Saturday, March 28, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4163

6 Messages

Digest #4163

Messages

Fri Mar 27, 2015 3:29 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

British American Tabacco Malaysia Nafi Kenaikan Harga Rokok 1 April
siakapkeli.com.my

KUALA LUMPUR: Pembekal rokok, British American Tabacco Malaysia semalam telah menafikan tentang kenaikan harga semua rokok jenama keluaran mereka yang tersebar di media sosial sebelum ini.

Menurut British American Tabacco dalam satu kenyataan, pernyebaran senarai harga baru tersebut adalah palsu dan tidak benar sama sekali.

"Harga tersebut adalah palsu dan kami telah membuat laporan polis mengenai perkara ini dan meminta orang ramai supaya tidak lagi menyebarkan senarai palsu tersebut," katanya.

Berdasarkan senarai tersebut harga sekotak rokok Dunhill 20 batang akan dijual pada ahrga RM16 berbanding harga asal iaitu RM13.50 dengan jumlah kenaikan 15%. - Siakapkeli.com.my

BERMULA 1 APRIL HANYA ORNG KAYA JER YANG AKAN HISAP ROKOK
bloglist-malaysia.blogspot.
naimnikmat.blogspot
Dicatat oleh Na'im Nikmat

Nasib baik aku tak hisap rokok :-)

Fri Mar 27, 2015 3:29 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Tiga Maut, Seorang Cedera Parah Kemalangan Di NKVE
siakapkeli.com.my

KUALA LUMPUR: Tiga maut manakala seorang cedera parah dalam kemalangan membabitkan sebuah lori sampah 10 tan dengan empat kereta di Km14.4 Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE) di Subang menghala ke Damansara, pagi Khamis.

Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd Sani Harul berkata, pihaknya menerima panggilan berkenaan kemalangan itu pada pukul 6.50 pagi.

Laporan awal kejadian mendapati seorang lelaki dan dua wanita dipercayai warga tempatan disahkan meninggal dunia oleh pihak ambulans manakala tiga lagi selamat, katanya.

Beliau berkata, seramai sembilan pegawai dan anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Damansara dan Subang Jaya dihantar ke tempat kejadian. - mStar Online

Fri Mar 27, 2015 3:30 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Luqmanul Hakim Abd Rahim at Ipd Wangsa Maju

tranungkite.net
Jenuh nak menunggu... dgn aku demam teruk nya.

IPD Wangsa Maju, OCPD cuti... Deputy OCPD pun cuti... kena plak jumpa 3rd in command @ Tuan Zul. Meeting plak... aduiii laaa

Just nak enquiry and minta RE-CLASSIFIED kes merujuk my report JlnTunRazak/001460/15 dan JlnTunRazak/001486/15 . Kenapa tiada tindakkan dan lebih 14 hari dari tarikh report dibuat. Bukti lengkap kukuh siap dgn rakaman video pencerobohan... bukan main tuih tuih tuih air liur.

Akta 574 Penal Code, subseksyen 441 atau hukuman lebih berat 442, serta 448. Criminal Trespass & House Trespass. Tak kira lah orang tu wakil bank ke wakil malimatulurus ke malaikat sekalipun... kalau dah aku tak bagi masuk atau berada dikawasan "private property" (rumah) aku, sila sila lah jgn buat pasal. KECUALI ada "court order" (perintah mahkamah) atau yg diperuntukkan oleh undang-undang iaitu Pegawai polis yg mempunyai kad kuasa polis berwarna biru sahaja. Nak ambil apa pun dari rumah aku, kalau aku tak benarkan, mmg tak boleh... kena dapatkan court order juga.

Aku bukan lawyer... tapi i am a fast learner... super fast !!! And highly understanding (kefahaman yg tinggi)... aku membaca !!!

Payah payah sangat aku hantar jer "Notice Of Demand", tak jawab dalam 14 hari... aku saman jer PDRM. Kalau dah itu jer cara nya supaya perkara ni sampai ke peringkat atasan dan tertinggi PDRM.

.
. Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) Polis KL Dr. Mahathir bin Mohamad Kelab Che Det H.H Haji Hassanal Bolkiah Hassanal Bolkiah, Sultan of Brunei SULTAN HASANAL BOLKIAH

Polis Tak Buat Kerja Dan Berdolak Dalih – Luahan Pengadu

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net

"

Berkaitan dengan post ini yang mengenai Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) tidak mengambil tindakkan.

Baca : link

Saya tidak akan menggunakan bahasa kesat atau makian disini, supaya tidak dijadikan "point" oleh orang orang desperate untuk cover penipuan dan corrupted mereka, supaya mereka yang desperate tidak professional ini tiada alasan.

Saya kembali semula ke IPD Wangsa Maju keesokkan harinya (Jummat 20th March 2015 sekitar jam 8:00am – 10:00am) untuk berjumpa dengan DSP Zolkifli bin Mohd Yasin @ Jay (Ketua Bahagian Siasatan Jenayah).

Hamboi… so arrogant the DSP, entah Sultan mana mahupun anak Sultan atau ketua negara mana. Saya menunggu lagi beliau di luar pejabat, 1 jam 50 minit – entah protocol anak Sultan ketua negara mana dia pakai, saya pun tak tahu. Sudahlah lama menunggu, saya yang duduk bersila di depan pintu pejabat dia pun langsung ditegurnya, malah saya terpaksa memanggil dan mengejar beliau barulah beliau memberi response. Beliau seolah olah tahu mengenai saya dan kedatangan saya, same shit modus operandi since long time ago

Bila saya ajukan, kenapa report saya tiada tindakkan dan boleh tak RE-CLASSIFIED kan report saya iaitu JlnTunRazak/001460/15 dan sambungannya JlnTunRazak/001486/15 (laporan sambungan ini terdapat link rakaman video pencerobohan), dengan selambanya beliau menyatakan, ini tiada kes, ini kes civil. HE IS ASSUMING !!!

Aku paling pantang, orang assumed !!!

Aku paling pantang juga orang layan aku macam little boy atau budak bodoh tak sekolah tinggi.

Saya argue dengan beliau ini kes menceroboh, Akta 574 – subseksyen 441 & 442. Beliau kata bukan, beliau kata strata law itu ini, kawasan apartment saya tempat awam ? ehhh… DSP ini dulu sekolah mana ? Kawasan apartment ni tempat awam ??? Saya cukup kagum dengan DSP Zolkifli ini… hairan macam mana dia boleh jadi ketua siasatan jenayah, sepatutnya konstable sahaja sudah memadai. Jikalau begitu, lain kali… semua orang, sila sila lah masuk ke dalam condo condo mewah sebab ianya "tempat awam".

I seriously felt offended, ingat aku ni bodoh ke ? mat pisang terencat ? dia tahu tak dia bercakap dengan siapa ? mmg tak buat homework…

Memandangkan DSP Zolkifli bin Mohd Yasin ini sangat arrogant, angkuh… and the way how he treated me as his guess like i am son of lipas. Saya akan hantar nanti "Notice of Demand" untuk beliau dan pihak PDRM jawab, kalau tak jawab dengan jawapan yang memuaskan hati saya dalam 14 hari – writ saman terhadap PDRM akan menyusul. Saya akan gunakan cara perundangan dan blow this matter out of the water.

Saya ada saksi, iaitu kakak angkat saya dan beberapa orang Pegawai Inspector JSJ yang bersama ketika arguement tersebut. Inspector pun ada yang baik, very concern bertanya saya apa kes, tapi memasing macam takut jer nak kena tanya tuan DSP dulu.

Ni nak habaq kat Tuan DSP Zolkifli, saya dulu jumpa Pengarah JSJ Bukit Aman Dato Christopher Wan Soo Kee taraf 3 bintang pun tak seangkuh tuan. Saya tinggalkan number saya pada PA beliau, dalam 2-3 jam kemudian dato sendiri call saya tanya apa boleh dia bantu. Beliau siap minta saya datang pejabat beliau lagi keesokkan harinya, saya siap lambat 30 minit lagi dari appointment sebab traffic jam, saya call beliau dan maklumkan saya lambat. Beliau ok, dan kata beliau buat kerja lain dulu, jumpa 3:30pm dari apppointment sepatutnya 3:00pm. Saya pun taknak bazirkan masa dato menunggu, 30 minit tu macam macam boleh buat kalau productive. Ini baru professional, bukan style melayu haprak, aku tak suka kau – aku layan kau macam tahi, apa kes kau lapor aku taknak buka, biar kau mampus. Melayu oh melayu… angkuh dengan pangkat kuasa tak seberapa, dulu kini dan selamanya.

Awak ni DSP, takde langsung sense of hormat mahupun protokol. Jangan ceritalah amanah, memang tiada amanah langsung, iman lagi lah. Kenapa nak marah ? Kalau awak amanah, awak buat kerja awak. Samada awak suka saya atau tidak, ITU AMANAH PEKERJAAN AWAK. Saya bukan datang minta tolong awak, itu kerja awak, tanggungjawab dan amanah tugas pekerjaan awak. Saya datang bukan nak minta tolong, saya datang supaya awak buat kerja dan amanah tugas awak. FAHAM ?

Sudahlah kes tiada I/O, awak dok assumed kata takdak kes. Kertas siasatan pun takdak. Laporan yang saya buat adalah laporan jenayah, SOP @ Prosedure yang sepatutnya, samada jenayah atau tidak, awak kena siasat… jika bukan jenayah, kena buat kertas kerja, berikan jalan cerita kenapa ianya tidak boleh di klasifikasi kan sebagai jenayah. Ini kertas kerja untuk membuktikan kes bukan jenayah pun takdak, macam mana tu ?

Saya nak awak pergi tangkap 4 ekor samseng Public Bank tu, panggil saya untuk kawat cam nanti, dan tolong tahan apa sepatutnya penceroboh tu masuk dan ambil dari rumah saya sebagai bukti kes pendakwaan di mahkamah. Video bukti rakaman saya beri tu semua complete cukup… bukan tiada asas pendakwaan, bukan tuih tuih tuih air liur tuduhan tak berasas.

Kalau dah saya saman di mahkamah nanti, tuan DSP sila lah jawab dengan tuan hakim nanti. Dengan saya boleh lah tuan konar sana konar sini. Mahkamah cuba lah buat begitu… semua akan terbongkar tuan. Saya pasti !!! dan saya akan pastikan.

Ohhh P/S, mungkin tuan DSP lepas ni akan hantar jebon jebon tuan untuk memerhatikan saya untuk mencari kesalahan saya, sebab tuan mungkin berdendam atau merasakan "ehh… budak ni cari pasal dengan aku". Ehh budak ni tak buat jenayah tuan, i am not a criminal… kesalahan biasalah, tetapi kesalahan bukanlah jenayah. Kalau tak, takdak lah saya berkawan dengan Big Boss tuan dahulu, itu seperkara lagi… bila saya nak bagi tuan dengar apa bekas Big Boss PDRM dulu cakap, tuan blah jer… anggap bekas Big Boss besar tuan tu macam sampah. Agak agak lah tuan, tu kawan saya tu… Ya dia dah pencen dan takdak kuasa, tapi pengalaman dia lagi superior dari tuan, kalau tak takkan lah jawatan dia bekas KPN. Dah dia cakap ini kes menceroboh, tuan yang DSP jauh panggang lagi nak ke rank 4 star tu hormat lah skit advice otai walaupun orang tu dah pencen. Dia lulusan law dari UK tuan, bukan dari dari local ataupun Gombak. Harap maklum…

Didalam post saya ini, saya sertakan image mengenai undang-undang strata yang tuan dok jadikan alasan escape goat tuan nak auta saya, sila click pada gambar didalam post ini dan besarkan atau jika guna smartphone silalah "pinch" untuk membesarkan sehingga boleh membacanya dgn jelas. Sukacita untuk dimaklumkan, ianya didalam bahasa inggeris. Maklumlah saya ni Layman jer, tuan kan DSP grin emoticon Saya tak sekolah tinggi tuan, saya ni bodoh, baru semalam belajar membaca. Alif Ya Mim… Buaya !!!

Baca ini juga tuan, ini dalam bahasa melayu, lebih mudah untuk difahami, kalau yang inggeris tak reti.

http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/2013/05/pengenalan-jenis-rumah-bahagian-1-rumah.html

Sukacita untuk dimaklumkan tuan DSP. Rumah dan Parking adalah satu lot, lot harta persendirian. Kawasan apartment adalah Hak Bersama PEMILIK sahaja, excuse me… bukan tempat awam, saya ulangi, HAK BERSAMA PEMILIK STRATA SAHAJA. So, orang luar tak boleh menceroboh sesuka hati.

Dan subseksyen 80 Akta 318 mengatakan, hanya orang awam atau pihak berkuasa yang mana diperuntukkan oleh undang-undang (WRITTEN LAW) sahaja boleh masuk jika hendak melaksankan sesuatu penguasaan itu. Contoh, bayleave mahkamah, kad kuasa biru. Takde langsung klausa undang-undang mengatakan, samseng bank boleh masuk ? surat bank mahupun laporan polis yang mereka buat, bukanlah undang-undang dan tidak diperuntukkan oleh undang-undang pun yang surat mereka adalah surat kuasa power rangers. Malah Akta 212 Sewa Beli subseksyen 42 (1) menyatakan sila lah dapatkan perintah mahkamah. Ikutlah process, beratur lah macam aku ni tunggu saman kes deposit rumah aku dah 2 tahun lebih ni.

Persoalannya di sini, bukan saya tak puas hati atau pertikaikan bank hendak ambil hak dia… saya redha. TETAPI… ikut lah process undang-undang yg sepatutnya. Sebagaimana mereka mengajar saya untuk dapatkan deposit rumah saya, kematu bontot saya dengan mahkamah nak dapatkan duit saya balik. Apa salahnya mereka rasa kematu pula ? taste their own madicine, kan ? Janganlah jadi ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus, jika diri sendiri jalan senget… takda orang hormat saudara, itu namanya prajudis @ double standard.

Kalau tuan taknak jawab Notice of Demand saya nanti, tuan jawab lah dengan superior tuan dan di mahkamah nanti.

Because i am truthful dan do it right from the beginning, it will stays that way untill the end. Tapi kalau orang memula lagi dah menipu, ibarat mengayam tikar, memula dah salah – sampai ke hujung nya akan salah. Corak salah nya akan jelas kelihatan, lagi hendak di cover lagi clear jelas nya. Lies can take care of the present, but it doesn't have any future, bear that in mind.

Looking foward to talk to you soon Tuan DSP Zolkifli

Sumber: Luqmanul Hakim Abd Rahim

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: sp4n4r
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Fri Mar 27, 2015 3:31 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Ancaman Bahaya Tersembunyi Lampu Neon Bagi Kesehatan
kabarsalam.blogspot

Saat ini lampu neon Compact Fluorescent Light (CFL) digunakan hampir di setiap rumah maupun perkantoran. Lampu neon banyak dipilih karena cahayanya lebih terang dan lebih irit listrik dibanding bola lampu pijar. Lampu ini mampu memberikan efisiensi yang lebih tinggi dari lampu pijar biasa yaitu sekitar 25% - 30% dalam konsumsi listrik.

Efisiensi energi lampu neon/CFL memang sangat signifikan, namun ternyata ada bahaya tersembunyi di dalam setiap lampu yang memerlukan perhatian dan penanganan khusus. Lampu neon dipasarkan dalam kondisi aman dan tidak menimbulkan risiko bagi kesehatan selama kaca/bola lampunya tetap utuh. Bahaya akan datang jika lampu pecah-pecah, patah atau tidak dibuang dengan benar.

Lampu neon mengandung mercury yang sangat berbahaya bagi kesehatan. Mercury dapat merusak sistem saraf pusat, hati, dan ginjal. Bahkan pada tingkat rendah, merkuri mampu menyebabkan sejumlah masalah kesehatan termasuk sistem motorik tubuh, kemampuan kognitif dan masalah emosional. Eksposur yang lebih tinggi atau berkepanjangan dapat mengakibatkan masalah kesehatan yang lebih serius. Bayi dan anak-anak sangat rentan terhadap efek racun merkuri ini.

Kandungan mercury pada sebuah lampu neon hanya sebesar 4 sampai 5 miligram atau hanya sebesar bola pada ujung bolpoint jika dipadatkan. Meskipun terdengar seperti jumlah yang sangat kecil namun kandungan mercury sebesar itu dapat mencemari sekitar 6.000 galon air. Jika lampu neon pecah, uap merkuri akan keluar dan mencemari lingkungan sekitarnya.

Pengguna lampu neon terutama mereka yang memiliki anak-anak perlu tahu apa yang harus dilakukan ketika ada lampu neon yang pecah di salah satu ruangan rumah anda. Mendapati lampu neon yang pecah perlu penanganan khusus dalam proses pembuangannya tidak seperti membuang pecahan kaca biasa.

Berikut langkah-langkah yang harus dilakukan jika lampu neon di rumah anda pecah:

a.. Orang-orang dan hewan peliharaan harus segera meninggalkan ruangan.
b.. Buka jendela dan pintu selama 5 sampai 10 menit agar udara keluar dari ruangan.
c.. Matikan AC ataupun pemanas udara.
d.. Kumpulkan pecahan dan bubuk kaca dengan menggunakan kain basah. Jangan gunakan penyedot debu atau sapu.
e.. Masukkan semua puing-puing dan kain basah tadi ke dalam plastik atau wadah lain yang kedap udara dan buang di tempat yang jauh dan aman atau di tempat pembuangan yang memang dikhususkan untuk sampah beracun.
f.. Tetap biarkan ruangan berada dalam kondisi kosong dan terbuka selama 3 sampai 4 jam dengan kondisi jendela dan pintu tetap terbuka juga.
Mengingat efek bahaya yang disebabkan oleh merkuri begitu besar, pengguna lampu neon/CFL harus senantiasa hati-hati dalam merawat lampu yang digunakan jangan sampai pecah. Jika anda ingin menghindari resiko secara total, pertimbangkan kembali pilihan jenis lampu yang akan digunakan, apakah akan kembali menggunakan lampu pijar yang boros atau lampu LED yang jauh lebih irit tapi harganya lebih mahal.

Fri Mar 27, 2015 7:37 am (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Gomen tak de pulak war war kan bahaya lampu jenis ni..atau nak buang macam mana, jadi orgramai buang saja mcm sampah biasa....atau kempen guna LED utk rumahyg selalu buat promosi ialah GSt dan UTC...


On Friday, March 27, 2015 6:31 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
Ancaman Bahaya Tersembunyi Lampu Neon Bagi Kesehatan
kabarsalam.blogspot
Saat ini lampu neon Compact Fluorescent Light (CFL) digunakan hampir di setiap rumah maupun perkantoran. Lampu neon banyak dipilih karena cahayanya lebih terang dan lebih irit listrik  dibanding bola lampu pijar. Lampu ini mampu memberikan efisiensi yang lebih tinggi dari lampu pijar biasa yaitu sekitar 25% - 30% dalam konsumsi listrik.

Efisiensi energi lampu neon/CFL memang sangat signifikan, namun ternyata ada bahaya tersembunyi di dalam setiap lampu yang memerlukan perhatian dan penanganan khusus. Lampu neon dipasarkan dalam kondisi aman dan tidak menimbulkan risiko bagi kesehatan selama kaca/bola lampunya tetap utuh. Bahaya akan datang jika lampu pecah-pecah, patah atau tidak dibuang dengan benar.

Lampu neon mengandung mercury yang sangat berbahaya bagi kesehatan. Mercury dapat merusak  sistem saraf pusat, hati, dan ginjal. Bahkan pada tingkat rendah, merkuri mampu menyebabkan sejumlah masalah kesehatan termasuk sistem motorik tubuh, kemampuan kognitif dan masalah emosional. Eksposur yang lebih tinggi atau berkepanjangan dapat mengakibatkan masalah kesehatan yang lebih serius. Bayi dan anak-anak sangat rentan terhadap efek racun merkuri ini.

Kandungan mercury pada sebuah lampu neon hanya sebesar 4 sampai 5 miligram atau hanya sebesar bola pada ujung bolpoint jika dipadatkan. Meskipun terdengar seperti jumlah yang sangat kecil namun kandungan mercury sebesar itu dapat mencemari sekitar 6.000 galon air. Jika lampu neon pecah, uap merkuri akan keluar dan mencemari lingkungan sekitarnya.

Pengguna lampu neon terutama mereka yang memiliki anak-anak perlu tahu apa yang harus dilakukan ketika ada lampu neon yang pecah di salah satu ruangan rumah anda. Mendapati lampu neon yang pecah perlu penanganan khusus dalam proses pembuangannya tidak seperti membuang pecahan kaca biasa.

Berikut langkah-langkah yang harus dilakukan jika lampu neon di rumah anda pecah:

- Orang-orang dan hewan peliharaan harus segera meninggalkan ruangan.
- Buka jendela dan pintu selama 5 sampai 10 menit agar udara keluar dari ruangan.
- Matikan AC ataupun pemanas udara.
- Kumpulkan pecahan dan bubuk kaca dengan menggunakan kain basah. Jangan gunakan penyedot debu atau sapu.
- Masukkan semua puing-puing dan kain basah tadi ke dalam plastik atau wadah lain yang kedap udara dan buang di tempat yang jauh dan aman atau di tempat pembuangan yang memang dikhususkan untuk sampah beracun.
- Tetap biarkan ruangan berada dalam kondisi kosong dan terbuka selama 3 sampai 4 jam dengan kondisi jendela dan pintu tetap terbuka juga.
Mengingat efek bahaya yang disebabkan oleh merkuri begitu besar, pengguna lampu neon/CFL harus senantiasa hati-hati dalam merawat lampu yang digunakan jangan sampai pecah. Jika anda ingin menghindari resiko secara total, pertimbangkan kembali pilihan jenis lampu yang akan digunakan, apakah akan kembali menggunakan lampu pijar yang boros atau lampu LED yang jauh lebih irit tapi harganya lebih mahal. #yiv2117003350 #yiv2117003350 -- #yiv2117003350ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mkp #yiv2117003350hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mkp #yiv2117003350ads {margin-bottom:10px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mkp .yiv2117003350ad {padding:0 0;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mkp .yiv2117003350ad p {margin:0;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mkp .yiv2117003350ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-sponsor #yiv2117003350ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-sponsor #yiv2117003350ygrp-lc #yiv2117003350hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-sponsor #yiv2117003350ygrp-lc .yiv2117003350ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv2117003350 #yiv2117003350actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv2117003350 #yiv2117003350activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350activity span {font-weight:700;}#yiv2117003350 #yiv2117003350activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv2117003350 #yiv2117003350activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv2117003350 #yiv2117003350activity span span {color:#ff7900;}#yiv2117003350 #yiv2117003350activity span .yiv2117003350underline {text-decoration:underline;}#yiv2117003350 .yiv2117003350attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv2117003350 .yiv2117003350attach div a {text-decoration:none;}#yiv2117003350 .yiv2117003350attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv2117003350 .yiv2117003350attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv2117003350 .yiv2117003350attach label a {text-decoration:none;}#yiv2117003350 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv2117003350 .yiv2117003350bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv2117003350 .yiv2117003350bold a {text-decoration:none;}#yiv2117003350 dd.yiv2117003350last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv2117003350 dd.yiv2117003350last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv2117003350 dd.yiv2117003350last p span.yiv2117003350yshortcuts {margin-right:0;}#yiv2117003350 div.yiv2117003350attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv2117003350 div.yiv2117003350attach-table {width:400px;}#yiv2117003350 div.yiv2117003350file-title a, #yiv2117003350 div.yiv2117003350file-title a:active, #yiv2117003350 div.yiv2117003350file-title a:hover, #yiv2117003350 div.yiv2117003350file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv2117003350 div.yiv2117003350photo-title a, #yiv2117003350 div.yiv2117003350photo-title a:active, #yiv2117003350 div.yiv2117003350photo-title a:hover, #yiv2117003350 div.yiv2117003350photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv2117003350 div#yiv2117003350ygrp-mlmsg #yiv2117003350ygrp-msg p a span.yiv2117003350yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv2117003350 .yiv2117003350green {color:#628c2a;}#yiv2117003350 .yiv2117003350MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv2117003350 o {font-size:0;}#yiv2117003350 #yiv2117003350photos div {float:left;width:72px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350reco-category {font-size:77%;}#yiv2117003350 #yiv2117003350reco-desc {font-size:77%;}#yiv2117003350 .yiv2117003350replbq {margin:4px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mlmsg select, #yiv2117003350 input, #yiv2117003350 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mlmsg pre, #yiv2117003350 code {font:115% monospace;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-mlmsg #yiv2117003350logo {padding-bottom:10px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-msg p#yiv2117003350attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-reco #yiv2117003350reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-sponsor #yiv2117003350ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-sponsor #yiv2117003350ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-sponsor #yiv2117003350ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv2117003350 #yiv2117003350ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv2117003350

Fri Mar 27, 2015 3:32 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Air terdedah sinaran matahari dorong barah

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

SHAH ALAM - Air terdedah sinaran matahari dan panas melampau akan mendorong kepada barah.

Ketua Sub-Kluster Sains Kesihatan Majlis Profesor Negara, Prof Datuk Dr Jamaludin Mohamed berkata, secara logiknya, air yang terdedah kepada panas akan menghasilkan bahan-bahan toksik yang mendorong kepada pertumbuhan sel-sel tidak normal iaitu barah.

"Tetapi ia tidak khusus kepada barah payudara, tetapi kepada semua jenis barah sama ada barah payudara, usus dan sebagainya," katanya ketika dihubungi Sinar Harian berhubung mesej viral yang tersebar luas berhubung bekas botol air plastik terdedah dalam panas boleh menyebabkan barah payudara, semalam.

Berdasarkan mesej viral itu, artis antarabangsa Sheryl Crow menghidap barah dengan meminum air daripada botol yang terdedah panas dan ia juga dikatakan menjadi penyebab paling utama kepada kanser payudara terutamanya di Australia.

"Wanita tidak boleh minum minuman yang sudah lama di dalam kereta. Hawa panas yang memanaskan bahan plastik dalam botol memiliki bahan kimia yang boleh menyebabkan barah," menurut mesej itu.

Menurutnya, oleh sebab itu, adalah tidak digalakkan sama sekali untuk meminum air yang sudah lama ditinggalkan di dalam panas dan disarankan untuk membuang sahaja air berkenaan.

Katanya, ia tidak hanya kepada botol air yang terdedah kepada panas di dalam kereta, tetapi di mana sahaja selagi ia telah terdedah kepada sinaran matahari dan panas.

Bagaimanapun, Jamaludin menafikan penggunaan bekas keluli tahan karat ataupun kaca sebagai alternatif kepada bekas plastik.

Katanya, apa sahaja air yang terdedah kepada panas dalam pelbagai bentuk adalah tidak mampu mengelakkan air itu bebas daripada menghasilkan bahan-bahan toksik berkenaan.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: