Tuesday, September 23, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4012

9 Messages

Digest #4012

Messages

Mon Sep 22, 2014 8:22 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

KERETA KANCIL KENA TARIK SEDANGKAN KERETA MERCEDES BENZ TIADA SEBARANG TINDAKAN DI AMBIL.
omakkau.blogspot
Posted by OMAK KAU!!!!

Omak Kau mendapat 3 rakaman gambar yang memberi kisah betapa wujud dua piawaian dalam melaksanakan undang-undang oleh PBT Pulau Pinang yang melakukan kesalahan trafik, meletak kereta di tempat larangan sehingga menganggu dan menghalang kelancaran lalu lintas.

Sebuah kereta kancil ditarik walaupun ceritanya tuan punya kereta tersebut seorang wanita India (pakai baju hitam) bersama-sama dengan anak perempuan kecilnya, merayu agar diberikan amaran serta dilepaskan namun rayuannya tidak diendahkan .. Salah tetap salah katanya .. Very gud boy!!! .. Undang-undang itu buta ... tidak mengenal siapa .. Tahniah dan Syabas kerana bersikap tegas.

Tapi mengapa kereta mewah letakkan keretanya ditempat yang sama tidak langsung diambil tindakan???? .. Itu persoalan asasnya.

Adakah kesalahan trafik hanya dikhususkan hanya untuk kereta kecil seperti Kancil sahaja sedangkan kereta mewah Mercedes Benz tidak tertakluk dalam kesalahan trafik????.

Rakyat yang mengirimkan gambar-gambar ini melontarkan satu persoalan kepada kerajaan DAP/PR Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng .... Dimanakah semangat dan roh asal Slogan Cekap, Akauntibiliti, Telus (CAT) yang menjadi pegangan pentadbiran kerajaan DAP/PR di Pulau Pinang sejak mula ambil alih pentadbiran dari GERAKAN/UMNO/BN pada tahun 2008 yang lalu????

Mohon pihak kerajaan DAP Pulau Pinang ambil serius akan kejadian ini dengan memberikan respon segera.

Mon Sep 22, 2014 11:10 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

kebetulan je tu. trafik tu dh angkut kancil biasanya tak datang semula
ke tempat yg sama. giliran mercedes pulak langgar undang2.

On 22/09/2014 11:23 PM, '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] wrote:
> 
>
>
> KERETA KANCIL KENA TARIK SEDANGKAN KERETA MERCEDES BENZ TIADA
> SEBARANG TINDAKAN DI AMBIL.
> <http://omakkau.blogspot.com/2014/09/kereta-kancil-kena-tarik-sedangkan.html>
>
>
> omakkau.blogspot
> Posted by OMAK KAU!!!! <http://www.blogger.com/profile/07986786810955624095>
> <http://2.bp.blogspot.com/-rnNyzflPl1U/VB6QjyziTyI/AAAAAAAA6nA/4fHJ8lkS6SQ/s1600/kancil%2Btarik1.jpg>
> <http://4.bp.blogspot.com/-RE-zk21NCWE/VB6QsSTHC0I/AAAAAAAA6nI/HruAH3stpCk/s1600/kancil%2Btarik2.jpg>
> <http://3.bp.blogspot.com/-418po35cCHg/VB6Q2EWIHwI/AAAAAAAA6nQ/ZRqsh0bNpQQ/s1600/kancil%2Btarik.jpg>
>
> *Omak Kau mendapat 3 rakaman gambar yang memberi kisah betapa wujud dua
> piawaian dalam melaksanakan undang-undang oleh PBT Pulau Pinang yang
> melakukan kesalahan trafik, meletak kereta di tempat larangan sehingga
> menganggu dan menghalang kelancaran lalu lintas.
>
> Sebuah kereta kancil ditarik walaupun ceritanya tuan punya kereta
> tersebut seorang wanita India (pakai baju hitam) bersama-sama dengan
> anak perempuan kecilnya, merayu agar diberikan amaran serta dilepaskan
> namun rayuannya tidak diendahkan .. Salah tetap salah katanya .. Very
> gud boy!!! .. Undang-undang itu buta ... tidak mengenal siapa .. Tahniah
> dan Syabas kerana bersikap tegas.
>
> Tapi mengapa kereta mewah letakkan keretanya ditempat yang sama tidak
> langsung diambil tindakan???? .. Itu persoalan asasnya.
>
> Adakah kesalahan trafik hanya dikhususkan hanya untuk kereta kecil
> seperti Kancil sahaja sedangkan kereta mewah Mercedes Benz tidak
> tertakluk dalam kesalahan trafik????.
>
> Rakyat yang mengirimkan gambar-gambar ini melontarkan satu persoalan
> kepada kerajaan DAP/PR Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng .... Dimanakah
> semangat dan roh asal Slogan Cekap, Akauntibiliti, Telus (CAT) yang
> menjadi pegangan pentadbiran kerajaan DAP/PR di Pulau Pinang sejak mula
> ambil alih pentadbiran dari GERAKAN/UMNO/BN pada tahun 2008 yang lalu????
>
> Mohon pihak kerajaan DAP Pulau Pinang ambil serius akan kejadian ini
> dengan memberikan respon segera.*
>
>

Mon Sep 22, 2014 8:22 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

JANGAN MENIUP MINUMAN PANAS,YANG HENDAK DIMINUM
telokbakong.blogspot
btmmari.blogspot
Posted by canang
Written By canang

NABI MUHAMMAD SAW melarang para sahabatnya meniup air panas yg akan diminum. Hendak Tahu Kenapa Baginda melarang?

Baginda tidak menerangkan kenapa tapi beliau melarang keras hal tersebut, ternyata. Dalam penelitian Sains, air panas (H2O) yang bertemu karbondioksida (CO2) yang dihembuskan oleh mulut (manusia mengeluarkan CO2)

Maka akan menghasilkan persenyawaan H2CO3, asam karbonat. Dan jika asam karbonat ini masuk ke dalam tubuh manusia, maka akan mengakibatkan penyakit jantung.

Mon Sep 22, 2014 8:24 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

PERJALANAN PALING BERAT
telokbakong.blogspot.
biaqpila.blogspot
Oleh: biaqpila hensem >>

Perjalanan Terjauh Dan Terberat

Wahai anakku.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid.

Ramai orang yg kaya raya tidak sanggup utk mengerjakannya. Jangankan sehari lima waktu, bahkan ramai pula yg seminggu sekali pun terlupa. Tidak jarang pula seumur hidup, tidak pernah singgah ke sana.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid.

Orang pintar dan pandai pun sering tidak mampu menemukannya. Walaupun mereka mampu mencari ilmu hingga ke universiti di Eropah, Rusia dan juga Amerika.

Mampu melangkahkan kaki ke Jepun, Australia dan Korea dgn semangat yg membara. Namun ke masjid, tetap sahaja perjalanan yg tidak mampu mereka tempuh, walaupun telah bergelar Dr. Falsafah.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid.

Pemuda yg kuat dan bertubuh sihat yg mampu menakluki puncak Gunung Tahan dan Kinabalu juga Everest pun sering mengeluh ketika diajak ke masjid.

Alasan mereka pun beragam. Ada yg berkata sebentar lagi, ada yg berkata takut dikata alim.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid.

Maka berbahagialah dirimu wahai anakku. Bila dari kecil engkau telah terbiasa melangkahkan kaki ke masjid. Bagi ayah, sejauh manapun engkau melangkahkan kaki, tidak ada perjalanan yg paling ayah banggakan selain drp perjalananmu ke masjid.

Biar ku beritahu rahsianya kepadamu. Sejatinya perjalananmu ke masjid adalah perjalanan utk menemui Rabmu. Itulah perjalanan yg diajarkan oleh nabi serta perjalanan yg akan membezakanmu dgn orang-orang yg lupa akan Rabnya.

Perjalanan terjauh dan terberat itu adalah perjalanan ke masjid.

Maka lakukanlah walaupun engkau harus merangkak dlm gelap subuh, demi mengenal Rabmu.

Semoga Allah Memberi HidayahNya Buat Kita dan Keluarga kita semua.

Aamiin.........

nafas-diri

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/perjalanan-paling-berat.html#ixzz3CS3Rbkkt

Mon Sep 22, 2014 6:51 pm (PDT) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

selalunya sedih dengar khutbah yang lebih sekular dari syariah, atau dalam
ertikata lain, sempit skopnya. kebersihan sungai kite. mengundi.
*keselamatan di jalan raya. pasang bendera untuk merdeka. padahal banyak
lagi topik yang lebih global dan penting.

mungkin sebab tu mereka main whatsapp, in protest or contempt

*berkaitan automobil

2014-09-20 0:03 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
> WHATSAPP SAMBIL DENGAR KHUTBAH
> <http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html>
> telokbakong.blogspot
> biaqpila.blogspot
> Oleh: biaqpila hensem
>
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-jp6pSzOHQOE/VBuuW7JYCyI/AAAAAAAAHHM/DNCXPmTxDe0/s1600/whatsapp2.jpg>
>
> Hukum Whatsapp Ketika Khutbah Jumaat | Whatsapp adalah trend terkini
> komunikasi. Di masjid ketika mendengar khutbah Jumaat pun, ada jemaah yang
> berbalasWhatsapp. Apakah hukum membaca atau membalas pesanan Whatsapp
> ketika khutbah?
>
> Para ulama berselisih pendapat tentang hukum bercakap ketika khutbah
> Jumaat. Kebanyakan mengatakan hukumnya haram, namun mazhab Syafii
> mengatakan hukumnya makruh. Kita disunatkan untuk diam dan mendengar
> khutbah dengan tekun.
>
> Rasulullah bersabda: *"Jika kamu berkata-kata kepada sahabatmu, 'Diam!',
> padahal imam berkhutbah pada hari Jumaat, maka sesungguhnya kamu telah
> berkata yang lagha."* (Riwayat Bukhari dan Muslim).
>
> Lagha dalam hadis ini ertinya melakukan perkara yang dapat merosakkan
> kesempurnaan ibadah solat Jumaatnya.
>
> Membalas pesanan Whatsapp termasuk dalam larangan bercakap-cakap ketika
> khutbah. Ini kerana perbuatan tersebut melalaikan kita daripada memberi
> tumpuan mendengar isi kandungan khutbah dengan khusyuk. Begitu juga membaca
> risalah atau akhbar, atau membaca sesuatu dalam Facebook dan sebagainya.
> Semua perbuatan ini sangat tidak bersesuaian dan hendaklah dihindarkan.
>
> Justeru, eloklah sekiranya para jemaah diingatkan agar mematikan telefon
> bimbit mereka sebelum khutbah agar tidak merosakkan tumpuan mereka
> mendengar khutbah.
>
> Wallahuaklam.
>
> Read more:
> http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html#ixzz3DluOIWmN
>
>
>

Mon Sep 22, 2014 7:34 pm (PDT) . Posted by:

"Sukri Farah"

.....perasan gak..ade yg main whatsapp......lg teruk main games...dan
sembang...

2014-09-23 9:51 GMT+08:00 MetalWorks Calibra muazck@gmail.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> selalunya sedih dengar khutbah yang lebih sekular dari syariah, atau dalam
> ertikata lain, sempit skopnya. kebersihan sungai kite. mengundi.
> *keselamatan di jalan raya. pasang bendera untuk merdeka. padahal banyak
> lagi topik yang lebih global dan penting.
>
> mungkin sebab tu mereka main whatsapp, in protest or contempt
>
> *berkaitan automobil
>
> 2014-09-20 0:03 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>>
>>
>> 
>> WHATSAPP SAMBIL DENGAR KHUTBAH
>> <http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html>
>> telokbakong.blogspot
>> biaqpila.blogspot
>> Oleh: biaqpila hensem
>>
>>
>> <http://4.bp.blogspot.com/-jp6pSzOHQOE/VBuuW7JYCyI/AAAAAAAAHHM/DNCXPmTxDe0/s1600/whatsapp2.jpg>
>>
>> Hukum Whatsapp Ketika Khutbah Jumaat | Whatsapp adalah trend terkini
>> komunikasi. Di masjid ketika mendengar khutbah Jumaat pun, ada jemaah yang
>> berbalasWhatsapp. Apakah hukum membaca atau membalas pesanan Whatsapp
>> ketika khutbah?
>>
>> Para ulama berselisih pendapat tentang hukum bercakap ketika khutbah
>> Jumaat. Kebanyakan mengatakan hukumnya haram, namun mazhab Syafii
>> mengatakan hukumnya makruh. Kita disunatkan untuk diam dan mendengar
>> khutbah dengan tekun.
>>
>> Rasulullah bersabda: *"Jika kamu berkata-kata kepada sahabatmu, 'Diam!',
>> padahal imam berkhutbah pada hari Jumaat, maka sesungguhnya kamu telah
>> berkata yang lagha."* (Riwayat Bukhari dan Muslim).
>>
>> Lagha dalam hadis ini ertinya melakukan perkara yang dapat merosakkan
>> kesempurnaan ibadah solat Jumaatnya.
>>
>> Membalas pesanan Whatsapp termasuk dalam larangan bercakap-cakap ketika
>> khutbah. Ini kerana perbuatan tersebut melalaikan kita daripada memberi
>> tumpuan mendengar isi kandungan khutbah dengan khusyuk. Begitu juga membaca
>> risalah atau akhbar, atau membaca sesuatu dalam Facebook dan sebagainya.
>> Semua perbuatan ini sangat tidak bersesuaian dan hendaklah dihindarkan.
>>
>> Justeru, eloklah sekiranya para jemaah diingatkan agar mematikan telefon
>> bimbit mereka sebelum khutbah agar tidak merosakkan tumpuan mereka
>> mendengar khutbah.
>>
>> Wallahuaklam.
>>
>> Read more:
>> http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html#ixzz3DluOIWmN
>>
>>
>
>

Mon Sep 22, 2014 10:30 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

Sama saja.. Kalau takde smartphone nk belek, tido aje le.
Kalau sebelum khutbah, bersangka baiklah.. ramai yg baca Quran guna
smartphone.

On 23/09/2014 10:34 AM, Sukri Farah farah33sukri@gmail.com [automobil]
wrote:
> .....perasan gak..ade yg main whatsapp......lg teruk main games...dan
> sembang...
>
> 2014-09-23 9:51 GMT+08:00 MetalWorks Calibra muazck@gmail.com
> <mailto:muazck@gmail.com> [automobil] <automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>:
>
> __
>
> selalunya sedih dengar khutbah yang lebih sekular dari syariah, atau
> dalam ertikata lain, sempit skopnya. kebersihan sungai kite.
> mengundi. *keselamatan di jalan raya. pasang bendera untuk merdeka.
> padahal banyak lagi topik yang lebih global dan penting.
>
> mungkin sebab tu mereka main whatsapp, in protest or contempt
>
> *berkaitan automobil
>
> 2014-09-20 0:03 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
> <mailto:rienacom@yahoo.com.sg> [automobil]
> <automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>>:
>
> __
>
> __
>
>
> WHATSAPP SAMBIL DENGAR KHUTBAH
> <http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html>
>
>
> telokbakong.blogspot
> biaqpila.blogspot
> Oleh: biaqpila hensem
> <http://4.bp.blogspot.com/-jp6pSzOHQOE/VBuuW7JYCyI/AAAAAAAAHHM/DNCXPmTxDe0/s1600/whatsapp2.jpg>
>
> Hukum Whatsapp Ketika Khutbah Jumaat | Whatsapp adalah trend
> terkini komunikasi. Di masjid ketika mendengar khutbah Jumaat
> pun, ada jemaah yang berbalasWhatsapp. Apakah hukum membaca atau
> membalas pesanan Whatsapp ketika khutbah?
>
> Para ulama berselisih pendapat tentang hukum bercakap ketika
> khutbah Jumaat. Kebanyakan mengatakan hukumnya haram, namun
> mazhab Syafii mengatakan hukumnya makruh. Kita disunatkan untuk
> diam dan mendengar khutbah dengan tekun.
>
> Rasulullah bersabda: /"Jika kamu berkata-kata kepada sahabatmu,
> 'Diam!', padahal imam berkhutbah pada hari Jumaat, maka
> sesungguhnya kamu telah berkata yang lagha."/ (Riwayat Bukhari
> dan Muslim).
>
> Lagha dalam hadis ini ertinya melakukan perkara yang dapat
> merosakkan kesempurnaan ibadah solat Jumaatnya.
>
> Membalas pesanan Whatsapp termasuk dalam larangan bercakap-cakap
> ketika khutbah. Ini kerana perbuatan tersebut melalaikan kita
> daripada memberi tumpuan mendengar isi kandungan khutbah dengan
> khusyuk. Begitu juga membaca risalah atau akhbar, atau membaca
> sesuatu dalam Facebook dan sebagainya. Semua perbuatan ini
> sangat tidak bersesuaian dan hendaklah dihindarkan.
>
> Justeru, eloklah sekiranya para jemaah diingatkan agar mematikan
> telefon bimbit mereka sebelum khutbah agar tidak merosakkan
> tumpuan mereka mendengar khutbah.
>
> Wallahuaklam.
>
> Read more:
> http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html#ixzz3DluOIWmN
>
>
>
>

Mon Sep 22, 2014 11:44 pm (PDT) . Posted by:

"A. Nawi" gemaalam

Tok khatib kene bagi peringatan sebelum nak mula khutbah
On Sep 23, 2014 10:34 AM, "Sukri Farah farah33sukri@gmail.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
>
> .....perasan gak..ade yg main whatsapp......lg teruk main games...dan
> sembang...
>
> 2014-09-23 9:51 GMT+08:00 MetalWorks Calibra muazck@gmail.com [automobil]
> <automobil@yahoogroups.com>:
>
>>
>>
>> selalunya sedih dengar khutbah yang lebih sekular dari syariah, atau
>> dalam ertikata lain, sempit skopnya. kebersihan sungai kite. mengundi.
>> *keselamatan di jalan raya. pasang bendera untuk merdeka. padahal banyak
>> lagi topik yang lebih global dan penting.
>>
>> mungkin sebab tu mereka main whatsapp, in protest or contempt
>>
>> *berkaitan automobil
>>
>> 2014-09-20 0:03 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
>> [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>>
>>>
>>>
>>> 
>>> WHATSAPP SAMBIL DENGAR KHUTBAH
>>> <http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html>
>>> telokbakong.blogspot
>>> biaqpila.blogspot
>>> Oleh: biaqpila hensem
>>>
>>>
>>> <http://4.bp.blogspot.com/-jp6pSzOHQOE/VBuuW7JYCyI/AAAAAAAAHHM/DNCXPmTxDe0/s1600/whatsapp2.jpg>
>>>
>>> Hukum Whatsapp Ketika Khutbah Jumaat | Whatsapp adalah trend terkini
>>> komunikasi. Di masjid ketika mendengar khutbah Jumaat pun, ada jemaah yang
>>> berbalasWhatsapp. Apakah hukum membaca atau membalas pesanan Whatsapp
>>> ketika khutbah?
>>>
>>> Para ulama berselisih pendapat tentang hukum bercakap ketika khutbah
>>> Jumaat. Kebanyakan mengatakan hukumnya haram, namun mazhab Syafii
>>> mengatakan hukumnya makruh. Kita disunatkan untuk diam dan mendengar
>>> khutbah dengan tekun.
>>>
>>> Rasulullah bersabda: *"Jika kamu berkata-kata kepada sahabatmu,
>>> 'Diam!', padahal imam berkhutbah pada hari Jumaat, maka sesungguhnya kamu
>>> telah berkata yang lagha."* (Riwayat Bukhari dan Muslim).
>>>
>>> Lagha dalam hadis ini ertinya melakukan perkara yang dapat merosakkan
>>> kesempurnaan ibadah solat Jumaatnya.
>>>
>>> Membalas pesanan Whatsapp termasuk dalam larangan bercakap-cakap ketika
>>> khutbah. Ini kerana perbuatan tersebut melalaikan kita daripada memberi
>>> tumpuan mendengar isi kandungan khutbah dengan khusyuk. Begitu juga membaca
>>> risalah atau akhbar, atau membaca sesuatu dalam Facebook dan
>>> sebagainya. Semua perbuatan ini sangat tidak bersesuaian dan hendaklah
>>> dihindarkan.
>>>
>>> Justeru, eloklah sekiranya para jemaah diingatkan agar mematikan telefon
>>> bimbit mereka sebelum khutbah agar tidak merosakkan tumpuan mereka
>>> mendengar khutbah.
>>>
>>> Wallahuaklam.
>>>
>>> Read more:
>>> http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html#ixzz3DluOIWmN
>>>
>>>
>>
>
>

Tue Sep 23, 2014 12:01 am (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Khutbah selalunya dalam bentuk negatif ---itu salah, ini salah, semua salah..padahal yg pi masjid tu kebanyakkannya org baik2 - sebab tu depa pi masjid
org jahat tak pi masjid
patut buat mcm ceramah motivasi..bagaimana nak jadi suami yg baik, pekerja yang baik..

On Tuesday, September 23, 2014 2:44 PM, "'A. Nawi' gemaalam@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


Tok khatib kene bagi peringatan sebelum nak mula khutbah
On Sep 23, 2014 10:34 AM, "Sukri Farah farah33sukri@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
>.....perasan gak..ade yg main whatsapp......lg teruk main games...dan sembang...
>
>
>2014-09-23 9:51 GMT+08:00 MetalWorks Calibra muazck@gmail.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>
>>
>>selalunya sedih dengar khutbah yang lebih sekular dari syariah, atau dalam ertikata lain, sempit skopnya. kebersihan sungai kite. mengundi. *keselamatan di jalan raya. pasang bendera untuk merdeka. padahal banyak lagi topik yang lebih global dan penting.
>>
>>
>>mungkin sebab tu mereka main whatsapp, in protest or contempt
>>
>>
>>*berkaitan automobil
>>
>>
>>
>>2014-09-20 0:03 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>>
>>
>>>
>>>
>>>WHATSAPP SAMBIL DENGAR KHUTBAH
>>>telokbakong.blogspot
>>>biaqpila.blogspot
>>>Oleh: biaqpila
hensem
>>>
>>>
>>>Hukum Whatsapp Ketika Khutbah Jumaat | Whatsapp adalah trend terkini komunikasi. Di
masjid ketika mendengar khutbah Jumaat pun, ada jemaah yang berbalasWhatsapp.
Apakah hukum membaca atau membalas pesanan Whatsapp ketika khutbah?
>>>
>>>Para ulama berselisih pendapat tentang
hukum bercakap ketika khutbah Jumaat. Kebanyakan mengatakan hukumnya haram,
namun mazhab Syafii mengatakan hukumnya makruh. Kita disunatkan untuk diam dan mendengar khutbah dengan tekun.
>>>
>>>Rasulullah bersabda: "Jika kamu berkata-kata kepada sahabatmu, 'Diam!', padahal imam
berkhutbah pada hari Jumaat, maka sesungguhnya kamu telah berkata yang
lagha." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
>>>
>>>Lagha dalam hadis ini ertinya melakukan perkara yang dapat merosakkan
kesempurnaan ibadah solat Jumaatnya.
>>>
>>>Membalas pesanan Whatsapp termasuk
dalam larangan bercakap-cakap ketika khutbah. Ini kerana perbuatan tersebut
melalaikan kita daripada memberi tumpuan mendengar isi kandungan khutbah dengan
khusyuk. Begitu juga membaca risalah atau akhbar, atau membaca sesuatu dalam Facebook dan sebagainya. Semua perbuatan ini sangat
tidak bersesuaian dan hendaklah dihindarkan.
>>>
>>>Justeru, eloklah sekiranya para jemaah
diingatkan agar mematikan telefon bimbit mereka sebelum khutbah
agar tidak merosakkan tumpuan mereka mendengar
khutbah.
>>>
>>>Wallahuaklam.
>>>
>>>
>>>Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2014/09/whatsapp-sambil-dengar-khutbah.html#ixzz3DluOIWmN
>>>
>>
>
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: