Monday, March 23, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4158

8 Messages

Digest #4158

Messages

Sun Mar 22, 2015 8:28 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Inilah yang Terjadi Pada Tubuh Ketika Berhenti Merokok
bloglist-malaysia.blogspot
btmmari.blogspot
Written By canang

Seorang perokok mungkin pernah beberapa kali berjanji pada dirinya sendiri bahwa ia akan berhenti merokok. Namun, kebanyakan janji-janji tersebut terlupakan begitu saja atau terus diundur karena masih terus menimbang-nimbang keputusan tersebut. Biasanya janji untuk berhenti merokok dibuat ketika seorang perokok mulai kehabisan napas saat berjalan menaiki tangga, ketika ekonomi keluarga terpuruk, setiap kali batuk-batuk melanda, setiap kali membandingkan kondisi fisik dengan non-perokok kemudian ia menyadari bahwa kesehatannya tidak sebaik kesehatan non-perokok.

Kapan waktu yang tepat untuk berhenti merokok? Saat ini juga adalah waktu yang tepat untuk berhenti merokok. Mengapa? Karena Dalam waktu 20 menit akan mulai merasakan manfaatnya. Penasaran berapa lama nikotin akan tetap bertahan dalam tubuh? Apa yang terjadi jika nikotin hilang dari tubuh? Berapa lama waktu yang dibutuhkan agar tubuh Anda kembali pulih dan tidak lagi berada pada risiko bahaya merokok? Berikut timeline perubahan yang terjadi ketika seseorang mulai berhenti merokok:

20 Menit setelah berhenti merokok
Efek berhenti merokok akan langsung terasa, kurang dari 20 menit setelah rokok terakhir Anda habiskan, detak jantung Anda sudah akan mulai menurun kembali ke tingkat normal.

Dua Jam setelah berhenti merokok
Denyut jantung dan tekanan darah orang yang sedang merokok relatif lebih tinggi dibanding orang yang tidak merokok. Setelah dua jam tanpa rokok, denyut jantung dan tekanan darah akan menurun mendekati normal. Ujung jari tangan dan jari kaki mungkin mulai merasa hangat. Gejala penarikan nikotin biasanya dimulai sekitar dua jam setelah rokok terakhir Anda.

12 Jam setelah berhenti merokok
Pada tingkat tinggi, karbon monoksida yang dihasilkan dari pembakaran tembakau dan dihirup sebagai bagian dari asap rokok dapat menjadi racun bagi tubuh. Walaupun ikatan karbon monoksida sangat baik untuk sel-sel darah, tetapi jika berlebihan dapat mencegah sel-sel ini dari ikatan dengan oksigen, yang pada gilirannya menyebabkan masalah jantung yang serius. Hanya dalam 12 jam setelah berhenti merokok, karbon monoksida dalam tubuh Anda menurun ke tingkat normal, dan kadar oksigen darah Anda meningkat menjadi normal.

24 Jam setelah berhenti merokok
Potensi serangan jantung bagi perokok adalah 70 persen lebih tinggi dibandingkan non-perokok. Tapi, percaya atau tidak, hanya satu hari penuh setelah berhenti merokok, risiko Anda terkena serangan jantung akan mulai turun. Tapi ini baru permulaan, masih butuh waktu agar jantung anda benar-benar tebebas dari potensi serangan jantung yang 70%.

48 Jam setelah berhenti merokok
Perokok memiliki tingkat penciuman dan mengecap rasa pada lidah yang lebih rendah dibanding non-perokok Setelah 48 jam tanpa rokok, ujung saraf Anda akan mulai tumbuh kembali, dan kemampuan Anda untuk mencium dan mengecap rasa kembali normal. Hanya dalam beberapa saat lagi, Anda akan merasakan hal-hal yang lebih baik dalam hidup

Tiga hari setelah berhenti merokok
Pada titik ini, nikotin akan benar-benar keluar dari tubuh Anda. Pada saat ini juga gejala penarikan diri dari nikotin pada umumnya akan memuncak. Anda mungkin mengalami beberapa gejala fisik seperti mual, sakit kepala, kram, mengantuk atau kesulitan tidur, dan nafsu makan akan meningkat. Efek emosional mental juga akan timbul seperti munculnya rasa cemas, tegang dan rasa tertekan. Untuk melawan gejala mental, hiburlah diri Anda sendiri dengan berbelanja sesuatu yang baik dengan uang yang biasa anda gunakan untuk membeli rokok.

Dua sampai tiga minggu setelah berhenti merokok
Setelah beberapa minggu, Anda dapat melakukan olahraga dan melakukan aktivitas fisik tanpa merasakan sesak nafas dan kelelahan seperti yang timbul ketika anda masih merokok. Hal ini disebabkan sejumlah proses regeneratif yang mulai terjadi dalam tubuh Anda, fungsi paru-paru Anda meningkat secara signifikan. Setelah dua atau tiga minggu tanpa rokok, paru-paru Anda mulai pulih dan Anda akan mulai bernapas lebih mudah.

Satu sampai sembilan bulan setelah berhenti merokok
Mulai sekitar satu bulan setelah Anda berhenti, paru-paru Anda mulai regenerasi. Di dalamnya, silia - rambut seperti organel kecil yang mendorong lendir keluar - akan mulai memperbaiki diri dan berfungsi dengan baik lagi. Dengan silia sekarang mampu melakukan pekerjaan mereka, mereka akan membantu untuk mengurangi risiko infeksi. Dengan semakin membaiknya kondisi paru-paru, batuk dan sesak nafas akan terus menurun secara dramatis.

Satu tahun setelah berhenti merokok
Setelah setahun tanpa rokok, resiko penyakit jantung diturunkan sebesar 50 persen dibandingkan ketika Anda masih merokok.

Lima tahun setelah berhenti merokok
Ketika anda masih merokok, sejumlah zat dilepaskan dalam pembakaran tembakau termasuk diantaranya karbon monoksida. Hal ini menyebabkan pembuluh darah Anda menyempit yang meningkatkan risiko Anda mengalami stroke. Setelah 5 sampai 15 tahun bebas asap rokok, risiko Anda mengalami stroke adalah sama dengan seseorang yang tidak merokok.

10 tahun setelah berhenti merokok
Perokok memiliki risiko terserang kanker lebih tinggi daripada non-perokok. Kanker paru-paru adalah yang paling umum menyerang. Merokok menyumbang 90 persen kematian akibat kanker paru-paru di seluruh dunia. Sepuluh tahun setelah berhenti merokok, risiko kanker mulut, tenggorokan, kerongkongan, kandung kemih, ginjal, dan pankreas juga menurun. Untuk terhindar dari resiko ini membutuhkan waktu 10 tahun, tetapi jika Anda berhenti merokok sekarang juga berarti anda sudah mulai menghindar dari resiko tersebut dari sekarang.

15 Tahun setelah berhenti merokok
Lima belas tahun sejak berhenti merokok, risiko penyakit jantung kembali ke tingkat yang sama seperti seseorang yang tidak merokok. Anda tidak akan lagi berada pada risiko yang lebih tinggi dari normal untuk berbagai kondisi seperti serangan jantung, penyakit arteri koroner, aritmia, angina, infeksi jantung, atau kondisi yang mempengaruhi irama detak jantung Anda.

Manfaat jangka panjang
Manfaat jangka panjang dari berhenti merokok sangat fantastis. Menurut American Heart Association, orang yang tidak merokok rata-rata hidup 14 tahun lebih lama daripada perokok. Hargailah hidup anda dengan berhenti merokok mulai hari ini juga. (semoga bermanfaat)

Sun Mar 22, 2015 8:29 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Angkasa-Mosti Anjur Siaran Langsung Gerhana Matahari Penuh

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net

KUALA LUMPUR: Agensi Angkasa Negara (Angkasa) dengan kerjasama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) mengadakan siaran langsung bagi menyaksikan gerhana matahari penuh yang berlaku di Eropah di Planaterium Negara pada Jumaat.

Pegawai Sains Angkasa, Zamri Shah Mastor berkata, fenomena itu tidak dapat dilihat di Malasyia namun pihak Angkasa berusaha mengadakan siaran langsung untuk turut sama merasai fenomena alam yang jarang berlaku itu.

"Hari ini kita mengalami peristiwa gerhana matahari penuh tetapi penduduk Malaysia tidak dapat menyaksikan gerhana ini.

"Bagaimanapun Angkasa bersama Mosti mengambil inisiatif menayangkan fenomena ini melalui lintas langsung menggunakan internet (live streaming)," katanya.

Gerhana Matahari penuh ini berlaku di Kepulauan Faroe yang terletak di Lautan Norway dan kenampakan maksimum berlaku selama 2 minit 47 saat.

Fenomena kali ini merupakan gerhana matahari penuh terakhir buat penduduk Eropah dan akan berlaku semula pada 12 Ogos 2026.

Disamping itu, beliau juga memberitahu dunia akan mengalami fenomena Ekuinoks pada Sabtu.

"Esok dunia akan mengalami fenomena astronomi yang dipanggil, Ekuinoks iaitu matahari berada di atas garisan khatulistiwa.

"Dalam kata lain, kesemua tempat di seluruh dunia akan mengalami masa siang dan malam yang sama panjang," ujarnya.

Tambah beliau, Bandar Pontianak, Indonesia yang berada di garisan khatulistiwa akan mengalami tengah hari tiada bayang.

"Bandar pontianak akan mengalami tengah hari tiada bayang yang bermaksud matahari berada tegak di atas kepala dan bayang jatuh pada kaki.

"Penduduk Malaysia akan merasa tengah hari tanpa bayang bermula pada 25 Mac ini di sekitar Johor Bahru," katanya.

Selain daripada siaran langsung gerhana matahari penuh, orang ramai turut diberikan taklimat berkenaan kejadian Ekuinoks serta gerhana bulan. - Mstar

Sun Mar 22, 2015 8:30 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

GST ... INSURANS KERETA TURUT NAIK AKUI PENGARAH GST.

Posted by OMAK KAU!!!!

Menjelang perlaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) pada 1 April nanti, insurans kereta juga akan naik sebanyak enam peratus.

Menurut, Pengarah GST, Datuk Subromanium Tholasy , kenaikan tersebut selaras dengan penyediaan insurans yang tertakluk di bawah pelaksanaan cukai tersebut.

"Insurans akan naik. Tapi jangan percaya kepada khabar agin bahawa cukai jalan juga akan turut naik. Ia tidak akan naik," katanya lapor Mstar.

Bagaimanapun kata Subromanium, pengguna yang mengunakan perkhidmatan di pejabat pos untuk membuat pembaharuan cukai jalan akan dikenakan GST sebanyak 12 sen.

Sementara itu Timbalan Pengarah Kastam, Tan Sim Kiat menggesa rakyat Malaysia supaya tidak terpengaruh dengan 'skim pemasaran' yang mensensasikan GST.

"Jika premium insurans anda adalah RM500, maka 6 peratus adalah RM30. Kirakan kos itu dahulu," katanya.

Dalam perkembangan lain, Subromaniam juga mengingatkan penduduk bahawa agensi keselamatan kejiranan akan dikenakan GST walaupun yuran penyelenggaraan kondominium dikecualikan daripada cukai itu.

Katanya, syarikat keselamatan yang menyediakan perkhidmatan kepada kawasan perumahan akan dikenakan GST maka bayaran perkhidmatan boleh meningkat sebanyak 6 peratus.

Sun Mar 22, 2015 8:30 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Suspek Kes Pukul Pak Cik Di Jalan Bako Sudah Berjaya Ditangkap
siakapkeli.com.my

KUCHING: Semalam tersebar sebuah video di laman sosial yang menunjukkan 2 orang remaja lelaki memukul seorang pak cik tanpa belas kasihan di Jalan Bako di sini.

Hasil maklumat orang ramai pihak polis dari Balai Bintawa telah berjaya memberkas ketiga-tiga mereka semalam.

BACA: Jawapan Kenapa Dua Lelaki Pukul Seorang Pakcik Di Jalan Bako

Mereka yang berumur lingkungan 21 hingg 27 tahun itu berasal dari Kampung Bako, Ulu Kuching dan Bandar Bandar Baru Samariang, Kuching.

Dalam kejadian semalam dua orang lelaki telah memukul seorang pak cik yang memandu Toyota Unser melalui kawasan berkenaan sebelum mendapati ada sebuah motosikal tanpa nombor pendaftaran ditunggang dalam keadaan bahaya.

Suspek baju putih adalah orang yang merakam video

Rakan mangsa membunyikan hon untuk menegur penunggang motosikal itu tetapi menerima 'hadiah' isyarat lucah.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuching Superintendan Entusa Imam berkata, penunggang motosikal itu memberhentikan kenderaannya, diikuti mangsa dan rakannya.

"Mangsa dan rakannya memberhentikan kenderaan, turun daripada kereta dan berlaku pertengkaran dengan penunggang motosikal yang dipercayai dalam keadaan mabuk.

"Tiba-tiba penunggang motosikal itu dengan rakannya memukul mangsa dengan topi keledar, manakala rakan mangsa dihalang daripada membantu," katanya ketika dihubungi, hari ini.

"Akibat kejadian itu mangsa lebam di kepala dan dirawat di Hospital Umum Sarawak (HUS)," katanya

Pihak polis masih dalam usaha mengesan lain-lain suspek yang masih bebas. Kesemua suspek akan di bawa ke mahkamah untuk permohonan dan akan didakwa dibawah seksyen 324 kanun kesiksaan. - Siakapkeli.com.my

Jawapan Kenapa Dua Lelaki Pukul Seorang Pakcik Di Jalan Bako
siakapkeli.com.my

Kuching: Sudahlah mabuk, pukul orang pula. Itu kisah sebenar video dua lelaki memukul seorang lelaki dalam kejadian dikatakan berlaku di Jalan Bako, di sini, yang 'viral' di laman sosial sejak petang tadi.

Kejadian 3.30 petang itu sebenarnya berlaku di Jalan Demak, di sini, membabitkan mangsa berusia 46 tahun yang sudah membuat laporan polis selepas kejadian.

Berdasarkan laporan dibuat, pada mulanya mangsa bersama rakannya yang memandu Toyota Unser melalui kawasan berkenaan sebelum mendapati ada sebuah motosikal tanpa nombor pendaftaran ditunggang dalam keadaan bahaya.

Rakan mangsa membunyikan hon untuk menegur penunggang motosikal itu tetapi menerima 'hadiah' isyarat lucah.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuching Superintendan Entusa Imam berkata, penunggang motosikal itu memberhentikan kenderaannya, diikuti mangsa dan rakannya.

"Mangsa dan rakannya memberhentikan kenderaan, turun daripada kereta dan berlaku pertengkaran dengan penunggang motosikal yang dipercayai dalam keadaan mabuk.

"Tiba-tiba penunggang motosikal itu dengan rakannya memukul mangsa dengan topi keledar, manakala rakan mangsa dihalang daripada membantu," katanya ketika dihubungi, hari ini.

"Akibat kejadian itu mangsa lebam di kepala dan dirawat di Hospital Umum Sarawak (HUS)," katanya

Menurut Entusa, siasatan masih dijalankan dan setakat ini belum ada tangkapan dibuat.
"Saksi yang menyaksikan kejadian diminta tampil di balai polis berhampiran untuk membantu siasatan," katanya. - Harian Metro

2 Remaja Lelaki Belasah Seorang Pak Cik Tanpa Belas Kasihan
siakapkeli.com.my

Subhanallah.. Terkejut admin melihat video ini di mana menunjukkan dua orang lelaki telah membelasah seorang pak cik tanpa belas kasihan.

Kejadian ini dipercayai berlku di Jalan Bako Kuching, Sarawak hanya kerana dipercayai pak cik tersebut telah melanggar motosikal salah seorang remaja tersebut.

Sungguh kejam dan tidak bertamadun tindakan dua remaja tersebut kerana tindakan mereka tersebut memukul pak cik tersebut kerana perkara ini boleh diselesaikan dengan cara baik.

Kepada pembaca yang mungkin mengenali identiti kedua-dua remaja ini sila buat laporan di balai polis yang berdekatan. Harap pihak polis dapat ambil tindakan sewajarnya terhadap dua remaja tersebut. - Siakapkeli.com.my

Sun Mar 22, 2015 8:31 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Ramai Yang Tidak PERASAN, Inilah Senarai 9 Kereta PALING JIMAT Di Malaysia!!!

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Penjimatan minyak kini dianggap sebagai salah satu faktor utama oleh pengguna untuk membeli kereta. Bagi memenuhi kehendak pengguna, syarikat-syarikat pengeluar kereta telah mengeluarkan beberapa jenis kereta yang tergolong dalam kategori efisyen dalam pembakaran minyak.

Disini, kami kompilkan beberapa kereta yang mempunyai kadar pembakaran minyak yang efisyen supaya dapat menjadi rujukan bagi mereka yang ingin membeli kereta baharu pada harga dibawah RM100,000...

1. Perodua Axia

21.6 Km/L
100KM = RM 8.80

Selain dinobatkan kereta termurah di Malaysia, Perodua Axia juga terus menyelamatkan dompet pemiliknya dengan menawarkan penggunaan minyak yang efisyen. Dengan enjin berkapasiti 1.0cc, kereta keluaran perodua ini boleh bergerak sejauh 21.6 km bagi setiap liter minyak bagi transmisi manual. Bagi transmisi auto pula, setiap liter minyak membolehkan kereta ini bergerak sejauh 20.6 km.

2. Mitsubishi Mirage

21 Km/L
100KM = RM 9.10

Kereta kompak keluaran Mitsubishi ini dilihat sebagai saingan kepada kereta popular keluaran Perodua, MyVi. Dengan berbekalkan enjin 1.2 DOHC, kereta ini boleh bergerak sejauh 21 Km bagi setiap liter minyak. Selain dari penjimatan minyak, kereta ini juga turut dicipta untuk keselesaan.

3. Mitsubishi Attrage

21 Km/L
100KM = RM 9.10

Attrage adalah satu lagi kereta keluaran Mitsubishi yang dicipta untuk penjimatan minyak. Attrage turut menggunakan enjin berkapasiti 1.2cc, menyerupai adik beradiknya, Mirage. Selain dari penjimatan minyak, kereta ini juga turut menawarkan ciri-ciri lain seperti keyless operation system.

4. Hyundai i10

18.9 Km/L
100KM = RM 10.10

Kereta keluaran Hyundai ini menggunakan enjin yang berkapasiti 1.0cc yang boleh menggerakkan kereta sejauh 18.9 km bagi setiap liter.

5. Honda City 2014

17 Km/L
100KM = RM 11.20

Biarpun dilengkapkan dengan enjin 1.5cc, kereta keluaran Honda ini mempunyai kuasa penjimatan minyak yang boleh dikatakan menakjubkan. Kereta ini boleh digerakkan sejauh 17 Km bagi setiap liter minyak anda.

6. Myvi 1.3

17 Km/L
100KM = RM 11.20

Kereta yang popular dalam kalangan rakyat Malaysia ini bukan sahaja mempunyai reka bentuk yang menarik, tetapi turut juga menawarkan penjimatan minyak. Tetapi jika dibandingkan dengan Honda City, kereta ini mempunyai enjin yang lebih rendah iaitu 1.3cc sahaja. Sama seperti Honda City, seliter minyak boleh menggerakkan kereta ini sejauh 17Km.

7. Peugeot 208

16 Km/L
100KM = RM 11.90

Didatangkan dengan enjin 1.6cc, kereta ini dijual pada harga RM83,480. Dengan kekuatan enjin tersebut, kereta ini boleh digerakkan sejauh 16 km bagi setiap liter minyak. Bagaimanapun, kekurangan kereta ini adalah tangki minyaknya cuma boleh menerima 50 liter minyak sahaja.

8. Volkswagen Polo Sedan

15.4 Km/L
100KM = RM 12.30

Kereta keluaran Volkswagen ini didatangkan bersama enjin 1.6cc dan ia boleh mencapai kelajuan tertinggi sehingga 183 Km/jam. Kereta ini menggunakan 6.5L minyak bagi 100km perjalanan. Ini bermakna anda akan menghabiskan RM 12.50 untuk minyak bagi perjalanan sejauh 100km.

9. Proton Iriz

14.5 Km/L
100KM = RM 13.20

Tergolong dalam golongan kereta kompak, Iriz adalah kereta kompak pertama yang dikeluarkan oleh Proton. Kereta yang dilengkapi dengan enjin 1.6cc ini menggunakan seliter minyak bagi perjalanan sejauh 14.5km.

**Kesemua data diambil dari laman rasmi kereta ataupun di website reviu kereta. SUMBER SIAKAPKELI

Sun Mar 22, 2015 8:41 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Kempen mansuhkan kos pentadbiran (interest) PTPTN dilancarkan

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net

"
Baru-baru ini kecoh apabila satu penyata PTPTN telah menjadi viral di laman facebook. Mana tidaknya, apabila peminjam tersebut telah dikenakan caj sebanyak RM87.29 pada setiap bulan.

Justeru itu, satu inisiatif telah diambil untuk mengumpulkan sokongan peminjam-peminjam PTPTN untuk menghapuskan interest tersebut. Sokongan boleh dibuat dengan LIKE page https://www.facebook.com/mansuhkankospentadbiranptptn

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: mahasiswa_united
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Sun Mar 22, 2015 9:07 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

KERETA TERPAKAI KENA GST JUGAK...HIDUP BN
bloglist-malaysia.blogspot
pkrl.blogspot.

"Pembeli (kereta terpakai) tidak akan terjejas dengan kenaikan harga kerana GST hanya dikenakan ke atas pengedar kereta terpakai berdasarkan keuntungan daripada jualan kereta.

Harga keseluruhan kereta lebih murah dengan GST, kata kastam

Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri Khazali Ahmad berkata secara keseluruhannya harga kereta akan menjadi lebih murah selepas GST. – Gambar Reuters, 22 Mac, 2015.

Secara keseluruhannya harga kereta akan menjadi lebih murah selepas Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) diperkenalkan 1 April, kata Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri Khazali Ahmad.

Beliau menjelaskan GST hanya 6% peratus sahaja manakala cukai jualan kenderaan ketika ini ialah 10%. Cukai jualan kenderaan akan dimansuhkan pada 1 April, katanya.

Khazali memberitahu Bernama, kesangsian berhubung sama ada harga akan naik atau turun wujud susulan terdapat kekeliruan dalam kalangan pengedar kereta berhubung bagaimana mereka hendak menjual kereta yang mereka sudah pun bayar cukai jualan kereta sebanyak 10%.

"Sebenarnya, kastam akan membayar balik cukai jualan 10%yang dibayar mereka dengan syarat mereka harus menunjukkan dokumen rasmi sebagai bukti yang mereka membayar cukai itu dan masih belum menjual kereta berkenaan setakat 31 Mac," katanya.

Presiden Persatuan Pengedar Kereta dan Syarikat Kredit Kuala Lumpur-Selangor (KLSCDCCA)) Khoo Kah Jin berkata beliau tidak menjangkakan penurunan ketara harga kereta kerana perbezaannya mungkin diimbangi oleh harga komponen kereta yang diimport berikutan kadar tukaran asing lebih tinggi.

"Harga kereta memang akan turun iaitu dua hingga 3% peratus dengan GST," katanya.

"Namun, harga itu mungkin akan naik sedikit bergantung kepada kadar tukaran asing kerana kebanyakan komponen kereta adalah diimport, contohnya Amerika Syarikat, Eropah dan Jepun," katanya.

Khoo berkata bagi kereta terpakai, harganya juga dikenakan GST namun dimasukkan ke dalam Skim Margin bagi mengelakkan pembayaran cukai berganda.

"Pembeli (kereta terpakai) tidak akan terjejas dengan kenaikan harga kerana GST hanya dikenakan ke atas pengedar kereta terpakai berdasarkan keuntungan daripada jualan kereta.

"Sebagai contoh pengedar kenderaan terpakai membeli sebuah kereta dari seorang individu dengan harga RM30,000, kemudian menjualnya semula kepada individu lain dengan harga RM60,000, maka GST akan dikenakan ke atas kadar keuntungan RM30,000 itu sahaja," katanya. Bernama, 22 Mac, 2015.

Sun Mar 22, 2015 9:07 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Nabi Muhammad S.A.W Bersabda: "Setiap Penyakit Ada Penawarnya"

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

NABI MUHAMMAD S.A.W BERSABDA: "SETIAP PENYAKIT ADA PENAWARNYA".

Kaedah Pertama:
Hapuskan kuman dalam badan kita guna air zam-zam dengan meminum secara berterusan selama 7 hari berturut-turut
(zam-zam itu diminum mengikut niat)

Kaedah Kedua:
Hapuskan penyakit gunakan Habbatus Sauda (HB) sebab pesan Nabi (HB) adalah untuk untuk penyakit.

Use the Black Seed for indeed, it is a cure for all diseases except death.[Sahih Bukhari - 7:591] // Aisha (ra) said that she heard the Messenger (saw) say,This black seed is a cure for every disease except death.[Sahih Bukhari - 5687]

Kaedah Ketiga:
Bentuk sel-sel dan organ yang telah rosak/berpenyakit dengan nutrisi sunnah iaitu multivitamin dan mineral asli: madu, buah tamar, rotub, ajwa, teen, zaitun, kismis, barli delima, anggur. Safaron. Cendawan, timun, barli, susu, khar.

12 MAKANAN KEGEMARAN NABI MUHAMMAD (SAW) dan kelebihanya

1.Barli

Baik demam, manakala menggunakan dalam bentuk sup.

2.Kurma

Rasulullah (SAW) berkata bahawa sebuah rumah tanpa Kurma tidak mempunyai makanan.

3.Ara

Ia juga perlu dimakan pada masa bersalin.

Ia adalah buah-buahan dari syurga dan ubat untuk buasir.

4.Anggur

Rasulullah (SAW) amat suka anggur - membersihkan darah, memberi tenaga dan kesihatan, menguatkan buah pinggang dan membersihkan usus.

5.Madu

Rasullah SAW amat menyukai minum madu yang dicampur dengan air sejuk. Amalan ini untuk tujuan amalan kesihatan. Rasulullah SAW juga suka minum air sejuk dan mencicip madu sebelum makan apa-apa diwaktu pagi.

6.Tembikai (تربوز - خربوزا - سردا)

Rasulullah (SAW) berkata: 'Tiada wanita yang mengandung dan makan tembikai air akan gagal untuk menghasilkan musim bunga yang baik di wajah dan baik dalam watak.

7.Susu

Rasulullah (SAW) berkata bahawa susu dari kamu dari haba dari jantung seperti jari dari kamu peluh dari dahi. Ia menguatkan belakang, meningkatkan otak, memperbaharui visi dan memandu dari kealpaan.

8.Cendawan

Rasulullah (SAW) berkata, cendawan itu adalah penawar yang baik untuk mata, ia juga berfungsi sebagai satu bentuk kawalan kelahiran dan lumpuh tangkapan.

9.Minyak Zaitun

Rawatan yang sangat baik untuk kulit dan rambut, melengah-lengahkan usia tua, dan merawat radang perut.

10.Delima

Rasulullah (SAW) berkata ia membersihkan anda Iblis dan aspirasi jahat selama 40 hari.

11.Cuka

Makanan Nabi Muhammad (SAW) digunakan untuk makan dengan minyak zaitun.

Sabda Rasulullah saw: "Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL (CUKA). Ya Allah berkatilah pada KHAL. Sesungguhnya KHAL adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum daku dan janganlah terputus bekalan KHAL dalam sesuatu rumah.

12.Air

Rasulullah (SAW) berkata minuman yang terbaik di dunia ini adalah air Minuman Manis dan Sejuk

Kaedah Keempat:
Bersenam-jogging / berenang / berkuda (jika tidak mampu memadai gunakan mountain bike).

Kaedah Kelima:
Amalan dengan 6 doa dari ayat-ayat Al-Quran untuk memohon kesembuhan dan memasukkan tenaga positif. (cari dlm internet) guna kaatakunci '6 ayats shifa"

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: mahmod
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: