Tuesday, June 7, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4520[1 Attachment]

12 Messages

Digest #4520
1
Fw: Isu Gosok Gigi Semasa Berpuasa by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
2
Fw: schedule EURO 2016 by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
5a
5c
Re: Fw: Salahkah Motosikal Guna Laluan Kecemasan? by "muhamad zuki bin abdul kadir" myv183
7
Fw: Pesawat MH01 Alami Gegaran di Udara by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Mon Jun 6, 2016 8:24 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Hukum Bersiwak di Siang Hari Bulan Ramadhan

bloglist-malaysia.blogspot

Dicatat oleh ustazcyber.com

Soalan...

Saya ingin menanyakan hukum bersiwak saat berpuasa,kerana banyak sekali pendapat mengenai hal ini,saya ingin tahu jawapan tershahih ?.

Jawapan

DIdalam kitab "al Mausu'ah al Fiqhiyah" disebutkan bahawa para fuqaha telah bersepakat tidak mengapa seorang yang sedang berpuasa bersiwak di awal petang. Namun mereka berselisih dalam hal bersiwak setelah lewat tengah hari. (juz II hal 1213)

Dibagian lain didalam kitab yang sama disebutkan bahawa para ulama berselisih tentang hukum bersiwak bagi seorang yang berpuasa setelah lewat tengah hari.

Para ulama Hanafi dan Maliki berpendapat bahawa tidak mengapa bagi seorang yang berpuasa bersiwak disepanjang siang baik sebelum maupun setelah lewat tengah hari berdasarkan berbagai hadis tentang keutamaan siwak.

Sedangkan pendapat para ulama Syafi'i yang masyhur serta Hambali adalah memakruhkan bersiwak bagi seorang yang berpuasa setelah lewat tengah hari baik dengan menggunakan siwak kering atau basah berdasarlan hadis Abu Hurairah dari Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda," sungguh bau mulut orang yang sedang berpuasa lebih harum di sisi Allah Ta'ala dari pada harumnya minyak misik." Dan pada umumnya bau mulut itu baru akan muncul setelah lewat tengah hari. (juz II hal 8350)

Namun diantara tokoh-tokoh Syafiiyah ada yang tidak sependapat dengannya—Imam Syafi'i—seperti Imam Nawawi didalam kitabnya "al Majmu juz I hal 39" mengatakan,"Sesungguhnya yang menjadi pilihan adalah tidak makruh." Ibnu Daqiq al 'Id mengomentari pendapat Syafi'i dengan mengatakan,"Hal ini memerlukan dalil khusus pada waktu seperti ini—setelah lewat tengah hari—yang mengkhususkan keumuman itu—yaitu hadits bau mulut orang berpuasa—karena itu, tidaklah makruh penggunaan siwak di bulan Ramadhan" (Fatawa al Azhar juz IX hal 264)

Jadi pendapat yang kuat dari kedua pendapat diatas adalah tidak dimakruhkan bagi seorang yang berpuasa bersiwak disepanjang siang hari ramadhan dengan syarat tidak ada sesuatu dari cebisan kayu siwak, air, darah atau sejenisnya yang tertelan kedalam perut.

Wallahu A'lam

(http://www.eramuslim.com) 

Ramadan, Isu Gosok Gigi Semasa Berpuasa

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Adakah anda berbuka se simple saya, wahai malaysians?

Bersugi dan memperbanyakkan bersiwak menggunakan kayu sugi adalah amat digalakkan dalam setiap waktu di bulan ramadhan, samada pagi , tengahari atau petang, ia berdasarkan hadith sohih yang menyebut : Dari 'Amir bin Rabi'ah berkata "Telah aku lihat Nabi SAW bersiwak tidak terkira banyaknya dalam keadaan baginda berpuasa ( Riwayat al-Bukhari)

Cuma perlu diingat, siwak Nabi adalah menggunakan kayu sugi tanpa air dan ubat gigi yang berperisa. Justeru tiada kemungkinan nabi terminum atau termasuk di perut Nabi ubat gigi. Justeru, jika gosok gigi pakai ubat gigi, maka tatkala itulah terdapat ijtihad mengatakannya sebagai makruh kerana bimbang peluang terbatal kerana minum air kumuran dan ubat gigi. Memang benar, perbuatan 'ter' minum tidak wajar menjadi batal kerana ia tidak disengajakan, tetapi apabila sesuatu yang 'mubah' dibuat tanpa keperluan lalu menyebabkan 'ter'minum, ia boleh membawa kepada batal. Sebagaimana mandi biasa berulang kali dengan sengaja, berkumur berulang kali dengan sengaja sehingga akhirnya terminum.

Tujuan saya tidak lain hanyalah menjauhi apa jua yang berkemungkinan membatalkan puasa atau bercanggah dengan ruh ibadah puasa itu sendiri. Jangan pula kerana ingin mencapai 'maqasid' (objektif) dari bersiwak sehingga boleh membuka ruang mencarik maqasid ibadah puasa teruatamanya bagi orang awam yang suka mengambil peluang. Dalam keadaan objektif itu boleh dicapai tanpa menggunakan air yang berlebihan (kumur) atau ubat gigi.

Maka dalam hal ini, mengabungkan dua 'maqasid' tanpa membuka ruang masalah adalah terpilih pada hemat saya. Justeru, saya berpandangan, lebih elok menghindarkan diri dari ubat gigi bagi mengelakkan berkumur mengguna air berlebihan tatkala berpuasa, khususnya selepas zohor. Di tambah pula terdapat cara lain yang boleh menyampaikan kita ke faedah siwak itu.

Selain itu, Nabi saw ada bersabda :-
أسبغ الوضوء وخلل بين الأصابع , وبالغ في الإستنشاق إلا أن تكون صائماً ( ابو داود)
Ertinya : Sempurnakan wudhu, basuhlah celah-celah jari jemarimu , dan lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa ( Riwayat Abu Daud , no 142 ; At-Tirmidzi, 788 ; Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban & Al-Hakim dan dipersetujui oleh Az-Zahabi ; albani ; sohih)

Memasukkan air di dalam hidung seperti ini adalah di kira sama dengan hukum berkumur menurut kebanyakan ulama fiqh. Kebanyakkan mereka termasuk ulama hadith biasanya menggabungkan topik menghisap air ke hidung dan kumur dalam satu bab. Justeru, inilah dalil pertama mengapa kami mengatakan menggosok gigi dengan air dan ubat gigi berperisa adalah makruh dan tidak digalakkan. Namun tidaklah secara automatic membatalkan puasa.

Sebahagian besar ulama Syafie menyebut bahawa berkumur-kumur dengan berlebihan adalah satu perbuatan makruh ketika puasa. Dalil hadith sohih yang dipegang oleh mereka adalah :
لخلوف فم الصائم يوم القيامة أفضل عند الله من ريح المسك
Ertinya : Sesungguhnya bauan mulut orang yang berpuasa itu pada hari kiamat adalah lebih baik di sisi Allah daripada bauan haruman kasturi"

Justeru, menurut ijtihad mereka, memperbanyakkan berkumur terutamanya selepas zohor mampu menghilangkan bauan mulut hasil ibadat puasa yang diberkati ini. Lalu, bersugi menggunakan air dan ubat gigi yang mempunyai wangian sudah pasti juga akan mengilangkan bau ini. Kerana itulah ia dikira makruh dan tidak digalakkan. Adapun Nabi SAW yang bersiwak hanya dengan kayu sugi, saya kira ia adalah tepat disamping tepat pula untuk membersihkan gigi dengan tidak memberi kesan terhadap bauan mulut.

Pandangan dan ijtihad mazhab Syafie ini juga dikongsi oleh ulama Mazhab Hanbali dan Mazhab Maliki ( Rujuk Kassyaf al-Qina' , 2/383 ; As-Syarh as-Soghir, 1/692) juga menyenaraikan berkumur banyak tatkala puasa itu adalah makruh. Justeru, menggosok gigi menggunakan air dan ubat gigi sekali lagi termasuk dalam hal ini kerana ia memerlukan kumuran yang banyak demi menghilangkan kesan ubat gigi.

Benar, sekiranya terminum air hasil dari kumuran tidak membatalkan puasa kerana ia adalah perbuatan tidak sengaja. Bagaimanapun, Imam An-Nawawi menyebut, sekiranya terminum itu adalah hasil kerana berlebih-lebihan dalam berkumur sehingga 4 kali kumuran, tatkala itu, jika tertelan air pada kumuran berlebihan yang keempat, ia boleh membatalkan puasa ; ia adalah kerana berlebihan itu sudah terkeluar dari hajat yang asal. ( Rawdah at-Tolibin, hlm 335 ).

Malah terdapat ulama besar seperti Ulama hanafi, Al-Qasimiah, Imam Malik dan Imam As-Syafie (dalam salah satu pandangannya) dan Imam Muzani yang berpandangan puasa boleh terbatal walaupun tertelan air kumuran tanpa sengaja. Manakala sebahagian ulama lain mengatakan tidak batal seperti Ishak Rahawaih, Awzai'e dan ulama mazhab Syafie (Naylul Awtar, As-Syawkani, 4/521) ; Kerana itu eloklah dijauhkan dari perbuat amalan yang ikhtilaf ini. Ia sudah tentu terlebih baik bukan.

Benar, Nabi SAW pernah bersabda :
أرأيت لو تمضمضت بماءٍ وأنت صائم , قلت : لا بأس بذلك , فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ففيم
Ertinya : Nabi berkata kembali kepada (Umar ) (apabila aku bertanya apa hukum mencium tatkala puasa ) : apakah pandangan kamu sekiranya kamu berkumur-kumur dengan air dalam keadaan kamu berpuasa ? ; aku jawab : Tiada masalah ; Bersabda Nabi : begitulah (juga hukumnya dengan ciuman tadi) ( Riwayat Abu Daud, no 2385 ; Albani : Sohih)

Bukanlah lebih elok dan selamat jika dihadkan gosok gigi dan kumuran yang terhad dengan bilangan gosok gigi guna air yang terhad, selebihnya mengunakan sugi atau berus gigi tanpa melibatkan air dan ubat gigi.

Ust. Dr Zaharuddin Bin Abd Rahman

sumber www.zaharuddin.net/

hisham-ahmad.blogspot.com
"

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: hishamahmad
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 6, 2016 8:25 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

>
>>
>> ----- Original Message -----
>> From: "MOHD FADHIL BIN SENEK" <mohd_fadhil@silterra.com>
>> To:
>> Sent: Sunday, June 05, 2016 9:35 PM
>>
>>
>> Minta tlg spa2 yg ada schedule EURO 2016... Tlg hantaq mai
>>
>> Tq.. Salam ramadhan=
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Mon Jun 6, 2016 8:25 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Pertembungan tiga penjuru di Sungai Besar

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

SUNGAI BESAR - Proses penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara BN, Pas dan Parti Amanah Negara (Amanah).

Pengumuman itu diumumkan Pengurus PRK Sungai Besar, Khairuddin Md Som di Pentas Pekarangan Dewan Seri Bernam di sini, pada jam 10.30 pagi tadi.

Tiga calon, iaitu Budiman Mohd Zohdi dari Barisan Nasional (BN), Dr Abdul Rani Osman daripada Pas dan Azhar Ab Shukor dari Amanah yang mewakili Pakatan Harapan, iaitu gabunan parti PKR-DAP-Amanah telah menyerahkan borang pencalonan masing-masing.

Sebelum itu, Adun Sungai Panjang, Budiman, 44, diiringi Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar telah berarak dari Umno Cawangan Sungai Besar, kira-kira 1 kilometer dari pusat penamaan calon pada jam 8.30 pagi.

Kira-kira 3, 000 pemimpin dan penyokong BN berarak ke pusat penamaan calon.

Sementara Pas yang menamakan Adun Meru, Dr Abdul Rani, 58, sebagai calon parti itu diiringi Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Turut mengiringi calon Pas, Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr Mahfodz Mahmod, Presiden Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan)Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir, Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar Abdul Samad, Ketua Lajnah Penerangan Pas Pusat, Nasrudin Hassan bersama penyokong parti itu.

Sementara Amanah yang bertanding atas tiket Pakatan Harapan mempertaruhkan Azhar, 51, yang diiringi Presiden amanah, Mohamad Sabu.

Selain Mohamad Sabu, beberapa pemimpin Pakatan Harapan yang turut hadir memberi sokongan kepada calon parti itu antaranya, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ibrahim, Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan PRK Sungai Besar akan diadakan serentak dengan PRK Kuala Kangsar di Perak pada 18 Jun ini, dengan tarikh penamaan calon ditetapkan pada 5 Jun, manakala pengundian awal pada 14 Jun.

Kedua-dua PRK itu diadakan berikutan kematian penyandangnya Allahyarham Tan Sri, Noriah Kasnon yang juga Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi dan Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad yang terkorban dalam nahas helikopter di Sebuyau Sarawak, pada 5 Mei lalu.

Pada PRU-13, Noriah mendapat 18, 695 undi dengan majoriti 399 undi mengalahkan calon PAS, Mohamed Salleh M.Hussin yang memperoleh 18, 296 undi.

Sungai Besar mempunyai 42,836 pengundi berdaftar dengan 67.18 peratus pengundi Melayu, 30.68 peratus pengundi Cina, 1.91 peratus pengundi India dan 0.23 peratus pengundi dari kaum lain.

Empat penjuru di Kuala Kangsar

Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar
tranungkite.net

KUALA KANGSAR - Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kangsar bakal memperlihatkan pertandingan empat penjuru antara Pas, BN, Amanah dan Bebas.‎

Pegawai Pengurus PRK Parlimen Kuala Kangsar, Mior Muhammad Jamil Mior Zakaria‎ berkata, pihaknya menerima ‎empat nama pencalon dan tiada kertas pencalonan ditolak, sebentar tadi.

BN yang akan mempertahankan kerusi parlimen itu mencalonkan Datin Mastura Mohd Yazid.

Beliau akan menentang calon Pas, Dr Najihatussalehah Ahmad; calon Amanah, Dr Ahmad Termizi Ramli dan Calon bebas, Izzat Bukhari Ismail Bukhari, 49.

Sementara itu, menurut Ketua Polis Perak, Datuk Seri Abdul Rahim Hanafi berkata, 1,000 anggota polis ditempatkan di Pusat Penamaan calon, Dewan Jubli Perak, di sini bagi memastikan proses penamaan calon berjalan lancar.

Hasil pengawasan polis katanya, tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

"‎Keadaan keselamatan pada hari ini berada dalam keadaan tenang dan terkawal.

"Kesalahan adalah 'zero' kerana para penyokong mematuhi peraturan yang telah ditetapkan dan tidak menyalahi di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, dan penyokong dianggarkan 6,000 hingga 7,000 orang," katanya kepada media hari ini.

Dalam pada itu, Abdul Rahim menasihatkan penyokong parti yang bertanding supaya tidak menyentuh isu-isu yang boleh menimbulkan sebarang provokasi bagi memastikan PRK Kuala Kangsar berjalan lancar.

"Jangan disentuh isu keagamaan, kebudayaan dan isu sensitif," katanya.

PRK Parlimen Kuala Kangsar diadakan berikutan kematian penyandang kerusi itu, Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad yang terkorban dalam nahas helikopter di Sebuyau, Sarawak pada 5 Mei lepas.

Sebanyak 32,949 orang layak mengundi pada PRK itu mengikut daftar pemilih yang didaftarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sehingga 7 Mei lepas.

Pada pilihan raya umum ke-13, Allahyarham Wan Mohammad Khair-il menewaskan calon Pas Khalil Idham Lim Abdullah dan Bebas Datuk Kamilia Ibrahim dengan majoriti 1,082 undi.

Pengundian PRK Kuala Kangsar diadakan pada 18 Jun ini.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 6, 2016 8:25 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Prof Dato' Dr. Abd Aziz Hanafi telah kembali kerahmatullah

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net


Makluman. Al fadzil Prof Dato' Dr. Abd Aziz Hanafi telah kembali kerahmatullah sebentar tadi. Jenazah masih berada di hosp sultanah bahiyah. Alfatihah. Semoga Allah limpahkan rahmat dan dimasukkan ke dlm hamba hambanya yg soleh.
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ، وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ،

Kredit
Ustaz Saiful Bahri Mamat

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 6, 2016 8:26 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Salahkah Motosikal Guna Laluan Kecemasan? Jom Semak Buku Undang-Undang JPJ
siakapkeli.my

Sejak kenyataan yang dikeluarkan semalam oleh Ketua Polis Kuala Lumpur, ACP Mohd Nadzri Hussain yang mengatakan lorong kecemasan tidak boleh digunakan oleh pengguna motosikal, ramai netizen mempertikaikan kenyataan itu.

Ini kerana dakwa netizen, kalau motosikal 250cc kebawah tidak boleh menggunakan laluan kecemasan itu, jalan mana mereka harus guna, sedangkan jika menggunakan jalan ditengah sudah pasti kemungkinan berlaku kemalangan lebih tinggi kerana kenderaan lain yang laju.

Jadi netizen mengemukan bukti bahawa motosikal boleh menggunakan laluan kecemasan berdasarkan kenyataan pihak Jabatan Pengangkutan Jalan melalui satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengarah Penguat Kuasa JPJ, Salim Parlan tahun 2009, dalam satu artikel Utusan Malaysia bertajuk "Kompaun serta-merta guna laluan kecemasan".

Dalam artikel itu Dato Salim Parjan berkata "kenderaan lain selain motosikal tidak boleh menggunakan laluan kecemasan." (rujuk gambar di bawah)

Bagaimanapun pihak polis pula mengeluarkan kenyataan yang motosikal tidak boleh menggunakan laluan kecemasan, ini bukanlah kenyataan kali pertama daripada pihak polis kerana pada tahun 2004 lalu juga melalui utusan, Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Gingkoi Seman menyatakan motosikal tidak boleh menggunakan lorong kecemasan. (rujuk gambar bawah)

Jadi apakah status sebenarnya menggunakan lorong kecemasan kerana JPJ cakap boleh tapi Polis cakap tidak boleh?

Berdasarkan carian di laman web milik JPJ di mana mencari jawapan adakah salah motosikal melalui laluan kecemasan?

Dan akhirnya jawapan terjawab apabila terjumpa "Kadar Kompaun Kesalahan-Kesalahan Di Bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 Dan Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan 1987" di mana tertulis bagi kesalahan motosikal kurang daripada 250cc.

Pada bil nombor 9, jenis Kesalahan berkaitan penggunaan lorong kecemasan, meletakkan/menunda. memandu di lorong kecemasan, pemandu motosikal boleh dikenakan kompaun sebanyak RM300.

Jadi jelas apa yang dinyatakan oleh pihak polis yang menggunakan lorong kecemasan oleh semua kenderaan termasuk motosikal adalah melanggar undang-undang.

Tetapi netizen tertanya-tanya, jika kami sebagai penunggang motosikal, jalan mana harus kami lalui jika lorong kecemasan tidak boleh di lalui? terlalu sedikit lebuhraya yang menyediakan laluan motosikal, adakah kami harus menggunakan lorong tengah?

Jika lorong tengah yang merbahaya itu dibenarkan kami guna, satu artikel yang dinaikkan oleh portal TheSunDaily bertajuk "Authorities to enforce law prohibiting motorcycles from riding on the fast lane" di mana Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Azizi Kaprawi berkata pihak kementerian akan meminta kesemua pihak penguatkuasa trafik untuk mengharamkan motosikal dari menunggang di lorong kanan atau lorong memotong.

Jadi lorong mana yang harus kami guna jadakah lorong kenderaan tepi bersama kenderaan lain? Harap pihak berkaitan dapat tampil menjawab. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 6, 2016 6:12 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

satu kata boleh, satu kata tak boleh..standard malaya..

On Monday, June 6, 2016 11:26 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


   

Salahkah Motosikal Guna Laluan Kecemasan? Jom Semak Buku Undang-Undang JPJ
siakapkeli.my 
Sejak kenyataan yang dikeluarkan semalam oleh Ketua Polis Kuala Lumpur, ACP Mohd Nadzri Hussain yang mengatakan lorong kecemasan tidak boleh digunakan oleh pengguna motosikal, ramai netizen mempertikaikan kenyataan itu.

Ini kerana dakwa netizen, kalau motosikal 250cc kebawah tidak boleh menggunakan laluan kecemasan itu, jalan mana mereka harus guna, sedangkan jika menggunakan jalan ditengah sudah pasti kemungkinan berlaku kemalangan lebih tinggi kerana kenderaan lain yang laju.

Jadi netizen mengemukan bukti bahawa motosikal boleh menggunakan laluan kecemasan berdasarkan kenyataan pihak Jabatan Pengangkutan Jalan melalui satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengarah Penguat Kuasa JPJ, Salim Parlan tahun 2009, dalam satu artikel Utusan Malaysia bertajuk "Kompaun serta-merta guna laluan kecemasan".

Dalam artikel itu Dato Salim Parjan berkata "kenderaan lain selain motosikal tidak boleh menggunakan laluan kecemasan." (rujuk gambar di bawah)

Bagaimanapun pihak polis pula mengeluarkan kenyataan yang motosikal tidak boleh menggunakan laluan kecemasan, ini bukanlah kenyataan kali pertama daripada pihak polis kerana pada tahun 2004 lalu juga melalui utusan, Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Gingkoi Seman menyatakan motosikal tidak boleh menggunakan lorong kecemasan. (rujuk gambar bawah)

Jadi apakah status sebenarnya menggunakan lorong kecemasan kerana JPJ cakap boleh tapi Polis cakap tidak boleh?

Berdasarkan carian di laman web milik JPJ di mana mencari jawapan adakah salah motosikal melalui laluan kecemasan?

Dan akhirnya jawapan terjawab apabila terjumpa "Kadar Kompaun Kesalahan-Kesalahan Di Bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 Dan Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan 1987" di mana tertulis bagi kesalahan motosikal kurang daripada 250cc.

Pada bil nombor 9, jenis Kesalahan berkaitan penggunaan lorong kecemasan, meletakkan/menunda. memandu di lorong kecemasan, pemandu motosikal boleh dikenakan kompaun sebanyak RM300.

Jadi jelas apa yang dinyatakan oleh pihak polis yang menggunakan lorong kecemasan oleh semua kenderaan termasuk motosikal adalah melanggar undang-undang.

Tetapi netizen tertanya-tanya, jika kami sebagai penunggang motosikal, jalan mana harus kami lalui jika lorong kecemasan tidak boleh di lalui? terlalu sedikit lebuhraya yang menyediakan laluan motosikal, adakah kami harus menggunakan lorong tengah?

Jika lorong tengah yang merbahaya itu dibenarkan kami guna,  satu artikel yang dinaikkan oleh portal TheSunDaily bertajuk "Authorities to enforce law prohibiting motorcycles from riding on the fast lane"  di mana Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Azizi Kaprawi berkata pihak kementerian akan meminta kesemua pihak penguatkuasa trafik untuk mengharamkan motosikal dari menunggang di lorong kanan atau lorong memotong.

Jadi lorong mana yang harus kami guna jadakah lorong kenderaan tepi bersama kenderaan lain? Harap pihak berkaitan dapat tampil menjawab. - Siakapkeli.my  
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
#yiv1535747192 #yiv1535747192 -- #yiv1535747192ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mkp #yiv1535747192hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mkp #yiv1535747192ads {margin-bottom:10px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mkp .yiv1535747192ad {padding:0 0;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mkp .yiv1535747192ad p {margin:0;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mkp .yiv1535747192ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-sponsor #yiv1535747192ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-sponsor #yiv1535747192ygrp-lc #yiv1535747192hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-sponsor #yiv1535747192ygrp-lc .yiv1535747192ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv1535747192 #yiv1535747192actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv1535747192 #yiv1535747192activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192activity span {font-weight:700;}#yiv1535747192 #yiv1535747192activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv1535747192 #yiv1535747192activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv1535747192 #yiv1535747192activity span span {color:#ff7900;}#yiv1535747192 #yiv1535747192activity span .yiv1535747192underline {text-decoration:underline;}#yiv1535747192 .yiv1535747192attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;min-width:400px;}#yiv1535747192 .yiv1535747192attach div a {text-decoration:none;}#yiv1535747192 .yiv1535747192attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv1535747192 .yiv1535747192attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv1535747192 .yiv1535747192attach label a {text-decoration:none;}#yiv1535747192 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv1535747192 .yiv1535747192bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv1535747192 .yiv1535747192bold a {text-decoration:none;}#yiv1535747192 dd.yiv1535747192last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1535747192 dd.yiv1535747192last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1535747192 dd.yiv1535747192last p span.yiv1535747192yshortcuts {margin-right:0;}#yiv1535747192 div.yiv1535747192attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv1535747192 div.yiv1535747192attach-table {min-width:400px;}#yiv1535747192 div.yiv1535747192file-title a, #yiv1535747192 div.yiv1535747192file-title a:active, #yiv1535747192 div.yiv1535747192file-title a:hover, #yiv1535747192 div.yiv1535747192file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1535747192 div.yiv1535747192photo-title a, #yiv1535747192 div.yiv1535747192photo-title a:active, #yiv1535747192 div.yiv1535747192photo-title a:hover, #yiv1535747192 div.yiv1535747192photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1535747192 div#yiv1535747192ygrp-mlmsg #yiv1535747192ygrp-msg p a span.yiv1535747192yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv1535747192 .yiv1535747192green {color:#628c2a;}#yiv1535747192 .yiv1535747192MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv1535747192 o {font-size:0;}#yiv1535747192 #yiv1535747192photos div {float:left;min-width:72px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192photos div div {border:1px solid #666666;min-height:62px;overflow:hidden;min-width:62px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;min-width:64px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192reco-category {font-size:77%;}#yiv1535747192 #yiv1535747192reco-desc {font-size:77%;}#yiv1535747192 .yiv1535747192replbq {margin:4px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mlmsg select, #yiv1535747192 input, #yiv1535747192 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mlmsg pre, #yiv1535747192 code {font:115% monospace;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-mlmsg #yiv1535747192logo {padding-bottom:10px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-msg p#yiv1535747192attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-reco #yiv1535747192reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-sponsor #yiv1535747192ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-sponsor #yiv1535747192ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-sponsor #yiv1535747192ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv1535747192 #yiv1535747192ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv1535747192

Mon Jun 6, 2016 6:21 pm (PDT) . Posted by:

"muhamad zuki bin abdul kadir" myv183

Sebab malaysia guna law manusia. Byk kekurangan, kepincangan & perselisihan
antara sendiri.

Law tuhan yg ada tak di "Akta" kan.
On Jun 7, 2016 9:13 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
>
> satu kata boleh, satu kata tak boleh..
> standard malaya..
>
>
> On Monday, June 6, 2016 11:26 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> 
>
>
> *Salahkah Motosikal Guna Laluan Kecemasan? Jom Semak Buku Undang-Undang
> JPJ *
> siakapkeli.my
>
>
> <https://3.bp.blogspot.com/-MLgmeZRVGjY/V1URiCM8xzI/AAAAAAAAfwM/IstlfD1XFzIZKcHTLE82VeHHCS98VSahwCLcB/s1600/zzzz.jpg>
>
> Sejak kenyataan yang dikeluarkan semalam oleh Ketua Polis Kuala Lumpur,
> ACP Mohd Nadzri Hussain yang mengatakan *lorong kecemasan tidak boleh
> digunakan oleh pengguna motosikal
> <http://www.siakapkeli.my/2016/06/penunggang-motosikal-tendang-side.html>*,
> ramai netizen mempertikaikan kenyataan itu.
>
> Ini kerana dakwa netizen, kalau motosikal 250cc kebawah tidak boleh
> menggunakan laluan kecemasan itu, jalan mana mereka harus guna, sedangkan
> jika menggunakan jalan ditengah sudah pasti kemungkinan berlaku kemalangan
> lebih tinggi kerana kenderaan lain yang laju.
>
> Jadi netizen mengemukan bukti bahawa motosikal boleh menggunakan laluan
> kecemasan berdasarkan kenyataan pihak Jabatan Pengangkutan Jalan melalui
> satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengarah Penguat Kuasa JPJ, Salim
> Parlan tahun 2009, dalam satu artikel Utusan Malaysia bertajuk "Kompaun
> serta-merta guna laluan kecemasan".
>
> Dalam artikel itu Dato Salim Parjan berkata* "kenderaan lain selain
> motosikal tidak boleh menggunakan laluan kecemasan." *(rujuk gambar di
> bawah)
>
>
> <https://2.bp.blogspot.com/-MSPuUw_9Kk8/V1UD1lvaeiI/AAAAAAAAfvM/X3XGVDO9dGYZTI-RLl8BAGI1_2GcBhxmQCLcB/s1600/3.jpg>
>
>
> Bagaimanapun pihak polis pula mengeluarkan kenyataan yang motosikal tidak
> boleh menggunakan laluan kecemasan, ini bukanlah kenyataan kali pertama
> daripada pihak polis kerana pada tahun 2004 lalu juga melalui utusan, Ketua
> Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Gingkoi Seman menyatakan motosikal tidak
> boleh menggunakan lorong kecemasan. (rujuk gambar bawah)
>
>
> <https://3.bp.blogspot.com/-torsQ-em10M/V1UE3u9UOsI/AAAAAAAAfvY/-13liGgpTxsNV-6d5N2Qyr_KFSSaBob5QCLcB/s1600/6.jpg>
>
> Jadi apakah status sebenarnya menggunakan lorong kecemasan kerana JPJ
> cakap boleh tapi Polis cakap tidak boleh?
>
> Berdasarkan carian di laman web milik JPJ di mana mencari jawapan adakah
> salah motosikal melalui laluan kecemasan?
>
> Dan akhirnya jawapan terjawab apabila terjumpa *"Kadar Kompaun
> Kesalahan-Kesalahan Di Bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 Dan Akta Lembaga
> Perlesenan Kenderaan Perdagangan 1987"
> <http://www.jpj.gov.my/c/document_library/get_file?uuid=e890e489-e526-416d-94d6-a36b51ec4f1a&groupId=10157>*
> di mana tertulis bagi kesalahan motosikal kurang daripada 250cc.
>
> Pada bil nombor 9, jenis Kesalahan berkaitan penggunaan lorong kecemasan,
> meletakkan/menunda. memandu di lorong kecemasan, pemandu motosikal boleh
> dikenakan kompaun sebanyak RM300.
>
>
> <https://4.bp.blogspot.com/-MM4GlzKcLN0/V1UR-q5SdPI/AAAAAAAAfwU/qsgj_KZFgUYfxf8FbQHu0deWlLiVPzRsQCLcB/s1600/x.jpg>
>
> Jadi jelas apa yang dinyatakan oleh pihak polis yang menggunakan lorong
> kecemasan oleh semua kenderaan termasuk motosikal adalah melanggar
> undang-undang.
>
> Tetapi netizen tertanya-tanya, jika kami sebagai penunggang motosikal,
> jalan mana harus kami lalui jika lorong kecemasan tidak boleh di lalui?
> terlalu sedikit lebuhraya yang menyediakan laluan motosikal, adakah kami
> harus menggunakan lorong tengah?
>
> Jika lorong tengah yang merbahaya itu dibenarkan kami guna, satu artikel
> yang dinaikkan oleh portal *TheSunDaily
> <http://www.thesundaily.my/news/1745670>* bertajuk *"Authorities to
> enforce law prohibiting motorcycles from riding on the fast lane"* di
> mana Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Azizi Kaprawi berkata pihak
> kementerian akan meminta kesemua pihak penguatkuasa trafik untuk
> mengharamkan motosikal dari menunggang di lorong kanan atau lorong memotong.
>
>
> <https://1.bp.blogspot.com/-IltjhwQdfP4/V1UQmdg5fPI/AAAAAAAAfwA/9PgXTdJLvKEYXMpkkdAQO6ZmbP40v80-wCLcB/s1600/zzzz.jpg>
>
>
> Jadi lorong mana yang harus kami guna jadakah lorong kenderaan tepi
> bersama kenderaan lain? Harap pihak berkaitan dapat tampil menjawab. - *Siakapkeli.my
> <http://siakapkeli.my/>*
>
>
>
> "Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
> (Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
> Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.
>
> Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
>
>
>
>

Mon Jun 6, 2016 8:27 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Solat Hajat Penamaan Calon Kuala Kangsar

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Ayoh Chik mengimamkan shalat hajat pagi nih
Semoga Allah permudahkan urusan kita semua hari utk penamaan calon di Kuala Kangsar

Kredit
Zam Usop PA

Solat Hajat Geng PAN @ IKRAM/IRC Semasa Penamaan Calon

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Setiap usaha yang kita lakukan hendaklah kita memohon supaya Allah berkatinya menjadi ibadah. PAS buat solat Hajat. PAN @ IKRAM/IRC pun buat solat hajat juga tapi solatnya pelik sikit, pakai api. Saya tak nak komen banyak, anda boleh lihat sendiri. Yang dah tersilap masuk PAN baik bertaubat sebelum kembali kepada ajaran Islam sebenar, kembali kepada perjuangan Islam yang sahih yang dibawa oleh PAS.

Ini PAS buat dipimpin oleh Presidennya Abul Hadi Awang.

Mana Ahmad Awang Ulama tersohor PAN @ IKRAM/IRC??
Mana Mujahid Yusof Rawa?
Mana Salahuddin Ayub.
Mat Sabu tak payahlah...
Apa komen mereka pada gambar di atas??

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 6, 2016 8:27 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Penumpang, Anak Kapal Cedera Pesawat MH01 Alami Gegaran di Udara
siakapkeli.my

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Pesawat penerbangan Malaysia MH01 yang dalam penerbangan ke KLIA dari London mengalami 'turbulence' atau gegaran udara yang menyebabkan beberapa penumpang dan anak kapal cedera.

Laporan BH Online melaporkan, penumpang dan anak kapal yang cedera telah pun dihantar ke Hospital Putrajaya sebaik selamat mendarat di KLIA kira-kira jam 6 petang tadi.

Pesawat itu dikatakan mengalami 'Clear Air Turbulence' (CAT) atau gelora udara stabil ketika berada di ruang udara Teluk Bengal.

Kejadian disahkan oleh Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Seri Azharuddin Abdul Rahman.

Penumpang MH01 Sangka Akan Mati Ketika Pesawat Hadapi Gegaran Udara
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

Seorang penumpang yang cedera semasa pesawat MH01 mengalami gegaran udara ketika penerbangan dari London ke KLIA dibawa ke Bahagian Kecemasan dan Trauma, Hospital Putrajaya, Ahad malam untuk menerima rawatan. -fotoBERNAMA

PUTRAJAYA: Seorang penumpang pesawat Malaysia Airlines Berhad (MAB) MH01, yang mengalami gegaran udara semasa dalam perjalanan dari London ke Kuala Lumpur pada Ahad, menyangka beliau akan menemui ajal semasa gegaran menakutkan itu berlaku.

Wanita warga Singapura berusia dalam lingkungan 50-an itu, yang hanya mahu dikenali sebagai Mary, berkata gegaran udara itu berlaku kira-kira lima minit dalam masa tiga jam sebelum pesawat itu mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang.
"Saya duduk di bahagian dek atas. Pesawat itu seakan-akan terhentak ke bawah sebelum melambung semula ke atas. Ketika itu, anak kapal hendak mengedarkan makanan kepada penumpang...saya lihat bungkusan makanan bertaburan daripada troli makanan.
"Saya juga nampak seorang pramugari terhantuk kepalanya sebelum terjatuh dan luka di lutut," katanya sambil memberitahu juruterbang turut membuat pengumuman meminta semua penumpang memakai tali pinggang keselamatan semasa insiden itu.

Antara penumpang yang cedera dibawa ke Hospital Putrajaya. - fotoBERNAMA
Mary, yang tidak cedara dalam kejadian itu, ditemui semasa menemani temannya seorang warga Malaysia mendapatkan rawatan kerana kecederaan di tulang pinggul di Jabatan Kecemasan dan Trauma, Hospital Putrajaya.
Beliau yang merancang bercuti beberapa hari di Kuala Lumpur sebelum pulang ke Singapura, tidak menyangka akan menghabiskan masanya di Hospital Putrajaya selepas tiba dari London.
Setakat 10.30 malam Ahad, lima penumpang MH01 yang cedara telah dibawa ke Hospital Putrajaya untuk menerima rawatan.
MAB dalam kenyataannya pada Ahad berkata beberapa penumpang dan anak kapalnya cedera ringan apabila pesawat MH01 itu, yang dalam penerbangan dari London menuju ke Kuala Lumpur, mengalami gegaran udara teruk ketika berada di ruang udara Teluk Bengal.
Pesawat jenis Airbus A380 itu bagaimanapun, selamat mendarat bersama 378 penumpang dan anak kapal di KLIA pada 6 petang Ahad.
Sejumlah kecil penumpang dan anak kapal yang cedera diberi rawatan oleh pegawai perubatan sejurus pesawat itu mendarat di KLIA.
Kenyataan itu menyebut MAB telah membantu kesemua penumpang dan anak kapal serta memohon maaf di atas sebarang kesulitan berikutan keadaan cuaca yang di luar kawalan. - BERNAMA

Read more: http://www.kitabantai.info/2016/06/penumpang-mh01-sangka-akan-mati-ketika.html#ixzz4AnHpmOYg
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 6, 2016 8:27 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Mengapa Rasulullah SAW Menyarankan Agar Berbuka Puasa Dengan Buah Tamar

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Mengapa Rasulullah SAW Menyarankan Agar Berbuka Puasa Dan Memulakan Makanan Harian Dengan Memakan Buah Tamar Apabila Dalam Keadaan Perut Kosong ?

Pernahkah anda tahu apakah yang membezakan antara makanan yang dimasak dengan makanan mentah segar seperti buah-buahan yang organik apabila kita memakan makanan-makanan ini? Apa yang berlaku ke atas sistem penghadaman di dalam tubuh kita?
Perbincangan tentang masalah ini berkemungkinan akan menjawab mengenai kewajaran mengapa Rasulullah SAW di dalam bab berbuka puasa, menyarankan agar kita memulakan dengan memakan buah tamar. Kajian terhadap Sirah Rasulullah SAW juga mendapati bahawa Rasulullah SAW memulakan makanan harian baginda dengan air kosong yang dicampur madu (sesetengah riwayat menyatakan air zam-zam) dan juga buah tamar segar iaitu buah tamar yang hidup ketika keadaan perut masih kosong, tidak dengan makanan yang dimasak seperti gandum yang dimasak atau makanan masak bergulai seperti kari.

Makanan Mentah (Raw Foods) Dan Enzim Hidup.
Buah tamar atau buah kurma hidup adalah tergolong dalam jenis buah-buahan. Ia adalah makanan mentah ( yang biasanya tidak dimasak dengan api apabila dimakan.) Makanan mentah (raw foods) adalah tergolong dalam makanan sebenar. Ia disebut sebagai Real Foods. Telah terdapat bukti jelas bahawa salah satu sebab utama mengapa jus segar daripada buah-buahan dan sayuran dapat berfungsi untuk memulihkan keadaan kesihatan adalah kerana ia mengandungi enzim-enzim hidup yang dapat membaiki sel-sel dan tisu yang berpenyakit. Saya yakin kita akan dapat merasakan peningkatan yang ketara dalam tenaga dan kesihatan kita jika kita meningkatkan jumlah pengambilan makanan hidup yang mentah dalam diet kita. Jika anda mengabil jus buah-buahan dan sayur-sayuran secara tetap , ia secara berperingkat akan menjadi mudah untuk menggunakan lebih daripada 50 % daripada makanan anda dalam keadaan raw (mentah).

Enzim dalam makanan mentah akan dimusnahkan oleh haba.

Apabila makanan mentah terdedah kepada suhu melebihi 118 darjah F, mereka mula akan menjadi rosak. Salah satu juzuk makanan yang musnah adalah enzim hidup . Enzim membantu dalam proses menghadam makanan. Enzim adalah sejenis protein, dan mereka mempunyai struktur 3 dimensi yang sangat khusus. Sebaik sahaja enzim menerima kepanasan haba melebihi darjah Ferenhait 118, struktur kimianya berubah dan musnah.

Apabila enzim terdedah kepada haba, mereka tidak lagi dapat menyediakan fungsi asal sebagaimana ia telah direkabentuk. Makan makanan yang dimasak menyumbang kepada penyakit kronik, kerana kandungan enzim mereka telah rosak dan dengan itu memerlukan tubuh kita untuk menyediakan enzim kita sendiri untuk mencerna makanan. Pencernaan makanan yang dimasak menggunakan enzim metabolik daripada tubuh yang tersimpan menyebabkan lama-kelamaan simpanan ini mejadi berkurangan. Keupayaan tenaga penghadaman yang disediakan oleh tubuh memerlukan permintaan yang lebih besar berbanding jika anda makan makanan mentah seperti buah-buahan dan sayuran yang tidak dimasak. Secara ringkasnya, makanan mentah adalah jauh lebih mudah dihadam melalui saluran penghadaman iaitu dalam 1/2 hingga 1/3 daripada masa yang diambil oleh makanan yang dimasak .

Makan makanan yang telah kematian enzim akan membebankan pankreas dan organ-organ lain kerana mereka trpaksa bekerja lebih keras untuk proses penghadaman, yang akhirnya menjejaskan jangka hayat organ-organ ini. Ramai orang secara beransur-ansur menjejaskan pankreas mereka dan beransur-ansur hilang keupayaan untuk mencerna makanan mereka selepas seumur hidup mengambil makanan yang dimasak.

Kesan makanan mentah berbanding makanan yang telah dimasak ke atas sistem imun.
Pada tahun 1930, di bawah arahan Dr. Paul Kouchakoff , penyelidikan telah dijalankan di Institut Kimia Klinikal di Lausanne, Switzerland. Kesan makanan (dimasak dan diproses berbanding mentah dan semula jadi) ke atas sistem imun telah diuji dan didokumenkan.

Penemuan Dr. Kouchakoff ini berkenaan leukosit, sel-sel darah putih.

Hasil dari kajian tersebut, telah mendapati bahawa selepas seseorang makan makanan yang dimasak, darah beliau bertindak balas dengan segera dengan meningkatkan bilangan sel-sel darah putih. Ini adalah fenomena yang terkenal yang dikenali sebagai 'leukocytosis penghadaman&#39;, di mana terdapat peningkatan dalam bilangan leukosit - sel-sel darah putih - selepas makan.

Sejak itu, fenomena leukocytosis pencernaan sentiasa diperhatikan selepas makan, ia telah dianggap sebagai tindak balas fisiologi yang normal untuk makan. Tiada siapa yang tahu mengapa bilangan sel putih meningkat selepas makan, kerana ini kelihatan seperti tindak balas kepada tekanan, seolah-olah badan sedang bertindak balas kepada sesuatu yang berbahaya seperti jangkitan, pendedahan kepada bahan kimia toksik atau trauma.

Kembali pada tahun 1930, penyelidik Swiss di institut Kimia Kimia membuat penemuan yang luar biasa. Mereka mendapati bahawa makan makanan mentah, makanan tidak diubah tidak menyebabkan berlakunya tindak balas tersebut dalam darah kitaran darah. Selain itu, mereka juga mendapati bahawa jika makanan telah dipanaskan melebihi suhu tertentu (unik untuk setiap makanan), atau jika makanan yang telah diproses (refined, penambahan bahan kimia dan bahan pengawet), sentiasa menyebabkan peningkatan dalam bilangan sel putih dalam darah (berlakunya leukocytosis pencernaan).

Para penyelidik kemudiannya menamakan semula tindak balas ini sebagai 'leukocytosis patologi', kerana badan bertindak balas kepada struktur makanan yang telah diubah. Mereka menguji pelbagai jenis makanan dan mendapati bahawa jika makanan itu tidak diproses (refined) atau tidak terlalu panas, mereka tidak menyebabkan tindak balas. Badan melihat mereka sebagai 'makanan mesra'. Walau bagaimanapun, makanan yang sama, jika dipanaskan pada suhu yang terlalu tinggi, menimbulkan kesan yang negatif dalam darah, tindak balas yang ditemui hanya apabila badan diserang oleh patogen berbahaya atau trauma.

Musuh paling dasyat yang berlaku ke atas semua makanan, sama ada dipanas atau tidak, ialah proses refined (seperti tepung gandum putih dan beras putih), dan proses pasteurized (satu proses di mana susu dipanaskan kepada suhu yang tinggi untuk membunuh bakteria), dan proses homogenized (proses yang dilakukan kepada susu mana lemak dalam susu dimasukkan lapiran tiruan), dan proses pengawetan (proses dimana bahan kimia ditambah kepada makanan untuk melambatkan kerosakan atau untuk meningkatkan tekstur dan rasa).

Dalam kata lain, makanan yang telah berubah dari bentuk asal yang dijadikan Allah SWT kepada bentuk baru dengan proses yang dilakukan dikilang oleh manusia menyebabkan berlakunya 'leukocytosis patologi'.

"Telah berlaku kerosakan di darat dan di laut yang berpunca daripada perbuatan tangan-tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).

(Surah Al-Rum:41).

Mari kita kembali kepada enzim. Makanan mentah adalah kaya dengan enzim. Enzim diperlukan oleh sistem penghadaman untuk bekerja. Mereka adalah perlu untuk memecahkan zarah makanan supaya ia boleh digunakan untuk tenaga. Tubuh manusia membuat kira-kira 22 enzim penghadaman yang berlainan yang mampu mencerna karbohidrat, protein dan lemak. Sayur-sayuran mentah dan buah-buahan mentah adalah sumber yang kaya dengan enzim hidup.

Walaupun semua makanan mentah mengandungi enzim, makanan yang paling kaya dengan kandungan enzim hidup adalah benih tumbuhan, bijirin dan kekacang. Proses percambahan (sprouting) dapat menigkatkan kandungan enzim hidup dalam makanan ini dengan bilangan yang besar.

Kekurangan enzim pencernaan boleh menjadi faktor kepada alahan makanan. Gejala kekurangan enzim pencernaan adalah kembung , sendawa , gas , gangguan usus, kekejangan perut, pedih ulu hati dan elergik.

Semua manusia akan kehilangan kemampuan kita untuk menghasilkan enzim pencernaan yang mencukupi apabila kita semakin tua. Dalam kes-kes di mana umur adalah faktor , atau di mana kekurangan enzim pencernaan menyebabkan alahan makanan, maka pengambilan suplemen boleh membantu. Penggabungan makanan yang salah dalam hidangan pemakanan juga menjadi faktor penyebab berkurangan enzim percernaan dalam tubuh kita.

Semakin banyak makanan yang anda boleh makan dalam keadaan mentah, lebih baik.

Jika anda terpaksa memasak makanan anda , cara terbaik untuk memasak adalah untuk stim ringan, rebus, atau menggunakan api yang perlahan. Makan sebanyak mungkin makanan mentah dan kurangkan pengambilan makanan yang dimasak. Badan akan mengalami keadaan yang sukar untuk mencerna makanan yang digoreng, dipasteur , barbeku , makanan kering, dan lain-lain yang diproses (refined).

Namun dalam keadaan perut kosong, samada ketika kita berpuasa dan saat untuk berbuka telah tiba ataupun ketika keadaan perut masih kosong diwaktu pagi setelah semalaman kita tidak makan, maka makanan yang paling layak dan sesuai yang mendatangkan keharmonian terhadap sistem pencernaan tubuh manusia adalah makanan sebenar (real foods) yang terdiri dari buah-buahan segar, bukannya makanan dari sajian berupa hidangan yang dimasak dengan api dalam berbagai kaedah ataupun makanan-makanan yang telah diproses oleh kilang seperti pengetinan, pasteurisasi, pengawetan dan seumpamanya.

Artikel di atas adalah sedutan dari sebahagian bab kesembilan dalam buku "KAEDAH MUJARAB UNTUK SEMBUH DARI PENYAKIT DARAH TINGGI DAN BEBAS SEPENUHNYA DARI PERGANTUNGAN DENGAN MEDICAL DRUGS" .

"................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: tunasharapan1
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah

Menu Berbuka Puasa Dengan Kurma dan Air, Ini Manfaatnya Untuk Tubuh
bloglist-malaysia.blogspot
beritafresh.com
Menu beruka puasa - Banyak faedah yang terdapat dalam kurma. Satu diantaranya, menolong sistem pencernaan makanan berjalan tambah baik serta berkesan. Sehingga dapat memperingan kerja system pencernaan seorang. Kurma mengandungi kandungan gula semulajadi yang cukup tinggi (glukosa, sukrosa dan fruktosa) yang berguna untuk kembalikan kuasa badan yang berkurangan. Serat di dalam kurma menolong melancarkan sistem pembuangan melalui usus serta mengelak cholesterol LDL sekaligus menghadkan diserap selari beberapa bahan kimia penyebab kanser. Zat besi dalam kurma adalah komponen paling utama dalam pembentukan hemoglobin dalam darah merah, memastikan keseimbangan oksigen didalam darah.

Menu berbuka puasa dengan kurma


Sesaat, Vitamin B didalam kurma dapat diserap retina serta dapat memaksimumkan manfaat penapis sinar serta membuat perlindungan dari degenerasi makular. Vitamin A dan K membuat perlindungan mata serta melindungi kulit tetaplah sihat. Dengan berikan suatu hal yang manis (kurma) pada perut yang kosong, badan semakin lebih bersedia terima serta memperoleh faedahnya, terlebih badan yang sihat, jadi tambah kuat dengannya. Serta sebenarnya puasa itu membuahkan keringnya badan, jadi air membasahinya, sehingga sempurnalah faedah makanan.

Apabila tak ada kurma, Rasul juga memberi alternatif pilihan untuk umatnya dengan menu berbuka puasa seteguk air (air putih). Dalam pengetahuan kesihatan, air putih juga mempunyai faedah yang begitu besar untuk keadaan badan manusia. Faedah pertama, air putih penangkal toksin semulajadi didalam badan. Air putih menolong buang sebahagian toksin yang ada pada badan anda melalui kencing yang anda mengeluarkan. Untuk itulaha, minum air putih 2-3 liter / hari begitu disyorkan untuk badan anda.

Faedah ke-2, air putih dapat menolong melancarkan system pencernaan. Sama dengan perihal kurma, air putih juga turut menolong sistem pencernaan makanan yang kita makan jalan dengan baik. Hingga begitu disyorkan minum air putih yang cukup untuk badan kita.

Mudah-mudahan dengan menu berbuka puasa yang sihat yang disarankan Rasulullah Saw itu, bisa jadi rutin baik yang sentiasa diaplikasikan umat muslim di semua penjuru dunia semasa waktu berbuka puasa. Selamat cuba.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 6, 2016 8:29 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Penamaan Calon Di Sungai Besar

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Suasana penamaan calon PAS PRK P093 Sungai Besar. Semoga Allah berikan kekuatan untuk menjatuhkan UMNO dan proxy UMNO (PAN @ IKRAM/IRC)

Penamaan Calon Di Kuala Kangsar

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Lensa penamaan calon PRK Kuala Kangsar.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 6, 2016 9:40 am (PDT) . Posted by:



Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ? reminder
When: Monday, 06 June 2016 06:00 PM to 07:00 PM
(GMT) Greenwich Mean Time - Dublin / Edinburgh / Lisbon / London

Where: http://rokokkesehatan.com/?ref=8429

Notes: Halo sahabat...

Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ?

- . Apakah ingin memiliki Mobil Mewah ?
- . Ingin memiliki Rumah Mewah ?
- . Ingin memiliki Bisnis Besar ?
- . Bebas Finansial ?
- . Hidup Mapan dan Sejahtera ?

TETAPI... Bagaimana CARA meraih itu semua ?

- . Butuh Modal BESAR ?
- . Harus berpendidikan TINGGI ?
- . Harus Bekerja sangat KERAS ?

Mampukah kamu ?

Coba luangkan waktumu sejenak melihat situs ini :
http://goo.gl/1foLME

Di rokokkesehatan.com anda akan mendapatkan penghasilan
milyaran rupiah tanpa perlu bekerja keras!
Menggunakan sistem otomatis yang pasti akan menghantarkan
anda menjadi seorang milyuner! DIJAMIN!

Perlu BUKTI ?
Kunjungi Website saya :
http://goo.gl/1foLME

Sukses Selalu!

Darman
http://goo.gl/1foLME

From: automobil Calendar

Privacy:
http://privacy.yahoo.com/privacy/us

Terms:
http://docs.yahoo.com/info/terms/

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: