Wednesday, April 8, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4178

5 Messages

Digest #4178
1
Fw: Keduanya akan didakwa by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
2
Fw: ARMADA KERETA AUDIT GST by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3
Fw: Taruma Diraba Lelaki Dalam Monorel by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
4
Fw: GST - KINI 16% + 6% by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Tue Apr 7, 2015 8:07 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Bapa tiga gadis 'mengamuk' akan didakwa
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

SHAH ALAM 6 April – Bapa kepada tiga gadis yang aksi pertengkaran mereka dengan seorang pemandu teksi akibat perselisihan faham tersebar luas dalam media sosial akan dituduh di mahkamah esok kerana mencederakan pemandu kenderaan awam terbabit di balai polis.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, lelaki itu akan didakwa mengikut Seksyen 334 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja menyebabkan kecederaan terhadap orang lain.

"Bapa gadis-gadis itu memang tidak mempunyai niat untuk mencederakan pemandu teksi namun disebabkan perasaan marah, dia tidak dapat mengawal emosi dan melakukan tindakan sedemikian.

"Walaupun dilakukan tanpa niat, salah tetap salah dan pihak kami terpaksa mendakwanya," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan kempen derma darah anjuran Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di sini hari ini.

Hari ini, pemandu teksi berke­naan, Azmi Mat Mokhtar, 54, me­ngaku tidak bersalah selepas didakwa di Mahkamah Majistret di sini dengan empat pertuduhan merosakkan kereta jenis Perodua Myvi dan menumbuk tiga adik-beradik perempuan yang merupakan pemandu serta penumpang kende­raan terbabit, hujung bulan lalu.

Rabu lalu, satu rakaman video yang memaparkan pertengkaran antara sekumpulan gadis dan seorang pemandu teksi di Seksyen 7 di sini menjadi viral di media sosial.

Video selama dua minit 29 saat itu telah dimuat naik ke laman-laman sosial.

Berikutan itu, kedua-dua pihak tampil membuat laporan polis bagi tindakan selanjutnya.

Pemandu Teksi Bertengkar Dengan Gadis Didakwa Dengan Empat Pertuduhan
siakapkeli.com.my

Shah Alam: Hari ini Mahkamah Majistret Shah Alam telah mendakwa seorang pemandu teksi yang terbabit dalam pertengkaran dengan empat orang gadis di sebuah stesen minyak baru-baru ini.

Azmi Mat Mokhtar, 54, didakwa dengan empat pertuduhan di mana dia didakwa menyebabkan kerosakan kereta Perodua MyVi milik Sharifah Fara Difla Syed Fareid, 28, dalam kejadian kira-kira 3.30 petang, 29 Mac lalu di sebuah stesen minyak..

Dalam tuduhan kedua, ketiga dan keempat di Mahkamah Majistret 2, Azmi didakwa menumbuk dan menyebabkan kecederaan kepada tiga beradik iaitu Sharifah Fara Difla; Sharifah Fara Afzan, 27, dan Sharifah Fara Ryyana, 24, pada masa dan lokasi sama.

BACA: Kisah Sebenar: Gadis Mengamuk Di Sebuah Stesen Minyak Di Shah Alam

Untuk tuduhan pertama Azmi didakwa di bawah Seksyen 427 Kanun Keseksaan (KK) yang boleh dihukum penjara setahun dan tidak lebih lima tahun atau denda atau kedua-duanya.

Bagi pertuduhan kedua, ketiga dan keempat Azmi didakwa di bawah Seksyen 323 KK yang boleh dihukum penjara setahun atau denda tidak lebih RM2,000 atau kedua-duanya.

Bagaimanapun Azmi dalam pertuduhan tersebut telah mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan.

Majistret Ellyana Razali bagaimanapun menetapkan jaminan RM2,500 manakala bagi pertuduhan kedua, ketiga dan keempat Majistret Norshakinah Ahmad Kamarudin menetapkan jaminan masing-masing RM1,500.

Mahkamah menetapkan 23 April ini untuk sebutan semula kes.

Seminggu yang lalu gempar apabila tersebar dilaman sosial sebuah video memaparkan seorang pemandu teksi bertengkar dengan empat orang gadis yang menjadi bualan hangat. - Siakapkeli.com.my

Tue Apr 7, 2015 8:07 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

ARMADA KERETA AUDIT GST DI HANTAR KE PEJABAT KASTAM DIRAJA MALAYSIA TERSEBAR DI LAMAN SOSIAL SEJAK SEMALAM.

Posted by OMAK KAU!!!

 

Begitu sekali tumpuan dan kesungguhan kerajaan dalam memastikan setiap sen GST dapat dikutip .. sampaikan ada kereta khas untuk para pegawai dan petugas dari Jabatan GST Kastam DiRaja Malaysia.

GST belum kutip tapi puluhan kereta sudah mula dipesan.

Tunggu sahaja kesan dan impak dari pelaksanaan GST nanti .. kena berlapang dada dan berdingin kepala memberi ruang dan peluang cukai kontroversi ini menjalankan peranan dan mengambil tempatnya .. risikonya, kerajaan sedia ada yang kena tanggung .. jika rakyat merasakan suatu bebanan dan mencekik leher mereka, sudah pasti mereka akan balas dendam dengan memberikan undi kepihak lawan .. begitu juga sebaliknya, jika memberi untung sudah pasti kerajaan sedia ada akan dikekalkan pada PRU 14 nanti.

Sehingga kini jelas, GST suatu bentuk cukai yang tidak popular dikalangan rakyat .. alasannya mungkin cara penerangan dan hebahan tidak betul dan mengelirukan sehingga rakyat menjadi bercelaru haru biru.

Tue Apr 7, 2015 8:08 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Wanita Taruma Diraba Lelaki Dalam Monorel
siakapkeli.com.my

Gangguan seksual terhadap wanita nampaknya semakin menjadi-jadi di tempat tumpuan orang ramai terutama di kawasan pengankutan yang sesak seperti di stesen LRT dan Monorel.

Terbaru seorang wanita tampil membuat luahannya dilaman sosial selepas trauma dengan satu kejadian dimana seorang lelaki telah meraba badannya dan meengeluarkan alat sulitnya.

Kejadian tersebut berlaku pada pukul 8.30 pagi ketika mangsa menaiki tren dari Bandar Tasik Selatan untuk menghadiri sebuah kursus di Kuala Lumpur.

Berikut adalah luahan wanita tersebut.

Ya Allah, Subhanallah.. Dugaan teruk pagi-pagi ini. Dahlah menghadap 'jem', lepas itu berlari naik tren berhimpit-himpit.

Dugaannya adalah, nampak mamat baju purple tu? Kami berhimpit-himpit dalam tren. Himpit yang teramat rapat. Tangan dia dekat sangat dengan badan aku.

Tiba-tiba aku rasa lain. Aku tengok, tangan dia dah sentuh badan aku. Lepas itu aku cuba mengelaklah. Selepas itu aku teruskan main handphone. Kita main handphone confirm pandang bawah kan?

Apa yang aku nampak, dia keluarkan alat sulit dia dari zip seluar. Siap ramas-ramas. Aku tergamam. Tak boleh nak menjerit atau nak marah. Agak terkejut.

Nasib tinggal satu stesen je lagi. Dalam keadaan mengigil dan menangis, aku pergi ke monorail Hang Tuah. Dia pun ada, tetapi dia kat depan. Itu yang aku sempat nak rakam gambar dia.

Dengan serta merta aku lambat pergi kursus hari ini.

Please kaum Hawa, make sure depan belakang kiri kanan awak adalah perempuan. Apa nama tu? Ladies Coach? Tak ingat pula. Dalam keadaan kejar masa nak pergi kerja, korang sempat ke nak pilih pintu mana yang korang nak masuk? Tak akan.

So please, aku tak pakai seksi pun. Aku pakai baju kurung, baju nak pergi kerja pun kena juga.

Aku tak tahu sama ada lelaki itu warga asing atau tempatan. Sumpah aku fobia, trauma rasanya. Aku cuma mampu menangis di tepi tren ini.

Aku tak paksa untuk percaya, aku kaum Hawa, aku sayang kaum aku.

Lokasi: LRT dari Bandar Tasik Selatan.
Masa: 8.30 pagi
Tarikh: 6.4.2015

Pada pandangan admin, semua tren yang ada sekarang haruslah mencontohi tindakan yang dilakukan oleh Komuter KTM dengan mewujudkan gerabak khas untuk wanita kerana ia sudah pasti berkesan mencegah kejadian ganguan seksual seperti ini. - Siakapkeli.com.my

Tue Apr 7, 2015 8:09 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

GST - KINI 16% + 6%
bloglist-malaysia.blogspot
gajahmenta.blogspot
DIRECTER Gajah Menta

SHAH ALAM - Caj perkhidmatan sehingga 10 peratus masih dikenakan oleh segelintir peniaga kepada pengguna walaupun Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) mula dilaksanakan pada 1 April lalu.

Timbalan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Abdullah Sani berkata, walaupun Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dimansuh dan digantikan dengan GST, namun caj itu masih dikutip oleh peniaga.
" Saya sendiri terasa beban GST itu, bayangkan ada kedai dan restoran mamak mengenakan caj servis lima peratus dan ditambah pula GST enam peratus menjadikan jumlah cukai 11 peratus.

"Kesan GST dan caj servis ini memberi implikasi yang besar kepada kenaikan harga barang," katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Langat berkata beliau akan membawa isu tersebut ke Dewam Rakyat susulan tindakan peniaga yang mengenakan caj berganda itu.

"Resit pembelian saya masih simpan nanti saya akan bawa ke Parlimen untuk mendapatkan pengesahan daripada kerajaan yang sebelum ini mengatakan caj servis tidak dikenakan lagi bila GST dilaksanakan.

"Menteri Kewangan II sebelum ini berkata caj servis tidak kena (dicaj kepada pengguna), caj 10 peratus itu tiada lagi, yang tinggal hanya enam peratus saja. Sekarang ini kenapa masih ada lagi (caj servis)," soalnya.

Dalam pada itu, Abdullah turut menyifatkan GST masih gagal menyeragamkan cukai-cukai sedia ada termasuk SST dan caj servis.

"Saya tengok keadaan ini sangat kritikal apabila caj servis ini dikenakan di restoran makanan yang dikunjungi oleh rakyat biasa kerana alasan kerajaan perkenalkan GST untuk seragamkan cukai-cukai sedia ada untuk meringankan beban rakyat.

"GST masih gagal seragamkan cukai-cukai sedia ada dan ia hanya merunsingkan rakyat.

"Sekarang ini bila tengok dalam resit tertera caj servis dan ditambah pula dengan GST, ia benar-benar menganggu permikiran kita," katanya lagi. ehsan Trungkite

Tue Apr 7, 2015 8:09 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Senarai Panduan Ubahsuai Kenderaan Dari JPJ

Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar
tranungkite.net

Kalau tak tahu baca dulu artikel senarai panduan di bawah ni. Mungkin boleh bantu korang apa yang patut sebelum ubah suai kereta.

PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ
a.. Pemasangan spoiler udara di bahagian hadapan dan belakang
b.. Pemasangan side skirt, aerofoil door visor pada kereta
c.. Pemasangan protecting guards pada bahagian hadapan dan belakang kereta
d.. Pengubahsuaian kecil pada jeriji radiator, bonet atau bentuk serta reka bentuk lampu.
e.. Pengubahsuaian kecil dan melebarkan tyre wings atau muduard
f.. Pengubahsuaian atau pemasangan tambahan bumper besar (sama ada jenis keluli atau gentian kaca) pada bahagian hadapan ataua belakang
g.. Pemasangan rim dan tayar yang lebih besar
h.. Pemasangan para bumbung
i.. Pemasangan sun roof di atas bumbung
j.. Pemasangan lampu brek tambahan (berwarna merah) atau lampu penunjuk arah (berwarna amber)
k.. Pemasangan lampu limpah atau lampu halogen (berwarna putih dan kuning) pada bahagian hadapan sahaja iaitu tambahan kepada lampu sedia ada
l.. Penggunaan cermin gelap atau penampalan berwarna di bahagaian atas cermin hadapan sebanyak 20 peratus dari lebarnya dan di cermin tingkap sukuan
m.. Pemasangan pengadang angin, penutup lampu gentian kaca penutup enjin gentian kaca pada hadapan motosikal di mana aksesori ini tidak terkeluar dari hujung pemegang motosikal.
PENGUBAHSUAIAN YANG MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ
a.. Pengubahsuaian ke atas rangka dan rangkaiannya atau rangka monocoque sebuah kenderaan bermotor
b.. Pengubahsuaian ke atas bentuk atau ciri-ciri asal kenderaan
c.. Pengubahsuaian dari kereta saloon kepada kereta convertible
d.. Pengubahsuaian ke atas sistem bahan api
e.. Pengubahsuaian ke atas sistem brek
f.. Pengubahsuaian ke atas sistem steering
g.. Pengubahsuaian ke atas bes roda kenderaan
h.. Penggunaan badan gentian kaca bagi menggantikan keluli
i.. Penukaran enjin
PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK DIBENARKAN OLEH JPJ
a.. Lampu kelip-kelip (selain lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta
b.. Pemasangan lampu berwarna biru, ungu atau hijau
c.. Pemasangan hon yang berirama atau hon dengan dua nada
d.. Pemasangan lampu limpah pada bahagian belakang kereta
e.. Pemasangan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna pada cermin hadapan, cermin belakang dan cermin tepi di mana kadar ketelusan cahaya kurang dari 70 peratus.
Jadi, diharap artikel ni dapat jelaskan kekeliruan tentang ubahsuai kenderaan sama ada kereta atau motosikal. Untuk sebarang pertanyaan lanjut sila tanya dengan abang JPJ. Thanks :)
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: