasa amat pelik dengan sikap segelintir manusia yang tak serik2 dengan jenama Proton kereta nasional negara kononnya.... hahahaha...

Pelbagai rungutan dan aduan yang kita dengar berkaitan kereta haprak nih..., harga dah la mahal kualiti macam cibai.... daripada beli jenama proton lebih baik tambah duit sikit lagi beli jenama luar negara lagi berbaloi dan nampak nilai duit yang kita keluarkan.

Puak2 yang syok sendiri dalam Proton tu ingat rakyat atau pembeli kereta diorang tu bayar harga kereta Proton yang mahal tu dengan duit monopoly atau saidina agaknya, tu yang diorang main cincai jer....

Gua anak beranak dah puluhan tahun boikot jenama Proton, bukannya nak berlagak dan bukannya tak patriotik tetapi kami sekeluarga tahu bagaimana peritnya mencari duit dan setiap barangan yang dibeli itu biarlah berbaloi dan bernilai dengan duit yang dikeluarkan.

Dari segi pusat servis pulak..... hehehehe.... lebih baik selenggara kandang babi daripada selenggara kereta Proton di Pusat Servis Proton.... ini bukan cerita yang jarang2 di dengar, cubalah tanya sesiapa sahaja yang pernah berurusan dengan Pusat Servis Proton.... pasti ceritanya yang negatif memanjang. Bab Pusat Servis nih... selalunya melibatkan bangsa yang bekerja di Pusat itu dan majoritinya adalah bangsa pemalas dan munafik.... hahahaha....

Bab sparepart pulak.. jangan citer aaarrrr...., lebih mahal daripada kereta2 jenama luar.... hahahaha... Proton ni spesies sanggap duit rakyat/pembeli. Kepada sesiapa yang ada cita2 nak beli kereta jauhkanlah diri lu orang daripada terbeli kereta Proton.... ini jenama low class and low kualiti....

Salah satu buktinya... baca link kat bawah tu...

Tragedi Proton Yang Celaka.

Sepatutnya lambang/emblem Proton tu digantikan dengan lambang/emblem di bawah nih.... baru sesuai dengan kerendahan kualitinya dan harga yang mahal nak mampus tuuuuu..... hahahaha....

Pi mampus laaaa.... dengan jenama proton....!!!!

----- Original Message -----
From: nasty nastyboy nasty5069@yahoo.com

Sent: Sunday, November 30, 2014 9:17 PM

Subject: Re: Proton Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca

AS SALAM,
SEBENARNYA PUSAT SERVICE PROTON BUKAN LAH TEMPAT YANG SELAMAT ATAU BERPRESTIJ TAPI TEMPAT UNTUK MEMBUNUH DIRI DAN MEMBAKAR DUIT DIDALAM NYA. SEBAB PEKERJA YANG DIBAYAR GAJI ADALAH 200% TIADA PENGALAMAN DAN TIDAK PUNYA KEPAKARAN DALAM BIDANG AUTOMOTIF....

AS SALAM.....

On Saturday, 29 November 2014, 6:48, "Pendekar Bloggerz pendekarbloggerz@gmail.com

----- Forwarded Message -----

This message is eligible for Automatic Cleanup! (respeks_group@yahoogroups.com) Add cleanup rule | More info

Proton Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca !!!
Kepala hotak Nurul Asyikin on Friday, November 28, 2014

Tragedi Proton di Pusat Servis Kolombong

1. Serius. Bila menulis entri ini, sebenarnya saya ada sikit rasa bersalah. Seolah-olah anti-patriotik. But enough is enough.

Sudah bertahun-tahun Proton beroperasi di Malaysia; menikmati penguasaan pasaran domestik yang berguling-guling jatuh ke riba, natijah dari dasar perlindungan automobil nasional. Bagaimana modusnya? Dengan cara mengherotkan pasaran sebenar harga kereta, sekaligus memberi rakyat beban kewangan yang lebih berat dari sepatutnya.

Jika dihimpun pengalaman kolektif rakyat Malaysia berkait produk dan servis Proton: agak-agak sejijik mana? Piagam "mesra-rakyat" yang sepatutnya jadi teras servis industri kereta kebangsaan ini: tuntas atau mitos? Barangkali Proton adalah contoh klasik sebuah entiti industri yang licik melindungi dosa korporatnya dengan topeng patriotisme.

2. Saya rasa begini. Sudah sampai masa rakyat patut bangkit mempersoalkan secara kolektif: Adakah Proton benar-benar berjiwa nasionalis atau cuma kapitalis yang dipacu ketamakan materi? Persoalan paling penting juga: masih perlukah lagi kerajaan meneruskan dasar perlindungan pasaran untuk menjaga kepentingan Proton, serta menjadikan rakyat sebagai tukaran korban?

Untuk menilai persoalan-persoalan ini dalam konteks realiti; saya mahu berkongsi pengalaman personal dengan Pusat Servis Proton (Kolombong) yang diketuai oleh Doreen James. Biarpun ini cuma insiden peribadi, tapi mungkin boleh beri gambaran asas tentang mod operasi perniagaan syarikat yang dibangunkan dari airmata rakyat ini.

Saya tidak pernah merayu di Facebook. Tapi kali ini saya terpaksa. Dengan rendah hati, saya mohon semua pengguna Proton (khususnya yang ada di Sabah) untuk luangkan sedikit masa membaca pengalaman ini. Suara adalah satu-satunya senjata marhaen untuk berdepan dengan kuasa kapital syarikat-syarikat burjois.

3. Tragedi saya bermula begini.

Saya hantar kereta ke Pusat Servis Proton di Kolombong pada 1 Okt 2014. Hampir satu hari di bengkel untuk buat diagnosis masalah dan anggaran kos serta jumlah hari yang perlu untuk pembaikan. Saya dibagitau kosnya sekitar RM4K ++; serta akan ambil masa seminggu untuk siap. Temujanji pembikinan ditetapkan pada 20 Okt.

Saya pun hantar kereta pada tarikh tersebut. Selepas seminggu, saya masih tidak dapat sebarang maklumbalas. Bila dihubungi, Proton cakap masih dalam proses pembaikan. Pada 31 Okt (selepas 12 hari), bila ditelefon lagi, barulah Proton kata ok. Boleh ambil sudah. Tapi sebab saya kebetulan perlu pulang kampung segera; saya tunda pengambilan itu ke hari Isnin, 3 Nov.

Pada 3 Nov, RA saya datang ke Proton seawal jam 10.00am. Selepas buat bayaran sebanyak RM4200, dia terpaksa menunggu lagi berjam-jam sebelum kereta boleh diambil. Can you believe it? Selama 15 hari kereta itu di pusat servis, ia masih lagi dalam pembaikan. Padahal anggaran asas selepas pre-diagnosis masalah, katanya maksimum 1 minggu. Sisihan piawai lebih 100%!

4. Tapi tragedi saya tidak tamat di sini.

Selepas ambil kereta pada 3 Nov di pusat servis Proton, belum pun sampai di opis: enjin kereta tersedak-sedak. Macam itik terlebih #se-k's. Oil indicator juga tidak berfungsi. Masalah oil indicator ini TIDAK PERNAH WUJUD sepanjang saya memandu kereta ini sejak 2006. Bahkan ia bukan pun satu masalah yang dikenalpasti dalam diagnosis pertama pada 1 Okt.

Maksudnya apa? Masalah 'petunjuk minyak' itu HANYA timbul selepas kereta saya dimasukkan ke bengkel Proton ini.

TETAPI yang paling menakutkan: bila kami komplen, foreman yang in-charge kereta saya (Jainal), memberitahu bahawa sebenarnya kereta tersebut belum siap sepenuhnya (selepas 15 hari di pusat servis!). Saya tanya: kenapa Proton boleh telefon saya untuk ambil, kemudian minta bayaran seterusnya release kereta kalau ia belum siap sepenuhnya?

Jawapan Jainal: "Saya pun tidak tau kenapa diorang buat begitu". TIDAK TAU??? Seriously ladies and gentlemen, THIS confession came from its own staff!

5. Yang membenarkan kereta saya diambil adalah Doreen James, iaitu pengurus tertinggi pusat servis itu sendiri. Pihak akaun juga telah minta dan terima bayaran. Tetapi hakikatnya: mekanik yang membuat kerja baik-pulih dan pemeriksaan akhir belum pun menghabiskan kerja-kerjanya. What does it mean? Doreen James melanggar integriti perkhidmatan dengan membenarkan kereta yang masih dalam pemeriksaan (dan berkemungkinan dalam keadaan bahaya!) dipandu keluar oleh pelanggan.

Saya hantar semula kereta pada 7 Nov untuk proses baikpulih beberapa masalah yang belum selesai; termasuk petunjuk minyak yang TIDAK PERNAH menjadi isu sepanjang saya menggunakan kereta tersebut. Saya tanya Doreen: kenapa pusat servis telefon customer untuk ambil kereta yang belum siap? Kenapa boleh release kereta padahal proses baik-pulih kereta dan prosedur check-up untuk keselamatan belum dilaksana sepenuhnya?

Jawapan Doreen: "Sorry, itu memang 'internal miscommunication&#39; di antara staf opis/akaun, foreman dan mekanik." This is a VERY SERIOUS HUMAN ERROR. Walaupun dia nampak genuinely apologetic; saya tidak fikir dia betul-betul memahami risiko keselamatan yang dia sabitkan kepada saya selaku pengguna kereta tersebut. Akibat kecuaian manusiawi para pekerja di bawah pentadbirannya.

6. Now, this is the BIGGEST issue. Yang bikin saya panas dan menulis catatan ini; serta akan memfilekan aduan rasmi kepada Tribunal Pengguna.

Kereta dihantar semula untuk baik-pulih pada 7 Nov; dan siap pada 19 Nov. I have to pay almost RM800 this time. Tetapi selepas 3-4 hari, masalah oil indicator (yang timbul pada HARI PERTAMA selepas kereta itu keluar dari pusat servis Proton) masih tidak selesai. Kemudian kereta dihantar lagi ke pusat servis sekali lagi. Saya pun tidak tau, lebih sebulan mereka tahan kereta saya: masalah begitu pun tidak selesai. Apa yang mereka buat? Ber#seng-gama beramai-ramai dalam kereta saya?

Semalam saya dibagitau oleh Pusat Servis Proton Kolombong bahawa saya perlu bayar lagi sekitar RM500++ untuk masalah oil indicator tersebut. #WTF?

Consider this circumstances. Kereta saya berada di bengkel mereka selama 29 hari; dan saya telah membayar sejumlah lebihkurang RM5K (RM4200 + RM800): kemudian bila kereta itu dipulangkan, saya dapat MASALAH BARU (oil indicator tidak berfungsi) yang tidak pernah jadi isu sepanjang saya pandu kereta itu sejak 2006. And now they want me to pay another RM500++ for it!

Seriously, Mrs. Doreen James: ini pusat servis kereta atau sebenarnya pusat mengutip sial dan laknat hidup?

7. My argument is very simple: that problem WAS NOT THERE when I sent the car to Proton the first time (20 October). Then, the VERY FIRST DAY after taking back my car on the 3 November: the problem BEGAN to occur.

Tapi menurut Pengurus Pusat Servis Proton Kolombong, si Doreen dan juga foreman si Jainal: "Apa boleh buat masalah itu timbul NGAM-NGAM pada hari pertama kereta kamu keluar dari pusat servis kami. Tapi kerosakan itu memang tiada kena-mengena dengan apa yang kami buat di sini. Jadi kami tetap akan charge kamu untuk mengganti spare-part yang menyebabkan oil indicator itu rosak".

Selama lebih 15 tahun saya bergelumang dengan statistik dan hukum kebarangkalian sesuatu insiden berlaku: ini pertama kali saya jumpa dengan manusia yang cukup yakin bersandar pada "teori kebetulan" untuk satu peristiwa seganjil begini.

8. Here my question is: what is the PROBABILITY that my oil indicator suddenly decides to misbehave, selepas keluar HARI PERTAMA dari pusat servis ini? Padahal selama 8 tahun (2920 HARI), saya tidak pernah ada masalah tentang ini. Saya persoalkan ini; dan meminta pusat servis Proton bertanggungjawab. Especially after all the misadventures I was forced to endure.

Tapi kata si Doreen: "Saya tidak sangka kamu boleh berfikiran begitu dengan staf kami di sini. Seolah-olah kami ada buat apa-apa pada kereta itu". TIDAK, saya bukan berprasangka. Tapi saya ada asas yang CUKUP MUNASABAH untuk menyangka bahawa isu itu ada kaitan dengan pusat servis tersebut.

Pertama, kereta saya berada di sana selama 29 hari. Ada macam-macam boleh berlaku. Kedua, telah terbukti bahawa integriti dan kebolehpercayaan pusat servis ini diragui menerusi beberapa kesilapan bersiri sepanjang berurusan dengan mereka. Misalnya: pusat ini release kereta yang belum lengkap kena check, kelewatan lebih 100% dari julat masa yang dijanjikan, internal communication yang bertele-tele kalangan stafnya sendiri dan beberapa insiden lain. Kalau koordinasi dan pentadbiran mereka memang se-erratic begini, tidak logikkah kalau ada kesilapan lain yang boleh berlaku?

9. Saya akan file-kan aduan kepada Tribunal Pengguna pada minggu ini. Tapi saya harap rakan-rakan boleh membantu memberi sebarang info lain yang berkaitan. Misalnya kalau ada sesiapa mengalami insiden yang serupa.

Terima kasih banyak, kerana sudi mendengar suara ini. My simple advice is: avoid buying Proton cars. BANYAK MASALAH. Kalau sudah terbeli, JANGAN SEKALI-KALI datang ke pusat servis Proton di Kota Kinabalu. Baik yang di Kolombong, mahupun di Inanam. I used to have bad experiences at both centres!

Dr. Remzah Dambul
Pensyarah Kanan Universiti Malaysia Sabah

Sumber

Sun Nov 30, 2014 4:39 pm (PST) . Posted by:

"Abdul RahMan" man_belon

pandangan peribadi yg cetek dari pensyarah...
naif

--------------------------------------------
On Mon, 1/12/14, '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil] <automobil@yahoogroups.com> wrote:

Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Monday, 1 December, 2014, 12:43 AM
















 













Tragedi Proton... Taubat Tak
Mau...!!!!

telokbakong.blogspot
ikutsukaakuisa.blogspot.
Di Belasah
Oleh Isa



Gua berasa amat pelik dengan
sikap segelintir manusia yang tak serik2 dengan jenama
Proton kereta nasional
negara kononnya.... hahahaha...

Pelbagai rungutan dan aduan yang kita
dengar berkaitan kereta haprak nih..., harga dah la mahal
kualiti macam
cibai.... daripada beli jenama proton lebih baik tambah duit
sikit lagi beli
jenama luar negara lagi berbaloi dan nampak nilai duit yang
kita
keluarkan.

Puak2 yang syok sendiri dalam Proton tu ingat rakyat atau
pembeli kereta diorang tu bayar harga kereta Proton yang
mahal tu dengan duit
monopoly atau saidina agaknya, tu yang diorang main cincai
jer....

Gua
anak beranak dah puluhan tahun boikot jenama Proton,
bukannya nak berlagak dan
bukannya tak patriotik tetapi kami sekeluarga tahu bagaimana
peritnya mencari
duit dan setiap barangan yang dibeli itu biarlah berbaloi
dan bernilai dengan
duit yang dikeluarkan.

Dari segi pusat servis pulak..... hehehehe....
lebih baik selenggara kandang babi daripada selenggara
kereta Proton di Pusat
Servis Proton.... ini bukan cerita yang jarang2 di dengar,
cubalah tanya sesiapa
sahaja yang pernah berurusan dengan Pusat Servis Proton....
pasti ceritanya yang
negatif memanjang. Bab Pusat Servis nih... selalunya
melibatkan bangsa yang
bekerja di Pusat itu dan majoritinya adalah bangsa pemalas
dan munafik....
hahahaha....


Bab
sparepart
pulak.. jangan citer aaarrrr...., lebih mahal daripada
kereta2 jenama luar....
hahahaha... Proton ni spesies sanggap duit rakyat/pembeli.
Kepada sesiapa yang
ada cita2 nak beli kereta jauhkanlah diri lu orang daripada
terbeli kereta
Proton.... ini jenama low class and low kualiti....

Salah satu
buktinya... baca link kat bawah tu...

Tragedi
Proton Yang Celaka.

Sepatutnya
lambang/emblem Proton tu digantikan dengan lambang/emblem di
bawah nih.... baru
sesuai dengan kerendahan kualitinya dan harga yang mahal nak
mampus tuuuuu.....
hahahaha....



Pi mampus
laaaa.... dengan jenama proton....!!!!


 
 

 
----- Original Message -----
From: nasty
nastyboy
nasty5069@yahoo.com 
 
Sent: Sunday, November 30, 2014 9:17 PM
 
Subject: Re: Proton Kena
Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS
Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca

 



AS
SALAM,
                 

SEBENARNYA PUSAT SERVICE PROTON BUKAN LAH TEMPAT YANG
SELAMAT ATAU BERPRESTIJ
TAPI TEMPAT UNTUK MEMBUNUH DIRI DAN MEMBAKAR DUIT DIDALAM
NYA. SEBAB PEKERJA
YANG DIBAYAR GAJI ADALAH 200% TIADA PENGALAMAN DAN TIDAK
PUNYA KEPAKARAN DALAM
BIDANG AUTOMOTIF....






AS SALAM.....






On Saturday, 29
November 2014, 6:48,
"Pendekar Bloggerz pendekarbloggerz@gmail.com



----- Forwarded
Message -----




This message is eligible for
Automatic Cleanup! (respeks_group@yahoogroups.com)

Add
cleanup rule | More
info


 



Proton
Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan
Beli Proton - Mesti Baca !!!


Kepala hotak Nurul Asyikin on Friday,
November 28,
2014

Tragedi
Proton di Pusat
Servis Kolombong

1. Serius. Bila menulis entri ini, sebenarnya saya
ada sikit rasa bersalah. Seolah-olah anti-patriotik. But
enough is
enough.

Sudah bertahun-tahun Proton beroperasi di Malaysia;
menikmati
penguasaan pasaran domestik yang berguling-guling jatuh ke
riba, natijah dari
dasar perlindungan automobil nasional. Bagaimana modusnya?
Dengan cara
mengherotkan pasaran sebenar harga kereta, sekaligus memberi
rakyat beban
kewangan yang lebih berat dari sepatutnya.

Jika dihimpun pengalaman
kolektif rakyat Malaysia berkait produk dan servis Proton:
agak-agak sejijik
mana? Piagam "mesra-rakyat" yang sepatutnya jadi
teras servis industri kereta
kebangsaan ini: tuntas atau mitos? Barangkali Proton adalah
contoh klasik sebuah
entiti industri yang licik melindungi dosa korporatnya
dengan topeng
patriotisme.

2. Saya rasa begini. Sudah sampai masa rakyat patut bangkit
mempersoalkan secara kolektif: Adakah Proton benar-benar
berjiwa nasionalis atau
cuma kapitalis yang dipacu ketamakan materi? Persoalan
paling penting juga:
masih perlukah lagi kerajaan meneruskan dasar perlindungan
pasaran untuk menjaga
kepentingan Proton, serta menjadikan rakyat sebagai tukaran
korban?

Untuk
menilai persoalan-persoalan ini dalam konteks realiti; saya
mahu berkongsi
pengalaman personal dengan Pusat Servis Proton (Kolombong)
yang diketuai oleh
Doreen James. Biarpun ini cuma insiden peribadi, tapi
mungkin boleh beri
gambaran asas tentang mod operasi perniagaan syarikat yang
dibangunkan dari
airmata rakyat ini.

Saya tidak pernah merayu di Facebook. Tapi kali ini
saya terpaksa. Dengan rendah hati, saya mohon semua pengguna
Proton (khususnya
yang ada di Sabah) untuk luangkan sedikit masa membaca
pengalaman ini. Suara
adalah satu-satunya senjata marhaen untuk berdepan dengan
kuasa kapital
syarikat-syarikat burjois.

3. Tragedi saya bermula begini.

Saya
hantar kereta ke Pusat Servis Proton di Kolombong pada 1 Okt
2014. Hampir satu
hari di bengkel untuk buat diagnosis masalah dan anggaran
kos serta jumlah hari
yang perlu untuk pembaikan. Saya dibagitau kosnya sekitar
RM4K ++; serta akan
ambil masa seminggu untuk siap. Temujanji pembikinan
ditetapkan pada 20
Okt.

Saya pun hantar kereta pada tarikh tersebut. Selepas
seminggu, saya
masih tidak dapat sebarang maklumbalas. Bila dihubungi,
Proton cakap masih dalam
proses pembaikan. Pada 31 Okt (selepas 12 hari), bila
ditelefon lagi, barulah
Proton kata ok. Boleh ambil sudah. Tapi sebab saya kebetulan
perlu pulang
kampung segera; saya tunda pengambilan itu ke hari Isnin, 3
Nov.

Pada 3
Nov, RA saya datang ke Proton seawal jam 10.00am. Selepas
buat bayaran sebanyak
RM4200, dia terpaksa menunggu lagi berjam-jam sebelum kereta
boleh diambil. Can
you believe it? Selama 15 hari kereta itu di pusat servis,
ia masih lagi dalam
pembaikan. Padahal anggaran asas selepas pre-diagnosis
masalah, katanya maksimum
1 minggu. Sisihan piawai lebih 100%!

4. Tapi tragedi saya tidak tamat di
sini.

Selepas ambil kereta pada 3 Nov di pusat servis Proton,
belum pun
sampai di opis: enjin kereta tersedak-sedak. Macam itik
terlebih #se-k's. Oil
indicator juga tidak berfungsi. Masalah oil indicator ini
TIDAK PERNAH WUJUD
sepanjang saya memandu kereta ini sejak 2006. Bahkan ia
bukan pun satu masalah
yang dikenalpasti dalam diagnosis pertama pada 1 Okt.

Maksudnya apa?
Masalah 'petunjuk minyak' itu HANYA timbul selepas
kereta saya dimasukkan ke
bengkel Proton ini.

TETAPI yang paling menakutkan: bila kami komplen,
foreman yang in-charge kereta saya (Jainal), memberitahu
bahawa sebenarnya
kereta tersebut belum siap sepenuhnya (selepas 15 hari di
pusat servis!). Saya
tanya: kenapa Proton boleh telefon saya untuk ambil,
kemudian minta bayaran
seterusnya release kereta kalau ia belum siap sepenuhnya?

Jawapan Jainal:
"Saya pun tidak tau kenapa diorang buat begitu".
TIDAK TAU??? Seriously ladies
and gentlemen, THIS confession came from its own staff!

5. Yang
membenarkan kereta saya diambil adalah Doreen James, iaitu
pengurus tertinggi
pusat servis itu sendiri. Pihak akaun juga telah minta dan
terima bayaran.
Tetapi hakikatnya: mekanik yang membuat kerja baik-pulih dan
pemeriksaan akhir
belum pun menghabiskan kerja-kerjanya. What does it mean?
Doreen James melanggar
integriti perkhidmatan dengan membenarkan kereta yang masih
dalam pemeriksaan
(dan berkemungkinan dalam keadaan bahaya!) dipandu keluar
oleh
pelanggan.

Saya hantar semula kereta pada 7 Nov untuk proses baikpulih
beberapa masalah yang belum selesai; termasuk petunjuk
minyak yang TIDAK PERNAH
menjadi isu sepanjang saya menggunakan kereta tersebut. Saya
tanya Doreen:
kenapa pusat servis telefon customer untuk ambil kereta yang
belum siap? Kenapa
boleh release kereta padahal proses baik-pulih kereta dan
prosedur check-up
untuk keselamatan belum dilaksana sepenuhnya?

Jawapan Doreen: "Sorry, itu
memang 'internal miscommunication&#39; di antara staf
opis/akaun, foreman dan
mekanik." This is a VERY SERIOUS HUMAN ERROR. Walaupun
dia nampak genuinely
apologetic; saya tidak fikir dia betul-betul memahami risiko
keselamatan yang
dia sabitkan kepada saya selaku pengguna kereta tersebut.
Akibat kecuaian
manusiawi para pekerja di bawah pentadbirannya.

6. Now, this is the
BIGGEST issue. Yang bikin saya panas dan menulis catatan
ini; serta akan
memfilekan aduan rasmi kepada Tribunal Pengguna.

Kereta dihantar semula
untuk baik-pulih pada 7 Nov; dan siap pada 19 Nov. I have to
pay almost RM800
this time. Tetapi selepas 3-4 hari, masalah oil indicator
(yang timbul pada HARI
PERTAMA selepas kereta itu keluar dari pusat servis Proton)
masih tidak selesai.
Kemudian kereta dihantar lagi ke pusat servis sekali lagi.
Saya pun tidak tau,
lebih sebulan mereka tahan kereta saya: masalah begitu pun
tidak selesai. Apa
yang mereka buat? Ber#seng-gama beramai-ramai dalam kereta
saya?

Semalam
saya dibagitau oleh Pusat Servis Proton Kolombong bahawa
saya perlu bayar lagi
sekitar RM500++ untuk masalah oil indicator tersebut.
#WTF?
  
Consider this circumstances. Kereta saya berada di
bengkel mereka selama 29 hari; dan saya telah membayar
sejumlah lebihkurang RM5K
(RM4200 + RM800): kemudian bila kereta itu dipulangkan, saya
dapat MASALAH BARU
(oil indicator tidak berfungsi) yang tidak pernah jadi isu
sepanjang saya pandu
kereta itu sejak 2006. And now they want me to pay another
RM500++ for
it!

Seriously, Mrs. Doreen James: ini pusat servis kereta atau
sebenarnya
pusat mengutip sial dan laknat hidup?

7. My argument is very simple: that problem
WAS NOT THERE when I
sent the car to Proton the first time (20 October). Then,
the VERY FIRST DAY
after taking back my car on the 3 November: the problem
BEGAN to
occur.

Tapi menurut Pengurus Pusat Servis Proton Kolombong, si
Doreen dan
juga foreman si Jainal: "Apa boleh buat masalah itu
timbul NGAM-NGAM pada hari
pertama kereta kamu keluar dari pusat servis kami. Tapi
kerosakan itu memang
tiada kena-mengena dengan apa yang kami buat di sini. Jadi
kami tetap akan
charge kamu untuk mengganti spare-part yang menyebabkan oil
indicator itu
rosak".

Selama lebih 15 tahun saya bergelumang dengan statistik dan
hukum
kebarangkalian sesuatu insiden berlaku: ini pertama kali
saya jumpa dengan
manusia yang cukup yakin bersandar pada "teori
kebetulan" untuk satu peristiwa
seganjil begini.

8. Here my question is: what is the PROBABILITY that my
oil indicator suddenly decides to misbehave, selepas keluar
HARI PERTAMA dari
pusat servis ini? Padahal selama 8 tahun (2920 HARI), saya
tidak pernah ada
masalah tentang ini. Saya persoalkan ini; dan meminta pusat
servis Proton
bertanggungjawab. Especially after all the misadventures I
was forced to
endure.

Tapi kata si Doreen: "Saya tidak sangka kamu boleh
berfikiran
begitu dengan staf kami di sini. Seolah-olah kami ada buat
apa-apa pada kereta
itu". TIDAK, saya bukan berprasangka. Tapi saya ada
asas yang CUKUP MUNASABAH
untuk menyangka bahawa isu itu ada kaitan dengan pusat
servis
tersebut.

Pertama, kereta saya berada di sana selama 29 hari. Ada
macam-macam boleh berlaku. Kedua, telah terbukti bahawa
integriti dan
kebolehpercayaan pusat servis ini diragui menerusi beberapa
kesilapan bersiri
sepanjang berurusan dengan mereka. Misalnya: pusat ini
release kereta yang belum
lengkap kena check, kelewatan lebih 100% dari julat masa
yang dijanjikan,
internal communication yang bertele-tele kalangan stafnya
sendiri dan beberapa
insiden lain. Kalau koordinasi dan pentadbiran mereka memang
se-erratic begini,
tidak logikkah kalau ada kesilapan lain yang boleh berlaku?

9. Saya akan
file-kan aduan kepada Tribunal Pengguna pada minggu ini.
Tapi saya harap
rakan-rakan boleh membantu memberi sebarang info lain yang
berkaitan. Misalnya
kalau ada sesiapa mengalami insiden yang serupa.

Terima kasih banyak,
kerana sudi mendengar suara ini. My simple advice is: avoid
buying Proton cars.
BANYAK MASALAH. Kalau sudah terbeli, JANGAN SEKALI-KALI
datang ke pusat servis
Proton di Kota Kinabalu. Baik yang di Kolombong, mahupun di
Inanam. I used to
have bad experiences at both centres!


Dr. Remzah Dambul
Pensyarah
Kanan Universiti Malaysia Sabah

Sumber























Sun Nov 30, 2014 6:37 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

nak je rasanya fwd email nih ke CEO proton.... tak pun kalau ada email Tun ke... kan ? rgds,Nazri Ahtar
From: "Abdul RahMan man_belon@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>; automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, December 1, 2014 8:39 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!

  pandangan peribadi yg cetek dari pensyarah...
naif

--------------------------------------------
On Mon, 1/12/14, '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil] <automobil@yahoogroups.com> wrote:

Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Monday, 1 December, 2014, 12:43 AM
















 













Tragedi Proton... Taubat Tak
Mau...!!!!

telokbakong.blogspot
ikutsukaakuisa.blogspot.
Di Belasah
Oleh Isa



Gua berasa amat pelik dengan
sikap segelintir manusia yang tak serik2 dengan jenama
Proton kereta nasional
negara kononnya.... hahahaha...

Pelbagai rungutan dan aduan yang kita
dengar berkaitan kereta haprak nih..., harga dah la mahal
kualiti macam
cibai.... daripada beli jenama proton lebih baik tambah duit
sikit lagi beli
jenama luar negara lagi berbaloi dan nampak nilai duit yang
kita
keluarkan.

Puak2 yang syok sendiri dalam Proton tu ingat rakyat atau
pembeli kereta diorang tu bayar harga kereta Proton yang
mahal tu dengan duit
monopoly atau saidina agaknya, tu yang diorang main cincai
jer....

Gua
anak beranak dah puluhan tahun boikot jenama Proton,
bukannya nak berlagak dan
bukannya tak patriotik tetapi kami sekeluarga tahu bagaimana
peritnya mencari
duit dan setiap barangan yang dibeli itu biarlah berbaloi
dan bernilai dengan
duit yang dikeluarkan.

Dari segi pusat servis pulak..... hehehehe....
lebih baik selenggara kandang babi daripada selenggara
kereta Proton di Pusat
Servis Proton.... ini bukan cerita yang jarang2 di dengar,
cubalah tanya sesiapa
sahaja yang pernah berurusan dengan Pusat Servis Proton....
pasti ceritanya yang
negatif memanjang. Bab Pusat Servis nih... selalunya
melibatkan bangsa yang
bekerja di Pusat itu dan majoritinya adalah bangsa pemalas
dan munafik....
hahahaha....


Bab
sparepart
pulak.. jangan citer aaarrrr...., lebih mahal daripada
kereta2 jenama luar....
hahahaha... Proton ni spesies sanggap duit rakyat/pembeli.
Kepada sesiapa yang
ada cita2 nak beli kereta jauhkanlah diri lu orang daripada
terbeli kereta
Proton.... ini jenama low class and low kualiti....

Salah satu
buktinya... baca link kat bawah tu...

Tragedi
Proton Yang Celaka.

Sepatutnya
lambang/emblem Proton tu digantikan dengan lambang/emblem di
bawah nih.... baru
sesuai dengan kerendahan kualitinya dan harga yang mahal nak
mampus tuuuuu.....
hahahaha....



Pi mampus
laaaa.... dengan jenama proton....!!!!


 
 

 
----- Original Message -----
From: nasty
nastyboy
nasty5069@yahoo.com 
 
Sent: Sunday, November 30, 2014 9:17 PM
 
Subject: Re: Proton Kena
Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS
Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca

 



AS
SALAM,
                 

SEBENARNYA PUSAT SERVICE PROTON BUKAN LAH TEMPAT YANG
SELAMAT ATAU BERPRESTIJ
TAPI TEMPAT UNTUK MEMBUNUH DIRI DAN MEMBAKAR DUIT DIDALAM
NYA. SEBAB PEKERJA
YANG DIBAYAR GAJI ADALAH 200% TIADA PENGALAMAN DAN TIDAK
PUNYA KEPAKARAN DALAM
BIDANG AUTOMOTIF....






AS SALAM.....






On Saturday, 29
November 2014, 6:48,
"Pendekar Bloggerz pendekarbloggerz@gmail.com



----- Forwarded
Message -----




This message is eligible for
Automatic Cleanup! (respeks_group@yahoogroups.com)

Add
cleanup rule | More
info


 



Proton
Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan
Beli Proton - Mesti Baca !!!


Kepala hotak Nurul Asyikin on Friday,
November 28,
2014

Tragedi
Proton di Pusat
Servis Kolombong

1. Serius. Bila menulis entri ini, sebenarnya saya
ada sikit rasa bersalah. Seolah-olah anti-patriotik. But
enough is
enough.

Sudah bertahun-tahun Proton beroperasi di Malaysia;
menikmati
penguasaan pasaran domestik yang berguling-guling jatuh ke
riba, natijah dari
dasar perlindungan automobil nasional. Bagaimana modusnya?
Dengan cara
mengherotkan pasaran sebenar harga kereta, sekaligus memberi
rakyat beban
kewangan yang lebih berat dari sepatutnya.

Jika dihimpun pengalaman
kolektif rakyat Malaysia berkait produk dan servis Proton:
agak-agak sejijik
mana? Piagam "mesra-rakyat" yang sepatutnya jadi
teras servis industri kereta
kebangsaan ini: tuntas atau mitos? Barangkali Proton adalah
contoh klasik sebuah
entiti industri yang licik melindungi dosa korporatnya
dengan topeng
patriotisme.

2. Saya rasa begini. Sudah sampai masa rakyat patut bangkit
mempersoalkan secara kolektif: Adakah Proton benar-benar
berjiwa nasionalis atau
cuma kapitalis yang dipacu ketamakan materi? Persoalan
paling penting juga:
masih perlukah lagi kerajaan meneruskan dasar perlindungan
pasaran untuk menjaga
kepentingan Proton, serta menjadikan rakyat sebagai tukaran
korban?

Untuk
menilai persoalan-persoalan ini dalam konteks realiti; saya
mahu berkongsi
pengalaman personal dengan Pusat Servis Proton (Kolombong)
yang diketuai oleh
Doreen James. Biarpun ini cuma insiden peribadi, tapi
mungkin boleh beri
gambaran asas tentang mod operasi perniagaan syarikat yang
dibangunkan dari
airmata rakyat ini.

Saya tidak pernah merayu di Facebook. Tapi kali ini
saya terpaksa. Dengan rendah hati, saya mohon semua pengguna
Proton (khususnya
yang ada di Sabah) untuk luangkan sedikit masa membaca
pengalaman ini. Suara
adalah satu-satunya senjata marhaen untuk berdepan dengan
kuasa kapital
syarikat-syarikat burjois.

3. Tragedi saya bermula begini.

Saya
hantar kereta ke Pusat Servis Proton di Kolombong pada 1 Okt
2014. Hampir satu
hari di bengkel untuk buat diagnosis masalah dan anggaran
kos serta jumlah hari
yang perlu untuk pembaikan. Saya dibagitau kosnya sekitar
RM4K ++; serta akan
ambil masa seminggu untuk siap. Temujanji pembikinan
ditetapkan pada 20
Okt.

Saya pun hantar kereta pada tarikh tersebut. Selepas
seminggu, saya
masih tidak dapat sebarang maklumbalas. Bila dihubungi,
Proton cakap masih dalam
proses pembaikan. Pada 31 Okt (selepas 12 hari), bila
ditelefon lagi, barulah
Proton kata ok. Boleh ambil sudah. Tapi sebab saya kebetulan
perlu pulang
kampung segera; saya tunda pengambilan itu ke hari Isnin, 3
Nov.

Pada 3
Nov, RA saya datang ke Proton seawal jam 10.00am. Selepas
buat bayaran sebanyak
RM4200, dia terpaksa menunggu lagi berjam-jam sebelum kereta
boleh diambil. Can
you believe it? Selama 15 hari kereta itu di pusat servis,
ia masih lagi dalam
pembaikan. Padahal anggaran asas selepas pre-diagnosis
masalah, katanya maksimum
1 minggu. Sisihan piawai lebih 100%!

4. Tapi tragedi saya tidak tamat di
sini.

Selepas ambil kereta pada 3 Nov di pusat servis Proton,
belum pun
sampai di opis: enjin kereta tersedak-sedak. Macam itik
terlebih #se-k's. Oil
indicator juga tidak berfungsi. Masalah oil indicator ini
TIDAK PERNAH WUJUD
sepanjang saya memandu kereta ini sejak 2006. Bahkan ia
bukan pun satu masalah
yang dikenalpasti dalam diagnosis pertama pada 1 Okt.

Maksudnya apa?
Masalah 'petunjuk minyak' itu HANYA timbul selepas
kereta saya dimasukkan ke
bengkel Proton ini.

TETAPI yang paling menakutkan: bila kami komplen,
foreman yang in-charge kereta saya (Jainal), memberitahu
bahawa sebenarnya
kereta tersebut belum siap sepenuhnya (selepas 15 hari di
pusat servis!). Saya
tanya: kenapa Proton boleh telefon saya untuk ambil,
kemudian minta bayaran
seterusnya release kereta kalau ia belum siap sepenuhnya?

Jawapan Jainal:
"Saya pun tidak tau kenapa diorang buat begitu".
TIDAK TAU??? Seriously ladies
and gentlemen, THIS confession came from its own staff!

5. Yang
membenarkan kereta saya diambil adalah Doreen James, iaitu
pengurus tertinggi
pusat servis itu sendiri. Pihak akaun juga telah minta dan
terima bayaran.
Tetapi hakikatnya: mekanik yang membuat kerja baik-pulih dan
pemeriksaan akhir
belum pun menghabiskan kerja-kerjanya. What does it mean?
Doreen James melanggar
integriti perkhidmatan dengan membenarkan kereta yang masih
dalam pemeriksaan
(dan berkemungkinan dalam keadaan bahaya!) dipandu keluar
oleh
pelanggan.

Saya hantar semula kereta pada 7 Nov untuk proses baikpulih
beberapa masalah yang belum selesai; termasuk petunjuk
minyak yang TIDAK PERNAH
menjadi isu sepanjang saya menggunakan kereta tersebut. Saya
tanya Doreen:
kenapa pusat servis telefon customer untuk ambil kereta yang
belum siap? Kenapa
boleh release kereta padahal proses baik-pulih kereta dan
prosedur check-up
untuk keselamatan belum dilaksana sepenuhnya?

Jawapan Doreen: "Sorry, itu
memang 'internal miscommunication&#39; di antara staf
opis/akaun, foreman dan
mekanik." This is a VERY SERIOUS HUMAN ERROR. Walaupun
dia nampak genuinely
apologetic; saya tidak fikir dia betul-betul memahami risiko
keselamatan yang
dia sabitkan kepada saya selaku pengguna kereta tersebut.
Akibat kecuaian
manusiawi para pekerja di bawah pentadbirannya.

6. Now, this is the
BIGGEST issue. Yang bikin saya panas dan menulis catatan
ini; serta akan
memfilekan aduan rasmi kepada Tribunal Pengguna.

Kereta dihantar semula
untuk baik-pulih pada 7 Nov; dan siap pada 19 Nov. I have to
pay almost RM800
this time. Tetapi selepas 3-4 hari, masalah oil indicator
(yang timbul pada HARI
PERTAMA selepas kereta itu keluar dari pusat servis Proton)
masih tidak selesai.
Kemudian kereta dihantar lagi ke pusat servis sekali lagi.
Saya pun tidak tau,
lebih sebulan mereka tahan kereta saya: masalah begitu pun
tidak selesai. Apa
yang mereka buat? Ber#seng-gama beramai-ramai dalam kereta
saya?

Semalam
saya dibagitau oleh Pusat Servis Proton Kolombong bahawa
saya perlu bayar lagi
sekitar RM500++ untuk masalah oil indicator tersebut.
#WTF?
  
Consider this circumstances. Kereta saya berada di
bengkel mereka selama 29 hari; dan saya telah membayar
sejumlah lebihkurang RM5K
(RM4200 + RM800): kemudian bila kereta itu dipulangkan, saya
dapat MASALAH BARU
(oil indicator tidak berfungsi) yang tidak pernah jadi isu
sepanjang saya pandu
kereta itu sejak 2006. And now they want me to pay another
RM500++ for
it!

Seriously, Mrs. Doreen James: ini pusat servis kereta atau
sebenarnya
pusat mengutip sial dan laknat hidup?

7. My argument is very simple: that problem
WAS NOT THERE when I
sent the car to Proton the first time (20 October). Then,
the VERY FIRST DAY
after taking back my car on the 3 November: the problem
BEGAN to
occur.

Tapi menurut Pengurus Pusat Servis Proton Kolombong, si
Doreen dan
juga foreman si Jainal: "Apa boleh buat masalah itu
timbul NGAM-NGAM pada hari
pertama kereta kamu keluar dari pusat servis kami. Tapi
kerosakan itu memang
tiada kena-mengena dengan apa yang kami buat di sini. Jadi
kami tetap akan
charge kamu untuk mengganti spare-part yang menyebabkan oil
indicator itu
rosak".

Selama lebih 15 tahun saya bergelumang dengan statistik dan
hukum
kebarangkalian sesuatu insiden berlaku: ini pertama kali
saya jumpa dengan
manusia yang cukup yakin bersandar pada "teori
kebetulan" untuk satu peristiwa
seganjil begini.

8. Here my question is: what is the PROBABILITY that my
oil indicator suddenly decides to misbehave, selepas keluar
HARI PERTAMA dari
pusat servis ini? Padahal selama 8 tahun (2920 HARI), saya
tidak pernah ada
masalah tentang ini. Saya persoalkan ini; dan meminta pusat
servis Proton
bertanggungjawab. Especially after all the misadventures I
was forced to
endure.

Tapi kata si Doreen: "Saya tidak sangka kamu boleh
berfikiran
begitu dengan staf kami di sini. Seolah-olah kami ada buat
apa-apa pada kereta
itu". TIDAK, saya bukan berprasangka. Tapi saya ada
asas yang CUKUP MUNASABAH
untuk menyangka bahawa isu itu ada kaitan dengan pusat
servis
tersebut.

Pertama, kereta saya berada di sana selama 29 hari. Ada
macam-macam boleh berlaku. Kedua, telah terbukti bahawa
integriti dan
kebolehpercayaan pusat servis ini diragui menerusi beberapa
kesilapan bersiri
sepanjang berurusan dengan mereka. Misalnya: pusat ini
release kereta yang belum
lengkap kena check, kelewatan lebih 100% dari julat masa
yang dijanjikan,
internal communication yang bertele-tele kalangan stafnya
sendiri dan beberapa
insiden lain. Kalau koordinasi dan pentadbiran mereka memang
se-erratic begini,
tidak logikkah kalau ada kesilapan lain yang boleh berlaku?

9. Saya akan
file-kan aduan kepada Tribunal Pengguna pada minggu ini.
Tapi saya harap
rakan-rakan boleh membantu memberi sebarang info lain yang
berkaitan. Misalnya
kalau ada sesiapa mengalami insiden yang serupa.

Terima kasih banyak,
kerana sudi mendengar suara ini. My simple advice is: avoid
buying Proton cars.
BANYAK MASALAH. Kalau sudah terbeli, JANGAN SEKALI-KALI
datang ke pusat servis
Proton di Kota Kinabalu. Baik yang di Kolombong, mahupun di
Inanam. I used to
have bad experiences at both centres!


Dr. Remzah Dambul
Pensyarah
Kanan Universiti Malaysia Sabah

Sumber






















#yiv7656699664 #yiv7656699664 -- #yiv7656699664ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mkp #yiv7656699664hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mkp #yiv7656699664ads {margin-bottom:10px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mkp .yiv7656699664ad {padding:0 0;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mkp .yiv7656699664ad p {margin:0;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mkp .yiv7656699664ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-sponsor #yiv7656699664ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-sponsor #yiv7656699664ygrp-lc #yiv7656699664hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-sponsor #yiv7656699664ygrp-lc .yiv7656699664ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv7656699664 #yiv7656699664actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv7656699664 #yiv7656699664activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664activity span {font-weight:700;}#yiv7656699664 #yiv7656699664activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv7656699664 #yiv7656699664activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv7656699664 #yiv7656699664activity span span {color:#ff7900;}#yiv7656699664 #yiv7656699664activity span .yiv7656699664underline {text-decoration:underline;}#yiv7656699664 .yiv7656699664attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv7656699664 .yiv7656699664attach div a {text-decoration:none;}#yiv7656699664 .yiv7656699664attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv7656699664 .yiv7656699664attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv7656699664 .yiv7656699664attach label a {text-decoration:none;}#yiv7656699664 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv7656699664 .yiv7656699664bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv7656699664 .yiv7656699664bold a {text-decoration:none;}#yiv7656699664 dd.yiv7656699664last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv7656699664 dd.yiv7656699664last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv7656699664 dd.yiv7656699664last p span.yiv7656699664yshortcuts {margin-right:0;}#yiv7656699664 div.yiv7656699664attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv7656699664 div.yiv7656699664attach-table {width:400px;}#yiv7656699664 div.yiv7656699664file-title a, #yiv7656699664 div.yiv7656699664file-title a:active, #yiv7656699664 div.yiv7656699664file-title a:hover, #yiv7656699664 div.yiv7656699664file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv7656699664 div.yiv7656699664photo-title a, #yiv7656699664 div.yiv7656699664photo-title a:active, #yiv7656699664 div.yiv7656699664photo-title a:hover, #yiv7656699664 div.yiv7656699664photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv7656699664 div#yiv7656699664ygrp-mlmsg #yiv7656699664ygrp-msg p a span.yiv7656699664yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv7656699664 .yiv7656699664green {color:#628c2a;}#yiv7656699664 .yiv7656699664MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv7656699664 o {font-size:0;}#yiv7656699664 #yiv7656699664photos div {float:left;width:72px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664reco-category {font-size:77%;}#yiv7656699664 #yiv7656699664reco-desc {font-size:77%;}#yiv7656699664 .yiv7656699664replbq {margin:4px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mlmsg select, #yiv7656699664 input, #yiv7656699664 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mlmsg pre, #yiv7656699664 code {font:115% monospace;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-mlmsg #yiv7656699664logo {padding-bottom:10px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-msg p#yiv7656699664attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-reco #yiv7656699664reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-sponsor #yiv7656699664ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-sponsor #yiv7656699664ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-sponsor #yiv7656699664ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv7656699664 #yiv7656699664ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv7656699664

Sun Nov 30, 2014 7:24 pm (PST) . Posted by:

"Abdul RahMan" man_belon

kalau saya tak perlu forward atau pandang pun comment mentah dari lecturer yg cetek pemikirang mcm ni....

pemikiran naïve seorng lecturer...

--------------------------------------------
On Mon, 1/12/14, Nazri Ahtar littlenoti@yahoo.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com> wrote:

Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>, "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Monday, 1 December, 2014, 10:37 AM


 









nak je
rasanya fwd email nih ke CEO proton.... tak pun kalau ada
email Tun ke... kan
? rgds,Nazri
Ahtar

From: "Abdul
RahMan man_belon@yahoo.com [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: zzxmelayucyber
<melayucyber@yahoogroups.com>;
automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, December
1, 2014 8:39 AM
Subject: Re:
www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton...
Taubat Tak Mau...!


 









pandangan
peribadi yg cetek dari pensyarah...

naif



--------------------------------------------

On Mon, 1/12/14, '-:eSpAcE9808:-'
rienacom@yahoo.com.sg [automobil]
<automobil@yahoogroups.com> wrote:



Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi
Proton... Taubat Tak Mau...!

To: "zzxmelayucyber"
<melayucyber@yahoogroups.com>

Date: Monday, 1 December, 2014, 12:43 AM

































 



























Tragedi Proton... Taubat Tak

Mau...!!!!



telokbakong.blogspot

ikutsukaakuisa.blogspot.

Di Belasah

Oleh Isa







Gua berasa amat pelik dengan

sikap segelintir manusia yang tak serik2 dengan jenama

Proton kereta nasional

negara kononnya.... hahahaha...



Pelbagai rungutan dan aduan yang kita

dengar berkaitan kereta haprak nih..., harga dah la
mahal

kualiti macam

cibai.... daripada beli jenama proton lebih baik tambah
duit

sikit lagi beli

jenama luar negara lagi berbaloi dan nampak nilai duit
yang

kita

keluarkan.



Puak2 yang syok sendiri dalam Proton tu ingat rakyat atau


pembeli kereta diorang tu bayar harga kereta Proton yang

mahal tu dengan duit

monopoly atau saidina agaknya, tu yang diorang main
cincai

jer....



Gua

anak beranak dah puluhan tahun boikot jenama Proton,

bukannya nak berlagak dan

bukannya tak patriotik tetapi kami sekeluarga tahu
bagaimana

peritnya mencari

duit dan setiap barangan yang dibeli itu biarlah
berbaloi

dan bernilai dengan

duit yang dikeluarkan.



Dari segi pusat servis pulak..... hehehehe....

lebih baik selenggara kandang babi daripada selenggara

kereta Proton di Pusat

Servis Proton.... ini bukan cerita yang jarang2 di
dengar,

cubalah tanya sesiapa

sahaja yang pernah berurusan dengan Pusat Servis
Proton....

pasti ceritanya yang

negatif memanjang. Bab Pusat Servis nih... selalunya

melibatkan bangsa yang

bekerja di Pusat itu dan majoritinya adalah bangsa
pemalas

dan munafik....

hahahaha....





Bab

sparepart

pulak.. jangan citer aaarrrr...., lebih mahal daripada

kereta2 jenama luar....

hahahaha... Proton ni spesies sanggap duit
rakyat/pembeli.

Kepada sesiapa yang

ada cita2 nak beli kereta jauhkanlah diri lu orang
daripada

terbeli kereta

Proton.... ini jenama low class and low kualiti....



Salah satu

buktinya... baca link kat bawah tu...



Tragedi

Proton Yang Celaka.



Sepatutnya

lambang/emblem Proton tu digantikan dengan lambang/emblem
di

bawah nih.... baru

sesuai dengan kerendahan kualitinya dan harga yang mahal
nak

mampus tuuuuu.....

hahahaha....







Pi mampus

laaaa.... dengan jenama proton....!!!!





 

 



 

----- Original Message -----

From: nasty

nastyboy

nasty5069@yahoo.com 

 

Sent: Sunday, November 30, 2014 9:17 PM

 

Subject: Re: Proton Kena

Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS

Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca



 







AS

SALAM,

                 



SEBENARNYA PUSAT SERVICE PROTON BUKAN LAH TEMPAT YANG

SELAMAT ATAU BERPRESTIJ

TAPI TEMPAT UNTUK MEMBUNUH DIRI DAN MEMBAKAR DUIT
DIDALAM

NYA. SEBAB PEKERJA

YANG DIBAYAR GAJI ADALAH 200% TIADA PENGALAMAN DAN TIDAK

PUNYA KEPAKARAN DALAM

BIDANG AUTOMOTIF....













AS SALAM.....













On Saturday, 29

November 2014, 6:48,

"Pendekar Bloggerz pendekarbloggerz@gmail.com







----- Forwarded

Message -----









This message is eligible for

Automatic Cleanup! (respeks_group@yahoogroups.com)



Add

cleanup rule | More

info





 







Proton

Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan

Beli Proton - Mesti Baca !!!





Kepala hotak Nurul Asyikin on Friday,

November 28,

2014



Tragedi

Proton di Pusat

Servis Kolombong



1. Serius. Bila menulis entri ini, sebenarnya saya

ada sikit rasa bersalah. Seolah-olah anti-patriotik. But

enough is

enough.



Sudah bertahun-tahun Proton beroperasi di Malaysia;

menikmati

penguasaan pasaran domestik yang berguling-guling jatuh
ke

riba, natijah dari

dasar perlindungan automobil nasional. Bagaimana
modusnya?

Dengan cara

mengherotkan pasaran sebenar harga kereta, sekaligus
memberi

rakyat beban

kewangan yang lebih berat dari sepatutnya.



Jika dihimpun pengalaman

kolektif rakyat Malaysia berkait produk dan servis
Proton:

agak-agak sejijik

mana? Piagam "mesra-rakyat" yang sepatutnya
jadi

teras servis industri kereta

kebangsaan ini: tuntas atau mitos? Barangkali Proton
adalah

contoh klasik sebuah

entiti industri yang licik melindungi dosa korporatnya

dengan topeng

patriotisme.



2. Saya rasa begini. Sudah sampai masa rakyat patut bangkit


mempersoalkan secara kolektif: Adakah Proton benar-benar

berjiwa nasionalis atau

cuma kapitalis yang dipacu ketamakan materi? Persoalan

paling penting juga:

masih perlukah lagi kerajaan meneruskan dasar
perlindungan

pasaran untuk menjaga

kepentingan Proton, serta menjadikan rakyat sebagai
tukaran

korban?



Untuk

menilai persoalan-persoalan ini dalam konteks realiti;
saya

mahu berkongsi

pengalaman personal dengan Pusat Servis Proton
(Kolombong)

yang diketuai oleh

Doreen James. Biarpun ini cuma insiden peribadi, tapi

mungkin boleh beri

gambaran asas tentang mod operasi perniagaan syarikat
yang

dibangunkan dari

airmata rakyat ini.



Saya tidak pernah merayu di Facebook. Tapi kali ini

saya terpaksa. Dengan rendah hati, saya mohon semua
pengguna

Proton (khususnya

yang ada di Sabah) untuk luangkan sedikit masa membaca

pengalaman ini. Suara

adalah satu-satunya senjata marhaen untuk berdepan
dengan

kuasa kapital

syarikat-syarikat burjois.



3. Tragedi saya bermula begini.



Saya

hantar kereta ke Pusat Servis Proton di Kolombong pada 1
Okt

2014. Hampir satu

hari di bengkel untuk buat diagnosis masalah dan
anggaran

kos serta jumlah hari

yang perlu untuk pembaikan. Saya dibagitau kosnya
sekitar

RM4K ++; serta akan

ambil masa seminggu untuk siap. Temujanji pembikinan

ditetapkan pada 20

Okt.



Saya pun hantar kereta pada tarikh tersebut. Selepas

seminggu, saya

masih tidak dapat sebarang maklumbalas. Bila dihubungi,

Proton cakap masih dalam

proses pembaikan. Pada 31 Okt (selepas 12 hari), bila

ditelefon lagi, barulah

Proton kata ok. Boleh ambil sudah. Tapi sebab saya
kebetulan

perlu pulang

kampung segera; saya tunda pengambilan itu ke hari Isnin,
3

Nov.



Pada 3

Nov, RA saya datang ke Proton seawal jam 10.00am.
Selepas

buat bayaran sebanyak

RM4200, dia terpaksa menunggu lagi berjam-jam sebelum
kereta

boleh diambil. Can

you believe it? Selama 15 hari kereta itu di pusat
servis,

ia masih lagi dalam

pembaikan. Padahal anggaran asas selepas pre-diagnosis

masalah, katanya maksimum

1 minggu. Sisihan piawai lebih 100%!



4. Tapi tragedi saya tidak tamat di

sini.



Selepas ambil kereta pada 3 Nov di pusat servis Proton,

belum pun

sampai di opis: enjin kereta tersedak-sedak. Macam itik

terlebih #se-k's. Oil

indicator juga tidak berfungsi. Masalah oil indicator
ini

TIDAK PERNAH WUJUD

sepanjang saya memandu kereta ini sejak 2006. Bahkan ia

bukan pun satu masalah

yang dikenalpasti dalam diagnosis pertama pada 1 Okt.



Maksudnya apa?

Masalah 'petunjuk minyak' itu HANYA timbul
selepas

kereta saya dimasukkan ke

bengkel Proton ini.



TETAPI yang paling menakutkan: bila kami komplen,

foreman yang in-charge kereta saya (Jainal), memberitahu

bahawa sebenarnya

kereta tersebut belum siap sepenuhnya (selepas 15 hari
di

pusat servis!). Saya

tanya: kenapa Proton boleh telefon saya untuk ambil,

kemudian minta bayaran

seterusnya release kereta kalau ia belum siap
sepenuhnya?



Jawapan Jainal:

"Saya pun tidak tau kenapa diorang buat
begitu".

TIDAK TAU??? Seriously ladies

and gentlemen, THIS confession came from its own staff!



5. Yang

membenarkan kereta saya diambil adalah Doreen James,
iaitu

pengurus tertinggi

pusat servis itu sendiri. Pihak akaun juga telah minta
dan

terima bayaran.

Tetapi hakikatnya: mekanik yang membuat kerja baik-pulih
dan

pemeriksaan akhir

belum pun menghabiskan kerja-kerjanya. What does it
mean?

Doreen James melanggar

integriti perkhidmatan dengan membenarkan kereta yang
masih

dalam pemeriksaan

(dan berkemungkinan dalam keadaan bahaya!) dipandu
keluar

oleh

pelanggan.



Saya hantar semula kereta pada 7 Nov untuk proses baikpulih


beberapa masalah yang belum selesai; termasuk petunjuk

minyak yang TIDAK PERNAH

menjadi isu sepanjang saya menggunakan kereta tersebut.
Saya

tanya Doreen:

kenapa pusat servis telefon customer untuk ambil kereta
yang

belum siap? Kenapa

boleh release kereta padahal proses baik-pulih kereta
dan

prosedur check-up

untuk keselamatan belum dilaksana sepenuhnya?



Jawapan Doreen: "Sorry, itu

memang 'internal miscommunication&#39; di antara
staf

opis/akaun, foreman dan

mekanik." This is a VERY SERIOUS HUMAN ERROR.
Walaupun

dia nampak genuinely

apologetic; saya tidak fikir dia betul-betul memahami
risiko

keselamatan yang

dia sabitkan kepada saya selaku pengguna kereta
tersebut.

Akibat kecuaian

manusiawi para pekerja di bawah pentadbirannya.



6. Now, this is the

BIGGEST issue. Yang bikin saya panas dan menulis catatan

ini; serta akan

memfilekan aduan rasmi kepada Tribunal Pengguna.



Kereta dihantar semula

untuk baik-pulih pada 7 Nov; dan siap pada 19 Nov. I have
to

pay almost RM800

this time. Tetapi selepas 3-4 hari, masalah oil
indicator

(yang timbul pada HARI

PERTAMA selepas kereta itu keluar dari pusat servis
Proton)

masih tidak selesai.

Kemudian kereta dihantar lagi ke pusat servis sekali
lagi.

Saya pun tidak tau,

lebih sebulan mereka tahan kereta saya: masalah begitu
pun

tidak selesai. Apa

yang mereka buat? Ber#seng-gama beramai-ramai dalam
kereta

saya?



Semalam

saya dibagitau oleh Pusat Servis Proton Kolombong bahawa

saya perlu bayar lagi

sekitar RM500++ untuk masalah oil indicator tersebut.

#WTF?

  

Consider this circumstances. Kereta saya berada di

bengkel mereka selama 29 hari; dan saya telah membayar

sejumlah lebihkurang RM5K

(RM4200 + RM800): kemudian bila kereta itu dipulangkan,
saya

dapat MASALAH BARU

(oil indicator tidak berfungsi) yang tidak pernah jadi
isu

sepanjang saya pandu

kereta itu sejak 2006. And now they want me to pay
another

RM500++ for

it!



Seriously, Mrs. Doreen James: ini pusat servis kereta
atau

sebenarnya

pusat mengutip sial dan laknat hidup?



7. My argument is very simple: that problem

WAS NOT THERE when I

sent the car to Proton the first time (20 October).
Then,

the VERY FIRST DAY

after taking back my car on the 3 November: the problem

BEGAN to

occur.



Tapi menurut Pengurus Pusat Servis Proton Kolombong, si

Doreen dan

juga foreman si Jainal: "Apa boleh buat masalah itu

timbul NGAM-NGAM pada hari

pertama kereta kamu keluar dari pusat servis kami. Tapi

kerosakan itu memang

tiada kena-mengena dengan apa yang kami buat di sini.
Jadi

kami tetap akan

charge kamu untuk mengganti spare-part yang menyebabkan
oil

indicator itu

rosak".



Selama lebih 15 tahun saya bergelumang dengan statistik
dan

hukum

kebarangkalian sesuatu insiden berlaku: ini pertama kali

saya jumpa dengan

manusia yang cukup yakin bersandar pada "teori

kebetulan" untuk satu peristiwa

seganjil begini.



8. Here my question is: what is the PROBABILITY that my

oil indicator suddenly decides to misbehave, selepas
keluar

HARI PERTAMA dari

pusat servis ini? Padahal selama 8 tahun (2920 HARI),
saya

tidak pernah ada

masalah tentang ini. Saya persoalkan ini; dan meminta
pusat

servis Proton

bertanggungjawab. Especially after all the misadventures
I

was forced to

endure.



Tapi kata si Doreen: "Saya tidak sangka kamu boleh

berfikiran

begitu dengan staf kami di sini. Seolah-olah kami ada
buat

apa-apa pada kereta

itu". TIDAK, saya bukan berprasangka. Tapi saya ada

asas yang CUKUP MUNASABAH

untuk menyangka bahawa isu itu ada kaitan dengan pusat

servis

tersebut.



Pertama, kereta saya berada di sana selama 29 hari. Ada

macam-macam boleh berlaku. Kedua, telah terbukti bahawa

integriti dan

kebolehpercayaan pusat servis ini diragui menerusi
beberapa

kesilapan bersiri

sepanjang berurusan dengan mereka. Misalnya: pusat ini

release kereta yang belum

lengkap kena check, kelewatan lebih 100% dari julat masa

yang dijanjikan,

internal communication yang bertele-tele kalangan
stafnya

sendiri dan beberapa

insiden lain. Kalau koordinasi dan pentadbiran mereka
memang

se-erratic begini,

tidak logikkah kalau ada kesilapan lain yang boleh
berlaku?



9. Saya akan

file-kan aduan kepada Tribunal Pengguna pada minggu ini.

Tapi saya harap

rakan-rakan boleh membantu memberi sebarang info lain
yang

berkaitan. Misalnya

kalau ada sesiapa mengalami insiden yang serupa.



Terima kasih banyak,

kerana sudi mendengar suara ini. My simple advice is:
avoid

buying Proton cars.

BANYAK MASALAH. Kalau sudah terbeli, JANGAN SEKALI-KALI

datang ke pusat servis

Proton di Kota Kinabalu. Baik yang di Kolombong, mahupun
di

Inanam. I used to

have bad experiences at both centres!





Dr. Remzah Dambul

Pensyarah

Kanan Universiti Malaysia Sabah



Sumber



































































#yiv2474701912 #yiv2474701912 --
#yiv2474701912ygrp-mkp {
border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px
0;padding:0 10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp hr {
border:1px solid #d8d8d8;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp #yiv2474701912hd {
color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px
0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp #yiv2474701912ads {
margin-bottom:10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad {
padding:0 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad p {
margin:0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad a {
color:#0000ff;text-decoration:none;}
#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc {
font-family:Arial;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc #yiv2474701912hd {
margin:10px
0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc .yiv2474701912ad {
margin-bottom:10px;padding:0 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912actions {
font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity {
background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span {
font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span:first-child {
text-transform:uppercase;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span a {
color:#5085b6;text-decoration:none;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span span {
color:#ff7900;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span
.yiv2474701912underline {
text-decoration:underline;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach {
clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px
0;width:400px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach div a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach img {
border:none;padding-right:5px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach label {
display:block;margin-bottom:5px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach label a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 blockquote {
margin:0 0 0 4px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912bold {
font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912bold a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p a {
font-family:Verdana;font-weight:700;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p span {
margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p
span.yiv2474701912yshortcuts {
margin-right:0;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912attach-table div div a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912attach-table {
width:400px;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912file-title a, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:active, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:hover, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:visited {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:active,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:hover,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:visited {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div#yiv2474701912ygrp-mlmsg
#yiv2474701912ygrp-msg p a span.yiv2474701912yshortcuts {
font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912green {
color:#628c2a;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912MsoNormal {
margin:0 0 0 0;}

#yiv2474701912 o {
font-size:0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div {
float:left;width:72px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div div {
border:1px solid
#666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div label {
color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912reco-category {
font-size:77%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912reco-desc {
font-size:77%;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912replbq {
margin:4px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-actbar div a:first-child {
margin-right:2px;padding-right:5px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg {
font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean,
sans-serif;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg table {
font-size:inherit;font:100%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg select,
#yiv2474701912 input, #yiv2474701912 textarea {
font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg pre, #yiv2474701912
code {
font:115% monospace;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg * {
line-height:1.22em;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg #yiv2474701912logo {
padding-bottom:10px;}


#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-msg p a {
font-family:Verdana;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-msg
p#yiv2474701912attach-count span {
color:#1E66AE;font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-reco
#yiv2474701912reco-head {
color:#ff7900;font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-reco {
margin-bottom:20px;padding:0px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
li a {
font-size:130%;text-decoration:none;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
li {
font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
ul {
margin:0;padding:0 0 0 8px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text {
font-family:Georgia;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text p {
margin:0 0 1em 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text tt {
font-size:120%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-vital ul li:last-child {
border-right:none !important;
}
#yiv2474701912


Sun Nov 30, 2014 7:38 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

bayar 4200 +800+ 500 +kemudian 29 hari dalam servis centre,,,,Jika ada uztaz penyabar  yg kena ,  uztaz pun mungkin jadi marah dan cetek pikiranya

On Monday, December 1, 2014 11:25 AM, "Abdul RahMan man_belon@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  kalau saya tak perlu forward atau pandang pun comment mentah dari lecturer yg cetek pemikirang mcm ni....

pemikiran naïve seorng lecturer...

--------------------------------------------
On Mon, 1/12/14, Nazri Ahtar littlenoti@yahoo.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com> wrote:

Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>, "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Monday, 1 December, 2014, 10:37 AM


 









nak je
rasanya fwd email nih ke CEO proton.... tak pun kalau ada
email Tun ke... kan
? rgds,Nazri
Ahtar

From: "Abdul
RahMan man_belon@yahoo.com [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: zzxmelayucyber
<melayucyber@yahoogroups.com>;
automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, December
1, 2014 8:39 AM
Subject: Re:
www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton...
Taubat Tak Mau...!


 









pandangan
peribadi yg cetek dari pensyarah...

naif



--------------------------------------------

On Mon, 1/12/14, '-:eSpAcE9808:-'
rienacom@yahoo.com.sg [automobil]
<automobil@yahoogroups.com> wrote:



Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi
Proton... Taubat Tak Mau...!

To: "zzxmelayucyber"
<melayucyber@yahoogroups.com>

Date: Monday, 1 December, 2014, 12:43 AM

































 



























Tragedi Proton... Taubat Tak

Mau...!!!!



telokbakong.blogspot

ikutsukaakuisa.blogspot.

Di Belasah

Oleh Isa







Gua berasa amat pelik dengan

sikap segelintir manusia yang tak serik2 dengan jenama

Proton kereta nasional

negara kononnya.... hahahaha...



Pelbagai rungutan dan aduan yang kita

dengar berkaitan kereta haprak nih..., harga dah la
mahal

kualiti macam

cibai.... daripada beli jenama proton lebih baik tambah
duit

sikit lagi beli

jenama luar negara lagi berbaloi dan nampak nilai duit
yang

kita

keluarkan.



Puak2 yang syok sendiri dalam Proton tu ingat rakyat atau


pembeli kereta diorang tu bayar harga kereta Proton yang

mahal tu dengan duit

monopoly atau saidina agaknya, tu yang diorang main
cincai

jer....



Gua

anak beranak dah puluhan tahun boikot jenama Proton,

bukannya nak berlagak dan

bukannya tak patriotik tetapi kami sekeluarga tahu
bagaimana

peritnya mencari

duit dan setiap barangan yang dibeli itu biarlah
berbaloi

dan bernilai dengan

duit yang dikeluarkan.



Dari segi pusat servis pulak..... hehehehe....

lebih baik selenggara kandang babi daripada selenggara

kereta Proton di Pusat

Servis Proton.... ini bukan cerita yang jarang2 di
dengar,

cubalah tanya sesiapa

sahaja yang pernah berurusan dengan Pusat Servis
Proton....

pasti ceritanya yang

negatif memanjang. Bab Pusat Servis nih... selalunya

melibatkan bangsa yang

bekerja di Pusat itu dan majoritinya adalah bangsa
pemalas

dan munafik....

hahahaha....





Bab

sparepart

pulak.. jangan citer aaarrrr...., lebih mahal daripada

kereta2 jenama luar....

hahahaha... Proton ni spesies sanggap duit
rakyat/pembeli.

Kepada sesiapa yang

ada cita2 nak beli kereta jauhkanlah diri lu orang
daripada

terbeli kereta

Proton.... ini jenama low class and low kualiti....



Salah satu

buktinya... baca link kat bawah tu...



Tragedi

Proton Yang Celaka.



Sepatutnya

lambang/emblem Proton tu digantikan dengan lambang/emblem
di

bawah nih.... baru

sesuai dengan kerendahan kualitinya dan harga yang mahal
nak

mampus tuuuuu.....

hahahaha....







Pi mampus

laaaa.... dengan jenama proton....!!!!





 

 



 

----- Original Message -----

From: nasty

nastyboy

nasty5069@yahoo.com 

 

Sent: Sunday, November 30, 2014 9:17 PM

 

Subject: Re: Proton Kena

Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS

Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca



 







AS

SALAM,

                 



SEBENARNYA PUSAT SERVICE PROTON BUKAN LAH TEMPAT YANG

SELAMAT ATAU BERPRESTIJ

TAPI TEMPAT UNTUK MEMBUNUH DIRI DAN MEMBAKAR DUIT
DIDALAM

NYA. SEBAB PEKERJA

YANG DIBAYAR GAJI ADALAH 200% TIADA PENGALAMAN DAN TIDAK

PUNYA KEPAKARAN DALAM

BIDANG AUTOMOTIF....













AS SALAM.....













On Saturday, 29

November 2014, 6:48,

"Pendekar Bloggerz pendekarbloggerz@gmail.com







----- Forwarded

Message -----









This message is eligible for

Automatic Cleanup! (respeks_group@yahoogroups.com)



Add

cleanup rule | More

info





 







Proton

Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan

Beli Proton - Mesti Baca !!!





Kepala hotak Nurul Asyikin on Friday,

November 28,

2014



Tragedi

Proton di Pusat

Servis Kolombong



1. Serius. Bila menulis entri ini, sebenarnya saya

ada sikit rasa bersalah. Seolah-olah anti-patriotik. But

enough is

enough.



Sudah bertahun-tahun Proton beroperasi di Malaysia;

menikmati

penguasaan pasaran domestik yang berguling-guling jatuh
ke

riba, natijah dari

dasar perlindungan automobil nasional. Bagaimana
modusnya?

Dengan cara

mengherotkan pasaran sebenar harga kereta, sekaligus
memberi

rakyat beban

kewangan yang lebih berat dari sepatutnya.



Jika dihimpun pengalaman

kolektif rakyat Malaysia berkait produk dan servis
Proton:

agak-agak sejijik

mana? Piagam "mesra-rakyat" yang sepatutnya
jadi

teras servis industri kereta

kebangsaan ini: tuntas atau mitos? Barangkali Proton
adalah

contoh klasik sebuah

entiti industri yang licik melindungi dosa korporatnya

dengan topeng

patriotisme.



2. Saya rasa begini. Sudah sampai masa rakyat patut bangkit


mempersoalkan secara kolektif: Adakah Proton benar-benar

berjiwa nasionalis atau

cuma kapitalis yang dipacu ketamakan materi? Persoalan

paling penting juga:

masih perlukah lagi kerajaan meneruskan dasar
perlindungan

pasaran untuk menjaga

kepentingan Proton, serta menjadikan rakyat sebagai
tukaran

korban?



Untuk

menilai persoalan-persoalan ini dalam konteks realiti;
saya

mahu berkongsi

pengalaman personal dengan Pusat Servis Proton
(Kolombong)

yang diketuai oleh

Doreen James. Biarpun ini cuma insiden peribadi, tapi

mungkin boleh beri

gambaran asas tentang mod operasi perniagaan syarikat
yang

dibangunkan dari

airmata rakyat ini.



Saya tidak pernah merayu di Facebook. Tapi kali ini

saya terpaksa. Dengan rendah hati, saya mohon semua
pengguna

Proton (khususnya

yang ada di Sabah) untuk luangkan sedikit masa membaca

pengalaman ini. Suara

adalah satu-satunya senjata marhaen untuk berdepan
dengan

kuasa kapital

syarikat-syarikat burjois.



3. Tragedi saya bermula begini.



Saya

hantar kereta ke Pusat Servis Proton di Kolombong pada 1
Okt

2014. Hampir satu

hari di bengkel untuk buat diagnosis masalah dan
anggaran

kos serta jumlah hari

yang perlu untuk pembaikan. Saya dibagitau kosnya
sekitar

RM4K ++; serta akan

ambil masa seminggu untuk siap. Temujanji pembikinan

ditetapkan pada 20

Okt.



Saya pun hantar kereta pada tarikh tersebut. Selepas

seminggu, saya

masih tidak dapat sebarang maklumbalas. Bila dihubungi,

Proton cakap masih dalam

proses pembaikan. Pada 31 Okt (selepas 12 hari), bila

ditelefon lagi, barulah

Proton kata ok. Boleh ambil sudah. Tapi sebab saya
kebetulan

perlu pulang

kampung segera; saya tunda pengambilan itu ke hari Isnin,
3

Nov.



Pada 3

Nov, RA saya datang ke Proton seawal jam 10.00am.
Selepas

buat bayaran sebanyak

RM4200, dia terpaksa menunggu lagi berjam-jam sebelum
kereta

boleh diambil. Can

you believe it? Selama 15 hari kereta itu di pusat
servis,

ia masih lagi dalam

pembaikan. Padahal anggaran asas selepas pre-diagnosis

masalah, katanya maksimum

1 minggu. Sisihan piawai lebih 100%!



4. Tapi tragedi saya tidak tamat di

sini.



Selepas ambil kereta pada 3 Nov di pusat servis Proton,

belum pun

sampai di opis: enjin kereta tersedak-sedak. Macam itik

terlebih #se-k's. Oil

indicator juga tidak berfungsi. Masalah oil indicator
ini

TIDAK PERNAH WUJUD

sepanjang saya memandu kereta ini sejak 2006. Bahkan ia

bukan pun satu masalah

yang dikenalpasti dalam diagnosis pertama pada 1 Okt.



Maksudnya apa?

Masalah 'petunjuk minyak' itu HANYA timbul
selepas

kereta saya dimasukkan ke

bengkel Proton ini.



TETAPI yang paling menakutkan: bila kami komplen,

foreman yang in-charge kereta saya (Jainal), memberitahu

bahawa sebenarnya

kereta tersebut belum siap sepenuhnya (selepas 15 hari
di

pusat servis!). Saya

tanya: kenapa Proton boleh telefon saya untuk ambil,

kemudian minta bayaran

seterusnya release kereta kalau ia belum siap
sepenuhnya?



Jawapan Jainal:

"Saya pun tidak tau kenapa diorang buat
begitu".

TIDAK TAU??? Seriously ladies

and gentlemen, THIS confession came from its own staff!



5. Yang

membenarkan kereta saya diambil adalah Doreen James,
iaitu

pengurus tertinggi

pusat servis itu sendiri. Pihak akaun juga telah minta
dan

terima bayaran.

Tetapi hakikatnya: mekanik yang membuat kerja baik-pulih
dan

pemeriksaan akhir

belum pun menghabiskan kerja-kerjanya. What does it
mean?

Doreen James melanggar

integriti perkhidmatan dengan membenarkan kereta yang
masih

dalam pemeriksaan

(dan berkemungkinan dalam keadaan bahaya!) dipandu
keluar

oleh

pelanggan.



Saya hantar semula kereta pada 7 Nov untuk proses baikpulih


beberapa masalah yang belum selesai; termasuk petunjuk

minyak yang TIDAK PERNAH

menjadi isu sepanjang saya menggunakan kereta tersebut.
Saya

tanya Doreen:

kenapa pusat servis telefon customer untuk ambil kereta
yang

belum siap? Kenapa

boleh release kereta padahal proses baik-pulih kereta
dan

prosedur check-up

untuk keselamatan belum dilaksana sepenuhnya?



Jawapan Doreen: "Sorry, itu

memang 'internal miscommunication&#39; di antara
staf

opis/akaun, foreman dan

mekanik." This is a VERY SERIOUS HUMAN ERROR.
Walaupun

dia nampak genuinely

apologetic; saya tidak fikir dia betul-betul memahami
risiko

keselamatan yang

dia sabitkan kepada saya selaku pengguna kereta
tersebut.

Akibat kecuaian

manusiawi para pekerja di bawah pentadbirannya.



6. Now, this is the

BIGGEST issue. Yang bikin saya panas dan menulis catatan

ini; serta akan

memfilekan aduan rasmi kepada Tribunal Pengguna.



Kereta dihantar semula

untuk baik-pulih pada 7 Nov; dan siap pada 19 Nov. I have
to

pay almost RM800

this time. Tetapi selepas 3-4 hari, masalah oil
indicator

(yang timbul pada HARI

PERTAMA selepas kereta itu keluar dari pusat servis
Proton)

masih tidak selesai.

Kemudian kereta dihantar lagi ke pusat servis sekali
lagi.

Saya pun tidak tau,

lebih sebulan mereka tahan kereta saya: masalah begitu
pun

tidak selesai. Apa

yang mereka buat? Ber#seng-gama beramai-ramai dalam
kereta

saya?



Semalam

saya dibagitau oleh Pusat Servis Proton Kolombong bahawa

saya perlu bayar lagi

sekitar RM500++ untuk masalah oil indicator tersebut.

#WTF?

  

Consider this circumstances. Kereta saya berada di

bengkel mereka selama 29 hari; dan saya telah membayar

sejumlah lebihkurang RM5K

(RM4200 + RM800): kemudian bila kereta itu dipulangkan,
saya

dapat MASALAH BARU

(oil indicator tidak berfungsi) yang tidak pernah jadi
isu

sepanjang saya pandu

kereta itu sejak 2006. And now they want me to pay
another

RM500++ for

it!



Seriously, Mrs. Doreen James: ini pusat servis kereta
atau

sebenarnya

pusat mengutip sial dan laknat hidup?



7. My argument is very simple: that problem

WAS NOT THERE when I

sent the car to Proton the first time (20 October).
Then,

the VERY FIRST DAY

after taking back my car on the 3 November: the problem

BEGAN to

occur.



Tapi menurut Pengurus Pusat Servis Proton Kolombong, si

Doreen dan

juga foreman si Jainal: "Apa boleh buat masalah itu

timbul NGAM-NGAM pada hari

pertama kereta kamu keluar dari pusat servis kami. Tapi

kerosakan itu memang

tiada kena-mengena dengan apa yang kami buat di sini.
Jadi

kami tetap akan

charge kamu untuk mengganti spare-part yang menyebabkan
oil

indicator itu

rosak".



Selama lebih 15 tahun saya bergelumang dengan statistik
dan

hukum

kebarangkalian sesuatu insiden berlaku: ini pertama kali

saya jumpa dengan

manusia yang cukup yakin bersandar pada "teori

kebetulan" untuk satu peristiwa

seganjil begini.



8. Here my question is: what is the PROBABILITY that my

oil indicator suddenly decides to misbehave, selepas
keluar

HARI PERTAMA dari

pusat servis ini? Padahal selama 8 tahun (2920 HARI),
saya

tidak pernah ada

masalah tentang ini. Saya persoalkan ini; dan meminta
pusat

servis Proton

bertanggungjawab. Especially after all the misadventures
I

was forced to

endure.



Tapi kata si Doreen: "Saya tidak sangka kamu boleh

berfikiran

begitu dengan staf kami di sini. Seolah-olah kami ada
buat

apa-apa pada kereta

itu". TIDAK, saya bukan berprasangka. Tapi saya ada

asas yang CUKUP MUNASABAH

untuk menyangka bahawa isu itu ada kaitan dengan pusat

servis

tersebut.



Pertama, kereta saya berada di sana selama 29 hari. Ada

macam-macam boleh berlaku. Kedua, telah terbukti bahawa

integriti dan

kebolehpercayaan pusat servis ini diragui menerusi
beberapa

kesilapan bersiri

sepanjang berurusan dengan mereka. Misalnya: pusat ini

release kereta yang belum

lengkap kena check, kelewatan lebih 100% dari julat masa

yang dijanjikan,

internal communication yang bertele-tele kalangan
stafnya

sendiri dan beberapa

insiden lain. Kalau koordinasi dan pentadbiran mereka
memang

se-erratic begini,

tidak logikkah kalau ada kesilapan lain yang boleh
berlaku?



9. Saya akan

file-kan aduan kepada Tribunal Pengguna pada minggu ini.

Tapi saya harap

rakan-rakan boleh membantu memberi sebarang info lain
yang

berkaitan. Misalnya

kalau ada sesiapa mengalami insiden yang serupa.



Terima kasih banyak,

kerana sudi mendengar suara ini. My simple advice is:
avoid

buying Proton cars.

BANYAK MASALAH. Kalau sudah terbeli, JANGAN SEKALI-KALI

datang ke pusat servis

Proton di Kota Kinabalu. Baik yang di Kolombong, mahupun
di

Inanam. I used to

have bad experiences at both centres!





Dr. Remzah Dambul

Pensyarah

Kanan Universiti Malaysia Sabah



Sumber



































































#yiv2474701912 #yiv2474701912 --
#yiv2474701912ygrp-mkp {
border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px
0;padding:0 10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp hr {
border:1px solid #d8d8d8;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp #yiv2474701912hd {
color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px
0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp #yiv2474701912ads {
margin-bottom:10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad {
padding:0 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad p {
margin:0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad a {
color:#0000ff;text-decoration:none;}
#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc {
font-family:Arial;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc #yiv2474701912hd {
margin:10px
0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc .yiv2474701912ad {
margin-bottom:10px;padding:0 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912actions {
font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity {
background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span {
font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span:first-child {
text-transform:uppercase;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span a {
color:#5085b6;text-decoration:none;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span span {
color:#ff7900;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span
.yiv2474701912underline {
text-decoration:underline;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach {
clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px
0;width:400px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach div a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach img {
border:none;padding-right:5px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach label {
display:block;margin-bottom:5px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach label a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 blockquote {
margin:0 0 0 4px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912bold {
font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912bold a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p a {
font-family:Verdana;font-weight:700;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p span {
margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p
span.yiv2474701912yshortcuts {
margin-right:0;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912attach-table div div a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912attach-table {
width:400px;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912file-title a, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:active, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:hover, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:visited {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:active,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:hover,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:visited {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div#yiv2474701912ygrp-mlmsg
#yiv2474701912ygrp-msg p a span.yiv2474701912yshortcuts {
font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912green {
color:#628c2a;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912MsoNormal {
margin:0 0 0 0;}

#yiv2474701912 o {
font-size:0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div {
float:left;width:72px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div div {
border:1px solid
#666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div label {
color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912reco-category {
font-size:77%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912reco-desc {
font-size:77%;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912replbq {
margin:4px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-actbar div a:first-child {
margin-right:2px;padding-right:5px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg {
font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean,
sans-serif;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg table {
font-size:inherit;font:100%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg select,
#yiv2474701912 input, #yiv2474701912 textarea {
font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg pre, #yiv2474701912
code {
font:115% monospace;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg * {
line-height:1.22em;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg #yiv2474701912logo {
padding-bottom:10px;}


#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-msg p a {
font-family:Verdana;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-msg
p#yiv2474701912attach-count span {
color:#1E66AE;font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-reco
#yiv2474701912reco-head {
color:#ff7900;font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-reco {
margin-bottom:20px;padding:0px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
li a {
font-size:130%;text-decoration:none;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
li {
font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
ul {
margin:0;padding:0 0 0 8px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text {
font-family:Georgia;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text p {
margin:0 0 1em 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text tt {
font-size:120%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-vital ul li:last-child {
border-right:none !important;
}
#yiv2474701912

#yiv0039673777 #yiv0039673777 -- #yiv0039673777ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mkp #yiv0039673777hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mkp #yiv0039673777ads {margin-bottom:10px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mkp .yiv0039673777ad {padding:0 0;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mkp .yiv0039673777ad p {margin:0;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mkp .yiv0039673777ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-sponsor #yiv0039673777ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-sponsor #yiv0039673777ygrp-lc #yiv0039673777hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-sponsor #yiv0039673777ygrp-lc .yiv0039673777ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv0039673777 #yiv0039673777actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv0039673777 #yiv0039673777activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777activity span {font-weight:700;}#yiv0039673777 #yiv0039673777activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv0039673777 #yiv0039673777activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv0039673777 #yiv0039673777activity span span {color:#ff7900;}#yiv0039673777 #yiv0039673777activity span .yiv0039673777underline {text-decoration:underline;}#yiv0039673777 .yiv0039673777attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv0039673777 .yiv0039673777attach div a {text-decoration:none;}#yiv0039673777 .yiv0039673777attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv0039673777 .yiv0039673777attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv0039673777 .yiv0039673777attach label a {text-decoration:none;}#yiv0039673777 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv0039673777 .yiv0039673777bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv0039673777 .yiv0039673777bold a {text-decoration:none;}#yiv0039673777 dd.yiv0039673777last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0039673777 dd.yiv0039673777last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0039673777 dd.yiv0039673777last p span.yiv0039673777yshortcuts {margin-right:0;}#yiv0039673777 div.yiv0039673777attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv0039673777 div.yiv0039673777attach-table {width:400px;}#yiv0039673777 div.yiv0039673777file-title a, #yiv0039673777 div.yiv0039673777file-title a:active, #yiv0039673777 div.yiv0039673777file-title a:hover, #yiv0039673777 div.yiv0039673777file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0039673777 div.yiv0039673777photo-title a, #yiv0039673777 div.yiv0039673777photo-title a:active, #yiv0039673777 div.yiv0039673777photo-title a:hover, #yiv0039673777 div.yiv0039673777photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0039673777 div#yiv0039673777ygrp-mlmsg #yiv0039673777ygrp-msg p a span.yiv0039673777yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv0039673777 .yiv0039673777green {color:#628c2a;}#yiv0039673777 .yiv0039673777MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv0039673777 o {font-size:0;}#yiv0039673777 #yiv0039673777photos div {float:left;width:72px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777reco-category {font-size:77%;}#yiv0039673777 #yiv0039673777reco-desc {font-size:77%;}#yiv0039673777 .yiv0039673777replbq {margin:4px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mlmsg select, #yiv0039673777 input, #yiv0039673777 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mlmsg pre, #yiv0039673777 code {font:115% monospace;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-mlmsg #yiv0039673777logo {padding-bottom:10px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-msg p#yiv0039673777attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-reco #yiv0039673777reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-sponsor #yiv0039673777ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-sponsor #yiv0039673777ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-sponsor #yiv0039673777ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv0039673777 #yiv0039673777ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv0039673777

Sun Nov 30, 2014 7:59 pm (PST) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Proton tak boleh ke buat 1 to 1 exchange?
Atau at least bagi replacement car untuk dia guna?
Kalau defect pada kereta tu disebabkan wear and tear or handling, pengguna
lah patut bayar tapi kalau disebabkan workmanship, manufacturing process,
tak patut pengguna bayar sebab we pay full price.
-------------

2014-12-01 11:37 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> bayar 4200 +800+ 500 +
> kemudian 29 hari dalam servis centre,,,,
> Jika ada uztaz penyabar yg kena ,
> uztaz pun mungkin jadi marah dan cetek pikiranya
>
>
>
>
> On Monday, December 1, 2014 11:25 AM, "Abdul RahMan man_belon@yahoo.com
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> kalau saya tak perlu forward atau pandang pun comment mentah dari
> lecturer yg cetek pemikirang mcm ni....
>
> pemikiran naïve seorng lecturer...
>
> --------------------------------------------
> On Mon, 1/12/14, Nazri Ahtar littlenoti@yahoo.com [automobil] <
> automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton...
> Taubat Tak Mau...!
> To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>,
> "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
> Date: Monday, 1 December, 2014, 10:37 AM
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> nak je
> rasanya fwd email nih ke CEO proton.... tak pun kalau ada
> email Tun ke... kan
> ? rgds,Nazri
> Ahtar
>
> From: "Abdul
> RahMan man_belon@yahoo.com [automobil]"
> <automobil@yahoogroups.com>
> To: zzxmelayucyber
> <melayucyber@yahoogroups.com>;
> automobil@yahoogroups.com
> Sent: Monday, December
> 1, 2014 8:39 AM
> Subject: Re:
> www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton...
> Taubat Tak Mau...!
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> pandangan
> peribadi yg cetek dari pensyarah...
>
> naif
>
>
>
> --------------------------------------------
>
> On Mon, 1/12/14, '-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]
> <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi
> Proton... Taubat Tak Mau...!
>
> To: "zzxmelayucyber"
> <melayucyber@yahoogroups.com>
>
> Date: Monday, 1 December, 2014, 12:43 AM
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> 
>
>
>
>
>
>
>
> Tragedi Proton... Taubat Tak
>
> Mau...!!!!
>
>
>
> telokbakong.blogspot
>
> ikutsukaakuisa.blogspot.
>
> Di Belasah
>
> Oleh Isa
>
>
>
>
>
>
>
> Gua berasa amat pelik dengan
>
> sikap segelintir manusia yang tak serik2 dengan jenama
>
> Proton kereta nasional
>
> negara kononnya.... hahahaha...
>
>
>
> Pelbagai rungutan dan aduan yang kita
>
> dengar berkaitan kereta haprak nih..., harga dah la
> mahal
>
> kualiti macam
>
> cibai.... daripada beli jenama proton lebih baik tambah
> duit
>
> sikit lagi beli
>
> jenama luar negara lagi berbaloi dan nampak nilai duit
> yang
>
> kita
>
> keluarkan.
>
>
>
> Puak2 yang syok sendiri dalam Proton tu ingat rakyat atau
>
>
> pembeli kereta diorang tu bayar harga kereta Proton yang
>
> mahal tu dengan duit
>
> monopoly atau saidina agaknya, tu yang diorang main
> cincai
>
> jer....
>
>
>
> Gua
>
> anak beranak dah puluhan tahun boikot jenama Proton,
>
> bukannya nak berlagak dan
>
> bukannya tak patriotik tetapi kami sekeluarga tahu
> bagaimana
>
> peritnya mencari
>
> duit dan setiap barangan yang dibeli itu biarlah
> berbaloi
>
> dan bernilai dengan
>
> duit yang dikeluarkan.
>
>
>
> Dari segi pusat servis pulak..... hehehehe....
>
> lebih baik selenggara kandang babi daripada selenggara
>
> kereta Proton di Pusat
>
> Servis Proton.... ini bukan cerita yang jarang2 di
> dengar,
>
> cubalah tanya sesiapa
>
> sahaja yang pernah berurusan dengan Pusat Servis
> Proton....
>
> pasti ceritanya yang
>
> negatif memanjang. Bab Pusat Servis nih... selalunya
>
> melibatkan bangsa yang
>
> bekerja di Pusat itu dan majoritinya adalah bangsa
> pemalas
>
> dan munafik....
>
> hahahaha....
>
>
>
>
>
> Bab
>
> sparepart
>
> pulak.. jangan citer aaarrrr...., lebih mahal daripada
>
> kereta2 jenama luar....
>
> hahahaha... Proton ni spesies sanggap duit
> rakyat/pembeli.
>
> Kepada sesiapa yang
>
> ada cita2 nak beli kereta jauhkanlah diri lu orang
> daripada
>
> terbeli kereta
>
> Proton.... ini jenama low class and low kualiti....
>
>
>
> Salah satu
>
> buktinya... baca link kat bawah tu...
>
>
>
> Tragedi
>
> Proton Yang Celaka.
>
>
>
> Sepatutnya
>
> lambang/emblem Proton tu digantikan dengan lambang/emblem
> di
>
> bawah nih.... baru
>
> sesuai dengan kerendahan kualitinya dan harga yang mahal
> nak
>
> mampus tuuuuu.....
>
> hahahaha....
>
>
>
>
>
>
>
> Pi mampus
>
> laaaa.... dengan jenama proton....!!!!
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> ----- Original Message -----
>
> From: nasty
>
> nastyboy
>
> nasty5069@yahoo.com
>
>
>
> Sent: Sunday, November 30, 2014 9:17 PM
>
>
>
> Subject: Re: Proton Kena
>
> Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS
>
> Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> AS
>
> SALAM,
>
>
>
>
>
> SEBENARNYA PUSAT SERVICE PROTON BUKAN LAH TEMPAT YANG
>
> SELAMAT ATAU BERPRESTIJ
>
> TAPI TEMPAT UNTUK MEMBUNUH DIRI DAN MEMBAKAR DUIT
> DIDALAM
>
> NYA. SEBAB PEKERJA
>
> YANG DIBAYAR GAJI ADALAH 200% TIADA PENGALAMAN DAN TIDAK
>
> PUNYA KEPAKARAN DALAM
>
> BIDANG AUTOMOTIF....
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> AS SALAM.....
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> On Saturday, 29
>
> November 2014, 6:48,
>
> "Pendekar Bloggerz pendekarbloggerz@gmail.com
>
>
>
>
>
>
>
> ----- Forwarded
>
> Message -----
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> This message is eligible for
>
> Automatic Cleanup! (respeks_group@yahoogroups.com)
>
>
>
> Add
>
> cleanup rule | More
>
> info
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Proton
>
> Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan
>
> Beli Proton - Mesti Baca !!!
>
>
>
>
>
> Kepala hotak Nurul Asyikin on Friday,
>
> November 28,
>
> 2014
>
>
>
> Tragedi
>
> Proton di Pusat
>
> Servis Kolombong
>
>
>
> 1. Serius. Bila menulis entri ini, sebenarnya saya
>
> ada sikit rasa bersalah. Seolah-olah anti-patriotik. But
>
> enough is
>
> enough.
>
>
>
> Sudah bertahun-tahun Proton beroperasi di Malaysia;
>
> menikmati
>
> penguasaan pasaran domestik yang berguling-guling jatuh
> ke
>
> riba, natijah dari
>
> dasar perlindungan automobil nasional. Bagaimana
> modusnya?
>
> Dengan cara
>
> mengherotkan pasaran sebenar harga kereta, sekaligus
> memberi
>
> rakyat beban
>
> kewangan yang lebih berat dari sepatutnya.
>
>
>
> Jika dihimpun pengalaman
>
> kolektif rakyat Malaysia berkait produk dan servis
> Proton:
>
> agak-agak sejijik
>
> mana? Piagam "mesra-rakyat" yang sepatutnya
> jadi
>
> teras servis industri kereta
>
> kebangsaan ini: tuntas atau mitos? Barangkali Proton
> adalah
>
> contoh klasik sebuah
>
> entiti industri yang licik melindungi dosa korporatnya
>
> dengan topeng
>
> patriotisme.
>
>
>
> 2. Saya rasa begini. Sudah sampai masa rakyat patut bangkit
>
>
> mempersoalkan secara kolektif: Adakah Proton benar-benar
>
> berjiwa nasionalis atau
>
> cuma kapitalis yang dipacu ketamakan materi? Persoalan
>
> paling penting juga:
>
> masih perlukah lagi kerajaan meneruskan dasar
> perlindungan
>
> pasaran untuk menjaga
>
> kepentingan Proton, serta menjadikan rakyat sebagai
> tukaran
>
> korban?
>
>
>
> Untuk
>
> menilai persoalan-persoalan ini dalam konteks realiti;
> saya
>
> mahu berkongsi
>
> pengalaman personal dengan Pusat Servis Proton
> (Kolombong)
>
> yang diketuai oleh
>
> Doreen James. Biarpun ini cuma insiden peribadi, tapi
>
> mungkin boleh beri
>
> gambaran asas tentang mod operasi perniagaan syarikat
> yang
>
> dibangunkan dari
>
> airmata rakyat ini.
>
>
>
> Saya tidak pernah merayu di Facebook. Tapi kali ini
>
> saya terpaksa. Dengan rendah hati, saya mohon semua
> pengguna
>
> Proton (khususnya
>
> yang ada di Sabah) untuk luangkan sedikit masa membaca
>
> pengalaman ini. Suara
>
> adalah satu-satunya senjata marhaen untuk berdepan
> dengan
>
> kuasa kapital
>
> syarikat-syarikat burjois.
>
>
>
> 3. Tragedi saya bermula begini.
>
>
>
> Saya
>
> hantar kereta ke Pusat Servis Proton di Kolombong pada 1
> Okt
>
> 2014. Hampir satu
>
> hari di bengkel untuk buat diagnosis masalah dan
> anggaran
>
> kos serta jumlah hari
>
> yang perlu untuk pembaikan. Saya dibagitau kosnya
> sekitar
>
> RM4K ++; serta akan
>
> ambil masa seminggu untuk siap. Temujanji pembikinan
>
> ditetapkan pada 20
>
> Okt.
>
>
>
> Saya pun hantar kereta pada tarikh tersebut. Selepas
>
> seminggu, saya
>
> masih tidak dapat sebarang maklumbalas. Bila dihubungi,
>
> Proton cakap masih dalam
>
> proses pembaikan. Pada 31 Okt (selepas 12 hari), bila
>
> ditelefon lagi, barulah
>
> Proton kata ok. Boleh ambil sudah. Tapi sebab saya
> kebetulan
>
> perlu pulang
>
> kampung segera; saya tunda pengambilan itu ke hari Isnin,
> 3
>
> Nov.
>
>
>
> Pada 3
>
> Nov, RA saya datang ke Proton seawal jam 10.00am.
> Selepas
>
> buat bayaran sebanyak
>
> RM4200, dia terpaksa menunggu lagi berjam-jam sebelum
> kereta
>
> boleh diambil. Can
>
> you believe it? Selama 15 hari kereta itu di pusat
> servis,
>
> ia masih lagi dalam
>
> pembaikan. Padahal anggaran asas selepas pre-diagnosis
>
> masalah, katanya maksimum
>
> 1 minggu. Sisihan piawai lebih 100%!
>
>
>
> 4. Tapi tragedi saya tidak tamat di
>
> sini.
>
>
>
> Selepas ambil kereta pada 3 Nov di pusat servis Proton,
>
> belum pun
>
> sampai di opis: enjin kereta tersedak-sedak. Macam itik
>
> terlebih #se-k's. Oil
>
> indicator juga tidak berfungsi. Masalah oil indicator
> ini
>
> TIDAK PERNAH WUJUD
>
> sepanjang saya memandu kereta ini sejak 2006. Bahkan ia
>
> bukan pun satu masalah
>
> yang dikenalpasti dalam diagnosis pertama pada 1 Okt.
>
>
>
> Maksudnya apa?
>
> Masalah 'petunjuk minyak' itu HANYA timbul
> selepas
>
> kereta saya dimasukkan ke
>
> bengkel Proton ini.
>
>
>
> TETAPI yang paling menakutkan: bila kami komplen,
>
> foreman yang in-charge kereta saya (Jainal), memberitahu
>
> bahawa sebenarnya
>
> kereta tersebut belum siap sepenuhnya (selepas 15 hari
> di
>
> pusat servis!). Saya
>
> tanya: kenapa Proton boleh telefon saya untuk ambil,
>
> kemudian minta bayaran
>
> seterusnya release kereta kalau ia belum siap
> sepenuhnya?
>
>
>
> Jawapan Jainal:
>
> "Saya pun tidak tau kenapa diorang buat
> begitu".
>
> TIDAK TAU??? Seriously ladies
>
> and gentlemen, THIS confession came from its own staff!
>
>
>
> 5. Yang
>
> membenarkan kereta saya diambil adalah Doreen James,
> iaitu
>
> pengurus tertinggi
>
> pusat servis itu sendiri. Pihak akaun juga telah minta
> dan
>
> terima bayaran.
>
> Tetapi hakikatnya: mekanik yang membuat kerja baik-pulih
> dan
>
> pemeriksaan akhir
>
> belum pun menghabiskan kerja-kerjanya. What does it
> mean?
>
> Doreen James melanggar
>
> integriti perkhidmatan dengan membenarkan kereta yang
> masih
>
> dalam pemeriksaan
>
> (dan berkemungkinan dalam keadaan bahaya!) dipandu
> keluar
>
> oleh
>
> pelanggan.
>
>
>
> Saya hantar semula kereta pada 7 Nov untuk proses baikpulih
>
>
> beberapa masalah yang belum selesai; termasuk petunjuk
>
> minyak yang TIDAK PERNAH
>
> menjadi isu sepanjang saya menggunakan kereta tersebut.
> Saya
>
> tanya Doreen:
>
> kenapa pusat servis telefon customer untuk ambil kereta
> yang
>
> belum siap? Kenapa
>
> boleh release kereta padahal proses baik-pulih kereta
> dan
>
> prosedur check-up
>
> untuk keselamatan belum dilaksana sepenuhnya?
>
>
>
> Jawapan Doreen: "Sorry, itu
>
> memang 'internal miscommunication&#39; di antara
> staf
>
> opis/akaun, foreman dan
>
> mekanik." This is a VERY SERIOUS HUMAN ERROR.
> Walaupun
>
> dia nampak genuinely
>
> apologetic; saya tidak fikir dia betul-betul memahami
> risiko
>
> keselamatan yang
>
> dia sabitkan kepada saya selaku pengguna kereta
> tersebut.
>
> Akibat kecuaian
>
> manusiawi para pekerja di bawah pentadbirannya.
>
>
>
> 6. Now, this is the
>
> BIGGEST issue. Yang bikin saya panas dan menulis catatan
>
> ini; serta akan
>
> memfilekan aduan rasmi kepada Tribunal Pengguna.
>
>
>
> Kereta dihantar semula
>
> untuk baik-pulih pada 7 Nov; dan siap pada 19 Nov. I have
> to
>
> pay almost RM800
>
> this time. Tetapi selepas 3-4 hari, masalah oil
> indicator
>
> (yang timbul pada HARI
>
> PERTAMA selepas kereta itu keluar dari pusat servis
> Proton)
>
> masih tidak selesai.
>
> Kemudian kereta dihantar lagi ke pusat servis sekali
> lagi.
>
> Saya pun tidak tau,
>
> lebih sebulan mereka tahan kereta saya: masalah begitu
> pun
>
> tidak selesai. Apa
>
> yang mereka buat? Ber#seng-gama beramai-ramai dalam
> kereta
>
> saya?
>
>
>
> Semalam
>
> saya dibagitau oleh Pusat Servis Proton Kolombong bahawa
>
> saya perlu bayar lagi
>
> sekitar RM500++ untuk masalah oil indicator tersebut.
>
> #WTF?
>
>
>
> Consider this circumstances. Kereta saya berada di
>
> bengkel mereka selama 29 hari; dan saya telah membayar
>
> sejumlah lebihkurang RM5K
>
> (RM4200 + RM800): kemudian bila kereta itu dipulangkan,
> saya
>
> dapat MASALAH BARU
>
> (oil indicator tidak berfungsi) yang tidak pernah jadi
> isu
>
> sepanjang saya pandu
>
> kereta itu sejak 2006. And now they want me to pay
> another
>
> RM500++ for
>
> it!
>
>
>
> Seriously, Mrs. Doreen James: ini pusat servis kereta
> atau
>
> sebenarnya
>
> pusat mengutip sial dan laknat hidup?
>
>
>
> 7. My argument is very simple: that problem
>
> WAS NOT THERE when I
>
> sent the car to Proton the first time (20 October).
> Then,
>
> the VERY FIRST DAY
>
> after taking back my car on the 3 November: the problem
>
> BEGAN to
>
> occur.
>
>
>
> Tapi menurut Pengurus Pusat Servis Proton Kolombong, si
>
> Doreen dan
>
> juga foreman si Jainal: "Apa boleh buat masalah itu
>
> timbul NGAM-NGAM pada hari
>
> pertama kereta kamu keluar dari pusat servis kami. Tapi
>
> kerosakan itu memang
>
> tiada kena-mengena dengan apa yang kami buat di sini.
> Jadi
>
> kami tetap akan
>
> charge kamu untuk mengganti spare-part yang menyebabkan
> oil
>
> indicator itu
>
> rosak".
>
>
>
> Selama lebih 15 tahun saya bergelumang dengan statistik
> dan
>
> hukum
>
> kebarangkalian sesuatu insiden berlaku: ini pertama kali
>
> saya jumpa dengan
>
> manusia yang cukup yakin bersandar pada "teori
>
> kebetulan" untuk satu peristiwa
>
> seganjil begini.
>
>
>
> 8. Here my question is: what is the PROBABILITY that my
>
> oil indicator suddenly decides to misbehave, selepas
> keluar
>
> HARI PERTAMA dari
>
> pusat servis ini? Padahal selama 8 tahun (2920 HARI),
> saya
>
> tidak pernah ada
>
> masalah tentang ini. Saya persoalkan ini; dan meminta
> pusat
>
> servis Proton
>
> bertanggungjawab. Especially after all the misadventures
> I
>
> was forced to
>
> endure.
>
>
>
> Tapi kata si Doreen: "Saya tidak sangka kamu boleh
>
> berfikiran
>
> begitu dengan staf kami di sini. Seolah-olah kami ada
> buat
>
> apa-apa pada kereta
>
> itu". TIDAK, saya bukan berprasangka. Tapi saya ada
>
> asas yang CUKUP MUNASABAH
>
> untuk menyangka bahawa isu itu ada kaitan dengan pusat
>
> servis
>
> tersebut.
>
>
>
> Pertama, kereta saya berada di sana selama 29 hari. Ada
>
> macam-macam boleh berlaku. Kedua, telah terbukti bahawa
>
> integriti dan
>
> kebolehpercayaan pusat servis ini diragui menerusi
> beberapa
>
> kesilapan bersiri
>
> sepanjang berurusan dengan mereka. Misalnya: pusat ini
>
> release kereta yang belum
>
> lengkap kena check, kelewatan lebih 100% dari julat masa
>
> yang dijanjikan,
>
> internal communication yang bertele-tele kalangan
> stafnya
>
> sendiri dan beberapa
>
> insiden lain. Kalau koordinasi dan pentadbiran mereka
> memang
>
> se-erratic begini,
>
> tidak logikkah kalau ada kesilapan lain yang boleh
> berlaku?
>
>
>
> 9. Saya akan
>
> file-kan aduan kepada Tribunal Pengguna pada minggu ini.
>
> Tapi saya harap
>
> rakan-rakan boleh membantu memberi sebarang info lain
> yang
>
> berkaitan. Misalnya
>
> kalau ada sesiapa mengalami insiden yang serupa.
>
>
>
> Terima kasih banyak,
>
> kerana sudi mendengar suara ini. My simple advice is:
> avoid
>
> buying Proton cars.
>
> BANYAK MASALAH. Kalau sudah terbeli, JANGAN SEKALI-KALI
>
> datang ke pusat servis
>
> Proton di Kota Kinabalu. Baik yang di Kolombong, mahupun
> di
>
> Inanam. I used to
>
> have bad experiences at both centres!
>
>
>
>
>
> Dr. Remzah Dambul
>
> Pensyarah
>
> Kanan Universiti Malaysia Sabah
>
>
>
> Sumber
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912 --
> #yiv2474701912ygrp-mkp {
> border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px
> 0;padding:0 10px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp hr {
> border:1px solid #d8d8d8;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp #yiv2474701912hd {
> color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px
> 0;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp #yiv2474701912ads {
> margin-bottom:10px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad {
> padding:0 0;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad p {
> margin:0;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad a {
> color:#0000ff;text-decoration:none;}
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
> #yiv2474701912ygrp-lc {
> font-family:Arial;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
> #yiv2474701912ygrp-lc #yiv2474701912hd {
> margin:10px
> 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
> #yiv2474701912ygrp-lc .yiv2474701912ad {
> margin-bottom:10px;padding:0 0;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912actions {
> font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912activity {
>
> background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912activity span {
> font-weight:700;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912activity span:first-child {
> text-transform:uppercase;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912activity span a {
> color:#5085b6;text-decoration:none;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912activity span span {
> color:#ff7900;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912activity span
> .yiv2474701912underline {
> text-decoration:underline;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912attach {
> clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px
> 0;width:400px;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912attach div a {
> text-decoration:none;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912attach img {
> border:none;padding-right:5px;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912attach label {
> display:block;margin-bottom:5px;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912attach label a {
> text-decoration:none;}
>
> #yiv2474701912 blockquote {
> margin:0 0 0 4px;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912bold {
> font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912bold a {
> text-decoration:none;}
>
> #yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p a {
> font-family:Verdana;font-weight:700;}
>
> #yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p span {
> margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}
>
> #yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p
> span.yiv2474701912yshortcuts {
> margin-right:0;}
>
> #yiv2474701912 div.yiv2474701912attach-table div div a {
> text-decoration:none;}
>
> #yiv2474701912 div.yiv2474701912attach-table {
> width:400px;}
>
> #yiv2474701912 div.yiv2474701912file-title a, #yiv2474701912
> div.yiv2474701912file-title a:active, #yiv2474701912
> div.yiv2474701912file-title a:hover, #yiv2474701912
> div.yiv2474701912file-title a:visited {
> text-decoration:none;}
>
> #yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a,
> #yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:active,
> #yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:hover,
> #yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:visited {
> text-decoration:none;}
>
> #yiv2474701912 div#yiv2474701912ygrp-mlmsg
> #yiv2474701912ygrp-msg p a span.yiv2474701912yshortcuts {
> font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912green {
> color:#628c2a;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912MsoNormal {
> margin:0 0 0 0;}
>
> #yiv2474701912 o {
> font-size:0;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912photos div {
> float:left;width:72px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912photos div div {
> border:1px solid
> #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912photos div label {
>
> color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912reco-category {
> font-size:77%;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912reco-desc {
> font-size:77%;}
>
> #yiv2474701912 .yiv2474701912replbq {
> margin:4px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-actbar div a:first-child {
> margin-right:2px;padding-right:5px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg {
> font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean,
> sans-serif;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg table {
> font-size:inherit;font:100%;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg select,
> #yiv2474701912 input, #yiv2474701912 textarea {
> font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg pre, #yiv2474701912
> code {
> font:115% monospace;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg * {
> line-height:1.22em;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg #yiv2474701912logo {
> padding-bottom:10px;}
>
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-msg p a {
> font-family:Verdana;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-msg
> p#yiv2474701912attach-count span {
> color:#1E66AE;font-weight:700;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-reco
> #yiv2474701912reco-head {
> color:#ff7900;font-weight:700;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-reco {
> margin-bottom:20px;padding:0px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
> li a {
> font-size:130%;text-decoration:none;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
> li {
> font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
> ul {
> margin:0;padding:0 0 0 8px;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text {
> font-family:Georgia;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text p {
> margin:0 0 1em 0;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text tt {
> font-size:120%;}
>
> #yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-vital ul li:last-child {
> border-right:none !important;
> }
> #yiv2474701912
>
>
>
>
>

Sun Nov 30, 2014 8:15 pm (PST) . Posted by:

"Safarul M" paroys_9

aku jarang bersuara tapi kali nie rase terpanggil...
aku lebih memilih kete second honda or toyota dari keta baru proton... pengalaman aku pakai proton saga baru lima tahun. dah mcm2 bunyi kita leh dgr.. tapi tak taw maner nak detect.. servis ngan parts murah kalau yang ori local.. tapi cam biasalah kualiti ngam2 jek tapi spare ori dari poroton agak mahal gak... tapi pandai cari leh dpt murah... kete aku, aku dah 8 tahun... tapi performance masalah. cun2, takde2 lagi major problem..jalan senyap,, kalau nak compare ngan proton lah.. tapi proton preve ngan exora aku tak tawlah.. tapi tuelah aku tak berani nak beli sbb dah ade pengalaman buruk.. yelah kita byr kete makan tahun... mestilah nak ok.. bukan nak perabih duit.. bulan2 byr murah,, tapi kos bulan2 kuar tang lain...  baek pakai kete mahal sket... pening duk pikir nak byr bulan2 jek.. Safarul M

From: "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Monday, 1 December 2014, 11:58
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!

  Proton tak boleh ke buat 1 to 1 exchange?Atau at least bagi replacement car untuk dia guna?Kalau defect pada kereta tu disebabkan wear and tear or handling, pengguna lah patut bayar tapi kalau disebabkan workmanship, manufacturing process, tak patut pengguna bayar sebab we pay full price.

-------------

2014-12-01 11:37 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

  bayar 4200 +800+ 500 +kemudian 29 hari dalam servis centre,,,,Jika ada uztaz penyabar  yg kena ,  uztaz pun mungkin jadi marah dan cetek pikiranya

On Monday, December 1, 2014 11:25 AM, "Abdul RahMan man_belon@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  kalau saya tak perlu forward atau pandang pun comment mentah dari lecturer yg cetek pemikirang mcm ni....

pemikiran naïve seorng lecturer...

--------------------------------------------
On Mon, 1/12/14, Nazri Ahtar littlenoti@yahoo.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com> wrote:

Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>, "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Monday, 1 December, 2014, 10:37 AM


 









nak je
rasanya fwd email nih ke CEO proton.... tak pun kalau ada
email Tun ke... kan
? rgds,Nazri
Ahtar

From: "Abdul
RahMan man_belon@yahoo.com [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: zzxmelayucyber
<melayucyber@yahoogroups.com>;
automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, December
1, 2014 8:39 AM
Subject: Re:
www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton...
Taubat Tak Mau...!


 









pandangan
peribadi yg cetek dari pensyarah...

naif



--------------------------------------------

On Mon, 1/12/14, '-:eSpAcE9808:-'
rienacom@yahoo.com.sg [automobil]
<automobil@yahoogroups.com> wrote:



Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi
Proton... Taubat Tak Mau...!

To: "zzxmelayucyber"
<melayucyber@yahoogroups.com>

Date: Monday, 1 December, 2014, 12:43 AM

































 



























Tragedi Proton... Taubat Tak

Mau...!!!!



telokbakong.blogspot

ikutsukaakuisa.blogspot.

Di Belasah

Oleh Isa







Gua berasa amat pelik dengan

sikap segelintir manusia yang tak serik2 dengan jenama

Proton kereta nasional

negara kononnya.... hahahaha...



Pelbagai rungutan dan aduan yang kita

dengar berkaitan kereta haprak nih..., harga dah la
mahal

kualiti macam

cibai.... daripada beli jenama proton lebih baik tambah
duit

sikit lagi beli

jenama luar negara lagi berbaloi dan nampak nilai duit
yang

kita

keluarkan.



Puak2 yang syok sendiri dalam Proton tu ingat rakyat atau


pembeli kereta diorang tu bayar harga kereta Proton yang

mahal tu dengan duit

monopoly atau saidina agaknya, tu yang diorang main
cincai

jer....



Gua

anak beranak dah puluhan tahun boikot jenama Proton,

bukannya nak berlagak dan

bukannya tak patriotik tetapi kami sekeluarga tahu
bagaimana

peritnya mencari

duit dan setiap barangan yang dibeli itu biarlah
berbaloi

dan bernilai dengan

duit yang dikeluarkan.



Dari segi pusat servis pulak..... hehehehe....

lebih baik selenggara kandang babi daripada selenggara

kereta Proton di Pusat

Servis Proton.... ini bukan cerita yang jarang2 di
dengar,

cubalah tanya sesiapa

sahaja yang pernah berurusan dengan Pusat Servis
Proton....

pasti ceritanya yang

negatif memanjang. Bab Pusat Servis nih... selalunya

melibatkan bangsa yang

bekerja di Pusat itu dan majoritinya adalah bangsa
pemalas

dan munafik....

hahahaha....





Bab

sparepart

pulak.. jangan citer aaarrrr...., lebih mahal daripada

kereta2 jenama luar....

hahahaha... Proton ni spesies sanggap duit
rakyat/pembeli.

Kepada sesiapa yang

ada cita2 nak beli kereta jauhkanlah diri lu orang
daripada

terbeli kereta

Proton.... ini jenama low class and low kualiti....



Salah satu

buktinya... baca link kat bawah tu...



Tragedi

Proton Yang Celaka.



Sepatutnya

lambang/emblem Proton tu digantikan dengan lambang/emblem
di

bawah nih.... baru

sesuai dengan kerendahan kualitinya dan harga yang mahal
nak

mampus tuuuuu.....

hahahaha....







Pi mampus

laaaa.... dengan jenama proton....!!!!





 

 



 

----- Original Message -----

From: nasty

nastyboy

nasty5069@yahoo.com 

 

Sent: Sunday, November 30, 2014 9:17 PM

 

Subject: Re: Proton Kena

Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS

Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca



 







AS

SALAM,

                 



SEBENARNYA PUSAT SERVICE PROTON BUKAN LAH TEMPAT YANG

SELAMAT ATAU BERPRESTIJ

TAPI TEMPAT UNTUK MEMBUNUH DIRI DAN MEMBAKAR DUIT
DIDALAM

NYA. SEBAB PEKERJA

YANG DIBAYAR GAJI ADALAH 200% TIADA PENGALAMAN DAN TIDAK

PUNYA KEPAKARAN DALAM

BIDANG AUTOMOTIF....













AS SALAM.....













On Saturday, 29

November 2014, 6:48,

"Pendekar Bloggerz pendekarbloggerz@gmail.com







----- Forwarded

Message -----









This message is eligible for

Automatic Cleanup! (respeks_group@yahoogroups.com)



Add

cleanup rule | More

info





 







Proton

Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan

Beli Proton - Mesti Baca !!!





Kepala hotak Nurul Asyikin on Friday,

November 28,

2014



Tragedi

Proton di Pusat

Servis Kolombong



1. Serius. Bila menulis entri ini, sebenarnya saya

ada sikit rasa bersalah. Seolah-olah anti-patriotik. But

enough is

enough.



Sudah bertahun-tahun Proton beroperasi di Malaysia;

menikmati

penguasaan pasaran domestik yang berguling-guling jatuh
ke

riba, natijah dari

dasar perlindungan automobil nasional. Bagaimana
modusnya?

Dengan cara

mengherotkan pasaran sebenar harga kereta, sekaligus
memberi

rakyat beban

kewangan yang lebih berat dari sepatutnya.



Jika dihimpun pengalaman

kolektif rakyat Malaysia berkait produk dan servis
Proton:

agak-agak sejijik

mana? Piagam "mesra-rakyat" yang sepatutnya
jadi

teras servis industri kereta

kebangsaan ini: tuntas atau mitos? Barangkali Proton
adalah

contoh klasik sebuah

entiti industri yang licik melindungi dosa korporatnya

dengan topeng

patriotisme.



2. Saya rasa begini. Sudah sampai masa rakyat patut bangkit


mempersoalkan secara kolektif: Adakah Proton benar-benar

berjiwa nasionalis atau

cuma kapitalis yang dipacu ketamakan materi? Persoalan

paling penting juga:

masih perlukah lagi kerajaan meneruskan dasar
perlindungan

pasaran untuk menjaga

kepentingan Proton, serta menjadikan rakyat sebagai
tukaran

korban?



Untuk

menilai persoalan-persoalan ini dalam konteks realiti;
saya

mahu berkongsi

pengalaman personal dengan Pusat Servis Proton
(Kolombong)

yang diketuai oleh

Doreen James. Biarpun ini cuma insiden peribadi, tapi

mungkin boleh beri

gambaran asas tentang mod operasi perniagaan syarikat
yang

dibangunkan dari

airmata rakyat ini.



Saya tidak pernah merayu di Facebook. Tapi kali ini

saya terpaksa. Dengan rendah hati, saya mohon semua
pengguna

Proton (khususnya

yang ada di Sabah) untuk luangkan sedikit masa membaca

pengalaman ini. Suara

adalah satu-satunya senjata marhaen untuk berdepan
dengan

kuasa kapital

syarikat-syarikat burjois.



3. Tragedi saya bermula begini.



Saya

hantar kereta ke Pusat Servis Proton di Kolombong pada 1
Okt

2014. Hampir satu

hari di bengkel untuk buat diagnosis masalah dan
anggaran

kos serta jumlah hari

yang perlu untuk pembaikan. Saya dibagitau kosnya
sekitar

RM4K ++; serta akan

ambil masa seminggu untuk siap. Temujanji pembikinan

ditetapkan pada 20

Okt.



Saya pun hantar kereta pada tarikh tersebut. Selepas

seminggu, saya

masih tidak dapat sebarang maklumbalas. Bila dihubungi,

Proton cakap masih dalam

proses pembaikan. Pada 31 Okt (selepas 12 hari), bila

ditelefon lagi, barulah

Proton kata ok. Boleh ambil sudah. Tapi sebab saya
kebetulan

perlu pulang

kampung segera; saya tunda pengambilan itu ke hari Isnin,
3

Nov.



Pada 3

Nov, RA saya datang ke Proton seawal jam 10.00am.
Selepas

buat bayaran sebanyak

RM4200, dia terpaksa menunggu lagi berjam-jam sebelum
kereta

boleh diambil. Can

you believe it? Selama 15 hari kereta itu di pusat
servis,

ia masih lagi dalam

pembaikan. Padahal anggaran asas selepas pre-diagnosis

masalah, katanya maksimum

1 minggu. Sisihan piawai lebih 100%!



4. Tapi tragedi saya tidak tamat di

sini.



Selepas ambil kereta pada 3 Nov di pusat servis Proton,

belum pun

sampai di opis: enjin kereta tersedak-sedak. Macam itik

terlebih #se-k's. Oil

indicator juga tidak berfungsi. Masalah oil indicator
ini

TIDAK PERNAH WUJUD

sepanjang saya memandu kereta ini sejak 2006. Bahkan ia

bukan pun satu masalah

yang dikenalpasti dalam diagnosis pertama pada 1 Okt.



Maksudnya apa?

Masalah 'petunjuk minyak' itu HANYA timbul
selepas

kereta saya dimasukkan ke

bengkel Proton ini.



TETAPI yang paling menakutkan: bila kami komplen,

foreman yang in-charge kereta saya (Jainal), memberitahu

bahawa sebenarnya

kereta tersebut belum siap sepenuhnya (selepas 15 hari
di

pusat servis!). Saya

tanya: kenapa Proton boleh telefon saya untuk ambil,

kemudian minta bayaran

seterusnya release kereta kalau ia belum siap
sepenuhnya?



Jawapan Jainal:

"Saya pun tidak tau kenapa diorang buat
begitu".

TIDAK TAU??? Seriously ladies

and gentlemen, THIS confession came from its own staff!



5. Yang

membenarkan kereta saya diambil adalah Doreen James,
iaitu

pengurus tertinggi

pusat servis itu sendiri. Pihak akaun juga telah minta
dan

terima bayaran.

Tetapi hakikatnya: mekanik yang membuat kerja baik-pulih
dan

pemeriksaan akhir

belum pun menghabiskan kerja-kerjanya. What does it
mean?

Doreen James melanggar

integriti perkhidmatan dengan membenarkan kereta yang
masih

dalam pemeriksaan

(dan berkemungkinan dalam keadaan bahaya!) dipandu
keluar

oleh

pelanggan.



Saya hantar semula kereta pada 7 Nov untuk proses baikpulih


beberapa masalah yang belum selesai; termasuk petunjuk

minyak yang TIDAK PERNAH

menjadi isu sepanjang saya menggunakan kereta tersebut.
Saya

tanya Doreen:

kenapa pusat servis telefon customer untuk ambil kereta
yang

belum siap? Kenapa

boleh release kereta padahal proses baik-pulih kereta
dan

prosedur check-up

untuk keselamatan belum dilaksana sepenuhnya?



Jawapan Doreen: "Sorry, itu

memang 'internal miscommunication&#39; di antara
staf

opis/akaun, foreman dan

mekanik." This is a VERY SERIOUS HUMAN ERROR.
Walaupun

dia nampak genuinely

apologetic; saya tidak fikir dia betul-betul memahami
risiko

keselamatan yang

dia sabitkan kepada saya selaku pengguna kereta
tersebut.

Akibat kecuaian

manusiawi para pekerja di bawah pentadbirannya.



6. Now, this is the

BIGGEST issue. Yang bikin saya panas dan menulis catatan

ini; serta akan

memfilekan aduan rasmi kepada Tribunal Pengguna.



Kereta dihantar semula

untuk baik-pulih pada 7 Nov; dan siap pada 19 Nov. I have
to

pay almost RM800

this time. Tetapi selepas 3-4 hari, masalah oil
indicator

(yang timbul pada HARI

PERTAMA selepas kereta itu keluar dari pusat servis
Proton)

masih tidak selesai.

Kemudian kereta dihantar lagi ke pusat servis sekali
lagi.

Saya pun tidak tau,

lebih sebulan mereka tahan kereta saya: masalah begitu
pun

tidak selesai. Apa

yang mereka buat? Ber#seng-gama beramai-ramai dalam
kereta

saya?



Semalam

saya dibagitau oleh Pusat Servis Proton Kolombong bahawa

saya perlu bayar lagi

sekitar RM500++ untuk masalah oil indicator tersebut.

#WTF?

  

Consider this circumstances. Kereta saya berada di

bengkel mereka selama 29 hari; dan saya telah membayar

sejumlah lebihkurang RM5K

(RM4200 + RM800): kemudian bila kereta itu dipulangkan,
saya

dapat MASALAH BARU

(oil indicator tidak berfungsi) yang tidak pernah jadi
isu

sepanjang saya pandu

kereta itu sejak 2006. And now they want me to pay
another

RM500++ for

it!



Seriously, Mrs. Doreen James: ini pusat servis kereta
atau

sebenarnya

pusat mengutip sial dan laknat hidup?



7. My argument is very simple: that problem

WAS NOT THERE when I

sent the car to Proton the first time (20 October).
Then,

the VERY FIRST DAY

after taking back my car on the 3 November: the problem

BEGAN to

occur.



Tapi menurut Pengurus Pusat Servis Proton Kolombong, si

Doreen dan

juga foreman si Jainal: "Apa boleh buat masalah itu

timbul NGAM-NGAM pada hari

pertama kereta kamu keluar dari pusat servis kami. Tapi

kerosakan itu memang

tiada kena-mengena dengan apa yang kami buat di sini.
Jadi

kami tetap akan

charge kamu untuk mengganti spare-part yang menyebabkan
oil

indicator itu

rosak".



Selama lebih 15 tahun saya bergelumang dengan statistik
dan

hukum

kebarangkalian sesuatu insiden berlaku: ini pertama kali

saya jumpa dengan

manusia yang cukup yakin bersandar pada "teori

kebetulan" untuk satu peristiwa

seganjil begini.



8. Here my question is: what is the PROBABILITY that my

oil indicator suddenly decides to misbehave, selepas
keluar

HARI PERTAMA dari

pusat servis ini? Padahal selama 8 tahun (2920 HARI),
saya

tidak pernah ada

masalah tentang ini. Saya persoalkan ini; dan meminta
pusat

servis Proton

bertanggungjawab. Especially after all the misadventures
I

was forced to

endure.



Tapi kata si Doreen: "Saya tidak sangka kamu boleh

berfikiran

begitu dengan staf kami di sini. Seolah-olah kami ada
buat

apa-apa pada kereta

itu". TIDAK, saya bukan berprasangka. Tapi saya ada

asas yang CUKUP MUNASABAH

untuk menyangka bahawa isu itu ada kaitan dengan pusat

servis

tersebut.



Pertama, kereta saya berada di sana selama 29 hari. Ada

macam-macam boleh berlaku. Kedua, telah terbukti bahawa

integriti dan

kebolehpercayaan pusat servis ini diragui menerusi
beberapa

kesilapan bersiri

sepanjang berurusan dengan mereka. Misalnya: pusat ini

release kereta yang belum

lengkap kena check, kelewatan lebih 100% dari julat masa

yang dijanjikan,

internal communication yang bertele-tele kalangan
stafnya

sendiri dan beberapa

insiden lain. Kalau koordinasi dan pentadbiran mereka
memang

se-erratic begini,

tidak logikkah kalau ada kesilapan lain yang boleh
berlaku?



9. Saya akan

file-kan aduan kepada Tribunal Pengguna pada minggu ini.

Tapi saya harap

rakan-rakan boleh membantu memberi sebarang info lain
yang

berkaitan. Misalnya

kalau ada sesiapa mengalami insiden yang serupa.



Terima kasih banyak,

kerana sudi mendengar suara ini. My simple advice is:
avoid

buying Proton cars.

BANYAK MASALAH. Kalau sudah terbeli, JANGAN SEKALI-KALI

datang ke pusat servis

Proton di Kota Kinabalu. Baik yang di Kolombong, mahupun
di

Inanam. I used to

have bad experiences at both centres!





Dr. Remzah Dambul

Pensyarah

Kanan Universiti Malaysia Sabah



Sumber



































































#yiv2474701912 #yiv2474701912 --
#yiv2474701912ygrp-mkp {
border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px
0;padding:0 10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp hr {
border:1px solid #d8d8d8;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp #yiv2474701912hd {
color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px
0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp #yiv2474701912ads {
margin-bottom:10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad {
padding:0 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad p {
margin:0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mkp .yiv2474701912ad a {
color:#0000ff;text-decoration:none;}
#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc {
font-family:Arial;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc #yiv2474701912hd {
margin:10px
0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor
#yiv2474701912ygrp-lc .yiv2474701912ad {
margin-bottom:10px;padding:0 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912actions {
font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity {
background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span {
font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span:first-child {
text-transform:uppercase;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span a {
color:#5085b6;text-decoration:none;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span span {
color:#ff7900;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912activity span
.yiv2474701912underline {
text-decoration:underline;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach {
clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px
0;width:400px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach div a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach img {
border:none;padding-right:5px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach label {
display:block;margin-bottom:5px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912attach label a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 blockquote {
margin:0 0 0 4px;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912bold {
font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912bold a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p a {
font-family:Verdana;font-weight:700;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p span {
margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}

#yiv2474701912 dd.yiv2474701912last p
span.yiv2474701912yshortcuts {
margin-right:0;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912attach-table div div a {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912attach-table {
width:400px;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912file-title a, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:active, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:hover, #yiv2474701912
div.yiv2474701912file-title a:visited {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:active,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:hover,
#yiv2474701912 div.yiv2474701912photo-title a:visited {
text-decoration:none;}

#yiv2474701912 div#yiv2474701912ygrp-mlmsg
#yiv2474701912ygrp-msg p a span.yiv2474701912yshortcuts {
font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912green {
color:#628c2a;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912MsoNormal {
margin:0 0 0 0;}

#yiv2474701912 o {
font-size:0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div {
float:left;width:72px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div div {
border:1px solid
#666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912photos div label {
color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912reco-category {
font-size:77%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912reco-desc {
font-size:77%;}

#yiv2474701912 .yiv2474701912replbq {
margin:4px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-actbar div a:first-child {
margin-right:2px;padding-right:5px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg {
font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean,
sans-serif;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg table {
font-size:inherit;font:100%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg select,
#yiv2474701912 input, #yiv2474701912 textarea {
font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg pre, #yiv2474701912
code {
font:115% monospace;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg * {
line-height:1.22em;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-mlmsg #yiv2474701912logo {
padding-bottom:10px;}


#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-msg p a {
font-family:Verdana;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-msg
p#yiv2474701912attach-count span {
color:#1E66AE;font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-reco
#yiv2474701912reco-head {
color:#ff7900;font-weight:700;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-reco {
margin-bottom:20px;padding:0px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
li a {
font-size:130%;text-decoration:none;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
li {
font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-sponsor #yiv2474701912ov
ul {
margin:0;padding:0 0 0 8px;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text {
font-family:Georgia;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text p {
margin:0 0 1em 0;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-text tt {
font-size:120%;}

#yiv2474701912 #yiv2474701912ygrp-vital ul li:last-child {
border-right:none !important;
}
#yiv2474701912



#yiv1292235861 #yiv1292235861 -- #yiv1292235861ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mkp #yiv1292235861hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mkp #yiv1292235861ads {margin-bottom:10px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mkp .yiv1292235861ad {padding:0 0;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mkp .yiv1292235861ad p {margin:0;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mkp .yiv1292235861ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-sponsor #yiv1292235861ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-sponsor #yiv1292235861ygrp-lc #yiv1292235861hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-sponsor #yiv1292235861ygrp-lc .yiv1292235861ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv1292235861 #yiv1292235861actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv1292235861 #yiv1292235861activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861activity span {font-weight:700;}#yiv1292235861 #yiv1292235861activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv1292235861 #yiv1292235861activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv1292235861 #yiv1292235861activity span span {color:#ff7900;}#yiv1292235861 #yiv1292235861activity span .yiv1292235861underline {text-decoration:underline;}#yiv1292235861 .yiv1292235861attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv1292235861 .yiv1292235861attach div a {text-decoration:none;}#yiv1292235861 .yiv1292235861attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv1292235861 .yiv1292235861attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv1292235861 .yiv1292235861attach label a {text-decoration:none;}#yiv1292235861 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv1292235861 .yiv1292235861bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv1292235861 .yiv1292235861bold a {text-decoration:none;}#yiv1292235861 dd.yiv1292235861last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1292235861 dd.yiv1292235861last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1292235861 dd.yiv1292235861last p span.yiv1292235861yshortcuts {margin-right:0;}#yiv1292235861 div.yiv1292235861attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv1292235861 div.yiv1292235861attach-table {width:400px;}#yiv1292235861 div.yiv1292235861file-title a, #yiv1292235861 div.yiv1292235861file-title a:active, #yiv1292235861 div.yiv1292235861file-title a:hover, #yiv1292235861 div.yiv1292235861file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1292235861 div.yiv1292235861photo-title a, #yiv1292235861 div.yiv1292235861photo-title a:active, #yiv1292235861 div.yiv1292235861photo-title a:hover, #yiv1292235861 div.yiv1292235861photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1292235861 div#yiv1292235861ygrp-mlmsg #yiv1292235861ygrp-msg p a span.yiv1292235861yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv1292235861 .yiv1292235861green {color:#628c2a;}#yiv1292235861 .yiv1292235861MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv1292235861 o {font-size:0;}#yiv1292235861 #yiv1292235861photos div {float:left;width:72px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861reco-category {font-size:77%;}#yiv1292235861 #yiv1292235861reco-desc {font-size:77%;}#yiv1292235861 .yiv1292235861replbq {margin:4px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mlmsg select, #yiv1292235861 input, #yiv1292235861 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mlmsg pre, #yiv1292235861 code {font:115% monospace;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-mlmsg #yiv1292235861logo {padding-bottom:10px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-msg p#yiv1292235861attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-reco #yiv1292235861reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-sponsor #yiv1292235861ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-sponsor #yiv1292235861ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-sponsor #yiv1292235861ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv1292235861 #yiv1292235861ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv1292235861

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: