Tuesday, November 18, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4062

14 Messages

Digest #4062
2
Fw: Anggota Polis Peronda Parah Dirempuh by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
4a
Fw: Woman's death linked to faulty airbag by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
6
Fw: Disambar api ketika bakar kereta adik by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
7a
Re: Fw: Kalau ajal tiba-tiba menjemput... by "MetalWorks Calibra" azz95
9
Crank Pulley by "Zaiedishaq" zaiedishaq

Messages

Mon Nov 17, 2014 7:58 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

" Pendedahan Mengejutkan. Rupanya Setiap Pembelian Tiket MAS Antarabangsa Menyumbang Kepada Kos Hidangan Arak "

bloglist-malaysia.blogspot
tikaqbuloh blogspot.

KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat minggu lalu dikejutkan dengan pemakluman bahawa harga setiap tiket yang dibeli penumpang adalah termasuk dengan kos hidangan yang disediakan dalam pesawat MAS termasuk arak.

Perkara itu dimaklumkan Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia, Datuk Abdul Aziz Kaprawi sebagai menjawab soalan Khalid Abdul Samad (PAS-Shah Alam) yang bertanyakan sama ada minuman keras diberi secara percuma atau sebaliknya.

"Tuan Pengerusi, memang apabila kita membeli tiket kapal terbang, maka ia termasuk dengan hidangan yang disediakan dalam kapal terbang," katanya.

Jawapan itu mengundang satu lagi kekhuatiran daripada Khalid yang mendakwa ia bermakna setiap orang yang membeli tiket MAS adalah bersubahat menyumbang kepada kos hidangan arak, sekalipun tidak meminumnya.

"Jadi maknanya tiket yang saya beli saya subsidikan air arak untuk orang. Ini yang tidak betul ini.

"Saya rasa kebanyakan daripada syarikat-syarikat penerbangan antarabangsa kalau ada penumpang yang hendak minta arak ini pun kena bayar. Kalau tidak, akhirnya sama ada kita sedar atau tidak, kita bersubahat," katanya.

Dalam pada itu Mohamed Hanipa bin Maidin (PAS-Sepang) mendakwa isu hidangan arak ini adalah lebih kepada kuasa menteri.

Menurutnya, jika menteri boleh memberi arahan dan kata putus, ia boleh diselesaikan dengan mudah.

"Saya rasa dari segi isu menghidang arak ini, dia lebih kepada kuasa Menteri. Menteri ada kuasa. Kalau Menteri boleh bagi arahan, saya rasa tidak ada masalah.

"Saya mendengar jawapan Menteri ini, kita makin takut. Kita ingat selama ini tiket itu tidak ada kena-mengena dengan pembelian arak.

"Yang Berhormat Menteri menyebabkan orang Islam yang mendengar jawapan itu menjadi takut hendak naik MAS lagi dah. Maknanya kita ada saham pula. Selama ini kita tak jangka benda macam ini berlaku," katanya.

Abdul Aziz bagaimanapun berkata MAS sedang dalam proses penstrukturan semula dan akan membuat model perniagaan baharu yang mungkin akan menukar sistem sedia ada yang dipertikai itu.

Terdahulu, isu pakaian menutup aurat oleh pramugari dan hidangan arak di dalam pesawat MAS dibangkitkan oleh Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Bachok) ketika membahaskan Bajet 2015 peringkat Kementerian Pengangkutan.

Marzuk meluahkan kekecewaan terhadap jawapan pihak kementerian yang mendakwa hidangan alkohol dalam pesawat sebagai meraikan kepelbagaian pelanggan dan kehendak pelanggan antarabangsa.

"Kalaulah ini sebagai hujahnya, maka apa akan jadi kepada orang yang duduk di sebelah penumpang yang minum minuman keras yang akhirnya mabuk dan mengganggu penumpang sebelah yang tidak minum minuman keras.

"Kita bukan hendak menafikan privasi penumpang-penumpang non Muslim yang menaiki pesawat-pesawat antarabangsa ini. Akan tetapi kalaulah privasi mereka diutamakan, bagaimana pula dengan privasi kita?" soal beliau.

Pandangan oleh ahli-ahli parlimen PAS itu turut disokong aleh ahli-ahli parlimen Umno termasuk Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis), Datuk Ahmad Jazlan bin Yaakub (BN-Machang) dan Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz (BN-Tanah Merah).

Kesemua mereka bersetuju agar hidangan arak dihentikan dan pakaian pramugari ditetapkan supaya menutup aurat.

Timbalan Menteri, Datuk Ab. Aziz Kaprawi dalam penggulungannya berkata beliau akan mengambil maklum akan perkara-perkara yang dibangkitkan termasuk tiket yang siap dengan makanan yang sudah lama diamalkan.

"Maka sebab itu saya yakin dengan penstrukturan MAS nanti, ia akan membuat pendekatan new business model yang lebih rapi dan lebih Islamik," katanya. http://www.harakahdaily.net

Mon Nov 17, 2014 7:45 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

Tudia, ikan paus senang2 salahkan ikan bilis jugak.Taknak seribu dalih, nak seribu daya

On Monday, November 17, 2014 11:58 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
" Pendedahan Mengejutkan. Rupanya Setiap Pembelian Tiket MAS Antarabangsa Menyumbang Kepada Kos Hidangan Arak "
 bloglist-malaysia.blogspottikaqbuloh blogspot. KUALA LUMPUR : Dewan Rakyat minggu lalu dikejutkan dengan pemakluman bahawa harga setiap tiket yang dibeli penumpang adalah termasuk dengan kos hidangan yang disediakan dalam pesawat MAS termasuk arak.
Perkara itu dimaklumkan Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia , Datuk Abdul Aziz Kaprawi sebagai menjawab soalan Khalid Abdul Samad (PAS-Shah Alam) yang bertanyakan sama ada minuman keras diberi secara percuma atau sebaliknya.
"Tuan Pengerusi, memang apabila kita membeli tiket kapal terbang, maka ia termasuk dengan hidangan yang disediakan dalam kapal terbang," katanya.
Jawapan itu mengundang satu lagi kekhuatiran daripada Khalid yang mendakwa ia bermakna setiap orang yang membeli tiket MAS adalah bersubahat menyumbang kepada kos hidangan arak, sekalipun tidak meminumnya.
"Jadi maknanya tiket yang saya beli saya subsidikan air arak untuk orang. Ini yang tidak betul ini.
"Saya rasa kebanyakan daripada syarikat-syarikat penerbangan antarabangsa kalau ada penumpang yang hendak minta arak ini pun kena bayar. Kalau tidak, akhirnya sama ada kita sedar atau tidak, kita bersubahat," katanya.
Dalam pada itu Mohamed Hanipa bin Maidin (PAS-Sepang) mendakwa isu hidangan arak ini adalah lebih kepada kuasa menteri.
Menurutnya, jika menteri boleh memberi arahan dan kata putus, ia boleh diselesaikan dengan mudah.
"Saya rasa dari segi isu menghidang arak ini, dia lebih kepada kuasa Menteri. Menteri ada kuasa. Kalau Menteri boleh bagi arahan, saya rasa tidak ada masalah.
"Saya mendengar jawapan Menteri ini, kita makin takut. Kita ingat selama ini tiket itu tidak ada kena-mengena dengan pembelian arak.
"Yang Berhormat Menteri menyebabkan orang Islam yang mendengar jawapan itu menjadi takut hendak naik MAS lagi dah. Maknanya kita ada saham pula. Selama ini kita tak jangka benda macam ini berlaku," katanya.
Abdul Aziz bagaimanapun berkata MAS sedang dalam proses penstrukturan semula dan akan membuat model perniagaan baharu yang mungkin akan menukar sistem sedia ada yang dipertikai itu.
Terdahulu, isu pakaian menutup aurat oleh pramugari dan hidangan arak di dalam pesawat MAS dibangkitkan oleh Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Bachok) ketika membahaskan Bajet 2015 peringkat Kementerian Pengangkutan.
Marzuk meluahkan kekecewaan terhadap jawapan pihak kementerian yang mendakwa hidangan alkohol dalam pesawat sebagai meraikan kepelbagaian pelanggan dan kehendak pelanggan antarabangsa.
"Kalaulah ini sebagai hujahnya, maka apa akan jadi kepada orang yang duduk di sebelah penumpang yang minum minuman keras yang akhirnya mabuk dan mengganggu penumpang sebelah yang tidak minum minuman keras.
"Kita bukan hendak menafikan privasi penumpang-penumpang non Muslim yang menaiki pesawat-pesawat antarabangsa ini. Akan tetapi kalaulah privasi mereka diutamakan, bagaimana pula dengan privasi kita?" soal beliau.
Pandangan oleh ahli-ahli parlimen PAS itu turut disokong aleh ahli-ahli parlimen Umno termasuk Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis), Datuk Ahmad Jazlan bin Yaakub (BN-Machang) dan Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz (BN-Tanah Merah).
Kesemua mereka bersetuju agar hidangan arak dihentikan dan pakaian pramugari ditetapkan supaya menutup aurat.
Timbalan Menteri, Datuk Ab. Aziz Kaprawi dalam penggulungannya berkata beliau akan mengambil maklum akan perkara-perkara yang dibangkitkan termasuk tiket yang siap dengan makanan yang sudah lama diamalkan.
"Maka sebab itu saya yakin dengan penstrukturan MAS nanti, ia akan membuat pendekatan new business model yang lebih rapi dan lebih Islamik," katanya. http://www.harakahdaily.net <!--#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mkp #yiv1521823328hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mkp #yiv1521823328ads {margin-bottom:10px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mkp .yiv1521823328ad {padding:0 0;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mkp .yiv1521823328ad p {margin:0;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mkp .yiv1521823328ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-sponsor #yiv1521823328ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-sponsor #yiv1521823328ygrp-lc #yiv1521823328hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-sponsor #yiv1521823328ygrp-lc .yiv1521823328ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv1521823328 #yiv1521823328actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv1521823328 #yiv1521823328activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328activity span {font-weight:700;}#yiv1521823328 #yiv1521823328activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv1521823328 #yiv1521823328activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv1521823328 #yiv1521823328activity span span {color:#ff7900;}#yiv1521823328 #yiv1521823328activity span .yiv1521823328underline {text-decoration:underline;}#yiv1521823328 .yiv1521823328attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv1521823328 .yiv1521823328attach div a {text-decoration:none;}#yiv1521823328 .yiv1521823328attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv1521823328 .yiv1521823328attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv1521823328 .yiv1521823328attach label a {text-decoration:none;}#yiv1521823328 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv1521823328 .yiv1521823328bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv1521823328 .yiv1521823328bold a {text-decoration:none;}#yiv1521823328 dd.yiv1521823328last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1521823328 dd.yiv1521823328last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1521823328 dd.yiv1521823328last p span.yiv1521823328yshortcuts {margin-right:0;}#yiv1521823328 div.yiv1521823328attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv1521823328 div.yiv1521823328attach-table {width:400px;}#yiv1521823328 div.yiv1521823328file-title a, #yiv1521823328 div.yiv1521823328file-title a:active, #yiv1521823328 div.yiv1521823328file-title a:hover, #yiv1521823328 div.yiv1521823328file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1521823328 div.yiv1521823328photo-title a, #yiv1521823328 div.yiv1521823328photo-title a:active, #yiv1521823328 div.yiv1521823328photo-title a:hover, #yiv1521823328 div.yiv1521823328photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1521823328 div#yiv1521823328ygrp-mlmsg #yiv1521823328ygrp-msg p a span.yiv1521823328yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv1521823328 .yiv1521823328green {color:#628c2a;}#yiv1521823328 .yiv1521823328MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv1521823328 o {font-size:0;}#yiv1521823328 #yiv1521823328photos div {float:left;width:72px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328reco-category {font-size:77%;}#yiv1521823328 #yiv1521823328reco-desc {font-size:77%;}#yiv1521823328 .yiv1521823328replbq {margin:4px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mlmsg select, #yiv1521823328 input, #yiv1521823328 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mlmsg pre, #yiv1521823328 code {font:115% monospace;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-mlmsg #yiv1521823328logo {padding-bottom:10px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-msg p#yiv1521823328attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-reco #yiv1521823328reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-sponsor #yiv1521823328ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-sponsor #yiv1521823328ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-sponsor #yiv1521823328ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv1521823328 #yiv1521823328ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}-->

Mon Nov 17, 2014 7:58 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Anggota Polis Peronda Parah Dirempuh
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

Seremban: Seorang anggota polis parah dan seorang lagi cedera di muka selepas kereta peronda (MPV) dinaiki dirempuh sebuah kenderaan di Kilometer 0.5, Jalan Bahau-Juasseh, berhampiran Balai Polis Bahau, di sini, tengah malam tadi.

Ketua Polis Daerah Jempol Superintendan Hamzah Alias berkata, mangsa Koperal Zulkifli Zainuddin, 55 dan Lans Koperal Abdullah Abd Karim, 24, sedang meronda di Taman Meranti ketika kejadian jam 12.15 tengah malam itu.

Katanya, sebaik membelok ke kanan jalan dari arah Juasseh, tiba-tiba sebuah kereta jenis Proton Saga dari arah Bahau melanggar lampu isyarat sebelum merempuh bahagian kiri MPV dinaiki dua anggota terbabit.

"Akibat rempuhan itu, Zulkifli yang berada di tempat duduk penumpang patah tiga tulang rusuk dan mengalami pendarahan di bahagian kepala, dada serta paru paru," katanya.

Menurutnya, sementara itu Abdullah pula mengalami kecederaan dibahagian muka akibat terhantuk.

Katanya, kedua-duanya dibawa ke Hospital Jempol sebelum dipindahkan ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) di sini, berikutan keadaan kritikal.

"Buat masa ini kami menahan pemandu kereta Proton Saga berusia 21 tahun itu untuk siasatan lanjut," katanya selepas menziarahi dua anggotanya di HTJS, hari ini.

- hmetro

Mon Nov 17, 2014 7:59 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

10 makanan pilihan yang naik harga sejak 5 tahun lepas

bloglist-malaysia.blogspot
pendapatanda.com
Posted by Mohd Shubhi
Posted in Kembara Malaysia

Ada banyak makanan pilihan yang boleh kita beli dan makan hanya dengan pergi ke gerai-gerai biasa sahaja. Ada banyak gerai atau kedai akan kecil di hampir seluruh bandar dan juga pekan kecil di seluruh negara kita.

Oleh kerana 10 makanan yang akan saya senaraikan nanti adalah makanan biasa yang semua orang suka, maka kita namakannya sebagai makanan pilihan. Mudah didapati dan murah harganya.

Murah!!!, nanti dulu!

Betulkah harganya murah? atau anda masih lagi jadikan kesemua makanan tersebut sebagai makanan pilihan disebabkan dah jadi kebiasaan makan makanan itu. Bukan disebabkan faktor murah berbanding dengan jenis makanan lain.

Makanan segera barat lebih murah
Sedarkah anda sekarang bahawa makanan segera barat atau biasa kita panggil FastFood sekarang mungkin lebih murah berbanding makanan pilihan yang biasa kita makan?

Kalau tak percaya cuba pergi tengok kat McDonnald yag ada berhampiran dengan tempat anda tinggal. Mereka ada tawarkan makanan sekali dengan minuman dengan harga semurah RM6.95 sahaja.

Kemudian cuba pula anda pergi makan di gerai atau kedai mamak atau kedai kopi. Ambil makanan sekali dengan minuman. Mungkin anda akan dikenakan bayaran sejumlah RM7 ke RM10. Kebersihan dan zat makanan pilihan anda itu boleh dipersoalkan berbanding makanan di McDonald.

Makanan pilihan naik harga antara 30% ke 200%
Saya terbaca laporan berkenaan isu kenaikan harga makanan pilihan ini daripada Akhbar Focus, Edisi November 2014. Tulisan itu ditulis oleh wartawan Soo Wern Jun.

Sebelum ini tahu bahawa makanan pilihan kita semua di kedai-kedai sudah naik harga. Tapi tak pernah pulak terfikir untuk cari perbezaan harga dulu berbanding sekarang dan buat peratus kenaikan harganya. Bila ada maklumat itu, rasa seram sejuk juga jadinya.

Hanya dalam tempoh lima tahun saja, harga kesemua makanan pilihan kita selama ini telah naik daripada 30% sehinggalah paling teruk kepada 200%. Itu bukan sedikit jumlahnya. Anda sedarkah?

Apa akan terjadi dalam tahun-tahun yang akan datang dengan kenakan harga minyak petrol, kenaikan harga bahan tenaga lain dan dengan penguatkuasaan sistem GST dan sebagainya. Apakah ada yang akan mengamuk atau kurus kering tak makan selepas ini? atau adakah ada kerajaan yang akan tumbag dek tak tahan kerana masalah ini...?

Senarai 10 Makanan pilihan yang naik harga
Berikut diberikan senarai makanan pilihan yang telah naik harganya sejak 5 tahun yang lalu:

Teh tarik naik 58%
Semua orang suka minum teh tarik. Dari dulu sampai sekarang kalau pergi kedai mamak atau gerai atau restoran melayu, nama teh tarik akan naik. Harga 5 tahun dulu hanya 90 sen saja. Sekarang dah jadi RM1.20 (ada yang lebih mahal). Teh ais juga naik dari RM1.20 kepada RM1.90.

Mee goreng naik 66%
Saya suka makan mee goreng. Mudah dan lazat pula kalau pandai goreng. Kalau dulu makan mee goreng mamak harganya RM3 saja, sekarang anda perlu bayar RM5

Roti canai naik 66%
Satu lagi makana kegemaran setiap pagi atau petang jika melepak di kedai mamak. Dulu hanya 50 sen sekeping. Sekarang anda perlu bayar RM1. Roti telur pula nak dari RM1.50 kepada RM2.50 sekarang.

Nasi goreng naik naik 42%
Makan nasi goreng dulu kena bayar RM3.50 saja, sekarang dah jadi RM5, tambah telur goreng mata kerbau dia belasah lagi RM1.50, tambah pula seketul ayam boleh jadi sampai RM11

Cendol naik 116%
Ini satu makanan kegemaran kalau balik ke Bukit Mertajam. Kat sini pun ada banyak jenis cendol yang ok juga. Dulu semangkuk hanya RM1.20. Sekarang dah jadi RM2.50. Malah ada juga yang belasah sampai RM3.30 semangkuk

Char Kuey Teow naik 120%
Satu lagi makan pilihan rakyat Malaysia. Harga naikpun rakyat Malaysia tak sedar rasanya sebab makin naik harga makin banyak kedai Char Kuey Teow dibuka. Dulu sepinggan hanya RM2.50, sekarang anda perlu bayar RM5.50

Mee Kari naik 71%
Ada yang lebih suka makan mee kari berbanding mee goreng. Memang sedap juga mee kari ni tapi harganya dah naik. Dulu hanya RM3.50 satu mangkuk, sekarang bayarlah RM6 kalau nak makan juga.

Satay naik RM200%
Ini memang makanan pilihan yang akan habis dulu kalau dibuat jamuaj makan di masjid atau di surau. Kalau nak beli sendiri sekarang agak parah juga sebab kenaikannya yang amat melampau. Dulu secucuk hanya 30 sen saja. Sekarang boleh mencecah 90 sen. Pergilah makan kalau ada banyak duit.

Mee wantan naik 140%
Saya kurang makan mee jenis ini. Rasanya orang cina suka makan mee wantan ni. Harganya dulu hanya RM2.50, sekarang dah jadi RM6

Nasi daun pisang naik 36%
Ada kedai yang sediakan makan nasi dalam daun pisang. Memang sedap dan popular kat KL. Harganya dari RM5.50 kepada RM7.50 sekarang. Itu belum ambil ayam atau kari ikan.

Sebenarnya ada banyak lagi makanan pilihan yang kesemuanya naik harga gila-gila. Mungkin nasi lemak saja yang tak naik harga. Dulu RM1 sekarang juga RM1. Tapi dulu gunungnya besar, sekarang ciput kecil.

Apa pandangan anda terhadap kenaikan harga makanan pilihan di atas? apakah anda sedar bahawa selepas ini dengan penggunaan sistem GST, kesemua harga makanan itu akan dinaikkan lagi harganya? apa nak buat heh!

comments:
1.. Anonymous
Masa aku student dulu, bajet makan aku sehari RM 3 sahaja. Nasi kosong 40 sen, sepotong ikan 40 sen, sejemput sayur 40 sen, total RM 1.20 sekali makan, air kosong free. Sehari 2 kali makan. Kdg kdg tu, tghari mkn nasi, ptg mkn roti je. Tu yg BMI aku sekitar 16 je tu. Skrg ni budak budak skrg RM 10 pun tak cukup. Ni lps GST tmbh berat la lg, 2 org anak aku kat kolej pulak tu tahun dpn ni. Baik la anak aku tak berderet, 3 lg tu jarak jauh sikit. So psgn psgn muda, jumlah dan jarak anak anak pun kena ambik kira lps ni, perancangan awal, mudah mudahan tak sempit nanti, boleh la jugak mintak tolong abang kakaknya pulak bantu adik adik bila masa adik adik kat kolej / U nanti., mcm aku ngan abang aku dulu dulu.

a.. Mohd Shubhi
memang jauh beza. Tambah parah budak sekarag tak reti jimat pulak tu..

2.. Anonymous
Memang....mak cik bg belanja pd anak mak cik yg kat IPTA seminggu RM 150.00. Kalau dah sebulan kiralah sendiri. Agaknya esok2 bila anak ini dah berjaya boleh ke bagi duit pada emaknya macam tu? Tepuk dada tanya iman.

a.. Mohd Shubhi
Maksudnya dia belanja sehari RM21 lebih... tak ada dewan makan subsidi ke kat IPTA tu..?

b.. Anonymous
Pesan kat anak anak, belanja IPTA abang kakak mak ayah tanggung, adik adik pulak nanti, abang kakak yg dah kerja pulaklah tanggung.
Utk hari tua kita, kot la umur panjang, simpan dan menabung / melabur dr sekrg, jgn harap anak anak, buat stress kecewa je nanti. So duit simpanan / pelaburan jgn perabis utk anak anak, beri sekadar keperluan, utk diri sendiri dan pasangan kena la ada secukupnya, sekurang kurangnya sekadar tidaklah kita mengharap bantuan org lain dihari tua nanti, org kata persediaan persaraan dunia. Persediaan persaraan Akhirat pulak jgn dilupa (wal tanzur nafsun ma qaddamat li ghad - 59:18).

3.. adarain
Nasi kosong je yang dulu aku beli RM0.40 je sekarang dah naik jadi RM1.00 ikut tempat. Belum lagi cerita makanan lain. Memang kena banyak prepare dari segi kewangan la untuk masa depan yang semakin naik harganya. Harga tak selamanya kekal sama.

a.. Mohd Shubhi
betul tu, baik beli lauk sedikit dan balik masa nasi pakai rice cooker lebih jimat rasanya

b.. Anonymous
Masa student dulu dulu utk berjimat kita org buat geng / kump makan, adalah dlm 10-15 org. Nasi masak sendiri, lauk kongsi kongsi beli kat akak yg rumah dekat dekat dgn kolej kitaorg, bayar tiap tiap hari, seingat aku dlm rm15 utk mkn malam aje, sbb tghari mkn sendiri sendiri. Mkn malam kumpul geng geng mkn sama sama pakai dulang, seronok jugak tu. Jadi kenang kenangan sampai skrg.

4.. Anonymous
Alhamdulillah tempat aku masih lagi murah char kui tew dan mee kari 4'higgit shj tapi sedap..

Mon Nov 17, 2014 5:47 pm (PST) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Harga spare part pun naik harga..
Semalam beli bateri NS70 (YOKOHAMA) pun dah RM240 (di kedai spare part)
Mangkuk brek wira bulan lepas beli RM68 (baru) semalam tanya dah RM80..
-----------
Kalau harga minyak turun, apa mungkin harga barangan turun?

2014-11-18 0:00 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
> *10 makanan pilihan yang naik harga sejak 5 tahun lepas*
> <http://www.pendapatanda.com/2014/11/15-makanan-pilihan-yang-naik-harga.html>
>
> bloglist-malaysia.blogspot
> pendapatanda.com
> <http://www.pendapatanda.com/search/label/Kembara%20Malaysia>
> Posted by Mohd Shubhi
> Posted in Kembara Malaysia
> <http://www.pendapatanda.com/search/label/Kembara%20Malaysia>
>
> Ada banyak makanan pilihan yang boleh kita beli dan makan hanya dengan
> pergi ke gerai-gerai biasa sahaja. Ada banyak gerai atau kedai akan kecil
> di hampir seluruh bandar dan juga pekan kecil di seluruh negara kita.
>
> Oleh kerana 10 makanan yang akan saya senaraikan nanti adalah makanan
> biasa yang semua orang suka, maka kita namakannya sebagai makanan pilihan.
> Mudah didapati dan murah harganya.
>
> Murah!!!, nanti dulu!
>
> Betulkah harganya murah? atau anda masih lagi jadikan kesemua makanan
> tersebut sebagai makanan pilihan disebabkan dah jadi kebiasaan makan
> makanan itu. Bukan disebabkan faktor murah berbanding dengan jenis makanan
> lain.
>
> <https://4.bp.blogspot.com/-C2V3aISmnbQ/VGQpEhkwpvI/AAAAAAAAUv4/975LrSd4PzY/s1600/_DSC4612.JPG>
>
> *Makanan segera barat lebih murah*Sedarkah anda sekarang bahawa makanan
> segera barat atau biasa kita panggil FastFood sekarang mungkin lebih murah
> berbanding makanan pilihan yang biasa kita makan?
>
> Kalau tak percaya cuba pergi tengok kat McDonnald yag ada berhampiran
> dengan tempat anda tinggal. Mereka ada tawarkan makanan sekali dengan
> minuman dengan harga semurah RM6.95 sahaja.
>
> Kemudian cuba pula anda pergi makan di gerai atau kedai mamak atau kedai
> kopi. Ambil makanan sekali dengan minuman. Mungkin anda akan dikenakan
> bayaran sejumlah RM7 ke RM10. Kebersihan dan zat makanan pilihan anda itu
> boleh dipersoalkan berbanding makanan di McDonald.
>
> <https://4.bp.blogspot.com/-1fRdqg-I54o/VGQp2sY7KeI/AAAAAAAAUwI/70E2JJTQWAI/s1600/canai.jpg>
>
> *Makanan pilihan naik harga antara 30% ke 200%*Saya terbaca laporan
> berkenaan isu kenaikan harga makanan pilihan ini daripada Akhbar Focus,
> Edisi November 2014. Tulisan itu ditulis oleh wartawan Soo Wern Jun.
>
> Sebelum ini tahu bahawa makanan pilihan kita semua di kedai-kedai sudah
> naik harga. Tapi tak pernah pulak terfikir untuk cari perbezaan harga dulu
> berbanding sekarang dan buat peratus kenaikan harganya. Bila ada maklumat
> itu, rasa seram sejuk juga jadinya.
>
> Hanya dalam tempoh lima tahun saja, harga kesemua makanan pilihan kita
> selama ini telah naik daripada 30% sehinggalah paling teruk kepada 200%.
> Itu bukan sedikit jumlahnya. Anda sedarkah?
>
> Apa akan terjadi dalam tahun-tahun yang akan datang dengan kenakan harga
> minyak petrol, kenaikan harga bahan tenaga lain dan dengan penguatkuasaan
> sistem GST dan sebagainya. Apakah ada yang akan mengamuk atau kurus kering
> tak makan selepas ini? atau adakah ada kerajaan yang akan tumbag dek tak
> tahan kerana masalah ini...?
>
> <https://3.bp.blogspot.com/-6gtoTwrbhMQ/VGQpb_Qv75I/AAAAAAAAUwA/vj0XlcYN0MY/s1600/cendol.jpg>
>
> *Senarai 10 Makanan pilihan yang naik harga*Berikut diberikan senarai
> makanan pilihan yang telah naik harganya sejak 5 tahun yang lalu:
>
> *Teh tarik naik 58%*
> Semua orang suka minum teh tarik. Dari dulu sampai sekarang kalau pergi
> kedai mamak atau gerai atau restoran melayu, nama teh tarik akan naik.
> Harga 5 tahun dulu hanya 90 sen saja. Sekarang dah jadi RM1.20 (ada yang
> lebih mahal). Teh ais juga naik dari RM1.20 kepada RM1.90.
> *Mee goreng naik 66%*
> Saya suka makan mee goreng. Mudah dan lazat pula kalau pandai goreng.
> Kalau dulu makan mee goreng mamak harganya RM3 saja, sekarang anda perlu
> bayar RM5
> *Roti canai naik 66%*
> Satu lagi makana kegemaran setiap pagi atau petang jika melepak di kedai
> mamak. Dulu hanya 50 sen sekeping. Sekarang anda perlu bayar RM1. Roti
> telur pula nak dari RM1.50 kepada RM2.50 sekarang.
> *Nasi goreng naik naik 42%*
> Makan nasi goreng dulu kena bayar RM3.50 saja, sekarang dah jadi RM5,
> tambah telur goreng mata kerbau dia belasah lagi RM1.50, tambah pula
> seketul ayam boleh jadi sampai RM11
> *Cendol naik 116%*
> Ini satu makanan kegemaran kalau balik ke Bukit Mertajam. Kat sini pun ada
> banyak jenis cendol yang ok juga. Dulu semangkuk hanya RM1.20. Sekarang dah
> jadi RM2.50. Malah ada juga yang belasah sampai RM3.30 semangkuk
> *Char Kuey Teow naik 120%*
> Satu lagi makan pilihan rakyat Malaysia. Harga naikpun rakyat Malaysia tak
> sedar rasanya sebab makin naik harga makin banyak kedai Char Kuey Teow
> dibuka. Dulu sepinggan hanya RM2.50, sekarang anda perlu bayar RM5.50
> *Mee Kari naik 71%*
> Ada yang lebih suka makan mee kari berbanding mee goreng. Memang sedap
> juga mee kari ni tapi harganya dah naik. Dulu hanya RM3.50 satu mangkuk,
> sekarang bayarlah RM6 kalau nak makan juga.
> *Satay naik RM200%*
> Ini memang makanan pilihan yang akan habis dulu kalau dibuat jamuaj makan
> di masjid atau di surau. Kalau nak beli sendiri sekarang agak parah juga
> sebab kenaikannya yang amat melampau. Dulu secucuk hanya 30 sen saja.
> Sekarang boleh mencecah 90 sen. Pergilah makan kalau ada banyak duit.
> *Mee wantan naik 140%*
> Saya kurang makan mee jenis ini. Rasanya orang cina suka makan mee wantan
> ni. Harganya dulu hanya RM2.50, sekarang dah jadi RM6
> *Nasi daun pisang naik 36%*
> Ada kedai yang sediakan makan nasi dalam daun pisang. Memang sedap dan
> popular kat KL. Harganya dari RM5.50 kepada RM7.50 sekarang. Itu belum
> ambil ayam atau kari ikan.
>
>
> Sebenarnya ada banyak lagi makanan pilihan yang kesemuanya naik harga
> gila-gila. Mungkin nasi lemak saja yang tak naik harga. Dulu RM1 sekarang
> juga RM1. Tapi dulu gunungnya besar, sekarang ciput kecil.
>
> Apa pandangan anda terhadap kenaikan harga makanan pilihan di atas? apakah
> anda sedar bahawa selepas ini dengan penggunaan sistem GST, kesemua harga
> makanan itu akan dinaikkan lagi harganya? apa nak buat heh!
>
> *comments:*
>
> 1. Anonymous
>
> Masa aku student dulu, bajet makan aku sehari RM 3 sahaja. Nasi kosong
> 40 sen, sepotong ikan 40 sen, sejemput sayur 40 sen, total RM 1.20 sekali
> makan, air kosong free. Sehari 2 kali makan. Kdg kdg tu, tghari mkn nasi,
> ptg mkn roti je. Tu yg BMI aku sekitar 16 je tu. Skrg ni budak budak skrg
> RM 10 pun tak cukup. Ni lps GST tmbh berat la lg, 2 org anak aku kat kolej
> pulak tu tahun dpn ni. Baik la anak aku tak berderet, 3 lg tu jarak jauh
> sikit. So psgn psgn muda, jumlah dan jarak anak anak pun kena ambik kira
> lps ni, perancangan awal, mudah mudahan tak sempit nanti, boleh la jugak
> mintak tolong abang kakaknya pulak bantu adik adik bila masa adik adik kat
> kolej / U nanti., mcm aku ngan abang aku dulu dulu.
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> memang jauh beza. Tambah parah budak sekarag tak reti jimat pulak
> tu..
> 2. Anonymous
>
> Memang....mak cik bg belanja pd anak mak cik yg kat IPTA seminggu RM
> 150.00. Kalau dah sebulan kiralah sendiri. Agaknya esok2 bila anak ini dah
> berjaya boleh ke bagi duit pada emaknya macam tu? Tepuk dada tanya iman.
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> Maksudnya dia belanja sehari RM21 lebih... tak ada dewan makan
> subsidi ke kat IPTA tu..?
> 2. Anonymous
>
> Pesan kat anak anak, belanja IPTA abang kakak mak ayah tanggung,
> adik adik pulak nanti, abang kakak yg dah kerja pulaklah tanggung.
> Utk hari tua kita, kot la umur panjang, simpan dan menabung /
> melabur dr sekrg, jgn harap anak anak, buat stress kecewa je nanti. So duit
> simpanan / pelaburan jgn perabis utk anak anak, beri sekadar keperluan, utk
> diri sendiri dan pasangan kena la ada secukupnya, sekurang kurangnya
> sekadar tidaklah kita mengharap bantuan org lain dihari tua nanti, org kata
> persediaan persaraan dunia. Persediaan persaraan Akhirat pulak jgn dilupa
> (wal tanzur nafsun ma qaddamat li ghad - 59:18).
> 3. adarain <http://www.adarain.com/>
>
> Nasi kosong je yang dulu aku beli RM0.40 je sekarang dah naik jadi
> RM1.00 ikut tempat. Belum lagi cerita makanan lain. Memang kena banyak
> prepare dari segi kewangan la untuk masa depan yang semakin naik harganya.
> Harga tak selamanya kekal sama.
> 1. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>
> betul tu, baik beli lauk sedikit dan balik masa nasi pakai rice
> cooker lebih jimat rasanya
> 2. Anonymous
>
> Masa student dulu dulu utk berjimat kita org buat geng / kump
> makan, adalah dlm 10-15 org. Nasi masak sendiri, lauk kongsi kongsi beli
> kat akak yg rumah dekat dekat dgn kolej kitaorg, bayar tiap tiap hari,
> seingat aku dlm rm15 utk mkn malam aje, sbb tghari mkn sendiri sendiri. Mkn
> malam kumpul geng geng mkn sama sama pakai dulang, seronok jugak tu. Jadi
> kenang kenangan sampai skrg.
> 4. Anonymous
>
> Alhamdulillah tempat aku masih lagi murah char kui tew dan mee kari
> 4'higgit shj tapi sedap..
>
>
>

Mon Nov 17, 2014 10:59 pm (PST) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

burger king pun rm5 je. tapi ala carte lah. tu pun dah kenyang. nasi ikan
sayur rm7

2014-11-18 9:47 GMT+08:00 Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> Harga spare part pun naik harga..
> Semalam beli bateri NS70 (YOKOHAMA) pun dah RM240 (di kedai spare part)
> Mangkuk brek wira bulan lepas beli RM68 (baru) semalam tanya dah RM80..
> -----------
> Kalau harga minyak turun, apa mungkin harga barangan turun?
>
>
>
>
> 2014-11-18 0:00 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>
>>
>> 
>> *10 makanan pilihan yang naik harga sejak 5 tahun lepas*
>> <http://www.pendapatanda.com/2014/11/15-makanan-pilihan-yang-naik-harga.html>
>>
>> bloglist-malaysia.blogspot
>> pendapatanda.com
>> <http://www.pendapatanda.com/search/label/Kembara%20Malaysia>
>> Posted by Mohd Shubhi
>> Posted in Kembara Malaysia
>> <http://www.pendapatanda.com/search/label/Kembara%20Malaysia>
>>
>> Ada banyak makanan pilihan yang boleh kita beli dan makan hanya dengan
>> pergi ke gerai-gerai biasa sahaja. Ada banyak gerai atau kedai akan kecil
>> di hampir seluruh bandar dan juga pekan kecil di seluruh negara kita.
>>
>> Oleh kerana 10 makanan yang akan saya senaraikan nanti adalah makanan
>> biasa yang semua orang suka, maka kita namakannya sebagai makanan pilihan.
>> Mudah didapati dan murah harganya.
>>
>> Murah!!!, nanti dulu!
>>
>> Betulkah harganya murah? atau anda masih lagi jadikan kesemua makanan
>> tersebut sebagai makanan pilihan disebabkan dah jadi kebiasaan makan
>> makanan itu. Bukan disebabkan faktor murah berbanding dengan jenis makanan
>> lain.
>>
>> <https://4.bp.blogspot.com/-C2V3aISmnbQ/VGQpEhkwpvI/AAAAAAAAUv4/975LrSd4PzY/s1600/_DSC4612.JPG>
>>
>> *Makanan segera barat lebih murah*Sedarkah anda sekarang bahawa makanan
>> segera barat atau biasa kita panggil FastFood sekarang mungkin lebih murah
>> berbanding makanan pilihan yang biasa kita makan?
>>
>> Kalau tak percaya cuba pergi tengok kat McDonnald yag ada berhampiran
>> dengan tempat anda tinggal. Mereka ada tawarkan makanan sekali dengan
>> minuman dengan harga semurah RM6.95 sahaja.
>>
>> Kemudian cuba pula anda pergi makan di gerai atau kedai mamak atau kedai
>> kopi. Ambil makanan sekali dengan minuman. Mungkin anda akan dikenakan
>> bayaran sejumlah RM7 ke RM10. Kebersihan dan zat makanan pilihan anda itu
>> boleh dipersoalkan berbanding makanan di McDonald.
>>
>> <https://4.bp.blogspot.com/-1fRdqg-I54o/VGQp2sY7KeI/AAAAAAAAUwI/70E2JJTQWAI/s1600/canai.jpg>
>>
>> *Makanan pilihan naik harga antara 30% ke 200%*Saya terbaca laporan
>> berkenaan isu kenaikan harga makanan pilihan ini daripada Akhbar Focus,
>> Edisi November 2014. Tulisan itu ditulis oleh wartawan Soo Wern Jun.
>>
>> Sebelum ini tahu bahawa makanan pilihan kita semua di kedai-kedai sudah
>> naik harga. Tapi tak pernah pulak terfikir untuk cari perbezaan harga dulu
>> berbanding sekarang dan buat peratus kenaikan harganya. Bila ada maklumat
>> itu, rasa seram sejuk juga jadinya.
>>
>> Hanya dalam tempoh lima tahun saja, harga kesemua makanan pilihan kita
>> selama ini telah naik daripada 30% sehinggalah paling teruk kepada 200%.
>> Itu bukan sedikit jumlahnya. Anda sedarkah?
>>
>> Apa akan terjadi dalam tahun-tahun yang akan datang dengan kenakan harga
>> minyak petrol, kenaikan harga bahan tenaga lain dan dengan penguatkuasaan
>> sistem GST dan sebagainya. Apakah ada yang akan mengamuk atau kurus kering
>> tak makan selepas ini? atau adakah ada kerajaan yang akan tumbag dek tak
>> tahan kerana masalah ini...?
>>
>> <https://3.bp.blogspot.com/-6gtoTwrbhMQ/VGQpb_Qv75I/AAAAAAAAUwA/vj0XlcYN0MY/s1600/cendol.jpg>
>>
>> *Senarai 10 Makanan pilihan yang naik harga*Berikut diberikan senarai
>> makanan pilihan yang telah naik harganya sejak 5 tahun yang lalu:
>>
>> *Teh tarik naik 58%*
>> Semua orang suka minum teh tarik. Dari dulu sampai sekarang kalau pergi
>> kedai mamak atau gerai atau restoran melayu, nama teh tarik akan naik.
>> Harga 5 tahun dulu hanya 90 sen saja. Sekarang dah jadi RM1.20 (ada yang
>> lebih mahal). Teh ais juga naik dari RM1.20 kepada RM1.90.
>> *Mee goreng naik 66%*
>> Saya suka makan mee goreng. Mudah dan lazat pula kalau pandai goreng.
>> Kalau dulu makan mee goreng mamak harganya RM3 saja, sekarang anda perlu
>> bayar RM5
>> *Roti canai naik 66%*
>> Satu lagi makana kegemaran setiap pagi atau petang jika melepak di kedai
>> mamak. Dulu hanya 50 sen sekeping. Sekarang anda perlu bayar RM1. Roti
>> telur pula nak dari RM1.50 kepada RM2.50 sekarang.
>> *Nasi goreng naik naik 42%*
>> Makan nasi goreng dulu kena bayar RM3.50 saja, sekarang dah jadi RM5,
>> tambah telur goreng mata kerbau dia belasah lagi RM1.50, tambah pula
>> seketul ayam boleh jadi sampai RM11
>> *Cendol naik 116%*
>> Ini satu makanan kegemaran kalau balik ke Bukit Mertajam. Kat sini pun
>> ada banyak jenis cendol yang ok juga. Dulu semangkuk hanya RM1.20. Sekarang
>> dah jadi RM2.50. Malah ada juga yang belasah sampai RM3.30 semangkuk
>> *Char Kuey Teow naik 120%*
>> Satu lagi makan pilihan rakyat Malaysia. Harga naikpun rakyat Malaysia
>> tak sedar rasanya sebab makin naik harga makin banyak kedai Char Kuey Teow
>> dibuka. Dulu sepinggan hanya RM2.50, sekarang anda perlu bayar RM5.50
>> *Mee Kari naik 71%*
>> Ada yang lebih suka makan mee kari berbanding mee goreng. Memang sedap
>> juga mee kari ni tapi harganya dah naik. Dulu hanya RM3.50 satu mangkuk,
>> sekarang bayarlah RM6 kalau nak makan juga.
>> *Satay naik RM200%*
>> Ini memang makanan pilihan yang akan habis dulu kalau dibuat jamuaj makan
>> di masjid atau di surau. Kalau nak beli sendiri sekarang agak parah juga
>> sebab kenaikannya yang amat melampau. Dulu secucuk hanya 30 sen saja.
>> Sekarang boleh mencecah 90 sen. Pergilah makan kalau ada banyak duit.
>> *Mee wantan naik 140%*
>> Saya kurang makan mee jenis ini. Rasanya orang cina suka makan mee wantan
>> ni. Harganya dulu hanya RM2.50, sekarang dah jadi RM6
>> *Nasi daun pisang naik 36%*
>> Ada kedai yang sediakan makan nasi dalam daun pisang. Memang sedap dan
>> popular kat KL. Harganya dari RM5.50 kepada RM7.50 sekarang. Itu belum
>> ambil ayam atau kari ikan.
>>
>>
>> Sebenarnya ada banyak lagi makanan pilihan yang kesemuanya naik harga
>> gila-gila. Mungkin nasi lemak saja yang tak naik harga. Dulu RM1 sekarang
>> juga RM1. Tapi dulu gunungnya besar, sekarang ciput kecil.
>>
>> Apa pandangan anda terhadap kenaikan harga makanan pilihan di atas?
>> apakah anda sedar bahawa selepas ini dengan penggunaan sistem GST, kesemua
>> harga makanan itu akan dinaikkan lagi harganya? apa nak buat heh!
>>
>> *comments:*
>>
>> 1. Anonymous
>>
>> Masa aku student dulu, bajet makan aku sehari RM 3 sahaja. Nasi
>> kosong 40 sen, sepotong ikan 40 sen, sejemput sayur 40 sen, total RM 1.20
>> sekali makan, air kosong free. Sehari 2 kali makan. Kdg kdg tu, tghari mkn
>> nasi, ptg mkn roti je. Tu yg BMI aku sekitar 16 je tu. Skrg ni budak budak
>> skrg RM 10 pun tak cukup. Ni lps GST tmbh berat la lg, 2 org anak aku kat
>> kolej pulak tu tahun dpn ni. Baik la anak aku tak berderet, 3 lg tu jarak
>> jauh sikit. So psgn psgn muda, jumlah dan jarak anak anak pun kena ambik
>> kira lps ni, perancangan awal, mudah mudahan tak sempit nanti, boleh la
>> jugak mintak tolong abang kakaknya pulak bantu adik adik bila masa adik
>> adik kat kolej / U nanti., mcm aku ngan abang aku dulu dulu.
>> 1. Mohd Shubhi
>> <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>>
>> memang jauh beza. Tambah parah budak sekarag tak reti jimat pulak
>> tu..
>> 2. Anonymous
>>
>> Memang....mak cik bg belanja pd anak mak cik yg kat IPTA seminggu RM
>> 150.00. Kalau dah sebulan kiralah sendiri. Agaknya esok2 bila anak ini dah
>> berjaya boleh ke bagi duit pada emaknya macam tu? Tepuk dada tanya iman.
>> 1. Mohd Shubhi
>> <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>>
>> Maksudnya dia belanja sehari RM21 lebih... tak ada dewan makan
>> subsidi ke kat IPTA tu..?
>> 2. Anonymous
>>
>> Pesan kat anak anak, belanja IPTA abang kakak mak ayah tanggung,
>> adik adik pulak nanti, abang kakak yg dah kerja pulaklah tanggung.
>> Utk hari tua kita, kot la umur panjang, simpan dan menabung /
>> melabur dr sekrg, jgn harap anak anak, buat stress kecewa je nanti. So duit
>> simpanan / pelaburan jgn perabis utk anak anak, beri sekadar keperluan, utk
>> diri sendiri dan pasangan kena la ada secukupnya, sekurang kurangnya
>> sekadar tidaklah kita mengharap bantuan org lain dihari tua nanti, org kata
>> persediaan persaraan dunia. Persediaan persaraan Akhirat pulak jgn dilupa
>> (wal tanzur nafsun ma qaddamat li ghad - 59:18).
>> 3. adarain <http://www.adarain.com/>
>>
>> Nasi kosong je yang dulu aku beli RM0.40 je sekarang dah naik jadi
>> RM1.00 ikut tempat. Belum lagi cerita makanan lain. Memang kena banyak
>> prepare dari segi kewangan la untuk masa depan yang semakin naik harganya.
>> Harga tak selamanya kekal sama.
>> 1. Mohd Shubhi
>> <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
>>
>> betul tu, baik beli lauk sedikit dan balik masa nasi pakai rice
>> cooker lebih jimat rasanya
>> 2. Anonymous
>>
>> Masa student dulu dulu utk berjimat kita org buat geng / kump
>> makan, adalah dlm 10-15 org. Nasi masak sendiri, lauk kongsi kongsi beli
>> kat akak yg rumah dekat dekat dgn kolej kitaorg, bayar tiap tiap hari,
>> seingat aku dlm rm15 utk mkn malam aje, sbb tghari mkn sendiri sendiri. Mkn
>> malam kumpul geng geng mkn sama sama pakai dulang, seronok jugak tu. Jadi
>> kenang kenangan sampai skrg.
>> 4. Anonymous
>>
>> Alhamdulillah tempat aku masih lagi murah char kui tew dan mee kari
>> 4'higgit shj tapi sedap..
>>
>>
>
>

Mon Nov 17, 2014 8:00 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Woman's death linked to faulty airbag

New Straits Times

SIBU: The death of a pregnant woman in a car crash here in July has opened a new front in a widening United States investigation into defective airbags that has triggered one of the biggest safety recalls in automotive history.

Law Suk Leh, 43, was driving her 11-year-old Honda City car on Sunday, July 27 when it collided with another vehicle here.

According to police, Law, who was wearing a seat belt, was hit in the neck by a metal fragment, 2.5cm in diametre, from the air bag that tore apart in the collision.

The post-mortem report showed she died from a "severe puncture wound on the neck".

Law was transferred to an ambulance, but was pronounced dead en route to hospital, where a baby daughter was delivered alive, but died two days later, police said.

Law's nephew said his aunt had just a week left of her pregnancy.

Confirming the incident on Thursday, Honda Motor recalled another 170,000 of its cars to have the air bags replaced, taking its total recalls over potentially defective air bags, made by Takata Corporation, to almost 10 million in recent years. About 7 million cars of other makes have also been recalled. Law's is the fifth Takata air bag-linked fatality, and the first outside the US. Reuters

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-

Sent: Sunday, November 16, 2014 4:19 PM
Subject: Fw: Honda reports new exploding Takata-airbag death

Honda reports new exploding Takata-airbag death
By Kyoko Hasegawa | AFP News –

a.. Graphic showing airbag options for cars. Japanese auto parts maker Takata faces lawsuits …

b..
Honda said an explosion involving a defective airbag killed a woman in Malaysia, …

c..
A car showroom for Japanese auto parts maker Takata Corp in Tokyo, where shares in …

d..
Shares in the Japanese auto parts firm Takata plunged nearly 17 percent in Tokyo …

Honda said Thursday that an exploding airbag in one of its cars killed a woman in Malaysia, bringing to five the number of deaths linked to a defect in parts made by embattled Japanese supplier Takata.
The previous four cases happened in the United States, but Honda said another woman died in a July crash after the rupture of a Takata-made airbag.

"An airbag on one of our vehicles exploded abnormally and a Malaysian woman was killed," said a Tokyo-based spokesman for the Civic and Accord maker.

At least three of the five deaths "were caused by an abnormal airbag explosion, including the latest case in Malaysia", Honda said, adding that the airbag's involvement in the other two cases had yet to be confirmed.

The news came as the car giant announced an additional recall of more than 170,000 vehicles worldwide due to the risk that an explosion could send metal shards from the airbag's inflator hurtling at drivers.

Police reportedly investigated at least one driver death in the US as a murder due to woman's grisly injuries, until their focus switched to the vehicle's airbag.

The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), the US auto safety regulator, has expanded its "urgent" warning to owners of cars with affected airbags to take them to dealers to fix the problem.

Takata is facing the biggest test in its 80-year history with lawsuits, calls for a criminal probe, and accusations of "deception and obfuscation" over the potentially deadly defect.

Millions of vehicles produced by some of the world's biggest automakers, including Honda, Toyota and General Motors, are being recalled over the problem.

- Cover-up claims -

Honda has been named in a US lawsuit as a defendant, which alleges it conspired with Takata to hide the flaw for years.

Quoting former Takata employees, the New York Times has reported that secret tests were conducted a decade ago to investigate the issue, but executives ordered the destruction of data that exposed design flaws.

Takata's Tokyo-listed shares have lost about half their value since an investigation was opened in June.

Attention has focused on a Takata plant in Mexico, with suspicions the defect may be linked to a chemical propellant used to inflate the airbags which can more easily rupture in areas with high humidity.

On Thursday, the company confirmed that it had changed the chemical makeup of its airbag propellants, but insisted the move wasn't linked to design flaws.

"We constantly update our products -- it has nothing to do with the recalls," a Takata spokesman told AFP.

Takata has warned over a bigger-than-expected annual loss, but its top executives have stayed largely silent on the crisis.

Founded in 1933 as a textile company, Takata evolved into an automotive parts giant that started selling airbags in the 1980s and now has dozens of plants and offices in 20 countries, including the United States,China and Mexico.

The airbag division accounts for about 40 percent of its total revenue, which amounted to 556.99 billion yen ($4.88 billion) last fiscal year.

Major automakers have shied away from discussing their future relationship with Takata, but a quick switch is unlikely given the Japanese giant's foothold in the sector.

Still, parts sourcing for the 2019-2020 model years is happening right now, and a Toyota executive last month said the world's biggest automaker wants to replace the defective part "with something of better quality".

Mon Nov 17, 2014 6:26 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

silap2 nanti, semua kereta berumur 10 tahun keatas wajib ganti airbag.... haa... ambik !!! rgds,Nazri Ahtar
From: "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, November 18, 2014 12:00 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Woman's death linked to faulty airbag

  Woman's death linked to faulty airbag New Straits Times  SIBU: The death of a pregnant woman in a car crash here in July has opened a new front in a widening United States investigation into defective airbags that has triggered one of the biggest safety recalls in automotive history.Law Suk Leh, 43, was driving her 11-year-old Honda City car on Sunday, July 27 when it collided with another vehicle here. According to police, Law, who was wearing a seat belt, was hit in the neck by a metal fragment, 2.5cm in diametre, from the air bag that tore apart in the collision. The post-mortem report showed she died from a "severe puncture wound on the neck".Law was transferred to an ambulance, but was pronounced dead en route to hospital, where a baby daughter was delivered alive, but died two days later, police said. Law's nephew said his aunt had just a week left of her pregnancy. Confirming the incident on Thursday, Honda Motor recalled another 170,000 of its cars to have the air bags replaced, taking its total recalls over potentially defective air bags, made by Takata Corporation, to almost 10 million in recent years. About 7 million cars of other makes have also been recalled. Law's is the fifth Takata air bag-linked fatality, and the first outside the US. Reuters    ----- Original Message ----- From: -:eSpAcE9808:-  Sent: Sunday, November 16, 2014 4:19 PMSubject: Fw: Honda reports new exploding Takata-airbag death

Honda reports new exploding Takata-airbag death
By Kyoko Hasegawa | AFP News – 
- Graphic showing airbag options for cars. Japanese auto parts maker Takata faces lawsuits …
-   Honda said an explosion involving a defective airbag killed a woman in Malaysia, …
-   A car showroom for Japanese auto parts maker Takata Corp in Tokyo, where shares in …
-   Shares in the Japanese auto parts firm Takata plunged nearly 17 percent in Tokyo …
Honda said Thursday that an exploding airbag in one of its cars killed a woman in Malaysia, bringing to five the number of deaths linked to a defect in parts made by embattled Japanese supplier Takata.The previous four cases happened in the United States, but Honda said another woman died in a July crash after the rupture of a Takata-made airbag."An airbag on one of our vehicles exploded abnormally and a Malaysian woman was killed," said a Tokyo-based spokesman for the Civic and Accord maker.At least three of the five deaths "were caused by an abnormal airbag explosion, including the latest case in Malaysia", Honda said, adding that the airbag's involvement in the other two cases had yet to be confirmed.The news came as the car giant announced an additional recall of more than 170,000 vehicles worldwide due to the risk that an explosion could send metal shards from the airbag's inflator hurtling at drivers.Police reportedly investigated at least one driver death in the US as a murder due to woman's grisly injuries, until their focus switched to the vehicle's airbag.The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), the US auto safety regulator, has expanded its "urgent" warning to owners of cars with affected airbags to take them to dealers to fix the problem.Takata is facing the biggest test in its 80-year history with lawsuits, calls for a criminal probe, and accusations of "deception and obfuscation" over the potentially deadly defect.Millions of vehicles produced by some of the world's biggest automakers, including Honda, Toyota and General Motors, are being recalled over the problem.- Cover-up claims -Honda has been named in a US lawsuit as a defendant, which alleges it conspired with Takata to hide the flaw for years.Quoting former Takata employees, the New York Times has reported that secret tests were conducted a decade ago to investigate the issue, but executives ordered the destruction of data that exposed design flaws.Takata&#39;s Tokyo-listed shares have lost about half their value since an investigation was opened in June.Attention has focused on a Takata plant in Mexico, with suspicions the defect may be linked to a chemical propellant used to inflate the airbags which can more easily rupture in areas with high humidity.On Thursday, the company confirmed that it had changed the chemical makeup of its airbag propellants, but insisted the move wasn't linked to design flaws."We constantly update our products -- it has nothing to do with the recalls," a Takata spokesman told AFP. Takata has warned over a bigger-than-expected annual loss, but its top executives have stayed largely silent on the crisis.Founded in 1933 as a textile company, Takata evolved into an automotive parts giant that started selling airbags in the 1980s and now has dozens of plants and offices in 20 countries, including the United States,China and Mexico.The airbag division accounts for about 40 percent of its total revenue, which amounted to 556.99 billion yen ($4.88 billion) last fiscal year.Major automakers have shied away from discussing their future relationship with Takata, but a quick switch is unlikely given the Japanese giant's foothold in the sector.Still, parts sourcing for the 2019-2020 model years is happening right now, and a Toyota executive last month said the world's biggest automaker wants to replace the defective part "with something of better quality". <!--#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mkp #yiv0291588167hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mkp #yiv0291588167ads {margin-bottom:10px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mkp .yiv0291588167ad {padding:0 0;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mkp .yiv0291588167ad p {margin:0;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mkp .yiv0291588167ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-sponsor #yiv0291588167ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-sponsor #yiv0291588167ygrp-lc #yiv0291588167hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-sponsor #yiv0291588167ygrp-lc .yiv0291588167ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv0291588167 #yiv0291588167actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv0291588167 #yiv0291588167activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167activity span {font-weight:700;}#yiv0291588167 #yiv0291588167activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv0291588167 #yiv0291588167activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv0291588167 #yiv0291588167activity span span {color:#ff7900;}#yiv0291588167 #yiv0291588167activity span .yiv0291588167underline {text-decoration:underline;}#yiv0291588167 .yiv0291588167attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv0291588167 .yiv0291588167attach div a {text-decoration:none;}#yiv0291588167 .yiv0291588167attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv0291588167 .yiv0291588167attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv0291588167 .yiv0291588167attach label a {text-decoration:none;}#yiv0291588167 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv0291588167 .yiv0291588167bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv0291588167 .yiv0291588167bold a {text-decoration:none;}#yiv0291588167 dd.yiv0291588167last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0291588167 dd.yiv0291588167last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0291588167 dd.yiv0291588167last p span.yiv0291588167yshortcuts {margin-right:0;}#yiv0291588167 div.yiv0291588167attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv0291588167 div.yiv0291588167attach-table {width:400px;}#yiv0291588167 div.yiv0291588167file-title a, #yiv0291588167 div.yiv0291588167file-title a:active, #yiv0291588167 div.yiv0291588167file-title a:hover, #yiv0291588167 div.yiv0291588167file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0291588167 div.yiv0291588167photo-title a, #yiv0291588167 div.yiv0291588167photo-title a:active, #yiv0291588167 div.yiv0291588167photo-title a:hover, #yiv0291588167 div.yiv0291588167photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0291588167 div#yiv0291588167ygrp-mlmsg #yiv0291588167ygrp-msg p a span.yiv0291588167yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv0291588167 .yiv0291588167green {color:#628c2a;}#yiv0291588167 .yiv0291588167MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv0291588167 o {font-size:0;}#yiv0291588167 #yiv0291588167photos div {float:left;width:72px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167reco-category {font-size:77%;}#yiv0291588167 #yiv0291588167reco-desc {font-size:77%;}#yiv0291588167 .yiv0291588167replbq {margin:4px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mlmsg select, #yiv0291588167 input, #yiv0291588167 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mlmsg pre, #yiv0291588167 code {font:115% monospace;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-mlmsg #yiv0291588167logo {padding-bottom:10px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-msg p#yiv0291588167attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-reco #yiv0291588167reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-sponsor #yiv0291588167ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-sponsor #yiv0291588167ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-sponsor #yiv0291588167ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv0291588167 #yiv0291588167ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}-->

Mon Nov 17, 2014 6:34 pm (PST) . Posted by:

"Sukri Farah"

....baru aden tahu ghupe....takata....pembuat airbag....
....itu la kalau sepang japan GT...ade kete honda takata nsx..........apo
ko bendanye..takata...

On Tue, Nov 18, 2014 at 10:26 AM, Nazri Ahtar littlenoti@yahoo.com
[automobil] <automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
>
> silap2 nanti, semua kereta berumur 10 tahun keatas wajib ganti airbag....
> haa... ambik !!!
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ------------------------------
> *From:* "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <
> automobil@yahoogroups.com>
> *To:* zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
> *Sent:* Tuesday, November 18, 2014 12:00 AM
> *Subject:* www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Woman's death linked to
> faulty airbag
>
>
> 
> *Woman's death linked to faulty airbag*
>
> [image: New Straits Times] <https://my.news.yahoo.com/www.nst.com.my>New
> Straits Times
>
> *SIBU*: The death of a pregnant woman in a car crash here in July has
> opened a new front in a widening United *States* investigation into
> defective airbags that has triggered one of the biggest safety recalls in
> *automotive* history.
> Law Suk Leh, 43, was *driving* her 11-year-old Honda City car on Sunday,
> July 27 when it collided with another vehicle here.
> According to *police*, Law, who was wearing a seat belt, was hit in the
> neck by a metal fragment, 2.5cm in diametre, from the air bag that *tore*
> *apart* in the collision.
> The post-mortem report showed she died from a "severe puncture wound on
> the *neck*".
> Law was transferred to an ambulance, but was pronounced dead en route to
> *hospital*, where a baby daughter was delivered alive, but died two days
> later, police said.
> Law's nephew said his aunt had just a week left of her pregnancy.
> Confirming the incident on *Thursday*, *Honda* Motor recalled another
> 170,000 of its *cars* to have the air bags replaced, taking its total
> recalls over potentially *defective* air bags, made by Takata
> Corporation, to almost 10 million in recent years. About 7 million cars of
> other makes have also been recalled. Law's is the fifth Takata air bag-
> *linked* fatality, and the first outside the US. *Reuters*
>
>
>
> ----- Original Message -----
> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
>
> *Sent:* Sunday, November 16, 2014 4:19 PM
> *Subject:* Fw: Honda reports new exploding Takata-airbag death
>
> *Honda reports new exploding Takata-airbag death*
> [image: AFP News] <http://www.afp.com/>By Kyoko Hasegawa | AFP News –
>
>
> <https://my.news.yahoo.com/photos/graphic-showing-airbag-options-cars-photo-074942710--finance.html>
>
> - Graphic showing *airbag* options for *cars*. Japanese auto parts
> maker Takata faces lawsuits …
> -
> <https://my.news.yahoo.com/photos/honda-said-explosion-involving-defective-airbag-killed-woman-photo-080959000--finance.html>
>
> *Honda* said an explosion involving a defective airbag killed a woman
> in Malaysia, …
> -
> <https://my.news.yahoo.com/photos/car-showroom-japanese-auto-parts-maker-takata-corp-photo-095307660--finance.html>
>
> A car showroom for *Japanese* *auto* parts maker Takata Corp in Tokyo,
> where shares in …
> -
> <https://my.news.yahoo.com/photos/visitors-look-products-japanese-auto-parts-maker-takata-photo-054951264--finance.html>
>
> Shares in the Japanese auto *parts* firm Takata plunged nearly 17
> percent in Tokyo …
>
> Honda said *Thursday* that an exploding airbag in one of its *cars*
> killed a woman in Malaysia, bringing to five the number of *deaths*
> linked to a defect in *parts* made by embattled Japanese supplier Takata.
> The previous four cases happened in the United States, but Honda said
> another *woman* died in a July crash after the rupture of a Takata-made
> airbag.
> "An airbag on one of our vehicles exploded abnormally and a Malaysian
> woman was *killed*," said a Tokyo-based spokesman for the Civic and
> Accord maker.
> At least three of the five *deaths* "were caused by an abnormal airbag
> explosion, including the latest case in Malaysia", Honda said, adding that
> the airbag's involvement in the other two cases had yet to be confirmed.
> The *news* came as the car giant announced an additional recall of more
> than 170,000 vehicles worldwide due to the risk that an explosion could
> send metal shards from the airbag's inflator hurtling at drivers.
> Police reportedly investigated at least one driver death in the US as a
> murder due to woman's grisly injuries, until their focus switched to the
> vehicle's airbag.
> The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), the US auto
> safety regulator, has expanded its "urgent" warning to owners of *cars*
> with affected airbags to take them to dealers to fix the problem.
> *Takata* is facing the biggest test in its 80-year history with lawsuits,
> calls for a criminal probe, and accusations of "deception and obfuscation"
> over the potentially deadly *defect*.
> Millions of vehicles produced by some of the world's biggest automakers,
> including Honda, Toyota and General Motors, are being recalled over the
> problem.
> - Cover-up claims -
> Honda has been named in a US lawsuit as a defendant, which alleges it
> conspired with Takata to hide the flaw for years.
> Quoting former Takata employees, the New York Times has reported that
> secret tests were conducted a decade ago to investigate the issue, but
> executives ordered the destruction of data that exposed design flaws.
> Takata's Tokyo-listed shares have lost about half their value since an
> investigation was opened in June.
> Attention has focused on a Takata plant in Mexico, with suspicions the
> defect may be *linked* to a chemical propellant used to inflate the
> airbags which can more easily rupture in areas with high humidity.
> On Thursday, the company confirmed that it had changed the chemical makeup
> of its airbag propellants, but insisted the move wasn't linked to design
> flaws.
> "We constantly update our products -- it has nothing to do with the
> recalls," a Takata spokesman told AFP.
> Takata has warned over a bigger-than-expected annual loss, but its top
> executives have stayed largely silent on the crisis.
> Founded in 1933 as a textile company, Takata evolved into an automotive
> parts giant that started selling airbags in the 1980s and now has dozens of
> plants and offices in 20 countries, including the United States,China and
> Mexico.
> The airbag division accounts for about 40 percent of its total revenue,
> which amounted to 556.99 billion yen ($4.88 billion) last fiscal year.
> Major automakers have shied away from discussing their future relationship
> with Takata, but a quick switch is unlikely given the Japanese giant's
> foothold in the sector.
> Still, parts sourcing for the 2019-2020 model years is happening right
> now, and a Toyota executive last month said the world's biggest automaker
> wants to replace the defective part "with something of better quality".
>
>
>
>

Mon Nov 17, 2014 8:01 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

2 Maut Dan Seorang Parah Kereta Dipandu Terbabas

kitabantai.info
Kita Bantai

KUANTAN: Sebuah kereta Proton satria dinaiki oleh 3 sahabat hari ini terbabas di KM 362 Jalan Kuala Lumpur-Kota Baharu berhampiran Raub. Kejadian itu menyebabkan 2 orang maut dan seorang cedera parah.

Dalam kejadian tersebut pemandu, Sharul Firdaus Abdul Latif, 23, dan rakan mangsa Muhammad Norhaffis Ansari, 24, yang berda di tempat duduk hadapan maut di tempat kejadian dan manakala seorang lagi mangsa Muhamad Saiful Amirul Rosli, 18, yang duduk di tempat duduk belakang mangalami cedera parah.

Timbalan Ketua Polis Daerah Raub, DSP Abdul Rahim Abdul Razak mengesahkan kejadian ini dan memaklumkan kepada pihak bomba untuk operasi menyelamat.

Menurut beliau lagi, "Ketika nahas, semua mereka sedang dalam perjalanan dari Raub menghala ke Bentong dan kenderaan terbabit dipercayai terbabas sebelum masuk ke dalam longkang konkrit di kiri jalan,"

Kedua-dua mayat mangsa telah di hantar ke Hospital Raub untuk dibedah siasat dan seorang lagi mangsa yang cedera parahtelah dirawat di wad ICU hospital tersebut

Mon Nov 17, 2014 8:02 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Disambar api ketika bakar kereta adik

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net

Marang: Seorang lelaki yang dipercayai sedang `lalok' dadah disambar api ketika membakar kereta Perodua Myvi milik adik perempuannya di Bukit Payong, di sini, petang semalam.
Dalam kejadian jam 4.30 petang itu, suspek berusia 39 tahun turut membakar motosikal Yamaha Lagenda miliknya.

Suspek dipercayai bertindak sedemikian selepas berlaku perselisihan faham dengan adik perempuannya selepas mangsa enggan memberikan wang kepadanya.

Kegagalan mangsa menyebabkan suspek naik angin sebelum bertindak membakar kereta mangsa dan motosikal miliknya.

Malah, suspek turut mengacukan sebilah parang ke arah adiknya selepas mangsa cuba menghalang perbuatan suspek.

Namun, tindakan suspek mengundang padah apabila dia turut disambar api sebelum dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu untuk rawatan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang Deputi Superintendan Risikin Satiman yang dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian. - HMetro

Mon Nov 17, 2014 5:24 pm (PST) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

suruh wife kedahlanie pakai waze jahhh

2014-11-16 17:38 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
> *Kalau ajal tiba-tiba menjemput... *
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
> MUHAMAD MAT YAKIM
>
> ISTERI saya sudah berbelas tahun miliki lesen memandu. Dan dia
> sememangnya seorang pemandu yang cekap, bukan pemandu lesen kopi O atau
> lesen terbang, apa yang diistilahkan orang terhadap lesen yang diperoleh
> secara rasuah oleh mereka yang tidak tahu memandu.
>
> Namun sesuatu yang jadi masalah bagi isteri saya ialah jalan. Dia tidak
> tahu jalan, dan jenis tidak ingat jalan. Jalan yang dia tahu hanya yang dia
> lalu untuk pergi dan balik ke tempat kerjanya di Hospital Sungai Buloh
> setiap hari.
>
> Selain itu, jika dia perlu pergi ke tempat lain, jangankan di luar Lembah
> Klang, jika di KL sahaja pun, saya yang kena ambil cuti untuk hantar dan
> jemput dia balik.
>
> Saya tidak boleh ambil sebahagian daripada waktu kerja untuk berbuat
> begitu kerana rumah kami jauh - lebih 40 kilometer dari pejabat saya di Shah
> Alam - dan saya perlu masa yang sangat lama untuk pergi dan balik semula
> ke tempat kerja.
>
> Maka langkah paling selamat bagi saya supaya tidak tergopoh-gapah adalah
> dengan ambil cuti. Tidak. Ini juga bukan rungutan. Isteri saya jadi
> begitu, mungkin kerana saya sendiri yang sejak dahulu melarang dia memandu
> ke mana-mana tempat yang dia tidak biasa.
>
> Ini kerana saya selalu berasa risau memandu dalam keadaan tidak biasa
> boleh mengakibatkan apa sahaja kemungkinan yang buruk. Siapa yang tidak
> sayang bini, kan?
>
> Justeru, sejak dahulu juga saya sudah biasa tawar diri untuk hantar dan
> jemput dia jika ada urusan di mana-mana yang selain tempat kerja biasanya.
>
> Itu bukan masalah bagi saya dan saya masih bersedia untuk melakukannya
> sampai bila-bila pun. Cuma kadang kala saya terfikir, bagaimana keadaannya
> dalam urusan yang seperti ini jika tiba-tiba ajal menjemput saya pergi?
>
> Memanglah kalau hendak dikira kesukaran, bukan itu sahaja. Banyak lagi
> perkara lebih sukar yang akan dilalui oleh seseorang balu selepas pemergian
> suami.
>
> Bagaimanapun sudah tentu masalah jadi berganda apabila hal yang paling
> asas iaitu bergerak untuk berurusan di sana sini pun tidak mampu dilakukan
> secara sempurna. Hendak diharap pada anak-anak, mereka juga tidak mampu.
>
> Zaman dahulu, masalah seperti ini tidak banyak berlaku kerana apa-apa
> urusan bagi seorang balu akan dibantu oleh anggota keluarga yang tinggal
> sebelah menyebelah rumah. Tetapi zaman ini, kita hidup di bandar, saudara-
> mara tinggal berjauhan dan mereka juga sibuk dengan urusan masing-masing.
>
> Kalau dahulu, banyak perkara boleh diuruskan secara mudah tetapi sekarang,
> sesetengahnya agak rumit. Jadi, inilah antara perkara yang menghantui saya
> sejak mencapai umur lebih 40 ini. Sama ada saya risau ataupun tidak, kalau
> sudah tiba ajal, tidak dilambat atau dipercepat barang sesaat.
>
> Mengapa saya lebih memikirkan hal yang seperti itu sejak umur sampai
> peringkat ini? Sebabnya saya kira kebanyakan kita, apabila usia mencecah
> 40, baki yang tinggal lazimnya adalah tidak sebanyak yang sudah
> ditinggalkan.
>
> Maka sudah sampai masa untuk kita lebih memikirkan hal mati, bekalan yang
> mahu dibawa ke alam yang kekal abadi, juga soal kehidupan anak isteri yang
> ditinggalkan.
>
> Apakah mereka akan hidup berkali ganda lebih susah setelah ketiadaan kita?
>
> Kepada isteri, kadang kala susah juga untuk berterus-terang apa yang kita
> rasa dalam hati kerana apabila dikaitkan dengan mati. Ini akan bawa
> kesedihan hingga mungkin tidak dapat lagi hendak dibincangkan. Isteri mana
> pun mudah emosi apabila suami sebut hal mati, walhal kita cuma mahu dia
> lebih bersiap sedia andai kita tiba-tiba dijemput.
>
> Zaman sekarang, banyak berlaku kes mati mengejut. Jadi hal yang semacam
> ini perlu diperingatkan, diberikan perhatian. Sekurang-kurangnya supaya dia
> dan anak-anak yang ditinggalkan tidak panik yang menyebabkan keadaan
> bertambah sulit.
>
> Walau apa pun, seperti yang saya kata tadi, sama ada kita risau atau
> tidak, ajal tidak akan lewat atau dipercepat. Banyak kes di sekeliling,
> isteri-isteri sama ada yang kematian suami ataupun diceraikan, yang
> meskipun sebelum itu hidup mereka terlalu bergantung kepada suami,
> tiba-tiba sahaja datang keupayaan untuk berdikari setelah ditinggalkan.
>
> Harapnya isteri saya pun begitu juga walaupun sebolehnya, saya mahu hidup
> seribu tahun lagi untuk dia.
>
>
>

Mon Nov 17, 2014 5:26 pm (PST) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

apa apa pun kita kena jadi polis untuk JPJ. plate number menteri ke anak ke
adik dia ke kita kena take note dan tegur, bawa ke parlimen kalau tak ikut
sepek. nanti dia accident sebab plate number

2014-11-14 18:00 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
> [Attachment(s) <#149add85a009ff1b_TopText> from bashah included below]
>
> money > power > money > bentley
>
>
>
> On Friday, November 14, 2014 4:42 PM, "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com
> [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> money makes more money bro..
>
> 2014-11-14 14:58 GMT+08:00 MetalWorks Calibra muazck@gmail.com
> [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>
> tak tahu lah. sani salleh impression dah umo 38, tapi dah ada sani
> express. dan dah beli ferrari. mungkin dia pun ada bisnes setaraf sani
> salleh
>
>
> 2014-11-02 23:48 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>
> 
>
> *Wow!! Adik dia pakai Bently Continental GT laa... *
> bloglist-malaysia.blogspot
> darisungaiderhaka.blogspot
> Posted by Anak Sungai Derhaka
>
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-81CFhWzlgfU/VFNZrTidPvI/AAAAAAABEhk/vCNCyLVXoSY/s1600/Bently.jpg>
> Menurut seorang sahabat yang kerjanya jual kereta, kereta yang terbabit
> dalam kemalangan ini ialah sebuah Bently Continental GT 2013.
>
> Harganya ialah dari RM1,350,000 hingga RM1,738,000 sebuah.. hanya orang
> yang betul-betul kaya saja mampu memilikinya..
>
> Milik siapa kereta ini??.. bacalah...
>
> *Berpusing elak lopak air *
>
> Alor Gajah: Adik lelaki kepada Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad
> Maslan, Rahim Maslan, 42, terselamat selepas kereta dipandunya terbabit
> dalam kemalangan di Kilometer 202.1, Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan
> di sini, kelmarin.
>
> Dalam kejadian jam 4.30 petang, kereta jenis Bentley dipandu Rahim
> dipercayai hilang kawalan selepas cuba mengelak lopak air dalam hujan lebat
> sebelum kenderaan itu berpusing beberapa kali.
>
> Rahim berkata, dia dalam perjalanan pulang ke Pontian, Johor selepas
> menghantar abangnya di Putrajaya sebelum terbabit kemalangan.
>
> "Ketika tiba di tempat kejadian, hujan lebat sebelum saya nampak kenderaan
> di hadapan cuba mengubah haluan ke kiri lalu saya mengelak ke kanan, tetapi
> malangnya tanpa disedari terdapat lopak air di hadapan.
>
> "Saya cuba menekan brek menyebabkan kereta terus berpusing lalu merempuh
> besi penghadang tengah dan terseret sebelum terhenti melintang di lorong
> kanan," katanya.
>
> Menurutnya, dia yang dihimpit beg udara sempat melihat kenderaan dari arah
> sama cuba mengelak merempuh keretanya sebelum sebuah treler menekan brek
> kecemasan dan hampir melanggar kenderaannya.
>
> "Saya lihat bagaimana pemandu treler mengawal kenderaan beratnya dengan
> memaut stereng ke kiri bagi mengelak merempuh kereta saya dengan menghimpit
> penghadang kiri hingga kepala treler terlipat dua.
>
> "Selepas keadaan tenang, saya keluar daripada kereta dan melompat ke
> kawasan besi penghadang tengah dan berlari beberapa meter ke hadapan lalu
> terus bersujud kerana terselamat dalam kejadian itu," katanya.
>
> Katanya, dia bersyukur terselamat biarpun terpaksa meredah hujan lebat di
> tengah lebuh raya sebelum anggota peronda lebuh raya dan pasukan penyelamat
> tiba di tempat kejadian.
>
> "Saya tidak dapat bayangkan keadaan ketika itu kerana hanya berserah
> kepada takdir dan saya bersyukur tidak cedera," katanya.
>
> Sementara itu, Pemangku Timbalan Ketua Polis Daerah Alor Gajah Asisten
> Superintendan Jasmani Othman berkata, kemalangan berlaku ketika hujan lebat
> menyebabkan kereta dipandu mangsa hilang kawalan sebelum terbabas.
>
> "Bagaimanapun, pemandunya sempat keluar dan menyelamatkan diri di bahagian
> besi penghadang tengah tanpa cedera dan kes disiasat mengikut Seksyen 43,
> Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya ~ myMetro
> <http://www.hmetro.com.my/node/4949>
>
>
> Hebatnya adik dia.. umur baru 42 tahun tapi boleh pakai kereta yang
> harganya lebih dari RM1Juta..
>
> Bussines apa agaknya dia?.. adakah dia peroleh keuntungan dari penjualan
> pokok-pokok getah yang ditoreh oleh Ahmad Maslan suatu masa dulu?
>
> Atau mungkinkah dia telah menabung dari kecil?
>
>
> NASIB BAIK ADIK KETUA PENERANGAN UMNO MALAYSIA, DATUK AHMAD MASLAN PANDU
> KERETA BENTLEY YANG TERLIBAT DALAM KEMALANGAN.
> <http://omakkau.blogspot.com/2014/10/nasib-baik-adik-ketua-penerangan-umno.html>
> *omakkau.blogspot*
> *Posted by OMAK KAU!!!
> <http://www.blogger.com/profile/07986786810955624095>*
>
>
> <http://1.bp.blogspot.com/-KXYEZ_h2mCI/VFNdASHrKEI/AAAAAAAA84k/ooRo3OFFSTA/s1600/adik%2Bmat%2Bmaslan%2Beksiden.jpg>
>
>
> Adik lelaki kepada Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan, Rahim
> Maslan, 42, terselamat selepas kereta dipandunya terbabit dalam kemalangan
> di Kilometer 202.1, Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan di sini, kelmarin.
>
> Dalam kejadian jam 4.30 petang, kereta jenis Bentley dipandu Rahim
> dipercayai hilang kawalan selepas cuba mengelak lopak air dalam hujan lebat
> sebelum kenderaan itu berpusing beberapa kali.
>
> Rahim berkata, dia dalam perjalanan pulang ke Pontian, Johor selepas
> menghantar abangnya di Putrajaya sebelum terbabit kemalangan.
>
> "Ketika tiba di tempat kejadian, hujan lebat sebelum saya nampak kenderaan
> di hadapan cuba mengubah haluan ke kiri lalu saya mengelak ke kanan, tetapi
> malangnya tanpa disedari terdapat lopak air di hadapan.
>
> "Saya cuba menekan brek menyebabkan kereta terus berpusing lalu merempuh
> besi penghadang tengah dan terseret sebelum terhenti melintang di lorong
> kanan," katanya.
>
> Menurutnya, dia yang dihimpit beg udara sempat melihat kenderaan dari arah
> sama cuba mengelak merempuh keretanya sebelum sebuah treler menekan brek
> kecemasan dan hampir melanggar kenderaannya.
>
> "Saya lihat bagaimana pemandu treler mengawal kenderaan beratnya dengan
> memaut stereng ke kiri bagi mengelak merempuh kereta saya dengan menghimpit
> penghadang kiri hingga kepala treler terlipat dua.
>
> "Selepas keadaan tenang, saya keluar daripada kereta dan melompat ke
> kawasan besi penghadang tengah dan berlari beberapa meter ke hadapan lalu
> terus bersujud kerana terselamat dalam kejadian itu," katanya.
>
> Katanya, dia bersyukur terselamat biarpun terpaksa meredah hujan lebat di
> tengah lebuh raya sebelum anggota peronda lebuh raya dan pasukan penyelamat
> tiba di tempat kejadian.
>
> "Saya tidak dapat bayangkan keadaan ketika itu kerana hanya berserah
> kepada takdir dan saya bersyukur tidak cedera," katanya.
>
> Sementara itu, Pemangku Timbalan Ketua Polis Daerah Alor Gajah Asisten
> Superintendan Jasmani Othman berkata, kemalangan berlaku ketika hujan lebat
> menyebabkan kereta dipandu mangsa hilang kawalan sebelum terbabas.
>
> "Bagaimanapun, pemandunya sempat keluar dan menyelamatkan diri di bahagian
> besi penghadang tengah tanpa cedera dan kes disiasat mengikut Seksyen 43,
> Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya
>
>
>
>
>
>
>

Mon Nov 17, 2014 11:17 pm (PST) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Assalamualaikum,

Saya nak tanya sikit pasal master pulley / crank pulley.

Crank pulley yang original ada getah, tapi ada juga crank pulley yang solid
(tanpa getah).
Saya tahu fungsi getah tu untuk slip jadinya soalan saya;

Crank pulley rosak ni boleh buat kita bazir banyak sebab dia seakan-akan
alternator rosak, batteri kong, current leakage.
Tak pasal² tukar banyak barang.

So kalau kita tukar dengan yang solid punya ada masalah tak?
Sebab nak beli barang sekarang ni kadang² kotak aje original dalam, china..
Ada sapa² yang ada pengalaman tak? Mohon share..

[image: Inline image 1][image: Inline image 2]

Thanks in advance,
-zaied-
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: