Thursday, April 2, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4171

10 Messages

Digest #4171

Messages

Wed Apr 1, 2015 8:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Kata kad prabayar tak kena GST, nie yg 7E dok charge apahal!!?
bloglist-malaysia.blogspot
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Kad prabayar sepatutnya tak kena GST

SHAH ALAM - Walaupun perlaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang bermula hari ini belum sampai 24 jam, namun telah banyak reaksi negatif mengenainya telah diluahkan menerusi laman-laman sosial.

Ini termasuk rasa tidak berpuas hati pengguna dengan tindakan pengusaha syarikat telekomunikasi yang mengenakan GST terhadap kad prabayar walaupun ia sepatutnya dikecualikan GST.

Antara komen-komen di laman Facebook ialah "aku beli top up RM10 kena tambah lagi 60 sen menyusahkan aku.

" Aku baru sahaja topup.. Memang kena GST... kata seorang pengguna Facebook.

Sementara itu seorang Timbalan Menteri Kewangan dalam twitternya berkata, berlaku salah faham di antara syarikat telco dengan kerajaan.

"Surat kastam telah dihantar kepada syarikat telco tentang top-up prabayar sebelum ini. Tindakan susulan akan segera diambil agar diikuti arahan harganya", tulisnya.

Bermula hari ini, Malaysia menjadi negara kelapan dalam kalangan 10 negara Asean yang melaksanakan GST.

GST berkadar enam peratus menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) sebanyak 16 peratus yang diguna pakai selama ini, merupakan kadar terendah dalam kalangan negara Asean.

Tiada kenaikan harga untuk top-up, cuma pengguna kena bayar lebih saja..
bloglist-malaysia.blogspot
darisungaiderhaka.blogspot
Posted by Anak Sungai Derhaka

Perkhidmatan telekomunikasi pasca bayar dan prabayar tidak berubah walaupun Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bermula hari ini, tetapi barangan dan perkhidmatan lain berada di bawah cukai penggunaan itu.

Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) berkata, 6% GST itu menggantikan cukai perkhidmatan lama, yang juga pada kadar 6% dikenakan ke atas perkhidmatan prabayar.

Untuk perkhidmatan prabayar, harga dan masa berbual untuk pek SIM, pek permulaan dan tambah nilai kupon juga dikekalkan, kata CFM.

Perkhidmatan pembekalan perantauan antarabangsa dari semua syarikat telekomunikasi Malaysia diklasifikasikan sebagai berkadar sifar, bermakna ia tidak akan tertakluk kepada GST.

Bagaimanapun, GST tetap akan dikenakan pada peranti mudah alih seperti tablet dan telefon pintar, kandungan tertentu, aplikasi, dan produk dan perkhidmatan telekomunikasi yang lain.

"Perkhidmatan komunikasi mudah alih merupakan barangan yang dikenakan cukai pada kadar standard di bawah Akta Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) 2014, dan memandangkan perkhidmatan komunikasi mudah alih tidak dikecualikan GST atau berkadar sifar, industri tersebut perlu mengenakan caj GST 6%.

"GST 6% itu dikutip bagi pihak kerajaan mengikut undang-undang dan garis panduan GST untuk semua barang dan perkhidmatan yang digunakan.

"Sebagai forum bekalan dan permintaan yang menggalakkan industri pengawalan sendiri, CFM yakin semua pemain dalam sektor komunikasi dan multimedia yang akan memastikan pelaksanaan GST yang lancar dan cekap ke atas barangan dan perkhidmatan mereka," kata CFM dalam satu kenyataan hari ini.

Bagi mereka dan melalui Kod Amalan Pengguna Awam (GCC) Industri Komunikasi dan Multimedia, CFM berkata ia akan terus memastikan kepentingan dan hak pengguna dalam sektor telekomunikasi dan multimedia terpelihara.

Ia berkata pengguna juga boleh melawat www.cfm.my laman web dan laman Facebook consumer.forum.malaysia untuk melihat soalan yang sering ditanya (FAQ) mengenai pelaksanaan GST ~ The Malaysian Insider

Comment

umnopenipu ·

Cukup tahun nanti, rosmah mansur tuhan umnoharamjadah boleh beli lagi 9 pasang cincin berlian, najib boleh order lagi 3 jet peribadi mewah,
tapi expas tetap dapat jilat darah haid yang kotor lagi busuk dari big mama, kan cai?

EDISI AHMAD MASLAN KANTOI SAMPAI TERLONDEH ....TOP-UP PRABAYAR TETAP DIKENAKAN GST.

Posted by OMAK KAU!!!!

 

GST 6% ganti SST 6% pada top-up prabayar skrng ini . Oleh itu tidak boleh utk top-up dinaik harga spt rm 10 kpd rm 10.60. GST menggantikan cukai perkhidmatan yang dikenakan pada top-up prabayar

Begitulah lunak, enak, merdu dan syahdunya ayat Timbalan Menteri Kewangan CGPA 3.85 Ahmad Maslan yang juga Ahli Parlimen Pontian dan Ketua Penerangan UMNO Malaysia yan cukup terkenal seantaro dunia sebagai pemimpin yang paling bijak bistari, tegas dan janji ditepati.

Realitinya??????? ... Rakyat tetap juga dikenakan caj GST 6% setiap kalai beli top-up untuk talian pra-bayar ... rakyat rasa tertipu dengan kata-kata hebat keramat Timbalan Menteri CGPA 3.85 ini.

Ingin Omak Kau beri peringatan sedikit ... majoriti menggunakan talian pra-bayar ini ialah anak-anak muda ... kelompok inilah yang akan menentukan kalah menang dan parti mana yang duduk di Putrajaya selepas PRU 14 nanti.

Anak-anak muda ini cukup terkenal sebagai sifat semula jadi berdarah panas, enggan ditipu dan akan bertindak balas dengan pantas.

Kisah top-up ini mau tidak mau, suka atau pun tidak akan menjadi isu yang amat dekat dihati mereka ... apabila mereka merasakan diri mereka ditipu dan dianiaya serta ditindas sudah pasti rasa kemarahan dan tidak puasti akan diterjemahkan dalam bentuk undi pada PRU 14 nanti.

Paling digeruni ialah sudah pasti mereka akan sedaya upaya berusaha untuk pujuk dan hasut ibu bapa mereka untuk ikut naluri pilihan parti mereka.

Permulaan pelaksanaan GST sudah nampak bayang-bayang kegagalan pihak berkuasa tangani dengan baik dan jayanya. 

 

EDISI KANTOI ... CAKAP BERDEGAR KATA TALIAN PRA-BAYAR (PREPAID) TAK NAIK HARGA LEPAS GST ... YANG INI APA CERITA????????

Posted by OMAK KAU!!!

Akhirnya kerisau rakyat selama ini terbukti dan ternyata benar.

Sebab itu bila sembang jangan terlampau kencang sangat .... mendabik dada jangan terlalu kuat .. cemuh jangan terlalu nyaring sebab akhirnya bila terbukti segala pertuduhan itu sahih lagi benar maka mana nak sorok muka.

Inilah yang terjadi kepada pengendali/pentadbir suatu akaun laman sosial Facebook Friends of BN - Barisan Nasional yang bersungguh-sungguh cuba memberi keyakinan betapa para pengguna dan pelanggan talian pra-bayar (prepaid) tidak perlu risau dan khuatir, sebab setiap kali top-up tidak akan dikenakan GST sebab prepaid sudah dikenakan SST sebelum ini.

Nah!!! sekarang apa nak cakap apabila salah seorang pengguna prepaid telah dikenakan GST ketika beli di kedai 7-Eleven awal pagi tadi sebagai menguji kebenaran kata-kata pengendali/pentadbir Friends of BN - Barisan Nasional.

Apakah setiap kali beli to-up prepaid selepas itu pergi buat aduan??????

Kalau tanya Hasan Malek dia akan jawab KPDNKK tidak cukup kakitangan untuk pantau.

Gila Babi #GST
bloglist-malaysia.blogspot
kerabubersuara.blogspot

Gila. Sudah gila!

Wed Apr 1, 2015 8:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

GST: Harga Kereta Keluaran Honda, Toyota Dan Proton Alami Penurunan.
siakapkeli.com.my

KUALA LUMPUR: Pengeluar kereta gergasi dari Jepun iaitu Honda dan Toyota telah mengumumkan berlaku penurunan harga kereta dengan pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) diantara RM500 hingga RM4,000 mengikut model.

Melalui Honda Malaysia, pengurangan kadar harga baru kereta keluaran mereka sebanyak RM500 sehingga RM2,500 sebuah bagi model-model pemasangan tempatan (CKD) keluarannya manakala UMW Toyota pula mengisytiharkan penurunan sehingga RM4,000 mengikut model.

Selain dua pengeluar kereta tersebut, pengeluar kereta nasional Malaysia, Proton turut mengumumkan penurunan harga sehingga RM1,475 atau 3.25 peratus ke atas model-model keluarannya.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Yoichiro Ueno berkata, antara model CKD yang mengalami penurunan harga termasuklah Jazz, City, Civic, CR-V, Accord dan HR-V.

"Secara keseluruhannya penjimatan daripada pelaksanaan GST akan diberikan kepada para pelanggan melalui penurunan harga model-model CKD.

"Namun begitu, berdasarkan kepada pengiraan GST import, harga bagi model Odyssey yang merupakan model import sepenuhnya (CBU) dijangka mengalami sedikit kenaikan di antara RM500 hingga RM1,000," katanya pada majlis meraikan media di sini kelmarin.

Selian harga kereta, peralatan alat ganti juga turut berlaku penurunan sebanyak 3.7 peratus bagi semua model.

"Bagaimanapun GST akan ditambah ke dalam kos buruh, tetapi memandangkan harga alat ganti telah dikurangkan, kami menganggarkan kos keseluruhan penyelenggaraan akan turun sebanyak dua hingga empat peratus bergantung kepada model," jelasnya.

Sementara itu, Presiden UWM Toyota Motor, Datuk Ismet Suki berkata, pihak syarikat akan menyalurkan 100 peratus kos penjimatan GST kepada pelanggan semasa pembelian mana-mana model Toyota dan Lexus.

"Pembeli kereta di seluruh negara telah membuat spekulasi bagaimana pelaksanaan GST akan menjejaskan harga jualan kereta dan kami di Toyota menafikan salah tanggapan ini, dan akan terus menawarkan penjimatan kepada para pelanggan," katanya juga semalam.

Tambahnya, di bawah rejim GST, terdapat implikasi berbeza kepada perniagaan dalam pelbagai bidang daripada pengiraan cukai, pemungutan, pemulangan, penyatuan kepada penyediaan kos, berbanding kepada sistem sedia Cukai Jualan dan Perkhidmatan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Datuk Abdul Harith Abdullah berkata, harga baru di atas jalan raya tersebut meliputi model Saga, Persona, Inspira, Satria Neo, Exora, Preve, Suprima S dan Iriz.

"Pelanggan kini bukan sahaja berpeluang membeli kenderaan yang memberi lebih nilai bagi wang bahkan memiliki sebuah kenderaan yang telah ditambah baik dari segi kualiti dan ciri-ciri keselamatan.

"Sebagai contoh pengguna kini mampu memiliki Proton Saga dengan harga serendah RM33,242.40 atau Preve 1.6L Turbo pada harga RM61,023.46 termasuk cukai GST enam peratus," jelasnya. - Siakapkeli.com.my

Wed Apr 1, 2015 8:16 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Seorang Maut, Empat Cedera Kereta Langgar Kerbau
siakapkeli.com.my

ALOR SETAR: Seorang maut manakala empat lagi cedera selepas kereta dinaiki lima sahabat itu melanggar seekor kerbau yang berada di atas jalan di Km22.3 Lebuhraya Utara-Selatan, arah utara, awal pagi Sabtu.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu Supt Abd Rahim Abdullah berkata dalam kejadian 3.30 pagi itu, Muhamad Amirul Abdul, 19, yang berasal dari Kuala Nerang mati di tempat kejadian selepas tercampak keluar daripada kereta itu.

Katanya, pemandu kereta itu dan seorang lagi penumpang cedera parah dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah untuk rawatan manakala dua lagi penumpang cedera ringan dan dirawat sebagai pesakit luar di hospital sama.

Beliau berkata, ketika kejadian kelima-lima lelaki itu dalam perjalanan dari Alor Setar menghala ke Bukit Kayu Hitam. - mStar Online

Kereta Tercampak Langgar Kerbau
siakapkeli.com.my

Jitra – Perjalanan pulang lima sekawan ke Bukit Kayu Hitam berakhir tragedi apabila salah seorang daripada mereka maut akibat tercampak keluar dari kenderaan pelbagai guna (MPV) selepas melanggar seekor kerbau dalam kemalangan di Kilometer 22.3, Lebuhraya Utara-Selatan arah utara, di sini, semalam.

Kejadian berlaku kira-kira jam 3.30 pagi mengakibatkan mangsa Muhammad Amirul Abdul, 19, dari Kampung Perik, Mukim Kurong Hitam, Kuala Nerang, di sini, mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala.

Dalam kejadian itu, pemandu kenderaan berusia 22 tahun dan penumpang lain berusia 20-an cedera parah di kepala dan badan dikejarkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor Setar untuk rawatan, sementara dua penumpang lain berusia 20-an menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Jitra, di sini.

Difahamkan, kenderaan dinaiki mangsa terbalik di tepi lebuh raya selepas dipercayai melanggar penghadang jalan.

Bapa mangsa Abdul Yaakob, 49, berkata arwah ada memaklumkan kepadanya bahawa dia akan pulang ke rumah untuk membaiki kandang lembu di rumahnya ketika mereka bertemu buat kali terakhir kira-kira dua hari lalu sebelum anaknya keluar ke Bukit Kayu Hitam.

Menurutnya, Amirul yang bekerja di sebuah pusat mencuci kenderaan menetap di Perumahan Awam Bukit Kayu Hitam kerana berhampiran tempat kerjanya, selain bapa saudaranya juga menetap di kawasan berkenaan. – Harian Metro

Wed Apr 1, 2015 8:17 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Wang Kertas RM100 Dengan Nombor Siri AA8888888 Dijual
telokbakong.blogspot.
kachipemas.blogspot.
Posted by Abu Luqman

KUALA LUMPUR - Sehelai wang kertas yang bernilai RM100 dicetak dengan nombor siri istimewa terjual dengan harga bidaan tertinggi RM76,000 semalam sekali gus mencatatkan jualan lelongan tertinggi.

Wang kertas yang memiliki nombor siri AA8888888 antara 178 keping wang kertas yang mempunyai nombor siri yang unik dilelong dalam satu jualan lelong yang dikendalikan oleh MNP Auctioneers (Central) Sdn Bhd, jurulelong yang telah dilantik oleh Bank Negara Malaysia.

Bidaan lelongan itu adalah yang tertinggi sehingga kini selepas jualan lelongan pertama yang diadakan pada September tahun lalu memperlihatkan harga tertinggi dicatatkan bagi sekeping wang kertas mencecah RM20,000.

Dalam jualan lelong itu, semua wang kertas tempatan daripada RM1, RM5, RM10, RM20, RM50 dan RM100 dijual kepada umum dengan harga permulaan berdasarkan kepada kombinasi nombor siri yang tercatat pada wang kertas berkenaan.

Harga permulaan bagi RM1 bermula pada harga RM20 hingga RM200, RM5 (RM100 hingga RM1,000), RM10 (RM150 hingga RM1,050), RM20 (RM300 hingga RM1,100), RM50 (RM500 hingga RM1,500) dan RM100 (RM550 hingga RM1,000)

Pengarah Urusan MNP Auctioneers (Central) Sdn Bhd Stephen Soon berkata, wang kertas itu bukan saja menjadi rebutan puluhan pengumpul wang kertas tempatan, malah ia turut menarik perhatian pengumpul barangan unik dari Singapura.

"Bagi saya, bidaan ini mungkin yang tertinggi dalam sejarah negara. RM76,000 untuk sekeping wang kertas RM100 adalah yang tertinggi setakat ini kerana memiliki kombinasi tujuh angka unik.

"Pada jualan lelongan September tahun lalu, terdapat wang kertas yang mencecah nilai RM20,000 daripada pembida dan situasinya hampir sama iaitu memiliki kombinasi nombor siri unik," katanya ketika ditemui di Auditorium, Sasana Kijang, BNM, di sini, semalam.

Katanya, maklum balas yang diterima adalah amat baik dan pengumpul wang kertas ini sememangnya menantikan jualan lelong seumpama ini untuk memiliki wang kertas edisi terhad.

"Ini adalah platform terbuka untuk masyarakat umum memiliki wang kertas bernombor siri unik kerana sebelum ini, ia tidak dipaparkan kepada umum.

"Kebiasaannya, harga permulaan akan meningkatkan 11 kali ganda hasil daripada bidaan pembida. Ini berdasarkan rekod terdahulu yang kami pernah adakan pada September tahun lalu," katanya.

Menurutnya, rata-rata pembida yang hadir dalam jualan lelongan ingin memiliki wang kertas edisi terhad ini kerana ia tiada di pasaran. - Harian Metro

comment:

Anonymous said...
nombor duit pun dijadikan hasil

Wed Apr 1, 2015 11:37 am (PDT) . Posted by:


Facebook: Fanpage Automobil
http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520

Group Automobil
http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:
OILYMAN
http://oilyman.com.my

Blog In Malaysia
http://bloginmalaysia.com

Kataloh
http://kataloh.com

Cari Mudah
http://carimudah.com

Find And Book the Best Hotel Resort
http://besthotelreviews.org

Enplegu.com
http://enplegu.com

Choosing the Best Hotel Reviews
http://besthotelreviews.info

Blog Soccers
http://blogsoccers.com

Google Adsense Program
http://googleadsenseprogram.com

Azami Entertainment
http://azamientertainment.com

Din Apartment
http://dinapartment.com

University College Online
http://universitycollegeonline.info

Kad Niaga
http://kadniaga.com

Google Adsense Program Info
http://googleadsenseprogram.info

K-Pop Music Download
http://k-popmusicdownload.info

Health Care Definition
http://healthcaredefinition.com

Laptop Skin Sticker
http://laptopskinsticker.com

Wed Apr 1, 2015 11:37 am (PDT) . Posted by:


Fri Nov 30, 2012 9:22 pm
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

Salam Sejahtera semua.

Mulai 28 November 2012, ahli group Automobil tidak boleh "HIDE ID".
In disebabkan polisi baru Yahoo Groups yang tidak membenarkan menukar alamat email asal seperti sebelum ini.

Jadi kepada sesiapa yang ingin "HIDE ID" sila email dan minta pada kawan-kawan anda untuk melakukan posting sekaligus merahsiakan alamat email syarikat tempat anda bekerja.

Group Automobil juga telah memberikan akses penuh kepada kebanyakan ahli yang aktif terus post email ke group tanpa tapisan moderator tetapi masih di pantau.

Sekian,
Terima Kasih.
Iwan

Wed Apr 1, 2015 11:37 am (PDT) . Posted by:


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Kepada ahli-ahli group yang telah "DISEKAT" dari menghantar email ke
group dan inginkan status normal (Boleh Post ke Group) sila email ke
automobil-owner@yahoogroups.com untuk tindakan lanjut.

Kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh mereka yang ditarik
keistimewaan menghantar email ialah:
1. Menghantar email yang tidak berkaitan Automobil.
2. Spam.
3. Menghantar virus samada sengaja atau tidak sengaja (pastikan anti
virus anda diupdate).
4. Skim cepat kaya, mlm dan lain-lain lagi.

Kepada semua ahli group yang semakin meningkat(keahlian terkini 6301
members)diharap dapat bekerjasama dengan moderator dengan tidak
melakukan kesalahan-kesalahan diatas supaya anda tidak menghadapi
masalah pada masa akan datang.

Kerjasama anda dihargai.

Sekian, terima kasih.
Irwan
AutomobilOwner

Wed Apr 1, 2015 11:37 am (PDT) . Posted by:


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

1. Setiap hari group Automobil menyiarkan purata 20 email. Dalam sebulan sebanyak 580 - 620 email disiarkan.

2. Terdapat 2 cara keahlian iaitu:

a. Melalui email:
Apabila anda menjadi ahli melalui email iaitu menghantar email ke automobil-subscribe@yahoogroups.com anda akan menerima setiap email yang disiarkan oleh Automobil termasuk attachment. Cara ini bersesuaian dengan ahli group yang sering membuka email setiap hari, dua atau tiga hari sekali.

b. Melalui laman web:
Anda menjadi ahli dengan melayari laman web Automobil iaitu http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil . Semasa mengisi borang permohonan anda boleh memilih cara keahlian anda seperti berikut:
Message Delivery
b1. Individual emails. Send individual email messages.
b2. Daily digest. Send many emails in one message.
b3. Special notices. Only send me important update emails from the moderator.
b4. No email. Don't send me email, I'll read the messages at the Web site.

c. Anda boleh menukar cara menerima mesej pada bila-bila masa dengan klik kepada Edit My Membership di laman utama.

3. Kepada ahli-ahli yang jarang membuka email ataupun kepada sesiapa yang tidak gemar menerima email yang banyak dari Automobil setiap hari, anda boleh memilih 2 cara keahlian yang mungkin bersesuaian dengan anda.

a. Daily digest:
Hanya 1 email sahaja yang akan diterima setiap hari atau 29-31 email sebulan iaitu rangkuman semua email yang disiarkan oleh Automobil. Cara ini juga tidak akan menerima attachment yang disiarkan oleh Automobil. SILA PADAMKAN KANDUNGAN EMAIL YANG TIDAK PERLU JIKA INGIN 'REPLY' EMAIL TERSEBUT ATAUPUN EMAIL ANDA TIDAK AKAN DISIARKAN.

a1. Cara menukar keahlian kepada daily digest ialah dengan menghantar email kosong ke: automobil-digest@yahoogroups.com atau menukar melalui laman web seperti yang telah diterangkan.

a2. Untuk menerima kembali email secara normal sila hantar ke automobil-normal@yahoogroups.com .

b. No email:
Anda tidak akan menerima email dari Automobil, sebaliknya terpaksa masuk ke laman web Automobil di http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/messages . Attachment juga tidak dapat dilihat kerana Yahoo tidak lagi menyimpan attachment di ruangan Messages.

a1. Cara menukar keahlian kepada no email ialah dengan menghantar email kosong ke: automobil-nomail@yahoogroups.com atau menukar melalui laman web seperti yang telah diterangkan.

a2. Untuk menerima kembali email secara normal sila hantar ke automobil-normal@yahoogroups.com .

4. Sekiranya ada pertanyaan sila hubungi automobilowner@yahoo.com .

Sekian, terima kasih.

Iwan
AutomobilOwner.

Wed Apr 1, 2015 7:21 pm (PDT) . Posted by:

"lan loqius" rxzabd

RM8 sebulan ke setahun? kalau x silap setahun. -Dak Lan-

On Thursday, March 26, 2015 1:54 PM, "badrulhishammohd.ramly@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  [Attachment(s) from badrulhishammohd.ramly@gmail.com included below] Maybank ada 2 sistem..kalau kita tiap tiap bulan bayar caj kad ( 8 hinggit sebulan kalau tak silap) so pengeluaran lebih dari 4 kali tak kena, org yg selalu keluar duit dr atm selalunya guna yg ini.Org yg tak selalu gunakan atm akan gunapakai yg pengeluaran ke 5 kena caj..
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
| From: '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]Sent: Wednesday, 25 March 2015 23:56To: zzxmelayucyberReply To: automobil@yahoogroups.comSubject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Keluar Duit Di ATM Maybank Juga Kena GST |

  
Keluar Duit Di ATM Maybank Juga Kena GST, Tapi Bagaimana?
bloglist-malaysia.blogspotamenoworld.netNak bayar bil juga akan dikenakan GST. Betul ke?

Betul. Jika pembayaran bil tersebut dikenakan service caj oleh bank masing-masing, maka setiap transaksi akan dikenakan GST di atas caj perkhidmatan.

Tak kira apa-apa bil sekalipun melainkan zero caj perkhidmatan maka zero la caj GST. Jadi tolong semak dengan bank masing2. Macam aku guna MAYBANK. Dan di MAYBANK bayar bill takde charge. So aku boleh lari dari GST kat sini.

Hehe.

Oke, sebelum neh kita agak keliru sikit tentang ATM. Betul ke jika kita keluarkan duit melalui mesin ATM (bukan MEPS) akan dicaj GST?

Maksudnya, aku ada kad MAYBANK, dan jika aku keluar duit di ATM Maybank aku akan dikenakan GST.

Betul ke?

Jawapannya betul.

Aku baru aje bercakap dengan salah seorang pengawai perkhidmatan pelanggan di Maybank dan ini disahkan oleh pihak mereka sendiri. Tapi bagaimanakah caj ini akan dikenakan? Ini yang korang kena faham betul2.

1. Had untuk keluarkan duit di ATM MAYBANK bagi pemegang kad MAYBANK hanya 4 kali sebulan. Jika pengeluaran kali kelima akan dikenakan caj perkhidmatan dan caj GST.

2. Caj perkhidmatan untuk pengeluaran kali kelima ini sudah diperkenalkan sejak tahun 2004. Mungkin ada yang tidak aware.

3. Caj perkhidmatan untuk pengeluaran kali kelima ini berjumlah 50 sen. Dan 50 sen ini akan dicukai GST.

4. Caj perkhidmatan 50 sen oleh pengeluaran kali kelima di ATM MAYBANK bagi pemegang kad MAYBANK hanya boleh di elakkan jika ;

- Baki kad melebihi 5,000.

- Nak keluarkan duit 1,500 dan ke atas dalam satu pengeluaran.

5. Jika tidak, setiap transaksi yang kelima selepas empat transaksi pengeluaran, korang akan dikenakan caj perkhidmatan.

6. Setiap bulan setiap pemegang kad ATM MAYBANK mempunyai 4 kali akses percuma untuk keluarkan duit di ATM MAYBANK.

7. Jika kuota ini sudah habis digunakan, maka pengeluaran kali kelima itulah yang akan dicaj perkhidmatan dan seterusnya dicaj GST.

Harap ini jelas.

Bagaimana nak elak GST mudah jek.

Jangan keluar duit lebih dari 4 kali di ATM MAYBANK melainkan korang punya account ada baki melebih 5,000 ringgit.

KAH KAH KAH
#yiv3860547033 #yiv3860547033 -- #yiv3860547033ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mkp #yiv3860547033hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mkp #yiv3860547033ads {margin-bottom:10px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mkp .yiv3860547033ad {padding:0 0;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mkp .yiv3860547033ad p {margin:0;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mkp .yiv3860547033ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-sponsor #yiv3860547033ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-sponsor #yiv3860547033ygrp-lc #yiv3860547033hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-sponsor #yiv3860547033ygrp-lc .yiv3860547033ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv3860547033 #yiv3860547033actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv3860547033 #yiv3860547033activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033activity span {font-weight:700;}#yiv3860547033 #yiv3860547033activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv3860547033 #yiv3860547033activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv3860547033 #yiv3860547033activity span span {color:#ff7900;}#yiv3860547033 #yiv3860547033activity span .yiv3860547033underline {text-decoration:underline;}#yiv3860547033 .yiv3860547033attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv3860547033 .yiv3860547033attach div a {text-decoration:none;}#yiv3860547033 .yiv3860547033attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv3860547033 .yiv3860547033attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv3860547033 .yiv3860547033attach label a {text-decoration:none;}#yiv3860547033 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv3860547033 .yiv3860547033bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv3860547033 .yiv3860547033bold a {text-decoration:none;}#yiv3860547033 dd.yiv3860547033last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv3860547033 dd.yiv3860547033last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv3860547033 dd.yiv3860547033last p span.yiv3860547033yshortcuts {margin-right:0;}#yiv3860547033 div.yiv3860547033attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv3860547033 div.yiv3860547033attach-table {width:400px;}#yiv3860547033 div.yiv3860547033file-title a, #yiv3860547033 div.yiv3860547033file-title a:active, #yiv3860547033 div.yiv3860547033file-title a:hover, #yiv3860547033 div.yiv3860547033file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv3860547033 div.yiv3860547033photo-title a, #yiv3860547033 div.yiv3860547033photo-title a:active, #yiv3860547033 div.yiv3860547033photo-title a:hover, #yiv3860547033 div.yiv3860547033photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv3860547033 div#yiv3860547033ygrp-mlmsg #yiv3860547033ygrp-msg p a span.yiv3860547033yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv3860547033 .yiv3860547033green {color:#628c2a;}#yiv3860547033 .yiv3860547033MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv3860547033 o {font-size:0;}#yiv3860547033 #yiv3860547033photos div {float:left;width:72px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033reco-category {font-size:77%;}#yiv3860547033 #yiv3860547033reco-desc {font-size:77%;}#yiv3860547033 .yiv3860547033replbq {margin:4px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mlmsg select, #yiv3860547033 input, #yiv3860547033 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mlmsg pre, #yiv3860547033 code {font:115% monospace;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-mlmsg #yiv3860547033logo {padding-bottom:10px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-msg p#yiv3860547033attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-reco #yiv3860547033reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-sponsor #yiv3860547033ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-sponsor #yiv3860547033ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-sponsor #yiv3860547033ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv3860547033 #yiv3860547033ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv3860547033

Wed Apr 1, 2015 7:23 pm (PDT) . Posted by:

cirit3

Tak pasti, sila semak dgn pihak maybank
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
From: lan loqius rxzabd@yahoo.com [automobil]Sent: Thursday, 2
April 2015 10:21To: automobil@yahoogroups.comReply To:
automobil@yahoogroups.comSubject: Re:
www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Keluar Duit Di ATM Maybank
Juga Kena GST


RM8 sebulan ke setahun? kalau x silap setahun. -Dak Lan-


On Thursday, March 26, 2015 1:54 PM,
"badrulhishammohd.ramly@gmail.com [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com> wrote:


[Attachment(s)
<https://us-mg6.mail.yahoo.com/neo/launch?.rand=6r12a0am9hhap#Top\
Text> from badrulhishammohd.ramly@gmail.com included below]
Maybank ada 2 sistem..kalau kita tiap tiap bulan bayar caj kad (
8 hinggit sebulan kalau tak silap) so pengeluaran lebih dari 4
kali tak kena, org yg selalu keluar duit dr atm selalunya guna yg
ini.Org yg tak selalu gunakan atm akan gunapakai yg pengeluaran
ke 5 kena caj..
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
From: '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]Sent:
Wednesday, 25 March 2015 23:56To: zzxmelayucyberReply To:
automobil@yahoogroups.comSubject: www.groupautomobil.blogspot.com
- Fw: Keluar Duit Di ATM Maybank Juga Kena GST
 Keluar Duit Di ATM
Maybank Juga Kena GST, Tapi Bagaimana?
bloglist-malaysia.blogspot amenoworld.net
<http://4.bp.blogspot.com/-g2GsnXh4TaA/VRJyK2Z6fnI/AAAAAAAAG5g/K4\
jR6nbjscQ/s1600/GST.jpg> Nak bayar bil juga akan dikenakan GST.
Betul ke?

Betul. Jika pembayaran bil tersebut dikenakan service caj oleh
bank masing-masing, maka setiap transaksi akan dikenakan GST di
atas caj perkhidmatan.

Tak kira apa-apa bil sekalipun melainkan zero caj perkhidmatan
maka zero la caj GST. Jadi tolong semak dengan bank masing2.
Macam aku guna MAYBANK. Dan di MAYBANK bayar bill takde charge.
So aku boleh lari dari GST kat sini.

Hehe.

Oke, sebelum neh kita agak keliru sikit tentang ATM. Betul ke
jika kita keluarkan duit melalui mesin ATM (bukan MEPS) akan
dicaj GST?

Maksudnya, aku ada kad MAYBANK, dan jika aku keluar duit di ATM
Maybank aku akan dikenakan GST.

Betul ke?

Jawapannya betul.

Aku baru aje bercakap dengan salah seorang pengawai perkhidmatan
pelanggan di Maybank dan ini disahkan oleh pihak mereka sendiri.
Tapi bagaimanakah caj ini akan dikenakan? Ini yang korang kena
faham betul2.

1. Had untuk keluarkan duit di ATM MAYBANK bagi pemegang kad
MAYBANK hanya 4 kali sebulan. Jika pengeluaran kali kelima akan
dikenakan caj perkhidmatan dan caj GST.

2. Caj perkhidmatan untuk pengeluaran kali kelima ini sudah
diperkenalkan sejak tahun 2004. Mungkin ada yang tidak aware.

3. Caj perkhidmatan untuk pengeluaran kali kelima ini berjumlah
50 sen. Dan 50 sen ini akan dicukai GST.

4. Caj perkhidmatan 50 sen oleh pengeluaran kali kelima di ATM
MAYBANK bagi pemegang kad MAYBANK hanya boleh di elakkan jika ;

- Baki kad melebihi 5,000.

- Nak keluarkan duit 1,500 dan ke atas dalam satu pengeluaran.

5. Jika tidak, setiap transaksi yang kelima selepas empat
transaksi pengeluaran, korang akan dikenakan caj perkhidmatan.

6. Setiap bulan setiap pemegang kad ATM MAYBANK mempunyai 4 kali
akses percuma untuk keluarkan duit di ATM MAYBANK.

7. Jika kuota ini sudah habis digunakan, maka pengeluaran kali
kelima itulah yang akan dicaj perkhidmatan dan seterusnya dicaj
GST.

Harap ini jelas.

Bagaimana nak elak GST mudah jek.

Jangan keluar duit lebih dari 4 kali di ATM MAYBANK melainkan
korang punya account ada baki melebih 5,000 ringgit.

KAH KAH KAH





Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: