Friday, January 22, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4378

11 Messages

Digest #4378
3
Fw: ALAHAI!! RUPANYA KENA KELENTONG KA... by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
8

Messages

Thu Jan 21, 2016 6:36 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

KEMBALIKAN PERUNTUKAN BIASISWA JPA, MARA DAN LAIN-LAIN: KUTIP KEMBALI GERAN RM1.1 BILION DARI 1MDB
bloglist-malaysia.blogspot
wrlr.blogspot
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR

Rakyat Malaysia hanya mendapat tahu mengenai pemberhentian biasiswa pendidikan JPA bagi 700 orang pelajar untuk ijazah pertama dari petikan berita yang hanya disiarkan oleh akhbar berbahasa Cina. Maknanya, Dato' Seri Najib Tun Razak tidak berani berdepan dengan rakyat untuk menerangkan sendiri keputusan-keputusan beliau yang menekan rakyat seperti ini.

Masalah kerajaan memotong peruntukan biasiswa dan peruntukan pendidikan ini bukan perkara baru. Saya telah mengemukakan soalan-soalan mengenai jumlah biasiswa dan peruntukan pendidikan yang disediakan oleh MARA sejak Jun 2015 lalu tetapi tidak pernah dijawab.

Hakikatnya, sebelum pun isu pemotongan biasiswa JPA ini timbul, beribu-ribu pelajar yang cuba mendapatkan biasiswa atau pinjaman dari MARA telah ditolak. Sehingga kini, saya difahamkan MARA masih belum membuka sistem permohonan penajaan pendidikannya. Saya juga dimaklumkan kini MARA terpaksa menjadi orang tengah kepada bank-bank yang menawarkan pinjaman kepada pelajar pada kadar komersil.

Dalam Bajet 2016, Dato' Seri Najib Tun Razak juga telah memotong peruntukan biasiswa dan dermasiswa sebanyak sekitar RM800 juta, sementara peruntukan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin dipotong dari RM200 juta menjadi RM10 juta sahaja.

Kegilaan itu kini diteruskan dengan pemberhentian penajaan pelajar-pelajar JPA seramai 700 yang akan melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah pertama.

Pendekatan yang diambil oleh Dato' Seri Najib Tun Razak dalam semakan Bajet 2016 ini adalah jelas: beliau memotong perbelanjaan rakyat terlebih dahulu sebelum perbelanjaan atau projek-projek yang melibatkan kepentingan kroni. Contohnya, saya berminat untuk mengetahui sama ada kerajaan akan meneruskan pemberian pinjaman mudah ("soft loan") kepada syarikat-syarikat yang telah dianugerahkan konsesi pembinaan lebuhraya-lebuhraya. Saya pernah dimaklumkan bahawa pinjaman mudah ("soft loan") kepada Ahmad Zaki Resources Berhad (AZRB) untuk membina Lebuhraya EKVE adalah bernilai RM900 juta. Kita tidak tahu berapa banyak lagi projek-projek yang kononnya diswastakan tetapi dibiayai oleh pinjaman mudah ("soft loan") yang ditanggung oleh kerajaan seperti ini.
Oleh itu, saya ingin menasihati Dato' Seri Najib Tun Razak kaedah terbaik mengembalikan pembiayaan biasiswa dan dermasiswa seperti ini.

Saya gesa Dato' Seri Najib Tun Razak mengarahkan 1MDB membayar kembali geran Kerajaan Persekutuan yang berjumlah RM1.1 bilion yang telah diambil oleh 1MDB bagi kerja pemindahan dan naiktaraf pengkalan tentera bersabit Bandar Malaysia. Projek tersebut adalah tanggungjawab 1MDB dan tidak sewajarnya melibatkan dana rakyat.
Jumlah RM1.1 bilion ini lebih dari cukup untuk membiayai biasiswa-biasiswa yang saya sebut di atas.
RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN
21 Januari 2016

700 pemegang biasiswa JPA pada 2016 dibekukan.
bloglist-malaysia.blogspot.
sisibukit.blogspot
Posted by mantaro

Parti KEADILAN dikejutkan dengan berita bahawa 700 pemegang biasiswa JPA telah dibekukan pada tahun 2016 akibat kegawatan ekonomi dan penurunan pendapatan kerajaan. KEADILAN membantah keputusan kerajaan tersebut. KEADILAN berpendapat bahawa pendidikan anak muda tidak boleh dimangsakan. Sebenarnya ada banyak tempat lagi yang boleh dipotong umpamanya Jemaah Menteri XXL Malaysia dan peruntukan raksasa Jabatan Perdana Menteri setinggi RM20.3 bilion. KEADILAN menuntut Perdana Menteri menunjukkan kepimpinan yang baik dengan mengurangkan menteri kabinet XXL dan peruntukan bajet JPM sebelum memangsakan pelajar-pelajar cemerlang kita.

Mengikut jawapan parlimen yang diterima oleh saya (rujuk attachment), kos penajaan seorang pelajar dalam negeri adalah di antara RM10,350 hingga RM12,690. Manakala anggaran kos penajaan bagi seorang pelajar tajaan luar negara adalah antara RM38,115 hingga RM363,844 setahun.

Kalau diambil purata yang lebih tinggi, purata kos penajaan seorang pelajar adalah RM200,975.50 (dengan mengambil kira kos tajaan luar negara sahaja). Jika dikalikan dengan 700 pelajar, maka ia memakan belanja RM140,685,650 sahaja. Jadi perbelanjaan untuk tajaan 700 pelajar baru untuk tahun 2016 adalah hanya RM141 juta.

Memandangkan pelajar-pelajar yang layak mendapat biasiswa ini adalah pelajar yang mendapat keputusan 9A+ dalam SPM, boleh dikatakan mereka adalah crème de la crème dalam negara kita. Maka melaburkan RM141 juta ke atas pelajar-pelajar ini adalah berbaloi kerana negara memerlukan bakat-bakat mereka untuk melonjakkan negara ke negara maju.

Sebenarnya, ada banyak lagi tempat-tempat yang boleh dipotong dalam bajet 2016. Jemaah Menteri Kabinet raksasa XXL Perdana Menteri Najib boleh dikurangkan lagi. Buat masa sekarang ada seramai 36 Menteri penuh, 33 Timbalan Menteri, 4 Penasihat Khas dan 4 Duta Khas yang mempunyai status menteri. Maka jumlah anggota-anggota ini telah mencecah 77 orang. Perbelanjaan mereka bukan murah dengan gaji, elaun, pejabat mereka, dengan setiausaha dan pegawai khas dan segala lawatan ke dalam dan merata dunia. Padahal Presiden Amerika Syarikat hanya melantik 15 orang menteri kabinet. Kabinet Malaysia ini adalah terlalu besar untuk sebuah negara kecil seperti Malaysia.

Jabatan Perdana Menteri juga terlalu raksasa. Pada masa sekarang, Jabatan Perdana Menteri (JPM) juga mempunyai 92 jabatan atau agensi, 57 jabatan, 10 Badan Berkanun Persekutuan, 13 Syarikat, lima Agensi Pembangunan Koridor, lima Yayasan dan dua Pertubuhan Antarabangsa. Ini terlalu besar dan membazirkan.

Dalam bajet 2016, JPM mendapat perolehan bajet sebanyak RM20,309,880,400. Apabila semua peruntukan kementerian lain dipotong, ia melonjak kira-kira RM1 bilion berbanding bajet 2015. Banyak agensi di bawah JPM adalah bertindih dengan kementerian yang lain. Jika JPM dikonsolidasikan dengan Kementerian yang lain, banyak perbelanjaan boleh dijimatkan lagi.

Pebelanjaan ke atas pendidikan akan memulangkan manfaat yang besar kepada negara. Mengikut laporan OECD, pelaburan RM1 ke dalam pendidikan tinggi akan memulangkan RM6 dalam bentuk cukai. Dari segi sosial pula, ia memastikan negara maju dengan rakyat yang berpendidikan tinggi terutamanya pelajar lulusan universiti luar negara. RM141 juta untuk pelajar JPA adalah hanyalah 0.7% daripada jumlah keseluruhan RM20.3 bilion bajet JPM, tetapi ia mempunyai makna yang besar.

Sim Tze Tzin
Pengarah Strategi Parti KEADILAN
Ahli Parlimen Bayan Baru
21 Januari 2016
Benbrahem
Saiz menteri kabibet XXL itu untuk membentengi ketua ( dan isteri) mereka dari sebarang serangan. Di samping mendapat habuan yang cukup mewah berbanding dengan daya intelek dan tugas mereka.

'Duit beli jet ada tapi tiada biasiswa untuk pelajar?'
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai


Berita bahawa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan menggantung biasiswa memandangkan hasil kerajaan merudum akibat kejatuhan harga minyak mentah dunia menyaksikan ramai rakyat negara ini menjadi berang.
Ramai yang meluahkan rasa tidak puas hati mereka di laman media sosial Malaysiakini mengenai perkara itu dengan mendakwa ini adalah bukti tadbir urus yang lemah sehingga rakyat menjadi korban.

Paling mendukacitakan, kata mereka adalah hakikat bahawa pentadbiran Najib sanggup membeli jet peribadi mewah untuk kegunaan VVIP, tetapi memotong dana untuk aset negara yang paling berharga - pelajar pintar.
Berikut antara komen mereka.
Yeop Apis Kamil Najib kena jual jet2 kerajaan yg ada... kena mansuh jawatan penasihat2 bertaraf Menteri tu... kena masuh jk pemandu kat jpm tu dulu...potong sekurang kurang 30 % peruntukan untuk jpm, mansuhkan plkn, mansuhkan permata... ini yg patut di potong dulu peruntukannya.
Saudagar Unta sanggup dia sepak masa depan student kita semata-mata untuk bermewah-mewah...
Mohamad Rohim Silap yg lain di potong tapi yg di tambah peruntukkan melawat dan melancong ke luar negara..... main golf.
Nazeli Zahid Program utk pkerja kjaan, wakil rkyt patut dkurangkn. Jgn la amik peruntukn utk rkyt...
Peter Yuen Kalau mcm ini habislah negara pendidikan pun tak mampu tanggung padahal ini adalah yg paling penting utk sesebuah negara, bagi saya sepatutnya dibubarkan ialah jpm sebabnya kalau tak jpm sekalipun sudah ada menterinya , jadi bagi saya jpm cuma kementerian yg menbazir
Insan Dhoif Jaq INI BARU BETUL.BUBAR SEMUA JAWATAN PENASIHAT TU, TAK BERGUNA LANGSUNG
Dewa Perang Mansuhkan tol free utk peg kerajaan,kereta sendiri minyak sendiri....org lain pn keje gak,tapi semua byar sendiri...lg satu hapuskan terus elaun keraian utk peg kerajaan.. Tiket pegi melancong pn harap dihapuskan.
Prasath Ramakrishnan Cuba gantung buat majlis secara besar besaran kerajaaan dan potong gaji semua menteri kabinet..ni lagi boleh menjimatkan banyak duit.
Pa Rok Kesian ank2 yg belajar. Ada kerajaan pun x boleh pakai. Pentingkan hal peribadi dri rakyat.
Khalid Shariff Bila bagi bantuan pengajian berlagak murah hati.Yg. kaya pun dapat.Dah susah yg. miskin pun terjerat.
Azahar Mohd Isu spt ini yang patut di bela oleh Umno...
Abdul Syakur Elaun menteri bila mau gantung????
Imran Hasanan Iimm Biasiswa boleh gantung,keborosan pmimpin tak berani tegor???,
-Malaysiakini

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Thu Jan 21, 2016 6:37 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

APA NAK JADI DENGAN MELAYU YANG TAK TAKUT DENGAN ALLAH SWT NI.

bloglist-malaysia.blogspot
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

Sepasang suami isteri menemukan sesuatu objek yang mengejutkan selepas mengadu mengalami masalah rumahtangga yang berterusan. Kisah itu telah dikongsikan melalui Facebook Pusat Rawatan As-Syifa An-Nur.

"Tempoh hari saya ada buat rawatan pagar sebuah kediaman di kawasan Jengka, Pahang bagi masalah suami isteri dan keluarga yang sering bergaduh, panas berada dirumah, sakit di bahagian sendi-sendi, sukar tidur malam, sering nampak kelibat2 didalam rumah,

Hari ni dikejutkan oleh tuan rumah, penemuan patung dicucuk jarum seperti manusia dan bungkusan berwarna hitam berisi tanah mungkin (Tanah Kubur), penemuan ini dihalaman rumah beliau.

Allahuakbar, Subahanallah, masih ada lagi manusia yang bertopengkan syaitan..bertaubatla, bertaubatla, bertaubatla kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai."

SUMBER

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Thu Jan 21, 2016 6:39 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Pendedahan berani mati Ketua Wanita UMNO Kedah ...
bloglist-malaysia.blogspot.
penburukonline.blogspot

"Sebaik sampai langsung tiada mesyuarat/ taklimat, sebaliknya saya dan beberapa pemimpin lain diminta ke barisan depan untuk menyertai sidang media, sedangkan kami tak tahu apa sebenarnya dan tujuan sidang media diadakan," katanya kepada Sinar Online, hari ini.

Ketua Wanita Umno Kedah, Datuk Maznah Hamid hari ini mendedahkan perkara sebenar disebalik sidang media Umno negeri itu yang menarik sokongan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Mendedahkan perkara itu, katanya, sebelum sidang media itu, mereka (kepimpinan Umno Kedah dan bahagian) telah dipanggil untuk menghadiri satu taklimat tertutup bersama kepimpinan.

"Selaku ketua sayap negeri dan bahagian, saya hadir untuk mengetahui perkembangan parti terutamanya di Kedah.

"Sebaik sampai langsung tiada mesyuarat, taklimat, sebaliknya saya dan beberapa pemimpin lain diminta ke barisan depan untuk menyertai sidang media, sedangkan kami tak tahu apa sebenarnya dan tujuan sidang media diadakan," katanya kepada Sinar Online, hari ini.

kah kah kah .... begini punya rendah moral pemimpin UMNO. Sanggup menipu rakan sendiri untuk kepentingan diri sendiri ...

ALAHAI!! RUPANYA KENA KELENTONG KA...
bloglist-malaysia.blogspot.
yongsukakuning.blogspot.
Posted by Yong Intan Noor

Belum sempat tempoh bertenang habis, sudah ada yang u-turn.

SINAR HARIAN

Ketua Wanita Umno Kedah, Datuk Maznah Hamid yang juga tokey syarikat security terbesar di Malaysia Securiforce, mengaku dia hanya dijemput hadir satu taklimat tertutup bersama kepimpinan. Dia takde kaitan dengan usaha menuntut Mukhriz letak jawatan MB.

Bekas Menteri Penerangan, Zainudin Maidin pula terang-terang mendakwa PM 1Malaysia adalah dalang di sebalik usaha menyingkirkan Mukhriz Mahathir sebagai menteri besar Kedah. Bacalah kenyataannya di Malaysiakini.

ALAHAI....!

Kalau usahawan hebat macam Datuk Maznah itu pun boleh kena kelentong si Ahmad Bashah, inikan pula ahli JKK Kampung Ulu Lubuk Mentimun! Itu belum lagi minah senget, mat rempit, lebai kelabu asap dan sebagainya...

Weh! Jangan salah faham. Yong bukan sokong Mukhriz. Jauh sekali menyokong Chedet. Depa ni kalau tak bergelumang dalam "tong taik" UMNO, tak jadi jutawan!

Bab tong taik ni ADUN PAS Kedah kena ingat baik-baik ya pesanan pemimpin PAS Pusat!

FACEBOOK IAS

Kalau kamu fikir dalam politik tiada kawan dan tiada musuh, kamu silap. Golongan yang bersekongkol dengan puak yang menzalimi rakyat marhein tetap musuh - tak kira walaupun kamu 50 kali pergi umrah, janggut sampai ke dada, jubah menyapu tanah dan serban sebesar raga ayam.

Yang turun naik kelab malam tak payah ceritalah.

Hidup mesti bijak.

Patutlah Mukhriz Hendak Disingkirkan.. Ini Punca Sebenar
bloglist-malaysia.blogspot.
addindeen.com
Posted by Addin Deen

Patutlah Mukhriz Hendak Disingkirkan.. Ini Punca Sebenar. Kegagalan membawa perubahan dan hubungan tidak erat dengan 'warlord' (panglima) Umno menjadi punca Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Mahathir tidak lagi mendapat sokongan dan ditolak parti sendiri, kata pemimpin dan pemerhati parti.

Turut tidak membantu, hakikat pentadbiran negeri kelihatan hilang fokus kerana Mukhriz menghabiskan terlalu banyak masa di Kuala Lumpur dan tidak dapat memberikan kepimpinan yang diperlukan untuk mentadbir negeri dengan berkesan, kata mereka.

Mereka berkata, faktor ini menyebabkan ramai 'warlord' parti bimbang negeri di utara tanah air itu akan ditawan pembangkang pada pilihan raya umum akan datang dijangka 2018.

Setiausaha Perhubungan Umno negeri Datuk Othman Aziz memberitahu The Malaysian Insider terdapat banyak janji dalam manifesto yang gagal ditunaikan Mukhriz sejak 2 tahun menerima mandat sebagai menteri besar.

"Kita banyak benda kena buat yang kita janji kepada rakyat.

"Isu manifesto ini pernah dibawa pembangkang, maksudnya selepas 2 tahun, mereka buat penilaian di mana tidak banyak pencapaian.

"Kita bimbang isu itu akan dimainkan semasa pilihan raya yang akhirnya memberi kesan kepada Umno," kata Othman, yang juga ahli Parlimen Jerlun.

Patutlah Mukhriz Hendak Disingkirkan.. Ini Punca Sebenar

Pentadbiran Mukhriz sedang berdepan kemelut selepas 14 ketua bahagian semalam menyatakan hilang kepercayaan terhadapnya dan meminta supaya ditukar menteri besar baharu.

Othman berkata, rakyat dan pemimpin Umno Kedah menaruh harapan tinggi kepada Mukhriz untuk membangunkan negeri dan membela rakyat, namun harapan tersebut tidak sampai.

"Harapan orang tinggi terhadap dia. Dia pun ada aura.

"Kita harap 5 tahun ketinggalan semasa kerajaan PAS kita dapat kembali maju ke depan.

"Kita harap suatu yang besar dapat dicapai, tetapi tidak sampai," katanya.

Selain itu, hilang fokus dalam pentadbiran kerana sering berada di Kuala Lumpur juga menjadi faktor Mukhriz tidak dapat mentadbir negeri dengan baik, kata Othman.

"Itu antara faktornya, hilang fokus apa semua. Memang itu yang terjadi.

"Mereka (ketua bahagian) mahu bergerak depan. Kalau tidak bergerak, kita bimbang tidak bersedia dalam pilihan raya depan nanti," katanya.

Mengulas mengenai situasi selepas ketua-ketua bahagian Umno di Kedah membuat kenyataan terbuka menolak Mukhriz, Othman berkata fungsi Mukhriz sebagai pengerusi perhubungan negeri secara automatik tidak lagi berjalan.

"Umno ada struktur, ketua perhubungan itu dilantik perdana menteri sebagai presiden Umno, tetapi ia disokong bahagian.

"Jadi, kalau bahagian tidak sokong, maka tidak ada fungsi lagi," kata Othman merujuk kepada kedudukan Mukhriz ketika ini.

Sementara itu, bekas setiausaha Umno bahagian Pokok Sena, Ramli Yunus melihat penolakan yang berlaku berpunca daripada kegagalan Mukhriz bekerjasama dan memelihara hubungan dengan pemimpin bahagian.

"Beliau kurang kerjasama dengan ketua bahagian. Kalau beliau dapat bekerjasama, mustahil sampai 14 ketua bahagian tidak menyokongnya.

"Hubungan Mukhriz dengan ketua bahagian, timbalan, tidak semesra dengan pemimpin terdahulu.

"Sebagai contoh, Datuk Ahmad Bashah (Md Hanipah), dia datang daripada kalangan orang biasa, marhaen. Jadi, beliau lebih senang diterima orang lain," kata Ramli merujuk kepada timbalan pengerusi Umno Kedah yang mengetuai sidang akhbar semalam.

Mengenai calon paling layak menggantikan Mukhriz, Othman yang sebelum ini memberi laluan kepada Mukhriz menang tanpa bertanding di Bahagian Jerlun, mencadangkan Ahmad Bashah sesuai untuk dilantik memegang jawatan penting itu.

"Kena pilih di kalangan sedia ada, kemungkinan Ahmad Bashah. Itu saya rasa.

"Dulu masa jentera pilihan raya, Ahmad Bashah yang ketuai, dia pun pandai sepak terajang politik kampung," katanya.

Bagi penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia, Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani, perkembangan terbaharu ini mungkin berpunca daripada tindakan pentadbiran Mukhriz sendiri yang menyisihkan "warlord" apabila lebih mementingkan penyokongnya.

"Pertembungan ini sebenarnya bermula sejak Pilihan Raya Umum ke-13, apabila di saat akhir, ada pertukaran beberapa calon.

"Sepatutnya Ahmad Bashah yang jadi menteri besar tapi ditukar kepada Mukhriz. Jadi, 'warlord' ini, ketua bahagian ini, tidak puas hati apabila mereka disisihkan.

Patutlah Mukhriz Hendak Disingkirkan.. Ini Punca Sebenar

"Malah, semasa peringkat awal pentadbiran Mukhriz juga banyak berlaku penyisihan. Cuma kemudian itu, nampak berbaik semula," kata Azizuddin.

Azizuddin berkata, kumpulan 'warlord' ini juga bijak mengambil kesempatan apabila menyerang Mukhriz pada ketika bapanya, Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga bekas perdana menteri sedang berkrisis dengan Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata masih awal untuk meramalkan masa depan Mukhriz sama ada akan disingkirkan atau sebaliknya kerana pelantikan menteri besar perlukan perkenan Sultan.

"Masih awal untuk meramal, Najib hanya boleh membuang Mukhriz sebagai pengerusi perhubungan tapi tidak selaku menteri besar.

"Banyak peringkat lagi perlu dilalui, kita kena lihat langkah susulan terlebih dulu. Kalau Mukhriz melawan semula, situasi berbeza akan berlaku," katanya.

Sementara itu, beberapa pemimpin Umno Kedah yang dihubungi The Malaysian Insider mengambil langkah selamat enggan mengulas kemelut yang sedang berlaku, antaranya Ahli Parlimen Langkawi Datuk Nawawi Ahmad dan Adun Guar Chempedak Datuk Ku Abd Rahman Ku Ismail. –

Sumber

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Thu Jan 21, 2016 6:39 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Air Minuman Dibaca Ayat Al-Quran Tidak Boleh Dijual Lagi?

kitabantai.info
Posted by Kita Bantai


Air minuman yang didakwa dibacakan ayat-ayat al-Quran akan dilarang dijual tidak lama lagi.
Pelaksanaan larangan ini bakal dikeluarkan oleh Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) namun tarikh larangan tersebut masih belum ditetapkan.
Menurut Timbalan Yang Dipertuanya, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan, Muip memandang serius kegiatan menjual air minuman menggunakan al-Quran yang bertujuan melariskan jualan.

"Mereka menggunakan agama untuk melariskan produk seperti menyembuhkan pelbagai jenis penyakit selain dikatakan dapat menerangkan hati kanak-kanak dan pelajar.
"Arahan larangan menjual itu akan dikeluarkan dalam masa terdekat selepas mengadakan perbincangan dengan beberapa agensi
"Sudah tiba masanya Muip bertindak tegas bagi memastikan umat Islam tidak mudah tertipu oleh pihak yang mengambil kesempatan menggunakan agama semata-mata untuk melariskan perniagaan mereka," katanya kepada Sinar Harian.
Tambah Wan Abdul, aktiviti air minuman ini juga dikhuatiri merupakan satu kaedah penipuan khusus kepada umat Islam yang terlalu taksub dan mempercayainya terutama apabila disertakan dengan ayat al-Quran.
Selain air minuman, Muip turut memantau beberapa produk lain yang didakwa menggunakan cara serupa seperti kismis.
Difahamkan, satu jawatankuasa telah ditubuhkan membabitkan beberapa agensi termasuk Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk melakukan pemeriksaan di semua premis sebaik sahaja larangan dilaksanakan.
Sumber: Sinar Harian

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Thu Jan 21, 2016 6:39 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Hanya Kerana Amanah 20 Sen, Imam Ketar Lutut Dan Hampir Jatuh Ke Tanah

siakapkeli.my

Amanah, adalah satu sikap terpuji yang ada kepada Nabi kita Muhammad S.A.W, dan bila seseorang insan biasa yang punyai sifat amanah ini, sudah pasti ramai manusia di sekelilingnya akan percaya dan hormati.

Amanah ini sebenarnya satu sikap yang amat susah untuk dipegang dan ramai yang tidak memilikinya, takkala ramai mereka yang hidup di dunia tewas dan hilang dengan sifat ini, bahkan bukan sahaja di peringkat tertinggi, malahan sekecil-kecil pangkat dan darjat pun terjadi.

Apa yang diceritakan oleh Ustaz Zahazan Mohamed ini adalah satu contoh yang terbaik perlu dijadikan tauladan dan ditanam dalam kehidupan oleh kita lebih-lebih lagi kita tinggal ini dalam masyarakat majmuk.

Jom kita baca.

Amanah 20 sen❤

Seorang imam masjid di London biasa naik bas untuk ke mana mana...

Suatu hari dia membayar tambang bas,, lalu segera duduk setelah menerima baki dari pemandu bas tersebut..

Setelah dia mengira,, ternyata wang baki dari pemandu itu terlebih 20 sen... Ada niat di hati sang imam untuk mengembalikan baki duit yang terlebih itu kerana memang bukan haknya...

Namun terlintas pula dalam fikirannya untuk tidak mengembalikannya.. hanya kerana memikirkan itu hanya wang kecil yang tak begitu bernilai.. Umumnya orang juga tidak mengambil peduli dalam hal begini... lagipun itu tidak akan membuat pemandu bas miskin...

Kemudian bas berhenti di sebuah perhentian bas untuk menurunkan sang imam... Tiba-tiba sang imam berhenti sejenak sebelum keluar dari bas,, sambil menyerahkan wang 20 sen kepada pemandu dan berkata:

"Ini wang anda,, baki wang saya yang anda pulangkan tadi terlebih 20 sen.. Ini bukan hak saya.."

Si pemandu mengambilnya dengan tersenyum dan berkata:

"Bukankah anda imam baru di kota ini?? Saya sudah lama berfikir untuk mendatangi masjid anda demi mengenal lebih jauh tentang Islam,, maka sengaja saya menguji anda dengan memberi wang baki yang lebih dari sepatutnya... Saya ingin tahu sikap anda.."

Saat sang imam turun dari bas,, kedua lututnya terasa menggeletar dan hampir jatuh ke tanah,, hingga dia memegang tiang yang berdekat dengannya dan bersandar... Pandangannya menatap ke langit dan berkata:

"Ya Allah,, hampir saja saya menjual Islam hanya dengan 20 sen saja..."

(Al-Brithani wa amaanatul Imam,,Ahmad Khalid al-Utaiby)

Maka berdakwah tak hanya dengan dalil,, tapi juga dengan akhlak,, agar jangan sampai orang lain menjauh dari Islam kerana perilaku kita yang tidak selaras dengan apa yang diajarkan Islam...ambillah ibrah dari cerita di atas...

- Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Thu Jan 21, 2016 6:40 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Anak Ditangkap Curi Motosikal, Azian Anggap Salah Pilih Kawan

kitabantai.info
Posted by Kita Bantai


TEKA-teki anak seorang penyanyi wanita era-80 an yang dilaporkan ditangkap atas cubaan mencuri motosikal di Putrajaya baru-baru ini akhirnya terjawab apabila Azian Mazwan Sapuwan memberitahu dia tidak tertekan dengan berita yang tersebar meluas itu.
Pada masa yang sama, Azian yang semakin popular selepas memasuki program realiti Gegar Vaganza 2 berkata, dia berharap perkara ini dijadikan pengajaran buat anak lelakinya yang berusia 16 tahun itu.

"Saya tenang dan tidak tertekan apabila berita mengenai perkara itu dilaporkan dalam media dan saya ambil positif perkara itu.
"Ini adalah akibat daripada kesilapannya sendiri dalam memilih kawan dan berharap ia dapat menjadi pengajaran kepadanya," katanya.
Sementara itu, Azian tidak dapat mengulas lanjut mengenai kes anaknya yang masih berjalan di mahkamah.
"Kes masih berjalan dan belum jatuh hukuman lagi, jadi saya tidak dapat mengulas lanjut mengenai perkembangan kes itu.
"Bukan sahaja menjaga nama baik saya tetapi juga diri mereka sendiri. Perkara sudah hendak jadi begitu, saya positif… tambahan pula dia masih belum didapati bersalah oleh mahkamah," ujarnya lagi.
Terdahulu, sebuah akhbar tempatan melaporkan anak Azian bersama seorang lagi rakannya yang berusia 18 tahun telah dihadapkan ke mahkamah pada akhir bulan Disember lalu.
Bagaimanapun, kedua-duanya mengaku tidak bersalah dan perbicaraan berikutnya ditetapkan pada bulan Februari depan.
Sumber: mStar Online

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Thu Jan 21, 2016 6:41 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Anggota Polis Melambung Dilanggar Kereta Tokan

siakapkeli.my/

MELAKA: Seorang anggota polis dari Unit Ronda Bermotosikal (URB) telah mengalami kecederaan apabila motosikal yang dipandunya telah dirempuh oleh kereta jenis Produa Viva yang dipercayai dinaiki oleh seorang tokan di Taman Bertam Indah, Bertam Ulu, di sini, hari ini.

Kejadian yang berlaku kira-kira jam 10.30 pagi itu, anggota polis berkenaan yang berumur 30an dikatakan cuba menghalang kereta tersebut yang dinaiki oleh dua orang lelaki berusia 30-an termasuk seorang daripadanya dipercayai anggota tentera.

Menurut seorang saksi yang berada ditempat kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Halim, 44, berkata, kejadian berlaku di depan matanya yang sedang memandu kereta menghala rumah adik iparnya terletak di taman perumahan tersebut.

"Saya yang datang dari Krubong nak tumpang buang air di rumah adik ipar, masa lalu depan deretan rumah kedai saya nampak dua motosikal ditunggang anggota polis dan sebuah kereta peronda mengejar dan menghalang kereta viva.

"Kereta tu laju terus langgar motosikal polis di depannya menyebabkan anggota melambung dan jatuh atas jalan. Seorang anggota peronda juga cedera di mulut sebab ditumbuk salah seorang suspek yang cuba larikan diri," katanya dipetik Sinar Harian.

Ketika kejadian, Halim sedang menurunkan isterinya di gerai makan dan ternampak kereta peronda polis itu dilihatnya mengejar kereta Viva terbabit sebelum beliau memandu ke rumah adik iparnya.

"Masa berhenti tepi jalan turunkan isteri, saya dengar bunyi siren kereta polis dan saya ingat polis kejar saya. Tapi lepas tu saya nampak polis ikut kereta viva dinaiki dua lelaki masuk ke taman perumahan adik ipar.

"Sebelum kereta langgar polis URB, saya juga nampak peniaga kuih berhampiran deretan rumah kedai mencampakkan meja kayu ke arah kereta tersebut namun sempat dielak pemandunya," katanya.

Dilaporkan dua bungkusna berisi beberapa paket dadah dipercayai syabu ditemui di dalam kereta berwarna putih tersebut.

Ketua Polis Melaka Tengah, Asisten Komisioner Shaikh Abdul Adzis Shaikh Abdullah ketika dihubungi memberitahu maklum dengan kejadian tersebut namun kenyataan rasmi akan dibuatnya petang ini. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Thu Jan 21, 2016 6:42 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Anak Tidak Rapat Dengan Kita? Mengapa? Amalkan Tips Yang Dikongsi Oleh Doktor Ini

siakapkeli.my

Anak-anak adalah satu amanah dan anugerah yang terindah kepada ibu dan bapa yang dikurniakan oleh Maha Pencipta, jadi didiklah anak yang dikurniakan itu dengan sebaik-sebaiknya.

Kanak-kanak kadangkala cepat terasa dan adakala kita sendiri tidak faham apa dengan kerenah anak kita lebih-lebih lagi di usia dia mula mengenal dunia luar.

Kita sebagai ibu bapa perlu memainkan peranan dan dalam sesetangah kes yang terjadi, ada anak tidak suka ibu bapanya dan ada anak yang tidak rapat dengan ibu bapanya sedangkan kita lihat anak-anak orang lain anak sentiasa menjadikan ibu bapanya sebagai tempat rujukan dan bermanja walaupun sudah mencapai usia dewasa.

Kenapa mereka seperti tidak 'ngam' dengan kita? dimana salahnya?.

Seorang pensyarah, Dr. Siti Ujila Masuri, dari Universiti Putra Malaysia berkongsikan beberapa tips yang amat berguna kepada ibu bapa untuk mengatasi masalah ini.

Jom kita baca tips yang dikongsikan oleh beliau.

JIKA RASA 'TAK BEST' KERANA 'TAK NGAM' DENGAN ANAK, MUDAH-MUDAHAN TIPS INI BOLEH MEMBANTU
.
Pernah tak anda tengok anak dan hati meronta-ronta, tertanya-tanya 'kenapalah anak aku ni tak bonding dengan aku?' Dengan orang lain dia boleh banyak cakap, boleh terkekek-kekek bergurau senda. Tapi dengan kita, kita cakap sepuluh patah dia jawab sepatah je.

'Sedihnya...'

Gambar Hiasan

Itulah antara yang diluahkan oleh ibu bapa, peserta Seminar ADHA ('Allah Dalam Hati Anakku'). Setiap kali seminar pasti akan ada yang meluahkan hal yang sama.

Memang sedih tuan-puan. Siapa yang tak sedih. Bayangkanlah anak darah daging sendiri..yang duduk dalam rahim kita, dibawa bersama ke mana-mana selama 9 bulan lamanya..yang kalau kita jalan tu punyalah hati-hati takut terlanggar bucu meja, takut tergelincir jatuh. Kalau makan, fikir banyak kali berkhasiat ke tidak untuknya yang berkongsi sama dengan kita.

Allahuakbar, sekarang nak dengar dia cakap-cakap dengan kita pun susah.

'Anak saya memang tak nak dengan saya, Dr' cerita seorang ibu yang menemui saya selepas tamat seminar. Orang lain sudah pulang, tapi puan ini masih stay kerana ingin bertanya secara lebih personal tentang anak perempuannya yang berumur 6 tahun.

Sedih saya dengar.

'Maaf puan kalau saya bertanya, puan ada spend 'fun time' dengan anak?'

Jawapan beliau, lebih kurang begini: 'Macamana saya nak buat, Dr. Saya baru cakap sikit, dia dah buat perkara yang buat saya geram. Ada saja perangainya yang buat saya marah'
Mendengar luahan hatinya, saya amat memahami. Terutamanya kita -para ibu- sebenarnya banyak yang kita perlu 'hadap'.

Tugasan di pejabat yang banyak yang menyebabkan bila kita balik rumah..bateri tenaga tinggal 20%. Balik rumah dengan mainan yang bersepah dari dapur sampai ke ruang tamu.

Belum sempat merehatkan badan, terus bergegas menguruskan kerja-kerja di rumah yang menanti..dengan masaknya, mandikan anak. Mengajar anak solat dan mengaji pun kita juga. Sat lagi lepas makan malam kita nak jadi cikgu pula..mengajar anak membaca, nak tengok kerja sekolah mereka.

Itu yang kadang-kadang, apa yang anak buat menyebabkan kita cepat naik darah. Sebab kita dah penat sedangkan masih banyak tugasan yang perlu dilakukan.

'Its ok puan. its normal'

Kerana kita juga manusia, makhluk yang lemah. Yang tenaga dan kesabaran ada hadnya. Kita bukan robot yang boleh buat semua perkara tanpa rasa nak marah. Kita bukan malaikat yang sentiasa baik dan tidak buat salah.

We are human. All we need to do is to try to improve.

Saya teringat satu waktu yang mana perangai yaya memang selalu buat saya marah. Bayangkanlah, nak suruh mandi pun berperang. Bila saya minta dia berhenti tengok kartun, dia buat-buat tak dengar. Cakap sekali dua tak jalan. Pandai menjawab pula tu. Mama dah jadi singa jadian baru nak ikut cakap.

Ia berlaku sebelum saya mengamalkan Teknik ADHA. Masa itu, hati mama ni memang selalu 'panas' dengan karenah si anak. Ada saja yang tidak kena di mata saya. Allahuakbar, akhirnya saya sendiri yang stress.

Hinggalah satu hari, saya browse gambar-gambar lama. Gambar dan video yang dirakamkan sewaktu kami sekeluarga menetap di New Zealand. Yaya waktu itu setahun, dua tahun. 'Allah..comelnya dia. Suaranya pun cute aje bila bercakap'

Allahurabbi, tiba-tiba bergenang air mata. 'Anak yang aku asyik rasa nak marah ni lah dulunya anak yang buat aku ketawa bila balik rumah selepas seharian pening kepala dengan kajian PhD'
Bayangkanlah..satu hari sepala serabut. Tapi buka je pintu rumah..hilang semua serabut tu. Terus boleh senyum sampai telinga bila tengok dia terkekek-kekek berjalan menuju ke kita.

Dialah yang menghiburkan kita dengan cakap-cakapnya yang masih sepatah dua sehinggakan setiap hari ada saja yang buat kita tergelak dengan vocab barunya yang kadang-kadang betul kadang2kan lari habis. Macam yaya, sampai sekarang saya ingat..dia pernah panggil elephan dengan 'evina'. Hehe kan lain beno bunyinya tu. Tapi itulah yang buat saya suami isteri terkekek gelak dan ingat sampai sekarang.
Waktu dia baby lagi best. Bayangkanlah..dia berak, dia kencing pun boleh buat kita ketawa. Apataknya, kita tengah tukar pampers dia..dia bagi tangan kita 'hadiah' hehehehe. Itu yang selalu tak sabar nak balik rumah nak jumpa anak.

Waktu itu semua dari anak adalah kebahagiaan.

'and she is my same daughter in front of me now'

Allahuakbar, tak tahu nak cakap macamana sedihnya waktu itu. Perasaan kasih dan sayangkan anak meluap-luap waktu itu juga. Terus saya pergi kat yaya, peluk dia dan cium dia berkali-kali. "Ni la anak mama kat New Zealand dulu"

Hehe sejak itu, dalam office saya di sana sini ada gambar yaya semasa kecil.

Alhamdulillah, Allah bantu saya sehingga sekarang saya takde masalah ini lagi. Setiap hari walaupun ada masanya saya 'hot' dengan anak, tapi lebih banyak masanya kita tergelak bersama sambil borak-borak tentang banyak perkara. Guling-guling sama-sama sambil dia mengusik kita dan buat kita ketawa dengan lawaknya.

Tips inilah yang ingin saya kongsikan. Tips mudah tapi mashaAllah sangat membantu untuk menjernihkan hubungan kita dengan anak, merapatkan bonding sehingga setiap hari adalah kebahagiaan dan keseronokkan hidup berkeluarga.

1. Kalau ada gambar atau video yang dirakam semasa anak kecil (baby, umur 1-2-3 tahun), jenguk-jenguklah sekali sekala. Anda pasti terimbau keseronokkan, kebahagiaan dan keriangan waktu itu dan mudah-mudahan perasaan itu hadir semula saat kita melayan karenah anak-anak saat ini. Kerena merekalah anak-anak yang sama yang dahulunya membuat kita tak kering gusi dengan telatah comelnya. Letak gambar itu di office, di bilik tidur.

2. Bila perasaan 'sayang anak' itu hadir, dekati anak dan lakukan 'fun activities'..semudah geletek anak sampai dia ketawa tak kering gusi, main lumba lari dan biarkan dia yang menang, ajak anak makan ais krim kat tepi taman permainan, duduk di sebelahnya..menikmati aiskrim sambil borak-borak.

3. Selalu berborak dengan anak..sambil 'landing' atas katil atau duduk bersama berehat di sofa. Borak-borak yang bebas dari unsur-unsur bebelan, marah, teguran, leteran hehe. Biar ia menjadi borak-borak yang menyeronokkan tentang apa saja. Tipsnya ialah tanyakan anak topik yang dia suka untuk bercerita.

Mungkin pemain bola kegemaran anak, atau kawannya di sekolah yang kelakar atau rumah impiannya di syurga. Layankan saja dan beri respond yang beriya sikit seolah-olah cerita anak itu sangat menarik "Iya? lepas tu apa jadi?"...dan..ehem..paling penting pastikan bebas dari unsur-unsur bebelan, marah, teguran, leteran dan yang sewaktu dengannya hehe.

4. Sekali skala tulis 'surat cinta' untuk anak. Gunakan bahasa yang anak mudah faham. Macam anak saya yaya, simply 'To yaya. Mama sayang yaya' then ada gambar love, gambar bunga dah jadi dah. Nanti dia pula bagi kita 'surat cinta' versi dia..siap ada gambar kita satu keluarga berpegangan tangan hehe.

5. Bila doa selepas solat, kalau anak solat dengan kita atau berada di sebelah kita..katakan 'thank you Allah..bagi mama anak mama yang baik, yang soleh solehah, yang comel sangat, yang pandai, yang buat mama happy. Thank you Allah'. Ini sebenarnya salah satu element dalam Teknik ADHA dan ada peserta yang berkongsi cerita yang mananya beliau melakukan doa seumpama ini dan anaknya menangis terharu selepas selesai ibunya berdoa.

Allahuakbar.

Sebenarnya yang anak-anak inginkan adalah kasih sayang kita, perhatian kita. InshaAllah, semoga Allah bantu kita untuk menjadi mak ayah yang lebih penyayang sehingga kasih sayang itu dapat dirasai dan diyakini oleh anak.
Amin.

- Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016

Thu Jan 21, 2016 7:55 am (PST) . Posted by:



BUSINES ROKOK KESEHATAN reminder
When: Thursday, 21 January 2016 05:00 PM to 06:00 PM
(GMT) Greenwich Mean Time - Dublin / Edinburgh / Lisbon / London

Where: http://rokokkesehatan.com/?ref=8429

Notes: Halo sahabat...

Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ?

- . Apakah ingin memiliki Mobil Mewah ?
- . Ingin memiliki Rumah Mewah ?
- . Ingin memiliki Bisnis Besar ?
- . Bebas Finansial ?
- . Hidup Mapan dan Sejahtera ?

TETAPI... Bagaimana CARA meraih itu semua ?

- . Butuh Modal BESAR ?
- . Harus berpendidikan TINGGI ?
- . Harus Bekerja sangat KERAS ?

Mampukah kamu ?

Coba luangkan waktumu sejenak melihat situs ini :
http://goo.gl/1foLME

Di rokokkesehatan.com anda akan mendapatkan penghasilan
milyaran rupiah tanpa perlu bekerja keras!
Menggunakan sistem otomatis yang pasti akan menghantarkan
anda menjadi seorang milyuner! DIJAMIN!

Perlu BUKTI ?
Kunjungi Website saya :
http://goo.gl/1foLME

Sukses Selalu!

Darman
http://goo.gl/1foLME

From: automobil Calendar

Privacy:
http://privacy.yahoo.com/privacy/us

Terms:
http://docs.yahoo.com/info/terms/

Thu Jan 21, 2016 7:41 pm (PST) . Posted by:

Ada tak kesan-kesan positif TPPA kepada Malaysia?




From: "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>,
Date: 20/01/2016 11:41 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: antara kesan-kesan
negatif TPPA kepada Malaysia
Sent by: automobil@yahoogroups.com





MESTI BACA!!! Ini antara kesan-kesan negatif TPPA kepada Malaysia
bloglist-malaysia.blogspot
Professor Dr Agus Yusoff

SAYA menerima banyak permintaan dari sahabat supaya menulis tentang
Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik atau Trans-Pacific Partnership
Agreement yang akan ditandatangani pada Oktober nanti. Pada mulanya saya
tidak mahu menulis tentang isu ini kerana mahu serahkan kepada pakar
ekonomi untuk menulis mengenainya. Tetapi apabila tidak ada ulasan yang
saya harapkan, maka saya menulis juga untuk memberi pencerahan kepada
kawan-kawan supaya kita semua tahu tentang inti Perjanjian ini dan
kesannya kepada kita.
TPPA adalah perjanjian multilateral terikat yang melibatkan negara Asia
Pasifik seperti Australia, AS, New Zealand, Kanada, Mexico, Chile, Brunei,
Malaysia dan Vietnam. TPPA ini alah tentang liberalisasi pasaran di mana
negara ahli bebas berniaga di pasaran negara ahli secara terbuka sesuai
dengan konsep globalisasi.
Masalahnya dengan TPPA ini ialah semua perbincangannya dibuat secara
rahsia dan semua teks perbincangan adalah rahsia sehinggalah selepas empat
tahun perjanjian dimeterai. Ini bermakna perjanjian TPPA ini meletakkan
rakyat dalam kegelapan, sesuatu yang cukup pelik dalam sebuah dunia
terbuka tanpa sempadan.
Apabila ditanya mengapa dirahsiakan, jawapan kerajaan adalah standard:
Perjanjian ini baik untuk negara kerana memudahkan barangan kita untuk
memasuki pasaran luar. Persoalannya, jika TPPA begitu bermanfaat, mengapa
teks perjanjian yang sedang dirundingkan tidak dibentangkan untuk
pengetahuan umum? Mengapa perlu berahsia?
Saya tanyakan hal di atas kerana terdapat beberapa klausa dalam TPPA ini
yang akan memberikan kesan yang cukup besar kepada rakyat dan negara dan
cukup membimbangkan saya. Untuk maklumat ringkas, di bawah ini saya
perturunkan beberapa kesan negatif yang perlu sangat kita ketahui:
i. Hampir 80% harga ubat akan menjadi mahal, sehingga mencecah 1000% dari
harga sekarang. Ini kerana ubat generik yang lebih murah tidak boleh
dijual lagi kerana Malaysia terikat menggunakan ubat patented (asli) yang
dihasilkan syarikat famarkeutikal dari luar negara. Kesannya akan
menyukarkan pesakit berpendapatan rendah dan sederhana kerana kos untuk
mendapatkan ubatan menjadi sangat tinggi. Bayangkan jika seorang guru
menghidap penyakit barah yang memerlukan ubat bernilai RM7000 sebulan,
mampukah mereka untuk membayar kos perubatan semahal itu? Apakah nasib
ramai rakyat di negara kita nanti?
ii. Syarikat gergasi akan bebas berniaga di negara kita menyebabkan
usahawan-usahawan kecil terpaksa bersaing dengan syarikat gergasi dari
luar negara. Ini seolah-olah meletakkan kepentingan syarikat asing
mengatasi kepentingan rakyat kita. Ini juga seperti memberi kuasa kepada
negara maju seperti AS, Singapura dan Australia untuk mencereboh ekonomi
negara kita.
iii. Kerajaan boleh disaman oleh pelabur luar di tribunal antarabangsa
yang berpangkalan di Washington dan Geneva jika terdapat dasar-dasar
kerajaan yang boleh merugikan hak pelabur luar dan menghalang aktiviti
perdagangan mereka. Ini tentunya menjejaskan bidang kuasa kerajaan dalam
menentukan apa yang terbaik untuk rakyat dan negara.
iv. Petani kita terpaksa bersaing dengan hasil pertanian luar negara.
Lebih merisaukan lagi ialah TPPA bakal memberi kesan buruk ke atas
industri padi negara apabila beras dari AS yang menerima subsidi yang
tinggi dipasarkan di negara ini. Ratusan ribu keluarga petani padi di
negara ini akan terjejas jika TPPA dimeterai.
v. TPPA juga menyebabkan bidang pelaburan dan khidmat undang-undang dan
pelbagai khidmat profesional tempatan yang lain terpaksa berhadapan dengan
persaingan pasaran terbuka. Mampukah industri perkhidmatan kita berhadapan
dengan kemasukan syarikat gergasi ini?
vi. TPPA melanjutkan perlindungan hakcipta bahan-bahan rujukan dari 50
tahun selepas kematian penerbit kepada 120 tahun. Ini bermakna segala
bahan-bahan rujukan yang kini percuma dan telah didigitalkan akan menjadi
terhad kepada pengguna. Ini juga bermakna segala bahan rujukan wajib
dibeli atau wajib dibayar sewa, sekaligus menghadkan kemudahan ilmu kepada
rakyat yang kurang mampu.
Justeru implikasi TPPA ini besar kepada rakyat dan negara, maka saya
merayu supaya kerajaan mengambil tindakan berikut terlebih dahulu sebelum
memetarai perjanjian ini. Antaranya:
i. Menangguhkan perundingan TPPA sehingga segala teks mengenainya
didedahkan kepada rakyat untuk mendapatkan maklumbalas. Rakyat berhak tahu
dan diberi hak memberi pandangan kerana perjanjian ini melibatkan kualiti
hidup mereka.
ii. Ahli parlimen perlu diberi pencerahan dan perlu membahaskan baik buruk
Perjanjian ini. Semasa membahaskan hal ini, ahli parlimen perlulah melihat
Perjanjian ini dari aspek kebaikannya untuk rakyat dan negara, bukannya
berterusan terikat kepada kepentingan parti.
iii. Kerajaan mesti menolak status layanan tempatan yang perlu diberikan
kepada syarikat gergasi luar.
Saya akui TPPA ini ada baiknya untuk negara kerana kita bergantung kepada
kemasukan pelaburan luar untuk memacu ekonomi negara kita. Namun, setelah
mengamati kesan perjanjian ini, saya dapati perundingan TPPA ini perlu
disemak semula dengan teliti oleh kerajaan kerana ia memberi kesan besar
kepada rakyat. Sekiranya kerajaan mendapati keburukannya lebih banyak dari
kebaikan, maka masih belum terlewat untuk kita menarik diri daripada
Perjanjian ini.
Harapan saya cuma satu dari keputusan muktamad yang bakal diambil oleh
kerajaan nanti: Jangan biarkan anak cucu kita tergadai melalui perjanjian
yang bersifat globalisasi ini. Jangan biarkan menang sorak kampung
tergadai.






"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.

Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016


Thu Jan 21, 2016 11:31 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

Dr Agus ini telah TUKAR pendirian kpd Sokong TPPA.

Nilaikan  sendiri cakap Obama dlm youtube...- TPPA adalah untuk kepentingan AMERICAN workerS !https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FtXQnti9xtHo&h=5AQFIthxY


On Friday, January 22, 2016 11:42 AM, "rezal_sapuan@amtek.my [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  Ada tak kesan-kesan positif TPPA kepada Malaysia?

From:        "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To:        "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>,
Date:        20/01/2016 11:41 PM
Subject:        www.groupautomobil.blogspot.com -  Fw: antara kesan-kesan negatif TPPA kepada Malaysia
Sent by:        automobil@yahoogroups.com


  
MESTI BACA!!! Ini antara kesan-kesan negatif TPPA kepada Malaysia bloglist-malaysia.blogspotProfessor Dr Agus Yusoff SAYA menerima banyak permintaan dari sahabat supaya menulis tentang Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik atau Trans-Pacific Partnership Agreement yang akan ditandatangani pada Oktober nanti. Pada mulanya saya tidak mahu menulis tentang isu ini kerana mahu serahkan kepada pakar ekonomi untuk menulis mengenainya. Tetapi apabila tidak ada ulasan yang saya harapkan, maka saya menulis juga untuk memberi pencerahan kepada kawan-kawan supaya kita semua tahu tentang inti Perjanjian ini dan kesannya kepada kita. TPPA adalah perjanjian multilateral terikat yang melibatkan negara Asia Pasifik seperti Australia, AS, New Zealand, Kanada, Mexico, Chile, Brunei, Malaysia dan Vietnam. TPPA ini alah tentang liberalisasi pasaran di mana negara ahli bebas berniaga di pasaran negara ahli secara terbuka sesuai dengan konsep globalisasi. Masalahnya dengan TPPA ini ialah semua perbincangannya dibuat secara rahsia dan semua teks perbincangan adalah rahsia sehinggalah selepas empat tahun perjanjian dimeterai. Ini bermakna perjanjian TPPA ini meletakkan rakyat dalam kegelapan, sesuatu yang cukup pelik dalam sebuah dunia terbuka tanpa sempadan. Apabila ditanya mengapa dirahsiakan, jawapan kerajaan adalah standard: Perjanjian ini baik untuk negara kerana memudahkan barangan kita untuk memasuki pasaran luar. Persoalannya, jika TPPA begitu bermanfaat, mengapa teks perjanjian yang sedang dirundingkan tidak dibentangkan untuk pengetahuan umum? Mengapa perlu berahsia? Saya tanyakan hal di atas kerana terdapat beberapa klausa dalam TPPA ini yang akan memberikan kesan yang cukup besar kepada rakyat dan negara dan cukup membimbangkan saya. Untuk maklumat ringkas, di bawah ini saya perturunkan beberapa kesan negatif yang perlu sangat kita ketahui: i. Hampir 80% harga ubat akan menjadi mahal, sehingga mencecah 1000% dari harga sekarang. Ini kerana ubat generik yang lebih murah tidak boleh dijual lagi kerana Malaysia terikat menggunakan ubat patented (asli) yang dihasilkan syarikat famarkeutikal dari luar negara. Kesannya akan menyukarkan pesakit berpendapatan rendah dan sederhana kerana kos untuk mendapatkan ubatan menjadi sangat tinggi. Bayangkan jika seorang guru menghidap penyakit barah yang memerlukan ubat bernilai RM7000 sebulan, mampukah mereka untuk membayar kos perubatan semahal itu? Apakah nasib ramai rakyat di negara kita nanti? ii. Syarikat gergasi akan bebas berniaga di negara kita menyebabkan usahawan-usahawan kecil terpaksa bersaing dengan syarikat gergasi dari luar negara. Ini seolah-olah meletakkan kepentingan syarikat asing mengatasi kepentingan rakyat kita. Ini juga seperti memberi kuasa kepada negara maju seperti AS, Singapura dan Australia untuk mencereboh ekonomi negara kita. iii. Kerajaan boleh disaman oleh pelabur luar di tribunal antarabangsa yang berpangkalan di Washington dan Geneva jika terdapat dasar-dasar kerajaan yang boleh merugikan hak pelabur luar dan menghalang aktiviti perdagangan mereka. Ini tentunya menjejaskan bidang kuasa kerajaan dalam menentukan apa yang terbaik untuk rakyat dan negara. iv. Petani kita terpaksa bersaing dengan hasil pertanian luar negara. Lebih merisaukan lagi ialah TPPA bakal memberi kesan buruk ke atas industri padi negara apabila beras dari AS yang menerima subsidi yang tinggi dipasarkan di negara ini. Ratusan ribu keluarga petani padi di negara ini akan terjejas jika TPPA dimeterai. v. TPPA juga menyebabkan bidang pelaburan dan khidmat undang-undang dan pelbagai khidmat profesional tempatan yang lain terpaksa berhadapan dengan persaingan pasaran terbuka. Mampukah industri perkhidmatan kita berhadapan dengan kemasukan syarikat gergasi ini? vi. TPPA melanjutkan perlindungan hakcipta bahan-bahan rujukan dari 50 tahun selepas kematian penerbit kepada 120 tahun. Ini bermakna segala bahan-bahan rujukan yang kini percuma dan telah didigitalkan akan menjadi terhad kepada pengguna. Ini juga bermakna segala bahan rujukan wajib dibeli atau wajib dibayar sewa, sekaligus menghadkan kemudahan ilmu kepada rakyat yang kurang mampu. Justeru implikasi TPPA ini besar kepada rakyat dan negara, maka saya merayu supaya kerajaan mengambil tindakan berikut terlebih dahulu sebelum memetarai perjanjian ini. Antaranya: i. Menangguhkan perundingan TPPA sehingga segala teks mengenainya didedahkan kepada rakyat untuk mendapatkan maklumbalas. Rakyat berhak tahu dan diberi hak memberi pandangan kerana perjanjian ini melibatkan kualiti hidup mereka. ii. Ahli parlimen perlu diberi pencerahan dan perlu membahaskan baik buruk Perjanjian ini. Semasa membahaskan hal ini, ahli parlimen perlulah melihat Perjanjian ini dari aspek kebaikannya untuk rakyat dan negara, bukannya berterusan terikat kepada kepentingan parti. iii. Kerajaan mesti menolak status layanan tempatan yang perlu diberikan kepada syarikat gergasi luar. Saya akui TPPA ini ada baiknya untuk negara kerana kita bergantung kepada kemasukan pelaburan luar untuk memacu ekonomi negara kita. Namun, setelah mengamati kesan perjanjian ini, saya dapati perundingan TPPA ini perlu disemak semula dengan teliti oleh kerajaan kerana ia memberi kesan besar kepada rakyat. Sekiranya kerajaan mendapati keburukannya lebih banyak dari kebaikan, maka masih belum terlewat untuk kita menarik diri daripada Perjanjian ini. Harapan saya cuma satu dari keputusan muktamad yang bakal diambil oleh kerajaan nanti: Jangan biarkan anak cucu kita tergadai melalui perjanjian yang bersifat globalisasi ini. Jangan biarkan menang sorak kampung tergadai. 
 
 
 
 
 
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
 
Confirmed. No Virus Found In This rIeNaCoM Mail.
 
Checked By AVG Antivirus Internet Security 2016
#yiv7272727608 #yiv7272727608 -- #yiv7272727608ygrp-mkp { border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mkp hr { border:1px solid #d8d8d8;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mkp #yiv7272727608hd { color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mkp #yiv7272727608ads { margin-bottom:10px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mkp .yiv7272727608ad { padding:0 0;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mkp .yiv7272727608ad p { margin:0;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mkp .yiv7272727608ad a { color:#0000ff;text-decoration:none;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-sponsor #yiv7272727608ygrp-lc { font-family:Arial;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-sponsor #yiv7272727608ygrp-lc #yiv7272727608hd { margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-sponsor #yiv7272727608ygrp-lc .yiv7272727608ad { margin-bottom:10px;padding:0 0;} #yiv7272727608 #yiv7272727608actions { font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;} #yiv7272727608 #yiv7272727608activity { background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608activity span { font-weight:700;} #yiv7272727608 #yiv7272727608activity span:first-child { text-transform:uppercase;} #yiv7272727608 #yiv7272727608activity span a { color:#5085b6;text-decoration:none;} #yiv7272727608 #yiv7272727608activity span span { color:#ff7900;} #yiv7272727608 #yiv7272727608activity span .yiv7272727608underline { text-decoration:underline;} #yiv7272727608 .yiv7272727608attach { clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;} #yiv7272727608 .yiv7272727608attach div a { text-decoration:none;} #yiv7272727608 .yiv7272727608attach img { border:none;padding-right:5px;} #yiv7272727608 .yiv7272727608attach label { display:block;margin-bottom:5px;} #yiv7272727608 .yiv7272727608attach label a { text-decoration:none;} #yiv7272727608 blockquote { margin:0 0 0 4px;} #yiv7272727608 .yiv7272727608bold { font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;} #yiv7272727608 .yiv7272727608bold a { text-decoration:none;} #yiv7272727608 dd.yiv7272727608last p a { font-family:Verdana;font-weight:700;} #yiv7272727608 dd.yiv7272727608last p span { margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;} #yiv7272727608 dd.yiv7272727608last p span.yiv7272727608yshortcuts { margin-right:0;} #yiv7272727608 div.yiv7272727608attach-table div div a { text-decoration:none;} #yiv7272727608 div.yiv7272727608attach-table { width:400px;} #yiv7272727608 div.yiv7272727608file-title a, #yiv7272727608 div.yiv7272727608file-title a:active, #yiv7272727608 div.yiv7272727608file-title a:hover, #yiv7272727608 div.yiv7272727608file-title a:visited { text-decoration:none;} #yiv7272727608 div.yiv7272727608photo-title a, #yiv7272727608 div.yiv7272727608photo-title a:active, #yiv7272727608 div.yiv7272727608photo-title a:hover, #yiv7272727608 div.yiv7272727608photo-title a:visited { text-decoration:none;} #yiv7272727608 div#yiv7272727608ygrp-mlmsg #yiv7272727608ygrp-msg p a span.yiv7272727608yshortcuts { font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;} #yiv7272727608 .yiv7272727608green { color:#628c2a;} #yiv7272727608 .yiv7272727608MsoNormal { margin:0 0 0 0;} #yiv7272727608 o { font-size:0;} #yiv7272727608 #yiv7272727608photos div { float:left;width:72px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608photos div div { border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608photos div label { color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608reco-category { font-size:77%;} #yiv7272727608 #yiv7272727608reco-desc { font-size:77%;} #yiv7272727608 .yiv7272727608replbq { margin:4px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-actbar div a:first-child { margin-right:2px;padding-right:5px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mlmsg { font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mlmsg table { font-size:inherit;font:100%;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mlmsg select, #yiv7272727608 input, #yiv7272727608 textarea { font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mlmsg pre, #yiv7272727608 code { font:115% monospace;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mlmsg * { line-height:1.22em;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-mlmsg #yiv7272727608logo { padding-bottom:10px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-msg p a { font-family:Verdana;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-msg p#yiv7272727608attach-count span { color:#1E66AE;font-weight:700;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-reco #yiv7272727608reco-head { color:#ff7900;font-weight:700;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-reco { margin-bottom:20px;padding:0px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-sponsor #yiv7272727608ov li a { font-size:130%;text-decoration:none;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-sponsor #yiv7272727608ov li { font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-sponsor #yiv7272727608ov ul { margin:0;padding:0 0 0 8px;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-text { font-family:Georgia;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-text p { margin:0 0 1em 0;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-text tt { font-size:120%;} #yiv7272727608 #yiv7272727608ygrp-vital ul li:last-child { border-right:none !important; } #yiv7272727608

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: