Tuesday, June 21, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4533[2 Attachments]

10 Messages

Digest #4533

Messages

Mon Jun 20, 2016 7:57 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



ALANG BIN SHURIMUN: PAS AKAN JADI PARTI TERMAHAL NILAINYA DI MALAYSIA
bloglist-malaysia.blogspot
yongsukakuning.blogspot
Posted by Yong Intan Noor

Oleh kerana komer kata analisis anak muda aktivis Pakatan Harapan hanya bahan nak menyedapkan diri, Yong kongsi analisis PMIP pula.

Tentu ramai tak baca Harakah kan?

Sila hadam dan komen molek-molek:

Cerah buat PAS, malap buat BN, gelap buat PH

ALANG IBN SHUKRIMUN | 19 Jun 2016.

HARAKAHDAILY

1. CUBAAN PERTAMA TIGA PENJURU

Kedua-dua PRK kali ini adalah cubaan kali pertama di Semenanjung untuk pola politik baru negara. Pertandingan tiga penjuru yang benar-benar tiga penjuru. Walaupun semasa PRU13 lalu ia telah berlaku di beberapa kerusi, namun blok politik masih dalam konsep dwiparti.

Dari keputusan PRK, nampaknya bentuk sebegini amat positif terutama bagi parti yang teguh berjuang atas dasar dan prinsip masing-masing. Mereka tidak perlu berkira-kira untuk melonggarkan prinsip atau menipu pengundi semata-mata meraikan pakatan. Jangan bimbang soal membentuk kerajaan kerana pakatan tidak semestinya berlaku sebelum pilihan raya sahaja!

2. KEPUTUSAN DUA PRK SEKATA

Bacaan trend pengundian dilihat sama antara kedua PRK ini. Walaupun pecahan kaum agak berbeza, tetapi dari sudut yang lain ia memberikan banyak persamaan seperti bilangan keluar mengundi dan undi mengikut kaum.

Ini sedikit sebanyak boleh memberi gambaran umum bagaimana trend politik semasa rakyat Malaysia. Jika diadu dengan keputusan PRN Sarawak yang baru sahaja selesai, mudah untuk mana-mana parti melakukan muhasabah dan mencatur gerak untuk menghadapi PRU14.

3. TIADA FAKTOR CALON

Faktor calon tidak begitu memberi kesan. Pemilih lebih melihat kepada perjuangan parti. Perkara ini berada dalam status quo. Ini biasa berlaku di kawasan parlimen dan juga kerusi campuran.

Keadaan ini memudahkan semua parti menjelang PRU14. Yang berpakat boleh terus berbincang soal pembahagian kerusi tanpa menilai wibawa setiap calon. Tetapi barang diingat, ini hanya terpakai pada kawasan kerusi campuran.

4. BN MENANG TAPI MENURUN

Sekali pandang, BN menang besar kali ini dengan majoriti yang tersangat tinggi. Tetapi jika dihitung campuran undi dua pembangkang ditambah sedikit faktor pecah undi, sokongan terhadap BN boleh dikatakan statik sahaja. Undi BN nyata menurun kira-kira 2.000 undi, berbanding PRU13 walhal PRK biasanya adalah lauk BN.

Perpecahan pembangkang tidak memberi nilai tambah yang ketara buat BN. Sokongan terhadap kepimpinan Najib masih tidak pulih. BN masih tidak boleh selesa terutama jika pembangkang menjumpai solusi untuk mengubat persepsi terhadap mereka.

5. PAS RAMPAS UNDI BN

Sebahagian undi BN adalah dari masyarakat Cina yang mula beralih dari DAP. Dengan jumlah undi keseluruhan BN yang menurun, ini bermakna sokongan Melayu terhadap BN telah pergi kepada PAS dan diganti oleh Cina.

Ini boleh dilihat melalui setiap peti undi. Di kawasan Cina, 50% dimiliki PH dan 50% lagi dimiliki BN. Kawasan Melayu pula, 50% diperoleh BN dan 50% dimiliki PAS. Melayu sangat tidak berminat kepada PH.

BN patut memikirkan lebih jauh terutama di kawasan majoriti Melayu intelek yang tidak boleh digula-gulakan. Potensi PAS untuk menguasainya adalah sangat tinggi sekiranya PRU dilambatkan seperti sedia kala.

6. PH PARTI CINA

Angan-angan PH untuk kuasai negara boleh dilupakan. Ini kerana mereka hanya mendapat sokongan kaum minoriti sahaja di Malaysia. Itupun sudah menurun drastik. Sedangkan undi teras di Malaysia adalah dari kaum Melayu.

Faktor BN boleh memerintah sehingga hari ini adalah kerana menguasai undi Melayu walaupun pernah hilang hampir 100% undi bukan Melayu. Malangnya hakikat ini masih sukar difahami politikus PH.

7. PAN TUNGGUL KAYU

Nyata kemunculan PAN tidak berjaya menggantikan peranan PAS dalam PR suatu ketika dulu. Undi Melayu masih di antara BN dan PAS sahaja. DAP boleh lupakan PAN mulai sekarang kerana mereka tidak memberi apa-apa nilai tambah kepada PH.

Terserah jika PAN masih mahu berusaha. Tetapi adat politik Malaysia, parti serpihan sebegini hanya beri kesan untuk tempoh yang sebentar sahaja, itupun sebagai tunggangan parti besar buat sementara waktu sahaja.

8. PH TERJEJAS TERUK

PH yang bergantung penuh kepada sokongan Cina tidak lagi boleh duduk diam. Jika dahulu mereka memiliki sokongan hampir 90% masyarakat Tionghua, kali ini menurun hingga ke 50% sahaja. Perkara sama berlaku di Sarawak dalam PRN baru-baru ini. Dijangka akan terus menyusut ekoran beberapa isu urus tadbir DAP di Pinang Pinang dan lain-lain.

Nampaknya taktik menguasai pengundi melalui sentimen Islamophobia tidak begitu berkesan. Tionghua yang celik lebih mengambil cakna soal kecekapan urus tadbir dan maslahah ekonomi mereka. Mereka lebih percaya kepada persatuan-persatuan peniaga, kebajikan dan pendidikan mereka lebih dari tipu daya politikus.

9. PH PENGACAU POLITIK

Sepatutnya kewujudan PH dalam politik Malaysia yang selama ini hanya mengenali PAS dan Umno mampu untuk memberi impak signifikan untuk menumbangkan BN. Malangnya mereka tidak berjaya menyentuh sedikitpun undi Umno. Lebih malang apabila kewujudan mereka hanya untuk berebut undi dengan PAS sahaja.

Mereka langsung tidak mahu tunduk menyokong sahaja PAS yang sudah lama bertapak. Malah sikap PAS yang merendah diri menerima mereka sebagai rakan akhirnya dipijak kepala. Nyatalah apa warna PH selama ini. Sama ada gila berkuasa, tali barut BN atau semenangnya bodoh berpolitik.

10. PH DI TAKUK LAMA

Mereka tidak boleh pergi lebih daripada trend 2008. Seolah telah mati akal untuk mencari formula baru bagi menambah sokongan. Kononnya menganggap dengan mengekalkan status quo boleh meningkatkan sokongan sebaliknya merudum pula.

Dengan dakwaan mewakili kelompok profesional, PH sepatutnya mencipta idea-idea baru untuk mewarnai trend politik Malaysia, bukan hanya muncul bercakap soal salah laku kerajaan sepanjang masa. Profesional mereka hanya jadi pembaca berita sahaja bukan sebagai jurutera masa depan negara. Sedangkan PAS pula walaupun dituduh jumud dan parti Pak Lebai, sudah bercakap perkara tersebut berpuluh tahun lalu sejak mereka masih ditipu BN lagi. Kini PAS sudah mula meninggalkan fasa itu untuk bergerak setapak lagi sebagai penyelesai masalah pula.

11. HUDUD BAHAN POLITIK

Sepanjang kempen PRK, PH jelas mempergunakan agama untuk politik walaupun PAS telah nyatakan RUU 355 bukan hudud. Ia hanya soal naiktaraf bidang kuasa mahkamah syariah. Pindaan sebegini sudah berlaku zaman 90-an dahulu dan bukan perkara pelik dari sudut perundangan.

Mereka bercakap di hadapan audiens bukan Islam isu ini walhal tiada kaitan sedikitpun dengan mereka. Nyata ia menjadi alat untuk memburukkan Islam secara halus. Dasar politik machiavelli, sanggup mengenepikan agama demi politik.

Namun PAS tidak peduli dan tetap bawa usul RUU sehingga dibaca. Ini menunjukkan PAS tidak sedikitpun bimbang soal sokongan kerana yang lebih mustahak adalah soal martabat agama, bukan semata-mata politik.

12. ISU NASIONAL TAK MAIN PERANAN

Kesilapan PH adalah banyak berceramah isu-isu nasional tanpa menyentuh isu setempat. Mereka juga tidak ada tokoh tempatan yang lebih dekat dengan rakyat. Semuanya mengharap tokoh luar. Walaupun isu yang dibawa sangat besar dan merugikan kerajaan, tetapi ia tidak mempengaruhi rakyat.

Rakyat perlukan pemimpin yang kenal mereka dan mereka kenal pemimpin. Rakyat tidak sempat berfikir soal jet atau 1MDB. Mereka lebih terkesan dengan isu setempat, isu harga barang, masalah JKKK, perparitan, prasarana kampung dan sebagainya.

13. MAHATHIR TUTUP BUKU

Nampaknya tidak ada apa yang boleh dibanggakan lagi kepada Mahathir. Menyatakan sokongan kepada PH pun tidak boleh berbuat apa. Sedarlah orang BN tidak wala' kepada individu walau sehebat manapun jasa dan namanya.

Bagi yang terhegeh gilakan sokongan dari Mahathir, ingatlah kembali tegasan Presiden PAS, usaha kalian itu hanya sia-sia sahaja. Kalau alergik dengan kebenaran dari PAS sekalipun, sekurang-kurangnya renunglah kembali warkah dari penjara.

14. ANALISIS AWAL PAKAR POLITIK TERSASAR

Sebelum PRK, ramai menjangka PAS akan jadi parti tercorot dan hilang pengaruh. Perkara ini disebut ramai pensyarah, pengulas, peramal dan pakar politik.

Hakikatnya apa yang disebut sekadar bersifat omongan kosong. Ataupun mereka memainkan peranan sebagai spekulator atau pencipta persepsi. Mereka tidak jujur dengan profesionaliti yang ada apabila bercakap tanpa statistik dan fakta.

Terdahulu mereka pernah buat ramalan untuk pemilihan PAS dan PAS pasca muktamar. Nyata semua itu tersasar. Rekod-rekod ini menunjukkan ulasan mereka ini tidak boleh lagi diterima untuk akan datang. Tidak keterlaluan jika saya nyatakan ulasan politikus BN lebih tepat dari mereka.

15. WAJAH BARU PAS DITERIMA

Undi PAS dalam PRK ini hapir sama dengan kedudukan seperti tahun 2004, sewaktu tanpa koalisi DAP. Ini menunjukkan undi teras PAS tidak tergugat. Satu petanda baik bagi PAS yang sedang mencuba pendekatan baru seperti BPMS dan blok ke-3. Penyokong PAS menerima baik perkara ini. Tuduhan bahawa PAS kini mengelirukan awam dan tersasar dari perjuangan adalah jauh dari realiti.

Kerja bertambah mudah apabila hanya perlu memahamkan atas pagar sahaja. BPMS dan Blok ke-3 masih di peringkat permulaan. Keputusan PRK ini amat positif untuk PAS meneruskan strategi ini hingga ke kemuncaknya.

16. KEKUATAN SEBENAR PAS

Walaupun PAS bersendirian, jika dibanding dengan gabungan tiga parti dalam PH, undi yang diperoleh sekata. Ini bermakna PAS menyumbang hampir 50% kekuatan PR selama ini. Nyata tanpa PAS, PH tiada apa-apa. PH perlu terima hakikat yang pahit ini.

Sedikit masa lagi PAS akan jadi parti termahal nilainya di Malaysia. Masing-masing akan berusaha merebut PAS sebagai rakan koalisi. Waktu inilah PAS boleh jual mahal, dengan mensyaratkan koalisi mestilah membenarkan PAS dengan cita-cita Islamnya.

-HARAKAHDAILY 19/6/2016

********************

Agak-agak berapa nilai yang mengkomer nak beri kepada PAS?

Adakah nilainya seperti ini?

PJ NI TAK PANDAI MENGEJA ATAU TAK TAHU BEZA?

Kamipun ada Allah (سبحانه و تعالى). Adakah Allah akan merestui fitnah seperti imej itu? Fikir-fikirlah.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 20, 2016 7:57 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Luka Sikit, Bayaran Mak Datuk!!

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Just untuk kongsi pengalaman... berlaku 2 minggu lepas...
walaupun saya dapat claim insurans...apabila tgk bill.. terkejut tgk amount dkt 10k utk sehari... seolah2 ..hospital ambil kesempatan atas medical card...bersalin secara operation pun baru 7-8k.... inikan pula beberapa jahitan di dahi... takut saya nak jejakkan kaki ke hospital ini lagi...

Bukan apa.. perkara sebegini kalau tidak diatasi segera..
percayalah.. premium yg kita bayar juga turut terpaksa dinaikkan...medical card semakin mahal... dan annual limit..mahupun lifetime limit lagilah cepat habis...
Kerajaan perlu atasi masalah ini.. jika tidak.. rakyat jadi mangsa...

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 20, 2016 3:59 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

dr pun nak songlap...apa nak jadi? 

On Monday, June 20, 2016 10:57 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


   

| Luka Sikit, Bayaran Mak Datuk!!

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net |

 

Just untuk kongsi pengalaman... berlaku 2 minggu lepas...
walaupun saya dapat claim insurans...apabila tgk bill.. terkejut tgk amount dkt 10k utk sehari... seolah2 ..hospital ambil kesempatan atas medical card...bersalin secara operation pun baru 7-8k.... inikan pula beberapa jahitan di dahi... takut saya nak jejakkan kaki ke hospital ini lagi...

Bukan apa.. perkara sebegini kalau tidak diatasi segera..
percayalah.. premium yg kita bayar juga turut terpaksa dinaikkan...medical card semakin mahal... dan annual limit..mahupun lifetime limit lagilah cepat habis...
Kerajaan perlu atasi masalah ini.. jika tidak.. rakyat jadi mangsa...

  
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
#yiv1565791832 #yiv1565791832 -- #yiv1565791832ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mkp #yiv1565791832hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mkp #yiv1565791832ads {margin-bottom:10px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mkp .yiv1565791832ad {padding:0 0;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mkp .yiv1565791832ad p {margin:0;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mkp .yiv1565791832ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-sponsor #yiv1565791832ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-sponsor #yiv1565791832ygrp-lc #yiv1565791832hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-sponsor #yiv1565791832ygrp-lc .yiv1565791832ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv1565791832 #yiv1565791832actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv1565791832 #yiv1565791832activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832activity span {font-weight:700;}#yiv1565791832 #yiv1565791832activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv1565791832 #yiv1565791832activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv1565791832 #yiv1565791832activity span span {color:#ff7900;}#yiv1565791832 #yiv1565791832activity span .yiv1565791832underline {text-decoration:underline;}#yiv1565791832 .yiv1565791832attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv1565791832 .yiv1565791832attach div a {text-decoration:none;}#yiv1565791832 .yiv1565791832attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv1565791832 .yiv1565791832attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv1565791832 .yiv1565791832attach label a {text-decoration:none;}#yiv1565791832 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv1565791832 .yiv1565791832bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv1565791832 .yiv1565791832bold a {text-decoration:none;}#yiv1565791832 dd.yiv1565791832last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1565791832 dd.yiv1565791832last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1565791832 dd.yiv1565791832last p span.yiv1565791832yshortcuts {margin-right:0;}#yiv1565791832 div.yiv1565791832attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv1565791832 div.yiv1565791832attach-table {width:400px;}#yiv1565791832 div.yiv1565791832file-title a, #yiv1565791832 div.yiv1565791832file-title a:active, #yiv1565791832 div.yiv1565791832file-title a:hover, #yiv1565791832 div.yiv1565791832file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1565791832 div.yiv1565791832photo-title a, #yiv1565791832 div.yiv1565791832photo-title a:active, #yiv1565791832 div.yiv1565791832photo-title a:hover, #yiv1565791832 div.yiv1565791832photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1565791832 div#yiv1565791832ygrp-mlmsg #yiv1565791832ygrp-msg p a span.yiv1565791832yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv1565791832 .yiv1565791832green {color:#628c2a;}#yiv1565791832 .yiv1565791832MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv1565791832 o {font-size:0;}#yiv1565791832 #yiv1565791832photos div {float:left;width:72px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832reco-category {font-size:77%;}#yiv1565791832 #yiv1565791832reco-desc {font-size:77%;}#yiv1565791832 .yiv1565791832replbq {margin:4px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mlmsg select, #yiv1565791832 input, #yiv1565791832 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mlmsg pre, #yiv1565791832 code {font:115% monospace;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-mlmsg #yiv1565791832logo {padding-bottom:10px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-msg p#yiv1565791832attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-reco #yiv1565791832reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-sponsor #yiv1565791832ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-sponsor #yiv1565791832ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-sponsor #yiv1565791832ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv1565791832 #yiv1565791832ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv1565791832

Mon Jun 20, 2016 7:58 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



5 Perkara Mudah Yang Boleh Anda Lakukan Untuk Dapat Pahala 'Extra' Ketika Bulan Puasa
siakapkeli.my

Ini adalah minggu kedua bagi bulan puasa tahun ini dan semestinya semangat Ramadan masih lagi berkobar-kobar di hati masing-masing.

Jadi, untuk memanfaatkan semangat itu, jom kita sama-sama buat 5 perkara mudah yang boleh dilakukan untuk mendapatkan pahala 'extra' ketika di bulan yang penuh berkat ini.

1- Senyum

Senyum itu sedekah. Banyakkan bersenyum ketika bulan puasa ini dan insyaAllah anda akan dikurniakan pahala berlipat kali ganda. Biarpun anda lapar, marah atau sedih, ukirkan senyuman kerana senyum itu juga adalah tanda orang yang bersabar.

2 - Beri Salam

Dalam kesibukan kita sehari-hari bekerja, mungkin kita sudah lupa didikan semasa kecil dahulu, iaitu memberi salam. Apa salahnya memberi salam pada setiap pagi ketika sampai di tempat kerja? Bukan sahaja dapat pahala, malah dapat juga mengeratkan silraturrahim.

3 - Baca Al-Quran

Antara salah satu alasan yang diberi oleh muslim yang tidak mengamalkan pembacaaan Al-Quran adalah sibuk. Jika itu alasannya rugilah kita di bulan yang berkat ini.

Jika benar-benar sibuk, jom amalkan cara ini. Baca Ayat Kursi, 4 Qul dan Al-Fatihah sahaja setiap kali habis sembahyang. Itu pun dah dikira membaca Al-Quran. Lebih elok juga kalau dapat dalami pengertiannya.

Bagi yang tidak mahir atau tergagap-gagap pula anda jangan khuatir kerana anda akan mendapat dua pahala ketika membaca Al-Quran. Satunya pahala tilawah dan satu lagi pahala kerana bersusah payah mencuba.

4 - Berzakat

Jadi apabila mendengar perkataan zakat, ramai yang masih keliru. Sebenarnya zakat bermaksud mencuci. Jadi apabila kita berzakat, kita sebenarnya 'mencuci' harta benda kita disamping membuat pahala.

Ini beberapa jenis zakat yang ada :

- Zakat Pendapatan : Zakat untuk membersihkan pendapatan kita (selepas tolak komitmen)
- Zakat Wang Simpanan : Zakat untuk membersihkan wang dalam simpanan kita
- Zakat KWSP : Zakat untuk wang yang terkumpul dalam KWSP
- Zakat Fitrah : Zakat yang perlu dibayar sempena hari raya Aidilfitri

Tapi kalau anda malas beratur untuk membayar zakat, jangan risau kerana pihak zakat turut menyediakan kemudahan pembayaran secara online https://www.zakat2u.com.my/payment/fast.

Mengenai berapa banyak jumlah zakat yang perlu dibayar pula, anda boleh gunakan kalkulator yang disediakan oleh pihak di laman itu. Bagi zakat pendapatan, secara kasarnya anda cuma perlu membayar 2.5% setiap bulan dari pendapatan bulanan selepas menolak komitmen termasuk perbelanjaan diri sendiri. Tak banyak kan?

Untuk mengetahui lanjut tentang zakat & pelbagai jenis zakat lagi, anda boleh layari laman web Zakat Malaysia atau anda boleh hubungi mereka sendiri.

5 - Kongsi ilmu di dalam artikel ini!

Berkongsi ilmu pun boleh mendatangkan pahala. Jika anda tidak keberatan, kongsilah ilmu-ilmu di dalam artikel ini kepada rakan, sahabat atau sesiapa sahaja.

Jika ilmu ini bermanfaat dan diamalkan, anda juga akan dapat pahala yang berterusan biarpun sudah meninggal dunia. Percuma kan?

Selagi kita ikhlas untuk mendapatkan keredhaan Allah S.W.T, InsyaAllah semua usaha kita akan diterima dan diberi ganjaran.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 20, 2016 7:58 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kesian, Duit Simpan Kat Rumah Dimakan Anai-Anai

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

KITA faham kadang-kadang sesetengah warga emas sememangnya lebih selesa menyimpan wang simpanan mereka di rumah sahaja.
Mereka berasakan menyimpan di rumah lebih mudah kerana tidak perlu bersusah payah ke bank sekiranya ingin membuat menggunakan wang.

Tapi, kalau dah jadi macam ni sampai dimakan anai-anai.. kesian pun ada.

Gambar wang yang rosak dimakan anai-anai ini dikatakan milik seorang warga emas yang tidak menyedari wang simpanannya sudah rosak kerana lama tak diperiksa.

Walau bagaimana pun kalau terjadi semacam ini, jangan pula dibuang wang tersebut sebaliknya bawa ianya ke bank dan mereka akan menilai wang 'rosak' anda sebelum diberikan dengan wang baharu.

Untuk pengetahuan, Bank Negara Malaysia (BNM) menerima wang kertas dan duit syiling yang tidak sesuai untuk edaran eperti duit terbakar, koyak, berlubang, kotor, dimakan anai-anai, hilang ciri-ciri keselamatan dan sebagainya di mana ianya akan ditukar kepada duit baharu.

Apa yang perlu dilakukan ialah bawa wang kertas atau duit syiling yang rosak ke mana-mana cawangan BNM terdekat dan isi borang yang boleh didapati di kaunter.

Kemudiannya, pegawai BNM yang bertauliah akan menilai setiap wang anda berpandukan spesifikasi yang telah ditetapkan.

Sekiranya wang terkoyak tidak melebihi dua pertiga (2/3) daripada saiz asal, pemilik akan menerima wang baharu dalam jumlah yang sama.

Sebaliknya jika wang yang rosak kurang daripada 2/3 tetapi melebihi satu per dua (1/2) saiz asal, pemilik hanya akan menerima nilai separuh daripada jumlah wang.

Jadi jangan buang wang yang koyak sebab ia masih punya nilainya tau! – MYNEWSHUB.CC

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 20, 2016 7:59 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Score Board PRK P67 Kuala Kangsar

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Perhatikan pan gagal dapat undi dari kawasan2 melayu di kk....tren sama juga di sb....undi2 pan 75%- 80% datang dari undi2 china. Pan hanya mampu dalam 10% undi melayu sahaja....kegagalan pan raih undi2 melayu bukti pan dan pkr ditolak secara total oleh orang2 melayu di kk dan sb...kegagalan pan adalah kegagalan pkr...maka pkr jadi semakin tidak relevan kepada orang2 melayu....

Kredit
Abdul Manan

PAS Masih Releven Dan Mampu Menonjol Walaupun Berhadapan Dengan 1 Kerajaan Pusat

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net


Mohd Sayuti dalam blognya menulis sebaliknya PAN, boleh berpuas hati dengan kejayaan meraih undi sebanyak (7,609) di Sungai Besar dan (4,883) di Kuala Kangsar.
Katanya lagi, sebagai penyertaan sulung dalam pilihan raya di Semenanjung, PAN harus berbangga dengan pencapaian itu. PAN berjaya juga meletakkan dirinya di persada politik tanah air.

Sayuti Omar menghina dan membuat fitnah kepada PAS dalam tulisannya kononnya strategi Pas untuk bertanding secara bersendirian jelas membawa bencana memalukan kepada parti yang pernah menjadi harapan umum untuk menjadi alternatif kepada Umno itu. Lainlah kalau ada nawaitu kecil disebalik kalbu Pas penyertaan itu bagi membantu BN, yakini Umno yang kini sudah dipelukinya demi mempertahankan kerusi itu dari jatuh ke tangan pembangkang.

Saya cukup kesian kepada Sayuti Omar, selepas daripada sembuh sakit yang kian lama berada di hospital dia menjadi makin celaru dan fikirannya selalu terganggu sehingga dia menulis pun mengikut apa yang terlintas tanpa mempunyai sandaran yang kukuh.

Sayuti tidak sedar bahawa dengan memperolehi undi 6,902 itu adalah menunjukkan PAS masih kuat dan sangat mudah jika akal tidak dangkal boleh berfikiran waras membuat analisis ringkas dimana PAS mendapat 6,902 undi itu selepas PAS;

1. Mengalami krisis yang sangat teruk dalam sejarah PAS dimana hampir 50% kepimpinan PAS yang membentuk parti baru.

2. PAS juga keluar daripada Pakatan Rakyat dan menghadapi kritikan yang hebat oleh ramai penulis pro reformasi termasuk Sayuti yang fikiran celaru selepas sakit.

3. PAS menghadapi serangan yang bertali arus oleh DAP dan juga PKR dalam mana-mana perjumpaan.

4. Fitnah kepada PAS, termasuk fitnah untuk bersama UMNO dilemparkan untuk menghilangkan sokongan rakyat yang kini makin benci kepada kerajaan.

5. IKRAM yang dulunya IRC menggunakan sepenuhnya usaha mengerakan parti PAN dan memburukkan PAS dalam perjumpaan tertutup mereka.

6. Serangan RUU Hudud oleh DAP, PAN dan Mahathir.

7. PAS bukan sahaja berhadapan dengan UMNO dan Jentera Kerajaan Pusat, malah PAS berhadapan dengan 2 lagi Jentera Kerajaan Negeri Selangor dan Pulau Pinang.

Bagi saya mendapat undi 6,902 iaitu 44% daripada undi pembangkang adalah suatu nilai yang sangat tinggi dan menunjukkan PAS mempunyai kekuatan sendiri daripada ahli akar umbinya dan juga DHPP yang baru dan sedang bertunas.

Apabila PAS mendapat lagi ruang untuk bersama dengan NGO sudah tentu PAS akan menjadi block ketiga yang akan memberikan satu saingan yang sengit.

Haji Hassan Omar
http://hajihassanomar.blospot.com

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 20, 2016 7:59 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Suspek Kerat Kaki Nenek Direman
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

Pasir Mas: Remaja dipercayai mengerat kaki kiri warga emas dalam kejadian di Kampung Tanjung Rendang, Lemal, semalam ditahan reman tujuh hari bermula hari ini.
Perintah tahanan reman sehingga Ahad depan dikeluarkan oleh Majistret Mohd Izuddin Shukri terhadap lelaki berusia 19 tahun itu.
Kes disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan.

Terdahulu, suspek dibawa ke mahkamah pada 8.20 pagi dengan berpakaian lokap oren sebelum dibawa keluar pada 10 pagi tadi.
Menurut laporan Harian Metro semalam , warga emas, Mek Som Mat Diah, 89, putus pergelangan kaki kiri selepas ditetak remaja lelaki yang cuba menyamun rumahnya di Kampung Tanjung Rendang, Lemal, di sini petang semalam.
Difahamkan, suspek yang juga jiran sekampung mangsa menceroboh rumahnya dan meminta wang.
Bagaimanapun, dia mula bertindak agresif apabila mangsa dan anaknya enggan memberikan wang diminta.

Read more: http://www.kitabantai.info/2016/06/suspek-kerat-kaki-nenek-direman.html#ixzz4C74vyVco
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

Nenek Ditumbuk Dan Kaki Dipotong Oleh Perompak
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

Mek Som ditumbuk dan ditetak sehingga putus pergelangan kaki kiri oleh remaja lelaki berusia 19 tahun. FOTO ihsan pembaca

Pasir Mas: Wanita warga emas putus pergelangan kaki kiri selepas ditetak remaja lelaki yang cuba menyamunnya di rumahnya di Kampung Tanjung Rendang, Lemal, di sini.

Kejadian berlaku kira-kira 6 petang tadi ketika mangsa, Mek Som Mat Diah, 89, berehat di ruang tamu rumahnya bersama seorang anak perempuan berusia 50-an.

Difahamkan, remaja berusia 19 tahun yang juga jiran sekampung mangsa menceroboh rumahnya dan meminta wang.

Bagaimanapun, dia mula bertindak agresif apabila mangsa dan anaknya enggan memberikan wang diminta.

Anak perempuan Mek Som berjaya melarikan diri ketika kejadian, namun Mek Som ditumbuk di muka dan kakinya ditetak dengan senjata dipercayai jenis pisau.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas Asisten Komisioner Ibrahim Saad ketika dihubungi mengesahkan kejadian.
Katanya, mangsa dihantar ke Hospital Pasir Mas sebelum dirujuk di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian.

"Suspek sudah ditahan penduduk kampung yang melihat kejadian dan akan dibawa ke Mahkamah Pasir Mas esok untuk perintah tahanan reman," katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan dan ujian air kencing terhadap remaja itu mendapati dia positif dadah.

Read more: http://www.kitabantai.info/2016/06/nenek-ditumbuk-dan-kaki-dipotong-oleh.html#ixzz4C75EEJaI
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 20, 2016 8:01 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Bekas Pengarang NST Turut Persoal Mengapa RM12Juta Itu Tidak DIpulang Kepada Keluarga Mangsa Culik?
bloglist-malaysia.blogspot
darisungaiderhaka.blogspot
Posted by Anak Sungai Derhaka

Empat warga Sarawak yang menjadi tebusan pengganas Abu Sayyaf dibebaskan sebelum atau selepas wang disalurkan kepada pertubuhan kebajikan di Filipina?

Itu soalan yang diajukan bekas pengarang kumpulan New Straits Times Mustapha Kamil yang mempertikaikan logik kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

"Jika sebelum, mengapa kita perlu bayar sedangkan sebahagian wang itu milik ahli keluarga tebusan yang telah menjual aset-aset mereka untuk mendapatkan wang?

"Kita boleh pulangkan wang itu kepada mereka.

"Jika selepas, mengapa badan-badan bukan kerajaan itu dilibatkan dalam hal ini? Bagaimana kita tahu kepada NGO mana wang itu perlu disalurkan?

"Bolehkah kita enggan bayar? Pada saya, bunyinya seperti wang tebusan," tulisnya dalam catatan di Facebook.

Catatan itu menyusuli kenyataan Zahid bahawa RM12 juta yang dikumpulkan oleh keluarga empat tebusan disalurkan ke sebuah badan kebajikan di Filipina kerana kerajaan tidak akui sebarang tuntutan wang tebusan.

Pengarah Eksekutif Pusat Membasmi Rasuah dan Kronisme (C4) Cynthia Gabriel melahirkan rasa bimbang akan perkembangan ini kerana ia seolah dirahsiakan daripada pengetahuan rakyat Malaysia.

"C4 rasa bimbang kerana tiada ketelusan dalam hal RM12 juta yang dikaitkan dengan pembebasan empat warga Sarawak yang dijadikan tebusan.

"Oleh kerana ancaman pengganas dan penculikan semakin menjadi-jadi, kerahsiaan yang menyelubungi RM12 juta itu amat membimbangkan."

Cynthia menggesa Zahid, yang juga menteri dalam negeri, untuk mendedahkan butiran pembayaran itu supaya rakyat Malaysia tahu kejadian seperti ini tidak akan berulang.

Netizen turut membangkitkan persoalan dan mempertikaikan kenyataan Zahid.

"Mengapa badan kebajikan itu perlu dirahsiakan sehingga butiran tidak boleh didedahkan?" soal Chandran Thangavelu di Facebook.

Seorang lagi pengguna Facebook AunMin Chee berkata: "Seolah-olah keizinan untuk ambil lebih banyak tebusan."

Malah ada yang berang dengan kenyataan itu krana tidak boleh terima wang yang dikumpulkan oleh keluarga disalurkan kepada badan kebajikan yang tidak boleh didedahkan.

"Saya tak tahu nak kata apa. Mengapa tebusan diberikan kepada badan kebajikan di Filipina. Kau sepatutnya pulangkan wang itu kepada penderma. Wang itu hasil keringat mereka," tulis Novie Liauw di Facebook.

Seorang lagi pengguna Facebook, Trinilation Shu berkata: "Orang jual aset untuk dapatkan sejumlah wang yang besar. Kemudian, mereka diberitahu wang telah diberi kepada orang-orang yang tidak boleh didedahkan."

Empat warga Sarawak yang diculik – Wong Teng Kang, 31; Wong Teck Chii, 29; Johnny Lau Jung Hien, 21; dan Wong Hung Sing, 34 – diculik pada 1 April dan dibebaskan Selasa lepas selepas beberapa rundingan diadakan antara kumpulan pengganas dan pihak berkuasa Malaysia dan Filipina.

Bapa saudara kepada salah seorang tebusan memberitahu media bahawa mereka telah membayar RM12 juta kepada pegawai-pegawai Cawangan Khas di Sandakan untuk digunakan seabgai wang tebusan untuk pembebasan empat mangsa culik itu lapor FMT

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon Jun 20, 2016 8:01 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Lepas Burung Unta Hari Ini Muncul Lak Kuda.!

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

PERASAN tak setiap kali ada perkara hangat jadi topik perbualan tak lama kemudian mesti menyusul kejadian lebih kurang serupa. Contohnya musim ular masuk rumah, bayi ditemui dan banyak lagi..

Nak tergelak pun ada tapi itulah yang berlaku apabila seorang pengguna Facebook berkongsikan video yang dirakamnya sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja pagi tadi, memaparkan seekor kuda berlari laju di jalan raya.

Seperti burung unta tempoh hari, kuda ini boleh dipuji kerana ia tidak pula menggunakan lorong kecemasan seperti sesetengah manusia yang lebih berakal.
Hingga kini nasib kuda berkenaan tidak dapat diketahui meskipun ada yang mengirim gambar terbaharu, haiwan tersebut sudah kelihatan letih di persimpangan lampu isyarat.

Seperti mana Chikaboo, diharapkan kuda ini berjaya menemui tuannya dalam keadaan selamat juga. – MYNEWSHUB.CC

Selepas Burung Unta, Giliran Kuda Hitam Pula Beraksi di Lorong Kanan
siakapkeli.my

Kota Bharu, 19 Jan - Selepas burung unta, kini giliran seekor kuda pula membuat aksi lari pecut di lorong kanan di atas jalan raya.

Difahamkan kejadian berlaku di sebuah jalan raya di Kota Bharu.

Aksi kuda hitam itu dirakamkan oleh pengguna Facebook Adli Alimin sebelum dimuat naik di Facebook hari ini.

'Saya yakin itu kuda kami'
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

Kota Bharu: Pemilik kuda yang menjadi viral di Facebook sejak semalam, merayu supaya orang ramai memulangkan haiwan berkenaan jika terjumpa dengannya.
Wan Hanif Wan Mohd Noor, 25, yang bekerja sebagai kakitangan awam di Kuala Lumpur berkata, kuda yang diberi nama Micheal yang dibeli oleh abangnya, Wan Mohd Eddie Sham, 39, setahun lalu dengan harga RM4,000 hilang sejak Khamis lalu.

Katanya, kehilangan kuda yang diletakkan di dalam kandang di rumah keluarganya di Gertak Kecupu, Binjai pada jam 4 pagi disedari oleh ayahnya, Wan Mohd Noor Wan Ahmad, 68.
"Sebaik hilang, saya ada minta tolong ahli keluarga dan rakan melalui aplikasi WhatsApp dan terkejut apabila melihat viral kuda kami berlari di atas jalan, semalam.
"Saya yakin itu kuda kami dan berharap orang yang menemuinya menghubungi saya di talian 0133918528 atau abang saya, Wan Mohd Eddie Sham di talian 0199078283," katanya.
Dua rakaman video berdurasi 28 saat dan 8 saat itu mendapat perhatian ramai apabila ditonton masing-masing lebih 650,000 dan lebih 320,000.
Wan Hanif berkata, kuda berkenaan berlari sejauh 10 kilometer dari rumahnya ke Kubang Kerian dan kini tidak tahu ke mana menghilang.

-HM

Read more: http://www.kitabantai.info/2016/06/saya-yakin-itu-kuda-kami.html#ixzz4C76e123x
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

Burung Unta, Kuda dan Kini Babi, Tapi Guna Lorong Kecemasan

Dilulus untuk paparan oleh Abdullah
tranungkite.net

Lepas burung unta, kuda pulak jadi viral lari dkt highway ..
Bintang yg pemalu ni je tak jadi viral walaupun lari dakat jalan raya, langgar lampu merah pon orang tak marah, boleh siap elak lagi .. 😂😂

Anda boleh tonton video di sini https://www.facebook.com/jul.rasid/videos/1033482730069467/

Jul Hairi Rasid

Lepas burung unta, kuda pulak jadi viral lari dkt highway ..
Bintang yg pemalu ni je tak jadi viral walaupun lari dakat jalan raya, langgar lampu merah pon orang tak marah, boleh siap elak lagi ..

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
2 of 2 File(s)

Mon Jun 20, 2016 8:01 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Mahu Tegakkan Keadilan, Lelaki ini Tawar Upah RM5,000 Kepada Pemberi Maklumat Penembak Ibu Anjing
siakapkeli.my

Johor , 19 Jun - Kerana mahu menegakkan keadilan setelah apa yang berlaku kepada seekor ibu anjing yang masih menyusu anak, seorang aktivis sanggup menawarkan upah berjumlah RM5,000 kepada sesiapa yang memberi maklumat sehingga tertangkapnya individu yang menembak anjing tersebut.

Menurut Shahrul Nizam Ab Rahim, dia mengesyaki kezaliman itu berlakudi Taman Junid Perdana, Muar, Johor.

"Satu kezaliman haiwan disyaki telah berlaku di Taman Junid Perdana, Muar, Johor. Ibu Anjing yang sedang menyusu anak-anak, ditembak mati tanpa sebab.

"Saya tawarkan RM 5000 untuk maklumat pemilik senjatapi. Call - 012 7413497. Wang akan dibayar, seandai Manusia Iblis - Kita berjaya heret dia ke Mahkamah

"Satu laporan Polis akan dibuat malam ni. Animal Lover yang ada maruah, kamu juga harus tampil buat police report. Pelaku sudah melampau menyalahguna senjatapi. Iblis tak boleh dilepaskan. Kita ada tanggungjawab memasukkan Iblis ke dalam botol

"We must fight them hard!

Selain itu, Shahrul juga telah membuat laporan polis mengenai kejadian.

Sharul Nizam Ab Rahim

Satu kezaliman haiwan disyaki telah berlaku di Taman Junid Perdana, Muar, Johor. Ibu Anjing yang sedang menyusu anak-anak, ditembak mati tanpa sebab

Saya tawarkan RM 5000 untuk maklumat pemilik senjatapi. Call - 012 7413497. Wang akan dibayar, seandai Manusia Iblis - Kita berjaya heret dia ke Mahkamah

Satu laporan Polis akan dibuat malam ni. Animal Lover yang ada maruah, kamu juga harus tampil buat police report. Pelaku sudah melampau menyalahguna senjatapi. Iblis tak boleh...

Kisah Disebalik Anjing 'Misteri&#39; Gunung Nuang Setia Menjaga Pendaki Terjawab
siakapkeli.my

Hulu Langat: Kelibat dua ekor anjing yang menjaga pendaki Gunung Nuang yang menjadi tanda tanya dan kisahnya menjadi viral baru-baru ini nampaknya sudah terjawab.

Anjing-anjing ini sebenarnya anjing terlatih yang telah dibela oleh Norfazli Abdul Aziz, 50, sejak kecil.

"Ia cuma anjing biasa yang saya bela dan latih sejak kecil untuk menjaga keselamatan saya dan pendaki gunung ini, bukannya tidak bertuan, misteri atau 'diturunkan' seperti yang disangka," katanya dipetik laporan Harian Metro.

Beliau memberitahu terkejut apabila kisah kesetiaan dua ekor anjing berkenaan Kiki Boy dan Kiki girl menjadi viral di laman sosial apabila setia menemani pendaki Gunung Nuang sejak tiga hari lalu dikaitkan dengan misteri.

"Mungkin pendaki yang memuat naik kisah dua ekor anjing ini pertama kali mendaki Gunung Nuang dan tidak tahu mengenai rutin biasa haiwan itu yang sudah dikenali menemani pendaki di situ sejak dua tahun lalu.

"Saya yang latih dan jaga kedua-duanya sejak kecil sebagai balasan atas kematian keluarganya yang dipatuk ular senduk demi menyelamatkan nyawa saya," katanya yang bertugas sebagai pekerja penyelenggara di Gunung Nuang, tujuh tahun lalu. - Siakapkeli.my

Siakap Keli
on Thursday
Ramai yang bertanyakan tentang 2 ekor anjing yang mengikuti kami panjat Gunung Nuang dari awal sampai akhir. Saya menamakan mereka Johnny dan Tonny.

Pada mulanya kami agak takut mereka menggigit kami atau menjilat kaki kami. Sebab nanti kena samak bagai. Tapi anjing tersebut hanya mengekori kami. Walaupun kami pecah 2 group. Johnny akan berada di depan dan Tonny di belakang.

Sepanjang perjalanan mereka menjaga kami. Bila ungka atau monyet menjerit2 di dalam hutan. Johnny akan...

See More

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: