Friday, November 7, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4052[1 Attachment]

8 Messages

Digest #4052

Messages

Thu Nov 6, 2014 8:06 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

RAYUAN !! Surau Al Mutmainnah Perlukan Sumbangan/Zakat Anda

Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar
tranungkite.net

RAYUAN !! Surau Al Mutmainnah Perlukan Sumbangan/Zakat Anda

Assalam, Surau Al Mutmainnah Pandan Perdana memerlukan dana sebanyak RM500,000 untuk tabung pembangunan surau tersebut.
Sumbangan anda boleh disalurkan akaun Maybank: 5642 1210 6340 (Surau Al Mutmainnah)

Semoga sumbangan anda diterima & diberkati Allah S.W.T.. Aamiiin

Sumber: OrangGombak.com
"
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: matuse68
Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar

Rayuan Pembayaran Bahan Binaan Sekolah Tahfiz

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net

"Alhamdulillah pembinaan sekolah tahfiz di Mukim Bongek, Rembau kini sedang giat dijalankan dan kini dalam proses untuk menaikkan tingkat atas bangunan. Berikut ialah bil dari pembekal bahan binaan yang perlu dibayar dalam tempoh sebulan ini sebelum hujung November 2014.

Kepada mereka yang ingin menderma untuk membayar sebahagian daripada kos bahan binaan ini sila hubungi Ustaz Septian 0132646001 atau Hj Rozmal 0122267406 .
Simen RM 875

Y12 RM 3,600

Plywood RM 2,080

BRC RM 4,500

R6 RM 18

MT 1x2 RM 3,304.86

R6 RM 2,400

JUMLAH RM 16,777.86

Untuk sumbangan sila salurkan ke :

Akaun Maybank 562843505815

Nama akaun : TARB ALGONTORY RESOURCES

Maklumat lanjut Sekolah Tahfiz Arabic Al Gontory di

http://tahfizalgontory.blogspot.com

www.facebook.com/tarbalgontory

www.facebook.com/tahfiz.algontory

Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: rozmal
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

Thu Nov 6, 2014 8:06 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Buli: Dua pelajar disingkir dari asrama anak yatim

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

KOTA KINABALU - Dua pelajar yang terbabit dalam kejadian buli seperti yang tersiar menerusi klip video di laman sosial baru-baru ini telah diambil tindakan.

Mereka telah disingkirkan dari asrama Anak Yatim Kompleks Penyayang Jejawi, Perlis, tempat kejadian itu berlaku.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Dr Khair Mohamad Yusof berkata kejadian itu yang berlaku pada 24 Mei lepas melibatkan tujuh penghuni asrama berkenaan.

"Kes itu sudah selesai. Kementerian Pendidikan memandang serius isu buli yang perlu ditangani tanpa tolak ansur. Tindakan tegas akan diambil dalam kes seperti itu termasuk menyingkirkan pelakunya daripada sekolah dan asrama," katanya di sini hari ini.

Pihak polis turut mengesahkan kejadian tersebut berlaku di asrama berkenaan.

Khair Mohamad berkata, kementerian juga akan mengambil tindakan terhadap pengurusan sekolah dan pihak asrama sekiranya mereka gagal mengambil tindakan sewajarnya dalam menangani isu buli.

Sementara itu beliau berkata, pihak kementerian sedang bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi mengesan sebuah lagi video yang disiarkan di laman media sosial yang turut mamaparkan aksi buli.

Beliau meminta meminta semua pihak yang mempunyai maklumat berhubung kes itu agar menghubungi polis atau institusi pendidikan.

Klip video itu memaparkan seorang remaja lelaki dipukul beberapa remaja di dalam sebuah bilik yang dipercayai asrama sebuah sekolah.

Beliau berkata, kementerian telah mengarahkan pengarah bahagian, Jabatan Pendidikan Negeri, Pegawai Pejabat Daerah, pengetua dan guru besar supaya menggunakan sumber dan kepakaran mereka untuk mengesan lokasi dan pelaku kes tersebut.

Khair Mohamad berkata, sepanjang Januari hingga Jun tahun ini, sebanyak 13,359 pelajar sekolah rendah dan menengah terlibat dengan kes salah laku berunsur jenayah.

"Ia termasuk 4,568 pelajar disiasat di bawah jenayah berat dan 1,314 melibatkan kes buli," katanya. - Bernama

5 Remaja Mengaku Salah Merusuh Di Asrama Anak Yatim

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

TERTUDUH kes buli pelajar asrama anak yatim di sini dibawa ke Mahkamah Juvana Kangar, hari ini. - Foto Eizairi Shamsudin

KANGAR – Lima remaja mengaku bersalah di Mahkamah Juvana Kangar, di sini petang tadi atas tuduhan merusuh di sebuah asrama anak yatim, antara 31 Mei hingga 1 Jun lalu.

Kesemua tertuduh yang berusia antara 13 tahun hingga 16 tahun itu dituduh di hadapan Majistret Norhayati Ibrahim di bawah Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh.

(Lagi Video Kes Buli Di Asrama Tersebar!)

Seorang daripada tertuduh yang berusia 15 tahun bagaimanapun tidak hadir ke mahkamah.

Norhayati menetapkan kes dibicarakan semula dan jatuh hukum pada 24 Disember 2014 sementara menunggu laporan akhlak dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Pendakwaan dilakukan oleh Ketua Unit Pendakwaan negeri, Badius Zaman Ahmad. Selepas pertuduhan, kelima-lima remaja berkenaan yang tidak diikat jamin dibawa ke lokap untuk ditahan.

Kelmarin, satu klip video berdurasi hampir tujuh minit yang menunjukkan sekumpulan pelajar membelasah seorang pelajar lain di sebuah bilik asrama dipapar dan disebar di laman sosial. – BH Online

Video buli berlaku di asrama anak yatim di Perlis

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

KUALA LUMPUR - Polis hari ini mengesahkan video klip aksi buli membabitkan tujuh pelajar dan seorang mangsa yang menjadi viral di laman sosial baru-baru ini, berlaku di Asrama Anak Yatim, Kompleks Penyayang Doktor Siti Hasmah, di Jejawi, Kangar.

Pemangku Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun berkata, kes itu merupakan kes lama yang telah dilaporkan Jun lepas dan kertas siasatan telah dikemukakan kepada pihak pendakwa raya untuk tindakan lanjut.

"Video ini melibatkan tujuh orang pelajar iaitu tiga pelajar tingkatan satu, dua pelajar tingkatan dua, dan dua pelajar tingkatan tiga yang bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Sirajudin yang telah memukul seorang pelajar darjah lima yang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kubang Gajah, Arau," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau berkata, difahamkan mangsa dipukul kerana enggan membersihkan bilik sedangkan pada hari berkenaan merupakan gilirannya untuk berbuat demikian.

Pihak polis tetap mengemukakan kertas siasatan kepada pendakwa raya sekalipun pihak penyelia pelajar telah menarik balik laporan mereka atas tujuan menyelesaikan masalah itu secara baik, katanya.

Klip video berdurasi enam minit 51 saat itu memaparkan seorang remaja lelaki dipukul beberapa remaja lain di dalam sebuah bilik dipercayai asrama sebuah sekolah, sehingga menimbulkan rasa marah dalam kalangan masyarakat.

Mengenai sebuah lagi video klip yang turut merakam aksi buli sekumpulan pelajar terhadap sembilan orang pelajar lain, Mohamad Fuzi berkata, lokasi serta nama sekolah itu sedang dikenal pasti.

"Arahan telah dikeluarkan kepada semua Pesuruhjaya Polis dan Ketua Polis Negeri untuk mengesan sekolah serta remaja yang terbabit, namun sehingga hari ini masih belum ada pihak yang tampil memberi maklumat," katanya.

Kejadian itu direkodkan dalam sebuah klip video berdurasi empat minit 37 saat yang dimuat naik di laman sosial yang memaparkan aksi sekumpulan remaja lelaki membelasah sembilan remaja di dalam sebuah bilik dipercayai asrama sebuah sekolah. - Bernama

Wajah Kaki Buli Di Asrama Di Dedah??

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

Ini dia kaki buli di asrama yang terpapar menjadi viral video youtube. Yang pakai singlet hitam pakai baju Liverpool.. Ini adalah kes lama di tawau. betul ke tidak masih dalam siasatan

Susah juga nak dapat kepastian di media sosial.

Video buli: Polis kesan lokasi, pelajar

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol
tranungkite.net

SHAH ALAM – Polis setiap negeri sedang giat mengesan sekolah dan pelajar yang terlibat dalam dua klip video aksi buli yang tersebar di laman sosial, baru-baru ini.

Pemangku Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun dalam satu kenyataan berkata, arahan khusus telah diberikan kepada semua pesuruhjaya polis dan ketua polis negeri bagi mengesan perkara tersebut.

"Ekoran daripada penyebaran dua klip video di laman sosial yang memaparkan aksi buli yang berlainan oleh sekumpulan pelajar di sekolah berasrama, arahan khusus telah diberikan kepada semua pesuruhjaya polis dan ketua polis negeri untuk mengesan sekolah serta pelajar yang terlibat.

"Siasatan untuk kenal pasti tempat sebenar sedang dijalankan dan pihak polis merayu kepada orang ramai, pihak sekolah, guru serta ibu bapa dan pelajar terlibat yang mengetahui dan mempunyai maklumat tentang kejadian tersebut untuk tampil ke hadapan bagi membantu siasatan polis," katanya.

Dua klip video yang tersebar menunjukkan aksi pukul pelajar-pelajar lelaki dipercayai di asrama berdasarkan imej katil yang terdapat dalam video tersebut.

Dua video tersebut menimbulkan kemarahan orang awam dan menuntut tindakan segera pihak berkuasa. - Sinar Harian

Thu Nov 6, 2014 8:07 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Tazkirah buat sahabat dan anakku

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net
Oleh TUAN IBRAHIM TUAN MAN

Firman Allah dalam Hadis Qudsi:

لا اجمع علي عبدي خوفين ولا اجمع له امنين، اذا امنني في الدنيا اخفته يوم القيامة واذا خافني في الدنيا امنته يوم القيامة

Maksudnya: "Aku tidak akan mengumpulkan dua ketakutan ke atas hambaKu, dan Aku juga tidak akan mengumpulkan dua keamanan. Jika ia merasa aman dari (azabku) di dunia, nescaya Aku merasakan ketakutan baginya pada hari kiamat, dan bilamana ia merasa takut kepada (azabku) di dunia, nescaya ia akan merasa selamat di akhirat." (Hadis Riwayat Ibn Mubarak, dari al-Hassan. Hadis Mursal)

1. Dua perasaan, iaitu rasa takut kepada Allah dan rasa selamat sehingga tidak mempedulikan azab Allah merupakan dua perasaan yang sentiasa wujud dalam diri manusia. Dua perasaan ini saling berlawanan antara satu sama lain.

2. Orang yang merasa aman dengan melakukan kemaksiatan, melanggar larangan Allah serta melakukan dosa kepada Allah di dunia, nescaya ia akan mengadap Allah dalam keadaan penuh ketakutan dan kegerunan.

Manakala mereka yang takut dari melakukan maksiat serta pendurhakaan kepada Allah semasa hidup, maka ia akan dibangkitkan di hari kiamat dengan penuh rasa aman dan selamat dari azab dan kemurkaan Allah.

3. Maka sesiapa yang gelak ketawa melakukan dosa di dunia, ia akan dibangkitkan dalam keadaan menangis di akhirat. Manakala sesiapa yang menagisi dosa dan kesalahannya di dunia, nescaya ia akan dibangkitkan dengan keamanan dan keredhaan Allah di akhirat.

Benarlah sabda Rasulullah mafumnya:

"Dua mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka di akhirat, iaitu mata yang menangis kerana takutkan Allah dan mata yang bearjaga malam dalam mempertahankan agama Allah."

Wahai anakku,

Berapa kali kita menangisi dosa dan kesalahan yang kita lakukan, berbanding banyaknya air mata yang gugur kerana urusan dunia kita. Semoga Allah memelihara diri ini dari kemurkaan-Nya di dunia dan azab-Nya di akhirat.

Senyum
Bandar Pusat Jengka.
4hb Nov 2014

Thu Nov 6, 2014 8:08 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

[EKSKLUSIF] Petua Mencuci Buah Pinggang Dengan Kos Kurang RM2 | PETUA DAN TIPS
bloglist-malaysia.blogspot.
queachmad.com
by Que Achmad

[EKSKLUSIF] Petua Mencuci Buah Pinggang Dengan Kos Kurang RM2 | PETUA DAN TIPS |

Bertahun-tahun buah pinggang kita ditugaskan untuk menapis darah kita untuk mengeluarkan garam, racun-racun dan bahan-bahan lain yang tidak diingini yang telah memasuki badan kita melalui pemakanan, minuman dan lain-lain.

Dengan peredaran masa itu, kandungan garam akan terkumpul di dalam badan kita dan ini perlu di keluarkan.

Disini lah buah pinggang akan menjalankan fungsinya sebagai mesin rawatan pembersihan ini.

Tapi tahukah anda, ada satu cara yang boleh di amalkan untuk mengeluarkan bahan2 garam serta bahan2 racun lain dari dalam badan kita dengan kos RM 1.00 atau kurang.

Caranya adalah dengan amalan meminum air dari rebusan daun parsli / daun ketumbar.

Caranya:
1. Beli daun parsli / ketumbar ini dengan harga RM1.00 atau kurang
2. Basuhkan (dicadangkan dgn air mineral) hingga bersih dan potong daun ini kecil2
3. Masukkan daun2 kecil ini ke dalam periuk dan masukkan air bersih.
4. Rebuskan daun2 ini selama 10 ke 20 minit
5. Setelah mendidih, biarkan air rebusan itu sejuk
6. Bila sudah sejuk, tapiskan untuk asingkan daun2 dari air nya
7. Tuang dan simpan air rebusan ini di dalam bekas atau botol yang bersih dan simpan di dalam peti ais untuk sejukkannya
8. Kemudian amalkan meminum segelas sehari dari air rebusan ini
9. Jika di amalkan selalu, anda dapati garam dan racun2 lain yang terkumpul di dalam badan, akan keluar melalui pembuangan air kecil.
Anda pasti akan merasai perbezaan diri anda yang anda tidak pernah rasai sebelum ini.

Daun2 parsli sememangnya dikenali sebagai rawatan pembersihan terbaik untuk buah pinggang dan ia adalah semula jadi!

Cuba la…Murahkan rawatan ini , cuma RM 1.00 atau kurang

sumber

Thu Nov 6, 2014 5:12 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

Jika ada batu karang (buah pinggang atau hempedu) , pokok dokong anak pun boleh. Dengan izin Allah jua.Rebus 2 pokok  kecil dan minum airnya, 2 kali sehari.Atau kalau jenis Rambo, basuh dan kunyah buat ulam dg sambal belacan.Dokong anak ada 2 jenis - yg hijau merah sikit dan yg merah banyak..Yg hijau merah sikit tu elok sikit.DA ialah pokok herba tahap AAAAA - sebab tiada racun dan ummphh.Lepas tu boleh drive keta**.

** automobil 

On Friday, November 7, 2014 12:15 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
[EKSKLUSIF] Petua Mencuci Buah Pinggang Dengan Kos Kurang RM2 | PETUA DAN TIPS
bloglist-malaysia.blogspot.queachmad.comby Que Achmad 
[EKSKLUSIF] Petua Mencuci Buah Pinggang Dengan Kos Kurang RM2 | PETUA DAN TIPS |  Bertahun-tahun buah pinggang kita ditugaskan untuk menapis darah kita untuk mengeluarkan garam, racun-racun dan bahan-bahan lain yang tidak diingini yang telah memasuki badan kita melalui pemakanan, minuman dan lain-lain.

Dengan peredaran masa itu, kandungan garam akan terkumpul di dalam badan kita dan ini perlu di keluarkan.
Disini lah buah pinggang akan menjalankan fungsinya sebagai mesin rawatan pembersihan ini.
Tapi tahukah anda, ada satu cara yang boleh di amalkan untuk mengeluarkan bahan2 garam serta bahan2 racun lain dari dalam badan kita dengan kos RM 1.00 atau kurang.
Caranya adalah dengan amalan meminum air dari rebusan daun parsli / daun ketumbar.
Caranya:
1. Beli daun parsli / ketumbar ini dengan harga RM1.00 atau kurang
2. Basuhkan (dicadangkan dgn air mineral) hingga bersih dan potong daun ini kecil2
3. Masukkan daun2 kecil ini ke dalam periuk dan masukkan air bersih.
4. Rebuskan daun2 ini selama 10 ke 20 minit
5. Setelah mendidih, biarkan air rebusan itu sejuk
6. Bila sudah sejuk, tapiskan untuk asingkan daun2 dari air nya
7. Tuang dan simpan air rebusan ini di dalam bekas atau botol yang bersih dan simpan di dalam peti ais untuk sejukkannya
8. Kemudian amalkan meminum segelas sehari dari air rebusan ini
9. Jika di amalkan selalu, anda dapati garam dan racun2 lain yang terkumpul di dalam badan, akan keluar melalui pembuangan air kecil.
Anda pasti akan merasai perbezaan diri anda yang anda tidak pernah rasai sebelum ini.
Daun2 parsli sememangnya dikenali sebagai rawatan pembersihan terbaik untuk buah pinggang dan ia adalah semula jadi!
Cuba la…Murahkan rawatan ini , cuma RM 1.00 atau kurang
sumber <!--#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mkp #yiv8617288831hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mkp #yiv8617288831ads {margin-bottom:10px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mkp .yiv8617288831ad {padding:0 0;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mkp .yiv8617288831ad p {margin:0;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mkp .yiv8617288831ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-sponsor #yiv8617288831ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-sponsor #yiv8617288831ygrp-lc #yiv8617288831hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-sponsor #yiv8617288831ygrp-lc .yiv8617288831ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv8617288831 #yiv8617288831actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv8617288831 #yiv8617288831activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831activity span {font-weight:700;}#yiv8617288831 #yiv8617288831activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv8617288831 #yiv8617288831activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv8617288831 #yiv8617288831activity span span {color:#ff7900;}#yiv8617288831 #yiv8617288831activity span .yiv8617288831underline {text-decoration:underline;}#yiv8617288831 .yiv8617288831attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv8617288831 .yiv8617288831attach div a {text-decoration:none;}#yiv8617288831 .yiv8617288831attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv8617288831 .yiv8617288831attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv8617288831 .yiv8617288831attach label a {text-decoration:none;}#yiv8617288831 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv8617288831 .yiv8617288831bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv8617288831 .yiv8617288831bold a {text-decoration:none;}#yiv8617288831 dd.yiv8617288831last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv8617288831 dd.yiv8617288831last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv8617288831 dd.yiv8617288831last p span.yiv8617288831yshortcuts {margin-right:0;}#yiv8617288831 div.yiv8617288831attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv8617288831 div.yiv8617288831attach-table {width:400px;}#yiv8617288831 div.yiv8617288831file-title a, #yiv8617288831 div.yiv8617288831file-title a:active, #yiv8617288831 div.yiv8617288831file-title a:hover, #yiv8617288831 div.yiv8617288831file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv8617288831 div.yiv8617288831photo-title a, #yiv8617288831 div.yiv8617288831photo-title a:active, #yiv8617288831 div.yiv8617288831photo-title a:hover, #yiv8617288831 div.yiv8617288831photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv8617288831 div#yiv8617288831ygrp-mlmsg #yiv8617288831ygrp-msg p a span.yiv8617288831yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv8617288831 .yiv8617288831green {color:#628c2a;}#yiv8617288831 .yiv8617288831MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv8617288831 o {font-size:0;}#yiv8617288831 #yiv8617288831photos div {float:left;width:72px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831reco-category {font-size:77%;}#yiv8617288831 #yiv8617288831reco-desc {font-size:77%;}#yiv8617288831 .yiv8617288831replbq {margin:4px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mlmsg select, #yiv8617288831 input, #yiv8617288831 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mlmsg pre, #yiv8617288831 code {font:115% monospace;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-mlmsg #yiv8617288831logo {padding-bottom:10px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-msg p#yiv8617288831attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-reco #yiv8617288831reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-sponsor #yiv8617288831ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-sponsor #yiv8617288831ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-sponsor #yiv8617288831ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv8617288831 #yiv8617288831ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}-->

Thu Nov 6, 2014 5:52 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

HID tak sama dengan DRL rgds,Nazri Ahtar
From: "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, November 5, 2014 9:10 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pemeriksaan Kenderaan Untuk Lampu HID, Plat Nombor

  Saya kira running light to berkelip, so tak boleh la..

http://www.jpj.gov.my/web/guest/Pengubahsuaian-Kenderaan-Persendirian

2014-11-04 12:16 GMT+08:00 MHZ cekelatgetah@gmail.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

  day running light tu lampu led kan? sama ke dgn hid light?

On 03/11/2014 10:17 AM, lan loqius rxzabd@yahoo.com [automobil] wrote:
> Kalau lampu DRL (day running light) tambahan tu tergolong jugak ke?
> -Dak Lan-
>
>
> On Sunday, November 2, 2014 11:48 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
> 
>
>
> Pemeriksaan Kenderaan Untuk Lampu HID, Plat Nombor Bermula Hari
> Ini
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html>
>
>
> greenboc.blogspot
> Posted by Green Boc
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiunsAhC3WVoIeqARntwnwRn-f-oFnqzgjAugBVWg6XGucisMWhz2dfDf5F2c0GpNmx5PCsdKsvXhrhx-FzK0ts87xcJcmJ2Uv0PYAWzhEYDLLrdH7EzKJolEDEOYv16-GrfcPLZML2KGM/s1600/3.jpg>
>
>
> T*indakan Tegas Terhadap Pemilik Kenderaan Pasang Lampu HID, Ubah Suai
> Nombor Plat*
>
> Tindakan _tegas_ akan diambil terhadap kenderaan dengan *nombor plat
> pelbagai reka bentuk, lampu tambahan (lampu strob) dan lampu HID 'head
> lamp' yang tidak mematuhi standard.*
>
> Setelah berbulan-bulan mengeluarkan amaran, Jabatan Pengangkutan Jalan
> (JPJ) akan memulakan tindakan keras di seluruh negara terhadap
> _pengguna_ jalan raya yang melanggar peraturan dan spesifikasi, bermula
> _Sabtu_.
>
> Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Ismail Ahmad berkata kira-kira 1,500
> anggota akan terlibat dalam operasi itu yang akan dilaksanakan
> bersama-sama dengan anggota polis trafik dan Suruhanjaya Pengangkutan
> Awam Darat (SPAD).
>
> Beliau berkata pemeriksaan akan dilakukan di kawasan panas, sambil
> menambah operasi turut meliputi semua bandar dan pekan utama.
>
> "Kami telah memberikan amaran yang cukup terhadap pemilik kenderaan
> _untuk_ *tidak menggunakan _plat_ pendaftaran yang diubah suai dan lampu
> HID yang tidak diluluskan.*
>
> "Masa untuk _berkompromi_ sudah berakhir. Kita tak akan layan sebarang
> alasan.
>
> *"Saman mandatoti akan dikeluarkan," *katanya _kepada_ The Star.
>
> Ismail berkata di bawah spesifikasi JPJ, hanya tiga jenis _plat_ nombor
> dibenarkan.
>
> *Bagi kenderaan biasa, ia mestilah terdiri _daripada_ huruf dan nombor
> putih, timbul atau dilekat di plat hitam* manakala bagi kenderaan
> kedutaan, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Getah Asli
> Antarabangsa, ia harus terdiri daripada huruf putih dan nombor, timbul
> atau dilekat pada plat merah.
>
> Teksi dan kereta sewa harus mempunyai huruf dan nombor berwarna hitam,
> timbul atau dilekatkan di atas plat putih.
>
> *Pemilik motosikal di atas 250cc yang melanggar kaedah-kaedah mengenai
> nombor plat akan dikeluarkan denda kompaun sebanyak RM100 (jika
> diselesaikan dalam masa dua minggu), RM150 (jika diselesaikan antara dua
> minggu dan sebulan) dan RM250 (jika diselesaikan selepas sebulan).
>
> Bagi pemilik motosikal di bawah 250 cc akan dikenakan denda RM70 (jika
> diselesaikan dalam masa dua minggu), RM120 (antara dua minggu dan
> sebulan) dan RM200 (jika lebih dari satu bulan).*
>
> Ismail berkata lampu HID, yang menggunakan gas Xenon, bukan filamen,
> tidak dibenarkan untuk digunakan kecuali dalam kes-kes di mana perubahan
> yang dibuat terhadap keseluruhan sistem pencahayaan dengan akreditasi
> dari Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim).
>
> *"HID yang terlalu kuat boleh mengganggu penglihatan pengguna jalan raya
> yang lain dan berdepan risiko keselamatan," katanya.
>
> Bagi lampu 'strob' atau 'beacon', sejenis lampu berwarna-warni, beliau
> berkata kenderaan persendirian dilarang memasang peranti sedemikian.*
>
> Beliau berkata hanya kenderaan polis, JPJ, Jabatan Bomba dan Penyelamat
> dan ambulans diberi keutamaan menggunakannya.
>
> mengenai cermin gelap, Ismail berkata JPJ telah menunda tarikh
> penguatkuasaan sehingga 1 Mei tahun depan.
>
> "Kami menangguhkan tarikh penguatkuasaan dalam tempoh enam bulan untuk
> memberikan masa yang cukup kepada pemilik kenderaan yang diimport untuk
> menggantikan cermin gelap mereka selepas JPJ menerima banyak rayuan,"
> katanya. -mstar
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQqX5s6mT2cVE0vOQv5jnFPOFo7FG_PJ1Y4QY5lWgjHGphKOmJ2mE0c-1MEnY2yq2EBwqmrtG9gDtXTe6n6nx3rYYipgukKTKmObQivdz4gRrDKpJI7lAwfh3sBS4hsdEoEFT4xWuK8GY/s1600/1.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0HIEHY6l08yfafSgVXiEinCBbPGIGG2Jw4ITGhDpZLrphKGhsv6aSls8VWh7-KzvVqcYQIdMeIZKKDVr2qB3b-B1oXnkTRJc3asnDy-QjubJENfBudJ0Reg4EceUmnWMzssevgaUM0dA/s1600/1a.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg6ZJ8Raft2JJekIZUot5ME9muTd8aH4g-pp6TZqHYMj4Wly6xIqUeOxejoUQRPsK5s9fi3J0DiYZTeaQJPiNEEnj3UnD1p2m4VGFooxiGoFAQfKHlXwUMISpL8hYxJU8gvNEJQw27Obys/s1600/1b.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9ZuhWr1i6ozbbXltsuD66dVdYDGlWusLmTU61frH8hLoIWs2s_JiIJsbKH-QA009L9A8G_AfMpRulZAgbEleZK7srGmlzi_2ShHU-CcsPmhH7Q5D36hWIEPDfriNrdZiajy0aJS5hcjg/s1600/4.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYcjdJd-LN7UV5T38y4V0vLNT4gY3BZV1kRep98syq9PLy67KeZhAxXdhFHmjONWBRgbS6zpe1eJ0I18Ko04k62_TFX9VoZQKRojSuXxC9AlNKzToS3S0HWcfiGqfTS8nx3sCoc3GyeSc/s1600/2.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipTLxWLFQqRMxQuzM1IhyphenhyphenQPxqGY9_Q6noJSukFVJkv_b9B-P-kCZWJQd0HNDvEKjBqJ20qiiGmTKWNjQSRKwNriTpo8iPhzWg0n7RcNLfVtl8Al-yDy_1T9YzgO3qufB1mWV7CTuoCTsw/s1600/3.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9ahX8kBvrY_MNI-JZBd5VcvY10ZEFkRHIIyEAYN3o1OPX55dF4ilsKPP_9DoCAk8CoPgwyr_i7pcLVSh9fmWMJVXfKEEHosJuFqT-Q1acoPuitVrsEgGIlgNeXTH7Fppznxb5WR2-YrY/s1600/a.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg848bQEK1-AWgHmtxeM066mG2SJjVFPhyphenhyphen6VjglvW3UMKORTZSf5406sz2DsR0lVJvigHTJvTXKHkgK2DRb7T0OoXyLZ_4nUbv-EnLOELYRTqB-RJhqE9h-hUPgU7d84p_s-IHI8MysIXs/s1600/b.jpg>
>
>
> _comments: _
>
> Anonymous said...
> Macam siut..
> Aj Style said...
> Kerajaan dah takde duit.
>
> Kenapa tak saman lori amang, lori trailer dan lori balak yang bawa
> muatan sehingga 3 kali ganda...?
>
> Dengar cerita mereka ni dah bayar yuran bulanan... ye ker...?
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html#comment-8046807598385654382>
>
> Anonymous said...
> Hutang negara makan bnyk...tahniah pd PM KANGKUNG
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html#comment-2052846382706506809>
>
> Anonymous said...
> Nak cri duit agak2 lh... P cri bus,lori diorg 2 bjalan atas dasar
> keuntungan.. byak ksalahan n bhaya diorg buat..
> Anonymous said...
> Dari dulu tak tahu mana datang nya begitu ramai nya pegawai jpj
> semasa musim perayaan terutama raya puasa
>
> Ni skg pasal lampu dan nombor plat seramai 1500 orang pegawai
>
> Padahal kita boleh lihat se tiap hari ada lori dan bas yang di pandu
> laju dan berbahaya Timbul persoalan sekurang kurang nya setengah
> dari pegawai tersebut sepatutnya kerap di jalanraya
>
> Dan jika tak ada pemeriksaan apakah tugas kerja yang pegawai
> tersebut ? Menguji dan meluluskan lesen pemandu Habis sekarang
> adakah yang ingin mendapatkan lesen tertangguh ?
> Anonymous said...
> hujung tahun semua nak bonus 500/- dan nak minum coffee bean ke ,
> starbuck ke....
>
> air mineral mana boleh lagi.
>
> mamak , coffee latte satu mari.
>
>
> _Operasi JPJ terhadap kenderaan ubahsuai nombor plat, lampu mula
> hari ini _
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
> Bermula hari ini, tindakan tegas akan dikenakan kepada pemilik kenderaan
> _yang_ melanggar peraturan dan spesifikasi kenderaan seperti
> mengubahsuai nombor plat dan memasang lampu tambahan (lampu strob) dan
> lampu HID 'head lamp' yang _tidak_ mematuhi standard, lapor Mstar Online.
>
> Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menjalankan operasi hari ini,
> melibatkan 1,500 anggota dengan kerjasama polis trafik dan Suruhanjaya
> Pengangkutan Awam Darat (SPAD), menurut laporan tersebut.
>
> Antara kawasan yang akan diperiksa adalah semua bandar dan _pekan_
> utama, serta kawasan panas yang dikenalpasti.
>
> Mstar Online memetik Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad berkata,
> "Kami memberikan amaran yang cukup terhadap pemilik kenderaan untuk
> tidak menggunakan plat pendaftaran yang diubahsuai dan lampu HID yang
> tidak diluluskan."
>
> "Masa untuk berkompromi sudah berakhir. Kita tidak akan layan sebarang
> alasan."
>
> Katanya, saman mandatori akan dikeluarkan bagi mereka yang didapati
> melanggar spesifikasi yang ditetapkan, di mana hanya 3 jenis plat nombor
> yang dibenarkan, Ismail dilaporkan berkata.
>
> Kenderaan biasa sepatutnya mempunyai hanya huruf dan nombor putih yang
> timbul di atas plat hitam, sementara kenderaan kedutaan Pertubuhan
> Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Getah Asli Antarabangsa perlu
> mempunyai huruf putih dan nombor timbul di atas plat merah.
>
> Bagi teksi dan kereta sewa pula, huruf dan nombor perlu berwarna hitam
> dan timbul di atas plat putih.
>
> Spesifikasi lampu HID menggunakan gas Xenon, bukan filamen, tidak
> dibenarkan langsung kecuali jika perubahan dibuat kepada keseluruhan
> sistem pencahayaan yang _diberi_ akreditasi Institut _Piawaian_ dan
> Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim), dalam kes _tertentu_.
>
> Laporan tersebut menerangkan sebab lampu tersebut dilarang digunakan
> iaitu "HID yang terlalu kuat boleh mengganggu penglihatan pengguna jalan
> raya yang lain dan berdepan _risiko_ keselamatan," kata Ismail.
>
> Menurutnya lagi, mana-mana lampu strob atau 'beacon' berwarna tidak
> dibenarkan bagi kenderaan persendirian, dan hanya dibenarkan oleh
> kenderaan polis, JPJ, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan ambulans.
>
> Sekiranya motosikal di atas 250cc melanggar spesifikasi, denda kompaun
> akan dikeluarkan dalam kadar RM100 (_jika_ diselesaikan dalam masa 2
> minggu), RM150 (jika diselesaikan antara 2 minggu dan sebulan) dan RM250
> (jika diselesaikan _selepas_ sebulan).
>
> Motosikal di bawah 250cc pula akan dikenakan denda RM70 (jika
> diselesaikan dalam masa 2 minggu), RM120 (_antara_ 2 minggu dan sebulan)
> dan RM200 (jika lebih dari satu bulan). – 1 November, 2014.
>
> - See moreat:
> http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/operasi-jpj-terhadap-kenderaan-ubahsuai-nombor-plat-lampu-mula-hari-ini#sthash.IU42wvUb.dpuf
>
>
>


#yiv4900197419 #yiv4900197419 -- #yiv4900197419ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mkp #yiv4900197419hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mkp #yiv4900197419ads {margin-bottom:10px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mkp .yiv4900197419ad {padding:0 0;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mkp .yiv4900197419ad p {margin:0;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mkp .yiv4900197419ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-sponsor #yiv4900197419ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-sponsor #yiv4900197419ygrp-lc #yiv4900197419hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-sponsor #yiv4900197419ygrp-lc .yiv4900197419ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv4900197419 #yiv4900197419actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv4900197419 #yiv4900197419activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419activity span {font-weight:700;}#yiv4900197419 #yiv4900197419activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv4900197419 #yiv4900197419activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv4900197419 #yiv4900197419activity span span {color:#ff7900;}#yiv4900197419 #yiv4900197419activity span .yiv4900197419underline {text-decoration:underline;}#yiv4900197419 .yiv4900197419attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv4900197419 .yiv4900197419attach div a {text-decoration:none;}#yiv4900197419 .yiv4900197419attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv4900197419 .yiv4900197419attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv4900197419 .yiv4900197419attach label a {text-decoration:none;}#yiv4900197419 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv4900197419 .yiv4900197419bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv4900197419 .yiv4900197419bold a {text-decoration:none;}#yiv4900197419 dd.yiv4900197419last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv4900197419 dd.yiv4900197419last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv4900197419 dd.yiv4900197419last p span.yiv4900197419yshortcuts {margin-right:0;}#yiv4900197419 div.yiv4900197419attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv4900197419 div.yiv4900197419attach-table {width:400px;}#yiv4900197419 div.yiv4900197419file-title a, #yiv4900197419 div.yiv4900197419file-title a:active, #yiv4900197419 div.yiv4900197419file-title a:hover, #yiv4900197419 div.yiv4900197419file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv4900197419 div.yiv4900197419photo-title a, #yiv4900197419 div.yiv4900197419photo-title a:active, #yiv4900197419 div.yiv4900197419photo-title a:hover, #yiv4900197419 div.yiv4900197419photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv4900197419 div#yiv4900197419ygrp-mlmsg #yiv4900197419ygrp-msg p a span.yiv4900197419yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv4900197419 .yiv4900197419green {color:#628c2a;}#yiv4900197419 .yiv4900197419MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv4900197419 o {font-size:0;}#yiv4900197419 #yiv4900197419photos div {float:left;width:72px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419reco-category {font-size:77%;}#yiv4900197419 #yiv4900197419reco-desc {font-size:77%;}#yiv4900197419 .yiv4900197419replbq {margin:4px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mlmsg select, #yiv4900197419 input, #yiv4900197419 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mlmsg pre, #yiv4900197419 code {font:115% monospace;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-mlmsg #yiv4900197419logo {padding-bottom:10px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-msg p#yiv4900197419attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-reco #yiv4900197419reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-sponsor #yiv4900197419ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-sponsor #yiv4900197419ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-sponsor #yiv4900197419ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv4900197419 #yiv4900197419ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv4900197419

Attachment(s) from Nazri Ahtar
1 of 1 Photo(s)

Thu Nov 6, 2014 5:56 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

DRL - day running light tu BIASAnya lampu LED. boleh juga lampu macam BMW eagle eye tu..... asal lampu tu menyala dan terang waktu siang, considered DRL. DRL light bukan tukar head lamp bulb.

HID light tu tukar terus bulb pada head lamp. wiring kena buat lain.
*kalau salah, tolong betulkan* rgds,Nazri Ahtar
From: "MHZ cekelatgetah@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, November 4, 2014 12:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pemeriksaan Kenderaan Untuk Lampu HID, Plat Nombor

  day running light tu lampu led kan? sama ke dgn hid light?

On 03/11/2014 10:17 AM, lan loqius rxzabd@yahoo.com [automobil] wrote:
> Kalau lampu DRL (day running light) tambahan tu tergolong jugak ke?
> -Dak Lan-
>
>
> On Sunday, November 2, 2014 11:48 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
> 
>
>
> Pemeriksaan Kenderaan Untuk Lampu HID, Plat Nombor Bermula Hari
> Ini
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html>
>
>
> greenboc.blogspot
> Posted by Green Boc
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiunsAhC3WVoIeqARntwnwRn-f-oFnqzgjAugBVWg6XGucisMWhz2dfDf5F2c0GpNmx5PCsdKsvXhrhx-FzK0ts87xcJcmJ2Uv0PYAWzhEYDLLrdH7EzKJolEDEOYv16-GrfcPLZML2KGM/s1600/3.jpg>
>
>
> T*indakan Tegas Terhadap Pemilik Kenderaan Pasang Lampu HID, Ubah Suai
> Nombor Plat*
>
> Tindakan _tegas_ akan diambil terhadap kenderaan dengan *nombor plat
> pelbagai reka bentuk, lampu tambahan (lampu strob) dan lampu HID 'head
> lamp' yang tidak mematuhi standard.*
>
> Setelah berbulan-bulan mengeluarkan amaran, Jabatan Pengangkutan Jalan
> (JPJ) akan memulakan tindakan keras di seluruh negara terhadap
> _pengguna_ jalan raya yang melanggar peraturan dan spesifikasi, bermula
> _Sabtu_.
>
> Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Ismail Ahmad berkata kira-kira 1,500
> anggota akan terlibat dalam operasi itu yang akan dilaksanakan
> bersama-sama dengan anggota polis trafik dan Suruhanjaya Pengangkutan
> Awam Darat (SPAD).
>
> Beliau berkata pemeriksaan akan dilakukan di kawasan panas, sambil
> menambah operasi turut meliputi semua bandar dan pekan utama.
>
> "Kami telah memberikan amaran yang cukup terhadap pemilik kenderaan
> _untuk_ *tidak menggunakan _plat_ pendaftaran yang diubah suai dan lampu
> HID yang tidak diluluskan.*
>
> "Masa untuk _berkompromi_ sudah berakhir. Kita tak akan layan sebarang
> alasan.
>
> *"Saman mandatoti akan dikeluarkan," *katanya _kepada_ The Star.
>
> Ismail berkata di bawah spesifikasi JPJ, hanya tiga jenis _plat_ nombor
> dibenarkan.
>
> *Bagi kenderaan biasa, ia mestilah terdiri _daripada_ huruf dan nombor
> putih, timbul atau dilekat di plat hitam* manakala bagi kenderaan
> kedutaan, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Getah Asli
> Antarabangsa, ia harus terdiri daripada huruf putih dan nombor, timbul
> atau dilekat pada plat merah.
>
> Teksi dan kereta sewa harus mempunyai huruf dan nombor berwarna hitam,
> timbul atau dilekatkan di atas plat putih.
>
> *Pemilik motosikal di atas 250cc yang melanggar kaedah-kaedah mengenai
> nombor plat akan dikeluarkan denda kompaun sebanyak RM100 (jika
> diselesaikan dalam masa dua minggu), RM150 (jika diselesaikan antara dua
> minggu dan sebulan) dan RM250 (jika diselesaikan selepas sebulan).
>
> Bagi pemilik motosikal di bawah 250 cc akan dikenakan denda RM70 (jika
> diselesaikan dalam masa dua minggu), RM120 (antara dua minggu dan
> sebulan) dan RM200 (jika lebih dari satu bulan).*
>
> Ismail berkata lampu HID, yang menggunakan gas Xenon, bukan filamen,
> tidak dibenarkan untuk digunakan kecuali dalam kes-kes di mana perubahan
> yang dibuat terhadap keseluruhan sistem pencahayaan dengan akreditasi
> dari Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim).
>
> *"HID yang terlalu kuat boleh mengganggu penglihatan pengguna jalan raya
> yang lain dan berdepan risiko keselamatan," katanya.
>
> Bagi lampu 'strob' atau 'beacon', sejenis lampu berwarna-warni, beliau
> berkata kenderaan persendirian dilarang memasang peranti sedemikian.*
>
> Beliau berkata hanya kenderaan polis, JPJ, Jabatan Bomba dan Penyelamat
> dan ambulans diberi keutamaan menggunakannya.
>
> mengenai cermin gelap, Ismail berkata JPJ telah menunda tarikh
> penguatkuasaan sehingga 1 Mei tahun depan.
>
> "Kami menangguhkan tarikh penguatkuasaan dalam tempoh enam bulan untuk
> memberikan masa yang cukup kepada pemilik kenderaan yang diimport untuk
> menggantikan cermin gelap mereka selepas JPJ menerima banyak rayuan,"
> katanya. -mstar
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQqX5s6mT2cVE0vOQv5jnFPOFo7FG_PJ1Y4QY5lWgjHGphKOmJ2mE0c-1MEnY2yq2EBwqmrtG9gDtXTe6n6nx3rYYipgukKTKmObQivdz4gRrDKpJI7lAwfh3sBS4hsdEoEFT4xWuK8GY/s1600/1.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0HIEHY6l08yfafSgVXiEinCBbPGIGG2Jw4ITGhDpZLrphKGhsv6aSls8VWh7-KzvVqcYQIdMeIZKKDVr2qB3b-B1oXnkTRJc3asnDy-QjubJENfBudJ0Reg4EceUmnWMzssevgaUM0dA/s1600/1a.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg6ZJ8Raft2JJekIZUot5ME9muTd8aH4g-pp6TZqHYMj4Wly6xIqUeOxejoUQRPsK5s9fi3J0DiYZTeaQJPiNEEnj3UnD1p2m4VGFooxiGoFAQfKHlXwUMISpL8hYxJU8gvNEJQw27Obys/s1600/1b.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9ZuhWr1i6ozbbXltsuD66dVdYDGlWusLmTU61frH8hLoIWs2s_JiIJsbKH-QA009L9A8G_AfMpRulZAgbEleZK7srGmlzi_2ShHU-CcsPmhH7Q5D36hWIEPDfriNrdZiajy0aJS5hcjg/s1600/4.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYcjdJd-LN7UV5T38y4V0vLNT4gY3BZV1kRep98syq9PLy67KeZhAxXdhFHmjONWBRgbS6zpe1eJ0I18Ko04k62_TFX9VoZQKRojSuXxC9AlNKzToS3S0HWcfiGqfTS8nx3sCoc3GyeSc/s1600/2.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipTLxWLFQqRMxQuzM1IhyphenhyphenQPxqGY9_Q6noJSukFVJkv_b9B-P-kCZWJQd0HNDvEKjBqJ20qiiGmTKWNjQSRKwNriTpo8iPhzWg0n7RcNLfVtl8Al-yDy_1T9YzgO3qufB1mWV7CTuoCTsw/s1600/3.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9ahX8kBvrY_MNI-JZBd5VcvY10ZEFkRHIIyEAYN3o1OPX55dF4ilsKPP_9DoCAk8CoPgwyr_i7pcLVSh9fmWMJVXfKEEHosJuFqT-Q1acoPuitVrsEgGIlgNeXTH7Fppznxb5WR2-YrY/s1600/a.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg848bQEK1-AWgHmtxeM066mG2SJjVFPhyphenhyphen6VjglvW3UMKORTZSf5406sz2DsR0lVJvigHTJvTXKHkgK2DRb7T0OoXyLZ_4nUbv-EnLOELYRTqB-RJhqE9h-hUPgU7d84p_s-IHI8MysIXs/s1600/b.jpg>
>
>
> _comments: _
>
> Anonymous said...
> Macam siut..
> Aj Style said...
> Kerajaan dah takde duit.
>
> Kenapa tak saman lori amang, lori trailer dan lori balak yang bawa
> muatan sehingga 3 kali ganda...?
>
> Dengar cerita mereka ni dah bayar yuran bulanan... ye ker...?
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html#comment-8046807598385654382>
>
> Anonymous said...
> Hutang negara makan bnyk...tahniah pd PM KANGKUNG
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html#comment-2052846382706506809>
>
> Anonymous said...
> Nak cri duit agak2 lh... P cri bus,lori diorg 2 bjalan atas dasar
> keuntungan.. byak ksalahan n bhaya diorg buat..
> Anonymous said...
> Dari dulu tak tahu mana datang nya begitu ramai nya pegawai jpj
> semasa musim perayaan terutama raya puasa
>
> Ni skg pasal lampu dan nombor plat seramai 1500 orang pegawai
>
> Padahal kita boleh lihat se tiap hari ada lori dan bas yang di pandu
> laju dan berbahaya Timbul persoalan sekurang kurang nya setengah
> dari pegawai tersebut sepatutnya kerap di jalanraya
>
> Dan jika tak ada pemeriksaan apakah tugas kerja yang pegawai
> tersebut ? Menguji dan meluluskan lesen pemandu Habis sekarang
> adakah yang ingin mendapatkan lesen tertangguh ?
> Anonymous said...
> hujung tahun semua nak bonus 500/- dan nak minum coffee bean ke ,
> starbuck ke....
>
> air mineral mana boleh lagi.
>
> mamak , coffee latte satu mari.
>
>
> _Operasi JPJ terhadap kenderaan ubahsuai nombor plat, lampu mula
> hari ini _
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
> Bermula hari ini, tindakan tegas akan dikenakan kepada pemilik kenderaan
> _yang_ melanggar peraturan dan spesifikasi kenderaan seperti
> mengubahsuai nombor plat dan memasang lampu tambahan (lampu strob) dan
> lampu HID 'head lamp' yang _tidak_ mematuhi standard, lapor Mstar Online.
>
> Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menjalankan operasi hari ini,
> melibatkan 1,500 anggota dengan kerjasama polis trafik dan Suruhanjaya
> Pengangkutan Awam Darat (SPAD), menurut laporan tersebut.
>
> Antara kawasan yang akan diperiksa adalah semua bandar dan _pekan_
> utama, serta kawasan panas yang dikenalpasti.
>
> Mstar Online memetik Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad berkata,
> "Kami memberikan amaran yang cukup terhadap pemilik kenderaan untuk
> tidak menggunakan plat pendaftaran yang diubahsuai dan lampu HID yang
> tidak diluluskan."
>
> "Masa untuk berkompromi sudah berakhir. Kita tidak akan layan sebarang
> alasan."
>
> Katanya, saman mandatori akan dikeluarkan bagi mereka yang didapati
> melanggar spesifikasi yang ditetapkan, di mana hanya 3 jenis plat nombor
> yang dibenarkan, Ismail dilaporkan berkata.
>
> Kenderaan biasa sepatutnya mempunyai hanya huruf dan nombor putih yang
> timbul di atas plat hitam, sementara kenderaan kedutaan Pertubuhan
> Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Getah Asli Antarabangsa perlu
> mempunyai huruf putih dan nombor timbul di atas plat merah.
>
> Bagi teksi dan kereta sewa pula, huruf dan nombor perlu berwarna hitam
> dan timbul di atas plat putih.
>
> Spesifikasi lampu HID menggunakan gas Xenon, bukan filamen, tidak
> dibenarkan langsung kecuali jika perubahan dibuat kepada keseluruhan
> sistem pencahayaan yang _diberi_ akreditasi Institut _Piawaian_ dan
> Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim), dalam kes _tertentu_.
>
> Laporan tersebut menerangkan sebab lampu tersebut dilarang digunakan
> iaitu "HID yang terlalu kuat boleh mengganggu penglihatan pengguna jalan
> raya yang lain dan berdepan _risiko_ keselamatan," kata Ismail.
>
> Menurutnya lagi, mana-mana lampu strob atau 'beacon' berwarna tidak
> dibenarkan bagi kenderaan persendirian, dan hanya dibenarkan oleh
> kenderaan polis, JPJ, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan ambulans.
>
> Sekiranya motosikal di atas 250cc melanggar spesifikasi, denda kompaun
> akan dikeluarkan dalam kadar RM100 (_jika_ diselesaikan dalam masa 2
> minggu), RM150 (jika diselesaikan antara 2 minggu dan sebulan) dan RM250
> (jika diselesaikan _selepas_ sebulan).
>
> Motosikal di bawah 250cc pula akan dikenakan denda RM70 (jika
> diselesaikan dalam masa 2 minggu), RM120 (_antara_ 2 minggu dan sebulan)
> dan RM200 (jika lebih dari satu bulan). – 1 November, 2014.
>
> - See moreat:
> http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/operasi-jpj-terhadap-kenderaan-ubahsuai-nombor-plat-lampu-mula-hari-ini#sthash.IU42wvUb.dpuf
>
>
>
#yiv0647579159 #yiv0647579159 -- #yiv0647579159ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp #yiv0647579159hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp #yiv0647579159ads {margin-bottom:10px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp .yiv0647579159ad {padding:0 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp .yiv0647579159ad p {margin:0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp .yiv0647579159ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ygrp-lc #yiv0647579159hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ygrp-lc .yiv0647579159ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span {font-weight:700;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span span {color:#ff7900;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span .yiv0647579159underline {text-decoration:underline;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach div a {text-decoration:none;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach label a {text-decoration:none;}#yiv0647579159 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv0647579159 .yiv0647579159bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv0647579159 .yiv0647579159bold a {text-decoration:none;}#yiv0647579159 dd.yiv0647579159last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0647579159 dd.yiv0647579159last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0647579159 dd.yiv0647579159last p span.yiv0647579159yshortcuts {margin-right:0;}#yiv0647579159 div.yiv0647579159attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv0647579159 div.yiv0647579159attach-table {width:400px;}#yiv0647579159 div.yiv0647579159file-title a, #yiv0647579159 div.yiv0647579159file-title a:active, #yiv0647579159 div.yiv0647579159file-title a:hover, #yiv0647579159 div.yiv0647579159file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0647579159 div.yiv0647579159photo-title a, #yiv0647579159 div.yiv0647579159photo-title a:active, #yiv0647579159 div.yiv0647579159photo-title a:hover, #yiv0647579159 div.yiv0647579159photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0647579159 div#yiv0647579159ygrp-mlmsg #yiv0647579159ygrp-msg p a span.yiv0647579159yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv0647579159 .yiv0647579159green {color:#628c2a;}#yiv0647579159 .yiv0647579159MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv0647579159 o {font-size:0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159photos div {float:left;width:72px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159reco-category {font-size:77%;}#yiv0647579159 #yiv0647579159reco-desc {font-size:77%;}#yiv0647579159 .yiv0647579159replbq {margin:4px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg select, #yiv0647579159 input, #yiv0647579159 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg pre, #yiv0647579159 code {font:115% monospace;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg #yiv0647579159logo {padding-bottom:10px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-msg p#yiv0647579159attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-reco #yiv0647579159reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv0647579159

Thu Nov 6, 2014 5:57 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

DRL - day running light tu BIASAnya lampu LED. boleh juga lampu macam BMW eagle eye tu..... asal lampu tu menyala dan terang waktu siang, considered DRL. DRL light bukan tukar head lamp bulb.

HID light tu tukar terus bulb pada head lamp. wiring kena buat lain.
*kalau salah, tolong betulkan* rgds,Nazri Ahtar
From: "MHZ cekelatgetah@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, November 4, 2014 12:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pemeriksaan Kenderaan Untuk Lampu HID, Plat Nombor

  day running light tu lampu led kan? sama ke dgn hid light?

On 03/11/2014 10:17 AM, lan loqius rxzabd@yahoo.com [automobil] wrote:
> Kalau lampu DRL (day running light) tambahan tu tergolong jugak ke?
> -Dak Lan-
>
>
> On Sunday, November 2, 2014 11:48 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
> 
>
>
> Pemeriksaan Kenderaan Untuk Lampu HID, Plat Nombor Bermula Hari
> Ini
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html>
>
>
> greenboc.blogspot
> Posted by Green Boc
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiunsAhC3WVoIeqARntwnwRn-f-oFnqzgjAugBVWg6XGucisMWhz2dfDf5F2c0GpNmx5PCsdKsvXhrhx-FzK0ts87xcJcmJ2Uv0PYAWzhEYDLLrdH7EzKJolEDEOYv16-GrfcPLZML2KGM/s1600/3.jpg>
>
>
> T*indakan Tegas Terhadap Pemilik Kenderaan Pasang Lampu HID, Ubah Suai
> Nombor Plat*
>
> Tindakan _tegas_ akan diambil terhadap kenderaan dengan *nombor plat
> pelbagai reka bentuk, lampu tambahan (lampu strob) dan lampu HID 'head
> lamp' yang tidak mematuhi standard.*
>
> Setelah berbulan-bulan mengeluarkan amaran, Jabatan Pengangkutan Jalan
> (JPJ) akan memulakan tindakan keras di seluruh negara terhadap
> _pengguna_ jalan raya yang melanggar peraturan dan spesifikasi, bermula
> _Sabtu_.
>
> Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Ismail Ahmad berkata kira-kira 1,500
> anggota akan terlibat dalam operasi itu yang akan dilaksanakan
> bersama-sama dengan anggota polis trafik dan Suruhanjaya Pengangkutan
> Awam Darat (SPAD).
>
> Beliau berkata pemeriksaan akan dilakukan di kawasan panas, sambil
> menambah operasi turut meliputi semua bandar dan pekan utama.
>
> "Kami telah memberikan amaran yang cukup terhadap pemilik kenderaan
> _untuk_ *tidak menggunakan _plat_ pendaftaran yang diubah suai dan lampu
> HID yang tidak diluluskan.*
>
> "Masa untuk _berkompromi_ sudah berakhir. Kita tak akan layan sebarang
> alasan.
>
> *"Saman mandatoti akan dikeluarkan," *katanya _kepada_ The Star.
>
> Ismail berkata di bawah spesifikasi JPJ, hanya tiga jenis _plat_ nombor
> dibenarkan.
>
> *Bagi kenderaan biasa, ia mestilah terdiri _daripada_ huruf dan nombor
> putih, timbul atau dilekat di plat hitam* manakala bagi kenderaan
> kedutaan, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Getah Asli
> Antarabangsa, ia harus terdiri daripada huruf putih dan nombor, timbul
> atau dilekat pada plat merah.
>
> Teksi dan kereta sewa harus mempunyai huruf dan nombor berwarna hitam,
> timbul atau dilekatkan di atas plat putih.
>
> *Pemilik motosikal di atas 250cc yang melanggar kaedah-kaedah mengenai
> nombor plat akan dikeluarkan denda kompaun sebanyak RM100 (jika
> diselesaikan dalam masa dua minggu), RM150 (jika diselesaikan antara dua
> minggu dan sebulan) dan RM250 (jika diselesaikan selepas sebulan).
>
> Bagi pemilik motosikal di bawah 250 cc akan dikenakan denda RM70 (jika
> diselesaikan dalam masa dua minggu), RM120 (antara dua minggu dan
> sebulan) dan RM200 (jika lebih dari satu bulan).*
>
> Ismail berkata lampu HID, yang menggunakan gas Xenon, bukan filamen,
> tidak dibenarkan untuk digunakan kecuali dalam kes-kes di mana perubahan
> yang dibuat terhadap keseluruhan sistem pencahayaan dengan akreditasi
> dari Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim).
>
> *"HID yang terlalu kuat boleh mengganggu penglihatan pengguna jalan raya
> yang lain dan berdepan risiko keselamatan," katanya.
>
> Bagi lampu 'strob' atau 'beacon', sejenis lampu berwarna-warni, beliau
> berkata kenderaan persendirian dilarang memasang peranti sedemikian.*
>
> Beliau berkata hanya kenderaan polis, JPJ, Jabatan Bomba dan Penyelamat
> dan ambulans diberi keutamaan menggunakannya.
>
> mengenai cermin gelap, Ismail berkata JPJ telah menunda tarikh
> penguatkuasaan sehingga 1 Mei tahun depan.
>
> "Kami menangguhkan tarikh penguatkuasaan dalam tempoh enam bulan untuk
> memberikan masa yang cukup kepada pemilik kenderaan yang diimport untuk
> menggantikan cermin gelap mereka selepas JPJ menerima banyak rayuan,"
> katanya. -mstar
>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQqX5s6mT2cVE0vOQv5jnFPOFo7FG_PJ1Y4QY5lWgjHGphKOmJ2mE0c-1MEnY2yq2EBwqmrtG9gDtXTe6n6nx3rYYipgukKTKmObQivdz4gRrDKpJI7lAwfh3sBS4hsdEoEFT4xWuK8GY/s1600/1.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0HIEHY6l08yfafSgVXiEinCBbPGIGG2Jw4ITGhDpZLrphKGhsv6aSls8VWh7-KzvVqcYQIdMeIZKKDVr2qB3b-B1oXnkTRJc3asnDy-QjubJENfBudJ0Reg4EceUmnWMzssevgaUM0dA/s1600/1a.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg6ZJ8Raft2JJekIZUot5ME9muTd8aH4g-pp6TZqHYMj4Wly6xIqUeOxejoUQRPsK5s9fi3J0DiYZTeaQJPiNEEnj3UnD1p2m4VGFooxiGoFAQfKHlXwUMISpL8hYxJU8gvNEJQw27Obys/s1600/1b.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9ZuhWr1i6ozbbXltsuD66dVdYDGlWusLmTU61frH8hLoIWs2s_JiIJsbKH-QA009L9A8G_AfMpRulZAgbEleZK7srGmlzi_2ShHU-CcsPmhH7Q5D36hWIEPDfriNrdZiajy0aJS5hcjg/s1600/4.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYcjdJd-LN7UV5T38y4V0vLNT4gY3BZV1kRep98syq9PLy67KeZhAxXdhFHmjONWBRgbS6zpe1eJ0I18Ko04k62_TFX9VoZQKRojSuXxC9AlNKzToS3S0HWcfiGqfTS8nx3sCoc3GyeSc/s1600/2.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipTLxWLFQqRMxQuzM1IhyphenhyphenQPxqGY9_Q6noJSukFVJkv_b9B-P-kCZWJQd0HNDvEKjBqJ20qiiGmTKWNjQSRKwNriTpo8iPhzWg0n7RcNLfVtl8Al-yDy_1T9YzgO3qufB1mWV7CTuoCTsw/s1600/3.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9ahX8kBvrY_MNI-JZBd5VcvY10ZEFkRHIIyEAYN3o1OPX55dF4ilsKPP_9DoCAk8CoPgwyr_i7pcLVSh9fmWMJVXfKEEHosJuFqT-Q1acoPuitVrsEgGIlgNeXTH7Fppznxb5WR2-YrY/s1600/a.jpg>
> <https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg848bQEK1-AWgHmtxeM066mG2SJjVFPhyphenhyphen6VjglvW3UMKORTZSf5406sz2DsR0lVJvigHTJvTXKHkgK2DRb7T0OoXyLZ_4nUbv-EnLOELYRTqB-RJhqE9h-hUPgU7d84p_s-IHI8MysIXs/s1600/b.jpg>
>
>
> _comments: _
>
> Anonymous said...
> Macam siut..
> Aj Style said...
> Kerajaan dah takde duit.
>
> Kenapa tak saman lori amang, lori trailer dan lori balak yang bawa
> muatan sehingga 3 kali ganda...?
>
> Dengar cerita mereka ni dah bayar yuran bulanan... ye ker...?
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html#comment-8046807598385654382>
>
> Anonymous said...
> Hutang negara makan bnyk...tahniah pd PM KANGKUNG
> <http://greenboc.blogspot.com/2014/11/bergambar-pemeriksaan-kenderaan-untuk.html#comment-2052846382706506809>
>
> Anonymous said...
> Nak cri duit agak2 lh... P cri bus,lori diorg 2 bjalan atas dasar
> keuntungan.. byak ksalahan n bhaya diorg buat..
> Anonymous said...
> Dari dulu tak tahu mana datang nya begitu ramai nya pegawai jpj
> semasa musim perayaan terutama raya puasa
>
> Ni skg pasal lampu dan nombor plat seramai 1500 orang pegawai
>
> Padahal kita boleh lihat se tiap hari ada lori dan bas yang di pandu
> laju dan berbahaya Timbul persoalan sekurang kurang nya setengah
> dari pegawai tersebut sepatutnya kerap di jalanraya
>
> Dan jika tak ada pemeriksaan apakah tugas kerja yang pegawai
> tersebut ? Menguji dan meluluskan lesen pemandu Habis sekarang
> adakah yang ingin mendapatkan lesen tertangguh ?
> Anonymous said...
> hujung tahun semua nak bonus 500/- dan nak minum coffee bean ke ,
> starbuck ke....
>
> air mineral mana boleh lagi.
>
> mamak , coffee latte satu mari.
>
>
> _Operasi JPJ terhadap kenderaan ubahsuai nombor plat, lampu mula
> hari ini _
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
> Bermula hari ini, tindakan tegas akan dikenakan kepada pemilik kenderaan
> _yang_ melanggar peraturan dan spesifikasi kenderaan seperti
> mengubahsuai nombor plat dan memasang lampu tambahan (lampu strob) dan
> lampu HID 'head lamp' yang _tidak_ mematuhi standard, lapor Mstar Online.
>
> Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menjalankan operasi hari ini,
> melibatkan 1,500 anggota dengan kerjasama polis trafik dan Suruhanjaya
> Pengangkutan Awam Darat (SPAD), menurut laporan tersebut.
>
> Antara kawasan yang akan diperiksa adalah semua bandar dan _pekan_
> utama, serta kawasan panas yang dikenalpasti.
>
> Mstar Online memetik Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad berkata,
> "Kami memberikan amaran yang cukup terhadap pemilik kenderaan untuk
> tidak menggunakan plat pendaftaran yang diubahsuai dan lampu HID yang
> tidak diluluskan."
>
> "Masa untuk berkompromi sudah berakhir. Kita tidak akan layan sebarang
> alasan."
>
> Katanya, saman mandatori akan dikeluarkan bagi mereka yang didapati
> melanggar spesifikasi yang ditetapkan, di mana hanya 3 jenis plat nombor
> yang dibenarkan, Ismail dilaporkan berkata.
>
> Kenderaan biasa sepatutnya mempunyai hanya huruf dan nombor putih yang
> timbul di atas plat hitam, sementara kenderaan kedutaan Pertubuhan
> Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Getah Asli Antarabangsa perlu
> mempunyai huruf putih dan nombor timbul di atas plat merah.
>
> Bagi teksi dan kereta sewa pula, huruf dan nombor perlu berwarna hitam
> dan timbul di atas plat putih.
>
> Spesifikasi lampu HID menggunakan gas Xenon, bukan filamen, tidak
> dibenarkan langsung kecuali jika perubahan dibuat kepada keseluruhan
> sistem pencahayaan yang _diberi_ akreditasi Institut _Piawaian_ dan
> Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim), dalam kes _tertentu_.
>
> Laporan tersebut menerangkan sebab lampu tersebut dilarang digunakan
> iaitu "HID yang terlalu kuat boleh mengganggu penglihatan pengguna jalan
> raya yang lain dan berdepan _risiko_ keselamatan," kata Ismail.
>
> Menurutnya lagi, mana-mana lampu strob atau 'beacon' berwarna tidak
> dibenarkan bagi kenderaan persendirian, dan hanya dibenarkan oleh
> kenderaan polis, JPJ, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan ambulans.
>
> Sekiranya motosikal di atas 250cc melanggar spesifikasi, denda kompaun
> akan dikeluarkan dalam kadar RM100 (_jika_ diselesaikan dalam masa 2
> minggu), RM150 (jika diselesaikan antara 2 minggu dan sebulan) dan RM250
> (jika diselesaikan _selepas_ sebulan).
>
> Motosikal di bawah 250cc pula akan dikenakan denda RM70 (jika
> diselesaikan dalam masa 2 minggu), RM120 (_antara_ 2 minggu dan sebulan)
> dan RM200 (jika lebih dari satu bulan). – 1 November, 2014.
>
> - See moreat:
> http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/operasi-jpj-terhadap-kenderaan-ubahsuai-nombor-plat-lampu-mula-hari-ini#sthash.IU42wvUb.dpuf
>
>
>
#yiv0647579159 #yiv0647579159 -- #yiv0647579159ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp #yiv0647579159hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp #yiv0647579159ads {margin-bottom:10px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp .yiv0647579159ad {padding:0 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp .yiv0647579159ad p {margin:0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mkp .yiv0647579159ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ygrp-lc #yiv0647579159hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ygrp-lc .yiv0647579159ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span {font-weight:700;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span span {color:#ff7900;}#yiv0647579159 #yiv0647579159activity span .yiv0647579159underline {text-decoration:underline;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach div a {text-decoration:none;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv0647579159 .yiv0647579159attach label a {text-decoration:none;}#yiv0647579159 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv0647579159 .yiv0647579159bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv0647579159 .yiv0647579159bold a {text-decoration:none;}#yiv0647579159 dd.yiv0647579159last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0647579159 dd.yiv0647579159last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0647579159 dd.yiv0647579159last p span.yiv0647579159yshortcuts {margin-right:0;}#yiv0647579159 div.yiv0647579159attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv0647579159 div.yiv0647579159attach-table {width:400px;}#yiv0647579159 div.yiv0647579159file-title a, #yiv0647579159 div.yiv0647579159file-title a:active, #yiv0647579159 div.yiv0647579159file-title a:hover, #yiv0647579159 div.yiv0647579159file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0647579159 div.yiv0647579159photo-title a, #yiv0647579159 div.yiv0647579159photo-title a:active, #yiv0647579159 div.yiv0647579159photo-title a:hover, #yiv0647579159 div.yiv0647579159photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0647579159 div#yiv0647579159ygrp-mlmsg #yiv0647579159ygrp-msg p a span.yiv0647579159yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv0647579159 .yiv0647579159green {color:#628c2a;}#yiv0647579159 .yiv0647579159MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv0647579159 o {font-size:0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159photos div {float:left;width:72px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159reco-category {font-size:77%;}#yiv0647579159 #yiv0647579159reco-desc {font-size:77%;}#yiv0647579159 .yiv0647579159replbq {margin:4px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg select, #yiv0647579159 input, #yiv0647579159 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg pre, #yiv0647579159 code {font:115% monospace;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-mlmsg #yiv0647579159logo {padding-bottom:10px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-msg p#yiv0647579159attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-reco #yiv0647579159reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-sponsor #yiv0647579159ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv0647579159 #yiv0647579159ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv0647579159

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: