Friday, March 20, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4156[1 Attachment]

6 Messages

Digest #4156

Messages

Thu Mar 19, 2015 9:02 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

'Tambang teksi, bas naik? Jom naik jet'

bloglist-malaysia.blogspot

Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

Anggota exco Pemuda Umno, Ibdillah Ishak mengesyaki bahawa kenaikan tambang lebih 20 peratus untuk teksi, bas ekspres dan perkhidmatan tren Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) mungkin satu bentuk sabotaj.

Kenaikan tambang perkhidmatan KTMB dan bas ekspres itu akan berkuatkuasa pada Mei ketika pengguna terpaksa menghadapi beban Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 1 April.

"Selepas SPAD umum kenaikan, sekarang KTMB pula umum kadar pelarasan tambang naik sehingga 20% bergantung kepada jarak perjalanan.

"Sebagai salah sebuah syarikat GLC, KTMB tak patut bebankan rakyat dengan kenaikan kadar yang drastik. Dah lupa tanggungjawab untuk bantu rakyat?," katanya di Twitter.

Kenaikan kadar itu turut mendapat perhatian blog pro-Umno, mykmu.net, yang mempersoalkan kewajaran untuk pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar untuk mengumumkan kenaikan tambang itu.

"Apa motif Syed Hamid? Walaupun jika alasan untuk meningkatkan taraf hidup pemandu bas dan teksi itu wajar, pengumuman itu tidak kena dengan masanya," tulisan di laman tersebut dipetik.

Turut bimbang dengan kenaikan baru itu ialah bekas anggota kabinet, Datuk Saifuddin Abdullah.

"Mula-mula SPAD umum tambang teksi dan bas naik.

"Sekejap tadi KTMB umum tambang keretapi naik. Lepas ini siapa pula? Jom naik jetlah," katanya lagi.

Kenyataannya sinis itu juga merujuk kepada kritikan yang dihadapi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ekoran pembelian satu pesawat baru untuk kegunaan orang kenamaan negara.

 

ulasan:

Tanpa Nama

Orang Malaysia dah tak naik bas dan teksi atau komuter pun, kerana rakyat malaysia dah ada kereta dan motor .. kereta pun 2..3 buah, motor pun buat anak anak pergi sekolah dan untuk bini pergi pasar !! Yang naik bas dan teksi pun orang indon, bengla. mynmar, nepal dan mereka yang sewaktu dengannya ..

Kita boikot jer pengangkutan awam .. jangan guna langsung sehingga mereka bengkrap .. lu jawab lah mid al bab !!

BERITA GEMBIRA UNTUK PARA PENYOKONG UMNO/BN YANG KERAP MENGGUNAKAN PERKHIDMATAN BAS EKSPRES ... TAMBANG BAHARU BAS EKSPRES NAIK LEBIH 20%.

Posted by OMAK KAU!!!!

Kenaikkan lebih dari 20% ..... pasti para penyokong dan pendokong UMNO yang sering menggunakan perkhidmatan bas ekspres akan gembira sakan dengan perkhabaran ini.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengesahkan bahawa tambang teksi dan bas ekspres akan dinaikkan bermula 1 April.

Ia melibatkan kenaikan kadar kepada 25 sen setiap 200m, berbanding kadar 10 sen setiap 115 meter sebelum ini. Kadar RM3 yang dikenakan sebaik penumpang menaiki teksi bagaimanapun tidak berubah.

Berdasarkan kadar baru itu, congakan kasar bagi perjalanan teksi sejauh 11.6 kilometer dari Midvalley City ke Sunway Pyramid Congakan akan memberi jumlah tambang RM16.26, naik 33 peratus daripada kadar RM12.20 sedia ada.

Kadar tambang bas ekspres pula akan meningkat 22.6 peratus, dari 9.3 sen sekilometer kepada 11.4 sen sekilometer.

Jadual yang didedahkan SPAD menunjukkan, tambang baru bas ekspres untuk perjalanan dari Ipoh ke KL adalah RM25.30, berbanding RM20.60 sebelum ini.

Kerajaan membenarkan pengusaha teksi dan bas ekspres menaikkan tambang walau dengan penurunan harga minyak dan juga kempen yang dijalankan untuk mengurangkan harga barangan dan perkhidmatan.

Cukai barangan dan perkhidmatan (GST) juga akan mula dikuatkuasa pada 1 April.

Penyokong BN Pasti Bersorak Gembira Dengan Berita Ini..
bloglist-malaysia.blogspot
addindeen.blogspot

Penyokong BN Pasti Bersorak Gembira Dengan Berita Ini. Tambang teksi dan kereta sewa naik antara 20% hingga 67% berkuat kuasa serta merta manakala mulai 15 Mei pula tambang bas ekspres akan naik 22.6 peratus.

Kenaikan tambang itu yang diumumkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) hari ini dibuat berikutan kenaikan kos yang ditanggung pengusaha pengangkutan awam termasuk kos penyelenggaraan.

Penyokong BN Pasti Bersorak Gembira Dengan Berita Ini.

Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, penyelarasan kadar tambang itu dibuat selepas mengambil kira keperluan pihak pengusaha yang terbeban dengan kenaikan harga barang dan kepentingan orang ramai yang menggunakan perkhidmatan itu.

Sumber

Tambang pengangkutan awam naik 20% hingga 67%
bloglist-malaysia.blogspot
darisungaiderhaka.blogspot
Posted by Anak Sungai Derhaka
Tambang teksi dan kereta sewa naik antara 20% hingga 67% berkuat kuasa serta merta manakala mulai 15 Mei pula tambang bas ekspres akan naik 22.6 peratus.

Kenaikan tambang itu yang diumumkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) hari ini dibuat berikutan kenaikan kos yang ditanggung pengusaha pengangkutan awam termasuk kos penyelenggaraan.

Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, penyelarasan kadar tambang itu dibuat selepas mengambil kira keperluan pihak pengusaha yang terbeban dengan kenaikan harga barang dan kepentingan orang ramai yang menggunakan perkhidmatan itu.

Berdasarkan tambang baharu itu, penumpang teksi 1Malaysia (TEKS1M) di Pulau Pinang perlu membayar RM19.80 bagi 10km pertama berbanding RM11.80 sebelum ini, manakala penumpang TEKS1M di Lembah Klang dan Johor Baharu perlu membayar RM17.50 bagi 10km pertama berbanding RM10.80 pada kadar lama.

Bagi teksi bajet di Lembah Klang dan Johor Baharu pula, penumpang perlu membayar RM14.30 di bawah kadar baharu berbanding RM10.80 pada kadar lama bagi 10km pertama; dan di Pulau Pinang, RM17.50 pada kadar baharu berbanding RM11.80 pada kadar lama dan kereta sewa pula RM14.50 berdasarkan kadar siling yang baharu.

Kenaikan tambang bas ekspres untuk perjalanan seluruh negara adalah antara RM4.60 sehingga RM11.

Kenaikan kadar tambang baharu ini tidak melibatkan teksi lapangan terbang dan teksi eksekutif, kata Syed Hamid.

Beliau berkata penetapan kadar baharu itu terpaksa dilakukan selepas kali terakhir semakan kadar tambang teksi dan bas ekspres dibuat pada 2009.

"Kami sudah mengkaji dan menilai kadar munasabah yang tidak membebankan orang ramai," katanya dengan menambah, pengusaha teksi perlu menyusun semula meter di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) terlebih dahulu sebelum boleh menggunakan kadar baharu itu.

"Saya mahu semua pemandu teksi lebih patuh dan bertanggungjawab dengan pengumuman kadar baharu ini dan tidak mengambil kesempatan," kata Syed Hamid.

Ditanya mengenai kadar yang akan dikenakan bagi perkhidmatan di bawah KTM Berhad dan Prasarana, beliau berkata ia hanya akan diumumkan oleh syarikat terbabit.

Beliau juga menegaskan penyelarasan kadar baharu itu tidak dibuat berikutan penguatkuasaan Cukai Barang dan Perkhidmatan yang akan berkuat kuasa 1 April sebaliknya mengambil kira kepentingan semua pihak lapor The Malaysian Insider

Comments


Rakyat Biasa ·

Gila btul krajaan ko kan Najib..dr smua segi ko nk cekik rakyat..bila nk turun bala kt korang smua ha bodoh????? alasan bangang tiap kli tmbang naik pnyelengaraan..yg mnyk turun bru2 ni xde plak trun tmbng..mcm gampang je pntadbiran..dh la Gst taik ni tmbah plak yg ni..apa ko ingt rakyat cetak duit sndiri ke?? mna tmpat rakyat nk brsuara n mngadu? mna??? cilakak pnya BNgok

no2ajal · 2 hours ago

yang patut naik naik la yang patut turun turun la
ini nampak macam semua mau kasi naik
bila pulak semua mau kasi turun
sikit pun jadila

jebat derhaka ·

Terbaik.....hahahahahaha...

1MDB ·

pd hari gst dilaksanakan tambang pengangkutan awam akan ditrunkan sbyk 90%... kan ahmad maslan dh ckp gst tdk membebankan rkyat..

kurop ·

Kan dah lebih 10 tahun tak pernah di kaji, di naik??? Jangan takut sebab gan merry gandering dan persempadan semula secara halus Umngok akan memerintah sampai akhirat. SPR di fitnah. Tak percaya, gua boleh tanya sama Mat Saboon dan mustapah spender putih. jiban bini ros makmak, boleh lagi kita kasi duit belanja GST, duit shopping pakai kalpal terbang

kurop ·

Cai cai jangan buang masa. Cepat cepat kasi orang kampong, luar bandar Sabah Sarawak tahu fitnah 1MDB, kapal terbang, jho tahi low. felda beli hotel. pada masa kini kebanyakan yang tau di bandar. masalah utama kebanyakan dalam bahasa english.

Thu Mar 19, 2015 9:02 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

EDISI PEMBANGUNAN BERKUALITI RAKYAT DIPEDULI SEKADAR ILUSI .... KUALITI JALAN RAYA DI SELANGOR PALING TERUK.

Posted by OMAK KAU!!!

Kualiti jalan raya di Selangor dilihat agak terkebelakang berbanding negeri lain walaupun Selangor merupakan negeri paling maju di Malaysia, akui Dr Idris Ahmad.

Pengerusi jawatankuasa pilihan mengenai pihak berkuasa tempatan (PBT) Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor itu berkata, masalah penyelenggaraan jalan raya antara isu yang menjadi perhatian jawatankuasa terbabit selain isu sampah.

"Aduan berkenaan keadaan jalan yang berlubang dan tidak rata serta kualiti penurapan semula jalan utama sering menghiasi dada akhbar tempatan," katanya pada sidang media di Dewan Annexe, Bangunan Dewan Negeri Selangor di Shah Alam, hari ini.

Dr Idris berkata, walaupun pelbagai inisiatif dilakukan kerajaan negeri untuk menangani masalah itu, aduan demi aduan masih diterima.

Disebabkan itu, Dr Idris berkata pihaknya memutuskan untuk menyiasat dengan lebih terperinci isu terbabit dan akan membuat saranan yang sewajarnya selepas mengambil kira aduan, pandangan serta cadangan daripada pihak yang berkaitan dalam satu penyata jawatankuasa yang akan dibentangkan pada sidang kedua DUN pada Julai nanti.

Thu Mar 19, 2015 9:03 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

INILAH WAJAH SI PELUDAH PEKERJA STESEN MINYAK PETRONAS APABILA DIMINTA MENGALIHKAN MOTOSIKALNYA YANG DILETAKKAN DITENGAH JALAN.... DATANG MELUTUT MOHON MAAF

Posted by OMAK KAU!!!!

Semalam satu video klip yang dimuat naik di laman sosial mengenai kejadian seorang pekerja stesen minyak Petronas Simpang Pulai , Perak diludah oleh seorang penunggang motosikal kerana minta secara baik agar motosikalnya dialihkan yang diletakkan ditengah jalan kerana menghalang lalu lintas .. bukannya disambut dengan baik dan rasa bersalah sebaliknya dengan angkuh dan sombong tunjuk belang terus memaki hamun pekerja stesen minyak itu dan kemudiannya meludah kemuka pekerja dan hampir memukulnya.

Kejadian berlaku lebih kurang jam 3 petang semalam 18/3/2015.

Kejadian itu telah dirakam melalui CCTV stesen minyak berkenaan dan menjadi viral setelah dimuat naik dilaman sosial.

Mungkin sedar tentang video klip telah menjadi viral maka sebentar tadi sipeludah yang sebelum ini berlagak macam samseng telah datang menyembah melutut mohon ampun dan maaf atas keterlanjuran biadap melampaunya itu.

Sipeludah mohon agar kejadian ini tidak dipanjangkan kepada pihak polis untuk di ambil tindakan.

Ingatkan hebat sangat samsengnya .... ini dinamakan samseng taik kucing kering.

Rider Biadab Ludah Pekerja Petronas Dikenalpasti
Encik Siyoot

Video seorang lelaki menolak dan meludah seorang pekerja stesen minyak Petronas tersebar di laman sosial sejak petang semalam.

Berdasarkan rakaman video CCTV stesen itu, mangsa dilihat meminta suspek mengalihkan kenderaannya kerana menghalang laluan kenderaan yang lain.

Bagaimanapun, tindakan mangsa itu mengundang padah apabila suspek yang berang dengan teguran itu naik angin dan mula memarahi mangsa. Tidak cukup dengan itu, suspek juga turut menolak badan mangsa serta meludahnya.

Tindakan biadab pemilik 'superbike' itu menyebabkan mangsa cuba melawan namun dihalang oleh rakan kedua-dua pihak yang menyaksikan kejadian itu.

Menurut sumber, pemilik, Mohd Shahrul Anuar bin Khalil, model motosikal RC200 (S) std keluaran tahun 2014 dan berwarna hitam itu menggunakan nombor pendaftaran CB5501.


Giler Kentang
Kejadian berlaku di petronas simpang pulai pada jam 3 petang tadi 18 mac 2015.
Menurut sumber, pekerja petronas mintak alihkan motor dia yang ada dekat tengah-tengah sangat tu.

Alih2 kena marah pula. Kena tolak dan yang paling hina kena ludah.

Motor KTM kot. Plat AJB5501 (maklumat awal 5510).

Difahamkan lelaki yang menetap di Perak ini sudah berkeluarga dan mempunyai seorang anak lelaki.

Walau bagaimanapun, tindakan biadab lelaki itu tidak dapat diterima dan terus menerus menerima kecaman dari netizen sehingga ada yang merancang untuk 'menyerang' laman Facebook lelaki itu.

Salah seorang ahli kelab superbike berkata, tindakan lelaki itu telah memalukan kelab dan pemilik superbike.

"Sikap biadabnya itu nyata amat mengecewakan. Secara tidak langsung dia telah memalukan seluruh pemilik superbike. Sebagai seorang rider, dia sepatutnya menjaga tingkah laku dan beradab apabila berdepan dengan orang awam. Malah, tindakan dia meletakkan motosikalnya sehingga menghalang laluan kenderaan lain menampakkan dirinya tidak berdisplin dan jenis rider yang gemar melanggar peraturan jalan raya," katanya.

Sungguhpun memiliki motosikal berkuasa tinggi seperti ini, usahlah terlalu mendabik dada sehingga merasakan diri tidak boleh ditegur oleh orang lain. Jika benar lelaki itu seorang rider yang sejati dan ahli kepada mana-mana kelab pemotoran, sudah tentu dia tahu yang mana baik dan buruk serta menjaga nama kelab.

Kepada orang ramai, usahlah menyerang lelaki ini. Cukuplah sekadar menuntut dia memohon maaf terhadap pekerja Petronas yang menjadi mangsa ludahannya.

Sumber

Thu Mar 19, 2015 9:04 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Tahukah Anda Kini Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion) Daripada GDP
bloglist-malaysia.blogspot
pkrl.blogspot

Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion) Daripada GDP. Amaran Tengku Razaleigh (KU LI) Kepada Kerajaan Malaysia!

BY STAFF BERITA SEMASA

Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion) Daripada GDP. Amaran Tengku Razaleigh (KU LI) Kepada Kerajaan Malaysia! : Sesuatu perlu diperbetulkan dengan segera. Jikalau semak semula hutang isi rumah di Malaysia bukanlah tinggi biasa, sangat tinggi iaitu pada kadar 87.4% pada tahun 2015yang mana telah diangkat sebagai sebuah negara yang mempunyai hutang isi rumah yang paling tinggi di Asia.

Negara maju seperti Korea Selatan, Singapura, Jepun pun "kalah dengan Malaysia". Indonesia yang mempunyai jumlah penduduk lebih 200 juta pun kalah dengan negara membangun seperti Malaysia yang mempunyai jumlah penduduk seramai 29.8 juta orang sahaja.

Jikalau sebelum Berita Semasa pernah mengeluarkan laporan Berita pada tahun 2014 seperti di bawah ini mengenai keadaan dan situasi hutang isi rumah di Malaysia, jumlahnya terus meningkat pada ketika ini.

BACA SINI : Hutang Isi Rumah di Malaysia 86.8% Kepada KDNK Negara (RM854.3 Billion). Tertinggi di Asia. Korea Selatan Pun Kalah!

Hutang Negara Malaysia Terkini 2015 Terus Naik!

Semakan Berita Semasa menunjukkan data dan statitik yang dikeluarkan sendiri oleh The Economist melalui Economist Intelligence Unit yang berpangkalan di North Michigan Avenue, Chicago, Amerika Syarikat menunjukkan hutang negara Malaysia 2015 terus menunjukkan trend kenaikan sehingga meninggalkan terus negara jiran kita seperti Thailand dan juga Indonesia daripada kadar jumlah hutang kerajaan Malaysia iaitu di paras RM847,978,546,769.32 bersamaan RM847.9 bilion.

Dan bekas Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan juga bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah bangkit di Dewan Rakyat baru-baru ini menyuarakan kembimbangan dan amaran kepada kerajaan Malaysia apabila melihatkan situasi hutang negara Malaysia yang berada paras yang menyebabkan krisis ekonomi dan politik pada masa yang akan datang.

Hutang negara Malaysia, hutang rakyat juga. Semakin tinggi hutang negara Malaysia, maknanya semakin terbebanlah rakyat Malaysia di masa akan datang untung menangggung.

P/S : Dikala ekonomi negara Malaysia tidak menentu, berjimat cermatlah ketika berbelanja dan menguruskan dana awam. Berbelanja berdasarkan kemampuan sendiri bagi negara membangun seperti Malaysia.

PP/S : Ketika rakyat marhaen disaran perlu berjimat dan mengikat perut bila perlu, kerajaan Malaysia pun sepatutnya menunjukkan tauladan dan contoh yang terbaik kepada yang di bawah.

Thu Mar 19, 2015 6:48 pm (PDT) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

RM 847,900,000,000 / 30,000,000org = RM 28,263.33

2015-03-20 0:04 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
>
>
> *Tahukah Anda Kini Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion)
> Daripada GDP *
> bloglist-malaysia.blogspot
> pkrl.blogspot
>
> Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion) Daripada GDP. Amaran
> Tengku Razaleigh (KU LI) Kepada Kerajaan Malaysia!
>
> BY STAFF BERITA SEMASA <http://www.beritasemasa.com.my/author/admin>
>
>
>
> <http://www.beritasemasa.com.my/hutang-negara-malaysia-2015-gdp-kerajaan/hutang-isi-rumah-2015>
>
> Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion) Daripada GDP. Amaran
> Tengku Razaleigh (KU LI) Kepada Kerajaan Malaysia! : Sesuatu perlu
> diperbetulkan dengan segera. Jikalau semak semula hutang isi rumah di
> Malaysia bukanlah tinggi biasa, sangat tinggi iaitu pada kadar 87.4% pada
> tahun 2015yang mana telah diangkat sebagai sebuah negara yang mempunyai
> hutang isi rumah yang paling tinggi di Asia.
>
> Negara maju seperti Korea Selatan, Singapura, Jepun pun "kalah dengan
> Malaysia". Indonesia yang mempunyai jumlah penduduk lebih 200 juta pun
> kalah dengan negara membangun seperti Malaysia yang mempunyai jumlah
> penduduk seramai 29.8 juta orang sahaja.
>
> Jikalau sebelum Berita Semasa pernah mengeluarkan laporan Berita pada
> tahun 2014 seperti di bawah ini mengenai keadaan dan situasi hutang isi
> rumah di Malaysia, jumlahnya terus meningkat pada ketika ini.
>
> BACA SINI : Hutang Isi Rumah di Malaysia 86.8% Kepada KDNK Negara
> (RM854.3 Billion). Tertinggi di Asia. Korea Selatan Pun Kalah!
> <http://www.beritasemasa.com.my/hutang-isi-rumah-di-malaysia-pendapatan-boleh-guna>
>
> Hutang Negara Malaysia Terkini 2015 Terus Naik!
>
> Semakan Berita Semasa menunjukkan data dan statitik yang dikeluarkan
> sendiri oleh The Economist melalui Economist Intelligence Unit yang
> berpangkalan di North Michigan Avenue, Chicago, Amerika Syarikat
> menunjukkan hutang negara Malaysia 2015 terus menunjukkan trend kenaikan
> sehingga meninggalkan terus negara jiran kita seperti Thailand dan juga
> Indonesia daripada kadar jumlah hutang kerajaan Malaysia iaitu di paras
> RM847,978,546,769.32 bersamaan RM847.9 bilion.
>
> Dan bekas Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan juga bekas
> Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah bangkit di Dewan Rakyat
> baru-baru ini menyuarakan kembimbangan dan amaran kepada kerajaan Malaysia
> apabila melihatkan situasi hutang negara Malaysia yang berada paras yang
> menyebabkan krisis ekonomi dan politik pada masa yang akan datang.
>
> Hutang negara Malaysia, hutang rakyat juga. Semakin tinggi hutang negara
> Malaysia, maknanya semakin terbebanlah rakyat Malaysia di masa akan datang
> untung menangggung.
>
> P/S : Dikala ekonomi negara Malaysia tidak menentu, berjimat cermatlah
> ketika berbelanja dan menguruskan dana awam. Berbelanja berdasarkan
> kemampuan sendiri bagi negara membangun seperti Malaysia.
>
> PP/S : Ketika rakyat marhaen disaran perlu berjimat dan mengikat perut
> bila perlu, kerajaan Malaysia pun sepatutnya menunjukkan tauladan dan
> contoh yang terbaik kepada yang di bawah.
>
>
>

Thu Mar 19, 2015 7:37 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

 RM 28,263.33 ,,ni lebih banyak dari simpanan Thaji + ASB aku...huhuhu

On Friday, March 20, 2015 9:47 AM, "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  RM 847,900,000,000 / 30,000,000org = RM 28,263.33

2015-03-20 0:04 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

   

Tahukah Anda Kini Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion) Daripada GDP
bloglist-malaysia.blogspotpkrl.blogspot
Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion) Daripada GDP. Amaran Tengku Razaleigh (KU LI) Kepada Kerajaan Malaysia! BY STAFF BERITA SEMASA

Hutang Negara Malaysia 2015 63.8% (RM847.9 bilion) Daripada GDP. Amaran Tengku Razaleigh (KU LI) Kepada Kerajaan Malaysia! : Sesuatu perlu diperbetulkan dengan segera. Jikalau semak semula hutang isi rumah di Malaysia bukanlah tinggi biasa, sangat tinggi iaitu pada kadar 87.4% pada tahun 2015yang mana telah diangkat sebagai sebuah negara yang mempunyai hutang isi rumah yang paling tinggi di Asia.

Negara maju seperti Korea Selatan, Singapura, Jepun pun "kalah dengan Malaysia". Indonesia yang mempunyai jumlah penduduk lebih 200 juta pun kalah dengan negara membangun seperti Malaysia yang mempunyai jumlah penduduk seramai 29.8 juta orang sahaja.

Jikalau sebelum Berita Semasa pernah mengeluarkan laporan Berita pada tahun 2014 seperti di bawah ini mengenai keadaan dan situasi hutang isi rumah di Malaysia, jumlahnya terus meningkat pada ketika ini.
BACA SINI : Hutang Isi Rumah di Malaysia 86.8% Kepada KDNK Negara (RM854.3 Billion). Tertinggi di Asia. Korea Selatan Pun Kalah!

Hutang Negara Malaysia Terkini 2015 Terus Naik!

Semakan Berita Semasa menunjukkan data dan statitik yang dikeluarkan sendiri oleh The Economist melalui Economist Intelligence Unit yang berpangkalan di North Michigan Avenue, Chicago, Amerika Syarikat menunjukkan hutang negara Malaysia 2015 terus menunjukkan trend kenaikan sehingga meninggalkan terus negara jiran kita seperti Thailand dan juga Indonesia daripada kadar jumlah hutang kerajaan Malaysia iaitu di paras RM847,978,546,769.32 bersamaan RM847.9 bilion.

Dan bekas Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan juga bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah bangkit di Dewan Rakyat baru-baru ini menyuarakan kembimbangan dan amaran kepada kerajaan Malaysia apabila melihatkan situasi hutang negara Malaysia yang berada paras yang menyebabkan krisis ekonomi dan politik pada masa yang akan datang.

Hutang negara Malaysia, hutang rakyat juga. Semakin tinggi hutang negara Malaysia, maknanya semakin terbebanlah rakyat Malaysia di masa akan datang untung menangggung.

P/S : Dikala ekonomi negara Malaysia tidak menentu, berjimat cermatlah ketika berbelanja dan menguruskan dana awam. Berbelanja berdasarkan kemampuan sendiri bagi negara membangun seperti Malaysia.

PP/S : Ketika rakyat marhaen disaran perlu berjimat dan mengikat perut bila perlu, kerajaan Malaysia pun sepatutnya menunjukkan tauladan dan contoh yang terbaik kepada yang di bawah.

#yiv0090840000 #yiv0090840000 -- #yiv0090840000ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mkp #yiv0090840000hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mkp #yiv0090840000ads {margin-bottom:10px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mkp .yiv0090840000ad {padding:0 0;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mkp .yiv0090840000ad p {margin:0;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mkp .yiv0090840000ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-sponsor #yiv0090840000ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-sponsor #yiv0090840000ygrp-lc #yiv0090840000hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-sponsor #yiv0090840000ygrp-lc .yiv0090840000ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv0090840000 #yiv0090840000actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv0090840000 #yiv0090840000activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000activity span {font-weight:700;}#yiv0090840000 #yiv0090840000activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv0090840000 #yiv0090840000activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv0090840000 #yiv0090840000activity span span {color:#ff7900;}#yiv0090840000 #yiv0090840000activity span .yiv0090840000underline {text-decoration:underline;}#yiv0090840000 .yiv0090840000attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv0090840000 .yiv0090840000attach div a {text-decoration:none;}#yiv0090840000 .yiv0090840000attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv0090840000 .yiv0090840000attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv0090840000 .yiv0090840000attach label a {text-decoration:none;}#yiv0090840000 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv0090840000 .yiv0090840000bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv0090840000 .yiv0090840000bold a {text-decoration:none;}#yiv0090840000 dd.yiv0090840000last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0090840000 dd.yiv0090840000last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0090840000 dd.yiv0090840000last p span.yiv0090840000yshortcuts {margin-right:0;}#yiv0090840000 div.yiv0090840000attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv0090840000 div.yiv0090840000attach-table {width:400px;}#yiv0090840000 div.yiv0090840000file-title a, #yiv0090840000 div.yiv0090840000file-title a:active, #yiv0090840000 div.yiv0090840000file-title a:hover, #yiv0090840000 div.yiv0090840000file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0090840000 div.yiv0090840000photo-title a, #yiv0090840000 div.yiv0090840000photo-title a:active, #yiv0090840000 div.yiv0090840000photo-title a:hover, #yiv0090840000 div.yiv0090840000photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0090840000 div#yiv0090840000ygrp-mlmsg #yiv0090840000ygrp-msg p a span.yiv0090840000yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv0090840000 .yiv0090840000green {color:#628c2a;}#yiv0090840000 .yiv0090840000MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv0090840000 o {font-size:0;}#yiv0090840000 #yiv0090840000photos div {float:left;width:72px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000reco-category {font-size:77%;}#yiv0090840000 #yiv0090840000reco-desc {font-size:77%;}#yiv0090840000 .yiv0090840000replbq {margin:4px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mlmsg select, #yiv0090840000 input, #yiv0090840000 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mlmsg pre, #yiv0090840000 code {font:115% monospace;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-mlmsg #yiv0090840000logo {padding-bottom:10px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-msg p#yiv0090840000attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-reco #yiv0090840000reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-sponsor #yiv0090840000ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-sponsor #yiv0090840000ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-sponsor #yiv0090840000ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv0090840000 #yiv0090840000ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv0090840000

Attachment(s) from bashah
1 of 1 Photo(s)
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: