Wednesday, June 8, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4521[2 Attachments]

12 Messages

Digest #4521
1
Fw: Doa Berbuka Yang Benar dan Yang Salah by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3a
Fw: Solat dulu ataupun makan dulu by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
6
Fw: tersepit pada eskalator & kembar siam by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
8a
9
Fw: Touch 'n Go Perkenal Jam Tangan by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
11a

Messages

Tue Jun 7, 2016 9:02 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Doa Berbuka Yang Benar dan Yang Salah

bloglist-malaysia.blogspot

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Jun 7, 2016 9:03 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Treler Bawa Kereta Baru Terbalik di Lebuhraya PLUS
siakapkeli.my

Bukit Tagar, 7 Jun : Sebuah treler yang membawa beberapa buah kereta Honda baharu terbalik dalam kejadian yang berlaku di KM 421.7 KM lebuhraya PLUS dekat Bukit Tagar.

Laporan menyebut lori itu hilang kawalan sebelum ianya terbalik. Bagaimanapun, tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku.

Sementara itu, orang ramai memuat naik gambar dan video kejadian di media sosial.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Jun 7, 2016 9:03 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kolum Dr Asri: Solat dulu ataupun makan dulu


Solat dulu ataupun makan dulu?

Dalam bulan Ramadan ataupun ketika berbuka puasa, soalan 'solat dulu ataupun makan dulu' sering kedengaran.

Ini terutama dalam keluarga yang ada ramai ahli terutama anak-anak yang masih kecil yang dilatih berpuasa. Juga soalan ini kedengaran apabila kita dijemput berbuka puasa di rumah orang lain yang ingin melayan kita.

Makan Dulu

Ada orang menyangka bahawa sekalipun makanan sudah terhidang, yang terbaik itu solat dahulu, selepas itu barulah makan. Sehingga ada yang apabila mereka duduk di keliling hidangan, kemudian bangun meninggalkannya dan pergi menunaikan solat. Amalan seperti itu dirasakan oleh sesetengah pihak sebagai lebih mengikut kehendak agama. Namun, jika kita merujuk kepada hadis-hadis Nabi s.a.w kita akan dapati penegasan yang sebaliknya. Antaranya hadis daripada Anas bin Malik r.a.: bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah makan sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan jangan kamu tergopoh-gapah semasa makan malam kamu."(Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar, baginda s.a.w. bersabda: "Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesai." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Riwayat di atas juga menambah bahawa Ibn Umar r.a. apabila dihidangkan untuknya makanan, manakala solat pula sedang didirikan, maka beliau tidak mendatangi solat melainkan hingga beliau selesai makan, walaupun beliau mendengar bacaan imam.

Hikmah daripada arahan Nabi s.a.w agar mendahulukan makan ialah agar pemikiran kita tidak diganggu ketika solat dengan ingatan kepada makanan yang telah kita lihat terhidang di hadapan mata sebelum bersolat tadi. Ini boleh mengganggu kekusyukan solat seseorang. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di hadapan mata. Ini merangkumi semua solat, bukan khusus pada solat Maghrib sahaja. Kata al-Imam an-Nawawi (meninggal 676H) dalam Sharh Sahih Muslim mengulas hadis-hadis berkaitan: "Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk".

Dalam Faidh al-Qadir l-Imam al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut bahawa arahan ini merangkumi semua solat dengan katanya: "Hadis tersebut menyatakan hendaklah didahulukan makan malam sebelum solat Maghrib. Namun ia juga dipraktikkan juga pada solat-solat yang lain. Ini kerana punca arahan ini ialah bimbang hilangnya khusyuk."

Salah Faham

Ini bukan bererti kita mengutamakan makan dari solat. Sebaliknya kita makan terlebih dahulu kerana ingin menjaga kekusyukan solat. Hal yang sama apabila kita dilarang bersolat dalam keadaan terasa ingin membuang air besar ataupun air kecil. Nabi bersabda: "Tiada solat (jangan dirikan solat) dalam keadaan makanan terhidang dan dalam keadaan menahan air besar atau air kecil" (Riwayat Muslim). Ini bukanlah bererti kita menganggap buang air besar dan kecil itu lebih utama dari solat, sebaliknya mendahului kedua perkara itu demi menjaga kepentingan solat.

Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H) dalam Fath al-Bari memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H): "Ada orang menyangka bahawa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada mengikuti solat jemaah."

Dengan itu, makan dahulu setelah makanan terhidang kemudian baru bersolat adalah sunnah Nabi s.a.w. Maka apabila makanan terhidang, ibubapa hendaklah memberikan anak-anak makan terlebih dahulu ketika berbuka, sehingga mereka selesai maka barulah bersolat. Inilah sunnah.

Melakukan susunan yang seperti itu, mendapat pahala. Namun makanlah dengan kadar yang diajar oleh Islam, bukan makan sehingga mengah lalu gagal bersolat dengan sempurna.

Tidak Makruh

Di sana ada cara untuk mengelakkan kemakruhan ini, iaitu elakkan menghidangkan makanan terlebih dahulu sebelum solat. Elakkan mata terpandang kepada makanan yang telah dihidangkan. Selepas selesai bersolat barulah dihidangkan. Namun, jika kelaparan itu kuat, bau makanan telah masuk ke hidung, sehingga ingatan kepada makanan sangat kuat sekali belum melihatnya, hendaklah dia makan terlebih dahulu.

Juga sudah pasti tidak makruh bersolat sekalipun makanan sudah terhidang jika keinginan kepada makanan tiada. Ini kerana punca ('illah) larangan bersolat semasa makanan terhidang ialah agar tidak mengganggu kusyuk. Jika seseorang memang tiada keinginan kepada makanan, sudah pasti tidak menggangu kusyuk sekalipun makanan sudah terhidang.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Jun 7, 2016 9:03 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Lelaki Buta Dapat Penglihatan Depan Kaabah

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

SEORANG lelaki tua menggemparkan jemaah yang berada berhampirannya apabila tiba-tiba berdiri sambil menjerit dan menangis, usai solat asar di Makkah, kelmarin.

Berulang kali lelaki tersebut melaung kesyukuran kepada Allah SWT membuatkan semua orang tertarik untuk tahu apa yang sebenarnya berlaku.
"Ya Allah mataku sudah boleh melihat, aku sudah boleh melihat, Allahuakbar.." ratap lelaki tua tersebut yang mendakwa dirinya selama ini buta, namun tiba-tiba diizinkan Allah Taala untuk melihat pada petang itu.

Hal ini membuatkan orang sekeliling lelaki tua berkenaan mula melafazkan tahniah dan memuji-muji kebesaran Tuhan terhadap hambanya.

Salah seorang saksi turut bertindak merakam aksi lelaki berkenaan sebelum memuatnaik video ke laman sosial, membuatkan dalam masa sekejap sahaja rakaman itu menjadi viral.

Kebanyakan page Facebook berkaitan Islam turut dilihat mula berkongsikan video tersebut yang seperti dijangka, mendapat perhatian ramai.

Pemeriksaan Mynewshub bagaimana pun mendapati, ada pihak mendakwa aksi lelaki dalam video tersebut sebenarnya cuma lakonan seorang pencuri profesional yang cuba melepaskan diri daripada pihak berkuasa namun tidak berjaya apabila dia tetap ditahan tak lama selepas itu.

Buat masa ini tak dapat dipastikan yang mana satu penjelasan tepat bagi video yang sedang viral ini – sama ada lelaki buta tiba-tiba boleh melihat ketika solat Asar, atau pun semua ini cuma lakonan semata-mata. Namun jika dilihat semula pada rakaman, lelaki tua terbabit jelas memakai jam tangan. Wallahua'lam. – MYNEWSHUB.CC

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Tue Jun 7, 2016 9:04 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



"Penunggang Motosikal Ini Lakukan Dua Kesalahan, Khianat Dan Turut Guna Laluan Kecemasan" - Polis
siakapkeli.my

Penunggang motosikal yang mengambil tindakan undang-undang sendiri seperti merosakkan 'side mirror' kereta yang menggunakan laluan kecemasan boleh didakwa di bawah Seksyen 427 Kanun Keseksaan kerana melakukan perbuatan khianat, lapor New Straits Times.

Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur, ACP Mohd Nadzri Hussain berkata, tindakan berkenaan merupakan satu kesalahan, tidak kira walaupun dengan niat mereka untuk sebagai pengajaran kepada pemandu itu dari menggunakan laluan kecemasan.

Beliau berkata demikian merujuk kepada video yang menjadi viral di laman sosial di mana penunggang motosikal menerajang patah cermin sisi kereta yang menggunakan laluan kecemasan semasa berlaku kesesakan lalu lintas.

Mohd Nadzri dalam pada itu menegaskan bahawa penunggang motosikal terbabit bukan sahaja telah melakukan kesalahan khianat, mereka sebenarnya melakukan dua kesalahan kerana turut menyalahgunakan lorong kecemasan.

"Lorong kecemasan tidak boleh digunakan walaupun motosikal," katanya.

Video berkenaan menjadi viral di laman sosial di mana rata-rata netizen menyokong tindakan berkenaan untuk 'mengajar' sesetangah pemandu supaya tidak mementingkan diri sendiri. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Tue Jun 7, 2016 9:05 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kemaluan kanak-kanak tersepit pada eskalator

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

BAGAN SERAI: Seorang kanak-kanak lelaki tiga tahun cedera selepas kemaluannya tersepit pada eskalator dalam kejadian di sebuah pasar raya di sini malam ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, kemaluan Mohd Rohaizad Abd Rahman tiba-tiba tersangkut ketika dia sedang menaiki eskalator berkenaan bersama keluarganya.

Punca kejadian bagaimanapun masih belum dapat dipastikan. Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Bagan Serai berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 8.16 malam memaklumkan kejadian.

"Setiba di lokasi kejadian, bomba terpaksa menggunakan peralatan khas bagi mengumpil eskalator bagi menyelamatkan mangsa.

"Mangsa kemudian dihantar ke hospital berhampiran untuk menerima rawatan," katanya. Beliau berkata, operasi tamat kira-kira jam 8.50 malam. - BH

Kembar Siam Lahir Dengan 4 Tangan 2 Kaki, Kongsi Hampir Keseluruhan Organ
siakapkeli.my

India, 5 Jun - Seorang wanita di sini telah melahirkan kembar siam yang mempunyai 4 tangan tapi hanya dua kaki.

Kembar itu, seorang lelaki dan seorang perempuan - turut berkongsi hampir kesemua bahagian organ-organ penting.

Ibu kanak-kanak itu, Shivrajo Devi, 24, melahirkan bayi-bayi itu di sebuah klinik swasta di sebuah kampung di Buxar, Bihar, timur India pada petang Rabu minggu lepas.

Bagaimanapun, disebabkan kondisi yang semakin teruk, bayi kembar itu kemudian dipindahkan ke Hospital Sadar dimana mereka ditempatkan di unit rawatan rapi.

Doktor di hospital tersebut, Dr. Raj Kumar Gupta berkata : "Mereka bersambung dari pinggang dan hanya satu kemaluan boleh dilihat iaitu kemaluan perempuan.

"Biarpun kemaluan kedua tidak kelihatan, kami suspek bayi seorang lagi adalah lelaki kerana wajahnya, menjadikan ia kes yang sangat jarang kerana biasanya kembar siam mempunyai jantian yang sama."

Apabila keadaan bayi tersebut stabil, doktor telah menghantar kembar itu ke hospital yang lebih besar. Namun kini ibu bapa bayi tersebut diberitahu rawatan susulan perlu dibuat di Delhi.

Kerana tidak berkemampuan, ibu bapa kanak-kanak itu terpaksa membawa pulang anak mereka. Pasangan itu berkata mereka tidak menyangkakan anak mereka kembar siam biarpun telah melakukan pemeriksaan termasuk ultrasound.

"Saya tak percaya anak saya adalah kembar siam", kata ibu kembar itu.

"Saya sangat sedih dan berharap doktor dapat menyelamatkan mereka tapi kini dengan doktor tidak dapat membantu, saya tak tahu nak buat apa sekarang"

"Mereka(doktor) memberitahu bayi kami perlu di jaga dalam kotak kaca dan kami perlu bawa mereka ke bandar besar seperti Delhi untuk rawatan.", katanya. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Jun 7, 2016 9:05 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kelantan Banyak Maksiat Sebab Tu Nak Pinda Enakmen Syariah - Menteri.
bloglist-malaysia.blogspot
sozcyili.blogspot

'Kelantan nak hudud kerana banyak jenayah'

Oleh : Zikri Kamarulzaman

Kelantan mahu melaksanakan undang-undang syariah lebih tegas kerana penganut Islam di negeri itu tidak takut dengan hukuman sedia ada, kata Datuk Seri Nazri Aziz. Menteri pelancongan dan kebudayaan itu berkata muslim di negeri lain - seperti di Selangor - lebih taat mengikut ajaran Islam dan ia tidak memerlukan pindaan enakmen syariah. "Kelantan (digelar) Serambi Mekah (tetapi) berlaku banyak (maksiat), sebab itu (PAS) nak buat (undang-undang syariah).

"Orang Kelantan kena denda RM5,000 mereka tak takut, tetap nak buat (kesalahan) juga. Kenakan (penjara) lima tahun pun tak takut, sebat enam kali lagi tak takut," katanya kepada media di Sungai Besar hari ini. Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dibenarkan membawa usul pindaan Akta 355 di Dewan Rakyat pada 26 Mei lalu selepas dicadangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said.

Menurut PAS usul berkenaan - yang dibawa melalui rang undang-undang persendirian - adalah untuk memperkasa mahkamah syariah terutama di Kelantan. Bagaimanapun Abdul Hadi memohon rang undang-undang itu dibentangkan dan dibahas pada sesi parlimen akan datang. Kata Nazri PAS perlu dibiarkan melaksanakan undang-undang syariah lebih ketat di Kelantan yang ditadbir mereka.

"Dia (PAS) nak buat di negeri dia, lantak dialah," katanya - Malaysiakini.

Syed Saddiq Terkejut, 83% Sokong Hudud Poll di Twitternya

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Siapa tak kenal pendebat terbaik Asia, Syed Saddiq Abdul Rahman antara orang yang paling kuat mengkritik PAS dan undang-undang Hudud yang diperjuangkan oleh PAS.

Mereka yang berfikiran liberal selalu mempersoalkan akan undang-undang hudud.

Dia ni buat poll pada twitter dengan harapan untuk dapat statistik rakyat Malaysia tolak hudud. Tapi daripada 22,304 orang yang menyertai tinjauan selama satu minggu itu, 83% mengundi "Ya" untuk hudud dilaksanakan.

Kan tension.

Syed Saddiq rupanya masih lembab untuk berfikir bahawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang membentangkan usul Rang Undang-Undang Persendirian iaitu Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 di Dewan Rakyat adalah kehendak UMNO.

Bayangkan kedudukan usul no 15 boleh naik jadi no. 1. Itu semua arahan Najib dan Zahid.

Orang Jahat, kaki rasuah macam Najib pun tahu pripentingnya undang-undang syariah.

Yang masih jahil puak PAN @ AMANAH kerana kepala dan minda sudah dikontrol oleh DAP hingga l;upa agama sendiri.

Haji Hassan Omar
http://hajihassanomar.blospot.com

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Jun 7, 2016 9:05 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



193 Kanak2 YG Hilang Sejak Januari 2016 Gagal Dikesan Sehingga Kini.
bloglist-malaysia.blogspot
sozcyili.blogspot.

Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman merekodkan sebanyak 567 kes kanak-kanak di bawah 18 tahun hilang sejak awal Januari sehingga 31 Mei lepas.
Timbalan pengarah siasatan dan perundangan JSJ Bukit Aman Datuk Law Hong Soon berkata daripada jumlah itu, 374 kanak-kanak telah berjaya ditemui semula.
"Daripada jumlah yang sama (567), dilaporkan sebanyak 193 lagi kanak-kanak di seluruh negara masih hilang dan kini sedang dikesan polis."
Beliau berkata demikian selepas menghadiri dan mempromosi program "fun ride" Portal Kanak-kanak Hilang di Tasik Perdana di sini semalam.
Law berkata Selangor menunjukkan paling banyak kes kanak-kanak hilang bawah 18 tahun mengikut statistik dengan sejumlah 285 kes pada tahun lepas diikuti Johor (264 kes), Kedah (234 kes) dan Kuala Lumpur (175 kes).
Beliau berkata kebanyakan kes kanak-kanak hilang yang dilaporkan adalah berpunca daripada masalah keluarga, ingin mencari kebebasan dan lari ikut kekasih serta kawan.
"Kebanyakan kanak-kanak yang hilang berumur antara lingkungan 12 dan 18 tahun setiap tahun," katanya.
Law berkata bagi menangani masalah ini, polis bercadang untuk menggunakan teknologi 'face recognition system' bagi mengesan kanak-kanak hilang tetapi perkara berkenaan masih berada di peringkat perbincangan lagi.
Portal Kanak-kanak Hilang telah dilancarkan pada 8 Julai lepas oleh Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim.
Portal itu menyediakan platform untuk masyarakat menyemak dan menyalurkan maklumat tentang kanak-kanak hilang di bawah umur 18 tahun secara terus dalam talian. ― Bernama

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Jun 7, 2016 6:28 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

ramainYA hilang !!!apa dah jadi ni ?

On Wednesday, June 8, 2016 12:05 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


   

193 Kanak2 YG Hilang Sejak Januari 2016 Gagal Dikesan Sehingga Kini.
bloglist-malaysia.blogspotsozcyili.blogspot.
Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman merekodkan sebanyak 567 kes kanak-kanak di bawah 18 tahun hilang sejak awal Januari sehingga 31 Mei lepas.Timbalan pengarah siasatan dan perundangan JSJ Bukit Aman Datuk Law Hong Soon berkata daripada jumlah itu, 374 kanak-kanak telah berjaya ditemui semula."Daripada jumlah yang sama (567), dilaporkan sebanyak 193 lagi kanak-kanak di seluruh negara masih hilang dan kini sedang dikesan polis."Beliau berkata demikian selepas menghadiri dan mempromosi program "fun ride" Portal Kanak-kanak Hilang di Tasik Perdana di sini semalam.Law berkata Selangor menunjukkan paling banyak kes kanak-kanak hilang bawah 18 tahun mengikut statistik dengan sejumlah 285 kes pada tahun lepas diikuti Johor (264 kes), Kedah (234 kes) dan Kuala Lumpur (175 kes).Beliau berkata kebanyakan kes kanak-kanak hilang yang dilaporkan adalah berpunca daripada masalah keluarga, ingin mencari kebebasan dan lari ikut kekasih serta kawan."Kebanyakan kanak-kanak yang hilang berumur antara lingkungan 12 dan 18 tahun setiap tahun," katanya.Law berkata bagi menangani masalah ini, polis bercadang untuk menggunakan teknologi 'face recognition system' bagi mengesan kanak-kanak hilang tetapi perkara berkenaan masih berada di peringkat perbincangan lagi.Portal Kanak-kanak Hilang telah dilancarkan pada 8 Julai lepas oleh Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim.Portal itu menyediakan platform untuk masyarakat menyemak dan menyalurkan maklumat tentang kanak-kanak hilang di bawah umur 18 tahun secara terus dalam talian. ― Bernama   
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
#yiv7252045390 #yiv7252045390 -- #yiv7252045390ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mkp #yiv7252045390hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mkp #yiv7252045390ads {margin-bottom:10px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mkp .yiv7252045390ad {padding:0 0;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mkp .yiv7252045390ad p {margin:0;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mkp .yiv7252045390ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-sponsor #yiv7252045390ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-sponsor #yiv7252045390ygrp-lc #yiv7252045390hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-sponsor #yiv7252045390ygrp-lc .yiv7252045390ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv7252045390 #yiv7252045390actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv7252045390 #yiv7252045390activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390activity span {font-weight:700;}#yiv7252045390 #yiv7252045390activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv7252045390 #yiv7252045390activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv7252045390 #yiv7252045390activity span span {color:#ff7900;}#yiv7252045390 #yiv7252045390activity span .yiv7252045390underline {text-decoration:underline;}#yiv7252045390 .yiv7252045390attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv7252045390 .yiv7252045390attach div a {text-decoration:none;}#yiv7252045390 .yiv7252045390attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv7252045390 .yiv7252045390attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv7252045390 .yiv7252045390attach label a {text-decoration:none;}#yiv7252045390 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv7252045390 .yiv7252045390bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv7252045390 .yiv7252045390bold a {text-decoration:none;}#yiv7252045390 dd.yiv7252045390last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv7252045390 dd.yiv7252045390last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv7252045390 dd.yiv7252045390last p span.yiv7252045390yshortcuts {margin-right:0;}#yiv7252045390 div.yiv7252045390attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv7252045390 div.yiv7252045390attach-table {width:400px;}#yiv7252045390 div.yiv7252045390file-title a, #yiv7252045390 div.yiv7252045390file-title a:active, #yiv7252045390 div.yiv7252045390file-title a:hover, #yiv7252045390 div.yiv7252045390file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv7252045390 div.yiv7252045390photo-title a, #yiv7252045390 div.yiv7252045390photo-title a:active, #yiv7252045390 div.yiv7252045390photo-title a:hover, #yiv7252045390 div.yiv7252045390photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv7252045390 div#yiv7252045390ygrp-mlmsg #yiv7252045390ygrp-msg p a span.yiv7252045390yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv7252045390 .yiv7252045390green {color:#628c2a;}#yiv7252045390 .yiv7252045390MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv7252045390 o {font-size:0;}#yiv7252045390 #yiv7252045390photos div {float:left;width:72px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390reco-category {font-size:77%;}#yiv7252045390 #yiv7252045390reco-desc {font-size:77%;}#yiv7252045390 .yiv7252045390replbq {margin:4px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mlmsg select, #yiv7252045390 input, #yiv7252045390 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mlmsg pre, #yiv7252045390 code {font:115% monospace;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-mlmsg #yiv7252045390logo {padding-bottom:10px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-msg p#yiv7252045390attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-reco #yiv7252045390reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-sponsor #yiv7252045390ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-sponsor #yiv7252045390ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-sponsor #yiv7252045390ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv7252045390 #yiv7252045390ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv7252045390

Tue Jun 7, 2016 9:05 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Touch 'n Go Perkenal Jam Tangan
siakapkeli.my

PUTRAJAYA,3 Jun: Touch 'n Go Sdn Bhd (TNGSB) hari ini melancarkan jam yang berserta kada bayaran pertama di Malaysia yang dilengkapi dengan ciri bayaran dan tambah nilai.

Ketua Pegawai Eksekutif TNGSB, Syahrunizam Samsudin, berkata jam itu membolehkan pengguna membuat pembayaran di beberapa premis yang telah dilantik oleh TNGSB.

"Kita mahu mempromosikan gaya hidup tanpa tunai. Jika dilihat, di Malaysia kini ramai peniaga kecil yang bekerjasama dengan TNGSB untuk meletakkan mesin pengimbas bayaran di premis mereka.

"Bagi tambah nilai pula, ia sama seperti menggunakan kad Touch 'n Go iaitu pengguna hanya perlu menyentuh jam berkenaan pada mesin tambah nilai.

"Kadar tambah nilai juga sama iaitu minimum RM10 manakala nilai maksimum dalam jam berkenaan ialah RM1,500," katanya pada sidang media selepas memperkenalkan jam yang diberi nama 'Time Traveller' itu.

Dari segi penampilan pula, buat masa sekarang jam itu hanya didatangkan dalam dua pilihan warna iaitu hitam dan putih.

Jam "Time Traveller" itu dijual dengan harga promosi RM155 sehingga Ahad ini berbanding harga biasa RM239.

"Warna lain seperti coklat, merah jambu dan biru akan dikeluarkan Ogos depan," katanya. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Tue Jun 7, 2016 9:40 am (PDT) . Posted by:



Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ? reminder
When: Tuesday, 07 June 2016 06:00 PM to 07:00 PM
(GMT) Greenwich Mean Time - Dublin / Edinburgh / Lisbon / London

Where: http://rokokkesehatan.com/?ref=8429

Notes: Halo sahabat...

Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ?

- . Apakah ingin memiliki Mobil Mewah ?
- . Ingin memiliki Rumah Mewah ?
- . Ingin memiliki Bisnis Besar ?
- . Bebas Finansial ?
- . Hidup Mapan dan Sejahtera ?

TETAPI... Bagaimana CARA meraih itu semua ?

- . Butuh Modal BESAR ?
- . Harus berpendidikan TINGGI ?
- . Harus Bekerja sangat KERAS ?

Mampukah kamu ?

Coba luangkan waktumu sejenak melihat situs ini :
http://goo.gl/1foLME

Di rokokkesehatan.com anda akan mendapatkan penghasilan
milyaran rupiah tanpa perlu bekerja keras!
Menggunakan sistem otomatis yang pasti akan menghantarkan
anda menjadi seorang milyuner! DIJAMIN!

Perlu BUKTI ?
Kunjungi Website saya :
http://goo.gl/1foLME

Sukses Selalu!

Darman
http://goo.gl/1foLME

From: automobil Calendar

Privacy:
http://privacy.yahoo.com/privacy/us

Terms:
http://docs.yahoo.com/info/terms/

Tue Jun 7, 2016 8:23 pm (PDT) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

salam.

setahu saya, selama ni, kereta dan moto sepatutnya sama2 guna lorong biasa.
dan kereta hendaklah bagi ruang pada moto sama macam kereta.

buat macam tu je boss. kalau kete hon, bagi dia right-hand signal suruh
potong di sebelah.

2016-06-07 9:20 GMT+08:00 muhamad zuki bin abdul kadir melayu83@gmail.com
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> Sebab malaysia guna law manusia. Byk kekurangan, kepincangan &
> perselisihan antara sendiri.
>
> Law tuhan yg ada tak di "Akta" kan.
> On Jun 7, 2016 9:13 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <
> automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>>
>>
>> satu kata boleh, satu kata tak boleh..
>> standard malaya..
>>
>>
>> On Monday, June 6, 2016 11:26 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
>> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>
>>
>>
>> 
>>
>>
>> *Salahkah Motosikal Guna Laluan Kecemasan? Jom Semak Buku Undang-Undang
>> JPJ *
>> siakapkeli.my
>>
>>
>> <https://3.bp.blogspot.com/-MLgmeZRVGjY/V1URiCM8xzI/AAAAAAAAfwM/IstlfD1XFzIZKcHTLE82VeHHCS98VSahwCLcB/s1600/zzzz.jpg>
>>
>> Sejak kenyataan yang dikeluarkan semalam oleh Ketua Polis Kuala Lumpur,
>> ACP Mohd Nadzri Hussain yang mengatakan *lorong kecemasan tidak boleh
>> digunakan oleh pengguna motosikal
>> <http://www.siakapkeli.my/2016/06/penunggang-motosikal-tendang-side.html>*,
>> ramai netizen mempertikaikan kenyataan itu.
>>
>> Ini kerana dakwa netizen, kalau motosikal 250cc kebawah tidak boleh
>> menggunakan laluan kecemasan itu, jalan mana mereka harus guna, sedangkan
>> jika menggunakan jalan ditengah sudah pasti kemungkinan berlaku kemalangan
>> lebih tinggi kerana kenderaan lain yang laju.
>>
>> Jadi netizen mengemukan bukti bahawa motosikal boleh menggunakan laluan
>> kecemasan berdasarkan kenyataan pihak Jabatan Pengangkutan Jalan melalui
>> satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengarah Penguat Kuasa JPJ, Salim
>> Parlan tahun 2009, dalam satu artikel Utusan Malaysia bertajuk "Kompaun
>> serta-merta guna laluan kecemasan".
>>
>> Dalam artikel itu Dato Salim Parjan berkata* "kenderaan lain selain
>> motosikal tidak boleh menggunakan laluan kecemasan." *(rujuk gambar di
>> bawah)
>>
>>
>> <https://2.bp.blogspot.com/-MSPuUw_9Kk8/V1UD1lvaeiI/AAAAAAAAfvM/X3XGVDO9dGYZTI-RLl8BAGI1_2GcBhxmQCLcB/s1600/3.jpg>
>>
>>
>> Bagaimanapun pihak polis pula mengeluarkan kenyataan yang motosikal tidak
>> boleh menggunakan laluan kecemasan, ini bukanlah kenyataan kali pertama
>> daripada pihak polis kerana pada tahun 2004 lalu juga melalui utusan, Ketua
>> Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Gingkoi Seman menyatakan motosikal tidak
>> boleh menggunakan lorong kecemasan. (rujuk gambar bawah)
>>
>>
>> <https://3.bp.blogspot.com/-torsQ-em10M/V1UE3u9UOsI/AAAAAAAAfvY/-13liGgpTxsNV-6d5N2Qyr_KFSSaBob5QCLcB/s1600/6.jpg>
>>
>> Jadi apakah status sebenarnya menggunakan lorong kecemasan kerana JPJ
>> cakap boleh tapi Polis cakap tidak boleh?
>>
>> Berdasarkan carian di laman web milik JPJ di mana mencari jawapan adakah
>> salah motosikal melalui laluan kecemasan?
>>
>> Dan akhirnya jawapan terjawab apabila terjumpa *"Kadar Kompaun
>> Kesalahan-Kesalahan Di Bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 Dan Akta Lembaga
>> Perlesenan Kenderaan Perdagangan 1987"
>> <http://www.jpj.gov.my/c/document_library/get_file?uuid=e890e489-e526-416d-94d6-a36b51ec4f1a&groupId=10157>*
>> di mana tertulis bagi kesalahan motosikal kurang daripada 250cc.
>>
>> Pada bil nombor 9, jenis Kesalahan berkaitan penggunaan lorong kecemasan,
>> meletakkan/menunda. memandu di lorong kecemasan, pemandu motosikal boleh
>> dikenakan kompaun sebanyak RM300.
>>
>>
>> <https://4.bp.blogspot.com/-MM4GlzKcLN0/V1UR-q5SdPI/AAAAAAAAfwU/qsgj_KZFgUYfxf8FbQHu0deWlLiVPzRsQCLcB/s1600/x.jpg>
>>
>> Jadi jelas apa yang dinyatakan oleh pihak polis yang menggunakan lorong
>> kecemasan oleh semua kenderaan termasuk motosikal adalah melanggar
>> undang-undang.
>>
>> Tetapi netizen tertanya-tanya, jika kami sebagai penunggang motosikal,
>> jalan mana harus kami lalui jika lorong kecemasan tidak boleh di lalui?
>> terlalu sedikit lebuhraya yang menyediakan laluan motosikal, adakah kami
>> harus menggunakan lorong tengah?
>>
>> Jika lorong tengah yang merbahaya itu dibenarkan kami guna, satu artikel
>> yang dinaikkan oleh portal *TheSunDaily
>> <http://www.thesundaily.my/news/1745670>* bertajuk *"Authorities to
>> enforce law prohibiting motorcycles from riding on the fast lane"* di
>> mana Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Azizi Kaprawi berkata pihak
>> kementerian akan meminta kesemua pihak penguatkuasa trafik untuk
>> mengharamkan motosikal dari menunggang di lorong kanan atau lorong memotong.
>>
>>
>> <https://1.bp.blogspot.com/-IltjhwQdfP4/V1UQmdg5fPI/AAAAAAAAfwA/9PgXTdJLvKEYXMpkkdAQO6ZmbP40v80-wCLcB/s1600/zzzz.jpg>
>>
>>
>> Jadi lorong mana yang harus kami guna jadakah lorong kenderaan tepi
>> bersama kenderaan lain? Harap pihak berkaitan dapat tampil menjawab. - *Siakapkeli.my
>> <http://siakapkeli.my/>*
>>
>>
>>
>> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
>> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
>> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>>
>> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>>
>>
>>
>
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: