Monday, June 13, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4527[13 Attachments]

12 Messages

Digest #4527
1
Fw: Acara berbuka terbesar di dunia by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
4a
Fw: Menghayati sunnah bersahur by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Sun Jun 12, 2016 8:18 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Acara berbuka terbesar di dunia

bloglist-malaysia.blogspot

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jun 12, 2016 8:18 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Pelajar IPTS Cedera Diragut 3 Lelaki Ketika Sedang Tunggu Teksi
siakapkeli.my

Kuala Lumpr, 12 Jun : Seorang pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) cedera selepas dia diragut oleh tiga lelaki yang bermotosikal ketika dia sedang menunggu teksi berdekatan dengan geraja di Jalan Tun Sambanthan di sini dalam kejadian kelmarin.

Menurut Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainol Samah, dalam kejadian yang berlaku kira-kira 12.20 tengah hari itu, wanita yang berusia 20 tahun itu sedang menunggu teksi di hadapanpondok pengawal gereja itu.

Tiba-tiba mangsa didatangi tiga lelaki yang menunggang dua motosikal. Pada mulanya mereka dilihat cuba memasuki kawasan gereja itu.

"Bagaimanapun dua suspek menaiki satu motosikal berpatah balik dan meragut beg silang milik wanita berkenaan tetapi tidak berjaya dan mangsa terjatuh.

"Lalu, seorang daripada suspek menunggang motosikal sendirian di belakang mereka pula cuba mengambil telefon bimbit daripada mangsa sebelum melarikan diri," katanya menerusi satu kenyataan.

Zainol juga berkata, mangsa dihatar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) Petaling Jaya selepas cedera di kepala, tangan dan kaki.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan kerana samun yang mendatangkan kecederaan," katanya sebagaimana lapor Harian Metro.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Sun Jun 12, 2016 8:19 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kadar Zakat Fitrah Negeri Seluruh Malaysia 1437H-2016
relakssminda.blogspot
Bin Muhammad

Assalamualaikum... Berikut adalah kadar zakat fitrah 1437H / 2016 bagi negeri-negeri seluruh Malaysia yang telah ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Negeri masing-masing. Pastikan anda membayar zakat fitrah melalui Amil yang sah iaitu dilantik, dimana setiap Amil mestilah mempunyai kad kuasa dan resit rasmi bayaran zakat dari Majlis Agama Islam Negeri.

Berikut Adalah Kadar Bayaran Zakat Fitrah 1437H/2016 Setiap Negeri Di Malaysia
Kadar Zakat Fitrah 1437H/2016 bagi negeri Selangor, Kuala Lumpur, Melaka, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Pahang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Kelantan, Johor, Kedah dan Terengganu.

**Perbezaan kadar zakat fitrah pada negeri Johor adalah mengikut harga jenis/gred beras yang anda makan.
*Kadar harga zakat fitrah di negeri Terengganu pada tahun ini (2016) telah diselaraskan dengan satu kadar berbanding tiga kadar pada tahun lalu (2015) bagi memudahkan orang ramai membuat pembayaran

Zakat Fitrah
Zakat ini di fardukan pada tahun ke 2 hijrah iaitu tahun di fardukan puasa. Di fardukan ke atas setiap individu muslim lelaki atau perempuan yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang telah ditetapkan.
Firman Allah Ta'ala : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى
Maksudnya : Sesungguhnya berjayalah orang yang setelah menerima peringatan itu berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal yang soleh). (Surah Al-A'la Ayat 14)
Zakat fitrah atau nama lainnya "zakat an-nafs" iaitu zakat badan maksudnya zakat untuk menyucikan jiwa dengan mengeluarkan makanan asasi daripada jenis yang mengenyangkan dengan kadar satu gantang Baghdad bersamaan 2.70kg beras atau senilai dengannya diberi kepada golongan tertentu dengan syarat-syarat tertentu.

Syarat Wajib Zakat Fitrah
1.. Mempunyai lebihan makanan atau hartanya untuk diri & keluarga pada malam dan siang hari raya.
2.. Hidup pada akhir Ramadhan & awal Syawal.
3.. Anak yang lahir sebelum matahari terbenam pada akhir bulan Ramadhan dan hidup hingga selepasnya.
4.. Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan
5.. Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.

Waktu Mengeluarkan Zakat Fitrah
1.. Waktu Afdhal/Sunat - Sebelum Sembahyang Sunat Hari Raya
2.. Waktu Wajib - Selepas terbenam matahari malam Aidilfitri sehingga terbit matahari esoknya.
3.. Waktu Harus - Sejak Awal Ramadhan
4.. Waktu Makruh - Selepas Sembahyang Sunat Hari raya sehingga terbenam matahari 1 Syawal
5.. Waktu Haram - Selepas terbenam matahari 1 Syawal

p/s: Jangan lupa tunaikan zakat fitrah diri sendiri dan tanggungan anda... Afdal dilakukan ditempat anda mencari rezeki. Bayar awal untuk elakkan terlupa atau kelam kabut disaat akhir.

Ditulis oleh :

Bin Muhammad
Terima Kasih Membaca Artikel : Kadar Zakat Fitrah Negeri Seluruh Malaysia 1437H-2016

Read more: Kadar Zakat Fitrah Negeri Seluruh Malaysia 1437H-2016 - Relaks Minda http://relakssminda.blogspot.com/2014/07/kadar-zakat-fitrah-negeri-1435H-2014.html#ixzz4BLC05qIl
Follow us: @relakssminda on Twitter | RelaksMinda on Facebook

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jun 12, 2016 8:19 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kolum Dr Asri: Menghayati sunnah bersahur

By Prof Madya Dato' Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Menghayati sunnah bersahur

Puasa bukan satu penyeksaan. Islam mahu muslim berpuasa, tapi dalam masa yang sama Islam tidak mahu menjadikan bukan Ramadan bulan yang mengujudkan suasana longlai dan lemah umat Islam. Sebaliknya, ia bulan keinsafan yang cuba menjadikan muslim merasai kesusahan mereka yang tiada mempunyai makanan dan betapa besarnya erti mendapat makanan. Di samping puasa merupakan ibadah yang dalamnya ada amalan-amalan yang mana muslim di suruh mencontohi Nabi mereka s.a.w.

Antara sunnah utama puasa ialah bersahur. Makan di penghujung malam, sebelum menjelang waktu subuh bukan satu kebiasaan kebanyakan manusia. Namun, atas titah perintah agama muslim melakukannya menunaikan sunnah Nabi s.a.w dan padanya ada hikmah yang pelbagai untuk seseorang yang berpuasa. Ini termasuk memberikan kekuatan untuknya pada siang hari, juga melatihnya bangun di waktu sebelum fajar untuk beribadah kepada Allah. Ini disebut dalam al-Quran: (maksudnya) "Pada waktu sahur mereka memohon keampunan" (Surah Ali 'Imran: 17).

Dalam hadis pula Nabi s.a.w menyebut: "Tuhan kita Yang Maha Berkat dan Agung turun setiap malam ke langit dunia, ketika hanya tinggal sepertiga malam yang akhir. Lalu berfirman: "Sesiapa yang berdoa kepadaKu, akan Aku perkenankan untuknya. Sesiapa yang meminta kepadaKu, akan aku berikanNya. Sesiapa yang memohon keampunan kepadaKu, akan Aku ampunkannya" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Maka bersahur itu membawa kita bangun pada waktu doa dimustajabkan dan keampunan diberikan. Moga ia menjadi kebiasaan yang berterusan dalam hidup. Maka tidak hairan jika Nabi s.a.w berpesan: "Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Keberkatan sesuatu yang sangat penting dalam hidup. Kehidupan ini jika hanya bergantung kepada nilai-nilai kebendaan semata akan menemui pelbagai kusut masainya. Keberkatan membawa cahaya kehidupan untuk insan mendapat limpah kurniaan Tuhan melebihi kadar kebendaan ataupun kehidupan materialistic yang dirasainya. Sahur antara punca lahirnya keberkatan. Bagaimana? Allah Maha Pemberi dengan cara yang dikehendakiNYA diluar dari andaian kebanyakan kita.

Bila Sahur?

Ada orang yang bersahur terlalu awal sedang waktu subuh masih beberapa jam lagi. Ini tidak menepati amalan Nabi s.a.w. Baginda Nabi s.a.w melewatkan bersahur sehingga tinggal baki beberapa minit sebelum masuk waktu subuh. Kata Zaid bin Thabit: "Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi untuk bersolat (Subuh)". Anas bin Malik bertanya beliau: "Berapa lama antara sahur azan dan sahur tersebut?". Jawab Zaid: "Kadar 50 ayat (al-Quran)". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Waktu sahur pula berterusan sehingga masuk waktu Subuh. Selagi tidak masuk waktu Subuh seseorang masih boleh bersahur. Masuknya Subuh adalah waktu imsak (bermula puasa) yang sebenar, bukan beberapa minit sebelum itu. Ini dijelaskan oleh Nabi s.a.w dalam hadis baginda. Kata isteri baginda 'Aishah r.aha: "Sesungguh Bilal azan pada waktu malam (azan pertama Subuh, sebelum masuk waktu). Maka Rasulullah s.a.w pun bersabda: "Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu fajar (subuh)" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Dalam hadis Muslim pula, baginda bersabda: "Jangan kamu tersilap disebabkan azan Bilal, ataupun warna putih sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)".

Hal ini selaras dengan kenyataan al-Quran: (maksudnya): "Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam" (Surah al-Baqarah: 187).

Dengan Apa Bersahur?

Tujuan sahur bukan menyibukkan diri dengan hidangan. Makanan sahur memadai sesuatu yang memberikan kekuatan kepada orang yang akan berpuasa esok harinya. Kesempatan sahur patut diambil untuk berdoa dan beristighfar setelah makan dan minum apa yang dapat memberi kekuatan pada besok hari. Sebab itu dalam hadis disebutkan tamar sebagai pilihan sahur disebabkan kandungan tamar yang baik untuk tenaga orang yang berpuasa. Sabda Nabi s.a.w: Sebaik-baik sahur orang mukmin ialah tamar". (Riwayat Abu Daud, Ibn Hibban dan al-Baihaqi, sanadnya sahih).

Jika tiada tamar, seseorang boleh sahaja bersahur dengan apa yang memberikan kekuatan untuk berpuasa pada hari tersebut. Mungkin juga ada orang yang tidak gemar tamar, ataupun tidak sesuai tamar untuk kesihatannya, maka agama itu luas untuk diamalkan. Apa yang tidak dapat diamalkan secara literal, boleh dihayati secara maksud ataupun kehendak (maqsad) syarak di sebalik sesuatu galakan ataupun perintah.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jun 12, 2016 8:20 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Aksi Kucing 'Terkejutkan' Jemaah Yang Sedang Tidur di Masjidilharam Curi Perhatian Netizen
siakapkeli.my

Makkah, 7 Jun: Gelagat seekor kucing yang dilihat secara tidak sengaja 'mengejutkan' seorang jemaah yang sedang tidur ketika azan berkumandang mencuri tumpuan netizen terutamanya netizen di Arab.

Video terbabit, yang dimuat naik di Youtube merakamkan kucing itu bermain-main dengan satu objek sebelum meluncur mengikuti objek tersebut sehingga terkena jemaah yang sedang tidur itu.

Selepas itu, dilihat kucing berkenaan dengan selamba berlalu dari jemaah berkenaan.

Jemaah yang sedang tidur itu bingkas bangun dalam keadaan terpinga-pinga.

Video yang bertajuk "Cabaran kucing-kucing di Mekah" itu dimuat naik pada 1 Jun lalu dan mendapat lebih dari 400,000 tontonan.

Video berkenaan juga turut mendapat mencuri perhatian beberapa stesen TV tempatan seperti Ajel dan emirates247.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jun 12, 2016 8:20 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Feri Baru Berkelajuan Tinggi Kuala Kedah - Langkawi Satu Jam
bloglist-malaysia.blogspot
Famili Ceria
depalma-sp.blogspot

Feri Baru Berkelajuan Tinggi Kuala Kedah - Langkawi Satu Jam - Sani Ekspress perkenalkan perkhidmatan baru feri berkelajuan tinggi yang pertama dari Kuala Kedah ke Langkawi bakal beroperasi pada Julai 2017.

Pengasas Sani United Berhad (Sani Express), Datuk Wan Mohamad Sani Salleh, berkata pihaknya akan menyediakan dua feri yang membabitkan pelaburan RM50 juta.

Feri dua tingkat itu boleh memuatkan 450 penumpang iaitu 400 untuk kelas ekonomi dan 50 kelas bisnes.

"Kami baru mendapat kelulusan Jabatan Laut bagi memulakan operasi feri ini," katanya pada sidang media selepas majlis penyerahan Dana Mudahcara Di Bawah Inisiatif Dana Mudahcara Unit Peneraju Bumiputera (TERAJU), di sini, hari ini.

Majlis itu dirasmikan oleh Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional Bhd (Khazanah), Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Wan Mohamed Sani berkata, perkhidmatan feri itu akan memendekkan waktu perjalanan berbanding feri sedia ada.

Ketika ini, perjalanan dari Kuala Kedah ke Langkawi mengambil masa antara satu jam 45 minit hingga dua jam, tetapi feri baharu itu hanya mengambil masa satu jam.

"Kami memohon kepada kerajaan supaya menaik taraf terminal feri di Kuala Kedah bagi kemudahan dan keselesaan pengguna," katanya.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jun 12, 2016 8:21 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Pengalaman Mati 2 Jam Beri Kesempatan Azlina Lihat Kehidupan Neraka

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Azlina (23 th.), gadis asal Desa Pematang Duku, Kecamatan Bengkalis, Kabupaten Bengkalis Riau, mengalami peristiwa yang menakjubkan dan mengerikan semasa jantungnya tidak berdetik selama 2 jam serta disahkan sudah mati.

Waktu nyawanya dicabut malaikat maut, Azlina rasakan sakit yang teramat sangat. Seluruh tubuhnya seperti disiat-siat ketika rohnya dicabut melalui kaki kanannya.

Ini jenazah Azlina waktu beliau mati sepanjang 2 jam. Ketika jantungnya berhenti berdenyut selama 2 jam itu dia melihat banyak kejadian yang sangat mengerikan serta menakutkan.

Sebahagian orang disiksa di akhirat. Beliau saksikan orang menanggung beban yang demikian berat seberat 500 ton, baunya busuk dan seluruh tubuhnya penuh dengan nanah.

Dia juga melihat orang yang memukul-mukul badannya sendiri dengan rotan tanpa henti. Ada juga yang menusuk-nusuk tubuhnya sendiri, ada juga ustaz yang dicurah lahar panas.

Malahan Azlina juga melihat ayahnya yang sudah meninggal. Dia juga melihat banyak malaikat, juga seorang wanita yang mirip dirinya mendekati beliau lalu mengalungi Azlina dengan tasbih.

Azlina turut mengerjakan solat, lakukan perjalanan sepanjang 40 hari dan dia sempat juga saksikan bentuk dan makam Nabi Muhammad SAW sedang memberi makan fakir miskin.

Lantaran pengalaman itu Azlina segera berhijrah secara total apabila beliau hidup kembali selepas 2 jam. Pengalamannya melihat bermacam kejadikan mengerikan di akhirat membuatkan dia sedar serta rajin solat.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jun 12, 2016 8:21 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Apakah Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu terlalu bodoh utk memahami aduan ?

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net
"
Apakah Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu terlalu bodoh untuk memahami aduan orang awam atau aduan orang awam terlalu bodoh untuk diberi perhatian ?

Sudah setahun berlalu. Aduan yang saya kemukakan secara rasmi kepada Jawatankuasa Negeri Terengganu untuk diteliti dan diperhalusi, tetapi sehingga kini tiada apa-apa tindakan susulan atau keputusan dari pihak Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu. Amat mengecewakan kerana pada mereka ada kuasa dan tanggungjawab terhadap umat Islam secara amnya tetapi gagal bertindak untuk kebaikan masyarakat Islam.

Penggunaan sejadah atau hamparan di dalam masjid mempunyai pro dan kontra dari sudut hukum-hakam. Saya bukan seorang yang berkelayakan untuk membicarakan pro dan kontra dari sudut hukum-hakam. Walaupun dalam aduan saya setahun lalu menyentuh serba sedikit sebab-sebab penggunaan sejadah boleh membawa kepada gangguan seseorang yang mengerjakan solat, ianya belum cukup untuk menyakinkan Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu. Mungkin aduan saya terdahulu terlalu bodoh untuk mereka beri perhatian. Atau apakah mereka terlalu bodoh untuk memahami aduan yang saya kemukakan ? Timbul persoalan sedemikian di benak saya.

Kebanyakkan masjid-masjid di Terengganu yang saya temui secara tidak sengaja menggunakan sejadah yang bermacam corak. Kadang-kadang coraknya terlalu bercorak dan melampau–melampau. Corak yang dibentuk tidak diketahui apa bentuk asal yang digambarkan, motif dan tujuannya. Daripada pandangan mata kasar saya sepintas lalu berdasarkan pada gambar-gambar yang dilampirkan [Ekshibit 1], saya dapati corak pada sejadah berbentuk kepala haiwan bertanduk, kepala naga, menyerupai muka manusia bertanduk, bentuk dewa sembahan ajaran toaism, kalimah Allah, bintang zionis dan bermacam-macam corak. Beberapa corak yang dapat saya rakamkan yang memberi gambaran seperti yang disebutkan. Namun, pada pertemuan saya dengan Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu yang dipengerusikan oleh Dato' Dr Haji Zulkifly bin Muda, ada dikalangan Ahli JawatanKuasa beranggapan bahawa saya berimaginasi apabila melihat corak berkepala tengkorak haiwan bertanduk.

Samada saya berimaginasi atau sememangnya sejadah itu mempunyai corak yang tersembunyi , saya berharap soalan saya yang dikemukakan nanti dapat dijawab dengan ilmu yang ada pada diri pembaca sekelian.

Bersama ini saya lampirkan [Ekshibit 2] corak sejadah yang mempunyai corak yang tidak melampau yang tidak mempunyai unsur atau imej tersembunyi.

Sekiranya diberi pilihan di antara kesemua corak sejadah bercorak A sehingga I, diantara Ekshibit 1 dan 2, corak manakah yang lebih afdhal digunakan ketika bersolat jemaah ?

Bagi saya sebagai orang awam yang dhaif pada ilmu, secara asasnya saya akan memilih corak dari Ekshibit 2. Sejadah paling Afdhal untuk digunakan bersolat pada setakat ilmu yang ada pada diri saya adalah Corak H dan I. Corak H dan I lebih afdhal daripada Corak G dan F. Corak G dan F lebih afdhal dari kesemua corak dari Ekshibit 1.

Saya tidak pasti, apakah soalan saya itu terlalu bodoh untuk dijawab ? Atau apakah Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu terlalu bodoh untuk memberi jawapan pada persoalan bodoh yang saya kemukakan sehingga gagal memperhalusi aduan saya sebelum ini ?

Saya berharap pada mana-mana pihak berkenaan yang berkuasa dan berilmu dapat memperhalusi aduan saya ini. Saya akan tuntut HAK saya sebagai muslim yang pernah mengimarah masjid yang berhampiran dengan kediaman saya. Semenjak masjid yang sering di kunjungi untuk berjemaah itu menggunakan sejadah yang bercorak tengkorak kepala haiwan bertanduk itu, saya tidak dapat lagi mengimarahkan masjid berkenaan melainkan saya terpaksa mencari masjid lain atau surau yang lebih jauh yang tidak menggunakan sejadah yang bercorak melampau yang menyerupai bentuk-bentuk yang saya anggap memudharatkan tumpuan bersolat. Tetapi sejak kebelakangan ini masjid atau surau pilihan seterusnya juga meng up-grade kan sejadah mereka kepada sejadah yang bercorak melampau menyebabkan saya amat tidak berpuas hati dengan sikap pihak yang mempunyai kuasa tidak sensitif pada unsur-unsur yang boleh merosakkan tumpuan ketika bersolat secara sengaja atau tidak sengaja. Saya sentiasa memohon dan berdoa kepada Allah swt semoga saya dapat tuntut Hak saya di akhirat kelak dari ahli jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu.

Semoga dapat bermanfaat dan dicarikan manfaat dari aduan saya ini.

Ekshibit 1

Corak A : Kepala Haiwan Bertanduk

Corak B : Kepala Naga & Kalimah Allah

Corak C : Dewa sembahan ajaran Taoism

Corak D : Kepala atau tengkorak haiwan bertanduk dan kepala babi.

Corak E : Kepala haiwan bertanduk.

Ekshibit 2

Corak F

Corak G

Corak H

corak I.

"................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: kiddik
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jun 12, 2016 8:22 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



'Kak Hassanah' Akhirnya Mengaku Cerita Viral Tenangkan Budak Atas Pesawat Hanya Imaginasi
siakapkeli.my

3 Jun - Baru-baru ini, nama Kak Hassanah menjadi sebutan ramai apabila kisahnya yang menggunakan selawat untuk menenangkan budak kecil di dalam pesawat menjadi viral di media sosial.

Ramai yang teruja dengan kisah itu dan ramai juga yang berfikiran sinis terhadap kisah tersebut. Malah, individu yang berkata mereka adalah ibu bapa kepada budak yang menangis di dalam pesawat itu turut tampil menafikan cerita Kak Hassanah.

Namun, persoalan sama ada itu kisah benar atau rekaan semata-mata akhirnya terjawab apabila Kak Hassanah sendiri memberi penjelasan dan pengakuan bahawa cerita itu hanyalah imaginasinya semata-mata.

Dia membuat posting tersebut sebelum menyahaktifkan akaunnya.

Ini teks penuh dari tulisan akaun itu yang telah dideactivatekan.

Bismillahirahmannirahim.

Ya Allah. Tuntuni setiap perkataan ku Ya Allah.

Dan berikan aku kerendahan hati yang paling rendah dan serendahnya. Berikan juga aku kekuatan. Allahumma solli ala sayyidina muhammad. Saya tahu, 1 Malaysia menanti posting dari saya.

1. Di sini saya ingin membuat pengakuan jujur. Tulisan saya yang viral baru-baru ini memang tulisan imaginasi. Ya. Saya duduk seat 33K. Dan ibu bapa itu duduk pada seat 30. Seat kami berhampiran. Flight yang sama. AK8715. Berlepas pada waktu sama. Mendarat pada waktu yang sama. Tapi jalan cerita yang berbeza. Ya, Jalan cerita yang benar adalah apa yang diceritakan oleh ibu bapa tersebut. Semua bukti screenshoot pramugari itu benar. Semua bukti screenshoot penumpang lain juga benar.

Semua yang dikata oleh ibu bapa tersebut adalah benar. Hanya 1 yang tak benar. Saya tak block fb mereka pun. Jika saya block, kenapa saya dapat melihat komen-komen mereka ? Jika saya block kenapa dia boleh share status yang viral dari wall saya ? Tapi saya bersangka baik. Mungkin maksud 'block' beliau adalah dengan tidak membenarkan dia untuk singgah komen di wall saya. Sebab saya telah mengubah setting. Hanya friend sahaja boleh komen. Tapi followers tidak. Jadi saya bersangka baik, mungkin itu maksud 'block' yang dimaksudkan. Wallahualam.

2. Saya tidak berniat untuk hina isteri tuan yang berpakaian seperti itu. Sama sekali tidak. Sebab untuk pengetahuan tuan, dulu saya juga bernampilan seperti itu. Allah maha tahu. Saya sengaja mention mat salleh. Agar kiranya ia suatu kisah yang menjadi. Tapi saya silap. Sebab Allah tidak pernah tidur. Dan saya lupa satu hal, Allah dengan sekelip mata boleh memberikan kebenaran.

Walaupun manusia cuba menyelindungkan segalanya. Saya harap tuan dan puan maafkan saya. Percayalah, saya tidak pernah mengutuk peribadi atau penampilan kalian. Malah saya sayangkan kalian. Saya doakan kalian. Tuan dan puan jangan bersedih atau kecil hati dengan orang-orang di fb yang hina penampilan kalian. Sebab siapa tahu pengakhiran tuan puan lebih mulia berbanding mereka. Wallahualam.

3. Kepada para followers dan friends yang saya kasihi kerana Allah. Maafkan saya. Sebab itulah berkali saya tuliskan, Public figure itu manusia biasa juga macam kalian. Jadi janganlah taksub. Sebab akan ada masanya diuji secara ringan atau berat dan begitu juga sebaliknya kepada mereka yang bukan public figure. Cuma ujian kita berbeza. Tapi sandaran kita sama. Iaitu Allah. Dan sebab saya berani membuat pengakuan walau rasa sedih, air mata, tapi saya bersyukur masih punya kekuatan, keberanian sebab sandaran saya ialah Allah.

4. Janganlah terus ditengking, diherdik, dimaki, dimarah wanita-wanita yang turut memakai niqab atau purdah. Sebab yang bersalah itu adalah diri saya. Bukan diri mereka. Libatkan saya seorang. Itu sudah cukup. Bukan niqab atau serban itu yang mulia. Tapi pakaian takwa itu yang mulia. Maafkan saya.

P/s: Dengan lafaz bismillah, i'm stop to writing. But doesn't mean i stop to spread my dawah. Sebab dakwah itu bukan hanya satu lorong sahaja iaitu menulis menulis dan menulis. Hatta memberikan senyuman kepada orang juga dakwah, memulakan salam juga dakwah. Saya takut akan firman Tuhan mengapa saya berkata ini itu tapi saya tidak melakukannya ?

And i will deleting my fb, insta, telegram. And i will stop writing. Last, saya mahu ucapkan terima kasih kepada semua yang menghantar mesej di messenger fb dengan segala maki hamun, tomahan, kutukan and everything.
Semoga beroleh kematian dan pengakhiran husnul khotimah.

Assalamualaikum.

- Siakapkeli.my

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To:
Sent: Wednesday, June 01, 2016 11:04 PM
Subject: Fw: Tindakan Wanita Berniqab Ini Buatkan Ibu Bapa Budak Terkejut

Anak 'Orang Puteh' Menangis Tak Henti-Henti Dalam Flight, Tindakan Wanita Berniqab Ini Buatkan Ibu Bapa Budak Itu Terkejut
siakapkeli.my

Terbaca sebuah kisah yang cukup mengharukan, tindakan seorang wanita berniqab yang menaiki kapal terbang menuju destinasi dalam negara telah membuatkan sepasang suami isteri dari Eropah berasa kagum.

Anak pasangan ini dikatakan telah menangis dengan kuat tidak henti-henti di dalam pesawat membuatkan penumpang rasa terganggu.

Pelbagai cara telah dilakukan oleh mereka untuk memujuk anak kecil itu berhenti menangis tetapi tidak berjaya dan akhirnya wanita berkenaan telah meminta untuk cuba memujuk anak kecil berkenaan,

Sesuatu yang menarik akhirnya berlaku.

Jom baca kisah penuh kisah yang dilalui oleh wanita berkenaan yang dikongsikannya.

Semalam saya selamat mendarat pada pukul 11.36 pm di KLIA2. Selepas menuntut bagasi, kiranya saya ingin menulis di sini berkongsi satu kejadian yang memberi ibrah pada saya di dalam pesawat tapi apakan daya, bateri telah pun empty.

Seat 33K. Saya duduk di tepi tingkap kapal.

Kemudian dua seat di sebelah kosong. Usai beberapa minit,

"Sit here my boy. "

Seorang anak lelaki mat salleh tubuhnya kecil, duduk di sebelah tengah seat. Dan di hujung seat lagi ibunya. Kemudian di seat bahagian hadapan pula suaminya. Saya kira usia anak kecil itu dalam lingkungan 3 atau 4 tahun. Wallahualam. Orang masih lalu lalang masuk pesawat. Perbualan demi perbualan saya dengar dari si ibu dan si anak. Gelak tawanya, Masya Allah! Allahurabbi! Comel bak hang.

Selesai saja pramugari menunjukkan tips keselamatan sekiranya berlaku sebarang kecemasan, kapal mula bergerak dan bergerak. Anak kecil di sebelah saya tergelak riang. Sebab suka kapal bergerak. Dia ingat game agaknya haha.

" Mumy ! Dady ! We are flying ! "

Berulang kali dia sebut nak fly nak fly hahaha..

And finally ! Bila pengumuman dari depan mengatakan lampu akan dipadamkan. Kerna dah nak berlepas. Gelap!!! Seluruh gelap!!! Dari seat depan sehingga belakang sekali. Kanan dan kiri juga gelap! Semuanya gelap.

Habis menangis gila memberontak budak mat salleh di sebelah saya.

" No light inside. No light inside. "

Wuwuwuwuwuwu.... sambil menangis kuat.

Pertama saya tergelak sebab terasa comel budak speaking b.i pastu membebel takda lampu hahaha... 😂 Tadi kemain fly bagai. Hilang lampu tahu pula takut.

Ketinggian semakin bertambah. Suara budak kecik tu makin kuat. Saya rasa siapa flight bersama saya semalam memang akan stress hahahaha. Semua orang intai-intai si ibu dan ayah budak tu.

Ibu memujuk tapi tak dapat. Si ayah pula memujuk. Masih sama. Menangis kuat gila. Sambil duk ulang perkataan no light inside ! No light inside ! No light inside ! Hahahaa. 😂

Tak tahu nak marah ke nak gelak.

Nak marah terasa comel pulak.

Nak gelak kasihan pulak. Tapi saya tetap pandang cermin ke tepi dan gelak senyap-senyap hahahahaha. Kemain tadi nak fly. Haaa ni nak fly nangis. Haaaa tahu takut ? Hahahahha. Ok saya tahu saya jahat. 😂

Lalalalala..

Bila kapal sudah sedikit stabil berada di atas. Si ayah membawa budak kecik tu ke toilet. Lampu masih tak dibuka. Fuhhhhh !!! You know ? Budak tu jerit dari seat depan sampailah masuk toilet masih terngiang-ngiang teriakannya.

No light inside !
No light inside !
No light inside !

Stress juga penumpang lain hahaha. Saya banyak-banyakkan istigfar sepanjang fly. Risau jadi stress. Tapi just cool je. Dah lah sebelah aku. Hahha. Eh aku pulak. 😂

After keluar toilet budak tu masih nangis.

Kini giliran si ibu pulak memujuk. Saya cuba bantu si ibu. Saya pasangkan lampu yang selalu digunakan untuk 'reading' di bahagian atas seat. Saya pasang 3 butang. Dan yang bercahaya hanyalah di seat saya, seat budak kecik omey tu dan ibunya.

"Again"

Teriakannya dah makin kuat. Pehhhhh! Saya rasa telinga saya ada tanda-tanda nak pekak dah hahahaha. Wallahi tak tipu. Sangat kuat. 😂 (kesian pilot yang bawak kapal semalam entah2 tak fokus).

Dia tetap taknak lampu reading. Dia nak semua light dinyalakan. Hahaha. Adoyyyy.. Anyway, Saya kagum dengan pasangan suami isteri mat salleh tu, mereka tidak tengking-tengking malah sentiasa pujuk lembut. Masya Allah..

And lastly, saya teringat kejadian yang hampir sama. Ketika saya menaiki tren dari kL sentral hendak ke Batu Caves. Ibu di seat sebelah bersama anak kecik. Anak kecik menangis. Saya try pujuk dan dukung anak kecik itu. Ubun-ubunnya saya selawat ke atas baginda. Saya niatkan apa yang patut diniatkan. Saya tiup 3 kali. Dan sungguh ibu itu terkejut melihat saya. Anaknya tidak lagi menangis. Subhanallah.

Tapi apa yang berlaku dalam flight semalam, mereka bukan islam. Saya tak tahu nak buat apa, nak baca apa, nak pujuk bagaimana. Nak bantu bagaimana. Kesian penumpang lain berasa terganggu. Dengan rasa tawakal. Saya meminta izin kepada si ibu.

" Let me try. "

Agak serba salah si ibu. Saya peluk budak mat salleh tu. Saya dakap sungguh-sungguh. Seolah memeluk adik kandung sendiri. Dia masih menangis. Tapi teriakannya sudah tidak ada. Sempat saya bermonolog dalam hati,

" Ya Allah. Ya Rahman. Engkau Yang Maha memegang hati-hati manusia. Ya Allah. Aku tak tahu syafaat nabi sampai ke tak ke atas anak ini. Ya Allah aku tak tahu aku nak buat apa. Bantu aku ya Allah. "

Dalam keadaan tawakal. Saya lafazkan dengan penuh sungguh.

"Allahumma Solli ala sayyidina muhammad. Allahumma solli ala sayyidina muhammad. Allahumma solli ala sayyidina muhammad."

Berbuih-buih mulut saya selawat ke atas ubun-ubunnya. Sambil saya selawat sambil saya usap. Kemudian sesekali saya tiupkan.

Hampir 5 minit saya bacakan. kemudian terlena anak kecil itu di dada saya. Masya Allah. Ya Allah. Maha Besar Allah..Subhanallah.

Terkejut mat salleh tu pandang saya. Si ayah terus berdiri di seat hadapan. Sebab hairan sudah hilang suara tangisan. Bertambah pelik lelaki mat salleh tu sebab anak kecik tu terlelap tempat saya.

" Wooooo amazing. Oh my god!!! "

Berulang-ulang si ibu lafaz oh my god !

Hahaha.. pengalaman yang takkan saya lupakan.

Ya Mujib. Sungguhlah Engkau Yang Memegang hati-hati manusia Ya Allah. Kami tak berdaya, Engkau Yang Maha berdaya. Engkau Maha Esa. Engkau Maha Tunggal. Dan Engkau Ya Allah Maha mengetahui apa yang kami tidak ketahui.

Bismillahirahmannirahim..

Alhamdulillahi robbil' alamin, wassolatu wassalamu' ala khotimunnabiyyin walmursalin, sayyidina muhammad wa ala' alihi wasohbihi wattaabi'in wa man tabi'ahum bi ihsani ila yaumiddin. Amma ba'd.

Tuan-tuan dan puan-puan yang saya kasihi kerana Allah. Sentiasalah amalkan selawat ke ubun-ubun anak kecil. Ini apa yang ibu ayah saya amalkan kepada saya selaku anak sulung sampailah adik bongsu kami.

Sentiasalah beringat, setiap kalimah yang dianjurkan dalam islam itu sendiri pasti ada fungsinya tersendiri. Yang penting adalah yakin kepada Allah SWT. Insya Allah.

Wallahualam.

Share jika bermanfaat.

Pengalaman Kak Hassanah a.k.a Senah, Penulis Buku Henshin Muslimah dan Persepsi Terbiar Sepi

- Siakapkeli.my

PERHATIAN

Ada yang kata cerita ini dicedok dari FB Ustaz Abdullah Khairy, untuk pengetahuan page berkenaan telah copy paste dari fb Hassanah... dan terbaru page berkenaan telah letakkan kredit di bawah..

Page Ustaz Abdullah Khairi bukanlah milik UAK, cuma page peminat, page original UAK adalah Ustaz Abdullah Khairi's Page Original..

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Sun Jun 12, 2016 9:40 am (PDT) . Posted by:



Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ? reminder
When: Sunday, 12 June 2016 06:00 PM to 07:00 PM
(GMT) Greenwich Mean Time - Dublin / Edinburgh / Lisbon / London

Where: http://rokokkesehatan.com/?ref=8429

Notes: Halo sahabat...

Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ?

- . Apakah ingin memiliki Mobil Mewah ?
- . Ingin memiliki Rumah Mewah ?
- . Ingin memiliki Bisnis Besar ?
- . Bebas Finansial ?
- . Hidup Mapan dan Sejahtera ?

TETAPI... Bagaimana CARA meraih itu semua ?

- . Butuh Modal BESAR ?
- . Harus berpendidikan TINGGI ?
- . Harus Bekerja sangat KERAS ?

Mampukah kamu ?

Coba luangkan waktumu sejenak melihat situs ini :
http://goo.gl/1foLME

Di rokokkesehatan.com anda akan mendapatkan penghasilan
milyaran rupiah tanpa perlu bekerja keras!
Menggunakan sistem otomatis yang pasti akan menghantarkan
anda menjadi seorang milyuner! DIJAMIN!

Perlu BUKTI ?
Kunjungi Website saya :
http://goo.gl/1foLME

Sukses Selalu!

Darman
http://goo.gl/1foLME

From: automobil Calendar

Privacy:
http://privacy.yahoo.com/privacy/us

Terms:
http://docs.yahoo.com/info/terms/

Sun Jun 12, 2016 6:24 pm (PDT) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

arahan pengasingan juga mengelirukan.

2016-06-12 15:14 GMT+08:00 muhamad zuki bin abdul kadir melayu83@gmail.com
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> Sekali kena tegur, sekali buat akta/peraturan baru.
>
> Sedangkan jika penguatkuasaan akta/peraturan lama diBUAT, isunya tidak
> akan menjadi kritikal.
>
> Sbg cth, kitar semula, di bandar Bentong, tiada tong kitar semula
> disediakan.
>
> Jadi, dimana nak diletak/hantar sampah pepejal yang diasingkan tadi
> sekiranya peraturan baru ini dipatuhi oleh rakyat?
> On Jun 12, 2016 14:08, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>>
>>
>> 
>>
>>
>> *Jaga-Jaga, Kini Penguatkuasa Selongkar Sampah Anda Semata2 Mahu Kenakan
>> Kompaun. *
>> bloglist-malaysia.blogspot
>> amenoworld.net
>>
>> Relax la. Ini bukan caranya nak mendidik rakyat dengan peraturan baru
>> korang tu. Aku cukup tak gemar dengan stail kerajaan yang suka gunakan duit
>> untuk hukum rakyat atas alasan nak mendidik dan beri pengajaran. Ini bukan
>> caranya.
>>
>> Sekarang neh netizens sedang mengumpat langkah kerajaan dalam menghukum
>> rakyat dalam isu mengasingkan sampah.
>>
>> Kata dorang. Penguatkuasa sampai datang ke rumah untuk check sampah
>> segala. Area N9.
>>
>> Ini gambar2 yang tersebar ;
>>
>>
>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj1fs_4oDeEnbm9lPyzyGOTMOXqA9cZTxdu1KurhotS-BPmb3A0CVJou5zyhXCSBInIzkSJRJ6mwUyV8bh4V-ZLXwCvxzN5-EkxbQo7LZkhGmm2NULK94A1C2Oy3dxq8u4w4dLG9fQ1hg/s1600/Sampah+3.jpg>
>>
>>
>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi4_4UoXByP5vNYjpMhNKLsauSDqoW2dyczaCDa7mvynhSM1TGqmqKqx7wr8ZH97CLYtioiZMdYtaXasstpcd3IFDp8qsVn_qPCGuY1ps28xWSN6_R84KpWzun2fXbi21ornikYchVfyA/s1600/Sampah.jpg>
>>
>>
>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmlDs5siX5_IUmleI_pOTBW6D-681B34BCSL7RrnmXRvgvElAuE7B_wKAjQXaZEreBDTVPEoOdMMl8hntNI1tHy1s7snSgSPyWisEmco9WI_9Zm8fP_xzGXdTrUcRNX2CdoDI28JkhdA/s1600/Sampah+2.jpg>
>>
>> Owhh wow. Sampai selongar sampah yang tak tahan tu. Cameraman beria2 je
>> amek gambar. Duhh korang neh dah kenapa. Orang atasan korang bagi arahan
>> macam syall la. Merendahkan2 akal intelek manusia je. Kesian kan yang jadi
>> penguatkuasa2 tu. Rumah kena masuk pencuri pun takde spotcheck macam neh.
>>
>> Aku sebenarnya menyokong langkah kerajaan dalam menyeru rakyat
>> mengasingkan sampah masing2. Yang boleh dikitarsemula ikat elok2, asingkan
>> dari sampah yang tak boleh dikitarsemula. Cuma aku tak sokong bab kompaun
>> dan tindakan seperti gambar2 di atas.
>>
>> Cadangan aku. Untuk kawasan perumahan. Elokla kerajaan sediakan tong
>> sampah gergasi bagi mengisi sampah2 yang boleh dikitarsemula. At least ada
>> tempat tujunya. Bagi yang malas nak kitarsemula atau menjual di pusat
>> kitarsemula at least tahu nak campak ke mana. Tong sampah neh khusus nak
>> isi barang2 yang boleh dikitarsemula je. Kalau boleh jika ada sesiapa nak
>> amek barang2 dalam tong sampah neh jangan la larang jangan la halang. Itu
>> biasanya cara dorang mencari rezeki. Kutip barang2 kitar semula untuk dijual
>> .
>>
>> Tak perlu bersusah-payah pergi ke satu rumah ke satu rumah semata2 nak
>> tengok tuan rumah tu asingkan ke tak sisa sampah dorang. Benda baru nak
>> diamalkan. Bagi mereka masa untuk jadikan ia sebagai tabiat. Ini baru buat
>> dah laju2 nak kenakan kompaun. Ikut otak konspirasi aku. Mao aku kaitkan
>> ini semua dengan 1MDB. Kau jangan main2 gomen.
>>
>> Ini aku dapat dari page brother Lando.
>>
>>
>> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhYeDgd5R6RUunc_OAsALhFM2mZBsUuw5uD3eM9mkEQ2M4p4cRdui_lxOi7ZivhYR-mD-1Ae_39owmV7ENjUR31aYUKFrWZniZtATb3JFrVG2T5uVlj4qPkJ1lWXVzN35YpIcurGmTHPw/s1600/Adnan.jpg>
>>
>> Hah, tu dia. Bukan kita kata kita nak tiru part terbabas tu tapi kita nak
>> bagitau yang kerajaan boleh laksanakan perkara tersebut tanpa membabitkan
>> unsur2 ugut rakyat dengan wang ringgit. Didik rakyat dengan ilmu. Iklan.
>> Forum. Kebaikan kitarsemula. Keperluan asingkan sampah. Kenapa kita kena
>> asingkan sampah2 kita sebelum buang di tong sampah. Mula2 rakyat akan rasa
>> berat lama2 bila dah terdidik mereka akan patuh secara semulajadi. Cuma
>> bagi masa la. Jangan terus taboh je. Najib pun minta masa untuk laksana itu
>> laksana ini, kena kat rakyat reti pula paksa kita laju2 follow. Cam syall la
>> .
>>
>> Harap2 kerajaan pertimbangkanlah cadangan aku neh. Btw, benda neh untuk 1
>> Malaysia ke atau untuk N9 je? Naya aku. Aku baru je buang sampah tak
>> asing2kan benda yang boleh dikitarsemula kot. Mampuih.
>>
>> Sumber gambar
>> <https://www.facebook.com/landozawawivrus/photos/ms.c.eJyzNDA1MrAwtjSyNLYwNzTWswTxzYwsLM0MTE0tDQBldQZW.bps.a.510215035771386.1073741828.510204812439075/905206289605590/?type=3&theater>
>> .
>>
>> *Penguatkuasaan Pengasingan Sisa Pepejal Mula Dijalankan *
>> siakapkeli.my
>>
>>
>> <https://3.bp.blogspot.com/-eb7IAi_H9d0/V06uDEl25pI/AAAAAAAAfpM/JzpnyB8gtCkd3JkI38borYw3Vquy3-lRQCLcB/s1600/2.jpg>
>>
>> Sebanyak 2,737 premis di Kedah yang membabitkan 10 taman perumahan telah
>> diepriksa hari ini melalui operasi penguatkuasaan pengasingan sisa
>> pepejal, lapor *Berita Harian.*
>>
>> Pengarah SWCorp Kedah, Fadzilah Hasan, berkata jumlah terbabit adalah
>> sebahagian dari 266,927 premis membabitkan 2,031 taman perumahan seluruh
>> negeri ini yang berdaftar dengan pihak berkuasa tempatan (PBT).
>>
>> *"Penguatkuasaan yang dilaksanakan hari ini disertai 58 anggota penguat
>> kuasa yang akan memeriksa tong sampah PBT bagi melihat sama ada pemilik
>> premis mematuhi peraturan yang ditetapkan. *
>>
>> *"Jika pemilik premis gagal mengasingkan sisa pepejal, notis mesra akan
>> diberikan sebelum tindakan sama dilakukan dalam tempoh tujuh hari,"*
>> katanya dalam sidang media sempena operasi pengasingan sisa pepejal di
>> sini, hari ini.
>>
>>
>> <https://3.bp.blogspot.com/--LcsX70cua8/V06tAMoSAOI/AAAAAAAAfpE/SdafC9cdgXk27l0aPf0kMclqpTOdrjnlwCKgB/s1600/1.jpg>
>>
>>
>> <https://1.bp.blogspot.com/-zDICyZPToB8/V06tAZpyxqI/AAAAAAAAfpE/a1mEJHQADns_6QPGTecpTf_AeGuvYa3dACKgB/s1600/3.jpg>
>>
>> Selain Kedah, operasi berkenaan turut dilakukan di Negeri Sembilan di
>> mama tujuh daerah negeri ini, iaitu Port Dickson, Tampin, Jelebu, Rembau,
>> Kuala Pilah, Jempol dan Seremban.
>>
>> Operasi berkenaan bermula kira-kira jam 9 pagi sehingga 12 tengah hari,
>> disertai oleh 41 anggota penguat kuasa dan lapan pegawai SWCorp bersama
>> syarikat konsesi pembersihan di negeri ini, SWM Environment Sdn Bhd.
>>
>> Pemilik premis yang tidak mematuhi pengasingan sisa pepejal di punca
>> boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan
>> Pembersihan Awam (Akta 672) - *Siakapkeli.my <http://siakapkeli.my/>*
>>
>>
>> <https://3.bp.blogspot.com/-E9q2PocnqyA/V06tAumdb-I/AAAAAAAAfpE/FsPjIr6ppNc1uxrb45PVa47HEVLK1RrxQCKgB/s1600/5.jpg>
>>
>>
>> <https://2.bp.blogspot.com/-2zWhDPLrXyM/V06tA4PqjfI/AAAAAAAAfpE/b8AJpfFqGd8oxBrVFJ8GPO7iwLq4yp-hwCKgB/s1600/6.jpg>
>>
>>
>> <https://1.bp.blogspot.com/-67d6suAzIDQ/V06tBEecynI/AAAAAAAAfpE/crt0TDryK5IFnhE7oLY4doDQYXo-8P3bQCKgB/s1600/7.jpg>
>>
>>
>> <https://1.bp.blogspot.com/-fPC3mhByPNs/V06tBJz1WvI/AAAAAAAAfpE/UawrNlSXfxAQRJ2eQhJ6aaLddzj9H1tWACKgB/s1600/8.jpg>
>>
>>
>> <https://3.bp.blogspot.com/-HfHwJeXQOac/V06tBSPl-hI/AAAAAAAAfpE/h4XLpgMxXR8HTkDTsklruO2CxttoHHEuQCKgB/s1600/9.jpg>
>>
>>
>>
>> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
>> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
>> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>>
>> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>>
>>
>

Sun Jun 12, 2016 7:54 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

adeih...elok lah tu..sambil tu boleh jadi security tengok rumah keta***  di taman perumahan

On Monday, June 13, 2016 9:25 AM, "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  arahan pengasingan juga mengelirukan.
2016-06-12 15:14 GMT+08:00 muhamad zuki bin abdul kadir melayu83@gmail.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

  Sekali kena tegur, sekali buat akta/peraturan baru.Sedangkan jika penguatkuasaan akta/peraturan lama diBUAT, isunya tidak akan menjadi kritikal.Sbg cth, kitar semula, di bandar Bentong, tiada tong kitar semula disediakan.Jadi, dimana nak diletak/hantar sampah pepejal yang diasingkan tadi sekiranya peraturan baru ini dipatuhi oleh rakyat?On Jun 12, 2016 14:08, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:

   

Jaga-Jaga, Kini Penguatkuasa Selongkar Sampah Anda Semata2 Mahu Kenakan Kompaun.
bloglist-malaysia.blogspotamenoworld.net Relax la. Ini bukan caranya nak mendidik rakyat dengan peraturan baru korang tu. Aku cukup tak gemar dengan stail kerajaan yang suka gunakan duit untuk hukum rakyat atas alasan nak mendidik dan beri pengajaran. Ini bukan caranya.

Sekarang neh netizens sedang mengumpat langkah kerajaan dalam menghukum rakyat dalam isu mengasingkan sampah.

Kata dorang. Penguatkuasa sampai datang ke rumah untuk check sampah segala. Area N9.

Ini gambar2 yang tersebar ;

Owhh wow. Sampai selongar sampah yang tak tahan tu. Cameraman beria2 je amek gambar. Duhh korang neh dah kenapa. Orang atasan korang bagi arahan macam syall la. Merendahkan2 akal intelek manusia je. Kesian kan yang jadi penguatkuasa2 tu. Rumah kena masuk pencuri pun takde spotcheck macam neh.

Aku sebenarnya menyokong langkah kerajaan dalam menyeru rakyat mengasingkan sampah masing2. Yang boleh dikitarsemula ikat elok2, asingkan dari sampah yang tak boleh dikitarsemula. Cuma aku tak sokong bab kompaun dan tindakan seperti gambar2 di atas.

Cadangan aku. Untuk kawasan perumahan. Elokla kerajaan sediakan tong sampah gergasi bagi mengisi sampah2 yang boleh dikitarsemula. At least ada tempat tujunya. Bagi yang malas nak kitarsemula atau menjual di pusat kitarsemula at least tahu nak campak ke mana. Tong sampah neh khusus nak isi barang2 yang boleh dikitarsemula je. Kalau boleh jika ada sesiapa nak amek barang2 dalam tong sampah neh jangan la larang jangan la halang. Itu biasanya cara dorang mencari rezeki. Kutip barang2 kitar semula untuk dijual. 

Tak perlu bersusah-payah pergi ke satu rumah ke satu rumah semata2 nak tengok tuan rumah tu asingkan ke tak sisa sampah dorang. Benda baru nak diamalkan. Bagi mereka masa untuk jadikan ia sebagai tabiat. Ini baru buat dah laju2 nak kenakan kompaun. Ikut otak konspirasi aku. Mao aku kaitkan ini semua dengan 1MDB. Kau jangan main2 gomen.

Ini aku dapat dari page brother Lando.

Hah, tu dia. Bukan kita kata kita nak tiru part terbabas tu tapi kita nak bagitau yang kerajaan boleh laksanakan perkara tersebut tanpa membabitkan unsur2 ugut rakyat dengan wang ringgit. Didik rakyat dengan ilmu. Iklan. Forum. Kebaikan kitarsemula. Keperluan asingkan sampah. Kenapa kita kena asingkan sampah2 kita sebelum buang di tong sampah. Mula2 rakyat akan rasa berat lama2 bila dah terdidik mereka akan patuh secara semulajadi. Cuma bagi masa la. Jangan terus taboh je. Najib pun minta masa untuk laksana itu laksana ini, kena kat rakyat reti pula paksa kita laju2 follow. Cam syall la.

Harap2 kerajaan pertimbangkanlah cadangan aku neh. Btw, benda neh untuk 1 Malaysia ke atau untuk N9 je? Naya aku. Aku baru je buang sampah tak asing2kan benda yang boleh dikitarsemula kot. Mampuih.

Sumber gambar. 
Penguatkuasaan Pengasingan Sisa Pepejal Mula Dijalankan
siakapkeli.my 
Sebanyak 2,737 premis di Kedah yang membabitkan 10 taman perumahan telah diepriksa hari ini   melalui operasi penguatkuasaan pengasingan sisa pepejal, lapor Berita Harian.

Pengarah SWCorp Kedah, Fadzilah Hasan, berkata jumlah terbabit adalah sebahagian dari 266,927 premis membabitkan 2,031 taman perumahan seluruh negeri ini yang berdaftar dengan pihak berkuasa tempatan (PBT).

"Penguatkuasaan yang dilaksanakan hari ini disertai 58 anggota penguat kuasa yang akan memeriksa tong sampah PBT bagi melihat sama ada pemilik premis mematuhi peraturan yang ditetapkan. 

"Jika pemilik premis gagal mengasingkan sisa pepejal, notis mesra akan diberikan sebelum tindakan sama dilakukan dalam tempoh tujuh hari," katanya dalam sidang media sempena operasi pengasingan sisa pepejal di sini, hari ini.

Selain Kedah, operasi berkenaan turut dilakukan di Negeri Sembilan di mama tujuh daerah negeri ini, iaitu Port Dickson, Tampin, Jelebu, Rembau, Kuala Pilah, Jempol dan Seremban.

Operasi berkenaan bermula kira-kira jam 9 pagi sehingga 12 tengah hari, disertai oleh 41 anggota penguat kuasa dan lapan pegawai SWCorp bersama syarikat konsesi pembersihan di negeri ini, SWM Environment Sdn Bhd.

Pemilik premis yang tidak mematuhi pengasingan sisa pepejal di punca boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (Akta 672) - Siakapkeli.my

  
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.



#yiv9480774442 #yiv9480774442 -- #yiv9480774442ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mkp #yiv9480774442hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mkp #yiv9480774442ads {margin-bottom:10px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mkp .yiv9480774442ad {padding:0 0;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mkp .yiv9480774442ad p {margin:0;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mkp .yiv9480774442ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-sponsor #yiv9480774442ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-sponsor #yiv9480774442ygrp-lc #yiv9480774442hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-sponsor #yiv9480774442ygrp-lc .yiv9480774442ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv9480774442 #yiv9480774442actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv9480774442 #yiv9480774442activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442activity span {font-weight:700;}#yiv9480774442 #yiv9480774442activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv9480774442 #yiv9480774442activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv9480774442 #yiv9480774442activity span span {color:#ff7900;}#yiv9480774442 #yiv9480774442activity span .yiv9480774442underline {text-decoration:underline;}#yiv9480774442 .yiv9480774442attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv9480774442 .yiv9480774442attach div a {text-decoration:none;}#yiv9480774442 .yiv9480774442attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv9480774442 .yiv9480774442attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv9480774442 .yiv9480774442attach label a {text-decoration:none;}#yiv9480774442 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv9480774442 .yiv9480774442bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv9480774442 .yiv9480774442bold a {text-decoration:none;}#yiv9480774442 dd.yiv9480774442last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv9480774442 dd.yiv9480774442last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv9480774442 dd.yiv9480774442last p span.yiv9480774442yshortcuts {margin-right:0;}#yiv9480774442 div.yiv9480774442attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv9480774442 div.yiv9480774442attach-table {width:400px;}#yiv9480774442 div.yiv9480774442file-title a, #yiv9480774442 div.yiv9480774442file-title a:active, #yiv9480774442 div.yiv9480774442file-title a:hover, #yiv9480774442 div.yiv9480774442file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv9480774442 div.yiv9480774442photo-title a, #yiv9480774442 div.yiv9480774442photo-title a:active, #yiv9480774442 div.yiv9480774442photo-title a:hover, #yiv9480774442 div.yiv9480774442photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv9480774442 div#yiv9480774442ygrp-mlmsg #yiv9480774442ygrp-msg p a span.yiv9480774442yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv9480774442 .yiv9480774442green {color:#628c2a;}#yiv9480774442 .yiv9480774442MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv9480774442 o {font-size:0;}#yiv9480774442 #yiv9480774442photos div {float:left;width:72px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442reco-category {font-size:77%;}#yiv9480774442 #yiv9480774442reco-desc {font-size:77%;}#yiv9480774442 .yiv9480774442replbq {margin:4px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mlmsg select, #yiv9480774442 input, #yiv9480774442 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mlmsg pre, #yiv9480774442 code {font:115% monospace;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-mlmsg #yiv9480774442logo {padding-bottom:10px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-msg p#yiv9480774442attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-reco #yiv9480774442reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-sponsor #yiv9480774442ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-sponsor #yiv9480774442ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-sponsor #yiv9480774442ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv9480774442 #yiv9480774442ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv9480774442

Attachment(s) from bashah
10 of 12 Photo(s) (View all Photos)
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: