Monday, September 22, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4011

6 Messages

Digest #4011

Messages

Sun Sep 21, 2014 7:48 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

LAWAK AHAD: MAIN DI GENTING
telokbakong.blogspot
biaqpila.blogspot
Oleh: biaqpila hensem

Kes tak pernah gi genting highland ni.....

Seorang ayah niat bercuti dengan anak dan isterinya di Genting.. beliau pun telefon hotel di Genting Highland..

Ayah: Saya nak sewa bilik satu mlm..berapa ringgit??
Hotel: Satu malam RM300 tetapi kalau nak main.. kena bayar lain..

Ayah: Knp saya kna bayar kalau nak main?? Sy pergi dgn isteri saya..
Hotel: Memang kat sini mcm tu encik.. kalau bilik saje RM300.. kalau nak main..kena bayar lain.. walaupun dengan isteri encik..

Ayah: Mcm mana awak tahu saya main ke tak..
Hotel: Selepas encik bayar.. sebelum masuk..kita pakaikan gelang dulu..

Ayah: Awak ingat saya tak mampu ke sampai nak pakaikan GELANG???
Hotel: Bukan mcm tu encik.. bila dah pakai gelang.. encik dah bebas main berapa kali pun dalam sehari..

Ayah: Saya nak main brapa kali pun..ikut suka hati saya la..
Hotel: Maafkan saya encik.. tapi kita ada pakej family.. ibubapa... anak bleh main sekali..hanya sekali bayar sahaja...

Ayah: WOIIIIII ANAK AKU BARU 5 TAHUN LA....
Hotel: Owh.. 5 tahun bleh main free.. x payah pakai gelang...

Ayah: Kurang ajar... (terus letak telepon)

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/lawak-ahad-main-di-genting.html#ixzz3Dw4PIMOr

Sun Sep 21, 2014 7:49 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

LUAHAN HATI WANITA DIPERDAYA 'MEKANIK' CELUP DI RNR AYER KEROH - SEREMBAN
telokbakong.blogspot
kachipemas.blogspot
Posted by Abu Luqman

LUAHAN HATI WANITA DIPERDAYA 'MEKANIK' CELUP DI RNR AYER KEROH - SEREMBAN

Seorang wanita menjadi mangsa penipuan lelaki India yang menyamar sebagai seorang mekanik. Lelaki terbabit berjaya memperdayakan mangsa kononnya kereta miliknya rosak dan perlu dihantar ke bengkel berdekatan untuk dibaiki.

Mangsa yang kurang pengetahuan mengenai kereta pula terpaksa mempercayai kata-kata lelaki itu. Namun, sebaliknya yang berlaku. Baca luahan hati mangsa di bawah:

Sakitnya hati, Allah sahaja yang tahu. Tak rosak, mereka kata rosak. Habis ditundanya dari Air Keroh ke Seremban. Kata dekat tapi jauh bengkelnya. Kata sikit tapi habis dibarainya semua isi perut. Kata RM300. Bila dah dibarainya, terus naik RM2500.

Report polis? Hmm.. polis pun makan rasuah. Mujur ada kakak ipar duduk Seremban. Tarik balik kereta, letak kat bengkel lain + repair semula. Tapi masalah lain pulak yang jadi. Bila orang lain buka, org lain pulak pasang. Maknanya out spec-lah. Habis gearbox aku jahanam. Bukan terduduk, tergolek aku dibuatnya. RM3,000 tu.. mana aku nak cekau? Member dah pening akal nak repair camne. So terpaksalah tukar seketul.

Pengajaran untuk aku dan pengguna Highway PLUS. Berhati-hati dengan orang India yang mengaku mekanik. Pakai baju AIA blue & black, berkereta buruk di sekitar RNR Air Keroh hingga RNR Seremban. Kereta kamu tak rosak, mereka akan buat kamu percaya yang kereta kamu tu rosak. Kami adalah mangsa yang entah keberapa. Ini je picture yang aku sempat ambik. Nanti aku cari lagi. Biar sendiket ini terbongkar. Siap korang!

Sun Sep 21, 2014 7:51 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

KEJADIAN RIBUT KUAT MENYEBABKAN PAPAN IKLAN GERGASI RUNTUH DAN BEBERAPA BUAH KENDERAAN ROSAK TERUK
omakkau.blogspot
Posted by OMAK KAU!!!

Papan iklan gergasi di Bangunan Krystal Point Bayan Baru, Pulau Pinang dilaporkan runtuh dari tingkat 4 menyebabkan beberapa kereta yang diletakkan di bawah bangunan tersebut rosak teruk.

Kejadian yang dikatakan berlaku malam tadi kerana ribut kuat di tempat kejadian. Papan iklan gergasi tersebut yang berukuran lebih kurang 6x18meter telah menyebabkan kerosakan kepada sebuah Perodua Myvi, Kelisa, sebuah BMW dan sebuah Citroen.

Tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan.

Sun Sep 21, 2014 9:02 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Pilihan anda . . . Poton Iriz atau Perodua Axia?
telokbakong.blogspot
mimpi-senja.blogspot
by Stone525i
Oleh Fauzi Jaafar

Advertisement

Bukanlah sesuatu yang mengejutkan apabila Perusahaan Otomobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua) dan Proton Holdings Berhad (Proton) melancarkan model terbaharu mereka selang beberapa hari sahaja iaitu pada semalam atau 15 September untuk Axia dan Kereta Kompak Proton (PCC) pada 25 September ini.

Tetapi mungkin tidak mengejutkan jika ada yang beranggapan bahawa PCC atau Proton 'Iriz' (nama untuk PCC mengikut tekaan blog automotif) dilancarkan untuk menyaingi Perodua Axia.

PCC seperti yang ditekankan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Datuk Abdul Harith Abdullah, adalah kereta kompak dalam segmen B dengan kapasiti enjin di antara 1.3 liter dan 1.6 liter.

Berbanding dengan Perodua Axia, ia juga merupakan kereta kompak tetapi dalam kategori segmen A dengan enjin 1.0 liter.

Oleh itu, agak sukar untuk mengaitkan pelancaran Axia ataupun PCC walaupun dalam bulan yang sama adalah untuk menyaingi antara satu sama lain.

PCC dilahirkan untuk memberi alternatif kepada pasaran segmen B iaitu Perodua Myvi, Honda Jazz, Kia Rio, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Mitsubishi Mirage, Suzuki Swift dan Peugeot 208.

Ketepikan dahulu Honda Jazz, Kia Rio, Ford Fiesta dan lain-lain kerana PCC dilihat akan 'berentap' dengan Myvi yang merupakan pendahulu pasaran untuk segmen tersebut.

Jualan keseluruhan kenderaan penumpang didominasi oleh Perodua iaitu pengeluar kereta kompak terkenal dengan 196,071 buah bagi tempoh Januari hingga Disember 2013. Proton pula menduduki tempat kedua dengan 138,753 buah pada tempoh yang sama dan sedikit jatuh berbanding 141,120 buah pada tahun 2012.

Faktor ini mungkin menyebabkan Proton perlu melakukan sesuatu supaya mereka boleh terus bernafas dalam industri automotif yang semakin berdaya saing dan ditambah dengan Dasar Automotif Negara 2014 yang mengalu-alukan kedatangan pelabur untuk kenderaan cekap tenaga (EEV).

Tetapi sebenarnya program PCC telah dimulakan pada 2010 dan mengambil masa empat tahun untuk disiapkan. Dengan kata lain, Proton telah lama mempunyai hasrat untuk menghasilkan kereta kompak memandangkan kereta kompak semakin menjadi pilihan terutamanya bagi pembeli di bandar.

Dengan jangkaan kos sara hidup yang meningkat, pengguna terpaksa berjimat dalam semua segi dan antaranya pemilihan kenderaan yang sesuai dengan dompet mereka.

Bagi Perodua, mereka mengutamakan kenderaan 'entry level' iaitu dengan memperkenalkan produk pada harga yang murah dan berpatutan untuk pembelian kereta pertama mengikut piawaian Daihatsu, iaitu rakan baik mereka yang merupakan pengeluar kereta kompak untuk eksport.

Perodua kini mengutamakan penjimatan kos untuk menjadikan produk mereka mampu milik yang dicetuskan daripada kilang terbaharu mereka yang bertaraf dunia melalui penggunaan robot.

Manakala Proton, mereka mengutamakan keselamatan dengan menampilkan ciri-ciri keselamatan yang tinggi seperti sistem brek antikekunci (ABS), kawalan kestabilan elektronik (ESC), kawalan cengkaman (TC) bantuan brek (BA) hill-hold assist (HHA) dan sistem penyaluran brek (EBD).

Kilang Proton di Tanjung Malim juga menggunakan robot bagi meningkatkan kecekapan dan kualiti produk.
Keseluruhan PCC adalah dibangunkan oleh pereka dan jurutera rakyat tempatan, rakyat Malaysia yang merupakan satu antara 14 buah negara di dunia yang mampu membuat kereta.

Dengan kata lain, PCC dibangunkan mengikut cita rasa tempatan yang dilahirkan dengan ciri-ciri reka bentuk dan keselamatan yang setaraf dengan kereta buatan Jepun dan Eropah.

Pada akhirnya, pengguna akan membuat keputusan dalam memilih produk Proton atau Perodua dan faktor harga tidak boleh diketepikan sama sekali.

Perodua Axia, seindah namanya
telokbakong.blogspot
ajijoi.blogspot
Posted by Ajijoi

Semalam, Perodua telah melancarkan produk terbaru mereka, Perodua Axia, kenderaan cekap tenaga (EEV) Malaysia yang pertama.

Hari ini, bersempena dengan cuti Hari Malaysia, saya telah berpeluang untuk meninjau sendiri kereta terbaru itu di bilik pameran Perodua DMM Ipoh, Jalan Tun Abdul Razak, Ipoh.

Nama Axia yang dipilih untuk keluaran terbaru Perodua ini saya difahamkan adalah bersempena dengan nama Asia tetapi huruf S itu telah digantikan dengan X yang bersamaan dengan nombor 10 bagi tulisan roman. Ini adalah kerana kereta Axia ini merupakan keluaran ke-10 produk Perodua.

Ianya menggunakan enjin 1.0 EEV (Energy Efficient Vehicle) ataupun Kenderaan Cekap Tenaga yang pertama di Malaysia. Satu lagi kejayaan Perodua dengan keluaran terbaru mereka ini adalah ianya merupakan kenderaan yang mesra alam (Eco-Friendly) yang pertama buatan negara.

Oleh kerana ianya menggunakan teknologi mesra alam, kerajaan telah memberikan insentif kepada Perodua untuk usaha tersebut. Dan dengan sebab itulah Perodua berupaya menawarkan harga yang teramat istimewa rendahnya sehingga ianya mampu dimiliki oleh semua.

Harga yang ditawarkan bermula dari RM24,600 sehingga RM42,530 ini begitu menarik perhatian ramai. Sungguhpun harganya rendah tetapi kualiti yang didatangkan bersama produk terbaru ini begitu tinggi dan menepati citarasa semua.

Kesemua model Axia yang didatangkan dalam 8 warna ini diberi 5 tahun waranti atau 150,000km.

Pembeli pasti tertarik dengan model terbaru ini yang memberikan lebih ruang (muat sehingga 4 beg perjalanan), pemanduan yang mudah, mesra alam dan lebih penjimatan. Untuk transmisi manual, pemanduan eco ini boleh membawa anda sejauh 21.6km untuk setiap liter minyak,

Enjin EEV 1.0 ini menggunakan timing belt walaupun ianya hanya 3 silinder. Ini membuatkan kos penyelenggaraannya lebih rendah. Enjin aluminium keseluruhannya ini juga lebih senyap dan bersih.

Perodua Axia Standard

Axia SE (Special Edition)

Grill depan yang lebih garang dan sporty dengan fog lamps

Stereng dan dashboard yang lebih elegan

Selesa walaupun hanya duduk dibelakang

Tempat duduk yang kemas dan lembut serta ruang kaki yang luas

Tempat letak barang yang lebih luas sehingga muat 4 beg perjalanan

Lampu belakang LED dengan clear lens

Enjin 1.0 EEV

Axia 1.0 Advance

Sungguh sporty walaupun dengan harga yang murah

Sekali pandang seperti Myvi SE, dua kali pandang seperti Alza SE, tiga kali pandang....teruslah booking

Rekabentuk yang menarik

Axia mempunyai saiz yang lebih panjang dan luas tetapi sedikit rendah daripada Viva

5-split-spoke Alloy Rims

Kemasan dalaman yang mantap

Tempat duduk kulit

Stereng dengan kemasan kulit dan juga audio control

Touchscreen multimedia system dengan built-in GPS, DVD Player, TM Wifi Hotspot locator, USB dan juga Bluetooth

Ruang kaki bahagian depan juga begitu luas

Tempat duduk kulit

Rekabentuk belakang yang lebih menarik

Eagle-eye Projector Headlamps

Enjin 1.0 EEV

Memang menarik dan mendapat thumbs-up

Terdapat juga warna-warna yang lain selain daripada yang dipamerkan di bilik pameran ini.

Harga yang ditawarkan kepada pembeli adalah seperti berikut:-

Untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai Axia, memandu uji ataupun menempah sebuah untuk anda dan keluarga, sila hubungi rakan saya, Ahmad Fairouz daripada DMM Sales Sdn Bhd, Jln Tun Abdul Razak, Ipoh di nombor 019-5644104. (Jangan lupa sebut nama saya ye....hehe).

Kepada pengguna kereta Perodua seperti saya (saya guna Viva), pasti anda akan setuju jika saya katakan yang produk Perodua tidak akan mengecewakan anda. Perodua AXIA, seindah namanya.

Sun Sep 21, 2014 9:02 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Apa jadi jika orang tua anda menghidapi Dementia
bloglist-malaysia.blogspot
pendapatanda.com

Ini salah satu aktiviti saya bila jaga ibu di kampung, aktiviti mencari maklumat untuk memahami apa yang sedang berlaku pada ibu. Dengan cuba memahami apa yang sedang berlaku, maka diharapkan jiwa menjadi lebih tenang menghadapi segala dugaan dan seterusnya cuba menyelesaikan segala permasalahan.

Setelah bertanya ke sana sini dan cuba dapatkan ubat atau apa-apa saja yang boleh memulihkan ibu, saya terpaksa menerima hakikat bahawa tak ada apa-apa yang boleh dilakukan.

Para pakar memberitahau bahawa ibu saya menghidapi Dementia. Dan yang paling best adalah masalah Dementia tu tak ada ubat.

Ada juga mereka yang memberikan tips bahawa sayalah yang perlu mencari ubat supaya dapat bersabar dengan kerenah orang tua yang menghidapi dementia.

Kerenahnya hebat dan untuk bersabar tak ada cara lain selain daripada memahami gejala dementia dan menangani serta memberikan respon yang betul terhadap masalah yang timbul.

Sudah tentu banyak mengingati Allah adalah satu lagi ubat yang paling penting untuk saya mengecapi nikmat bersabar.

Kesan pada orang yang jaga pesakit yang menghidapi dementia
Kenapa orang yang bertugas menjaga pesakit dementia perlu bersabar?, sebabnya kerana anda yang menjaga mereka yang menghidapi dementia biasanya akan menghidapi tekanan jiwa dengan apa yang sedang berlaku.

Tekanan jiwa datang bila orang lain yang tak kena jaga mereka yang menghidapi dementia akan berikan berbagai nasihat dan pedoman sedangkan mereka sebenarnya tak tahu bagaimana rasanya secara benar ketika berhadapan dengan pesakit dementia.

Para penasihat yang sekadar berada bersama mereka yang menghidapi dementia dalam tempoh sejam atau dua jam sering merasakan mudah dan yakin mereka boleh handle pesakit dementia dengan baik.

Sedangkan orang yang menjaga pesakit dementia yang terpaksa bersama pesakit dalam tempoh 24 jam tujuh hari tujuh malam berada dalam zon yang amat berbeza daripada mereka.

Rasa keliru dengan mereka yang menghidapi dementia
Satu lagi kesan yang bakal dihadapi oleh mereka yang menjaga pesakit dementia adalah rasa keliru atau orang putih panggil konpius (itu ejaan orang kampung saya).

Biasanya tak ada orang lain yang perlu menjaga dan memelihara mereka yang menghidapi dementia selain daripada keluarga terdekat si pesakit. Samada anak-anak atau saudara adik atau abang atau menantu yang selama ini dah biasa dengan si pesakit ketika sebelum menghidapi dementia.

Bila selama ini orang yang mereka rapat dalam keadaan normal dan mereka kenal luar dan dalam perasaan mereka, secara tiba-tiba berubah menjadi pelik dan tidak dapat dijangka, sudah tentu ia menimbulkan rasa keliru.

Lebih bahaya lagi jika anda tidak dapat menerima kenyataan dan masih anggap orang itu sedang bersandiwara dan sengaja mahu menyakitkan hati anda.

Perasaan tak keruan dan penuh keliru itu mungkin membuatkan anda sering menyanyikan lagu Ramli Sarip Keliru!, Keliru!...

Rasa tertekan dan tidak berdaya dengan mereka yang menghidapi dementia
Semua yang berlaku di atas bakal membuatkan diri anda tertekan dan tidak berdaya. Anda akan rasakan seperti sudah tidak dapat dibantu lagi dan dunia menjadi gelap gulita atau orang putih kata helpless.

Kerenah mereka yang menghidapi dementia dirasakan amat menyakitkan jiwa anda. Anda rasa seperti dicabar dan disengajakan untuk hidup sukar dan terus tersiksa setiap hari setiap malam dan siang.

Rasa tertekan itu membuatkan anda mahu semuanya cepat berlalu samada orang lain yang ambil tugasan tersebut, ataupun mungkin anda berdoakan bilalah tiba masanya. Tiba masanya samada anda yang pergi dahulu atau pesakit dementia yang pergi dahulu.

Perasaan itu bakal menimbulkan dilema seperti lagu KRU kerana takkanlah anda sanggup mengharapkan begitu pula pada orang yang anda sayang dan rapat selama ini. Nak luahkan nanti orang akan terbeliak mata dan kata anda dah gila dan tak berhati perut pula...dilema!

Apa itu dementia
Bila dah baca panjang setakat ini, saya masih belum terangkan apa itu dementia. Anda sudah tentu tertanya-tanya apakah dementia, apa pasal tak bagi tau saja dementia tu benatang apa, sampai teruk pukulannya mereka yang menerima dugaan mereka yang menghidapi dementia.

Saya mulanya memang nak beritahu apa itu dementia, apa gejalanya dan bagaimana menghadapinya dalam artikel ini.

Tapi bila dah tulis keadaan mereka yang perlu menjaga pesakit dementia saja dah jadi panjang lebar ditambah dengan ayat-ayat mengarut saya (untuk hiburkan jiwa yang lara), rasanya terpaksa terangkan selepas ini dalam satu artikel yang berasingan.

Untuk maklumat para pembaca, sekarang dah pukul 3.51 pagi saya depan komputer atas meja makan tengah rumah.

Depan saya orang tua yang sekejap tidur, tak sampai 5 minit bangun dan mula buat kerja cuci atau lipat selimut atau tepuk bantal kemudian tidur semula dan kemudian bangun lagi dan tidur lagi.

Saya masih berjaya siapkan artikel ini... itulah salah satu gejala mereka yang menghidapi dementia...
comments:
1.. DZAHIR
Saudara, orang yang datang sekejap jengok macam pelawat bukan ziarah ibu bapa memang senang beri komen. Buat itu buat ini dan macam macam lagi. Kita yang bersama mereka 24 jam sehari sahaja yang tahu bebannya. Memang Allah memberi peluang kepada kita menjaga ibu bapa. Anugerah Allah kepada kita, kita beruntung kerana masih ada ibu bapa untuk dijaga, hati mesti ikhlas. Orang lain yang tidak berpeluang menjaga orang tua rugi sangat. Kita ambil peluang yang Allah anugerahkan kepada kita dengan sebaik mungkin memberi kasih sayang kepada kepada mereka. Semuga penorbanan kita mendapat balasan yang setimpal dan di berkati Allah. Dengan ini juga kita menjadi dekat dengan Allah, InsyaAllah

a.. Mohd Shubhi
Insyaallah... tak kena maka tak cinta

Sun Sep 21, 2014 9:03 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Hanya kerana tambang teksi............
telokbakong.blogspot
wak-labu.blogspot
Posted by Mohd Sulaiman

Dahsyat..Budak 14 tahun dibakar hidup-hidup

BUDAK 14 TAHUN DIBAKAR HIDUP-HIDUP

SEORANG budak berumur 14 tahun telah ditangkap oleh beberapa pemandu teksi dan membelasah dengan teruk kerana cuba untuk lari dari membayar tambang teksi.

Tidak cukup dengan itu pemandu-pemandu teksi dengan kejam membakar hidup-hidup lelaki itu.Kejadian menyayat hati ini berlaku di tempat awam, orang ramai hanya memerhati, termasuk beberapa orang anggota polis, tiada siapa yang berani menghalang . DiMexico, inilah yang berlaku apabila anda tidak membayar tambang teksi.

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: