Sunday, April 5, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4175[2 Attachments]

15 Messages

Digest #4175
3
9a
Fw: SEJAUH MANA KEIKHLASAN KERA-JAAN by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
10a
Fw: Kena tipu hidup-hidup dengan Waze by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Sun Apr 5, 2015 7:30 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Kapten Lee: Helikopter Terhempas Bukan Kerana Cuaca Buruk
greenboc.blogspot
Posted by Green Boc

Seorang juruterbang helikopter yang menjadi saksi di udara berhubung tragedi korban enam penumpang dalam helikopter yang terhempas di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, Semenyih pada petang Sabtu, menceritakan dia melihat pesawat malang itu menjunam hingga ke tanah dan mengeluarkan asap hitam.

Mahu dikenali sebagai Kapten Lee, dia yang ketika itu membawa penumpang dari Senai, Johor ke Subang memberitahu laluannya sama dengan helikopter tersebut dan sempat berkomunikasi antara mereka untuk memaklumkan keadaan waktu dan ketinggian.

Katanya, menjadi suatu yang biasa sebagai juruterbang untuk memerhatikan mana-mana kapal terbang atau helikopter yang berada di sekelilingnya.

"Jadi sampai sahaja di Kajang, saya nampak satu helikopter IGB memang keluar dan menuju ke Kajang sedang turun. Bila saya nampak, saya sambung terbang.

"Dalam dua tiga minit, bila saya pandang balik helikopter tu, saya nampak ia dah menjunam, muncung helikopter ke bawah dan saya perhatikan sampai helikopter tu jatuh ke tanah, keluar asap hitam," katanya ketika dihubungi Astro Awani.

Tambah Kapten Lee, pada ketika kejadian cuaca kelihatan cerah walaupun hujan panas, namun dia menafikan adanya hujan ribut.

"Berdasarkan pengalaman saya, yang jatuh tu bukan disebabkan cuaca. Terpulang pada siasat.

"Rasa ngeri. Selepas kejadian, saya terus maklum kepada pengawal di menara kawalan," katanya yang terpaksa meneruskan perjalanan bersama penumpangnya.

Semalam, helikopter jenis S365 milik IGB Corporation, yang membawa enam orang termasuk juruterbangnya, dan Pengerusi Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA), Tan Sri Jamaluddin Jarjis serta Ketua Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri Datuk Azlin Alias, terhempas di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, Semenyih dekat sini pada 4.55 petang. -therakyatpost

Nahas Helikopter: Wan Kadri terselamat kerana turun awal

bloglist-malaysia.blogspot 

Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

 

Wan Kadri berkata mereka kemudian menurunkannya di Kota Bahagia berhampiran Bandar Tun Razak, sebelum meneruskan penerbangan ke Kuala Lumpur. wan-kadri

PETALING JAYA: Anggota Dewan Undangan Negeri Bukit Ibam Datuk Wan Kadri Wan Mahussin terselamat dari nahas helikopter yang dinaikinya bersama Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis dan lima yang lain kerana turun lebih awal di Bandar Tun Razak, Muadzam Shah.

Dia bersama rombongan berkenaan meninggalkan majlis perkhawinan anak perempuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib yang diadakan di Pekan lebih awal kerana allahyarham ingin menghadiri satu lagi majlis makan malam di ibu negara. Katanya, Ahli Parlimen Rompin itu pada awalnya ingin Jamaluddin ingin menziarah seorang kakitangannya yang baharu sahaja kematian ayah di Bandar Tun Razak tetapi ia terpaksa ditangguhkan berikutan cuaca buruk.

"Berikutan keadaan itu juga kami terpaksa membatalkan hasrat untuk melawat tanah milik Allahyarham yang sebelum ini ingin diwakafkan kepada sebuah pusat tahfiz," katanya. Wan Kadri berkata mereka kemudian menurunkannya di Kota Bahagia berhampiran Bandar Tun Razak, sebelum meneruskan penerbangan ke Kuala Lumpur.

Dia menerima perkhabaran malang itu ketika dalam perjalanan ke Muadzam Shah, daripada seorang rakan yang memaklumkan helikopter yang dinaiki mangsa tidak kunjung tiba, dan dalam masa sama sebuah helikopter dilaporkan terhempas di kawasan kebun getah di Kampung Sungai Pening, Semenyih petang semalam.

"Saya bukan hanya kehilangan rakan seperjuangan tetapi seorang rakan baik yang sangat pemurah dan sentiasa mengambil berat terhadap rakan-rakan," katanya kepada Bernama.

Ahli Parlimen Rompin terbunuh dalam nahas helikopter
bloglist-malaysia.blogspot
lusuka.com
Posted by Hati Muda

Bekas menteri yang juga ahli Parlimen Rompin, Tan Sri Jamaluddin Jarjis terbunuh dalam nahas helikopter berhampiran Semenyih petang ini. Beliau berusia 63 tahun.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai memberitahu Bernama bahawa Jamaluddin adalah antara enam penumpang helikopter malang itu

Turut terbunuh ialah Azlin Alias, setiausaha sulit kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Empat orang lagi ialah hartawan Robert Tan - pemilik pusat membeli-belah terbesar di negara ini, Mid-Valley City - kapten juruterbang Cliff Fournier, pembantu juruterbang Ajdiana Baiziera, dan pengawal peribadi Tan yang dikenal pasti sebagai Raskan.

Helikopter itu dipercayai dalam perjalanan pulang dari majlis perkahwinan anak perempuan Najib di Pekan, Pahang.

Sementara itu, Bernama melaporkan Jabatan Bomba Selangor berkata kesemua enam mayat mangsa nahas helikopter itu telah ditemui.

Helikopter itu yang dipercayai dimiliki oleh sebuah syarikat swasta, terhempas dan terbakar pada kira-kira jam 4:55 petang ini.

Sementara itu, Bernama memetik seorang jurucakap JPAM sebagai berkata nahas itu berlaku ketika hujan dan angin kencang.

Jamaluddin yang merupakan pengerusi Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA), pernah berkhidmat sebagai menteri dan juga Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat.
Dalam pilihan raya umum 2013, Jamaluddin memenangi kerusi Parlimen Rompin dengan majoriti 15,114 undi, menewaskan calon PAS Nuridah Mohd Salleh.

Jamaludin memperolehi 30.040 undi, manakala Nuridah meraih 14.926 undi. Penggundi di situ terdiri daripada 87 peratus Melayu, 2 peratus Cina dan 8 peratus lain-lain, yang kebanyakannya Orang Asli. -mk
Menteri Raba Ponggong
http://www.lusuka.com/2012/10/menteri-raba-ponggong.html

Jamaluddin Jarjis Antara Yang Terbunuh Dalam Nahas Helikopter Petang Tadi
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

Bekas menteri yang juga ahli Parlimen Rompin, Tan Sri Jamaluddin Jarjis terbunuh dalam nahas helikopter berhampiran Semenyih petang ini. Beliau berusia 63 tahun.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai memberitahu Bernama bahawa Jamaluddin adalah antara enam penumpang helikopter malang itu

Turut terbunuh ialah Azlin Alias, setiausaha sulit kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Empat orang lagi ialah ahli peniagaan Robert Tan, kapten juruterbang Cliff Fournier, pembantu juruterbang Ajdiana Baiziera, dan pengawal peribadi Jamaluddin yang dikenal pasti sebagai Raskan.

Helikopter itu dipercayai dalam perjalanan pulang dari majlis perkahwinan anak perempuan Najib di Pekan, Pahang.

Sementara itu, Bernama melaporkan Jabatan Bomba Selangor berkata kesemua enam mayat mangsa nahas helikopter itu telah ditemui.

Helikopter itu yang dipercayai dimiliki oleh sebuah syarikat swasta, terhempas dan terbakar pada kira-kira jam 4:55 petang ini.

Sementara itu, Bernama memetik seorang jurucakap JPAM sebagai berkata nahas itu berlaku ketika hujan dan angin kencang.

Jamaluddin yang merupakan pengerusi Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA), pernah berkhidmat sebagai menteri dan juga Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat.

Dalam pilihan raya umum 2013, Jamaluddin memenangi kerusi Parlimen Rompin dengan majoriti 15,114 undi, menewaskan calon PAS Nuridah Mohd Salleh.

Jamaludin memperolehi 30.040 undi, manakala Nuridah meraih 14.926 undi. Penggundi di situ terdiri daripada 87 peratus Melayu, 2 peratus Cina dan 8 peratus lain-lain, yang kebanyakannya Orang Asli.

Inilah Wajah Pilot Dan Co-Pilot Helicopter Yang Terhempas Semalam
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

Dr Jamaluddin merupakan bekas Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat dan juga Ahli Majlis Tertinggi Umno.

Selain Dr Jamaluddin, helikopter tersebut dikatakan turut membawa Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri, Datuk Azlin Alias, ahli perniagaan, Datuk Robert Tan, pemilik Chempaka Aviation, Ajdiana Baiziera dan pengawal peribadi, yang dikenal pasti sebagai Raskan.

Turut dikatakan terbunuh dalam insiden malang itu Kapten Cliff Fournier.

Maklumat terkini, Zahid kini berada di lokasi kejadian dan sedang menantikan kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke lokasi kejadian.

Saksi lihat helikopter meletup di udara
bloglist-malaysia.blogspot
batuvskayu.blogspot

Saksi melihat sebuah helikopter, yang dinaiki enam orang, meletup di udara sebelum terhempas dan meletup sekali lagi di kawasan kebun getah di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, Semenyih petang tadi.

Roslan Harun, 54, seorang pengawal keselamatan yang bertugas menjaga stor berhampiran tempat kejadian, berkata kejadian itu berlaku ketika hujan lebat.

"Meletup terus, berkecai di udara, tak jauh dari tanah, kipas dan ekor helikopter terpelanting ke merata tempat," katanya kepada Bernama ketika ditemui di tempat kejadian.

Roslan yang ketika itu berehat di rumahnya kira-kira satu kilometer (km) dari tempat nahas helikopter itu, berkata beliau cuba memasuki kawasan berkenaan tetapi membatalkan niatnya dan terus menghubungi Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Menurutnya kawasan nahas itu terletak kira-kira 5 km di dalam kawasan Kampung Sungai Pening, kira-kira 13 km dari pekan ini.

"Nak masuk ke tempat helikopter betul-betul terhempas, kita kena masuk 2km ke dalam kawasan kebun getah," katanya.

Sehingga kini, belum ada mangsa nahas itu yang dikeluarkan pihak berkuasa dari tempat kejadian.

Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Kajang memberitahu, helikopter itu terhempas dan terbakar pada 4.55 petang tadi.

Menurut jabatan itu lagi kesemua enam penumpang helikopter itu sudah ditemui.

- Bernama

HELIKOPTER AWAM TERHEMPAS DI KAJANG , 2 MANGSA RENTUNG
bloglist-malaysia.blogspot
pkrl.blogspot

Helikopter awam terhempas di Kajang

Sebuah helikopter awam dilaporkan terhempas di Kampong Pasir di Semenyih pada Sabtu.

KUALA LUMPUR: Sebuah helikopter awam dilaporkan terhempas di Kampong Pasir Baru, Semenyih sebentar tadi.

Ketua Pengarah DCA Datuk Azharuddin Abdul Rahman berkata jumlah penumpang belum dapat dipastikan, laporThe Star.

Pasukan bomba Kajang dilapor telah dihantar ke lokasi.

Harian Metro ‏@hmetromy 14 min14 minit laluWilayah Persekutuan Kuala Lumpur, MalaysiaHelikopter ditemui dan terdapat 2 mangsa rentung & maklumat awal mangsa tidak dapat dikenalpasti lagi: Bomba Selangor

Dua dipercayai maut helikopter terhempas di Semenyih

SEMENYIH: Dua dipercayai maut dalam insiden sebuah helikopter terhempas di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, di sini, petang tadi.

Kejadian dipercayai berlaku pada kira-kira jam 4.30 petang.

Dua mangsa yang dilaporkan berada dalam helikopter terbabit dipercayai rentung.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Sani Harul ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu petang tadi.

Bagaimanapun beliau menjelaskan, maklumat terperinci berkenaan status milik helikopter itu masih belum dapat dipastikan. ~BH

Sun Apr 5, 2015 7:30 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

BERITA GEMBIRA YANG DI TUNGGU-TUNGGU OLEH PEMBELI KERETA BARU DAH TIBA .... SELEPAS PELAKSANAAN GST HARGA FORD RANGER 3.2 XLT 4X4 AUTOMATIK MURAH RM1.65 SEN!!!!!!!

Posted by OMAK KAU!!!!

Pergh!!!! Memang GST membawa untung besar kepada rakyat ... harga kereta semakin murah .. bukan calang-calang murah tetapi murah meletop gaban.

Dulu harga Ford Ranger 3.2 XLT 4X4 Automatik sebelum GST berharga RM110,504.80 sen .. kini setelah ada GST menyerang negara kereta berkenaan sudah menjadi lebih murah RM1.65sen menjadi RM110,506.45 sen.

Janji murah ... janji berita ini disambut dengan rasa syukur dan gembira sakan sebab Janji Di Tepati.

AKHIRNYA TERBUKTI KATA-KATA AHMAD MASLAN CGPA 3.85 BETAPA HARGA BARANG-BARANG AKAN LEBIH MURAH SETELAH DILAKSANAKAN GST

Posted by OMAK KAU!!!

 

Memang sahih Ahmad maslan tidak menipu .. dia bercakap benar .. dia seorang pemimpin yang amat jujur .. tidak berbelit-belit lidah apabila berbicara ... tidak berdolak dalik apabila membuat janji.

Kenyataannya betapa harga barangan akan menjadi lebih murah apabila GST dilaksana ternyata benar .. nah!!! mohon siapa yang kutuk dan kritik pemimpin amat hebat yang memiliki CGPA 3.85 ini supaya membuat permohonan maaf secara terbuka.

Bukti barangan menjadi murah adalah seperti berikut:-

Dulu Beras Super Tempatan (ST 15%) 10 kg berharga RM19.65 sen sekarang menjadi RM19.61 sen murah 4 sen. ....

2) Beras Cap Rambutan (ST15%) 10 KG RM25.90 sen menjadi RM25.80 sen murah 5 sen ...

3) Bawang besar kuning (Holland) 1 kg RM3.30 sen jadi RM3.29sen murah 1 sen ...

4) Roti Sandwic Gardenia 400g RM2.40 sen jadi RM2.39sen murah 1sen ...

5) Nescafe Classic 200g RM17.00 jadi RM16.38 murah 62 sen ...

6) Yogurt Nestle (tanpa lemak) 135g RM1.90 jadi RM1.88 murah 2sen ...

7) Ayam bersih standard 1kn RM7.10 jadi RM7.08 murah 2 sen ...

8) Ayam bersih - super 1kg RM8.50 jadi RM8.47 murah 3 sen ....

9) Minyak Angin Cap Kapak 10ml RM4.95 jadi RM4.94 murah 1 sen.

Apakah tidak benar akan janji Ahmad Maslan????? .. Masih nak bising dan kecoh ke???? Masih nak merungut dan tidak puas hati ????

Sun Apr 5, 2015 7:32 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Ibu Tidak Dibenarkan Saksikan Konvo Anak Kerana Tidak Patuh Etika Pakaian
siakapkeli.com.my

Seorang ibu menyatakan kesedihannya apabila tidak dapat memasuki dewan konvokesyen UITM Shah Alam untuk melihat anaknya menerima segulung ijazah di hari bersejarah selepas menamatkan pengajian.

Beliau, Marjorie Abdullah, yang melalui saat sedih dan kecewa ini telah berkongsikan perkara ini di laman Facebook miliknya dengan mendapat perhatian ramai.

Marjorie yang datang dari Sarawak ke Shah Alam terkejut selepas dia tidak dibenarkan oleh pihak universiti memasuki dewan untuk menyaksikan Istiadat Konvokensyen anaknya kerana tidak mematuhi etika pakaian.

Marjorie memberitahu dia tidak tahu etika pakaian seperti tertera dalam kad jemputan kerana berada di Sarawak namun alasan itu tidak diterima pihak universiti berkenaan.

Kerana tindakan pihak universiti tersebut kepada beliau, anaknya juga enggan menghadiri Istiadat Konvokesyen kerana tidak setuju dengan cara ibunya dilayan.

Walaubagaimanapun, Marjorie tetap kelihatan gembira ketika bergambar dengan anaknya di luar dewan kerana yang penting, anak perempuannya berjaya menamatkan pengajian.

Cara pemakaiaan beliau tidaklah teruk pun, tertutup elok. Bagaimana sebenarnya cara pemakaian yang di tetapkan oleh pihak UITM. - Siakapkeli.com.my

Sun Apr 5, 2015 7:33 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Ibu Asyik Dengan Handfon, Anak Maut Jatuh Escalator
bloglist-malaysia.blogspot
blogtauhusumbat.blogspot.

PETALING JAYA: Kanak-kanak perempuan maut jatuh dari tingkat dua di Kenanga Whosale City Mall.

Seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun maut selepas terjatuh dari tingkat dua di kompleks beli-belah Kenanga Wholesale City Mall di Kuala Lumpur, hari ini.

Insiden itu berlaku kira-kira 3.04 petang ketika kanak-kanak itu, yang dipercayai sedang bermain dengan eskalator, terjatuh hingga ke tingkat bawah.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainol Samah berkata kanak-kanak itu yang dikenali sebagai Nurhayada Sofia Musa, meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan teruk di kepala.

Dia ke pusat beli-belah itu bersama-sama ibu bapanya.
"Punca kejadian masih disiasat," katanya ketika dihubungihari ini.

Zainol berkata kes itu diklasifikasikan sebagai kematian mengejut dan mayat kanak-kanak itu dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat. – Bernama

CCTV rakam detik akhir kanak-kanak jatuh Detik-detik akhir seorang kanak-kanak enam sebelum terjatuh di sebuah kompleks membeli belah di ibu negara berjaya dirakam litar kamera tertutup (CCTV).

Dalam kejadian pada jam 3.04 petang Jumaat, mangsa kelihatan bermain di eskalator kemudian terjatuh dari tingkat dua.

Dalam rakaman berdurasi seminit itu, kelihatan seorang wanita yang berada berhampiran sambil asyik menggunakan telefon bimbit.

Ketika itu kelihatan mangsa asyik bermain dengan seorang lagi yang hampir sebaya dengannya.

Kanak-kanak malang berkenaan, Nurhayada Sofia Musa dikatakan datang ke Kenanga Wholesale City Mall dengan ditemani ibu bapanya. Dia disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di kepala. Sumber : http://www.spotnews.co POST BY : BLOG TAUHU SUMBAT

TRAGIS - Ibu Asyik Dengan Handfon, Anak Maut Jatuh Escalator
greenboc.blogspot.
Posted by Green Boc

Kanak-kanak perempuan maut jatuh dari tingkat dua di Kenanga Whosale City Mall

CCTV rakam detik akhir kanak-kanak jatuh

Detik-detik akhir seorang kanak-kanak enam sebelum terjatuh di sebuah kompleks membeli belah di ibu negara berjaya dirakam litar kamera tertutup (CCTV).

Dalam kejadian pada jam 3.04 petang Jumaat, mangsa kelihatan bermain di eskalator kemudian terjatuh dari tingkat dua.

Dalam rakaman berdurasi seminit itu, kelihatan seorang wanita yang berada berhampiran sambil asyik menggunakan telefon bimbit.

Ketika itu kelihatan mangsa asyik bermain dengan seorang lagi yang hampir sebaya dengannya.

Kanak-kanak malang berkenaan, Nurhayada Sofia Musa dikatakan datang ke Kenanga Wholesale City Mall dengan ditemani ibu bapanya.

Dia disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di kepala.

-FMT

comments:

Anonymous said...

seorang anak sudah berjaya menjadi ahli syurga.
** tertakluk kepada terma dan syarat**

Anonymous said...
Melayu

Kalau ada yang ber tanggung jawab sudah kira amat bagus sebagai Mak Bapak

Zaman sekarang ini mana ada yang betul2 sayang anak sangat

Waris said...
Smartphone is for smart people. If you are not smart stop using one

Anonymous said...
Selalu nampak bawa anak dalam kereta, driver letak anak atas riba, ingat anak airbag ke?

Anonymous said...
Watak Utama dalam rakaman tersebut ialah si Ajal

Labu8455 said...
Anon 8:52am - awak belum makan ubat lagi ke sebelum buat komen bodoh macam tu ? Anak kecil tu baru berumur 6 tahun jadi kenapa keluarkan komen sebodoh "tertakluk kepada terma dan syarat" ?
Tempat roh anak ini bersemadi sekarang adalah bersama sama mereka mereka yang dijanjikan syurga kerana anak ini masih bersih dan tidak ada dosanya.

Anonymous said...
tolong kasi clear sikit, yg jatuh kanak2 pakai tudung putih atau sorang lagi. Kanak2 yg pakai tudung putih tu dtg kemudian dgn ibu dia , yg sorang lagi tu, dah ada kat situ awal. Ke dua2 anak, si wanita handphone tu?

Anonymous said...
Aku cukup meluat betul la dgn mak bapak yang ada anak2 kecil..tapi tak berapa peduli bila berada kat tempat2 yg perlu diberi perhatian tentang keselamatan anak2. Dah banyak kali aku berhadapan dgn situasi budak2 bermain dekat eskalator tapi mak bapak buat bodoh jer.... aku pulak yg marah dan larang budak2 tu dari bermain disitu !Pada aku...lebih baik aku larang dan marah daripada perkara yg buruk berlaku didepan mata aku. Mak bapak dia kalau nak marah kat aku...itu cerita nombor dua ! Yang penting...aku tak mau kemalangan yg tak diundang ini terjadi didepan mata kepala aku. Tolong la mak bapak yg ada anak2 yg tak makan saman ni....beri perhatian lebih sikit pada anak2...JGN TERLALU OBSESS sangat dgn gadget tu ! Gadget boleh diganti...anak ?????? Adoiiiii.....

Anonymous said...
Atok pernah menegur ibu2/ bapa2 muda yg biarkan aje anak2 mereka main2 di tempat2 bahaya, kebanyakan mereka macam tak suka kita menegor, dah lah tak ucap terima kasih, senyum pun tak.

Ini lah kebanyakan Melayu Islam sekarang.

Anonymous said...
Ko sama ngan aku anonymous...smpai terjerit2 aku marahkan anak org kat shopping moll..mane ntah mak bapak die..

Anonymous said...
Ini salah satu kecuaian Ibu Bapa

Ketika melintas di jalan raya Ibu atau Bapa mengadap arah kenderaan datang dengan dua anak di belakang Tiba tiba bila melintas Ibu atau Bapa rasa tak lepas berpatah balik Si anak terlajak Yang dipegang mungkin juga terlepas Pada saya biar anak di depan kita

Perhati kan kebanyakan orang melintas mula mula lari tetapi sampai tengah jalan berhenti berlari dan jalan berlenggang Mereka perlu ingat ramai pemandu yang guna handphone ketika memandu

Ibu Bapa kerap melintas dekat selekoh

Ibu Bapa biarkan anak keluar kereta bersendirian sebaik parking kereta

Anak kecil tak diberitahu supaya jangan berada di belakang kereta bila lampu reverse menyala

Anak kecil berdiri di tempat duduk hadapan Bila kereta break emergency anak tercampak dan terhantuk Pernah terjadi si anak koma sebab bapa break emergency mengelak kambing melintas di jalan kampung

Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Sun Apr 5, 2015 8:52 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Pengasuh Hantar Anak Ke Sekolah, Anak & Bayi Bawah Jagaannya Jatuh TingKat Dua
bloglist-malaysia.blogspot
duniacacamarba.blogspot

Bayi Maut, Anak Pengasuh Cedera Jatuh Pangsapuri

KAJANG: Penantian sembilan tahun untuk mendapatkan zuriat berakhir dengan tragedi apabila bayi itu meninggal dunia akibat terjatuh dari tingkat dua pangsapuri bersama kanak-kanak perempuan berusia enam tahun.

Kedua-duanya berlumuran darah di aras bawah Pangsapuri Kenanga Taman Sri Kantan di sini kira-kira pukul 2 petang, Khamis.

Budak perempuan itu mengalami kecederaan di beberapa bahagian badannya tetapi selamat, bagaimanapun bayi berusia tiga bulan itu maut di tempat kejadian.

Difahamkan, sebelum kejadian, pengasuh bayi itu menghantar anak lelakinya yang berusia 11 tahun ke sekolah agama berdekatan dan meminta anak perempuannya menjaga bayi berkenaan.

Sebaik pulang, pengasuh berkenaan mendapati rumah itu sunyi dan terus mencari kedua-duanya sebelum mendapati anaknya dan bayi berkenaan dalam keadaan berlumuran darah di tingkat bawah pangsapuri itu.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab berkata, dipercayai mangsa terjatuh dari tingkap di bilik utama kediaman itu.

"Mungkin kanak-kanak perempuan itu mendukung bayi berkenaan sebelum membuka tingkat, sebelum kedua-duanya terjatuh," katanya.

Kanak-kanak perempuan itu mengalami patah tulang belakang dan pinggul, manakala bayi itu meninggal dunia kira-kira 12 jam selepas kejadian itu.

"Kes ini disiasat mengikut Seksyen 33 Akta Kanak-Kanak kerana kecuaian," katanya. -Mstar/4/4/15

P/s: Berhati-hati apabila memilih pengasuh.

Bayi Tiga Bulan Maut, Jatuh Dari Tingkat 2 Rumah Pengasuh

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net

KEGEMBIRAAN sepasang suami isteri yang menanti selama sembilan tahun untuk memperoleh cahaya mata sulung berkecai apabila bayi lelaki mereka yang baru berusia tiga bulan mati selepas terjatuh dari rumah pengasuhnya di Kajang, petang semalam.

Bayi itu dipercayai terjatuh dari tingkat dua Pangsapuri Kenanga di Taman Sri Kantan bersama-sama anak pengasuhnya yang berusia enam tahun.

Budak perempuan terbabit mengalami kecederaan tetapi bayi itu meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Kajang.

Difahamkan, pengasuh berusia 41 tahun telah meninggalkan bayi tersebut bersama anak perempuannya untuk keluar sebentar menghantar anak lelakinya yang berusia 11 tahun ke sekolah agama.
Sebaik sampai ke rumah, pengasuh itu terkejut melihat rumahnya kosong lalu terus mencari anaknya dan bayi berkenaan sebelum menemui kedua-duanya terbaring kaku di tingkat bawah flat.

Menurut Ketua Polis Daerah Kajang, ASP Ab Rashid Ab Wahad siasatan awal mendapati kemungkinan besar kedua-dua kanak-kanak itu terjatuh melalui tingkap di bilik utama unit kediaman terbabit.

"Siasatan awal menunjukkan mungkin budak perempuan itu telah memanjat baby cot untuk membuka tingkap dan pada ketika itu juga dia sedang mendukung bayi tersebut sehingga menyebabkan kedua-duanya jatuh tergelincir," katanya.

Anak perempuan pengasuh terbabit dilaporkan patah tulang belakang dan pinggul sementara bayi itu meninggal dunia kira-kira 12 jam selepas kejadian berlaku.

Kes disiasat di bawah Seksyen 33 Akta Kanak-kanak 2001 disebabkan kecuaian.

- MYNEWHSUB.CC

Oleh: JULIANA JOHAR

Sun Apr 5, 2015 7:50 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Dalam setahun adalah 3 kali baca berita jatuh macam ni..Pengajarannya:Jika kita beli atau sewa rumah bertingkat tinggi..jgn tengok **parking jer..Jika kita ada anak kecik yg boleh berjalan..No 1 perlu dibuat ialah pasang jeriji besi di tingkap  (yg boleh buka waktu emergency).Harap gomen buat promosi iklan safety..
** auto


On Sunday, April 5, 2015 11:52 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  

Pengasuh Hantar Anak Ke Sekolah, Anak & Bayi Bawah Jagaannya Jatuh TingKat Dua
bloglist-malaysia.blogspotduniacacamarba.blogspot
Bayi Maut, Anak Pengasuh Cedera Jatuh Pangsapuri
KAJANG: Penantian sembilan tahun untuk mendapatkan zuriat berakhir dengan tragedi apabila bayi itu meninggal dunia akibat terjatuh dari tingkat dua pangsapuri bersama kanak-kanak perempuan berusia enam tahun.
Kedua-duanya berlumuran darah di aras bawah Pangsapuri Kenanga Taman Sri Kantan di sini kira-kira pukul 2 petang, Khamis.
Budak perempuan itu mengalami kecederaan di beberapa bahagian badannya tetapi selamat, bagaimanapun bayi berusia tiga bulan itu maut di tempat kejadian.
Difahamkan, sebelum kejadian, pengasuh bayi itu menghantar anak lelakinya yang berusia 11 tahun ke sekolah agama berdekatan dan meminta anak perempuannya menjaga bayi berkenaan.
Sebaik pulang, pengasuh berkenaan mendapati rumah itu sunyi dan terus mencari kedua-duanya sebelum mendapati anaknya dan bayi berkenaan dalam keadaan berlumuran darah di tingkat bawah pangsapuri itu.
Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab berkata, dipercayai mangsa terjatuh dari tingkap di bilik utama kediaman itu.
"Mungkin kanak-kanak perempuan itu mendukung bayi berkenaan sebelum membuka tingkat, sebelum kedua-duanya terjatuh," katanya.
Kanak-kanak perempuan itu mengalami patah tulang belakang dan pinggul, manakala bayi itu meninggal dunia kira-kira 12 jam selepas kejadian itu.
"Kes ini disiasat mengikut Seksyen 33 Akta Kanak-Kanak kerana kecuaian," katanya. -Mstar/4/4/15
P/s: Berhati-hati apabila memilih pengasuh.   
| Bayi Tiga Bulan Maut, Jatuh Dari Tingkat 2 Rumah Pengasuh

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
tranungkite.net |

 

KEGEMBIRAAN sepasang suami isteri yang menanti selama sembilan tahun untuk memperoleh cahaya mata sulung berkecai apabila bayi lelaki mereka yang baru berusia tiga bulan mati selepas terjatuh dari rumah pengasuhnya di Kajang, petang semalam.

Bayi itu dipercayai terjatuh dari tingkat dua Pangsapuri Kenanga di Taman Sri Kantan bersama-sama anak pengasuhnya yang berusia enam tahun.Budak perempuan terbabit mengalami kecederaan tetapi bayi itu meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Kajang.Difahamkan, pengasuh berusia 41 tahun telah meninggalkan bayi tersebut bersama anak perempuannya untuk keluar sebentar menghantar anak lelakinya yang berusia 11 tahun ke sekolah agama. Sebaik sampai ke rumah, pengasuh itu terkejut melihat rumahnya kosong lalu terus mencari anaknya dan bayi berkenaan sebelum menemui kedua-duanya terbaring kaku di tingkat bawah flat.Menurut Ketua Polis Daerah Kajang, ASP Ab Rashid Ab Wahad siasatan awal mendapati kemungkinan besar kedua-dua kanak-kanak itu terjatuh melalui tingkap di bilik utama unit kediaman terbabit."Siasatan awal menunjukkan mungkin budak perempuan itu telah memanjat baby cot untuk membuka tingkap dan pada ketika itu juga dia sedang mendukung bayi tersebut sehingga menyebabkan kedua-duanya jatuh tergelincir," katanya.Anak perempuan pengasuh terbabit dilaporkan patah tulang belakang dan pinggul sementara bayi itu meninggal dunia kira-kira 12 jam selepas kejadian berlaku.Kes disiasat di bawah Seksyen 33 Akta Kanak-kanak 2001 disebabkan kecuaian.- MYNEWHSUB.CCOleh: JULIANA JOHAR  #yiv2964915960 #yiv2964915960 -- #yiv2964915960ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mkp #yiv2964915960hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mkp #yiv2964915960ads {margin-bottom:10px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mkp .yiv2964915960ad {padding:0 0;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mkp .yiv2964915960ad p {margin:0;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mkp .yiv2964915960ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-sponsor #yiv2964915960ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-sponsor #yiv2964915960ygrp-lc #yiv2964915960hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-sponsor #yiv2964915960ygrp-lc .yiv2964915960ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv2964915960 #yiv2964915960actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv2964915960 #yiv2964915960activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960activity span {font-weight:700;}#yiv2964915960 #yiv2964915960activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv2964915960 #yiv2964915960activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv2964915960 #yiv2964915960activity span span {color:#ff7900;}#yiv2964915960 #yiv2964915960activity span .yiv2964915960underline {text-decoration:underline;}#yiv2964915960 .yiv2964915960attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv2964915960 .yiv2964915960attach div a {text-decoration:none;}#yiv2964915960 .yiv2964915960attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv2964915960 .yiv2964915960attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv2964915960 .yiv2964915960attach label a {text-decoration:none;}#yiv2964915960 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv2964915960 .yiv2964915960bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv2964915960 .yiv2964915960bold a {text-decoration:none;}#yiv2964915960 dd.yiv2964915960last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv2964915960 dd.yiv2964915960last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv2964915960 dd.yiv2964915960last p span.yiv2964915960yshortcuts {margin-right:0;}#yiv2964915960 div.yiv2964915960attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv2964915960 div.yiv2964915960attach-table {width:400px;}#yiv2964915960 div.yiv2964915960file-title a, #yiv2964915960 div.yiv2964915960file-title a:active, #yiv2964915960 div.yiv2964915960file-title a:hover, #yiv2964915960 div.yiv2964915960file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv2964915960 div.yiv2964915960photo-title a, #yiv2964915960 div.yiv2964915960photo-title a:active, #yiv2964915960 div.yiv2964915960photo-title a:hover, #yiv2964915960 div.yiv2964915960photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv2964915960 div#yiv2964915960ygrp-mlmsg #yiv2964915960ygrp-msg p a span.yiv2964915960yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv2964915960 .yiv2964915960green {color:#628c2a;}#yiv2964915960 .yiv2964915960MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv2964915960 o {font-size:0;}#yiv2964915960 #yiv2964915960photos div {float:left;width:72px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960reco-category {font-size:77%;}#yiv2964915960 #yiv2964915960reco-desc {font-size:77%;}#yiv2964915960 .yiv2964915960replbq {margin:4px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mlmsg select, #yiv2964915960 input, #yiv2964915960 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mlmsg pre, #yiv2964915960 code {font:115% monospace;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-mlmsg #yiv2964915960logo {padding-bottom:10px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-msg p#yiv2964915960attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-reco #yiv2964915960reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-sponsor #yiv2964915960ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-sponsor #yiv2964915960ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-sponsor #yiv2964915960ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv2964915960 #yiv2964915960ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv2964915960

Sun Apr 5, 2015 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Rakyat Kena Kecoh : Sepatutnya GST nie harga barang di tolak SST baru di tambah dengan GST..!!
bloglist-malaysia.blogspot
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Contoh pengiraan harga barang di kenakan GST

Siaran Media : Ketua Penerangan Pemuda UMNO Malaysia

KUALA LUMPUR , 3 APRIL 2015- Penerangan Pemuda UMNO Malaysia hari ini menerusi ketuanya, Jamawi Jaafar melahirkan rasa kecewa dan sedih terhadap pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan GST yang dilihat kucar kacir dan tidak berjalan lancar seperti yang diharapkan meskipun setelah dua tahun perancangan pelaksanaannya dibincang dan persedian pelaksaannya dibuat oleh pihak kerajaan.

"Saya amat sedih kerana sejak hari pertama penguatkuasaan, terlalu banyak isu yang timbul dari segi pelaksanaannya. Semua pihak yang terlibat seperti KPDNKK dan Kastam seakan-akan tidak bersedia dan sistem yang digunakan tidak seragam menyebabkan ramai peniaga yang mengambil kesempatan. Pada mulanya rakyat dijanjikan dalam setiap ceramah penerangan Tolak SST dan baru tambah GST dalam penentuan harga barang dan perkhidmatan berkenaan. Tetapi ketika pelaksanaannya, kita mendapat maklumat terutamanya kedai kedai di luarbandar harga barangan asal masih dicampur dengan SST dan ditambah dengan GST sekaligus menjadikan harga semakin mahal dan terpaksa ditanggung oleh rakyat."

Saya juga mendapat keluhan dan suara hati orang kampung yang kecewa dgn keadaan peniaga yang mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barangan sesuka hati dgn menyalahkan kerajaan kononnya ianya semua berpunca daripada GST.

Menurutnya lagi, kegagalan kerajaan menangani isu kecil seperti pertambahan harga kad prabayar telefon juga sangat tidak wajar. Sepatutnya pihak TELCO mendengar arahan daripada pihak kerajaan dan bukannya pihak kerajaan yang terpaksa akur dengan keputusan TELCO. Percanggahan kenyataan mengenai status harga kad prabayar yang dikeluarkan oleh Timbalan Menteri dan juga Pengarah GST sebenarnya menaikkan lagi kemarahan masyarakat kerana jika perkara sekecil ini pun kerajaan tidak dapat tangani bagaimana pula kerajaan hendak tangani isu kenaikan harga beribu barangan lain yang lebih kompleks?

Tambah beliau lagi, sewajarnya sebelum melaksanakan apa-apa jua penguatkuasaan yang melibatkan kepentingan rakyat,kerajaan perlu bersiap siaga secara keseluruhan bagi memastikan pelaksanaannya berjalan lancar. Ia termasuklah dengan mewujudkan satu prosedur operasi seragam (SOP) yang lengkap untuk penguatkuasaan, sistem cetakan yang seragam untuk semua pelaksana GST dan juga sebuah pusat maklumat yang tepat untuk rakyat. Alasan kakitangan penguatkuasaan tidak mencukupi yang diberikan oleh menteri berkenaan bukanlah satu jawapan yang boleh diterima akal. Dalam konteks ini, saya merasakan pihak kerajaan perlu menubuhkan sebuah jawatankuasa pengurusan krisis yang lengkap dengan pelan pengurusan krisis yang bertindak sebagai pusat penerangan, pengumpulan maklumat, aduan dan juga sebagai penampan terhadap sebarang isu yang timbul akibat daripada pelaksanaan tersebut. Hanya seorang jurucakap sahaja dilantik untuk memberikan penerangan dan menjawab segala isu yang timbul bagi mengelakkan sebarang percanggahan maklumat, pendapat dan mengawal berita yang tidak benar. Ia penting bagi mengelakkan wujudnya sebarang kekeliruan antara semua pihak yang terlibat.

"Saya bagi pihak Pemuda UMNO Malaysia menyeru pihak kerajaan supaya lebih bertegas dalam setiap tindakan, tetap dengan pendirian serta tidak tunduk dengan tekanan daripada mana-mana pihak untuk memastikan kredibiliti kerajaan tidak sewenang wenangnya diperkotak katikkan. Sistem GST ini amat mudah dilaksanakan jika semua pihak tahu tanggungjawab dan peranan masing-masing"

SUMBER

GST: Nak tanya pun kena tangkap!
bloglist-malaysia.blogspot
dollahyankee.blogspot
Posted by dollahyankee Numero Quarto

Hari ini telah masuk hari ke-3 KERAjaan telah mencekik kita dengan GST. Seminggu sebelum 1 April hari itu, ratusan rakyat telah memenuhi pejabat kastam di Kelana Jaya dengan 106 soalan yang mahu diajukan kepada pihak kastam.

Malangnya pihak kastam telah bersedia menyambut kumpulan ini dengan pasukan polis. Hampir 80 orang aktivis dan rakyat telah ditahan dan disumbat ke-dalam 'black maria' dan ada yang dicederakan hanya kerana telah memenuhi ruang awam dan menggunakan saluran kaunter pertanyaan pejabat kastam untuk bertanyakan 106 soalan yang dibawa dan yang telah disediakan lebih awal.

Mereka ingin membuat pertanyaan ini sebab mereka tak paham dengan GST ini. Yang peliknya selepas mereka (kastam) gagal menjawab 106 soalan yang diajukan, mereka ini telah ditangkap pak polisi. Gurkah-gurkah politik di'port&#39; menganggap tindakan ini sesuatu yang hodoh.

Jika pihak kastam yang hari-hari bermain dengan cukai pun terketar-terketar dan tak reti nak jawab 106 soalan yang dibawa olih aktivis ini, apa kah rakyat biasa yang lain-lain boleh terima sistem percukaian baru yang dilaksanakan ini?

Macam manalah pak-pak menteri kita boleh kata sistem cukai baru ini telah diterima olih semua rakyat? Apakah nak buat pertanyaan pasal cukai GST merupakan satu ancaman kepada negara?

dollah yankee -
Ketua Pengarah Kastam telah kena 'Boo'.., last sekali dia kata "Parlimen yang perintah,saya hanya lakukan"...
Kah..Kah..Kah.. dia pun tak reti nak jawab

Sun Apr 5, 2015 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

KE-EMPAT EMPAT TAYAR KERETA MYVI INI DIPANCITKAN SEBAB HALANG LALUAN SEHINGGA RAMAI YANG LAMBAT PERGI KERJA.

Posted by OMAK KAU!!!

 

Kerana bersikap pentingkan diri sendiri, tidak berakal, tiada sifat sivik dan tidak bertamadun, sebuah kereta MyVi no plat W 4574 Y warna putih, telah dipancitkan ke-empat empat tayarnya kerana menghalang laluan puluhan kereta lain untuk keluar, sehingga menyebakan ramai yang lambat pergi kerja dan ada yang tidak pergi kerja langsung.

Selain kempat tayar kena pancit dicermin belakang kereta ini ditempel dngan sehelai kertas tertulis perkataan "BODOH".

Nasib baik empat tayar kena pancit .. jika semua cermin pecah dan badan kereta di calar balar .. macam mana????

Sun Apr 5, 2015 8:53 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



RUPA-RUPANYA PELAJAR UiTM JIKA LAKUKAN KESALAHAN LALU LINTAS DALAM KAMPUS DI KENAKAN GST JUGA.
Posted by OMAK KAU!!!!

PENAMPAR GST .... GUNA TANDAS PUN KENA GST.

Posted by OMAK KAU!!!

 

Macam mana rakyat tak berang dan marah dengan GST .... setiap 30 sen dikutip KDRM ambil 2 sen. Mohon pihak yang terbabit memberikan respon adakah apa yang dilakukan oleh syarikat pengendali perkhidmatan tandas awam ini tepat dan dibenarkan mengikut undang-undang.

ISU SYARIKAT TELCO KENAKAN GST PADA TOP-UP PRABAYAR ... INILAH KUALITI PENDIRIAN KETUA PENERANGAN UMNO MALAYSIA AHMAD MASLAN CGPA 3.85

Posted by OMAK KAU!!!!

 

Mesti para penyokong, pendokong dan ahli UMNO berasa amat bangga memiliki pemimpin berjawatan sebagai Ketua Penerangan UMNO Pusat selain menjadi Timbalan Menteri Kewangan 1 dan Ahli Parlimen Pontian.

Selain memiliki CGPA 3.85 beliau dilihat seorang yang cukup tegas dan sentiasa konsisten dalam pendirian dan pendapat.

Bertuah sungguh UMNO dapat pemimpin macam beliau ini .. Apa lagi UMNO mau????

HIDUP AHMAD MASLAN!!!!! ... U R THE BEST IN THE WORLD!!!!! ... WE LOVE AHMAD MASLAN!!!!

Sun Apr 5, 2015 8:55 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



GST - SEJAUH MANA KEIKHLASAN KERAJAAN
bloglist-malaysia.blogspot
gajahmenta.blogspot
DIRECTER Gajah Menta

Rakyat masih terigau-igau dengan pelaksanaan GST ( Govverment Service Tax ), kejutan di mana-mana, dari barang terkawal hingga lah barangan yang sememang nya perlu di kenakan cukai. persoalannya apakah keperluan dan SST yang dulu sudah di mansuhkan dan kini hanya tinggal cukai GST sahaja? atau sebaliknya cukai zaman SST di tambahkan pula dengan GST? persoalan ini perlu di berikan penjelasan oleh kerajaan untuk pengetahuan rakyat.

This what Najib says:-

Datuk Seri Najib Razak said today the government was committed to ensuring that the implementation of the goods and services tax (GST) would not burden the people.

The prime minister said it should be realised that the primary objective of the implementation of the GST was to strengthen the country's financial resources and, eventually, ensure more effective development for the nation's progress and people's good.

"Our aim of implementing the GST is not to burden the people. We implement the GST in a way to minimise the burden on the people. No other country has given as many zero-rated GST and exemptions as we have.

"This goes to show that the government really does not want to burden the people. We will implement the GST without burdening the people. At the same time, we will raise the nation's revenue, and this is for the people's good," he said.
Apakah benar kata-kata ini?

Kita tak payah pergi jauh. Lihat saja kepada perkhidmatan MyEG. Dah tengok dah kat website, apa itu MyEG?

MyEG ialah satu perkhidmatan yang disediakan kepada kerajaan. Bagi memudahkan urusan rakyat dalam hal-hal tertentu. MyEG bukan agensi kerajaan. Sebaliknya satu jenis perkhidmatan yang dibangunkan oleh syarikat luar. Namun perkhidmatan mereka deliver kepada kerajaan Malaysia. Yakni, sudah tentu la kerajaan ada bayar apa-apa kat MyEG sebagai upah kepada perkhidmatan yang disediakan.

Dan itu pun, kerajaan kenakan GST.

Memang pelik nak mampos.

Antara beberapa perkhidmatan yang disediakan oleh MyEG ialah ;

- Check saman
- Renew permit
- Renew roadtax
- Bayar zakat pun dah boleh
- Bayar saman pun boleh juga

Dan banyak lagi la yang berkaitan.

Yang jadi persoalannya ialah, untuk bangunkan website sebegitu, wang pembayar cukai sudah dihabiskan bagi membayar kos-kos berkaitan sepanjang tempoh perjanjian berjalan.

Motifnya adalah untuk memudahkan urusan rakyat Malaysia dalam hal-hal tertentu berkaitan agensi kerajaan dan pembayaran.

Tapi?

NAJIB CAJ GST SEMATA-SEMATA GUNA CUKAI RAKYAT UNTUK GUNA PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN OLEH PORTAL BERKENAAN?

Pertambahan caj ini memang membebankan, sebelumnya tak kena tapi kini kena pula, apa yang pasti jika kos bertambah sudah pasti wang di keluarkan lebih lagi. Cuba kita bayangkan jika urusan itu 1 atau 2 atau 3 atau 4 atau hingga 20. sudah pasti bayarannya ini. so apakah ianya tidak membebankan?

Tak membebankan rakyat ke?

Cakap ada tengok fakta ke takde sebelum membebel depan orang?

Dan macam mana pula dengan kad pelajar?

Dulu kata semua urusan pelajar di kecualikan dari GST tapi kini idak pula, Kad pelajar, tambang menambang, bahan bacaan, semua nya ada GST. Mungkinkah beli satu buku komik pun kena GST - parah, parah dah parah.

Selain dari kad pelajar, kad Touch N Go pun tertakluk GST.

Tengok ;

Satu lagi kemudahan untuk rakyat ( pengguna lebuh raya ) kad Touch N Go pun kena GST. Mungkinkah pihak tertentu di kementerian Kenwangn terlepas pandang kepentingan kad - kad ini. Apakah kerajaan sudah mula menampakan kegilaan mereka, mereka sudah lupa daratan, sudah lupa kepentigan rakyat atau " rakyat kini memang di dahulukan "

Mungkin aku boleh faham kenapa kerajaan mencukai Touch N Go. Tapi aku sikit pun tak nampak apa rasionalnya mencukai perkhidmatan yang disediakan oleh KTMB dan MyEG. Itu betul-betul dah membuktikan kerajaan kau dah hilang akal.

Satu lagi bila menteri sebut GST perlu untuk menampung kenaikan gaji dan pencen kakitangan awam.

ISU GAJI PERKHIMATAN AWAM
Kakitangan awam perlu naik gaji dan pencen. Menteri perlu naik gaji dan ada pencen. Wakil rakyat perlu naik gaji dan pencen. Kakitangan swasta pula bagaimana? Kami tak perlu kenaikan gaji apatah lagi takde pencen. Bagaaiaman masyarakat lain, orang kampong, pekerja swasta?

Tapi apa yang sedihnya dalam hal ini, rakyat majoritinya tidak bersedia untuk bersama-sama menyatakan " kemarahan " keadaan dan tindakan kerajaan ini, ambil saja anggota PDRM, bukan mereka nak sokong tapi jangan pukul pun ok le, nak gaji naik rakyat di kerah tenaga, rakyat marah jangan naikkan cukai PDRM marahkan rakyat pula?

Kita juga perlu ingat untuk membangunkan negara bukan cukai orang UMNO sahaja atau orang BN sebaliknya semua rakyat, tak kira dari parti dan fahaman parti mana, hatta kerajaan Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor juga membayar cukai untuk negara.

Nak naik gaji punya pasal. Rakyat kena bayar GST. Nampak tak betapa bergantungnya kerajaan pada rakyat marhaen. Rakyat dan kerajaan di pisah tiada, memang perlu bekerja sama, tapi kenapa kepimpinan rakus dan tamak, tak sedar diri, perbelanjaan di bayar oleh rakyat.

Itupun nak buli2 lagi dengan sediakan perkhidmatan tahap sampah sarap terutamanya bab kualiti pendidikan dan kesihatan.

Cukai negara sudah mencecah hampir 800 bilion, apakah dengan GST ini bukan untuk rakyat tapi untuk menutup hutang-hutang tersebut? ada menteri cukup bodoh, GST bukan untuk bayar hutang tapi untuk apa?

GST amat membebankan rakyat.

comment:
1..
Anonymous
Manyak.suey la ini orang jadi pm malaysiaa banyak bala dan malapetaka ayaa kasi tukak cepat cikit loo. Umno manyak bodooo talak.tau pilih ketua looo.

Resit tulis tangan hanya jika ada masalah

Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar
tranungkite.net

KUALA LUMPUR - Pemilik perniagaan yang mendaftar untuk cukai barang dan perkhidmatan (GST) hanya dibenar mengeluarkan invois cukai atau resit bertulis tangan dalam keadaan tertentu sahaja termasuk semasa berlaku masalah teknikal.

Pengarah Bahagian GTS, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Datuk T Subromaniam berkata, kebenaran mengeluarkan resit secara manual itu hanya dibenarkan bagi tempoh sementara sehingga masalah teknikal diselesaikan.

"Sepatutnya memang bercetak. Cuma kadang-kala mesin rosak, sistem tidak berfungsi, atau ketiadaan elektrik. Jadi dalam keadaan itu kita benarkan, (tetapi) secara sementara sahaja.

"Bukan kita bagi kelulusan mengeluarkan resit secara tulis tangan sampai bila-bila," katanya semasa dihubungi Bernama hari ini.

Beliau diminta mengulas kekeliruan pengguna berhubung pemberian resit dan invois cukai daripada peniaga sama ada dibenarkan secara bertulis atau secara elektronik sahaja.

Subromaniam berkata, resit tulisan tangan itu harus dalam bentuk pracetak yang menyertakan butiran seperti alamat, nama syarikat dan nombor pendaftaran GST.

Beliau turut menasihatkan pengguna supaya memohon resit selepas melakukan pembelian bagi mengelak sebarang masalah.

"Pelanggan nak resit. Jadi peniaga tidak boleh kata mereka tidak boleh keluarkan resit (walaupun jika ada masalah teknikal)," kata Subromaniam.

Malaysia mula melaksanakan GST sejak Rabu lepas, yang dilihat sebagai satu pembaharuan penting dalam usaha memperkukuh ekonomi negara dengan mengambil kira kepentingan rakyat.

Pada kadar enam peratus - kadar yang paling rendah dalam kalangan negara Asean - kerajaan menyasarkan hasil dikutip GST akan digunakan untuk pembangunan dan meningkatkan infrastruktur sosial rakyat. - Bernama

Sun Apr 5, 2015 9:29 pm (PDT) . Posted by:

GST - Goods and Services Tax instead of Govverment Service Tax





From: "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>,
Date: 06/04/2015 08:08 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: SEJAUH MANA
KEIKHLASAN KERA-JAAN
Sent by: automobil@yahoogroups.com







GST - SEJAUH MANA KEIKHLASAN KERAJAAN
bloglist-malaysia.blogspot
gajahmenta.blogspot
DIRECTER Gajah Menta

Rakyat masih terigau-igau dengan pelaksanaan GST ( Govverment Service Tax
), kejutan di mana-mana, dari barang terkawal hingga lah barangan yang
sememang nya perlu di kenakan cukai. persoalannya apakah keperluan dan SST
yang dulu sudah di mansuhkan dan kini hanya tinggal cukai GST sahaja? atau
sebaliknya cukai zaman SST di tambahkan pula dengan GST? persoalan ini
perlu di berikan penjelasan oleh kerajaan untuk pengetahuan rakyat.




This what Najib says:-
Datuk Seri Najib Razak said today the government was committed to ensuring
that the implementation of the goods and services tax (GST) would not
burden the people.

The prime minister said it should be realised that the primary objective
of the implementation of the GST was to strengthen the country's financial
resources and, eventually, ensure more effective development for the
nation's progress and people's good.

"Our aim of implementing the GST is not to burden the people. We implement
the GST in a way to minimise the burden on the people. No other country
has given as many zero-rated GST and exemptions as we have.

"This goes to show that the government really does not want to burden the
people. We will implement the GST without burdening the people. At the
same time, we will raise the nation's revenue, and this is for the
people's good," he said.
Apakah benar kata-kata ini?

Kita tak payah pergi jauh. Lihat saja kepada perkhidmatan MyEG. Dah tengok
dah kat website, apa itu MyEG?



MyEG ialah satu perkhidmatan yang disediakan kepada kerajaan. Bagi
memudahkan urusan rakyat dalam hal-hal tertentu. MyEG bukan agensi
kerajaan. Sebaliknya satu jenis perkhidmatan yang dibangunkan oleh
syarikat luar. Namun perkhidmatan mereka deliver kepada kerajaan Malaysia.
Yakni, sudah tentu la kerajaan ada bayar apa-apa kat MyEG sebagai upah
kepada perkhidmatan yang disediakan.

Dan itu pun, kerajaan kenakan GST.

Memang pelik nak mampos.

Antara beberapa perkhidmatan yang disediakan oleh MyEG ialah ;

- Check saman
- Renew permit
- Renew roadtax
- Bayar zakat pun dah boleh
- Bayar saman pun boleh juga

Dan banyak lagi la yang berkaitan.

Yang jadi persoalannya ialah, untuk bangunkan website sebegitu, wang
pembayar cukai sudah dihabiskan bagi membayar kos-kos berkaitan sepanjang
tempoh perjanjian berjalan.

Motifnya adalah untuk memudahkan urusan rakyat Malaysia dalam hal-hal
tertentu berkaitan agensi kerajaan dan pembayaran.

Tapi?

NAJIB CAJ GST SEMATA-SEMATA GUNA CUKAI RAKYAT UNTUK GUNA PERKHIDMATAN YANG
DISEDIAKAN OLEH PORTAL BERKENAAN?

Pertambahan caj ini memang membebankan, sebelumnya tak kena tapi kini kena
pula, apa yang pasti jika kos bertambah sudah pasti wang di keluarkan
lebih lagi. Cuba kita bayangkan jika urusan itu 1 atau 2 atau 3 atau 4
atau hingga 20. sudah pasti bayarannya ini. so apakah ianya tidak
membebankan?

Tak membebankan rakyat ke?

Cakap ada tengok fakta ke takde sebelum membebel depan orang?

Dan macam mana pula dengan kad pelajar?



Dulu kata semua urusan pelajar di kecualikan dari GST tapi kini idak
pula, Kad pelajar, tambang menambang, bahan bacaan, semua nya ada GST.
Mungkinkah beli satu buku komik pun kena GST - parah, parah dah parah.

Selain dari kad pelajar, kad Touch N Go pun tertakluk GST.

Tengok ;




Satu lagi kemudahan untuk rakyat ( pengguna lebuh raya ) kad Touch N Go
pun kena GST. Mungkinkah pihak tertentu di kementerian Kenwangn terlepas
pandang kepentingan kad - kad ini. Apakah kerajaan sudah mula menampakan
kegilaan mereka, mereka sudah lupa daratan, sudah lupa kepentigan rakyat
atau " rakyat kini memang di dahulukan "

Mungkin aku boleh faham kenapa kerajaan mencukai Touch N Go. Tapi aku
sikit pun tak nampak apa rasionalnya mencukai perkhidmatan yang disediakan
oleh KTMB dan MyEG. Itu betul-betul dah membuktikan kerajaan kau dah
hilang akal.

Satu lagi bila menteri sebut GST perlu untuk menampung kenaikan gaji dan
pencen kakitangan awam.




ISU GAJI PERKHIMATAN AWAM
Kakitangan awam perlu naik gaji dan pencen. Menteri perlu naik gaji dan
ada pencen. Wakil rakyat perlu naik gaji dan pencen. Kakitangan swasta
pula bagaimana? Kami tak perlu kenaikan gaji apatah lagi takde pencen.
Bagaaiaman masyarakat lain, orang kampong, pekerja swasta?

Tapi apa yang sedihnya dalam hal ini, rakyat majoritinya tidak bersedia
untuk bersama-sama menyatakan " kemarahan " keadaan dan tindakan kerajaan
ini, ambil saja anggota PDRM, bukan mereka nak sokong tapi jangan pukul
pun ok le, nak gaji naik rakyat di kerah tenaga, rakyat marah jangan
naikkan cukai PDRM marahkan rakyat pula?

Kita juga perlu ingat untuk membangunkan negara bukan cukai orang UMNO
sahaja atau orang BN sebaliknya semua rakyat, tak kira dari parti dan
fahaman parti mana, hatta kerajaan Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor
juga membayar cukai untuk negara.

Nak naik gaji punya pasal. Rakyat kena bayar GST. Nampak tak betapa
bergantungnya kerajaan pada rakyat marhaen. Rakyat dan kerajaan di pisah
tiada, memang perlu bekerja sama, tapi kenapa kepimpinan rakus dan tamak,
tak sedar diri, perbelanjaan di bayar oleh rakyat.

Itupun nak buli2 lagi dengan sediakan perkhidmatan tahap sampah sarap
terutamanya bab kualiti pendidikan dan kesihatan.

Cukai negara sudah mencecah hampir 800 bilion, apakah dengan GST ini bukan
untuk rakyat tapi untuk menutup hutang-hutang tersebut? ada menteri cukup
bodoh, GST bukan untuk bayar hutang tapi untuk apa?

GST amat membebankan rakyat.

comment:
1.
Anonymous
Manyak.suey la ini orang jadi pm malaysiaa banyak bala dan malapetaka ayaa
kasi tukak cepat cikit loo. Umno manyak bodooo talak.tau pilih ketua looo.


Resit tulis tangan hanya jika ada masalah

Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar
tranungkite.net

KUALA LUMPUR - Pemilik perniagaan yang mendaftar untuk cukai barang dan
perkhidmatan (GST) hanya dibenar mengeluarkan invois cukai atau resit
bertulis tangan dalam keadaan tertentu sahaja termasuk semasa berlaku
masalah teknikal.

Pengarah Bahagian GTS, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Datuk T Subromaniam
berkata, kebenaran mengeluarkan resit secara manual itu hanya dibenarkan
bagi tempoh sementara sehingga masalah teknikal diselesaikan.

"Sepatutnya memang bercetak. Cuma kadang-kala mesin rosak, sistem tidak
berfungsi, atau ketiadaan elektrik. Jadi dalam keadaan itu kita benarkan,
(tetapi) secara sementara sahaja.

"Bukan kita bagi kelulusan mengeluarkan resit secara tulis tangan sampai
bila-bila," katanya semasa dihubungi Bernama hari ini.

Beliau diminta mengulas kekeliruan pengguna berhubung pemberian resit dan
invois cukai daripada peniaga sama ada dibenarkan secara bertulis atau
secara elektronik sahaja.

Subromaniam berkata, resit tulisan tangan itu harus dalam bentuk pracetak
yang menyertakan butiran seperti alamat, nama syarikat dan nombor
pendaftaran GST.

Beliau turut menasihatkan pengguna supaya memohon resit selepas melakukan
pembelian bagi mengelak sebarang masalah.

"Pelanggan nak resit. Jadi peniaga tidak boleh kata mereka tidak boleh
keluarkan resit (walaupun jika ada masalah teknikal)," kata Subromaniam.

Malaysia mula melaksanakan GST sejak Rabu lepas, yang dilihat sebagai satu
pembaharuan penting dalam usaha memperkukuh ekonomi negara dengan
mengambil kira kepentingan rakyat.

Pada kadar enam peratus - kadar yang paling rendah dalam kalangan negara
Asean - kerajaan menyasarkan hasil dikutip GST akan digunakan untuk
pembangunan dan meningkatkan infrastruktur sosial rakyat. - Bernama


Sun Apr 5, 2015 8:55 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Kena tipu hidup-hidup dengan Waze
bloglist-malaysia.blogspot
pendapatanda.com

Waze memang ada banyak manfaatnya untuk mereka yang sering mengembara. Terutamanya jika mengembara ke lokasi yang tidak pernah sampai sebelum ini, Waze dapat bantu untuk sampai ke destinasi dengan tepat dan mudah sekali.

Selama ini saya mengembara mencari lokasi yang tak pernah dijejaki bersama dengan kawan yang menjadi co-pilot di sebelah. Biasanya orang sebelah akan memegang telefon pintar pada tapak tangannya dan saya duduk di ruang memandu mengikut saja arahan yang diberikan oleh suara Elvis Presley dari Waze.

Tak pernah lagi berlaku di mana Waze membawa ke lokasi yang salah setiap kali dimasukkan alamat yang betul. Dalam perjalanan ke Johor baru-baru ini untuk mencari lebih dari 20 lokasi yang berbeza di sekitar Johor yang luas itu, semuanya berjaya dengan cemerlang.

Dari semua pengalaman tersebut, membuatkan saya amat yakin dengan keupayaan Waze untuk memudah dan meringkaskan perjalanan walau di mana saja nak pergi.

Maka Waze jugalah yang saya jadikan alat untuk mencari sebuah lokasi di Pekan Pahang baru-baru ini.

Dari Sabah ke Inderapura Lake Resort, Pekan, Pahang
Saya sampai dari Kota Kinabalu Sabah ke KLIA 2 pada Khamis malam tepat pukul 12. Sebaik saja sampai, terus sms kawan yang bersetuju untuk ambil bawa balik ke rumah. Dapat jawapan darinya yang dia sedang dalam perjalanan dan sudah hampir.

Saya keluar dari airport tunggu depan jalan dan tak berapa lama nampak dia dah tunggu dalam Hilux. Tak tunggu lagi, terus masukkan beg yang ada dan kami bertolak menuju ke Lembah Pantai. Sampai di sana singgah sebentar untuk isi perut sebab kawan yang ambil tu lapar.

Saya masih simpan makanan berupa mee goreng mamak yang dibeli dalam penerbangan AirAsia sebentar tadi, dan keluarkannya di gerai mamak tepi jalan yang kami singgah itu. Mamak tak kisah saya bawa makanan dari luar, malah dia tanya pula berapa harga mee goreng mamak dari Air Asia tu.

Saya jawab harganya agak mahal dan mamak mengiyakannya dan kutuk harga tersebut sebab dia dah kena sekali. Saya tertawa saja, asalkan dia tak marah bawa bekal dah kira ok. Mungkin dia geram kat saya tapi lepaskan geramnya pada AirAsia.

Guna Waze cari Inderapura Lake Resort, Pekan, Pahang
Semua aktiviti perjalanan, singgah makan dan bertolak balik membuatkan saya hanya boleh tidur pada pukul 3 pagi. Memang amat meletihkan jika sentiasa hidup dalam perjalanan mengembara ke sana sini.

Pada hari jumaat tu terpaksa bangun awal dan buat kerja. Selepas bangun solat subuh, terus mandi, bersiap dan pergi pejabat. Saya selesaikan semua urusan penting di waktu pagi dan rehat sekejap untuk tunaikan solat jumaat.

Walaupun amat mengantuk ketika bacaan khutbah di Masjid TTDI Jaya, tapi tak boleh tidur. Keadaan cuaca panas dan bangunan Masjid itu yang berbumbungkan zink dan tertutup dari laluan angin menambahkan rasa panas. Peluh menitik dari dahi sampai ke perut dalam baju. Rasa macam nak pitam, nasib baik dalam keadaan duduk. Kalau tak, dah lama pitam.

Selesai solat Jumaat, saya bergegas ke Subang Jaya dan selesaikan satu lagi kerja penting. Habis kesemua itu dah masuk pukul 4 petang dan terus pergi ke USJ 12 untuk ambil kawan. Kami akan bertolak menuju ke Pekan, Pahang.

Oleh kerana keluar dari Lembah Klang waktu orang ramai bergegas nak balik rumah dipetang jumaat, kami sangkut dan tiba ke Pahang pada waktu malam. Kami keluar kat Gambang sebab ada tanda arah Pekan di situ. Malangnya setelah keluar dari Tol dan sampai ke lampu isyarat, tak ada lagi tanda arah ke Pekan.

Apa lagi!, Waze dibuka dan alang-alang cari Pekan, cari terus destinasi sebenar di mana kami akan menginap kat sana. Kawan masukkan nama Inderapura Lake Resort dalam waze dan perjalanan bermula.

Waze tipu hidup-hidup di waktu malam
Saya cukup yakin dengan Waze. Ke aman saja dia arahkan, saya ikut saja sebab pengalaman sebelum ini ternyata tepat. Kami ikut arah jalan ke Segamat dan masuk pada kawasan gelap di kiri kanan sehinggalah sampai ke Daerah Pekan.

Tak ada langsung tanda arah menuju ke Inderapura Lake Resort sedangkan waze bagi tahu dah dekat. Ada satu simpang gelap dan kecil yang Waze suruh masuk, dan saya ikut saja walau dalam hati amat sangsi.

Bagaimana resort tu terlalu mangkaq tak buat satupun tanda arah menuju ke lokasinya sedangkan dah hampir sampai. Saya masuk perlahan-lahan jalan sempit itu sehinggalah sampai di kawasan rumah papan yang semuanya bertiang 5 kaki tinggi. Mungkin kawasan banjir, fikir saya dalam hati.... suasana bening dan amat sunyi...

Waze bawa ke kandang lembu
Tak ada orang di luar dan suasana gelap amat mencurigakan. Saya terus sehinggalah dah tak ada lagi jalan tar. Hanya tinggal kawasan berbatu dan waze kata pergi depan sikit lagi. Saya ikut juga dan tiba-tiba terkejut! dan saya tekan brek dengan kuat.

Seekor lembu berlari sambil tercacak ekornya ke atas. Lembu itu juga terkejut dengan kehadiran kami rupanya. Saya lihat di depan gelap gulita dan yakin bahawa Waze dah tipu kami hidup-hidup malam itu. Nasib baik tak ada orang terjaga. Kalau tak mungkin orang ingat kami nak curi lembu.

Waze bawa ke kubur
Kami keluar semula dengan pantas ke jalan utama, berhenti sebentar tepi jalan dan berbincang. Saya cuba buat panggilan pada kawan di Pekan untuk dapatkan maklumat sebenar tapi panggilan tak dijawab. Mungkin mereka dah tidur. Terpaksalah guna Waze sekali lagi.

Kawan di sebelah buat carian semula dan tekan Go. Saya ikut lagi arahan Waze. Dia bawa ke depan lagi yang masih dalam keadaan gelap di jalan utama menuju ke Pusat Bandar Pekan. Tak berapa lama kemudian Waze suruh masuk ke lorong kecil sebelah kiri pula.

Saya masuk walaupun kawasan itu juga dalam keadaan gelap seperti sebelum tadi. Punya ikut dan ikut sampailah ke satu persimpangan. Di depan kami terbentang luas kawasan perkuburan Islam! Waze kata kami dah hampir sampai!

Saya tak tunggu lagi dan terus kona kiri dan keluar semula dari kawasan tersebut. Waze tipu sekali lagi dan akhirnya rakan yang dari Pekan buat panggilan. Dia bagi tahu terus pergi ke Pusat Bandar berhampiran McD. Kat situ lokasi sebenar Inderapura Lake Resort.

Sampai ke Inderapura lake Resort, jam dah menunjukkan pukul 12.30 malam. Sekali lagi saya tidur lewat walaupun esok nak kena bangun awal untuk selesaikan kerja bercakap satu hari suntuk. Dalam keadaan yang amat letih itu, Waze pula nak buat lawak...! satu pengalaman yang seronok nampaknya. Anda ada pengalaman sebegitu?

Sun Apr 5, 2015 4:28 pm (PDT) . Posted by:

cirit3

Tak pelik sebab Waze guna pakai sistem, update oleh org ramai,
kemungkinan ada org yg menamakan kandang lembu tu‎
indrapura...itu saja
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
From: '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]Sent:
Sunday, 5 April 2015 23:55To: zzxmelayucyberReply To:
automobil@yahoogroups.comSubject: www.groupautomobil.blogspot.com
- Fw: Kena tipu hidup-hidup dengan Waze


Kena tipu hidup-hidup dengan Waze bloglist-malaysia.blogspot
pendapatanda.com
<http://4.bp.blogspot.com/-s7nZmIoC33Q/VRe-EGxb_PI/AAAAAAAAVuk/BC\
6FuSXdfjo/s1600/45424_438499292900371_2062395175_n.jpg> Waze
memang ada banyak manfaatnya untuk mereka yang sering
mengembara. Terutamanya jika mengembara ke lokasi yang tidak
pernah sampai sebelum ini, Waze dapat bantu untuk sampai ke
destinasi dengan tepat dan mudah sekali.

Selama ini saya mengembara mencari lokasi yang tak pernah
dijejaki bersama dengan kawan yang menjadi co-pilot di sebelah.
Biasanya orang sebelah akan memegang telefon pintar pada tapak
tangannya dan saya duduk di ruang memandu mengikut saja arahan
yang diberikan oleh suara Elvis Presley dari Waze.

Tak pernah lagi berlaku di mana Waze membawa ke lokasi yang
salah setiap kali dimasukkan alamat yang betul. Dalam perjalanan
ke Johor baru-baru ini untuk mencari lebih dari 20 lokasi yang
berbeza di sekitar Johor yang luas itu, semuanya berjaya dengan
cemerlang.

Dari semua pengalaman tersebut, membuatkan saya amat yakin
dengan keupayaan Waze untuk memudah dan meringkaskan perjalanan
walau di mana saja nak pergi.

Maka Waze jugalah yang saya jadikan alat untuk mencari sebuah
lokasi di Pekan Pahang baru-baru ini.

Dari Sabah ke Inderapura Lake Resort, Pekan, PahangSaya sampai
dari Kota Kinabalu Sabah ke KLIA 2 pada Khamis malam tepat pukul
12. Sebaik saja sampai, terus sms kawan yang bersetuju untuk
ambil bawa balik ke rumah. Dapat jawapan darinya yang dia sedang
dalam perjalanan dan sudah hampir.

Saya keluar dari airport tunggu depan jalan dan tak berapa lama
nampak dia dah tunggu dalam Hilux. Tak tunggu lagi, terus
masukkan beg yang ada dan kami bertolak menuju ke Lembah Pantai.
Sampai di sana singgah sebentar untuk isi perut sebab kawan yang
ambil tu lapar.

Saya masih simpan makanan berupa mee goreng mamak yang dibeli
dalam penerbangan AirAsia sebentar tadi, dan keluarkannya di
gerai mamak tepi jalan yang kami singgah itu. Mamak tak kisah
saya bawa makanan dari luar, malah dia tanya pula berapa harga
mee goreng mamak dari Air Asia tu.

Saya jawab harganya agak mahal dan mamak mengiyakannya dan kutuk
harga tersebut sebab dia dah kena sekali. Saya tertawa saja,
asalkan dia tak marah bawa bekal dah kira ok. Mungkin dia geram
kat saya tapi lepaskan geramnya pada AirAsia.

Guna Waze cari Inderapura Lake Resort, Pekan, PahangSemua
aktiviti perjalanan, singgah makan dan bertolak balik membuatkan
saya hanya boleh tidur pada pukul 3 pagi. Memang amat meletihkan
jika sentiasa hidup dalam perjalanan mengembara ke sana sini.

Pada hari jumaat tu terpaksa bangun awal dan buat kerja. Selepas
bangun solat subuh, terus mandi, bersiap dan pergi pejabat.
Saya selesaikan semua urusan penting di waktu pagi dan rehat
sekejap untuk tunaikan solat jumaat.

Walaupun amat mengantuk ketika bacaan khutbah di Masjid TTDI
Jaya, tapi tak boleh tidur. Keadaan cuaca panas dan bangunan
Masjid itu yang berbumbungkan zink dan tertutup dari laluan angin
menambahkan rasa panas. Peluh menitik dari dahi sampai ke perut
dalam baju. Rasa macam nak pitam, nasib baik dalam keadaan
duduk. Kalau tak, dah lama pitam.

Selesai solat Jumaat, saya bergegas ke Subang Jaya dan selesaikan
satu lagi kerja penting. Habis kesemua itu dah masuk pukul 4
petang dan terus pergi ke USJ 12 untuk ambil kawan. Kami akan
bertolak menuju ke Pekan, Pahang.

Oleh kerana keluar dari Lembah Klang waktu orang ramai bergegas
nak balik rumah dipetang jumaat, kami sangkut dan tiba ke Pahang
pada waktu malam. Kami keluar kat Gambang sebab ada tanda arah
Pekan di situ. Malangnya setelah keluar dari Tol dan sampai ke
lampu isyarat, tak ada lagi tanda arah ke Pekan.

Apa lagi!, Waze dibuka dan alang-alang cari Pekan, cari terus
destinasi sebenar di mana kami akan menginap kat sana. Kawan
masukkan nama Inderapura Lake Resort dalam waze dan perjalanan
bermula.

Waze tipu hidup-hidup di waktu malamSaya cukup yakin dengan
Waze. Ke aman saja dia arahkan, saya ikut saja sebab pengalaman
sebelum ini ternyata tepat. Kami ikut arah jalan ke Segamat dan
masuk pada kawasan gelap di kiri kanan sehinggalah sampai ke
Daerah Pekan.

Tak ada langsung tanda arah menuju ke Inderapura Lake Resort
sedangkan waze bagi tahu dah dekat. Ada satu simpang gelap dan
kecil yang Waze suruh masuk, dan saya ikut saja walau dalam hati
amat sangsi.

Bagaimana resort tu terlalu mangkaq tak buat satupun tanda arah
menuju ke lokasinya sedangkan dah hampir sampai. Saya masuk
perlahan-lahan jalan sempit itu sehinggalah sampai di kawasan
rumah papan yang semuanya bertiang 5 kaki tinggi. Mungkin
kawasan banjir, fikir saya dalam hati.... suasana bening dan
amat sunyi...

Waze bawa ke kandang lembuTak ada orang di luar dan suasana
gelap amat mencurigakan. Saya terus sehinggalah dah tak ada lagi
jalan tar. Hanya tinggal kawasan berbatu dan waze kata pergi
depan sikit lagi. Saya ikut juga dan tiba-tiba terkejut! dan
saya tekan brek dengan kuat.

Seekor lembu berlari sambil tercacak ekornya ke atas. Lembu itu
juga terkejut dengan kehadiran kami rupanya. Saya lihat di depan
gelap gulita dan yakin bahawa Waze dah tipu kami hidup-hidup
malam itu. Nasib baik tak ada orang terjaga. Kalau tak mungkin
orang ingat kami nak curi lembu.

Waze bawa ke kuburKami keluar semula dengan pantas ke jalan
utama, berhenti sebentar tepi jalan dan berbincang. Saya cuba
buat panggilan pada kawan di Pekan untuk dapatkan maklumat
sebenar tapi panggilan tak dijawab. Mungkin mereka dah tidur.
Terpaksalah guna Waze sekali lagi.

Kawan di sebelah buat carian semula dan tekan Go. Saya ikut lagi
arahan Waze. Dia bawa ke depan lagi yang masih dalam keadaan
gelap di jalan utama menuju ke Pusat Bandar Pekan. Tak berapa
lama kemudian Waze suruh masuk ke lorong kecil sebelah kiri
pula.

Saya masuk walaupun kawasan itu juga dalam keadaan gelap seperti
sebelum tadi. Punya ikut dan ikut sampailah ke satu persimpangan.
Di depan kami terbentang luas kawasan perkuburan Islam! Waze
kata kami dah hampir sampai!

Saya tak tunggu lagi dan terus kona kiri dan keluar semula dari
kawasan tersebut. Waze tipu sekali lagi dan akhirnya rakan yang
dari Pekan buat panggilan. Dia bagi tahu terus pergi ke Pusat
Bandar berhampiran McD. Kat situ lokasi sebenar Inderapura Lake
Resort.

Sampai ke Inderapura lake Resort, jam dah menunjukkan pukul
12.30 malam. Sekali lagi saya tidur lewat walaupun esok nak kena
bangun awal untuk selesaikan kerja bercakap satu hari suntuk.
Dalam keadaan yang amat letih itu, Waze pula nak buat lawak...!
satu pengalaman yang seronok nampaknya. Anda ada pengalaman
sebegitu?


Attachment(s) from
1 of 1 Photo(s)

Sun Apr 5, 2015 5:35 pm (PDT) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

saya sendiri pun dah 2 kali kena "goreng" dengan waze.
nak pergi burger king (utk meeting), entah stall burger mana dia stop.
syukur lah tak jauh..

2015-04-06 7:28 GMT+08:00 badrulhishammohd.ramly@gmail.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
> [Attachment(s) <#14c8bea88fd63a33_TopText> from
> badrulhishammohd.ramly@gmail.com included below]
>
> Tak pelik sebab Waze guna pakai sistem, update oleh org ramai, kemungkinan
> ada org yg menamakan kandang lembu tu‎ indrapura...itu saja
>
> Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
> *From: *'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]
> *Sent: *Sunday, 5 April 2015 23:55
> *To: *zzxmelayucyber
> *Reply To: *automobil@yahoogroups.com
> *Subject: *www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Kena tipu hidup-hidup
> dengan Waze
>
>
>
> 
> *Kena tipu hidup-hidup dengan Waze*
> bloglist-malaysia.blogspot
> pendapatanda.com
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-s7nZmIoC33Q/VRe-EGxb_PI/AAAAAAAAVuk/BC6FuSXdfjo/s1600/45424_438499292900371_2062395175_n.jpg>
> Waze memang ada banyak manfaatnya untuk mereka yang sering mengembara.
> Terutamanya jika mengembara ke lokasi yang tidak pernah sampai sebelum ini,
> Waze dapat bantu untuk sampai ke destinasi dengan tepat dan mudah sekali.
>
> Selama ini saya mengembara mencari lokasi yang tak pernah dijejaki bersama
> dengan kawan yang menjadi co-pilot di sebelah. Biasanya orang sebelah akan
> memegang telefon pintar pada tapak tangannya dan saya duduk di ruang
> memandu mengikut saja arahan yang diberikan oleh suara Elvis Presley dari
> Waze.
>
> Tak pernah lagi berlaku di mana Waze membawa ke lokasi yang salah setiap
> kali dimasukkan alamat yang betul. Dalam perjalanan ke Johor baru-baru ini
> untuk mencari lebih dari 20 lokasi yang berbeza di sekitar Johor yang luas
> itu, semuanya berjaya dengan cemerlang.
>
> Dari semua pengalaman tersebut, membuatkan saya amat yakin dengan
> keupayaan Waze untuk memudah dan meringkaskan perjalanan walau di mana saja
> nak pergi.
>
> Maka Waze jugalah yang saya jadikan alat untuk mencari sebuah lokasi di
> Pekan Pahang baru-baru ini.
>
> *Dari Sabah ke Inderapura Lake Resort, Pekan, Pahang*Saya sampai dari
> Kota Kinabalu Sabah ke KLIA 2 pada Khamis malam tepat pukul 12. Sebaik saja
> sampai, terus sms kawan yang bersetuju untuk ambil bawa balik ke rumah.
> Dapat jawapan darinya yang dia sedang dalam perjalanan dan sudah hampir.
>
> Saya keluar dari airport tunggu depan jalan dan tak berapa lama nampak dia
> dah tunggu dalam Hilux. Tak tunggu lagi, terus masukkan beg yang ada dan
> kami bertolak menuju ke Lembah Pantai. Sampai di sana singgah sebentar
> untuk isi perut sebab kawan yang ambil tu lapar.
>
> Saya masih simpan makanan berupa mee goreng mamak yang dibeli dalam
> penerbangan AirAsia sebentar tadi, dan keluarkannya di gerai mamak tepi
> jalan yang kami singgah itu. Mamak tak kisah saya bawa makanan dari luar,
> malah dia tanya pula berapa harga mee goreng mamak dari Air Asia tu.
>
> Saya jawab harganya agak mahal dan mamak mengiyakannya dan kutuk harga
> tersebut sebab dia dah kena sekali. Saya tertawa saja, asalkan dia tak
> marah bawa bekal dah kira ok. Mungkin dia geram kat saya tapi lepaskan
> geramnya pada AirAsia.
>
> *Guna Waze cari Inderapura Lake Resort, Pekan, Pahang*Semua aktiviti
> perjalanan, singgah makan dan bertolak balik membuatkan saya hanya boleh
> tidur pada pukul 3 pagi. Memang amat meletihkan jika sentiasa hidup dalam
> perjalanan mengembara ke sana sini.
>
> Pada hari jumaat tu terpaksa bangun awal dan buat kerja. Selepas bangun
> solat subuh, terus mandi, bersiap dan pergi pejabat. Saya selesaikan semua
> urusan penting di waktu pagi dan rehat sekejap untuk tunaikan solat jumaat.
>
> Walaupun amat mengantuk ketika bacaan khutbah di Masjid TTDI Jaya, tapi
> tak boleh tidur. Keadaan cuaca panas dan bangunan Masjid itu yang
> berbumbungkan zink dan tertutup dari laluan angin menambahkan rasa panas.
> Peluh menitik dari dahi sampai ke perut dalam baju. Rasa macam nak pitam,
> nasib baik dalam keadaan duduk. Kalau tak, dah lama pitam.
>
> Selesai solat Jumaat, saya bergegas ke Subang Jaya dan selesaikan satu
> lagi kerja penting. Habis kesemua itu dah masuk pukul 4 petang dan terus
> pergi ke USJ 12 untuk ambil kawan. Kami akan bertolak menuju ke Pekan,
> Pahang.
>
> Oleh kerana keluar dari Lembah Klang waktu orang ramai bergegas nak balik
> rumah dipetang jumaat, kami sangkut dan tiba ke Pahang pada waktu malam.
> Kami keluar kat Gambang sebab ada tanda arah Pekan di situ. Malangnya
> setelah keluar dari Tol dan sampai ke lampu isyarat, tak ada lagi tanda
> arah ke Pekan.
>
> Apa lagi!, Waze dibuka dan alang-alang cari Pekan, cari terus destinasi
> sebenar di mana kami akan menginap kat sana. Kawan masukkan nama Inderapura
> Lake Resort dalam waze dan perjalanan bermula.
>
> *Waze tipu hidup-hidup di waktu malam*Saya cukup yakin dengan Waze. Ke
> aman saja dia arahkan, saya ikut saja sebab pengalaman sebelum ini ternyata
> tepat. Kami ikut arah jalan ke Segamat dan masuk pada kawasan gelap di kiri
> kanan sehinggalah sampai ke Daerah Pekan.
>
> Tak ada langsung tanda arah menuju ke Inderapura Lake Resort sedangkan
> waze bagi tahu dah dekat. Ada satu simpang gelap dan kecil yang Waze suruh
> masuk, dan saya ikut saja walau dalam hati amat sangsi.
>
> Bagaimana resort tu terlalu mangkaq tak buat satupun tanda arah menuju ke
> lokasinya sedangkan dah hampir sampai. Saya masuk perlahan-lahan jalan
> sempit itu sehinggalah sampai di kawasan rumah papan yang semuanya bertiang
> 5 kaki tinggi. Mungkin kawasan banjir, fikir saya dalam hati.... suasana
> bening dan amat sunyi...
>
> *Waze bawa ke kandang lembu*Tak ada orang di luar dan suasana gelap amat
> mencurigakan. Saya terus sehinggalah dah tak ada lagi jalan tar. Hanya
> tinggal kawasan berbatu dan waze kata pergi depan sikit lagi. Saya ikut
> juga dan tiba-tiba terkejut! dan saya tekan brek dengan kuat.
>
> Seekor lembu berlari sambil tercacak ekornya ke atas. Lembu itu juga
> terkejut dengan kehadiran kami rupanya. Saya lihat di depan gelap gulita
> dan yakin bahawa Waze dah tipu kami hidup-hidup malam itu. Nasib baik tak
> ada orang terjaga. Kalau tak mungkin orang ingat kami nak curi lembu.
>
> *Waze bawa ke kubur*Kami keluar semula dengan pantas ke jalan utama,
> berhenti sebentar tepi jalan dan berbincang. Saya cuba buat panggilan pada
> kawan di Pekan untuk dapatkan maklumat sebenar tapi panggilan tak dijawab.
> Mungkin mereka dah tidur. Terpaksalah guna Waze sekali lagi.
>
> Kawan di sebelah buat carian semula dan tekan Go. Saya ikut lagi arahan
> Waze. Dia bawa ke depan lagi yang masih dalam keadaan gelap di jalan utama
> menuju ke Pusat Bandar Pekan. Tak berapa lama kemudian Waze suruh masuk ke
> lorong kecil sebelah kiri pula.
>
> Saya masuk walaupun kawasan itu juga dalam keadaan gelap seperti sebelum
> tadi. Punya ikut dan ikut sampailah ke satu persimpangan. Di depan kami
> terbentang luas kawasan perkuburan Islam! Waze kata kami dah hampir sampai!
>
> Saya tak tunggu lagi dan terus kona kiri dan keluar semula dari kawasan
> tersebut. Waze tipu sekali lagi dan akhirnya rakan yang dari Pekan buat
> panggilan. Dia bagi tahu terus pergi ke Pusat Bandar berhampiran McD. Kat
> situ lokasi sebenar Inderapura Lake Resort.
>
> Sampai ke Inderapura lake Resort, jam dah menunjukkan pukul 12.30 malam.
> Sekali lagi saya tidur lewat walaupun esok nak kena bangun awal untuk
> selesaikan kerja bercakap satu hari suntuk. Dalam keadaan yang amat letih
> itu, Waze pula nak buat lawak...! satu pengalaman yang seronok nampaknya.
> Anda ada pengalaman sebegitu?
>
>
>
>

Sun Apr 5, 2015 7:38 pm (PDT) . Posted by:

"tanya saya"

Kena pastikan setting waze tu seperti yang kita nak. Contoh Avoid toll
roads, avoid freeways, do not allow dirt roads dsbnya.. Sepjg 3 tahun guna
waze ni, alhamdulillah tak pernah lagi sampai tempat yang tak sepatutnya...
Dari pengalaman guna waze pd iOS dan android, waze di iphone/ipad lebih
reliable.

2015-04-05 23:55 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
> *Kena tipu hidup-hidup dengan Waze*
> bloglist-malaysia.blogspot
> pendapatanda.com
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-s7nZmIoC33Q/VRe-EGxb_PI/AAAAAAAAVuk/BC6FuSXdfjo/s1600/45424_438499292900371_2062395175_n.jpg>
> Waze memang ada banyak manfaatnya untuk mereka yang sering mengembara.
> Terutamanya jika mengembara ke lokasi yang tidak pernah sampai sebelum ini,
> Waze dapat bantu untuk sampai ke destinasi dengan tepat dan mudah sekali.
>
> Selama ini saya mengembara mencari lokasi yang tak pernah dijejaki bersama
> dengan kawan yang menjadi co-pilot di sebelah. Biasanya orang sebelah akan
> memegang telefon pintar pada tapak tangannya dan saya duduk di ruang
> memandu mengikut saja arahan yang diberikan oleh suara Elvis Presley dari
> Waze.
>
> Tak pernah lagi berlaku di mana Waze membawa ke lokasi yang salah setiap
> kali dimasukkan alamat yang betul. Dalam perjalanan ke Johor baru-baru ini
> untuk mencari lebih dari 20 lokasi yang berbeza di sekitar Johor yang luas
> itu, semuanya berjaya dengan cemerlang.
>
> Dari semua pengalaman tersebut, membuatkan saya amat yakin dengan
> keupayaan Waze untuk memudah dan meringkaskan perjalanan walau di mana saja
> nak pergi.
>
> Maka Waze jugalah yang saya jadikan alat untuk mencari sebuah lokasi di
> Pekan Pahang baru-baru ini.
>
> *Dari Sabah ke Inderapura Lake Resort, Pekan, Pahang*Saya sampai dari
> Kota Kinabalu Sabah ke KLIA 2 pada Khamis malam tepat pukul 12. Sebaik saja
> sampai, terus sms kawan yang bersetuju untuk ambil bawa balik ke rumah.
> Dapat jawapan darinya yang dia sedang dalam perjalanan dan sudah hampir.
>
> Saya keluar dari airport tunggu depan jalan dan tak berapa lama nampak dia
> dah tunggu dalam Hilux. Tak tunggu lagi, terus masukkan beg yang ada dan
> kami bertolak menuju ke Lembah Pantai. Sampai di sana singgah sebentar
> untuk isi perut sebab kawan yang ambil tu lapar.
>
> Saya masih simpan makanan berupa mee goreng mamak yang dibeli dalam
> penerbangan AirAsia sebentar tadi, dan keluarkannya di gerai mamak tepi
> jalan yang kami singgah itu. Mamak tak kisah saya bawa makanan dari luar,
> malah dia tanya pula berapa harga mee goreng mamak dari Air Asia tu.
>
> Saya jawab harganya agak mahal dan mamak mengiyakannya dan kutuk harga
> tersebut sebab dia dah kena sekali. Saya tertawa saja, asalkan dia tak
> marah bawa bekal dah kira ok. Mungkin dia geram kat saya tapi lepaskan
> geramnya pada AirAsia.
>
> *Guna Waze cari Inderapura Lake Resort, Pekan, Pahang*Semua aktiviti
> perjalanan, singgah makan dan bertolak balik membuatkan saya hanya boleh
> tidur pada pukul 3 pagi. Memang amat meletihkan jika sentiasa hidup dalam
> perjalanan mengembara ke sana sini.
>
> Pada hari jumaat tu terpaksa bangun awal dan buat kerja. Selepas bangun
> solat subuh, terus mandi, bersiap dan pergi pejabat. Saya selesaikan semua
> urusan penting di waktu pagi dan rehat sekejap untuk tunaikan solat jumaat.
>
> Walaupun amat mengantuk ketika bacaan khutbah di Masjid TTDI Jaya, tapi
> tak boleh tidur. Keadaan cuaca panas dan bangunan Masjid itu yang
> berbumbungkan zink dan tertutup dari laluan angin menambahkan rasa panas.
> Peluh menitik dari dahi sampai ke perut dalam baju. Rasa macam nak pitam,
> nasib baik dalam keadaan duduk. Kalau tak, dah lama pitam.
>
> Selesai solat Jumaat, saya bergegas ke Subang Jaya dan selesaikan satu
> lagi kerja penting. Habis kesemua itu dah masuk pukul 4 petang dan terus
> pergi ke USJ 12 untuk ambil kawan. Kami akan bertolak menuju ke Pekan,
> Pahang.
>
> Oleh kerana keluar dari Lembah Klang waktu orang ramai bergegas nak balik
> rumah dipetang jumaat, kami sangkut dan tiba ke Pahang pada waktu malam.
> Kami keluar kat Gambang sebab ada tanda arah Pekan di situ. Malangnya
> setelah keluar dari Tol dan sampai ke lampu isyarat, tak ada lagi tanda
> arah ke Pekan.
>
> Apa lagi!, Waze dibuka dan alang-alang cari Pekan, cari terus destinasi
> sebenar di mana kami akan menginap kat sana. Kawan masukkan nama Inderapura
> Lake Resort dalam waze dan perjalanan bermula.
>
> *Waze tipu hidup-hidup di waktu malam*Saya cukup yakin dengan Waze. Ke
> aman saja dia arahkan, saya ikut saja sebab pengalaman sebelum ini ternyata
> tepat. Kami ikut arah jalan ke Segamat dan masuk pada kawasan gelap di kiri
> kanan sehinggalah sampai ke Daerah Pekan.
>
> Tak ada langsung tanda arah menuju ke Inderapura Lake Resort sedangkan
> waze bagi tahu dah dekat. Ada satu simpang gelap dan kecil yang Waze suruh
> masuk, dan saya ikut saja walau dalam hati amat sangsi.
>
> Bagaimana resort tu terlalu mangkaq tak buat satupun tanda arah menuju ke
> lokasinya sedangkan dah hampir sampai. Saya masuk perlahan-lahan jalan
> sempit itu sehinggalah sampai di kawasan rumah papan yang semuanya bertiang
> 5 kaki tinggi. Mungkin kawasan banjir, fikir saya dalam hati.... suasana
> bening dan amat sunyi...
>
> *Waze bawa ke kandang lembu*Tak ada orang di luar dan suasana gelap amat
> mencurigakan. Saya terus sehinggalah dah tak ada lagi jalan tar. Hanya
> tinggal kawasan berbatu dan waze kata pergi depan sikit lagi. Saya ikut
> juga dan tiba-tiba terkejut! dan saya tekan brek dengan kuat.
>
> Seekor lembu berlari sambil tercacak ekornya ke atas. Lembu itu juga
> terkejut dengan kehadiran kami rupanya. Saya lihat di depan gelap gulita
> dan yakin bahawa Waze dah tipu kami hidup-hidup malam itu. Nasib baik tak
> ada orang terjaga. Kalau tak mungkin orang ingat kami nak curi lembu.
>
> *Waze bawa ke kubur*Kami keluar semula dengan pantas ke jalan utama,
> berhenti sebentar tepi jalan dan berbincang. Saya cuba buat panggilan pada
> kawan di Pekan untuk dapatkan maklumat sebenar tapi panggilan tak dijawab.
> Mungkin mereka dah tidur. Terpaksalah guna Waze sekali lagi.
>
> Kawan di sebelah buat carian semula dan tekan Go. Saya ikut lagi arahan
> Waze. Dia bawa ke depan lagi yang masih dalam keadaan gelap di jalan utama
> menuju ke Pusat Bandar Pekan. Tak berapa lama kemudian Waze suruh masuk ke
> lorong kecil sebelah kiri pula.
>
> Saya masuk walaupun kawasan itu juga dalam keadaan gelap seperti sebelum
> tadi. Punya ikut dan ikut sampailah ke satu persimpangan. Di depan kami
> terbentang luas kawasan perkuburan Islam! Waze kata kami dah hampir sampai!
>
> Saya tak tunggu lagi dan terus kona kiri dan keluar semula dari kawasan
> tersebut. Waze tipu sekali lagi dan akhirnya rakan yang dari Pekan buat
> panggilan. Dia bagi tahu terus pergi ke Pusat Bandar berhampiran McD. Kat
> situ lokasi sebenar Inderapura Lake Resort.
>
> Sampai ke Inderapura lake Resort, jam dah menunjukkan pukul 12.30 malam.
> Sekali lagi saya tidur lewat walaupun esok nak kena bangun awal untuk
> selesaikan kerja bercakap satu hari suntuk. Dalam keadaan yang amat letih
> itu, Waze pula nak buat lawak...! satu pengalaman yang seronok nampaknya.
> Anda ada pengalaman sebegitu?
>
>
>
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: