Wednesday, September 24, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4013

12 Messages

Digest #4013
1
3a
Fw: Teknik pemanduan defensif - Siri 4 by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3b

Messages

Tue Sep 23, 2014 8:57 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Gempar! Bayi 8 Bulan Hampir Dibaham Biawak Besar
bloglist-malaysia.blogspot
depalma-sp.blogspot
By Famili Ceria

Gempar! Bayi 8 Bulan Dibaham Biawak Besar - Assalamualaikum, bersumberkan facebook, bayi ini dikatakan hampir dibaham oleh seekor biawak besar tetapi nasib baik bayi itu hanya sempat dicakar pada muka di Pulau Tioman. Menurut Encik Kamal Ariffin, biawak besar tersebut masuk ke dalam ruang dapur ke dalam rumah. Ibunya meletakkan bayi dalam katil bayi di lantai dapur.

Sementara itu, ibunya naik ke tingkat atas sekejap untuk mengambil barang dan meningglkan bayi tersebut di situ. Tiba-tiba, ibunya terdengar bayinya meraung dengan kuat dan cepat-cepat turun lalu ternampak seekor biawak besar sedang cuba mengeluarkan bayi dari katil tersebut menggunakan kukunya. Kejadian tersebut dikatakan berlaku pada jam 10.30 pagi semalam di Kampung Tekek, Pulau Tioman.

Rasanya, saiz biawak tersebut lebih kurang besar ni..

BAN Sadis - Kepala Baby Di Gigit Biawak. Beware !

bloglist-malaysia.blogspot
bankami.net

Klinik Kesihatan Tekek, Pulau Tioman. Jam lebihkurang 1030hrs, seorang bayi perempuan seberat 9kg, yang diletakkan di atas lantai dapur. Sewaktu kejadian, mak bayi tersebut meninggalkannya untuk mengambil sesuatu. Tiba-tiba terdengar bunyi bising di dapur diikuti suara bayi menangis dengan kuat dan tidak seperti biasa.

Terasa tidak sedap hati, maknya terus berlari ke dapur dan mendapati seekor biawak besar sedang mengigit serta mencengkam kepala bayi perempuannya dengan kukunya dan cuba tarik bayi itu keluar dari kawasan dapur untuk dibawa lari ke dalam semak. Bayi dirujuk ke Hospital Mersing, Johor.

comments :

Anonymous
sejak bila biawak mkn manusia ni.. tekanan ke ape biawak ni

Anonymous
kesian kt baby tu...

Anonymous
bedirik bulu roma aku tgk baby kena mcm ni.. mampos biawak tu kena bantai sat lagi

Anonymous
Biawak tu lapar, dia sangka baby tu mcm makanan biasa dia, wlu mungkin pelik sikit sebab bentuk tak macam biasa (ayam, kucing ke dll) ... tngok le badannya besar , kalah baby tu.

Pengajarannya, kalau lapar, semua bule jadi , juga utk kita semua,.. perkara2 pelik boleh berlaku akhir ni.

GEMPAR ! BIAWAK CUBA MELARIKAN BUDAK DI PULAU TIOMAN !!

bloglist-malaysia.blogspot
pkrl.blogspot.

Klinik Kesihatan Tekek, Pulau Tioman... Jam lebihkurang 1030hrs, seorang bayi perempuan seberat 9kg diletakkan di atas lantai dapur. Sewaktu kejadian, mak bayi tersebut meninggalkannya untuk mengambil sesuatu.

Tiba-tiba terdengar bunyi bising di dapur diikuti suara bayi menangis dengan kuat dan tidak seperti biasa. Terasa tidak sedap hati, maknya terus berlari ke dapur dan mendapati seekor biawak besar sedang mengigit serta mencengkam kepala bayi perempuannya dengan kukunya dan cuba tarik bayi itu keluar dari kawasan dapur untuk dibawa lari ke dalam semak. Bayi dirujuk ke Hospital Mersing, Johor.

Tue Sep 23, 2014 8:57 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Nak cari sesuap nasi yang halal untuk keluarga........ sanggup kah para ibu menanggung seksa ini.......
telokbakong.blogspot
cikgu-pencen.blogspot
Posted by cikgu pencen

Ratu Perang
a.. Clasher yang disegani at Clash of Clans
haram jadah punya penguatkuasa kat malaysia nih.. kot yea pon nk bergaya dgn uniform tu tak yah la nk berkasar same2 melayu nk cari mkn... akal ada, hangpa org cerdik pandai selesai kan la secara berhemah.. ini la melayu bila ada kuasa, melayu jugalah yg jd mangsa... melayu mmg berani sesama melayu je... phuuuiiihhh

Tue Sep 23, 2014 7:58 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

di jalan kepong***. bersepah Cina meniaga tepi jalan...dah sah ada papan tanda takleh niaga..
takpayah nak bergusti mcm akak ni...kesian
Hidup Menteri Melayu.

** automobil

On Tuesday, September 23, 2014 11:57 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:



Nak cari
sesuap nasi yang halal untuk keluarga........ sanggup kah para ibu menanggung
seksa ini.......
telokbakong.blogspot
cikgu-pencen.blogspot
Posted by cikgu pencen


Ratu Perang
* Clasher yang disegani at Clash of Clans
haram jadah punya penguatkuasa kat malaysia nih.. kot yea
pon nk bergaya dgn uniform tu tak yah la nk berkasar same2 melayu nk cari mkn...
akal ada, hangpa org cerdik pandai selesai kan la secara berhemah.. ini la
melayu bila ada kuasa, melayu jugalah yg jd mangsa... melayu mmg berani sesama
melayu je... phuuuiiihhh

Tue Sep 23, 2014 9:21 pm (PDT) . Posted by:

"A. Nawi" gemaalam

Sungguh kesian, Ya Allah engkau kesianilah kakak ini, semoga beliau
mendapat rezeki yg limpah meruah.. Melayu dihina di tanahair sendiri.. Di
mana pejuang2 sekalian?? Perkasa? Jati? Ppim? Umno?? Pas??
On Sep 24, 2014 10:58 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com> wrote:

>
> [Attachment(s) <#148a5989e3438c3b_TopText> from bashah included below]
>
> di jalan kepong***. bersepah Cina meniaga tepi jalan...dah sah ada papan
> tanda takleh niaga..
> takpayah nak bergusti mcm akak ni...kesian
> Hidup Menteri Melayu.
>
> ** automobil
>
>
> On Tuesday, September 23, 2014 11:57 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> 
> *Nak cari sesuap nasi yang halal untuk keluarga........ sanggup kah para
> ibu menanggung seksa ini....... *
> telokbakong.blogspot
> cikgu-pencen.blogspot
> Posted by cikgu pencen
> <http://www.blogger.com/profile/15348907409667667453>
>
>
> Ratu Perang
>
> - Clasher yang disegani
> <https://www.facebook.com/pages/clasher-yang-disegani/544455262346745>
> at Clash of Clans <https://www.facebook.com/ClashofClans>
>
> haram jadah punya penguatkuasa kat malaysia nih.. kot yea pon nk bergaya
> dgn uniform tu tak yah la nk berkasar same2 melayu nk cari mkn... akal ada,
> hangpa org cerdik pandai selesai kan la secara berhemah.. ini la melayu
> bila ada kuasa, melayu jugalah yg jd mangsa... melayu mmg berani sesama
> melayu je... phuuuiiihhh
>
>
>
>

Tue Sep 23, 2014 11:21 pm (PDT) . Posted by:

"Sukri Farah"

...ari tu pak cik india jual kacang puteh pun kena sapu jugak...habis
barangan kena rampas..sbgai bahan bukti...padehal naik motor .....
..nampaknye penguatkuasa bersikap adil la gak...sume dia sapu.......
..ini ade kena mengena ngan automobil@yahoogroup.....sbb jual pakai motor...

2014-09-24 12:21 GMT+08:00 'A. Nawi' gemaalam@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> Sungguh kesian, Ya Allah engkau kesianilah kakak ini, semoga beliau
> mendapat rezeki yg limpah meruah.. Melayu dihina di tanahair sendiri.. Di
> mana pejuang2 sekalian?? Perkasa? Jati? Ppim? Umno?? Pas??
> On Sep 24, 2014 10:58 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <
> automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>>
>> [Attachment(s) <#148a5e45f91b5e53_148a5989e3438c3b_TopText> from bashah
>> included below]
>>
>> di jalan kepong***. bersepah Cina meniaga tepi jalan...dah sah ada papan
>> tanda takleh niaga..
>> takpayah nak bergusti mcm akak ni...kesian
>> Hidup Menteri Melayu.
>>
>> ** automobil
>>
>>
>> On Tuesday, September 23, 2014 11:57 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
>> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>
>>
>>
>> 
>> *Nak cari sesuap nasi yang halal untuk keluarga........ sanggup kah para
>> ibu menanggung seksa ini....... *
>> telokbakong.blogspot
>> cikgu-pencen.blogspot
>> Posted by cikgu pencen
>> <http://www.blogger.com/profile/15348907409667667453>
>>
>>
>> Ratu Perang
>>
>> - Clasher yang disegani
>> <https://www.facebook.com/pages/clasher-yang-disegani/544455262346745>
>> at Clash of Clans <https://www.facebook.com/ClashofClans>
>>
>> haram jadah punya penguatkuasa kat malaysia nih.. kot yea pon nk
>> bergaya dgn uniform tu tak yah la nk berkasar same2 melayu nk cari mkn...
>> akal ada, hangpa org cerdik pandai selesai kan la secara berhemah.. ini la
>> melayu bila ada kuasa, melayu jugalah yg jd mangsa... melayu mmg berani
>> sesama melayu je... phuuuiiihhh
>>
>>
>>
>

Wed Sep 24, 2014 12:10 am (PDT) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

saya pun pikir2 nak jual oilyman pakai kereta, banner tergantung, ala2 car
boot sale, tepi2 jalan atau diluar tapak pasar. tapi risiko mungkin sama
macam uncle kacang puteh jugak la kot.

pendapatan tetuan macam mana? betul kah telahan ini?

*ada kaitan automobil woo.. oilyman. car boot.

2014-09-24 14:21 GMT+08:00 Sukri Farah farah33sukri@gmail.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> ...ari tu pak cik india jual kacang puteh pun kena sapu jugak...habis
> barangan kena rampas..sbgai bahan bukti...padehal naik motor .....
> ..nampaknye penguatkuasa bersikap adil la gak...sume dia sapu.......
> ..ini ade kena mengena ngan automobil@yahoogroup.....sbb jual pakai
> motor...
>
> 2014-09-24 12:21 GMT+08:00 'A. Nawi' gemaalam@yahoo.com [automobil] <
> automobil@yahoogroups.com>:
>
>>
>>
>> Sungguh kesian, Ya Allah engkau kesianilah kakak ini, semoga beliau
>> mendapat rezeki yg limpah meruah.. Melayu dihina di tanahair sendiri.. Di
>> mana pejuang2 sekalian?? Perkasa? Jati? Ppim? Umno?? Pas??
>> On Sep 24, 2014 10:58 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <
>> automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>
>>>
>>> [Attachment(s)
>>> <#148a652d2f816fd4_148a5e45f91b5e53_148a5989e3438c3b_TopText> from
>>> bashah included below]
>>>
>>> di jalan kepong***. bersepah Cina meniaga tepi jalan...dah sah ada papan
>>> tanda takleh niaga..
>>> takpayah nak bergusti mcm akak ni...kesian
>>> Hidup Menteri Melayu.
>>>
>>> ** automobil
>>>
>>>
>>> On Tuesday, September 23, 2014 11:57 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
>>> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>>
>>>
>>>
>>> 
>>> *Nak cari sesuap nasi yang halal untuk keluarga........ sanggup kah para
>>> ibu menanggung seksa ini....... *
>>> telokbakong.blogspot
>>> cikgu-pencen.blogspot
>>> Posted by cikgu pencen
>>> <http://www.blogger.com/profile/15348907409667667453>
>>>
>>>
>>> Ratu Perang
>>>
>>> - Clasher yang disegani
>>> <https://www.facebook.com/pages/clasher-yang-disegani/544455262346745>
>>> at Clash of Clans <https://www.facebook.com/ClashofClans>
>>>
>>> haram jadah punya penguatkuasa kat malaysia nih.. kot yea pon nk
>>> bergaya dgn uniform tu tak yah la nk berkasar same2 melayu nk cari mkn...
>>> akal ada, hangpa org cerdik pandai selesai kan la secara berhemah.. ini la
>>> melayu bila ada kuasa, melayu jugalah yg jd mangsa... melayu mmg berani
>>> sesama melayu je... phuuuiiihhh
>>>
>>>
>>>
>
>

Wed Sep 24, 2014 12:35 am (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

JIka yg meniaga tu adalah warganegara Msia - tak payahlah sampai rampas -- warning jer--suruh depa belah - bukan tak biasa bagi depa belah --ka skrg ekonomi meleset, byk ambik vss

Jika yg meniaga tu adalah warganegara MELAYU BUMIPutera -ni kes special sebab ada hak istimewa- bagi peluang depa meniaga situ jika jaga kebersihan --
tak payahlah sampai rampas, apatah lagi sampai bergusti mcm WWE --kalu dia cedera sakit, sapa nak bagi anak dia makan ? mana pi hak istimewa dia dlm perlembagaan - bapak segala undang2 ?

sebenarnya lebih elok pakai gerai tolak mcm akak ni dari buat bangunan gerai tetap yg menteri rasmi..sebab gerai tetap tu mungkin pulak duktor duktor buat lepas tempat cucuk pulak mcm yg banyak tejadi

On Wednesday, September 24, 2014 3:10 PM, "MetalWorks Calibra muazck@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


saya pun pikir2 nak jual oilyman pakai kereta, banner tergantung, ala2 car boot sale, tepi2 jalan atau diluar tapak pasar. tapi risiko mungkin sama macam uncle kacang puteh jugak la kot.

pendapatan tetuan macam mana? betul kah telahan ini?

*ada kaitan automobil woo.. oilyman. car boot.

2014-09-24 14:21 GMT+08:00 Sukri Farah farah33sukri@gmail.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>...ari tu pak cik india jual kacang puteh pun kena sapu jugak...habis barangan kena rampas..sbgai bahan bukti...padehal naik motor .....
>..nampaknye penguatkuasa bersikap adil la gak...sume dia sapu.......
>..ini ade kena mengena ngan automobil@yahoogroup.....sbb jual pakai motor...
>
>
>2014-09-24 12:21 GMT+08:00 'A. Nawi' gemaalam@yahoo.com [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
>
>
>>
>>Sungguh kesian, Ya Allah engkau kesianilah kakak ini, semoga beliau mendapat rezeki yg limpah meruah.. Melayu dihina di tanahair sendiri.. Di mana pejuang2 sekalian?? Perkasa? Jati? Ppim? Umno?? Pas??
>>On Sep 24, 2014 10:58 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>
>>
>>>
>>>[Attachment(s) from bashah included below]
>>>di jalan kepong***. bersepah Cina meniaga tepi jalan...dah sah ada papan tanda takleh niaga..
>>>takpayah nak bergusti mcm akak ni...kesian
>>>Hidup Menteri Melayu.
>>>
>>>
>>>** automobil
>>>
>>>
>>>
>>>On Tuesday, September 23, 2014 11:57 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>Nak cari
sesuap nasi yang halal untuk keluarga........ sanggup kah para ibu menanggung
seksa ini.......
>>>telokbakong.blogspot
>>>cikgu-pencen.blogspot
>>>Posted by cikgu pencen
>>>
>>>
>>>Ratu Perang
>>> * Clasher yang disegani at Clash of Clans
>>>haram jadah punya penguatkuasa kat malaysia nih.. kot yea
pon nk bergaya dgn uniform tu tak yah la nk berkasar same2 melayu nk cari mkn...
akal ada, hangpa org cerdik pandai selesai kan la secara berhemah.. ini la
melayu bila ada kuasa, melayu jugalah yg jd mangsa... melayu mmg berani sesama
melayu je... phuuuiiihhh
>>>
>>>
>

Tue Sep 23, 2014 8:59 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Teknik pemanduan defensif - Siri 4
bloglist-malaysia.blogspot
pendapatanda.com
Mohd Shubhi

Melihat kepada keadaan statistik yang saya jelaskan dalam Siri 3, jelas menunjukkan bahawa aktiviti di atas jalan raya merupakan satu aktiviti yang tidak lengang dari musibah atau kemalangan.

Namun, sebagai pemandu yang berakal, saya yakin ramai di antara kita ingin cuba mencari jalan bagi mengelakkan diri dari terjebak dengan musibah; yang di sebabkan oleh perlakuan pemandu sendiri atau di sebabkan oleh pemandu atau penunggang yang lain.

Selain tu, jika anda pengikut blog ini, anda mungkin tidak memandu tetapi bagaimana pula dengan suami, isteri, anak-anak, anak saudara atau sanak saudara yang lain. Kita sentiasa prihatin terhadap keselamatan mereka di atas jalan raya.

Jadikan pemanduan defensif sebagai ikhtiar
Melalui tips yang diberikan di sini, bukan lah bermakna kita pasti tidak akan terlibat dalam kemalangan jalan raya kerana bagi orang Islam, ketentuan itu ialah hak Allah dan kita hanya mampu berusaha dan mencuba.

Semenjak saya mula menulis mengenai siri pemanduan dalam blog ini, ada berberapa topik perbincangan dengan saudara mara serta sahabat handai saya yang meminati aspek pemanduan ini, antara lain ada menyebut samada saya cuba menjadikan pembaca artikel Siri Pemanduan ini menjadi seorang pelumba trek atau ralli.

Namun, saya menjelaskan bahawa, niat saya ialah untuk berkongsi sedikit ilmu yang saya ada dalam bentuk "easy reading" atau santai. Sasaran saya bukanlah untuk mengubah pembaca menjadi seorang pelumba.

Sebaliknya sekadar berkongsi tip dan nasihat agar sama-sama kita mengambil langkah positif dan kreatif ketika memandu dan mengamalkan konsep pemanduan defensif.

Bagi bicara kali ini, saya ingin kita sama sama lihat beberapa insiden yang kerap kali kita lihat berlaku di sekeliling kita, baik daripada dada akhbar atau pun insiden kemalangan jalan raya yang kita sendiri pernah lihat.

Antara lain ialah disebabkan oleh:-

#1. Pemanduan Kenderaan terlalu rapat
Jadi jika pemandu kenderaan hadapan membrek dengan mengejut maka pemandu di belakang tidak sempat membrek. Dia akan menghentam kenderaan hadapan.

Ingin saya perihalkan bagaimana proses ini berlaku.

Sebagai pemandu, kita memandu dalam jarak yang dekat, contohnya jarak antara kereta kita dan kenderaan hadapan kurang dari panjangnya sesebuah kenderaan.

Jadi bayangkan analogi ini.

Apabila pemandu hadapan menekan pedal brek, apa yang berlaku ialah pedal brek tersebut akan bergerak menuju ke bawah dan menekan sensor, sensor akan aktif dan memerlukan kuasa bateri untuk membawa maklumat ke lampu brek di belakang.

Pada masa yang sama, apabila pemandu sudah menekan brek kenderaannya, pedal tersebut akan menekan mekanisma hidraulik dan seterusnya menekan mekanisma piston brek kenderaannya bagi memperlahankan putaran roda.

Dan seterusnya jika penekanan pedal berterusan, putaran roda akan terhenti.

Berbalik kepada soal sensor kepada lampu brek dibelakang kenderaan, apabila pemandu yang mengekori kenderaan di hadapan melihat lampu brek menyala, sensor mata akan menghantar maklumat kepada otak. Otak akan memproses data dan menghantar maklumat kepada sensor otot kaki pemandu untuk membrek.

Jadi, mungkin pembaca menyatakan bahawa penceritaan saya ini boleh dilihat sebagai satu penceritaan yang penjang sedangkan proses melihat lampu brek dan menekan berlaku dengan cepat.

Tapi pada hakikatnya inilah yang berlaku jika anda mengikut kenderaan dengan terlalu rapat kerana, apa bila anda sedar kenderaan dihadapan dah berhenti dan anda baru sedar berdasarkan hanya pada lampu brek yang menyala dan tindakan anda menekan brek dengan mengejut boleh menyebabkan kemalangan.

Pemanduan mesti berjarak 2 kereta
Kadang kala, sekalipun anda mampu mengelakkan kereta anda daripada menghentam kenderaan di hadapan, banyangkan pula jika anda brek dengan mengejut, apa pula keadaan pemandu belakang anda?

Anda mungkin tidak menghentam kenderaan hadapan, tetapi pemandu belakang anda mungkin menghentam kenderaan anda.

Jadi saya ingin tekankan di sini bahawa apabila saya menekankan soal jarak kenderaan yang "positif" bermaksud ada ruang yang sesuai di hadapan dan di belakang anda.

Jarak sekurang kurangnya, sepanjang 2 buah kenderaan adalah selamat.

Namun pembaca mungkin gusar kerana dalam keadaan jalan raya di bandar ketika "jammed" bagaimana mungkin untuk jarakkan kenderaan sebegitu rupa?

Jadi, ini berbalik kepada kretiviti dan kepandaian pemandu untuk cuba "adjust" atau lestarikan corak pemanduan berdasarkan keadaan jalan raya yang tertentu.

Pemandu perlu mengubah jarak kenderaan mengikut keadaan jalan raya. Jika anda memandu pada waktu kering, anda mungkin boleh mengikut dengan sedikit rapat berbanding pasa waktu hujan. Apatah lagi jika anda memandu pada jalan bersalji.

Pemanduan atas salji
Gambar di atas sekali, menunjukkan kereta yang dipandu penulis ketika mengikuti kurus Ultimate Driving On Ice di Arjeplog Sweden.

Dimana cuacanya ialah antara -25 darjah calcius pada waktu tengahari dan -45 darjah celcius pada waktu malam.

Latihan yang diberi nama "Car Control On Replica of Nurburgring On Ice" adalah di bawah AMG Mercedes Driving School. Kenderaan tersebut ialah Mercedes C63 AMG dan dijalankan pada tahun 2007.

Bagi permukaan bersalji, pemandu WAJIB menjarakkan kenderaan dengan lebih jauh dari kenderaan hadapan.

# 2. Pemanduan Ketika Hujan
Bagi anda yang selalu menggunakan lebuh raya terutama sekali yang baru pulang dari berhari raya. Sebagai masyarakat majmuk, lebuh raya kita sentiasa sibuk di musim perayaan kerana kita selalu mendapat cuti perayaan yang panjang setiap kali cuti perayaan

Lebuh raya menjadi satu "medan kemalangan" dan pihak PDRM sentiasa mengambil langkah bagi mengurangkan kemalangan dengan mengadakan Ops Sikap dengan harapan agar jika pemandu dikenakan saman laju, maka akan berkurangnya kadar kemalangan.

Jadi, kita sebagai pemandu juga perlu mengambil langkah-langkah tersendiri. Jika anda perasan, apabila hujan lebat, lebih banyak kenderaan terlibat dalam kemalangan jalan raya lebuh raya.

Melalui lebuh raya ketika waktu hujan memang merbahaya. Kadang kala terdapat segelintir pemandu yang merasakan bahawa jika mereka membeli tayar yang mahal dan khas untuk hari hujan, maka mereka tidak perlu gusar.

Namun pandangan ini silap. Untuk pengetahuan anda, keadaan jalan raya pada waktu hujan memang licin kerana percampuran air hujan serta juga minyak tar serta bekas tayar-tayar kenderaan dan "gabungan resipi" ini menjadikan jalan raya amat licin.

Jadi kenapa terjadinya kemalangan?

Kurangkan laju pemanduan ketika hujan
Secara khususnya, kita tidak pasti apa sebabnya, tetapi secara ammnya, apabila pemandu memandu dalam kadar 110km/j contohnya pada jalan yang kering tetapi apabila tiba waktu hujan, air hujan akan memenuhi atas jalan raya.

Oleh kerana keadaan jalan raya yang kadang-kadang ada lopak yang besar dan kecil, ini mewujudkan "puddle"atau lopak-lopak air yang pada mata kasar pemandu hanyalah tompokan air biasa.

Namun, apa bila kenderaan bergerak dalam keadaan agak laju, tayar kenderaan akan melalui lopak air dan wujudnya satu keadaan yang dinamakan sebagai "Aquaplaning".

Gambar di atas di ambil dari Good Year Tyre.

Secara kasar maksud Äquaplaning" atau "Hydroplaning ini ialah keadaan di mana ada terbentuk satu lapisan air diantara permukaan tayar dan permukaan jalan raya.

Di dalam keadaan ini, sekalipun pemandu memusingkan steering kenderaan, amat kurang respon yang berlaku kerana pemandu sudah berada di luar kawalan mereka.

Jadi, apakah yang patut dilakukan, saya cadangkan dengan keadaan hujan yang lebat di lebuh raya, saya sendiri akan memandu dalam lingkungan kurang dari 110km/jam dan anda perlu pastikan keadaan "bunga"tayar yang masih baik.

Jika keadaan tayar anda sudah melebihi 20,000 km, maka anda perlu lah lebih perlahan ketika memandu di dalam hujan.

Gambar di bawah di ambil dari website www.btnweb.it

Gambar ini ingin menjelaskan keadaan Aquaplaning atau Hydroplaning" kepada para pembaca.

Saya ucapkan semoga semua pembaca akan mendapat sedikit input dari artikel kali ini. InsyaALLAH saya akan cuba kongsikan berberapa situasi lain lagi bagi menjelaskan teknik pemanduan defensif.

Saya dan pihak TIC Advanced & Performance Driving Academy mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada umat Islam serta selamat bercuti kepada yang beragama lain.

Ingatlah "Safety First, Last & Always."
Azad Jasmi TICIpoh Perak.

comments:
1..
Kujie
dulu memandu agak laju...hehehe agak katanya.

sekarang dah kurang... banyak faktor yang menyebabkan rasa ingin lebih bertanggungjawap dgn diri sendiri

a.. Mohd Shubhi
Pandu perlahan dapat nikmati perjalanan...terima kasih berikan komen

Tue Sep 23, 2014 7:06 pm (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

as salam,

saya pernah tengok satu documentari pasal jarak selamat kenderaan yg sedang bergerak. bukan kiraan 2 jarak kenderaan, tapi adalah dengan mengira jarak masa.....
contoh paling senang ialah mark kereta pada mana2 objek yg statik (tiang lampu), dan mula mengira 'one-one thousand, two-one thousand'. kalau dalam masa kiraan tersebut kita telah sampai pada objek yang sama, jarak itu adalah tidak selamat. jarak kita harus lebih dari kiraan two-one-thousand. rasionalnya ialah, laju laju kita bergerak, lebih panjang jarak berhenti yang diperlukan.

wallahualam.

rgds,
Nazri Ahtar

On Tuesday, September 23, 2014 11:59 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:




Melihat
kepada keadaan statistik yang saya
jelaskan dalam Siri 3, jelas menunjukkan bahawa aktiviti di atas jalan raya merupakan satu aktiviti yang tidak
lengang dari musibah atau kemalangan.

Namun, sebagai pemandu yang
berakal, saya yakin ramai di antara kita ingin cuba mencari jalan bagi
mengelakkan diri dari terjebak dengan musibah; yang di sebabkan oleh perlakuan
pemandu sendiri atau di sebabkan oleh pemandu atau penunggang yang
lain.

Selain tu, jika anda pengikut blog ini, anda mungkin tidak memandu tetapi bagaimana pula dengan suami,
isteri, anak-anak, anak saudara atau sanak saudara yang lain. Kita sentiasa
prihatin terhadap keselamatan mereka di atas jalan raya.

Jadikan pemanduan defensif sebagai
ikhtiarMelalui tips yang diberikan di sini, bukan lah bermakna
kita pasti tidak akan terlibat dalam kemalangan jalan raya kerana bagi orang
Islam, ketentuan itu ialah hak Allah dan kita hanya mampu berusaha dan
mencuba.

Semenjak saya mula menulis mengenai siri pemanduan dalam blog ini, ada berberapa topik
perbincangan dengan saudara mara serta sahabat handai saya yang meminati aspek
pemanduan ini, antara lain ada menyebut samada saya cuba menjadikan pembaca
artikel Siri Pemanduan ini menjadi seorang pelumba trek atau
ralli.

Namun, saya menjelaskan bahawa, niat saya ialah untuk berkongsi
sedikit ilmu yang saya ada dalam bentuk "easy
reading" atau santai. Sasaran saya bukanlah untuk mengubah pembaca
menjadi seorang pelumba.

Sebaliknya sekadar berkongsi tip dan nasihat
agar sama-sama kita mengambil langkah positif dan kreatif ketika memandu dan mengamalkan konsep pemanduan
defensif.

Bagi bicara kali ini, saya ingin kita sama sama lihat beberapa insiden yang kerap kali kita lihat
berlaku di sekeliling kita, baik daripada dada akhbar atau pun insiden
kemalangan jalan raya yang kita sendiri pernah lihat.

Antara lain ialah
disebabkan oleh:-

#1. Pemanduan Kenderaan terlalu
rapatJadi jika pemandu kenderaan hadapan membrek dengan mengejut
maka pemandu di belakang tidak sempat membrek. Dia akan menghentam kenderaan
hadapan.

Ingin saya perihalkan bagaimana proses ini
berlaku.

Sebagai pemandu, kita memandu dalam jarak yang dekat, contohnya
jarak antara kereta kita dan kenderaan
hadapan kurang dari panjangnya sesebuah kenderaan.

Jadi bayangkan analogi
ini.

Apabila pemandu hadapan menekan pedal brek, apa yang berlaku ialah
pedal brek tersebut akan bergerak menuju ke bawah dan menekan sensor, sensor akan aktif dan memerlukan kuasa bateri untuk
membawa maklumat ke lampu brek di belakang.

Pada masa
yang sama, apabila pemandu sudah menekan brek kenderaannya, pedal tersebut akan
menekan mekanisma hidraulik dan seterusnya menekan mekanisma piston brek kenderaannya bagi memperlahankan putaran
roda.

Dan seterusnya jika penekanan pedal berterusan, putaran roda akan
terhenti.

Berbalik kepada soal sensor kepada lampu brek dibelakang
kenderaan, apabila pemandu yang mengekori kenderaan di hadapan melihat lampu
brek menyala, sensor mata akan menghantar maklumat kepada otak. Otak akan
memproses data dan menghantar maklumat kepada sensor otot kaki pemandu untuk membrek.

Jadi, mungkin pembaca
menyatakan bahawa penceritaan saya ini boleh dilihat sebagai satu penceritaan
yang penjang sedangkan proses melihat lampu brek dan menekan berlaku dengan
cepat.

Tapi pada hakikatnya inilah yang berlaku jika anda mengikut
kenderaan dengan terlalu rapat kerana, apa bila anda sedar kenderaan dihadapan
dah berhenti dan anda baru sedar berdasarkan hanya pada lampu brek yang menyala
dan tindakan anda menekan brek dengan mengejut boleh menyebabkan
kemalangan.

Pemanduan mesti berjarak 2
keretaKadang kala, sekalipun anda mampu mengelakkan kereta anda
daripada menghentam kenderaan di hadapan, banyangkan pula jika anda brek dengan
mengejut, apa pula keadaan pemandu belakang anda?

Anda mungkin tidak
menghentam kenderaan hadapan, tetapi pemandu belakang anda mungkin menghentam
kenderaan anda.

Jadi saya ingin tekankan di sini bahawa apabila saya
menekankan soal jarak kenderaan yang "positif" bermaksud ada ruang yang sesuai
di hadapan dan di belakang anda.

Jarak sekurang kurangnya, sepanjang 2
buah kenderaan adalah selamat.

Namun
pembaca mungkin gusar kerana dalam keadaan jalan raya di bandar ketika "jammed" bagaimana mungkin untuk jarakkan
kenderaan sebegitu rupa?

Jadi, ini berbalik kepada kretiviti dan
kepandaian pemandu untuk cuba "adjust" atau lestarikan corak pemanduan
berdasarkan keadaan jalan raya yang tertentu.

Pemandu perlu mengubah
jarak kenderaan mengikut keadaan jalan raya. Jika anda memandu pada waktu
kering, anda mungkin boleh mengikut dengan sedikit rapat berbanding pasa waktu
hujan. Apatah lagi jika anda memandu pada jalan bersalji.

Pemanduan atas saljiGambar di atas sekali, menunjukkan kereta yang
dipandu penulis ketika mengikuti kurus Ultimate Driving On Ice di Arjeplog Sweden.

Dimana cuacanya ialah antara -25 darjah
calcius pada waktu tengahari dan -45 darjah celcius pada waktu
malam.

Latihan yang diberi nama "Car Control On Replica of Nurburgring On Ice" adalah di
bawah AMG Mercedes Driving School. Kenderaan tersebut ialah Mercedes C63 AMG dan
dijalankan pada tahun 2007.

Bagi permukaan bersalji, pemandu WAJIB
menjarakkan kenderaan dengan lebih jauh dari kenderaan hadapan.

# 2. Pemanduan Ketika HujanBagi anda
yang selalu menggunakan lebuh raya terutama sekali yang baru pulang dari berhari
raya. Sebagai masyarakat majmuk, lebuh raya kita sentiasa sibuk di musim
perayaan kerana kita selalu mendapat cuti perayaan yang panjang setiap kali cuti
perayaan

Lebuh raya menjadi satu "medan kemalangan" dan pihak PDRM
sentiasa mengambil langkah bagi mengurangkan kemalangan dengan mengadakan Ops Sikap dengan harapan agar jika pemandu
dikenakan saman laju, maka akan berkurangnya kadar kemalangan.

Jadi, kita
sebagai pemandu juga perlu mengambil langkah-langkah tersendiri. Jika anda
perasan, apabila hujan lebat, lebih banyak kenderaan terlibat dalam kemalangan
jalan raya lebuh raya.

Melalui lebuh raya ketika waktu hujan memang
merbahaya. Kadang kala terdapat segelintir pemandu yang merasakan bahawa jika
mereka membeli tayar yang mahal dan khas untuk hari hujan, maka mereka tidak
perlu gusar.

Namun pandangan ini silap. Untuk pengetahuan anda, keadaan
jalan raya pada waktu hujan memang licin kerana percampuran air hujan serta juga minyak tar serta bekas tayar-tayar
kenderaan dan "gabungan resipi" ini menjadikan jalan raya amat
licin.

Jadi kenapa terjadinya kemalangan?

Kurangkan laju pemanduan ketika
hujanSecara khususnya, kita tidak pasti apa sebabnya, tetapi
secara ammnya, apabila pemandu memandu dalam kadar 110km/j contohnya pada jalan
yang kering tetapi apabila tiba waktu hujan, air hujan akan memenuhi atas jalan
raya.

Oleh kerana keadaan jalan raya yang kadang-kadang ada lopak yang
besar dan kecil, ini mewujudkan "puddle"atau lopak-lopak air yang pada mata
kasar pemandu hanyalah tompokan air biasa.

Namun, apa bila kenderaan
bergerak dalam keadaan agak laju, tayar kenderaan akan melalui lopak air dan wujudnya satu keadaan yang dinamakan
sebagai "Aquaplaning".

Gambar di
atas di ambil dari Good Year Tyre.

Secara kasar maksud Äquaplaning" atau "Hydroplaning ini ialah
keadaan di mana ada terbentuk satu lapisan air diantara permukaan tayar dan
permukaan jalan raya.

Di dalam keadaan ini, sekalipun pemandu memusingkan
steering kenderaan, amat kurang respon yang berlaku kerana pemandu sudah berada
di luar kawalan mereka.

Jadi,
apakah yang patut dilakukan, saya cadangkan dengan keadaan hujan yang lebat di
lebuh raya, saya sendiri akan memandu dalam lingkungan kurang dari 110km/jam dan
anda perlu pastikan keadaan "bunga"tayar yang masih baik.

Jika keadaan
tayar anda sudah melebihi 20,000 km, maka anda perlu lah lebih perlahan ketika
memandu di dalam hujan.

Gambar di bawah di ambil dari website www.btnweb.it

Gambar ini
ingin menjelaskan keadaan Aquaplaning atau Hydroplaning" kepada para
pembaca.

Saya ucapkan semoga semua pembaca akan mendapat sedikit input
dari artikel kali ini. InsyaALLAH saya akan cuba kongsikan berberapa situasi
lain lagi bagi menjelaskan teknik pemanduan defensif.

Saya dan pihak TIC
Advanced & Performance Driving Academy mengucapkan Selamat Hari Raya
Aidilfitri kepada umat Islam serta selamat bercuti kepada yang beragama
lain.

Ingatlah "Safety First, Last & Always."
Azad Jasmi TICIpoh Perak.

comments:
1. Kujie
dulu memandu agak laju...hehehe agak katanya.

sekarang dah kurang... banyak faktor yang
menyebabkan rasa ingin lebih bertanggungjawap dgn diri
sendiri
2. Mohd Shubhi
Pandu perlahan dapat nikmati perjalanan...terima kasih berikan komen

Tue Sep 23, 2014 7:55 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Amalkan jarak selamat, insyaAllah selamat...

On Wednesday, September 24, 2014 10:06 AM, "Nazri Ahtar littlenoti@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


[Attachment(s) from Nazri Ahtar included below]
as salam,

saya pernah tengok satu documentari pasal jarak selamat kenderaan yg sedang bergerak. bukan kiraan 2 jarak kenderaan, tapi adalah dengan mengira jarak masa.....
contoh paling senang ialah mark kereta pada mana2 objek yg statik (tiang lampu), dan mula mengira 'one-one thousand, two-one thousand'. kalau dalam masa kiraan tersebut kita telah sampai pada objek yang sama, jarak itu adalah tidak selamat. jarak kita harus lebih dari kiraan two-one-thousand. rasionalnya ialah, laju laju kita bergerak, lebih panjang jarak berhenti yang diperlukan.

wallahualam.

rgds,
Nazri Ahtar

On Tuesday, September 23, 2014 11:59 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:




Melihat
kepada keadaan statistik yang saya
jelaskan dalam Siri 3, jelas menunjukkan bahawa aktiviti di atas jalan raya merupakan satu aktiviti yang tidak
lengang dari musibah atau kemalangan.

Namun, sebagai pemandu yang
berakal, saya yakin ramai di antara kita ingin cuba mencari jalan bagi
mengelakkan diri dari terjebak dengan musibah; yang di sebabkan oleh perlakuan
pemandu sendiri atau di sebabkan oleh pemandu atau penunggang yang
lain.

Selain tu, jika anda pengikut blog ini, anda mungkin tidak memandu tetapi bagaimana pula dengan suami,
isteri, anak-anak, anak saudara atau sanak saudara yang lain. Kita sentiasa
prihatin terhadap keselamatan mereka di atas jalan raya.

Jadikan pemanduan defensif sebagai
ikhtiarMelalui tips yang diberikan di sini, bukan lah bermakna
kita pasti tidak akan terlibat dalam kemalangan jalan raya kerana bagi orang
Islam, ketentuan itu ialah hak Allah dan kita hanya mampu berusaha dan
mencuba.

Semenjak saya mula menulis mengenai siri pemanduan dalam blog ini, ada berberapa topik
perbincangan dengan saudara mara serta sahabat handai saya yang meminati aspek
pemanduan ini, antara lain ada menyebut samada saya cuba menjadikan pembaca
artikel Siri Pemanduan ini menjadi seorang pelumba trek atau
ralli.

Namun, saya menjelaskan bahawa, niat saya ialah untuk berkongsi
sedikit ilmu yang saya ada dalam bentuk "easy
reading" atau santai. Sasaran saya bukanlah untuk mengubah pembaca
menjadi seorang pelumba.

Sebaliknya sekadar berkongsi tip dan nasihat
agar sama-sama kita mengambil langkah positif dan kreatif ketika memandu dan mengamalkan konsep pemanduan
defensif.

Bagi bicara kali ini, saya ingin kita sama sama lihat beberapa insiden yang kerap kali kita lihat
berlaku di sekeliling kita, baik daripada dada akhbar atau pun insiden
kemalangan jalan raya yang kita sendiri pernah lihat.

Antara lain ialah
disebabkan oleh:-

#1. Pemanduan Kenderaan terlalu
rapatJadi jika pemandu kenderaan hadapan membrek dengan mengejut
maka pemandu di belakang tidak sempat membrek. Dia akan menghentam kenderaan
hadapan.

Ingin saya perihalkan bagaimana proses ini
berlaku.

Sebagai pemandu, kita memandu dalam jarak yang dekat, contohnya
jarak antara kereta kita dan kenderaan
hadapan kurang dari panjangnya sesebuah kenderaan.

Jadi bayangkan analogi
ini.

Apabila pemandu hadapan menekan pedal brek, apa yang berlaku ialah
pedal brek tersebut akan bergerak menuju ke bawah dan menekan sensor, sensor akan aktif dan memerlukan kuasa bateri untuk
membawa maklumat ke lampu brek di belakang.

Pada masa
yang sama, apabila pemandu sudah menekan brek kenderaannya, pedal tersebut akan
menekan mekanisma hidraulik dan seterusnya menekan mekanisma piston brek kenderaannya bagi memperlahankan putaran
roda.

Dan seterusnya jika penekanan pedal berterusan, putaran roda akan
terhenti.

Berbalik kepada soal sensor kepada lampu brek dibelakang
kenderaan, apabila pemandu yang mengekori kenderaan di hadapan melihat lampu
brek menyala, sensor mata akan menghantar maklumat kepada otak. Otak akan
memproses data dan menghantar maklumat kepada sensor otot kaki pemandu untuk membrek.

Jadi, mungkin pembaca
menyatakan bahawa penceritaan saya ini boleh dilihat sebagai satu penceritaan
yang penjang sedangkan proses melihat lampu brek dan menekan berlaku dengan
cepat.

Tapi pada hakikatnya inilah yang berlaku jika anda mengikut
kenderaan dengan terlalu rapat kerana, apa bila anda sedar kenderaan dihadapan
dah berhenti dan anda baru sedar berdasarkan hanya pada lampu brek yang menyala
dan tindakan anda menekan brek dengan mengejut boleh menyebabkan
kemalangan.

Pemanduan mesti berjarak 2
keretaKadang kala, sekalipun anda mampu mengelakkan kereta anda
daripada menghentam kenderaan di hadapan, banyangkan pula jika anda brek dengan
mengejut, apa pula keadaan pemandu belakang anda?

Anda mungkin tidak
menghentam kenderaan hadapan, tetapi pemandu belakang anda mungkin menghentam
kenderaan anda.

Jadi saya ingin tekankan di sini bahawa apabila saya
menekankan soal jarak kenderaan yang "positif" bermaksud ada ruang yang sesuai
di hadapan dan di belakang anda.

Jarak sekurang kurangnya, sepanjang 2
buah kenderaan adalah selamat.

Namun
pembaca mungkin gusar kerana dalam keadaan jalan raya di bandar ketika "jammed" bagaimana mungkin untuk jarakkan
kenderaan sebegitu rupa?

Jadi, ini berbalik kepada kretiviti dan
kepandaian pemandu untuk cuba "adjust" atau lestarikan corak pemanduan
berdasarkan keadaan jalan raya yang tertentu.

Pemandu perlu mengubah
jarak kenderaan mengikut keadaan jalan raya. Jika anda memandu pada waktu
kering, anda mungkin boleh mengikut dengan sedikit rapat berbanding pasa waktu
hujan. Apatah lagi jika anda memandu pada jalan bersalji.

Pemanduan atas saljiGambar di atas sekali, menunjukkan kereta yang
dipandu penulis ketika mengikuti kurus Ultimate Driving On Ice di Arjeplog Sweden.

Dimana cuacanya ialah antara -25 darjah
calcius pada waktu tengahari dan -45 darjah celcius pada waktu
malam.

Latihan yang diberi nama "Car Control On Replica of Nurburgring On Ice" adalah di
bawah AMG Mercedes Driving School. Kenderaan tersebut ialah Mercedes C63 AMG dan
dijalankan pada tahun 2007.

Bagi permukaan bersalji, pemandu WAJIB
menjarakkan kenderaan dengan lebih jauh dari kenderaan hadapan.

# 2. Pemanduan Ketika HujanBagi anda
yang selalu menggunakan lebuh raya terutama sekali yang baru pulang dari berhari
raya. Sebagai masyarakat majmuk, lebuh raya kita sentiasa sibuk di musim
perayaan kerana kita selalu mendapat cuti perayaan yang panjang setiap kali cuti
perayaan

Lebuh raya menjadi satu "medan kemalangan" dan pihak PDRM
sentiasa mengambil langkah bagi mengurangkan kemalangan dengan mengadakan Ops Sikap dengan harapan agar jika pemandu
dikenakan saman laju, maka akan berkurangnya kadar kemalangan.

Jadi, kita
sebagai pemandu juga perlu mengambil langkah-langkah tersendiri. Jika anda
perasan, apabila hujan lebat, lebih banyak kenderaan terlibat dalam kemalangan
jalan raya lebuh raya.

Melalui lebuh raya ketika waktu hujan memang
merbahaya. Kadang kala terdapat segelintir pemandu yang merasakan bahawa jika
mereka membeli tayar yang mahal dan khas untuk hari hujan, maka mereka tidak
perlu gusar.

Namun pandangan ini silap. Untuk pengetahuan anda, keadaan
jalan raya pada waktu hujan memang licin kerana percampuran air hujan serta juga minyak tar serta bekas tayar-tayar
kenderaan dan "gabungan resipi" ini menjadikan jalan raya amat
licin.

Jadi kenapa terjadinya kemalangan?

Kurangkan laju pemanduan ketika
hujanSecara khususnya, kita tidak pasti apa sebabnya, tetapi
secara ammnya, apabila pemandu memandu dalam kadar 110km/j contohnya pada jalan
yang kering tetapi apabila tiba waktu hujan, air hujan akan memenuhi atas jalan
raya.

Oleh kerana keadaan jalan raya yang kadang-kadang ada lopak yang
besar dan kecil, ini mewujudkan "puddle"atau lopak-lopak air yang pada mata
kasar pemandu hanyalah tompokan air biasa.

Namun, apa bila kenderaan
bergerak dalam keadaan agak laju, tayar kenderaan akan melalui lopak air dan wujudnya satu keadaan yang dinamakan
sebagai "Aquaplaning".

Gambar di
atas di ambil dari Good Year Tyre.

Secara kasar maksud Äquaplaning" atau "Hydroplaning ini ialah
keadaan di mana ada terbentuk satu lapisan air diantara permukaan tayar dan
permukaan jalan raya.

Di dalam keadaan ini, sekalipun pemandu memusingkan
steering kenderaan, amat kurang respon yang berlaku kerana pemandu sudah berada
di luar kawalan mereka.

Jadi,
apakah yang patut dilakukan, saya cadangkan dengan keadaan hujan yang lebat di
lebuh raya, saya sendiri akan memandu dalam lingkungan kurang dari 110km/jam dan
anda perlu pastikan keadaan "bunga"tayar yang masih baik.

Jika keadaan
tayar anda sudah melebihi 20,000 km, maka anda perlu lah lebih perlahan ketika
memandu di dalam hujan.

Gambar di bawah di ambil dari website www.btnweb.it

Gambar ini
ingin menjelaskan keadaan Aquaplaning atau Hydroplaning" kepada para
pembaca.

Saya ucapkan semoga semua pembaca akan mendapat sedikit input
dari artikel kali ini. InsyaALLAH saya akan cuba kongsikan berberapa situasi
lain lagi bagi menjelaskan teknik pemanduan defensif.

Saya dan pihak TIC
Advanced & Performance Driving Academy mengucapkan Selamat Hari Raya
Aidilfitri kepada umat Islam serta selamat bercuti kepada yang beragama
lain.

Ingatlah "Safety First, Last & Always."
Azad Jasmi TICIpoh Perak.

comments:
1. Kujie
dulu memandu agak laju...hehehe agak katanya.

sekarang dah kurang... banyak faktor yang
menyebabkan rasa ingin lebih bertanggungjawap dgn diri
sendiri
2. Mohd Shubhi
Pandu perlahan dapat nikmati perjalanan...terima kasih berikan komen

Tue Sep 23, 2014 8:16 pm (PDT) . Posted by:

"MetalWorks Calibra" azz95

nazri, tu digelar two-second rule. dua saat jarak.

2014-09-24 10:55 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
> [Attachment(s) <#148a595ded546a8e_TopText> from bashah included below]
>
> Amalkan jarak selamat, insyaAllah selamat...
>
>
> On Wednesday, September 24, 2014 10:06 AM, "Nazri Ahtar
> littlenoti@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> [Attachment(s)
> <https://us-mg5.mail.yahoo.com/neo/launch?.rand=09sl5egn5pvo7#TopText>
> from Nazri Ahtar included below]
> as salam,
>
> saya pernah tengok satu documentari pasal jarak selamat kenderaan yg
> sedang bergerak. bukan kiraan 2 jarak kenderaan, tapi adalah dengan mengira
> jarak masa.....
> contoh paling senang ialah mark kereta pada mana2 objek yg statik (tiang
> lampu), dan mula mengira 'one-one thousand, two-one thousand'. kalau dalam
> masa kiraan tersebut kita telah sampai pada objek yang sama, jarak itu
> adalah tidak selamat. jarak kita harus lebih dari kiraan two-one-thousand.
> rasionalnya ialah, laju laju kita bergerak, lebih panjang jarak berhenti
> yang diperlukan.
>
> wallahualam.
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
>
> On Tuesday, September 23, 2014 11:59 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> 
>
> <http://1.bp.blogspot.com/-Ii16coj8e5A/U9-gisIkpVI/AAAAAAAATAg/PRP4SJRJNrs/s1600/azad42.jpg>
>
> Melihat kepada keadaan statistik yang saya jelaskan dalam *Siri 3
> <http://www.pendapatanda.com/2014/07/siri-pembelajaran-pemanduan-defensif.html>*,
> jelas menunjukkan bahawa aktiviti di atas jalan raya merupakan satu
> aktiviti yang tidak lengang dari musibah atau kemalangan.
>
> Namun, sebagai pemandu yang berakal, saya yakin ramai di antara kita ingin
> cuba mencari jalan bagi mengelakkan diri dari terjebak dengan musibah; yang
> di sebabkan oleh perlakuan pemandu sendiri atau di sebabkan oleh pemandu
> atau penunggang yang lain.
>
> Selain tu, jika anda pengikut blog ini, anda mungkin tidak memandu tetapi
> bagaimana pula dengan suami, isteri, anak-anak, anak saudara atau sanak
> saudara yang lain. Kita sentiasa prihatin terhadap keselamatan mereka di
> atas jalan raya.
>
> *Jadikan pemanduan defensif sebagai ikhtiar*Melalui tips yang diberikan
> di sini, bukan lah bermakna kita pasti tidak akan terlibat dalam kemalangan
> jalan raya kerana bagi orang Islam, ketentuan itu ialah hak Allah dan kita
> hanya mampu berusaha dan mencuba.
>
> Semenjak saya mula menulis mengenai siri pemanduan dalam blog ini, ada
> berberapa topik perbincangan dengan saudara mara serta sahabat handai saya
> yang meminati aspek pemanduan ini, antara lain ada menyebut samada saya
> cuba menjadikan pembaca artikel Siri Pemanduan ini menjadi seorang pelumba
> trek atau ralli.
>
> Namun, saya menjelaskan bahawa, niat saya ialah untuk berkongsi sedikit
> ilmu yang saya ada dalam bentuk "easy reading" atau santai. Sasaran saya
> bukanlah untuk mengubah pembaca menjadi seorang pelumba.
>
> Sebaliknya sekadar berkongsi tip dan nasihat agar sama-sama kita mengambil
> langkah positif dan kreatif ketika *memandu
> <http://www.pendapatanda.com/2014/02/bagaimana-lulus-ujian-lesen-memandu.html>*
> dan mengamalkan konsep pemanduan defensif.
>
> Bagi bicara kali ini, saya ingin kita sama sama lihat beberapa insiden
> yang kerap kali kita lihat berlaku di sekeliling kita, baik daripada dada
> akhbar atau pun insiden kemalangan jalan raya yang kita sendiri pernah
> lihat.
>
> Antara lain ialah disebabkan oleh:-
>
> *#1. Pemanduan Kenderaan terlalu rapat*Jadi jika pemandu kenderaan
> hadapan membrek dengan mengejut maka pemandu di belakang tidak sempat
> membrek. Dia akan menghentam kenderaan hadapan.
>
> Ingin saya perihalkan bagaimana proses ini berlaku.
>
> Sebagai pemandu, kita memandu dalam jarak yang dekat, contohnya jarak
> antara kereta kita dan kenderaan hadapan kurang dari panjangnya sesebuah
> kenderaan.
>
> Jadi bayangkan analogi ini.
>
> Apabila pemandu hadapan menekan pedal brek, apa yang berlaku ialah pedal
> brek tersebut akan bergerak menuju ke bawah dan menekan sensor, sensor
> akan aktif dan memerlukan kuasa bateri untuk membawa maklumat ke lampu brek
> di belakang.
>
>
> <http://2.bp.blogspot.com/-W4eMIsMzy1A/U9-fUNruXUI/AAAAAAAATAQ/yGCOkJEvHCM/s1600/azad4.jpg>
>
> Pada masa yang sama, apabila pemandu sudah menekan brek kenderaannya,
> pedal tersebut akan menekan mekanisma hidraulik dan seterusnya menekan
> mekanisma piston brek kenderaannya bagi memperlahankan putaran roda.
>
> Dan seterusnya jika penekanan pedal berterusan, putaran roda akan terhenti.
>
> Berbalik kepada soal sensor kepada lampu brek dibelakang kenderaan,
> apabila pemandu yang mengekori kenderaan di hadapan melihat lampu brek
> menyala, sensor mata akan menghantar maklumat kepada otak. Otak akan
> memproses data dan menghantar maklumat kepada sensor otot kaki pemandu
> untuk membrek.
>
> Jadi, mungkin pembaca menyatakan bahawa penceritaan saya ini boleh dilihat
> sebagai satu penceritaan yang penjang sedangkan proses melihat lampu brek
> dan menekan berlaku dengan cepat.
>
> Tapi pada hakikatnya inilah yang berlaku jika anda mengikut kenderaan
> dengan terlalu rapat kerana, apa bila anda sedar kenderaan dihadapan dah
> berhenti dan anda baru sedar berdasarkan hanya pada lampu brek yang menyala
> dan tindakan anda menekan brek dengan mengejut boleh menyebabkan kemalangan.
>
> *Pemanduan mesti berjarak 2 kereta*Kadang kala, sekalipun anda mampu
> mengelakkan kereta anda daripada menghentam kenderaan di hadapan,
> banyangkan pula jika anda brek dengan mengejut, apa pula keadaan pemandu
> belakang anda?
>
> Anda mungkin tidak menghentam kenderaan hadapan, tetapi pemandu belakang
> anda mungkin menghentam kenderaan anda.
>
> Jadi saya ingin tekankan di sini bahawa apabila saya menekankan soal jarak
> kenderaan yang "positif" bermaksud ada ruang yang sesuai di hadapan dan di
> belakang anda.
>
> Jarak sekurang kurangnya, sepanjang 2 buah kenderaan adalah selamat.
>
>
> <http://1.bp.blogspot.com/-znXWdWQHDF0/U9-gA5lJH5I/AAAAAAAATAY/jZVF9bdmxrk/s1600/azad41.jpg>
>
> Namun pembaca mungkin gusar kerana dalam keadaan jalan raya di bandar
> ketika "jammed" bagaimana mungkin untuk jarakkan kenderaan sebegitu rupa?
>
> Jadi, ini berbalik kepada kretiviti dan kepandaian pemandu untuk cuba
> "adjust" atau lestarikan corak pemanduan berdasarkan keadaan jalan raya
> yang tertentu.
>
> Pemandu perlu mengubah jarak kenderaan mengikut keadaan jalan raya. Jika
> anda memandu pada waktu kering, anda mungkin boleh mengikut dengan sedikit
> rapat berbanding pasa waktu hujan. Apatah lagi jika anda memandu pada jalan
> bersalji.
>
> *Pemanduan atas salji*Gambar di atas sekali, menunjukkan kereta yang
> dipandu penulis ketika mengikuti kurus Ultimate Driving On Ice di
> Arjeplog Sweden.
>
> Dimana cuacanya ialah antara -25 darjah calcius pada waktu tengahari dan
> -45 darjah celcius pada waktu malam.
>
> Latihan yang diberi nama "Car Control On Replica of Nurburgring On Ice"
> adalah di bawah AMG Mercedes Driving School. Kenderaan tersebut ialah
> Mercedes C63 AMG dan dijalankan pada tahun 2007.
>
> Bagi permukaan bersalji, pemandu WAJIB menjarakkan kenderaan dengan lebih
> jauh dari kenderaan hadapan.
>
> *# 2. Pemanduan Ketika Hujan*Bagi anda yang selalu menggunakan lebuh raya
> terutama sekali yang baru pulang dari berhari raya. Sebagai masyarakat
> majmuk, lebuh raya kita sentiasa sibuk di musim perayaan kerana kita selalu
> mendapat cuti perayaan yang panjang setiap kali cuti perayaan
>
> Lebuh raya menjadi satu "medan kemalangan" dan pihak PDRM sentiasa
> mengambil langkah bagi mengurangkan kemalangan dengan mengadakan Ops
> Sikap dengan harapan agar jika pemandu dikenakan saman laju, maka akan
> berkurangnya kadar kemalangan.
>
> Jadi, kita sebagai pemandu juga perlu mengambil langkah-langkah
> tersendiri. Jika anda perasan, apabila hujan lebat, lebih banyak kenderaan
> terlibat dalam kemalangan jalan raya lebuh raya.
>
> Melalui lebuh raya ketika waktu hujan memang merbahaya. Kadang kala
> terdapat segelintir pemandu yang merasakan bahawa jika mereka membeli tayar
> yang mahal dan khas untuk hari hujan, maka mereka tidak perlu gusar.
>
> Namun pandangan ini silap. Untuk pengetahuan anda, keadaan jalan raya pada
> waktu hujan memang licin kerana percampuran air hujan serta juga minyak
> tar serta bekas tayar-tayar kenderaan dan "gabungan resipi" ini menjadikan
> jalan raya amat licin.
>
> Jadi kenapa terjadinya kemalangan?
>
> *Kurangkan laju pemanduan ketika hujan*Secara khususnya, kita tidak pasti
> apa sebabnya, tetapi secara ammnya, apabila pemandu memandu dalam kadar
> 110km/j contohnya pada jalan yang kering tetapi apabila tiba waktu hujan,
> air hujan akan memenuhi atas jalan raya.
>
> Oleh kerana keadaan jalan raya yang kadang-kadang ada lopak yang besar dan
> kecil, ini mewujudkan "puddle"atau lopak-lopak air yang pada mata kasar
> pemandu hanyalah tompokan air biasa.
>
> Namun, apa bila kenderaan bergerak dalam keadaan agak laju, tayar
> kenderaan akan melalui lopak air dan wujudnya satu keadaan yang dinamakan
> sebagai "Aquaplaning".
>
> <http://3.bp.blogspot.com/-12rUBNoQaSU/U9-hIeoK16I/AAAAAAAATAo/HF3hz7nU8_U/s1600/azad43.jpg>
>
> Gambar di atas di ambil dari Good Year Tyre.
>
> Secara kasar maksud Äquaplaning" atau "Hydroplaning ini ialah keadaan di
> mana ada terbentuk satu lapisan air diantara permukaan tayar dan permukaan
> jalan raya.
>
> Di dalam keadaan ini, sekalipun pemandu memusingkan steering kenderaan,
> amat kurang respon yang berlaku kerana pemandu sudah berada di luar
> kawalan mereka.
>
> Jadi, apakah yang patut dilakukan, saya cadangkan dengan keadaan hujan
> yang lebat di lebuh raya, saya sendiri akan memandu dalam lingkungan kurang
> dari 110km/jam dan anda perlu pastikan keadaan "bunga"tayar yang masih baik.
>
> Jika keadaan tayar anda sudah melebihi 20,000 km, maka anda perlu lah
> lebih perlahan ketika memandu di dalam hujan.
>
> Gambar di bawah di ambil dari website www.btnweb.it
>
> <http://3.bp.blogspot.com/-yuE4f0CvIMY/U9-h1gWYh8I/AAAAAAAATAw/uqxmyt2T9bQ/s1600/azad44.png>
>
> Gambar ini ingin menjelaskan keadaan Aquaplaning atau Hydroplaning" kepada
> para pembaca.
>
> Saya ucapkan semoga semua pembaca akan mendapat sedikit input dari artikel
> kali ini. InsyaALLAH saya akan cuba kongsikan berberapa situasi lain lagi
> bagi menjelaskan teknik pemanduan defensif.
>
> Saya dan pihak TIC Advanced & Performance Driving Academy mengucapkan
> Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada umat Islam serta selamat bercuti kepada
> yang beragama lain.
>
> Ingatlah "Safety First, Last & Always."
> Azad Jasmi TICIpoh Perak <http://www.taj.edu.my/>.
>
> *comments:*
>
> 1.
> Kujie <http://www.blogger.com/profile/16095313319426574741>
> dulu memandu agak laju...hehehe agak katanya.
>
> sekarang dah kurang... banyak faktor yang menyebabkan rasa ingin lebih
> bertanggungjawap dgn diri sendiri
> 2. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
> Pandu perlahan dapat nikmati perjalanan...terima kasih berikan komen
>
>
>
>
>
>
>

Tue Sep 23, 2014 8:31 pm (PDT) . Posted by:

"Sukri Farah"

...jgn follow rapat sangat kete kete continental cam audi,bmw,merz....dia
punye braking...power ..sekojab je berhenti.....
...lain la kalau proton/perodua tu dah tuko sistem brake pakai brembo....

2014-09-24 10:55 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
> [Attachment(s) <#148a595dd76ad552_TopText> from bashah included below]
>
> Amalkan jarak selamat, insyaAllah selamat...
>
>
> On Wednesday, September 24, 2014 10:06 AM, "Nazri Ahtar
> littlenoti@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> [Attachment(s)
> <https://us-mg5.mail.yahoo.com/neo/launch?.rand=09sl5egn5pvo7#TopText>
> from Nazri Ahtar included below]
> as salam,
>
> saya pernah tengok satu documentari pasal jarak selamat kenderaan yg
> sedang bergerak. bukan kiraan 2 jarak kenderaan, tapi adalah dengan mengira
> jarak masa.....
> contoh paling senang ialah mark kereta pada mana2 objek yg statik (tiang
> lampu), dan mula mengira 'one-one thousand, two-one thousand'. kalau dalam
> masa kiraan tersebut kita telah sampai pada objek yang sama, jarak itu
> adalah tidak selamat. jarak kita harus lebih dari kiraan two-one-thousand.
> rasionalnya ialah, laju laju kita bergerak, lebih panjang jarak berhenti
> yang diperlukan.
>
> wallahualam.
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
>
> On Tuesday, September 23, 2014 11:59 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> 
>
> <http://1.bp.blogspot.com/-Ii16coj8e5A/U9-gisIkpVI/AAAAAAAATAg/PRP4SJRJNrs/s1600/azad42.jpg>
>
> Melihat kepada keadaan statistik yang saya jelaskan dalam *Siri 3
> <http://www.pendapatanda.com/2014/07/siri-pembelajaran-pemanduan-defensif.html>*,
> jelas menunjukkan bahawa aktiviti di atas jalan raya merupakan satu
> aktiviti yang tidak lengang dari musibah atau kemalangan.
>
> Namun, sebagai pemandu yang berakal, saya yakin ramai di antara kita ingin
> cuba mencari jalan bagi mengelakkan diri dari terjebak dengan musibah; yang
> di sebabkan oleh perlakuan pemandu sendiri atau di sebabkan oleh pemandu
> atau penunggang yang lain.
>
> Selain tu, jika anda pengikut blog ini, anda mungkin tidak memandu tetapi
> bagaimana pula dengan suami, isteri, anak-anak, anak saudara atau sanak
> saudara yang lain. Kita sentiasa prihatin terhadap keselamatan mereka di
> atas jalan raya.
>
> *Jadikan pemanduan defensif sebagai ikhtiar*Melalui tips yang diberikan
> di sini, bukan lah bermakna kita pasti tidak akan terlibat dalam kemalangan
> jalan raya kerana bagi orang Islam, ketentuan itu ialah hak Allah dan kita
> hanya mampu berusaha dan mencuba.
>
> Semenjak saya mula menulis mengenai siri pemanduan dalam blog ini, ada
> berberapa topik perbincangan dengan saudara mara serta sahabat handai saya
> yang meminati aspek pemanduan ini, antara lain ada menyebut samada saya
> cuba menjadikan pembaca artikel Siri Pemanduan ini menjadi seorang pelumba
> trek atau ralli.
>
> Namun, saya menjelaskan bahawa, niat saya ialah untuk berkongsi sedikit
> ilmu yang saya ada dalam bentuk "easy reading" atau santai. Sasaran saya
> bukanlah untuk mengubah pembaca menjadi seorang pelumba.
>
> Sebaliknya sekadar berkongsi tip dan nasihat agar sama-sama kita mengambil
> langkah positif dan kreatif ketika *memandu
> <http://www.pendapatanda.com/2014/02/bagaimana-lulus-ujian-lesen-memandu.html>*
> dan mengamalkan konsep pemanduan defensif.
>
> Bagi bicara kali ini, saya ingin kita sama sama lihat beberapa insiden
> yang kerap kali kita lihat berlaku di sekeliling kita, baik daripada dada
> akhbar atau pun insiden kemalangan jalan raya yang kita sendiri pernah
> lihat.
>
> Antara lain ialah disebabkan oleh:-
>
> *#1. Pemanduan Kenderaan terlalu rapat*Jadi jika pemandu kenderaan
> hadapan membrek dengan mengejut maka pemandu di belakang tidak sempat
> membrek. Dia akan menghentam kenderaan hadapan.
>
> Ingin saya perihalkan bagaimana proses ini berlaku.
>
> Sebagai pemandu, kita memandu dalam jarak yang dekat, contohnya jarak
> antara kereta kita dan kenderaan hadapan kurang dari panjangnya sesebuah
> kenderaan.
>
> Jadi bayangkan analogi ini.
>
> Apabila pemandu hadapan menekan pedal brek, apa yang berlaku ialah pedal
> brek tersebut akan bergerak menuju ke bawah dan menekan sensor, sensor
> akan aktif dan memerlukan kuasa bateri untuk membawa maklumat ke lampu brek
> di belakang.
>
>
> <http://2.bp.blogspot.com/-W4eMIsMzy1A/U9-fUNruXUI/AAAAAAAATAQ/yGCOkJEvHCM/s1600/azad4.jpg>
>
> Pada masa yang sama, apabila pemandu sudah menekan brek kenderaannya,
> pedal tersebut akan menekan mekanisma hidraulik dan seterusnya menekan
> mekanisma piston brek kenderaannya bagi memperlahankan putaran roda.
>
> Dan seterusnya jika penekanan pedal berterusan, putaran roda akan terhenti.
>
> Berbalik kepada soal sensor kepada lampu brek dibelakang kenderaan,
> apabila pemandu yang mengekori kenderaan di hadapan melihat lampu brek
> menyala, sensor mata akan menghantar maklumat kepada otak. Otak akan
> memproses data dan menghantar maklumat kepada sensor otot kaki pemandu
> untuk membrek.
>
> Jadi, mungkin pembaca menyatakan bahawa penceritaan saya ini boleh dilihat
> sebagai satu penceritaan yang penjang sedangkan proses melihat lampu brek
> dan menekan berlaku dengan cepat.
>
> Tapi pada hakikatnya inilah yang berlaku jika anda mengikut kenderaan
> dengan terlalu rapat kerana, apa bila anda sedar kenderaan dihadapan dah
> berhenti dan anda baru sedar berdasarkan hanya pada lampu brek yang menyala
> dan tindakan anda menekan brek dengan mengejut boleh menyebabkan kemalangan.
>
> *Pemanduan mesti berjarak 2 kereta*Kadang kala, sekalipun anda mampu
> mengelakkan kereta anda daripada menghentam kenderaan di hadapan,
> banyangkan pula jika anda brek dengan mengejut, apa pula keadaan pemandu
> belakang anda?
>
> Anda mungkin tidak menghentam kenderaan hadapan, tetapi pemandu belakang
> anda mungkin menghentam kenderaan anda.
>
> Jadi saya ingin tekankan di sini bahawa apabila saya menekankan soal jarak
> kenderaan yang "positif" bermaksud ada ruang yang sesuai di hadapan dan di
> belakang anda.
>
> Jarak sekurang kurangnya, sepanjang 2 buah kenderaan adalah selamat.
>
>
> <http://1.bp.blogspot.com/-znXWdWQHDF0/U9-gA5lJH5I/AAAAAAAATAY/jZVF9bdmxrk/s1600/azad41.jpg>
>
> Namun pembaca mungkin gusar kerana dalam keadaan jalan raya di bandar
> ketika "jammed" bagaimana mungkin untuk jarakkan kenderaan sebegitu rupa?
>
> Jadi, ini berbalik kepada kretiviti dan kepandaian pemandu untuk cuba
> "adjust" atau lestarikan corak pemanduan berdasarkan keadaan jalan raya
> yang tertentu.
>
> Pemandu perlu mengubah jarak kenderaan mengikut keadaan jalan raya. Jika
> anda memandu pada waktu kering, anda mungkin boleh mengikut dengan sedikit
> rapat berbanding pasa waktu hujan. Apatah lagi jika anda memandu pada jalan
> bersalji.
>
> *Pemanduan atas salji*Gambar di atas sekali, menunjukkan kereta yang
> dipandu penulis ketika mengikuti kurus Ultimate Driving On Ice di
> Arjeplog Sweden.
>
> Dimana cuacanya ialah antara -25 darjah calcius pada waktu tengahari dan
> -45 darjah celcius pada waktu malam.
>
> Latihan yang diberi nama "Car Control On Replica of Nurburgring On Ice"
> adalah di bawah AMG Mercedes Driving School. Kenderaan tersebut ialah
> Mercedes C63 AMG dan dijalankan pada tahun 2007.
>
> Bagi permukaan bersalji, pemandu WAJIB menjarakkan kenderaan dengan lebih
> jauh dari kenderaan hadapan.
>
> *# 2. Pemanduan Ketika Hujan*Bagi anda yang selalu menggunakan lebuh raya
> terutama sekali yang baru pulang dari berhari raya. Sebagai masyarakat
> majmuk, lebuh raya kita sentiasa sibuk di musim perayaan kerana kita selalu
> mendapat cuti perayaan yang panjang setiap kali cuti perayaan
>
> Lebuh raya menjadi satu "medan kemalangan" dan pihak PDRM sentiasa
> mengambil langkah bagi mengurangkan kemalangan dengan mengadakan Ops
> Sikap dengan harapan agar jika pemandu dikenakan saman laju, maka akan
> berkurangnya kadar kemalangan.
>
> Jadi, kita sebagai pemandu juga perlu mengambil langkah-langkah
> tersendiri. Jika anda perasan, apabila hujan lebat, lebih banyak kenderaan
> terlibat dalam kemalangan jalan raya lebuh raya.
>
> Melalui lebuh raya ketika waktu hujan memang merbahaya. Kadang kala
> terdapat segelintir pemandu yang merasakan bahawa jika mereka membeli tayar
> yang mahal dan khas untuk hari hujan, maka mereka tidak perlu gusar.
>
> Namun pandangan ini silap. Untuk pengetahuan anda, keadaan jalan raya pada
> waktu hujan memang licin kerana percampuran air hujan serta juga minyak
> tar serta bekas tayar-tayar kenderaan dan "gabungan resipi" ini menjadikan
> jalan raya amat licin.
>
> Jadi kenapa terjadinya kemalangan?
>
> *Kurangkan laju pemanduan ketika hujan*Secara khususnya, kita tidak pasti
> apa sebabnya, tetapi secara ammnya, apabila pemandu memandu dalam kadar
> 110km/j contohnya pada jalan yang kering tetapi apabila tiba waktu hujan,
> air hujan akan memenuhi atas jalan raya.
>
> Oleh kerana keadaan jalan raya yang kadang-kadang ada lopak yang besar dan
> kecil, ini mewujudkan "puddle"atau lopak-lopak air yang pada mata kasar
> pemandu hanyalah tompokan air biasa.
>
> Namun, apa bila kenderaan bergerak dalam keadaan agak laju, tayar
> kenderaan akan melalui lopak air dan wujudnya satu keadaan yang dinamakan
> sebagai "Aquaplaning".
>
> <http://3.bp.blogspot.com/-12rUBNoQaSU/U9-hIeoK16I/AAAAAAAATAo/HF3hz7nU8_U/s1600/azad43.jpg>
>
> Gambar di atas di ambil dari Good Year Tyre.
>
> Secara kasar maksud Äquaplaning" atau "Hydroplaning ini ialah keadaan di
> mana ada terbentuk satu lapisan air diantara permukaan tayar dan permukaan
> jalan raya.
>
> Di dalam keadaan ini, sekalipun pemandu memusingkan steering kenderaan,
> amat kurang respon yang berlaku kerana pemandu sudah berada di luar
> kawalan mereka.
>
> Jadi, apakah yang patut dilakukan, saya cadangkan dengan keadaan hujan
> yang lebat di lebuh raya, saya sendiri akan memandu dalam lingkungan kurang
> dari 110km/jam dan anda perlu pastikan keadaan "bunga"tayar yang masih baik.
>
> Jika keadaan tayar anda sudah melebihi 20,000 km, maka anda perlu lah
> lebih perlahan ketika memandu di dalam hujan.
>
> Gambar di bawah di ambil dari website www.btnweb.it
>
> <http://3.bp.blogspot.com/-yuE4f0CvIMY/U9-h1gWYh8I/AAAAAAAATAw/uqxmyt2T9bQ/s1600/azad44.png>
>
> Gambar ini ingin menjelaskan keadaan Aquaplaning atau Hydroplaning" kepada
> para pembaca.
>
> Saya ucapkan semoga semua pembaca akan mendapat sedikit input dari artikel
> kali ini. InsyaALLAH saya akan cuba kongsikan berberapa situasi lain lagi
> bagi menjelaskan teknik pemanduan defensif.
>
> Saya dan pihak TIC Advanced & Performance Driving Academy mengucapkan
> Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada umat Islam serta selamat bercuti kepada
> yang beragama lain.
>
> Ingatlah "Safety First, Last & Always."
> Azad Jasmi TICIpoh Perak <http://www.taj.edu.my/>.
>
> *comments:*
>
> 1.
> Kujie <http://www.blogger.com/profile/16095313319426574741>
> dulu memandu agak laju...hehehe agak katanya.
>
> sekarang dah kurang... banyak faktor yang menyebabkan rasa ingin lebih
> bertanggungjawap dgn diri sendiri
> 2. Mohd Shubhi <http://www.blogger.com/profile/07433628968409473686>
> Pandu perlahan dapat nikmati perjalanan...terima kasih berikan komen
>
>
>
>
>
>
>
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: